بهترین قرص عفونت کلیه

خواص دارویی و گیاهی

دکتر شهریار ناطق – جراح کلیه و متخصص ارولوژی

جراحی برداشتن توده کليه همراه با حفظ کلیه (پارشیل نفرکتومی)

کیست کلیه – دکتر شهریار ناطق در بره به خانه برمیگردیم

ارولوژی اطفال – دکتر شهریار ناطق در بره به خانه برمیگردیم

این مقاله تنها در مورد عفونت ناگهانی (حاد) کلیوی در بزرگسالان است که واژه پزشکی آن پیلونفریت حاد است.

در بدن هر فرد دو کلیه وجود دارد که هر کدام از آن ها در یک طرف شکم، به پشت قرار گرفته اند. کلیه ها ادرار را تولید می کنند، لوله های بین مثانه و کلیه (حالب ها ) ادرار را به مثانه تخلیه می برند. ادرار در مثانه ذخیره می شود و وقتی مثانه پر شد، از طریق لوله اى از مثانه (مجرای ادرار) از بدن خارج مى شود.

عفونت های کلیوی از یک عفونت مثانه ایجاد می شوند. باکتری ها از حالب ها عبور مى کنند و باعث عفونت در کلیه می شوند. این باکتری ها معمولا باکترى هایی هستند که به طور معمول در روده زندگی می کنند به عنوان مثال اشریشیا کلاى.  اکثر افراد مبتلا به سیستیت دچار عفونت کلیه نمى شوند.

برخی از عفونت های کلیوی بدون عفونت مثانه توسعه پیدا می کنند که گاهی اوقات به علت مشکلى در کلیه است. به عنوان مثال، اگر فردى سنگ کلیه یا نارسایی کلیه داشته باشد، در خطر ابتلا به عفونت های کلیوی قرار دارد.

معمولا تنها در یک کلیه عفونت ایجاد می شود. عفونت کلیه حاد در هر سنی ممکن است رخ دهد و در بین زنان بسیار رایج است. این امر به این دلیل است که زنان از مردان در معرض خطر ابتلا به عفونت مثانه هستند.

در زنان، مجرای ادرار نزدیک به مقعد است، که این باعث می شود باکتری ها راحت تر از روده به مجرای ادرارى برسند. هم چنین مجرای ادرارى در زنان کوتاه تر از مردان است، بنابراین باکتری ها راحت تر مى توانند به مثانه برسند.

⚠ توجه: عفونت های کلیوی در کودکان، افراد مسن و در دوران بارداری شایع است. اما عفونت کلیه در مردان شایع نیست.

علائم معمولا به سرعت و در عرض چند ساعت ایجاد مى شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

معمولا علائم عفونت مثانه نیز وجود دارد. به عنوان مثال:

ممکن است تمام علائم ایجاد نشوند. گاهی عفونت حاد کلیه فقط می تواند نشانه های مبهمى ایجاد کند. به عنوان مثال، فقط به طور کلی احساس ناخوشایندی ایجاد می کند.

در افراد مسن عفونت حاد کلیه ممکن است باعث سردرگمی شود. به همین دلیل است که اغلب زمانى که یک فرد مسن با سردرگمى مراجعه مى کند، پزشک از او درخواست می کند تا آزمایش ادرار دهد.

آزمایش ساده ای که پزشک می تواند انجام دهد، یک آزمایش آنالیز ادرار است. این آزمایش شامل آزمودن نمونه ای از ادرار با یک نوار تست ویژه است که به دنبال علائم عفونت مى گردد. این آزمایش معمولا عفونت کلیه را نشان مى دهد.

با این حال مهم است که تشخیص را تایید کرده و همچنین مشخص کنید که کدام باکتری باعث عفونت شده است. این امر یک پزشک را مجاز به تجویز آنتی بیوتیک صحیح می کند. برای این کار، پزشک باید نمونه ادرار را به آزمایشگاه ارسال کند تا باکتری موجود شناسایی شود. این روند ممکن است چندین روز به طول بی انجامد، لذا درمان زودتر شروع مى شود.

نمونه ى ادرار ممکن است تنها آزمایش مورد نیاز براى خانم ها باشد. در بعضی موارد ممکن است آزمایش های بیشتری انجام شود، مثلا اگر سنگ کلیه یا یک اختلال کلیوی داشته باشید.

معمولا اگر مرد باشید یا عفونت مجدد کلیوی داشته باشید، نیاز به انجام آزمایش هاى دارید. اگر تست های بیشتری لازم باشد، اسکن اولتراسوند اغلب اولین کاری است که انجام می شود.

آنتی بیوتیک ها معمولا عفونت را پاک می کنند. اگر پزشکان به یک عفونت مشکوک باشند، حتی قبل از آنکه جواب آزمایش ادرار داده شود، یک آنتی بیوتیک تجویز می کنند.

برخی از میکروب ها (باکتری ها) به برخی از آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند. بنابراین، گاهی اوقات تغییر آنتی بیوتیک ممکن است لازم باشد. دوره آنتی بیوتیک ها به مدت ۷ تا ۱۴ روز، بسته به نوع آن است. آنتی بیوتیک های معمول برای عفونت های کلیوی عبارتند از:

داروهاى ضد درد مانند پاراستامول می توانند درد و تب را کاهش دهند. اگر درد شدیدتر باشد، ممکن است نیاز به داروهاى قوى تر داشته  باشد.

داروهای ضد التهابى غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن معمولا برای یک فرد مبتلا به عفونت کلیوی توصیه نمی شود. این امر به این دلیل است که ممکن است در کار کلیه تداخل ایجاد کنند. برای جلوگیری از کمبود مایع در بدن ( دهیدراتاسیون )، باید مقدار زیادی مایع مصرف کنید.

در بسیاری از موارد که عفونت بیش از حد شدید نیست، درمان می تواند در خانه انجام شود و عفونت با یک دوره از قرص های آنتی بیوتیکی از بین رود. اگر درمان درخانه باشد و بعد از ۲۴ ساعت علائم بهبود نیافته یا فرد احساس بدی داشته باشد، فرد باید به پزشک مراجعه کند. با این حال، برخی افراد باید به بیمارستان منتقل شوند، اگر:

❇ عفونت شدید است و باعث حال بسیار بد مى شود.

❇ فرد قادر به مصرف هر گونه مایعات و یا دارو (به علت بد بو و یا به علت استفراغ) نباشد.

❇ علائم با آنتی بیوتیک حل نشده باشد.

❇ فرد یک زن باردار باشد.

❇ فرد بسیار ضعیف شده باشد.

❇ فرد مبتلا به مشکلات کلیوی باشد.

❇ فرد مبتلا به دیابت باشد.

در بیمارستان، آنتی بیوتیک ها را می توان به طور مستقیم به صورت داخل وریدی داد تا اثر فوری و بیشتری داشته باشند.

در افرادی که عفونت کلیه دارند، اگر درمان به سرعت انجام شود، افراد می توانند به بهبودی کامل دست پیدا کنند. عوارض احتمالی که در تعداد کمی از موارد رخ می دهد، عبارتند از:

گاهی ممکن است میکروب های (باکتری ها) ناشى از عفونت کلیه، به جریان خون منتقل می شوند، به خصوص اگر درمان با تأخیر انجام شود. این اتفاق ممکن است باعث مسمومیت با خون (سپسیس) شود که می تواند جدی یا حتی تهدید کننده زندگی باشد.

در زنان باردار مبتلا به پیلونفریت، ممکن است نوزاد زودتر یا با وزن کمترى به دنیا آید.

آبسه کلیه (به ندرت) می تواند توسعه یابد.

گاهی اوقات باعث آسیب دائمی به بافت های کلیه می شود.

⚠ توجه: این عوارض معمولا شایع نیستند.

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

هدف از ایجاد این وب سایت ارائه اطلاعات صحیح و تخصصی در زمینه اورولوژی با زبانی ساده برای هموطنان ایرانی می باشد. در این وب سایت تلاش می شود تا به تدریج موضوعاتی شامل نشانه ها، تشخیص ، پیشگیری و درمان بیماری های دستگاه ادراری مردان و زنان و همچنین دستگاه باروری مردان به اشتراک گذاشته شود.

مطلب قبلی

عوامل خطرزا در ایجاد سرطان کلیه

مطلب بعدی

برای درمان سنگ کلیه چه کنیم؟

کلیه پیوندی چند سال عمر میکند؟[ +عوارض پیوند کلیه ]

هر آنچه که باید درباره ی هیدرونفروز کلیه بدانید

آزمون های بررسی عملکرد کلیه

دلایل ایجاد سنگ کلیه چیست؟

همه چیز درباره ی پروستات و بیماری های آن

انواع روش های دفع و درمان سنگ کلیه

چگونه سنگ مثانه را دفع کنیم ؟

علائم عفونت مثانه چیست؟ [ + درمان عفونت مثانه ]

مشترک خبر های تازه ما باشید

قدرت گرفته از

ستاره | سرویس سلامت – کلیه‌ها، اندام‌های حیاتی در بدن می‌باشند که عمل دفع را انجام می‌دهند، بدین معنی که آن‌ها مواد زاید را از بدن خارج می‌کنند. با این حال پیروی از عادات غذایی ناسالم یا دیگر عفونت‌های بدن، می‌تواند منجر به مختل شدن عملکرد کلیه گردیده و عفونت و درد در کلیه‌ها را به همراه آورد. شایان ذکر است که زنان نسبت به مردان از عفونت کلیه رنج می‌برند. اگر در بدن خود درد کمر دارید، ممکن است دارای عفونت و درد کلیه باشید.

قطعا، تمامی کمر دردها به علت عفونت کلیه نمی‌باشند؛ با این حال برخی اوقات اگر علت درد کمر اندام‌های داخلی باشد، قطعا به دلیل مشکلات کلیوی از قبیل عفونت کلیه، سنگ کلیه یا دیگر بیماری‌های کلیوی است. دقیقا، عفونت کلیه درد پهلو یده می‌شود که در یک طرف رخ می‌دهد و منجر به درد شدید در حال توسعه، بین باسن و پائین‌ترین دنده می‌گردد. درد همچنین به باسن و کشاله ران کشیده می‌شود.

برخی علائم عفونت کلیه عبارتند از لرز، تب، درد در هنگام دفع ادرار و خون در ادرار که بدون چشم مسلح قابل مشاهده نیست. به شدت توصیه می‌شود که اگر شک دارید که آیا درد کمر به علت این بیماری است یا خیر، با دکتر مشورت نمائید؛ زیرا ممکن است مسئله جدی سلامتی در میان باشد که نیاز به توجه فوری پزشکی داشته باشد.  

درمان عفونت کلیه مستلزم مراجعه به پزشک و دریافت تجویزات مخصوص است. هر چند که با استفاده از طب سنتی، گیاهان دارویی و درمان‌های خانگی نیز می‌توان از شدت درد عفونت کلیه کاست و تا حدودی آن را درمان کرد.

لیمو می‌‌تواند با پاکسازی سنگ و سموم کلیه را تمیز نماید. ترجیحا از لیموی تازه به جای نوشیدنی‌های لیموی طعم دار استفاده کنید.

 

ریشه گل ختمی مانند یک گیاه دارویی عمل می‌نماید؛ همین امر منجر به بهبود درد و درمان عفونت کلیه و از بین رفتن سنگ کلیه می‌شود. ریشه گل ختمی منجر به تشدید خروج ادرار شده و احساس سوزش یا درد را هنگام خروج ادرار درمان می‌نماید. علاوه بر این، خاصیت لزج بودن آن احتمالا بافت‌های ملتهب و تحریک شده بدن را آرام می‌نماید و ممکن است دستگاه ادراری شما را پوشش داده و مانع عفونت و سنگ کلیه در شما شود.

مواد لازم: 

دستورالعمل: ابتدا، ریشه گل ختمی را در کوزه قرار دهید. سپس، آب را به داخل آن بریزید تا پر بشود. اجازه دهید یک شبانه روز یا حداقل 4 الی 5 ساعت در یخچال خیس بخورد. سپس، آب را از صافی رد کنید که در این صورت مایع حاصل بی رنگ، کمی غلیظ و چسبناک است. سپس عسل یا پودر استویا را به آن بیافزائید و ترکیب حاصل را خوب هم بزنید. در طول روز تا زمان از بین رفتن درد کلیه از مخلوط مصرف نمائید و به طور منظم این درمان را ادامه دهید.

جعفری به عنوان مدر (مدر یا ادرار آور، به ماده‌‌های خوراکی یا دارویی اطلاق می‌شود که موجب افزایش حجم ادرار انسان می‌شود.) عمل می‌نماید که خروجی ادرار را بالا برده و موجب دفع سموم از سیستم شما می‌شود. با تائید بسیاری از گیاه پزشکان، جعفری بهترین درمان خانگی عفونت کلیه و مثانه به صورت داخلی و خارجی است. برای درمان داخلی شما می‌توانید آب جعفری یا چای جعفری بنوشید، یا آن را به هر شکلی در غذا مصرف کنید. به کمک جعفری می‌توانید بدون توجه به هر درمانی، التهاب دردناک و تورم به وجود آمده توسط عفونت کلیوی را کاهش دهید. علاوه بر این جعفری حاوی ویژگی ضد ویروسی است، که می‌تواند باکتری‌های عامل عفونت را از بین ببرد. در نتیجه جعفری یکی از بهترین روش‌های درمان‌ خانگی عفونت کلیه است که باید در خانه آن را دنبال نمائید. مورد زیر دستورالعمل تهیه چای جعفری به منظور کاهش این است.

مواد لازم: 

دستورالعمل: ابتدا جعفری را شسته و سپس آن را خرد کنید تا 4 قاشق چایخوری جعفری خرد شده داشته باشید. سپس آب را داخل ظرف ریخته و آن را بجوشانید. شعله را خاموش نمائید و جعفری خرد شده را به داخل ظرف بیافزائید. سپس درب ظرف را گذاشته و اجازه دهید 2 دقیقه زمان بگذرد. سپس، چای را از صافی رد نموده و 1 فنجان از آن را (به صورت سرد یا گرم) بنوشید. این روش درمانی را 4 بار در هفته تکرار کنید.

نکته مهم: استفاده از چای جعفری در طول بارداری توصیه نمی‌شود؛ زیرا  چای جعفری دارای برخی تاثیرات جانبی می‌باشد. بنابراین اگر قبل از استفاده از این درمان با پزشک مشورت نمائید عالی خواهد بود.

تخم هندوانه دارای خاصیت مدر بودن است که به شما در درمان درد کلیه کمک می‌کند. علاوه بر این دانه هندوانه محرک خوبی برای التهاب مثانه و مجرای ادراری است؛ به گونه‌ای که کلیه‌ها را جهت فعالیت تحریک می‌کنند. بنابراین برای عفونت و درد کلیه جزء درمان‌های خانگی اثر بخش هستند. ذکر تخم هندوانه به عنوان درمان عفونت کلیه، آموزش تهیه چای هندوانه است که به شما در درمان عفونت کلیه در خانه کمک می‌نماید.

مواد لازم: 

دستورالعمل: ابتدا آب را جوشانده و کنار بگذارید. سپس تخم‌های هندوانه را در بشقاب قرار بدهید و آب جوشیده شده را داخل بشقاب بریزید. چند دقیقه اجازه دهید تا ترکیب حاصل خنک بشود. سپس چای حاصل را از صافی رد کنید و مصرف نمائید. استفاده از این محلول را یک بار در روز تکرار کنید.

 

کرفس، یا Apium Graveolens، می‌تواند عفونت کلیه را درمان نموده و فرآیند از بین بردن مواد زائد در کلیه‌ها را سرعت ببخشد. علاوه بر این، کرفس خروجی ادرار را بالا برده و درد کلیه را از بین می‌برد. کرفس همچنین دارای روغن فرار می‌باشد که دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ است. بنابراین می‌توان از دانه کرفس به عنوان یکی از روش‌های درمان خانگی عفونت و درد کلیه استفاده نمود.

مواد لازم: 

دستورالعمل: ابتدا دانه را در فنجان قرار بدهید. سپس آب داغ را روی آن بریزید. آن‌ها را با هم خوب به هم بزنید. اجازه دهید ترکیب حاصل مقداری خنک شود. سپس آن را از صافی رد نموده و بنوشید. این درمان را یک بار در روز و به مدت 3 روز تکرار کنید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که کرفس محرک رحم است؛ بنابراین در صورت بارداری از مصرف آن خودداری کنید. این محلول برای افرادی مناسب است که از اسپاسم رنج می‌برند زیرا آن را تسکین می‌دهد؛ با این حال استفاده از کرفس باعث ایجاد تاخیر در قاعدگی می‌شود.

استفاده از ذرت می‌تواند مجاری دردناک ادرار را آرام نموده و با سرعت بخشیدن به فرآیند بهبودی، درد شما را کاهش دهد. زیرا ذرت دارای خاصیت مدر بودن (مدر یا ادرار آور، به ماده‌‌های خوراکی یا دارویی اطلاق می‌شود که موجب افزایش حجم ادرار انسان می‌شود) می‌باشد و مانع رشد باکتری گردیده و باعث درمان عفونت کلیه می‌شود.

پماد یا مرهم خردل می‌تواند فرآیند بهبودی را تحریک نماید. با این وجود قرار دادن مستقیم پماد خردل بر روی پوست لخت در طولانی مدت منجر به تشکیل تاول یا حس سوزش می‌شود. بنابراین ترکیب پودر خردل و قرار دادن آن در لباس مانع تماس مستقیم با پوست می‌شود. جهت جلوگیری از تشکیل تاول بر روی پوست به جای آب می‌توانید از سفیده تخم مرغ استفاده کنید.

مواد لازم:

دستورالعمل: مواد لازم را به خوبی جهت ایجاد خمیر با هم ترکیب نموده و به صورت لایه نازک روی پوست بمالید. سپس مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده مالیده و اجازه دهید بیش از 3 دقیقه روی پوست بماند. با شستشو یا پاک کردن آن را تمیز کنید. این درمان را یک بار در روز تکرار کنید.

نکته مهم: استفاده از این محلول برای کودکان زیر 6 سال ممنوع است.

انار به لطف خاصیت قابض بودنش برای درمان مشکلات کلیوی مفید است. انار علاوه بر این می‌تواند درد و التهاب را در کلیه و سودا درمان نماید. شما باید یک بار در روز یک انار خورده یا آب آن را به عنوان یکی از درمان‌های خانگی اثر بخش برای عفونت کلیه بنوشید.

 

ماست حاوی پروبیوتیک و آنتی اکسیدان است که به درمان عفونت کلیه کمک نموده و مانع عود مجدد آن می‌شود. وجود باکتری‌های زنده در ماست می‌تواند مانع چسبندگی باکتری‌ها به سلول‌های مخاطی در دستگاه ادراری شود. علاوه بر این ماست سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌نماید.

سیر حاوی خواص آنتی بیوتیک طبیعی است که با عفونت کلیه مبارزه می‌نماید. علاوه بر این، به عنوان یک مدر کار می‌نماید به طوری که میکرو ارگانیسم‌ها و سموم مضر را از کلیه‌ها و بدن شما خارج می نماید.

سیب حاوی خاصیت ضد التهابی و فیبر بالا است که به صورت موثر عفونت کلیه را درمان می‌نماید. علاوه بر این سیب جهت جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر، ادرار شما را اسیدی‌تر می‌نماید.

آلوئه ورا به دلیل خواص ضد باکتری، ضد التهابی و ضد ویروسی درمان خانگی محبوب دیگر برای عفونت کلیه می‌باشد که می‌تواند سوزش ادرار را تسکین داده و به کنترل درد و عفونت کلیه کمک نماید. ترکیب آلوئه ورا و لیمو به صورت موثر درد کلیه را رفع می‌نماید.

 زردچوبه عفونت کلیه را رفع نموده و فرآیند بهبود را سرعت می بخشد زیرا حاوی کورکومین است که ضد باکتری، ضد قارچ و ضد التهاب قوی است. بنابراین مانع رشد و گسترش میکروب‌ها می‌شود.

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

خانه » دسته بندی پزشکی،سلامتی،تغذیه و تندرستی » بیماریهای اورولوژی » علایم عفونت کلیه و راه های پیشگیری و درمان

شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
نسرین رجبعلی زاده

علایم عفونت کلیه معمولا به سرعت و در عرض چند ساعت تا چند روز ایجاد می شود. درد و ناراحتی در ناحیه تناسلی و اطراف آن و کمر و یا در اطراف اندام تناسلی ممکن است نشانه عفونت کلیه باشد.

در ادامه ابتدا به معرفی بیماری عفونت کلیه پرداخته و پس از بیان علایم عفونت کلیه به راه های پیشگیری و درمان آن می پردازیم.

برای پاسخ به این سوال که عفونت کلیه چیست باید گفت: عفونت کلیه (پیلونفریت) یک بیماری دردناک و ناخوشایند است. علت عفونت کلیه باکتری هایی هستند که در روده شما زندگی می کنند و اغلب نوعی به E.coli علت عفونت کلیه است. این باکتری ها ابتدا مثانه و سپس کلیه ها را آلوده می کنند.

در موارد نادر، علت عفونت کلیه باکتری ها یا قارچ هایی هستند که پوست را آلوده کرده سپس عفونت از طریق جریان خون به کلیه گسترش پیدا میکند.

البته این حالت معمولا فقط در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف رخ می دهد.

اگر عفونت کلیه به سرعت درمان شود، باعث آسیب جدی نمی شود، اما اگر درمان عفونت کلیه صورت نگیرد، می تواند بدترشده و باعث آسیب دائمی به کلیه شود.

معمول ترین علایم عفونت کلیه عبارتند از:

علایم عفونت کلیه فقط محدود به این علایم نیستند و شما در صورت داشتن بیماری های دیگر ممکن است دیگر علایم عفونت کلیه را نیز تجربه کنید.

مثلا اگر مبتلا به سیستیت یا اورتریت هستید (یک عفونت مجاری مثانه) علائم اضافی ممکن است رخ دهد.

این گروه از علایم عفونت کلیه عبارتند از:

از دیگر علایم عفونت کلیه که در کودکان ممکن است رخ دهند:

عفونت کلیه نسبتا نادر است. در انگلستان تخمین زده می شود در هر سال، در هر ۸۳۰ نفر یک عفونت کلیه ایجاد می شود که می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد.

زنان و کودکان در معرض خطر ابتلا به عفونت کلیه و سایر عفونت های دستگاه ادراری مانند بیماری های مثانه هستند.

در واقع احتمال بیماری در زنان شش برابر از مردان است.

این به این علت است که مجرای ادراری زن کوتاه تر است و باعث می شود که باکتری ها که علت عفونت کلیه هستند سریع تر به کلیه دسترسی پیدا کنند.

زنان جوان در معرض خطر هستند زیرا آنها تمایل بیشتری به رابطه جنسی دارند و داشتن رابطه جنسی مکرر شانس ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می دهد.

کودکان نیز می توانند در معرض ابتلا به عفونت کلیه قرار گیرند زیرا ممکن است با یک اختلال در دستگاه ادراری متولد شده باشند یا وضعیتی به ریفلاکس کلیه داشته باشند که در آن برگشت ادرار از مثانه به کلیه رخ می دهد.

اگر دچار تب و درد کمر یا درد در ناحیه تناسلی هستید یا اگر متوجه تغییر در الگوی معمول ادرار شدید به پزشک مراجعه کنید.

اغلب درمان عفونت کلیه با آنتی بیوتیک ها و به سرعت باید انجام شود تا از آسیب رسیدن به کلیه یا گسترش عفونت به جریان خون جلوگیری شود.

پس از مصرف آنتی بیوتیک ها، بعد از حدود دو هفته باید کاملا احساس سلامتی کنید.

جهت درمان عفونت کلیه برای اکثر افراد از آنتی بیوتیک ها و داروهای مسکن استفاده می شود.

معمولا قرص یا کپسولی آنتی بیوتیکی داروی عفونت کلیه است و دوره درمان بین ۷ تا ۱۴ روز است.

برای اکثر افراد – به غیر از زنان باردار – داروی عفونت کلیه توصیه شده آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین یا کوآموکسی کلاو است. با این حال، از آنتی بیوتیک های دیگر نیز استفاده می شود.

عوارض جانبی رایج سیپروفلوکساسین که یک دارو برای عفونت کلیه است عبارتند از احساس بیماری و اسهال.

کوآموسی کلاو که دومین دارو برای عفونت کلیه است، می تواند اثر قرص های ضد بارداری را کمتر کند، بنابراین در طول دوره درمان عفونت کلیه ممکن است به استفاده از روش های دیگر جلوگیری از بارداری نیاز داشته باشید.

درمان عفونت کلیه در بارداری معمولا یک دوره ۱۴ روزه آنتی بیوتیک سفالکسین است.

مصرف داروهای ضد درد مانند پاراستامول نیز به کاهش علایم عفونت کلیه کمک می کند.

در درمان عفونت کلیه ، ضد التهاب های غیر استروئیدی مانند ایبوبروفن معمولا برای کاهش درد توصیه نمی شود.

این به این دلیل است که این داروها ممکن است خطر ابتلا به مشکلات کلیوی را افزایش دهند.

در دوره درمان عفونت کلیه مایعات زیادی بنوشید. این امر به جلوگیری از کم آبی و رفع باکتری ها از کلیه کمک می کند.

هدف به اندازه کافی آب نوشیدن است به طوری که ادرار شما رنگ پریده شود.

اگر ۲۴ ساعت پس از شروع درمان، علایم عفونت کلیه بهبود نیافتند با پزشک خود مشورت کنید.

اطمینان حاصل کنید که زیاد استراحت می کنید. این دوره ممکن است دو هفته طول بکشد.

اگر یک مشکل اساسی در دستگاه ادراری شما وجود داشته باشد پزشک شما ممکن است شما را به بیمارستان منتقل کند. عواملی مثل:

عوارض ناشی از عفونت کلیه نادر است، اما احتمال بروز آن می شود، اگر:

آبسه کلیه – ایجاد توده چرک در کلیه – اگر دچار دیابت هستید، در معرض خطر ابتلا به آبسه کلیه هستید.

آبسه های کلیه به طور بالقوه جدی هستند زیرا باکتری داخل آبسه می تواند به سایر قسمت های بدن شما مانند جریان خون یا ریه شما گسترش یابد و می تواند کشنده باشد.

معمولا آبسه های کوچکتر با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند ولی برای آبسه های بزرگ جراحی مورد نیاز است که شامل تخلیه چرک از آبسه با استفاده از یک سوزن است که به کلیه وارد می شود.

مسمومیت خون یکی دیگر از عوارض نادر، اما به طور بالقوه مرگبار است و زمانی اتفاق می افتد که باکتری از کلیه ها به جریان خون گسترش می یابد.

هنگامی که باکتری ها در خون شما هستند، عفونت می تواند به هر بخش از بدن شما، از جمله تمام ارگان های اصلی گسترش یابد.

در افراد مبتلا به عفونت کلیه ، علائم مسمومیت خون عبارتند از:

یکی دیگر از عوارض نادر، اما به طور بالقوه کشنده وضعیتی است به پیلونفریت امفسیماتوز (EPN)

EPN یک عفونت شدید است که در آن بافت کلیه ها به سرعت تخریب می شود و باکتری هایی که علت عفونت کلیه هستند، گازی سمی ایجاد می کنند.

علت دقیق EPN شخص است، اما تقریبا همه موارد در افراد مبتلا به دیابت رخ داده است.

درمان معمول جراحی اضطراری برای حذف بخشی یا همه کلیه آسیب دیده است.

در موارد بسیار نادر، عفونت کلیه باعث آسیب شدید کلیه می شود که منجر به نارسایی کلیه می شود.

عفونت کلیه همچنین می تواند عوارض دیگر، از جمله فشار خون بالا را ایجاد کند.

همچنین عفونت کلیه در بارداری ممکن است باعث زایمان زودرس نیز بشود.

ترجمه شده در سایت خلایق
منبع:

nhs.uk

برچسب‌ها: عفونت ادرارینارسایی کلیه


۱۳۹۵-۱۲-۰۱

 شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
پدرام ملکی
· Published ۱۳۹۵-۱۲-۰۱
· Last modified 218-3-16


۱۳۹۵-۱۲-۰۷

 شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
پدرام ملکی
· Published ۱۳۹۵-۱۲-۰۷
· Last modified 217-9-18


۱۳۹۵-۱۰-۰۲

 شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
پدرام ملکی
· Published ۱۳۹۵-۱۰-۰۲
· Last modified 217-11-21


۱۳۹۵-۱۰-۰۵

 شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
پدرام ملکی
· Published ۱۳۹۵-۱۰-۰۵
· Last modified 217-8-22

باز نشر مطالب تنها با ذکر سایت خلایق و ذکر آدرس و درج بک لینک khalayegh.com مجاز است.



بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

عفونت کلیه نوعی عفونت دستگاه ادراری است که معمولا از میزراه یا مثانه آغاز می‌شود و سپس به یک یا هردو کلیه‌ سرایت می‌کند. عفونت کلیه به اقدامات پزشکی فوری نیاز دارد. در صورت درمان‌نشدن، عفونت می‌تواند به کلیه‌ آسیب بزند و با انتقال باکتری ازطریق گردش خون موجب بروز عفونت‌های خطرناک و کشنده‌ در بدن شود. درمان عفونت کلیه معمولا به‌کمک آنتی بیوتیک ها انجام می‌گیرد. همچنین گاهی برای درمان، بیمار باید در بیمارستان بستری شود. اکنون با ادامه‌ی این مطلب همراه شوید تا با عفونت کلیه و روش‌های تشخیص و درمان آن آشنا شوید.

علائم و نشانه‌های احتمالی عفونت کلیه عبارت‌اند از:

اگر علائم و نشانه‌های بیماری به‌مرور تشدید شدند، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر درمان عفونت دستگاه ادراری موجب بهبود علائم و نشانه‌هایتان نشد، به پزشک مراجعه کنید.

عفونت شدید کلیه درصورت درمان‌نشدن می‌تواند عوارض خطرناکی برجای بگذارد و زندگی فرد را تهدید کند. اگر علائم عفونت کلیه را همراه با وجود خون در ادرار و حالت تهوع و استفراغ دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

عواملی که می‌توانند احتمال عفونت کلیه را افزایش دهند، عبارت‌اند از:

میزراه در زنان کوتاه‌تر از مردان است. این امر موجب انتقال راحت‌تر باکتری‌ها از خارج از بدن به مثانه می‌شود. علاوه‌براین نزدیکی میزراه به واژن و مقعد فرصت بهتری برای باکتری‌ها فراهم می‌کند تا وارد مثانه شوند. عفونت مثانه می‌تواند موجب سرایت عفونت به کلیه شود. همچنین زنان باردار از دیگران درمعرض عفونت کلیه قرار دارند.

این امر ناشی از عواملی است که با کاهش جریان ادرار توانایی مثانه‌ را در دفع آن کاهش می‌دهند. وجود سنگ کلیه، چیزهای غیرطبیعی در ساختمان دستگاه ادراری و یا بزرگ‌شدن غده‌ی پروستات در مردان از علل بروز این پدیده هستند.

عفونت کلیه می‌تواند در اثر تضعیف دستگاه ایمنی بروز کند. بیماری‌هایی مانند دیابت و ایدز دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کنند. همچنین برخی داروهایی که برای جلوگیری از پس‌زدن عضو پیوندی مصرف می‌شوند نیز دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کنند.

آسیب عصبی یا نخاعی می‌تواند موجب شود عفونت‌های مثانه را احساس نکنید و سپس عفونت به کلیه‌تان گسترش یابد.

سوندهای ادراری لوله‌هایی هستند که ادرار را از مثانه‌ تخلیه می‌کنند. ممکن است در طول برخی عمل‌های جراحی یا پس از آن یا حتی برای تشخیص برخی مشکلات از سوند ادراری استفاده شود. همچنین افرادی که مجبورند استراحت مطلق داشته باشند، باید برای مدت نسبتا طولانی از سوند ادراری استفاده کنند.

در بیماری ریفلاکس ادراری مقدار اندکی ادرار از مثانه به سمت میزنای (لوله‌ی باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برد) و کلیه‌ها می‌رود. مبتلایان به این بیماری بیش از دیگران درمعرض ابتلا به عفونت کلیه در کودکی و بزرگسالی قرار دارند.

درصورت درمان‌نشدن، عفونت کلیه می‌تواند موجب بروز عوارض جدی‌ در فرد شود. این عوارض عبارت‌اند از:

برخی اقدامات با کاهش خطر عفونت‌ دستگاه ادراری، خطر عفونت کلیه را نیز کاهش می‌دهند. این اقدامات در زنان اهمیت بیشتری دارد. اقداماتی که خطر عفونت‌ دستگاه ادراری را کاهش می‌دهند، عبارت‌اند از:

برای تأیید عفونت کلیه معمولا از فرد نمونه‌ی ادرار گرفته می‌شود تا وجود باکتری، خون یا چرک در ادرار بررسی شود. همچنین ممکن است از فرد نمونه‌ی خون گرفته شود تا وجود باکتری یا سایر ارگانیسم‌ها در خون در آزمایشگاه، آزمایش شود.

گاهی آزمون‌های فراصوت، سی‌تی‌اسکن و نوعی آزمایش پرتو ایکس به‌ «سیستورتروگرام حین ادرار» برای بیمار تجویز می‌شود. در سیستورتروگرام حین ادرار نوعی رنگ به فرد تزریق می‌شود و مثانه زمانی‌که پُر و درحال ادرار است، با پرتو اکس بررسی می‌شود.

آنتی‌بیوتیک‌ها اولین خط مبارزه با عفونت‌های کلیه هستند. نوع و مدت زمان استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها به وضعیت سلامت و باکتری‌های یافت‌شده در نمونه‌‌ی ادرارتان بستگی دارد. ممکن است مجبور شوید برای یک هفته یا از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید. باید آنتی‌بیوتیک را طبق دستورالعمل پزشک و تا پایان دوره مصرف کنید؛ حتی اگر پس از مدتی احساس کردید حال‌تان بهتر است.

ممکن است پزشک چندین بار از شما آزمایش ادرار بگیرد تا از درمان عفونت اطمینان حاصل کند. اگر پس از دوره‌ی درمان باز هم نشانه‌ای از عفونت وجود داشت، شما به یک دوره‌ی درمان دیگر با آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز خواهید داشت.

اگر عفونت کلیه‌تان شدید باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد تا در بیمارستان بستری و درمان شوید. روند درمان شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و مایعات بوده که به روش داخل‌وریدی به رگی در بازو تزریق می‌شود. مدت زمان بستری‌شدن در بیمارستان به شدت عفونت‌ بستگی دارد.

برخی مواقع ممکن است در اثر برخی مشکلات مانند اختلال در ساختمان دستگاه ادراری عفونت کلیه‌تان دوباره عود کند. در این مواقع باید به نفرولوژیست (فوق‌تخصص کلیه و مجاری ادراری) یا اورولوژیست (جراح کلیه و مجاری ادراری) برای ارزیابی مراجعه کنید. شاید در این مواقع برای ترمیم مشکلات ساختمانی کلیه مجبور به انجام عمل جراحی شوید.

برای کاهش ناراحتی در زمان بهبود عفونت کلیه ممکن است به موارد زیر نیاز داشته باشید:

معمولا در این مواقع فرد ابتدا به پزشک عمومی مراجعه می‌کند. اگر پزشک تشخیص دهد که عفونت به کلیه سرایت کرده، برای درمان بیماری شما را نزد اورولوژیست خواهد فرستاد.

زمانی‌که می‌خواهید به پزشک مراجعه کنید، درباره‌ی محدودیت‌های احتمالی مانند محدودیت در رژیم غذایی سؤال کنید. همچنین برای آمادگی، فهرست زیر را قبل از مراجعه به پزشک آماده کنید:

برای ملاقات با پزشک یک نفر از افراد خانواده یا دوستان‌تان را با خود ببرید تا اگر حرف‌های پزشک را فراموش کردید، به شما یادآوری کند.

برای عفونت کلیه می‌توانید سؤالات زیر را از پزشک بپرسید:

احتمالا پزشک سؤالات زیر را از شما می‌پرسد:

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15تومان 8تومان

nownew Date .(“”)[],.(“”).type”text/” “”.src+”?v”+now..+””+now.+””+now.getDate+””+now.,

nownew Date .(“”)[],.(“”).type”text/” “/”.src+”?v”+now..+””+now.+””+now.getDate+””+now.,

سلام مقاله جالب و عالی بود.

خواص خوراکی ها

خواص ازگیل؛ ۹ خاصیت دارویی و فوق‌العاده ازگیل برای سلامتی

چای ماسالا، طرز تهیه و خواص آن

چگونه عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهیم؟

۵ نوع چای لاغری برای چربی سوزی و لاغری شکم

خواص انجیر تازه و انجیر خشک برای سلامتی و زیبایی

آخرین مطالب

طرز تهیه لازانیا گوشت؛ یک غذای وسوسه‌انگیز و خوشمزه

علائم سندرم متابولیک؛ علل، تشخیص و درمان آن

کتاب قورباغه را قورت بده؛ ۲۱ راه عملی مقابله با تنبلی

جاهای دیدنی اردبیل؛ ۷ جاذبه گردشگری سردترین شهر ایران

کتاب مردی به اوه اثر فردریک بکمن؛ زندگی تراژیک پیرمردی تنها

ترین های جهان

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید

پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

‌نویسی در چطوربه منزله‌ی پذیرفتن شرایط و مقررات می‌باشد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *