مزاج بلغمی و چاقی

خواص دارویی و گیاهی

مزاج بلغمی و چاقی
مزاج بلغمی و چاقی




سیدعلی ابوالحبیب، متخصص داخلی و محقق طب اسلامی اظهار داشت: درمان چاقی و لاغری در طب سنتی به نوع اخلاط وابسته است و عناصر اربعه خلط بلغم، دم، صفرا و سودا می‌تواند موجب تغییر سایز طولی یا عرضی اشخاص شود.

 

مزاج بلغمی و چاقی

وی گفت: هر عاملی که تری را در بدن زیاد کند، چاقی محسوب می‌شود، این تری می‌تواند از طریق زیاد شدن گوشت در بدن باشد که به آن چاق لحمی می‌گویند و اگر تری از طریق افزایش بافت همبند باشد، به آن چاق شحمی می‌گویند. چاق دموی که مزاج گرم و تر دارد، چاق لحمی است و چاق بلغمی که مزاج سرد و تر دارد، چاق شحمی (چربی) است.

 

این محقق طب اسلامی افزود: برای درمان چاقی باید از روش اضداد استفاده کرد؛ به عنوان مثال چاق لحمی که دارای طبع گرم و تر است، برای لاغر شدن باید از غذاهای سرد و خشک استفاده کند همچنین فردی که چاق بلغمی است و دارای مزاج سرد و تر است، برای لاغر شدن می‌تواند از غذاهای گرم و خشک استفاده کند.

 

ابوالحبیب اضافه کرد: در افرادی که دارای طبع صفراوی یا گرم و خشک هستند، خوردن چای، غذاهای گرم و پرحرارت مانند چای و مصرف مواد غذایی مانند خرما، ارده، گردو و عسل و همه غذاهای گرم‌مزاج باعث بلندی قد و لاغری می‌شود.

افراد دارای طبع دم که مظهر باد یا هوا است، مصرف خرما و شیرینی موجب چاقی آن‌ها می‌شود همچنین در افراد دارای طبع بلغم که مظهر آب است، خوردن آب سرد، ماست، کاهو، هندوانه و همه مواد سرد بدون وجود مُصلح موجب چاقی می‌شود. همچنین افراد دارای طبع سودایی که مظهر خاک است، با خوردن غذاهای افزاینده سودا مانند بادمجان، سوسیس و کالباس لاغر و کوتاه قدتر می‌شوند.

افراد چاق برای لاغر شدن باید کیفیت رژیم غذایی خود را به طرف غذاهای گرم ببرند

و از مصرف چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد غذایی با زنجیره سنگین خودداری کنند


ابوالحبیب ادامه داد: خوردن آب در افراد دارای طبع بلغم و دم، بر روی عرض بدن آن‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد همچنین در افراد دارای صفرا، گرمی زیاد موجب بلندقدی آن‌ها می‌شود و عرض بدن کاهش پیدا می‌کند؛‌ یبوست، تری مزاج (دم)، سردی مزاج (بلغم)، تنبلی، پرخوری و بیماری‌هایی مانند کبد چرب موجب بروز چاقی می‌شود.

 

دکتر مجید حمیدی گفت: با انجام مشاوره مناسب و ارائه رژیم غذایی مناسب، تعادل وزنی در بدن فرد ایجاد می‌شود.

وی تعادل در غذا خوردن را عاملی برای سلامتی، افزایش طول عمر و امید به زندگی عنوان کرد و گفت: افرادی که تمایل به افزایش و یا کاهش وزن دارند باید به صورتی سالم و صحیح غذا مصرف کنند و از رژیم غذایی مناسبی برخوردار باشند؛ بنابراین برای کاهش یا افزایش وزن نیازی به مصرف انواع داروهایی گیاهی و شیمیایی نیست و بهتر است روش‌هایی را برای تعادل وزن انتخاب کنند که عوارضی نداشته باشد.

 

وی افزود: هر فرد متناسب با مزاج خود از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کند و با شناسایی مزاج خود بهتر می‌تواند از رژیم غذایی مناسب بهره ببرد. افراد از نظر مصرف مواد غذایی دو نوع مزاج سرد و گرم دارند که میل و رغبت هر یک به غذا متفاوت است. افراد گرم مزاج تمایل به خوردن غذاهایی سرد و دارای زنجیره غذایی سبک مانند ماست، دوغ و لبنیات و نان‌های بدون سبوس، دارند. افراد سردمزاج نیز به خوردن غذاهایی گرم به ویژه مربا، خرما و شیرینی‌جات تمایل دارند.

 

وی افزود: افراد گرم مزاج دارای اندامی لاغر و کشیده و دارای چهره تیره هستند. غده تیروئید آن‌ها فعال بوده و فعالیت اعصاب سمپاتیک آن‌ها بیشتر است. افراد سردمزاج نیز دارای قدی کوتاه و اندامی چاق بوده و چهره‌ای سفید دارند. افراد گرم مزاج در مقایسه با افراد سردمزاج زمستان را بهتر تحمل می‌کنند و تابستان‌ها را نمی‌توانند تحمل کنند.

در افرادی که دارای طبع صفراوی یا گرم و خشک هستند، خوردن چای، غذاهای

گرم و پرحرارت مانند چای و مصرف مواد غذایی مانند خرما، ارده، گردو و عسل

و همه غذاهای گرم‌مزاج باعث بلندی قد و لاغری می‌شود

حمیدی تاکید کرد: بهتر است افراد متناسب با مزاج خود غذا مصرف کنند؛ چرا که اگر خلاف آن عمل کنند تعادل غذایی را بر هم زده و در نهایت باعث بروز بیماری‌های متعدد می‌شوند.

 

وی گفت: افراد چاق برای لاغر شدن باید کیفیت رژیم غذایی خود را به طرف غذاهای گرم ببرند و از مصرف چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و مواد غذایی با زنجیره سنگین خودداری کنند. گرم مزاج‌ها نیز برای افزایش وزن خود باید به مصرف غذاهای سرد سوق داده شوند.

 

حمیدی در پایان گفت: افراد گرم مزاج اگرچه ممکن است مواد غذایی زیادی را مصرف کنند اما به دلیل سوخت و ساز زیاد معمولاً دارای اندامی لاغر هستند. همچنین روش خوردن غذا تأثیر مهمی در شرایط بدنی دارد؛ چرا که در سوخت و ساز بدن تعادل ایجاد می‌کند.

 

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

فارس

ایسنا

 

اهمیت سردی و گرمی غذاها

مزاج بلغمی و چاقی

پرخوری و کم‌خوری بیش از حد موجب سردی مزاج می‌شود

طبیعت گرمی و سردی غذاها

سردمزاجان بعد از خوردن غذاهای با طبع سرد دل‌پیچه می‌گیرند

افزایش وزن در افراد لاغر با طب سنتی

پزشک و محقق طب سنتی گفت: از نگاه طب سنتی چاقی نشان از افزایش رطوبت و لاغری نشان از افزایش خشکی در تن است.

مریم نواب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه خراسان جنوبی، گفت: افزایش “تری” می‌تواند از آن یک فرد بلغمی یا دموی باشد.

وی با بیان اینکه “خشکی” نیز می‌تواند از آن یک فرد صفراوی یا سوداوی باشد، افزود: با توجه به مزاج افراد، نحوه درمان متفاوت خواهد بود.
مزاج بلغمی و چاقی

این پزشک و محقق طب سنتی اظهار کرد: در طب سنتی درمان به ضد است؛ یعنی به طور کلی برای درمان چاقی نیاز است که رطوبت را در تن کاهش دهیم و بالعکس برای درمان لاغری باید رطوبت را به تن بازگردانیم.

نواب‌زاده به تفکیک مزاج‌ها، رژیم‌های غذایی را توضیح داد و گفت: افراد دموی استعداد چاقی فراوانی دارند و بسیار خوش اشتها هستند و به همین دلیل معمولا اضافه وزن دارند.

وی ادامه داد: برای یک دموی مزاج با پیش فرض بالا بودن وزن، وزن بین۷۷ تا ۸۰ کیلو مناسب است. حال اگر یک دموی مزاج از حالت تعادل خارج شد، اقداماتی از جمله رژیم ترک ناهار به مدت ۴۰ تا ۱۲۰ روز، کاهش جدی گرمی‌ها بویژه گرم و ترها، ترک آب یخ خوردن و ترک نوشیدن آب بین غذا، روغن‌مالی روی شکم هر شب با روغن سیاه دانه را انجام دهد.

این پزشک و محقق طب سنتی تصریح کرد: بهترین زمان برای کاهش وزن دموی‌ها اول فصل پاییز و دوم زمستان است چراکه در این فصل‌ها نیازشان به خوراکی‌های سرد کمتر است.

نواب‌زاده افزود: یک فرد صفراوی استعداد چاقی ندارد و به ندرت در سنین بالا دچار چاقی‌های موضعی می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر صفراوی‌ها قصد چاق شدن دارند، چراکه پایه بدن‌شان گرم وخشک است، اظهار کرد: یک صفراوی معتدل باید وزنی در حدود ۶۸ تا ۷۲ کیلو داشته باشد.

این پزشک و محقق طب سنتی گفت: اگر فرد صفراوی وزن کمتری داشته باشد، با خوراک سرد و ترها می‌تواند به وزن ایده‌آل خود برسد، اما باید توجه داشته باشد که اگر زیاده‌روی کند معده‌اش سرد می‌شود و فقط معده‌ جلو می‌آید و کل اندام چاق نمی‌شود.

نواب‌زاده بهترین فصل برای صفراوی‌ مزاج‌ها را زمستان عنوان کرد و گفت: فرد صفراوی باید از سردی‌های آرام همراه با گرمی آرام استفاده کند. یک لیوان شیر طبیعی به همراه کمی عسل یا خرما، یک لیوان ماءالشعیر به همراه کمی عسل، یک لیوان عرق کاسنی با کمی عسل به مدت 40 الی 120 روز به عنوان دارو استفاده شود، تا به وزن ایده‌آل برسد.

وی با بیان اینکه وزن ایده آل یک سوداوی مزاج ۶۳ تا۶۸ کیلوگرم است، ادامه داد: اگر وزن کمتر باشد از خوراک گرم و تر، شبی یک لیوان عرق یونجه با کمی عسل، خوردن روزی هفت عدد خیار با هفت عدد خرما، خیس کردن ۱۰ عدد انجیر داخل شیر و صرف آن در صبح ناشتا، انگور روزی سه تا چهار خوشه و خوردن روزی ۱۴ عدد بادام درختی توصیه می‌شود.

این پزشک و محقق طب سنتی تصریح کرد: بهترین فصل برای سوداوی‌ها فصل بهار است.

نواب‌زاده با بیان اینکه بلغمی‌ مزاج‌ها بسیار مستعد چاقی هستند، گفت: وزن ایده‌آل آنها بین ۷۴ تا ۷۸ کیلو است. بهترین فصل برای لاغری یک بلغمی مزاج تابستان است و به هر حال برای لاغری یک بلغمی بیشتر باید از گرم و خشک‌ها استفاده کند.

این پزشک و محقق طب سنتی یادآور شد: افراد بلغمی مزاج باید استفاده از ارده با شیره روزی یک پیاله، از ترکیب پودر « زنیان، سیاه دانه نیم کوب، آویشن، مصطکی و عسل» صبح ناشتا، کاهش جدی سردی‌ها بویژه سرد و ترها، استفاده از روغن سیاه دانه هر شب روی شکم و کمر و تغییر روغن مصرفی به کنجد یا زیتون و حیوانی گاو را به منظور کاهش وزن استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن فرد به وزن ایده‌آل باید بدن را در مزاجش به اعتدال برسانیم.


انتهای پیام

بلغمی مزاج ها از افرادی هستند که دارای مزاج بلغمی بوده و ویژگیهای خاص خود را دارند. این افراد اکثرا پوستی روشن و موهای بوری داشته و مزاج شان سرد است. این افراد اکثرا چاق بوده و استخوان بندی ریزی دارند. ناخن هایشان روشن و تکلمشان کند است. در این بخش از مجله پزشکی اسان طب درباره بلغمی مزاج ها اطلاعاتی را تقدیم تان می کنیم.

میزان بلغم در انسان سالم یک درصد است و چون سبک‌تر از سودا و دم است معمولاً حجام در اولین خون‌گیری فرد بلغمی شاهد خون شفاف و کم مایه‌ای است، بلغم مثل کشک یا سفیده تخم مرغ بوده و مربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی است و از جنس آب و سرد و تر است، افراد بلغمی به علت سردی این مزاج دارای رنگ پوستی روشن، بور و یا حتی پوست سفید و موهای بور یا سفید می باشند.

هیکل: بلغمی مزاج ها معمولا هیکلی درشت و قدی کوتاه دارند و استخوان بندی آنها نسبتا ریز است. تپل و چاق با چربی زیاد و استعداد بالای چاقی هستند، اگر چه ممکن است بعضی از آنها لاغر باشند. چاقی شکمی دارند و ممکن است کمی چاقی از ناحیه پهلو هم داشته باشند و بافت بدنی آنها بیشتر چربی است تا ماهیچه. یک فرد بلغمی را نمی توان خیلی لاغر کرد و اگر این فرد لاغر استخوانی شود، مریض می شود. چربی بدن این افراد بر اثر خوردن مواد سرد و تر بیشتر می شود. قفسه سینه آنان غیر فراخ بوده ولی سینه درشت است. شانه ها حالت افتادگی دارند و مفاصل شان قابل رؤیت نیست. معمولا دارای ورم در مچ پا هستند.

پوست: به گزارش مجله پزشکی آسان طب دارای پوست روشن و شفاف هستند. پوست چهره و بدن آنان سفید و رنگ پریده است و منافذ ریزی دارد. پوستشان سرد و مرطوب، نرم و شل بوده و گاهی به علت رطوبت زیاد، در ناحیه زیر چشم و زیر گلو دچار چین خوردگی می شود. کف دست و پایشان سرد است. در صورتی که رطوبت در بدنشان غلبه کند، پوست صورت حالت افتادگی پیدا می کند.مزاج بلغمی و چاقی

مو: موهای کم پشت، نرم، نازک، صاف و لخت به رنگ روشن و شفاف هستند که معمولا به رنگ بور، خرمایی یا قهوه‌ای روشن است. سرعت رشد موها کم بوده، ریزش زیاد دارند و زود سفید می شود. بدنشان هم کم مو یا دارای موهای کم و نازک است. هر چه سردی و تری مغز بیشتر باشد، موها روشن تر است. نوزادان سرد مزاج در رحم مادر موی چندانی ندارند. به همین دلیل نوزادان در اروپای شمالی بی مو به دنیا می آیند، در حالی که نوزادان مناطق گرمسیر با موی تیره و انبوه متولد می شوند.

ناخن: رنگ ناخنهای بلغمی مزاج ها  روشن است.

تعریق: پوست آنان دارای منافذ ریز است، بنابراین تعریقشان کم بوده و در صورت تعریق، عرق سرد می کنند.

رگها: رگهای کوچک و غیر برجسته و پنهان دارند.

نبض: نبض سست، کم قدرت، کند، ضعیف، نرم و مبهمی دارند.

چشم: سفیدی چشم آنان سفید رنگ بوده و چشمانشان معمولا درشت، بی حال، بی فروغ، به حالت خمار و به رنگ روشن است. رطوبت زیاد باعث درشت شدن اندازه چشم و سردی زیاد باعث روشن شدن رنگ آن می شود. در صورتی که رطوبت در بدنشان غلبه کند، چشمانشان پف می کند.

دهان: تشنه نمی شوند. دهانشان خصوصا اول صبح ترش مزه یا بی مزه بوده، ترشح بزاق دهان زیاد است و ممکن است در خواب، آب دهانشان روی بالش بریزد.

زبان: بلغمی مزاج ها زبان آنها بزرگ و مرطوب بوده و صورتی باردار و صورتی مایل به سفید است.

بینی: معمولا بینی کوچکی دارند. ترشحات بینی آنان زیاد و رقیق می باشد.

قدرت بدنی: بلغمی مزاج ها انرژی و قدرت بدنی پایینی دارند، تنبل و بی حال هستند و زود خسته می شوند.

حرکات بدن: حرکات بدنیشان کند و بی نشاط است.

تکلم: کند، شل و کلمه به کلمه با صدای آرام و نارسا صحبت می کنند.

پوشش: در تمامی فصول سال سردشان است و بیشتر از دیگران لباس می پوشند.

سایر: معمولا دارای صورتی گرد، چشمانی درشت، بینی کوچک و چانه ظریفی هستند.

خواب: زیاد می خوابند و اغلب هنگام برخاستن از خواب همچنان احساس کسالت دارند. بلغمی مزاج ها در خوابهایی که می بینند معمولا رنگ های سفید، آب، رودخانه، برف و باران زیاد دیده می شود. همچنبن خواب پرواز در آسمان، حمل بار سنگین و چیزهای بدبو را می بینند. به دلیل زیادی بلغم در حنجره، در خواب زیاد خروپف می کنند.

گوارش: هضم ضعیف و معده نفاخی دارند، بلغمی مزاج ها معمولا یبوست ندارند و مواد دفعی بدنشان که شامل عرق و مدفوع و ادرار است کم رنگ و کم بو است. تحملشان در گرسنگی کم است، اشتهای زیادی دارند و معمولا توانایی زیادی در مهار اشتهایشان ندارند. بلغمی مزاج ها تمایل زیادی به مصرف گرمی ها مثل شیرینی و ادویه و همچنین خوراکیهای شور داشته، ولی تمایلی به خوردن سردی ها از جمله ترشی از خود نشان نمی دهند.

میل جنسی: میل و قدرت جنسی بلغمی مزاج ها  کم و با تداوم کم است.

همه چیز در مورد افراد سوداوی مزاج

 

بلغمی مزاج ها درونگرا، آرام، ملایم و کم حرف بوده و کمتر با دیگران دوست می شوند. روابط اجتماعی آنان چندان قوی نیست و گوشه گیری و تنهایی را بیشتر می پسندند.

بلغمی مزاج ها بی احساس، بی خیال و بی قید به اکثر مسائل بوده، همه چیز را راحت می گیرند و خود را درگیر چیزی نمی کنند. حسابگر، منطقی، محتاط، محافظه کار، میانه رو و گاهی ترسو بوده و بر خلاف دموی مزاجها اهل ریسک کردن نیستند. بی اراده و متاثر از دیگرانند.

آرام، صبور و صلح طلب بوده و رفتار بسیار مسالمت آمیزی با دیگران دارند. اهل سازشند و کم عصبانی می شوند. نیازمند محبت هستند و همیشه کوتاه می آیند.

بلغمی مزاج ها  گذشته نگر، واقع گرا و تجارت پیشه هستند، رفتارهای موذیانه دارند، آب زیرکاهند و با پنبه سر می برند. کارشان را با زبان پیش می برند و در محیطهای کاری زیرآبزنی می کنند.

سیاست دارند و اهل پنهان کاری اند. بلغمی ها حتی در هنگام عصبانیت هم منافع خود را از یاد نمی برند.

بلغمی مزاج ها معمولاً بی نشاط هستند، حرکاتی کند داشته و نسبت به محرکهای بیرونی بسیار کند هستند افزایش بلغم فرد را در کارهای روزمره کند می کند که باعث اعتراض دیگران می شود. این افراد به طور معمول بسیار دیر برای انجام کارها تصمیم می گیرند و حرکاتشان کند است، به طوری که حوصله اطرافیان سر می رود.

اگر بلغم غلبه کند، بدن سست شده و فرد تنبل، کسل کننده، بی حال و کم انرژی می شود. چندان قوی نیستند و از فعالیتهای بدنی زیاد و سریع اجتناب می کنند. بلغمی مزاج ها در راه رفتن معمولاً عقب می مانند و زود خسته می شوند.

بلغمی مزاج ها دقیق و منظم هستند و در ایجاد نظم، باحوصله عمل می کنند. کارهای روزمره را آرام، همراه با آرامش و حوصله انجام داده و پله به پله جلو می روند. پیشرفت آنان کند، اما مداوم است. البته غلبه زیاد بلغمی موجب به پایان نرساندن کارها می شود.

مواد غذایی گرم و خشک غذاهای با طبع گرم و خشک مصرف کنند، خصوصا در فصول سرد سال.

از تمامی غذاها و نوشیدنی هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سردو تر هستند، مخصوصا در هوای سرد و شبها پرهیز کرده و در صورت ضرورت و نیاز حتما به مقدار کم و با مواد غذایی گرم استفاده کنند.

بلغمی مزاج ها غالباً از نفخ معده و سردی سر دل رنج می برند که می توانند با ترک سردی ها و مصرف گرمی جات به سلامت معده و به طور کلی سلامت جسم خود کمک کنند. با روی آوردن به مصرفغذاهای با طبع گرم و خشک باعث تعدیل بلغم خود شده، از چاق شدن مفرط خود جلوگیری کرده و با مصرف مواد مسهل و تخلیه روده و معده از چاقی خود بکاهند.

توانایی هضم دستگاه گوارش بلغمی مزاج ها  کم است، بنابراین سعی کنند تنها روزی 2 وعده(صبح و ابتدای شب) غذا میل کنند. بلغمی مزاج ها  لازم است حداقل حدود 12-10 ساعت فاصله بین دو وعده غذا باشد. اگر در بین وعده های غذایی احساس گرسنگی کردند، مقداری مقداری خرما یا عسل یا خوراکیهای متناسب با مزاجشان میل کنند. روزه و کم خوری برای آنان مفید است.

از مصرف آب، نیم ساعت قبل از غذا تا 3 ساعت پس از غذا خودداری شود.

از خواب و استراحت بیش از اندازه که موجب افزایش سردی و تری می شود، پرهیز نمایند. حداکثر 8 ساعت خواب در شبانه روز مناسب است، اگر چه بهتر است که این مقدار کمتر شود. خوابیدن در طی روز و همچنین یک ساعت قبل از غروب برای بلغمی مزاج ها  بسیار مضر است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *مزاج بلغمی و چاقی

دیدگاه

وب‌سایت

تصویر امنیتی *

سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

اگر چنانچه پیرامون بخش های مختلف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.

در طب سنتی برای کاهش و افزایش وزن مانند درمان همه‌ی مشکلات و بیماری‌ها به مزاج افراد توجه خاصی دارد. در این مطلب به تأثیر مزاج در وزن و افراد پرداخته شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از هفته نامه سلامت، “ما در مجموع 4 نوع مزاج داریم؛ گرم و تر، گرم و خشک، سرد و تر و در نهایت سرد و خشک. افرادی که دارای مزاج‌تر هستند، معمولاً کسانی‌اند که از چاقی یا اضافه‌وزن رنج می‌برند. افرادی که مزاجشان به سمت سردی و تری تمایل دارد، افرادی با چربی بیشتر و افرادی که مزاجشان به سمت گرمی و تری تمایل دارد، افرادی با توده عضلانی بیشتر هستند. به عبارت ساده‌تر، سرد و ترهای چاق دارای چربی بیشتر و گرم و ترهای چاق دارای عضله‌های بیشتری هستند. به این ترتیب، می‌توان این‌طور گروه‌بندی کرد که خانم‌های چاق معمولاً در گروه افرادی با مزاج سرد و تر قرار می‌گیرند و آقایان چاق در گروه افرادی با مزاج گرم و تر”. این‌ها بخشی از گفته‌های دکتر محمد فصیحی دستجردی، متخصص عفونی و محقق طب سنتی درباره تأثیر مزاج افراد بر چاقی یا لاغری آن‌ها بود. در ادامه در گفت‌وگو با ایشان، بیشتر به تأثیر مزاج‌ها بر بهبود روند لاغری یا چاقی افراد می‌پردازیم.

اگر افراد چاق، دارای مزاج‌تر هستند، یعنی لاغرها مزاج خشکی دارند؟

بله، افراد لاغر جزو کسانی هستند که مزاج خشکی دارند؛ یا سرد و خشک یا گرم و خشک. به‌طورکلی هم، بچه‌ها دارای مزاج گرم‌تری هستند. از این‌رو، بچه‌های لاغر مزاج گرم و خشکی دارند. هرچند در بعضی از موارد محدود، بچه‌های لاغر می‌توانند مزاج سرد و خشک هم داشته باشند.

با این حساب باید قبل از رژیم‌های لاغری، مزاج افراد را در نظر گرفت.مزاج بلغمی و چاقی

بله، زمانی که فردی تصمیم به کاهش وزن می‌گیرد، ما باید ببینیم مزاج او به چه صورت است، تا بتوانیم با اصلاح مزاج، قدم مؤثرتری در کم کردن وزن فرد برداریم. افراد دارای مزاج گرم و تر، باید ابتدای راه کاهش وزن، مصرف خوراکی‌هایی با مزاج سرد و خشک را افزایش دهند تا مزاج آن‌ها به مرور زمان معتدل شود. از طرف دیگر، افرادی که مزاج سرد و تری دارند باید مصرف خوراکی‌های دارای مزاج گرم و خشک را در برنامه غذایی خود افزایش دهند. به همین دلیل است که ما نمی‌توانیم برای تمام افرادی که قصد کاهش وزن دارند، نسخه یکسانی بپیچیم و توقع داشته باشیم این افراد نتایج یکسانی از این نسخه واحد بگیرند.

یعنی این افراد باید برای لاغری، تغییر مزاج بدهند؟

به هیچ عنوان. حواستان باشد وقتی از تغییر مزاج صحبت می‌کنیم، منظورمان افتادن از آن طرف بام نیست؛ یعنی ما به افراد دارای مزاج سرد و تر، استفاده از خوراکی‌های دارای مزاج گرم و خشک را تا حدی توصیه می‌کنیم که مزاج آن‌ها به سمت اعتدال برود، نه اینکه از سرد و تر به گرم و خشک تبدیل شود.

اگر فردی بدون رعایت این موارد، رژیم بگیرد، چه مشکلاتی پیش‌رو خواهد داشت؟

در بعضی از موارد، پیچیدن نسخه واحد برای تمام افراد مبتلا به اضافه‌وزن بدون در نظر گرفتن مزاج آن‌ها می‌تواند بدون نتیجه باشد یا روند کاهش وزن فرد را به قدری کاهش دهد که او از ادامه رژیم‌درمانی برای کم کردن وزنش منصرف شود. به‌عنوان مثال، افرادی با مزاج سرد و تر که دارای اضافه‌وزن نیز هستند، خودشان به‌طور ذاتی مزاج سردی دارند. حالا اگر ما برای این افراد، مصرف سرکه سیب، کاهو یا سایر سبزی‌ها و صیفی‌هایی با مزاج سرد و تر را توصیه کنیم، نه‌تنها نتیجه مطلوبی از روند کاهش وزن خود نمی‌گیرند، بلکه ممکن است با ضعف،‌ ریزش مو، تپش قلب یا پادرد هم مواجه شوند. با این حساب، کاهش وزن بسیار ناچیز این افراد همراه با مشکلاتی خواهد بود که آن‌ها را از ادامه درمان باز خواهد داشت. این افراد باید به‌جای رو آوردن به مواد غذایی دارای مزاج سرد و تر یا سرد و خشک، مواد غذایی دارای مزاج گرم و خشک مانند زیره و فلفل را به برنامه غذایی خود بیفزایند. این مواد غذایی، علاوه بر افزایش سوخت‌وساز بدن این افراد، باعث کاهش‌تری مزاج آن‌ها و پیشرفت مزاج به سمت اعتدال می‌شوند.

پس اگر کاهش رطوبت بدن، می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، افزایش رطوبت بدن هم افزایش وزن را در پی خواهد داشت؟

دقیقاً! به‌طورکلی،‌ اگر ما تصمیم داشته باشیم وزن فردی را پایین بیاوریم، باید سعی کنیم رطوبت بدن او را کم کنیم و مواد غذایی با طبیعت خشک را بیشتر در رژیم غذایی او جای دهیم. این در حالی است که اگر ما بخواهیم توصیه‌ای به افراد لاغر که قصد چاق شدن دارند، داشته باشیم، باید به آن‌ها بگوییم سعی کنند رطوبت بدنشان را بالا ببرند. این افراد باید غذاهایی با مزاج خشک مانند خوراکی‌های ترش و تند را کمتر مصرف کنند. افراد دارای مزاج سرد و خشک، باید بیشتر به خوراکی‌های دارای مزاج گرم و تر تمایل پیدا کنند و افراد دارای مزاج گرم و خشک، باید بیشتر به خوراکی‌های دارای مزاج سرد و تر روی بیاورند.

4 مزاج، 4 نکته

قبل از ورود به بحث مزاج‌ها کافی است همین نکته کلی را بدانید که بیشتر خشک‌مزاج‌ها لاغرند و بیشتر مزاج‌های تر، چاق هستند.

• مزاج سرد و تر: پوست روشن، موهای بورتر،‌ چربی بدن بیشتر،‌ گوارش تنبل، یبوست، نفخ، استخوان‌درد، ضعف و بی‌حالی، آرام، تشنگی کم، مرطوب بودن دهان، تمایل به مصرف شیرینی و ادویه، عدم تمایل به خوردن ترشی‌ها، علاقه به فصل تابستان، صبور.

• مزاج گرم و تر: درشت‌اندام، موهای پرپشت، نبض پر و قوی، عدم تحمل گرما یا سرمای شدید، علاقه به شیرینی و ترشی، علاقه به انواع غذاها، شجاع و جسور، عضله‌های بیشتر، فعال، خواب خوب، غذای خوب، پراشتها، ناموفق در لاغر کردن، خستگی زودهنگام از برنامه‌های رژیم‌درمانی،‌ شاخه به شاخه شدن، شروع کارها با انرژی زیاد و نیمه‌کاره رها کردن آن‌ها، عصبانیت کم، اما شدید، توانایی فعالیت ممتد یا خواب ممتد، علاقه‌مند به شعر و موسیقی.

• مزاج گرم و خشک: لاغر، گرمایی، عدم تحمل فصل تابستان، ریزش موی جلوی سر، دارای بینی نسبتاً بزرگ، موهای سینه بیشتر در آقایان، عطش زیاد، دهان خشک، تمایل شدید به فصل زمستان، تمایل به خوردن خیار و کاهو، عصبانیت زودهنگام و فروکش کردن سریع آن، عضله‌های ظریف، اما قوی در آقایان، استخوان‌های محکم و قوی، با مشکلات گوارشی محدود.

• مزاج سرد و خشک: بینی خشک، تمایل به مصرف شیرینی‌ها و گرمی‌ها، تمایل به هوای گرم، محاسبه‌گر، موهای سینه کم در آقایان، استخوان‌های ظریف در خانم‌ها، لک شدن پوست صورت و بدن، ایجاد لکه‌های سیاه پشت دست‌ها (سودا)، زودرنج، کینه‌توز، مصمم در اتمام کارها و وظایف، افراد منظم و موفق، نکته‌سنج و دقیق، عضله‌های ظریف در خانم‌ها، دارای مشکلات گوارشی مانند یبوست و نفخ، رگ‌های واریسی مشهود.

نمیدونم مطلب مال چ زمانی هست ولی واقعا ممنون هیلی مفید و کاربردی بود و منو از سردرگمی نجات داد و در امر لاغری منو مصمم کرد!😊


عالی

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.


داروهای گیاهی و طب سنتی
ثبت دیدگاه
3,967 بازدید

تغذیه برای بلغمی ها : افراد بلغمی چگونه باید مواد غذایی را مصرف کنند ؟ چگونه با خوراکی بلغم را کاهش دهیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره داروهای گیاهی و طب سنتی ، نکاتی درباره افراد بلغمی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مزاج بلغمی و چاقی

 

 

بلغمی‌ مزاج‌ها از دیدگاه طب اسلامی

همانطور که می‌دانید در بدن همه ما ۴ خلط (دم، صفرا، بلغم و سودا) وجود دارد. هر یک از این اخلاط که میزان‌شان از حد طبیعی بیشتر شود می‌گوییم آن خلط غلبه کرده‌است. غلبه اخلاط مشکلات بسیاری برای بدن ایجاد می‌کند که این مشکلات می‌توانند خودشان را در اندام‌های مختلف به طرق مختلف نشان دهند. حال می‌خواهیم بدانیم غلبه بلغم چیست و در هر یک از اندام ما چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

 

بلغم یکی از خلط‌های چهارگانه (اخلاط اربعه) در طب اخلاطی است. به نظر طبیبان سنتی این خلط طبعی سرد و مرطوب دارد و مصرف زیاد خوراکی‌های سردی بخش باعث ازدیاد این خلط در بدن می‌شود.

 

می‌دانید غلبه بلغم چیست که همه پزشکان طب سنتی از آن حرف می‌زنند و منعش می‌کنند؟ غلبه بلغم مشکلی مزاجی است که متاسفانه در بیشتر افراد جامعه وجود دارد. اگر شما هم با وجود اندامی لاغر، شکم بزرگی دارید بدانید که این شکم ناشی از غلبه بلغم است.

 

بلغم چیست و مشخصات بلغمی ها چیست؟

میزان بلغم در انسان سالم یک درصد است و چون سبک‌تر از سودا و دم است معمولاً حجام در اولین خون‌گیری فرد بلغمی شاهد خون شفاف و کم مایه‌ای است ،بلغم مثل کشک یا سفیده تخم مرغ بوده و مربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی است و از جنس آب و سرد و تر است،افراد بلغمی به علت سردی این مزاج دارای رنگ پوستی روشن ، بور و یا حتی پوست سفید و موهای بور یا سفید می باشند .

 

به طور کلی پوست و مو بهترین و راحت‌ترین راه برای شناخت مزاج افراد است و موی تیره و خشن نشانه فردی با مزاج گرم و موی روشن و نازک (لَخت) نشانه فردی با مزاج سرد است. دم و صفرا گرم هستند، سودا و بلغم سرد هستند.افراد بلغمی علاوه بر پوست و موی روشن و شفاف دچار چاقی شکمی و مقداری هم چاقی از ناحیه پهلو می‌باشند که البته با تعدیل بلغم خود و روی آوردن به مصرف موادی که گرم و خشک هستند مثل خرما و زیره و اسپند و… می‌توانند از چاق شدن مفرط جلوگیری به عمل آورند و با مصرف مواد مسهل و تخلیه روده و معده از چاقی خود بکاهند.

 

افراد بلغمی غالباً از نفخ معده و سردی سر دل رنج می‌برند که می‌توانند با ترک سردی‌ها و مصرف گرمی‌جات به سلامت معده و به طور کلی سلامت جسم خود کمک کنند، چون بر مبنای طب یونان که طب اسلام هم تا حدودی برگرفته از طب یونان است و قدمتی بالغ بر ۴۰۰۰ سال دارد منشأ تمام بیماری‌ها در معده نهان است و با سلامتی معده تمام امراضی از بدن دفع خواهد شد.(طب اسلامی ، خون + معده را منشأ سلامتی و بیماری می‌داند) در منابع طب اسلامی از یبوست به عنوان یکی از امراض معده به امّ الامراض تعبیر شده ، لذا یک طبیب حاذق قبل از اینکه توصیه به حجامت به عنوان درمان خونی داشته باشد به تجویز مسهل و تخلیه معده بیمار توجه می‌کند که در منابع طبی، روش‌های قی و تنقیه پیشنهاد شده است.

 

غلبه بلغم

هنگامی که در فردی خلط بلغم غالب شود زبان به رنگ سفیدی می‌گراید و فرد احساس سرما می‌کند و در هنگام غلبه بلغم همه یا بعضی از حالات زیر نیز در فرد دیده می‌شود:

ترشی دهان

سفیدی بدن

 

پوست شل و آبکی

زود سفید شدن موها

 

سردی دست و پا

دیر هضم شدن غذا (توقف زیاد غذا در معده و آروغ زدن ترش)

 

خواب آلودگی و زیاد خوابیدن

جاری شدن آب از دهان در خواب

 

رقیق بودن آب بینی (ترشح زیاد بینی)

فراموشی و کند ذهنی

 

کم حواسی

زیادی دفع ادرار

مزاج بلغمی و چاقی

 

سستی و بی حالی

دفع ادرار با فشار زیاد

 

ریزش مو زودتر از موعد مقرر

درد معده

 

قولنج (درد کمر و گردن و شانه‌ها)

گرفتگی ماهیچه‌های پشت و گردن

 

زانو درد و پا درد

بیماری پارکینسون

 

بیماری پیسی

نقرس

 

بلغمی ها چگونه لاغر شوند

 

 

تنگی نفس

تپش قلب (به خصوص در هنگام برخاستن از خواب)

 

سرفه زیاد

ضعف مثانه

 

لک‌های قهوه‌ای در چشم

بعضی از علائم فوق سریع نمایان شده و بعضی دیگر در اثر توجه نکردن به خلط غالب و در دراز مدت بروز می‌کنند.

طبیبان سنتی علت آن را خوردن غذاها و موادی که مزاج سرد دارند می‌دانند؛ و برای اصلاح و درمان خوردن گوشت گوسفند و شتر، ادویه جات و گرمی‌جات و مصرف نکردن سردی‌جات توصیه می‌کنند.

 

غذاهای مضر برای بلغمی مزاج ها

غذاهای لبنیات ، سرکه، ترشی و لیته ،شور ، سیب زمینی ، عدس ، قارچ، گوشت گاو و گوساله ، گوشت سفید (برای رماتیسمی ها بد بوده و درد را زیاد میکند) ، چای ، قهوه ، نسکافه ، میوه ترش و کال ، نارنگی ،کیوی ، خیار پوست کنده ، لیمو شیرین ، سوپ جو با زنجبیل روغن نباتی، کره گیاهی، نوشابه، برنج ، سوسیس و کالباس و فرآورده‌های این چنینی .

 

غذاهای مفید برای بلغمی مزاج ها

گوشت (شتر ، گوسفند ، کبوتر ، سار ، گنجشک) ، ادویه جات (هل – دارچین – زنجبیل – زیره -زعفران – زنیان- سیر- موسیر – خردل) ، سبزیجات (کرفس – نعناع – ریحان – جعفری – ترخون – مرزه) ، کلم ، مارچوبه ، نخود ، گردو هندی ، قدومه شیرازی ، کدو حلوایی ، لیمو ترش ، گندم .

 

زمستان فصل غلبه بلغم است و مصرف سردی‌ها مثل سالاد کاهو، الویه و ماست مضر بوده و در صورت مصرف، حتماً باید با مسهل خورده شود.

سرد مزاج‌ها بهتر است همراه غذا ادویه‌جات، زعفران و یا سرکه شیره مصرف کنند.

 

زرشک پلو با مرغ، باقالی پلو با ماهی، سالاد الویه و ماکارونی بلغم‌زا هستند و باید با ادویه‌جاتی مثل فلفل سیاه، زنجبیل، آویشن یا زعفران مصرف شوند.

تند غذا خوردن موجب تولید بلغم و سودای مضر می‌شود، خوابیدن پس از غذا سبب افزایش بلغم می‌شود. وعده ناهار و بخصوص خوابیدن پس از آن باعث افزایش بلغم می‌شود.

غلبه بلغم باعث سفیدی مو و موجب آرتروز و رماتیسم در اندام‌های تحتانی می‌شود، افراط در مصرف سردی‌ها موجب چاقی، کندذهنی و کاهش اعتماد به نفس و ترس می‌شود.

 

غلبه بلغم در اندام

چرخش چشم از بلغم است و اگر بلغم داخل چشم بلور شود کم‌بینایی به وجود می‌آید. اگر بلغم در بینی زیاد شود اختلال در بویایی پدید می‌آید. بلغم لزج هر وقت بر پوست بیفتد بیماری برص به وجود می‌آید. همانطور که غم مو و پوست را سفید می‌کند و موجب برص می‌شود.

 

غلبه بلغم باعث ایجاد عرق سرد می‌شود. پوست نرم، تعریق سرد زیاد، کف دست و پا مرطوب، خواب زیاد، پف اندام و صورت، خستگی زودرس، اذیت شدن در سرما و پنهان بودن رگ‌ها از دیگر نشانه‌های غلبه بلغم است.

 

غلبه بلغم باعث درد عضلات می‌شود و در گوش هم موجب خستگی زودرس می‌شود و گوش گاهی دچار درد‌های مقطعی می‌شود. گاهی کمردرد، گاهی پادرد، گاهی زانودرد. چون حضور بلغم مقطعی است و بلغم خلطی در جریان است.

 

اگر بلغم در روده غلبه کند موجب دفع بی‌اختیار می‌شود. حالتی که بیشتر در پیری پیش می‌آید. در این حالت شخص اول گاز دفع می‌کند اگر بدتر شود دچار یبوست سردی می‌شود که چاره‌اش فقط سالاد با آلوئه‌ورا است. بدتر از این اسهال سرد است. اسهالی که آن هم همراه با گاز است. معمولا این اسهال‌ها عفونی می‌شوند. بالاتر از همه این‌ها اسهال وبایی است که در آن بدن می‌خواهد فضولات را به سرعت بیرون بدهد. اگر این سردی در مثانه باشد بی‌اختیاری ادرار پدید می‌آید و شخص زیاد به دستشویی می‌رود یا در گریه‌ها و خنده‌های شدید ممکن است ادرار کند.

 

سردی در اندام جنسی موجب احتلام زیاد می‌شود و شخص تراوش‌های جنسی بی‌اختیار دارد. اگر سردی از این هم بیشتر شود شخص دچار زودارضایی می‌شود. بالاتر از همه سوزش جنسی مستمر و لاغری عضلانی (افت عضلات) یا آتروفی است. در زنان هم افتادگی سینه نشانه غلبه بلغم است. همینطور که غلبه بلغم پیش برود رحم‌شان هم سرد می‌شود و در نهایت می‌تواند منجر به ناباروری شود.

 

آب بیشترین جا را در بدن اشغال می‌کند و بیشتر بدن ما از آب است، در خاک نفوذ می‌کند و حرکتی رو به پایین دارد. برای همین یک شخص بلغمی‌مزاج یا شخصی با غلبه بلغم مدام در خاطرات گذشته سیر می‌کند و از آنجایی که آب به جا‌های ریز هم نفوذ می‌کند این شخص ریزبین هم هست. اگر بلغم در مفاصل بیش از حد متعارف شد ورم و در نتیجه آرتروز ایجاد می‌شود. مثلا آرتروز گردن که با ورم همراه است و در سن ۳۵ سالگی معمولا بروز می‌کند.

 

اگر سردی در ستون فقرات بروز کند رماتیسم به وجود می‌آید. رماتیسم در اثر رطوبت زیاد و سردی به وجود می‌آید و اگر مفاصل خشک شوند ساییدگی به وجود می‌آید.

اگر در سیستم گوارش غلبه بلغم داشته باشیم اشتها زیاد شده و شکم بزرگ می‌شود. در چنین مواردی درمان باید بسیار آرام پیش برود.

 

اگر سردی در معده زیاد شود اول خودش را به شکل آروغ زدن نشان می‌دهد، بعد دیر هضم کردن غذا، بعد نفخ و نهایتا استفراغ. چون بلغم در معده بیش از اندازه‌اش شده و غذا اصلا هضم نمی‌شود، بنابراین این غذا در معده تولید گاز می‌کند و علامتش هم بوی بد دهان است. اگر کودکی معده‌اش سرد شده باشد با شیره انگور می‌توان معده‌اش را گرم کرد. اصلا این سردی در معده حتی در تکلم بچه هم اختلال ایجاد می‌کند.

 

توصیه‌های غذایی برای بلغمی مزاج‌ها

یک پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه کاهش مصرف لبنیات، ترشیجات و غذاهای سرد موجب ایجاد تعادل بلغم می‌شود، تاکید کرد: اگر تعادل میان اخلاط، مقدار آنها و کیفیت هر یک از اخلاط بر هم خورد، موجب بروز بیماری در بدن می‌شود یا موجب غلبه یک خلط بر اخلاط دیگر در بدن می‌شود که فرد باید مورد درمان قرار گیرد.

 

با اشاره به اینکه برای حفظ سلامتی باید اخلاط بدن را به تعادل رساند و آن را تقویت کرد، گفت: برای تقویت هر کدام از اخلاط بدن لازم است غذای مخصوص همان ماده یا خلط را به بدن رساند، به صورتی که تمام غذاهای گرمی از قبیل گوشت شتر، گوسفند، بوقلمون، همه میوه‌های رسیده و شیرین، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، جین سینگ، فلفل سیاه و دانه فلفل، شیرین بیان، دانه خردل، سیر و موسیر از جمله مواد غذایی تقویت کننده بلغم است.

 

وی افزود: استفاده از این نوع مواد غذایی بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های روماتیسمی، پارکینسون و سایر بیماری‌های صعب العلاج را درمان می‌کند؛ چراکه اکثر افراد مبتلا به این بیماری‌ها از طبع سرد برخوردار هستند.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ساوه با بیان اینکه تمام مواد لبنی مانند شیر، ماست، دوغ، کره، پنیر، سرشیر، خامه و کشک برای افراد بلغمی مزاج مضر است، تصریح کرد: سفیدی رنگ پوست، نرمی و سردی پوست، کندی حواس، زیاد شدن خواب، مدفوع بدبو، فراموشی و کند فهمی، ترشحات پشت حلق و بلغمی و سرفه زیاد، ضعف هضم و آروغ ترش زدن، افزایش آب دهان، افزایش اشتها، تجمع چربی شکمی، عدم تشنگی، ادرار سفید رنگ و احساس کسلی و بی‌حالی از علایم ضعف بلغم است.

 

زارعی خاطرنشان کرد: اصلاح کننده بسیاری از مواد غذایی مضر برای بلغمی مزاج‌ها از جمله ترشی‌جات، سرکه شور، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، آب یخ، انواع نوشابه‌های گازدار، چای، قهوه ، جو، میوه‌های ترش و کال، قارچ، ماش، سس، پفک، شکلات و چیپس که مصرف این نوع مواد غذایی خلط بلغم را فعال‌تر می کند و آن را افزایش می‌دهد، عسل است.

 

وی افزود: لبنیات پرچرب برای بلغمی‌ها مضر است و مواردی مانند شیر یا ماست باید با عسل، پونه، نعناع، آویشن و زیره خورده شود.

این پژوهشگر طب سنتی در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل علمی استفاده نکردن از این نوع مواد غذایی، پایین بودن PH است که در بدن ایجاد اسیدوز می‌کند و بر اعصاب مرکزی اثر مخرب می‌گذارد و این سیستم را به مرور فلج می‌کند. با رعایت مسائل فوق به زودی طبع افراد اصلاح و از کسالت و بیماری نجات می‌یابند.

 

 

درمان بلغم زیاد

 

 

 

منبع : ایسنا / بیتوته

برچسب هابلغم بلغمی ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت


چگونه خودم را دوست داشته باشم

بیوگرافی

رنگ مو با دکلره و بدون دکلره

علائم بارداری

علائم بارداری پسر

عکس پروفایل

لباس شب

علایم ایدز در روزهای اول

مدل پالتو

عکس پروفایل اربعین

عکس پروفایل عاشورا

عکس پروفایل روز دختر

عکس پروفایل شاد

عکس امام رضا

عکس شهریور ماهی

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, علی محمد ملاحی درباره تفاوت چاقی در مزاج “گرم و تر” و مزاج “سرد و تر” اظهار داشت: افراد چاقی که دارای مزاج سرد و تر هستند, پوست سفید مرطوب, موهای روشن و لخت دارند.

به‌گفته وی افراد چاق با مزاج سرد و تر با کمترین غذاهای گروه بلغم (سرد و تر) دچار افزایش رطوبت و افزایش وزن به‌ویژه چاقی شکمی در حجم می‌شوند.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: این افراد یک نوع چاقی پف‌آلود با وزنی سبک‌تر از حد انتظار دارند، همچنین این افراد شکایت می‌کنند که “حتی با آب خوردن هم چاق می‌شویم”.

علائمی شبیه کم‌کاری تیروئید در افراد چاق سرد و تر مشهود است

ملاحی اضافه کرد: علائمی شبیه کم‌کاری تیروئید در افراد چاق سرد و تر مشهود است در حالی که آزمایشات تیروئید سالم دارند و دسته کثیری از مراجعین به کلینیک‌های طب سنتی این گروه هستند.مزاج بلغمی و چاقی

وی افزود: ریزش موی سر, پوکی استخوان, دردهای مفصلی و دیسک کمر, بی‌میلی جنسی, کیست‌های تخمدانی, سفید شدن موها, لثه‌های کم‌خون و صورتی‌رنگ, کم‌خونی, بی‌حالی, ضعف و کسالت, افسردگی و گریه و دل‌نازکی, ناخن‌های شکننده و… در این افراد بسیار شایع است.

نشانه‌های افراد چاق با مزاج گرم و تر

این متخصص طب سنتی گفت: چاقی این افراد به‌صورت عمومی و سراسر بدن است به‌ویژه عضلات بازوها, ران‌ها و پهلوها, تعریق و گرمای زیاد, تورم لوزه‌ها و زبان و خس‌خس سینه دارند.

وی خاطرنشان کرد: ریسک بیماری‌های قلبی عروقی, فشار خون بالا, کبد چرب و کمردرد در این افراد شایع است.

انتهای پیام/*

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، تخمین زده شده است که در آغاز قرن جاری میزان مرگ و میر ناشی از مشکلات مرتبط با چاقی بیش از مرگ‌های ناشی از بی غذایی باشد. تناقض در وضعیت تغذیه در جهان، به خصوص در کشورهای در حال توسعه، نکتۀ قابل توجه و مهمی است. در حالی که کشورهای در حال توسعه در تلاش برای کاهش سوء تغذیه و گرسنگی هستند، از سوی دیگر با مشکلی پیچیده تر به نام چاقی و اضافه وزن مواجه می‌شوند.

افزایش میزان مبتلایان به چاقی در سال‌های اخیر به حدی شده است که شمار آنان در این کشورها از شمار افراد مبتلا به کمبود تغذیه فراتر رفته و این امر نه به معنای بهبود وضعیت تغذیه بلکه به معنای بروز مشکلات قابل توجه در آینده است.

از سوی دیگر، بروز پدیدۀ افزایش وزن و چاقی به شکلی گمراه کنند موجب غفلت از کمبود ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها می‌شود و این امر باعث ایجاد کلاف سردرگمی از مشکل عمدۀ بهداشتی در جهان یعنی گرسنگی، چاقی و کمبود ویتامین‌ها و ریز مغذی‌ها می شود که هر سه آنها راه حل مشترکی به نام تغذیه مناسب دارند.

طب سنتی ایران علاوه بر چاقی سیستمیک برای چاقی موضعی نیز تعریف دارد و علاوه بر تحلیل چگونگی پیدایش آن، درمان مقتضی را نیز ارائه می‌دهد.

 بر اساس دیدگاه طب سنتی ایران، معمولاً غذاهای گرم مزاج می‌توانند لاغر کننده باشند ولی غذاهای سرد مزاج مانند ماست، دوغ، سوپ جو، و شیر برنج می توانند چاق کننده باشند.مزاج بلغمی و چاقی

اگر یک شخص سرد مزاج غمگین شده و غصه بخورد چاق می‌شود و در همان شخص زمانی که شاداب است، لاغرتر می‌شود. یعنی در روش طب سنتی درمان چاقی معانی دیگری هم می‌دهد و آن عبارت است از: درمان کم کاری تیروئید، درمان کیست تخمدان، درمان کبد چرب، درمان نزله، درمان اخلاط ریوی، درمان نازایی، درمان آلرژی پوستی، درمان فشار خون، درمان دیابت و زیرا ما در طب سنتی هدف از درمان، اصلاح طبع است و به همین دلیل وقتی طبع اصلاحی شد، چاقی و لاغری هم اصلاح می شود؛ بیماری‌های همراه و بیمار‌ی‌های زمینه ای هم تا حدود خیلی زیادی اصلاح می‌شود.

در حالیکه در طب نوین این اهداف خیلی مد نظر نیست، اگر هم مد نظر باشد، ابزار کار خیلی ضعیف است، مثلاً شما می‌خواهید چاقی را درمان کنید تا دیابت هم درمان شود، به فرض چاقی هم برطرف شود می‌بینید که گاه حتی دیابت بدتر از قبل هم شده است و بیمار ترجیح می‌دهد همچنان چاق باقی بماند ولی تعداد قرص‌های قندش را زیادتر نکند! مثال دیگر اینکه چاقی از بین می‌رود ولی مریض دچار تاری دید هم می‌شود و از حالا به بعد باید عینک هم بزند! 

به طور خلاصه اینکه درمان چاقی و لاغری در روش طب سنتی مثل یک آبشار درمانی است، عیوب بیمار یکی یکی برطرف می‌شود و با کمال تعجب و ناباوری مریضی که خود را به پزشک مجرب طب سنتی سپرده هر روز شاهد معجزه ای جدید و ناخواسته درمانی خواهد بود.

وضعیت اقتصادی – اجتماعی بالا و پایین، هر دو می توانند با چاقی همراه باشند، ولی علت چاقی در آنها متفاوت است. وضعیت اقتصادی – اجتماعی بالا می‌تواند همراه با دستیابی به غذاهای دارای کالری بیشتر و عدم تحرک ناشی از استفاده از وسایل و امکانات رفاهی بیشتر باشد، که منجر به چاقی و اضافه وزن می شود و چاقی در افراد دارای وضعیت اقتصادی – اجتماعی پایین بیشتر ناشی از سوء تغذیه است نه پرخوری.

تغییر عادات رفتاری می تواند در بسیاری از بیماران باعث کاهش وزن کافی برای بهبود سلامت شود، اما اغلب به تدریج دوباره افزایش وزن روی می دهد. گرچه برای بسیاری از مردم کاهش وزن مشکل است، اما حفظ کاهش وزن از آن هم دشوارتر است.

سید مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: پیروی از یک الگوی غذایی صحیح در طول زندگی از کودکی تا بزرگسالی راهکاری ساده و ارزان در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی و متعاقب آن بروز بیماری های مزمن است که با آموزش و فرهنگ سازی صحیح می توان به آن دست یافت.

به گفته وی اضافه وزن و چاقی یکی از مهم ترین عوامل خطر در بروز بیماری های مزمن غیر واگیر است که همراهی آن با کم تحرکی، بالا بودن کلسترول خون، مصرف دخانیات، فشار خون بالا، استرس های روحی و عادات غذایی نادرست (مصرف کم سبزی، میوه، مصرف زیاد چربی های اشباع ) می تواند در بروز زود هنگام بیماری های غیر واگیر اثر گذار باشد.

این متخصص تغذیه می‌افزاید: گزارشات حاکی از چهره هشدار دهنده شیوع چاقی و بیماری های غیر واگیر دار در جهان است. بیماری های غیر واگیر مسئول 52 درصد همه مرگ و میرها و 47 درصد بار بیماری ها در سال 2005 میلادی بودند که احتمال می رود به 60% در سال 2020 هم برسد. در گزارش منتشر شده سازمان بهداشت جهانی در سال 2005 در جمعیت منطقه خاور میانه شرقی جمعیت 20 سال به بالا، میزان شیوع اضافه وزن و چاقی 65 درصد و عدم فعالیت بدنی 77 درصد اعلام شده است.

صفوی ادامه می‌دهد: داده های جمع آوری شده از گروه سنی 15 سال به بالا در 16 کشور منطقه بالاترین سطح اضافه وزن را در کشور کویت، مصر، ایالات متحده عربی، عربستان سعودی، اردن و بحرین از 74درصد تا 86درصد در زنان و از 69درصد تا 77 درصد در مردان نشان داده است.

سید جواد علوی درباره شیوه درمان چاقی در طب سنتی و مزیت آن نسبت به طب نوین می‌گوید:رژیم‌های لاغری که در طب مدرن به افراد تجویز می‌شود عمدتا بر پایه کالری حساب می‌شود و برای تمام افراد بدون در نظر گرفتن مزاج آنها رژیم ارائه می‌شود. بسیاری از کسانی که از این نوع رژیم ها پیروی می‌کنند پس از مدتی دچار ناراحتی‌های اعصاب و افسردگی می‌شوند.

به گفته وی این رژیم ها معمولا به شکست مواجه می‌شوند به طور مثال اگر به فرد بلغمی گفته شود که برای لاغری باید سالاد کاهو مصرف کنی می بینی که پس از مدتی این فرد لاغر نشده بلکه اضافه وزن نیز پیدا کرده چرا که کاهو دارای طبیعت سرد و تر است و مزاج بلغم نیز سرد و تر بوده که مصرف کاهو موجب افزایش رطوبت و چاقی می‌شود.

این کارشناس طب سنتی ادامه می‌دهد: افراد ممکن است بعد از مدتی رعایت رژیم های سخت خسته شوند و اگرچه ممکن است کاهش وزن زیادی هم داشته باشند اما باکنارگذاشتن رژیم، ولع زیادی برای خوردن پیدا می‌کنند که خود موجب بازگشت دوباره وزن از دست رفته می‌شود.

علوی عنوان می‌کند: در رژیم های لاغری افراد چاق در طب مدرن حذف شام خود معضلی است که موجب ضعف قوای افراد می‌شود و در بسیاری از روایات آمده که حذف شام باعث ضعف بدن می شود.

وی می‌گوید: بسیاری از افرادی که با مشکلاتی مانند ریزش مو یا ضعف قوای عمومی به پزشک طب سنتی مراجعه می‌کنند  افرادی هستند که در دوره ای رژیم های غذایی سخت رعایت کرده‌اند که موجب بروز ضعف  اعصاب و ضعف بدن شده‌اند.

این کارشناس طب سنتی می‌افزاید: اضافه کردن تعداد وعده‌های غذایی نیز خود به نوعی مشکل است چرا که معده درگیر هضم غذاست و هنوز غذا هضم نشده است که فرد دوباره غذا می‌خورد که خود موجب فساد هضم و ناراحتی‌های گوارش می‌شود.

علوی اضافه می‌کند: در طب سنتی گفته می شود که فرد 3 وعده غذایی را مصرف کند ولی هر وعده را غذای خوب با کیفیت مصرف کند و به خوبی بجود آب مابین غذا مصرف نکند که همین جویدن زیاد غذا و مصرف نکردن آب ما بین غذا خود عاملی برای لاغر شدن افراد است.

وی یاداور می‌شود: رژیم های تک خوری یعنی اینکه فرد از یم نوع غذا در 3 وعده در مدت طولانی مصرف کند به عنوان مثال مصرف آب به مدت 40 روز که خود این عامل بروز بسیاری از بیماری‌هاست و عوارض جدی به دن تحمیل می‌کند.

عثمتی درباره شیوه درمان چاقی در طب سنتی و مزیت آن نسبت به طب نوین می‌گوید: مبنای علمی اصلی تمام رژیم های چاقی و لاغری، در طب نوین بر اساس کالری است و اگر کسی بیش از حد کالری مصرف کند چربی بدنش زیاد و چاق می‌شود ولی باید گفت که در طب سنتی افراد چاق دارای طبیعتی سرد و تر(این افراد بدنشان از چربی انباشته شده است) ، گرم و تر ( که این افراد بدنشان از گوشت انباشته شده است) البته لاغر کردن این 2 طیف با هم تفاوت دارد.

به گفته وی افرادی که گرم تر هستند و بدنشان انباشته از گوشت است باید مواد غذایی سرد و خشک مخالف طبیعت بدنی خود مصرف کنند و افراد سرد و تر باید مواد غذایی گرم و خشک مصرف کنند که لاغر شوند این در حالی است که در رژیم های غذایی متخصصان تغذیه اغلب از موادغذایی سرد برای لاغرشدن استفاده می‌کنند مانند جوجه کباب، سالد فصل، ماهی و … به کار برده می شود.

این کارشناس طب سنتی می‌افزاید: متخصصان تغذیه این جمله را که افراد در مراجعه به آنان که آب هم می‌خورم چاق می‌شوم را قبول ندارند ولی از دیدگاه طب سنتی مصرف بیش از حد آب خود موجب ورم اندام ها و ناراحتی‌های مفصلی میکند.

عثمتی اضافه می‌کند: اگر مدتی خونریزی قاعدگی زنان کم یا قطع شود، حتّی اگر غذای کمتری بخورند، چاق می شوند. یعنی زنی که دچار چنین مشکلی است اگر تحت درمان قرار گیرد و عادت او به طور منظّم بر قرار شود؛ حتّی اگر غذای بیشتری نسبت به قبل بخورد هم لاغر می شود. همچنین اگر افراد مدّتی شکمشان خوب کار نکند و دچار یبوست باشند  اگر بهترین رژیم های لاغری را رعایت کنند لاغر نمی شوند اگر یبوست خود را درمان کنند وزن کم می کند؛

این کارشناس طب سنتی بیان می‌کند: یک مثال جالب برای فهمیدن افزایش حجم بدن  که اگر یک تیکه ابر را در آب بیاندازید دچار افزایش حجم می‌شود و اگر خشک شود دوباره کوچک و کاهش حجم پیدا می کند این اصل به عنوان مهمترین اصول لاغری و چاقی در طب سنتی است.

عثمتی می‌افزاید: اگر کسی می‌خواهد لاغر شود باید مواد غذایی دارای طبع خشک مانند زیره، آویشن، رازیانه، شوید، و …. به غذایشان اضافه کند و از مصرف زیاد آب پرهیز کنند.

وی عنوان می‌کند: طب سنتی افراد را به 4 دسته گرم و تر(دموی)، سرد و تر( بلغمی)، سرد و خشک (سوداوی) و گرم و خشک صفراوی تقسیم می‌کند که 2 دسته اول عموما درشت هیکل و دو دسته عموماً لاغر اندام هستند.

میرسعیدی 47 ساله به خبرنگار تسنیم می‌گوید: برای درمان بیماری دیابتم به متخصص تغذیه مراجعه کردم حدود 20 کیلو اضافه وزن داشتم متخصص تغذیه به من رژیم غذایی پر پروتئین و کربدهیدرات کم ارائه داد.

به گفته وی طبق تجویز این متخصص روزی 8 لیوان آب می‌خوردم و مصرف سالاد کاهو فراوان را به من توصیه کرد پس از گذشت تقریبا سه هفته خودم را وزن کردم، کاهش وزنی مشاهده نکردم با وجود اینکه به توصیه ها توجه کرده بودم و دچار درد های مفصلی شدم و صبح که از خواب بلند می‌شدم بدنم درد می‌کرد و از رژیم غذایی کهاده بودند نفع کمی بردم و نه تنها لاغر نشدم بلکه دچار دردهای مفصلی شدم.

این معلم آموزش و پرورش عنوان می‌کند: بعد از گذشت چند ماه به توصیه یکی از دوستانم به یکی از متخصان طب سنتی که از طریق تغذیه بیماری را درمان می‌کرد مراجعه کردم. ابتدا حسابی من را دعوا کرد که چرا کاهو و آب زیا مصرف کردم چرا که این من سرد مزاج بودم و این 2 ماده غذایی خیلی بر من تاثیر منفی گذاشته بود.

میرسعیدی خاطرنشان می‌کند: با توجه به مزاجم غذا تجویز کرد که پس از گذشت 6 ماه 10 کیلو وزن کم کردم و قند خونم کاهش پیدا کرد و الان حدود یک سال است که هیچ داروی شیمیایی مصرف نمی کنم و برای ماهش قند خونم طبق تجویز پزشک از غذاهایی که موجب کاهش قند خون می‌شود استفاده می‌کنم.

گزارش از زهرا کاظمی

انتهای پیام/

خبرگزاری فارس: یک محقق طب اسلامی گفت: یبوست، تری مزاج (دم)، سردی مزاج (بلغم)، تنبلی، پرخوری و بیماری‌هایی مانند کبد چرب موجب بروز چاقی می‌شود.

مزاج بلغمی و چاقی
مزاج بلغمی و چاقی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *