درمان حساسیت بینی در بارداری

خواص دارویی و گیاهی

انواع آلرژی های گوناگون در دوران بارداری مانند آلرژی فصلی، آلرژی پوستی، کهیر حاملگی، آلرژی فصل بهار در دوران بارداری بر اثر تغییرات هورمونی باردرای ایجاد می شوند و می توانند به جنین آسیب برسانند، از اینرو پیشگیری و درمان آلرژی  و حساسیت در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد، مصرف انواع داروهای ضدحساسیت مانند قرص آنتی هیستامین (Antihistamine)، لوراتادین (Loratadine) و ستیریزین (Cetirizine) می توانند هم مفید باشند و هم عوارضی در پی داشته باشند، به همین دلیل باید حتماً آلرژی دوران بارداری تحت نظر پزشک درمان شود. 

حتی اگر هرگز آلرژی نداشته‌اید، مشکلی به «ورم غشاء مخاطی بینی» وجود دارد که با بارداری در ارتباط است و احتمال دارد فقط زمانی‌که باردار هستید، به حساسیت و آلرژی در بارداری مبتلا شوید، زیرا علت بروز آن هورمون‌های موجود در بدن مادر باردار است که در دوران بارداری به اوج خود می‌رسند. جنین، موجودی بیگانه در بدن شماست و باعث بروز تغییر در سیستم ایمنی شما می‌شود، به همین دلیل خود بارداری و وجود جنین نیز می‌تواند باعث آلرژی شما شود. از طرف دیگر ممکن است، آلرژی شما طی بارداری بهبود یابد و زمانی‌که فرزندتان متولد شد، دوباره باز گردد. 

 

  

درمان حساسیت بینی در بارداری

 

خوردن قرص آنتی هیستامین دکونژستانت (Antihistamine Decongestant) یا مصرف هر داروی ضد احتقانی که حاوی ماده ای ب پسودوافدرين (pseudoephedrine) است، در بارداری توصیه نمی‌شود و به ویژه طی سه ماهه اول بارداری باید از مصرف آن پرهیز شود. از آنجایی که این ماده باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود، بنابراین می‌تواند جریان خون به جفت را محدود سازد و در نتیجه اکسیژن رسانی به جنین با مشکل روبرو می شود.  اگر پیش از بارداری برای کنترل اگزما یا آلرژی ورم غشاء مخاطی بینی (allergic rhinitis) بدون نسخه یا با تجویز پزشک از قرص آنتی‌هیستامین (Antihistamine) استفاده می‌کردید، اکنون نیز در دوران بارداری می‌توانید با محدود کردن آن به میزان یک عدد قرص آنتی هیستامین (Antihistamine) در روز، استفاده از آن را ادامه دهید. اسپری بینی (نمکین و استروئید) و پماد استروئید (Steroid) در دوران بارداری ایمن هستند، اما برای اطمینان، پیش از مصرف هرگونه دارویی با پزشکتان مشورت کنید.

 

قرص سیتریزین (Cetirizine) یک آنتی هیستامین است که باعث کاهش هیستامین طبیعی در بدن می شود. هیستامین می تواند علائم عطسه ، خارش، ترشح اشک و آبریزش بینی تولید کند٬ به همین دلیل برای درمان علائم سرماخوردگی یا آلرژی مانند عطسه ، خارش ، ترشح اشک و آبریزش بینی از قرص آنتی هیستامین (Antihistamine) یا ستیریزین (Cetirizine) استفاده می شود. ستیریزین همچنین در درمان خارش و تورم ناشی از کهیر و همچنین بهبود علائم آلرژی استفاده می شود. 

انتظار نمی رود که مصرف ستیریزین (Cetirizine) در بارداری برای جنین شما مضر باشد٬ اما اگر شما باردار هستید یا قصد بچه دار شدن دارید، پزشک خود را در رابطه با مصرف این دارو در جریان بگذارید. ستیریزین می تواند از شیر مادر عبور کند و به کودک شیرخوار آسیب برساند٬ از مصرف این دارو بدون مشورت با پزشک خود خودداری نمایید .

 

مهمترین کاری که برای برطرف کردن مشکل آسم‌ در دوران بارداری باید انجام دهید، مصرف داروهای‌ تجویز شده است. تقلای بیهوده برای تنفس می تواند منجر به افزایش خطر وقوع حمله آسمی و بروز زایمان زودرس شود، و این بدترین حالت برای شما و فرزندتان است.

البته اگر طی بارداری برای کنترل آسم از اسپری آسم یا دارویی برپایه استروئید (Steroid) استفاده می‌کنید، باید این کار را تحت نظر متخصص خود ادامه دهید.

تنها بخش اندکی از داروهای آسمی که مادر باردار مصرف می کند به بدن جنین نیز می رسد، اما این دارو برای کودک تان ضرری ندارد، بلکه اغلبِ استروئیدها (Steroid) می‌توانند برای رشد سریع‌تر جنین، زایمان در هفته 37 بارداری و بارداری‌ بالاتر از سن 35 سال مفید باشند. همچنین، داروی «سال‌بوتامول» (Salbutamol) که بنیان درمان آسم است، احتمال دارد باعث آرامش رحم و درمان زایمان زودرس شود.

با آگاهی از این مطالب، تا زمانی‌که آسم خود را مدیریت می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که آسم بر بارداری شما تاثیر نمی‌گذارد و احتمال حمله آسمی در دوران بارداری به صفر می‌رسد.  اگر اتفاقی هم افتاد و به درمان نیاز داشتید، می‌توانید با آگاهی از این‌که فرزندتان سلامت است، فقط به استراحت بپردازید.

با اینکه بیماری آسم ارثی است، هرگز نوزاد با مشکل آسم به دنیا نمی‌آید (فقط بعدها در زندگی تشخیص داده می‌شود) و ابتلای شما به آسم ضرورتاً به این معنا نیست که فرزندتان نیز به آن مبتلا می‌شود. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که اگر می‌خواهید احتمال ابتلای فرزندتان به آسم را کاهش دهید، طی بارداری و شیردهی از محصولات “پروبیوتیک” استفاده کنید.

در حقیقت پروبیوتیک‌ها ایمنی روده‌های فرزندتان را به کار می‌اندازد و اگزما را ناپدید می‌کند. پروبیوتیک‌ها در بهبود آلرژی شما نقشی ندارند، ولی می‌توانند احتمال ابتلاء فرزندتان به اگزما را کاهش دهند و سیستم ایمنی جنین را به کار اندازند.

 

بهترین روش برای پیشگیری و درمان حساسیت و آلرژی‌ در دوران بارداری، دوری از مواد آلرژی‌زاست، مثل گرد و غبار خانه، قارچ‌ها، موی حیوانات و گرده گل‌ها. همچنین باید از افراد سیگاری دوری کنید، البته نه فقط به علت آلرژی‌، بلکه به سبب دود دست دوم که برای شما و به ویژه فرزندتان بسیار مضر است.

اما از آنجایی‌که نمی‌توانید خود را برای نه ماه در قفسی شیشه‌ای حبس کنید، مطمئناً با کاهش مواد آلرژی زا در محیط منزل‌تان می‌توانید این شرایط را مهیا کنید.

برای مثال کنه های موجود در گرد غبار خانه، از تغییر دمای خانه متنفر هستند، بنابراین اگر تشک و بالش‌های خود را زیر نور خورشید بگذارید یا ملحفه ها را در آب گرم بشویید، می‌توانید آنها را از بین ببرید. فراموش‌ نکنید که تمامی تشک‌های خود را با پوششی در برابر کنه گرد و غبار محافظت کنید، بالشی مخصوص افراد آلرژیک تهیه کرده و اسپری مایتِ غبار خانه بخرید.

اگر رطوبت و قارچ سیاه، موجب آلرژی شما می شود، باید هوای منزل خود را به خوبی تهویه کنید و طی دوره بارداری، رطوبت داخلی منزل را کاهش دهید. همچنین منزل خود را برای احتمال وجود قارچ جستجو کرده و آنرا با ماده سفید‌کننده (بلیچ) پاک کنید. این کار آلرژی شما را از بین نمی‌برد، اما ممکن است حال شما را بهبود بخشد و بتواند شما را از دوره بارداری‌تان به سلامت عبور دهد.  

 

اگر پیش از لقاح جنین و پیش از بارداری واکسن ضد آلرژی را تزریق کرده‌اید و اکنون نوبت بعدی تزریق است، می توانید این کار را انجام دهید. البته اکثر متخصصین آلرژی می‌گویند، طی بارداری شروع تزریق واکسن ضدآلرژی برای پیشگیری و درمان حساسیت و آلرژی در  دوران بارداری ایده خوبی نیست، زیرا این واکسن سیستم ایمنی در حال تغییر شما در دوران بارداری را با تغییراتِ جدیدی مواجه می‌کند و احتمال دارد باعث بروز واکنش غیرمنتظره‌ای شود. 

 

 گاهی آبریزش بینی در دوران بارداری به آلرژی مربوط نبوده و به دلیل افزایش هورمون‌های بدن ایجاد می‌شود و عوارضی چون گرفتگی بینی و آبریزش بینی و خلط گلو را به همراه دارد. این حالت را «رینیت بارداری» (Rhinitis) یا گرفتگی و آبریزش بینی در بارداری می‌گویند که با التهاب مخاط بینی همراه است. این بیماری در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد. 

 علایم این بیماری مانند علایم آلرژی است، ولی در حقیقت این بیماری به داروهای آنتی هیستامین (Antihistamine) جواب نمی‌دهد و با آنها درمان نمی‌شود. بسیاری از بانوان باردار که به گرفتگی بینی مبتلا می‌شوند و قبل از بارداری سابقه ابتلا به آلرژی را نداشته‌اند، به دلیل تغییر سطح هورمون‌های بارداری به این بیماری مبتلا می‌شوند.

   

 

 

 مطالعات بیشتر:

1- آلرژی پوستی و حساسیت غذایی در دوران بارداری

2- آلرژی فصلی در دوران بارداری

 

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی پلاس

مشکلات سلامتی در بارداری

بیماری ها و عفونت ها

بیماری ها و عفونت ها

درمان حساسیت بینی در بارداری

بیماری ها و عفونت ها

بیماری ها و عفونت ها

پرسش و پاسخ بارداری

بیماری ها و عفونت ها

این بخش در حال طراحی می باشد

به طور کلی بعضی از زنان در طول بارداری بارها مشکلاتی چون احتقان و گرفتگی بینی را حتی زمانی که سرماخورده نیستند، تجربه نموده اند. گاهی به این حالت “رینیت بارداری گفته می شود. احتمال می رود افزایش جریان خون و میزان تولید موکوس در طول دوره بارداری و همچنین تغییرات هورمونی از عوامل اصلی این مشکلات باشد. به هر حال به نظر می آید عوامل حساسیت زا و یا عوامل عفونی مسئول ایجاد رینیت بارداری نمی باشند. رینیت باردرای به طور معمول حدود دو هفته بعد از زایمان برطرف می شود.

اما نوشتار حاضر درباره تشدید علائم بیماری های آلرژیک و یا حتی ایجاد اینگونه بیماری ها در طول دوران بارداری می باشد. برای آگاهی از روش افتراق رینیت بارداری از رینیت آلرژیک به ادامه متن مراجعه نمایید. 

شایان ذکر است به عنوان یک قانون کلی پیش از هرگونه اقدام، به دلیل حساسیت دوره بارداری، باید برای علت یابی دقیق و کنترل و درمان هرگونه علائم آلرژیک و غیرآلرژیک به پزشک متخصص مراجعه شود و از مصرف داروها و اسپری های ضدآلرژی بدون مشورت با پزشک معالج، پرهیز نمود.

 

بیماری آسم در میان دیگر بیماری های آلرژیک که ممکن است در دروان بارداری بروز نمایند، از مهمترین و جدی ترین آنها به شمار می آید. مطالعات نشان داده است احتمال  شدت گرفتن بیماری آسم در سه ماهه دوم بارداری می باشد. زنان باردار مبتلا به آسم درصورتی که بتوانند بیماری خود را به طور کامل تحت کنترل داشته باشند، بیماری آسم هیچگونه خطر جدی برای مادر و جنین نخواهد داشت!درمان حساسیت بینی در بارداری

به طور کلی توصیه می شود پیش از اقدام به بارداری بیمار مبتلا به آسم تحت نظر پزشک متخصص به کنترل کامل بیماری خود اقدام نماید. در بیماران آسم اجتناب از تماس با عوامل حساسیت زا و آلرژن ها  مانند هیره یا مایت گرد و غبار منزل و یا  هاگ (اسپور) قارچ ها و کپک ها بسیار حیاتی می باشد. برای مطالعه نکات پیشگیری و کنترل آلرژی در دوران بارداری به انتهای همین نوشتار مراجعه نمایید.

خوشبختانه امروزه برای درمان و کنترل بیماری آسم در دوران بارداری داروهای مختلف و بی خطری وجود دارد. داروهای استنشاقی ضد التهابی از جمله این داورها می باشند که به منظور پیشگیری از بروز علائم آسم برای بیمار تجویز می شوند. داروهای استنشاقی بدلیل جذب کمتر آنها در بدن، نسبت به داروهای خوراکی و تزریقی، برای سلامت مادر و جنین مناسب تر می باشند. در حال حاضر بودزوناید (Budesonide) یکی از داروهای بی خطر و رایج برای کنترل بیماری آسم در دوران بارداری می باشد.

 

همانطور که پیش تر بیان شد علائم احتقان و گرفتگی بینی از جمله شایع ترین عوارضی است که زنان بادار در دوران حاملگی خود به آن مبتلا می شوند (رینیت بارداری). رینیت بارداری اغلب آلرژیک نمی باشد.

اما در صورت ابتلا قبلی فرد به رینیت آلرژیک (آلرژی فصلی)، ممکن است علائم این نوع رینیت در دروان بارداری بخصوص در فصول گرده افشانی گیاهان افزایش یابند. همچنین در بعضی از موارد تشخیص بیماری رینیت آلرژیک برای اولین بار در دوران بارداری، بدلیل تشدید علائم بیماری، صورت می گیرد.

رینیت بارداری اغلب با تنها علامت احتقان و گرفتگی بینی همراه است و در دوران بارداری بروز یافته و مدتی بعد از زایمان برطرف می شود. اما در بسیاری  از موارد رینیت آلرژیک در دوران بارداری از پیش از دوران حاملگی وجود داشته و با علائمی مانند عطسه های تکراری، خارش و آبریزش بینی و البته احتقان و گرفتگی بینی همراه است. همچنین علائم رینیت آلرژیک در دوران بادراری همانند مواقع غیرحاملگی، در اثر تماس با عوامل حساسیت زا (آلرژن ها) مانند هیره (مایت) گردوغبار منزل و یا گرده گیاهان، تشدید می شوند.

درمان رینیت آلرژیک در دوران بارداری با نظر پزشک صورت گرفته و معمولا به صورت استفاده از داروهای آنتی هیستامین خوراکی (مانند کلرفنیرآمین، لوراتادین و یا ستیریزین)  به همراه اسپرهای بینی ضدآلرژی (مانند بودزوناید) می باشد.

 

ایجاد کهیر و سایر موارد همراه با خارش و قرمزی (راش) پوست از موارد شایع  در دوران بارداری محسوب می شوند. کهیر ممکن است در اثر عوامل مختلف از جمله عوامل آلرژیک در فرد بیمار ایجاد گردد. در موارد کهیر آلرژیک عوامل محرک و حساسیت زای مختلفی (غذایی، تنفسی و ) می توانند سبب ایجاد و یا تشدید واکنش ها در کهیر شوند. البته نوع خاصی از واکنش های پوستی به پاپول های خارش دار و کهیری و همچنین پلاک های خارش دار گاهی در قسمت پایینی شکم و یا بالای ران های خانم باردار ممکن است مشاهده شود. اغلب عوارض اخیر بعد از زایمان برطرف می گردند.

 

به طور معمول اگزما در دوران بارداری بهبود نسبی یافته که این امر به نظر بدلیل افزایش هورمون های استروئیدی در این دوران می باشد.

 

اگر تشخیص و شناسایی عوامل آلرژی زا پیش از دوران بارداری انجام نشده است، باید به صلاحدید پزشک معالج این آزمایش ها انجام شوند. برای آگاهی از آزمایش های تشخیص آلرژی به نوشتار آزمایش های رایج خونی و پوستی برای  تشخیص بیماری های آلرژیک مراجعه گردد. لازم به توضیح است از آنجایی که انجام آزمایش پوستی برای تشخیص آلرژی (آزمایش پوستی پریک) در دوران بارداری ممکن است همراه با افزایش خطر ایجاد واکنش های شدید باشد، لذا بهتر است از آزمایش های خونی برای تشخیص آلرژی استفاده گردد.

 

برای آگاهی از همه نکات مهم و کاربردی در ارتباط با پیشگیری و کنترل علائم بیماری های آلرژیک به بخش پیشگیری و درمان آلرژی یا حساسیت مراجعه شود.

 

تهیه و تدوین: تیم محتوای شبکه جامع آلرژی

منابع:

۱– https://www.webmd.com

۲- http://www.eaaci.org

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه


خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی که با “حافظ شهرت دارد شاعر ایرانی است که آثار او یکی از ارجح ترین متون ادبیات فارسی به شمار می رود و دیوان اشعار او تقریبا در خانه هر فارسی زبانی یافت می شود و فال حافظ یکی از مشهورترین فال های مورد علاقه ایرانیان است .

زندگی و شعرهای او تاکنون بارها سوژه تحلیل گران در سراسر دنیا بوده و بیش از هر نویسنده دیگری در نوشتار فارسی زبانان پس از قرن چهاردهم تاثیر گذاشته است. همچنین باید گفت تاثیر اشعار حافظ تنها برای ایرانی ها و یا فارسی زبانان نبوده بلکه آثار او بسیاری از افراد برجسته تاریخ را نیز تحت تاثیر قرار داده است.درمان حساسیت بینی در بارداری

از جمله گوته شاعر و نویسنده معروف آلمانی اثریبه “دیوان غربی شرقی دارد که مجموعه ای از اشعار او به سبک و سیاق فارسی و تاثیر پذیرفته از اشعار حافظ است. و یا در نمونه ای دیگر نویسنده، فیلسوف، شاعر و آهنگ ساز آلمانی فریدریش نیچه بارها در نوشته هایش از حافظ برده است. جان پاین شاعر و مترجم انگلیسی و مترجم دیوان حافظ، از این شاعر به عنوان یکی از سه تن شاعران بزرگ دنیا یاد کرده و از او در کنار حافظ، دانته و ویلیام شکسپیر بزرگ ترین شاعران دنیا هستند.

با وجود تاثیر زیادی که حافظ در زندگی و فرهنگ ایرانی ها داشته ولی جزئیات محدودی از زندگی او به خصوص اوایل عمرش در دست است و اطلاعات موجود برگرفته از حکایات مختلف است. حافظ در شیراز و در حدود سال های ۷۲۰ تا ۷۲۹ قمری به دنیا آمده، ظاهرا مادرش اهل شهر کازرون بوده و پدرش بهاءالدین محمد داشته و در طول دوره سلطنت اتابکان در فارس، از اصفهان به شیراز مهاجرت می کند.

در برخی متون آمده حافظ شیرازی در دوران کودکی پدرش را از دست می دهد و برادران بزرگتر او و مادرش را رها می کنند و وی برای امرار معاش در نانوایی مشغول به کار می شود ولی از آنجا که علاقه زیادی به کسب دانش داشته، در کنار آن به تحصیل علم مشغول می شود. همچنین معروف است که وی از همان کودکی قرآن را با چهارده روایت متفاوت حفظ کرد و از این رو ملقب به “حافظ شد که بعدها آن را به عنوان تخلص خود انتخاب نمود.

حافظ در دوران حیاتش حمایت چندین حکام وقت را داشت. او به دربار شاه شیخ ابواسحاق راه یافت (گفته می شود وقتی حافظ در سنین نوجوانی بود، این شاه بر مسند قدرت نشست) و در دوره شاه مبارزالدین محمد از شاهان آل مظفر نیز حضور داشته که احتمالا به شغل دیوانی می پرداخته و منبع در آمد او از شغل دیوانی بوده است. ولی شکوفایی آثار او در زمان ۲۷ سال فرمانروایی شاه جلال الدین (شجاع شاه) بود.

برخلاف تاریخ تولد او که چندان دقیق نیست، ولی زمان فوت او را بسیاری از مورخان متفق القول سال ۷۹۲ قمری می دانند. یکی از حکایات نقل شده و قابل توجه در این زمان که بی ربط به دیوان فال حافظ (که در خطوط بعدی به آن می پردازیم) نیست، مربوط به خاکسپاری حافظ است. گفته می شود از آنجا که حافظ در اشعار خود به وفور از نوشیدن می و شراب خواری سخن رانده، در زمان فوت او در بین بسیاری جدال پیش آمد که آیا حافظ به راستی مسلمان بوده و یا آیا باید وی را طبق رسوم مسلمانان به خاک بسپارند. از این رو تصمیم بر این شد که تفالی به دیوان حافظ زده ( فال حافظ ) و از خود وی چاره جویی کنند. ولی با آمدن بیت زیر همه آنها مجبور به سکوت شده و دست از جدال برداشتند:

قدم دریغ مدار از جنازهٔ حافظ که گرچه غرق گناه است، می‌رود به بهشت تفاوت اشعار حافظ با دیگر شاعران صاحب

با مطالعه اشعاری از شاعران بسیار ی نظیر انوری، نظامی، مولوی، سعدی و دیگر کسانی که به خوبی برای علمای شرقی آشنا هستند، می توان مشاهده کرد که هریک به شیوه خود پیامی برای بشریت دارند. ولی اگر با تدبر بیشتری به این اشعار توجه کنیم، نقطه اساسی پیام همه آنها این است که بزرگترین گنج و دارایی انسان، همانا روح و روان باطنی نهفته در اوست که با وجود یک جرقه الهی حقیقی در آن، می تواند بر همه عناصر متخاصم و ناخوشایند طبیعت فائق آید. در حالی که ایمان در روح انسان می تواند به شیوه های مختلف بزرگ و برجسته در قالب نظم و نثر یا هنر و ساختار توصیف شود ولی ایمان تنها یک عقیده مذهبی یا عرفانی نیست بلکه یک ارتباط همه جانبه با این حقیقت است که هر انسانی منشاء وجود است.

و بعد حافظ می آید، شاعری که می توان گفت بزرگترین خواننده روح انسان است. در او تمام تلاش ها، غم و اندوه ها، پیروزی و شادی ها، امیدها و ناامیدی های تک تک انسان ها نمایان گر می شود. در اشعار حافظ ارتباط مستقیم و بی درنگ با جهان بیرونی و یا به بیان دیگر، واقعیت بی نهایت جهان ماده و آینه روح ابدی را می بینیم، وجود مطلقی که در آن ماده و روح یکی بوده ولی هر دو دارای جنبه ها و حالت های بی نهایتی هستند.

بی دلیل نیست که “دیوان اشعار او در سراسر شرق، تبدیل به کتاب بزرگ فال نما در سراسر دنیا و نه فقط ایران شده تا حدی که بسیاری او را “لسان الغیب می ند، بدین معنی که گویی از ضمیر غیب آگاه است. گرچه خود حافظ خلاف این نظر را داشته و هیچکس را آگاه ازغیب نمی داند، چراکه در یکی از ابیاتش می خوانیم:

ز سر غیب کس آگاه نیست قصه مخوان کدام محرم دل ره در این حرم دارد

شاید بتوان گفت حافظ بزرگ ترین شاعر عرفانی ایران باشد، شاعری که بینش معنوی و الهام بخش فوق العاده ای دارد. با وجود آنکه نزدیک به شش قرن از حیات حافظ و شعرهایش می گذرد، هنوز هم غزل های او در زندگی مردم تاثیرگزار است.

بسیاری از ایرانی ها رسم دارند هر زمان به مشکل و یا گره ای در کارشان برخورد می کند و یا حتی یک سوال کلی در ذهن خود دارند، آن سوال را در ذهن خود نیت کرده و سپس از غزل های حافظ شیرازی راهنمایی می خواهند و یا حتی با خواندن اشعار او، نسبت به آن موضوع آرامش خاطر بیشتری دست پیدا می کنند.

اکثر اوقات نیز حافظ به روش مبهم و مرموز خود از طریق غزل هایش، سوال کننده را وا می دارد تا به آینه درون خود نگاه کند و با منعکس شدن آینه درون در غزل حافظ، آن شخص به یک جواب، راهنمایی و یا مسیر الهام بخش دست پیدا می کند.

در فال حافظ ، رسم است که اولین خطی که چشم خواننده به آن می افتد، جواب مستقیمی به سوال اوست و باقی غزل به نوعی روشن کننده آن موضوع است.

(c) 26-218 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .


آبریزش بینی در طول دوران بارداری می تواند به خاطر سینوزیت و یا آلرژی باشد. اگر خانمی قبل از بارداری سابقه ابتلا به آلرژی را داشته باشد، در طی بارداری ممکن است بدتر شود، یا فرقی نکند و یا بهبود یابد.




درمان حساسیت بینی در بارداری



این تغییرات به عوامل بسیاری مربوط است، عواملی چون آلرژی فصلی و یا افزایش هورمون ها در بارداری.

 

علایم آبریزش بینی غیر آلرژیک در طی بارداری ممکن است به دلیل افزایش هورمون های بدن در بارداری باشد و عوارضی چون گرفتگی بینی و خلط گلو را داشته باشد. این حالت را رینیت بارداری یا گرفتگی و آبریزش بینی در بارداری می گویند.

 

علایم این بیماری مانند علایم آلرژی است، ولی در حقیقت این بیماری به داروهای آنتی هیستامین پاسخ نمی دهد و با آنها درمان نمی شود.

 

خیلی از خانم های باردار که مبتلا به گرفتگی بینی می شوند و قبل از بارداری سابقه ابتلا به آلرژی را نداشته اند، باید بدانند به دلیل تغییر سطح هورمون های بدن، به این بیماری دچار شده اند.

 

تشخیص علایم رینیت در طول بارداری

تست های آلرژی شامل آزمایش پوست یا آزمایش خون برای تشخیص مفیدند.

آزمایش آلرژی پوست در طی بارداری انجام نمی شود، زیرا احتمال خطر برای مادر و جنین دارد.


کنترل علایم آلرژی در طول بارداری


– از اسپری محلول نمک برای شستشوی بینی استفاده کنید. ماده اصلی این نوع اسپری ها آب نمک است و به کاهش علایم آلرژی کمک می کند و برای جنین هم ضرری ندارد.

 

– شستشوی بینی توسط آب نمک که می تواند راه های سینوس ها را باز کند. مقداری آب گرم که با نمک ترکیب شده را به داخل بینی خود بکشید و آن را بیرون دهید.

 

– از دستگاه بخور در شب استفاده کنید تا هوای اتاق را مرطوب کند و عوارض ناشی از آلرژی را از بین ببرد.

 

– داروهای آلرژی را در صورتی استفاده کنید که سایر راه حل ها جواب ندهند. داروهای آلرژی در سه ماهه اول بارداری نباید مصرف شوند، ولی در صورت داشتن آلرژی و با نظر پزشک، مصرف این گونه داروها درسه ماهه دوم و سوم بارداری مجاز است.

 

– دانشمندان به این زنان توصیه می کنند که از مواد آلرژی زا دوری کنند تا مجبور نشوند دارو مصرف کنند.

 

– از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید.


– حیوانات خانگی را از محیط زندگی خود دور کنید.


– پنجره های خود را محکم ببندید تا مواد آلرژی زا وارد خانه نشوند و یا حداقل در زمان اوج آلرژن ها (صبح زود و عصر) پنجره ها را ببندید.

– ماسک بزنید.

‌- همسر خود را راضی کنید تا مسئولیت نظافت منزل را بر عهده گیرد و یا کسی را به این منظور استخدام کنید.

– از درمان های خانگی مانند استنشاق یا بخور نعنا استفاده کنید.

 

درمان حساسیت بینی در بارداری

درمان های دارویی آلرژی در طول بارداری

طبق تحقیقات دانشمندان، مصرف هر نوع دارویی در طول بارداری برای جنین کاملا بی خطر نیست.

توصیه می شود در طول سه ماهه اول بارداری، هیچ نوع دارویی توسط مادر مصرف نشود، زیرا احتمال بروز مشکل به دلیل عوارض داروها، در سه ماهه اول بسیار زیاد است.


با ورود مادر به سه ماهه دوم و سوم، امکان استفاده از بعضی داروها با تجویز پزشک ممکن است میسر شود، ولی قبل از استفاده، از عوارض احتمالی آن دارو اطلاعاتی کسب کنید. اگر مادر مبتلا به آلرژی باشد قبل از آن که باردار شود، دکتر پیشنهاد می دهد تا مصرف داروی خود را قطع کند، مگر در مواقع اضطراری.


 

احتمال انتقال آلرژی به جنین

این نگرانی وجود دارد که مادر باردار، آلرژی خود را از طریق خوردن غذاهای خاص به جنین خود منتقل کند.

آلرژی و حساسیت نسبت به آجیل در کودکان بسیار شایع است و می تواند خطرناک باشد. به همین دلیل برخی دانشمندان نسبت به مصرف زیاد آجیل در دوران بارداری به مادران هشدار می دهند.

فرزندان مادران مبتلا به آلرژی 4 درصد احتمال ابتلا به آلرژی را دارند و اگر علاوه بر مادر، پدر هم مبتلا به آلرژی باشد، احتمال ابتلای فرزند 7 درصد خواهد شد.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

4 دستور برای کاهش آلرژی پاییزی

حرف‌های ضد آلرژی

حساسیت بهاری سرمنشا آسم است

عطسه و آبریزش بینی در بهار

کسانی که دچار آلرژی بهاری می‌شوند، چه کنند؟

چگونه از شر آلرژی بهاری خلاص شویم؟

متاسفانه محتوای مورد در خواست شما در مجله ونوس موجود نیست، البته ممکن است آدرس محتوای درخواستی تغییر کرده باشد. لطفاً در مطالب مجله جستجو کنید.

مشاهده جدیدترین مطالب

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *