علائم کمبود عزت نفس

علائم کمبود عزت نفس
علائم کمبود عزت نفس

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

برای همه‌ی ما لحظاتی وجود دارد که خجالت می‌کشیم، می‌ترسیم و مضطرب می‌شویم. گاهی خود را سرزنش می‌کنیم، تصویر نامناسبی از خود در ذهن داریم و اعتماد به نفس لازم را از دست می‌دهیم. تا این جای کار وضعیت عادی و همگانی است. البته بگذریم از دوستانی که همیشه و همیشه خود را دوست دارند و خود را درجه‌یک و عالی می‌دانند. بحث ما مسئله‌ی کمبود اعتماد به نفس است. یعنی وقتی نگاه منفی در تمام امور روزانه‌ی شما جاری است، همیشه منتظر شکست هستید و از نظر احساسی، فیزیکی یا روان‌شناسی ضعیف شده‌اید. اگر به خودتان ایمان ندارید، باید بدانید که باک موتور شما برای حرکت به سوی موفقیت خالی است. در ادامه ۲۰ مورد از علائم کمبود اعتماد به نفس مطرح شده‌ است. آنها را بخوانید و سعی کنید خود را بهتر بشناسید. گام اول برای حل هر مسئله‌ای شناخت آن است پس قبل از هر چیز باید بدانیم علائم کمبود اعتماد به نفس چیست و افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند چگونه رفتار می‌کنند؟

علائم کمبود عزت نفس

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در جمع راحت نیستند. به ویژه وقتی دوست و آشنایی برای همراهی ندارند، صحبت کردن در جمع برای‌شان بسیار دشوار است. این افراد سعی می‌کنند خود را به روش‌های مختلف سرگرم کنند تا از ارتباط با سایرین دوری کنند و این روزها چه چیزی بهتر از تلفن همراه برای فرار از جمع؟! اگر شما هم این‌طور هستید، قدم اول را بردارید و با خود عهد کنید که در جمع با تلفن‌تان کار نکنید یا الکی خود را مشغول به کاری نشان ندهید. فقط به فکر این باشید که چطور سر صحبت را باز کنید و با اعتماد به نفس حرف بزنید. به خود بگویید: «من هم مثل بقیه‌ی افراد قدرت حرف‌ زدن و ارتباط برقرار‌ کردن رو دارم و اگه با کسی سر صحبت رو باز کنم، حتما گفت‌و‌گوی خوبی خواهیم‌ داشت.»

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در بحث‌ها سریعا عقب‌نشینی می‌کنند. آنها توان متقاعد کردن دیگران را در خود نمی‌بینند. حتی وقتی که واقعا حق با دیگران نباشد، بیهوده با آنها موافقت می‌کنند تا نیازی به ادامه‌ی بحث پیش نیاید. دوستان عزیز! بدانید و آگاه باشید که هر کسی نظری دارد و نظر هر کس زاییده‌ی افکار، سواد و خواسته‌هایش است. با ابراز نکردن و دفاع نکردن از عقاید و ایده‌های خود، در واقع به افکار، سواد و خواسته‌هایتان توهین می‌کنید. شما درست به اندازه‌ی فردی که مخالفش هستید، حق دارید دیدگاه خود را بیان کنید و چه بسا که حق با شما باشد! ساکت ننشینید و با آرامش، نظر واقعی خود را مطرح‌ کنید. روش‌های متقاعد کردن متعدد هستند، مثلا می‌توانید از مهارت داستان‌گویی برای متقاعد کردن دیگران استفاده کنید.

مرتب بودن، آرایش و پیرایش بسیار پسندیده است. اما اگر اهمیت‌ دادن به سر و وضع بیش از حد طبیعی باشد، یعنی شما از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برید. یادتان باشد اعتماد به نفس از درون سرچشمه می‌گیرد و ربطی به عوامل بیرونی ندارد. با خود بگویید من زیبا هستم و ضمن رعایت نکات بهداشتی و پیراستگی، خود را بیش از حد درگیر سر و وضع و لباس‌تان نکنید. باور کنید اگر ساعت‌ها جلوی آینه نایستید و وقت خود را صرف طراحی تابلویی از رنگ روغن نکنید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

انتقاد‌پذیر باشید. اگر دوست‌تان در مورد مسئله‌ای از شما انتقاد کرده است، از او نرنجید (خب البته ما در اینجا فرض کرده‌ایم دوست شما اصول انتقاد سازنده را به درستی رعایت کرده است!). سعی‌ کنید به آن بیندیشید و در صورت منطقی بودن، عیب خود را رفع‌ کنید. از علائم کمبود اعتماد به نفس، این است که فرد مذکور از شنیدن نقد سایرین آزرده می‌شود و در خود می‌شکند. این افراد با شنیدن نقد عصبانی می‌شوند و ناراحتی‌شان روی بقیه‌ی کارهایشان هم اثر می‌گذارد. مثلا نقدی که همکارش به او وارد کرده‌ است، باعث بدخلقی او با دوستان و خانواده‌اش می‌شود.

اول فکر کنید و بعد حرف بزنید. این راهکار کلید موفقیت شما در گفت‌و‌گو‌هاست. بی‌محابا و بی‌تفکر حرف‌ زدن، نتایج مخربی دارد. اول حرف خود را مزه‌مزه کنید و سپس ابراز عقیده کنید. در این صورت ترس و پشیمانی برای‌تان به بار نخواهد‌ آمد. بعد از اینکه فکر کردید و جوانب حرف خود را سنجیدید، نظر خود را شجاعانه ابراز‌ کنید و آرام و شمرده سخن بگویید تا تأثیرگذار بشوید.

از علائم کمبود اعتماد به نفس، نداشتن نظرات ثابت است. افرادی که در آنها علائم کمبود اعتماد به نفس دیده می‌شود، سریعا و تحت تأثیر عوامل و افراد مختلف نظرشان عوض می‌شود. در حقیقت این افراد، جرئت صراحت و کنترل زندگی خود را ندارند. دمدمی مزاج هستند، مدام شک می‌کنند و از این شاخه به آن شاخه می‌پرند. صریح باشید، فکر کنید، تصمیم‌تان را بگیرید و تغییرش ندهید.

یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس، واکنش‌های نامناسب در برابر تحسین‌شدن است. وقتی اعتماد به نفس کافی ندارید، مدام سعی می‌کنید تعریفی را که از شما می‌شود انکار کنید. مثلا وقتی شخصی از لباس خوب شما تعریف می‌کند، شروع می‌کنید به توجیه کردن دلایل مثبتی که قید کرده‌ است، به شکلی که فرد بیچاره را از گفته‌ی خود پشیمان می‌کنید. این یعنی شما یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس را دارید. مثلا می‌گویید: «نه این لباس رو از حراجی خریدم» یا «اتفاقا این تنها لباسیه که بهم میاد. من معمولا بدقواره و ناجورم». خب این چه کاری است که می‌کنید؟! بپذیرید که از نظر آن فرد، شما برازنده بوده‌اید و با تشکر‌ کردن نشان‌ دهید که لیاقت تحسین را داشته‌اید.

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، قبل از رسیدن به اهداف و رؤیاهای خود تسلیم می‌شوند. آن‌قدر انرژی‌های منفی دارند که رمقی برای‌شان باقی نمی‌ماند. همیشه باید خود را باور داشت و به دنبال آرزوها رفت و از شکست نهراسید.

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس، مقایسه‌ی خود با دیگران است، به ویژه مقایسه با افرادی که موفق‌تر هستند. افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، به جای اینکه بر روی مسیر خود تمرکز کنند، مدام نگاه‌شان به دیگران است. مقایسه‌ کردن با دیگران مسخره‌ترین کار ممکن است. همان‌طور که بعضی از افراد از شما موفق‌تر هستند، دسته‌ای دیگر نیز وجود دارند که شما از آنها برتر هستید و این روند تا انتهای دنیا ادامه دارد. پس خودتان را فقط و فقط با شخص شخیص خودتان مقایسه‌ کنید. مهم‌ترین رقیب شما خودتان هستید.

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، خمیده هستند و صاف راه نمی‌روند. آنها طوری حرکت می‌کنند که انگار از خودشان شرمنده و خجل هستند. سعی کنید صاف راه بروید. سرتان را بالا بگیرید و برای تنظیم حرکات بدن خود وقت بگذارید.

هر کسی اشتباه می‌کند. اما کسی که کمبود اعتماد به نفس دارد، مدام دلیل‌تراشی می‌کند و برای دیگران توضیح می‌دهد. این افراد حتی اگر به موفقیت دست پیدا‌ کنند باز هم خود را ملزم به توضیح دادن به دیگران می‌بینند.

این افراد دیگران را بانی همه چیز می‌دانند، چه خوب و چه بد، البته بیشتر بدی‌ها را نتیجه‌ی اعمال دیگران می‌دانند. با این کار مسئولیت را از خود سلب می‌کنند و از بار پذیرش آن شانه خالی می‌کنند.

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس بهانه‌تراشی و دلیل آوردن در برابر انتقاد سایرین است. فردی که اعتماد به نفس کافی دارد، به آرامی به نقد و نظر دیگران گوش می‌کند و سر فرصت با بررسی و تحلیل آن نقد، تصمیم لازم را برای تغییر یا بی‌اعتنایی می‌گیرد. اما اگر در مقابل انتقاد دیگران سریعا شروع به دلیل و بهانه آوردن می‌کنید، یعنی یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس در شما هویدا شده‌ است. در واقع می‌خواهید به دیگران ثابت کنید که ارزشمند هستید و هیچ وقت اشتباه نمی‌کنید. در حالی‌که همه‌ی افراد ممکن است اشتباه کنند.

دست‌ به‌ سینه‌ بودن یا مورب قرار‌دادن پاها به شکل ضربدری، از علائم کمبود اعتماد به نفس است. زبان بدن خیلی چیزها از درون و رفتار شما فاش می‌کند. افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند، همیشه حالت تدافعی دارند، منقبض و معذب هستند. در چنین مواردی حرکات بدن حالت ناراحت و منقبضی نشان می‌دهد.

نمی‌توان همه را راضی نگه‌ داشت. اگر کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام بدهید یا حتی درست‌ترین و منطقی‌ترین حرف ممکن را بزنید، باز هم فردی پیدا می‌شود که با شما مخالف است. متأسفانه افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، این طور به قضیه نگاه نمی‌کنند. آنها مدام در پی تأیید و رضایت دیگران هستند.

وقتی کمبود اعتماد به نفس داشته‌ باشید، از پیروزی‌هایتان هم لذت نمی‌برید. افرادی که این ویژگی‌ را دارند، نقش خود را در تمام وقایع، چه مثبت و چه منفی کم‌رنگ می‌بینند. بنابراین قادر نیستند از دستاوردهای خودشان لذت ببرند. همه‌ی موفقیت‌های خود را به پای شانس می‌گذارند و مطمئن هستند، دفعه‌ی دیگری در کار نیست و شانس همین یک‌بار در خانه‌شان را زده‌ است.

ترس از تغییر هم یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس است. افراد این چنینی، میلی به تغییر ندارند. حتی اگر در وضعیت کاری یا زندگی نامناسبی باشند، از تغییر می‌ترسند و توان لازم برای مدیریت‌ چالش‌های ناشی از تغییر را ندارند.

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس بدبینی است. افراد بدبین مدام غر می‌زنند و همه چیز را با منفی‌بافی نقد می‌کنند. به عبارت خودمانی، زبان خوش ندارند و احساسات منفی‌شان را به دوستان، همکاران و خانواده‌ی بی‌نوایشان نیز منتقل می‌کنند. آنها خوش‌بین نیستند و مانند بمبی بزرگ از نفرت و بدبینی، هر لحظه ممکن‌ است منفجر بشوند. برای داشتن اعتماد به نفس، لازم است خوش بینی را چاشنی زندگی خود کنید.

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، همیشه از آینده می‌ترسند. نمی‌توانند از زمان حال بهره ببرند. غصه‌ی آینده را می‌خورند و فراموش می‌کنند که دنیا دو روز است و این حساب و کتاب‌ها راه به جایی جز کوچه‌ی تاریک بدبینی و بدبختی نمی‌برد.

این افراد دوست دارند به کمال هر چیز دست پیدا‌ کنند. اما علی‌رغم این میل، جرئت کافی برای تلاش ندارند. در حقیقت ترس‌های آینده موجب می‌شود فکر کنند برای ابراز نظر و موفق بودن باید کاملِ کامل باشند. پس وقتی به نهایت موفقیت دست نمی‌یابند، خود را ناقص می‌بینند و شرم و خجالت به سراغ‌شان می‌آید.

با شناخت علائم کمبود اعتماد به نفس ضمن اینکه می‌توانید مشکلات احتمالی خود را درباره‌ی این ویژگی نامطلوب شناسایی و رفع کنید، رفتار دیگران را هم بهتر درک خواهید کرد و اگر با فردی رو‌به‌رو بشوید که علائم کمبود اعتماد به نفس دارد، با او راحت‌تر ارتباط برقرار خواهید‌ کرد. اعتماد به نفس یکی از اصلی‌ترین محرک‌ها برای موفقیت است. کسب آن کمی تلاش و همت می‌خواهد. روی خودتان کار کنید. اعتماد به نفس بال پروازی است که خدای بزرگ برای پرواز به سمت شادی و موفقیت در اختیار بشر قرار داده‌ است. بال پرواز خود را نچینید. پرواز کنید و لذت شادی و پیروزی را تجربه‌ کنید.

برگرفته از: livestrong lifehack

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

راهکارهایی عملی و ساده برای اینکه اعتماد به نفس خود را به سرعت افزایش دهید و از نتایج آن شگفت‌زده شوید

10000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

علائم کمبود عزت نفس

کاملا درسته. ممنون از تیم چطور

سپاس از شما که همراه ما هستید

چه جالب …. تا حالا به بحث اعتمادبنفس اینجوری نگاه نکرده بودم….ممنون از شما

ممنون از همراهی شما دوست خوبم

خانوم نیلوفر نازنین به درستی یکی از معضلات زندگی هر فرد می تواند کمبود اعتماد بنفس باشد و چه تعداد جرایم و کاستی های اجتماعی ناشی از همین نقصان است.

حق با شماست دوست خوب. از دیدگاهتون سپاسگزارم.

اعتماد به نفس

انواع اعتماد به نفس؛ ۳ روش شکوفا کردن اعتماد به نفس

علت عزت نفس پایین؛ ۱۱ عادت اشتباه که عزت نفس شما را نابود می‌کند

خودویران‌گری چه مدل‌هایی دارد و چگونه می‌توان با آن‌ها مقابله کرد؟


چطور در خودمان اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟

تعریف عزت نفس و ۶ توصیه کاربردی برای افزایش عزت نفس

آخرین مطالب

راهنمای سفر به قشم؛ گردشی ۴ روزه در خاک اسرارآمیز خلیج فارس

خونریزی بعد از زایمان و پاسخ به سؤالات متداول درمورد آن

معرفی کتاب مأمور شش؛ سومین اثر از سه‌گانهٔ تام راب اسمیت

خواص میخک؛ با تمام فواید و عوارض میخک آشنا شوید

مضرات آبمیوه؛ ۵ دلیل که نباید آبمیوه را جایگزین میوه کنید

ترین های جهان

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

پرفروش ترین فیلم های جهان؛ ۲۵ فیلمی که گیشه را از آن خود کرده‌اند

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند

بهترین برد گیم های دنیا؛ ۳۰ بازی جذاب برای تقویت هوش و ذهن

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

شاید پیش خود فکر کنید که در پنهان کردن نقطه‌ضعف‌هایتان بسیار قهار و توانا هستید؛ باید بدانید که برخی نشانه‌های عزت نفس پایین به‌حدی مرموز هستند که شما حتی نمی‌توانید به‌راحتی تشخیص دهید، آنچه گرفتارش هستید، نشانه‌ای از عزت نفس پایین است. همراه ما باشید، می‌خواهیم تعدادی از عجیب‌ترین نشانه‌های عزت نفس پایین را برای‌تان بازگو کنیم.

علائم کمبود عزت نفس

تمام رفتارهای شما از زبان بدن گرفته تا روابط زناشویی، نشانه‌هایی از میزان عزت نفس شما را در خود پنهان کرده‌اند. حتی اینکه چه زمانی و چه کسانی را به یک مهمانی دعوت کنید هم نشان‌دهنده‌ی میزان عزت نفس شماست.

اگر معتقدید که این نشانه‌های عزت نفس پایین، فقط باعث می‌شود که شما فردی دمدمی‌مزاج و خاص به‌نظر برسید، در اشتباهید.

عزت نفس پایین مشکلی جدی است و نیاز به راه‌حل و درمان جدی دارد. لازم است بدانید که میزان عزت نفس شما چقدر است؛ چراکه بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته در مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه تگزاس، عزت نفس پایین به‌طور قطع روی شکست‌های شغلی، روابط اجتماعی و عاطفی و میزان شادی شما تأثیر می‌گذارد. اگر حال‌تان خوب نیست و شاد نیستید، به‌احتمال قوی در رابطه‌ای اشتباه قرار دارید یا شغل‌تان را آن‌طور که باید، دوست ندارید یا شاید دیوارهایی که به دور خودتان کشیده‌اید، مانع ارتباط مؤثر شما با خانواده و دوستان‌تان می‌شود.

اگر نگاهی عمیق و دقیق به زندگی و عادت‌های خود بیندازید، شاید متوجه جای خالی عزت نفس در زندگی خود شوید، اما دانستن این مسئله اولین گام برای بهبود عزت نفس و دست‌یابی به قدرت درونی خودتان است تا بتوانید زندگی خود را شادتر کنید.

اگر کسی در خیابان به شما تنه بزند، آیا شما از او معذرت‌خواهی می‌کنید؟ افرادی که عزت نفس پایینی دارند معمولا خود را مقصر می‌دانند و برای خودشان به‌اندازه‌ی کافی ارزش قائل نیستند و تقصیر تمام مشکلات و مسائل را به گردن می‌گیرند.

پیشنهاد: وقتی که می‌خواهید معذرت‌خواهی کنید، به خودتان تذکر دهید که معذرت‌خواهی شما بیجاست و شما اشتباهی مرتکب نشده‌اید. مسلما در مواردی که واقعا مقصر هستید، عذرخواهی صحیح نشانه‌ی پذیرش اشتباه و بلوغ اجتماعی شماست.

چقدر به شانس اعتقاد دارید؟ آیا دلیل همه‌ی موفقیت ها و اتقافات خوب زندگی‌تان را، فقط شانس یا لطف الهی می‌دانید؟ یا حتی کمی فراتر رفته و گاهی فکر می‌کنید که لیاقت کسب موقعیت‌های خوب فعلی‌تان را نداشته‌اید و فقط شانس آورده‌اید؟ واقعیت این است که موفقیت‌های شما حاصل دسترنج و تلاش شما هستند. هوش، استعداد و شخصیت شما نقش مهمی در پیشرفت شما بازی می‌کنند و انکار نقش خودتان در پیشرفت‌هایتان یعنی اینکه شما در مورد خودتان معقول و صادقانه قضاوت نمی‌کنید. این مسئله، خود را به صورت نپذیرفتن تعریف و تمجید یا انتقاد از دیگران نیز نشان می‌دهد.

پیشنهاد: تمرین کنید تا وقتی کسی از شما تعریف می‌کند به‌جای رد کردن این تعریف، فقط از او تشکر کنید. چه اشکالی دارد که دیگران بدانند شما واقعا توانا و در کاری که انجام می‌دهید، فوق‌العاده هستید.

آیا هنگام خرید لباس یا لوازم دکوری منزل، دائما به اینکه دیگران چه نظری در مورد خرید شما خواهند داشت، فکر می‌کنید؟

یا حتی بدتر، آیا رشته‌ی تحصیلی شما رشته‌ی موردتأیید و علاقه‌ی والدین شماست یا رشته‌ای را انتخاب کرده‌اید که به رؤیاهای شما نزدیک‌تر است؟ مقایسه‌ی خودتان با افراد دیگر و زندگی برای گرفتن تأیید دیگران، قاتل عزت نفس و مانع سرسخت شما برای لذت بردن از زندگی است.

پیشنهاد: دست از مقایسه‌ی خود با دیگران بردارید. اگر این کار برایتان سخت است، برنامه‌ی «از آلیس بپرس» دانشگاه کلمبیا پیشنهاد می‌کند که روی شباهت‌های خود با دیگران تمرکز کنید.

آیا مردن را به هم‌اتاق بودن با کسی که از شما متنفر است، ترجیح می‌دهید؟ آیا عقاید خود را نادیده می‌گیرید و اظهارنظر نمی‌کنید تا مبادا دیگران از شما بدشان بیاید؟ دوری از بحث و تأیید بی‌مورد نظرات دیگران برای خوشایند آ‌نها، نشانه‌ی عزت نفس پایین است.

پیشنهاد: باور کنید که نظر و عقیده‌ی شما مهم و محترم است و دائم خودتان و نحوه‌ی زندگی‌تان را برای خود زیرسؤال نبرید.

شاید به کندن زخم یا جویدن ناخن عادت داشته باشید یا اینکه نسبت به موهای زائد بدن و صورت‌تان بیش‌از‌حد حساس باشید. این مشکل خودآزاری عصبی نام دارد و در افرادی که اضطراب یا عزت نفس پایین دارند، بسیار دیده می‌شود. این رفتارها یک مکانیسم مقابله با احساسات ناراحت‌کننده هستند.

پیشنهاد: احساسات خود را بنویسید و برای رهایی از آنها راه دیگری بیابید. در موارد حاد، بهتر از است از یک روان‌درمانگر کمک بگیرید.

افراد با عزت نفس پایین معمولا بیش‌ازحد درگیر و نگران نظر دیگران هستند. این افراد به‌صورت افراطی به‌دنبال حفظ صلح هستند. شاید تحمل کسی که از شما نفرت دارد در کنار خودتان آسان‌تر از مقابله با رفتار نادرست آن فرد یا حذف او از زندگی‌تان به‌نظر برسد.

پیشنهاد: برخی ماجراها را بیش از آنچه هستند برای خودتان بزرگ نکنید. فکر نکنید که همه برای ابد از شما متنفر خواهند شد و دوستی برایتان نخواهد ماند. دعوت نکردن کسی که با او راحت نیستید به مهمانی، فاجعه‌ی بزرگی نیست. خیلی ساده، او را دعوت نکنید.

عزت نفس پایین عوارض و تأثیرات منفی زیادی مثل خستگی روی فیزیک بدن دارد. زمانی که کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، خواب یک روش فرار به حساب می‌آید. تمایل افراطی به خواب ممکن است از نشانه های افسردگی باشد.

پیشنهاد: با یک مشاور صحبت کنید تا اثرات منفی عزت نفس پایین را در زندگی خود به حداقل برسانید. همچنین می‌توانید با تغذیه مناسب، خواب کافی در شب و ورزش، انرژی خود را افزایش دهید.

ممکن است این رفتار شما نشانه‌ای از نداشتن اعتماد به نفس باشد، چراکه پیش خود فکر می‌کنید همسرتان لذت چندانی از بودن با شما نمی‌برد. افراد با عزت نفس پایین معمولا روابط عجولانه‌ای دارند و به‌دلیل اینکه احساس خوبی نسبت به خودشان ندارند، آن‌طور که باید با شریک‌شان راحت نیستند.

پیشنهاد: با همسرتان بدون رودربایستی، در مورد انتظاراتش صحبت کنید و از علایق و نظرات او مطلع شوید.

آیا زمانی که در یک مهمانی تنها می‌مانید، به‌جای صحبت با اطرافیان، سراغ گوشی خود می‌روید و مدام پیام‌های خود را چک می‌کنید؟ شاید حوصله‌تان سررفته باشد یا اینکه آن‌قدری اعتماد به نفس ندارید که بدانید دیگران مشتاق صحبت با شما هستند و از صحبت با شما خسته نمی‌شوند. ضعف مهارت‌های اجتماعی از نشانه‌های بارز نداشتن عزت نفس است.

پیشنهاد: در مهمانی به‌دنبال افراد آشنا بگردید یا کنار کسانی بنشینید که برای صحبت با آنها راحت هستید. کسانی را برای هم‌صحبتی پیدا کنید که مثل شما تنها هستند. می‌توانید در بحث‌های گروهی شرکت کنید؛ شرکت در چنین جمع‌هایی معمولا آسان‌تر از صحبت تنها و رودررو با یک فرد خاص است.

شاید دوست دارید اوضاع را آرام نگه دارید یا گاهی حقیقت به نظرتان چندان جالب نیست و ترجیح می‌دهید کمی دروغ مصلحتی به آن اضافه کنید و بعد از آن به‌احتمال زیاد خودتان را به‌خاطر دروغی که گفته‌اید سرزنش می‌کنید. طبق مطالعات، این مورد رفتاری رایج در افرادی است که عزت نفس پایینی دارند. این افراد معمولا برای گرفتن تأیید دیگران، خود واقعی‌شان را پنهان می‌کنند و دست به تظاهر می‌زنند.

پیشنهاد: شجاعانه عین حقیقت را بگویید و خودتان باشید، در این‌صورت دیگران از شما متنفر نخواهند شد. چه‌بسا حقیقت‌گویی و صداقت شما، باعث افزایش محبوبیت شما شود.

«چی میل داری؟ نمی‌دونم هرچی شما سفارش بدی!»، سناریوی رایجی است که طرف دوم آن معمولا فردی‌ است که به‌دلیل عزت نفس پایین از اتخاذ ساده‌ترین تصمیم‌ها نیز ترس و ابا دارد. چنین افرادی بعد از اینکه در مورد مسئله‌ای تصمیم می‌گیرند ممکن است بارها و بارها تصمیم خود را تغییر بدهند.

پیشنهاد: با قاطعیت به خودتان بگویید «دنیا به آخر نمی‌رسد اگر فردی که همراه من است غذای موردنظر من را دوست نداشته باشد.»

اگر اکثر این نشانه‌ها را در خودتان می‌بینید، وقت آن است که عزت نفس خود را تقویت کنید و بدانید که اگر خود را باور داشته باشید و برای خودتان احترام قائل باشید، زندگی آسان‌تر و بی‌شک لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

راهکارهایی عملی و ساده برای اینکه اعتماد به نفس خود را به سرعت افزایش دهید و از نتایج آن شگفت‌زده شوید

10000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

علائم کمبود عزت نفس

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

من ب خاطر اتفاقاتی ک تو دو سال اخیر برام افتاده عزت نفسم خیلی پایین اومده. یعنی تفاوت من الان با من مثلا ۵ سال پیش از نظر عزت نفس زمین تا اسمونه. مثل دوستمون ارش خونه نشینی رو خیلی وقت ها ترجیح دادم. تا دچار نشی دردشو نمیفهمی. چاره ای ب ذهنم نمیرسید. هزینه مشاور و روانشناس هم ندارم. اما تنها راه حل مبارزه و حرکته.

سلام و ممنون بخاطر این مطالبتون
متاسفانه به غیر دوتا بقیه موارد رو تو خودم میبینم و واقعا از مردم میترسم طوری که الان نزدیک ۶ ماهه از خونه بیرون نرفتم

عزیزم. کاش میشد کمکت کنم

سلام آقا علی ممنونم ارت بخاطر همدردی و منم خوشحال میشم بتونم دوستی مثل شما داشته باشم که تونسته از شر این مشکل خلاص بشه

با سپاس
فوق العاده کاربردی
با تشکر

اعتماد به نفس

تعریف عزت نفس و ۶ توصیه کاربردی برای افزایش عزت نفس


چطور در خودمان اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟

خودویران‌گری چه مدل‌هایی دارد و چگونه می‌توان با آن‌ها مقابله کرد؟

انواع اعتماد به نفس؛ ۳ روش شکوفا کردن اعتماد به نفس

علت عزت نفس پایین؛ ۱۱ عادت اشتباه که عزت نفس شما را نابود می‌کند

آخرین مطالب

راهنمای سفر به قشم؛ گردشی ۴ روزه در خاک اسرارآمیز خلیج فارس

خونریزی بعد از زایمان و پاسخ به سؤالات متداول درمورد آن

معرفی کتاب مأمور شش؛ سومین اثر از سه‌گانهٔ تام راب اسمیت

خواص میخک؛ با تمام فواید و عوارض میخک آشنا شوید

مضرات آبمیوه؛ ۵ دلیل که نباید آبمیوه را جایگزین میوه کنید

ترین های جهان

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

www.724press.com/social/7957

افرادی که عزت نفس پایینی دارند همیشه به خود سخت می‌گیرند. گاهی اوقات آن‌ها حتی نمی‌توانند تعریف و تمجیدهای دیگران نسبت به خودشان را قبول کنند و آن را در حد تعارف تلقی می‌کنند. در این مطلب به معرفی نشانه‌های عزت نفس پایین و راهکارهای بهبود آن پرداخته‌ایم.

 برخی از علائم شایع کمبود عزت نفس عبارتند از:

علائم کمبود عزت نفس

برخی از علائم کم‌تر شناخته شده‌ی عزت نفس عبارت است از:

انتظارات کاری یک شغل به وضوح مشخص است. حتی اگر در یک محیط کاری پر فشار هم کار کنید باز هم نسبت به روابط موجود در اجتماع، موارد ناشناخته و غیر قابل کنترل بسیار کم‌تر خواهد بود. بنابراین برآورده کردن انتظارات در محیط‌های کاری آسان‌تر است. از این رو، بعضی از افرادی که عزت نفس آن‌ها کم است بخش زیادی از تمرکز و انرژی خود را وقف کار می‌کنند.

خیلی از ما هنوز هم می‌شنویم که افراد با عزت نفس پایین از آنجا که از چالش‌ها و امتحان کردن فرصت‌های جدید می‌ترسند، از استعدادهای خود به خوبی بهره نمی‌برند و خود را راضی می‌کنند که دستاورد چندانی از خود نشان ندهند. با این حال این سکه روی دیگری هم دارند. بعضی از این افراد چنان نسبت به شکست و رد شدن، حساس و عصبی هستند که سعی خود را می‌کنند تا برای اثبات بی‌ارزش نبودن خود بهترین را ارائه دهند.

در بسیار از مواقع، علت نداشتن عزت نفس به دوران کودکی بر می‌گردد.

این تجربه‌های منفی در دوران کودکی فرد می‌تواند منجر به عزت نفس پایین وی در بزرگسالی شود:

دوران کودکی زمانی است که خط ذهنی ما در آن شکل می‌گیرد و تمام این تجربه‌های منفی می‌تواند اثر بسیار بلند مدتی بر روی بزرگسالی ما ایجاد کند.

وقتی در مورد عزت نفس صحبت می‌کنیم، نحوه‌ی رفتار دیگران با شما ارزیابی می‌شود چرا که ما با این تفکر بزرگ شده‌ایم که نظر افراد درباره‌ی ما اهمیت زیادی دارد. آیا آن‌ها ما را تایید می‌کنند یا به نظر آن‌ها آش دهان‌سوزی نیستیم؟ آیا وقتی مورد توجه قرار نمی‌گیریم احساس بی‌ارزشی می‌کنیم؟

چنین دیدگاهی بر نوع تعریف شما از دیدگاه خودتان و عزت نفس شما تاثیرگذار خواهد بود و مسیر حرکت زندگی شما را شکل می‌دهد.

گاهی اوقات ممکن است عزت نفس پایین باعث می‌شوید سریع احساس عشق و دوست داشتن به شما دست دهد.

وقتی احساس بی‌ارزشی می‌کنید انتظار دارید که دیگران با شما رفتار خوبی نداشته باشند. بنابراین وقتی افراد، برخورد خوب و دوستانه‌ای با شما دارند، بسیار خوشحال می‌شوید و احساسات غیرواقع بینانه‌ای در شما نسبت به آن‌ها شکل می‌گیرد. چنین شرایطی می‌تواند توهم عشق و دوست داشتن را در شما ایجاد کند.

از انجا که فکر می‌کنید شریک عاطفی شما از سرتان هم زیاد است، خیلی از رفتارهای نادرست او را تحمل می‌کنید. حتی گاهی به بی‌ارزشی خود در رابطه برچسب عشق می‌زنید. در حالی که باید از خود بپرسید واقعا به علت دوست داشتن در برابر این شخص کوتاه می‌آیید یا جرات و شهامت ابراز وجود خود را ندارید؟

گاهی اوقات، خیلی از افرادی که عزت نفس پایین دارند، بسیار با استعداد هم هستند. اما آن‌ها نمی‌دانند که چطور خود را نشان داده و معرفی کنند. از این رو در جلسات کاری با کیفیت ضعیفی صحبت می‌کنند و در جملات خود از واژگانی چون «متاسفم» و «شاید» به وفور استفاده می‌کنند. از این رو بسیاری از استعدادهای این افراد در محیط کار ناشناخته باقی می‌ماند.

نتایج مطالعات محققان دانشگاه بازل نشان داده است که عزت نفس پایین می‌تواند باعث وقوع افسردگی شود. لارس مدسن، دکتر روانشناس در این خصوص می‌گوید:

احساس بی‌ارزشی یا همان عزت نفس پایین می‌تواند باعث پیشرفت افسردگی شود.

همان طور که ملاحظه کردید عزت نفس یک مسئله‌ی ریشه‌دار و عمیق است که فقدان آن عواقب ناخوشایند زیادی به دنبال دارد. هر چند بهبود عزت نفس کار ساده‌ای نیست اما شدنی است. مهم این است که از مسیر درست وارد شویم.

خیلی مواقع افراد شما را تشویق می‌کنند تا «مثبت نگر» و «شاد» باشید. این توصیه‌ها به افراد افسرده هیچ کمکی نمی‌کند. فقط باعث می‌شود احساس بدتری به خود پیدا کنند.

در خصوص درمان عزت نفس پایین هم وضع به همین منوال است. این که دیگران بگویند: «به نظر من، شما فوق العاده هستید»، «شما حرف ندارید!»، «چرا قدر خودتان را نمی‌دانید؟» یا بدتر از همه: «باید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید» کمکی به عزت نفس شما نخواهد کرد. در عوض باعث می‌شود که بیشتر احساس ناکارآمدی و گناه کنند.

برای بهبود عزت نفس باید تمرکز خود را یه سمت و سوی دیگری سوق دهید:

وقتی می‌خواهید شادتر شوید، بلافاصله این اتفاق نمی‌افتد. بلکه باید برنامه‌ریزی کنید که وقت بیشتری را با عزیزان‌تان بگذرانید.

پس برای بهبود عزت نفس خود لازم نیست مدام دنبال نظریه باشید بلکه باید راهکارهای عملی را انتخاب کنید. چون هیچ نسخه‌ی مطلقی برای بهبود آن وجود ندارد.

به گفته‌ی آبراهام مازلو، برای رسیدن به رضایت در زندگی باید ۵ سطح از نیازهای شما ارضا شود. این سطوح در نمودار زیر نمایش داده شده‌اند:

از نگاهی دیگر، فهرستی را فراهم کرده‌ایم که تمرکز بر آن‌ها می‌تواند به بهبود عزت نفس شما کمک کند:

وقتی به تدریج سعی در رفع نیازهای خود می‌کنید، خود را پیدا خواهید کرد و ناخودآگاه احساس عزت نفس و ارزشمندی در شما شکل خواهد گرفت.

 

www.724press.com/social/7957

تبلیغات حداکثر ۳۰۰ در ۳۰۰

تبلیغات | درباره ما | تماس با ما

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

این مطلب را به دوست خود ارسال کنید

اطلاعات شما نزد راز موفقیت کاملا محفوظ می باشد

تعداد امتیاز: 177

چکیده مقاله :

انتشار : 1397/04/31 9 نظر 1,537 بازدید

علائم کمبود عزت نفس

نشانه های عزت نفس پایین و علائم نداشتن عزت نفس را در خود جستجو کنید. کافی است این عوامل را بدانید و برای تک تک آنها درمان علامتی انجام دهید. این بهترین روش افزایش سریع عزت نفس است.

برای علائم کمبود عزت نفس، می توانید از این مقاله سایت راز موفقیت بهره ببرید. در روانشناسی قانونی هست که میگه آگاهی از یک مشکل و اختلال روانی، نیمی از راه درمان است. برای بهبود عزت نفس و تقویت عزت نفس خود نیز میتوانید از مطالب این سایت استفاده کنید.

 

زمان لازم برای مطالعه این مقاله ارزشمند 3 دقیقه است.

همۀ ما می‌دانیم که گاهی عزت نفس یا حرمت نفس به عنوان ارزشِ نفس یا احترام به نفس و یا حرمت به نفس نیز مورد اشاره قرار می‌گیرد. عزت نفس می‌تواند بخش مهمی از موفقیت باشد. عزت نفس پایین (low-self-esteem) باعث می‌شود افراد احساس ناکامی و افسردگی داشته باشند. همچنین می‌تواند باعث شود که افراد تصمیم‌های بدی بگیرند، وارد روابط مخرب شوند، یا اینکه نتوانند از تمام ظرفیت‌های خویش در زندگی بهره جویند. عزت نفس بالا (high-self-esteem) نیز که در افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته دیده می‌شود، قطعاً می‌تواند دیگران را فراری داده و حتی به روابط شخصی آسیب برساند. سطح عزت نفس در بالاترین یا پایین‌ترین حالت طیف می‌تواند آسیب‌رسان باشد، بنابراین به طور ایده‌آل، بهترین حالت این است که میزان عزت نفس در حالات تعادل و وسط طیف قرار بگیرد. دیدگاهی واقع‌گرایانه و در عین حال مثبت از خویشتن، به طور کلی به عنوان ایده‌آل مد نظر گرفته می‌شود. اما عزت نفس دقیقاً چیست؟ دقیقاً از کجا می‌آید و چه تاثیری بر زندگی ما دارد؟

عزت نفس چیست؟

در روان‌شناسی، واژۀ عزت نفس برای توصیف حس کلی فرد از ارزش خود و ارج شخصیتی خویشتنِ خویش به کار می‌رود. به عبارت دیگر، اینکه چقدر خود را می‌پسندید و دوست دارید، جنبه اصلی عزت نفس محسوب می شود. عزت نفس معمولاً به عنوان یک خصیصۀ شخصیتی دیده می‌شود، یعنی با آدم به دنیا می آید و رشد و تغییر می کند و با ثبات و ماندگار است.

عزت نفس می‌تواند حاوی مجموعه‌ای از باورها و ارزیابی های (آگاه یا ناخودآگاه) در مورد خودتان شود، مانند ارزیابی ظاهر خویش، اعتقادات، عواطف و رفتارها.

حتما بخوانید : 3 اصل اساسی در افزایش عزت نفس فرزندان

عزت نفس می‌تواند نقشی مهمی در انگیزه و موفقیت شما در طول زندگی ایفا کند. عزت نفس پایین در دانش آموزان ممکن است فرزندان شما را از موفقیت در مدرسه یا کار بازدارد، زیرا باور دارند که قادر به موفقیت نیستند. بر خلاف آن، دارا بودن عزت نفس سالم می‌تواند به افراد کمک کند تا دستاوردهای خوبی کسب کنند، زیرا زندگی را با رویکردی مثبت و سازنده کنکاش می‌کنند و باور دارند که می‌توانند به اهداف خود دست یابند.

نیاز به عزت نفس، نقش مهمی در “هرم سلسله مراتب نیازهای آبراهام مازلو” بازی می‌کند. این هرم، عزت نفس را به عنوان یکی از عوامل بنیادین برای انگیزش انسان به تصویر می‌کشد.

پیشنهاد ویژه ما به شما : افزایش تضمینی عزت نفس از طریق فایل های صوتی هیپنوتیزم عمیق (با صدای استاد جولایی)

آبراهام مازلو عقیده دارد که افراد هم به احترام از سوی دیگران نیاز دارند و هم به احترام از سوی خود [احترام به خویشتن]. هر دوی این نیازها باید محقق شود تا فرد بتواند به عنوان یک شخص موفق و سالم به خودشکوفایی برسد. لازم به ذکر است که عزت نفس مفهومی مجزا از خود-کارآمدی است، مفهوم دوم بدین معناست که شما تا چه اندازه به توانایی خود برای مواجهه با اقدامات یا علمکرد در آینده باور دارید.

همان‌گونه که ممکن است خود تصور کرده باشید، فاکتورهای مختلفی وجود دارد که بر افزایش و یا کاهش عزت نفس اثر می‌گذارند. فاکتورهای ژنتیکی که در شکل‌گیری شخصیت اثر دارند نیز می‌توانند نقشی ایفا کنند، اما اغلب تجربۀ ماست که زیربنای عزت نفس را تشکیل می‌دهد. آن‌هایی که به طور مرتب از مراقبین خویش، اعضای خانواده و دوستان، ارزیابی‌های منفی و انتقادی دریافت می‌نمایند، احتمال خیلی زیاد در زمینۀ کیفیت عزت نفس خویش مشکلاتی خواهند داشت.

افزون بر این، نحوۀ تفکر، سن، هرگونه بیماری سخت و طولانی، ناتوانی یا محدودیت‌های فیزیکی و حتی شغل شما نیز می‌توانند بر عزت نفس شما اثر بگذارند.نشانه‌های عزت نفس بالا

اگر نشانه‌های زیر را از خود نشان دهید، احتمالاً درک مناسبی از هویت خویش دارید. (در این مقاله، سایت راز موفقیت نشانه های اصلی و مهم را مورد ارزیابی قرار داده است):

اعتماد به نفس عالی – توانایی نه گفتن – دیدگاه مثبت نگرانه – قابلیت دیدن توانایی‌ها و ضعف‌ها و پذیرش آن‌ها – عدم اثرگذاری تجربه‌های منفی بر دیدگاه کلی – توانایی درخواست و بیان نیازهای خویش

حتما بخوانید : 25 کاری که اعتماد به نفس شما را به اوج می رساند

نشانه‌های زیر بیانگر عزت نفس پایین در افراد هستند. اگر هرکدام از آن‌ها را در خود می‌بینید، برای افزایش و بهبود عزت نفس؛ بهتر است نحوۀ ادراکی که از خویشتن دارید را اصلاح کنید:

دیدگاه منفی نگرانه – کمبود اعتماد به نفس – ناتوانی در بیان نیازها – تمرکز بر نقاط ضعف – احساس شرم و خجالت، افسردگی و استرس و اضطراب – باور بر اینکه دیگران از شما بهتر هستند – مشکل در پذیرش بازخورد – ترس از شکست

 

معرفی محصول : بهترین کتاب عزت نفس را امروز تهیه کنید؟ (کتاب عزت نفس روی میز شام)

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

 

برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، آن را به اشتراک بگذارید:

با سلام تمام نشانه های عزت نفس پایین در من وجود داره و اتفاقا خیلی هم قوی هستن و عزت نفسم خییلیی پاییه و در کل میتونم بگم امیدی به تغییر و اصلاح ندارم

درود بر شما اقا رامین عزیز

دوست عزیز تبریک میگم که اولا این ارزیابی عزت نفس را انجام دادید.

تبریک دوم بابت اینکه شهامت اعلام نتایج ان را داشتید.

تبریک سوم بخاطر اینکه تجربه خودتونو در این بخش با ما به اشتراک گذاشتید.

اما چه باید کرد. اول شما تنها نیستید و  99.99% افراد میدانند اختلال عزت نفس دارند ولی هرگز کاری برای آن انجام نمیدهند. پس شما تنها نیستید که نا امید شدید. 

علائم کمبود عزت نفس

توصیه میکنم حالا که تصور میکنید هیچ راهی برای افزایش عزت نفس و تقویت قدرتمندانه حرمت نفس پیش روی خود نمیبیند این چند کار را هم انجام دهید. واقعا زندگی با عزت و کرامت انقدر ارزش دارد که این سه کار را هم انجام دهید و اگر جواب نگرفتید بروید و نا امید شوید:

1- شرکت در سمینارهای رایگان بنده (محمود جولایی) در تهران و یا دریافت فیلم این سمینارها در صورتی که امکان حضور ندارید. (اطلاع رسانی در کانال و اینستاگرام و سایت)

2- سفارش کتاب عزت نفس و کتاب روانشاسی موفقیت بنده.

3- شرکت در کارگاه سه ماهه تضمینی پرواز. (چگونه از عزت نفس به اعتماد به نفس برسیم.) (اگر نتیجه نگرفتید هزینه شما عودت داده میشود…)

 

حالا تصمیم شما چیست؟؟؟

به نظر شما دوستانی که افکاری مثل این دوست عزیزمان دارید که می گوید:

با سلام تمام نشانه های عزت نفس پایین در من وجود داره و اتفاقا خیلی هم قوی هستن و عزت نفسم خییلیی پاییه و در کل میتونم بگم امیدی به تغییر و اصلاح ندارم…

این سه گام را برمیدارد؟

بله با شما هستم حاضری با من بر فراز زندگی زیبای خود با عزت و قدرتمند پروازی نو آغاز کنی؟؟؟؟؟

موفقیت و تغییر هرگز اتفاقی نیست. جهت مشاوره تهیه دوره تضمینی تقویت عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس از طریق شماره 09121752854 در تلگرام و واتساپ و یا تماس تلفنی و یا شماره دفتر 02122633880 همین الان اقدام کنید.  

مطلب مفیذی بود و نگرش خوبی به من داد

درود بر استاد جولایی عزیز و بزرگوار.واقعا مقاله فوق العاده ای بود.ممنون و سپاسگزارم بابت این مقاله عالی و کتاب خوبتون که مطالبش بی نهایت برام لذت بخشه و خوشبختانه تونسته ام با مطالعه کتاب عزت نفس روی میز شام و انجام تمرینات ذهنی و فیزیکی و با تکرار عبارات تاکیدی و تجسم خلاق اعتماد بنفسم رو در هر کاری و مهارتی که دوست دارم افزایش بدم و بهبود ببخشم…

ممنون استاد جولایی عزیز ،واقعا تمام مقاله ها عالی هستن ،از وقتی با شما و قانون جذب آشنا شدم واقعا کمکی بهم شد تا بر ترس از اجتماع ،هراس از اجتماع غلبه کنم و راه تر با جامعه و افراد ارتباط بر قرار کنم.این و مدیون شما هستم.سپاس????

سلام مثل همیشه بسیار عالی و آموزنده بود.متاسفانه از بچه گی فقط احترام گذاشتن به دیگران بهمون آموزش دادن .من کتاب عزت نفس روی میز شام را سفارش دادم و بی صبرانه منتظرم به دستم برسه.

خیابان شریعتی- بالاتر از خیابان ظفر(دستجردی)-بن بست افسر-پلاک 8- واحد 5

982122274915+

982122633880+

info at razemovafaghiat.com

شماره پیامگیر تلگرام : 09121752854

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت “راز موفقیت” می باشد.

طراحی سایت و سئو توسط گروه تخصصی آرمانیک

آیا می دانید کوین ترودو کیست؟

 کوین ترودو، میلیاردر خودساخته آمریکایی، بهترین مدرس آموزش قانون جذب و موفقیت مالی در جهان است.

 

در مطلب قبل تعدادی از نشانه های کمبود اعتماد به نفس را با هم مرور کردیم در این مطلب نیز قصد داریم سایر علائم کمبود اعتماد به نفس را مورد بررسی قرار دهیم.

افرادی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند به هیچ وجه نمی توانند با مخاطبین خود ارتباط چشمی برقرار کنند. این افراد در حین صحبت کردن با سایرین از نگاه کردن به چشم های آنها اجتناب کرده و معمولاً به زمین نگاه می کنند.

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس در افراد قابل مشاهده است، انواع حالت های ترس، اضطراب و استرس است. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم این افراد دچار هراس اجتماعی هستند و خیلی سخت می توانند آرامش خود را حفظ کرده و خونسرد باشند.

درخواست کردن از دیگران برای آنها یکی از دشوارترین کارهاست. مهم نیست شخص مخاطب نزدیکترین شخص به وی باشد یا یک دوست یا همکار، فردی که فاقد اعتماد به نفس است هرگز نمی تواند بطور مستقیم از شخصی چیزی را درخواست کند، خصوصاً اگر این درخواست برای خودش هم باشد که اصلاً قادر به انجام این کار نخواهد بود.

علائم کمبود عزت نفس

یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس در نوع کلام و صحبت کردن شخص نمایان می شود. این افراد معمولاً بصورت کوتاه و بریده بریده صحبت می کنند، هرگز چیزی را مفصلاً توضیح نمی دهند و مکرراً در حال عذرخواهی از سایرین هستند. حتی زمانی که مرتکب هیچ کار اشتباهی نشده اند هم خود را مقصر تلقی می کنند و بارها از مخاطبین خود عذرخواهی می کنند. علت این عمل این است که آنها خود را در رتبه پایینتری نسبت به سایرین می بینند و برای خود ارزشی قائل نیستند.

استعمال دخانیات و گاهاً گرایش به مواد مخدر نیز یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس در افراد است. از آنجایی که مواد مخدر در افراد فاقد اعتماد به نفس نوعی توهم و خودباوری به وجود می آورد (که البته صرفاً یک احساس کاذب است)، وقتی فردی با استعمال مواد مخدر این خودباوری دروغین را درون خود کشف می کند، برای تکرار این احساس به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کند.

همه ما معتادانی را در جامعه و دور و بر خود دیده ایم که در واقع افرادی خجالتی و درونگرا هستند، ولی زمانی که مواد مخدر مصرف می کنند شخصیتی دیگر پیدا کرده و خیلی راحت در میان جمع نشسته و حرفشان را می زنند. حتی برخی مواقع این افراد تحت تاثیر مواد مخدر سخنان فیلسوفانه و نغزی نیز ایراد می کنند ولی وقتی تاثیر مواد از میان می رود حتی یادشان نمی آید که چه چیزهایی گفته اند.

از دیگر نشانه های کمبود اعتماد به نفس در فرد این است که قادر به نه گفتن نیست. این افراد با هر درخواستی موافقت می کنند، ولو اینکه این درخواست برایشان دردسرهایی نیز داشته باشد یا نیازمند صرف وقت و هزینه باشد. به همین دلیل که این افراد قادر به دادن پاسخ منفی به دیگران نیستند، در زندگی خود بارها و بارها مورد سوءاستفاده قرار می گیرند و سایرین از آنها بعنوان ابزاری برای دستیابی به خواسته های خود استفاده می کنند، به همین دلیل است که افراد فاقد اعتماد به نفس قادر نیستند مسیری که به موفقیتشان منتهی می شود را دنبال کنند، چون همیشه در حال خدمت به دیگران هستند.

عدم انتقاد پذیری نیز یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس است. افرادی که فاقد اعتماد به نفس هستند به هیچ وجه به سایرین اجازه انتقاد از خود را نمی دهند و در برابر هر انتقادی واکنشی تند و جدی خواهند داشت، چرا که آنها گمان می کنند انتقاد از آنها موجب تخریب وجهه آنها در حضور سایرین می شود، بنابراین با هر نظر مخالفی با پرخاشگری برخورد می کنند.

البته اینکه صرفاً چند نشانه از علائم کمبود اعتماد به نفس در شخصی دیده شود، نمی تواند دلیل محکمی بر عدم اعتماد به نفس آن فرد باشد. شخص باید همه این علائم یا تعداد زیادی از آنها را دارا باشد تا بتوان گفت او از نظر اعتماد به نفس دچار مشکل است. برخی از افراد هم هستند که فقط در رابطه با موقعیت یا فعالیت خاصی فاقد اعتماد به نفس هستند و فقط در همان مورد است که این علائم در رفتار آنها بروز می کند.

به نظر شما دیگر چه علائمی می توانند نشان دهنده کمبود اعتماد به نفس در یک فرد باشد؟ آیا این علائم در شما نیز وجود دارد؟ نظرات خود را در زیر همین مطلب با ما در میان بگذارید.

به نظر من دوست نداشتن خود و عدم باور خود از بارزترین نشانه های کمبود اعتماد بنفس هست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب‌سایت

دیدگاه

مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون مشترک شوید.

عالم هستی منبع بیکران انرژی است و هرچیز از جمله شما و تمام آنچه از مال و منال دنیا بدست آورده اید در اصل یک انرژی است .

میزان انرژی ما توسط افکارمان و روشی که برای تغییرعالم خویش انتخاب می کنیم تعیین می شود ، اگر جهان هستی را از طریق چشمانی که به وفور و فراوانی بیکران متمرکز است بررسی کنیم به طور دقیق این موهبت ها را به زندگی خویش جذب خواهیم کرد .

جواب معادله زیر را وارد کنید *– بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

جواب معادله زیر را وارد کنید *– بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

 

 

افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند همیشه به خودشان سخت میگیرند. گاهی انها حتی نمیتوانند

علائم کمبود عزت نفس

تعریفهایی که از انها میشود بپذیرند و تصور میکنند مردم قصد و منظوری از ان تعریف دارند. برخی از علائم

معمولِ کمبود عزت نفس عبارتند از : به انتخاب های خود اعتماد ندارند, همیشه بیش از اندازه فکر میکنند

از چالشها میترسند و نگرانند که نتوانند بر انها غلبه کنند, به خودشان سخت میگیرند ولی با دیگران مهربانند

دائما اضطراب دارند , بیش از حد کار میکنند.

بسیاری از ما شنیده ایم که افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند بیشتر تمایل دارند موفق نباشند و از

چالشهای جدید وحشت زیادی دارند و اعتماد به نفس کافی برای استفاده از استعدادهای خود را ندارند.

گرچه برخی از انها انقدر اضطراب شکست دارند که بیش از توانایی خود تلاش میکنند فقط برای اینکه

ارزشمندی خود را ثابت کنند.

 

بیشتر مواقع این مشکل از کودکی شروع میشود. تجربه های منفی کودکی که منجر به عزت نفس پایین

میشوند عبارتند از : تنبیه های مکرر, ندیده گرفته شدن مکرر, خشونت دائمی, استانداردهای سختگیرانه

والدین, ترسانده و تحریم شدن, تحت تاثیر استرس و نا امیدی والدین بودن, کمبود محبت و ستایش و

گرمی از طرف خانواده.

اگر عزت نفس پایینی داشته باشید همیشه منتظرید مردم با شما بد رفتار کنند و وقتی مردم کاملا با

شما مهربان هستند احساس لذت بیش از حد میکنید و احساس خوب کاذبی به انها پیدا میکنید. این

ممکن است اشتباها به عشق تعبیر شود و باعث شود افرادی که فقط میخواهند با شما اشنا شوند

(در ابتدای رابطه) از نزدیک شدن به شما بترسند. این باعث میشود در همان ابتدای رابطه شکست

بخورید.  وقتی فکر میکنید که یک فرد میتواند شریک خیلی خوبی برای شما باشد چیزهایی را تحمل

میکنید که نباید تحمل کنید. گاهی شما حتی عشق را با عزت نفس اشتباه میگیرید. افراد دارای عزت

نفس پایین گاهی استعدادهای ذاتی خوبی دارند. اما نمیدانند چطور ان را نشان دهند و از استعداد

خود در محیط کار کسب درامد کنند. در طول جلسات کاملا  ساکت هستند و در طول معرفی ها ضعیف

برخورد میکنند و در مکالمه روزانه اغلب از کلماتی مثل “متاسفم” و “شاید” استفاده میکنند و در نتیجه

کارفرما و دیگر همکاران انها فکر میکنند که او بی استعداد است. این میتواند منجر به افسردگی شود.

بر اساس مطالعات انجام شده ,در طول زمان عزت نفس پایین منجر به افسردگی میشود. دکتر روانشناس

لارس مدسن (Lars Madsen) بیان میکند که عزت نفس پایین یک عامل کلیدی در ایجاد و عدم درمان

افسردگی ست.

 

 

همانطور که دیدیم عزت نفس پایین ریشه های عمیقی دارد و منجر به عواقب متعددی میشود. برای حل

این مشکل هیچ راه حل ساده ای وجود ندارد ولی برطرف کردنش غیر ممکن هم نیست. کلیدش این است

که از روشهای درست استفاده کنید.

 

 

اغلب مواقع مردم میشوند که “مثبت بمان”, “هی ! با انرژی باش”. افرادی که مبتلا به افسردگی هستند

علائم کمبود عزت نفس

همه اینها را میدانند ولی کمکی به انها نمیکند. این فقط حال انها را بدتر میکند. خیلی از مواقع به افراد

دارای عزت نفس پایین گفته میشود “تو فوق العاده ای”, “تو واقعا عالی هستی” , چرا از خودت بیشتر

راضی نیستی؟” یا حتی میگویند “هی تو باید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشی” اینها هیچکدام

عزت نفس انها را بالا نمیبرد. در عوض احساس بی کفایتی و حتی گناه میکنند. برای بهبود عزت نفس

باید بر خودتان متمرکز باشید.

 

 

 

مانند شادی, شما وقتی به خود میگویید شادتر باشید فورا شادتر نمیشوید. شما باید روشهای

خاصی مثل دستیابی به یک هدفی که واقعا برایتان مهم است را پیش بگیرید مثل دنبال کردن

ویژگی ای که عاشقش هستید. وقتی میخواهید عزت نفس خود را بالا ببرید خیلی در مورد

روشهای ان فکر نکنید. هیچ راه مستقیمی برای بهبودش نیست. عزت نفس باید یک محصول

جانبی رضایت کلی از زندگی باشد. برای اینکار باید به نیازهای روانی کلیدی خود و براوردن

انها توجه کنید.

 

 

 

وقتی به تدریج مهارت های خود را برای براوردن نیازهای بالا, بهبود ببخشید میتوانید عزت نفس

را از یاد ببرید و ناگهان میفهمید که به ادمی تبدیل شده اید که به خودتان حس غرور و افتخار دارید.

 

 

آیا این مقاله برای شما مفید است؟ لطفا نظر دهید.

 

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ارسال

از آخرین خبرها و محصولات جدید مطلع باشید

استفاده از مطالب فروشگاه اینترنتی کارنیل فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت کارنیل می‌باشد.

تمامی كالاها و خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.


02171053051

[vc_row]

عزت نفس چیست و چه کاربردهایی در زندگی ما دارد؟

کمبود عزت نفس چه نقشی در زندگی ما میتواند داشته باشد؟

آیا عزت نفس و اعتماد به نفس یکی هستند و یا با هم فرق دارند؟

علائم کمبود عزت نفس

و اگر با هم فرق دارند، چه رابطه ای بین آنها برقرار است؟

و آیا عزت نفس مهمتر است و یا اینکه اعتماد به نفس مهمتر است؟

عزت نفس یعنی من باور دارم که ذاتا انسان ارزشمندی هستم و لایق یک زندگی خوب هستم و قادر هستم برای دستیابی به این زندگی خوب تلاش کنم و به نتایج عالی برسم و از طرف دیگر میدانم مانند هر انسان دیگری کمبودها و نواقصی دارم که میتوانم جهت بهبود آنها قدم بردارم و خوشبخت و شاد زندگی کنم.

بسیاری از ما این دو کلمه را یکی میدانیم و فرق زیادی بین آنها قائل نیستیم، ولی با هم متفاوت هستند و ما در اینجا به این اختلاف اشاره خواهیم کرد:

اعتماد به نفس یا Self-Confidence به طور کاملا خلاصه به این معناست که شخص به توانایی ها و توانمندیهای خودش باور داشته باشد.

عزت نفس یا Self-esteem شناخت ارزشهای درونی خودمان است به اضافه شناخت محدودیتها خود و ایمان به ارزشمندی خود با داشتن هر گونه نقص و محدودیت است.

عزت نفس بیشتر به حس بنیادی که شخص در درون خودش دارد اشاره میکند. یعنی طرز تلقی شخص از ارزشهای درونی خودش که چه اندازه برای افکار بنیادیش ارزش قائل است. چه اندازه برای احساسات خودش ارزش قائل است و چه اندازه رفتار خودش را درست و منطقی میداند.

انسانی که عزت نفس خوبی دارد، نیاز به هیچ مدرک تحصیلی یا شغل خاص یا منصب خاصی برای ارزشمند دانستن خود ندارد.

اعتماد به نفس بیشتر در مورد اعتقاد داشتن به توانایی خود در انجام کار یا کارهایی به کار میرود. مثلا ممکن است من سخنران خوبی باشم ولی در مورد کار با کامپیوتر چیز زیادی بلد نباشم.

در این حالت من وقتی میخواهم سخنرانی کنم، اعتماد به نفس بالایی دارم ولی وقتی بخواهم با کامپیوتر کار طراحی انجام دهم، اعتماد به نفسم پایین باشد.

وقتی انسان به ارزشهای درونی خودش واقف باشد و محدودیتهای خود را هم بشناسد و از همه مهمتر اینکه خودش را با همین شرایطی که دارد بپذیرد و خودش را ارزشمند محسوب کند، یک زندگی خوب، شاد و ارزشمند خواهد داشت.

در غیر این صورت دچار مشکلات بسیاری خواهد شد که به چند نمونه از آنها اشاره میکنیم:

وقتی کمبود عزت نفس داریم و در نتیجه برای ارزشهای درونی خود اهمیت زیادی قائل نخواهیم بود.

این ارزشها مثل طرز تفکر مان یا نگرش مان یا تجربیات زندگیمان یا ایده هایمان  و موارد دیگری است که جمع آنها نشان دهنده هویت و شخصیت منحصر به فرد ما خواهد بود.

وقتی این حالت را تجربه میکنیم، اگر قرار باشد برای موضوعی تصمیم گیری کنیم، بیشتر از آنکه به تصمیمات خودمان وابسته باشیم به تصمیمات دیگران وابسته خواهیم بود.

علت این است که فکر میکنیم دیگران از ما ایده های بهتری دارند و یا از ما بهتر فکر میکنند ویا تجربیات بهتری از ما دارند. یعنی دیگران و نظرات آنان برای ما ارزشمند تر است.

افرادی که عزت نفس پایین دارند به طور دائم در حال مقایسه خود با دیگران هستند.

این مقایسه در بسیاری از موارد زندگیشان مشاهده میشود. اگر در این مقایسه حس برنده بودن داشته باشند که خیلی خوب است و حال خوبی پیدا میکنند.

ولی اگر در این مقایسه حس شکست پیدا کنند، شروع به تخریب زمین و زمان میکنند تا بتوانند این شکست را برای خودشان به نوعی توجیه کنند.

بطور مثال اگر یک ماشین جدید بخرند، وقتی که به یک میهمانی میروند سعی می کنند آنرا به دیگران به خوبی نشان دهند.

و اگرببینند کسی ماشینی مثل آنها ندارد، حس خوبی پیدا میکنند و حال خوبی خواهند داشت.

ولی اگر کسی ماشین بهتر داشته باشد، فورا برچسب همه دزد هستند و معلوم نیست ، پول این ماشینها از کجا می آید را بزنند تا کمی آرام شوند.

اشخاصی که عزت نفس پایین دارند در برخورد با افراد مختلف با شرایط اجتماعی مختلف، برخوردهای بسیار متفاوتی دارند.

یعنی وقتی به شخصی از طبقه اجتماعی پایین تر از خودش برخورد کند، خود را بسیار بالاتر و سرتر حس کرده و حال خوبی پیدا میکنند و رفتاری را نشان میدهند که بیانگر این بالاتر بودن است.

و برعکس وقتی به شخصی بالاتر از خودشان برخورد میکنند، رفتارهای بسیار خاصی از خود نشان میدهند.

اول اینکه ممکن است حالت تهاجمی به خود گرفته و سعی میکنند در جبران کمبودی که در ذهن دارند را با رفتار تهاجمی جبران کند.

دوم ممکن است به شدت احساس کمبود کنند و احساس نارضایتی شدید از شرایط خود پیدا کنند و ضمنا دچار مشکل حسادت هم خواهند شد.

افرادی که عزت نفس پایین دارند به شدت نسبت به انتقادات دیگران حساس هستند .

وقتی انتقادی از آنها میشود، به جای اینکه به موضوع فکر کنند به دلیل چرایی انتقاد و شخص منتقد فکر میکنند.

فرض بفرمایید که خانمی  لباسی جدید خریده است و به یک میهمانی رفته است. در این میهمانی افراد مختلفی با سلیقه های مختلف وجود دارند که ممکن است در مورد لباس این خانم اظهار نظر کنند.

اگر شخصی از لباس خانم تعریف کند، ایشان بسیار خوشحال شده و آن فرد را انسانی با کلاس در نظر میگیرند.

ولی اگر شخصی از لباس انتفاد کند، به شدت از این موضوع ناراحت میشوند و یا از ناراحتی به خودشان می پیچند و یا به شدت در برابر این اظهار نظ جبهه میگیرند.

در حالیکه یک شخص با عزت نفس بالا، وقتی با انتقادی مواجه میشود، انرا فقط یک نظر شخصی میبیند و اگر برایش مفید باشد استفاده میکند وگرنه موضوع را فراموش میکند و میگوید: این سلیقه من است و من از آن راضی هستم.

افرادی که عزت نفس پایین دارند، به طور مرتب در حال انتقاد کردن از دیگران و گیر دادن به بقیه هستند.

اگر به رستوران بروند، از رستوران یا گارسن انتقاد میکنند.

علائم کمبود عزت نفس

اگر مغازه دار باشند، دائم از شرایط اقتصادی انتقاد میکنند.

اگر یک کارمند باشند، از وضعیت اداره یا شرکت انتقاد میکنند.

اگر مدیر باشند، از کارمندان و زیر دستان خودشان انتقاد میکنند.

و خلاصه در هر جا و شرایطی که باشند موضوعی برای انتقاد کردن وگیر دادن به دیگران پیدا خواهند کرد.

افرادی که عزت نفس پایین دارند، از رفتارهای دیگران برداشتهای منفی دارند و آنرا به حساب خودشان منظور میکنند.

مثلا شخصی با دوستش برای ساعت 4 قرار ملاقات دارد. ولی دوستش سر ساعت به قرار ملاقات نمیرسد. حال اگر شخص عزت نفس پایین داشته باشد، موضوع را به خودش نسبت میدهد. مثلا میگوید: برای من ارزش قائل نیست وگرنه سر وقت می امد.

در حالیکه ممکن است، برای دوستش مشکلی پیش آمده باشد. مثال در ترافیک گیر کرده باشد و یا اتفاقی افتاده که نتوانسته سر وقت برسد و این موارد هیچ ربطی به این فرد ندارد. ولی او برداشت منفی میکند.

یکی دیگر از علائمی افرادی که  عزت نفس پایین دارند این است که برای بیشتر امور زندگی نیاز به تایید دیگران دارند.

اگر یک لباس جدید میخرد،  همکاران یا خانواده یا دوستانش باید تایید کنند.

اگر در شرکت طرحی میدهد، رئیس و همکاران و دوستان باید آنرا تایید کنند.

اگر رئیس یک مجموعه باشد و در جلسه حرفی میزند بقیه باید آنرا تایید کنند.

اگر پدر یا مادر است و در خانه حرفی میزند، بقیه افراد خانواده باید تایید کنند.

این نیاز به تایید دائمی که این افراد دارند، ریشه در نداشتن اعتقاد به ارزشمند بودن خود شخص است. یعنی اگر فردی خود را اررشمند بداند و نظرش برای خودش مهم باشد، دیگر نظرات دیگران برایش در درجات بعدی اهمیت قرار خواهد گرفت.

نمیدانم برایتان پیش امده با دوستی به خیابان بروید و ناگهان پای شما لیز بخورد و شما به زمین بخورد و دوستان بگوید: وای ببخشید تقصیر من بود.

یا با دوستی در مسیر رفتن به جایی هستید و دوست شما میگوید این کوچه خلوت است. وقتی وارد کوچه میشوید، میبینید که کوچه به علت تعمیرات باریک شده و شلوغ است. دوست شما فورا شروع به معذرت خواهی میکند.

یکی از علائم کمبود عزت نفس  این است که فرد  همیشه خود را مقصر میدانند و به سرعت آماده معذرت خواهی است.

خانم و اقایی را در نظر بگیرید که برای طلاق گرفتن به دادگاه مراجعه کردند. اگر به سراغ آنها بروید و در مورد اینکه چه کسی مقصر است سوال بپرسید.

در بیشتر مواقع طرف مقابل را مقصر صد در صد معرفی میکننند و میگویند من در این رابطه تمام تلاشم را انجام داده ام و هیچ تقصیری متوجه من نیست.

این هم یکی از نشانه های عزت نفس پایین است. یعنی شخص هیچ سهمی در شکست خوردن موضوعی برای خودش قائل نیست و تمام تقصیرها را به گردن دیگران می اندازد.

در حالیکه محال است در یک رابطه دو طرفه که به شکست رسیده است، یکی صد درصد مقصر باشد و دیگری اصلا تقصیری نداشته باشد.

اگر ما هم تمام مشکلات زندگی خود را ناشی از کارهای دیگران میدانیم و خود را کاملا بی گناه در نظر میگیریم به احتمال زیاد به عزت نفس پایین دچار هستیم.

افرادی که کمبود عزت نفس دارند، وقتی شرایط کمی از حالت عادی خارج شود، به سرعت اعتماد به نفسشان کاهش می یابد.

بطور مثال از من دعوت شده است که برای چند نفر در مورد موضوعی سخنرانی کنم. من هم خودم را کاملا اماده کرده وبه جلسه میروم. در جلسه شرایط آنطور که دوست دارم پیش نمیرود و مثال در حین صحبت چند توپوق هم میزنم.

حالا اگر عزت نفس من کم باشد، وقتی که با خودم تنها میشوم و گفتگوی درونی من شروع میشود. احتمالا این حرفها را به خودم خواهم زد:

گند زدی. تو هیچوقت هیچکاری را درست انجام نمیدهی.

تواصلا استعداد سخنرانی نداری. دیگه این کار را نکن.

دیدی چند نفر داشتند بهت میخندیدند. حسابی ضایع شدی.

در حالیکه اگر من عزت نفس بالایی داشته باشم و احساس ارزشمندی درونی داشته باشم. احتمالا این گفتگوی درونی را خواهم داشت:

خیلی عالی نبود ولی برای شروع بد هم نبود.

چند تا توپوق داشتم و کلیت کار خوب بود.

نکات خوبی برایشان گفتم ولی برای بهبود باید بیشتر کار کنم.

بنابراین اگر حس ارزشمندی درونی داشته باشیم، حتی اگر در موردی عالی هم نباشیم، نگران نخواهیم شد و در جهت بهبود تلاش خواهیم کرد.

افراد با عزت نفس پایین، دنیا و افراد را سیاه وسفید می بینند.

به همین علت در مورد دیگران قضاوتهای افراطی انجام میدهند.

اگر به یک نفر پول قرض داده باشد و او در پرداخت پول تاخیر کند به سرعت در موردش قضاوت منفی انجام میدهد. مثلا میگوید مثل اینکه نمیخواهد پول مرا پس بدهد. اصلا اینها فامیلا ادمهای مال مردم خوری هستند. من احمق را بگو که گول ظاهر ساده اش را خوردم.

اگر به یک شهر غریبه برود و در آن شهر مثلا کیف پولش را دزد ببرد، به سرعت در مورد تمام افراد آن شهر قضاوت منفی انجام میدهد و میگوید در شهر فلان جا همه دزد هستند.

در حالیکه باید همه ما بدانیم، دنیا نه سیاه است ونه سفید. دنیا در بسیاری از امور خاکستری است و مردم هم در دنیا باید خاکستری ببینیم و هیچ کس نه سیاه مطلق است و نه سفید مطلق است.

اگر افرادی را میشناسید که در روابط خود دچار افراط و تفریط هستند و اگر خودتان هم جزو همین گروه هستید، احتمالا موضوع کمبود عزت نفس است.

خیلی از خانمها و یا اقایان وقتی با همسرشان جر و بحث میکنند، دنیا را تمام شده می بینند و شروع به بدگویی از همسرشان میکنند و میگویند دیگه نمیتوانم باهاش زندگی کنم و جملاتی مثل این را میگویند. ولی عصر آنروز که آرام میشود خودش به سراغ همسرش می رود وشروع به خواهش و تمنا  و اظهار لطف زیاد میکند.

یا اگر کارمندی داشته باشد که در سالن او را دیده است و فراموش کرده به او سلام بدهد، به سرعت از ناراحت میشود و با شدت و عصبانیت با او برخورد میکند. حالا اگر متوجه شود که او جزو کارمندان خوب شرکت است، ناگهان 180 درجه تغییر موضع میدهد و تبدیل به یک انسان بسیار مهربان میشود.

افرادی که عزت نفس پایین دارند، در برابر تغییرات به هر نحوی که باشد، مقاومت میکنند.

این تغییرات  در کمترین نوع آن میتواند یک جابجایی در دکور منزل باشد تا تغییرات مربوط به محل زندگی یا شغلی که دارند.

خودشان را به یک سبک زندگی عادت میدهند و از آن به بعد در همین روش باقی خواهند ماند و در برابر هر تغییری مقاومت میکنند. ولی از این موضوع غافل هستند که انسان به شدت به تغییر و تنوع نیازمند است.

دوستی داشتم که دوست داشت یک ساز موسیقی یاد بگیرد. سالهای بسیار زیادی را در فکرش بود ولی در نهایت به دلیل اینکه مجبور بود برای اینکار به کلاس برود و تمرین کند و تغییراتی در زندگیش ایجادکند، انرا رها کرد.

سالها قبل شنیدم که علم هر 30 سال یکبار، تحول اساسی پیدا میکند.

بعدا با افزایش سرعت علم، این زمان به 3 سال رسید

و در حال حاضر به 3 ماه رسیده است.

این به این معنا است که هر چیزی که شما 3 ماه پیش میدانستید و کاملا به نظر درست می آمد در حال حاضر ممکن است به علت تغییرات کلی، کاملا مردود باشد.

بنابراین کسانیکه به علت عزت نفس پایین، در برابر تغییرات مقاومت میکنند، خیلی زود از قافله زندگی عقب خواهند ماند و به یک فرد بیسواد تبدیل خواهند شد.

یکی دیگر از علائم و عوارض کمبود عزت نفس، داشتن اضطراب در روابط اجتماعی است.

فرض بفرمایید مرا به یک میهمانی دعوت کرده اند. وقتی که وارد این میهمانی میشوم، متوجه میشوم که هیچ کس را در آنجا نمیشناسم و با همه غریبه هستم.

حال اگر من عزت نفس پایینی داشته باشم، فورا به خودم میگویم: چرا آمدم؟ من که کسی را نمیشناسم. حالا تا آخر میهمانی باید یک گوشه بشینم و خجالت بکشم. نگاه کن سر و وضع میهمانها هم به من نمیخورد و هیچ ربطی به هم نداریم. بهتر است که زودتر یک بهانه پیدا کنم و بروم.

ولی اگر عزت نفس بالایی داشته باشم، نه تنها از این موضوع ناراحت نمیشوم و نگران هم نمیشوم، بلکه از این موضوع استقبال هم میکنم و به سراغ بقیه میروم و ارتباطات جدیدی را ایجاد میکنم.

علت این است که من خودم را ارزشمند میدانم و همین که مرا به آنجا دعوت کرده اند، برای  من نشانه ارزشمندی من است. پس اگر حتی کمی معذب هم باشم باز به دلیل همین حس ارزشمند، وارد جمع میشوم و کم کم ارتباطات جدیدی ایجاد میکنم.

اگر از رشد و پیشرفت دیگران ناراحت میشود.

اگر دائم نگران پیشرفت و موفقیت دیگران هستید.

اگر بخاطر رشد و پیشرفت دیگران، به آنها حسادت میکنید.

اگر وقتی  از پیشرفت دیگران نزد شما صحبت میشود، ناراحت میشوید.

بیانگر این موضوع است که شما کمبود عزت نفس دارید و رشد دیگران شما را ناراحت میکند.

علت اینکه در این حالت ما حسادت میکنیم و یا ناراحت میشویم، چیست؟

موضوع این است که اگر ما حس ارزشمندی درونی داشته باشیم، نیاز به هیچ عامل خارجی برای درک این حس نخواهیم داشت.

ولی اگر این حس ارزشمند بودن را از خارج از وجود خودمان دریافت میکنیم، مثلا ارزشمندی ما به خاطر زیبایی ما است. یا ارزشمندی ما به خاطر پولمان و ثروتمان است. یا ارزشمندی ما به خاطر مقام و پست مان هست.

در این حالت اگر کسی مرتبه بالاتر از ما داشته باشد، ما فکر میکنیم، نزد دیگران در حال حاضر این شخص ارزشمند تر است و ارزشمندی ما کاهش یافته است.

به همین دلیل  حس خوبی نخواهیم داشت و یا اینکه حس حسادت به ما دست خواهد داد.

اجازه بدهیدیک داستان برای شما تعریف کنم: در دانشگاه دوستی داشتم که به شدت گوشه گیر و خجالتی بود و عزت نفس بسیار پایینی داشت.

ایشان عاشق یکی از زیباترین دخترهای همکلاسی شده بود. ولی به علت همین عزت نفس پایین، به هیچ وجه به خودش اجازه نمیداد قدم جلو بگذارد.

بلاخره با واسطه یکی از دوستان با این خانم ارتباط برقرار کرد و در عین تعجب همه بچه های دانشگاه، همدیگر را پسندیدند و بعد از 2 ماه ازدواج کردند.

همه فکر میکردند دوست ما در عرش زندگی میکند ولی اینطور نبود و در عین ناباوری، حدود یک سال بعد از هم جدا شدند.

علت فقط یک چیز بود.این دوست ما چون خودش را ارزشمند نمیدانست و لایق برای ازدواج با این خانم نمیدانست، بعد از ازداوج شک و تردید به سراغش آمد.

چرا این خانم با من ازدواج کرده است؟ حتما یک موضوعی وجود دارد که من نمیدانم. شروع به سرکشی در زندگی گذشته خانمش و نظارت 100 درصدی در زندگی کنونی نمود. به خانمش اجازه خارج شدن به تنهایی از منزل را نمیداد

و این کار را انقدر ادامه داد که زندگی را برای خانمش و خودش جهنم کرد و در نهایت خانمش نتوانست تحمل کند و از او جدا شد.

تمام اینها به این دلیل بود که این دوست ما خودش را لایق همسرش نمیدانست و با دست خودش همه چیز را خراب کرد.

مواردی که گفته شد، فقط تعدادی محدود از نشانه های کمبود عزت نفس است. این مشکل باعث مشکلات بسیار زیاد روحی و بدنبال آن جسمی خواهد شد. بنابراین یاد بگیریم، چگونه عزت نفس مان را افزایش دهیم تا بتوانیم یک زندگی شاد و آرام داشته باشیم.

 

  1-احساس امنیت دارند.

یکی از بهترین فواید داشتن عزت نفس بالا این است  که  فرد احساس امنیت درونی دارد.

وقتی این خصوصیت در انسان باشد،  امور جاری زندگی به راحتی نمیتوانند در او احساس عدم امنیت ایجاد کنند.

این امنیت ناشی از این است که من به ارزشمندی درونی خودم واقف هستم. بنابراین مواردی که ممکن است دیگران

را به شدت دچار استرس واضطراب کند، روی من اثر زیادی نخواهد داشت.

فرض بفرمایید، همسر شما در یک شرکت کار میکنید. برای شما یک همکار جدید می آید که دقیقا کار شما را انجام

میدهد. در این حالت:

و کارها را با او یاد ندهید که یک روز جای شما را نگیرد.

او دوست میشوید و کارها را هم به او یاد خواهید داد و نگران جانشینی او نخواهید شد.

اشخاص با عزت نفس مناسب، برای رای خودشان به عنوان یک انسان ارزش قائل هستند و  آنرا ابراز میکنند.

به طور مثال:

افرادی که عزت نفس بالا دارند،  به راحتی اشتباهات خود را می پذیرند و روی آنها اصرار و پافشاری نمیکنند.

علت این است که:

همین موضوع نسبت میدهند و  البته سعی میکنند با کسب تجربه از این موضوع،  دیگر مرتکب این اشتباه

نشوند.

اشتباهات خود خودداری کنند.

افرادی که عزت نفس بالایی دارند،  با انسانهای اطراف خود ارتباط خیلی دوستانه و پر از محبت دارند.

انسانهای که عزت نفس بالا دارند،  از اینکه اطرافیانشان رشد و پیشرفت کنند:

وقتی ما خود را ارزشمند میدانیم،  آنگاه:

به شدت مواظب و مراقب ارتباطات خود با دیگران خواهیم بود.

یک انسان ارزشمند میداند، هر فرد در زندگی شبیه 5 نفری میشود که دائم با آنها در ارتباط است.

بنابرین :

افرادی که عزت نفس بالا دارند،  به راحتی میتوانند از دیگران به هر دلیل تعریف و تمجید کنند.مثل:

علت اینکه این افراد به راحتی از دیگران تعریف میکنند ، این استکه میدانند همه انسانها ذاتا ارزشمند هستد و میدانند شاید حتی یک کلمه تعریف و تمجید ازکار خوب دیگران، باعث تشویق آنها شود.

و همین موضوع باعث شود،  بقیه انسانها هم به ارزشمندی خود پی ببرند و در نتیجه جامعه اطرافش حس و حال بهتری پیدا کند.

افرادی که کمبود عزت نفس ندارند،  یک خصوصیت عالی دیگر هم دارند.

به راحتی و با لذت تمام از کارهای خوب و مثبت دیگران تشکر و قدردانی میکنند.

تشکر کردن،  حس مثبت بسیار خوبی هم به تشکر کننده و هم کسی که از او تشکر شده میدهد.

این تشکر قلبی است و فقط به خاطر همان موضوع مثبت است

نه به خاطر چاپلوسی و یا آینده نگری و یا هر دلیل غیر خالص دیگر است.

مجموعه باشگاه موفقیت، با گرد هم آمدن گروهی پزشک و متخصص روانشناسی و دیگر تخصص های لازم پدید آمده است و رسالت خود را آموزش یک زندگی شاد و موفق در تمام امور برای ایرانیان میداند

علائم کمبود عزت نفس
علائم کمبود عزت نفس
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *