مجازات تهدید به آبروریزی

خواص دارویی و گیاهی

مجازات تهدید به آبروریزی
مجازات تهدید به آبروریزی

سلام یه خانمی تلگرام دوس پسر منو هک کردن و ما توی چت درمورد گذشتمون صحبت کردیم ورابطه هایی که بوده بعد این خانم الان منو تهدید میکنه که اگه دوس پسرمو ترک نکنم چتهامونو به خانوادم نشون میده و ابرومو میبره میخواستم ببینم اگه از طریق پلیس فتا شکایت بکنم ایشون مجازات میشن؟مجازاتشون چیه؟واینکه امکانش هست بدون اینکه خانوادم بفهمن شکایت کنم و بعدشم ازخانواده کسی متوجه نشه؟مجرد هستم

بله در صورت شکایت شما خانواده ممکن است به دلیل ارسال احضارنامه متوجه شکایت شوند لذا مجازات تهدید به انتشار محتوای خصوصی افراد حبس میباشد.

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت دریافت خدمات حقوقی با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۲۰۷ تماس حاصل فرمایید.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

باسلام.اینجانب به دلیل تهدید و اخاذی از یه اقاکه قبلا دوست بودیم شکایت کردم که همسرم سابقه ی اون اقارو در اورده و برگه های رای دادگاههای قبلیشو به عنوان سو پیشینه محل کار و زندگی طرف پخش کرده وحالا او اقا که بخاطر شکایت من با وثیقه ازاده رفته از شوهرم شکایت کرده و ادعای حیثیت کرده و دوتا شاهد هم برده که همسرم برگه هارو به اونا داده ایا همسر من محکوم میشه و درصورت محکومیت حکمش چیه؟

بله ایشان میتوانند از شوهر شما به دلیل بردن آبرو و هتک حیثیت اعاده ی حیثیت نمایند و «هر کسی به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون آن اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت راساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد، اعم از این که از طریق مزبور به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه، علاوه بر اعاده ی حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال و یا شلاق تا 74 ضربه محکوم شود.

موید باشید

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت قبول وکالت و یا مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.

بله شکایت اعاده حیثیت

درصورت نیاز به مشاوره تلفنی رایگان و توضیحات بیشتر با من تماس بگیرید

مجازات تهدید به آبروریزی

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

1 پاسخ

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، تهدید به معنای ترساندن و بیم دادن بوده و عبارت است از واداشتن دیگری به ارتکاب جرم یا گرفتن مال؛ چندان که ترس از عاقبت فعل یا ترک فعل مذکور، فاعل را مطیع تهدیدکننده کرده باشد.جرم تهدید از جمله جرایمی است که بزهکاران برای رسیدن به مقاصد خود به آن متوسل می‌شوند و تمام قوانین کیفری دنیا از جمله قانون مجازات اسلامی ایران، آن را جرم دانسته است.

تهدید باید ناظر به موضوعی معین باشد و در این امر، واقعی یا غیر واقعی بودن تهدید بی‌تاثیر است اما هدف مرتکب از تهدید، لزوما باید تحصیل منفعت نامشروع باشد همچنین نوع وسیله تهدید اعم از کتبی، شفاهی، علنی یا غیرعلنی بودن آن در وقوع جرم مطرح نیست.

بنابراین باید تاکید کرد که نوع تهدید مطرح نیست بلکه باید بیم اضطراب ناشی از تهدید در مباشر جرم، او را مصمم به ارتکاب جرم کند؛ لذا تهدید به ایراد صدمات بدنی از ناحیه شخصی معلول به فردی نیرومند به منظور وادار ساختن فرد مزبور به ارتکاب سرقت نمی‌تواند از مصادیق تهدید باشد؛ زیرا معمولاً چنین تهدیدی قادر به ایجاد بیم در فرد نیرومند نیست تا او را مصمم به ارتکاب سرقت کند.

به طور کلی وجود تهدید مؤثر، امری نسبی است و تحقق آن منوط به اوضاع و شرایط تهدیدکننده و تهدیدشونده دارد. بنابراین مجرد خوف از کسی یا چیزی تهدید به شمار نمی‌آید بلکه بیم و ترس فاعل باید از عمل تهدیدآمیز معاون ناشی شده باشد. به این ترتیب احراز تهدید، امری موضوعی و موکول به تشخیص قاضی است.

نکته‌ای باید به آن توجه داشت این است ‌که تهدید نسبت به آینده است؛ نه گذشته؛ و اینکه در تهدید، فاعل برخلاف میل باطنی خود دست به اقدام عمل مجرمانه می‌زند اما اراده هیچ گاه از او سلب نشده است.

مجازات تهدید به آبروریزی

این در حالی است که گاهی اوقات، علاوه بر اینکه تهدیدشونده راضی به انجام فعل مورد نظر تهدیدکننده نیست، از او سلب اراده نیز می‌شود که در این صورت هیچ مسئولیتی متوجه فاعل و مباشر جرم نخواهد بود و مسئول، اجبارکننده خواهد بود. برخلاف تهدید مورد بحث که تهدیدکننده به عنوان معاون جرم و تهدیدشونده به عنوان مباشر و فاعل مورد تعقیب خواهد بود.عنصر قانونی

عنصر قانونی جرم تهدید و اخاذی، ماده 669 قانون مجازات اسلامی است که به موجب آن «هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا افشای سری نسبت به خود یا بستگان، در ماده 669 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، از موضوعات تهدید تلقی شده است. به عنوان مثال، شخصی دیگری را به کور کردن چشم یا به شکستن دندان تهدید می‌کند که این موارد مشمول تهدید به ضررهای نفسی است. در مورد ضرر شرفی نیز هر موردی که بتوان آن را به شرافت، آبرو، عرض و ناموس شخص یا بستگانش مربوط کرد، تهدید به آن تهدید به ضرر شرافت است.

افشای سر

اسرار شامل اموری است که برای افراد از درجه‌ای از اهمیت برخوردار است که در مقام اخفای آن بر می‌آیند و پنهان ماندنش حائز اهمیت است و حتی افراد حاضرند بهای زیادی برای فاش نشدن آن بپردازند.

در مورد اینکه چه اموری برای چه کسانی سر محسوب می‌شود، ملاک عرف است اما به طور کلی باید گفت اموری که از افشای آن ضرری اعم از مادی و معنوی متوجه شخص نمی‌شود، نمی‌تواند در محدوده امر قرار گیرد و تهدید به افشای آن جرم محسوب شود.ضرر مالی

تهدید به اضرار مالی نیز چه نسبت به خود شخص باشد و چه بستگان وی، تحت شمول ماده 669 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی قرار می‌گیرد. در این صورت نیز تهدیدکننده قابل مجازات با این ماده است؛ حال فرقی نمی‌کند وجه یا مال یا چیزی مطالبه کرده باشد یا خیر.

به عنوان مثال، اگر کس دیگری را تهدید کند که اتومبیل پدرش را سرقت خواهد کرد یا منزل برادرش را آتش می‌زند، با جمع شرایط تهدید واقع شده است. «وسیله» در ماده 669 بی‌تاثیر است و این معنا از کلمه «به هر نحو» استفاده می‌شود اما نکته‌ای که حقوقدانان آن را مورد بحث قرار داده‌اند، ماده 617 قانون مجازات اسلامی است که به موجب آن «هر کسی به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود، در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از 6 ماه تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد»

در این ماده، وسیله یعنی اسلحه که اعم است از چاقو و هر نوع سلاح سرد و گرم دیگر، شرط محقق شدن جرم است و فرد اسلحه را وسیله جرم قرار می‌دهد. بنا به اعتقاد برخی از حقوقدانان این ماده مخصص ماده 669 است و در زمانی که مرتکب تهدید از سلاح استفاده می‌کند، از شمول ماده 669 خارج و با جمع سایر شرایط، عملش با ماده 617 منطبق است. لازم به ذکر است که تهدید در ماده 669 حصری و محدود به مواردی است که در ماده قید شده است و شامل تهدید به قتل، ضررهای نفسی، شرفی، مالی و افشای سر نسبت به خود شخص یا بستگان به هر نحو به جز از طریق اسلحه است اما در ماده 617 قانونگذار هر گونه تهدیدی که به وسیله سلاح انجام می‌پذیرد را مستوجب مجازات دانسته و محدود به نوع خاص از تهدید نیست.لازم است که تهدید با ارتکاب اعمال غیرقانونی محقق شود.

در این موضوع تردیدی وجود ندارد که تهدید باید نسبت به فرد تهدیدشونده موثر بوده و تهدیدکننده نیز توان انجام آن را داشته باشد و موقعیت طرفین جرم نیز در نظر گرفته شود. اما پرسشی که مطرح می‌شود، این است که آیا هر تهدیدی جرم و مستوجب مجازات است؟ پاسخ این پرسش، قطعا منفی بوده و هر تهدیدی مجرمانه نیست؛ چنانکه اگر شخصی دیگری را تهدید کند که اگر به مزاحمت‌های خود ادامه دهد، ضمن ارائه مدارک و صداهای ضبط شده‌اش به مراجع قضایی از وی شکایت خواهد کرد یا متهمی که با اقدامات مرجع انتظامی یا قضایی، احساس کند که حقوقش در معرض تضییع است و به همین دلیل بگوید که به مراجع ذی‌ربط شکایت خواهد کرد، چنین امری تهدید کیفری و مستوجب مجازات نیست.

تهدید به اضرار مالی نیز چه نسبت به خود شخص باشد و چه بستگان وی، تحت شمول ماده 669 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی قرار می‌گیرد؛ در این صورت نیز تهدیدکننده قابل مجازات با این ماده است؛ حال فرقی نمی‌کند که وجه یا مال یا چیزی مطالبه کرده باشد یا خیر.وضوح تهدید

تهدید شخص لازم است واضح باشد؛ یعنی تهدیدکننده به وضوح تهدیدشونده را به قتل، ضررهای مادی، معنوی، شرفی و افشای سر خود یا بستگانش تهدید کند؛ به نحوی که قاضی از الفاظ به کار رفته یا حرکات انجام‌شده بتواند تهدید صورت‌گرفته را به راحتی احساس کند؛ البته عرف و اوضاع و احوال نیز در قضاوت امر کاملاً موثرند اما در موارد تردید یا ابهام نمی‌توان کسی را مورد مجازات قرار داد، مثلاً اگر شخصی به دیگری بگوید «حسابت را می‌رسم» یا «کاری می‌کنم که مرغان هوا به حالت گریه کنند» یا «اشکت را در می‌آورم» در این تهدید که ابهام وجود دارد و اشاره دقیقی به ضررهای نفسی، شرافتی و… در آن نشده است، نمی‌توان تفسیر موسع کرد و حکم به محکومیت مرتکب داد.از طرف دیگر لازم نیست اعمال مورد نظر به طور کامل اعلام شود و اشاره و استعاره‌ای که رافع ابهام و تردید باشد، به نحوی که مخاطب نوعی به وضوح معنای آن را دریابد، کفایت می‌کند.مجازات مرتکب

در مورد مجازات مرتکب تهدید، پس از اثبات جرم و جمع شدن شرایط ماده 669 قانون به قاضی حق انتخاب حبس از دو ماه تا دو سال یا شلاق تا 74 ضربه را داده است که دادگاه با توجه به اوضاع و احوال قضیه و شخصیت طرفین مبادرت به صدور رای در خصوص متهم می‌کند.جرم موضوع ماده 669 نیز مانند ماده 668 از جرائم حق‌الناس است که جز با شکایت شاکی خصوصی آغاز نمی‌شود و در صورت رضایت و اعلام گذشت شاکی، دادگاه می‌تواند در مجازات مرتکب تخفیف داده و با رعایت موازین شرعی از تعقیب مجرم صرف نظر کند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/


هتک حرمت از لحاظ لغوی (به نقل از لغت‌نامه دهخدا) به معنای شکستن حرمت، دریدن حرمت، بی‌احترامی، رسوایی، بی‌آبرویی و بی‌عزتی است. مقنن ایران فقط هتک حرز را در ماده ۲۷۱ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ تعریف کرده اما تعریفی از هتک حرمت ارائه نکرده بلکه با بکار بردن این اصطلاح و بیان برخی مصادیق، اذهان را به سمت و سوی تفکرات و دیدگاه‌های خود رهنمون کرده است.

بهروز جوانمرد، حقوقدان، در این خصوص اظهار کرد: در اصطلاح حقوقی و از منظر دکترین می‌توان گفت که هتک حرمت به معنای انجام هرگونه فعل مثبت به صورت رفتار یا گفتار است که به موجب قضاوت یک انسان متعارف، شخصیت و اعتبار شخص حقیقی یا حقوقی مورد خطاب، خدشه‌دار می‌شود که برخی مصادیق آن مانند توهین و افترا مشمول تعزیر و برخی دیگر مانند قذف، مشمول حد است. وی ادامه داد: در استفساریه‌ای که از مجلس در سال ۱۳۷۹ در مورد معنای توهین و هتک حرمت شده، آمده است که از نظر مقررات کیفری، اهانت، توهین و هتک حرمت عبارت است از بکار بردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد یا ارتکاب اعمال و انجام ‌حرکاتی که با لحاظ عرفیات جامعه و با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و موقعیت اشخاص موجب تخفیف و تحقیر آنان شود.

جوانمرد عنوان کرد: به لحاظ پیشینه، از ابتدای تعیین ضمانت اجرای کیفری برای هنجارهای اخلاقی در نظام حقوقی ایران یکی از موارد بحث توهین و هتک حرمت اشخاص بوده است. به عنوان مثال، بر اساس بند ۳۳ ماده یکم آیین‌نامه امور خلافی مصوب ۱۳۲۴ یکی از مواردی که مرتکب را با مجازات دو روز تا پنج روز حبس تکدیری و به تادیه ۱۰ ریال تا پنجاه ریال غرامت مواجه می‌کرد، این بود که بدواً به دیگری شروع به فحاشی یا طلب خود را با هتاکی مطالبه کنند یا به هر نحوی از انحا به دیگری اهانت و هتک حرمت کنند.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی نیز رعایت حرمت شهروندان مورد توجه مسئولان بالادستی حاکمیت قرار داشت؛ به طوری که در فرازی از فرمان هشت ماده‌ای امام خمینی در سال ۱۳۶۱ به قوه قضائیه آمده است که هیچ کس حق ندارد هتک حرمت مسلمان و تعدى از ضوابط شرعیه کند. این تاکید، اهمیت رعایت حرمت شهروندان را از منظر عالی‌ترین مقام در نظام جمهوری اسلامی یادآوری می‌شود. به گفته این دکترای حقوق کیفری و جرم‌شناسی، اصل سی و نهم قانون اساسی ایران مصوب ۱۳۵۸ نیز مقرر داشته است که هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد، ممنوع و موجب مجازات است.

مجازات تهدید به آبروریزی

وی با بیان اینکه در برخی اسناد فراملی نیز بر عدم هتک حرمت اشخاص به ویژه کودکان اشاره شده است، عنوان کرد: از جمله در ماده ۱۶ کنوانسیون حقوق کودک که ایران در سال ۱۳۷۲ به آن پیوسته آمده است که در امور خصوصی، خانوادگی یا مکاتبات هیچ کودکی نمی‌توان دلخواه یا غیر قانونی دخالت یا هتک حرمت کرد. کودک در برابر این گونه دخالت‌ها یا هتک حرمت‌ها مورد حمایت قانون قرار دارد.

به گفته جوانمرد، اصطلاح هتک حرمت در قوانین عام و خاص (اعم از کیفری و غیرکیفری) متعددی به کار رفته است که مصادیق آن می‌تواند ناظر به اشخاص زنده یا فوت‌شده باشد یا هتک حرمت حریم خصوصی واقعی مانند منازل و اماکن (مواد ۶۹۰ تا ۶۹۵ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی؛ تعزیرات) و هتک حرمت اشخاص در فضای مجازی مانند پخش صدا و تصویر به صورت فیلم و عکس اعم از اینکه تغییر و تحریف داشته یا نداشته باشد، بدون رضایت دیگری به نحوی که عرفا موجب ضرر و هتک حیثیت بزه‌دیده را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ به هتک حرمت متوفی در ماده ۷۲۷ اشاره شده است، اظهار کرد: در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ مواد ۶۰۸، ۶۰۹ و ۶۹۷ الی ۷۰۰ در ذیل فصولی آورده شده که مقنن در این مواد، اصطلاح هتک حرمت را به کار برده است؛ بدون اینکه تعریفی از آن ارایه کند و فقط به بیان مصداق اشاره کرده است مانند توهین یا افترا یا هجو کردن اشخاص.

این حقوقدان با بیان اینکه در سطح قوانین خاص (خواه با صبغه کیفری یا غیر کیفری) مقنن به هتک حرمت توجه داشته است، گفت: بند ۴ ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۲ یکی از مصادیق تخلفات اداری را ایراد تهمت و افترا و هتک حیثیت معرفی کرده است. وی اضافه کرد: در ماده ۳۰ قانون مطبوعات مصوب ۱۳۷۹ نیز به موضوع توهین و هتاکی توجه شده است. به موجب این ماده انتشار هر نوع‌ مطلب‌ مشتمل‌ بر تهمت‌ یا افترا یا فحش‌ و الفاظ‌ رکیک‌ یا نسبت‌های‌ توهین‌آمیز و نظایر آن‌ نسبت‌ به‌ اشخاص‌ ممنوع‌ است‌، مدیرمسئول‌ جهت‌ مجازات‌ به‌ محاکم‌ قضایی‌ معرفی‌ می‌شود و تعقیب‌ جرایم‌ مزبور موکول‌ به‌ شکایت‌ شاکی‌ خصوصی‌ است‌ و در صورت‌ استرداد شکایت،‌ تعقیب‌ در هر مرحله‌ای‌ که‌ باشد، متوقف‌ خواهد شد.

جوانمرد با بیان اینکه بر اساس تبصره یک این ماده، در موارد فوق شاکی‌ (اعم‌ از حقیقی‌ یا حقوقی‌) می‌تواند برای‌ مطالبه‌ خسارتی‌ که‌ از نشر مطالب‌ مزبور بر او وارد آمده‌، به‌ دادگاه‌ صالحه‌ شکایت‌ کند و دادگاه‌ نیز مکلف‌ است‌ نسبت‌ به‌ آن‌ رسیدگی‌ و حکم‌ متناسب‌ صادر کند، افزود: همچنین طبق تبصره ۲ ماده ۳۰ قانون مطبوعات مصوب سال ۱۳۷۹، هرگاه‌ انتشار مطالب‌ مذکور در ماده‌ فوق راجع‌ به‌ شخص‌ متوفی‌ بوده‌ اما عرفاً هتاکی‌ به‌ بازماندگان‌ وی‌ به حساب‌ آید، هر یک‌ از ورثه‌ قانونی‌ می‌تواند از نظر جزایی‌ یا حقوقی‌ طبق‌ ماده‌ و تبصره‌ فوق اقامه‌ دعوی‌ کند.

وی به ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری اصلاحی ۱۳۹۱ نیز اشاره و اظهار کرد: چنانچه به تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات، برنامه‌های تبلیغاتی ضبط شده نامزدها در صدا و سیما دربرگیرنده مطالب توهین‌آمیز یا هتک حرمت سایر نامزدها با دیگر افراد یا مغایر با قوانین باشد، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف به حذف آن مطالب است و در صورتی که ضمن پخش برنامه زنده‌ای موارد مذکور از سوی هر یک از نامزدهای انتخابات یا نماینده آنها واقع شود، سازمان موظف است با تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات به میزان مناسب و به صورت ضبط شده فرصت احقاق حق بدهد.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: همچنین تبصره ۳ ماده ۲ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مصوب ۱۳۹۱ مقرر داشته است که هرگاه هیأت احراز کند گزارش‌دهنده جهت هتک حرمت نماینده یا تشویش اذهان عمومی یا مسئولان اقدام به تنظیم و ارسال گزارش کرده، مکلف است مراتب را همراه با مدارک مربوط جهت پیگیری قضایی به مرجع قضایی ارسال کند و رونوشتی از آن را در اختیار نماینده قرار دهد.

به گفته وی، در مقررات پایین‌دستی (آیین‌نامه‌ها) نیز به موضوع هتک حرمت توجه شده است. به عنوان مثال، ماده ۳ آیین‌نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته مصوب ۱۳۷۳ مقرر داشته است که شاغلان حرفه‌های پزشکی باید طبق موازین علمی، شرعی و قانونی، صنفی و حرفه‌ای انجام وظیفه کرده و از ارتکاب کارهایی که موجب هتک حرمت جامعه پزشکی می‌شود خودداری کنند.» جوانمرد در ادامه عنوان کرد: ماده ۱۶۵ آیین‌نامه اجرایی سازمان زندانها مصوب ۱۳۸۴ نیز مقرر کرده است که تهیه فیلم و خبر و انتشار شرح احوال و عکس محکومان به طوری که باعث شناسایی، هتک حیثیت و رسوایی آنان نشود یا خود به طور کتبی به آنها رضایت دهند با اجازه معاونت بازپروری این سازمان مجاز خواهد بود.

وی با بیان اینکه در مقررات کیفری شکلی (آیین دادرسی) نیز به موضوع رعایت حیثیت و عدم هتک حرمت اشخاص توجه شده است، افزود: ماده ۶۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ با الحاقات بعدی مقرر داشته است که به منظور ساماندهی پرونده‌ها و اسناد قضایی و ارایه بهتر خدمات قضایی و دستیابی روزآمد به آمار و گردش کار قضایی در سراسر کشور و همچنین ارائه آمار و اطلاعات دقیق و تفصیلی در خصوص جرایم، متهمان، بزه‌دیدگان و مجرمان و سایر اطلاعات قضایی، مرکز ملی داده‌های قوه قضاییه در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با استفاده از افراد موثق راه‌اندازی می‌شود. در تبصره ۲ این ماده آمده است که استفاده از اسناد، مدارک و اطلاعات مزبور نباید موجب هتک حرمت و حیثیت اشخاص شود. انتشار اطلاعات مربوط به هویت افراد مرتبط با دادرسی از قبیل نام، نام خانوادگی، شماره‌ پستی و شماره‌ ملی آنان جز در مواردی که قانون تجویز کند، ممنوع است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا توهین از مصادیق هتک حرمت محسوب می‌شود یا خیر، عنوان کرد: در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵، مقنن در دو فصل، اصطلاح هتک حرمت را به کار برده که یکی از آنها، فصل پانزدهم با عنوان “هتک حرمت اشخاص‌” بوده و دیگری، فصل بیست و هفتم با عنوان “افترا و توهین و هتک حرمت‌” است. بر اساس ماده ۶۰۸ این قانون، توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک ‌چنانچه موجب حد قذف نباشد موجب مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.» وی ادامه داد: در مورد توهین به اشخاص دولتی با توجه به سمت،‌ اگر کسی در حال انجام وظیفه یا به ‌سبب آن به آنها توهین کند، به سه تا ۶ ماه حبس یا تا (۷۴) ضربه ‌شلاق یا پنجاه ‌هزار تا یک ‌میلیون‌ ریال جزای نقدی محکوم می‌شود. .

جوانمرد با بیان اینکه فصل بیست و هفتم با عنوان “افترا و توهین و هتک حرمت‌” موضوع مواد ۶۹۷ الی ۷۰۰ قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۷۵ به جرم افترای شفاهی و عملی، نشر اکاذیب و هجو کردن اشخاص اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: توهین در فضای مجازی به عنوان یک ماده خاص و مستقل در قوانین کیفری ایران مورد لحاظ واقع نشده و بیشتر در پرتو هتک حیثیت و ورود ضرر مادی یا معنوی از طریق انتشار صوت، فیلم، عکس و نوشته یا نشر اکاذیب می‌توان مدخلی قانونی برای برخورد پیدا کرد که در مواد ۷۴۴، ۷۴۵ و ۷۴۶ از قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۷۵ جرم‌انگاری شده است.

مهدیه سیدمیرزایی


یاسا همان قانون است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

۸۷۱۳۲ (۰۲۱)


رزرو مشاوره و ارزیابی پرونده با بهترین وکیل یاسا.
(۰۲۱) ۸۷۱۳۲ داخلی ۹۰۶

اگر سایت گروه وکلای یاسا به شما جهت حل مشکلات حقوقی کمک کرده است لطفا با شماره ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید تا وکالت پرونده شمارا به عهده بگیریم.


مشاوره با وکیل
(۰۲۱) ۸۷۱۳۲

سلام دختری هستم ۲۱ساله،حدود یک سال پیش با پسری آشنا شدم ک یک ماه پیش باهم نامزد شدیم ولی الان بخاطر مسایلی گفت میخواهم نامزدی رو بهم بزنم منم قبول کردم ولی تو دوره ای که دوست بودیم عکس دونفره انداختیم ک دست ایشون رو شونه های من هستش، الان ک نامزدی رو بهم زدیم عکس رو ب مامانم ارسال کرد و تهدید کرد ک عکس هارو چاپ میکنه و میاره دم خونمون و همچنین تهدید کرد ک آبروی من رو با اون عکس میریزه و خواهرش هم از طریق پیامک ب خانوادم فحش های رکیک دادن ک خواهرم هم حوابشون رو داده، همچنین تهدید هم کرد ک عکسم رو تو فیسبوک و فضای مجازی و بین دوستاش ک همشهری من هستن پخش خواهد کرد ک برای این ادعا مدرکی در دست ندارم ولی برا تهدید های دیگرش مدرک دارم، با مدارکی ک دارم اگر ازشون شکایت کنم میتونم محکومشون کنم؟؟؟ ممنون از راهنماییتون

مجازات تهدید به آبروریزی

عنصر قانونی جرم تهدید و اخاذی ،ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی است که به موجب آن « هر کس دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه و یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده و یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد »لذا باید بتوانید تهدید  به انتشار عکس را اثبات نمائید (شهادت شهود و … )

موفق باشید

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است، با من تماس بگیرید تا وکالت پرونده شما را به عهده بگیرم.

تلفن تماس: ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ داخلی ۱

میتوانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام گفت: جرم‌هایی مانند ایراد ضرب‌وجرح عمدی، توهین، تهدید، ایجاد مزاحمت تلفنی و تخریب ریشه در خشونت دارند.

جعفر دارابخانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه ایلام، در مورد رابطه شکل‌گیری جرائم با خشونت، اظهار کرد: خشم واکنش طبیعی و عادی بدن ما در مقابل شرایط و موقعیت‌هایی است که به کام نباشد و زائیده‌ افکار منفی یا احساسی و هیجانی غیرقابل کنترل است و در صورتی‌که کنترل نشود باعث آسیب به خود و جامعه است.

وی با بیان این که بروز دادن یا ندادن خشم آثار و تبعات خاصی در پی دارد و باعث ایجاد کینه‌ورزی، بدخواهی، غیبت کردن و دسیسه‌چینی می‌شود که باید نحوه و شکل ارائه آن با برنامه‌ریزی و یادگیری مهارت‌های زندگی مدیریت شود، خاطرنشان کرد: چنانچه خشم بی‌محابا و بدون مدیریت بر آن بروز داده شود می‌تواند آسیب‌های جسمی، روانی، تضییع حقوق دیگر اعضای جامعه، مکدر شدن روابط اجتماعی، بدنام شدن و زمینه‌ساز اعمال مجازات و جبران خسارت‌های وارده باشد.

مجازات تهدید به آبروریزی

داربخانی ادامه داد: خشم نباید به خشونت تبدیل شود؛ چراکه خشم نوعی احساس درونی است و چنانچه آن را مدیریت نکنیم به خشونت تبدیل می‌شود. باید خشم خودمان را کنترل و مدیریت کنیم در غیر این صورت این احساسات خشن است که ما را مدیریت رفتاری می‌کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با اشاره به اینکه رفتارهای خشونت‌آمیز اگر مدیریت نشود تحت عناوین خشونت علیه تمامیت جسمانی اشخاص، علیه اموال، علیه عرض و آبرو و آسایش دیگران بروز و نمود پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه عصبانیت و خشم می‌تواند دلایل متنوعی داشته باشد، تصریح کرد: خلف وعده، احساس تضییع حق، ناامید شدن از پیگیری، از دست دادن شخصیت و عزت‌نفس، ورود خسارات مادی، معنوی و عاطفی، خستگی، بیماری، حس انتقام‌جویی، مقابله به مثل، سوءتفاهم، شوخی‌های بی‌جا، شکست‌های عاطفی، مشکلات درون خانوادگی که برخی ریشه در تربیت دوران کودکی دارد از مهم‌ترین دلایل خشم است.

دارابخانی خشونت را عامل ایجاد برخی از رفتارهای مجرمانه دانست و خاطرنشان کرد: اشخاص در موقع عصبانیت با به‌کارگیری الفاظ و حرکات زشت و ناشایست که در خور شأن نیست مرتکب بزه توهین می‌شوند؛ نسبت‌های مجرمانه بستن به دیگران می‌تواند عامل تحقق بزه افتراء باشد.

معاون پیشگیری دادگستری استان ایلام با بیان اینکه خشم موجب می‌شود در بیان مطالب علیه دیگران عامل تحقق بزه نشر اکاذیب صورت داده شود تصریح کرد: اگر خشونت توأم با برخورد فیزیکی باشد می‌تواند جنایت آفرین باشد.

وی با بیان اینکه تهدید کردن دیگران به قتل و کتک‌کاری، افشاء اسرار و آبروریزی نیز قابل تعقیب است، بیان کرد: ریشه‌های خیلی از قتل‌ها خشونت‌های آنی است.

دارابخانی ادامه داد: خشونت علیه اموال یعنی تخریب، تحریق عمدی نسبت به وسایل و اموال دیگران نیز نوع دیگری از بروز خشم است.


انتهای پیام

هدانا – سيري در معارف هدايت بخش اهل البيت عليهم السلام

پرسش ۳۳ . دخترى هستم با پسرى آشنا شده ام؛ در اين مدت همه چيز را در مورد زندگى هم مى دانيم، مى خواهم رهايش كنم ولى او حاضر به رهاكردن من نيست، قصد ما از اين آشنايى ازدواج بوده ولى من به ايشان مى گويم با هم رابطه دوستانه نداشته باشيم و شما در موقع درستش به خواستگارى مى آييد ولى ايشان مى گويند يا با من مى مانى يا مى روى البته در اين رابطه دوستانه ايشان خواسته هاى غيرمعقول و غيرشرعى دارند، مى ترسم رهايش كنم و از دانسته هاى خصوصى زندگى من سوء استفاده كند، چگونه مى توانم او را بدون هر مشكلى و لطمه اى به زندگيم رها كنم؟

 

تذكر چند نكته ضرورت دارد و براى تصميم گيرى صحيح شما مى تواند راهگشا باشد:

مجازات تهدید به آبروریزی

۱. از آنجايى كه ازدواج يك عمر زندگى است دورانديشى در آن بسيار لازم است. از اين روى در انتخاب همسر بايد ملاك هاى اساسى آن رعايت شود. ملاك هاى اصلى ايمان و اخلاق و نيز ملاك هاى فرعى چون مسايل اقتصادى و سن و خانواده بسيار مهم است. مسئله تفاوت سنى هم حائز اهميت است.

 

 

۲. يكى از ويژگى هاى سن بلوغ در دختر و پسر، اين است كه هر يك از آنها به طرف جنس مخالف جذب مى شود. دختران به طور طبيعى دوست دارند مورد عشق و علاقه قرار بگيرند و برعكس پسران معمولاً دوست دارند عشق بورزند و اظهار محبت و دوستى كنند. اين محبت و دوستى نوعى پاسخ دادن و ارضا شدن غريزه جنسى آنان است و نمى تواند علامت عشق واقعى باشد.

پسران بدون آنكه بدانند و به طور ناخود آگاه، از اظهار عشق به دختران و از التماس كردن و ناز كشيدن و امثال آن لذت مى برند در حالى كه ممكن است دختران اين كارهاى آنان را دليل بر عشق واقعى آنها بدانند. عشق واقعى زمانى است كه از روى اراده و اختيار و عقل و شعور باشد نه غريزه و طبيعت مادى. البته نوع دوستى و عشق دختران فرق مى كند و جهت آن بيشتر به طرف نوعى فداكارى است ولى عشق غريزى در پسران نوعى خودخواهى است.

به عبارت ديگر پسر دختر را براى خودش مى خواهد و اصل در اين خواستن خود اوست نه دختر در حالى كه عشق واقعى برعكس است. به هر حال به نظر ما به هيچ وجه نمى توان با اين گونه ابراز علاقه ها اميدوار بود و بايد حتما با همان چيزى كه گفتيم عشق و علاقه او را به خود بيازماييد. خلاصه آن كه رابطه تان را به دليل ممنوعيت شرعى و اجتماعى با او قطع كنيد و از او بخواهيد اگر واقعا طالب شماست از راه عادى آن اقدام كند و اگر شرايطش را ندارد آن را فراهم كند و الا پاسخ شما منفى است.

 

۳. نكته ديگر اين كه علاقه ها و دوستى هاى احساسى اين ضرر را هم دارد كه اجازه نمى دهد پسر و دختر از خصوصيات و روحيات يكديگر كاملاً آگاه شوند ولى وقتى ازدواج كردند و مدتى گذشت به طور طبيعى عشق و احساسات آنها فروكش مى كند و تازه مى فهمد كه در خيلى چيزها با هم توافق ندارند.

 

در ضمن خدا را شاكر باشيد كه خيلى زود از اين نوع رابطه پنهانى پشيمان شده ايد. مطمئن باشيد كه شما مورد نظر و رحمت خداوند قرار گرفته ايد و از قطع ارتباط نگران نباشيد حتى اگر مورد تهديد قرار گرفتيد زيرا آبروى شخص مقابل نيز در خطر است و در نهايت وقتى قطع رابطه از طرف شما باشد نشانه پاكى شما است و در برابر ديگران اين حركت شما به خوبى قابل دفاع است؛ زيرا متأسفانه بسيارى از دخترانى كه در دام افتاده اند، به جهت اين گونه ترس و نگرانى ها نتوانسته اند از آن رها شوند و پيامدهاى منفى براى آنها در حال و حاضر و آينده بسيار زيادتر شده است.

 

ازدواج‌های عاشقانه و زیان‌های آن

آیا گرفتن استخاره در ازدواج لازم است

خانواده و ازدواج از نگاه رهبری

توبه از زنا

حساسيت و دل نگرانى شما در مورد رابطه پنهانى قبلى با فرد مورد نظر، تا حدى طبيعى مى باشد، اما براى اين كه از حالت سردرگمى و نگرانى خلاص شويد، تنها به امروز و وظيفه كنونى خود فكر كنيد. درهاى گذشته و آينده را روى خود ببينديد. انسان هاى موفق فقط از گذشته درس مى گيرند، در زمان حال زندگى كرده و همواره آينده اى زيبا را در ذهنشان ترسيم مى كنند.

 

حال كه به تجربه گران بهايى دست يافته ايد، نگذاريد، نگرانى شما به خاطر اتفاقاتى كه هنوز رخ نداده، انرژى شما را براى تلاش در جهت اصلاح، خودسازى و… كاهش داده و مانع حركت تكاملى شما گردد. كاستى هاى گذشته خود را با عزم و اراده اى مستحكم جبران نماييد و با عبرت آموزى از گذشته و دستيابى به عوامل خطاهاى گذشته، راه آينده را با استوارى و صلابت بپيماييد و نگذاريد غصه، تأسف و اندوه برگذشته، افق آينده را در نظر شما تيره و تار ساخته و پاى رفتن و حركت شما را سست نمايد؛ زيرا اين حالت دور شدن از هدف و تسليم دام شيطان شدن و از چاله به چاه افتادن است.

 

ممكن است شما از سوى فرد مورد نظر با برخوردهايى كه پايه منطقى و عقلايى ندارد، رو به رو گرديد. اما هرگز از ياد نبريد كه گاهى اوقات حوادث ناگوارى براى انسان پيش مى آيد كه چاره اى جز كنار آمدن با آن به صورت  فعّال نيست و سرزنش خود، ديگران و يا تن دادن منفعلانه به عوارض آن جز اين كه تأثيرات منفى بر روح و روان خود انسان داشته باشد نتيجه ديگرى به بار نخواهد آورد. گرچه شايد نتوانيد تمام شرايط و امكانات موجود زندگى را بر وفق مراد خود فراهم نماييد ولى مى توانيد خود را با شرايط موجود به گونه اى مناسب و فعال وفق داده و هماهنگ سازيد كه نه تنها از حالت نگرانى وضعيت موجود به درآييد بلكه با ابتكار، خلاقيت و بهره مند شدن از ديگر توانمندى هاى خود، زندگى شاد، بانشاط و همراه با موفقيتى را براى خود رقم زنيد.

 

 

راه مقابله با قضاوت هاى سطحى ديگران و يا تهديدهاى آنها، برخورد منفعلانه و تن دادن به خواسته هاى آنها نيست، بلكه بى توجهى و بى اعتنايى به حركات و حرف هاى جاهلانه آنان است. نبايد گفتار، كردار و تهديد وى مبناى تصميم گيرى شما باشد و خداى ناكرده به اعتماد به نفس شما آسيب برساند. مطمئن باشيد با اصلاح رابطه خود با خدايتان در قالب دورى از رابطه با نامحرم، خود او رابطه شما را با ديگران سر و سامان مى بخشد.

 

 

نكته پايانى ؛شما بايد به گونه اى تفكر و رفتار نماييد كه تهديد و خواسته هاى نابجاى ديگران انرژى لازم را براى نفوذ به ناخودآگاه شما نداشته باشد و نتواند به خود باورى و اعتماد به نفس شما در انتخاب مسير درستى كه برگزيديد لطمه وارد سازد. «بشر آن قدرى كه از فكر حوادث ناراحت مى شود، از خود آن حوادث زحمت نمى بيند».[۱۵]

 

 

به هر حال هر كسى بايد نسبت به پذيرش تبعات رفتارها و گزينش هاى خود برخوردى مسؤالانه داشته باشد و توجه داشته باشد كه براى هر انتخابى،  بايد هزينه اى پرداخت؛ لذا با توجه به روح پاك و اعتماد به نفس قوى اى كه در شما هست، شما مى توانيد با توكل بر خداوند تبارك و تعالى از اين مرحله با موفقيت عبور نماييد و مطمئن باشيد او هرگز نمى تواند از دانسته هاى خصوصى زندگى تان سوء استفاده كند و اگر چيزى ادعا مى كند، صرفا تهديد پوچ و خالى است و ضررى از اين ناحيه به شما وارد نخواهد شد. محكم و استوار در مقابل تهديدهاى او ايستادگى كنيد و از آن ترسى به دل راه ندهيد.

[۱۵]. ديل كارنگى، آيين زندگى، ص ۲۰۱.

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

عضو تیم نویسندگان سایت هدانا.

آیا گرفتن استخاره در ازدواج لازم است

علت دعوا بین زن و شوهر جوان

مجازات تهدید به آبروریزی

ازدواج با چه مردانی اشتباه است

لطف خدا در ازدواج

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

ویژه روز:

رهبر انقلاب: ترامپ را شایسته مبادله پیام نمی‌دانم و با…

ثواب رفتن به مسجد در روایات

شکنجه روشی برای ترویج مسیحیت تبشیری؟!+تصاویر

دریافت بهترین اخبار ومقالات هدانا

آیا گرفتن استخاره در ازدواج لازم است

مشاوره خانواده و سبک زندگی:

روابط نامزدی چگونه باشد

جمع احترام به پدر و مادر خودم و شوهر

شوهرم رفیق بازه چیکار کنم

فرق آراستگى با خودآرایی برای خودنمایی

دختری که عاشقش بودم با دیگری ازدواج کرد

توبه از گناه ارتباط با نامحرم

قلب شاکر، زبان ذاکر و همسر نمونه در روایت پیامبر ص

چگونه با شوهر خود صحبت کنیم؟ +فیلم

توصیه برای مطالعه شما:

آيا يك فرد امى خود نمى تواند يك متن بياورد

پولی که در غیر این دو راه صرف شود، فقط ضرر است!+فیلم

طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان؛ مزایا و ابهامات

اهمیت کتاب و کتابخوانی در قرآن و روایات

زیباکلام: از شکست تیم ملی در بازی های بین المللی کیف میکنم! +فیلم

گناه پیامبر در قرآن

با خیانت شوهر چگونه برخورد کنیم

آیا استمنا به تعداد دفعات کم و نرمال اشکال دارد

مطالب تصادفی احکام:

خمس منزلی که به صورت صوری به نام همسر شده

استمرار عذر روزه نگرفتن تا رمضان بعد

ربا چیست

تیمم بر چیز غصبی

لباس نمازگزار مطابق نظر آيت الله خامنه ای

رنگ كردن و برداشتن ابرو

استمنا و نماز و روزه

اهمیت و ثواب نماز جماعت

| فارسی | العربیة | اردو | English |

| تمامی حقوق شرعاً و قانوناً برای تیم هدانا محفوظ می باشد و نقل مطالب با ذكر منبع سبب امتنان است. © کپی رایت – هدانا HADANA.IR |

مجازات تهدید به آبروریزی
مجازات تهدید به آبروریزی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *