نشانه های بیماری کبد چرب چیست

امروزه ابتلا به کبد چرب به دلیل سبک زندگی ناسب افزایش پیدا کرده است. ابتلا به کبد چرب دلایل مختلفی دارد اما از مهم ترین دلایل کبد چرب در پی مصرف انرژی بیش از حد، چاقی، تنبلی و کم بودن ورزش و فعالیت است.

کبد یکی از اعضای بسیار مهم بدن است که در صورت آسیب، مشکلات زیادی را برای انسان به وجود خواهد آورد. در ادامه درباره کبد چرب، مشکلات و روش های درمان کبد چرب بخوانید.

عناوینی که در ادامه خواهید خواند به ترتیب عبارتند از:

کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم‌های دیگر بدن می کند. کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی می کند.

وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 1 درصد چربی باشد کبد چرب یده می‌شود. کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می‌کند و بدتر اینکه هیچ علامت هشدار دهنده‌ای در ابتلا ندارد.نشانه های بیماری کبد چرب چیست

بیماری کبد چرب Fatty liver همراه با التهاب است که این التهاب با از بین رفتن سلول های کبدی همراه است و اگر درمان نشود سبب سیروز کبدی می شود.

علت اصلی بروز کبد چرب ناشناخته است، ولی تعدادی از اختلالات بالینی معین به عنوان علل زمینه‌ای شناخته شده‌اند. هفتاد درصد بیماران مبتلا به کبد چرب چاق هستند. بیماری دیابت و بالا بودن چربی‌های خون نیز از علل زمینه‌ای آن می باشند.

عوامل مختلفی که باعث تغییر متابولیسم در بدن می‌شوند، شامل کاهش ناگهانی وزن، سوء تغذیه، تغذیه وریدی و گرسنگی طولانی مدت مانند گرفتن روزه نیز ممکن است باعث کبد چرب شوند.

عوامل ایجاد کبد چرب:

متخصصان اعتقاد دارند که سبک زندگی نادرست و تبعات آن از قبیل چاقی و اضافه وزن در ابتلا به کبد چرب در بین سنین مختلف دخیل است.

میزان 1 تا 2 درصد مردم آمریکا مبتلا به کبد چرب هستند و این آمار برای ایرانیان چیزی بالغ بر 4 درصد است و این هشدار بزرگی برای مردم ایران محسوب می‌شود.

پژوهشگران معتقدند، چربی زیاد به کبد آسیب می رساند. در افراد چاقی که به بیماری کبد چرب مبتلا نیستند، چربی موجود در غذا در نهایت به کبد می چسبد و به این ترتیب چربی حتی در کبد افرادی که الکل استفاده نمی کنند نیز با ساز و کار علومی تجمع می کند.

تحقیقات جدید نشان می دهد، چربی موجود در غذاها یکی از دلایل بیماری کبد چرب غیرالکلی محسوب می شود. به نظر می رسد ورود بی رویه ی چربی ها به درون کبد، زمینه ساز این بیماری است. وقتی کبد توانایی تنظیم جذب چربی ها را از دست می دهد.

در افراد سالم حدود نصف چربی مصرفی به انرژی تبدیل شده و می سوزد و یک دوم باقی مانده در بافت چربی ذخیره می شود.به طور طبیعی فقط میزان کمی چربی در کبد ذخیره می شود. پیدا کردن ریشه ی چربی های ذخیره شده در کبد چرب غیرالکلی، برای پیشگیری و درمان این بیماری بسیار حایز اهمیت است.

سه نوع کبد چرب وجود دارد، کب چرب غیرالکلی، کبد چرب الکلی و کب چرب بارداری که در ادامه هر کدام به صورت جداگانه توضیح داده شده است.

بیماری کبد چرب غیرالکلی زمانی رخ می دهد که کبد در شکستن چربی ها دچار مشکل می شود و با جمع شدن چربی در بافت های کبد، فرد دچار کبد چرب می گردد. بیماری کبد چرب با مصرف الکل مرتبط نبوده و زمانی مشخص می شود که 1 درصد و یا وزن کبد حاوی چربی باشد.

این بیماری خود نیز به چند دسته تقسیم شده و در شدیدترین مراحل باعث سیروز کبدی و یا زخم و سپس نارسایی کبدی می گردد.

بیماری کبد چرب الکلی جزء اولین مرحله های بیماری های کبدی مربوط به الکل است. کبد با مصرف زیاد الکل صدمه دیده و قادر به شکستن چربی ها نیست. اگر فرد از مصرف الکل خودداری نماید، این نوع کبدچرب کم کم درمان می گردد، اما در صورت ادامه به مصرف الکل فرد ممکن است دچار سیروز کبدی گردد.

هرچند کبد چرب بارداری از کبد چرب خیلی نادر بوده، با این حال جمع شدن چربی در هنگام بارداری می تواند خطراتی جدی هم برای مادر و هم برای جنین داشته باشد. این بیماری می تواند باعث نارسایی کبدی، نارسایی کلیه، عفونت شدید یا خونریزی شود.

هرچند دلیل این بیماری کاملاً شناخته نشده اما دانشمندان معتقدند این بیماری با هورمون های این دوران در ارتباط است. علایم این بیماری در سه ماه سوم رخ داده و شامل حالت تهوع، استفراغ، درد در قسمت بالایی سمت راست شکم، زردی و کسالت عمومی می باشد.

زنان باردار باید آزمایش های لازم را برای اطلاع از این بیماری انجام دهند، اکثر زنان پس از زایمان شروع به بهبود می نمایند.

مصرف بعضی از مواد غذایی طبیعی، فعالیت کبد را در حد مطلوب حفظ می کند. داشتن یک کبد سالم باعث می شود انرژی و حال بهتری داشته باشیم. ولی کبدی که بیمار است و به درستی کار نمی کند، باعث احساس خستگی، سردرد، اشکال در تنفس، حساسیت و عدم تحمل بعضی مواد غذایی، مشکلات پوستی و افزایش وزن می شود.

اگر کبد چرب حاد دارید، برای درمان چربی کبد حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید و هیچگونه درمانی را خودسر شروع نکنید.

داشتن سبک زندگی صحیح، داشتن وزن ایده‌آل و مناسب، انجام فعالیت‌های بدنی روزانه، پیروی از رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و دوری از استرس از جمله راه‌های درمان این بیماری است.

رعایت این نکات برای درمان کبد چرب بسیار مهم است :

در ادامه با 6 ماده غذایی که می توانند به درمان و رفع کبد چرب کمک کنند، آشنا شوید.

سیر حاوی آلیسین (یک نوع آنتی اکسیدان) است که یک ترکیب سولفوردار است و برای سم زدایی بهتر و موثرتر کبد لازم است. سیر به کبد کمک می کند تا بدن را از آلودگی جیوه، بعضی مواد افزودنی موجود در غذاها و هورمون استروژن پاک کند.

انواع مثل بروکلی، گل کلم، کلم قمری، کلم پیچ و کلم بروکسل به درمان کبد چرب کمک می کند. کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد هستند. این سبزیجات دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می‌کنند؛ مثل نیتروزامین‌های موجود در دود سیگار، و افلاتوکسین موجود در بادام زمینی.

مصرف آب لیمو ترش تازه همراه با آب داغ به رفع کبد چرب کمک می کند. آب لیمو ترش تازه را در یک لیوان آب داغ بریزید و اول صبح بطور ناشتا بنوشید (البته اگر ناراحتی معده ندارید). این کار باعث می شود کبد پاک شود و عمل سم زدایی و تصفیه آن افزایش یابد.

همچنین استفاده از آب لیمو ترش تازه همراه با آب داغ تولید صفرا را تحریک می کند، معده و روده را پاک کرده و حرکات روده ای را افزایش می دهد.

مصرف چغندر به فرآیند تصویه خون کمک می کند و همچنین فلزات سنگین را در بدن جذب می کند.

بر اساس مطالعاتی مشخص شده که میوه های زیر بیشترین مقدار آنتی اکسیدان ها را دارند و می توانند به درمان کبد چرب کمک کنند که به ترتیب غنای آنتی اکسیدانی عبارتند از:

در طی فرآیند سم زدایی یا تصفیه کبد، تعداد زیادی رادیکال آزاد تولید می شود که برای سلامت کبد مضر هستند. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند.

سیب دارای پکتین (Pectin) است که به دفع فلزات سنگین در بدن کمک می کند. دفع این فلزات توسط پکتین کار کبد را کاهش می دهد و ظرفیت سم زدایی آن را بالا می برد.

به خاطر داشته باشید که خوردن مواد غذایی که در بالا ذکر شده است، نمی تواند جایگزین داروی تجویز شده توسط پزشک شود و می بایست همراه با مصرف این مواد غذایی، به توصیه ی پزشک خود نیز در درمان کبد چرب عمل کنید.

درمان طبیعی کبد چرب با تغییر سبک زندگی امکانپذیر است.

سرکه سیب طبیعی یکی از بهترین روش های خانگی برای درمان کبد چرب است. سرکه سیب کمک می کند چربی انباشته شده در داخل و اطراف کبد از بین برود. همچنین سرکه سیب باعث کاهش وزن شما می شود.

لیمو حاوی مقادیر بسیار زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان است که کمک می کند تا آنزیم تولید کبدی به گلوتاتیون زیاد شود. گلوتاتیون (Glutathione) باعث خنثی کردن سموم می شود.نشانه های بیماری کبد چرب چیست

سعی کنید از لیمو تازه استفاده کنید.

گیاه قاصدک (Dandelion) یک تونیک قدرتمند برای کبد شما می باشد, ازاین رو برای درمان بیماری کبد چرب استفاده می شود. قاصدک به سم زدایی و سوخت و ساز چربی های انباشته شده در کبد کمک می کند.

همچنین عصاره برگ قاصدک به پیشگیری و درمان کبد چرب کمک می کند.

چای سبز عملکرد نفوذ چربی را به کبد کاهش می دهد و باعث بهبود بیماری می شود. همچنین مصرف چای سبز از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می کند.

زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان ها است. زردچوبه از انباشته شدن چربی جلوگیری می کند و برای درمان کبد چرب مناسب است. همچنین زردچوبه توانایی بدن را برای هضم چربی ها بهبود می بخشد به طوری که از تجمع آن ها در کبد جلوگیری می کند.

عصاره ریشه شیرین بیانم (Liquorice) انع از آسیب کبد ناشی از فلزهای سنگین و مسمومیت شود.

انجام ورزش روزانه می تواند کبد چرب را درمان کند.انجام ورزش منظم در حفظ وزن و همچنین مبارزه با چاقی کمک خواهد کرد و متابولیسم بدن را افزایش می دهد.

ورزش برای هرروز حداقل 3 دقیقه مثل پیاده روی سریع, دویدن, شنا, دوچرخه سواری و ایروبیک ویژه برای کبد چرب شما عالی است.

استفاده از یک رژیم غذایی گیاهی سالم سرشار از میوه‌ها, سبزی‌ها, غلات کامل و چربی های سالم باعث بهبود عملکرد کبد شما می شود.

اگر بیماری کبد چرب دارید از این غذاها مصرف نکنید!

12 غذای مفید جهت درمان بیماری کبد چرب

1 نکته برای شروع یک رژیم غذایی عالی

آیا مطلب ” کبد چرب، مشکلات و روش های درمان کبد چرب ” برای شما مفید بود؟

سلام آقای زمانی من میخوام راهنمایی کنید لطفا 

شماره تماس من ۰۹۱۵۸۲۲۶۰۵۷

آب لیموترش ناشتا و در طول روز با عسل خوب است یا نباید اضافه کرد؟

سلام.ازوقتی ازمایش داده ومتوجه نارسایی کبدی شده ام پای راستم کرخ وبیحس میشود خصوصا زیاد سرپا به ایستم.لطفا ارشادم کنین

سلام دوستان خسته نباشید اگه خواستید مشکل کبدتون عالی رفع بشه با کمترین هزینه کافیه یه تماس بگیرید تا رایگان مشاوره بشید 

سلام اصلان قانع نشدم این موارد مصرفی ک شما میگید مال پول داراس ما بمیریم بهتره ل قول

بسيار ممنون از اين مقاله در مورد كبد چوب انشا الله جواب بگيرم

با سلام خدمت دوستانبنده دکتر همتی هستم، مدت ۲۰ سال هست که در زمینه اثر درمانی گیاهان دارویی تحقیق می کنم، ترکیبی گیاهی جهت درمان مشکلات کبدی از قبیل: Bili (T, D)، آنزیم های کبد و سیروز کبد تهیه کرده ام که به صورت تضمینی در مدت ۳۰ روز بیمار را از خطر پیوند کبد نجات داده و عملکرد کبد را به شرایط عادی بر می گرداند.در ضمن درمان به صورت تضمینی ست.آدرس کانال: t.me/Herbal97همراه 9183855546

با سلام و وقت بخیر 

ممنون از اینکه با صبر و حوصله پیامم را خواندید و با دقت و درایت و تخصص جواب خوب و مفید دادید. بسیار سپاسگزارم . موفق و موید باشید و بازم ممنون از ارسال مطالب بسیار مفید و سازنده تان 

بسیار عالی و مفید بود ، متاسفانه مادر من تازه متوجه شده کبد چرب داره ،پزشک با توجه به سونوگرافی گفته یک توده در کبد داره ، لطفا راهنمایی کنید ،برای معالجه ش چکار باید کرد و توده یعنی چه؟ و چرااا؟ ممنون از لطف شما 

بسیار عالی و بدرد بخور

حتما مطالعه کنید

ممنون از لطف شما

تونی رابینز با تنظیم اهدافش و دستیابی به آنها غریبه نیست. در طول زندگی کاری خود، رابینز پنج کتاب []

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

سعی در رعایت کپی رایت داشته باشیم ! زوم لایف

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– علائم کبد چرب معمولا نشانه ای خاص و منحصر به فرد ندارد. ممکن است شما احساس خستگی و ناراحتی بی دلیل در ناحیه ی شکم پیدا کنید. کبد شما ممکن است اندکی متورم شود که پزشک شما در حین بررسی فیزیکی به مشکل شما پی می برد.

یکی از راه های اصلی درمان کبد چرب بدون توجه به نوع آن تغییر عادات غذایی و رژیم غذایی است. همانطور که از ش مشخص است، بیماری کبد چرب بدین معنی است که شما چربی بسیاری در کبد خود دارید. در یک بدن سالم، کبد کمک می کند تا سموم از بدن دفع شده و صفرا تولید کند. (نوعی پروتئین گوارش شده) بیماری کبد چرب به کبد آسیب زده و از عملکرد صحیح آن جلوگیری می کند.

نشانه های بیماری کبد چرب چیست

متاسفانه مشکلات کبدی به طور باورنکردنی زیاد است. از هر پنج آمریکایی و استرالیایی، یک نفر کبد چرب دارد و اکثراً حتی خبر هم ندارند. با این حال، چندین نشانه‌ی هشداردهنده وجود دارد که نشان می‌دهد کبد احتمالاً وضع خوبی ندارد. بعضی از این نشانه‌ها عبارتند از:

اگر کبد چرب تا نارسایی کبد و سیروز یا التهاب شدید کبدی پیشرفت کند، شما علایم کبد چرب و نارسایی آن به شرح زیر خواهد بود:

پزشک می‌تواند از آزمایش‌های مختلف برای تأیید وجود یا رد بیماری کبد چرب استفاده کند. این تست‌ها نمی‌توانند نشان دهند که چربی کبد شما به چه علت است، مثلاً ناشی از مصرف الکل است یا نه، اما پزشک از شما در مورد مصرف الکل خواهد پرسید. این اطلاعات می‌تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد شما ALD یا NAFLD دارید.

برخی آزمایش‌هایی که ممکن است پزشک برای تشخیص بیماری کبد چرب تجویز کند عبارتند از:

آزمایش جسمی: پزشک وزن شما را اندازه می‌گیرد و بدنتان را برای احتمال وجود نشانه‌هایی از مشکلات کبدی مثل بزرگ شدن کبد یا یرقان، معاینه می‌کند.

آزمایش خون: آزمایش خون می‌تواند سطح بالای آنزیم‌های کبدی مثل آلانین آمینوترنسفرآز (ALT) و آسپارتات آمینوترنسفرآز (AST) را نشان دهد. اگر این طور باشد یعنی مشکلی دارید.

تصویربرداری: ممکن است برای شما سونوگرافی یا سی‌تی اسکن یا ام آر ای نوشته شود. این آزمایش‌ها می‌تواند مشخص کند که آیا کبد شما چرب هست یا نه. اما نمی‌تواند بگوید کبد چرب ساده دارید یا NASH.

بیوپسی کبد: پزشک یک نمونه از بافت کبد را برمی‌دارد و به آزمایشگاه می فرستد تا التهاب یا آسیب‌های احتمالی کبد را مشخص کنند. این نمونه‌برداری در بیمارستان یا مراکز جراحی سرپایی انجام می‌شود. قبل از اجرای این روش برای شما دارو تجویز می‌شود تا ریلکس باشید و درد احتمالی کنترل شود.

تا به حال هیچگونه دارویی در بازار وجود ندارد که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای کبد چرب تایید شده باشد. در حالیکه کاهش ۱۰ درصدی وزن و حتی ۳ و ۵ درصدی وزن برای کنترل این بیماری بسیار کمک کننده است.

به پزشک مراجعه کرده و برای واکسن های هپاتیت A و B در صورت عدم واکسیناسیون، اقدام کنید. این واکسن ها از گسترش ویروس ها و آسیب رسانی به کبد جلوگیری می کند.

در این قسمت برای تغییر رژیم غذایی تان تعدای بره غذایی دیگر وجود دارد که شما می توانید با توجه به بره ی زندگی تان رژیم متناسب با آن و وضعیت سلامتی بدن تان، انتخاب کنید تا با علائم کبد چرب مواجه نشوید.

۱- ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید. سعی کنید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش هوازی داشته باشید.

۲- کاهش کلسترول: مقدار چربی اشباع شده و قند خون تان را کنترل کنید. درصورتی که ورزش و رژیم برای شما کافی نیست و کلسترول شما کاهش نمی یابد به پزشک مراجعه کنید.

۳- دیابت و کبد چرب بیماری هایی هستند که اغلب همراه با هم اتفاق می افتد. رژیم و ورزش می تواند به شما کمک کند تا هر دو بیماری را کنترل کنید. اگر قند خون شما بالا است به پزشک مراجعه کنید، قبل از اینکه علائم کبد چرب خود را نشان دهد.

به طور کلی رژیم غذایی مناسب بیماری کبد چرب شامل موارد زیر است تا علائم کبد چرب کاهش یاید:

رژیم غذایی کم کالری و کم چرب به شما کمک می کند تا کاهش وزن داشته و ریسک ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش دهید. در بهترین حالت اگر شما اضافه وزن داشته باشید، باید حداقل ۱۰ درصد از وزن بدن تان را کم کنید.

مطالعات نشان می دهد افرادی که قهوه می نوشند و مبتلا به کبد چرب هستند دچار آسیب کبدی کمتری می شوند در مقایسه با افرادی که از این نوشیدنی کافئین دار استفاده نمی کنند. کافئین آنزیم های غیر طبیعی کبد را در افرادی که ریسک ابتلا به بیماری های کبدی دارند، کاهش می دهد.

محققین اثبات کرده اند که کلم بروکلی می تواند از تجمع چربی در کبد موش جلوگیری کند. در حالت کلی خوردن سبزیجات همانند اسفناج، کلم بروکسل و دیگر سبزیجات می تواند به کاهش وزن کمک کنند.

طبق تحقیقی که در دانشگاه الینویز انجام شده، ثابت می کند، پروتئین سویا که در مواد غذایی نظیر توفو وجود دارد می تواند از تجمع چربی در کبد جلوگیری کند. علاوه بر این توفو حاوی چربی پایین و پروتئین بالاست.

ماهی های چرب نظیر سالمون، ساردین، تون و غزل آلا مملو از امگا ۳ هستند. اسید های چرب امگا-۳ برای متعادل کردن سطح چربی کبد و کاهش التهاب بسیار مفید است.

غلات کامل نظیر بلغور جوی دو سر به بدن شما انرژی می دهد. این کربوهیدرات ها مملو از فیبر هستند که نقش موثری در کاهش وزن شما دارد.

گردو سرشار از اسید چرب های امگا ۳ است. تحققیقات نشان می دهد افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند و گردو می خورند آزمون عملکرد کبدی آن ها بهبود یافته است.

آووکادو سرشار چربی های خوب است. محققین ثابت کرده اند که آووکادو حاوی ترکیبات شیمیایی است که آسیب کبدی را در شما کاهش می دهد. آووکادو همچنین سرشار از فیبر است که برای کنترل وزن مفید است.

لبنیات سرشار از پروتئین است که از آسیب های کبدی جلوگیری می کند

این دانه های خوش طمع سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان است که از کبد در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند.

این روغن سرشار از اسید های چرب امگا ۳ است. این روغن در مقایسه با دیگر روغن ها نظیر مارگارین و کره سالم تر است. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن مفید است.

این گیاه نه تنها به غذا طمع می دهد، همچنین مطالعات آزمایشگاهی اثبات می کند که مکمل پودر سیر می تواند برای کاهش وزن مفید و برای مبتلایان کبد چرب و افراد دارای علائم کبد چرب مفید است.

اطلاعات بدست آمده پیرو این قضیه است که چای سبز می تواند با جذب چربی تداخل ایجاد کند، اما نتایج بدست آمده قطعی نیست. محققین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا چای سبز می تواند چربی کبدی را کاهش داده و عملکرد کبد را بهبود دهد یا خیر. اما چای سبز به تنهایی خواص زیادی نظیر کاهش کلسترول و بهبود کیفیت خواب دارد.

اگر علائم کبد چرب را دارید و مبتلا به کبد چرب هستید باید از برخی مواد غذایی پرهیز کنید و یا به مقدار محدود مصرف کنید. این مواد غذایی در حالت کلی باعث افزایش وزن شده و قند خون را افزایش می دهد.

– الکل: الکل عامل اصلی ابتلا به کبد چرب و دیگر بیماری های کبدی است.نشانه های بیماری کبد چرب چیست

– شکر: از غذاهای شیرین نظیر شکلات و شیرینی، نوشابه و آب میوه ها دوری کنید. قند خون بالا به تجمع چربی در کبد کمک می کند و با مصرف بیش از اندازه کم کم با علائم کبد چرب مواجه مب شوید.

– غذاهای سرخ کردنی: این غذاها دارای کالری و چربی بالایی هستند.

– نمک: مصرف بیش از اندازه نمک بدن شما را مجبور به نگه داشتن بیش از حد آب می کند. مصرف سدیم را به روزانه کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم محدود کنید.

– نان سفید، برنج و ماکارونی: رنگ سفید در این مواد غذایی نشانه ای فرآوری شده ی بالای این مواد غذایی است که قند خون شما را در مقایسه با دیگر غلات کامل به علت کمبود فیبر، افزایش می دهد.

– گوشت قرمز: بیف و غذاهای گوشتی دارای چربی اشباع شده بسیار بالایی هستند.

کبد چرب گرید ۲ خطرناک تر است یا گرید 1؟ درمان هر کدام چیست؟

گرید کبد چرب

نبض ما– مترجم: محمد مهدی مغازه ای

منبع:

www.healthline.com

لکه های کبدی خطرناک است؟

چرا معده عصبی می شود؟ 

پنج راه برای خوابیدن بهتر افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو

مراقبت های بعد از آزمایش ERCP

شایع ترین عوارض کولیت اولسراتیو خارج از روده

بعد از کولونوسکوپی چه چیزی بخوریم؟

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

سلام من دردهای شدید شکمی و معده دارم رفتم سونو گفتن که سنگ کیسه صفرا دارم وکبدچرب گرید یک حالا خیلی از غذا هارو گفتن پرهیز کنم بچه ی شیر خواره هم دارم نمیدونم چیکار کنم دیوونه شدم کمکم کنید

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

کبد چرب یا استئاتوز کبدی همانطور که از اسمش پیداست نوعی بیماری است که در اثر تجمع بیش از حد چربی در سلول های کبد ایجاد می شود. این طبیعی است که چربی در کبد شما وجود داشته باشد اما اگر میزان چربی بیش از 5 تا 1 درصد وزن کبد شما را تشکیل دهد به بیماری کبد چرب مبتلا شده اید.

کبد به طور کلی خود را با سلول های جدید بازسازی می کند اما در اثر آسیب های مکرر به کبد ممکن است فیبروز کبدی ایجاد شود که اگر درمان نشود می تواند بیماری سیروز کبدی را ایجاد کند.

در بسیاری از موارد، کبد چرب بدون علائم است اما ممکن است شم احساس خستگی یا ناراحتی در سمت راست شکم خود داشته باشید، کبد شما ممکن است کمی بزرگ شود که پزشک با معاینه فیزیکی می تواند آن را تشخیص دهد.

با این حال چربی بیش از حد در کبد می تواند باعث التهاب شود. اگر کبد شما ملتهب شود، ممکن است علائمی مانند کاهش اشتها، کاهش وزن، درد شکم، ضعف فیزیکی، خستگی و گیجی و ادرار تیره را تجربه کنید.

اگر کبد چرب به سیروز و نارسایی کبد تبدیل شود علائمی مانند شکم بزرگ، زردی پوست و زرد شدن چشم، خونریزی داخلی، سینه های بزرگ در مردان و گیجی ایجاد می شود.نشانه های بیماری کبد چرب چیست

کارشناسان دقیقا نمی دانند که علت ابتلای افراد به بیماری کبد چرب چیست با این وجود ممکن است داروها، بیماری هپاتیت، اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن سریع، دیابت و تری گلیسیرید بالای خون از علل ابتلا به کبد چرب باشند.

طیف گسترده ای از بیماری ها می تواند خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را افزایش دهد که عبارتند از کلسترول بالا و تری گلیسیرید بالای خون، بیماری سندرم متابولیک، جراحی بای پس معده، چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، دیابت نوع 2 و کم کاری تیروئید و زیاده روی در مصرف داروهایی مانند استامینوفن.

یکی از عوارض اصلی بیماری کبد چرب غیر الکلی، سیروز کبدی می باشد، اگر فیبروز کبدی درمان نشود می تواند باعث ایجاد سیروز بدب شود، حدود 2 درصد از افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی به سیروز کبدی مبتلا می شوند.

معاینه فیزیکی کبد چرب

اگر کبد شما ملتهب باشد، پزشک شما می تواند با بررسی شکم و تشخیص اندازه کبد بیماری را تشخیص دهد.

آزمایش خون کبد چرب

اگر آنزیم های کبدی در یک آزمایش خون معمولی بالاتر از حد نرمال باشد ممکن است نشان دهنده ی ابتلا به بیماری کبد چرب باشد.

سونگرافی از کبد چرب

پزشک ممکن است برای تشخیص چربی در کبد از سونوگرافی استفاده کند، چربی به عنوان یک قسمت سفید در تصویر اولتراسوند کبد نشان داده می شود.

نمونه برداری از کبد چرب

در بیوپسی کبدی پزشک شما یک سوزن را به کبد وارد می کند تا نمونه ای از کبد را بردارد، این آزمایش با بی حسی موضعی انجام می شود و روش دقیق تشخیص بیماری کبد چرب می باشد.

هیچ درمان دارویی تایید شده برای بیماری کبد چرب غیر الکلی وجود ندارد اما لاغری و کاهش وزن، واکسیناسیون علیه هپاتیت A و هپاتیت B و پیوند کبدی می توانند به درمان کبد چرب کمک کنند.

سرکه سیب یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان بیماری کبد چرب است، سرکه سیب علاوه بر درمان بیماری کبد چرب برای کاهش وزن هم مفید می باشد، عملکرد کبد را افزایش داده و التهاب کبدی را کاهش می دهد.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ  را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و اگر دوست دارید کمی عسل در آن بریزید و روزی دوبار قبل از هر و عده ی غذایی بخورید.

این روش را برای چند ماه دنبال کنید تا نتیجه بگیرید.

لیموترش حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C و آنتی اکسیدان هایی است که به کبد کمک می کند تا آنزیم های گلوتاتیون تولید کند، گلوتاتیون به سم زدایی کبد کمک می کند.

آب نصف لیموترش را برای چند هفته روزی 2 تا 3 بنوشید، همچنین لیمو را حلقه حلقه ببرید و به آب نوشیدنی اضافه کنید.

آب کرفس و آب لبو به سم زدایی از کبد کمک کرده و باعث درمان بیماری کبد چرب می شود.

1 لبو را با 6 ساقه کرفس، یک دسته گشنیز و یک بند انگشت زنجبیل و نصف لیموترش تازه آب بگیرید و از آن برای سم زدایی از کبد استفاده کنید.

بر اساس یک مطالعه که در سال 213 انجام شده چای سبز دارای مقادیر بالایی کاتچین است که برای درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی مفید می باشد. چای سبز باعث کاهش میزان چربی ذخیره شده در کبد و بهبود عملکرد کبد می شود.

هر روز 3 تا 4 فنجان چای سبز در روز بنوشید تا کبد چرب درمان شود.

گیاه خار مریم یکی دیگر از گیاهان دارویی مفید برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ کبد چرب می باشد، دمنوش خار مریم به بهبود عملکرد کبد کمک کرده و سرعت تولید دوباره سلول‌ های کبدی را افزایش می دهد.

امروزه اثبات شده مصرف روزانه یک فنجان قهوه برای درمان کبد چرب بسیار مفید است. کسانی که به عارضه کبد چرب مبتلا هستند از قهوه می‌توانند به عنوان کمک‌کننده در بهبود آن استفاده کنند.

البته نباید تصور شود که تنها قهوه در بهبود این بیماری موثر است بلکه شخص مبتلا به کبد چرب باید به کاهش وزن و انجام ورزش نیز بپردازد.
در ضمن امروزه اثبات شده کسانی که روزانه یک فنجان قهوه مصرف می‌کنند در مقایسه با کسانی که قهوه مصرف نمی‌کنند کمتر به عارضه سرطان کبد مبتلا می‌شوند.

زردچوبه یکی دیگر از گیاهان دارویی موثر برای درمان بیماری کبد چرب می باشد، زردچوبه توانایی بدن در جذب چربی را بهبود می بخشد و باعث سم زدایی از کبد می شود.

¼ قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در 1 تا 2 لیوان آب مخلوط کرده و بجوشانید و دو بار در هفته بخورید.

در روشی دیگر شما می توانید یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در لیوان شیر گرم بریزید و آن را یک بار در روز بخورید.

خاکشیر یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب و سم زدایی از کبد می باشد.

هر روز یک لیوان شربت خاکشیر را با کمی عسل به جای شکر درست کنید و بخورید.

زنجبیل حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای سم زدایی از کبد مفید می باشد و به درمان کبد چرب کمک می کند.

زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید، بگذارید 1 دقیقه بماند تا دم بکشد از این چای زنجبیل برای درمان کبد چرب استفاده کنید.

روغن سیاه دانه یکی از بهترین روغن های طبیعی برای درمان بیماری کبد چرب بوده و از پیشرفت کبد چرب غیر الکلی جلوگیری می کند.

مصرف ترکیب روغن زیتون و آب لیموترش برای سم ردایی کبد و درمان بیماری کبد چرب مفید می باشد.

صبح قبل از صبحانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه را ترکیب کرده و فورا بنوشید.

عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی از جمله عرقیجات گیاهی مفید برای درمان بیماری کبد چرب و سم زدایی از کبد هستند.نشانه های بیماری کبد چرب چیست

نوشیدن یک تا دو لیوان از عرقیات گیاهی شاه تره، کاسنی و خارشتر یا ترکیبی از آن‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به کبد چرب و سیروز کبدی داشته باشد.

تحقیقات نشان داده که مصرف دارچین می تواند به پاکسازی و سم زدایی کبد کمک کند و برای درمان کبد چرب مفید باشد.

ورزش منظم می تواند به درمان بیماری کبد چرب کمک کند، ورزش چاقی را درمان می کند و همچنین میزان متابولیسم را افزایش داده و به حفظ عملکرد مناسب کبد کمک می کند.

پیاده روی سریع، دویدن و ایروبیک، شنا و دوچرخه سواری از ورزش های مناسب برای درمان کبد چرب هستند.

منابع : mayoclinic – healthline – top1homeremedies – draxe

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *