قرص زاناکس برای چیست

خواص دارویی و گیاهی

قرص آلپرازولام یکی از داروهای پر مصرف در کشور ماست که خیلی افراد بدون مشورت با پزشک و خودسرانه از این دارو مصرف می کنند. در این مقاله جزئیات کامل در مورد قرص آلپرازولام ارائه می شود.

آلپرازولام Alprazolam برای درمان اضطراب و اختلالات پانیک یا اختلال هراس panic disorders مصرف می شود. تجاری این دارو زاناکس  Xanax است. این دارو به گروهی از داروها به بنزودیازپین ها  benzodiazepine تعلق دارد که بر روی مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) کار می کند کار می کند تا اثرات آرام بخش ایجاد کند. این دارو با افزایش تاثیرات یک ماده شیمیایی در بدن کار می کند. این ماده شیمیایی* GABA یده می شود.

اگر می خواهید بدانید : درباره اختلال پانیک چه می دانید؟

اگر می خواهید بدانید : حمله پانیک را با سکته قلبی اشتباه نگیرید!!

*اسید گاما آمینو بوتیریک Gamma-aminobutyric acid یا GAMA : یک انتقال دهنده عصبی است که پیام های شیمیایی را از طریق مغز و سیستم عصبی ارسال می کند و باعث تنظیم ارتباط بین سلول های مغز می شود.

قبل از مصرف آلپرازولام حتما دستورالعمل دارویی را مطالعه کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک بپرسید. دارو را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید. آلپرازولام داروی دهانی است.میزان مصرف دارو بر اساس شرایط پزشکی، سن بیمار و چگونگی واکنش به دارو تعیین می شود.میزان مصرف ممکن است به تدریج شود تا اینکه اثربخشی دارو مشخص شود. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی دارو بهتر است دستورات پزشک را دنبال کنید. این دارو ممکن است باعث بروز واکنش های ترک شود،به ویژه اگر برای مدت طولانی و به طور منظم مصرف شده باشد. در این موارد اگر مصرف دارو به طور ناگهانی متوقف شود،  علائم ترک، مانند تشنج، بروز خواهد کرد. برای پیشگیری از این واکنش ها میزان مصرف دارو را به تدریج کاهش دهید. هر گونه واکنش را بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. گرچه  آلپرازولام به بیماران بسیاری کمک می کند، اما این دارو گاهی باعث اعتیاد می شود. اگر اختلال مصرف مواد داشته باشید (مانند اعتیاد به مواد مخدر یا الکل) خطر اعتیاد به این دارو افزایش پیدا می کند.زمانی که آلپرازولام برای مدت زیادی مصرف می شود، ممکن است اثربخشی خوبی نداشته باشد. اگر اثربخشی این دارو تغییر کرد، حتما به پزشک اطلاع دهید. اگر شرایط بیماری شما تداوم پیدا کرده یا بدتر شد، با پزشک مشورت کنید.

در زمان مصرف آلپرازولام خواب آلودگی، سرگیجه، افزایش ترشح بزاق یا تغییر در توانایی و میل جنسی ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این علائم تداوم پیدا کرده یا بدتر شدند بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. برای کاهش سرگیجه و سبکی سر زمانی که از حالت نشسته یا دراز کشیده بلند می شوید، به آرامی تغییر وضعیت دهید. به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را تجویز کرده زیرا مزیت های این دارو را بررسی کرده و مزیت های آن برای شما از عوارض آن هستند. افراد بسیاری از داروی آلپرازولام بدون هیچ عارضه جانبی استفاده می کنند.در صورت مشاهده هر یک از این عوارض که معمولا به ندرت بروز می کنند، اما جدی هستند به پزشک مراجعه کنید:

در صورت بروز هر یک از علائم نادر اما جدی زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

بروز واکنش های حساسیتی جدی به این دارو به ندرت رخ می دهند. با این حال در صورت مشاهده علائم واکنش حساسیتی به پزشک مراجعه کنید. علائم واکنش حساسیتی نسبت به آلپرازولام عبارتند از:

موارد ذکر شده لیست کامل عوارض جانبی نیستند. در صورتی که متوجه عوارضی شدید که در این لیست به آنها اشاره نشده، به پزشک مراجعه کنید.

اگر به داروهای دیگر گروه بنزودیازپین ها (مانند دیازپام و لورازپام) حساسیت دارید، قبل از شروع مصرف این دارو حتما حساسیت دارویی خود را به پزشک اطلاع دهید. به علاوه لازم است هر گونه حساسیت دارویی دیگر را به پزشک خود اطلاع دهید. آلپرازولام ممکن است حاوی ترکیبات غیرفعالی باشد که می توانند باعث بروز واکنش های حساسیتی شوند. برای جزئیات بهتر است با پزشک مشورت کنید. قبل از شروع مصرف آلپرازولام سوابق پزشکی خود را به پزشکتان اطلاع دهید، به ویژه اگر دچار هر یک از این بیماری ها بوده اید: مشکلات شدید تنفسی و ریه (مانند آپنه خواب و بیماری مزمن انسدادی ریه COPD)، بیماری کبد، بیماری کلیه، سابقه شخصی یا خانوادگی استفاده از مواد مخدر و الکل و گلوکوم یا آب سیاه glaucoma.

اگر می خواهید بدانید : انواع آپنه خواب، علائم، شیوع، علل و درمان هر یک از آنها

اگر می خواهید بدانید : دچار آپنه خواب شده اید اگر این 7 علائم را دارید

اگر می خواهید بدانید : بیماری آب سیاه چشم، بسیار خطرناک ولی قابل پیشگیری

اگر می خواهید بدانید : بیماری‌های انسدادی مزمن ریه

این دارو ممکن است باعث سرگیجه و خواب آلودگی شود.در زمان مصرف آلپرازولام رانندگی نکنید و از انجام فعالیت ها و استفاده از دستگاه هایی که نیاز به هوشیاری دارند، استفاده نکنید.قبل از انجام هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید، اطلاع دهید (از جمله داروهای با نسخه، بدون نسخه و داروهای گیاهی).سالمندان ممکن است به عوارض جانبی داروی آلپرازولام حساس تر باشند، به ویژه عوارضی مانند از دست دادن تعادل و سرگیجه.

مصرف آلپرازولام در بارداری به دلیل خطرات بالقوه آن بر روی نوزاد متولد نشده، توصیه نمی شود. بهتر است برای جزئیات با پزشک خود مشورت کنید.

آلپرازولام وارد شیر مادر می شود و ممکن است تاثیرات ناخوشایندی روی نوزاد شیرخوار داشته باشد. بنابراین مصرف آلپرازولام در دوره شیردهی توصیه نمی شود.

اوور دوز آلپرازولام منجر به بروز علائم جدی مانند بیهوش شدن یا مشکل تنفسی می شود. در این شرایط بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید. آنچه بسیار مهم است این است که از مصرف خودسرانه داروهایی مانند آلپرازولام جدا خودداری کنید و مصرف این دارو حتما زیر نظر پزشک باشد.

اگر می خواهید بدانید : داروهایی که معتادمان می کنند!

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 218 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

1- اين دارو در درمان كوتاه مدت (فقط بـه مـدت 2-4 هفته) اضطراب شديد و ناتوان كننده كـه بـا بيخـوابي يـا اختلالات سايكوتيك همراه است، مصرف ميشود.

2- بامصرف اين دارو در بيماراني كه سابقه وابستگي بـه دارو داشته و يا داراي اختلال شـديد شخـصيتي هـستند، احتمال وابستگي وجود دارد.

3- اين دارو در موارد زير بايد با احتياط فـراوان مـصرف شود مسموميت شديد با الكل همراه با علائـم حيـاتي ضـعيف شده، اغماء، شوك، گل وكوم حاد با زاويه بسته يا اسـتعداد ابتلا به آن، مياستني گراو، انسداد مزمن و شديد تنفسي.

4- بنزوديازپينها ممكن است سبب ضعف تنفسي بويژه در افراد سالخورده، بشدت بيمار يا كودكان شوند . در ايـن موارد كاهش مقدارمصرف دارو ممكن است ضروري باشد.

5- مصرف طولاني مدت يا مقاد ير زيـاد بنزوديـازپين هـا خطـر بـروز وابـستگيهـاي روانـي و جـسمي را افـزايش ميدهد. با وجود اين، علائم قطع مـصرف ماننـد حمـلات تـشنجي حتـي پـس از مـصرف كوتـاه مـدت آلپـرازولام بامقادير معمولي گزارش شده است.

خـواب آلـودگي و منگـي در روزبعـد ازمصرف دارو، اغتـشاش شـعور ، عـدم تعـادل، فراموشـي، وابستگي به دارو، اشكال در تكلم، افسردگي، تاكي كـاردي و طـپش قلـب، تـاري ديـد، تغييـر ميـل جنـسي، كمـي فشارخون، اختلالات رفتاري، خستگي و ضـعف غيرعـادي از عوارض جانبي آن هستند.

مصرف توام اين دارو با الكـل يـا ساير دارو هاي مضعف CNS از جمله ضددرد هاي مخـدر، بيهوشكننـده هـا ي عمـومي، مهاركننـده هـا ي مونـوآمين اكسيداز، ضدافسردگي هاي سه حلقه اي و دارو هاي پـائين آورنده فـشارخون بـا اثـر مركـزي، ممكـن اسـت موجـب افزايش تضعيف CNS و خطر بـروز آپنـه گـردد . مـصرف همزمـان بنزوديـازپينهـا بـا ايتراكونـازول و كتوكونـازول ممكن اسـت سـبب مهارمتابوليـسم بنزوديـازپين هـا و در نتيجه افزايش غلظت پلاسمايي اين داروها شود.

1- اين دارو نبايد بـيش از مقـدار توصـيه شـده مـصرف شود.

2- در صورتي كـه پـس از چنـد هفتـه، اثربخـشي دارو كاهش يا بـد ، از افـزايش مقدارمـصرف بـدون مـشورت بـا پزشك بايد خودداري شود.

3- به منظور كاهش احتمال بروز علائـم قطـع مـصرف، مصرف اين دارو بايد بتدريج قطع شود.

 4- به علت بـروز خـواب آلـودگي، منگـي و سـرگيجه از رانندگي يا كار با ماشين آلاتي كه نياز به هوشياري دارنـد، بايد خودداري كرد.

بزرگسالان:

بـه عنـوان ضداضـطراب، ابتـدا /25-/5 ميليگرم سه بار در روز مصرف ميشود كه براسـاس نيـاز بيمار تاحداكثر 4 mg/day قابل افزايش است . به عنـوان ضدپانيك، ابتـدا /5 ميلـي گـرم سـه بـار در روز مـصرف مـيشـود كـه سـپس براسـاس نيـاز و تحمـل بيمـار تـا 1 mg/day افزايش مييابد.

كودكان:

به عنوان ضداضطراب، ابتدا /25 ميليگـرم 2 يا 3 بار در روز مصرف ميشـود و سـپس براسـاس نيـاز و تحمل بيمار افزايش مييابد.

قرص زاناکس یا آلپرازولام از خانواده بنزودیازپین مانند دیازپام، کلونازپام و لورازپام است و برای کنترل بیماری هایی از قبیل اضطراب، بی قراری، حملات هراس، بی خوابی و برخی دیگر از اختلالات روانی تجویز می شود. این قرص را به نیراوام نیز می شناسند.

قرص زاناکس در دوزهای .25 میلی گرم، .5، 1 و 2 میلی گرم تولید و عرضه می گردد. دوز یکسان، اثر آن تا 1 برابر از قرص والیوم یا دیازپام می باشد.این قرص سیزدهمین داروی پر فروش آمریکا است.

قرص زاناکس فعالیت سیستم اعصاب مرکزی را سرکوب می کند به این معنی که فعالیت، تحریک پذیری و واکنش مغز را کاهش می دهد و اجازه می دهد مغز و سیستم اعصاب مرکزی زمان بیشتری برای استراحت داشته باشند، این مسئله سبب تعادل بین سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک می شود، به عبارتی می توان گفت آلپرازولام یا زاناکس اثر آرامبخش و کسل کنندگی دارد. قرص آلپرازولام از سرعت حرکت ناقل های شیمیایی در مغز که ممکن است تعادل باشند می کاهد و نتیجه این کاهش از فعالیت های غیر طبیعی مغز، تنش های عصبی و اضطراب کم می کند. زاناکس این کار را با افزایش فعالیت گابا انجام می دهد، گابا آمینو بوتیریک اسید یک ماده شیمیایی طبیعی از گروه اسیدهای آمینه است که در مغز تولید و به عنوان یک انتقال دهنده عصبی، موجب افزایش حس آرامش و استراحت پذیری می شود.

هنگامی که شخص بیمار اضطراب، هراس و یا تشنج را تجربه می کند فعالیت مغز او به شدت بالا بوده و در حالی قرار دارد که به آن آماده باش می گویند، در این حالت فرد قادر به کنترل فعالیت های ذهنی خود نیست و به دنبال آن علایمی مانند افزایش ضربان قلب و سرعت تنفس، تعریق  را تجربه می کند، مصرف داروی زاناکس در این بیماران منجر به کاهش فعالیت مغز شده و در نتیجه ذهن آرام می شود و جسم کاهش اضطراب، ضربان قلب و آرامش پیدا می کند.

در افراد علت بی خوابی،  عدم کنترل افکار و فعالیت بیش از حد مغز است، در این افراد هنگام شب بدن خسته اما ذهن فعال بوده و به طور غیر ارادی به موضوعات مختلف معطوف می شود و فرد توان کافی برای مهار این افکار را ندارد.

مصرف قرص زاناکس در این اشخاص سبب کاهش فعالیت مغز شده و به فکر پراکنی های بیهوده پایان می دهد و زمینه را برای خواب و استراحت کافی فراهم می کند و با این مکانیزم این دارو به عنوان یک قرص خواب آور نیز شناخته می شود.

توجه کنید که اگر پزشک شما این دارو را برای درمان بی خوابی تجویز کرده است آن را دیر وقت در شب مصرف نکنید زیرا در روز بعد احساس خواب آلودگی و گیجی خواهید داشت. بره مصرف را طوری تنظیم کنید که آغاز فعالیت روزانه شما حداقل 1 ساعت بعد از مصرف این دارو باشد، به عنوان مثال اگر صبح ساعت 8 از خواب بیدار می شوید قرص آلپرازولام یا زاناکس را ساعت 9 الی 1 شب مصرف کنید تا هم از خواب کافی برخوردار شوید و هم هنگام بیدار شدن تقریبا با پایان اثر دارو همزمان باشد. همچنین مواد فعال در این دارو از طریق ادرار دفع می شوند و شما برای سرعت بخشیدن به این عمل می توانید در صبح قبل از صرف ناشتایی دو لیوان آب بخورید تا زودتر تاثیر آن بر طرف گردد.

دقت کنید که سرعت تاثیر این دارو در بدن هر فرد متفاوت بوده و بسته به سن، شدت بیماری و سوخت و ساز بدن متغیر است و در عده ای بعد از جذب کمتر از پنج دقیقه تاثیر می گذارد.

به طور متوسط نیمه عمر این دارو یازده ساعت است اما در برخی اشخاص که شدت بیماری بالا بوده نیاز به مصرف چند دوز در روز می باشد.

اگر قرص زاناکس را با معده خالی و قبل از صرف غذا مصرف نمایید به مدت پنج تا نیم ساعت بعد از جذب اثر می کند. همچنین قرار دادن قرص در زیر زبان نیز جذب و اثر آن را سرعت می بخشد.

قرص زاناکس برای تمام اشخاص مناسب نیست و مصرف سر خود آن اعتیاد آور است و استفاده از زاناکس در افرادی که سابقه اعتیاد به مواد مخدر و الکل دارند به هیچ عنوان توصیه نمی گردد.

این دارو به شکل خوراکی مصرف می شود و تجویز  دوز مصرف بستگی به شدت بیماری، سن و میزان واکنش بدن به این دارو دارد، معمولا پزشک درمان را با دوز کم آغاز می کند و در صورت نیاز به آرامی و طی چند هفته بر میزان دوز مصرفی می افزاید تا مشخص شود چه دوزی برای بیمار مناسب و موثرتر می باشد. این دارو را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف کنید و بدون مشورت با پزشک اقدام به کاهش، افزایش دوز، قطع مصرف و مصرف مجدد آن به هیچ وجه نکنید.

قرص زاناکس معمولا برای کنترل بیماری ها در زمان کوتاه تجویز می شود نه برای مصارف طولانی مدت، پس اگر نیاز به ادامه مصرف دارو بود حتما با پزشک خود مشورت نمایید. امکان دارد به مرور زمان از میزان تاثیر این دارو کاسته شود، اگر بعد از مدتی احساس کردید اثر این دارو کم شده است حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشترین عارضه جانبی قرص زاناکس اعتیاد آور بودن آن می باشد که به همین دلیل مصرف طولانی مدت آن به هیچ وجه نباید اتفاق بیفتد و از دیگر عوارض جانبی زاناکس یا آلپرازولام می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورتی که هر یک از این موارد که در ادامه اشاره می شود را در خود احساس کردید، مصرف دارو را قطع کنید:

اگر هر یک از نشانه های زیر را در خود مشاهده نمودید، فورا با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید:

توجه داشته باشید اگر از این قرص درست و به جا استفاده شود یک آرامبخش موثر و مفید می باشد و این عوارض تنها در تعداد معدودی به علت سرپیچی از دستور پزشک اتفاق میفتد.

داروی زاناکس با بسیاری از داروها در صورت مصرف همزمان تداخل دارد و قبل از استفاده از این قرص اگر از داروی دیگری استفاده می کنید باید پزشک خود را مطلع سازید. این قرص با داروهای برده شده در زیر تداخل دارویی دارد:

قرص زاناکس نباید همراه با دارویی هایی که موجب خواب آلودگی می شوند همانند آنتی هیستامین ها، دیفن هیدرامین، دیازپام، زولپیدم، اکثر داروهای شل کننده عضلات، ضد دردها مانند کدئین، کلرپرومازین، ریسپریدون، امی تریپتیلین و ترازودون مصرف شود.

این دارو را در دمای 2 تا 25 درجه سانتی گراد و به دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

مصرف این قرص در بارداری، شیردهی و افراد زیر 18 سال ممنوع می باشد.

قبل از شروع به مصرف قرص زاناکس نکات ذکر شده در این قسمت را جدی بگیرید:

نکات و توصیه های درج شده در اطلاعات دارویی قرص زاناکس را جدی بگیرید و بدانید که تاثیر و نیمع عمر این قرص در نژاد آسیایی از سایرین می باشد.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



دروازه هند ، یادگاری از آمدن و رفتن استعمار


برای انجام جراحی زیبایی به کدام دکترها اعتماد کنیم؟


باغ ادویه گرمسیری پنانگ، جزیره ای رویایی در مالزی


برای پاکسازی پوست چرب از این روش های مطمئن استفاده کنید



هیچوقت این جملات را به زبان نیاورید!

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک





نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

بهداشت سلامت | رژیم غذایی لاغری چاقی دکتر کرمانی

وین شهری است از ترکیب تاریخ و فرهنگ که با استایلی معاصر و معماری تاریخی و قدیمی خود تبدیل شده

به نظر می رسد در مورد ارزش کشیدن عضلات پس از ورزش برای تسریع ریکاوری بدن ابهامات زیادی وجود داشته

آرسنیک به داشتن خواص مضری برای سلامت انسان مشهور شده است. با این حال، برخی ترکیبات آرسنیک در دوزهای دقیق

دانشمندان توانسته اند به این سوال که چرا نور آبی صفحه نمایش دستگاه های هوشمندی مانند لپ تاپ و موبایل

تحقیقات جدید به بحث در مورد این موضوع پرداخته اند که چه مقدار نمک برای بدن ما مناسب است. بر

محققان در مطالعه جدید خود، تأثیر رژیم غذایی حاوی سویا را بر تراکم استخوان زنان یائسه بررسی نموده اند. این

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه اگزتر انجام شده نشان داده است که سه ترکیب خاص می توانند میتوکندری موجود

انواع استایل را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌دهند؛ اما شناخته‌شده‌ترین این دسته‌بندی‌ها تقسیم کردن استایل به سه دسته رسمی، نیمه‌رسمی1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *