افراد با طبع سرد و خشک چه بخورند

خواص دارویی و گیاهی

افراد با طبع سرد و خشک چه بخورند
افراد با طبع سرد و خشک چه بخورند

مزاج ها را قبلا برایتان گفتیم و شرح دادیم که توجه و شناخت مزاج ها چقدر برای سلامت جسم و روح تاثیر دارد. در میان مزاج ها بهترین مزاج گرم و تر است و پردردسرترین مزاج سرد و خشک یا همان سوداوی است. در مطالب مربوط به غذاهای مفید و مضر برای مزاج های مختلف ابتدا به تغذیه سرد مزاج های سوداوی (مزاج سرد و خشک) خواهیم پرداخت.

این افراد اندامی لاغر دارند . کم خواب بوده و بینی خشکی دارند . به شیرینی وگرمی ها نسبت به سردی ها تمایل بیشتری نشان می دهند . بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند . فصل پاییز برای ایشان فصل نا مطلوبی است.

افراد دارای مزاج سردو خشک افرادی دقیق ، منظم ، دوراندیش و محاسبه گر هستند و بسیار از فلاسفه و دانشمندان در این دسته مزاجی قرار دارند.علائم سرد مزاجها یعنی  افسردگی وگریه،سفیده چشم سیاه،سوزش معده،سوزش ادرار،لاغری،رنگ چهره کدر(نامساوی براق)،یبوست شدید، عصبانیت ، وسواس، توهم، پژمردگی، ادرارتیره مدفوع تیره، بوی بددهان،کابوس دیدن و خواب های اجق وجق، اینها بایدغذاهای سردوخشگ (سوداوی)راازبرنامه غذائی خود حذف یا کم نمایند.

بحث تغذیه برای رساندن تعادل مزاج اهمیت خاصی دارد پی به این مسئله دقت بسیاری کنید.

افراد با طبع سرد و خشک چه بخورند

سرد مزاج های سرد و خشک (سوداوی ها ) از خوردن غذاهای چرب , شور , مانده و بیات به خصوص گوشت , ماهی دودی , شیرینی جات مصنوعی , ادویه جات و به خصوص چای و نیز خوردن قرص جلوگیری , خودداری نمایند و در عوض بیشتر از مسهل های گیاهی مانند قدومه شیرازی , بارهنگ , تخم ریحان و مرو استفاده کنند .

 مصرف پنیر همراه با چای شیرین به عنوان صبحانه برای این گون افراد فوق العاده زیان اور است زیرا رسوبات خون در این نوع افراد افزایش می یابد و اکثرا دچار یبوست مزاج می شوند .

بادمجان و غذاهای نمک سود :مانند ماهی دودی ماهی شور خیار شور و ماست و پنیر , چای شیرین , ترشی جات , شیرینی جات قنادی , سرکه , چای , دوغ , برای افراد سوداوی مزاج مناسب نیست.

 در بین غذاها از نوشیدن مایعات به خصوص آب یخ و نوشابه های گاز دار و دوغ خودداری کنند .ماش پلو، گوجه سبز، سنجد، شادونه ، گشنیز، سماق، زرشک ، آب یخ ، غوره،لیموعمانی، ذرت،نارنگی سوسیس وکالباس،عدس،گوشت گاو- گوساله وگوسفندماده،قهوه وچای ونسکافه،میوه کال، ساندویچ، شرینی جات،غذاهای سرخ کرده ،ادویه تند،خیارشورو..، ترشی ولیته، کره گیاهی وخامه،غذاهای نشاسته ای مانندماکارونی ،آب یخ،سس ورب گوجه فرنگی،ساندویچ وپیتزا غذاهای کارخانه ای . خربزه- انگور- طالبی- کدوحلوائی ومسمائی- گیلاس- جگرودل وقلوه- نان پنیرخشگ وسرداست  کشک مانند پنیرسرد وخشگ است ولی کلسیم آن بییش ازپنیراست هرروزاندازه دوبندانگشت مکیده شودبعدازان سیاه دانه باآب قورت داده شود

این افراد باید از مصرف کشک و ماست نیز پرهیز کنند .

کلیه ی غذاهای گرمی بخش، مانند:گوشت گوسفند، گوشت شتر، گوشت کبوتر، گوشت گنجشک و گوشت سار. در صورت مصرف برنج، حتما از شوید و زیره ی سیاه استفاده شود. سبزیجات گرم، مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، انواع کلم، ساقه ی کرفس، عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران زیره و استفاده از بذرهای ملین، مانند:قدومه ی شیرازی، تخم شربتی و سایر ملین های ملایم از جمله ی خوراکی های مفید برای افراد سوداوی مزاج است.

استفاده از غذاهای گیاهی مانند آلو اسفناج , کدو تنبل و هویج فرنگی پخته نیز بسیار مفید است و همچنین استفاده از سالاد های فصل با مقداری جوانه گندم قبل از غذا و نیز مصرف آش جو اثرات مفیدی برای افراد دارد.تنقیه ی دم کرده جو یا روغن زیتون در اخراج سودا از مرکز تجمع ان یعنی روده ها نقش موثری خواهد داشت . اگر چنین افرادی به فکر اصلاح طبع خود نباشند شدیدا دچار افسردگی و پژمردگی روحی خواهند شد و روز به روز لاغر تر و تکیده تر می شوند و چهره شان گرفته تر می شود.

غذاهای حاوی سدیم که افرادباطبع پائیزی (سوداوی ) بایدمصرف نمایند:لوبیا ها – خربزه – طالبی – شلغم – هویج – کلم قمری – کدوحلوائی – گلابی – انگور- قیسی- زیتون رسیده – موز- آناناس – خربزه درختی(پاپایا)- انبه  .

افراد سوداوی مزاج دارای پوست خشک بوده باید پوست خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنند.10 الی 15 دقیقه پیاده روی بعد از شام برایشان مفید است.چند قطره آب لیمو ترش تازه به اندازه کافی استفاده کنند.آب هویج آب سیب را فراموش نکنند.حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن های مناسب مفید می باشد. بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب کنید.

 افراد سوداوی مزاج بهتر است پیاده روی انجام دهند.حداقل 5 الی 6 ساعت خواب نیاز دارند.خوابیدن درطی روز برای آن ها مضر است.از هوای سرد و خشک (کولر گازی)خودداری کنند.از بی خوابی و کم خوابی خودداری نمایند.افسردگی.غم.تنهایی موجب تشدید علائم سوداوی می شوند.

 مداوم تماشای رایانه و زیاد تماشا کردن تلویزیون. سودا را افزایش می دهد.

یه دفعه هیچی نخوریم بمیریم حتی طالبی وخربزه نمیشه که

ما نفهمیدیم بالاخره چی کار کنیم یه جا گفته کدو حلوایی بخورید یه جا گفته نخورید

ممنون مطالب مفیدی بود

بلاخره خربزه وانگور و کدو رو بخوریم یانه؟ ودر کل ما که از گشنگی میمیریم لاغریم لاغر تر میشیم .هیچی که قابل خوردن برا ما نیست.

سلام. منم سردمزاج وسوداوی هستم امابااینکه همیشه کم میخورم بازم اضافه وزن دارم . چرا آخه؟؟؟

شاید مشکلت ارثی باشه

دوست عزیز شما غلبه مزاج داری

سلام میشه مصرف اب رو.افزایش بدیم برای درمان خشکی بدن واینکه شنیدم ماساژ بدن به پایین با روغن هم مفیده میشه بگید چه روغنی?ممنون میشم

سلام طبع من سودا هست هرکاری میکنم سودای بدنم کم نمیشه تغذیه هم رعایت میکنم اما بی فایده هست باید چیکار کنم

عزیزان منم سوداوی هستم به شرطی میشه چیزایی ک گفته نخورین رو بخوریم که خنثی کننده اش رو همراهش بخوریم یعنی مزاجش رو متعادل کنیم از سردی درش بیاریم
من الان صفرا بهم غلبه کرده و کل سیستمم به هم خورده ازین پس باید هرچی بخورم متعادلش کنم.سوداوی ها اگ میخوایید مریض نشید هرچی میخورید مزاحش رو متعادل کنید

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

از دیدگاه طب سنتی افراد دارای 4 نوع مزاج سرد،گرم،سرد و خشک و گرم و مرطوب هستند. هر یک از این افراد باید رژیم غذایی خاص خود و حتی شیوه و رفتار زندگی مخصوص به خود را در پیش بگیرند.

افراد دارای طبع سرد اغلب سفید پوست و ضعیف هستند و کمبود انرژی هستند و در هوای سرد به راحتی گرم نمی شوند بنابراین تغذیه آنها باید به صورتی باشد که طبع سرد بدن آنها را کاهش و با تقویت گرمی بدن موجب تعادل دما شود. این بخش از سلامت نمناک را به برنامه غذایی مناسب بلغمی مزاج ها یا همان افراد دارای طبع سرد و تراختصاص می دهیم.

همانطور که پیش از این هم در بخش سلامت نمناک اشاره شد بلغم همان سیستم ایمنی بدن است که مصرف برخی مواد غذایی سبب تضعیف آن می شود بنابراین بدن آدمی در مقابل انواع انگل ها و میکروب ها آسیب پذیر می شود. بنابراین افراد دارای مزاج تر و سرد باید به نوع تغذیه خود توجه کنند و غذاهایی که در زیر آورده ایم را میل کنند.

برای افراد بلغمی مزاج غذاهای با طبع گرم و خشک مناسب است به این شرط که متعادل سازی با مصلحات، رعایت گردد. مثلا گردو برای افراد بلغمی مزاج مفید است به این شرط که مصرف گردو را با پنجاه درصد با پنیر متعادل نماییم.

افراد با طبع سرد و خشک چه بخورند

نکته : مصلح بسیاری از خوراکی ها عسل می باشد و در صورت استفاده کردن از اینگونه غذاها،بهتر است مصلح یا گرمی به همراه داشته باشد مثلاً صورت خوردن آش جو ،کمی عسل هم میل کنید.

نکته: در پاسخ به سوال یکی از شما کاربران نمناکی باید خاطرنشان کنیم که لبنیات پرچرب برای بلغمی ها خوب نیست و مواردی مثل شیر را بایستی با عسل و ماست را با انیسون میل کنند.

غذاهای با طبع سرد و تر و غذاهای سرد و خشک برای این افراد مضر هستند. طبق آنچه در بخش سلامت نمناک آورده ایم یکی از مهمترین دلایل علمی استفاده نکردن از این نوع غذاها پایین بودن PH آنها است که در بدن ایجاد اسیدوز می کنند .اسیدوز روی اعصاب مرکزی اثر مخربی می گذارد و این سیستم را به مرور فلج می کند . این غذاها نامناسب برای این افرادعبارتند از :

غذاها:

ماهی، آش رشته، اسفناج و ماست، خورشت آلو اسفناج

سبزیجات:

خیار، کدو، کاهو، اسفناج، گشنیز، قارچ

میوه ها:

هندوانه، توت فرنگی، کیوی، مرکبات، هلو

دانه ها و حبوبات:

دانه کدو تنبل، تخم خیار، تخم هندوانه، تخم کدو، تخم کاهو، تخم کاسنی، نشاسته، خرفه

لبنیات و روغن ها:

شیر، ماست، پنیر، دانه انگور، جو، کشک

ادویه جات و چاشنی ها:

سماق، غوره، لیمو عمانی

نوشیدنی ها و طعم دهنده ها:

دوغ، لیموناد، شربت آلبالو، شربت عناب، آب های با درجه حرارت کمتر از دمای بدن مانند آب سرد ، آب یخ، آب یخچال و آبسرد کن، برای طبع بلغم زیان آور است.

 

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

به گزارش بهداشت نیوز، بدن از اخلاط 4گانه سودا, صفرا, بلغم و دم تشکیل شده است که سودا دارای طبع سرد و خشک, صفرا دارای طبع گرم و خشک, بلغم دارای طبع سرد و تر, دم دارای طبع گرم و تر است.


برخی از پرهیزهای افراد دچار غلبه سردی و خشکی

مصرف بیش از حد و بدون مصلح (اصلاح کننده طبع غذا) بادنجان، غذاهای نمک‌سود مانند ماهی دودی، ماهی شور، خیار‌شور، نمک زیاد، پنیر شور، گوشت گاو و گوشت حیوانات پیر، گوشت شتر و شتر‌مرغ، غذاهای مانده، بیات و فریزشده، لبنیات، کلم، گل کلم، کاهو، ماهی، برنج سفید، عدس، ترشیها، سرکه، تمرهندی، غوره و آبغوره، سیب‌زمینی، گوجه‌‌فرنگی، قارچ، لوبیاسبز، نخودفرنگی، ذرت (بلال)، ارزن، جو، تمام میوه‌های ترش مانند انواع آلو ترش، انار ترش، پرتقال، تمشک، گریپ‌فروت و لیمو از جمله پرهیزهای ضرور برای افراد دچار غلبه سردی و خشکی است. (در صورت استفاده از میوه‌های دارای مزاج سرد، پس از خوردن آنها می‌توان از یک تا دو قاشق غذاخوری عسل استفاده کرد).

از تمامی غذاها و نوشیدنیهایی که دارای مزاج سرد به‌ویژه سرد و خشک هستند، پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز حتماً با مصلحات آن و به‌مقدار خیلی کم استفاده کنند.


غذاهای مفید برای افراد دچار غلبه سردی و خشکی

افراد با طبع سرد و خشک چه بخورند

گوشت برّه، کبوتر، گنجشک و سار، مرغ محلی فربه، تخم‌مرغ محلی، گندم، لوبیا، سیب با پوست و دانه، گلابی، طالبی، به، بادام شیرین، خربزه، انگور، آب نارگیل، آلو شیرین، در صورت مصرف برنج حتماً از شوید، زیره سیاه و زعفران استفاده شود.

سبزیهای گرم مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، ساقه کرفس، کنگر، چغندر، شلغم، ترب، هویج‌فرنگی، فندق، عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، زیره و استفاده از بذرهای ملیّن مانند قدّومه شیرازی، تخم ریحان، سالاد فصل با مقداری جوانه گندم، شربت زعفران، فرنی بادام، نخود، نخودآب، کنجد، ارده، عسل، شیره خرما، یا انگور، پسته، گردو، فندق، نان سنگک کنجدی با کره محلی گاوی و مربای بالنگی که در تهیه آن از عسل استفاده شده است.


 


منبع: تسنیم


 

مصرف بیش از حد و بدون مصلح بادمجان،غذاهای نمک سود مثل ماهی دودی ماهی شور،خیار شور، نمک زیاد، پنیر شور
گوشت گاو و حیوانات پیر،گوشت شتر مرغ، غذاهای مانده، بیات و فریز شده
لبنیات، کلم، گل کلم، کاهو، ماهی، برنج سفید، عدس، ترشی ها، سرکه، تمبر هندی، غوره و آبغوره
سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، قارچ، لوبیا سبز، نخود فرنگی، ذرت(بلال)، ارزن ، جو
تمام میوه های ترش مانند انواع آلو ترش، انار ترش، پرتقال، تمشک، گریپ فروت، لیمو(در صورت استفاده از میوه های دارای مزاج سرد، پس از خوردن آن ها میتوان از یک تا دو قاشق غذاخوری عسل استفاده نمود.

(
از تمامی غذاها و نوشیدنی هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و خشک هستند پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز،حتماً با مصلحت آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنند.)

گوشت بره،شتر،کبوتر،گنجشک و سار،مرغ محلی فربه،تخم مرغ محلی
گندم،لوبیا،سیب با پوست و دانه، گلابی،طالبی،به،بادام شیرین،خربزه،انگور،آب نارگیل،آلو شیرین
در صورت مصرف برنج حتماً از شوید، زیره سیاه و زعفران استفاده شود .
سبزی های گرم مانند نعناع،ریحان،ترخون،مرزه،جعفری،تره،ساقه کرفس،کنگر،چغندر،شلغم،ترب،هویج فرنگی
عسل،توت،کشمش،انجیر،خرما،هل،دارچین،زنجبیل،زعفران، زیره 
استفاده از بذر های ملین مانند قدومه شیرازی،تخم ریحان،سالاد فصل با مقداری جوانه گندم
شربت زعفران، فرنی بادام،نخود،نخودآب،کنجد،ارده،عسل،شیره خرما یا انگور،پسته،گردو، فندق 
نان سنگک کنجدی با کره محلی گاوی و مربای بالنگی که در تهیه آن از عسل استفاده شده است و….

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات،استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری های ذیل دارند:

بی خوابی، لخته شدن خون،آترواسکلروز، نفخ روده و معده، درد معده، خشکی پوست،ترک پوست،افسردگی،اسکیزوفرنی، پسوریازیس و بزرگی طحال.

افراد با طبع سرد و خشک چه بخورند

 

برگرفته از کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب سایت آوای سلامتی با خبر شوید .

وب سایت آوای سلامتی،سایتی است که توسط جمعی از کارشناسان مجرب در علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران، راه اندازی شده . هدف از راه اندازی این سایت،تسهیل دسترسی شما عزیزان به اطلاعات علمی روز تغذیه و سلامتی است.

ما را دنبال کنید  

جستجو در سایت

سرد مزاجها چه بخورند و چه نخورند

غذاهای مخصوص سرد مزاجها،افراد سرد مزاج چه بخورند،سرد مزاجها چه بخورند

افراد با طبع سرد و خشک چه بخورند

در تقسیم‌بندی مزاج‌های مختلف دو گروه از مزاج‌ها در دسته سرد مزاج‌ها قرار می‌گیرند که افراد دارای مزاج سرد و تر و سرد و خشک هستند. افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند معمولاً چاق، دارای پوست سفید و موهای کم پشتی هستند این افراد کمتر تشنه می‌شوند، کم انرژی، صبور و آرامند. افراد با مزاج سرد و خشک لاغر اندام، کم‌خواب و معمولاً با پوست تیره و خشک هستند و اغلب دقیق، منظم و محاسبه‌گر هستند.

این متخصص طب سنتی گفت: مواد غذایی که برای افراد با مزاج سرد و تر مضر است مصرف بیش از حد مواد لبنی، ترشی و سرکه، برنج، سیب‌زمینی، ماکارانی، سوپ جو، کله‌پاچه، ماهی تازه، شیربرنج و حلوا است. کرد افشاری گفت: میوه‌های ترش، نارنگی، کیوی، هندوانه، خیار، کاهو، گوجه، کدو، موز، آلو و اسفناج نیز برای این افراد توصیه نمی‌شود. این متخصص طب سنتی گفت: در صورت زیاده ‌روی در مصرف این نوع مواد غذایی علایمی مثل نفخ شکم، دردهای مفصلی، سینوزیت و مشکلات هضم برای این افراد مشاهده می‌شود.

وی گفت: بنابراین توصیه می‌شود این افراد غذاهایی که مزاج گرم دارد را بخورند مثلاً گوشت بره، گنجشک، بوقلمون، میوه‌های رسیده و شیرین مثل سیب، گلابی، نارگیل و انجیر و ادویه‌هایی مثل هل، دارچین، زعفران، زنجبیل، نعنا، ریحان، جعفری و آویشن توصیه می‌شود. کرد افشاری گفت: بادام، گردو، فندق، پسته، عسل، شیره خرمایی یا انگور نیز برای این افراد مفید است همچنین می‌توانند سکنجبین، مرباهای مختلف، آبگوشت‌های که با گوشت پرندگان تهیه می‌شود، روغن زیتون یا روغن گردو را مصرف کنند.

مقاله از : غلام رضا کرد افشاری متخصص طب سنتی

نشر در : پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

تشخیص مزاج جنسی از روی رفتار

گرم مزاج هستید یا سرد مزاج؟

سرد مزاجی همسرم در مقابل نیاز جنسی بالای من

برای افزایش میل جنسی چه بخوریم

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

مشاهده دسته بندی :
مقالات مقالات پزشکی و بهداشتی

بازدید :
73575

این مطلب را به اشتراک بگذارید
و در گوگل محبوب کنید

عضویت در خبرنامه



افراد با طبع سرد و خشک چه بخورند

بخش مشاوره و پرسش و پاسخ

شناسه کاربری 

رمز عبور             

  

عضویت در سایت


دسته بندی مطالب

مطالب روابط جنسی و زناشویی

مطالب دوران قبل از ازدواج

مطالب پزشکی و سلامت

مطالب تربیت فرزندان

مطالب احکام شرعی

مطالب روانشناسی

مطالب اجتماعی

مطالب صوتی

ویدئو

خدمات عمومی


 


 افراد آنلاین :


44633


بازدید امروز:


54997


بازدید دیروز:


202664099


آمار کل:

مشاوره
ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و
معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این
سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.



       

در طب سنتی بدن انسان از چهار ماده اصلی آب (سرد و تر)، باد (گرم و تر)، آتش(گرم و خشک) و خاک (سرد و خشک) تشکیل شده است که هریک مزاج و رژیم غذایی ویژه ای دارند.

در این مطلب می خواهیم به برخی ویژگی های سرد مزاجی اشاره کنیم همراه ما باشید

افراد با طبع سرد و خشک چه بخورند

عضو مؤسسه تحقیقات حجامت ایران با اشاره به اینکه گرم نگه داشتن مغز مانع بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود، گفت: همه مردان در گذشته کلاه یا دستار به سر می‌بستند و حافظه آنان تا سنین بالا قوی و فعال بود.

سعید نظری درباره ارتباط تغذیه و جلوگیری از آلزایمر در افراد گفت: یکی از دلایل ایجاد آلزایمر این است که ندانیم هر بدنی از چه مزاجی برخوردار است، نکته قابل توجه این است که حتی اعضا و جوارح فرد نیز دارای طبع‌های مختلفی هستند به عنوان مثال مزاج قلب گرم و‌ تر و مزاج مغز سرد و‌ تر است.

وی در ادامه افزود: اگر سردی در مغز تشدید شود حتی با وجود اینکه سن فرد پایین است در عملکرد مغز مشکل ایجاد می‌شود، به این دلیل که هر عضوی از بدن در شرایط ایده آل می‌تواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد.

این پزشک عمومی با انتقاد از اینکه هم اکنون عمده غذاهای جوانان برنج، سیب زمینی یا فست فود‌ها هستند، ابراز کرد: متاسفانه فست فود‌ها تولید خلط سوداوی یعنی سرد و خشک می‌کنند؛ یکی از اشکالاتی که دیده می‌شود این است که به مادر شیرده و نوزاد شیرخوار چیپس داده می‌شود و به دلیل طبع سرد شیر و سیب زمینی پس از مصرف این دو ماده با یکدیگر نوزاد تا چند روز دچار یبوست خواهد بود.

عضو موسسه تحقیقات حجامت ایران تصریح کرد: در جامعه ما یبوست غوغا می‌کند و ام الامراض محسوب می‌شود و به دلیل تغذیه نامناسب ضعف حافظه و بسیاری از بیماری‌های مغز و اعصاب در جوانان ما دیده می‌شود.

نظری، با اشاره به اینکه افراد سرد مزاج پیش از خواب ۳ تا ۴ عدد خرما مصرف کنند، خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود پیش از خواب هیچ غذایی با مزاج سرد مصرف نشود همچنین افرادی که کمبود حافظه دارند دانه‌ای با نام سُعد کوهی را با کندر، زعفران و عسل بکوبند با آب مخلوط کنند و چند مرتبه مصرف کنند تا مزاج مغز آنان گرم شود.

سردمزاج‌ها بهتر است گوشت گوساله، ماهی، عدس، خیار، کاهو، موز و کیوی کمتر بخورند و به جای آن گوشت گوسفند، نبات، نعنا، روغن کنجد، سبزی، مغزها و چای دارچین بخورند.

افرادی که مزاج سرد و خشک دارند و به آن سودا گفته می شود اغلب لاغر هستند و کف دست و پایشان عرق می کند.

افراد سردمزاج از نظر روحی وسواس دارند و اغلب حافظه ضعیفی دارند و معمولاً بسیار تغییر عقیده می دهند.

 مصرف فست فود سودا را زیاد می کند و همین امر باعث افزایش پرخاشگری و ناهنجاری رفتاری می شود بنابراین بهتر است این افراد خاکشیر زیادی مصرف کنند و توت، گوشت گوسفند، ماهی، شربت سکنجبین را در رژیم خود بگنجانند و گوشت گاو و گوساله کمتر مصرف کنند.

خوراکی و غذاهای مفید برای سردمزاج‌ها: گوشت گوسفند، خروس، شتر، نمک دریا، نبات سفید، نعنا و روغن کنجد است.

مصرف سبزی بیش از سالاد، کلم، جوانه گندم، ماش، پسته، بادام، گردو، چای دارچین و به طور کلی خوراکی های گرم برای افراد با مزاج سرد مفید است.

خوراکی و غذاهای مضر برای افراد با مزاج سرد: مصرف گوشت گوساله، ماهی، عدس، گشنیز، لوبیا، بادمجان و سبزیجاتی مثل خیار، کاهو، گوجه فرنگی و میوه‌هایی مثل موز و کیوی کمتر مصرف شود.

خوردن غذاهای سرخ کردنی، نان باگت و فانتزی، سوسیس و کالباس و هر چیزی که سرد و مرطوب باشد برای این گروه باید کم شود.

امتياز 2 از 5 بر اساس نظر4 نفر

6239 | 1397/07/30 | افراد سردمزاج مزاج سرد و تر مزاج سرد و خشک سرد مزاجی مزاج سرد

الو دکتر یک سایت جامع برای ارائه جدیدترین مطالب و اطلاعات پزشکی است. الو دکتر همچنین بانک کامل اطلاعات تمام بیماری ها، علائم و نشانه ها و علل و عوامل خطرساز آن ها را به همراه راه های ساده پیشگیری و نیز عوارض و درمان بیماری ها در اختیار شما قرار می دهد. سایت الو دکتر جایگزین پزشک نیست و تنها برای بالا بردن فرهنگ سلامت و اطلاعات عمومی در خدمت شماست.

کلیه حقوق این سایت متعلق به الو دکتر بوده و استفاده از مطالب آن فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است



       

غذاهای مانده وبیا ت وشور ونمک سود ، سودا را زیاد می کند.

الف – خصوصیات جسمی:

افراد با طبع سرد و خشک چه بخورند

سیاهی پراکنده و غالب پوست، کدر بودن سفیدی چشم، پرمویی، لاغری و باریکی و خشکی اندامها، . خواب این افراد کم بوده و بینی خشکی دارند. به شیرینی و گرمی ها نسبت به سردی ها تمایل بیشتری دارند. بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند. فصل پائیز برای ایشان فصل نامطلوبی است.

ب.از نظر بازتابهای روانی و رفتاری:

علاقمند به حسابگری و مسائل فنی، همه سونگر-تیزهوش، بهار و تابستان را دوست دارند، کم احساس و منطقی،دور اندیش،منظم ودقیق،میانه رو و محتاط، کم انرژی و مداومت در انجام کار، تمایل کم به معنویت، نا آرام و همیشه در فکردارای وسواس و نگرانی و دودلی، بدون توان ریسک،اننتقامجو، منظم، مجذوب نمی شود،خود خور(درون گرا)، فکر و خیال فراوان، بدبین،حساس،نگران، اهل جنجال و جدال، تیز بین و با دقت همه جانبه، لجباز و یکدنده وپافشاری در انجام کارها.

پ – از نظر سازگاری با غذاها :

 سازگار با غذا های تر و اندکی گرمی چون نخود آب، گوشت بره، گوشت مرغ و تخم مرغ اهلی، گندم، لوبیا، بادام شیرین، کشمش، انجیر، خربزه، کنگر، آلو شیرین، چغندر، شیر گوسفند، فندق، شلغم، ترب، آب نارگیل

ج – علایم بیماری دراثر غلبه سودا:

سودا سرد وخشک از جنس خاک و رسوب خون است و PH=6 است و طحال تولید می شود وطحال را فعال می کند .PH خون باید بالای 7 باشد و اگر به 7 برسد به حالت اغماء و غش می رود.اگر سودا زیاد شود طعم دهان شور می شود –بوی عفونت دهان ، کابوس می بیند و دچار افسردگی و خستگی می شود،خود خوری ،فکر زیاد بدون آنکه بداند، بی نشاطی ، یبوست شدید هفته ای یکبار ، مدفوع قیری وسیاه ، سوزش هنگام دفع ادرار،ادرار تیره خاکستری می شود، حالت تهوع ، حس تاریکی چشم و شب کوری ، تیرگی رنگ پوست وصورت ، سوزش معده ، خارش زیاد بدن وترک خوردن پوست ، لاغری ، غلظت خون، سبکی سر، سوزش معده، اشتهای کاذب، ریزش مو، سرفه خشک، جذام، آبریزش، تکرر و سوزش ادرار و تیرگی آن، فلج، خواب کم، وسواس، سرطان، سکته، خواب و رؤیاها توام با وحشت و تاریکی.

علت:

غذاهای مانده وبیا ت وشور ونمک سود ، سودا را زیاد می کند.

د- پیشگیری از بروز غلبه خلط:

پیشگیری از بروز پیش آمدهای نامناسب که تحریک و هیجان را بدنبال دارد، خوردن انجیر و کشمش و دم کرده سنبل طیب + گل گاو زبان + لیمو عمانی

ذ- غذای مضر برای سوداوی مزاج ها

عدس-نوشابه با غذا-ماهی دودی-غذای مانده و بیات-نمک سود خیارشور – گوشت پیر (رنگ قرمز تیره ) –پنیر نباید بخورند .

درمان:

خوردن غذای گرم و تر – ملین – سوپ جو (با پاچه گوسفند – کمی زنجبیل – زعفران ) بعد از سلامتی عسل وقدومه شیرازی مرتب استفاده کنید – توت – با آب گرم طهارت کند – انجیر- خرما – کشمش – هل – دارچین – زیره – زعفران

مطالب مرتبط :

سوداوی مزاج را چگونه بشناسیم؟

رژیم غذائی افراد سوداوی مزاج چیست؟

امتياز 4 از 5 بر اساس نظر16 نفر

52725 | 1394/04/13 | رژیم غذایی سوداوی

عالی بود من سودایی ام . بدتر از همه نگرانی و خودخوری و تیره شدن پوسته ممنون ازتون

الو دکتر یک سایت جامع برای ارائه جدیدترین مطالب و اطلاعات پزشکی است. الو دکتر همچنین بانک کامل اطلاعات تمام بیماری ها، علائم و نشانه ها و علل و عوامل خطرساز آن ها را به همراه راه های ساده پیشگیری و نیز عوارض و درمان بیماری ها در اختیار شما قرار می دهد. سایت الو دکتر جایگزین پزشک نیست و تنها برای بالا بردن فرهنگ سلامت و اطلاعات عمومی در خدمت شماست.

کلیه حقوق این سایت متعلق به الو دکتر بوده و استفاده از مطالب آن فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

على عليه السلام فرمود: رياكار را سه نشانه است: هرگاه مردم را ببيند، با نشاط و تحرّك مى شود، هرگاه تنهاست، سست و بى حال است، و دوست دارد در همه كارهايش از او تعريف كنند.

على عليه السلام فرمود: رياكار را سه نشانه است: هرگاه مردم را ببيند، با نشاط و تحرّك مى شود، هرگاه تنهاست، سست و بى حال است، و دوست دارد در همه كارهايش از او تعريف كنند.

افراد با طبع سرد و خشک چه بخورند
افراد با طبع سرد و خشک چه بخورند
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *