عوارض کپسول امپرازول ۲۰

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت روزدارو می باشد

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

امپرازول چیست؟
در معده یک سری سلول هایی وجود دارد که اسید تولید می کنند و هیدروژن که عامل اسیدی است را داخل معده تزریق می کنند به این سلول ها پمپ های هیدروژن گفته می شود. امپرازول جزء دسته داروهایی است که پمپ هیدروژن را مهار می کنند و در واقع اجازه تولید اسید معده را نمی دهند. سایر داروهای این دسته عبارتند از پنتوپرازول – لانسوپرازول – رابپرازول – اس امپرازول
اسید در معده علاوه بر این که کمک به هضم غذا می کند یک عامل محافظت در مقابل باکتری ها و ویروس هایی است که از طریق گوارش وارد بدن می شوند بنابراین بیمارانی که کپسول امپرازول مصرف می کنند باید مراقب باشند چون یکی از خطوط دفاعی بدن در مقابل عوامل بیرونی کاهش پیدا کرده است.
امپرازول در مواردی که اسید معده سرکش می شود و بیش از حد تولید می شود کاربرد دارد همچنین در رفلکس معده و درمان هلیکوباکتر و یا برای کاهش عوارض گوارشی سایر داروها استفاده می شود.
توجه به این نکته مهم است که امپرازول نمی تواند اسید موجود در معده را خنثی کند بنابراین برای درمان سریع سوزش معده کاربرد ندارد. درد معده در بسیاری از موارد با درد قلبی اشتباه می شود بنابر این در موارد درد شدید گوارش بیمار باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کند.
با توجه به این که متابولیسم دارو کبدی است (یعنی دارو در کبد تغییر می کند) در موارد نقص شدید کبدی با پزشک مشورت کنید.
همچنین اگر مدفوع سیاه رنگ یا همراه با خون است و در موارد کاهش وزن غیر متعارف نباید از امپرازول استفاده شود.
مصرف دراز مدت داروهای مهارکننده پمپ هیدروژن مانند امپرازول می تواند ریسک شکستگی استخوان را افزایش دهد.
امپرازول به همراه چند نوع آنتی بیوتیک ممکن است برای درمان میکروب معده توسط پزشک تجویز شده باشد در این صورت امپرازول را باید طبق دستور پزشک و در زمان های مشخص مصرف کنید و از تغییر زمان و مقدار مصرف دارو پرهیز کنید.
مصرف امپرازول در بارداری و شیردهی ممنوع است.
امپرازول باید یک ساعت قبل از غذا مصرف شود و قبل از صبحانه بهترین زمان مصرف دارو است. اگر بیمار قادر به مصرف کپسول نیست می توانید امپرازول را در یک قاشق غذاخوری آب حل کنید و فورا به بیمار بدهید.

 ***مشاهده و خرید داروهای موثر در ناراحتی های گوارشی از داروخانه اینترنتی دارویاب:
زخم معده-رفلاکس 
یبوست
اسهال
دل پیچه-نفخ
روده تحریک پذیر

مطالب ویژه با همکاری آقای دکتر مهدی شاهمیرانی
آیا می توان داروهای مهار کننده پمپ پروتون (امپرازول – لانسوپرازول – اسموپرازول ..) که بصورت کپسول هستند را باز کرد؟
در مورد باز کردن کپسولهای امپرازول و لنزوپرازول و و اینکه در چه مایعی باید گرانولها پراکنده شوند؟ مایع قلیایی (بی کربنات) یا مایع اسیدی( اب سیب و پرتقال و گوجه فرنگی و ماست )
طبق کتاب دراگ فکت و کامپریسون هر دو درست هست.
در کل دو پروتوکل اساسی دراین روش وجود دارد:
۱- برای تهیه سوسپانسیون از کپسول که چند روز قابل نگهداری باشد:
– در این روش به عنوان مثال برای تهیه سوسپانسیون لانزوپرازول که هدف نهایی ما تهیه غلظت 3mg/ml هست. ما از 1 کپسول لانزوپرازول 3 میلیگرم و صد سی سی سدیم بی کربنات 8.4% استفاده میکنیم. پس برای تهیه این سوسپانسیونها از محیط قلیایی (بی کربنات) استفاده میکنیم. مطالعات قبلی پیشنهاد دادند که این سوسپانسیون 8 ساعت در دمای اتاق و 14 روز در دمای یخچال نگهداری هست ولی مطالعات اخیر پیشنهاد می کنند که این سوسپانسیون به مدت 48 ساعت در دمای اتاق در سرنگ و به مدت 7 روز در یخچال قابل نگهداری است. ظرف مورد استفاده بهتر است شیشه ای و کهربایی باشد و سوسپانسیون دور از نور افتاب نگهداری شود و حتما قبل از استفاده، خوب تکان داده شود.
– بنابراین در مورد سوسپانسیون امپرازول که هدف نهایی ما تهیه غلظت 2mg/ml می باشد، نیاز به بازکردن 5 کپسول 2mg در 5سی سی سدیم بی کربنات 8.4% می باشد. سوسپانسیون تهیه شده به مدت 14 روز در دمای اتاق و 3 روز در دمای یخچال قابل نگهداری می باشد.
۲- در همین منبع یعنی دراگ فکت ذکر میکند که برای بیمارانی که نمیتوانند کپسول را ببلعند میتوان کپسول را باز کرد و در یک مایع اسیدی مثل کمپوت یا پوره سیب ( apple sauce), آب سیب، آب پرتقال،گلابی و ماست پراکنده کرد. می توان کپسولها را باز کرد و گرانولها را در مقداری از این ترکیبات اسیدی( یک قاشق غذاخوری-15 سی سی) پراکنده کرد، سپس فورا مصرف شود ( پس قابلیت نگهداری ندارند). استفاده از سایر مایعات یا غذاهای دیگر بطور بالینی مطالعه نشده و بنابراین توصیه نمی شود. استفاده از شیر برای پراکنده گرانولها توصیه نمی شود زیرا اکثر مطالعات افزایش pH ( بطور میانگین 6.6 ) را گزارش کردند که این مقدار باعث تخریب پوشش گرانول و درنتیجه تخریب دارو در مجاورت اسید معده می شود.
نتیجه گیری:
بنابراین، با توجه به این که اکثر این ترکیبات در خانه و توسط والدین به صورت فوری تهیه میشوند ، استفاده از روش دوم توصیه میشود: کپسولهای ترکیبات PPI بازشوند و در کمی ( یک قاشق غذاخوری-15سی سی) پوره یا آب سیب، پرتقال، ماست ( نه شیر) پراکنده شوند و سپس فورا مصرف شوند.
Drug Facts and Comparisons 216.
دکتر مهدی شاهمیرانی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

قرص امپرازول (Omeprazole) نوعی مسدود‌کننده‌ٔ پمپ پروتون است که ترشح اسید معده را مهار می‌کند. این دارو برای درمان بیماری‌هایی به‌کار می‌رود که موجب ترشح بیش‌ازحد اسید معده می‌شوند. در این مقاله شما را با انواع امپرازول، مقدار و روش مصرف قرص امپرازول، عوارض امپرازول، تداخل دارویی، هشدارها و نکات مهم مصرف قرص امپرازول آشنا خواهیم کرد.عوارض کپسول امپرازول ۲۰

قرص خوراکی امپرازول، دارویی تجویزی است که فقط به‌شکل ژنریک در دسترس است و برند تجاری ندارد. همچنین این دارو به‌صورت سوسپانسیون خوراکی نیز موجود است و بدون نسخه به فروش می‌رسد. قرص خوراکی امپرازول، دارویی با ویژگی آهسته‌رهش است. مواد درمانی این قرص‌ها، تا زمانی که از معده عبور کنند، از دارو جدا نمی‌شوند. این تأخیر باعث می‌شود که دارو در معده از کار نیفتد.

امپرازول برای درمان بیماری‌هایی که موجب ترشح زیاد اسید معده می‌شوند، به‌کار می‌رود. بیماری‌هایی همچون:

این دارو ممکن است همراه با داروهای دیگر تجویز شود.

قرص امپرازول به طبقه‌ای از داروها به مسدودکننده‌های پمپ پروتون تعلق دارد. وظیفهٔ اصلی این گروه از داروها، کاهش اسید معده به صورت پایدار است. این داروها به یک شکل عمل کرده و اغلب بیماری‌های شبیه به هم را درمان می‌کنند. امپرازول، از مقدار اسید تولیدشده در معده می‌کاهد. درواقع، این کار را با مسدود کردن سلول‌هایی به پمپ پروتون در معده، انجام می‌دهد. مسدود شدن این پمپ‌ها، باعث می‌شود اسید کمتری در معده تولید شود.

قرص خوراکی امپرازول باعث خواب‌آلودگی نمی‌شود، اما عوارض جانبی دیگری دارد که درادامه به آنها اشاره شده است. درضمن، عوارض این دارو در کودکان و بزرگسالان به‌شکل متفاوتی بروز می‌کند.

این عوارض معمولا خفیف هستند و ممکن است چند روز یا چند هفته پس از توقف مصرف دارو، برطرف شوند. اما اگر این عوارض شدیدتر از حد معمول باشند و رفع نشوند، باید با پزشک مشورت کرد.

گاهی‌اوقات عوارض جانبی امپرازول، بسیار وخیم و جدی است که در این صورت باید فورا با پزشک مشورت کنید. عوارض جانبی وخیم این دارو به‌ اَشکال زیر بروز می‌کنند:

استفاده از قرص امپرازول به‌مدت ۳ ماه یا می‌تواند موجب کاهش شدید منیزیم در بدن شود. اگر هر یک از علائم زیر را داشتید، منیزیم بدن‌تان به‌شدت کم شده است:

مصرف امپرازول بیش از سه سال، جذب ویتامین B۱۲ را سخت می‌کند. از علائم کمبود این ویتامین در بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسهال می‌تواند ناشی از عفونت کلستریدیوم دیفیسیل (Clostridium difficile)، در روده‌ها باشد و علائم آن به‌شکل زیر بروز می‌کنند:

علائم آن عبارتند از:

علائم آن عبارتند از:

علائم این بیماری به‌شکل زیر بروز می‌کنند:

این پولیپ‌ها روی پوشش داخلی معده شکل می‌گیرند و معمولا بدون علائم هستند.

هدف این مقاله فراهم آوردن اطلاعاتی کلی درمورد قرص امپرازول و معرفی آن به شماست. اما از آنجا که این دارو می‌تواند روی افراد مختلف، اثرات متفاوتی بگذارد، نمی‌توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات دربرگیرندهٔ تمام عوارض جانبی موجود این دارو باشد. این اطلاعات جایگزین مشورت‌های پزشکی با پزشک معالج‌تان نیست و شما همیشه باید با توجه به سابقه‌ی پزشکی‌تان با متخصص مشورت کنید.

قرص خوراکی امپرازول می‌تواند با داروهای دیگر، ویتامین‌ها یا داروهای گیاهی تداخل ایجاد کند. تداخل دارویی به این معناست که ماده‌ای نحوه‌ٔ عملکرد دارویی خاص را تغییر دهد. این موضوع یا بدن بیمار را در خطر قرار می‌دهد یا جلوی اثربخشی دارو را می‌گیرد. بنابراین پزشک هنگام تجویز دارو باید به این موضوع کاملا توجه نشان دهد. شما هم باید درمورد داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، با پزشک‌تان صحبت کنید.

داروهای زیر را همراه با قرص امپرازول مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است عوارض خطرناکی ایجاد کنند:

مصرف قرص امپرازول با برخی از داروها می‌تواند خطر عوارض جانبی امپرازول را شدت بخشد. زیرا این داروها باعث می‌شوند تا مقدار امپرازول در بدن‌ افزایش یابد. یکی از داروهایی که عوارض امپرازول را پررنگ می‌کند، داروی وریکونازول (Voriconazole) است.

مصرف امپرازول به‌همراه برخی دیگر از داروها، عوارض جانبی آنها را تشدید می‌کند. از این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اثربخشی برخی از داروها در همراهی با امپرازول کم می‌شود و به این ترتیب به‌خوبی کار نخواهند کرد، زیرا ممکن است از مقدار آنها در بدن کاسته شود. از این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داروهای آمپی‌سیلین و کتوکونازول برای درمان عفونت تجویز می‌شوند. داروی مایکوفنولیک نیز داروی سرکوب‌کننده‌ٔ ایمنی است و برای جلوگیری از رد پیوند اعضا استفاده می‌شود. ارلوتینیب هم در درمان برخی از سرطان‌ها به کار می‌رود. امپرازول جلوی جذب تمام این داروها و همچنین داروهای حاوی آهن را می‌گیرد.

هدف این مقاله فراهم آوردن اطلاعاتی کلی درمورد قرص امپرازول و معرفی آن به شماست. اما از آنجا که این دارو می‌تواند روی افراد مختلف، اثرات متفاوتی بگذارد، نمی‌توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات دربرگیرندهٔ تمام عوارض جانبی موجود این دارو باشد. این اطلاعات جایگزین مشورت‌های پزشکی با پزشک معالج‌تان نیست و شما همیشه باید با توجه به داروها، ویتامین‌ها و داروهای گیاهی و مکمل‌ها و دیگر داروهای مصرفی‌تان، با متخصص مشورت کنید.

در این بخش، درمورد مصرف مقدار امپرازول صحبت خواهیم کرد. البته مقادیر این دارو در اشکال مختلف آن متفاوت است و مجال مطرح کردن تمام آنها در این بحث نیست. بااین‌حال می‌توان گفت که مقدار مصرف دارو، شکل آن و تعداد دفعات مصرف، به موارد زیر بستگی دارد:

۱. روزی ۲ عدد قرص ۲۰ میلی‌گرمی به‌مدت ۱۰ روز، به‌همراه داروهای آموکسی‌سیلین و کلاریترومایسین (اگر هنگام شروع مصرف، مبتلا به زخم اثنی‌عشر بودید، باید تا ۱۸ روز بعد نیز، روزانه یک عدد قرص امپرازول۲۰ میلی‌گرمی مصرف کنید.)

۲. روزی یک عدد قرص ۴۰ میلی‌گرمی تا ۱۴ روز، به‌همراه داروی کلاریترومایسین (اگر هنگام شروع مصرف، مبتلا به زخم اثنی‌عشر بودید، باید تا ۱۴ روز بعد، روزانه یک عدد قرص امپرازول۲۰ میلی‌گرمی مصرف کنید.)

تأثیر دارو بر این کودکان هنوز بررسی نشده است و نباید هرگز برای کودکان زیر ۱۶ سال، قرص امپرازول تجویز شود.

مقدار دارو: روزانه یک عدد قرص امپرازول ۴۰ میلی‌گرمی به‌مدت ۴ تا ۸ هفته

تأثیر این دارو در کودکان هنوز بررسی نشده است و نباید هرگز برای کودکان زیر ۱۶ سال، قرص امپرازول تجویز شود.

مقدار مصرف در این کودکان براساس وزن آنها تعیین می‌شود:

امپرازول در این گروه سنی بررسی نشده است و نباید برای آنها تجویز شود.

روزانه یک عدد قرص امپرازول ۲۰ میلی‌گرمی

عوارض کپسول امپرازول ۲۰

مقدار مصرف در این کودکان براساس وزن آنها تعیین می‌شود:

این دارو هنوز روی کودکان زیر ۲ سال بررسی نشده است و نباید برای آنها تجویز شود.

افراد آسیایی: اگر شما از نژاد آسیایی هستید، پزشک باید مقدار کمتری از این دارو را برای شما تجویز کند، به‌ویژه اگر به بیماری ازوفاژیت فرسایشی مبتلا هستید.

این دارو روی کودکانی از این ردهٔ سنی که به بیماری ترشح بیش‌ازحد اسید معده مبتلا هستند، بررسی نشده است و پزشک نباید برای آنها امپرازول تجویز کند.

افراد آسیایی: اگر شما از نژاد آسیایی هستید، پزشک باید مقدار کمتری از این دارو را برای شما تجویز کند، به‌ویژه اگر به بیماری ازوفاژیت فرسایشی مبتلا هستید.

امپرازول را بنابر دستور ارائه‌شده مصرف کنید. کپسول خوراکی امپرازول برای درمان‌های کوتاه‌‌مدت بیماری‌های زخم معده و زخم اثنی‌عشر و همچنین بازگشت اسید به مری استفاده می‌شود. از این دارو برای درمان‌های طولانی‌مدت بیماری‌های ازوفاژیت فرسایشی و ترشح بیش‌ازحد معده نیز استفاده می‌شود. چنانچه این دارو طبق تجویز پزشک مصرف نشود، عواقب خطرناکی خواهد داشت.

اگر احساس کردید که به‌اشتباه، بیش‌از‌حد از این قرص مصرف کرده‌اید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. اما اگر علائم مسمومیت دارویی در شما شدید بود، به‌سرعت خود را به بخش اورژانس بیمارستان برسانید.

اگر یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید، به‌محض اینکه یادتان آمد، قرص‌تان را مصرف کنید. اما اگر یک تا دو ساعت قبل از نوبت مصرف داروی بعدی، یادتان آمد، صبر کنید و در ساعت موردنظر یک عدد قرص بخورید. هرگز دو عدد قرص را با هم مصرف نکنید، چرا که عوارض جانبی خطرناکی به‌دنبال خواهد داشت.

وقتی درد معده‌تان برطرف شد و علائم بازگشت اسید به مری را نداشتید، دیگر نیازی به مصرف این دارو نیست.

هنگام مصرف قرص امپرازول بسیار مهم است که به موارد زیر توجه کنید:

این دارو قابل‌تمدید است و برای تهیهٔ دوبارهٔ آن مجبور نیستید نسخه دیگری از پزشک دریافت کنید. پزشک‌تان تعداد دفعاتی را که می‌توانید این دارو را از داروخانه تهیه کنید، روی نسخه‌تان می‌نویسد.

پزشک‌تان درهنگام تجویز این دارو، باید مطمئن شود که به برخی از بیماری‌ها مبتلا نیستید و می‌توانید بدون مشکل، از این دارو استفاده کنید. موارد زیر توسط پزشک بررسی خواهند شد:

می‌توان از داروخانه‌ها این دارو را تهیه کرد و چنانچه شما نسخهٔ پزشک را همراه داشته باشید، می‌توانید با استفاده از بیمه، این دارو را تهیه کنید.

داروهای دیگری ساخته شده‌اند که می‌توانند به‌جای امپرازول مصرف شوند و بیماری‌تان را درمان کنند. در این خصوص باید با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

اگر هرکدام از علائم حساسیتی فوق را داشتید، فورا به پزشک‌ مراجعه کنید و پس از آن مصرف این دارو را قطع و داروی بازدارندهٔ پمپ پروتون دیگری مصرف کنید. چنانچه با وجود حساسیت قرص امپرازول را مصرف کنید، ممکن است در خطر مرگ قرار بگیرید.

افراد مبتلا به مشکلات کبدی: این دارو می‌تواند روی عملکرد کبد اثر بگذارد. اگر به بیماری‌های شدید کبدی مبتلا هستید، حتما آن را با پزشک‌تان درمیان بگذارید.

هدف این مقاله فراهم آوردن اطلاعاتی کلی درمورد قرص امپرازول و معرفی آن به شماست. اما از آنجا که این دارو می‌تواند روی افراد مختلف، اثرات متفاوتی بگذارد، نمی‌توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات دربرگیرندهٔ تمام عوارض جانبی موجود این دارو باشد. این اطلاعات جایگزین مشورت‌های پزشکی با پزشک معالج‌تان نیست و شما همیشه باید با توجه به داروها، ویتامین‌ها و داروهای گیاهی و مکمل‌ها و دیگر داروهای مصرفی‌تان با متخصص مشورت کنید. تمام اطلاعاتی که در این مقاله مطرح شده‌اند، بسته به شرایط بیمار متفاوت خواهند بود و نباید مصرف این دارو را در همه حال ایمن، مؤثر یا مناسب برای تمام بیماران دانست و درخصوص تمام این موارد باید نظر پزشک معالج را جویا شد.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

جاهای دیدنی کرمانشاه؛ دیدنی‌های دیار فرهاد

علائم دیابت در زنان؛ خطرات و راه‌های درمان آن

درمان جوش صورت با گلاب؛ ۱۱ روش فوق‌العاده برای درمان جوش

تزریق پی آر پی (PRP)؛ موارد استفاده، روش انجام و عوارض جانبی آن

جاهای دیدنی بندر انزلی؛ آرامش خوش‌رنگ سرزمین دریا

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

بهترین هتل های جهان؛‌ ۲۵ هتل حیرت‌انگیز دنیا

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *