درمان کمبود عزت نفس

درمان کمبود عزت نفس
درمان کمبود عزت نفس

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

افکاری وجود دارند که عزت نفس شما را تا حد زیادی پایین می‌آورند اما شما می‌توانید با انجام کارهای ساده، از این افکار دوری کنید و راهی برای درمان عزت نفس پایین بیابید. مطالعات نشان می‌دهد که عزت نفس پایین و تصویر ضعیف از خودمان باعث مشکلات زیادی برای‌مان می‌شود و می‌تواند همه‌چیز از شیوه‌ی نگرش‌ به شغل‌ تا رابطه‌هایمان را تحت‌تأثیر قرار دهد. در ادامه، رایج‌ترین دلایل عزت نفس پایین را بررسی می‌کنیم و برای مقابله با آنها و درمان عزت نفس پایین راه‌حل‌هایی ارائه می‌کنیم.

درمان کمبود عزت نفس

برای همه‌ی ما پیش می‌آید که گاهی چیزی که هستیم را دوست نداریم و از افکار و رفتارمان متنفر هستیم. این یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین علائم عزت نفس پایین است. تنفر از خود با ویژگی‌هایی مانند احساس خشم و ناامیدی از خود و ناتوانی در بخشیدن حتی کوچک‌ترین اشتباهات‌تان مشخص می‌شود.

برای درمان عزت نفس پایین و مقابله با تنفر از خود، موارد زیر را انجام بدهید:

کمال گرایی یکی از مخرب‌ترین جنبه‌های عزت نفس پایین است. کمال‌گرا فردی است که با احساس شکست همیشگی زندگی می‌کند، زیرا با داشتن هر موفقیت چشم‌گیری، باز هم احساس می‌کند که به‌اندازه‌ی کافی خوب نبوده است.

برای درمان عزت نفس پایین و غلبه بر کمال گرایی چه باید بکنید؟

تصویر منفی از بدن می‌تواند با عزت نفس پایین ارتباط داشته باشد و برعکس. این مورد می‌تواند روی همه‌چیز تأثیر بگذارد؛ از رفتار شما در یک رابطه تا نحوه‌ی نشان‌دادن خود در محل کار. این احساس حتی می‌تواند مانع از این شود که به سلامتی خودتان اهمیت دهید، زیرا فکر می‌کنید ارزش پیگیری ندارد.

چگونه می‌توانید این وضعیت را تغییر بدهید؟

ممکن است همه‌ی ما در دوره‌ی مختلف زندگی به توانایی‌هایمان شک کنیم. اما اگر باور داشته باشید که به اندازه‌ی افراد دیگر ارزشمند نیستید، عمیقا احساس «بی‌‌مصرفی» خواهید کرد. اگر این احساس برای شما آشنا است، باید توجه داشته باشید که احساس ارزشمندی چیزی نیست که دیگران بتوانند به شما بدهند، بلکه خودتان باید آن را بسازید.

با پیگیری موارد زیر، به درمان عزت نفس پایین خود بپردازید و وضعیت را تغییر دهید:

آیا شما هم نشانه های فرد حساس را دارید؟ حساسیت بیش‌از‌حد یکی از دردناک‌ترین جنبه‌های عزت نفس پایین است. اگر از انتقاد عصبانی می‌شوید یا با هر حرف مستقیمی احساس نابودی می‌کنید، مهم است که از میزان حساسیت خود بکاهید. به فکر درمان عزت نفس پایین خود باشید و با کمک گرفتن از موارد زیر، وضعیت را تغییر دهید.

ترس و باور به اینکه شما قدرت کافی را برای تغییر چیزی ندارید به شکلی انکارناپذیر با عزت نفس پایین در ارتباط است. برای درمان عزت نفس پایین و مقابله با این ترس، می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید.

عصبانیت احساسی طبیعی است اما هنگامی‌که عزت نفس پایینی داشته باشد، می‌تواند مخرب باشد. هنگامی‌که نسبت به خودتان افکار خوبی نداشته باشید، این باور در شما شکل می‌گیرد که افکار و احساسات شما برای دیگران اهمیت ندارد. این باعث خشم سرکوب‌شده‌ای در شما می‌شود. درنتیجه، هنگام رویارویی با چیزی ظاهرا کم‌اهمیت خشم بسیار زیادی از خود بروز می‌دهید.

چگونه می‌توانید وضعیت را تغییر دهید؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که افراد با عزت نفس پایین با آن روبه‌رو هستند این است که احساس می‌کنند باید دیگران را خوشحال‌ کنند تا دیگران آنها را دوست بدارند و به آنها احترام بگذارند. درنتیجه بسیاری از افرادی که به‌دنبال خوشحال‌کردن دیگران هستند، درنهایت احساس می‌کنند که مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.

چگونه می‌توانید وضعیت را تغییر دهید؟

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

راهکارهایی عملی و ساده برای اینکه اعتماد به نفس خود را به سرعت افزایش دهید و از نتایج آن شگفت‌زده شوید

10000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

مطالبتون مثل همیشه عالی و خوب بود
فقط در مورد شماره سه یه مشکلی داشت. سه در مورد راضی بودن از بدن خوپ فقط برای چاقی و لاغری و زشتی و … صدق میکنه. وقتی هر دو پات مشکل داشته باشه که راه رفتن ساده هم برات مشکل باشه و ازشکل پاهات معلوم نباشه که مشکل داری و بقیه ازت انتظار بیجا داشته باشن دیگه آدم نمیتونه به راحتی از کنارش بگذره.
مطالبتون مثل همیشه مفید خوبه. امیدواذم این تیم تا همیشه پا برجا باشه

درمان کمبود عزت نفس

ممنون، لطف دارین شما
درمورد نکته‌ای که مطرح کردین می‌خواستم تجربه‌ی خودم از یکی از دوستان دارای معلولیتم (توانیاب) بگم. من یه دوستی دارم به اسم فاطمه که لیسانس ریاضی از دانشگاه تهران و فوق‌لیسانس از دانشگاه شریف داره و من تو شریف باهاش آشنا شدم و سال ۹۳ هم به مناسبت روز معلول تو دانشگاه یه نمایشگاه ویژه‌ی معلولین برگزار کردیم. فاطمه هر دو دستش دچار معلولیته و حالت دفرمه‌ای داره، یادمه یه بار می‌گفت: «قبلا همیشه سعی می‌کردم دستمو بپوشونم تا دیده نشه، اما جدیدا حالتشو دوست دارم» و همیشه هم مانتوی آستین کوتاه می‌پوشید، طوری که دستاش دیده بشه. در کل یکی از با اعتماد به نفس‌ترین آدماییه که می‌شناسم، خیلی بااعتماد به نفس‌تر از خیلی از آدمای بدون معلولیت. منظور اینکه معلولیت لزوما منجر به نارضایتی از بدن نمیشه و هستن افرادی که باوجود معلولیت فرم بدنشونو دوست دارن.

حرفتون درسته آدم باید با واقعیت کنار بیاد و از شرایط لذت ببره
ولی کنار اومدن با معلولیت یه حرفه، اینکه روز به روز بدتر بشه یه چیز دیگه. من معلول نیستم ولی پام مشکل داره و اگه یه بار حواسم نباشه بدتر میشه. این شرایط مث مرگ تدریجی میمونه. برام عادیه ولی یه روز که حواسم نیست و بعد متوجه تغییر میشم عصبی میشم. بقیه هم چون میبینن به ظاهر راحتم ازم انتظار بیجا دارن و درک نمیکنن اوضام چجوریه. این آدمو اذیت میکنه
به هر حال خوشحال شدم که غیر مستقیم باهاتون یه گپی زدم.
مطالبتون انگیزه بخشه ولی همیشه استثنا هست. منم یکی از اونا.
امیدوارم هم خودتون و هم دوستتون موفق بشید.

موافقم، من هم در اوایل جوانی دچار دو بیماری لاعلاج شدم که به کلی زندگیم دگرگون شد، ولی جدای از همه ناراحتی ها و نشدن ها بنظرم فواید زیادی هم برای من داشته و باعث شد بهتر خودم و خدا رو بشناسم.
مهم اینه باور کنیم خدا بد کسی رو نمیخواد

با درود و خسته نباشید .میشه لطف کنید این تبلیغات یهووووویی که میاد روی صفحه قرار میگیره رو بردارید و یا حد اقل یکبار بیاد! اگه بخوایم با همون اولی هم قانع میشیم! آخه بد رو اعصابه ! وسط مطالعه میاد میگه خانمی یا آقا؟!

بسیار عالی

ممنون از حسن توجه شما

اعتماد به نفس

علت عزت نفس پایین؛ ۱۱ عادت اشتباه که عزت نفس شما را نابود می‌کند

تعریف عزت نفس و ۶ توصیه کاربردی برای افزایش عزت نفس

انواع اعتماد به نفس؛ ۳ روش شکوفا کردن اعتماد به نفس


چطور در خودمان اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟

خودویران‌گری چه مدل‌هایی دارد و چگونه می‌توان با آن‌ها مقابله کرد؟

آخرین مطالب

راهنمای سفر به قشم؛ گردشی ۴ روزه در خاک اسرارآمیز خلیج فارس

خونریزی بعد از زایمان و پاسخ به سؤالات متداول درمورد آن

معرفی کتاب مأمور شش؛ سومین اثر از سه‌گانهٔ تام راب اسمیت

خواص میخک؛ با تمام فواید و عوارض میخک آشنا شوید

مضرات آبمیوه؛ ۵ دلیل که نباید آبمیوه را جایگزین میوه کنید

ترین های جهان

۲۴ کشور جهان با بیشترین نرخ امید به زندگی را بشناسید

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

بهترین کشورها که پذیرای متقاضیان مهاجرت از طریق کار هستند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

برای همه‌ی ما لحظاتی وجود دارد که خجالت می‌کشیم، می‌ترسیم و مضطرب می‌شویم. گاهی خود را سرزنش می‌کنیم، تصویر نامناسبی از خود در ذهن داریم و اعتماد به نفس لازم را از دست می‌دهیم. تا این جای کار وضعیت عادی و همگانی است. البته بگذریم از دوستانی که همیشه و همیشه خود را دوست دارند و خود را درجه‌یک و عالی می‌دانند. بحث ما مسئله‌ی کمبود اعتماد به نفس است. یعنی وقتی نگاه منفی در تمام امور روزانه‌ی شما جاری است، همیشه منتظر شکست هستید و از نظر احساسی، فیزیکی یا روان‌شناسی ضعیف شده‌اید. اگر به خودتان ایمان ندارید، باید بدانید که باک موتور شما برای حرکت به سوی موفقیت خالی است. در ادامه ۲۰ مورد از علائم کمبود اعتماد به نفس مطرح شده‌ است. آنها را بخوانید و سعی کنید خود را بهتر بشناسید. گام اول برای حل هر مسئله‌ای شناخت آن است پس قبل از هر چیز باید بدانیم علائم کمبود اعتماد به نفس چیست و افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند چگونه رفتار می‌کنند؟

درمان کمبود عزت نفس

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در جمع راحت نیستند. به ویژه وقتی دوست و آشنایی برای همراهی ندارند، صحبت کردن در جمع برای‌شان بسیار دشوار است. این افراد سعی می‌کنند خود را به روش‌های مختلف سرگرم کنند تا از ارتباط با سایرین دوری کنند و این روزها چه چیزی بهتر از تلفن همراه برای فرار از جمع؟! اگر شما هم این‌طور هستید، قدم اول را بردارید و با خود عهد کنید که در جمع با تلفن‌تان کار نکنید یا الکی خود را مشغول به کاری نشان ندهید. فقط به فکر این باشید که چطور سر صحبت را باز کنید و با اعتماد به نفس حرف بزنید. به خود بگویید: «من هم مثل بقیه‌ی افراد قدرت حرف‌ زدن و ارتباط برقرار‌ کردن رو دارم و اگه با کسی سر صحبت رو باز کنم، حتما گفت‌و‌گوی خوبی خواهیم‌ داشت.»

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در بحث‌ها سریعا عقب‌نشینی می‌کنند. آنها توان متقاعد کردن دیگران را در خود نمی‌بینند. حتی وقتی که واقعا حق با دیگران نباشد، بیهوده با آنها موافقت می‌کنند تا نیازی به ادامه‌ی بحث پیش نیاید. دوستان عزیز! بدانید و آگاه باشید که هر کسی نظری دارد و نظر هر کس زاییده‌ی افکار، سواد و خواسته‌هایش است. با ابراز نکردن و دفاع نکردن از عقاید و ایده‌های خود، در واقع به افکار، سواد و خواسته‌هایتان توهین می‌کنید. شما درست به اندازه‌ی فردی که مخالفش هستید، حق دارید دیدگاه خود را بیان کنید و چه بسا که حق با شما باشد! ساکت ننشینید و با آرامش، نظر واقعی خود را مطرح‌ کنید. روش‌های متقاعد کردن متعدد هستند، مثلا می‌توانید از مهارت داستان‌گویی برای متقاعد کردن دیگران استفاده کنید.

مرتب بودن، آرایش و پیرایش بسیار پسندیده است. اما اگر اهمیت‌ دادن به سر و وضع بیش از حد طبیعی باشد، یعنی شما از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برید. یادتان باشد اعتماد به نفس از درون سرچشمه می‌گیرد و ربطی به عوامل بیرونی ندارد. با خود بگویید من زیبا هستم و ضمن رعایت نکات بهداشتی و پیراستگی، خود را بیش از حد درگیر سر و وضع و لباس‌تان نکنید. باور کنید اگر ساعت‌ها جلوی آینه نایستید و وقت خود را صرف طراحی تابلویی از رنگ روغن نکنید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

انتقاد‌پذیر باشید. اگر دوست‌تان در مورد مسئله‌ای از شما انتقاد کرده است، از او نرنجید (خب البته ما در اینجا فرض کرده‌ایم دوست شما اصول انتقاد سازنده را به درستی رعایت کرده است!). سعی‌ کنید به آن بیندیشید و در صورت منطقی بودن، عیب خود را رفع‌ کنید. از علائم کمبود اعتماد به نفس، این است که فرد مذکور از شنیدن نقد سایرین آزرده می‌شود و در خود می‌شکند. این افراد با شنیدن نقد عصبانی می‌شوند و ناراحتی‌شان روی بقیه‌ی کارهایشان هم اثر می‌گذارد. مثلا نقدی که همکارش به او وارد کرده‌ است، باعث بدخلقی او با دوستان و خانواده‌اش می‌شود.

اول فکر کنید و بعد حرف بزنید. این راهکار کلید موفقیت شما در گفت‌و‌گو‌هاست. بی‌محابا و بی‌تفکر حرف‌ زدن، نتایج مخربی دارد. اول حرف خود را مزه‌مزه کنید و سپس ابراز عقیده کنید. در این صورت ترس و پشیمانی برای‌تان به بار نخواهد‌ آمد. بعد از اینکه فکر کردید و جوانب حرف خود را سنجیدید، نظر خود را شجاعانه ابراز‌ کنید و آرام و شمرده سخن بگویید تا تأثیرگذار بشوید.

از علائم کمبود اعتماد به نفس، نداشتن نظرات ثابت است. افرادی که در آنها علائم کمبود اعتماد به نفس دیده می‌شود، سریعا و تحت تأثیر عوامل و افراد مختلف نظرشان عوض می‌شود. در حقیقت این افراد، جرئت صراحت و کنترل زندگی خود را ندارند. دمدمی مزاج هستند، مدام شک می‌کنند و از این شاخه به آن شاخه می‌پرند. صریح باشید، فکر کنید، تصمیم‌تان را بگیرید و تغییرش ندهید.

یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس، واکنش‌های نامناسب در برابر تحسین‌شدن است. وقتی اعتماد به نفس کافی ندارید، مدام سعی می‌کنید تعریفی را که از شما می‌شود انکار کنید. مثلا وقتی شخصی از لباس خوب شما تعریف می‌کند، شروع می‌کنید به توجیه کردن دلایل مثبتی که قید کرده‌ است، به شکلی که فرد بیچاره را از گفته‌ی خود پشیمان می‌کنید. این یعنی شما یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس را دارید. مثلا می‌گویید: «نه این لباس رو از حراجی خریدم» یا «اتفاقا این تنها لباسیه که بهم میاد. من معمولا بدقواره و ناجورم». خب این چه کاری است که می‌کنید؟! بپذیرید که از نظر آن فرد، شما برازنده بوده‌اید و با تشکر‌ کردن نشان‌ دهید که لیاقت تحسین را داشته‌اید.

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، قبل از رسیدن به اهداف و رؤیاهای خود تسلیم می‌شوند. آن‌قدر انرژی‌های منفی دارند که رمقی برای‌شان باقی نمی‌ماند. همیشه باید خود را باور داشت و به دنبال آرزوها رفت و از شکست نهراسید.

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس، مقایسه‌ی خود با دیگران است، به ویژه مقایسه با افرادی که موفق‌تر هستند. افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، به جای اینکه بر روی مسیر خود تمرکز کنند، مدام نگاه‌شان به دیگران است. مقایسه‌ کردن با دیگران مسخره‌ترین کار ممکن است. همان‌طور که بعضی از افراد از شما موفق‌تر هستند، دسته‌ای دیگر نیز وجود دارند که شما از آنها برتر هستید و این روند تا انتهای دنیا ادامه دارد. پس خودتان را فقط و فقط با شخص شخیص خودتان مقایسه‌ کنید. مهم‌ترین رقیب شما خودتان هستید.

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، خمیده هستند و صاف راه نمی‌روند. آنها طوری حرکت می‌کنند که انگار از خودشان شرمنده و خجل هستند. سعی کنید صاف راه بروید. سرتان را بالا بگیرید و برای تنظیم حرکات بدن خود وقت بگذارید.

هر کسی اشتباه می‌کند. اما کسی که کمبود اعتماد به نفس دارد، مدام دلیل‌تراشی می‌کند و برای دیگران توضیح می‌دهد. این افراد حتی اگر به موفقیت دست پیدا‌ کنند باز هم خود را ملزم به توضیح دادن به دیگران می‌بینند.

این افراد دیگران را بانی همه چیز می‌دانند، چه خوب و چه بد، البته بیشتر بدی‌ها را نتیجه‌ی اعمال دیگران می‌دانند. با این کار مسئولیت را از خود سلب می‌کنند و از بار پذیرش آن شانه خالی می‌کنند.

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس بهانه‌تراشی و دلیل آوردن در برابر انتقاد سایرین است. فردی که اعتماد به نفس کافی دارد، به آرامی به نقد و نظر دیگران گوش می‌کند و سر فرصت با بررسی و تحلیل آن نقد، تصمیم لازم را برای تغییر یا بی‌اعتنایی می‌گیرد. اما اگر در مقابل انتقاد دیگران سریعا شروع به دلیل و بهانه آوردن می‌کنید، یعنی یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس در شما هویدا شده‌ است. در واقع می‌خواهید به دیگران ثابت کنید که ارزشمند هستید و هیچ وقت اشتباه نمی‌کنید. در حالی‌که همه‌ی افراد ممکن است اشتباه کنند.

دست‌ به‌ سینه‌ بودن یا مورب قرار‌دادن پاها به شکل ضربدری، از علائم کمبود اعتماد به نفس است. زبان بدن خیلی چیزها از درون و رفتار شما فاش می‌کند. افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند، همیشه حالت تدافعی دارند، منقبض و معذب هستند. در چنین مواردی حرکات بدن حالت ناراحت و منقبضی نشان می‌دهد.

نمی‌توان همه را راضی نگه‌ داشت. اگر کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام بدهید یا حتی درست‌ترین و منطقی‌ترین حرف ممکن را بزنید، باز هم فردی پیدا می‌شود که با شما مخالف است. متأسفانه افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، این طور به قضیه نگاه نمی‌کنند. آنها مدام در پی تأیید و رضایت دیگران هستند.

وقتی کمبود اعتماد به نفس داشته‌ باشید، از پیروزی‌هایتان هم لذت نمی‌برید. افرادی که این ویژگی‌ را دارند، نقش خود را در تمام وقایع، چه مثبت و چه منفی کم‌رنگ می‌بینند. بنابراین قادر نیستند از دستاوردهای خودشان لذت ببرند. همه‌ی موفقیت‌های خود را به پای شانس می‌گذارند و مطمئن هستند، دفعه‌ی دیگری در کار نیست و شانس همین یک‌بار در خانه‌شان را زده‌ است.

ترس از تغییر هم یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس است. افراد این چنینی، میلی به تغییر ندارند. حتی اگر در وضعیت کاری یا زندگی نامناسبی باشند، از تغییر می‌ترسند و توان لازم برای مدیریت‌ چالش‌های ناشی از تغییر را ندارند.

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس بدبینی است. افراد بدبین مدام غر می‌زنند و همه چیز را با منفی‌بافی نقد می‌کنند. به عبارت خودمانی، زبان خوش ندارند و احساسات منفی‌شان را به دوستان، همکاران و خانواده‌ی بی‌نوایشان نیز منتقل می‌کنند. آنها خوش‌بین نیستند و مانند بمبی بزرگ از نفرت و بدبینی، هر لحظه ممکن‌ است منفجر بشوند. برای داشتن اعتماد به نفس، لازم است خوش بینی را چاشنی زندگی خود کنید.

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، همیشه از آینده می‌ترسند. نمی‌توانند از زمان حال بهره ببرند. غصه‌ی آینده را می‌خورند و فراموش می‌کنند که دنیا دو روز است و این حساب و کتاب‌ها راه به جایی جز کوچه‌ی تاریک بدبینی و بدبختی نمی‌برد.

این افراد دوست دارند به کمال هر چیز دست پیدا‌ کنند. اما علی‌رغم این میل، جرئت کافی برای تلاش ندارند. در حقیقت ترس‌های آینده موجب می‌شود فکر کنند برای ابراز نظر و موفق بودن باید کاملِ کامل باشند. پس وقتی به نهایت موفقیت دست نمی‌یابند، خود را ناقص می‌بینند و شرم و خجالت به سراغ‌شان می‌آید.

با شناخت علائم کمبود اعتماد به نفس ضمن اینکه می‌توانید مشکلات احتمالی خود را درباره‌ی این ویژگی نامطلوب شناسایی و رفع کنید، رفتار دیگران را هم بهتر درک خواهید کرد و اگر با فردی رو‌به‌رو بشوید که علائم کمبود اعتماد به نفس دارد، با او راحت‌تر ارتباط برقرار خواهید‌ کرد. اعتماد به نفس یکی از اصلی‌ترین محرک‌ها برای موفقیت است. کسب آن کمی تلاش و همت می‌خواهد. روی خودتان کار کنید. اعتماد به نفس بال پروازی است که خدای بزرگ برای پرواز به سمت شادی و موفقیت در اختیار بشر قرار داده‌ است. بال پرواز خود را نچینید. پرواز کنید و لذت شادی و پیروزی را تجربه‌ کنید.

برگرفته از: livestrong lifehack

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

راهکارهایی عملی و ساده برای اینکه اعتماد به نفس خود را به سرعت افزایش دهید و از نتایج آن شگفت‌زده شوید

10000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

درمان کمبود عزت نفس

کاملا درسته. ممنون از تیم چطور

سپاس از شما که همراه ما هستید

چه جالب …. تا حالا به بحث اعتمادبنفس اینجوری نگاه نکرده بودم….ممنون از شما

ممنون از همراهی شما دوست خوبم

خانوم نیلوفر نازنین به درستی یکی از معضلات زندگی هر فرد می تواند کمبود اعتماد بنفس باشد و چه تعداد جرایم و کاستی های اجتماعی ناشی از همین نقصان است.

حق با شماست دوست خوب. از دیدگاهتون سپاسگزارم.

اعتماد به نفس

انواع اعتماد به نفس؛ ۳ روش شکوفا کردن اعتماد به نفس

علت عزت نفس پایین؛ ۱۱ عادت اشتباه که عزت نفس شما را نابود می‌کند


چطور در خودمان اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟

تعریف عزت نفس و ۶ توصیه کاربردی برای افزایش عزت نفس

خودویران‌گری چه مدل‌هایی دارد و چگونه می‌توان با آن‌ها مقابله کرد؟

آخرین مطالب

راهنمای سفر به قشم؛ گردشی ۴ روزه در خاک اسرارآمیز خلیج فارس

خونریزی بعد از زایمان و پاسخ به سؤالات متداول درمورد آن

معرفی کتاب مأمور شش؛ سومین اثر از سه‌گانهٔ تام راب اسمیت

خواص میخک؛ با تمام فواید و عوارض میخک آشنا شوید

مضرات آبمیوه؛ ۵ دلیل که نباید آبمیوه را جایگزین میوه کنید

ترین های جهان


بهترین کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک


گران ترین کشورهای جهان برای زندگی


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

www.724press.com/social/7957

افرادی که عزت نفس پایینی دارند همیشه به خود سخت می‌گیرند. گاهی اوقات آن‌ها حتی نمی‌توانند تعریف و تمجیدهای دیگران نسبت به خودشان را قبول کنند و آن را در حد تعارف تلقی می‌کنند. در این مطلب به معرفی نشانه‌های عزت نفس پایین و راهکارهای بهبود آن پرداخته‌ایم.

 برخی از علائم شایع کمبود عزت نفس عبارتند از:

درمان کمبود عزت نفس

برخی از علائم کم‌تر شناخته شده‌ی عزت نفس عبارت است از:

انتظارات کاری یک شغل به وضوح مشخص است. حتی اگر در یک محیط کاری پر فشار هم کار کنید باز هم نسبت به روابط موجود در اجتماع، موارد ناشناخته و غیر قابل کنترل بسیار کم‌تر خواهد بود. بنابراین برآورده کردن انتظارات در محیط‌های کاری آسان‌تر است. از این رو، بعضی از افرادی که عزت نفس آن‌ها کم است بخش زیادی از تمرکز و انرژی خود را وقف کار می‌کنند.

خیلی از ما هنوز هم می‌شنویم که افراد با عزت نفس پایین از آنجا که از چالش‌ها و امتحان کردن فرصت‌های جدید می‌ترسند، از استعدادهای خود به خوبی بهره نمی‌برند و خود را راضی می‌کنند که دستاورد چندانی از خود نشان ندهند. با این حال این سکه روی دیگری هم دارند. بعضی از این افراد چنان نسبت به شکست و رد شدن، حساس و عصبی هستند که سعی خود را می‌کنند تا برای اثبات بی‌ارزش نبودن خود بهترین را ارائه دهند.

در بسیار از مواقع، علت نداشتن عزت نفس به دوران کودکی بر می‌گردد.

این تجربه‌های منفی در دوران کودکی فرد می‌تواند منجر به عزت نفس پایین وی در بزرگسالی شود:

دوران کودکی زمانی است که خط ذهنی ما در آن شکل می‌گیرد و تمام این تجربه‌های منفی می‌تواند اثر بسیار بلند مدتی بر روی بزرگسالی ما ایجاد کند.

وقتی در مورد عزت نفس صحبت می‌کنیم، نحوه‌ی رفتار دیگران با شما ارزیابی می‌شود چرا که ما با این تفکر بزرگ شده‌ایم که نظر افراد درباره‌ی ما اهمیت زیادی دارد. آیا آن‌ها ما را تایید می‌کنند یا به نظر آن‌ها آش دهان‌سوزی نیستیم؟ آیا وقتی مورد توجه قرار نمی‌گیریم احساس بی‌ارزشی می‌کنیم؟

چنین دیدگاهی بر نوع تعریف شما از دیدگاه خودتان و عزت نفس شما تاثیرگذار خواهد بود و مسیر حرکت زندگی شما را شکل می‌دهد.

گاهی اوقات ممکن است عزت نفس پایین باعث می‌شوید سریع احساس عشق و دوست داشتن به شما دست دهد.

وقتی احساس بی‌ارزشی می‌کنید انتظار دارید که دیگران با شما رفتار خوبی نداشته باشند. بنابراین وقتی افراد، برخورد خوب و دوستانه‌ای با شما دارند، بسیار خوشحال می‌شوید و احساسات غیرواقع بینانه‌ای در شما نسبت به آن‌ها شکل می‌گیرد. چنین شرایطی می‌تواند توهم عشق و دوست داشتن را در شما ایجاد کند.

از انجا که فکر می‌کنید شریک عاطفی شما از سرتان هم زیاد است، خیلی از رفتارهای نادرست او را تحمل می‌کنید. حتی گاهی به بی‌ارزشی خود در رابطه برچسب عشق می‌زنید. در حالی که باید از خود بپرسید واقعا به علت دوست داشتن در برابر این شخص کوتاه می‌آیید یا جرات و شهامت ابراز وجود خود را ندارید؟

گاهی اوقات، خیلی از افرادی که عزت نفس پایین دارند، بسیار با استعداد هم هستند. اما آن‌ها نمی‌دانند که چطور خود را نشان داده و معرفی کنند. از این رو در جلسات کاری با کیفیت ضعیفی صحبت می‌کنند و در جملات خود از واژگانی چون «متاسفم» و «شاید» به وفور استفاده می‌کنند. از این رو بسیاری از استعدادهای این افراد در محیط کار ناشناخته باقی می‌ماند.

نتایج مطالعات محققان دانشگاه بازل نشان داده است که عزت نفس پایین می‌تواند باعث وقوع افسردگی شود. لارس مدسن، دکتر روانشناس در این خصوص می‌گوید:

احساس بی‌ارزشی یا همان عزت نفس پایین می‌تواند باعث پیشرفت افسردگی شود.

همان طور که ملاحظه کردید عزت نفس یک مسئله‌ی ریشه‌دار و عمیق است که فقدان آن عواقب ناخوشایند زیادی به دنبال دارد. هر چند بهبود عزت نفس کار ساده‌ای نیست اما شدنی است. مهم این است که از مسیر درست وارد شویم.

خیلی مواقع افراد شما را تشویق می‌کنند تا «مثبت نگر» و «شاد» باشید. این توصیه‌ها به افراد افسرده هیچ کمکی نمی‌کند. فقط باعث می‌شود احساس بدتری به خود پیدا کنند.

در خصوص درمان عزت نفس پایین هم وضع به همین منوال است. این که دیگران بگویند: «به نظر من، شما فوق العاده هستید»، «شما حرف ندارید!»، «چرا قدر خودتان را نمی‌دانید؟» یا بدتر از همه: «باید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید» کمکی به عزت نفس شما نخواهد کرد. در عوض باعث می‌شود که بیشتر احساس ناکارآمدی و گناه کنند.

برای بهبود عزت نفس باید تمرکز خود را یه سمت و سوی دیگری سوق دهید:

وقتی می‌خواهید شادتر شوید، بلافاصله این اتفاق نمی‌افتد. بلکه باید برنامه‌ریزی کنید که وقت بیشتری را با عزیزان‌تان بگذرانید.

پس برای بهبود عزت نفس خود لازم نیست مدام دنبال نظریه باشید بلکه باید راهکارهای عملی را انتخاب کنید. چون هیچ نسخه‌ی مطلقی برای بهبود آن وجود ندارد.

به گفته‌ی آبراهام مازلو، برای رسیدن به رضایت در زندگی باید ۵ سطح از نیازهای شما ارضا شود. این سطوح در نمودار زیر نمایش داده شده‌اند:

از نگاهی دیگر، فهرستی را فراهم کرده‌ایم که تمرکز بر آن‌ها می‌تواند به بهبود عزت نفس شما کمک کند:

وقتی به تدریج سعی در رفع نیازهای خود می‌کنید، خود را پیدا خواهید کرد و ناخودآگاه احساس عزت نفس و ارزشمندی در شما شکل خواهد گرفت.

 

www.724press.com/social/7957

تبلیغات حداکثر ۳۰۰ در ۳۰۰

تبلیغات | درباره ما | تماس با ما

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

شایع ‌ترین علامت شپش، خارش است. اگرچه شپش بیماری خاصی ایجاد نمی ‌کند اما گزش آن باعث ایجاد حساسیت روی پوست می ‌شود. شپش‌ ها می‌ توانند باعث ایجاد حس قلقلک روی سر یا بدن شوند طوری که احساس می‌ کنید چیزی درحال راه رفتن روی پوستتان است! در این مطلب از بخش عمومی دکتر سلام، راه های طبیعی از بین بردن شپش توضیح داده شده که در صورت انجام آن ها نیازی به مصرف داروهای شیمیایی نخواهید داشت. راه های از بین بردن شپش …

آیا تا به حال از زغال برای لایه برداری پوست خود استفاده کرده اید؟ چه نوع ماسک لایه بردار زغال می شناسید که در این راستا می تواند کمک کننده باشد و به درمان پوست چرب و دارای جوش تان کمک کند؟ در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام به بررسی مزایای ماسک لایه بردار زغال می پردازیم. با ما همراه باشید. مزایای ماسک لایه بردار زغال زغال یک محصول طبیعی است که استفاده از آن بر روی پوست ایمن است. …

بهترین مرطوب کننده طبیعی چیست؟ پوست خشک شایع ترین پوستی است که بسیاری از مردم به خصوص در ماه های زمستان از آن رنج می برند. لیستی از عوامل پوسته پوسته شدن، خشکی طولانی مدت، عادت نامناسب حمام کردن روزانه، یک عادت نادرست مراقبت از پوست است. در این زمان پوست شما به خوبی مرطوب به نظر می رسد. خبر خوب این است که شما برای خلاص شدن از پوست خشک خود مجبور نیستید به متخصص پوست مراجعه کنید. همیشه مرطوب کننده های طبیعی برای …

در مورد انقباض کپسولی چه می دانید؟ آیا می دانید افرادی که پروتز سینه انجام می دهند، ممکن است به انقباض کپسولی دچار شوند؟ انقباض کپسولی حتی سال ها بعد از عمل پروتز سینه هم می تواند اتفاق بیفتد. روش های زیادی به غیر از جراحی برای درمان این پدیده وجود دارند اما تمام این روش ها سودمند نیستند. گاهی برای برداشتن زخم، جراحی ضروری است. در این مقاله از بخش پزشکی و زیبایی دکتر سلام به بررسی انقباض کپسولی می پردازیم و در مورد …

چگونه میتوان با کمک درمان های طبیعی التهاب بدن را درمان کرد؟ آیا با مواد غذایی ضد التهاب آشنایی دارید؟ انسانها ممکن است در طول زندگی از مشکلات متعدد سلامتی رنج ببرند، از مشکلات ساده مانند آفتاب سوختگی گرفته تا بیماری های حاد مانند بیماری های قلبی. اثبات شده است که بیشتر، التهاب است که باعث این مشکلات می شود. بنابراین اگر به دنبال درمان مشکلات سلامتتان هستید، بهتر است در ابتدا به مقابله با التهابات بپردازید. در این مقاله از بخش تغذیه و بیماری …

درمان کمبود عزت نفس

جراحی تونل کارپال چیست؟ در این مورد چه می دانید؟ اکنون می دانیم که یک مولفه ژنتیکی، برای توسعه و پیشرفت سندرم تونل کارپال وجود دارد. اگر وضعیت …

زایمان می تواند یک تجربه تلخ و دردناک باشد. در این دوره نه تنها درباره سلامت نوزاد خود نگران هستید، بلکه احتمالا درباره درد زایمان یا عوارض دیگری …

انواع مختلفی از روش  های جوان  سازی گردن وجود دارد. به عنوان مثال، اگر شما حداقل سن لازم و شرایط پوستی خوبی دارید اما با ظاهر گردن خود …

ایمپلنت ها قطعاتی پیچی از جنس تیتانیوم هستند که روز به روز از لحاظ تکنولوژی ارتقا پیدا می کنند. این قطعات به صورت استوانه و بدون جراحی، استرس …

بیماری دوقطبی چیست؟ آیا با علائم این بیماری آشنایی دارید؟ بیماری دوقطبی یکی از اختلالات روانی است که فرد رفتارهای دوگانه و دو سویه ای برایش رخ می …

مصرف دارچین در طول بارداری امن است؟ استفاده از دارچین به مقدار مناسب در عادات غذایی روزانه، باعث بهبود عطر و مزه غذا می …

آیا می دانستید که بیخوابی مشکلی رایج است که بیش از ۸۰ درصد از زنان در طول بارداری به آن مبتلا می شوند؟ بی …

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

پارگی رباط صلیبی قدامی و پیچ خوردگی، از شایع ترین آسیب ها در میان ورزشکارانی هستند که ورزش ‌هایی با ریسک بالا را انجام …

ناتوانی عضلات چیست و چه زمانی بروز می کند؟ آیا بهترین راه برای ساختن عضله، خسته کردن و از پا در آوردن آن است؟ …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

 

 

افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند همیشه به خودشان سخت میگیرند. گاهی انها حتی نمیتوانند

درمان کمبود عزت نفس

تعریفهایی که از انها میشود بپذیرند و تصور میکنند مردم قصد و منظوری از ان تعریف دارند. برخی از علائم

معمولِ کمبود عزت نفس عبارتند از : به انتخاب های خود اعتماد ندارند, همیشه بیش از اندازه فکر میکنند

از چالشها میترسند و نگرانند که نتوانند بر انها غلبه کنند, به خودشان سخت میگیرند ولی با دیگران مهربانند

دائما اضطراب دارند , بیش از حد کار میکنند.

بسیاری از ما شنیده ایم که افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند بیشتر تمایل دارند موفق نباشند و از

چالشهای جدید وحشت زیادی دارند و اعتماد به نفس کافی برای استفاده از استعدادهای خود را ندارند.

گرچه برخی از انها انقدر اضطراب شکست دارند که بیش از توانایی خود تلاش میکنند فقط برای اینکه

ارزشمندی خود را ثابت کنند.

 

بیشتر مواقع این مشکل از کودکی شروع میشود. تجربه های منفی کودکی که منجر به عزت نفس پایین

میشوند عبارتند از : تنبیه های مکرر, ندیده گرفته شدن مکرر, خشونت دائمی, استانداردهای سختگیرانه

والدین, ترسانده و تحریم شدن, تحت تاثیر استرس و نا امیدی والدین بودن, کمبود محبت و ستایش و

گرمی از طرف خانواده.

اگر عزت نفس پایینی داشته باشید همیشه منتظرید مردم با شما بد رفتار کنند و وقتی مردم کاملا با

شما مهربان هستند احساس لذت بیش از حد میکنید و احساس خوب کاذبی به انها پیدا میکنید. این

ممکن است اشتباها به عشق تعبیر شود و باعث شود افرادی که فقط میخواهند با شما اشنا شوند

(در ابتدای رابطه) از نزدیک شدن به شما بترسند. این باعث میشود در همان ابتدای رابطه شکست

بخورید.  وقتی فکر میکنید که یک فرد میتواند شریک خیلی خوبی برای شما باشد چیزهایی را تحمل

میکنید که نباید تحمل کنید. گاهی شما حتی عشق را با عزت نفس اشتباه میگیرید. افراد دارای عزت

نفس پایین گاهی استعدادهای ذاتی خوبی دارند. اما نمیدانند چطور ان را نشان دهند و از استعداد

خود در محیط کار کسب درامد کنند. در طول جلسات کاملا  ساکت هستند و در طول معرفی ها ضعیف

برخورد میکنند و در مکالمه روزانه اغلب از کلماتی مثل “متاسفم” و “شاید” استفاده میکنند و در نتیجه

کارفرما و دیگر همکاران انها فکر میکنند که او بی استعداد است. این میتواند منجر به افسردگی شود.

بر اساس مطالعات انجام شده ,در طول زمان عزت نفس پایین منجر به افسردگی میشود. دکتر روانشناس

لارس مدسن (Lars Madsen) بیان میکند که عزت نفس پایین یک عامل کلیدی در ایجاد و عدم درمان

افسردگی ست.

 

 

همانطور که دیدیم عزت نفس پایین ریشه های عمیقی دارد و منجر به عواقب متعددی میشود. برای حل

این مشکل هیچ راه حل ساده ای وجود ندارد ولی برطرف کردنش غیر ممکن هم نیست. کلیدش این است

که از روشهای درست استفاده کنید.

 

 

اغلب مواقع مردم میشوند که “مثبت بمان”, “هی ! با انرژی باش”. افرادی که مبتلا به افسردگی هستند

درمان کمبود عزت نفس

همه اینها را میدانند ولی کمکی به انها نمیکند. این فقط حال انها را بدتر میکند. خیلی از مواقع به افراد

دارای عزت نفس پایین گفته میشود “تو فوق العاده ای”, “تو واقعا عالی هستی” , چرا از خودت بیشتر

راضی نیستی؟” یا حتی میگویند “هی تو باید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشی” اینها هیچکدام

عزت نفس انها را بالا نمیبرد. در عوض احساس بی کفایتی و حتی گناه میکنند. برای بهبود عزت نفس

باید بر خودتان متمرکز باشید.

 

 

 

مانند شادی, شما وقتی به خود میگویید شادتر باشید فورا شادتر نمیشوید. شما باید روشهای

خاصی مثل دستیابی به یک هدفی که واقعا برایتان مهم است را پیش بگیرید مثل دنبال کردن

ویژگی ای که عاشقش هستید. وقتی میخواهید عزت نفس خود را بالا ببرید خیلی در مورد

روشهای ان فکر نکنید. هیچ راه مستقیمی برای بهبودش نیست. عزت نفس باید یک محصول

جانبی رضایت کلی از زندگی باشد. برای اینکار باید به نیازهای روانی کلیدی خود و براوردن

انها توجه کنید.

 

 

 

وقتی به تدریج مهارت های خود را برای براوردن نیازهای بالا, بهبود ببخشید میتوانید عزت نفس

را از یاد ببرید و ناگهان میفهمید که به ادمی تبدیل شده اید که به خودتان حس غرور و افتخار دارید.

 

 

آیا این مقاله برای شما مفید است؟ لطفا نظر دهید.

 

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ارسال

از آخرین خبرها و محصولات جدید مطلع باشید

استفاده از مطالب فروشگاه اینترنتی کارنیل فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت کارنیل می‌باشد.

تمامی كالاها و خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

درمان کمبود عزت نفس

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Wird geladen…

Wird geladen…

عزت نفس چیست و راه های درمان کمبود عزت نفس

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird geladen…

Wird verarbeitet…

Playlists werden geladen…

امروز پنج شنبه , ۲۹ فروردین , ۱۳۹۸ شما در تک بوک هستید.

بازدید

ضعف عزت نفس/

موانع زیادی در راه آرامش زندگی ما قرار دارند: فشار روحی ناشی از کار، مسائل خانوادگی، مشکلات جسمی، مشکلات مالی و مواردی که در روابطمان با دیگران به آن‌ها نیاز داریم. این فهرست پایانی ندارد، هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شویم در کنار تلاش‌هایی که برای رسیدن به سلامتی و راضی بودن از خودمان باید انجام دهیم، چطور می‌توانیم از عهده این همه نگرانی بربیاییم؟ پاسخ این است که باید آرامشمان را حفظ کنیم که آن‌هم فقط در صورتی ممکن است که احساس خوبی نسبت به خودمان داشته باشیم. باور کنیم که ما مهم و ارزشمند هستیم، از عهده مشکلات برمی‌آییم، حق انتخاب داریم و از عزت ‌نفس کافی برخورداریم.
ضعف عزت‌ نفس که میلیون‌ها نفر دچار آن هستند، افراد مبتلا را محکوم می‌کند که سال‌ها در دام ترس، نگرانی، بدبختی و آسیب‌های عاطفی از قبیل افسردگی، ناراحتی، ناامیدی و تنهایی طولانی ‌مدت گرفتار بمانند و این افراد همیشه خودشان را سرزنش می‌کنند.

درمان کمبود عزت نفس

کمبود عزت نفستان را درمان کنید
زن و مرد، پیر و جوان، فقیر و غنی، همه به نسبت مساوی از کمبود عزت‌نفس رنج می‌برند. با وجود این، جامعه نسبت به این مسئله بی‌توجه‌ است و برای کم کردن درد این بیماران هیچ کاری انجام نمی‌دهد.
✍ شناختن نشانه‌های کمبود عزت‌نفس اهمیت زیادی دارد:
?  احساس عدم‌کفایت، حقارت و بی‌لیاقتی
? ترس، نگرانی، عدم اعتماد به نفس و بی‌میلی در انجام کارهای جدید
? خودداری از در میان گذاشتن افکار، ایده‌ها و احساسات با دیگران
? ترس از شکست، طرد شدن، انتقاد و پذیرفته شدن در جمع دیگران
? تردید در مورد ناتوانی‌ها، ارزش یا محبوبیت خود
?  احساس نالایقی و ذاتاً ناقص بودن
?  ناتوانی در تشخیص اینکه به چه کسی و چه زمانی می‌شود اعتماد کرد.
?  حمله‌های مدام کمبود عزت‌نفس و سپس افسردگی
? کم‌کاری یا سخت‌کوشی
?  عدم تعادل، کنترل کردن رفتار دیگران، سعی در راضی کردن همه اطرافیان
پس از تشخیص ضعف عزت نفس ، چه کنیم؟
وقتی متوجه می‌شوید که کمبود عزت ‌نفس دارید، باید دست به کار شوید زیرا بدون تلاش مداوم در مدت ‌زمانی معین نمی‌توانیم از این دام نجات پیدا کنیم. هیچ نوع راه‌ حل سریعی برای درمان این بیماری وجود ندارد زیرا وقتی عادت کردیم که نسبت به خودمان نگاهی منفی داشته باشیم، تغییر این طرز فکر مشکل خواهد بود چرا که این طرز فکر در همه مسائل زندگی‌مان نفوذ کرده است.
بسیاری از مردم فکر می‌کنند که اگر کسی اراده کند، به سادگی می‌تواند بر ضعف عزت‌ نفس خود غلبه کند ولی این تفکر اشتباه است، زیرا اگر می‌شد به همین راحتی به این وضعیت پایان داد، همه همین کار را می‌کردند و هیچ کس دچار کمبود عزت نفس نبود. این درست نیست که فکر کنیم انسان می‌تواند با تکرار یک سری جمله‌های تلقینیِ مثبت بر ضعف عزت ‌نفس غلبه کند. این طرز فکرها بیشتر به ضرر این افراد است تا به نفعشان.
اولین قدم در راه درمان، این است که بدانیم کمبود عزت‌ نفس در دوران کودکی و در نتیجه تجربه‌های منفی شکل گرفته می‌گیرد. در اثر این تجربه‌ها کودک نسبت به خودش بدبین می‌شود. شاید علت این مسئله، انتقاد بیش از حد از کودک، سوء استفاده عاطفی یا کلامی، بی‌توجهی، طردشدگی، برخوردار نبودن کودک از حمایت و تائید اطرافیان و توصیه‌های منفی والدین به او باشد. بعد از اینکه فرد مبتلا تشخیص می‌دهد که به این عارضه دچار شده است، خودش مسئول است که برای رهایی از آن تصمیم‌گیری کند. در غیر این صورت این ضعف عزت نفس تا آخر عمر در هر کاری که او انجام می‌دهد، هر حرفی که می‌زند و هر کاری که از انجامش اجتناب می‌کند، ظاهر خواهد شد.
دومین قدم در درمان این بیماری، هوشیار بودن است. مهارتی که برای هر نوع تغییر سازنده‌ای ضرورت دارد. این بیماران باید از بدبینی که نسبت به خودشان دارند و داستان‌های ساختگی که در مورد رفتار دیگران به خودشان می‌گویند، آگاه باشند. برای مثال خانمی که به خودش می‌گوید چون شوهرش مستقیماً از سر کار به منزل نیامده است پس حتماً او را دوست ندارد. یا مردی که می‌بیند همسرش وزنش را کم کرده و لباس‌های جدید می‌خرد بدبین می‌شود و با خودش می‌گوید که حتماً او به شخص دیگری علاقه‌مند شده است. این‌ها دو مورد از داستان‌های ساختگی در مورد دیگران بود. تا زمانی که شرایط، این فرضیه‌ها را تائید نکرده باشند همه این‌ها صرفاً بدبینی هستند و هیچ پایه و اساسی ندارند و گویای حقیقت نیستند.
وقتی شخصی متوجه می‌شود که دچار بدبینی است، باید داستان‌های این ‌چنینی را که از خودش می‌سازد تجزیه‌ و تحلیل کند و از خودش بپرسد که آیا این داستان‌ها واقعی هستند و آیا این افراد سابقه انجام چنین کارهایی را داشته‌اند یا اینکه همه این حرف‌ها ساخته تخیلات اوست؟ در ابتدا این کار بسیار دشوار خواهد بود، زیرا عادتِ تغییر دادن واقعیت به دلیل تردیدهای این اشخاص نسبت به خودشان و نگرانی‌هایی که دارند، به شکل الگوهایی درآمده است که همیشه به علت کمبود عزت‌نفس، این رفتارها را از خودشان بروز می‌دهند ولی با گذشت زمان و با کمک دیگران سرانجام متوجه می‌شوند که تا چه حد واقعیت را تغییر می‌داده‌اند و به نتیجه‌گیری‌های غلط می‌رسیده‌اند.
آگاه و هوشیار بودن در تشخیص افکار مخرب و مشکل‌زای فرد مبتلا به ضعف عزت‌ نفس مهم است، زیرا وقتی آگاه می‌شویم می‌توانیم رفتارمان را اصلاح کنیم و از آنجایی که رفتار ما نتیجه فکر نادرست است، با اصلاح کردن طرز تفکرمان دیگر دچار آشفتگی‌های عاطفی ناشی از ضعف عزت ‌نفس نخواهیم شد.
برگرفته از : کتاب سبز

برچسب ها

مطالب مشابه با این مطلب

مشکلات و مسائل ازدواج مجدد/ گاهی به این فکر می‌کنم که ازدواج با همکارم که مثل من یک سالی می‌شود از همسرش جداشده کار درستی است یا نه اما خیلی زود این فکرها به سراغم می‌آید که فرزندم قرار است چگونه با ازدواج من […]

آیا از شیطنت های فرزند خود احساس خستگی می کنید ؟ وقتی بحث کارهای روزمره مطرح باشد شاید فکر شما را آنقدر مشغول نکند ولی وقتی بحث تحصیل و تمرکز حواس باشد قضیه جدی تر می شود. آیا فرزندتان همیشه تکالیف خود را فراموش […]

حقایقی از قوانین مورفی/ همهٔ ما بارها در شرایطی قرار گرفته‌ایم که در آن کارها خوب پیش نرفته و زندگی روی خوب خود را به ما نشان نداده است. قانون مورفی از بدبینی و تمایل ما به توجیه و یافتن علت برای رویدادهای ناخوشایند […]

فواید شگفت انگیز مطالعه ۱- مطالعه استرس را کم می‌کند زمانی که استرس دارید ترجیح می‌دهید چه کارهایی انجام دهید؟ پیاده‌روی کنید؟ یا موسیقی گوش دهید؟ محققان دانشگاه ساسکس اطمینان داده‌اند در مواقع استرس باید مطالعه کرد.

۱۵ راه تبدیل زندگی مجردی به بهترین زندگی ها/ مجرد بودن فوق‌العاده‌ است. درست نمی‌گویم؟ با اینکه ممکن است وقتی مجرد هستید، احساس تنهایی بیشتری کنید ولی به طور کلی تجربه‌ای عالی است.

مهارت های مذاکره را بیاموزیم/ شما هر روزه بر سر بسیاری از مسائل مذاکره می‌کنید؛ از مسائل کوچکی مثل اینکه چه کسی زباله‌ها را به بیرون ببرد تا مسائل بزرگی مانند حقوق مورد نظرتان در شغل جدیدی که قبول می‌کنید.

كتاب رمان

كتاب اندروید

كتاب پزشكي

دانلود كتاب تاريخي

کتاب اجتماعي سياسي

دانلود كتاب كودكان

كتاب علوم غريبه

كتاب علمي دانشگاهي

دانلود كتاب موفقيت

كتاب تجارت الكترونيك

دانلود كتاب كامپيوتر

آموزش زبان خارجي

كتاب متفرقه

دانلود كتاب مذهبي

دانلود كتاب شعر

دانلود كتاب ادبيات

دانلود كتاب ورزشي

دانلود كتاب هنر

كتاب جغرافيا و نقشه

كتاب بانوان و زيبايي

كتاب نقد و بررسي

فيلمنامه و نمايشنامه

كتاب مديريت

كتاب زبان اصلي

درمان کمبود عزت نفس

دانلود كتاب صوتي

كتاب گوشي موبايل

كتاب فلسفه و منطق

كتاب رشته برق

فال حافظ

انجمن

بانک مقاله

شطرنج آنلاین

استخاره با قرآن

تست هوش آنلاین

گروه یاهو تک بوک

تست شخصیت شناسی

دانلود آهنگ های پرطرفدار جدید

دانلود آهنگ جدید

دانلود آهنگ

دانلود آهنگ شاد

دانلود آهنگ ریمیکس

اقامت ترکیه

درس پژوهی

اقدام پژوهی

دانلود آهنگ جدید

تور لحظه آخری

کتاب بیشعوری

کتاب گویا

کتاب صوتی

دانلود کتاب اندروید اخلاق خوبان عناوین اصلی کتاب اندروید « اخلاق خوبان » شامل : اشاره هوالحق شیوه شکفتن آری نه عشق حق خشوع تاثیر همنشینی زمزم عقل محبان محبوب وصایای اهل بیت

دانلود کتاب اندروید تهدید آمیز کتاب رمان تهدید آمیز با ژانر معمایی و ترسناک تقدیم علاقمندان می شود . در صفحه ۲۵ این رمان می خوانیم : شکمش پاره شده بود و دل و رودش بیرون ریخته بود ! حالم کم کم داشت به […]

دانلود کتاب رمان اندروید من روحم رمان اندروید من روحم داستان در مورد سرنوشت یک روح است که از هویت خود باخبر نیست و دلیل مرگش را نمی داند . بین دنیای زندگان و مردگان گرفتار شده و تا دلیل مرگش را نفهمد به […]

مشکلات و مسائل ازدواج مجدد/ گاهی به این فکر می‌کنم که ازدواج با همکارم که مثل من یک سالی می‌شود از همسرش جداشده کار درستی است یا نه اما خیلی زود این فکرها به سراغم می‌آید که فرزندم قرار است چگونه با ازدواج من […]

همه چیز درباره توکل/ یکی از عوامل و زمینه های سبب سازی توکل به خداوند است. در قرآن آیات فراوانی درباره توکل وجود دارد از جمله می فرماید: وَ عَلَی اللَّهِ فَلْیتَوَکلِ الْمُؤْمِنُونَ. افراد با ایمان باید تنها بر خداوند توکل کنند.

به این ۱۸ علت منطقی به همسرتان وفادار بمانید/ ۱. وفادار بودن به همسرتان او را هم تشویق می‌کند که به شما وفادار باشد. ۲.وفادار بودن باعث دوام رابطه/ازدواج‌تان می‌شود. سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای خاتمه دادن به یک رابطه/ازدواج خیانت کردن است.

تمامی حقوق و مطالب سایت برای تک بوک محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.


فید
نقشه سایت

درمان کمبود عزت نفس
درمان کمبود عزت نفس
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *