راه های جلوگیری از صافی کف پا

راه های جلوگیری از صافی کف پا
راه های جلوگیری از صافی کف پا

دكتر شاهین گوهرپی در گفتگو با ایسنا با بیان این‌كه صافی كف پا ممكن است به صورت مادرزادی و یا در دوران كودكی ایجاد شود و دارای 2 نوع سفت و انعطاف‌پذیر است، افزود: صافی كف پای سفت كه تنها 3 درصد كل موارد ابتلا به صافی كف ‌پا را تشكیل می‌دهد، با انجام فعالیت‌های فیزیكی درمان نمی‌شود.

وی با بیان این‌كه اگر صافی كف‌ پا بموقع تشخیص داده شود، می‌توان با تجویز كفش‌های مناسب آن را درمان كرد، افزود: كف كفش نباید صاف باشد. كفشی مناسب است كه دارای پاشنه 3 سانتی‌متری باشد. قسمت جلوی كفش نباید تنگ بوده و كناره كفش نیز باید نرم و انعطاف‌پذیر باشد. همچنین افرادی كه كف‌ پای صاف دارند، باید كفشی را انتخاب كنند كه ثبات پا را حفظ كرده و مانع از پیچ‌خوردگی پا شود.

وی درباره نحوه تشخیص مشكلات پا در دوران كودكی تصریح كرد: كودكانی كه دارای مشكلاتی مانند صافی كف پا هستند، معمولا دچار لنگی بوده و تمایلی به بازی كردن نشان نمی‌دهند و بیشتر ترجیح می‌دهند كه بنشینند. والدین در صورت مشاهده این علائم در كودك به پزشك مراجعه كرده تا با تجویز پزشك و تقویت عضلات كودك از طریق بازی‌درمانی، مشكل برطرف شود..

اگر زمانی که فرد ایستاده است، پا دارای قوس طبیعی نباشد، آن فرد دارای صافی کف پا می باشد. به طور کلی، وقتی شما دارای پای صاف خواهید بود که قوس داخل پا صاف باشد و کف پا کاملا با سطح زمین در تماس باشد. صافی کف پا یکی از معضلاتی است که به سایر اعضای بدن نیز آسیب هایی را وارد می آورد. این عارضه بر خلاف باور رایج و نادرست بسیاری از افراد به ندرت مادرزادی است و عواملی همچون اضافه وزن، کمبود تحرک بدنی و یا تحرک بیش از اندازه منجر به شکل گیری آن می شود.

هر پای انسان از 26 استخوان تشکیل شده است که توسط 33 مفصل و تعداد زیادی ماهیچه، تاندون و رباط در کنار یکدیگر قرار گرفته‌ اند. به طور کلی در کف پا سه نقطه وجود دارد که نقاط اصلی تحمل کننده وزن هستند، آن‌ها عبارتند از:

چگونگی قرار گرفتن این ساختارها در کنار هم، قوس ‌های استخوانی را ایجاد می‌ کند. زمانی که راه می ‌رویم، این قوس‌های قابل ارتجاع، وزن بدن را میان پاها و ساق پا توزیع می ‌کنند. این قوس ‌ها، نقش جدایی ‌ناپذیری در چگونگی راه رفتن ما دارند و در واقع به عنوان اهرم‌ های محکمی برای حرکت، عمل می ‌کنند .تاندون ها، مفاصل پا را به هم متصل می کنند. حال اگر تاندون ها سست گردند، موجب صافی کف پا می گردد.

صافی کف پا در نوزادان و کودکی که تازه به راه افتاده، طبیعی است. هنگامی که بچه بزرگ تر می شود (2 تا 3 ساله)، تاندون ها سفت تر می شوند و به شکل قوس در می آیند. در دوران نوجوانی، بیشتر افراد دارای قوس طبیعی در کف پا می باشند. اما برخی هم دچار صافی کف پا می گردند.

راه های جلوگیری از صافی کف پا

صدمات بدنی، بیماری ها و افزایش سن ممکن است به تاندون ها صدمه وارد کرده و موجب صافی کف پا گردد. این نوع پای صاف، ممکن است فقط در یک پا ایجاد شود. ندرتاً صافی کف پا در کودکان درد دارد. در این حالت، دو یا تعداد بیشتری از استخوان های پا رشد کرده و به هم متصل می شوند. این وضعیت را «پیوستگی قوزک پا» می نامند. گاهی، صافی کف پا به علت مشکلات موجود در زانو و قوزک به وجود می آید. این مشکلات بر قوزک پا فشار وارد می کنند و قوزک را به سمت داخل برمی گردانند و موجب عدم تراز پاها می شوند.

کودک با کف پای صاف به دنیا می آید یا هنگام تولد برای آن مستعد است. این نوع صافی کف پا بدون علامت و انعطاف پذیر است. منظور از انعطاف پذیر بودن آن است که قوس کف پا تا قبل از اعمال وزن روی پا وجود دارد.

این نوع با مرور زمان و نه در هنگام تولد، ایجاد می شود و به عوامل مختلفی چون نوع کفش کودک، وضعیت نشستن و خوابیدن او جبران ناهنجاری های موجود در ساق و بالاتر و گاهی پارگی لیگامان ها و تاندون های پا بستگی دارد.یعنی اگر کودک با پای صاف به دنیا نیامده باشد ،معلوم می شود این تغییر شکل را کسب کرده است .

ممکن است صافی کف پا فرایندی برای جبران سفت بودن تاندون آشیل باشد. به دنبال سفتی تاندون آشیل پا حالت پلانتار فلکشن پیدا می کند. حتی میزان کم پلانتار فلکشن هم موجب می شود، پای آن سمت بلند تر از طرف سالم به نظر برسد. بنابراین بدن سعی می کند این مشکل را با مسطح کردن قوس کف پا جبران کند تا بلندتر به نظر رسیدن پای مبتلا را پوشش دهد.

شایع ترین دلیل صافی اکتسابی کف پا اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی به عنوان تاندون اصلی محافظ قوس پا است. با اعمال مکرر نیرو روی این تاندون، مشکل تشدید می شود. به موازات رشد جسمی لیگامان ها و عضلات ضعیف شده، تمام وظایف مربوط به محافظت از قوس پا را به این تاندون واگذار می کنند.این تاندون نمی تواند برای مدت طولانی تمام وزن را تحمل کند و به تدریج از پای در می  آید و به مسطح شدن قوس منجر می شود. در چنین مواردی صافی کف پا همراه با دردی است که به پشت مچ منتشر می شود و فرضیه ی اختلال عمل تاندون تیبیال خلفی را تایید می کند.

کف پای صاف در جوانان و نوجوانان نیز مشاهده می شود.یکی از علل این تغییر شکل،کوتاهی  عضلات نازک نی است.انحراف پاشه به سمت خارج نیز می تواند باعث ایجاد صافی کف پا شود.تغییر شکل زانوی ضربدری نیز می تواند به عنوان عاملی در صافی کف پا شناخته شود.

این عارضه در بزرگسالان نیز مشاهده می شود که به صورت قابل ملاحظه ای در اثر کار افراد ایجاد می شود. برای مثال در مشاغلی نظیر آرایشگری، داندان پزشکی و…که فرد ساعات متوالی در حالت ایستاده کار می کند و منجر به فشار مداوم پا می شود، می تواند موجب صافی کف پا شود.از دیگر علل صافی کف پا در سنین بالا می توان به افزایش وزن اشاره کرد. همچنین با افزایش سن عضلات و رباط های نگهدارنده قوس های پا به مرور زمان دچار ضعف می شوند.

1- طبیعی

2- خفیف یا درجه یک: قوس طولی داخلی کم ،ولی هنوز دیده می شود.

3- متوسط یا درجه دو : قوس طولی وجود ندارد

4- شدید یا درجه سه: قوس طولی وجود ندارد. لبه داخلی دچار انحنا و استخوان ناوی برجسته شده است.

1- کف پای منعطف یا نرم:

کف پای نرم بیشتر رایج است به طوری که بلانچارد نشان داد که پانزده تا بیست در صد بزرگسالان درجه های از صافی کف پا را دارند. این عارضه بر اثر تحمل بیش از اندازه وزن و کشیدگی بیش از حد لیگامنت های کف پایی به وجود می آید. در این نوع عارضه، درد وجود نداشته و در هنگام عدم تحمل وزن، قوس های کف پایی طبیعی به نظر می رسد. در کل کف پای منعطف، به کاهش یا از بین رفتن درجاتی از قوس طولی داخلی گفته می شود.

2- کف پای سخت:

این نوع عارضه، جنبه مادر زادی دارد و ناشی از ناهنجاری های استخوانی پا مانند چسبندگی استخوان های کف پایی یا غیر طبیعی بودن استخوان تالوس است. همچنین این عارضه به دلیل تورم در مفاصل میانی استخوان های کف پا و التهاب در بین مفاصل مچ پا نیز است. شیوع این نوع از عارضه کف پای صاف بسیار اندک بوده و حدود شش درصد است و نسبت به کف پای صاف منعطف قابلیت بهبود کمتری دارد و به حرکات اصلاحی پاسخ نمی دهد و نیاز به روش های دیگر از جمله گچ گیری است. کف پای صاف سخت ، هم در منگام تحمل وزن و هم در هنگام عدم تحمل وزن بدن توسط پاها وجود داشته و از بین نمی رود.

هر فردی با انجام چند تست ساده می تواند به وضعیت قوس پای خود پی ببرد.

الف – تست تصویر کف پا

از استخر که بیرون می آئید، به رد پای خود روی کفپوش نگاه کنید. یک خط باریک بخش جلوی پا را به پاشنه اتصال می دهد. اگر کف پا صاف باشد عرض این خط در ناحیه ی وسط پا با جلوی پا برابر است. اگر قوس پا نرمال باشد، عرض خط در وسط یا تقریبا نصف بخش جلویی است. اگر ارتفاع قوس زیاد باشد، فقط یک خط باریک بخش جلویی پا را به پاشنه اتصال می دهد. تصویر هر دو پای فرد باید برابر و یکسان باشد.

ب – بررسی کفش ها

کفش ها را روی یک میز مسطح قرار دهید و از پشت و در سطح چشمتان به آنها نگاه کنید. کفش ها باید به طور یکنواخت و یکسان ساییده شود. صافی کف پا موجب می شود که کفش در سمت داخل به خصوص در ناحیه ی پاشنه بیشتر سایش پیدا کند. همچنین رویه ی کفش در قسمت داخل به سمت کف کفش انحراف پیداکند. اگر درد منحصر به یک پا است، برای تشخیص صاف بودن کف پا می توانید از دو تست در منزل استفاده کنید:

ج- تست نوک انگشتان

در حالی که صاف ایستاده اید نوک انگشتان دست ها را روی دیوار مقابل قرار دهید و روی نوک انگشتان یک پای خود بایستید.اگر نتوانید این کار را انجام دهید احتمالا کف همان پا صاف می باشد.

د- تست تعداد انگشتان

طوری بایستید که پشت شما به آینه باشد. به طور نرمال از پشت فقط باید انگشت چهارم و گاهی سوم دیده شود.اگر همراه با صافی پا درد هم وجود داشته باشد یا با ایستادن روی انگشتان هم قوسی دیده نشود، عکس رادیوگرافی جهت تشخیص علت ضروری است.

آزمایش هایی نیز برای تشخیص وجود دارد، از قبیل:

کف پای صاف در بالغین با استفاده از داروهای ضد درد، اورتوتیک ها (وسایل و تجهیزات حفاظت کننده استخوان) و در بعضی مواقع با عمل جراحی درمان می شود.

اگر کودک‌تان، درد و یا مشکلی در راه رفتن ندارد، هیچ درمانی لازم نیست. کودک ممکن است پابرهنه راه برود، بدود و یا بپرد، بدون آن که کف پای صافش بدتر شود. در کودکان بزرگ تر و بالغین، کف پای صاف انعطاف پذیری که درد و یا مشکلی در راه رفتن ندارد، نیازی به درمان ندارد.

اگر شما دارای صافی کف پای انعطاف پذیر هستید و درد دارید، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

کفش های مخصوص و کفش هایی که قوس پا را حفظ می کنند، بپوشید. اگر کف پا سفت شده و دردناک می باشد، نیاز به درمان دارد. درمان هم بستگی به علت کف پای صاف دارد.برای پیوستگی قوزک پا، درمان شامل استراحت می باشد.اگر با استراحت، درد کاهش نیابد، عمل جراحی مورد نیاز است. جراحی، آخرین مرحله درمانی برای این افراد می باشد. افرادی که جراحی می کنند، غالبا درد پایشان بهبود می یابد.

در موارد شدید، عمل جراحی ممکن است به صورت ترمیم تاندون و یا پیوستگی برخی مفاصل پا در موقعیت مناسب انجام شود.کف پای صاف در بالغین با استفاده از داروهای ضد درد، اورتوتیک ها (وسایل و تجهیزات حفاظت کننده استخوان) و در بعضی مواقع با عمل جراحی درمان می شود (ارتوتیک ها در شکل مقابل نمایش داده شده اند)ورزش های کششی نیز از آنجایی که تاندون ها را می کشند، ممکن است مفید باشند.

ارائه برنامه ی تمرین اصلاحی برای کف پای صاف باید به گونه ای باشد که اهداف زیر را تأمین کند:

راه های جلوگیری از صافی کف پا

تمرینات ورزشی زیر را حداقل دوبار در روز انجام دهید تا فرایند ترمیم و بهبودی شما تسریع شده و درد با سرعت بیشتری کاهش پیدا کند.

تمرین 1 : کشش تاندون آشیل و فاشیای کف پا

اولین کاری که در آغاز صبح انجام می دهید می تواند این تمرین باشد. مطابق شکل یک باند الاستیک یا یک حوله را دور قسمت برجسته ی پا که کمی پایینتر از انگشتان است قرار دهید،‌ زانو را مستقیم نگه دارید و پنجه پا را به سمت صورت بکشید و این حالت را به مدت 30 ثانیه حفظ کنید. این تمرین را سه مرتبه برای هر پا تکرار کنید.

تمرین 2 :شنا روی دیوار برای کشش تاندون آشیل

تاندون آشیل یک بافت فیبری است که از انتهای عضلات پشت ران و ساق منشا می گیرد و به استخوان پاشنه متصل می شود. بنابرین این تمرین را ابتدا با زانوی مستقیم و سپس با زانوی خمیده انجام دهید تا هر دو قسمت تاندون آشیل تحت کشش قرار گیرند. این تمرین را دوبار در روز انجام دهید. در حالت اول روبروی دیوار بایستید و کف دست ها را در مقابل شانه روی دیوار قرار داده و پاها را مطابق شکل و یکی را در جلوی دیگری قرار دهید. پای جلویی باید حدود 30 سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد. زانوی جلو را فقط کمی خم کنید ، زانوی عقب را مستقیم نگه دارید و با کف دست ها به دیوار تکیه کنید تا در ساق پای عقب کشش احساس کنید. چند ثانیه صبر کنید و بعد رها کنید. این تمرین را 10 مرتبه تکرار کنید.

تمرین 3 :کشش تاندون آشیل و فاشیای کف پا با پله

در ابتدا برای حمایت کافی، نرده پله ها را بگیرید، با پنجه ی پا روی پله ی اول بایستید و پاها را کمی از هم باز نگه دارید. مطابق شکل طوری بایستید که پاشنه ها بیرون قرار بگیرند. زانوها را مستقیم نگه دارید و کمی پاشنه ها را پایین بیاورید تا کششی در ساق پا حس کنید. این حالت را به مدت 10 تا 20 ثانیه حفظ کنید و سپس پاشنه ها را بالا و به حالت اول بیاورید. تمرین را حداقل دو بار در روز و هر بار 6 مرتبه انجام دهید.

تمرین 4 : جمع کردن حوله یا پارچه با انگشتان پا

این حرکت موجب تقویت ضعلات خم کننده انگشتان می شود.یک حوله را صاف پهن کنید، پا را روی آن بگذارید بدین شکل که پای شما روی قسمت جلو حوله باشد،حال با انگشتان حوله را به زیر پا جمع کنید.این تمرین را دو بار در روز و هر بار 7 تا 10 تکرار.

تمرین 5: کشش فعال فاشیای کف پا

برای این تمرین بایستید و تکیه گاه مناسبی مانند پشت یک صندلی را با دست نگه دارید و یا اینکه بنشینید. در این حرکت شما می توانید قوس کف پا را بر روی یک شئ غلطان مانند وردنه، بطری یا قوطی های نوشیدنی که مقاومت کافی داشته باشند، یا بر روی توپ تنیس قرار دهید.  پا و مچ پا را در جهت های مختلف روی شئ غلطان حرکت دهید.

این حرکت را چند دقیقه انجام دهید و زمانی که احساس ناراحتی در کف پا داشتید آنرا متوقف کنید. این تمرین را حداقل دوبار در روز تکرار کنید. در صورتی که حرکت را روی جسم غلطان سرد مانند قوطی نوشیدنی که در یخچال بوده انجام دهید احساس ناراحتی کف پا کمتر خواهد شد.

تمرین 6: قوی کردن عضلات

این تمرین برای تقویت عضلات قوزک ضعیف پا و رباط هاست. اجسام گردی همچون تیله را روی زمین قرار دهید. با انگشتان پای خود، به آرامی آنها را برداشته و در داخل یک لیوان بیاندازید. با انجام این نرمش، احساس سبکی بیشتری در ناحیه پاها خواهید کرد و وضعیت روحی تان نیز با انجام این کار بهبود پیدا می کند.

صافی کف پا و درد در ناحیه کف پا

بعضی اوقات به دنبال فعالیت هایی چون دویدن، پیاده روی و پرش  و همچنین اسکیت بازانی که کفش اسکیت جدید به پا می کنند قوس کف پا دچار درد و آسیب می شود. افرادی که کف پای صاف دارند بیشتر دچار این مشکل می شوند. درد قوس کف پا معمولا به آهستگی ظاهر می شود. ولی گاهی اوقات پس از پرش یا دوی سرعت ویا فشار کفی کف اسکیت، فرد به طورناگهانی دچار چنین حالتی می شود و در قوس کف پایی احساس درد شدیدی می کند. قرار دادن کمپرس سرد روی این ناحیه می تواند به بهبود درد کمک کند. برای پیشگیری از درد قوس کف پا کفش های مناسب به پا کنید و از حرکات زیر برای جلوگیری یا رفع درد استفاده کنید.

حرکت اول:

روی یک سطح سخت بنشینید و یک پای خود را به سمت جلو دراز کنید یک حوله یا پارچه را از زیر پنجه خود رد کنید و با دو دست به سمت خود بکشید طوری که زانو شما خم نشود. این وضعیت را برای 30  15 ثانیه حفظ کنید و سپس به حالت استراحت بازگردید.  این حرکت را 3 مرتبه تکرار کنید.

حرکت دوم:

روی یک صندلی نشسته و یک پای خود را روی زانوی پای دیگر قرار دهید. با دست انگشتان پای خود را گرفته و به سمت عقب بکشید تا وقتی کشش مناسبی را احساس کنی 15 ثانیه در همین حال بمانید و 3 بار این حرکت را تکرار کنید.

حرکت سوم:

پنجه پای خود را روی لبه یک سکو قرار دهید و درهمین حال پاشنه همان پا را به سمت پایین حرکت داده تا کشش کافی در کف پای خود احساس کنید. 30  15 ثانیه در وضعیت کشش بمانید. این حرکت را 3 بار تکرار کنید.

تهیه و تدوین: elmevarzesh.com

منابع: حرکات اصلاحی دکتر یحیی سخنگویی، حرکات اصلاحی دکتر ابوالفضل فراهانی

نظرتان را برای ما بنویسید. اگر هم در خصوص موضوعی سوال دارید، چنانچه اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشیم در طی 48 ساعت (سعی می کنیم) پاسخ خواهیم داد.

با توجه به کار سنگین بنده که مدت زیادی مجبور به ایستادن می باشم و همچنین حمل و جابجایی اجسام نسبتاً سنگین، آیا صافی کامل کف پا می تواند موجب پرانتزی شدن زانوها شود؟؟

سلام، روی ضربدری شدن تأثیر داره ولی پرانتزی نه

سلام…وقت بخیر…ممنون بابت سایت خوبتون ومهمتر از اون پاسخگویی با حوصله و دقیقتون…..من ۳۷ سال سن دارم و کف پاهام صافه منتهی نه از نوع شدیدش ( در حالت ایستاده صاف ولی در حالت نشته کمی قوس داره . مشهوده کاملا) با این وضعیت پاهام فوتسال بازی میکنم و داخل کفشهام از کفی های زله ایی استفاده میکنم و در این حالت دردی در پاهام بعداز ورزش یا حین ورزش ندارم ولی اگه از کفی استفاده نکنم مچ پا و ساق پاهام درد میکنه….سوالم اینه که با توجه به شرایط سنی و فیزیکی (قد ۱۷۷ وزن ۸۰ کیلو) تا کی میتونم فوتسال بازی کنم؟ خودم مشکلی حس نمیکنم ولی بخاطر سنم ذهنم مشغوله….ضمن اینکه داخل کفشهام در حالت عادی هم کفی میزارم…ممنون میشم توضیح بدید…

سلام، در هر سنی ما باید انتظار مشخصی از بدن مون داشته باشیم، شما مشکلی برای فوتسال بازی کردن ندارید، ولی باید این رو هم در نظر بگیرید که نباید مثل دیگران به خودتون فشار بیارید

سلام من صافی کف پام از نوع شدید و درجه سه هست آیا با این حرکات اصلاحی که در سایت قرار دادید و استفاده از کفی قابل درمانه؟

سلام، بستگی به سن شما داره، اگر بعد از بلوغ باشه درمان دشوارتر هست، ولی معمولاً تا حدی قابل درمان هست نه به طور کامل

با سلام و تشکر.
صافی کف پای فرزند ۹ ساله من باعث شده در راه رفتن حالت هفت داشته باشد. یعنی پاها به موازات هم نیستند.
آیا اولا به دلیل صافی کف پا است؟
به طور کلی چه حرکتی را جهت اصلاح پیشنهاد می دهید؟

سلام، متوجه منظورتون از هفت نشدم، ولی صاف بودن کف پا روی چرخش به داخل مچ و تحت تأثیر قرار گرفتن زانو نقش داره، اگر مشکل فقط از کف پا هست همین مراد مطلب رو حتماً دنبال کنید و کف طبی برای رفع صافی کف پا تهیه کنید

سلام.. من تست تصویر پا رو انجام دادم و مثل تصویر A بود… اما حدود یه ماه پیش در درمانگاه از کف پاهام اسکن گرفتند و گفتند کف پام صافه و باید کفی بگیرم… ممکنه در مدت استفاده از کفی، پام به حالت قوس طبیعی برگشته باشه؟

سلام، اگر تغییر حالت قوس کف پا ناشی از کفش بوده باشه، ممکنه به همین خاطر اصلاح شده باشه، در کل اگر مادرزادی یا استخوانی نباشه این صاف بودن کف پا و به دلیل پوشیدن کفش نامناسب بوده باشه، امکان اصلاح هست

سپاس .تبریک سال جدید۹۷و انشااله سال پر خیر و برکت و دور از هرگومه بیماری کسالت باشد..

سلام و عرض ادب.پسرم ۳ساله هست خودمان حدس زدیم کف پاش صاف و در اخر پیش دکتر بردیم گفتن صاف ،عنایت بفرمایید حرکات اصلاحی و مواردیکه موجبات بهبود شود را مطرح فرمایید .تشکر.دودانگه

سلام، معمولاً تا سن ۹ سالگی نمیشه به طور قطع گفت ناهنجاری وجود داره، مگر اینکه خیلی حاد باشه، در هر صورت اگر اینطور باشه، استفاده از کفی طبی در کفش، اگر زیاد کفش استفاده نمی کنه،در منزل تایمی رو روزانه به این کار اختصاص بدید، در کنارش هم می تونید خودتون این حرکات رو براش انجام بدید، تصویر اول تمرین شماره یک، تصویر ۴، تمرین ۵ ولی شما سعی کنید با متخصص حرکات اصلاحی مشورت کنید

سلام، دختر ۹ ساله من پاهایش انحراف به داخل دارد. پزشکی گفت کف پایش صاف است و دیگری گفت صاف نیست و طبیعی است و خودش بعد از ۸ سالگی درست می شود. کمتر شده اما درست نشده.
کف پاهای خودم هم شبیه اوست اما فقط پای راستم اندکی به داخل انحراف دارد.
کمردرد هم دارم و تحمل ایستادن را ندارم.ایستادن و پیاده روی باعث درد در ناحیه دنبالچه ام می شود.
ورزشکار بودم و اصول حفاظت از مهره های فقرات را می دانم اما مراعات نمی کردم و اکنون بیش تر وقت ها به خاطر کمردرد دراز می کشم.

سلام، گفته شده ناهنجاری های خفیف تا ۹ سالگی ممکن است رفع شود در غیر اینصورت سریعاً برای درمان اقدام کنید، خصوصاً با متخصص حرکات اصلاحی، هلال احمر یا آموزش و پرورش مربی دارند

اسکولیوز عبارت است از انحراف طرفی ستون مهره‌ها، به نحوی که زاویه شوکی مهره‌ها به سمت تعقر و بدنه مهره‌ها به سمت تحدب چرخش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر هنگامی که از روبرو به ستون مهره‌ها نگاه می‌کنیم ستون مهره مستقیم و در امتداد یک خط عمودی صاف است. هر…

ژنوواروم، زانوی درون گرد، زانو پرانتزی یا پاکمانی ( واروس بیش از حد ) اختلال در مفصل زانو است که در آن زانو ها از هم فاصله زیادی می گیرند. در این عارضه زاویه درشت نی- رانی به ۱۸۰ درجه نزدیک شده یا ازآن بیشتر می شود و بالطبع…

هنگامی که در مورد سلامتی صحبت بـه میان می‌آید، بی‌تـردید وضــعیت صحیـح قرارگـیـری بـدن مانند  شـمـا هـنـگام فعالیت‌های گوناگون مانند طرز صحیح نشستن در رأس فهرست عوامل مهم سلامتی قـرار خـواهد گـرفـت، زیـرا بـه انـدازه تغذیه مناسب، ورزش، پـرهـیـز از مواد الکلی و سیگار در حفظ سلامتـی بـدن موثر…

اگر زمانی که فرد ایستاده است، پا دارای قوس طبیعی نباشد، آن فرد دارای صافی کف پا می باشد. به طور کلی، وقتی شما دارای پای صاف خواهید بود که قوس داخل پا صاف باشد و کف پا کاملا با سطح زمین در تماس باشد. صافی کف پا یکی…

بسیاری از ورزشکاران فعالیت‌هایی مانند دویدن را انجام می‌دهند و بدنسازی و تمرینات مقاومتی را به عنوان فعالیتی واحد و جدا از سایر فعالیت‌ها انجام می‌دهند یا بلعکس. شما یکی از دو نوع تمرین مذکور را انجام می‌دهید، نه تنها برای‌تان بسیار دور از ذهن است که تمرین نوع…

حرکت شنا سوئدی یکی از حرکات بدنسازی بدون وزنه‌ی مفید و محبوب است. اما خیلی‌ها علیرغم علاقه‌ای که به این حرکت دارند در انجام دادن آن ناتوان هستند، مجله علم ورزش در این مطلب به صورت مرحله به مرحله در چند حالت شما را راهنمایی می‌کند تا بتوانید در…

اولین پرسش شما این است که، تمرینات هیت چیست؟ منظور از تمرینات هیت همان تمرینات اینتروال است، که به اختصار HIIT  گفته می‌شود. این تمرینات همچنان به عنوان یکی از راهکارهای متداول در میان مردم در رسیدن به بدنی خوش فرم است، چون با این وجود که تمرینات HIIT…

اگر به شما می‌گفتیم که با کمترین هزینه می‌توانید، یک ابزار جدید برای کمک به کاهش وزن، عضله سازی، مبارزه با سرطان، افزایش انرژی و …را تهیه کنید، چه واکنشی داشتید؟ طبیعتاً همه ما برای داشتن چنین ابزاری یک لحظه درنگ نمی‌کردیم. در این مطلب مجله علم ورزش می‌خواهد،…

سلولیت، همان توده‌های چربی که در نواحی مختلف بدن، خصوصاً بدن زنان متمرکز می‌شود، این توده‌های چربی که به شکل پوست پرتقال هستند، به هیچ وجه ظاهر خوشایندی ندارند. با ما همراه شوید تا برای‌تان بگوییم، سلولیت چیست و چگونه از شر سلولیت ران و باسن بزرگ راحت شوید….

با عضویت در خبرنامه مجله علم ورزش، جدیدترین مطالب به ایمیل شما ارسال می‌شود.

در مورد انقباض کپسولی چه می دانید؟ آیا می دانید افرادی که پروتز سینه انجام می دهند، ممکن است به انقباض کپسولی دچار شوند؟ انقباض کپسولی حتی سال ها بعد از عمل پروتز سینه هم می تواند اتفاق بیفتد. روش های زیادی به غیر از جراحی برای درمان این پدیده وجود دارند اما تمام این روش ها سودمند نیستند. گاهی برای برداشتن زخم، جراحی ضروری است. در این مقاله از بخش پزشکی و زیبایی دکتر سلام به بررسی انقباض کپسولی می پردازیم و در مورد …

چگونه میتوان با کمک درمان های طبیعی التهاب بدن را درمان کرد؟ آیا با مواد غذایی ضد التهاب آشنایی دارید؟ انسانها ممکن است در طول زندگی از مشکلات متعدد سلامتی رنج ببرند، از مشکلات ساده مانند آفتاب سوختگی گرفته تا بیماری های حاد مانند بیماری های قلبی. اثبات شده است که بیشتر، التهاب است که باعث این مشکلات می شود. بنابراین اگر به دنبال درمان مشکلات سلامتتان هستید، بهتر است در ابتدا به مقابله با التهابات بپردازید. در این مقاله از بخش تغذیه و بیماری …

پارگی رباط صلیبی قدامی و پیچ خوردگی، از شایع ترین آسیب ها در میان ورزشکارانی هستند که ورزش ‌هایی با ریسک بالا را انجام می دهند، از جمله بسکتبال و فوتبال و همچنین کسانی که ورزش اسکی انجام می دهند. اما باور کنید یا نه، طبق گفته انجمن جراحان ارتوپد آمریکا، اکثر آسیب ‌های ناشی از پارگی رباط صلیبی قدامی ، از طریق مکانیزم‌ های غیر تماسی ایجاد می شوند. در این مقاله از بخش بیماری ها و ورزش و سلامتی دکتر سلام به بررسی پارگی …

بوتاکس یکی از رایج ‌ترین روش ‌های درمان چین و چروک صورت است، اما این بدان معنی نیست که این روش لزوما گزینه مناسبی برای شما است. هزینه، آلرژی‌های بالقوه، اثرات جانبی، ترس از سوزن، و این واقعیت که در هنگام بارداری یا شیردهی نمی تواند تجویز شود، تنها دلایلی هستند که چرا بوتاکس ممکن است برای برخی از بیماران خاص، توصیه نشود. خوشبختانه، تعدادی جایگزین برای بوتاکس وجود دارد که به کاهش ظاهر چین و چروک و مقابله با علائم پیری کمک می کنند. …

ژل رادیس (Radiesse) یک ماده پرکننده پوستی آرایشی است که می تواند چین و چروک پوست را  با جایگزین کردن حجم از دست رفته و صاف کردن لایه‌های پوست، اصلاح کند. ماده فعال در ژل رادیس، کلسیم هیدروکسی لاپاتایت (CaHA) می باشد که یک ترکیب بیولوژیک است و باعث تحریک بدن برای تولید کلاژن طبیعی می شود. اداره غذا و داروی آمریکا (FDA  )، ژل رادیس را برای درمان چین و چروک ‌های خفیف تا شدید صورت، در سال ۲۰۰۶ ، مورد تایید قرار داد. …

راه های جلوگیری از صافی کف پا

با رایج ترین مشکلات پوستی گربه ها آشنایی دارید؟ می دانید چگونه می توانید آنها را درمان کنید؟ اگر گربه های شما به طور دائم خود را لیس می …

پاسخ این سوال که چه عواملی باعث ابتلا به لوپوس می شود این است که، هنوز به طور کامل شناخته نشده است. تحقیقات هنوز در حال بررسی شرایط …

با مسکن های اعتیاد آور آشنایی دارید؟ اگر شما نیز جزء 50 میلیون افراد بزرگسال در ایالت متحده باشید که به دردهای مزمن و یا دردهایی که به …

خبر بسیار خوب! غذاهای سالم و خوشمزه برای کل بدن شما از جمله مفاصل بسیار مناسب هستند. اما باید بدانید که آرتریت روماتوئید را درمان نمی‌کنند. در رژیم …

آیا جزو بیماران قلبی هستید؟ این رژیم به شما کمک می کند تا فشار خون و سطح کلسترول خود را کاهش دهید که هر دو کار برای قلب …

هر مادری، امیدوار است که دوران بارداری سالمی داشته باشد، اما گاهی اوقات عوارضی ناخواسته ایجاد می شود. دیابت بارداری یکی از شایع ترین …

همانطور که می دانید هیدراته ماندن در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوشیدن مایعات کافی در دوران بارداری برای حفظ سلامتی …

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان …

چگونه میتوان با ورزش به بهبودی رابطه جنسی پرداخت؟ همه ما می دانیم که مزایای ورزش کردن برای سلامتی بسیار زیاد است، از جمله …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

راه های جلوگیری از صافی کف پا
راه های جلوگیری از صافی کف پا
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *