عوامل ابتلا به بیماری ام اس

عوامل ابتلا به بیماری ام اس
عوامل ابتلا به بیماری ام اس

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

عوامل ابتلا به بیماری ام اس

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

دانشمندان می‌گویند مکانیسم جدیدی را در داخل سلول شناسایی کرده‌اند که می‌تواند علت ایجاد بیماری مالتیپل اسکلروزیس (ام‌اس) را توضیح دهد. آنها امیدوارند این کشف به یافتن درمان تازه‌ای برای این بیماری سیستم ایمنی کمک کند.

ام‌اس که دو و نیم میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا هستند معمولا در دهه بیست یا سی زندگی ظاهر می‌شود و شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است.

علت این بیماری ناشناخته است. به دلیلی نامعلوم، سیستم ایمنی بدن به رشته‌های اعصاب حمله و آنها را تخریب می‌کند.

رشته‌های اعصاب در بدن مثل سیم برق هستند. سیم برق یک رشته هادی جریان برق در وسط دارد که کار هدایت الکتریسیته را انجام می‌دهد و روی آن پوششی لاستیکی قرار دارد که از سیم محافظت می‌کند.

در بدن هم همین طور است، روی رشته عصبی را لایه‌ای محافظ به نام میلین می‌پوشاند. در بیماری ام‌اس، سیستم ایمنی به دلایل ناشناخته، ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی، به این غلاف میلین حمله کرده و آن را تخریب می‌کند.

این تخریب علاوه بر اینکه خود عصب را در معرض آسیب قرار می‌دهد هدایت جریان الکتریکی در عصب را هم مختل می‌کند، مثل سیم برقی که عایقش کنده شده و دچار اتصالی می‌شود.

این باعث می‌شود اعصاب نخاعی و مغزی که دیگر لایه محافظ ندارند به تدریج دچار تحلیل و تخریب شوند که نتیجه آن معلولیت‌ و ناتوانی‌های مختلف است.

در حال حاضر اساس درمان داروهایی است که سیستم ایمنی را از کار می‌اندازند اما این روش صرف‌نظر از عوارضی که دارد کمکی به بازگرداندن اعصاب تخریب شده نمی‌کند؛ در بهترین حالت یا پیشرفت بیماری را کند کرده یا دوره‌های فروکش بیماری را بیشتر و طولانی‌تر می‌کند.

علائم بیماری بسیار متنوع است، خستگی مفرط، انقباضات عضلانی، مشکلات بینایی، مشکلات حرکتی، فلج عضلات، درد و مشکلات تکلم برخی از آنها هستند.

دانشمندان مدت‌ها است که حدس می‌زنند، میتوکندری، بخشی از سلول که مسئول تولید انرژی است، در ایجاد ام‌اس نقش داشته باشد.

محققان دانشگاه اکزتر بریتانیا و آلبرتای کانادا -که تحقیق خود را در نشریه التهاب اعصاب منتشر کردند- متوجه شدند پروتئینی به نام Rab۳۲ به میزان بسیار زیادی در بافت مغز مبتلایان به ام‌اس وجود دارد در حالی که این پروتئین در افراد سالم دیده نمی‌شود.

پژوهشگران سپس دریافتند هر جا که Rab۳۲ وجود دارد، باعث می‌شود بخشی از سلول که در خود کلسیم ذخیره می کند بیش از حد به میتوکندری نزدیک شود. به این ترتیب ارتباط این دو بخش مختل می‌شود. اختلال در منبع کلسیم سلول، کار میتوکندری را مختل می‌کند. نتیجه آسیب دیدن سلول‌های عصبی و بیماری ام‌اس است.

دانشمندان هنوز نمی‌دانند چرا این همه پروتئین Rab۳۲ در مغز مبتلایان به ام اس تجمع پیدا می‌‌کند اما فکر می‌کنند اگر پروتئینی پیدا کنند که بتواند Rab۳۲ را هدف قرار دهد، ممکن است درمان ام‌اس را یافته باشند.

پروفسور پل اگلتون استاد دانشکده پزشکی دانشگاه اکزتر می گوید: “مالتیپل اسکلروزیس می‌تواند تاثیر مخربی بر زندگی افراد بگذارد، بر تحرک، حرف زدن، توانایی‌های ذهنی و غیره.”

“تاکنون تمام درمان‌ها برای رفع علائم بوده و چون علت دقیق بیماری را نمی‌دانیم تحقیقات هم در این زمینه محدود بوده است… اما این یافته جدید و هیجان‌انگیز راهی تازه را در تحقیقات باز کرده است. این مرحله حیاتی است، و امیدوارم به درمان تازه و موثری برای ام‌اس ختم شود.”

در حال حاضر برای بسیاری از مبتلایان به ام‌اس درمان مناسبی وجود ندارد و این بیماران زندگی‌ای دشوار و غیرقابل پیش‌بینی دارند.

در ایران افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به ام‌اس در سه دهه اخیر باعث نگرانی شده است. تحقیقات مختلف میزان شیوع بیماری را در ایران را متفاوت گزارش کرده‌اند اما به نظر می‌رسد در مجموعه میران شیوه در ایران بطور متوسط ۴۵ در صدهزار باشد (در قیاس با ۱۶۴ در صد هزار در انگلستان).

زنان تقریبا سه برابر مردان در ایران به ام‌اس مبتلا می شوند. در بین استان‌های کشور شیوع بیماری در استان اصفهان به میزان قابل توجهی زیاد است و حتی نزدیک به دو برابر متوسط کشوری است. کمترین شیوع ام‌اس در ایران در استان سیستان و بلوچستان است.

علائم و علت بوجود آمدن بیماری ام اس را می دانید؟ مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس (MS) (به انگلیسی: Multiple Sclerosis) یک بیماری التهابی و خودایمنی مزمن دستگاه عصبی مرکزی است. دستگاه عصبی مرکزی از مغز و نخاع تشکیل شده است. در افراد سالم، سلول های عصبی در مغز و نخاع، پیام های عصبی را به سرعت بین یکدیگر و سایر نقاط بدن رد و بدل می کنند. این سیگنال های عصبی که به آن ها ایمپالس گفته می شود برای حیات ما ضرور هستند.

اما در افرادی که به MS مبتلا هستند، این راه های عصبی مختل شده اند و انتقال سیگنال های عصبی بین نورون ها (سلول های عصبی) یا انجام نمی شود و یا به کندی انجام می شود.

در فردی که به مالتیپل اسکلروز مبتلاست ، دستگاه ایمنی به ماده سفید CNS (میلین) حمله کرده و به آن آسیب می زند و در ادامه آکسون ها را نیز درگیر می کند. تخریب آکسون ها علت ناتوانی برگشت ناپذیر در MS است.

میلین یک روکش محافظتی بر روی سلول های عصبی بوده که باعث تسریع انتقال ایپمپالس های عصبی می شود. درصورتی که میلین آسیب ببیند، سلول های عصبی نمی توانند پیام ها را سریع و موثر انتقال دهند.

بر اساس محل و شدت آسیب دستگاه عصبی مرکزی، علائم مختلفی ظاهر می شوند. به همین دلیل علائم ام اس MS برای هر بیماری منحصر به فرد است. دو مشخصه اصلی ام اس، پراکندگی مکانی در علائم (مثلا ضعف در دست و بی حسی در پا) و پراکندگی زمانی علائم (مثلا سابقه تاری دید در سال گذشته) هستند. البته بعضی از علائم بیماری در میان بیماران بسیار شایع ترند، زیرا ام اس MS مناطق خاصی از مغز را بیشتر درگیر می کند. به عنوان مثال، سافه مغز و مخچه دو محلی هستند که بطور شایع در مالتیپل اسکلروزیس (MS) درگیر می شوند. درگیری مخچه و ساقه مغز در مالتیپل اسکلروزیس می تواند باعث ایجاد علائمی نظیر سرگیجه، اختلال تکلم، لرزش، آتاکسی و اختلال بینایی شود.عوامل ابتلا به بیماری ام اس

خستگی یک علامت شایع دیگر در بیماران مبتلا به ام اس است. علائم دیگر MS شامل : اختلال حسی مثل خارش و گزگز و مورمور شدن دست و پا، درد، ضعف عضلانی، گرفتگی عضلانی، افسردگی، دوبینی، دمانس، میوکیمیا، فلج عصب صورت (عصب ۷ مغزی) و اختلال عملکرد مثانه می باشد.

مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس یک بیماری التهابی با منشا نا معلوم ایمنی است. متاسفانه هنوز علت واضحی برای آن شناخته نشده است. اما فرضیه های مختلفی در این باره وجود دارد از جمله بیماری های عفونی ویروسی نظیر ابشتین بار ویروس یا EBV، ژنتیک و کمبود ویتامین D. بنابراین در ایجاد بیماری ام اس فاکتورهای ژنتیکی و محیطی نقش دارند.

بیماری ام اس در زنان جوان شایع تر است

در حال حاضر هیچ ژن خاصی که باعث ابتلا به بیماری MS شود و به عنوان علت بیماری ام اس مطرح شود، شناخته نشده است. اما ریسک فاکتورهایی وجود دارند که ممکن است ریسک ایجاد بیماری ام اس را بالا ببرند. از جمله این ریسک فاکتورها می توان به سن، جنس، محل زندگی و سیگار اشاره کرد همچنین ام اس در سفیدپوستان و در جنس مونث شایع تر است.

سخن ما:ام اس (MS) یک بیماری التهابی خودایمنی است که میلین سلول های عصبی آسیب می بینند. MS علائم مختلف و پراکنده ای ایجاد می کند. البته هرکسی که علائم ذکر شده را داشت به معنای ابتلا به ام اس نیست، پس نگران نباشید! اما در صورتی که این علائم را دارید بهتر است به پزشک خود مراجعه نموده و با او مشورت کنید.

نظر شما درباره بیماری ام اس چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت


هدف سایت اکسترن ارتقا دانش پزشکی مردم و نیز آموزش دانشجویان پزشکی است. در این سایت علاوه بر مطالب آموزشی، مقالات معتبر علمی در زمینه درمان و برخورد با بیماری ها، زندگی سالم، داروها و مکمل ها و روانشناسی منتشر می شود.

عوامل ابتلا به بیماری ام اس
عوامل ابتلا به بیماری ام اس
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *