درمان بیماری کبد چرب چیست

امروزه ابتلا به کبد چرب به دلیل سبک زندگی ناسب افزایش پیدا کرده است. ابتلا به کبد چرب دلایل مختلفی دارد اما از مهم ترین دلایل کبد چرب در پی مصرف انرژی بیش از حد، چاقی، تنبلی و کم بودن ورزش و فعالیت است.

کبد یکی از اعضای بسیار مهم بدن است که در صورت آسیب، مشکلات زیادی را برای انسان به وجود خواهد آورد. در ادامه درباره کبد چرب، مشکلات و روش های درمان کبد چرب بخوانید.

عناوینی که در ادامه خواهید خواند به ترتیب عبارتند از:

کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم‌های دیگر بدن می کند. کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی می کند.

وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 1 درصد چربی باشد کبد چرب یده می‌شود. کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می‌کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده‌ای در ابتلا ندارد.درمان بیماری کبد چرب چیست

بیماری کبد چرب Fatty liver همراه با التهاب است که این التهاب با از بین رفتن سلول های کبدی همراه است و اگر درمان نشود سبب سیروز کبدی می شود.

علت اصلی بروز کبد چرب ناشناخته است، ولی تعدادی از اختلالات بالینی معین به عنوان علل زمینه‌ای شناخته شده‌اند. هفتاد درصد بیماران مبتلا به کبد چرب چاق هستند. بیماری دیابت و بالا بودن چربی‌های خون نیز از علل زمینه‌ای آن می باشند.

عوامل مختلفی که باعث تغییر متابولیسم در بدن می‌شوند، شامل کاهش ناگهانی وزن، سوء تغذیه، تغذیه وریدی و گرسنگی طولانی مدت مانند گرفتن روزه نیز ممکن است باعث کبد چرب شوند.

عوامل ایجاد کبد چرب:

متخصصان اعتقاد دارند که سبک زندگی نادرست و تبعات آن از قبیل چاقی و اضافه وزن در ابتلا به کبد چرب در بین سنین مختلف دخیل است.

میزان 1 تا 2 درصد مردم آمریکا مبتلا به کبد چرب هستند و این آمار برای ایرانیان چیزی بالغ بر 4 درصد است و این هشدار بزرگی برای مردم ایران محسوب می‌شود.

پژوهشگران معتقدند، چربی زیاد به کبد آسیب می رساند. در افراد چاقی که به بیماری کبد چرب مبتلا نیستند، چربی موجود در غذا در نهایت به کبد می چسبد و به این ترتیب چربی حتی در کبد افرادی که الکل استفاده نمی کنند نیز با ساز و کار علومی تجمع می کند.

تحقیقات جدید نشان می دهد، چربی موجود در غذاها یکی از دلایل بیماری کبد چرب غیرالکلی محسوب می شود. به نظر می رسد ورود بی رویه ی چربی ها به درون کبد، زمینه ساز این بیماری است. وقتی کبد توانایی تنظیم جذب چربی ها را از دست می دهد.

در افراد سالم حدود نصف چربی مصرفی به انرژی تبدیل شده و می سوزد و یک دوم باقی مانده در بافت چربی ذخیره می شود.به طور طبیعی فقط میزان کمی چربی در کبد ذخیره می شود. پیدا کردن ریشه ی چربی های ذخیره شده در کبد چرب غیرالکلی، برای پیشگیری و درمان این بیماری بسیار حایز اهمیت است.

سه نوع کبد چرب وجود دارد، کب چرب غیرالکلی، کبد چرب الکلی و کب چرب بارداری که در ادامه هر کدام به صورت جداگانه توضیح داده شده است.

بیماری کبد چرب غیرالکلی زمانی رخ می دهد که کبد در شکستن چربی ها دچار مشکل می شود و با جمع شدن چربی در بافت های کبد، فرد دچار کبد چرب می گردد. بیماری کبد چرب با مصرف الکل مرتبط نبوده و زمانی مشخص می شود که 1 درصد و یا وزن کبد حاوی چربی باشد.

این بیماری خود نیز به چند دسته تقسیم شده و در شدیدترین مراحل باعث سیروز کبدی و یا زخم و سپس نارسایی کبدی می گردد.

بیماری کبد چرب الکلی جزء اولین مرحله های بیماری های کبدی مربوط به الکل است. کبد با مصرف زیاد الکل صدمه دیده و قادر به شکستن چربی ها نیست. اگر فرد از مصرف الکل خودداری نماید، این نوع کبدچرب کم کم درمان می گردد، اما در صورت ادامه به مصرف الکل فرد ممکن است دچار سیروز کبدی گردد.

هرچند کبد چرب بارداری از کبد چرب خیلی نادر بوده، با این حال جمع شدن چربی در هنگام بارداری می تواند خطراتی جدی هم برای مادر و هم برای جنین داشته باشد. این بیماری می تواند باعث نارسایی کبدی، نارسایی کلیه، عفونت شدید یا خونریزی شود.

هرچند دلیل این بیماری کاملاً شناخته نشده اما دانشمندان معتقدند این بیماری با هورمون های این دوران در ارتباط است. علایم این بیماری در سه ماه سوم رخ داده و شامل حالت تهوع، استفراغ، درد در قسمت بالایی سمت راست شکم، زردی و کسالت عمومی می باشد.

زنان باردار باید آزمایش های لازم را برای اطلاع از این بیماری انجام دهند، اکثر زنان پس از زایمان شروع به بهبود می نمایند.

مصرف بعضی از مواد غذایی طبیعی، فعالیت کبد را در حد مطلوب حفظ می کند. داشتن یک کبد سالم باعث می شود انرژی و حال بهتری داشته باشیم. ولی کبدی که بیمار است و به درستی کار نمی کند، باعث احساس خستگی، سردرد، اشکال در تنفس، حساسیت و عدم تحمل بعضی مواد غذایی، مشکلات پوستی و افزایش وزن می شود.

اگر کبد چرب حاد دارید، برای درمان چربی کبد حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید و هیچگونه درمانی را خودسر شروع نکنید.

داشتن سبک زندگی صحیح، داشتن وزن ایده‌آل و مناسب، انجام فعالیت‌های بدنی روزانه، پیروی از رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و دوری از استرس از جمله راه‌های درمان این بیماری است.

رعایت این نکات برای درمان کبد چرب بسیار مهم است :

در ادامه با 6 ماده غذایی که می توانند به درمان و رفع کبد چرب کمک کنند، آشنا شوید.

سیر حاوی آلیسین (یک نوع آنتی اکسیدان) است که یک ترکیب سولفوردار است و برای سم زدایی بهتر و موثرتر کبد لازم است. سیر به کبد کمک می کند تا بدن را از آلودگی جیوه، بعضی مواد افزودنی موجود در غذاها و هورمون استروژن پاک کند.

انواع مثل بروکلی، گل کلم، کلم قمری، کلم پیچ و کلم بروکسل به درمان کبد چرب کمک می کند. کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد هستند. این سبزیجات دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می‌کنند؛ مثل نیتروزامین‌های موجود در دود سیگار، و افلاتوکسین موجود در بادام زمینی.

مصرف آب لیمو ترش تازه همراه با آب داغ به رفع کبد چرب کمک می کند. آب لیمو ترش تازه را در یک لیوان آب داغ بریزید و اول صبح بطور ناشتا بنوشید (البته اگر ناراحتی معده ندارید). این کار باعث می شود کبد پاک شود و عمل سم زدایی و تصفیه آن افزایش یابد.

همچنین استفاده از آب لیمو ترش تازه همراه با آب داغ تولید صفرا را تحریک می کند، معده و روده را پاک کرده و حرکات روده ای را افزایش می دهد.

مصرف چغندر به فرآیند تصویه خون کمک می کند و همچنین فلزات سنگین را در بدن جذب می کند.

بر اساس مطالعاتی مشخص شده که میوه های زیر بیشترین مقدار آنتی اکسیدان ها را دارند و می توانند به درمان کبد چرب کمک کنند که به ترتیب غنای آنتی اکسیدانی عبارتند از:

در طی فرآیند سم زدایی یا تصفیه کبد، تعداد زیادی رادیکال آزاد تولید می شود که برای سلامت کبد مضر هستند. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند.

سیب دارای پکتین (Pectin) است که به دفع فلزات سنگین در بدن کمک می کند. دفع این فلزات توسط پکتین کار کبد را کاهش می دهد و ظرفیت سم زدایی آن را بالا می برد.

به خاطر داشته باشید که خوردن مواد غذایی که در بالا ذکر شده است، نمی تواند جایگزین داروی تجویز شده توسط پزشک شود و می بایست همراه با مصرف این مواد غذایی، به توصیه ی پزشک خود نیز در درمان کبد چرب عمل کنید.

درمان طبیعی کبد چرب با تغییر سبک زندگی امکانپذیر است.

سرکه سیب طبیعی یکی از بهترین روش های خانگی برای درمان کبد چرب است. سرکه سیب کمک می کند چربی انباشته شده در داخل و اطراف کبد از بین برود. همچنین سرکه سیب باعث کاهش وزن شما می شود.

لیمو حاوی مقادیر بسیار زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان است که کمک می کند تا آنزیم تولید کبدی به گلوتاتیون زیاد شود. گلوتاتیون (Glutathione) باعث خنثی کردن سموم می شود.درمان بیماری کبد چرب چیست

سعی کنید از لیمو تازه استفاده کنید.

گیاه قاصدک (Dandelion) یک تونیک قدرتمند برای کبد شما می باشد, ازاین رو برای درمان بیماری کبد چرب استفاده می شود. قاصدک به سم زدایی و سوخت و ساز چربی های انباشته شده در کبد کمک می کند.

همچنین عصاره برگ قاصدک به پیشگیری و درمان کبد چرب کمک می کند.

چای سبز عملکرد نفوذ چربی را به کبد کاهش می دهد و باعث بهبود بیماری می شود. همچنین مصرف چای سبز از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می کند.

زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان ها است. زردچوبه از انباشته شدن چربی جلوگیری می کند و برای درمان کبد چرب مناسب است. همچنین زردچوبه توانایی بدن را برای هضم چربی ها بهبود می بخشد به طوری که از تجمع آن ها در کبد جلوگیری می کند.

عصاره ریشه شیرین بیانم (Liquorice) انع از آسیب کبد ناشی از فلزهای سنگین و مسمومیت شود.

انجام ورزش روزانه می تواند کبد چرب را درمان کند.انجام ورزش منظم در حفظ وزن و همچنین مبارزه با چاقی کمک خواهد کرد و متابولیسم بدن را افزایش می دهد.

ورزش برای هرروز حداقل 3 دقیقه مثل پیاده روی سریع, دویدن, شنا, دوچرخه سواری و ایروبیک ویژه برای کبد چرب شما عالی است.

استفاده از یک رژیم غذایی گیاهی سالم سرشار از میوه‌ها, سبزی‌ها, غلات کامل و چربی های سالم باعث بهبود عملکرد کبد شما می شود.

اگر بیماری کبد چرب دارید از این غذاها مصرف نکنید!

12 غذای مفید جهت درمان بیماری کبد چرب

1 نکته برای شروع یک رژیم غذایی عالی

آیا مطلب ” کبد چرب، مشکلات و روش های درمان کبد چرب ” برای شما مفید بود؟

سلام آقای زمانی من میخوام راهنمایی کنید لطفا 

شماره تماس من ۰۹۱۵۸۲۲۶۰۵۷

آب لیموترش ناشتا و در طول روز با عسل خوب است یا نباید اضافه کرد؟

سلام.ازوقتی ازمایش داده ومتوجه نارسایی کبدی شده ام پای راستم کرخ وبیحس میشود خصوصا زیاد سرپا به ایستم.لطفا ارشادم کنین

سلام دوستان خسته نباشید اگه خواستید مشکل کبدتون عالی رفع بشه با کمترین هزینه کافیه یه تماس بگیرید تا رایگان مشاوره بشید 

سلام اصلان قانع نشدم این موارد مصرفی ک شما میگید مال پول داراس ما بمیریم بهتره ل قول

بسيار ممنون از اين مقاله در مورد كبد چوب انشا الله جواب بگيرم

با سلام خدمت دوستانبنده دکتر همتی هستم، مدت ۲۰ سال هست که در زمینه اثر درمانی گیاهان دارویی تحقیق می کنم، ترکیبی گیاهی جهت درمان مشکلات کبدی از قبیل: Bili (T, D)، آنزیم های کبد و سیروز کبد تهیه کرده ام که به صورت تضمینی در مدت ۳۰ روز بیمار را از خطر پیوند کبد نجات داده و عملکرد کبد را به شرایط عادی بر می گرداند.در ضمن درمان به صورت تضمینی ست.آدرس کانال: t.me/Herbal97همراه 9183855546

با سلام و وقت بخیر 

ممنون از اینکه با صبر و حوصله پیامم را خواندید و با دقت و درایت و تخصص جواب خوب و مفید دادید. بسیار سپاسگزارم . موفق و موید باشید و بازم ممنون از ارسال مطالب بسیار مفید و سازنده تان 

بسیار عالی و مفید بود ، متاسفانه مادر من تازه متوجه شده کبد چرب داره ،پزشک با توجه به سونوگرافی گفته یک توده در کبد داره ، لطفا راهنمایی کنید ،برای معالجه ش چکار باید کرد و توده یعنی چه؟ و چرااا؟ ممنون از لطف شما 

بسیار عالی و بدرد بخور

حتما مطالعه کنید

ممنون از لطف شما

تونی رابینز با تنظیم اهدافش و دستیابی به آنها غریبه نیست. در طول زندگی کاری خود، رابینز پنج کتاب []

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

سعی در رعایت کپی رایت داشته باشیم ! زوم لایف

در مطلب گذشته درباره کبد چرب گفتیم و علت اصلی بروز کبد چرب و همچنین عوامل ایجاد کبد چرب را توضیح دادیم. اگر کبد چرب دارید باید بسیار مراقب سلامتی خودتان باشید. درمان بیماری کبد چرب با غذا امکان پذیر است که در این مطلب می خواهیم 12 غذای مفید جهت درمان بیماری کبد چرب را معرفی کنیم. در ادامه با زوم لایف همراه باشید.

بیماری کبد چرب به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

این بیماری حدود یک سوم از افراد بزرگسال در آمریکا را تهدید می کند و یکی از عوامل اصلی از کار افتادن کبد می باشد. بیماری کبد چرب غیر الکلی در افراد چاق و افرادی که در رژیم غذایی خود از غذاهای فرآوری شده به مقدار زیاد استفاده می کنند، رخ می دهد.

یکی از اصلی ترین روش ها برای درمان کبد چرب، بدون در نظر گرفتن نوع آن، رژیم غذایی می باشد. همانطور که از اسم آن مشخص است، این بیماری نشان دهنده وجود چربی زیاد در رژیم غذایی افراد می باشد.در بدن افراد سالم، کبد به عمل سم زدایی و تولید صفرا بعنوان یک پروتئین گوارشی کمک می کند. بیماری کبد چرب سبب آسیب به کبد شده و کبد قادر به انجام فعالیت های خود نخواهد بود.

درمان بیماری کبد چرب چیست

بطور معمول رژیم غذایی مناسب برای بیماری کبد چرب شامل موارد زیر می باشد:

رژیم غذایی کم کالری و کم چرب به شما کمک می کند تا مقدار زیادی از وزن خود را کم کنید. این کار در نهایت خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش می دهد. در حالت ایده آل، اگر دارای اضافه وزن هستید بهتر است حدود 1 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید.

در ادامه توضیحات مربوط به همه موارد را بخوانید:

مصرف قهوه به کاهش سطح آنزیم های غیر طبیعی کبد کمک می کند. مطالعات نشان می دهد افراد دارای بیماری کبد چرب که در رژیم غذایی خود از نوشیدنی قهوه استفاده می کنند، آسیب کمتری نسبت به افراد دارای همین بیماری ولی بدون مصرف نوشیدنی های کافئین دار، به کبد خود وارد می کنند.

به نظر می رسد مصرف کافئین سبب کاهش حجم آنزیم های کبدی غیر معمول در افراد در معرض خطر کبد چرب می شود.

مصرف سبزیجات جهت جلوگیری از ساخته شدن چربی توصیه شده است. به نظر می رسد کلم بروکلی مانع از ساخته شدن چربی در کبد موش می شود. مصرف دیگر سبزیجات مانند اسفناج، کلم بروکسل و کلم پیچ علاوه بر کمک به درمان کبد چرب می تواند جهت کاهش وزن نیز موثر باشد.

می توانید از دستورالعمل بنیاد کبد کانادا برای گیاهخواران استفاده کنید که به شما امکان می دهد بدون از دست رفتن طعم ها و چاشنی ها مقدار زیادی از کالری غذاها را کاهش دهید.

توفو (Tofu) چیست؟ توفو یا پنیر لوبیا، غذایی است که از فرایند بستن شیر سویا به دست می‌آید. توفو جهت کاهش ساخته شدن چربی بسیار مفید است.

مطالعات انجام گرفته در دانشگاه ایلینویز (Illinois) بر روی موش ها نشان داد، پروتئین سویا که از لحاظ مواد تشکیل دهنده مشابه توفو می باشد می تواند سبب کاهش ساخته شدن چربی در کبد شود. لازم به ذکر است که توفو کم چرب بوده ولی دارای پروتئین زیاد می باشد.

مصرف ماهی جهت کاهش تورم و تنظیم چربی مفید است. ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ساردین، تونا و قزل آلا منبع غنی از اسید های چرب امگا3 می باشند.اسیدهای چرب امگا3 سبب کاهش سطح چربی کبد و کاهش تورم می شوند.

جهت کسب انرژی بلغور جو دوسر استفاده کنید. کربوهیدرات های بدست آمده از دانه هایی همانند جودوسر سبب افزایش انرژی بدن می شوند. فیبر موجود در آن سبب احساس سیری در شما می شود که به حفظ وزن مطلوب شما کمک می کند.

مصرف گردو می تواند به بهبود وضع کبد کمک کند. دانه های گردو منبع غنی امگا3 محسوب می شوند. تحقیقات نشان داده است که افراد دارای بیماری کبد چرب که در رژیم غذایی خود گردو مصرف می کنند، عملکرد کبدی بهتری را در آزمایشات نشان می دهند.

برای حفاظت از کبد، آووکادو مصرف کنید. آووکادو حاوی چربی های خوب می باشد. تحقیقات نشان می دهد که این مواد شیمیایی سبب کاهش آسیب های کبدی می شوند. همچنین آووکادو حاوی مقدار زیادی فیبر است که به کنترل وزن بدن کمک شایانی می کند. پیشنهاد می کنیم سالاد آووکادو تازه و قارچ را حتما امتحان کنید.

مطابق با تحقیقات انجام گرفته در سال 211 بر روی موش ها، لبنیات حاوی میزان بالای پروتئین می باشند که می توانند آسیب های وارده به کبد را کاهش دهند.

از دانه آفتابگردان بعنوان آنتی اکسیدان قوی استفاده کنید. این دانه های معطر حاوی مقدار زیای ویتامین E هستند. ویتامین E بعنوان یک آنتی اکسیدان جهت حفاظت از کبد در برابر آسیب های عمل می کند.

یکی از روش های کنترل و درمان کبد چرب، کنترل و کاهش وزن است که با مصرف روغن زیتون می توانید وزن خود را کنترل کنید.

سالم ترین روغن، روغنی است که حاوی میزان بالایی از اسیدهای چرب امگا3 باشد. روغن زیتون برای پخت و پز سالم تر و بهتر از روغن های نباتی، کره و روغن ترد کننده شیرینی می باشد. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن کمک می کند.

سیر به عنوان چاشنی نه تنها به غذای شما عطر و طعم خوبی می دهد، بلکه تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد مصرف پودر سیر در افراد دارای بیماری کبد چرب سبب کاهش وزن و چربی شده است.

چای سبز جهت کاهش جذب چربی بسیار مفید است و می تواند بیماری کبد چرب را بهبود ببخشد. اطلاعات نشان می دهند که مصرف چای سبز می تواند مانع جذب چربی توسط بدن شود اما این نتایج هنوز قطعی نشده اند. همچنین مطالعاتی در حال انجام است که نشان می دهد مصرف چای سبز سبب کاهش ذخیره چربی در کبد و بهبود عملکرد آن خواهد شد.درمان بیماری کبد چرب چیست

فواید چای سبز بسیار زیاد است. از جمله فواید آن می توان به پایین آوردن سطح کلسترول خون و داشتن خوابی آرام اشاره کرد.

کبد چرب، مشکلات و روش های درمان کبد چرب

اگر بیماری کبد چرب دارید از این غذاها مصرف نکنید!

غذاهایی که به چربی سوزی بدن کمک می کنند

آیا مطلب ” 12 غذای مفید جهت درمان بیماری کبد چرب ” برای شما مفید بود؟

ببخشید من خودم لاغرم دیگه رژیم بگیرم که چیزیم نمیمونه

باسلام

از ارایه درست وصحیح  اطلاعات اعلامی شما سپاسگزارم .ما در شهرستان از آووکادو بی بهره هستیم وخاصیتهای زیادی هم دارد.

سلام

عالی بود مرسی

  سلام من دارای کبد چرب هستم چگونگی بر طرف کردن ان را برایم توضیح دهید

سلامپیشنهاد می کنم مطلب زیر را مطالعه کنید.کبد چرب، مشکلات و روش های درمان کبد چرب

تونی رابینز با تنظیم اهدافش و دستیابی به آنها غریبه نیست. در طول زندگی کاری خود، رابینز پنج کتاب []

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

سعی در رعایت کپی رایت داشته باشیم ! زوم لایف

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بیماری کبد چرب به‌دلیل انباشته شدن چربی در سلول‌های کبد به‌وجود می‌آید. وجود چربی در کبد امری طبیعی است، ولی اگر میزان چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود و باید به‌فکر درمان کبد چرب باشید. تجمع چربی، کبد را در برابر انواع مشکلات و التهاب‌‌ها، آسیب‌پذیرتر می‌کند. با این مطلب همراه باشید تا با ۱۲ راه برای درمان خانگی کبد چرب آشنا شوید.درمان بیماری کبد چرب چیست

بیماری کبد چرب به دو نوعِ کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی تقسیم می‌شود. علت اصلی بروز کبد چرب الکلی، مصرف بیش از اندازه‌ی الکل است درحالی‌که عواملی غیر از سوءمصرف الکل در ابتلا به کبد چرب غیرالکلی دخالت دارند.

به غیر از مصرف بیش از حد الکل، عواملی مانند کلسترول خون بالا، فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع ۲، هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع و سوء‌تغذیه می‌توانند در بروز کبد چرب مؤثر باشند.

معمولا بیماری کبد چرب در ابتدا علائم خاصی ندارد. هرچند ممکن است علائمی مانند دردهای شکمی، احساس خستگی، کاهش اشتها و در برخی افراد ظاهر شود. از این رو تشخیص درست و به‌موقعِ بیماری کبد چرب، پیش از شروع روند درمان کبد چرب ضروری است.

تاکنون درمان قطعی‌ِ کبد چرب شناسایی نشده است ولی عوارض منفی این بیماری می‌تواند با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و درمان‌های خانگی تا حد زیادی کاهش یابد.

سرکه‌ سیب اولین پیشنهاد ما برای درمان خانگی کبد چرب است. این ماده‌ی غذایی به کاهش تجمع چربی در کبد کمک می‌کند و در کاهش وزن مؤثر است. علاوه بر اینها سرکه‌ی سیب به عملکرد درست کبد و کاهش التهابات کبد نیز کمک می‌کند.

یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب خام و تصفیه‌نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. می‌توانید به آن عسل هم اضافه کنید. دوبار در روز و پیش از مصرف غذا آن را میل کنید. این کار را برای چند ماه ادامه بدهید.

لیموترش ویتامین سی بالایی دارد. این ویتامین با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود به کبد کمک می‌کند تا با تولید آنزیمی به گلوتاتیون، اثرات سموم را بر کبد خنثی کند. بنابراین لیموترش با خاصیت سم‌زدایی‌اش به‌عنوان یک درمان خانگی کبد چرب شناخته می‌شود و به بهبود کبد چرب کمک می‌کند. همچنین ترکیب دیگری که در لیموترش وجود دارد، نارنجین دارد و در کاهش التهابات کبدی مؤثر است.

آب نصف یک لیموترش را در یک لیوان آب بریزید و آن را میل کنید. این کار را دو یا سه بار در روز و به‌مدت چند هفته تکرار کنید. همچنین می‌توانید دو تا سه لیموترش را برش بزنید، در ظرف آبی بریزید و آن را در بازه‌های منظمی میل کنید.

گیاه قاصدک گزینه‌ی مناسبی برای درمان خانگی کبد چرب است. این گیاه به تجزیه‌ی چربی جمع‌شده در کبد کمک می‌کند و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. براساس تحقیقاتی که نتایج آن در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است، عصاره‌ی برگ قاصدک می‌تواند در پیشگیری و درمان چاقی مرتبط با کبد چرب غیرالکلی مؤثر باشد.

یک قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خشک‌شده‌ی قاصدک را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درپوشی روی آن بگذارید. می‌توانید کمی عسل به آن بیفزایید تا از خواص عسل نیز بهره‌مند شوید و نوشیدنی‌تان را خوشمزه‌تر کنید. روزانه سه فنجان از این نوشیدنی را میل کنید. این کار را به‌مدت چند هفته ادامه بدهید. همچنین می‌توانید از برگ قاصدک در سالادها و غذاها استفاده کنید.

اگر در دوران بارداری به‌سر می‌برید یا به بیماری دیابت مبتلا هستید، از مصرف این گیاه خودداری کنید.

براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی بین‌المللی پزشکی مولکولی به چاپ رسید، چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کاتچین به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب کاهش چربی موجود در کبد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود. علاوه بر اینها چای سبز جزو بهترین خوراکی‌های چربی سوز است و به کاهش وزن کمک کند.

برای محافظت از کبدتان و اسیر نشدن در دام کبد چرب، روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز میل کنید.

زردچوبه با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های ارزشمند، می‌تواند درمان خانگی مؤثری برای بیماری کبد چرب باشد. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله‌ی داروهای چین منتشر شد، زردچوبه می‌تواند به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک کند. با این حال هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

زردچوبه قدرت بدن در هضم چربی را بالا می‌برد، بنابراین از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، زردچوبه به سم زدایی از کبد نیز کمک می‌کند.

یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در ۲ لیوان آب بریزید و بگذارید بجوشد. آن را دوبار در روز بنوشید. این نوشیدنی را به‌مدت چند هفته مصرف کنید.

می‌توانید از شیرین بیان برای درمان بیماری‌های کبد، خصوصا کبد چرب غیرالکلی استفاده کنید. براساس تحقیقات صورت‌گرفته، عصاره‌‌ی ریشه‌ی شیرین بیان در کاهش فعالیت آنزیم‌های ترانس‌آمیناز (شامل آنزیم‌های آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز) در بیماری کبد چرب غیرالکلی مؤثر است. همچنین شیرین بیان از آثار منفی فلزات سنگین و سموم بر کبد جلوگیری می‌کند.

براساس آیورودا (علمی باستانی در هندوستان که در آن از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود) میوه و دانه‌‌ی پاپایا برای درمان بیماری کبد چرب مفید است. همچنین پاپایا در چربی سوزی نیز مؤثر است. چربی موجود در غذا نقش مهمی در بروز بیماری کبد چرب دارد.

۵ یا ۶ دانه‌‌ی خشک پاپایا را آسیاب کنید. پودر حاصل را با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه ترکیب و دوبار در روز میل کنید. این کار را به‌مدت یک ماه ادامه بدهید.

براساس مطالعه‌ای که در «European Journal of Medicinal Chemistry» به چاپ رسید، ترکیبات طبیعی موجود در سبزیجات، میوه‌ها و گیاهان برای درمان بیماری کبد چرب مفیدند. بنابراین افزودن این مواد به رژیم غذایی بسیار ضروری است.

یک راه مناسب برای بهره‌مندی از خواص سبزیجات، گرفتن آب آنهاست. با این کار می‌توانید تا حد زیادی آسیب‌های واردشده به کبد را جبران کنید. مصرف آبِ سبزیجات، هضم و جذب آنها را آسان‌تر می‌کند. سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم، کاهو، گل کلم، کلم بروکلی، مارچوبه، چغندر و کرفس در سم‌زدایی کبد مؤثرند.

خوراکی‌هایی که فیبر بالایی دارند، به سلامتی دستگاه گوارش، جلوگیری از بیماری‌های گوارشی و تسریع سم‌زدایی از بدن کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال ریشه‌ی زنجبیل برای دستگاه گوارش مفید است. با جوشاندن برش‌های زنجبیل در چای سبز یا آب، می‌توانید چای زنجبیل درست کنید. همچنین می‌توانید زنجبیل را به غذاهایی مانند سوپ بیفزایید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

سیب‌زمینی شیرین به‌خاطر داشتنِ پتاسیم بالا، برای تصفیه‌ی کبد مفید است. یک سیب‌زمینی شیرین نزدیک به ۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم و مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین D و ویتامین B۶ دارد. علاوه بر آن منیزیم و آهن نیز در سیب‌زمینی شیرین به‌وفور یافت می‌شود. سیب‌زمینی شیرین طعم دل‌پذیری دارد و قند موجود در آن به‌آهستگی وارد جریان خون می‌شود. بنابراین باعث جهش ناگهانی قند خون نمی‌شود. غذاهای خوشمزه‌ی زیادی را می‌توان به کمک سیب‌زمینی شیرین درست کرد.

وجود ۴۷۰ میلی‌گرم پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه‌ای مفید برای تصفیه‌ی کبد تبدیل کرده است. مصرف موز به هضم مواد غذایی کمک می‌کند و فلزات سنگین و سموم را از بدن می‌زداید.

خار مریم (ماری تیغال) با خاصیت سم‌زدایی بالای خود به بازسازی سلول‌ها و حفظ سلامت کبد کمک می‌کند به همین دلیل به‌عنوان درمان خانگی کبد چرب شناخته می‌شود. براساس مطالعه‌ای که در مجله‌ی علوم و بیماری‌های گوارشی به چاپ رسید، خار مریم می‌تواند میزان مرگ‌ومیر افرادی را که از نارسایی کبد رنج می‌برند، کاهش بدهد. خار مریم می‌تواند تأثیرات منفی مصرف الکل، آفات موجود در غذاها، فلزات سنگین در آبِ آشامیدنی، آلودگی هوا و حتی سموم را خنثی کند.

براساس نتایج مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسید، خار مریم می‌تواند در درمان کبد چرب الکلی، هپاتیت ویروسی حاد و مزمن و بیماری‌های مزمن کبدی ناشی از سموم مؤثر باشد.

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، به‌هیچ‌وجه الکل مصرف نکنید. کبد چرب نمی‌تواند با سرعت کافی الکل را تجزیه کند. براساس تحقیقات صورت گرفته، علت بروز کبد چرب در افراد الکلی تنها به‌خاطر سوء‌مصرف الکل نیست، الکل موجب بروز التهاب و ایجاد سم در بدن می‌شود. حتی اگر به کبد چرب غیرالکلی هم مبتلا هستید، بهترین کار این است که از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید.

از مصرف غذاهایی مانند نان، برنج و ذرت تا حد امکان خودداری کنید. تا جایی که می‌توانید مصرف نان‌هایی را که از آرد سفید تهیه شده‌اند، کاهش بدهید. مصرف زیاد کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده (مانند آردهای سفید که فیبر و مواد مغذی آنها جدا شده است) باعث افزایش سطح انسولین خون می‌شود. حساسیت به انسولین خود یک عامل کلیدی در بروز کبد چرب است.درمان بیماری کبد چرب چیست

از مصرف محصولات تهیه‌شده از غلات کاملی که بر روی برچسب‌شان عبارت «غنی‌شده» نوشته شده است، خودداری کنید. اگر گاهی هوس خوردن نان به سرتان زد، نان تازه بخرید. اگر قصد مصرف برنج هم داشتید، برنج قهوه ای گزینه‌ی بهتری نسبت به برنج سفید است.

نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های انرژی‌زا و بسیاری از آبمیوه‌ها سرشار از شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی‌اند. این شکر وارد شده به بدن می‌تواند منجر به بروز کبد چرب شود. بدن‌تان نمی‌تواند شکر موجود در یک قوطی نوشابه (که محتوی ۱۰ قاشق چای‌خوری شکر است) را تجزیه کند و این امر بر روی کبدتان تأثیر منفی می‌گذارد.

براساس تحقیقات دانشگاه پزشکی آتلانتا شکر (به‌خصوص فروکتوز) می‌تواند باعث بروز و پیشرفت کبد چرب غیرالکلی شود. بین شکر و افزایش چاقی، چربی خون و مقاومت به انسولین رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد.

روغن‌های هیدروژنه، شکر تصفیه‌شده، غذاهای حاضری و سوسیس و کالباس برای بدن‌تان سمی هستند. نیترات و نیتریت که در بسیاری از این غذاها از جمله سوسیس و کالباس یافت می‌شوند، ارتباط مستقیمی با بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ دارند. شربت ذرت با فروکتوز بالا که در غذاهای فرآوری‌شده یافت می‌شود، از مهم‌ترین عوامل بروز کبد چرب است و برای بهبود این بیماری، باید مصرف این‌گونه غذاها را متوقف کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

تشكر،
عرق كاسني هم جهت رفع التهاب كبد و همچنين كبد چرب مفيد است
البته بايد با ورزش چربي جمع شده را از داخل كبد خارج نمود

سلام خیلی عالی بود

خوب بود

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

علائم دیابت در زنان؛ خطرات و راه‌های درمان آن

درمان جوش صورت با گلاب؛ ۱۱ روش فوق‌العاده برای درمان جوش

تزریق پی آر پی (PRP)؛ موارد استفاده، روش انجام و عوارض جانبی آن

جاهای دیدنی بندر انزلی؛ آرامش خوش‌رنگ سرزمین دریا

معرفی کتاب قدرت هوش خلاق؛ ۱۰ روش به کارگیری نبوغ خلاقه‌تان

عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند

بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها

کبد چرب یا استئاتوز کبدی همانطور که از اسمش پیداست نوعی بیماری است که در اثر تجمع بیش از حد چربی در سلول های کبد ایجاد می شود. این طبیعی است که چربی در کبد شما وجود داشته باشد اما اگر میزان چربی بیش از 5 تا 1 درصد وزن کبد شما را تشکیل دهد به بیماری کبد چرب مبتلا شده اید.

کبد به طور کلی خود را با سلول های جدید بازسازی می کند اما در اثر آسیب های مکرر به کبد ممکن است فیبروز کبدی ایجاد شود که اگر درمان نشود می تواند بیماری سیروز کبدی را ایجاد کند.

در بسیاری از موارد، کبد چرب بدون علائم است اما ممکن است شم احساس خستگی یا ناراحتی در سمت راست شکم خود داشته باشید، کبد شما ممکن است کمی بزرگ شود که پزشک با معاینه فیزیکی می تواند آن را تشخیص دهد.

با این حال چربی بیش از حد در کبد می تواند باعث التهاب شود. اگر کبد شما ملتهب شود، ممکن است علائمی مانند کاهش اشتها، کاهش وزن، درد شکم، ضعف فیزیکی، خستگی و گیجی و ادرار تیره را تجربه کنید.

اگر کبد چرب به سیروز و نارسایی کبد تبدیل شود علائمی مانند شکم بزرگ، زردی پوست و زرد شدن چشم، خونریزی داخلی، سینه های بزرگ در مردان و گیجی ایجاد می شود.درمان بیماری کبد چرب چیست

کارشناسان دقیقا نمی دانند که علت ابتلای افراد به بیماری کبد چرب چیست با این وجود ممکن است داروها، بیماری هپاتیت، اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن سریع، دیابت و تری گلیسیرید بالای خون از علل ابتلا به کبد چرب باشند.

طیف گسترده ای از بیماری ها می تواند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را افزایش دهد که عبارتند از کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالای خون، بیماری سندرم متابولیک، جراحی بای پس معده، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، دیابت نوع 2 و کم کاری تیروئید و زیاده روی در مصرف داروهایی مانند استامینوفن.

یکی از عوارض اصلی بیماری کبد چرب غیر الکلی، سیروز کبدی می باشد، اگر فیبروز کبدی درمان نشود می تواند باعث ایجاد سیروز بدب شود، حدود 2 درصد از افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی به سیروز کبدی مبتلا می شوند.

معاینه فیزیکی کبد چرب

اگر کبد شما ملتهب باشد، پزشک شما می تواند با بررسی شکم و تشخیص اندازه کبد بیماری را تشخیص دهد.

آزمایش خون کبد چرب

اگر آنزیم های کبدی در یک آزمایش خون معمولی بالاتر از حد نرمال باشد ممکن است نشان دهنده ی ابتلا به بیماری کبد چرب باشد.

سونگرافی از کبد چرب

پزشک ممکن است برای تشخیص چربی در کبد از سونوگرافی استفاده کند، چربی به عنوان یک قسمت سفید در تصویر اولتراسوند کبد نشان داده می شود.

نمونه برداری از کبد چرب

در بیوپسی کبدی پزشک شما یک سوزن را به کبد وارد می کند تا نمونه ای از کبد را بردارد، این آزمایش با بی حسی موضعی انجام می شود و روش دقیق تشخیص بیماری کبد چرب می باشد.

هیچ درمان دارویی تایید شده برای بیماری کبد چرب غیر الکلی وجود ندارد اما لاغری و کاهش وزن، واکسیناسیون علیه هپاتیت A و هپاتیت B و پیوند کبدی می توانند به درمان کبد چرب کمک کنند.

سرکه سیب یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان بیماری کبد چرب است، سرکه سیب علاوه بر درمان بیماری کبد چرب برای کاهش وزن هم مفید می باشد، عملکرد کبد را افزایش داده و التهاب کبدی را کاهش می دهد.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ  را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و اگر دوست دارید کمی عسل در آن بریزید و روزی دوبار قبل از هر و عده ی غذایی بخورید.

این روش را برای چند ماه دنبال کنید تا نتیجه بگیرید.

لیموترش حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هایی است که به کبد کمک می کند تا آنزیم های گلوتاتیون تولید کند، گلوتاتیون به سم زدایی کبد کمک می کند.

آب نصف لیموترش را برای چند هفته روزی 2 تا 3 بنوشید، همچنین لیمو را حلقه حلقه ببرید و به آب نوشیدنی اضافه کنید.

آب کرفس و آب لبو به سم زدایی از کبد کمک کرده و باعث درمان بیماری کبد چرب می شود.

1 لبو را با 6 ساقه کرفس، یک دسته گشنیز و یک بند انگشت زنجبیل و نصف لیموترش تازه آب بگیرید و از آن برای سم زدایی از کبد استفاده کنید.

بر اساس یک مطالعه که در سال 213 انجام شده چای سبز دارای مقادیر بالایی کاتچین است که برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی مفید می باشد. چای سبز باعث کاهش میزان چربی ذخیره شده در کبد و بهبود عملکرد کبد می شود.

هر روز 3 تا 4 فنجان چای سبز در روز بنوشید تا کبد چرب درمان شود.

گیاه خار مریم یکی دیگر از گیاهان دارویی مفید برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ کبد چرب می باشد، دمنوش خار مریم به بهبود عملکرد کبد کمک کرده و سرعت تولید دوباره سلول‌ های کبدی را افزایش می دهد.

امروزه اثبات شده مصرف روزانه یک فنجان قهوه برای درمان کبد چرب بسیار مفید است. کسانی که به عارضه کبد چرب مبتلا هستند از قهوه می‌توانند به عنوان کمک‌کننده در بهبود آن استفاده کنند.

البته نباید تصور شود که تنها قهوه در بهبود این بیماری موثر است بلکه شخص مبتلا به کبد چرب باید به کاهش وزن و انجام ورزش نیز بپردازد.
در ضمن امروزه اثبات شده کسانی که روزانه یک فنجان قهوه مصرف می‌کنند در مقایسه با کسانی که قهوه مصرف نمی‌کنند کمتر به عارضه سرطان کبد مبتلا می‌شوند.

زردچوبه یکی دیگر از گیاهان دارویی موثر برای درمان بیماری کبد چرب می باشد، زردچوبه توانایی بدن در جذب چربی را بهبود می بخشد و باعث سم زدایی از کبد می شود.

¼ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در 1 تا 2 لیوان آب مخلوط کرده و بجوشانید و دو بار در هفته بخورید.

در روشی دیگر شما می توانید یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در لیوان شیر گرم بریزید و آن را یک بار در روز بخورید.

خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب و سم زدایی از کبد می باشد.

هر روز یک لیوان شربت خاکشیر را با کمی عسل به جای شکر درست کنید و بخورید.

زنجبیل حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای سم زدایی از کبد مفید می باشد و به درمان کبد چرب کمک می کند.

زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید، بگذارید 1 دقیقه بماند تا دم بکشد از این چای زنجبیل برای درمان کبد چرب استفاده کنید.

روغن سیاه دانه یکی از بهترین روغن های طبیعی برای درمان بیماری کبد چرب بوده و از پیشرفت کبد چرب غیر الکلی جلوگیری می کند.

مصرف ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش برای سم ردایی کبد و درمان بیماری کبد چرب مفید می باشد.

صبح قبل از صبحانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه را ترکیب کرده و فورا بنوشید.

عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی از جمله عرقیجات گیاهی مفید برای درمان بیماری کبد چرب و سم زدایی از کبد هستند.درمان بیماری کبد چرب چیست

نوشیدن یک تا دو لیوان از عرقیات گیاهی شاه تره، کاسنی و خارشتر یا ترکیبی از آن‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب و سیروز کبدی داشته باشد.

تحقیقات نشان داده که مصرف دارچین می تواند به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک کند و برای درمان کبد چرب مفید باشد.

ورزش منظم می تواند به درمان بیماری کبد چرب کمک کند، ورزش چاقی را درمان می کند و همچنین میزان متابولیسم را افزایش داده و به حفظ عملکرد مناسب کبد کمک می کند.

پیاده روی سریع، دویدن و ایروبیک، شنا و دوچرخه سواری از ورزش های مناسب برای درمان کبد چرب هستند.

منابع : mayoclinic – healthline – top1homeremedies – draxe

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *