افراد با مزاج گرم و خشک چه بخورند

خواص دارویی و گیاهی

افراد با مزاج گرم و خشک چه بخورند
افراد با مزاج گرم و خشک چه بخورند

جستجو در سایت

گرم مزاجها چه بخورند و چه نخورند

غذاهای مخصوص گرم مزاج ها،گرم مزاجها چه بخورندافراد با مزاج گرم و خشک چه بخورند

یکی از گروه‌هایی که در دسته مزاج‌های گرم قرار می‌گیرد، افراد با مزاج گرم و خشک است. این افراد لاغراندام بوده و رنگ چهره آن‌ها متمایل به زردی است. تحمل گرما را ندارند و معمولاً خواب کمی دارند. افراد با مزاج گرم و خشک، عطش زیاد و دهانی خشک دارند، زود عصبانی می‌شوند و زود هم آرام می‌گیرند. این افراد پر جنب‌وجوش و پر انرژی هستند.

از دیدگاه طب سنتی افراد با مزاج گرم برون‌گرا و اجتماعی هستند و باید در مصرف برخی غذاها مثل ماکارونی و فست فود پرهیز داشته باشند.

 

 

متخصص طب سنتی اعلام کرد افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند بهتر است گوشت قرمز و سیر و پیاز کمتر بخورند و در مقابل سوپ جو، کدو و اسفناج برایشان مناسب است.

غلامرضا کرد افشاری، متخصص طب سنتی گفت: یکی از گروه‌هایی که در دسته مزاج‌های گرم قرار می‌گیرد، افراد با مزاج گرم و خشک است. این افراد لاغراندام بوده و رنگ چهره آن‌ها متمایل به زردی است. تحمل گرما را ندارند و معمولاً خواب کمی دارند. افراد با مزاج گرم و خشک، عطش زیاد و دهانی خشک دارند، زود عصبانی می‌شوند و زود هم آرام می‌گیرند. این افراد پر جنب‌وجوش و پر انرژی هستند.

این متخصص طب سنتی افزود: برای افراد با مزاج گرم و خشک مصرف بالای سیر، پیاز، ادویه‌های تند، گوشت قرمز، موز، خربزه،‌ آناناس، انجیر، غذاهای سرخ‌کرده، گردو، پسته، فندق و نارگیل مضر است. مصرف زیاد این نوع مواد غذایی بدن این افراد را از حالت تعادل خارج می‌کند و آن‌ها را دچار علائمی مثل خشکی پوست، اضطراب، بی‌خوابی و تپش قلب می‌کند. در مقابل، مصرف سوپ جو و گوشت مرغ، آش تشکیل شده از ماست،‌ کدو، اسفناج و گشنیز برای آن‌ها مناسب است.

شربت‌های مناسب برای این گروه نیز شربت لیمو، آلو، نارنج، ماءالشعیر، سکنجبین و دوغ ترش است و مصرف هویج، انار، سیب، گلابی،‌ آلبالو، زرشک،‌ گوجه سبز، کدو و اسفناج برای این افراد توصیه می‌شود.

 

 

در طب سنتی و در گروه افراد با مزاج گرم دو نوع تقسیم‌بندی وجود دارد. گروهی از افراد دارای طبع گرم و تر هستند که در گروه طبع بهاری یا دموی قرار می‌گیرند و گروهی مزاج گرم و خشک دارند که به گروه صفرا مزاج‌ها مشهورند.

 

 

افراد با مزاج گرم و تر یا دموی دارای حجم خون بالایی هستند اشتهای زیادی برای غذا خوردن دارند و به همین دلیل معمولاً دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند و رنگ چهره آن‌ها متمایل به قرمز است. این افراد از نظر شخصیتی، روحیه‌ای مهربان و برون‌گرا دارند و بسیار اجتماعی هستند و چون مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی هستند باید از غذاهایی با طبع لطیف برای کاهش غلظت خون خود استفاده کنند.

افرادی که دارای مزاج گرم و تر یا دموی هستند بهتر است غذاهای نشاسته‌ای کمتر بخورند و مصرف فست‌فود و سرخ‌کردنی و غذاهای تند و پرادویه برایشان خوب نیست. در عوض مصرف خاکشیر، تخم ریحان، سوپ یا آش جو، نان جو، برگ زردآلو، هلو و انجیر برای این افراد مناسب است . این افراد باید مصرف آب یخ، نوشابه، تخم‌مرغ، بادنجان، نوشیدنی همراه با غذا، ترشی، سرکه، سیر و چای را کم کنند.

 

 

افراد با طبع گرم و خشک، این افراد لاغراندام هستند و رنگ چهره‌شان سفید است. این افراد دچار دهانی خشک هستند کم‌خواب بوده و به مصرف ترشی علاقه دارند به طوری که به مصرف لواشک و سرکه و غذاهای سرد مثل خیار و کاهو علاقه دارند.

این گروه از افراد نباید پرخوری کنند و باید مصرف شیرینی را کم کنند. همچنین غذاهای پرحجم مثل آش رشته و ماکارونی برایشان مفید نیست.

میوه‌هایی مثل انار و شاتوت، زرشک، تمشک، زردآلو، هلو، سیب، گلابی و خیار برای آن‌ها مفید است و مصرف هویج، کاهو، کدو، اسفناج، گشنیز و نخودفرنگی برایشان توصیه می‌شود.

مقاله از : غلامرضا کرد افشاری متخصص طب سنتی

 

سرد مزاجها چه بخورند چه نخورند

علت سرد مزاجی زنان چیست

علت سرد مزاجی مردان

افراد با مزاج گرم و خشک چه بخورند

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

مشاهده دسته بندی :
مقالات مقالات پزشکی و بهداشتی

بازدید :
130540

این مطلب را به اشتراک بگذارید
و در گوگل محبوب کنید

عضویت در خبرنامه



بخش مشاوره و پرسش و پاسخ

شناسه کاربری 

رمز عبور             

  

عضویت در سایت


دسته بندی مطالب

مطالب روابط جنسی و زناشویی

مطالب دوران قبل از ازدواج

مطالب پزشکی و سلامت

مطالب تربیت فرزندان

مطالب احکام شرعی

مطالب روانشناسی

مطالب اجتماعی

مطالب صوتی

ویدئو

خدمات عمومی


 


 افراد آنلاین :


44278


بازدید امروز:


54997


بازدید دیروز:


202663744


آمار کل:

مشاوره
ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و
معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این
سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

بهتر است تشخیص مزاج بر اساس علائم و نشانه های ظاهری و خصوصیات اخلاقی هر فرد توسط پزشک متخصص طب سنتی تعیین شود.

1- از هوای تازه و خنک استفاده نمایند.
2- در رژیم غذایی خود بیشتر از میوه ها و سبزی ها بهره ببرند و کمتر از گوشت استفاده نمایند.
3- مصرف آب و مایعات را به همراه چند قطره آب لیمو ترش تازه افزایش دهند تا ادرار آنها صبح که از خواب بر می خیزند به رنگ زرد لیمویی باشد.
4- حداقل 5-6 ساعت خواب شبانه توصیه می شود.در روزهای تابستان حداکثر یک ساعت چرت پس از ناهار رطوبت کافی به بدن آنها می رساند.البته بین صرف نهار و خواب روز حداقل یک ساعت فاصله باشد.
5- درشرایطی که تحت فشار عصبی قرار می گیرند ،در حالت نیمه دراز کشیده نفس کاملا عمیق بکشید و سینه های خود را از هوای تمیز پر نمایید زیرا فعالیت زیاد و ورزش شدید ، گرمی و خشکی رادر آن ها افزایش می دهد.فعالیت جسمی و ورزش را در هوای خنک ، صبح زود یا شامگاه انجام دهند.
6- هر 12 ساعت بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب کنند.
7- از هوا ، محیط و فعالیت ها و هیجان و خشم که موجب افزایش گرمی و خشکی می گردد پرهیز نمایند.

– مصرف بیش از حد تخم مرغ ، سیر و پیاز ، ادویه های تند و تیز ، گوشت قرمز ، گوشت تمام پرندگان کوچک ، بادمجان ، موز ، خربزه ، آناناس ، طالبی ، انجیر ، گردو ، پسته ، فندق ، نارگیل ، سیاه دانه ، شنبلیله و ریزه خواری ( مثل اینکه مدام در حال غذاخوردن باشد مثل تخمه شکستن و خوردن تنقلات ) و …

– از تمامی غذاها و نوشیدنی هایی که دارای مزاج گرم و خشک ( مخصوصا در هوای گرم ) هستند پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز حتما با مصلحات آن و به مقدار خیلی کم استفاده شود.

– انواع مرکبات ، انار ، شاه توت ، خیار، سیب ، گلابی ، آلو ، شفتالو ، گوجه سبز ، زرشک ، هندوانه ، کدو خورشتی ، هویج فرنگی ، روغن زیتون ، سوپ جو ، پاچه گوسفند همراه با تعدادی الو بخارا ، سبزی هایی مانند کاهو ، اسفناج ، لیمو ترش تازه ، سیب زمینی بخار پز شده ، بامیه ، برگه هلو و زرد آلو ، مغز بادام خام ، برنج سفید باروغن زیتون ، کدو حلوایی ، نخود فرنگی ، عدس ، ماش ، جو دوسر ، مخمر آب جو ، رب انار ، آب انار ، لواشک خانگی ، گریپ فروت ، ترنجبین ، شیرخشت ، تمبر هندی ، نان جو ، آش جو ، بذرهای ملین مانند اسفرزه ، بارهنگ ، ترشی های طبیعی ، انگورافراد با مزاج گرم و خشک چه بخورند

– نوشیدن روزانه یک تا سه لیوان شربت زرشک نیم ساعت قبل از غذا و دوساعت و نیم بعد از ان نیز مفید است. عرق کاسنی و عرق شاهتره بهترین نوشیدنی برای این گونه افراد است.

– تخم خیار ، مغز تخم هندوانه ، تخم کاهو از هرکدام به مقدار مساوی مخلوط و اسیاب کرده و روزی دوبار هربار یک قاشق غذاخوری در یک لیوان آب حل کرده و میل کنند.
– به طور کلی از تمامی غذاها و نوشیدنی هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سر و تر هستند ، استفاده کنند.

افراد صفراوی مزاج درصورت عدم رعایت دستورات ، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری های ذیل دارند:
اضطراب و تنش فکری ، تپش قلب ، اسهال خونی ، التهاب کبد و لکه بینی و افزایش خونریزی حیض ، انزال زود رس ، سرفه خشک ، بی خوابی ، سوزش ادرار بدون علت ، لاغری شدید و شوره سر و …..

 

برگرفته از کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب سایت آوای سلامتی با خبر شوید .

وب سایت آوای سلامتی،سایتی است که توسط جمعی از کارشناسان مجرب در علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران، راه اندازی شده . هدف از راه اندازی این سایت،تسهیل دسترسی شما عزیزان به اطلاعات علمی روز تغذیه و سلامتی است.

ما را دنبال کنید  

افرادی که داری طبع گرم هستند و گرم مزاج هستند باید یک سری خوراکی مانند فلفل که باعث افزایش متابولیسم بدن می شود را نباید مصرف کنند و همچنین برای افراد دچار غلبه صفرا مصرف سیب، گلابی، آلبالو، گیلاس، آلو بسیار مفید بوده و عرق کاسنی و عرق شاهتره بهترین نوشیدنی است.

از دیدگاه طب سنتی بدن افراد از اخلاط چهارگانه سودا, صفرا, بلغم و دم تشکیل شده است که غلبه هر کدام از این اخلاط در بدن موجب بروز بیماری می‌شود.

پرهیزات غذایی در غلبه خلط صفرا

افراد دچار غلبه گرمی و خشکی از مصرف بیش از حد تخم مرغ، سیر، پیاز، ادویه‌های تند و تیز، غذاهای چرب و شیرین، بادمجان، موز، خربزه، آناناس، طالبی،گردو، پسته، فندق، نارگیل، سیاه دانه، شنبلیله و ریزه‌خواری (این که انسان مدام در حال غذا خوردن باشد مثل تخمه شکستن و خوردن تنقلات) و … پرهیز کنند.افراد با مزاج گرم و خشک چه بخورند

از تمامی غذاها و نوشیدنی‌هایی که دارای مزاج گرم به ویژه گرم و خشک (مخصوصا در هوای گرم) هستند، پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز حتما با مصلحات آن و به مقدار خیلی کم استفاده شود.

از دیدگاه طب جدید غذاهای ادویه‌دار، اثر گرمازایی غذا را افزایش داده و طولانی می‌کنند مثلا غذاهای حاوی فلفل قرمز و خردل متابولیسم بدن را تا ۳۳ درصد بیشتر از غذاهای بدون ادویه افزایش می‌دهند, این افزایش گرما برای افراد دارای مزاج گرم و خشک مفید نیست.

غذاهای مفید برای افراد دچار غلبه گرمی و خشکی

مصرف انواع مرکبات، انار، شاه‌توت، خیار، سیب، گلابی، آلبالو، گیلاس، آلو، شفتالو,گوجه سبز، زرشک، هندوانه، کدو خورشی، هویج فرنگی، روغن زیتون، سوپ جو، پاچه گوسفند همراه با تعدادی آلو بخارا، سبزیهایی مانند کاهو،  اسفناج، لیمو ترش تازه، بامیه، برگه هلو و زردآلو، مغز بادام خام، برنج سفید با روغن زیتون، کدو حلوایی، نخود فرنگی، عدس، ماش، جوی دوسر، رب انار، آب انار، لواشک خانگی، گریپ فروت، ترنجبین، شیرخشت، تمر هندی، نان جو، آش جو، بذرهای ملین مانند اسفرزه، بارهنگ، ترشی‌های طبیعی، مغز فلوس همچنین عرق کاسنی و عرق شاهتره بهترین نوشیدنی برای افراد دچار غلبه گرمی و خشکی هستند.

منبع خبرگزاری تسنیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

افرادی که صفراوی مزاج هستند باید بر اساس طبعی که دارند دستورات غذایی را رعایت کنند تا کمتر دچار برخی بیماری ها شوند.

به گزارش مشرق، اصولی‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

صفراوی مزاج‌ها افرادی هستند که معمولاً در تابستان احساس گرمای زیاد و گرگرفتگی می‌کنند، اما در زمستان احساس خوبی دارند، همچنین این اشخاص اغلب در زمستان زیاد لباس نمی‌پوشند و با مصرف غذاهایی با طبع گرم حالشان بد می‌شود. افرادی که طبع گرم و خشک (مزاج صفرا) دارند، خلط صفرا در بدنشان زیادتر است. در این مطلب مواد غذایی مفید و مضر برای افراد صفراوی مزاج را معرفی می‌کنیم.

صفراوی مزاج‌ها باید از غذاهای خنک استفاده کنند؛ عرق کاسنی و شاه‌تره بهترین نوشیدنی برای صفراوی مزاج‌هاست.مصرف مواد غذایی که حالت اسیدی دارند از جمله لیموترش، زرشک، نارنج، گریپ‌فروت با عسل، ترنجبین، شیرخشت، کاهو، کیوی، آلو بخارا، آلوچه، اسفناج، تمر هندی به صورت دَم‌کرده، لیموشیرین، پرتقال، نان جو و آش جو به منظور اصلاح مزاج‌های صفراوی بسیار مفید است.

بهترین مواد غذایی برای اشخاصی که طبع گرم و خشک دارند، عبارتند از: هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، لیموترش، هویج‌فرنگی، روغن‌زیتون، سوپ جو و سبزیجات مانند اسفناج و گشنیز.افراد با مزاج گرم و خشک چه بخورند

همچنین سیب‌زمینی بخارپز، قارچ، بامیه، پیاز، برگه هلو و زردآلو، مغز بادام خام تازه، برنج سفید با روغن‌زیتون، کدوحلوایی با نخودفرنگی، عدس، ماش، جو دوسر، مخمر آبجو و لیموعمانی نیز برای کبد افراد صفراوی مزاج بسیار مفید است.

افراد دارای طبع گرم و خشک باید از مصرف نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنند، زیرا این نوشیدنی‌ها تعادل مزاج آن‌ها را به هم می‌زند. بر همین اساس اصولی‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

استفاده از نوشابه، ادویه‌های تند، آب یخ، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله پس از آن، شیرینی‌های قنادی، آجیل شور، گوشت قرمز همچنین بریده‌بریده غذا خوردن یعنی اینکه فرد به طور مداوم در حال خوردن باشد مانند تخمه شکستن برای افرادی که طبع گرم و خشک دارند، مضر است.

بیشتر بخوانید:

افراد صفراوی‌مزاج باید از مصرف میوه‌هایی مانند موز، خربزه، آناناس و طالبی نیز خودداری کنند.چای، قهوه، نسکافه، لبنیات، تخم‌مرغ و غذاهای فریز، زودپز و سرخ‌شده، سس و رب، غذاهای چرب و پرحجم، ماکارونی، آش رشته، سیر و همه غذاهای با طبع گرم نیز از جمله مواد غذایی مضر برای صفراوی‌مزاج‌ها هستند.

مصرف تنقلات، بادنجان، موز و غذاهای ساندویچی نیز برای افراد صفراوی‌مزاج ممنوع است.

منبع: رکنا

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.



 

گرم مزاجان دو گروه هستند:در طب سنتی و در گروه افراد با مزاج گرم دو نوع تقسیم‌بندی وجود دارد. گروهی از افراد دارای طبع گرم و تر هستند که در گروه طبع بهاری یا دموی قرار می‌گیرند و گروهی مزاج گرم و خشک دارند که به گروه صفرا مزاج‌ها مشهورند. افراد با مزاج گرم و خشک چه بخورند

مزاج دموی یا گرم و ترافراد با مزاج گرم و تر یا دموی دارای حجم خون بالایی هستند اشتهای زیادی برای غذا خوردن دارند و به همین دلیل معمولاً دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند و رنگ چهره آن‌ها متمایل به قرمز است. این افراد از نظر شخصیتی، روحیه‌ای مهربان و برون‌گرا دارند و بسیار اجتماعی هستند و چون مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی هستند باید از غذاهایی با طبع لطیف برای کاهش غلظت خون خود استفاده کنند.افرادی که دارای مزاج گرم و تر یا دموی هستند بهتر است غذاهای نشاسته‌ای کمتر بخورند و مصرف فست‌فود و سرخ‌کردنی و غذاهای تند و پرادویه برایشان خوب نیست.مصرف خاکشیر، تخم ریحان، سوپ یا آش جو، نان جو، برگ زردآلو، هلو و انجیر برای این افراد مناسب است اما باید مصرف آب یخ، نوشابه، تخم‌مرغ، بادنجان، نوشیدنی همراه با غذا، ترشی، سرکه، سیر و چای را کم کنند.

 

خوراکی‌های مناسب برای مزاج گرم و ترلبنیات: کشک، قراقروت.حبوبات: باقلا خشک، برنج، جو، ذرت، عدس، ماش، ارزن.سبزیجات: گشنیز، ریواس، ترشک.میوه‌ها: آلبالو، انارترش، ازگیل، بالنگ، تمرهندی، زالزالک، زرشک، زیتون، زغال‌اخته، سنجد، غوره، گریپ‌فروت، لیموعمانی، نارنج.فرآورده حیوانی: گوشت گاو، گوشت بز، سیرابی، قلوه گوسفند.توت و بذرها: بارهنگ، تمشک، شاه‌توت.ادویه‌ها و چای‌های سنتی: قهوه، نشاسته.

مغزهای گیاهی: بلوط، شاه دانه، شاه‌بلوط.مواد فرآوری شده: سرکه.

 

نکاتی را که باید در زندگی روزمره رعایت کنید: (مزاج گرم و تر)1- از غذاهای با فیبر بالا استفاده نمایید تا اجابت مزاج طبیعی داشته باشید.2- انجام حجامت سالی 2 الی 3 بار برای شما خیلی مفید می‌باشد.3- کم خوری و استفاده از غذاهای کم‌کالری و ساده، بخصوص در ماه‌های گرم سال برایتان مفید است.4- بهتر است از مصرف زیاد ادویه‌های تند و انواع شور، گوشت زیاد، غذاهای نشاسته‌ای (ماکارونی، برنج، سیب‌زمینی) و گرمی جات، پرهیز کنید.5- خوردن آب و چای را حتی‌المقدور با چند قطره آب لیموشیرین تازه همراه کنید.6- هر روز 15 الی 30 دقیقه پیاده‌روی و یا دویدن صبحگاهی داشته باشید.7- شش تا هفت ساعت خواب در شبانه‌روز برای شما کافی می‌باشد.

 

غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف مستمر یا زیاده‌روی در آن‌ها برای افراد با مزاج گرم و تر مناسب نیست:گوشت‌ها و غذاها: گوشت گوسفند، بره، بوقلمون، جگر، اردک، تخم اردک و مرغابی، رشته‌فرنگی، ماکارونی، کیک‌ها و بیسکویت‌ها

سبزیجات: زیتون، زنجبیل تازه، پیاز، سیر، نعناع، شویدآجیل و میوه‌جات: خرما، انبه، بادام، پسته، موز، فندق، انجیر، انگوردانه‌ها و حبوبات: گندمروغن‌ها: روغن کرچک، روغن‌زیتون، روغن آفتابگردانادویه‌جات: فلفل سیاه، فلفل سفید، زنجبیل خشک‌شده، رازیانه، آویشننوشیدنی‌ها و شیرین‌کننده‌ها: عصاره انبه، آب انگور، آب گرم، عسل، شکر، نمک، چای‌های گیاهی با طبع گرم و اغلب غذاهای شور و شیرین

 

صفرا مزاج یا گرم و خشکافراد با طبع گرم و خشک، این افراد لاغراندام هستند و رنگ چهره‌شان سفید است. این افراد دچار دهانی خشک هستند کم‌خواب بوده و به مصرف ترشی علاقه دارند به‌طوری‌که مصرف لواشک و سرکه و غذاهای سرد مثل خیار و کاهو علاقه دارند. این گروه از افراد نباید پرخوری کنند و باید مصرف شیرینی را کم کنند. همچنین غذاهای پرحجم مثل آش رشته و ماکارونی برایشان مفید نیست.

میوه‌هایی مثل انار و شاتوت، زرشک، تمشک، زردآلو، هلو، سیب، گلابی و خیار برای آن‌ها مفید است و مصرف هویج، کاهو، کدو، اسفناج، گشنیز و نخودفرنگی برایشان توصیه می‌شود.  

غلامرضا کرد افشاری، متخصص طب سنتی نیز در مورد افراد با مزاج گرم و خشک می‌گوید: این افراد لاغراندام بوده و رنگ چهره آن‌ها متمایل به زردی است. تحمل گرما را ندارند و معمولاً خواب کمی دارند. افراد با مزاج گرم و خشک، عطش زیاد و دهانی خشک دارند، زود عصبانی می‌شوند و زود هم آرام می‌گیرند. این افراد پرجنب‌وجوش و پرانرژی هستند.

برای افراد با مزاج گرم و خشک مصرف بالای سیر، پیاز، ادویه‌های تند، گوشت قرمز، موز، خربزه،‌ آناناس، انجیر، غذاهای سرخ‌کرده، گردو، پسته، فندق و نارگیل مضر است. مصرف زیاد این نوع مواد غذایی بدن این افراد را از حالت تعادل خارج می‌کند و آن‌ها را دچار علائمی مثل خشکی پوست، اضطراب، بی‌خوابی و تپش قلب می‌کند.

در مقابل، مصرف سوپ جو و گوشت مرغ، آش تشکیل شده از ماست،‌ کدو، اسفناج و گشنیز برای آن‌ها مناسب است.

و اما شربت‌های مناسب برای این گروه نیز شربت لیمو، آلو، نارنج، ماءالشعیر، سکنجبین و دوغ ترش است و مصرف هویج، انار، سیب، گلابی،‌ آلبالو، زرشک،‌ گوجه‌سبز، کدو و اسفناج برای این افراد توصیه می‌شود.

منابع:فارسدکتر من

طب ایرانی

 

مطالب مرتبط:

این «سردی ات می کند» دقیقاً یعنی چه؟! بخور و نخورهای سردمزاج ها سردی مزاج از علل عمده چاقی است بخور نخورهای طب سنتی سرد مزاجان بعد از خوردن غذاهای با طبع سرد دل‌پیچه می‌گیرند مزاج هر انسانی چه می‌طلبد؟ طب سنتی و خواص غذاها پرخوری و کم‌خوری بیش از حد موجب سردی مزاج می‌شود غذا زیر ذره‌بین طب سنتی طبیعت گرمی و سردی غذاها

على عليه السلام فرمود: رياكار را سه نشانه است: هرگاه مردم را ببيند، با نشاط و تحرّك مى شود، هرگاه تنهاست، سست و بى حال است، و دوست دارد در همه كارهايش از او تعريف كنند.

على عليه السلام فرمود: رياكار را سه نشانه است: هرگاه مردم را ببيند، با نشاط و تحرّك مى شود، هرگاه تنهاست، سست و بى حال است، و دوست دارد در همه كارهايش از او تعريف كنند.

افراد با مزاج گرم و خشک چه بخورند
افراد با مزاج گرم و خشک چه بخورند
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *