مزاج بلغمی و بارداری

خواص دارویی و گیاهی

مزاج بلغمی و بارداری
مزاج بلغمی و بارداری

‌بارداری دوره بسیار حساسی است که طی آن مادران باید از همه لحاظ مراقب سلامتی خود باشند و توجه مادر به اصول بهداشتی و تغذیه‌ای، سلامت خود و جنین را البته با صرف‌نظر از مسائل ژنتیکی، تا حد زیادی تضمین می‌کند.

علی بهادری منتخصص طب سنتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بایدها و نبایدهای بارداری از دیدگاه طب سنتی گفت: در طب سنتی مصرف بعضی از خوراکی‌ها به مادران باردار از جمله سیب، انار و مویز توصیه می‌شود. درباره سیب گفته شده که محافظ جنین است و حالت تهوع دوران بارداری را کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: به طور معمول به مادران باردار توصیه می‌شود از مصرف غذاهای سنگین و بسیار مرطوب و دیر هضم بپرهیزند. در طب جدید این نکته یادآوری شده که در زمان بارداری حرکات دستگاه گوارش و قدرت هضم کاهش می‌یابد و حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش کند می‌شود؛ از این رو باید غذاهایی مصرف کرد که هضم آسانی دارند. در طب سنتی نیز بر این موضوع تاکید شده و مصرف غذاهای زود هضم مانند گوشت بره جوان، نان برشته و… توصیه می‌شود. از طرفی بهتر است مصرف خوراکی‌های قاعده‌آور مانند نخود، لوبیا، کنجد و کرفس محدود شود، اجابت مزاج در دوران بارداری نیز از موارد توجه در طب است.

بهادری خاطرنشان کرد: در واقع به دلیل نزدیکی رحم به روده‌ها، عملکرد مناسب سیستم گوارشی در این دوره اهمیت می‌یابد؛ زیرا از این طریق سموم بدن دفع می‌شود. بنابراین مادر باردار باید لینت مزاج داشته باشد. برای این امر باید توجه مادران باردار را به این نکته جلب کرد که نباید از هر نوع ملین حتی ملین‌های گیاهی استفاده کنند، زیرا مصرف بعضی از ملین‌ها باعث سقط می‌شود اما باید دانست که مصرف داروها حتی داروهای گیاهی نیز باید تحت نظر پزشک باشد.

این متخصص طب سنتی با بیان این که یبوست در دوران بارداری بسیار شایع است، افزود: برای تنظیم مزاج استفاده از غذاهای مغذی مانند شوربای ساده شامل مرغ، ادویه گرم، سبزیجات و همچنین سوپ چرب توصیه می‌شود و پرهیز از پرخوری در پیشگیری از یبوست موثر است.

مزاج بلغمی و بارداری

وی ادامه داد: بهتر است از ملین کننده‌های کم خطر مانند تمبرهندی، گل قند، شیرخشت، ترنجبین همراه با گلاب استفاده و از حبوباتی مثل نخود، لوبیا و کنجد در دوران بارداری خودداری شود. همچنین بهتر است فرد نان تهیه شده از گندم مرغوب و غذاهایی مانند سوپ و گوشت بره را جایگزین کند.

وی با بیان اینکه گل‌سرخ نیز یکی از بهترین ملین‌های گیاهی است که علاوه بر نداشتن عوارض، در حفظ و رشد جنین هم موثر است، افزود:  از گل سرخ می‌توان به شکل مربا یا گل قند استفاده کرد. همچنین می‌توان گلبرگ‌های آن را به شکل خوراکی یا دمنوش میل کرد.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه در دوران بارداری باید از مصرف غذاهای بسیار سرد و بسیار گرم پرهیز کرد، گفت: از موادی که سردی بالفعل دارند مانند آب یخ و موادی که سردی بالقوه دارند، یعنی مزاج ماده غذایی سرد است باید پرهیز شود. مادر باردار باید از غذاهای متعادل استفاده کند، به عنوان مثال در طب سنتی مصرف فلفل، مواد غذایی تلخ و تند برای این دوران تجویز نمی‌شود. همچنین از مصرف آب و مایعات وسط غذا و دو ساعت بعد از صرف غذا نیز باید پرهیز کرد.

وی با بیان اینکه زنان باردار در ماه‌های اول بارداری از بلند کردن شیء سنگین پرهیز کنند، افزود: مراقب ضربه‌های فیزیکی خصوصا به شکم باشند و از سردنده‌های نزدیک شکم به پایین خود را با پارچه‌ای نرم پشمی بپوشانند و از شروع ماه نهم بارداری برای تسهیل زایمان روزی شش گرم روغن بادام شیرین و شیر گاو مصرف کنند. همچنین مالیدن روغن بابونه برای تسهیل زایمان کمک کننده است.

وی با بیان اینکه مادران باردار باید از فعالیت‌های سنگین بدنی و حالت جهش و پرش بپرهیزند، بیان کرد: البته میزان فعالیت زن باردار به وضعیت جسمی وی قبل از بارداری بستگی دارد، اگر مادر قبلا ورزش می‌کرده، می‌تواند فعالیت خود را ادامه دهد؛ به شرطی که ورزش سنگین و شدید نباشد و به جنین ضربه‌ای وارد نشود.

بهادری اضافه کرد: در طب سنتی پیاده‌روی برای خانم‌های باردار توصیه می‌شود. حتی یکی از راهکارهای رفع حالت تهوع و استفراغ، پیاده‌روی است و البته ورزش‌های آبی نیز مفید است.

وی با بیان اینکه طب سنتی نشستن در لگن آب حاوی گیاهان خاص را در ماه‌های آخر بارداری توصیه می‌کند تا زایمان راحت‌تر باشد، افزود: حتی توصیه می‌شود زن باردار نزدیک وضع حمل بیشتر استحمام کند.

این متخصص طب سنتی درباره ویار دوران بارداری نیز گفت:  ویار دوران بارداری در واقع دفع فضولات بدن است و تا جایی که مشکلی ایجاد نکند، نباید جلوی آن گرفته شود. اما اگر شدید و طولانی و امکان سقط وجود داشته باشد، توصیه‌هایی شده است از جمله مصرف رب سیب، به، زنجبیل به شکلی که مصرف آن ضرری نداشته باشد.

وی ماساژ دست و پا، گرم نگه داشتن زیر دنده‌ها با پارچه لطیف را از جمله توصیه‌های طب سنتی برای زنان باردار دانست، عنوان کرد: از نظر طب سنتی رشد جنین در دمای مناسب (گرما) انجام می‌شود و از آنجا که جنین در حال رشد است، مادر باردار باید پهلوهای خود را گرم نگه دارد.

وی افزود: در موارد خاص اگر مادر دچار فشار خون شود و حتی صورت و دست‌های وی ورم کند، باید معاینه و پروتئین ادرار، اندازه گیری شود، اما اگر مادر مشکلی نداشته باشد این ورم‌ها جزو ورم‌های شایع در دوران بارداری محسوب می‌شود.

بهادری با بیان اینکه مالیدن آب نمک به اندام متورم و ضماد بعضی گیاهان مفید است، خاطرنشان کرد: به بهداشت و نظافت پوست و مو نیز در این دوران باید توجه شود، از آن جا که ممکن است ترشحات زنانه افزایش یابد نیاز به نظافت بیشتر است. همچنین توصیه می‌شود از لباس‌های نخی و گشاد استفاده شود.

وی اضافه کرد: اگر قرار است که زن باردار سفر کند، نباید مدت طولانی بنشیند و بی‌حرکت باشد. بلکه هر دو ساعت یک بار باید از خودرو پیاده شود و چند قدمی راه برود. در این زمینه بهترین زمان سه ماهه دوم یعنی از ماه چهارم تا ششم است و در مواردی که خانم لکه‌بینی یا احتمال سقط دارد، بهتر است مسافرت نکند.

وی با بیان اینکه در طب سنتی تاکید می‌شود که خانم باردار و شیرده نباید هم و غمی داشته باشد، افزود: موادی که در شرایط عصبانیت و غم و اندوه در خون آزاد می‌شود بر جنین موثر است. حتی شادی و هیجان بیش از حد نیز توصیه نشده، همان طور که در زمینه تغذیه توصیه به رعایت تعادل است. در بروز احساسات و عواطف نیز باید متعادل بود. در این زمینه بر مشاهده مناظر زیبا و طبیعت تاکید شده است.

وی با بیان اینکه بعضی از مادران به دلیل نگرانی از ایجاد زردی در نوزادشان، در ماه‌های آخر بارداری مبادرت  به مصرف بی‌رویه خنکی می‌کنند، افزود:  این امر باعث بروز مشکلات در مادران می‌شود و این کار به هیچ وجه مورد توصیه ما نیست. راه منطقی آن است که در یکی دو ماه آخر بارداری، مادر هفته‌ای یک بار، زبان خود را در آینه کنترل کند؛ اگر زبان زردرنگ بود می‌تواند نشان دهنده افزایش صفرا و احتمال ایجاد زردی در نوزاد باشد.

بهادری اضافه کرد: در این حال بهتر است یک خنکی ملایم مثل عرق کاسنی را چند روز مصرف کنند تا مشکل حل شود. توصیه عمومی‌تر برای رفع نگرانی همه مادران این است که از یک هفته به زایمان هر روز یکی دو استکان عرق کاسنی مصرف کنند؛ اما فراموش نکنند که درمان زردی نوزادان، کاری ساده است و نباید باعث نگرانی آنها شود.

انتهای پیام

بعداز ازدواج به دنیا آوردن یک غنچه آسمانی جزو اولویت های پدر و مادر می شود . برخی از بارداری و برخی نیز از داشتن فرزند واهمه دارند و برخی شدیداً روز شماری می کنند که مهمانی آسمانی به جمع خانواده بیاید و لذت زندگی را دوچندان نماید .آمادگی روحی و جسمی خانواده برای پذیرش نوزاد از اهّم مسائل است . مادر باید دارای تعادل مزاجی و قابلیت پذیرش نطفه و آمادگی روانی برای تحمل دوران بارداری را داشته باشد.

به « ادامه بحث مراجعه فرمایید »

 

 دوران حیات یک انسان را به چهار مرحله تقسیم کرده اند :

سن رشد ( سن نمو ) :

مزاج بلغمی و بارداری

که از تولد تا 20 سالگی است در این مقطع در شرایطی که غلبه یکی از اخلاط به دلایل دیگری واقع نشود طبع  انسان دموی و صفراوی است .سن جوانی :

 از 21 تا 35 سالگی است در این مقطع طبع  انسان صفراوی است .سن میانسالی :

 از 35 تا 50 سالگی است که در این برهه سنّی طبع انسان سوداوی است .سن پیری یا کهنسالی :

 یعنی از 50سالگی به بالا که در آن طبع  غالب بلغمی است .

ولی برای اینکه بدانیم آیا یکی از اخلاط در بدن ما از خالت تعادل خارج شده و به اصطلاح غلبه کرده است علائمی بیان کرده اند که از روی آن میتوانیم بفهمیم آیا ما جزو کدام دسته هستیم . در زیر فقط برای اطلاع خوانندگلن محترم برخی از این نشانه ها را می آورم هرچند که سنجش مزاج یک فرد دقت بیشتری لازم دارد که در صورت نیاز می توانید فرم مزاج سنجی را که بنده تهیه کرده ام رایگان دانلود کرده پس از بررسی و پاسخ دهی برایم ایمیل کنید تا مزاج تان را برایتان تشخیص دهم .

 در علم طب منظور از اخلاط خلطهای چهارگانه یعنی صفرا،سودا،بلغم و خون است که اگر باندازه طبیعی و متناسب با یکدیگر باشند لازم و مفید و الا مضرند. مسبب بروز یا زمینه ساز بیماریها اختلاط  و نا متعادل بودن اخلاط (صفرا،سودا،بلغم و خون) است که هر نوع آن دارای نشانی خاصی است:

قرمزی رنگ درونی پلک زیرین چشم ، سرخی چهره و  قرمزی پر رنگ زبان، سنگینی سر، زیادی ضربان رگها، زیادی خواب و قرمز شدن و غلیظ شدن ادرار، لثه ها . مزه دهان اگر خلط دیگرغلبه نداشته باشد شیرین مزه است، انسان همه چیز را سرخ رنگ میبیند، در خواب نیز همه چیز را سرخرنگ میبیند، دانه های سرخ رنگ در بدن زیاد میشود.

زردی چشمها و صورت، تلخی دهان، خارش بدن، کمی اشتها، کمی خواب، زردی متمایل به قرمزی ادرار، غش، باد گلو، سوزش و تنگی در فم(دهانه)معده، قی آلوده به صفرا، اسهال، تشنگی، خشکی زبان، گودی چشمها، لرزش، سبکی و تندی نبض و پیداشدن دانه های زرد رنگ دیدن خواب هایی با تم رنگ زرد ، صاعقه، آتش سوزی و امثال اینها  در خصوص جوانان در تابستان در نقاط گرمسیر و در وقت وزش بادهای گرم این بیماریها بیشتر است.

سنگینی سر، تنبلی اندامها، سستی بدن، سفیدی رنگ، زیادی بزاق، کمی تشنگی، سفیدی و غلظت ادرار، زیادی خواب و سنگینی زبان واعضا، کندی ذهن، کم هوشی، شلی و باد کردگی چهره وبدن، کمی اشتها، بدی گوارش، کندی و غلظت نبض ،دیدن خوابهایی با موضوعاتی چون  برف و  حمل بارهای سنگین و چیزهای بدبو

د : علایم چیرگی سودا و فساد آن :

تیرگی رنگ زبان، ترشی و بدمزگی دهان، تغییر رنگ و تیرگی چشم وچهره، زیادی فکر، بی تابی، اندوه، ترس بیمورد، کم خوابی، خشکی بینی و دهان، خشونت و زبری پوست، کمی عرق، بدبویی نفس، چروکیدگی چهره، گرفتگی در دهانه معده، پیداشدن لکه های سیاه در بدن، سختی نبض، سفیدی و روانی ادرار 

 

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, درمان ناباروری در طب سنتی ارزان‌تر است، البته این مسئله به نوع سوءمزاج زوجین بستگی دارد. زیرا سبک زندگی تغییر پیدا کرده است، نوع غذاخوردن، خوابیدن، آب و هوایی که استشاق می‌کنیم همه دچار تغییر شده است.

از دیدگاه طب سنتی ایرانی هر زوجی که قصد بارداری دارند هم مرد و هم زن، برای داشتن جنینی سالم و طی کردن ایام بارداری ایمن باید برای آنان پاکسازی از اخلاط ناسالم صورت پذیرد و رژیم غذایی داشته باشد تا موجب تولید 4 خلط با نسبت‌های عادی شود.

افراد در گذشته مواد صنعتی و غذاهای ماده کمتر مصرف می‌کردند؛ خواب و خوراک مردم به موقع بود, استرس و اضطراب آنقدر در زندگی تاثیر نمی‌گذاشت.

یکی از شایع ترین علت‌های ناباروری سوء مزاج سرد است و بیشتر از اینکه در میان افراد نابارور سوء مزاج گرم ببینیم، بیشتر دارای سوءمزاج سرد هستند که این سوءمزاج بر کیفیت زندگی این افراد تاثیر می‌گذارد.

این روزها بُروز کبد چرب افزایش پیدا کرده است، چرا که یکی از عوامل کاهش شانس باروری همین کبد چرب است. تغییر شیوه زندگی و چاقی زنان موجب شده است که امروزه در زنان جوان ناباروری افزایش پیدا کند، البته ناباروری در مردان نیز وجود دارد ولی به نظر می‌رسد که در زنان بیشتر از مردان است.

مزاج بلغمی و بارداری

از دیدگاه طب سنتی ایرانی هر زوجی که قصد بارداری دارند هم مرد و هم زن برای داشتن جنینی سالم و طی کردن ایام بارداری ایمن باید بدن‌شان از اخلاط ناسالم پاکسازی کنند و با رعایت رژیم غذایی مناسب، تولید 4 خلط با نسبت‏‌های عادی در بدن ایجاد شود.

تصور کنید پدر کبد چرب «گرید 2»  دارد و مادر داروی افسردگی مصرف می‏‌کند، از دیدگاه طب نوین برای بچه دار شدن این زوج مشکل خاصی وجود ندارد، ولی طب ایرانی (سنتی)، نطفه را محصول هاضمه مواد غذایی در بدن می‏‌داند، بنابراین سلامتی تمام اعضای بدن موجب سلامت کامل نطفه می‌شود.

ضمن آزمایشات توصیه شده متخصص زنان برای به صحت نزدیک شدن مزاج اعضای رئیسه (قلب، مغز و کبد )؛ باید در خصوص خوردن، آشامیدن، خوابیدن و ورزش کردن تدابیری را رعایت کرد.

از سه ماه پیش از بارداری، خوردن چیپس، پُفک، آبنبات‏‌های دارای رنگ‏‌های مصنوعی، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسرو شده، غذاهای دارای افزودنی‌های مجاز و غیر مجاز (!) همه ممنوع است. تنقلات نیز از نخودچی و کشمش آفتابی تا برگه زردآلو و قیصی و بادام توصیه می‏‌شود.

برای داشتن فرزندی سالم، آشپزخانه باید شاهد حضور هر روزه شما باشد. هر روز برای همان روز غذا تهیه و مصرف کنند که خوردن غذای خانگی و تازه برای یک باروری سالم واجب است.

یکی از مهم‏ترین موارد در حوالی بارداری و ایام بارداری، اجابت مزاج به موقع است. اجابت مزاج به شکلی که یک یا دو بار در روز، به شکل نرم و خمیری باشد از موارد تضمین سلامتی است.

علائم سوءمزاج‌های رحم نیز براساس کتب مرجع پزشکی ایرانی به شرح زیر است:

سوءمزاج سرد رحم که در این نوع سوءمزاج، دهانه رگ‌هایی که منی و خون را به سمت رحم می‌آورند، تنگ شده و لوله‌های رحمی دچار گرفتگی یا انسداد می‌شوند. اگر هم منی به رحم برسد، به خاطر سردی، قابلیّت لقاح را از دست داده و نطفه تشکیل نمی‌شود. پس این سوءمزاج می‌تواند عاملی برای بند آمدن خون حیض و نیز نازایی باشد.

علائم این سوءمزاج رقیق بودن خون حیض (به دلیل تنگی مجاری و احتباس مواد غلیظ و خروج قسمت رقیق و آبکی)،کمرنگی خون حیض (به سبب زیاد بودن مائیّت یا قسمت آبکی)، کم‌مویی در ناحیه عانه (چون مو از بخارات دخانی اخلاط با تأثیر حرارت ایجاد می‌شود و سرما مانعی برای تولید آن است. از طرفی هم سرما باعث بسته شدن پوست و مانع خروج مو می‌شود.)، کاهش خون حیض (به خاطر وجود سردی در رحم و بسته شدن دهانه رگ‌ها)، فاصله طولانی بین قاعدگی‌ها (چون خونریزی کم بوده و زمان بیشتری طول می‌کشد تا خون کافی جمع شده و آماده دفع شود.)، دیر بندآمدن خونریزی (به علّت رقّت)، در صورتی که سردی در کل بدن اثر کرده باشد، سایر علائم غلبه سردی در رنگ چهره و ملمس و نبض و رنگ ادرار قابل مشاهده است.

در تندرستان آمده است که سوءمزاج گرم رحم به دلیل گرما در حد اعتدال موجب جذب منی و نضج و عقد (بسته شدن) آن و جذب غذا به سمت آن است؛ امّا وقتی از حد اعتدال فزونی یافت، موجب احتراق (سوخته شدن) منی می‌شود و یکی از علل ناباروری، همین گرمای بیش از حد رحم و تخمدان‌ها است.

علائم این سوءمزاج لاغری بدن و زردی رنگ صورت و لب‌های خشک (به علّت تحلیل زیاد و از بین رفتن رطوبات و استیلا یافتن خشکی)، غلظت، حرارت و سرخ مایل به سیاهی خون حیض و احساس گرمی و سوزش در زمان خروج (به علّت سوختن آن و کمی مائیّت)، پرمُویی ناحیه عانه (به دلیل بالابودن حرارت)، کم آمدن خون حیض.

سوءمزاج خشک رحم که خشکی منافی تکوین و تغذیه جنین است و استیلای آن بر رحم می‌تواند باعث از بین رفتن تحرّک اسپرم‌ها و نرسیدن آنها به تخمک شود. همچنین، به علّت نرسیدن مواد لازم برای رشد، احتمال سقط نیز وجود دارد.

علائم آن لاغری بدن (به خاطر غلبه خشکی در سرتاسر بدن)، خشکی دائمی ناحیه فرج، قطع قاعدگی یا خونریزی بسیار کم و وجود خون سیاه و لخته (به علّت غلبه خشکی و ازبین رفتن رطوبات).

سوءمزاج مرطوب رحم که این نوع سوءمزاج باعث می‌شود که نیروی ماسکه (نگهدارنده) رحم ضعیف شده و منی در آن لیز بخورد. به همین دلیل درصورت وجود این نوع سوءمزاج، سقط در اوایل بارداری رخ خواهد داد.

علائم آن خروج رطوبات و ترشّحات دائمی از رحم، سقط‌های زیر 3 ماه در صورت باردار شدن (به علّت ناتوانی رحم در امساک جنین)، وجود علامات غلبه رطوبت در سایر اعضا مانند تهبّج (پُف کردگی) چشم‌ها.

انتهای پیام/

مزاج بلغمی

مزاج بلغمی

طبع بلغم ؛سرد و تر هست

مثل طبع فصل زمستان
مثل طبع دوران سالمندي بالاتر از 60 سال
مثل طبع شبها
مثل طبع خواب و سكون…
آدمهاي بلغمي معمولا ادمهاي آرام و صبوري هستند
تو دار و بي سرو صدا
از بچگي آرام و دوست داشتني بودند
پدرومادررو زياد اذيت نميكردن شيطنت خاصي نداشتند
معمولا رنگ پوست آدمهاي بلغمي سفيد و روشن هست
بدنشون كم موو در لمس نرم هست…سرمايي هستند و فصل تابستان و روزهاي آفتابي رو بيشتر دوست دارند
نبضشون ضعيف و كند می باشد
اكثرا ادمهايي هستند كه ميگویند هميشه فشارمون پايينه ضربان قلبمون كند می باشد…چون طبع سرد و تر دارند پس شكايتي از خشكي پوست ندارند محتاج كرمهاي نرم كننده نيستند
برعكس سوداوي ها كه در فصل سرما پوستشون خشك مي شود
هر چه رطوبت و تري در بدن بيشتر باشه پراكندگي مو كمتر خواهد بود
معمولا چشم درشت و لب غنچه اي دارن (ايني كه گفتم براي همه بلغمي ها عموميت ندارد)
هر چه بلغم در سر بيشتر باشه طرف چشم درشت تر مي شود ….درشتي چشم مربوز به رطوبت هست بعضي دموي ها هم چشماي درشتي دارند
هر چي مزاج سردتر و مرطوب تر باشه بيني غنچه اي تر ميشود برعكس صفراوي ها كه بيني شكفته اي دارند !!!…
معمولا آدم هاي محتاط و بدون ريسكي هستند
روي مواضع خودشون پافشاري نم يكنند آب هم انعطاف پذير است در هر ظرفي قرار بگيرند شكل ظرف رو به خودش ميگيرند زود هم شكلش رو از دست مي دهند
بلغمي ها هم اگر در جمعي باشند و مثلا پيشنهادي بشود …تابع هستند حرف گوش مي دهند، آرام هستند
عين دريا كه هم يه ريگ رو درخودش قايم مي كند هم نهنگ رو؛ بلغمي ها هم پنهان كار و راز دارو تو دار هستند
توان پنهان كاريشان بالاست، برخلاف دموي مزاج ها كه رك و راحتند و نمي توانند چيزي رو مخفي نگه دارند
قدرت مديريت هم ندارند اگه مدير جايي باشند هم اون موسسه هيچوقت پيشرفت نميكند و مثل آب همش سرازيري ميرود ….
ممكنه يه خانوم بلغمي خودش رو جوري تربيت كند كه در انجام كارهاي خانه خيلي فرز و منظم باشد و تنبلي به خودش راه ندهد، اما انرژي اش را رو زود از دست ميدهد و  زود خسته ميشود ..
در صحبت كردن هم آرام و با طمانينه حرف ميزنند خصوصا برخي بلغمي ها صداي نازكي هم دارند

 منبع: کتاب بوعلی سینا

مزاج بلغمی و بارداری

گردآوری و تلخیص: ف. تاجیک

انواع مزاج ها

 

مزاج صفراوی

مزاج دموی

مزاج بلغمی

مزاج سودا

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز پاسخ مناسب و تخصصی به سوالات خود درباره انواع مزاج ها می توانید با ما در تماس باشید.
ابتدا در سایت ما عضو شوید و در قسمت پرسش و پاسخ سوالات خود را مطرح نمایید.
پاسخ به سوالات عمومی شما از طریق وبسایت ما رایگان می باشد و مشاوره اختصاصی آنلاین در ساعات مشخص شده با هماهنگی قبلی و مشاوره تلفنی شامل هزینه می باشد.
وب سایت: www.sareh-abdollahi.ir
ایمیل: info@sareh-abdollahi.ir


ببخشید، برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید

سخنرانی ساره عبداللهی فرد وین اتریش 2017

سخنرانی و ارائه پوستر توسط ساره عبداللهی فرد در قلب اروپا، این بار وین اتریش –2017

اطلاعیه دانشجویان پرستاری ورودی ۹۴

بهداشت مادران و نوزادان

Sexual and Reproductive Health Research

آمارها نشان می‌دهد حدود یک‌چهارم زوج‌های ایرانی ناباروری را در طول زندگی مشترک خود تجربه می‌کنند. عامل زنانه 45 درصد علت ناباروری را تشکیل می‌دهد و عامل مردانه 30 درصد و در 25 درصد موارد توجیهی برای ناباروری یافت نمی‌شود.

دکتر محمدعلی زارعیان، پزشک و دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران در گفت‌وگو با جام‌جم ناباروری را این‌گونه تعریف می‌کند: وقتی یک زوج به مدت یک‌سال مقاربت محافظت نشده داشته باشند و حاملگی حاصل نشود نابارور محسوب می‌شوند که البته در زنان بالای 35 سال این مدت به 6 ماه کاهش می‌یابد.

به گفته او، با توجه به این‌که بر اساس آمار به دست آمده عامل زنانه درصد بیشتری از علل نازایی را به خود اختصاص داده، مطالعات زیادی در زمینه علل ناباروری زنان در طب نوین و سنتی انجام شده است.

این علل ممکن است اختلال در ساختمان و عملکرد دستگاه تناسلی زنانه به صورت اختلالات تخمدانی، لوله‌ای، لگنی، عوامل رحمی، شیوه غلط مقاربت، سوءمزاج رحمی و همچنین مشکلات اندام‌های دیگر و علل روحی ـ روانی و رفتاری باشد. به گفته این متخصص طب سنتی، با توجه به این‌که در طب نوین به برخی علل ناباروری اشاره نشده، در نتیجه بازبینی علل نازایی از دیدگاه متفاوت طب سنتی شاید بتواند دریچه‌ای نو در برخورد با این مشکل بگشاید.

ناباروری، نتیجه سوءمزاج

مزاج بلغمی و بارداری

دکتر زارعیان با اشاره به این‌که طب سنتی یکی از علل ناباروری را مربوط به اختلال در کیفیت و کمیت تخمک می‌داند، می‌گوید: معمولا افرادی که ورزش‌های سنگین می‌کنند و از مواد مخدر استفاده کرده و از انواع رژیم‌هایی که با کاهش مصرف غذا به ضعف بدنی منجر می‌شود پیروی می‌کنند، تعداد تخمک‌های رها شده آنها به قدری کم و بی‌کیفیت است که نمی‌تواند به تولید جنین بینجامد. وی با بیان این‌که هر گونه سوءمزاج که در تخمک رخ دهد نیز می‌تواند باعث ناباروری شود، ادامه می‌دهد: سوءمزاج به صورت گرم، سرد، تر، خشک یا ترکیبی از اینها بروز کرده و عمدتا در اثر مصرف غذاهای ناسازگار با طبیعت بخصوص آب یخ، ترشی‌ها و مواد با طبع سرد و خشک رخ داده و باعث افت کیفیت باروری می‌شود.

وی ضمن اشاره به این‌که اغلب افرادی که برای مدتی طولانی مقاربت نداشته‌اند نطفه سردی داشته و منجر به باروری نمی‌شود، می‌گوید: البته گاهی تخمک بالقوه دچار سوءمزاج نیست، اما چون نطفه زن و مرد قادر به سازگاری و اصلاح یکدیگر نیستند و مثل قفل و کلید با هم جفت نمی‌شوند، شانس باروری را کم می‌کند که در این‌گونه موارد با اندک تغییر در مزاج یکی از همسران بارداری صورت می‌گیرد. لازم است بدانید ترکیب نطفه گرم با سرد و خشک یا تر و برعکس باعث اعتدال و باروری می‌شود.

این متخصص به نکته مهمی اشاره می‌کند و می‌گوید: از دیدگاه حکمای طب سنتی افراد مسن، مبتلایان به سوءهاضمه و افرادی که بیش از حد نزدیکی می‌کنند نطفه با کیفیتی ندارند و معمولا مولد نیستند.

مشکلات ساختمانی رحم را جدی بگیرید

بارداری در صورتی اتفاق می‌افتد که رحم سالم باشد، در غیر این صورت بارداری رخ نمی‌دهد. دکتر زارعیان به عواملی که ساختمان و عملکرد رحم را مختل می‌کند، اشاره می‌کند و می‌گوید: زواید گوشتی همچون زگیل و پولیپ که مانع رسیدن نطفه به رحم شود، تنگی دهانه رحم در اثر ترمیم زخم، غشایی در دهانه واژن که مانع مقاربت کامل شود، وجود توده یا اخلاط لزج داخل رحمی که معمولا با درد همراه است، بواسیر رحم که به خونریزی منقطع، لاغری بدن زن و رنگ پریدگی بیمارگونه منجر می‌شود، ورم و جراحت چرکی داخل رحمی، وجود ترشحات غلیظ حاصل از مقاربت‌های پی در پی که مانع جایگزینی نطفه و استقرار جنین می‌شود و ضعف رحم که قادر به نگهداری جنین نخواهد بود از جمله مواردی است که می‌تواند موجب سقط یا ناباروری شود.

رحم، مزاج خاص خود را دارد

وجود سوءمزاج در رحم باعث فساد نطفه شده و در نهایت نازایی رخ می‌دهد. به گفته دکتر زارعیان از دیدگاه حکما هر عضو مزاج خاص خود را دارد که اگر این مزاج در حالت اعتدال باشد آن عضو عملکرد طبیعی خود را دارد در غیر این صورت مزاج نامتعادل باعث بروز سوءمزاج می‌شود. در اکثر موارد وقتی مزاج کلی بدن گرم باشد مزاج اندام جنسی هم گرم است و وقتی مزاج کلی بدن سرد باشد مزاج اندام جنسی هم سرد خواهد بود.​ سردی شدید رحم موجب می‌شود عروق و مجراهایی که خون و نطفه را به رحم می‌برد تنگ و فشرده شود که معمولا مواد غذایی با طبع سرد بویژه آب یخ می‌تواند منجر به سردی و خشکی رحم شود. گرمی شدید رحم هم می‌تواند همان اتفاقی را که برای تخم گیاهان در زمین‌های آهکی می‌افتد رقم بزند؛ یعنی نطفه را سوزانده و موجب نازایی می‌شود. سوءمزاج تر رحم نیز باعث می‌شود در اثر رطوبت بالا رحم نتواند نطفه را به خوبی جذب و نگهداری کند و در سوءمزاج خشک نیز محیط و ترشحات داخل رحمی خشک و غلیظ و منجر به فساد نطفه می‌شود که اغلب این موارد با اصلاح مزاج رفع و باروری امکان پذیر خواهد شد. در واقع وقتی مزاج رحم معتدل شود نطفه و غذا را به راحتی به سوی خود جذب کرده و از قوام و قدرت خوبی برخوردار است.

نازایی در نتیجه چاقی و لاغری مفرط

جام جم سرا: دکتر زارعیان در این باره می‌گوید: اختلالات مغزی که منجر به اختلال در تخمک‌گذاری شود، کبد چرب، بیماری‌های قلبی و همچنین اختلال عملکرد دستگاه گوارش ریسک نازایی را افزایش می‌دهد. ضمن این‌که چاقی و لاغری مفرط هم می‌تواند از قدرت باروری بکاهد. به عنوان مثال در زنان چاق، چربی‌های اندوخته در رحم، مجرای حرکت نطفه را تنگ کرده و اجازه استقرار و جایگزینی تخمک را نمی‌دهد ضمن این‌که نطفه زنان چاق رطوبت زیادی داشته و کمتر مولد است. لاغری مفرط هم می‌تواند از اسباب نازایی باشد؛ چرا که اگر زن لاغری باردار شود، تمام غذای دریافتی صرف مادر می‌شود و غذایی برای جنین باقی نمی‌ماند و به همین دلیل تخم تشکیل نشده یا اگر هم بشود در همان مراحل اولیه سقط می‌شود.

این متخصص طب سنتی می‌افزاید علت دیگر نازایی شیوه غلط مقاربت است که اگر زاویه قرارگیری بدرستی رعایت نشود رسیدن اسپرم به تخمک دچار اختلال می‌شود، تا جایی که تغییر زاویه قرارگیری هنگام مقاربت از روش‌های پیشگیری از بارداری ذکر شده است. ضمن این‌که اگر زوجی طی دوره تخمک‌گذاری از مقاربت خودداری کنند تاخیر در باروری رخ می‌دهد که در مراکز درمانی طب سنتی، تعدادی از نازایی​ها با اصلاح این شیوه‌ها حل شده است. همچنین از دیگر علل ناباروری می‌توان به فشار ناشی از مشکلات روحی، استرس و افسردگی اشاره کرد. به گفته دکتر زارعیان، ناباروری بدون علت مشخص وضعی است که در آن هیچ علت پزشکی در توجیه ناباروری وجود ندارد و دارای ارتباطی بسیار محکم با مشکلات روحی ـ روانی است.

فاخره بهبهانی / جام جم

ارسال نظر


نظرات شما ( 6 نظر )

شنبه 17 خرداد 1393 00:45

جمعه 7 شهریور 1393 13:30

چهارشنبه 12 شهریور 1393 18:35

ضمیمه این هفته

رحم و خطرات آن

  ❗یکی از راههای خروجی فضولات رحم و مواد زاید آن موهای آنه میباشد پس لیزر کردن موهای زاید یعنی احتباس کردن فضولات رحمی که میبایست از رحم خارج شوند و در نهایت ایجاد اختلال در کارکرد رحم است

❗ و همچنین لیزر کردن موهای زیر بغل تأثیر بر قلب و پستان دارد و موجب سرطان رحم،فیبرم،میوم و کیست میشود

❗،رحم در زمان عادت ماهیانه پاک میشود و در غیر عادت ماهیانه پاک میماند،

❗مزاج رحم در طب سنتی سرد است و به همین دلیل بر خلاف بیضه ها در داخل شکم قرار دارد و باید همیشه گرم نگه داشته شود،

مزاج بلغمی و بارداری

❗اگر مزاج رحم تغییر کند مثلا گرم یا سرد یا مرطوب ویا خشک شود علایمی دارد که با تشخیص این علامتها میتوان از بروز مشکلات بعدی و بیماریها جلوگیری کرد

❗،وظیفه رحم آبستن و حمل جنین،تصفیه خون از فضولات بدن،تغذیه جنین در دوران بارداری ?پس کسانی که اقدام به خارج کردن رحم میکنند به معنی احتباس نمودن فضولات در بدن و ایجاد اختلال در نظم بدن است

❗،قاعدگی به موقع و بدون اشکال زن را از تمایل جنسی افراطی بازمیدارد و باعث حفظ عفت زنان می شود،

❗آمدن خون قبل از وقت عادت دلالت بر رقت خون و رطوبت است و دیر آمدن و تاخیر دلالت بر غلظت،

❗❗ محل تجمع فضولات خون در سنین جوانی پوست است و جوش صورت نشانه وجود فضولات خون و نسوختن کامل فضولات بدن و در سن پیری مفاصل نیز اضافه میشود و درد مفاصل در سنین پیری نشانه ضعف قوه ه‍اضمه بدن است

❗رویش موهای زاید بر روی گوش زنان و نوک سینه ها نشان از عدم کارایی مناسب رحم یا یائسگی است و با این کار بدن فضولات خود را از این طریق خارج می کند،،

❗اگر خون عادت ماهیانه سفید بود رحم بلغمی است و سرد 

❗و اگر خون سیاه است رحم سودایی است که این سودا میتواند انجمادی باشد و یا از گرمی و سوختگی به وجود آمده است،

❗اگر خون قرمز گلگون باشد نشانه رحم گرم است،

❗اگر به قرمز تیره باشد نشانه خون سوخته است و در حال خارج شدن است،

❗اگر خون گرم بود این علامت رطوبت است،

❗اگر گرم و زیاد است نشانه گرم و مرطوب بودن است،

❗اگر خون گرم و کم باشد نشانه گرمی و خشکی است،

❗هرچه خون عادت رقیقتر باشد علامت رطوبت و سردی است،

❗اگر خون غلیظ تر است نشان دهنده سودا و خشکی است،

❗رطوبت زیاد رحم باعث سقط جنین در ماههای آخر بارداری میشود و در اصطلاح میگویند رحم لیز شده است که باید رفع رطوبت کرد،

❗ اگر رحم خشک باشد باعث سقط جنین در اوایل بارداری میشود و باید رطوبت داد،

❗علت رطوبت زیاد خوردن لبنیات،ترشیجات،آب سرد،یخ،ماهی،مرغ کارخانه ای،نوشابه،چای معمولی و غیره، 

❗علت حاملگی خارج از رحم به دلیل تنبلی تخمدان و سرعت کم تخمکگذاری است،

❗لمس با پشت دست زیر ناف سردی و گرمی رحم را نشان میدهد،بودن درد و نفخ زیر ناف یا نوعی ورم بر آمدگی و یا شنیدن صدای پیچش باد به دلیل سردی رحم است،

❗گرمی بیش از حد رحم زن موجب کم شدن ریاح میشود و وقتی ریاح در رحم زن کم شود موجب زود انزالی مرد می شود،

❗اگر مرد هنگام نزدیکی احساس سوزش کند نشانه رحم گرم است 

❗و اگر خنکی احساس کند نشانه سردی است،

❗اگر در قسمت آنه یا محل شرمگاهی مویی نباشد نشانه عقیم بودن رحم است،

❗اگر مو زیاد باشد و کلفت و زخیم و سیاه باشد رحم گرم است،

❗موی کم و بور و نازک علامت سردی است

❗کیست علامت سردی رحم است

❗فیبرم علامت سردی رحم است

❗میوم علامت گرمی رحم است

❗سقط در ماههای اول گرمی و خشکی را دلالت دارد 

❗و سقط در ماههای آخر سردی و رطوبت را نشان است

 ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺴﺘﻦ ﺳﻮﺗﻴﻦ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ﻃﻮﻻﻧﻲ ﺍﺭﻣﻐﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﺟﺰ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺪﺍﺭﺩ.

ﺑﺮﺍﻱ ﺳﺎﻟﻬﺎﻱ ﻃﻮﻻﻧﻲ، ﺍﻏﻠﺐ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﺑﻪ ﺩﻻﻳﻠﻲ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺳﻴﻨﻪ ﻣﺜﻞ ﻧﺎ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﻐﺬﻳﻪ ، ﻭﺭﺯﺵ ﻧﮑﺮﺩﻥ ﻭ ……. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺍﺻﻠﻲ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ ﮐﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻣﺮﮒ ﻭﻣﻴﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ۲ ﺩﻫﻪ ﺍﺧﻴﺮﺩﺍﺷﺘﻪ ،ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﮐﺮﺩﻧﺪ.

 اما اخیرا ﺍﻏﻠﺐ ﻣﻘﺎﻻﺕ ﻣﺘﻘﺎﻋﺪ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﮐﻪ ﺗﺎ ﮐﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺳﻴﻨﻪ ﺩﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﭘﻮﺷﻴﺪﻥ ﺳﻮﺗﻴﻦ می ﺑﺎﺷﺪ.

ﺩﺭﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺗﻲ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺳﻴﻨﻪ ﻭﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺶ ﺑﺎ ﺳﻮﺗﻴﻦ ﺩﺭ ﺁﻣﺮﻳﮑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ، ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺯﻧﺎﻥ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺳﻴﻨﻪ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﭘﻮﺷﻴﺪﻥ ﺳﻮﺗﻴﻦ ﻫﺎﻱ ﺗﻨﮓ ﻭﺭﺯﺷﻲ ﻭﻃﻮﻻﻧﻲ ﻣﺪﺕ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ.

مزاج بلغمی و بارداری

ﺩﺭﺣﻘﻴﻘﺖ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﮐﻪ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺳﻴﻨﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ۱۲ ﺳﺎﻋﺖ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺳﻮﺗﻴﻦ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ.

ﻭﻗﺘﻲ ﻳﮏ ﺧﺎﻧﻢ ﺳﻮﺗﻴﻦ ﺗﻨﮓ ﻭﻣﺤﮑﻢ ﻣﻲ ﭘﻮﺷد، ﺭﺍﻫﻬﺎﻱ ﻟﻨﻔﺎﻭﻱ ﺳﻴﻨﻪ

ﺑﺴﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭﻧﻬﺎﻳﺘﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺑﺮﺟﺴﺘﮕﻲ ﻣﻲ ﮐﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻣﺎﻳﻌﻲ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﻳﺞ ﺍﻧﺒﺎﺷﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ،

ﻣﺘﻮﺭﻡ ﻭﺣﺴﺎﺱ ﺷﺪﻩ ﻭﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﮐﻴﺴﺖ ﺩﺭ ﺑﻴﺎﻳﺪ . ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺳﻮﺗﻴﻦ ﻫﺎ ﻋﺎﻣﻞ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﺑﻴﻤﺎﺭﻫﺴﺘﻨﺪ .ﺳﻮﺗﻴﻦ ﻫﺎ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺳﺎﺧﺘﮕﻲ ﻭﻏﻴﺮﻭﺍﻗﻌﻲ ﺍﺯ ﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ

ﻋﻤﻞ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻗﺪﺭﺕ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﻱ ﺍﺯﺳﻴﻨﻪ ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍﺍﺯﺩﺳﺖ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﻏﻠﺐ ﺧﺎﻧﻤﻬﺎ ﺑﺪﻭﻥ ﺳﻮﺗﻴﻦ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﺎ ﺧﻮﺷﺎﻳﻨﺪﻱ ﺩﺍﺭﻧﺪ.

ﭘﺲ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﺸﮕﻴﺮﻱ ﺍﺯ ﺳﺮﻃﺎﻥ ﺳﻴﻨﻪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺳﻮﺗﻴﻦ ﻫﺎﻱ ﺗﻨﮓ ﭘﻮﺷﻴﺪ ﻭ به خصوص هنگام خواب به هیچ وجه نباید سوتین پوشید.

استفاده ی سوتین بیش از ۱۲ ساعت در روز ممنوع!!!!

دریافتی از خانم دهقان

برچسب زده شده با :رحم مزاج شناسی رحم

۲۵ خرداد ۱۳۹۸

۲۵ خرداد ۱۳۹۸

۲۵ خرداد ۱۳۹۸

مزاج بلغمی و بارداری
مزاج بلغمی و بارداری
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *