مزاج بلغمی با غلبه سودا

خواص دارویی و گیاهی

مزاج بلغمی با غلبه سودا
مزاج بلغمی با غلبه سودا

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در رساله ذهبیه فرموده‌اند: خداوند متعال انسان را بر چهار طبیعت بنا کرده است که آن ها عبارتند از : صفرا، سودا، خون و بلغم.

دو تای آن ها گرم و دو تای دیگر سرد است و میان هر دو تای آن ها از لحاظ های دیگر نیز اختلاف است.

دکتر غیاث الدین جزایری متخصص علم غذاشناسی می گوید:

پزشکان قدیم معتقد بودند که وقتی شخصی غذا می خورد، آن غذا پس از معده به کبد می رود و به چهار جزء تقسیم می شود:

جزء اول که مایعی زرد رنگ و از سه جزء دیگر سبک تر است که در روده توقف می کند موسوم به صفراء است.مزاج بلغمی با غلبه سودا

جزء دوم کمی سنگین تر است و بعد از صفرا واقع می شود و آن خون است.

جزء سوم مایع سفید لزجی است که آن را بلغم می نامند.

جزء چهارم که از همه این ها سنگین تر است، مانند گل و لای می ماند سودا نام دارد.

طبیعت صفرا، سرد و خشک است، طبیعت خون، گرم و تر، طبیعت سواد سرد و خشک و طبیعت بلغم گرم و تر است.

پس از آن طبایع را بر چهار جزء بدن تقسیم می کنند که سر، سینه ، پهلو و شکم هستند.

خون بر سر، صورت، چشمها، گوش ها، بینی و دهان مسلط است، بلغم بر سینه با نیروی باد استیلا می کند، صفرا بر دنده های پهلو غالب است و سودا را می توان بر شکم، امشا و احشا سیطره داد.

هر کدام از این ها بر بدن غلبه کند آثارش در جاهایی که بالا ذکر شد بیشتر مشهود است؛ به عنوان مثال، وقتی خون غلبه کند رنگ رخساره، زبان و چشم ها سرخ می شوند و بیمار بسیار خمیازه می کشد، بزاق دهان شیرین، رگهای گردن متورم می شود، پیشانی چروک بر می دارد و پوستش کلفت می شود و حواس پنجگانه تضعیف می شوند.

پیدایش انواع جوش ها و جریان خون از دندان ها و لثه ها نیز دلیل بر غلبه خون است.

وقتی صفرا غلبه می کند نیز دارای علائم بسیاری است که آشکارترینشان، عطش زیاد، درد پهلو و معده و احساس سوزش است.

وقتی سودا غلبه کند احساس گرسنگی زیادی به بیمار دست می دهد و هنگامی که بلغم چیره می شود شخص بسیار دچار باد گلو شده، به تنگی نفس دچار می شود.

بیمار بلغمی بسیار به سنگینی سینه مبتلا می شود، چنان چه که گاهی از تخیل جسمی را درون سینش احساس می کند که از آن به بختک تعبیر می کنند.

منبع:قدس آنلاین

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

طب سنتی و مکمل ۲۱ دیدگاه 92,438 بازدید

برای اینکه اخلاط را بشناسیم، ابتدا علائم غلبه اخلاط ذکر می‌گردد، سپس خود اخلاط مطرح می‌شود. گاهی اوقات در بدن فرد ، حال با هر مزاجی که دارد (بلغمی، دموی، صفراوی  و سوداوی) یکی از اخلاط  غلبه  پیدا  می‌کند و غلبه آن خلط در بدن، بیماری و مرض ایجاد می‌کند که ما به آن مزاج عارضی مرضی می گوییم ، و گاهی اوقات این اخلاط با همدیگر مخلوط شده و بیماری را ایجاد می‌کنند. حکما ( نوشته اند که غلبه اخلاط تا حدود  ۳۵۰۰ بیماری  را  میتوانند ایجاد کنند).

علائم غلبه خون : اگر در بدن شخصی خون بیش از حد شود، علائم زیر را پیدا می‌کند؟ ۱ـ سنگینی سر (یا ثقل الرأس) و سنگینی بدن و احساس کسالت. ۲ـ دهان دره (تثاؤب) و کمان کشش (تمطه) می‌کند. ۳ـ خواب آلودگی و چرت زدن. ۴ـ بلدوت و کندی فکر و حواس. ۵ـ شیرینی طمع دهان. ۶ـ سرخی رنگ بدن و زبان: مخصوصاً سرخی صورت و گردن. ۷ـ ظهور دمل و بثورات مخصوصاً در پشت سر و پشت شانه. ۸ـ خونریزی از لثه و بینی. ۹ـ سنگینی گوشه‌های چشم (به طرف داخل یا بینی). ۱۰ـ پر شدن رگها (امتلاء عروق) که تقریباً (البته نه ۱۰۰%) معادل فشار خون است (نکته امتلاء دو نوع است:

۱ـ امتلاء به حسب اوعیه و ۲ـ امتلاء به حسب قوه که تفاوتهایی با هم دارند و بعداً‌ذکر خواهد شد). ۱۱ـ خستگی بی‌مورد

نکته: در روایت نوشته شده است که دواء الدم الحجامه یعنی داروی غلبه خون، حجامت است، دواء البلغم القی یعنی داروی بلغم قی کردن است و الدواء المره المشی یعنی داروی صفرا و سودا مسهل است. پس مشخص می‌شود که چه کسانی نیاز به حجامت و فصد دارند. کسی که غلبه خون دارد، لازم نیست همه علائم فوق را داشته باشد. بلکه اگر حداقل ۳/۲ این علائم را (یعنی بیشتر این علائم را داشته باشد) می‌توانیم بگوئیم غلبه دم دارد.مزاج بلغمی با غلبه سودا

نکته: این که شخص باید حجامت یا فصد شود یا قی کند یا مسهل بخورد، باید با دلیل و برهان باشد.

نکته: افرادیکه فشار خون دارند، چشمهایشان قرمز می‌شود و احساس سنگینی در گوشه داخلی چشم می‌کنند. فشار خون را به دو نوع تقسیم می‌کنیم فشار خون بلغی و دیگری فشار خون دموی. اگر در بیماران فشار خونی دقت کرده باشید، در مراحل اول بیماری، صورت قرمز است و بعد از گذشت مدتی صورت زرد می‌شود، در مراحل اولیه، فشار خون، نوع دموی به حساب می‌آید و در آنها فصد کردن یا حجامت کردن بسیار مفید است، اما وقتی چند سال از فشار خون گذشت و صورت فرد برنگ زرد یا سفید است و بدن فرد لخت و سست است این حالت را نمی‌توانیم به خون نسبت دهیم بلکه نوع بلغمی و شیوه دیگری بغیر از فصد و حجامت برای درمانش اجرا می‌کنیم. نکته: لازم نیست شخص حتماً دموی باشد تا غلبه خون در او ایجاد شود. بلکه ممکن  است  مزاج  اصلی شخص،  بلغمی یا سوداوی باشد، ولی در حال حاضر غلبه خون در او صورت گرفته است. هر کدام ازاین مزاجها می‌توانند دچار تغییراتی شوند که غلبه  خون  در آنها صورت  بگیرد. اما بیشتراوقات غلبه دم در افراد دموی ، غلبه صفرا در افراد صفراوی، غلبه سودا در افراد سوداوی و غلبه بلغم  در افراد  بلغمی  صورت  میگیرد.

علائم غلبه بلغم : عبارتند از: ۱ـ سفیدی و رنگ پریدگی پوست به این معنی که نسبت به گذشته‌اش و در حالت سلامت رنگش تغییر کرده (نکته: کسیک ه بطور مادرزادی پوستش روشن بوده و الان هم روشن است را نمی‌توانیم در این گروه قرار دهیم بلکه می‌توانیم بگوئیم که مزاج شخص بلغمی است. یعنی اگر نسبت به گذشته، پوستش سفیدتر شد و حالت رنگ پریدگی پیدا کرد می‌گوییم این شخص غلبه بلغم دارد)، ۲ـ نرمی و لخت شدن اعضاء (سستی ماهیچه‌ها) که این علائم البته نسبت به حالت سلامتش است، ۳ـ سردی بدن، ۴ـ اهراق ریق یعنی ریختن آب از دهان مخصوصاً در شب، (اهراق: ریخته شدن، ریق دو معنی دارد یکی یعنی آب دهان و دیگری یعنی ناشتا، مثلاً بعضی جاها می‌گوید دارو را علی الریق بخورید یعنی دارو را ناشتا بخورید)، ۵ـ کم شدن عطش مگر اینکه بلغم مالح (شور) در معده باشد.  یعنی بلغمی که با صفرا مخلوط  شده است. (مالح = شور، حامض = ترش، حلو = یرین، تفه = بی‌مزه، مر = تلخ). ۶ـ ضعیف شدن چهار هضم است: و یکی از نشانه های  اصلی آن این است که فضولات  چهار هضم دفع نمی‌شود (نکته: در ادامه مباحث  چهار هضم  و فضولات چهار هضم  توضیح  داده خواهد شد) ، مخصوصاً، ضعیف شدن  هاضمه  معده  که نشانه اش آروغ زدن و ترش کردن است، (علامت۲) ۷ـ خواب زیاد، ۸ـ کندی حواس: شخص احساس بنگی می‌کند یعنی شخص می‌گوید بنگ است و مثل اینکه کلاهخود روی سرش است یعنی احساس می‌کند ارتباطش با اطراف کم شده است. خواب  زیاد ،  کندی  حواس  و  اینکه  شخص  احساس بنگی می کند یعنی شخص  می گوید  بنگ  است  و کلاه  خود روی سرش است یعنی احساس می کند ارتباطش با اطراف کم می‌شود.

علائم غلبه صفرا: این علائم زیادتر دیده می‌شوند که شامل: ۱ـ زردی پوست ۲ـ سفیدی چشم ۳ـ تلخی دهان ۴ـ خشکی زبان ۵ـ خشکی دهان و بینی ۶ـ عطش زیاد ۷ـ بی‌اشتهایی ۸ـ حالت دل آشوب شدن و دل بهم خوردن ۹ـ سوزن سوزن شدن اعضاء و خواب رفتگی اعضاء ۱۰ـ بثورات صفراوی (جوشها و دانه‌های سرسفید) ۱۱ـ قی و استفراغ صفراوی: قی‌ها را دسته‌بندی می‌کنند بعضی از قی‌ها ترش، بعضی شور و بعضی تلخ هستند. قی‌های صفراوی از نظر طعم تلخ هستند. اظهارات خود فرد درمورد طعم قی کافی است. تلخی آن نشان دهنده صفراوی بودن است البته به شرطیکه رنگش زرد یا سبز روشنتر از سبز سبزی (کراشی) باشد. (نکته: در استفراغها بعد از اینکه غذاها دفع شدند، مرحله آخرش به اندازه یک استکان قی زردرنگ غلیظ دفع می‌شود که این را قی صفراوی می‌گویند) ۱۲ـ رنگ بول زرد مایل به سرخی می‌شود. (بول: ادرار، براز: مدفوع) ۱۳ـ خوابهای آتش و حرارت و گرمی‌دیدن، (شاید یرقانیها علائمشان به غلبه صفرا خیلی نزدیک باشد ولی در یرقانها، گاه علائم دیگری هم داریم، مثل سفید شدن مدفوع و علائم دیگر)

علائم غلبه سودا عبارتند از: ۱ـ لاغر شدن و خشک شدن تن (هنرال)، ۲ـ تیره شدن رنگ صورت (حمودت بون)، ۳ـ گود رفتن چشمها، ۴ـ غلیظ و سیاه شدن خون، ۵ـ سوزش معده، ۶ـ اشتهای کاذب، ۷ـ ادرار تیره و غلیظ، ۸ـ دچار توحش می شوند، یعنی ترس و وحشت بی جهت (برای مثال کسی که پیش از این از تنهائی وحشتی نداشته ولی اکنون بی‌جهت از تنها ماندن می‌ترسد). ۹ـ توهم: یعنی دچار اوهام و خیالات شدن، مثال، احساس می کند کسی یا چیزی پشت سرش است، یا فکر می کند کسی دارد صدایش می‌کند. ۱۰ـ تخیل: یعنی شخص برای خودش خیال بافی می‌کند، معمولاً خانمها زیاد تخیل می‌کنند. حالتهای فوق را در غلبه سودا داریم. بیماریهای روانی را اکثراً به افزایش یک خلط نسبت می‌دهیم مثلاً حالت مانیا، رقص ممتد و شیدایی را به افزایش صفرا نسبت می‌دهیم، مالیخولیا و افسردگی و گوشه‌گیر شدن را به افزایش و غلبه سودا نسبت می‌دهیم.

سئوال:

بله یک یا دو تا یا سه تا از اخلاط می‌توانند با همدیگر مخلوط شده و افزایش پیدا کرده باشند، بهر صورت اگر هم مخلوط شوند، یک اسم دارد. اینکه می‌گویند شخص بلغمی ـ دموی ـ سوداوی است اشتباه است. بهترین منابعی که می‌توانید در این زمینه استفاده کنید کتاب اغراض الطبیه سید اسماعیل جرجانی است که دکتر حسن تاج بخش این کتاب را ترجمه کرده است، کتاب دیگر کتاب ذخیره خوارزمشاهی است و کتاب دیگر خلاصهَ الحکمه است. اغراض الطبیه که دکتر حسن تاج بخش تصحیح و چاپ کرده است بسیار کتاب خوبی است، آقای تاج بخش هم واقعاً حق کتاب را خوب ادا کرده است، انتشارات دانشگاه تهران این کتاب را دارد دو جلدش آمده است و جلد سوم آن که لغات و اصطلاحاتش است بیرون نیامده است. خلاصه الحکمه بهترین کتابی است که شما می‌توانید بخوانید.

این خوابها به منزله زیاد شدن ریاح یا باد در بدن است چون باد قابل جابجایی است.

برچسبآيا چند خلط مي‌توانند با هم مخلوط شوند؟ بلغم خلط دم سودا صفرا علائم غلبه اخلاط علائم غلبه بلغم علائم غلبه خون علائم غلبه سودا علائم غلبه صفرا

۱۳۹۷-۰۲-۰۵

۱۳۹۵-۰۶-۰۷

۱۳۹۴-۰۹-۰۸

سلام و تشکر فراوان براى دم چه توصیه اى دارین؟ شدتش هم زیاده و در خطر بیمارى قند هستم ا

سلام. ابتدا نیاز به بررسی وضعیتتون است. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا راهنمایی شوید.

سلام من بی دلیل یهو احساس خودکشی پیدا میکنم و به شدت نگران این حالتم دو هفته قبل زالو روی ملاج گذاشتم دلیل این حالت چیه

سلام من به چند پزشک طب سنتی مراجعه کردم یکیشون گفتن بلغمی و یکی دیگه گفتن غلبه سودا .اما من حالت به هر دو میخوره .چاق میشم و وراستها ،فشار خون دارم ،سوزش وچنگ زدن معده دارم ،پاهام دایم یخ هست و لی بدنم گرمه ، سرم منگی داره و تمرکزم کم شده خیلی اما حافظه ام خوبه ،افسردکی و نا امیدیم زیاده ،درد مفاصل دارم همیشه ،بدخواب هستم و اما سست و خواب آلود.سردرد زیاد دارم .میام به شیرینی جان زیاده ،همیشه گزگز و سوزن شدن دست و پا دارم و بیزاری پاهام زیاده ،میتونین راهنمایی کنین در مورد مزاحم ؟ممنون میشم

سلام. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا راهنمایی شوید.

سلام من بعد از ورزش احساس داغی کف پاهایم دارم ولی درد یا سوزشی ندارم که این داغ شدن تا چندین ساعت ادامه دارد علت چیست؟

سلام خسته نباشید یه سوال داشتم ازتون من یه مدتی بود که کل بدنم سوزن سوزن میشد از نوک پام تا فرق سرم و هر وقت سرم سوزن سوزن میشد موهام میریخت و استرس و اضطراب بی دلیل میگرفتم…و تازگی ها رفتم حجامت گرفتم الان اون علایم رفتن میخاستم بدونم اون جاهایی ک موهام ریخته بود درست میشه؟ با تشکر

باسلام بدنم صفراوی و سوداوی است درمورد پرهیز غذایی سردرگم شدم غذای سرد برا صفرا خوبه غذای گرم واسه سودا .طبعم سرده و سردی اذیتم می کنه.لطف می کنید راهنمایی کنید.

سلام. جهت بررسی ریشه ای وضعیتتون، به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا کامل راهنمایی شوید.

اختلال درد روانزاد ،عصبانیت ، مشکلات گوارشی ازقبیل یبوست همراه با نفخ وکلا”سوء هاضمه تلخی دهان ،حالت تهوع .بی خوابی خستگی سردرد اظطراب وافسردگی و………………

سلام خیلی عالی بود ولی ای کاش راه های درمانم ذکر میکردین

سلام. مزاج من صفراس با درجه گرمی ۱ از ۴ و خشکی ۲ از ۴.غلبه صفرا و سودا حاد دارم چه پرهیزهایی باید انجام بدم یا چه چیزایی بخورم؟راه های درمانیش چیه و چه مدت طول میکشه؟ بسیار متشکرم

سلام دوست عزیز. لطفا به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدین تا کارشناسان شمارو راهنمایی کنن.

سلام رفتم دکتر ؛ گفت غلبه سودا داری فصد ؛ حجامت نقره ؛ حجامت عام تجویز کرد ؛ اخرش نفهمیدم مزاجم چیه ؛ چطور بفهمم؟ باتشکر

سلام دوست عزیز. با توجه به نظر پزشکتون در حال حاضر سوء مزاج دارید. طبق نظر پزشکتون جلو برید تا برطرف بشه.

سلام من چندین سال میشه که مشکل بوی بد دهان دارم و هیچ دکتری تشخیص نمیدهد صبح ها دهانم به شدت تلخ و گس مزه است و بعد از غذا خوردن بعضی موارد دهانم ترش وبعضی موارد دوباره تلخ میشه صبحا خلط زرو از گلوم بیرون میاد ایا مشکل من درمان دارد؟ در ضمن من قبلا پیش متخصص گوارش و حلق و بینی و دندانپزشکی رفته ام ولی هیچ تشخیصی مبنی بر بیماری ندادن

سلام دوست عزیز. بله نگران نباشید. لطفا برای بررسی بیشتر به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

خداوند به شما خیر دهد جهت بالا بردن سطح آگاهیهای مردم

مرسی و ممنون

خوب

بسیار عالی بود واقعا زکات علم که همان نشرش باشد را پرداخت نمودید خداوند بر علمت بیفزاید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

مزاج بلغمی با غلبه سودا

وب‌سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال به تیم فوتبال شهر خودرو خراسان پیوست.

از سال 1384 با درخواست اتحادیه گل و گیاه کشور و همکاری وزارت جهاد کشاورزی، دفتر گل و گیاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی، 25 خردادماه به‌عنوان روز ملی گل نامگذاری شد.

مدیر امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آزمون دکتری تخصصی پزشکی سال 98 با حضور 872 داوطلب در مشهد برگزار می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اجازه نمی‌دهیم سرمایه‌گذاری که مجوز گرفته و مشروع است در استان با مشکل…

متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد گفت: افرادی که میگرن دارند از  مصرف یکسری مواد خوراکی  پرهیز کنند…مزاج بلغمی با غلبه سودا

رئیس جمهور شنبه شب در دیدار تولیت آستان قدس رضوی، بر همکاری دولت و آستان برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مجاوران و زائران حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) تاکید کرد و گفت: دولت در این راه در حد توان در کنار آستان رضوی است.

یک رستوران‌دار گفت: رستوران‌داری در مشهد خدمتی است به زائران امام رضا(ع) که این خدمت بایستی به نحوی باشد تا از زائر و گردشگر در مشهد به خوبی میزبانی شود.

کاشی ماندگار بر سر در منزل استاد زهرا محسنی، پیشکسوت صنایع دستی استان نصب شد.

مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: این منطقه به عنوان بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور کانون مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان است.

نمایشگاه صنایع دستی خراسان رضوی با ۱۰ غرفه در مرز ایران و ترکمنستان برگزار می شود.

دو کشتی گیر خراسانی به عضویت تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان در آمدند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی گفت: خوشبختانه وضعیت بازار صادراتی ما چشم‌انداز خوبی دارد و ظرفیت بالقوه آن خوب است ولی بالفعل آن به دلیل نبود زیرساخت و پایانه صادراتی خوب نیست، ما برای پایانه صادراتی پیگیری زیادی انجام داده‌ایم اما تاکنون حتی یک زمین در اختیار ما قرار نداده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد گفت: در شهرها بحث پدافند غیرعامل بسیار حائز اهمیت است؛ بدین معناکه یک شهر چند مسیر خروجی و تخلیه فوری دارد؛ بنابراین معبر بسکابادی مسیر یکی از خروجی‌های شهر در مواقع اضطراری است.

قائم مقام معاونت بهداشتي و معاونت در امور فني مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: آموزش‌وپرورش وزارت‌خانه پر هزینه‌ای است؛ در جایی خواندم که ۷ هزار مربی بهداشت در اموزش‌وپروش کم داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای تفویض چند مورد از اختیارات وزیران و دستگاه‌های اجرایی به استان خراسان رضوی، پیگیری های لازم را انجام خواهم داد.

شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد از تعطیلی دو روزه خط دو مترو مشهد به منظور یکپارچه سازی سامانه‌های عملیاتی برای بهره‌برداری از ادامه این خط خبر داد.

عضو نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: در معدن کاری ماشین آلات نقش اساسی را ایفا می‌کند و تمامی ماشین آلات سنگین معدنی وارداتی هستند.

معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با ورود به  حوزه آموزش‌های ورزشی و تربیت بدنی  از برگزاری مسابقات ورزشی در راستای توسعه فرهنگ ورزش و سلامت استقبال نموده و آماده همکاری با سایر نهادها در حوزه ورزش است.

عضو هيأت علمي پژوهشكده‌ علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان ارزش مادی گیاهان هرباریوم را تعیین کرد.

استاندار خراسان رضوی گفت:  با دستگاه قضا هماهنگ کردیم تا برخی پروژه‌های سرمایه‌گذاری که تعطیل شده مجددا آغاز به کار کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: ششمین قطار گردشگری خراسان‌رضوی با 130 مسافر برای اولین بار وارد تربت‌حیدریه شد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط استان خراسان و آمادگی که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد مشکل خاصی برای پذیرایی از مسافران تابستانی در استان نداریم و از همه دعوت می‌کنیم که در تابستان به مشهد سفر کنند؛ چرا که امکانات برای پذیرایی از گردشگران و زائران کاملا آماده است.


خانم شریف مطرح کرد؛

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه آش منزج اخلاط ثلاله است، گفت: منظور از اخلاط سه گانه این است که آش اخلاطی مانند سودا، بلغم و صفرا را از بدن دفع می کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم شریف،  در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه غلبه سودا در بدن اضافه بر پیامدهای جسمی موجب بروز پیامدهای روحی نیز در فرد می شود، گفت: کسی که غلبه سودا پیدا کرده بسیار حساس و زود رنج می شود و ممکن است با بروز کوچکترین مشکلی نارحت شود و حتی چنین فردی ممکن از است از گپ و گفت های روزمره نیز نارحت شده و عصبانی شود.

وی افزود: نگرانی نسبت به آینده، اضطراب شدید برای وقایعی که در آینده قرار است اتفاق بیافتد از دیگر پیامدهای روحی غلبه سودا بر مغز است و افراد مبتلا به سودا حتی از صدای تلفن به شدت شوکه شده و منتظر خبر بدی هستند و در نتیجه نمی توانند از زندگی خود لذت ببرند و آرامش خود را از دست می دهند و باید دقت کرد اوج استرس این افراد در هنگام غروب است.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه یکی دیگر از پیامدهای غلبه سودا در بدن کم خوابی و بی خوابی است،گفت: فرآیند خواب به دو بخش سبک و عمیق تبدیل می شود و باید دقت کرد که این خواب عمیق است که خستگی فعالیت روزانه را از جسم انسان بیرون کرده و به اندام هایی مانند ریه و مغز اجازه می دهد که استراحت کرده و فعالیت کمتری داشته باشند اما در کسانی که با غلبه سودا در مغز مواجه هستند ورود به مرحله خواب عمیق خیلی کم صورت گرفته به همین دلیل عضلات و اندام و حتی مغز فرصت استراحت را پیدا نمی کنند.مزاج بلغمی با غلبه سودا

خانم شریف ادامه داد: احساس خستگی دائم افراد دارای سودا نیز به همین علت است که وارد مرحله خواب عمیق نمی شوند بنابراین بدن آنها دچار یک ضعف عمومی است و متأسفانه این افراد خیلی دیر بخواب می روند زیرا مغز به دلیل حساسیت بیشتر مدام در حال تبادل اطلاعات یا همان فکر است.

وی افزود: متأسفانه کسانی که علائم غلبه سودا را در مغز دارند در سایر اندام ها نیز این علائم قابل مشاهده و سایر اندام ها نیز کار خود را به درستی انجام نمی دهند.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: کسانی که دچار بیماری غلبه سودا در مغز هستند بیش از دیگران نیاز به اصلاح غذا دارند زیرا خارج کردن سودا از مغز به دلیل اینکه دسترسی به مغز با وجود سد خونی مغزی دشوار است، کار دشواری بوده و داروها به راحتی به مغز نمی روند، برهمین اساس اصلاح مزاج و تغذیه باید در اولویت قرار گیرد.

خانم شریف تصریح کرد: کسی که دچار سودای مغزی شده باید از مصرف غذاهای سودایی خودداری کند و بهتر است غذاهایی مانند برنج ایرانی را نیز با مصلح آن یعنی زیره، شوی ، زرشک، زعفران و کشمش استفاده کنند و باید مصرف برنج هر روز نبوده و روز درمیان بوده و برنج را با حبوبات و مصلحات آن مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از پیاز داغ نیز چون پیاز طبع گرم دارد به عنوان مصلح برای غذاهای بسیار مناسب است، گفت: خوردن آش یکی از بهترین روش ها برای درمان غلبه سودا است زیرا آش منزج اخلاط ثلاثه بوده و اخلاطی مانند بلغم، سودا و صفرا را از بدن دفع می کند

بامعرفت‌ها به مرگ جاهلیت نمی‌میرند!

قانونی به‌نام پوشش

نهم دی‌ماه، روز لگدمال شدن آرزوی دشمنان زیر پای مردم با بصیرت

ورود به بهشت از در باغ بابلان

شاه، عبد، عظیم/ بازخوانی سیره علمی و عرفانی حضرت عبدالعظیم

برگزاری ۴۳۰ حلقه معارفی در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر

طرح شعار آزادی حجاب زنان، خیانت به زن است

هم‌افزایی میان انقلابیون در فضای مجازی دنبال می‌شود

آغاز عملیات اجرایی شبستان امام علی(ع) در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب/شبستان حضرت زهرا(س) امسال تکمیل می‌شود

انقلاب فرهنگی در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با پیروزی انقلاب اسلامی

ورود دادستانی به رفع تخلفات در حوزه اصناف قابل تقدیر است

رفع ناهنجاری‌ها نیازمند فراگیری امر به معروف است

جشنواره رسانه‌های دیجیتال در قم برگزار می‌شود

آمار طلاق در قم کاهش یافته است

فراگیری امر به معروف نیازمند اهتمام دستگاه‌های فرهنگی است

قرارگاه ۱۹ دی به دنبال تحقق شأن شهر کریمه اهل‌بیت(ع) است

آمادگی خواهران طلبه برای رفع ناهنجاری‌ها در قم

سوم تیرماه، آغاز نام نویسی اتاق عقد حرم مطهر در سالروز میلاد حضرت معصومه(س)

نشست اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت در قم برگزار شد+تصاویر

اهداء پرچم حرم حضرت زینب(س) به تولیت حرم کریمه اهل‌بیت(س)

جسارت به عتبات تصادفی نیست/قرآن و عترت ابزار تحقق «واعتصمو بحبل‌الله» است

سوریه هیچگاه فدارکاری‌های ایران را فراموش نمی‌کند

آدرس: حرم حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، صحن حضرت صاحب الزمان (عج)

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, مزاج شناسی در طب سنتی بسیار اهمیت دارد چرا که با شناخت مزاج بیماری را بهتر می‌توان درمان کرد. بسیاری از متخصصان طب سنتی بر این باورند که درمان بیماری‌ها با شناخت صحیح مزاج زودتر به نتیجه خواهد رسید.

مزاج خشک موجب لاغری افراد می‌شود

سید جواد علوی کارشناس طب سنتی درباره خشک‌مزاجان اظهار داشت: مزاج خشک موجب لاغری افراد می‌شود و بنابراین 2 نوع مزاج خشک بیشتر نخواهیم داشت که شامل گرم و خشک یا صفراوی، سرد و خشک یا سوداوی است.

این کارشناس طب سنتی ادامه داد: شاخص لاغری «برجسته بودن تیغه بینی، غضروف حنجره و مفاصل (مانند مفاصل انگشتان) است. فرد لاغر را به‌طور معمول می‌توان با دیدن تشخیص داد.

مزاج بلغمی با غلبه سودا

گرما موجب عضله‌سازی در بدن می‌شود

علوی بیان داشت: اگر خشکی یا لاغری با گرما همراه شود، فرد صفراوی خواهد بود. گرما موجب عضله سازی در بدن می‌شود. پس لاغر عضلانی و قدرتمند، صفراوی است و افراد لاغر غیرعضلانی و ضعیف، سوداوی خواهند بود.

وی افزود: در افراد صفراوی، استخوان بندی درشت است، مچ دست پهن و قفسه سینه فراخ دارد.

افراد بلغمی با وجود آنکه درشت‌هیکل هستند، استخوان بندی کوچک دارند

علوی ادامه داد: افراد بلغمی با وجود آنکه درشت‌هیکل هستند، استخوان بندی کوچک دارند، درشتی آنان بیشتر ناشی از چربی است که درشتی هیکل این افراد بر حسب خوردن مواد سرد و تر بیشتر شده یعنی چربی بدن این افراد بیشتر می‌شود.

سودا موجب کشیدگی استخوان می‌شود

این کارشناس طب سنتی خاطرنشان کرد: سودا موجب کشیدگی استخوان می‌شود زیرا بافت استخوان‌ها از سودا است؛ لذا بدن سوداوی‌ها با استخوان‌های کشیده ناحیه انگشتان, ساعد و سایر مناطق خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/*

یک پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه کاهش مصرف لبنیات، ترشیجات و غذاهای سرد موجب ایجاد تعادل بلغم می‌شود، تاکید کرد: اگر تعادل میان اخلاط، مقدار آنها و کیفیت هر یک از اخلاط بر هم خورد، موجب بروز بیماری در بدن می‌شود یا موجب غلبه یک خلط بر اخلاط دیگر در بدن می‌شود که فرد باید مورد درمان قرار گیرد.

دکتر فاطمه زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه برای حفظ سلامتی باید اخلاط بدن را به تعادل رساند و آن را تقویت کرد، گفت: برای تقویت هر کدام از اخلاط بدن لازم است غذای مخصوص همان ماده یا خلط را به بدن رساند، به صورتی که تمام غذاهای گرمی از قبیل گوشت شتر، گوسفند، بوقلمون، همه میوه‌های رسیده و شیرین، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، جین سینگ، فلفل سیاه و دانه فلفل، شیرین بیان، دانه خردل، سیر و موسیر از جمله مواد غذایی تقویت کننده بلغم است.

وی افزود: استفاده از این نوع مواد غذایی بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های روماتیسمی، پارکینسون و سایر بیماری‌های صعب العلاج را درمان می‌کند؛ چراکه اکثر افراد مبتلا به این بیماری‌ها از طبع سرد برخوردار هستند.
مزاج بلغمی با غلبه سودا

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه تمام مواد لبنی مانند شیر، ماست، دوغ، کره، پنیر، سرشیر، خامه و کشک برای افراد بلغمی مزاج مضر است، تصریح کرد: سفیدی رنگ پوست، نرمی و سردی پوست، کندی حواس، زیاد شدن خواب، مدفوع بدبو، فراموشی و کند فهمی، ترشحات پشت حلق و بلغمی و سرفه زیاد، ضعف هضم و آروغ ترش زدن، افزایش آب دهان، افزایش اشتها، تجمع چربی شکمی، عدم تشنگی، ادرار سفید رنگ و احساس کسلی و بی‌حالی از علایم ضعف بلغم است.

زارعی خاطرنشان کرد: اصلاح کننده بسیاری از مواد غذایی مضر برای بلغمی مزاج‌ها از جمله ترشی‌جات، سرکه شور، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، آب یخ، انواع نوشابه‌های گازدار، چای، قهوه ، جو، میوه‌های ترش و کال، قارچ، ماش، سس، پفک، شکلات و چیپس که مصرف این نوع مواد غذایی خلط بلغم را فعال‌تر می کند و آن را افزایش می‌دهد، عسل است.

وی افزود: لبنیات پرچرب برای بلغمی‌ها مضر است و مواردی مانند شیر یا ماست باید با عسل، پونه، نعناع، آویشن و زیره خورده شود.

این پژوهشگر طب سنتی در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل علمی استفاده نکردن از این نوع مواد غذایی، پایین بودن PH است که در بدن ایجاد اسیدوز می‌کند و بر اعصاب مرکزی اثر مخرب می‌گذارد و این سیستم را به مرور فلج می‌کند. با رعایت مسائل فوق به زودی طبع افراد اصلاح و از کسالت و بیماری نجات می‌یابند.


انتهای پیام

کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه استقلال به تیم فوتبال شهر خودرو خراسان پیوست.

از سال 1384 با درخواست اتحادیه گل و گیاه کشور و همکاری وزارت جهاد کشاورزی، دفتر گل و گیاه و شورای عالی انقلاب فرهنگی، 25 خردادماه به‌عنوان روز ملی گل نامگذاری شد.

مدیر امور آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آزمون دکتری تخصصی پزشکی سال 98 با حضور 872 داوطلب در مشهد برگزار می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: اجازه نمی‌دهیم سرمایه‌گذاری که مجوز گرفته و مشروع است در استان با مشکل…

متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاد دانشگاهی مشهد گفت: افرادی که میگرن دارند از  مصرف یکسری مواد خوراکی  پرهیز کنند…مزاج بلغمی با غلبه سودا

رئیس جمهور شنبه شب در دیدار تولیت آستان قدس رضوی، بر همکاری دولت و آستان برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به مجاوران و زائران حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) تاکید کرد و گفت: دولت در این راه در حد توان در کنار آستان رضوی است.

یک رستوران‌دار گفت: رستوران‌داری در مشهد خدمتی است به زائران امام رضا(ع) که این خدمت بایستی به نحوی باشد تا از زائر و گردشگر در مشهد به خوبی میزبانی شود.

کاشی ماندگار بر سر در منزل استاد زهرا محسنی، پیشکسوت صنایع دستی استان نصب شد.

مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: این منطقه به عنوان بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی کشور کانون مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان است.

نمایشگاه صنایع دستی خراسان رضوی با ۱۰ غرفه در مرز ایران و ترکمنستان برگزار می شود.

دو کشتی گیر خراسانی به عضویت تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان در آمدند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی گفت: خوشبختانه وضعیت بازار صادراتی ما چشم‌انداز خوبی دارد و ظرفیت بالقوه آن خوب است ولی بالفعل آن به دلیل نبود زیرساخت و پایانه صادراتی خوب نیست، ما برای پایانه صادراتی پیگیری زیادی انجام داده‌ایم اما تاکنون حتی یک زمین در اختیار ما قرار نداده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد گفت: در شهرها بحث پدافند غیرعامل بسیار حائز اهمیت است؛ بدین معناکه یک شهر چند مسیر خروجی و تخلیه فوری دارد؛ بنابراین معبر بسکابادی مسیر یکی از خروجی‌های شهر در مواقع اضطراری است.

قائم مقام معاونت بهداشتي و معاونت در امور فني مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: آموزش‌وپرورش وزارت‌خانه پر هزینه‌ای است؛ در جایی خواندم که ۷ هزار مربی بهداشت در اموزش‌وپروش کم داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای تفویض چند مورد از اختیارات وزیران و دستگاه‌های اجرایی به استان خراسان رضوی، پیگیری های لازم را انجام خواهم داد.

شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد از تعطیلی دو روزه خط دو مترو مشهد به منظور یکپارچه سازی سامانه‌های عملیاتی برای بهره‌برداری از ادامه این خط خبر داد.

عضو نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: در معدن کاری ماشین آلات نقش اساسی را ایفا می‌کند و تمامی ماشین آلات سنگین معدنی وارداتی هستند.

معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با ورود به  حوزه آموزش‌های ورزشی و تربیت بدنی  از برگزاری مسابقات ورزشی در راستای توسعه فرهنگ ورزش و سلامت استقبال نموده و آماده همکاری با سایر نهادها در حوزه ورزش است.

عضو هيأت علمي پژوهشكده‌ علوم گياهي دانشگاه فردوسي مشهد گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان ارزش مادی گیاهان هرباریوم را تعیین کرد.

استاندار خراسان رضوی گفت:  با دستگاه قضا هماهنگ کردیم تا برخی پروژه‌های سرمایه‌گذاری که تعطیل شده مجددا آغاز به کار کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت‌حیدریه گفت: ششمین قطار گردشگری خراسان‌رضوی با 130 مسافر برای اولین بار وارد تربت‌حیدریه شد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط استان خراسان و آمادگی که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد مشکل خاصی برای پذیرایی از مسافران تابستانی در استان نداریم و از همه دعوت می‌کنیم که در تابستان به مشهد سفر کنند؛ چرا که امکانات برای پذیرایی از گردشگران و زائران کاملا آماده است.


یکی از مزاج‎های چهار گانه در طب سنتی ایرانی است، افزاد دارای این مزاح ویژگی‎های خاصی داشته و نکات تغذیه‎ای خاصی را باید رعایت کنند.

دکتر «مصطفی اعرج خدایی»، متخصص طب سنتی ایرانی در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: هر فردی ممکن است، بخشی از ویژگی‎‎های هر مزاجی را نشان دهد، از این‌رو مزاج یک فرد، باید با استفاده از اجناس عشره یا معیارهای ده گانه و توسط متخصص طب سنتی تشخیص داده ‌شود.

وی افزود: اگر مزاج توسط یک فرد غیرکارشناس و به طور غیر علمی تشخیص داده شود، نه تنها کمکی به برطرف کردن مشکل نمی‌کند، بلکه به تشدید علایم نیز منجر می‌شود. برخلاف تصور عموم، تشخیص مزاج کار آسانی نیست، بلکه مزاج یک فرد با گرفتن شرح حال کامل، بررسی دقیق موارد دهگانه هم‌چنین معاینه انجام می‎شود.

وی در ادامه، با تقسیم انواع مزاج بر دو نوع اولیه و ثانویه گفت: مزاج «جبلی» یا اولیه، مزاجی است که فرد با آن متولد می‎شود و مزاج «عارضی» یا ثانویه به مزاجی اشاره دارد که در طی زندگی فرد شکل گرفته و ناشی از تأثیر عوامل مختلف محیطی و نوع غذای مصرفی فرد می باشد. تشخیص درست مزاج، به تدوین برنامه‎ی مناسبی برای نوع تغذیه، خواب، ورزش و به طور کلی سبک زندگی فرد کمک می‎کند.

وی ادامه داد: «مزاج صحی» به مزاج در حالت سلامتی و «سوء مزاج»، به مزاج در حالت مرض و بیماری گفته‎ می‎شود، اگر عملکرد فرد با مزاج موجود، درست و بدون مشکل باشد، فرد در حالت مزاج صحی قرار دارد و اگر مزاج عارضی فرد، منجر به مشکل شود، فرد در حالت مرضی و بیماری قرار می‎گیرد، برخلاف تصور عموم، هیچ یک از مزاج‎ها بد نبوده و با رعایت برخی نکات، می‎توان با رعایت تدابیر، در صحت و سلامتی زندگی کرد.مزاج بلغمی با غلبه سودا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ارائه‎ی توضیحاتی در خصوص یکی از مزاج‎های شایع گفت: افراد با مزاج سرد و تر که به اشتباه بلغمی نیز خوانده می‎شوند، دارای پوست روشن، صورت گرد، و پوست سرد بوده و نسبتا چاق هستند، در برخی موارد به دلیل افزایش رطوبات بدن، دارای چین خوردگی‎ها و افتادگی‎ها در برخی نقاط مانند اطراف چشم‎هایشان هستند، گوشت بدن این افراد نرم بوده و عطش کم‎تری به آب دارند.

وی افزود: آب دهان این افرد معمولاً زیاد بوده و نسبتاً تنبل هستند، زود خسته شده و کارهایشان را با آرامش انجام می‌دهند. افراد با مزاج سرد و تر برای انجام کارهایی که باید سریع انجام شوند، مناسب نیستند. همچنین این افراد دیر عصبانی شده و آرام و با تن صدای پایین صحبت می‌کنند، حوصله‎شان زود سر می‌رود و در انجام کارهای گروهی عقب مانده و آخر از همه کار را به اتمام می‎رسانند.

این متخصص طب سنتی با بیان این‌که افراد با مزاج سرد و تر حافظه‎ی ضعیفی دارند، گفت: این افراد معمولاً در به خاطر سپردن مطالب مشکل دارند و فراموشکار هستند.

وی خاطرنشان کرد: افراد بلغمی مزاج نیز چون سایر مزاج‌‏ها با رعایت برخی نکات، می‎توانند تن سالمی داشته باشند. این افراد باید غذاهای سرد مانند لبنیات، مرکبات، هندوانه، اسفناج و کاهو را به میزان کمتر و با مسهل مصرف کنند، زود خوابیده و زود از خواب بیدار شوند. هم‌چنین باید از خوابیدن در طی روز اجتناب کنند. در مورد خوردن و آشامیدن، از نوشیدن آب نیم ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا و حین غذا پرهیز کنند. انجام ورزش به طور منظم مانند پیاده‌روی با سرعت متوسط از جمله مواردی است که افراد سرد و تر باید به آن توجه کنند.

وی افزود: استفاده از گوشت گوسفند، مرغ محلی، سیب، به، گلابی، طالبی و نارگیل به این افراد توصیه شده و استفاده از ادویه‎هایی مانند هل، دارچین، زنجبیل و زعفران در غذاها توسط این افراد بلامانع است. به‌علت ضعیف بودن دستگاه گوارش این افراد، توصیه می‎شود غذا را خوب جویده و حجم غذا و وعده‎های غذایی‌شان را کاهش دهند و از مغزها و کشمش‌ها به‌عنوان میان وعده استفاده کنند.

انتهای پیام

چکیده

مقدمه

سودا چیست؟

مزاج بلغمی با غلبه سودا

جنس سودا

علل پیدایش سودا

آثار سودا بر سیستم بدن

تذکر

نتیجه گیری

پی‌نوشت‌ها:

1.شناخت طبایع، ص36، دکتر سید علی ابوالحبیب
2.المرجزفی الطب، ابن النفیس
3.رساله ذهبیّه، امام صادق (ع)
4.درآمدی بر طب سنتی ایران، دکتر محسن ناصری و…
5.طب سینا، ص53، م. حیدریان
6.هاشمی، سید علی اکبر، سبک جدیدی از زندگی
7.سید علی ابوالحبیب، شناخت طبایع، جلد3، ص36
8.خیراندیش، دکترحسین، مزاج شناسی2، ص7
9.ابوالحبیب، سیدعلی، شناخت طبایع، ج2، ص102
10.خیراندیش، دکترحسین، مزاج شناسی
11.خیراندیش، دکترحسین، مزاج شناسی
12.خیراندیش، دکترحسین، مزاج شناسی



 

یک پزشک متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه وجود مقدار متعادل سودا در بدن ضروری است، گفت: غلبه‌ی سودا در بدن، عوارض بدی را در پی خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سیدباقر فضل‌جو، کارشناس طب سنتی اظهار کرد: بر اساس دیدگاه طب سنتی بدن متشکل از چهار ماده اساسی است که تعادل این مواد اگر از لحاظ کمی و کیفی تغییر یابد سلامتی فرد را دچار مشکل می‎کند.

وی افزود: به دلیل اینکه این چهار ماده‌ی اساسی بدن که عبارتند از “بلغم، خون، سودا و صفرا” موادی سیال، رطوبی و روان هستند، که به آن‌ها اخلاط گفته می‌شود؛ این اخلاط دارای مشخصات، وظایف و مقدار خاصی هستند و متعادل و نرمال بودن آن‌ها برای سلامتی فرد ضروری است.

وی تاکید کرد: محل تولید این چهار خلط کبد بوده و اگر در مقدار آن تغییر ایجاد شده و افزایش یابد یکی از این چهار خلط که سوداست، در قسمت دیگری از بدن تولید شده و موجب زیان بدن خواهد شد.

فضل‌جو خاطرنشان کرد: اگر سودای بدن در حد متعادل و نرمال باشد، در سلامتی فرد بسیار موثر می‎باشد؛ این ماده در استخوان و ناخن باعث جذب مواد مغذی می‌شود که محل ذخیره‌ی آن در طحال است و همچنین موجب رقت خون در عروق شده و در سلامتی فرد نقش موثری را ایفا می‎کند.مزاج بلغمی با غلبه سودا

وی بیان کرد: اگر در کیفیت یا کمیت سودای بدن اختلال ایجاد شود باعث بروز بیماری در فرد شده و سوء مزاج را به همراه خواهد داشت؛ این مورد با عنوان غلبه‌ی سودا شناخته می‎شود که دارای علایمی چون یبوست، اشتهای کاذب، ریفلاکس و ترشی معده و… است.

وی در خصوص عوارض غلبه‎ی سودا در بدن تشریح کرد: بروز مشکلات روحی-روانی، افسردگی، گوشه‌گیری، فکر و خیال و غم و غصه‌ی فراوان، اختلال در خواب و خواب‌های پریشان و … از جمله مواردی است که در صورت غلبه‌ی سودا در بدن ایجاد شده و در دراز مدت نیز باعث بروز سکته‌های قلبی در اثر انسداد عروق، خودکشی در اثر و… خواهد شد.

این پزشک طب سنتی افزود: غلبه‌ی سودا علاوه بر حالات روحی فرد در قسمت‌های دیگر بدن نیز عوارض مخصوص خود را نشان داده و در پوست نیز عوارضی چون تیرگی پوست، خشکی، کک و مک را در پی داشته و در حالت کلی نیز می‌تواند به لاغری فرد منجر شود.

وی اظهار کرد: افراد در صورت دیدن این علایم به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کرده و همچنین توصیه‌های پزشکی را نیز در این خصوص جدی گرفته و به آن عمل کنند؛ چرا که در صورت بی‌توجهی به غلبه‌ی سودا سلامتی انسان به مخاطره خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی، فعالیت‌های بدنی، ورزش‌های نشاط آور و… و همچنین استفاده از داروهایی که توسط پزشک متخصص طب سنتی تجویز شده و باعث خارج کردن مقدار اضافی سودا از بدن می‌شود، در این رابطه مهم بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد.

فضل‌جو در توصیه به کسانی که دچار غلبه‌ی سودا هستند، بیان کرد: این افراد باید سبک زندگی خود را تغییر داده و از مصرف موادی چون سس، سوسیس، کالباس، ترشیجات، گوشت گاو، قارچ، غذاهای سرخ کردنی، عدس، بادمجان، پیاز خام و… پرهیز کنند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

مزاج بلغمی با غلبه سودا
مزاج بلغمی با غلبه سودا
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *