نشانه های کمبود ویتامین ب ۱۲

نشانه های کمبود ویتامین ب ۱۲
نشانه های کمبود ویتامین ب ۱۲

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

ویتامین B12 (ب ۱۲)، ویتامین انرژی است. این ویتامین به ساخت دی.ان.ای، عصب‌ها و سلول‌های خونی کمک می‌کند و برای داشتن مغز و سیستم ایمنی سالم ضروری است. بدون ویتامین B12، متابولیسم بدن ما به خوبی کار نمی‌کند. اما B12 مانند دیگر ویتامین‌ها نیست و فقط در محصولات حیوانی مانند تخم‌مرغ، گوشت، صدف‌دریایی و لبنیات یافت می‌شود. دکتر «مگی مون» متخصص تغذیه می‌گوید: «بیشتر از ۱۵ درصد از افراد، به اندازه‌ی کافی ویتامین B12 دریافت نمی‌کنند. این افراد به احتمال زیاد گیاه‌خوار هستند، بیماری سلیاک یا دیگر مشکلات گوارشی دارند و یا اینکه بالاتر از ۵۰ سال دارند.» علائم کمبود ویتامین B12 شامل خستگی، تپش قلب، آشفتگی روانی و غیره هستند. در این مقاله، می‌خواهیم ۲۱ حقیقت مهم درباره‌ٰی کمبود ویتامین ب۱۲ را توضیح و درمان‌هایی برای آن پیشنهاد دهیم.

نشانه های کمبود ویتامین ب ۱۲

ویتامین ب۱۲ به طور طبیعی در محصولات حیوانی یافت می‌شود، پس اگر رژیم غذایی شما از محصولات گیاهی مانند میوه‌‌ها و سبزیجات، حبوبات و سویا تشکیل شده(رژیم گیاهخواری)، در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارید. دکتر «استفانی میدلبِرگ» (Stephanie Middleberg) متخصص تغذیه در نیویورک، توصیه می‌کند گیاه‌خوارانی که تخم‌مرغ و لبنیات مصرف می‌کنند، حداقل روزی یک بار، هر دویِ این گروه‌های غذایی را در رژیم غذایی خود جای دهند. وِگان‌ها که هیچ نوع محصول حیوانی اعم از تخم‌مرغ و لبنیات و عسل نمی‌خورند، باید حتما قرص‌های مکمل ویتامین ب۱۲ یا غذاهایی را که با این ویتامین غنی شده‌اند، مصرف کنند. از غذاهایی که با ویتامین B12 غنی شده‌اند می‌توان به شیرهای غیرلبنی، غلات صبحانه و جایگزین‌های گوشت اشاره کرد، البته همه‌ی آنها الزاما با این ویتامین غنی نشده‌اند، پس حتما به برچسب غذایی آنها دقت کنید.

با افزایش سن، معده اسید کمتری ترشح می‌کند و اسید معده برای جذب ویتامین B12 حیاتی است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تخمین می‌زند که تقریبا یک نفر از هر ۳۱ فردِ بالای ۵۰ سال با کمبود این ویتامین مواجه است. «میدلبرگ» می‌گوید: «افراد مسن معمولا اشتهای کمتری دارند و کمتر غذا می‌خورند و احتمال دارد دارو هم مصرف کنند (مثل داروهای سوزش معده)، که این داروها به نوبه‌ی خود میزان ترشح اسید معده را بیش از پیش در این افراد کاهش می‌دهند.» در حقیقت، خیلی از افراد مسن، قابلیت جذب ویتامین B12 از منابع غذایی را کاملا از دست می‌دهند و باید حتما از مکمل‌های دارویی استفاده کنند، اگر باز هم مشکل کمبود این ویتامین در آنها حل نشود، باید از طریق تزریق وریدی این ویتامین را دریافت کنند.

بی‌دلیل نیست که نام مستعار این ویتامین، ویتامین انرژی است. کمبود دریافت ویتامین ب۱۲ در تولید گلوبول‌های قرمز خون اختلال ایجاد می‌کند و تعدادی از علائم اولیه‌ی آن، احساس خستگی، ضعف و گیجی است. مشکل اینجا است که این علائم خیلی مبهم هستند و همه‌ی افراد آنها را به یک شکل تجربه نمی‌کنند و به این دلیل که این علائم را می‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد، بیشتر افراد به آزمایش دادن فکر نمی‌کنند. اگر این علائم هفته‌ها باقی بمانند، بهتر است به دکتر مراجعه کنید و آزمایش بدهید.

بعضی از داروهای معده، تولید اسید معده را که برای جذب ویتامین ب۱۲ بسیار مهم است، متوقف می‌کنند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسید این موضوع را ثابت می‌کند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از داروهای موسوم به مهار‌کننده‌های پروتون پامپ (مانند پریلوسِک (Prilosec ) و نکسیوم (Nexium))، به مدت بیشتر از دو سال، ۶۵ درصد خطر کمبود ویتامین ب۱۲ را افزایش می‌دهد و استفاده‌ی دو سال یا بیشتر از داروهایی که گیرنده‌های هیستامین را مسدود می‌کنند (مانند پِپسید (Pepcid) و زانتاک (Zantac))، احتمال کمبود این ویتامین را ۲۵ درصد افزایش می‌دهند. اگر به طور منظم از این داروها استفاده می‌کنید، با پزشک خود درباره‌ی اقداماتی که برای مراقبت از خودتان می‌توانید انجام دهید، مشورت کنید.

علائم کمبود ویتامین ب۱۲ گاهی شبیه علائم بیماری زوال عقل هستند. علائمی مانند فراموشی، فقدان آگاهی و ناتوانی در تفکرِ منطقی، در هر دو بیماری دیده می‌شوند. تشخیص بین زوال عقل و کمبود ویتامین ب۱۲ گاهی دشوار است، خصوصا به این دلیل که افراد مسن در معرض ابتلا به هر دو قرار دارند و اغلب، این دو بیماری با هم تداخل پیدا می‌کنند. ۷۵ تا ۹۰ درصد از افرادی که کمبود ب۱۲ دارند، دچار بیماری‌های عصبی مانند زوال عقل هم هستند. البته وقتی کمبود ویتامین B12 در افراد جوان هم اتفاق می‌افتد، باز هم به زوال عقل شباهت دارد. و معمولا متخصصان نمی‌توانند به راحتی این دو بیماری را تشخیص دهند و بهتر است بیمارانی که مشکلات شناختی دارند، حتما آزمایش کمبود ویتامین ب۱۲ بدهند.

دکتر «میدلبرگ» می‌گوید: «جذب ویتامین ب۱۲ در زنانی که برای مدت طولانی از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، مشکل می‌شود.» تحقیقات نشان می‌دهد قرص‌هایی که استروژن بالایی دارند، ارتباط بیشتری با B12 دارند و کمبود فولات (فولیک اسید و ویتامین ب۶) هم ثابت می‌کند که استروژن موجود در این قرص‌ها مانع جذب این ویتامین‌ها می‌شود. پس اگر شما از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنید، حتما با پزشک خود درباره‌ی مصرف مکمل‌های ب۱۲ مشورت کنید.

بنا بر تحقیقات موسسه‌ی ملی سلامت آمریکا، جگر گاو و صدف خوراکی بیشترین مقدار ویتامین ب۱۲ را دارند. اگر هیچ کدام از این مواد غذایی را دوست ندارید، گزینه‌های دیگری هم وجود دارند. گوشت گاو، بوقلمون، صدف‌دریایی، مرغ و ماهی سالمون هم سرشار از این ویتامین هستند. یک وعده از هر کدام می‌تواند صددرصد نیاز توصیه شده‌ی روزانه به این ویتامین را برآورده کند (این نیاز در مردان و زنان بالای ۱۴ سال ۲.۴ میکروگرم و ۲.۶ تا ۲.۸ میکروگرم برای زنان باردار و شیرده است). تخم‌مرغ با داشتن ۰.۶ میکروگرم به ازای هر عدد و شیر کم‌چرب به ازای هر فنجان ۱.۲ میکروگرم، هم منابع خوبی هستند.

دکتر «مون» می‌گوید: «هر دوی این گزینه‌ها می‌توانند برای گیاه‌خواران و افراد مسن و همه‌ی کسانی که با جذب ویتامین B12 مشکل دارند سودمند باشند. اینکه فقط در وعده‌های غذایی خود موادی که به طور طبیعی این ویتامین را دارند، بگنجانیم کفایت نمی‌کند و شکل مصنوعی آن بهتر جذب می‌شود.» بهترین جایی که می‌توان این نوع ویتامین را پیدا کرد غلات غنی شده هستند که خیلی از آنها صددرصد نیاز روزانه‌ی شما را برآورده می‌کنند.

دکتر «میدلبرگ» می‌گوید: «مصرف روزانه بیشتر از یک یا دو بار نوشیدنی الکلی، باعث تحریک غشاء معده می‌شود که به نوبه‌ی خود میزان ترشح اسید معده را پایین آورده و جذب ویتامین B12 را کاهش می‌دهد.» الکل به روش دیگری هم بر کمبود ویتامین B12 تأثیر می‌گذارد. B12 در کبد ذخیره می‌شود و مصرف نوشیدنی‌های الکلی در کارایی کبد اختلال ایجاد کرده و کبد را از این ویتامین خالی می‌کند یا ذخیره‌‌سازی آن را برای کبد دشوار می‌کند.

کمبود ویتامین ب۱۲ حتی بر روی آزمایش پاپ اسمیر یا تست سرطان دهانه‌ی رحم هم تأثیر می‌گذارد. مطابق تحقیقات مؤسسه‌ی ملی سلامت، میزان کم ویتامین ب۱۲، ظاهر سلول‌های گردن رحم را تغییر می‌دهد و باعثِ مثبت شدن آزمایش سرطان دهانه‌ی رحم می‌شود.

کم‌خونی پرنیشیوز نوعی کم‌خونی است که از کمبود ویتامین ب۱۲ ناشی می‌شود. پرنیشیوز در زبان لاتین به معنی خطرناک است، و به این دلیل به این نام خوانده می‌شود چون در گذشته این بیماری منجر به مرگ می‌شد. این بیماری، کمبود گلوبول‌های قرمز خون است و زمانی رخ می‌دهد که معده پروتئینی به نام فاکتور داخلی را که به جذب ویتامین B12 در روده‌ها کمک می‌کند، به اندازه‌ی کافی تولید نمی‌کند. کم‌خونی پرنیشیونز می‌تواند نتیجه‌ی واکنش دستگاه دفاعی بدن علیه سلول‌های خودی باشد که باعث تخریب سلول‌های دیواره‌ی معده می‌شود یا به دلیل مشکلی در پُرزهای دیواره‌ی معده یا حتی به دلایل ارثی باشد. راه درمان این بیماری مصرف مکمل‌های B12 است که با ویتامین‌های دیگر ترکیب شده باشند.

دکتر «میدلبرگ» می‌گوید: «به این دلیل که بدن می‌تواند ویتامین ب۱۲ را به مدت سه تا پنج سال ذخیره کند، علائم ابتدایی معمولا به تدریج دیده می‌شوند و احتمال اینکه متوجه آنها شوید کم است. بعد از علائم ابتدایی مانند خستگی و ضعف، علائم پیشرفته‌تری مانند کرختی، مور مور شدن اندام‌ها، افسردگی، پارانویا (اختلال روانی که فرد همه را دشمن تصور می‌کند) و حتی توهم ظاهر می‌شوند. این علائم متنوع هستند و در همه‌ی افراد به یک شکل دیده نمی‌شوند، بنابراین تشخیص بیماری مشکل است. اینکه کدام علائم بروز می‌کنند به این بستگی دارد که کمبود B12 به چه دلیل به وجود آمده باشد. مثلا، اگر خوب جذب نشدن دلیل این مشکل باشد، علائم به تدریج ظاهر می‌شوند چون به هر حال مقدار کمی از این ویتامین جذب می‌شود، ولی اگر دلیل آن، عدم مصرف محصولات حیوانی باشد علائم خیلی سریع خودشان را نشان می‌دهند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، میزان کمتر از ۲۰۰ پیکوگرم در هر میلیمتر خون را به عنوان کمبود ویتامین‌ ب۱۲ اعلام کرده است. «مون» می‌گوید: «آزمایش‌های خون معمولا دقیق هستند، اما بعضی از سرطان‌ها، استفاده از قرص‌های ضدبارداری، کمبود اسید فولیک و بارداری ممکن است به اشتباه نتیجه‌ی آزمایش را مثبت نشان دهند. همچنین در افرادی که بیماری‌های مربوط به کبد دارند، کلیه‌های‌شان به خوبی کار نمی‌کنند یا اختلالات خاصی در سلول‌های خونی‌شان دارند، ممکن است نتیجه‌ی این آزمایش به اشتباه منفی نشان داده شود.» پزشک عمومی شما می‌تواند در مورد نتیجه‌ی آزمایش به شما کمک کند.

B12 نقش مهمی در تولید گلوبول‌های سفید دارد و گلوبول‌های سفید برای سیستم ایمنی بدن حیاتی هستند. کمبود ویتامین B12 نه تنها سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، بلکه بعضی از اختلالات سیستم ایمنی نیز می‌توانند باعث به وجود آمدن کمبود این ویتامین بشوند. مثلا، بیماری گریوز که نوعی پرکاری تیروئید است می‌تواند باعث به وجود آمدن کم‌خونی پرنیشیوز شود که آن هم به نوبه‌ی خود منجر به کمبود ویتامین B12 می‌شود.

به این دلیل که مشکلات گوارشی جذب ویتامین B12 را با مشکل مواجه می‌کنند، افرادی که بیماری‌های معده یا گوارشی دارند، بیشتر در معرض خطر هستند. دکتر میدلبرگ می‌گوید: «افرادی که دچار بیماری‌های مربوط به معده و روده، مانند التهاب روده‌ی بزرگ، بیماری کرون (نوعی التهاب دیواره‌ی روده) یا بیماری التهاب روده‌ی کوچک هستند، ریسک کمبود B12 در آنها بیشتر دیده می‌شود.» افرادی که از سیلاک رنج می‌برند نیز ممکن است با جذب B12 مشکل داشته باشند. اگر شما هر کدام از این بیماری‌ها را دارید، حتما با پزشک خود درباره‌ی مصرف مکمل‌های دارویی یا تزریق B12 مشورت کنید. از آنجا که حتی مصرف خوراکیِ بالاترین دُوز B12 نمی‌تواند به خوبی در بدن شما جذب شود، بهترین راهِ دریافت آن، تزریق است.

دکتر «مون» می‌گوید: «بعضی از جراحی‌هایی که بر روی سیستم گوارشی انجام می‌گیرند، مانند جراحی مجاری معده، جذب ب۱۲ را سخت‌تر می‌کند.» یکی از دلایل آن به کاهش توانایی بدن در جذب غذا مربوط می‌شود. همچنین پایین بودن میزان عامل داخلی، که همانطور که گفتیم پروتئینی است که به بدن در جذب ب۱۲ کمک می‌کند، نیز در این موضوع مؤثر است. مشکل جذب می‌تواند یک مشکل دائمی باشد و افرادی که جراحی‌های مجاری معده انجام می‌دهند باید تا آخر عمر مکمل‌های ب۱۲ مصرف کنند.

تخلیه شدن ذخایر بدن از ب۱۲ باعث آسیب رسیدن به عصب‌ها می‌شود. سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها، لرزش در حرکات بدن و راه رفتن نامتعادل، عواقب کمبود طولانی‌مدت ویتامین ب۱۲ هستند. مانند دیگر علائم این بیماری، اینها هم می‌توانند دلایل دیگری داشته باشند که از آن جمله می‌توان به کهولت سن اشاره کرد. تنها راه اطمینان یافتن، انجام آزمایش خون و مشورت با پزشک است.

در نوزادان کمبود ب۱۲ جدی است و می‌تواند علائمی مانند کم‌خونی، مشکلات حرکتی و مشکل در مراحل رشد را به وجود بیاورد که می‌توانند خطرناک باشند. کمبود ویتامین ب۱۲ در کودکان به ندرت دیده می‌شود، اما در کودکانی که مادران‌شان در دوره‌ی بارداری محصولات حیوانی به اندازه‌ی کافی مصرف نکرده‌اند یا مادران شیردهی که گیاه‌خوار هستند دیده می‌شود. مصرف مکمل‌های ب۱۲ در مادران و همچنین غذاهای غنی شده با ب۱۲ در دوارن بارداری و شیردهی می‌تواند مفید باشد.

رنگ‌پریدگی، زبان قرمز، ملتهب و دردناک و آفت‌های دهانی از علائم ملموس کمبود ب۱۲ هستند. این علائم که به دلیل تغییراتی که کمبود این ویتامین در جریان خون ایجاد می‌کند رخ می‌دهند، می‌توانند سال‌ها بعد از تخلیه‌ی ذخائر بدن از این ویتامین دیده شوند. یکی دیگر از علائمی که به خون مربوط می‌شود، تپش قلب است. گاهی زود کبود شدن پوست هم نشانه‌ی کمبود مزمن این ویتامین است. اما این علائم در همه‌ی بیمارانی که کمبود ب۱۲ دارند بروز نمی‌کنند و یا اینکه به آرامی خودشان را نشان می‌دهند و تشخیص‌شان مشکل است.

کمبود ویتامین ب۱۲ اگر سال‌ها باقی بماند، باعث آسیب‌های عصبی برگشت‌ناپذیر، مانند از دست دادن حافظه، فقدان آگاهی و ناتوانی در تمرکز خواهد شد. از دیگر عوارض جانبی می‌توان به آسیب‌های عصبی، بی‌خوابی، اختلال نعوذ و حتی اختلالات روده و مثانه اشاره کرد. دکتر «مون» معتقد است که اگر کمبود این ویتامین زود تشخیص داده و درمان شود خیلی از این علائم بهبود پیدا خواهند کرد.

برخلاف ویتامین‌هایی که محلول در چربی هستند و ممکن است در بدن‌ انباشته شده و عوارض جانبی داشته باشند، ب۱۲ به این دلیل که محلول در آب است فقط به اندازه‌ی نیاز بدن جذب می‌شود و مقادیر اضافه‌ی آن به همراه ادرار دفع می‌شود. این برای کسانی که می‌خواهند ذخایر بدن‌شان را از این ویتامین پر کنند ولی نگران مصرف زیاد آن هستند، خبر خوبی است. اما دقت کنید که اگر در یک وعده مقدار زیادی ویتامین ب۱۲ مصرف کنید، مبتلا به بیرون‌روی و خارش خواهید شد. اگر پزشک، مکمل دارویی برای شما تجویز کرده، حتما برچسب روی دارو را مطالعه کنید و فقط به مقداری که پزشک‌تان توصیه کرده مصرف کنید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

17000تومان

14000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

مدرک کارشناسی زبان‌های مدرن دارم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی هستم، انگلیسی و ایتالیایی تدریس می‌کنم و بسیار علاقمند به ترجمه، نوشتن و ادبیاتم. کلا هر چیزی که به زبان مربوط بشه رو دوست دارم و منظورم از زبان فقط انگلیسی نیست.

نشانه های کمبود ویتامین ب ۱۲

الهه

سلام خسته نباشید خانم حسین پور ممنون از بابت مقاله خوبتون

خسته نباشید خانم حسین‌پور…لطفاً راجب بقیه ویتامین‌ها هم مطلب بنویسید.

رژیم و تغذیه

خواص سمنو؛ طرز تهیه و خواص شگفت‌انگیز آن برای بدن

رژیم غذایی برای سیکس پک شدن شکم در ۶ قدم علمی و کاربردی

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب چگونه به ‌تر کمک می‌کند

ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

افزایش متابولیسم بدن و تر با ۱۰ راهکار علمی

آخرین مطالب

معرفی کتاب مائده های زمینی اثر ماندگار آندره ژید

ضربان قلب نرمال افراد در سنین مختلف چگونه است؟‌


کلونازپام چیست و چه عوارضی دارد؟

معرفی کتاب انتخاب های سخت؛ زندگینامه هیلاری کلینتون

۲۲ بازی ‌گروهی مختلف برای دورهمی‌های دوستانه

ترین های جهان


بهترین کشور برای تحصیل کدام است؟


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

بهترین رمان های عاشقانه که حس عشق را در شما زنده می‌کنند


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

یکی از دلایل کمبود ویتامین b12 می تواند به خاطر نقص در رژیم غذایی و به دلیل نخوردن غذاهای حاوی این ویتامین باشد. مانند خوردن فقط غذاهای گیاهی یا گیاه خواری، همچنین جذب ضعیف این ماده به دلیل مصرف الکل و …

از مهم ترین دلایل کمبود ویتامین B12 نقص در رژیم غذایی و نخوردن غذاهای حاوی این ویتامین است. مانند خوردن فقط غذاهای گیاهی یا گیاه خواری، همچنین جذب ضعیف این ماده به دلیل مصرف الکل، سطح پایین اسید معده و پروتئینی به نام فاکتور داخلی معده، التهاب معده، سلیاک، بیماری کرون، کم خونی کشنده، پیری و تنوع ژنتیکی می توانند از دلایل کمبود ویتامین B12 در بدن باشند. تقریباً دو پنجم افراد ایالات متحده از نظر مقدار ویتامین B۱۲ (کوبالامین) در بدن، در مرز قرار دارند که احتمال ابتلا به کمبود این ویتامین را در آن ها افزایش می دهد. ممکن است فکر کنید که یک روش سریع  برای حل این مشکل، خوردن مقدار زیادی از مواد غذایی است که سرشار از ویتامین b۱۲ هستند، اما این راه حل ممکن است به این سادگی نباشد. کمبود ویتامین B12 فقط با نبود مقدار کافی از این ویتامین در رژیم غذایی اتفاق نمی افتد بلکه می تواند ناشی از جذب روده ای بسیار کم باشد. در این مقاله در نت نوشت یک جمع بندی از تمام عواملی که ممکن است باعث کمبود (یا افزایش خطر کمبود) ویتامین ب۱۲ شود و علائم این کمبود در بدن، آمده است.

بیشتر بخوانید: خواص ویتامین B12 برای بدن چیست و چرا باید این ویتامین را مصرف کنیم؟

از آن جایی که منبع ویتامین ب۱۲، بیشتر فراورده های حیوانی مانند گوشت و شیر است، افرادی که صرفاً از مواد غذایی گیاهی استفاده می کنند، باید نسبت به کمبود ویتامین B12 دقت بیشتری داشته باشند. در حقیقت، به دلیل محبوبیت گیاه خواری در افرادی که به این موضوع معتقد هستند، موارد بیشتری از کمبود ویتامین ب۱۲ دیده می شود.

وقتی ۴۰ تحقیق در مورد دلایل کمبود ویتامین B12 در بین افراد، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، شیوع بالاتری از کمبود ویتامین ب۱۲ در بین افراد گیاه خوار مشاهده شد. بنابراین تمام افراد گیاه خوار باید به صورت دوره ای برای کمبود ویتامین ب۱۲ غربالگری شوند. توجه داشته باشید از زمانی که این ویتامین توسط کبد ذخیره می شود، اگر شما شروع به گیاهخواری کنید یا غذاهای دارای ویتامین ب۱۲ نخورید، اتمام ذخایر این ویتامین به مدت ۳ تا ۵ سال طول می کشد. علائم کمبود ب۱۲ بعد از این دوره شروع می شوند.

نشانه های کمبود ویتامین ب ۱۲

درحالی که بسیاری از محصولات گیاهی مانند اسپیرولینا (جلبک سبز آبی) به عنوان منبع خوبی از ویتامین ب۱۲ به بازار عرضه می شوند، بعضی محققان دریافته اند که آن ها ساختگی هستند و در حقیقت، پروسه پخت و پز و نگهداری، ویتامین موجود در آن ها را نابود می کند.

یکی از دلایل کمبود ویتامین B12 سوء مصرف الکل است. این کمبود در افرادی که به صورت سنگین دارای مصرف الکل هستند و همچنین در افراد دارای بیماری کبد الکلی، بیشتر برجسته است. کمبود عملکردی به این معناست که اگرچه مقدار ویتامین ب۱۲ در خون به صورت نرمال وجود دارد، ولی متابولیزه نمی شود.

بیشتر بخوانید: خواص ویتامین k2 یک ویتامین کمیاب با مزایای بسیار زیاد

اگر شما دارای اختلالات دستگاه گوارش مانند سوزش معده، زخم پپتیک یا رفلاکس اسید هستید، ممکن است برای شما داروهای آنتی اسیدی تجویز شود، این آنتی اسیدها اثر اسید معده را خنثی می کنند. اما بدن شما به این اسید برای فعال سازی واکنش های آنزیمی جذب ویتامین ب۱۲ نیاز دارد. از این رو استفاده طولانی مدت از این آنتی اسیدها ممکن است منجر به عدم جذب یا جذب ناقص این ویتامین و در نتیجه کمبود ویتامین B12 شود.

بیشتر بخوانید: ویتامین تقویت مغز و حافظه را بشناسید!

کمبود ویتامین B12 در بین افرادی که جراحی معده و روده داشته اند، بسیار رایج است. ۲ نوع از این جراحی وجود دارد:

۱- بای پس معده که در آن بخشی از معده به صورت یک ته کیسه کوچک به قسمت انتهایی روده کوچک متصل می شود.

۲- تکنیک های محدود کننده دیگر مانند محدود ساختن بخش ورودی معده برای جلوگیری از ورود غذای زیاد به معده بیمار.

جراحی بای پس معده اغلب باعث سوء جذب مواد مغذی از جمله ویتامین ب۱۲ می شود. در حقیقت یک مطالعه نشان داد که ۳۰ درصد از افرادی که جراحی بای پس معده داشتند، بعد از ۳ سال به کمبود ویتامین B12 دچار شدند. این مشکل به این خاطر است که معده، پروتئینی به نام فاکتور داخلی معده را ترشح می کند که برای جذب ویتامین ب ۱۲ در روده باید به آن وصل شود. این جراحی، ترشح این پروتئین را کاهش می دهد و تنها بخش کوچکی از معده قادر به ترشح آن می باشد که به نوبه خود منجر به جذب ضعیف ویتامین ب۱۲ می شود.

التهاب معده به معنی زخم یا ورم معده است و می تواند از دو نوع خود ایمن یا آتروفیک Atrophic gastritis باشد. در هر دو شرایط، سلول های معده از بین می روند و  تولید اسید معده (هیدروکلریک اسید) را کاهش می دهند و در نتیجه، جذب ویتامین ب۱۲ از غذا مورد تاثیر قرار می گیرد. شما ممکن است از مکمل های ویتامین ب ۱۲ استفاده کنید؛ چون التهاب معده باعث می شود که شما غذاهای گوشتی و شیر (به جز ماست) را از رژیم غذایی خودتان حذف کنید.

بیشتر بخوانید: ویتامین کولین چیست ؟ خطرات کمبود آن و غذاهای حاوی این ویتامین حیاتی

شرایطی است که بدن شما گلبول های قرمز بزرگ و غیر طبیعی می سازد، این نوع کم خونی عامل خطر و از دلایل کمبود ویتامین B12 است. در این نوع کم خونی، سلول های ایمنی بدنتان به سلول های کارکردی معده که فاکتور داخلی معده را ترشح می کنند، حمله ور می شوند. بدون فاکتور داخلی معده، ویتامین ب۱۲ نمی تواند به درستی جذب شود که نتیجه آن کمبود این ویتامین است. این شرایط، عموماً در افراد بالای ۶۰ سال و آنهایی که از نظر سابقه خانوادگی حداقل دارای ۳ بیماری خود ایمن هستند، بروز پیدا می کند (بیماری آدیسون ،vitiligo، کم خونی پرنیشیوز).

بسیاری از بیماری های معده و روده می توانند روی جذب کوبالامین در روده کوچک تاثیر بگذارند. بعضی از دلایل کمبود ویتامین B12 در زیر اشاره شده اند:

بیشتر بخوانید: غذای مقوی برای مردان برای داشتن بدنی سالم و روحیه خوب را بشناسید

کمبود ویتامین B12 در نوزادان متولد شده از مادرانی که گیاه خواری می کنند، بسیار رایج است. مطالعه ای نشان داده است که شیوع کمبود در میان نوزادان، حدود ۴۵ درصد است.

جنین و همچنین نوزاد، نیاز ویژه ای به ویتامین ب۱۲ دارد و اگر مادر گیاهخوار باشد، ممکن است این نیاز چه از طریق رژیم غذایی مادر برای بچه متولد نشده و چه از طریق شیر مادر برای نوزاد، مرتفع نشود. در نتیجه، کمبود ویتامین ب۱۲ ممکن است در یک نوزاد شیرخوار در ۳ تا ۶ ماهگی اتفاق بیفتد که شدیداً بر رشد او تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی حاوی ویتامین a که باید مصرف کنید

تحقیقات نشان داده اند که یکی از دلایل کمبود ویتامین B12 این است که شانس کمبود ویتامین ب۱۲ با افزایش سن، افزایش می یابد. تخمین زده می شود که ۱۰ تا ۱۵ درصد از افرادی که بالای ۶۰ سال سن دارند، دچار این کمبود هستند. با افزایش سن، ترشح اسید معده و مقدار آنزیم گوارشی پپسین کاهش پیدا می کند که باعث کاهش جذب ویتامین ب۱۲ می شود. افراد مسن با مشکلات گوارشی بیشتر، نسبت به این کمبود حساس تر هستند.

افراد بالای ۵۰ سال سن، ممکن است به دلیل کمبود ویتامین ب۱۲ تغییرات عصبی نشان دهند که باعث افزایش اختلالات عصبی و روانی بین سالمندان می شود. به غیر از این، کمبود ویتامین ب۱۲ در میان سالمندان با بسیاری از مشکلات سلامتی مثل افزایش سطح هموسیستئین خون همراه است که می تواند شانس ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و آلزایمر را افزایش دهد.

مشخص شده است که جذب ویتامین ب۱۲ می تواند ناشی از جهش در ژن ها و به صورت ارثی باشد. در مطالعه ای که بر روی ۱۵۴ خانواده مظنون به عدم جذب ارثی کوبالامین انجام شد، مشخص شد که ۱۲۶ خانواده در یکی از سه ژن CUBN-AMN-GIF دچار جهش شده بودند. ژن های جهش یافته نه تنها می توانند جذب ویتامین ب۱۲ را مهار کنند، بلکه می توانند منجر به اختلالاتی در خون و مغز شوند.

اگر در رژیم غذایی شما ویتامین ب۱۲ وجود ندارد، به آسانی می توانید با مصرف غذاهای غنی از این ویتامین مانند تخم مرغ، شیر، پنیر، فراورده های لبنی، گوشت، ماهی و مرغ این مشکل را رفع کنید. اگر کمبود ویتامین ب۱۲ به دلیل جذب ضعیف باشد، شما می توانید مکمل های غذایی مصرف کنید. اما ابتدا مطمئن شوید که درمان ریشه ای برای کمبود کوبالامین طولانی مدت، به عوارض سلامتی از جمله بیماری قلبی، آلزایمر و ناباروری منجر شود.

علائم کمبود ویتامین B12 زود در بدن پدیدار می شود و می توانید این علائم را کشف کنید. بدن انسان برای ساختن DNA، سلول های قرمز خون و اعصاب نیاز به ویتامین B12 دارد. با وجود بی نظیر بودن بدن انسان متاسفانه بدن نمی تواند این ویتامین پر ارزش را خودش تولید کند و تامین آن متکی به غذاها و منابعی است که می خوریم تا ۲٫۴ میکروگرم نیاز روزانه را تامین کند. برخی افراد بدون توجه به این که چقدر در روز از منابع ویتامین B12 استفاده می کنند بدنشان قادر به جذب آن نمی باشد. گیاهخواران و افرادی که گوشت و لبنیات به مقدار کافی مصرف نمی کنند و همچنین افراد بالای ۵۰ سال و افرادی که الکل مصرف می کنند و بیماران مبتلا به سلیاک در معرض خطر کمبود ویتامین B12 قرار دارند. اما خبر خوب این است که این کمبود در صورت تشخیص به راحتی قابل جبران است.

یکی از علائم کمبود ویتامین B12 این است که بدن احساس خستگی می کند. ویتامین B12 غذاهای دریافتی را تبدیل به انرژی برای بدن می کند. همچنین اکسیژن را به سراسر بدن منتقل می کند. در صورت نبودن این ویتامین در بدن روند سوخت و ساز و انتقال اکسیژن به مشکل برمی خورد و بدن شما احساس کسالت و کرختی و خستگی بدون دلیل می کند.

وجود ویتامین B12 برای عملکرد اعصاب بدن بسیار ضروری است. یکی از علائم کمبود ویتامین B12 بیماری نوروپاتی محیطی است. نوروپاتی محیطی اختلال در اعصابی است که از مغز و طناب نخاعی سرچشمه می گیرند. بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی ممکن است شرایطی همانند خارش، بی حسی و احساس غیرمعمول، ضعف و دردهای سوزاننده را تجربه کنند.

در صورت عدم وجود ویتامین B12 کافی، بدن شما نمی تواند سلول های قرمز خون را به اندازه کافی تولید کند. این یعنی شما در معرض خطر داشتن فشار خون پایین هستید، که از علائم کمبود ویتامین B12 احساس سرگیجه، غش، عدم تمرکز، تاری دید، افسردگی، خستگی و پوست رنگ پریده است.

تیروئید مسئول تنظیم رشد و هورمون های بدن است. تیروئید برای حفظ عملکرد صحیح خود در بدن نیاز به چندین ماده دارد که یکی از آنها ویتامین B12 است. در صورت کمبود ویتامین B12 در بدن، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نمی کند، و در نتیجه کم کاری تیروئید به وجود می آید. آثار هیپوتیروئیدی عبارتند از: افزایش وزن، ضربان قلب پایین، ریزش مو، اختلال در حافظه و آسیب های پوستی.

بیشتر بخوانید: ویتامین پوست صورت را بشناسید!

در سال ۲۰۰۱، یک مطالعه در مجله پزشکی باروری منتشر شد که نشان می دهد یکی از علائم کمبود ویتامین B12 ناباروری و همچنین سقط های جنین مکرر است. محققان می گویند که کمبود ویتامین B12 باعث تغییراتی در تخمک گذاری زنان می شود. همچنین بالا رفتن سطح هموسیستئین، یک علت عمده از دست دادن جنین است.

این ویتامین یک نوع ویتامین محلول در آب است که بدن شما به تنهایی آن را تولید نمی کند. این مسئله به آن معنا است که شما باید از طریق رژیم های غذایی و یا مکمل ها آن را دریافت کنید. حتی اگر شما میزان بالایی از این ویتامین را بخورید با مصرف بسیاری از داروها ممکن است دچار کمبود ویتامین B12 شوید. داروهایی همانند داروهای دیابت نوع ۲ معروف به متفورمین از این دسته داروها می باشند.

اینجا لیستی از داروهایی که سبب کمبود ویتامین B12  می شوند را می توانید بیابید :

  Glucophage و Riomet داروهای استاتین، دیورتیک ها، ضد انعقادها، کورتیکواستروئیدها، داروهای دیابت شامل (Levodopa ، Carbidopa) داروهای پارکینسون شامل لودوپا و کربیدوپا

در صورتی که یکی از این داروها را نیز استفاده می کنید بدن شما تمام مقداری که ویتامین B12  جذب کرده را از دست خواهد داد.

سطح پایین ویتامین B12 در بدن شما می تواند ابتلا به بیماری زوال عقل را بالا ببرد. ممکن است کارهایی غیر معمول انجام دهید مثلا کلید هایتان را در یخچال قرار داده یا بسیاری از مسائل پیش پا افتاده روزمره را فراموش کنید. با مصرف ویتامین B12 این علائم کمبود ویتامین B12 از بین خواهد رفت.

احساس سرگیجه از دیگر نشانه های علائم کمبود ویتامین B12 است. زمانی که ویتامین B12 به میزان کافی در بدن نباشد کاهش اکسیژن در اندام ها را شاهد خواهیم بود. کمبود اکسیژن نیز می تواند سرگیجه، خستگی و احساس کسالت را به همراه داشته باشد. همچنین مشکلات بینایی هم می تواند همراه با کمبود این ویتامین بروز کند.

کمبود ویتامین ها به خصوص علائم کمبود ویتامین B12  مشکلات بسیاری را برای پوست به وجود خواهند آورد. زمانی که ویتامین B12  در بدن کافی نباشد سلول های گلبول قرمز خون به راحتی تجزیه می شوند و این می تواند سبب آزاد شدن نوعی رنگدانه به نام بیلی روبین شود.

نشانه های کمبود ویتامین ب ۱۲

بیلی روبین سبب رنگ بخشیدن به پوست می شود در حقیقت رنگی بودن  پوست از وجود این سلول است. در صورتی که صورت شما رنگ شادابی نداشت به علائم کمبود ویتامین b12 شک کنید.

بیشتر بخوانید: ویتامین B3 ، خواص و علائم کمبود ویتامین b3 و مواد غذایی حاوی این ویتامین

انرژی بدن از ویتامین B12 حاصل می شود. کمبود این ویتامین می تواند اضطراب و احتمالا ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. این ویتامین در سنتز مواد شیمیایی مغز دخیل است که به تنظیم خلق و خوی انسان بسیار کمک می کند. سنتز مواد شیمیایی مغز همان دو عنصر معروف سروتونین و دوپامین است که سبب شادی و هیجانات در انسان می شوند. علائم کمبود ویتامین b12 حس افسردگی و اضطراب را افزایش می دهد.

سطوح پایین ویتامین B12  در طول زمان آسیب هایی جدی بر بینایی خواهد داشت. عصب بینایی و عروق خونی بینایی به کمک این ویتامین سلامت خواهند ماند. دو بینی یا تار دیدن یا حتی حساسیت به نور که در گذشت زمان از دست دادن بینایی را به همراه دارد از عوارض کمبود ویتامین B12  است.

این نشانه ها می تواند به طور کلی یا تک تک در بعضی از افراد بروز پیدا کند که از علائم کمبود ویتامین b12 در بدن است. در صورتی که این علائم را مشاهده کردید میزان بیشتری ویتامین B12  مصرف کرده و یا با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که علائم بالا را دارید با یک آزمایش خون ساده می توانید متوجه کمبود این ویتامین در بدن شوید. راه جبران ساده است. می توانید غذاهای حاوی این ویتامین را مصرف کنید. مانند: ماهی، شیر، پنیر، جگر، قلوه،گوشت گوساله، بوقلمون، جوجه، گوشت گاو همچنین مصرف مکمل های ویتامین B12 نیز راه حلی مناسب است.

در ضمن هیچ محدودیتی برای مصرف ویتامین B12 وجود ندارد و پزشکان معتقدند تنها مشکلی که ممکن است در صورت مصرف زیاد این ویتامین ایجاد شود به وجود آمدن آکنه است.

نویسنده: عبدالرئوف صابری – زهره خانی

منبع: www.curejoy.com

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

وب‌سایت



Current ye@r *


Leave this field empty

The Handmaid’s Tale ، داستان ندیمه یا در برخی ترجمه ها سرگذشت ندیمه نام یک سریال است که بر اساس کتابی از مارگارت آتوود…

رمان وقتی نیچه گریست When Nietzsche Wept یا بنا به ترجمه‌های دیگر و نیچه گریه کرد نام اثری روانشناختی نوشته‌ی اروین یالوم…

فیلم Cold War جدید‌ترین ساخته Paweł Pawlikowski کارگردان لهستانی است. بعد از فیلم Ida، پاولیکوفسکی فرمی را نشان داد که منحصرا امضای…

اولین آلبوم مسیح و آرش عدل پرور با مجوز رسمی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد با نام دریا در صدر پرفروش…

Huawei P30 دارای نمایشگری زیبا، پردازنده ای بسیار قدرتمند و طراحی جذابی می باشد، هرچند که این گوشی همچنان از ویژگی هایی…

برای آن که به بهترین روش از این جالیزی ضد سرطانی و پرخاصیت برای…

برای گریل چه برای پخت یا گذاشتن تکه های غذا در فر استفاده از…

در نقد فیلم خوک ، باید گفت در وهله ی اول با داستان ساده…

رمان بند محکومین ماجرای زندانیانی است که در بند محکومین زندان لاکان رشت هستند….

Copyright © 2019 – Netnevesht


نام کاربری


رمز عبور

مرا به خاطر داشته باش

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟


نام کاربری یا ایمیل:


ورود| ثبت نام

نشانه های کمبود ویتامین ب ۱۲
نشانه های کمبود ویتامین ب ۱۲
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *