قرص bcaa برای لاغری

خواص دارویی و گیاهی

قرص bcaa برای لاغری
قرص bcaa برای لاغری

به‌طور کلی مصرف این مکمل از تخریب پروتئین و آسیب عضلانی در طول تمرین جلوگیری می‌کند و منجر به کاهش نشانگرهای آسیب عضلانی نظیر کراتین کیناز، و لاکتات دهیدروژناز ناشی از تمرین می‌گردد

نکاتی در مورد پروتئین وی تغذیه ی ورزشکاران؛ از نیازهای غذایی تا مصرف مکمل (1)تغذیه ی ورزشکاران؛ از نیازهای غذایی تا مصرف مکمل (2)

حتما تا به حال اسم بی سی ای ای (BCAA) را شنیده اید، اما آیا همه چیز را درباره این امینو اسید های حیاتی می دانید؟ یکی از نکات ریزی که در رژیم غذایی خود باید به آن توجه کنید، مصرف گروهی از آمینو اسیدها به نام آمینو اسید های شاخه دار (Branched-Chain Amino Acids) یا BCAA است. این آمینو اسیدها می توانند تأثیرات بسیار زیادی در حجم ماهیچه ها، قدرت بدنی، چربی سوزی و عملکرد ورزشی شما داشته باشند. لوسین (Leucine)، ایزولوسین (Isoleucine) و والین (Valine) با بقیه آمینو اسیدها متفاوت هستند. در ادامه با این تفاوت ها و دلایل اصلی حضور آن ها در رژیم غذایی ما آشنا خواهیم شد.

حتما تا به حال اسم بی سی ای ای (BCAA) را شنیده اید، اما آیا همه چیز را درباره این امینو اسید های حیاتی می دانید؟ در این مقاله با ما همراه شوید تا با اثرات بی شمار آن ها از جمله ماهیچه سازی و چربی سوزی آشنا شوید.

هرکسی که به باشگاه می رود، هدفش ورزشکار حرفه ای شدن، شرکت در مسابقه و یا رسیدن به اندامی مانند مدل ها نیست، اما این بدین معنی نیست که آن ها نباید به نکات کوچکی که باعث بروز تغییرات بزرگ در بدن می شود، بی توجه باشند. کافی است به تعداد افرادی که هرسال تصمیم می گیرند در بدن خود تحولی ایجاد کنند، توجه کنید. رعایت چنین نکات کوچکی به آن ها کمک خواهد کرد نتایج متفاوتی بگیرند.

بدون توجه به اینکه هدف شما چربی سوزی یا ماهیچه سازی باشد، در هر صورت بدست آوردن ظاهری متناسب، نیازمند آن است که به رژیم غذایی و تمرینات خود، توجه ویژه ای داشته باشید. یکی از نکات ریزی که در رژیم غذایی خود باید به آن توجه کنید، مصرف گروهی از آمینو اسیدها به نام آمینو اسید های شاخه دار (Branched-Chain Amino Acids) یا BCAA است. این آمینو اسیدها می توانند تأثیرات بسیار زیادی در حجم ماهیچه ها، قدرت بدنی، چربی سوزی و عملکرد ورزشی شما داشته باشند.

لوسین (Leucine)، ایزولوسین (Isoleucine) و والین (Valine) با بقیه آمینو اسیدها متفاوت هستند. در ادامه با این تفاوت ها و دلایل اصلی حضور آن ها در رژیم غذایی ما آشنا خواهیم شد.قرص bcaa برای لاغری

متحول کردن ظاهر بدن بدون ماهیچه سازی و افزایش حجم ماهیچه ها نتیجه ای نخواهد داشت و مصرف بی سی اِی اِی به فرآیند ماهیچه سازی در بدن شما کمک خواهد کرد.

در مرتبه اول، بی سی ای ای نقش آجرهای سازنده پروتئین ماهیچه ای را ایفا می کند. در واقع ماهیچه از پروتئین و پروتئین از کنار هم قرار گرفتن آمینواسیدهای متفاوت در فرآیندی به نام سنتز پروتئین ساخته شده است. اما همه آمینواسیدها به طور مستقیم در این فرآیند نقش ایفا نمی کنند.

بیشتر آمینواسیدها پس از وارد شدن به بدن، توسط روده جذب شده و مستقیماً به کبد فرستاده می شوند و در آن زمان، کبد مشخص خواهد کرد که قبل از فرستاده شدن آن ها به دیگر بخش های بدن، از آن ها چه استفاده ای شود. اگر بدن به انرژی بیشتری نیاز داشته باشد، کبد از این آمینواسیدها به جای ماهیچه سازی و ترمیم بافت، برای تأمین انرژی استفاده خواهد کرد.

اما بی سی ای ای پس از آزاد سازی توسط کبد، در فرآیند های مرتبط با ماهیچه سازی و ترمیم ماهیچه ها شرکت داده می شوند. در چنین شرایطی فیبرهای ماهیچه ای با توجه به نیاز خود از، آن ها استفاده خواهند کرد. برای مثال از آن ها برای ماهیچه سازی استفاده می کنند.

در فرآیند سنتز پروتئین، لوسین مهم ترین و با ارزش ترین آمینو اسید شاخه دار برای تحریک رشد ماهیچه ها است. همانند استارت خودرو، لوسین فرآیند سنتز پروتئین را آغاز می کند. به بیانی دیگر، لوسین فرآیند mTOR را آغاز می کند که منجر به سرعت بخشیدن به سنتز پروتئین و در نهایت رشد ماهیچه ها می شود.

بی سی اِی اِی ممکن است نقشی در ترشح انسولین و هرمون رشد (GH) نیز داشته باشد. زیرا باعث کاهش سطح کورتیزول (Cortisol) در حین تمرینات می شود. لازم است بدانید کورتیزول هورمونی کاتابولیک است و باعث اختلال در ترشح تستسترون و تخریب بافت ماهیچه ها می شود. مصرف جرعه جرعه بی سی اِی اِی حین تمرینات، علاوه بر جلوگیری از تخریب ماهیچه ها، باعث می شود سرعت بازسازی آن ها افزایش یابد.

لوسین و ایزولوسین می توانند نقشی کلیدی در لاغر شدن شما داشته باشند. تحقیقاتی که در سال 1997 بر روی کشتی گیران  انجام شد، نشان داد  مصرف بی سی اِی اِی در کنار رژیم غذایی مناسب، باعث کاهش میزان چربی بدن به خصوص چربی ناحیه شکمی می شود.

علاوه بر این طبق تحقیقاتی که در یکی از مؤسسات برزیل انجام شد، شش هفته مصرف لوسین در کنار رژیم غذایی مناسب، باعث افزایش سرعت چربی سوزی می شود. محققان می گویند افزایش سطح سنتز پروتئین باعث افزایش سطح مصرف انرژی می شود که بدن این نیاز را با استفاده از منابع چربی خود تأمین می کند.

طبق تحقیقاتی که توسط محققان ژاپنی انجام شده است، افرادی که در کنار غذاهای پرچرب، ایزولوسین مصرف می کنند، میزان جذب چربی کمتری دارند. دلیل چنین کاهشی، فعال شدن ریسپتورهایی به نام PPARs است که باعث افزایش چربی سوزی و کاهش ذخیره سازی چربی می شوند. PPARs علاوه بر افزایش فعالیت ژن های موثر در فرآیند چربی سوزی، باعث کاهش فعالیت ژن های موثر در فرآیند ذخیره چربی می شود.

بی سی اِی اِی بسیاری از نیازهای فیبرهای ماهیچه را برطرف می کند. منبعی سریع برای انرژی، یکی از این نیازها است. به خصوص حین انجام تمرینات سخت. هرچقدر شدت و زمان تمرین بیشتر باشد، میزان بی سی اِی اِی بیشتری به عنوان منبع انرژی استفاده خواهد شد. به همین دلیل است که میزان 6 گرم بی سی اِی اِی در بسیاری از مکمل های مخصوص قبل از تمرین گنجانده شده است. زیرا سوخت مناسب بیشتر برای ماهیچه، به معنی توان بیشتر آن برای انجام تمرینات است.

والین نقشی کلیدی در تأمین انرژی جهت انجام تمرینات ایفا می کند. حین انجام تمرینات، مقادیر زیادی تریپتوفان (Tryptophan) توسط مغز استفاده می شود. این ماده در مغز به 5-هیدروکسی تریپتامین (5-Hydroxytryptamine یا 5-HTP) یا سروتونین (Serotonin) تبدیل می شود. میزان زیاد سروتونین باعث فرستاده شدن پیغام کوفتگی بدن به مغز می شود که در نهایت منجر به کاهش توان ماهیچه ها و پایداری آن ها می گردد.

اما والین نسبت به تریپتوفان با سرعت بیشتری جذب مغز می شود که در نتیجه منجر به جذب میزان کمتری تریپتوفان، تولید میزان کمتری سروتونین و در نهایت تأخیر در ارسال پیغام کوفتگی می گردد. بنابراین شما خواهید توانست تمریناتی طولانی تر و سخت تر انجام دهید.

انجام تمرینات سخت، تأثیر منفی بر سیستم امینی بدن شما می گذارد و در نتیجه، خطر ابتلا به بیماری افزایش می یابد؛ به خصوص زمانی که رژیم غذایی با میزان کالری مصرفی کمی را دنبال می کنید. در چنین شرایطی مصرف بی سی اِی اِی با سرعت بخشیدن به فرآیند ترمیم ماهیچه ها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.

طی تحقیقاتی که در دانشگاه میلان انجام شد، محققان ایتالیایی متوجه شدند موش هایی که به آن ها بی سی اِی اِی داده شده است، میزان بیشتری میتوکندری (mitochondria) دارند. همچنین در این نمونه ها ژن SIRT1 فعالیت طولانی تر داشته است. اگرچه هنوز چنین تأثیراتی بر روی انسان به اثبات نرسیده است، اما اثبات آن گواه دیگری بر ضرورت مصرف بی سی اِی اِی خواهد بود.

مصرف صحیح بی سی اِی اِی می تواند با توجه به سه متغیر میزان مصرف، نسبت لوسین به ایزولوسین به والین و زمان بندی تعیین کنید. یک نمونه ازین تقسیم بندی به صورت زیر است:

میزان مصرف: بهترین میزان مصرف بی سی اِی اِی حدود 5 تا 10 گرم است.

نسبت: تعیین این متغیر بسیار مهم است. لوسین اصلی ترین آمینواسیدی است که به افزایش حجم ماهیچه ها کمک می کند. اما این بدین معنی نیست که مصرف بیشتر آن، نتیجه بهتری در پی خواهد داشت. برای گرفتن بهترین نتیجه از مصرف بی سی اِی اِی، باید نسبت مصرف خود را در مکمل مخصوص قبل از تمرین به صورت 2 به 1 به 1 (میزان لوسین دو برابر میزان ایزولوسین و والین باشد) تعیین کنید. برای مکمل مخصوص پس از تمرین بهتر است میزان لوسین باز هم افزایش یابد و نسبت ها به 3 به 1 به 1 تغییر کند تا ازین طریق رشد ماهیچه ها و بازسازی آن ها سریع تر انجام شود. فراموش نکنید که تمامی نسبت های بالا باید با توجه به میزان 5 تا 10 گرم بی سی اِی اِی مشخص شود.

زمان بندی مصرف:

بسیاری از افراد می گویند مصرف بی سی اِی اِی قبل از تمرین نتیجه زیادی نخواهد داشت و اگر پس از تمرین مکمل هایی مانند پروتئین وِی مصرف می کنید، مصرف بی سی اِی اِی پس از تمرین زیاده روی خواهد بود. ما کاملاً با چنین دیدگاهی مخالف هستیم. زیرا مصرف 5 تا 10 گرم بی سی اِی اِی قبل و بعد از تمرین، بدون در نظر گرفتن میزان و نوع پروتئینی که مصرف می کنید، به شما کمک بسیار زیادی خوهد کرد.

مصرف بی سی اِی اِی قبل از شروع تمرین، منبع انرژی بسیار مناسبی را در اختیار ماهیچه های شما قرار خواهد داد و علاوه بر آن، مدت زمان بیشتری تمرین خواهید کرد. مصرف بی سی ای ای پس از تمرین، باعث افزایش فرآیند سنتز پروتئین و سطح انسولین و GH می شود. همچنین سطح ترشح کوتیزول را کاهش می دهد.

زمان مناسب دیگری برای مصرف بی سی اِی اِی، در هنگام خوردن وعده های غذایی است که در آن ها میزان پروتئین کمتر از 30 گرم می باشد. طبق تحقیقات حدود 3 گرم لوسین، برای داشتن بهترین چرخه سنتز پروتئین لازم است. بیشتر منابع پروتئین حیوانی مانند لبنیات، گوشت قرمز، تخم مرغ و آبزیان در هر 30 گرم خود، حدوداً حاوی 3 گرم لوسین هستند. بنابراین اگر میان وعده و یا وعده اصلی شما حاوی کمتر از 30 گرم پروتئین است، با مصرف حداقل 5 گرم بی سی اِی اِی، از اختلال در سنتز پروتئین جلوگیری خواهید کرد.

منابع

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

متن نظر*

(نمایش داده نمیشه…)

شماره تماس

(اختیاری)

سلام ممنون از مطالب خوب شما .امیدوارم موفق باشید .فقط دوست عزیز من متوجه درصد مصرف بی سی ای ای رو که عنوان کرده بودید ۳به۱به ۱ نشدم .میتونم خواهش کنم منظورتون چیه .با سپاس .

درود بر شما همراه گرامی، از لطف و حسن توجه شما ممنون. در رابطه با سوال شما، منظور از 3 به 1 به 1 میزان ترکیب لوسین، ایزولوسین و والین می باشد. به بیان ساده تر، برای مکمل بعد از تمرین، سه واحد لوسین، یک واحد ایزولوسین و یک واحد والین باید با هم ترکیب شوند. یادآور می شویم میزان مصرف خود را بین 5 تا 10 گرم حفظ کنید.

سلام خسته نباشید.متشکرم از مطالب مفیدتون.
میخواستم بدونم آمینو ۲۰۰۲ سوپر وی برای خانمی که ورز‌ش نمیکنه و میخواد لاغر بشه همراه با رژیم غذایی مناسبه؟؟؟

سلام. آمینواسید های موجود در 2002 یا 2222 به صورت طبیعی در منابع پروتئینه وجود دارند و مصرف آن ها به صورت خالص تنها در صورتی پیشنهاد می شود که شخص فعالیت فیزیکی و تمرینی بالایی دارد. در غیر این صورت مصرف آمینو به صورت خالص تاثیر چندانی نخواهد داشت زیرا در نبود فعالیت فیزیکی، بدن به صورت طبیعی قدرت جذب کمتری خواهد داشت

سلام
آیا این درسته که میگن هر اسکوپ پروتئین وی گلد اپتیموم ۵ گرم bcaa و ۴ گرم گلوتامین داره ؟
اگه درست باشه همون یه اسکوپ کافیه دیگه

سلام دوست عزیز. طبق جدول ارزش غذایی که روی ON Gold وجود داره هر اسکوپ 24 گرم پروتئین وِی، 5.5 گرم بی سی ای ای و 4 گرم گلوتامین داره. ازین رو یک اسکوپ نیاز بی سی ای ای بدن رو تامین میکنه اما از طرفی باید فاکتور جذب بدن رو هم در نظر بگیرید. برای همین بسیاری از ورزشکاران در کنار پروتئین گلد، بی سی ای ای هم مصرف می کنند تا بدن شانس جذب بیشتری داشته باشد.قرص bcaa برای لاغری

سلام.
چرا بعضی از مربی های بدنسازی، مصرف آمینو اسید رو یه جورایی توصیه نمی کنند؟
من آمینو اسید 3200 بیوتچ دارم که 500 عددی هست.

با سلام
ممنون از مطالب ارزشمند
میخواستم بدونم استفاده همزمان آمینو و وی و گلوتامین لزومی داره یا مثلا مصرف تنها وی کفایت میکنه؟ با فرض اینکه BCAA هم استفاده بشه

سلام خسته نباشید آیا این مکمل ها برای سنین ۱۶تا۱۷ ضرر داره برای چربی سوزی ؟

با سلام و احترام
مرسی از این مقاله کامل

خسته نباشید و مرسی از سایت خوبتون
من اینجور ک فهمیدم این bcaa ها هم ب حجم گیری کمک میکنه هم باعث انرژی میشه؟؟؟میشه گینر و bcaa رو برای افزایش حجمی خیلی بهتر توی ی دوره کنار هم استفاده کرد؟؟و این فکر من درسته ک bcaa ی جورایی توی انرژی و این چیزا مثل کراتینه؟؟؟؟؟

خسته نباشید و مرسی از سایت خوبتون
من اینجور ک فهمیدم این bcaa ها هم ب حجم گیری کمک میکنه هم باعث انرژی میشه؟؟؟میشه گینر و bcaa رو برای افزایش حجمی خیلی بهتر توی ی دوره کنار هم استفاده کرد؟؟و این فکر من درسته ک bcaa ی جورایی توی انرژی و این چیزا مثل کراتینه؟؟؟؟؟

اگر میخواهید در جریان آخرین اخبار بلاگ و آخرین تخفیف ها و… قرار بگیرید:

رویال بادی به عنوان مرجع تخصصی بدنسازی با ارائه کاملترین مجموعه اختصاصی برنامه های تمرینی و مقالات انگیزشی و کاربردی برای ورزشکاران می کوشد تا گامی در جهت تامین دانش لازم برای علاقه مندان این رشته مهم بردارد. آموزش کامل انجام همه حرکات بدنسازی برای اولین بار در رویال بادی رونمایی خواهد شد و در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.



از جمله سودمندترین و موثرترین مکمل‌ها در کلیه رشته های ورزشی آمینو اسیدهای زنجیره‌ای ( آمینو اسید شاخه ای ) لوسین ، ایزولوسین و والین می‌باشد .
مکمل‌های زیادی در سراسر دنیا بر پایه این سه اسید آمینه ساخته شده اند و دانشمندان درانجام تمرینات ورزشی به سودمند بودن این اسیدهای آمینه اعتقاد دارند درحالی که بسیاری از مردم در مورد نحوه استفاده از آن‌ها و اثراتشان اطلاعات چندانی ندارند .
شما احتمالا می‌دانید که اسیدهای آمینه سازنده بلوک‌های پروتئینی هستند ( ساختمان پروتئین‌ها از اسیدهای آمینه تشکیل شده است ) هنگامی که شما یک غذای پروتئینی مصرف کنید این غذا در معده و روده شما هضم و جذب شده و به اسیدهای امینه مجزا و اسیدهای آمینه با شاخه‌ها و رشته هایی به اندازه کافی کوچک که توانایی جذب در جریان خون را داشته باشند تبدیل می‌شود که این آمینو اسیدها وظایف بسیاری را در بدن از ساخت تا بازسازی بافت‌ها و نیز در فعالیت‌های شیمیایی مورد نیاز در انجام و بهبود کارایی مغز را به عهده دارند

اسیدهای آمینه ضروری نمی‌توانند توسط بدن ساخته شوند و شما باید آن‌ها را از غذاهای پروتئینی کامل ( منظور غذاهایی است که پروتئین آن‌ها شامل طیف کاملی از اسیدهای آمینه باشد مانند سفیده تخم مرغ ) یا ترکیبی از غذاهای گیاهی که پروتئین های ناقص دارند تامین نمایید به طور کلی 9 اسید آمینه ضروری عبارتند از :هیستیدین ، فنیل آلانین ، ایزولوسین ، لوسین ، لیسین ، میتونین ، تریپتوفان و والین .
بدن شما می‌تواند اسیدهای آمینه غیر ضروری را به کمک ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه دیگر بسازد اصطلاح « غیر ضروری » تا حدودی می‌تواند برای ما گمراه کننده باشد و باید بدانیم که تمام اسیدهای آمینه ضروری و مورد نیاز بدن انسان جهت یک متابولیسم مناسب هستند و مطمئنا اسیدهای امینه ضروری مانند گلوتامین در طول بیماری‌ها ، هنگام بهبودی در دوران نقاهت ، در ساخت عضلات و…. بسیار ضروری می‌باشند .
سیزده اسید آمینه غیر ضروری عبارتند از : آلانین ، آرژنین ، اسید اسپارتیک ، سیستئین ، اسید گلوتامیک ، گلوتامین ، گلیسین ، هیدروکسی پرولین ، پرولین ، سرین و تیروسین .
اسیدهای آمینه ضروری زنجیره‌ای (BCAA ) ( بی سی ای ای ) اهمیت ویژه‌ای برای ورزشکاران دارند چرا که در متابولیسک عضلات شرکت می‌کنند و مهمتر از آن در کبد چگونگی کارشان به این صورت است که بعد از هضم غذا پروتئین به اسیدهای امینه مجزا تبدیل می‌شوند که این آمینوها نه تنها می توانند جهت ساخت پروتئین های جدید بلکه به عنوان سوخت و جهت تولید انرژی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند .

در نهایت این آمینوها قبل از این که جهت تجدید قوا و بازسازی در بدن مورد استفاده قرار بگیرند به داخل کبد می‌روند کبد توانایی تجزیه بیشترین مقدار اسیدهای آمینه را جهت تامین انرژی در تمرینات شدید دارا می‌باشد ( در سایر موارد مانند گرسنگی‌های طولانی مدت نیز بدین صورت می‌باشد ) در این میان اسیدهای آمینه زنجیره‌ای (BCAA ) اهمیت خاصی دارند چرا که درکبد تجزیه شده و از انجا در جریان خون و در عضلات اسکلتی رها می‌شوند به طوری که به راحتی می‌توانند جهت تامین انرژی در مواردی مانند گرسنگی ، آسیب‌ها و جراحات و تمرینات مورد استفاده قرار بگیرند .
در طول مدت استراحت و تجدید قوا زمانی که منابع دیگر انرژی مانند کربوهیدرات و چربی‌ها در دسترس هستند این اسیدهای آمینه زنجیره‌ای درتولید انرژی شرکت نمی‌کنند و به جای آن در سنتز پروتئین یعنی همان چیزی که شما جهت ساخت عضلات نیاز دارید مورد استفاده قرار می‌گیرند مطلب مهمی که بایستی ذکر کرد این است که اگر چه اسیدهای آمینه زنجیره‌ای تنها 20 ٪ از کل اسیدهای آمینه‌ای را که در یک وعده غذای پروتئینی دریافت می‌کنید تشکیل می‌دهند اما 50 تا 90 درصد از اسیدهای آمینه‌ای را که در چرخه عمومی عضلات جذب می‌شوند را تشکیل می دهند BCAA فراوان ترین اسیدهای آمینه‌ای هستند که در عضلات وجود داشته و یک سوم ساختار پروتئینی را تشکیل می‌دهند و نیز آن‌ها به آرامی وارد فاز کاتابولیسم ( شکست در جهت تولید انرژی ) در طول تمرینات می‌شوند دو دلیل فوق به علاوه این حقیقت که بدن توانایی ساخت این اسیدهای آمینه را ندارد نیاز ورزشکاران به این اسیدهای آمینه را افزایش می‌دهد .قرص bcaa برای لاغری

حالت نرمال در طول یک وضعیت معمولی 80 تا 100 ٪ از انرژی مورد نیاز بدن از چربی‌ها و کربوهیدرات ها تامین می‌شود این بدان معنی است که حتی پایین تر از این وضعیت ( منظور نیاز بدن به تامین انرژی است 9 اسیدهای آمینه می‌توانند 20 ٪ از نیاز بدن به انرژی را تامین نمایند در طول تمرین که به نوع تمرین شما بستگی دارد شما به صورت ایده آل بیشتر چربی و کربوهیدرات ( گلیکوژن ) ذخیره شده را به عنوان سوخت می‌سوزانید اما سرانجام بدن شما در هنگامی که ذخایر گلیکوژن تمام شود به سراغ منابع پروتئینی و به ویژه BCAA خواهد رفت .
پروتئین های عضلات یک منبع غنی از اسیدهای امینه زنجیره‌ای است و مسئله اینجاست که عضلات می‌توانند این اسیدهای امینه زنجیره‌ای را به صورت مستقیم به عنوان سوخت مورد استفاده قرار دهند به همین خاطر در موارد کمبود این آمینوها از منابع خودشان در جهت تامین سوخت و اکسید شدن استافده می‌نمایند و این حالت در طول تمرینات و هنگامی که سطوح گلیکوژن پایین آمده و یا خالی می‌شود اتفاق می‌افتد تحقیقات نشان داده است که در تمرینات با وزنه با تکرار های 10 تایی سطوح گلیکوژن عضلات در هر ست بیش از 10 ٪ کاهش می‌یابد .بنابراین اگر یک ست بتواند سطوح گلیکوژن را تا 10 ٪ کاهش دهد شما حتما می توانید تصور کنید که چگونه سطوح گلیکوژن در ست‌های بعدی به کلی خالی می شود .

در این تحقیقات تمریناتی که با شدت متوسط د رنظر گرفته شد ( یک دوچرخه سواری ساده با 55 ٪ ضربان قلب ماکزیمم است که به کمک فرمول‌های ساده به دست می آید ) سوخت و ساز این اسیدهای آمینه در طول مدت تمرین 240 ٪ بالاتر از حد مبنا و سوخت و ساز کلی آن‌ها در طول دو ساعت دوچرخه سواری ساده 90 ٪ از کل نیازهای گوناگون آن‌ها بر طبق لیست RDA ( لیستی که نیاز روزانه آن‌ها را پیش بینی و توصیه می‌کند ) بود .
در تحقیقی دیگر ثابت شد که در طول 10 مایل دویدن بیشتر از 100 درصد RDA پروتئین و نیز اسیدهای آمینه زنجیره‌ای به عنوان سوخت در طول دویدن مصرف شد که برای یک ورزشکار این حالت خوب و ایده آل نمی‌باشد چرا که ساختن و حتی نگهداری عضلات و حفظ آن‌هادر این وضعیت عملا غیر ممکن می‌شود .
راهی که شما می‌توانید مطمئن شوید که به مقدار مناسب اسیدهای آمینه ضروری ذخیره کرده اید مصرف پروتئین کافی در فواصل معین در طول روز می‌باشد به خاطر داشته باشید که پروتئین شامل آمینوها و آمینوهای زنجیره‌ای است به همین خاطر مصرف پروتئین به مقدار کافی و در فواصل معین برای شما بسیار ضروری است . ورزشکارانی که تمریناتی شدید دارند به پروتیئن بیشتری نسبت به افراد عادی نیاز دارند و عده ای از مردم نیز به غلط تصور می کنند که به پروتئین بیشتری نسبت به افراد عادی نیاز دارند و عده ای از مردم نیز به غلط تصور می کنند که به پروتئین بیش از حد جهت رشد عضلات نیازمندند که این فرضیه ای اشتباه است اگر چه عده ای به یک مقدار بیشتر پروتئین جهت رشد عضلات نیاز دارند اما این حقیقت در مورد ورزشکاران صادق است چرا که آن ها به خاطر جلسات تمرینی شدیدشان پروتئین و اسید آمینه بیشتری را به عنوان سوخت در طول تمرین می‌سوزانند و در این میان اسیدهای آمینه زنجره ای نقش بسزایی دارند .

جدول برآورد نیازهای ورزشکاران به مکمل بی سی ای ای در تمرینات شدید و در طول یک روز

آیا مکمل های BCAA برای استفاده بی خطر و سالم هستند؟
مطالعات نشان داده اند مقدار دریافتی مکمل های BCAA در گستره روزانه 5 تا 20 گرم به شکل قرص 1 تا 7 گرم در هر لیتر به شکل مایع هیچگونه اثرات جانبی مخرب و مغایری ندارند. مصرف بیش از حد مکمل های BCAA ممکن است به مانعی جهت جذب دیگر آمینواسیدهای موجود در رژیم غذایی تبدیل شود و خطر ابتلا به ناراحتی های معده ای و روده ای را افزایش دهد، بنابراین از مصرف بیش از اندازه این مکمل ها اجتناب کنید و میزان مصرف BCAA  اهمیت دارد .
آیا BCAA در رژیم غذایی یافت می شوند؟
بله. BCAA ها در غذاهای سرشار از پروتیین وجود دارند. هر قدر کیفیت منبع پروتیینی بهتر باشد میزان BCAA موجود در آن نیز بیشتر است. در بین تمام منابع پروتیینی پروتیین آب پنیر بیشترین مقدار BCAA را داراست

امینواسیدهای شاخه دار یا BCAA سه امینواسید به نام‌های والین، لوسین وایزولوسین است. مصرف این مواد با جذب امینواسید تریپتوفان در مغز رقابت کرده و مانع تولید سروتونین در مغز می‌گردد. سروتونین نقش مهمی در احساس خستگی دارد. امروز در جیمیتو به بررسی فواید مصرف BCAA خواهیم پرداخت.

 

بیش از ۲۰ نوع آمینو اسید وجود دارد که انواع پروتئین‌ها را در بدن انسان تولید می‌کنند. شما به همه این ۲۰ نوع آمینواسید نیاز دارید و تأمین آن برای شما ضروری است. متأسفانه امینواسیدها در بدن ساخته نمی‌شوند و می‌بایست توسط مواد مغذی و غذایی وارد آن شوند. از میان ۲۰ امینواسید، ۹ امینواسید به آمینواسیدهای ضروری معروف هستند و از میان آن‌ها ۳ آمینواسید به امینواسید شاخه دار یا با اصطلاح BCAA شناخته می‌شوند.

شاخه دار بودن آمینواسید به ساختار شیمیایی آن مربوط است و در مواد مغذی به‌مانند تخم‌مرغ، گوشت و محصولات لبنی یافت می‌شود. البته این آمینو اسیدها نقش مهمی در زمینه بدنسازی و پرورش اندام دارند از این رو می‌توانید به صورت مکمل‌های پودری نیز تهیه و مصرف کنید. در ادامه با مزایای آمینواسیدهای شاخه دار یا BCAA آشنا خواهید شد.

 

قرص bcaa برای لاغری

یکی از محبوب‌ترین مزایای آمینواسیدهای شاخه دار یا BCAA عضله سازی در بدن است. لوسین نوعی از امینواسیدهای شاخه دار است که در بدن به عنوان تولید کننده پروتئین عضلانی فعالیت دارد و موجب رشد سریع‌تر آن‌ها می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده، ورزشکارانی که ۵٫۶ گرم امینواسید شاخه دار پس از ورزش مصرف کرده بودند نسبت به دیگران ۲۲ درصد عضله سازی بیشتری داشته‌اند.

افزایش روند عضله سازی به وسیله امینواسیدهای شاخه دار، به همراه امینواسیدهای ضروری به میزان ۵۰ درصد بیشتر از زمانی است که افراد تنها از امینواسید شاخه دار استفاده کرده بودند. از این رو می‌توان گفت که عملکرد امینواسیدهای شاخه دار یا BCAA ها بدون امینواسیدهای ضروری ناقص است. لذا بهتر است برای نتیجه‌گیری بهتر این آمینو اسیدها را به صورت پودری و همراه با مواد غذایی دارای امینواسیدهای ضروری میل کنید.

برخی از تحقیقات اثر کاهش درد توسط امینواسیدهای شاخه دار بعد از ورزش و تمرینات را اثبات کرده‌اند. احساس درد عضلانی بعد از ورزش و تمرینات سخت کاملاً عادی است مخصوصاً اگر برای اولین بار حرکتی را انجام دهید یا بعد از مدت زیادی دوری از ورزش، دوباره سراغ آن رفته باشید. این درد به اصطلاح درد عضلانی ناگهانی یا DOMS خوانده می‌شود و تا ۱۲ یا ۲۴ ساعت بعد از ورزش هم ادامه پیدا می‌کند. در برخی موارد درد عضلانی تا ۷۲ ساعت نیز پیش می‌رود.

هنوز درک صحیحی از نحوه به وجود آمدن دردهای عضلانی وجود ندارد اما محققان بر این باورند که به وجود آمدن قطرات آب در عضلات می‌تواند دلیلی برای خستگی باشد. امینواسیدهای شاخه دار یا BCAA در تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند که می‌توانند شدت درد و همچنین مدت زمان آن را کاهش دهند. علت این پدیده را می‌توان در جلوگیری از شکسته شدن پروتئین‌های عضلانی و کراتینه ماندن عضلات در طی ورزش دانست که موجب کاهش آسیب‌های عضلانی می‌گردد.

 

در پژوهش انجام شده، افرادی که قبل از حرکت اسکات مکمل ورزشی حاوی BCAA مصرف کرده بودند بعد از ورزش، به نسبت دیگران، درد کمتر و مدت زمان التهاب عضلانی کمتری تجربه کردند؛ بنابراین شما نیز می‌توانید از آمینو اسیدهای شاخه دار به عنوان کاهش دهنده درد عضلانی استفاده کنید.

 

همان‌طور که مشاهده کردید آمینو اسیدهای شاخه دار موجب کاهش درد در عضلات می‌شود، از این رو بدن شما احساس خستگی به مراتب کمتری احساس خواهد کرد. بر اساس نوع تمرین، شدت آن، شرایط محیطی و میزان تغذیه و تناسب اندام هر کس، میزان خستگی می‌تواند متفاوت باشد لذا نمی‌توان معیاری برای خستگی بعد از ورزش قرار داد. زمانی که عضلات شما درگیر حرکات ورزشی شده باشد سطح امینواسیدهای شاخه دار به شدت کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر آمینو اسیدهای ضروری در خون شما افزایش پیدا می‌کنند.

کاهش آمینو اسیدهای شاخه دار که عاملی برای جلوگیری از تولید تریپتوفان در مغز هستند، باعث افزایش غلظت تریپتوفان نیز می‌گردد. از این رو مغز شما شروع به دستور دادن برای تولید سروتونین می‌کند. سروتونین ماده‌ای است که موجب ایجاد احساس خستگی در بدن و عضلات می‌شود.

اگر احساس می‌کنید بعد از ورزش خستگی شما را اذیت می‌کند، می‌توانید از قدرت روانی و مزایای سلامتی امینواسیدهای شاخه دار استفاده کنید و قبل از ورزش آن‌ها را مصرف نمایید. کاهش خستگی بعد از ورزش هیچ تأثیر شگرفی بر روی مفید بودن تأثیر ورزش بر روی عضله سازی شما ندارد و فقط از نظر روحی می‌تواند شما را پشتیبانی کند.

 

امینواسیدهای شاخه دار از آسیب رسیدن به عضلات و تحلیل آن‌ها جلوگیری می‌کند. پروتئین‌های عضلانی در طول ورزش بارها شکسته و دوباره از نوع ساخته می‌شوند. میزان تجزیه و تولید دوباره پروتئین در عضلات، تعیین کننده قدرت عضلات و رشد آن‌ها است. از بین رفتن بیش از حد پروتئین‌های عضلانی و تولید نشدن دوباره آن‌ها موجب تحلیل عضلات می‌شود.

عدم تولید پروتئین عضلانی به واسطه عدم تغذیه مناسب، عفونت‌های مزمن، نخوردن غذا یا بخشی از روند افزایش سن می‌تواند باشد. در بدن انسان امینواسیدهای شاخه دار، ۳۵ درصد از کل امینواسیدهای موجود در پروتئین‌های عضله ساز را تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، امینواسیدهای شاخه دار یا BCAA، ۴۰ درصد از کل امینواسیدهای ضروری بدن را شامل می‌شوند.

بنابراین تولید دوباره پروتئین‌های عضلانی بعد از ورزش به مقدار زیادی وابسته به وجود آمینو اسیدهای شاخه دار است و می‌بایست در کنار این امینواسیدهای شاخه دار دیگر گونه ضروری نیز برای عملکرد بهتر حضور داشته باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده روی افراد مسن و کسانی که به علت سرطان دچار تحلیل عضلانی شده‌اند، خوردن آمینواسیدهای شاخه دار به همراه دیگر امینواسیدها به میزان زیادی به رشد و بازیابی دوباره عضلات کمک کرده است.

 

امینواسیدهای شاخه دار یا BCAA ها در بهبود سلامت افراد مبتلا به سیروز مؤثر بوده است. سیروز بیماری است که در اثر عدم کارکرد صحیح کبد به وجود می‌آید. بر اساس تحقیقات، ۵۰ درصد از افراد به دنبال سیروز، دچار مشکلات دیگر همانند انسفالوپانی می‌شوند. این بیماری مغزی به سبب عدم خروج مواد سمی از بدن که ناشی از عدم عملکرد صحیح کبد است، به وجود می‌آید.

درحالیکه درمان بیماری‌های کبدی توسط مصرف کربوهیدرات‌های خاص و انتی بیوتیک ها میسر است، مصرف امینواسیدهای شاخه دار نیز به میزان زیادی در بهبود علائم و نشانه‌های بیماران کبدی مؤثر بوده است. در بررسی که روی بیماران انسفالوپانی انجام شده است، مصرف امینواسیدهای شاخه دار به میزان زیادی توانست علائم را تعدیل و از مرگ و میر افراد جلوگیری کند.

 

علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های غذایی دارای آمینواسیدهای شاخه دار یا BCAA ها، می‌تواند به میزان مطلوبی افراد را در مقابل ابتلا به سیروز کبدی و سرطان کبد محافظت کند. به همین دلیل است که در مقالات علمی، خوردن این آمینو اسیدهای شاخه دار را به صورت مکمل یا غذایی توصیه می‌کنند.

 

شما می‌توانید امینواسیدهای شاخه دار را از طریق مکمل‌های غذایی به‌مانند پودرهای محلول در آب هستند، دریافت کنید. مکملی استفاده کنید که میزان امنواسید شاخه دار عضله ساز آن یعنی لوسین بیشتر باشد. نسبت دو امینواسید شاخه دار دیگر می‌بایست یکسان باشد. نسبت توصیه شده به شکل ۲ به ۱ به ۱ است. وجود هر سه امینواسید در کنار امینواسیدهای ضروری برای عملکرد صحیح هرکدام مورد نیاز است.

 

ورزشکاران حرفه‌ای یا کسانی که علاقه‌مند به تناسب اندام هستند هر روز می‌بایست مقادیری آمینو اسید شاخه دار مصرف نمایند. خوردن آمینو اسیدهای شاخه دار می‌تواند به منظور کاهش درد عضلانی، عضله سازی یا رفع خستگی باشد. در ادامه با شما و زمان مصرف بهینه امینواسیدهای شاخه دار به هنگام ورزش خواهیم بود.

 

مطالعات اندکی در مورد مقایسه تأثیر مصرف امینواسیدهای شاخه دار قبل و بعد از ورزش انجام شده است. در مطالعه‌ای ورزشکارانی که امینواسیدهای شاخه دار قبل از ورزش مصرف کرده بودند به میزان کمتری احساس درد و آسیب عضلانی احساس کردند. در تحقیق بعدی به هر دو گروه، مقادیر یکسانی امینواسید شاخه دار قبل و بعد از ورزش داده شد اما در این تحقیق، از آمینو اسیدهای ضروری نیز استفاده شد. در نتیجه، شواهد تأثیری مشابه در هر دو گروه را نشان دادند.

نمی‌توان به طور قطع گفت که خوردن امینواسید شاخه دار قبل از ورزش مفید است یا بعد از آن، آنچه مسلم است مفید بودن آن برای ورزشکاران و بدنسازان است.

سطح امینواسیدهای شاخه دار بدن در عضلات، ۳۰ دقیقه بعد از خوردن منابع آن، شروع به بازسازی می‌کنند. تحقیقات پیشین از مدت زمان ۴۵ تا ۶۰ دقیقه برای مصرف مکمل‌ها بعد از ورزش و عضله سازی خبر می‌دادند اما این زمان به‌تازگی تا ۵ ساعت نیز طول می‌تواند بکشد. اگر شما قبل از ورزش غذا می‌خورید، مدت زمان عضله سازی انچنان برای شما نمی‌تواند مهم باشد؛ اما اگر ناشتا ورزش می‌کنید به شما پیشنهاد می‌دهیم چند دقیقه قبل یا چند دقیقه بعد از ورزش را برای خوردن امینو اسیدهای شاخه دار انتخاب کنید.

 

مصرف امینواسید شاخه دار یا BCAA در برخی از ورزش‌های استقامتی به‌مانند دوچرخه‌سواری و دو استقامت مورد مطالعه قرار گرفته است. مصرف امینواسید شاخه دار تأثیر انچنانی روی عملکرد ورزشکاران در مقایسه با یکدیگر نشان نداد. تنها عاملی که موجب بهبود عملکرد ورزشکاران با مصرف امینواسید شاخه دار می‌توانست باشد، آرامش روانی و خستگی کمتر بعد از ورزش است.

لوبیای سویا، لوبیای پخته، لوبیای لیما، عدس، برنج قهوه‌ای، گندم کامل، ذرت و آجیل‌هایی مانند بادام درختی و بادام هندی، منابع خوبی از اسیدهای آمینه شاخه دار هستند. از بین تمام مواد غذایی گیاهی، لوبیاها دارای بالاترین مقدار پروتئین کل هستند، بنابراین آنها بهترین انتخاب برای BCAA‌ ها می‌باشند. یک فنجان لوبیای پخته، حدود ۱ گرم از هر یک از این BCAA‌ ها دارد. در مقایسه، ۱ فنجان برنج قهوه‌ای پخته شده و کوینولا، ۰.۴ گرم لوسین، ۰.۲ گرم ایزولوسین و ۰.۳ گرم والین دارد.قرص bcaa برای لاغری

 

بهترین منابع BCAA ‌ها عبارتند از گوشت، مرغ، ماهی، محصولات لبنی و تخم مرغ. بعنوان یک راهنما، شما می‌توانید با مصرف یک وعده ۸۵ گرمی گوشت، مرغ یا ماهی یا از نصف فنجان پنیر کاتیج، حدود ۱.۷ گرم لوسیون، ۱ گرم ایزولوسین و ۱ گرم والین دریافت کنید. یک فنجان شیر حاوی حدود نصف این مقدار است. پروتئین وی هم، یک گزینه خوب دیگر برای افزایش مصرف BCAA شماست.

 

بر اساس آنچه که بدن شما به هنگام عضله سازی نیاز دارد، می‌بایست مصرف آمینو اسیدهای شاخه دار را در روزهای ورزش و بعد از آن ادامه دهید تا دچار تحلیل عضلانی نشوید. خوردن آمینو اسید شاخه دار قبل یا بعد از ورزش تأثیر مشابه دارد. البته می‌توان بازه زمانی مشخصی برای عضله سازی مشخص و طی همان زمان شروع به مصرف آمینو اسید کرد. خوردن امینواسیدهای شاخه دار، درد عضلانی، خستگی جسمی، کمک به تولید پروتئین عضلانی و آرامش روانی شما را تأمین کنید. BCAA را به همراه دیگر مواد غذایی مصرف کنید تا میزان جذب و عملکرد بهتری داشته باشند.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


امتیاز

دیدگاه

وبسایت

دوست عزیز اگر راهنمایی میخوای برای دریافت برنامه ورزشی و بدنسازی میتونی

0

0


سلام کاربر میهمان


ورود و عضویت

قرص bcaa برای لاغری

تا چه اندازه با مکمل ها آشنایی دارید؟ برای آگاهی از مکمل فوق العاده BCAA  (آمینو اسیدهای شاخه دار) حتما این مطلب را بخوانید. رژیم گرفتن ممکن است باعث کاهش عضلات و عضله سازی شود؛ اما احتمال تحلیل رفتن عضلات نیز وجود دارد. مکمل های BCAA یا مکمل آمینو اسیدهای شاخه دار از شما در برابر تأثیرات کاتابولیک ناشی از رژیم محافظت خواهد کرد.

در سال های اخیر، استفاده از مکمل های آمینو اسیدهای شاخه دار در بدنسازی و جوامع ورزشی، رواج چشمگیری داشته است. تحقیقات زیادی نیز در این زمینه انجام گرفته و بیشتر، حامی استفاده از این مکمل  BCAA هستند؛ ما نیز در ادامه به بررسی این دسته از مکمل ها که نسبت به دیگر مکمل های پرطرفدارتر هستند، خواهیم پرداخت.

درحالی که مکمل BCAA ممکن است باعث افزایش حجم عضلات شود؛ اما به اعتقاد ما، BCAA بیشتر برای حفظ عضلات در رژیم های کم کالری مفید خواهد بود. این مکمل برای استفاده بدنسازان حرفه ای و افرادی که باید بدنی بدون چربی و عضلانی برای رقابت ها داشته باشند، پیشنهاد می شود.

وضعیت کاتابولیک، وضعیتی است که بیشتر به خاطر تمرین بیش از حد، نداشتن تغذیه مناسب به خصوص کمبود پروتئین ایجاد می شود. این وضعیت، منجر به عوارض جانبی نامطلوب متعددی در بدن از جمله خستگی شدید، درد مفاصل و عضلات و بی خوابی فرد می شود.

بنا به دلایلی گرفتن رژیم غذایی، وضعیت کاتابولیک در بدن تان ایجاد خواهد کرد؛ زیرا هر چه چربی بدن کمتر شود، تمایلش به کاهش عضلات نیز افزایش می یابد. بدن برای تأمین انرژی مورد نیاز، به سراغ سوزاندن عضلات خواهد رفت؛ زیرا دیگر چربی برای سوزاندن، در اختیارش نیست. به طور قطع، این عضله سوزی برای کسانی که تمایل به داشتن اندامی عضلانی دارند، خبر بسیار بدی است.

در سطح مولکولی، عضله سوزی زمانی اتفاق می افتد که بدن تجزیه پروتئینی (کاتابولیسم) را به منظور آزادسازی آمینو اسیدهای عضلات برای سوخت رسانی استفاده می کند؛ متأسفانه، از دست رفتن عضلات با کاهش سطح سنتز پروتئینی همراه است که به علت کاهش انرژی دریافتی، کاهش سنتز پروتئین دریافتی اتفاق می افتد.

معادله پایه برای حجم عضلانی به این صورت است: حجم عضلانی = میزان سنتز پروتئین- میزان تجزیه پروتئین

وقتی میزان سنتز پروتئین برابر با میزان تجزیه آن باشد، شما نه عضله سازی خواهید داشت و نه عضله ای از دست خواهید داد؛ اما اگر میزان سنتز پروتئین از میزان تجزیه آن بیشتر باشد، عضله سازی اتفاق خواهد افتاد. همچنین زمانی که میزان تجزیه از میزان سنتز بیشتر شود، عضله سوزی خواهید داشت. اگر از رژیم غذایی خاصی نیز پیروی کنید، احتمالاً تجزیه عضلات را افزایش داده اید و سنتز پروتئین کاهش خواهد یافت.

این به این معنی است که بدن تان حجم عضلات را افزایش نخواهد داد؛ به بیانی دیگر یعنی بدن تان از عضلات برای تأمین انرژی استفاده خواهد کرد؛ زیرا شما اصل اضافه بار را رعایت نکردید.

اصل اضافه بار می گوید: فشار یا بار بیشتر از حد طبیعی بر روی بدن برای سازگاری با تمرینات، امری ضروری است. یعنی برای بهبود تناسب اندام، قدرت یا استقامت، باید بار اضافی وارده را افزایش دهید.

آمینو اسیدهای شاخه دار (به خصوص لوسین) سنتز پروتئین را تحریک نموده و ممکن است بیش از یک پروتئین معمولی نتیجه بخش باشد. همچنین BCAA سنتز سلولی مسئول انجام فرآیند سنتز پروتئین را افزایش می دهد؛ بنابراین، نه تنها BCAA باعث بالا رفتن میزان سنتز پروتئین می شوند، بلکه ظرفیت سلولی برای سنتز پروتئین را نیز افزایش می دهند. بله! درست متوجه شدید.

همچنین BCAA با کاهش میزان تجزیه پروتئینی به نفع شما کار خواهد کرد. این مکمل ها ابتدا به وسیله کاهش فعالیت اجزای تجزیه پروتئینی و سپس با کاهش چندین مجموعه، درگیردر تجزیه پروتئینی به کاهش تجزیه های پروتئینی کمک می کنند؛ دراین مورد، آنها با کاهش mRNA تولید شده از ژن ها این کار را انجام می دهند.

اگر به معادله نگاهی دوباره بیندازیم، توضیح اینکه افزایش سنتز و کاهش تجزیه برابر با عضله سازی خواهد بود، کمی سخت است.

BCAA مکملی است که نیازی به گوارش نداشته و به سرعت جذب جریان خون می شود؛ اما BCAA موجود در پروتئین وِی دارای پیوند پپتیدی با دیگر آمینو اسیدها است که برای اثرگذاری آن باید گوارش شود تا جذب خون گردد. درست است که پروتئین وِی دارای گوارش نسبتاً سریعی است؛ اما باز هم چندین ساعت زمان می برد تا همه آمینو اسیدهای آن آزاد شده و جذب خون گردد.

مطالعات جدید نشان داده که گروه های تحت رژیم و استفاده کننده از مکمل BCAA (مثل لوسین) ابقاء عضلانی و افزایش چربی سوزی را بیش از گروه هایی که از این گروه مکمل ها استفاده نمی کردند، تجربه نمودند.

تمامی مکمل های دیگر موجود در بازار که نتایج کمی به همراه دارند را فراموش کرده و این بار BCAA (آمینو اسیدهای شاخه دار) را امتحان کنید و نظرات تان را برای سایت ما بفرستید.

آیا تا به‌حال درباره عضله‌ساز بودنِ سیب چیزی شنیده‌اید؟ حتماً شما هم بارها از افراد مختلف شنیده‌اید که با خوردنِ یک سیب در روز دیگر هیچ نیازی به دکتر نخواهید …

برای دویدن و داشتن پاهای سریع تر و قوی تر باید درست غذا بخورید.

هیچ چیز خسته کننده تر از این نیست که با پشتکار برای یک مسابقه تلاش کنید و …

آیا تفاوتی می‌کند که بعد از ورزش آبمیوه می‌خورید یا اسموتی؟ منظورمان از آبمیوه، عصاره میوه است که به‌صورت صنعتی، بسته‌بندی شده و در هر سوپرمارکت و فروشگاهی عرضه می‌شود. …

می‌توان کالری برنج را به نصف کاهش داد و با خیالی راحت، آن را مصرف کرد! این جمله شاید یک آرزو برای افرادی باشد که برنج، جزء غذای اصلی‌شان محسوب …

غذاهای سالم اما چاق کننده، از آنچه فکر می کنید به شما نزدیک‌ترند! پس حتی اگر مطمئن هستید که برنامه غذایی سالمی را در زندگی دارید، بازهم درمورد رژیم غذایی‌ …

هرچقدر کاهش وزن و رژیم گرفتن کار دشواری باشد، ثابت نگه داشتن وزن بعد از لاغری ۱۰ برابر از آن هم سخت‌تر است!

جالب است بدانید که براساس نتایج به دست …

تابه حال نام کراتین مونوهیدرات را شنیده اید؟ سالهای سال است که دیگر کراتین به عنوان سلاحی ناشناخته و مخفی محسوب نمی شود و استروئید بودن آن به کلی رد …

بعضی از مواد غذایی باعث افزایش سوخت‌وساز بدن و کاهش وزن می‌شوند، و همراه با ورزش می‌توانند شما را به اندام ایده‌آل و متناسب برسانند؛ پس اگر می‌خواهید وزن کم …

زمانی که صحبت از مکمل های بدنسازی به میان می آید، نام گینر در میان محبوب ترین مکمل ها به چشم می خورد. مکملی که معمولاً آن را به عنوان …

با افزایش پودرهای پروتئینی که قفسات دارو خانه ها، سوپرمارکت ها و مغازه ها را پر کرده است، به نظر می رسد انتخاب پودر پروتئین درست نیاز به مهارت خاصی …

تلاش برای رسیدن به تناسب اندام یعنی با ورزش کردن، چربی سوزی، استراحت کافی، تغذیه مناسب و نوشیدن آب کافی عضلات خود را خوش فرم کنید. برای متناسب شدن باید …

همه ورزشکاران به دنبال صبحانه سریع و پروتئینی برای افزایش عضله سازی هستند، زیرا معمولاً وقت کافی نداشته و می خواهند از حداقل وقت خود بیشترین استفاده را ببرند. از …

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
قرص bcaa برای لاغری

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

021-22863760


025-32143

info@Fitamin.ir

© کليه حقوق محتوای اين سایت متعلق به فیتامین ( بخش ورزشی دکترکرمانی ) می‌باشد

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!

FITBODY – فیت بادی مرجع علمی فیتنس و تندرستی می باشد که به بحث های تغذیه ، حرکات تمرینی ، بیوگرافی ، معرفی رشته ها و … می پردازد

مکمل بی سی ای ای!!!؟

مکمل بی سی ای ای چربی سوز یا عضله ساز!!!؟

مکمل بی سی ای ای (Branched-Chain Amino Acids)

قرص bcaa برای لاغری

یا BCAA حاوی گروهی از آمینو اسیدها به نام آمینو اسید های شاخه دار است

که تاثیر قابل توجهی در حجم ماهیچه ها ، قدرت بدنی ، چربی سوزی و عملکرد ورزشی شما دارند .

آمینو اسیدهای شاخه دار ( BCAA ) به دلیل ساختارشان به این نام معروف هستند

زیرا شامل یک زنجیره جانبی حاوی یک اتم کربن و سه اتم هیدروژن یا به عبارتی یک گروه متیل می باشند .

سه نوع اسید آمینه شاخه دار وجود دارد : لوسین ، ایزولوسین و والین .

در بین این سه ، لوسین از همه بیشتر مورد تحقیق قرار گرفته است و ظاهرا از همه بیشتر فواید فیزیولوژیکی دارد .

۳۵% از توده عضلات را آمینو اسید های شاخه دار می سازند.

از آنجاییکه بدن انسان قادر به سنتز آمینواسیدهای بی سی ای ای نیست به کمک رژیم غذایی مناسب می‌تواند

مقدار کمی BCAA تولید کند که این مقدار برای فرد ورزشکار اصلا مناسب نبوده و نیاز‌های عضلانی آن را برطرف نمی‌کند

بنابراین باید از طریق مکمل غذایی این ماده را بدست آورد.

افزایش توده عضلانی در بدن بدون از دست دادن وزن

حفظ توده خالص عضلانی و جلوگیری از تجزیه آنها

حاوی ال_ لوسین، ال_ والین و ال_ ایزولوسین

کاهش تجزیه عضلانی و توسعه عضلات

افزایش بافت عضلانی خالص

لوسین :

با ۳ گرم لوسین در هر وعده، یه مقدار کامل از یکی اسید آمینه های ضروری برای کمک به رشد عضلانی است.

لوسیون نه تنها ظرفیت تحریک سنتز پروتئین عضلات را داراست،

بلکه برای کاهش آسیب های عضلانی پس از تمرینات شدید که توسط افزایش سنتز پروتئین عضلات انجام می شود،

نیز پیشنهاد شده است.

ایزولوسین:

با ۱ گرم ایزولوسین در هر وعده، این آمینو اسید گلوکوژنیک باعث سوختن گلوکز و تولید انرژی می شود.

والین:

با ۲ گرم والین در هر وعده، مانند لوسین و ایزولوسین، والین نیز باعث افزایش سنتز پروتئین و رشد یافت ماهیچه ای می شود

در حالیکه از سوختن گلوکز نیز انرژی تولید می کند.

همچنین به عنوان یک تسهیل کننده رشد طبیعی و عامل جبرانی برای بافت های مختلف بدن عمل می کند.

پروتئین درهر عضو زنده بدن شما وجود دارد و بعد از آب درصد بالایی از بدنتان را تشکیل می دهد.

پروتئین برای رشد و نمو بافت های بدن لازم است، تندرستی و حیات انسان به این ماده وابسته است.

ساختمان پروتئین از اسیدهای آمینه تشکیل شده است و زمانی که شما ماده غذایی حاوی پروتئین مصرف می کنید و غذا در بدن هضم می شود، پروتئین به اسیدهای آمینه مجزا می شوند.

این اسیدهای آمینه برای بدن بسیار مفید و کاربردی هستند

و وظایف بسیاری از ساخت بافت ها تا بازسازی آن ها، بهبود عملکرد مغز و… را به عهده دارند.

اسیدهای آمینه توسط بدن ساخته نمی شود

بلکه آنها از طریق مصرف مواد مغذی حاوی پروتئین کامل ( موادی که حاوی طیف کاملی از اسیدهای آمینه باشند.) تامین می شوند.قرص bcaa برای لاغری

مکمل BCAA حاوی فراوان ترین اسیدهای آمینه ضروری است که در عضلات وجود دارد و یک سوم ساختار عضلات را تشکیل می دهند.

BCAA اساس سنتز پروتئین و تولید انرژی را مهیا می کند .

در واقع BCAA برابر با یک سوم پروتئین ماهیچه است .

به دلیل شرکت داشتن بی سی ای ای در سنتز پروتئین و تولید انرژی ، آمینواسیدهای شاخه دار نقش مهمی در پروسه های متابولیسمی دارد.

بی سی ای ای علاوه بر ساخت سلول ها و ترمیم بافت ها ، پادتن هم می سازند .

آن ها بخشی از سیستم آنزیم ها و هورمون ها هستند .

در سال های اخیر استفاده از مکمل های آمینو اسید شاخه دار برای بدنسازی و تناسب اندام کاران در جامعه رواج یافته است.

تحقیقات زیادی وجود دارد که استفاده از BCAA ها را بیشتر از مکمل های دیگر موجود در بازار تایید می کند.

با وجود این که مصرف مکمل BCAA ممکن است بیشتر برای افزایش حجم مورد استفاده قرار گیرد.

اما بی سی ای ای در رژیم های کسر کالری (رژیم های کاهش وزن یا دوره آماده سازی قبل از مسابقه)

برای حفظ حجم عضلانی نیز موثر است.

در نتیجه این مکمل برای بدن افرادی که قصد کاهش وزن و افزایش توده عضلانی را دارند ، مفید است.

BCAA به عنوان انتقال دهندگان نیتروژن عمل می کنند.

که در سنتز سایر آمینو اسید های لازم برای آنابولیک عضلات ، به ماهیچه کمک می کنند .

به عبارت ساده تر ، BCAA با ترکیب آمینو اسید های ساده تر ، بافت های پیچیده تری می سازد .

BCAA تولید انسولین را تحریک می کند و تولید انسولین باعث مصرف بیشتر آمینو اسید در عضلات می شوند .

بی سی ای ای همچنین باعث کاهش تخریب پروتئین می شود.

این عمل به این صورت میسر است که BCAA از فعالیت عناصری که باعث تخریب پروتئین می شود می کاهد.

آمینو اسید شاخه دار علاوه بر افزایش سنتز و کاهش تخریب مزایای بیشتری دارد.

این ماده می تواند حتی به افزایش شدت تمرین کمک کند .

BCAA با تریپتوفان آمینو اسید برای ورود به مغز رقابت می کند.

جایی که تریپتوفان در آن تبدیل به ناقل عصبی سروتونین می شود.

در طول تمرین سطح سروتنین افزایش می یابد که این امر باعث خستگی و سستی شما بین تمرین می شود و این باعث کاهش کارایی تمرین شما می گردد.

بی سی ای ای با کاهش سطح تریپتوفان وارد شده به مغز و در نتیجه کاهش تولید سروتونین باعث می شود تا بتوانید سخت تر و طولانی تر تمرین کنید.

با توجه به دوز مختلف و قرص یا پودر بودن BCAA نمی توانیم یک روش ثابت برای همه توصیه کنیم

بهتر است هنگام خرید از دکتر حاضر در داروخانه طریقه مصرف قرص BCAA و یا پودر آن را بپرسید.

ولی بطور کلی می توان گفت میزان مصرف شما بستگی به نیاز و اهداف شخصی شما دارد.

تا زمانی که شما یک رژیم سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و چربی دارید، جای هیچگونه نگرانی در رابطه با کمبود آمینو اسیدهای شاخه ای وجود ندارد!

مقدار اضافی آمینو اسید چیزی نیست که باید بدنبالش باشید.

تنها دلیلی که باعث می شود تا مصرف مکمل های BCAAs (بی سی ای ای) توصیه شود

جلوگیری از شکسته شدن بافت های عضلانی است.

همان طور که اشاره شد به خاطر سوخت و ساز آمینو اسیدهای شاخه ای در خود ماهیچه،

مصرف آنها جلوی تخریب عضلانی را می گیرد و همچنین با کاهش سطح سروتونین باعث کاهش خستگی می شود.

جدیدترین تحقیقاتی که صورت گرفته است

میزان مورد نیاز روزانه ۱۴۴ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.

طبق همین تحقیق افراد بزرگسال باید برطبق اعداد زیر مصرف داشته باشند:

زنان: حداقل روزانه ۹ گرم

مردان: حداقل روزانه ۱۲ گرم

این میزان برای ورزشکاران اندکی بالاتر خواهد بود.

شما می توانید این مکمل را قبل یا بعد از تمرین مصرف کنید.

در صورت دوره ای با مکمل آمینو اسید باید قبل از تمرین و بعد از صبحانه مصرف شود.

اثرات جانبی زیادی گزارش نشده است،

البته گزارشاتی هم که صورت گرفته به خاطر مصرف مداوم این مکمل بیش از ۶ ماه بوده است!

اثراتی مثل: خستگی، کاهش هماهنگی بین عضلات.

برای افرادی که ورزش نمی کنند سطح بالای BCAAs آنها را دچار مشکل می کند.

البته بدنسازانی هم که رژیم سرشار از پروتئینی هم دارند باید به خوبی به بدن آب رسانی کنند.

زیرا بدن به خاطر دفع نیتروژن در طول شکسته شدن پروتئین ها، کاهش آب را تجربه می کند.

البته افرادی که از اختلال بسیار نادری به نام بیماری ادرار شربت افرا رنج می‌برند

باید میزان مصرف خود را محدود کنند چرا که بدن آنها نمی‌تواند

آمینو اسیدهای شاخه ای BCAA (بی سی ای ای) را به خوبی تجزیه کند.

مصرف مکمل بی سی ای ای در بانوان باردار و شیرده و افراد مبتلا به نارسایی کلیوی کبدی مجاز نمی باشد.

در صورت حساسیت به شیر، بادام، سویا یا تخم مرغ قبل از مصرف یا پزشک مشورت کنید.

بهتر است قبل از مصرف مکمل بی سی ای ای با مربی، پزشک و یا کارشناس تغذیه مشورت کنید.

در صورت مشاهده هرگونه علایم حساسیت به پزشک مراجعه کنید.

دور از دسترس کودکان و در جای خشک و خنک نگهداری شود.

بیش از میزان دوز پیشنهادی روی محصول مصرف نکنید.

هشدارهای روی جلد را قبل از مصرف مطالعه کنید.

پس از هر بار مصرف در قوطی را ببندید.

مطالعات جدید نشان می دهد که گروه های رژیمی حاوی مکمل BCAA نسبت به رژیم های بدون مکمل بطور موثرتری باعث حفظ و افزایش عضلات شده و چربی بیشتری را می سوزاند.

پست قبلی

مکمل‌های پروتئینی خانگی : طرز تهیه و درصد کالری

پست بعدی

برنامه غذایی برای بدنسازان مبتدی

چهار مکمل برای کات : حجم خشک و تفکیک عضلات

۵ ویتامین عضله ساز : ویتامین های ضروری برای عضله سازی

مکمل نیتریکس : همه چیز درباره این مکمل

ویتامین ب ١٢ ب کمپلکس : آیا تزریق هفتگی لازم است!!!

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

محبوب ترین ها


مواد مغذی : تأثیر مواد مغذی بر رشد قدی

ویتامین های محلول در آب : آشنایی و ویژگی ها

برنامه سرشانه : آموزش ساخت سرشانه های پهن و حجیم

بادی کامبت : رشته ای الهام گرفته از هنر های رزمی

ژنتیک در بدنسازی : آیا ژنتیک روی تناسب اندام شما تأثیرگذار است؟

کلسیم در بدن : مواد آلی مهم موجود در بدن انسان

تستوسترون انانتات : عوارض ؛ نحوه مصرف و تداخلات دارویی

ترفند های لاغری شکم : توصیه های تمرینی و غذایی

مکمل خانگی افزایش حجم عضله : در مجله تخصصی فیت بادی


گلوتامین چیست : مقدار مصرف_نکات و فواید

درباره ما : در مجله تخصصی فیتنس و تندرستی فیت بادی

مقاله تخصصی ویتامین های محلول در چربی(قسمت اول)

رژیم کاهش چربی : بهترین درصد کالری در رژیم کاهش وزن

طرز مصرف کراتین : مونوهیدرات در ورزشکاران زن و مرد

تمرینات با پله : انواع تمرینات و نحوه انجام

ایمیل خود را وارد کنید و عضو خبرنامه ما شوید

فیت بادی به دنبال ارائه محتوای با ارزش ، علمی و تخصصی در حوزه فیتنس و تندرستی هست ، گروه ما در تلاش است بتواند مسیر علمی ورزش فیتنس را از مراجع معتبر بین المللی و اساتید برتر این رشته دریافت و به شما مخاطبین محترم ارائه دهد. همراه شما هستیم تا با هم خوش استایل تر ، سلامت تر و شاد تر باشیم.

خوش آمدید!

رمز برای شما ایمیل شد

مکمل های آمینو اسید BCAA
 

مترجم: امین حسین پور 

BCAA می تواند فرآیند جذب آب را کُند سازد.

قرص bcaa برای لاغری

 

اگر هم اکنون به تازگي وارد بازيهاي وزن هاي شده ايد و برنامه هاي بدنسازي خود را از سر گرفته ايد، وقت آن رسيده که به عنوان قدم بعدي به سراغ قوانين غذايي و مکملي برويد.بی تردید پیروی از یک سری قوانین پایه ای غذایی برای حداکثر کردن رشد عضلات شما ضروری می باشند. اثربخشی تمرینات شما بدون مصرف مکمل ها و غذاهای صحیح چندان چشمگیر نخواهد بود. بزرگترین اشتباه هر بدنساز، ناتوانی در پیروی از چهارچوبهای غذایی است، چرا که در چنین شرایطی نه تنها ظاهر بدن و عضلاتتان تغییری نخواهد کرد، بلکه در تأمین انرژی لازم برای ادامه راه تمرینات نیز ناتوان خواهید بود. اما در این میان یکی از مواد غذایی مهم قادر است کمک وسیعی به شما ارائه دهد. آمینواسیدهای ضروری در صدر لیست نیازمندیهای مکملی بدنسازان قرار میگیرند و حضور آنها در آغاز شکل گیری برنامه های غذایی غیرقابل گذشت می باشد. آمینواسیدهای شاخهای یا همان  BCAAها یکی از شاخصترین آمینواسیدهای موجود بوده و مصرف آنها اثرات مثبت فراوانی روی عضلات خواهد داشت. در ادامه با دلایل قاطعی مبنی بر سودمندی این دست از آمینواسیدهای شاخهای آشنا میشوید و بی تردید آنها را به عنوان یکی از ارکان سبد مکملی خود برمی گزینید.BCAA و سیستم ایمنی بدناولین چیزی که شما بعد از مصرف آمینواسیدهای شاخهای در برنامه مکملی خود مشاهده میکنید، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدنتان است. هر بار که شما راهی باشگاه میشوید و هزاران کیلو وزنه را جابهجا میکنید، فشار بسیار زیادی را روی عضلات و ارگان های بدنتان سوار میکنید. اگر بدن نتواند به طور کامل این بارها و فشارها را تحمل کند، بیشک مشکلاتی در زمینه ناتوانی در ریکاوری مطلوب عضلات و بازسازی این بافتها به وضوح می پیوندد. در چنین شرایطی بیماریها و امراض مختلفی نیز موازی این داستان در بدن رشد خواهند کرد.از آنجایی که BCAAها در زمره آمینواسیدهای ضروری قرار میگیرند و در بدن به شکل طبیعی تولید نمیشوند، می بایست آنها را به شکل مستقیم دریافت کرد و در صورت عدم حضور آنها در بدن، رسیدن به سلامت کامل در سیستم دفاعی بدن نیز غیرممکن خواهد بود. گاهی اوقات در طول تمرینات مختلف هم سیستم دفاعی بدن دچار نقص و آسیب میگردد، از این رو مطالعات کالج تغذیه ورزشی برای بدنسازان در گزارش خود، مصرف آمینواسیدهای شاخهای را در حوالی زمان تمرین، برای کاستن از این مقدار تخریب مفید میداند. سلامت سیستم ایمنی اگرچه تأثیر مستقیمی روی عضلات نمیگذارد، اما ضامن سلامت کل بدن میباشد.اطمینان از عدم کمبود آمینواسیدهایکی دیگر از فواید بزرگ مصرف آمینواسیدهای شاخهای و قراردادن منظم آنها در سبد مکملی، اطمینان از بالابودن همیشگی سطح آمینواسیدها در بدن است. عدم حضور آمینواسیدهای کافی موضوعی است که گریبان گیر بسیاری از ورزشکاران میباشد، برای مثال آنهایی که به واسطه دشواریهای کاری نمیتوانند غذاهای سالم و مقوی مصرف کنند و یا کسانی که از رژیمهای سبزیجاتی بهره میبرند، همگی ممکن است دچار کمبود آمینواسیدها در بدن بشوند. اما مصرف آمینواسیدهای شاخهای بدن را به راحتی از این بحران خارج کرده و سطح آمینوها را بالا میبرند.بهره بردن از رژیم غذایی سالم همیشه قدم اصلی شما در موفقیت به حساب می آید، اما گاهی اوقات در صورت محدود شدن منابع پروتئینی نظیر گوشت قرمز و مرغ، میتوانید به سراغ مواردی نظیر تخم مرغ و مواد لبنی بروید. اگرچه مکملهای غذایی فواید زیادی دارند، اما نباید از کنار غذاهای طبیعی به راحتی گذشت. نادیده گرفتن این منابع مانع رسیدن شما به حداکثر رشد ممکن خواهد بود.حداکثر سنتز پروتئینیبدون شک موضوع مقدار سنتز پروتئین در بدن، یکی از مباحث بسیار نگران کننده برای بدنسازان حرفهای به شمار می آید. از آنجایی که عضلات جدید تنها در زمانی که فرایند سنتز رخ میدهد، تولید شده و جایگزین بافت قدیمی میگردد، میتوان انتظار داشت که هر چقدر سرعت سنتز پروتئین بالاتر باشد، نتایج مثبت در بدنتان سریعتر ظاهر خواهد شد. در واقع در طی مدت زمان ریکاوری پروسه سنتز عضلانی به حداکثر مقدار ممکن خواهد رسید.در چنین شرایط حساسی، فراهم آوردن مواد مغذی لازم مهمترین وظیفه شما خواهد بود، موادی که بتوانند هم به تولید عضلات کمک کنند و هم انرژی لازم را برای انجام واکنشها تأمین سازند. گلوکز حاصل از کربوهیدراتها یکی از منابع اصلی تأمین کننده انرژی در بدن میباشد، اما مصرف آمینواسیدهای شاخهای نه تنها به افزایش سطح انرژی کمک میکند، بلکه بلوکهای تولیدکننده بافتهای عضلانی را نیز تأمین میکند. خاصیت کاتالیزوری BCAAها در این میان قادر است سرعت واکنشها را افزایش داده و با حضور هورمونهای آنابولیک دیگر مثل انسولین، تأثیر خود را دو چندان میکند. از این جهت BCAAها بهترین ابزار برای تغذیه بدن بعد از تمرینات سخت می باشند. رفتار دوگانه آنها در بدن در بلند مدت نیز اثرات مثبتی خواهد داشت.جلوگیری از نابودی بافتهای عضلانیهر زمان که بدن زیر فشارهای سخت قرار بگیرد یا به نوعی نتواند در حین استراحت و ریکاوری عضلات را از فعالیتهای جسمی دور کند، خیلی سریع در خطر نابودی بافتهای خالص عضلانی خود قرار گرفته و در حداقل زمان ممکن از حجم این قسمتهای ارزشمند میکاهد. این موضوع فقط مختص ورزشکاران نیست، بلکه آنهایی که تحت اعمال جراحی سخت هم قرار میگیرند ممکن است دچار نابودی بافتهای عضلانی شوند، از این رو محققان بسیاری سعی کردند تا روش صحیحی برای کاهش این حالت کاتابولیکی در بدن پیدا کنند.یکی از مطالعات انجام شده روی این مبحث نشان داد، آنهایی که در دوره ریکاوری از سه نوع آمینواسید خاص استفاده کردند، به مراتب بهتر از گروه دیگر  توانسته اند کمتر به بالانس منفی نیتروژن دست یابند و در نهایت در این برهه بحرانی مقدار کمتری از عضلات خود را از دست بدهند.از این مطالعات هم سوی دیگر میتوان نتیجه گرفت که در حین بسیاری از آسیب دیدگیها هم میتوان با بهره گیری از آمینواسیدهای شاخهای نه تنها از حجم دیگر عضلات بدن کاست، بلکه بافتهای آسیب دیده را نیز میتوان به کمک آنها درمان کرد. حفظ بالانس نیتروژنی در بدن و ماندگاری اثرات عضله سازی BCAA راه حل درمانی سریع و مناسبی برای خروج از حالت بحران میباشد.بسیاری از افراد به خوبی میدانند که قبل و بعد از تمرین چگونه میتوان به درستی پروتئینها و کربوهیدراتها را در اختیار بدن قرار داد. حتی خیلی اوقات آنها از فواید برخی مکملهای خاص نیز مطلع بوده و گاهی از آنها استفاده کرده اند، اما در بسیاری از موارد نقش آمینواسیدهای ضروری و شاخهای در بدن نادیده گرفته شده و هیچ کس آنها را مفید تلقی نمیکند. اگر به دنبال رسیدن به اهدافتان هستید، بهتر است از همین امروز این مکملها را سرلوحه برنامه غذایی خود کرده و در نوشیدنیهای قبل و بعد از تمرین از آنها بهره ببرید. دلایل فوق تنها تعدادی از مهمترین دلایل علمی برای اثبات سودمندی مکملها BCAA به حساب میآید. آمینوهای این گروه : 1)ایزولوسین :BCAA است به عنوان پیش ماده برای گلوتامین استفاده می شود و ایزو لوسین به عنوان سوخت ماهیچه در هنگام تمرین مصرف می شود BCAA آنابولیسم و آنتی کاتابولیسم را افزایش می دهدو باعث رشد بیشتر سلولهای ماهیچه ای می شود . و یکی از منابع BCAA همان مکمل آب پنیر سازی است.2)لوسین :مصرف این آمینو اسید در دوران حفظ حجم باعث می شود تا کمترین مقدار حجم را از دست دهید.در کل می توان به جای مصرف مقادیر بالای این آمینو اسید برای حفظ حجم و اثرات آنتی کاتابولیک از مکمل HMB استفاده نمود.3)والین :یکی دیگر از BCAA ها می باشد یا زنجیره شاخه دار در کل ترکیبات BCAA 33% از پروتئینی که در ساختار عضلات بکار می رود را شامل می شوند (BCAA شامل ایزولوسین + والین + لوسین و شامل یکسری گروه متیلی که به هم پیوسته هستند و به زنجیره شاخه دار معروف هستند) والین به نوعی پیش ماده برای آمینو اسیدهای آلانین و گلوتامین نیز می باشد. و آمینو اسید های زنجیره شاخه دار به عنوان سوخت عضلات در موقع تمرین محسوب می شوند .و این بدین معنی است که می توانند به نوعی آنتی کاتابولیسم نیز باشند. در ضمن آمینو اسیدهای زنجیره شاخه دار یا BCAA در پروتئین آب پنیر سازی به مقدار کافی یافت می شوند. 

قرص bcaa برای لاغری
قرص bcaa برای لاغری
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *