عوارض پرتو درمانی سرطان رحم

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است




تقریبا نیمی از افراد مبتلا به سرطان، پرتودرمانی را به عنوان بخشی از بره درمانی خود تجربه کرده اند. شیمی درمانی و پرتودرمانی از رایج ترین روش های درمان سرطان محسوب می شوند.

 

عوارض پرتو درمانی سرطان رحم

همچنین از پرتودرمانی برای درمان بیماری های خوش خیم و برخی بیماری های تیروئید و یا برخی از بیماری های خونی استفاده می شود.

 

اهداف از انجام پرتودرمانی چه می باشد؟

1- درمان: پرتو درمانی با هدف درمان سرطان، به تنهایی و یا همراه با روش های درمانی دیگر مانند عمل جراحی و یا شیمی درمانی استفاده می شود.

 

2- کنترل: پرتو درمانی ممکن است برای کنترل سرطان و یا کوچک تر کردن تومور و یا توقف انتشار آن به مناطق دیگر بدن (متاستاز) مورد استفاده قرار بگیرد.

 

3- کمک به درمان های دیگر: پرتو درمانی قبل از روش های درمانی دیگر(neoadjuvant)  و یا بعد از ان (adjuvant) ، مانند جراحی و یا شیمی درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این کار، تاثیر بهتر راهکارهای درمانی می باشد.

 

4- تسکین علائم: پرتو درمانی اغلب می تواند منجر به از بین رفتن علائم سرطان، مانند درد یا خونریزی در بیمار شود و به او کمک می کند تا هر چه زودتر احساس بهبودی کند.

 

تذکر : در برخی از انواع سرطان ها، پزشک تشخیص می دهد تا قبل از جراحی، برای فرد پرتودرمانی صورت بگیرد تا در اثر تابش اشعه به تومور، مقداری از حجم و اندازه آن کاسته شود و طی عمل جراحی راحت تر بتوان تومور را برداشت.

 

پرتودرمانی چگونه انجام می شود ؟

معمولا پرتودرمانی به دو روش انجام می گیرد :

1- پرتو درمانی خارجی (خارج از بدن) : در این روش از دستگاه شتاب دهنده خطی استفاده می کنند تا پرتوهای با انرژی بالا را بر روی تومور متمرکز کنند. این روش پرتودرمانی بدون درد می باشد. این روش باید طی چند روز انجام بگیرد تا تاثیر خود را اعمال کند .

2- پرتودرمانی داخلی (داخل بدن): در این روش، قطعه ای کوچک از مواد رادیواکتیو به طور موقت در نزدیکی سلول های سرطانی قرار داده می شود و یا مایع رادیواکتیو به فرد داده می شود تا آن را ببلعد و یا به بدن او تزریق می شود. این روش پرتودرمانی نیز معمولا بدون درد است، اما چون مقداری تهاجمی می باشد، ممکن است سبب ایجاد ناراحتی فرد شود.

 

تذکر: نوع پرتودرمانی و طول دوره درمان، به شرایط بیمار و نوع سرطان و چگونگی پیشرفت و محل تومور در بدن بستگی دارد. در مورد بعضی تومورها، پرتودهی به نواحی غیرسرطانی برای جلوگیری از رشد مجدد سلول های سرطانی صورت می گیرد.


پرتودرمانی چگونه کار می کند؟


پرتوهایی که در پرتودرمانی مورد استفاده قرار می گیرند، انرژی بالایی دارند به طوری که می توانند DNA  سلول های سرطانی را تخریب کنند و منجر به مرگ و نابودی آنها شوند. این تاثیر دائمی می باشد.

 

عوارض پرتودرمانی کدامند؟

علاوه بر تخریب DNA  سلول های سرطانی، سلول های سالم نیز برای مدتی از بین می روند، اما دوباره تجدید می شوند.

 

از شایع ترین عوارض این روش درمانی می توان به درد، خستگی، ریزش مو، عفونت ها، بی اشتهایی، تهوع و عوارض پوستی اشاره کرد که معمولا چند هفته پس از پرتودرمانی ادامه دارند و خوشبختانه پس از طی این مدت برطرف می شوند.

 

در موارد بسیار نادر، عوارض پرتودرمانی طولانی مدت می باشد، مثلا در برخی از انواع سرطان ها، تاثیرات سوئی که بر ناحیه لگن می گذارد، می تواند عوارض جدی مانند نازایی را در فرد ایجاد کند.

 

با وجود عوارض جانبی پرتودرمانی، به علت کیفیت بالای این روش درمانی در درمان انواع سرطان ها، هنوز هم این روش از راهکارهای درمانی موثر در درمان سرطان ها محسوب می شود و تقریبا از هر 1 مورد بیمار سرطانی ، 4 نفر آنها تحت پرتودرمانی قرار می گیرند.

 

راهکارهای درمانی مورد استفاده در درمان انواع سرطان ها معمولا شامل پرتودرمانی، شیمی درمانی و جراحی می باشد که به عوامل متعددی از جمله پروسه درمانی، نوع و اندازه تومور و محل آن در بدن بستگی دارد.

 

عوارض پرتو درمانی سرطان رحم

به افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به انواع سرطان ها را دارند، توصیه می شود که حتما تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند و آزمایش های غربالگری را هر چند وقت یک بار انجام دهند و با علایم اولیه سرطان ها آشنا باشند تا به محض مشاهده کوچک ترین علامت مشکوک، به پزشک متخصص مراجعه کنند و در صورت تشخیص به موقع، اقدامات لازم درمانی انجام بگیرد.

همان طور که می دانید تشخیص زودهنگام سرطان، گامی موثر در درمان آن می باشد.

 

فردی که پرتودرمانی انجام می دهد، با چه افراد متخصصی در این زمینه برخورد دارد؟

– متخصص سرطان شناس (انکولوژیست) : متخصصی که طول دوره درمان و میزان اشعه های وارده را برای بیمار تجویز می کند و موظف است که عوارض جانبی موقتی و دائمی آن را برای بیمار توضیح دهد.

 

– رادیولوژیست : فردی که روش پرتودرمانی تجویز شده توسط متخصص سرطان شناس را برای بیمار اجرا می کند.

 

– فیزیک دان پرتو : فردی که میزان اشعه و کمیت و کیفیت آن را بررسی می کند و اطمینان می دهد که این روش درمانی مورد تایید می باشد. همچنین کنترل دستگاه برای انتقال مقدار صحیح پرتو به محل تومور در بدن را انجام می دهد.

 

– متخصص تغذیه : بره غذای متناسب با شرایط بیمار را تنظیم می کند تا هر چه سریع تر دوره درمان طی شود و بهبودی برای فرد حاصل شود.

 

– مددکار اجتماعی، روانشناس، متخصص فیزیوتراپی و کار درمانی : بیمار را در ارائه خدمات پشتیبانی به او راهنمایی می کنند.

 

– دوزیمتریست : شخصی که دوز کامل و دقیق پرتو را مشخص می کند.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

رادیوتراپی عوارضی هم دارد؟

چگونه طی پرتودرمانی سرطان مراقب خودتان باشید؟

چطور موقع پرتودرمانی مراقبت پوست خود باشیم؟

  


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

در این مقاله به مرور کلی سرطان رحم، روش های تشخیص سرطان رحم و درمان آن می پردازیم. جهت دسترسی سریعتر به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید:

فهرست
سرطان رحم چیست؟
علائم سرطان رحم چیست؟
چگونه سرطان رحم تشخیص داده می شود؟
روش های دیگر تشخیص سرطان رحم
سرطان رحم چگونه درمان می شود؟ عوارض پرتو درمانی سرطان رحم


 

سرطان آندومتر که همچنین سرطان رحم یده می شود نوعی سرطان است که در رحم شروع می شود. سرطان آندومتر هنگامی رخ می دهد که سلول های غیر طبیعی در مخاط رحم (آندومتر) شروع به رشد غیر قابل کنترل می کنند. 


 

خون ریزی واژینال غیر طبیعی پس از یائسگی و یا حتی قبل قاعدگی علامت اصلی ابتلا به سرطان آندومتر است. اگر دچار خونریزی واژینال پس از یائسگی خود شدید، به سرعت باید به پزشک مراجعه کنید.
برای آشنایی با سرطان رحم و عوامل موثر در ایجاد این بیماری، مقاله زیر را مطالعه کنید.


بخوانید: آشنایی با علائم سرطان رحم



 

هیچگونه آزمایش خون یا عکسبرداری نمی تواند به طور صد در صد تشخیص سرطان آندومتر را تایید کند. آزمایشاتی که پس از تشخیص سرطان آندومتر انجام می شود برای اطمینان از این مورد است که آیا بیمار می تواند تحت درمان قرار گیرد و هم اینکه پیشرفت درمان مورد بررسی قرار گیرد.

یکی از زمینه های تخصصی که خانم دکتر ذاکرین (جراح و متخصص زنان) در آن تبحر دارند، شناسایی و درمان سرطان آندومتر (رحم) است. شما می توانید جهت کسب اطلاعات در این زمینه با شماره 2144463475 تماس بگیرید.

تست های روتین خون شامل آزمایش خون و آنزیم کبدی و کلیوی و شمارش سلول های خونی برای بررسی کلی سلامت فرد و توانایی وی برای تحمل جراحی و دیگر درمان ها انجام می شود.


 

• سونوگرافی واژینال: سونوگرافی روشی است که در طی آن امواج صوت برای ضبط تصویر اندام داخلی استفاده می شوند. سونوگرافی واژینال بدون درد و ایمن است. سونوگرافی اغلب تومور رحمی را نشان می دهد اما یافته هایش همیشه قطعی نیست. روش های تصویربرداری دیگری شامل موارد زیر نیز ممکن لازم شوند:
• سی تی اسکن: معمولا سی تی اسکن ناحیه لگن انتخاب می شود. سی تی اسکن جزئیات بیشتری را به صورت دو بعدی نشان می دهد.
• MRI ناحیه لگنی: این روش، روش دیگری برای انجام تصویر برداری است و جزئیات بیشتری را به صورت سه بعدی نشان می دهد.
• رادیوگرافی قفسه سینه: در صورت احتمال متاستاز به ریه
• اسکن استخوان: در صورت احتمال متاستاز به استخوان ها 


 

آزمایش های تشخیصی که می توانند به شناسایی سرطان رحم کمک کنند شامل موارد زیر هستند:

• بیوپسی آندومتر: اگر فرد مشکوک به سرطان باشد، نمونه ای از آندومتر از طریق بیوپسی گرفته می شود. بیوپسی برداشتن تکه بسیار کوچکی از بافت بدن است. این بافت زیر میکروسکوپ از لحاظ موارد غیر طبیعی و سرطان مورد بررسی قرار می گیرد. معمولا پزشک زنان این بیوپسی را انجام می دهد و نمونه را به آزمایشگاه پاتولوژی می فرستد. رایج ترین روش برای دستیابی به بافت آندومتر، وارد کردن یک لوله بسیار نازک درون آندومتر از طریق دهانه رحم است. بیوپسی معمولا در مطب پزشک انجام می شود و تنها چند دقیقه به طول می انجامد. اغلب، نتایج بیوپسی آندومتر تشخیص دهنده قطعی سرطان است.

• کورتاژ تشخیصی: اگر نتایج بیوپسی آندومتر متقاعد کننده نباشند، روشی به کورتاژ تشخیصی انجام می شود. در طی این متد، پزشک ابزار نازکی را از طریق دهانه رحم باز شده عبور می دهد و بافت آندومتر را می تراشد. بافت برداشته شده به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شود. این روش معمولا به صورت سرپایی انجام می شود و نیازمند بی حسی یا بیهوشی عمومی است. زنان اغلب حس ناراحتی کمی پس از این عمل دارند و نیازمند مدت زمان بهبود کوتاهی هستند.


جهت کسب اطلاعات در این مورد میتوانید مقاله زیر را مطالعه کنید:


کورتاژ تشخیصی چیست و چگونه انجام می شود؟

• هیستروسکوپی: گاهی اندوسکوپی برای هدایت بیوپسی آندومتر یا کورتاژ تشخیصی به کار می رود. این دستگاه دارای لوله نازکی است که در انتهای خود دوربین دارد. لوله از طریق دهانه رحم وارد رحم می شود. تصاویری از آندومتر به مانیتور فرستاده می شود. هیستروسکوپی به پزشک امکان مشاهده رحم در حین برداشتن بافت نمونه از آندومتر را می دهد.


لینک ویژه: آشنایی با هیستروسکوپی و هزینه آن

خانم دکتر ذاکرین به عنوان یکی از معدود متخصصانی در تهران هستند که گواهیه رسمی انجام عمل هیستروسکوپی را دارند. ایشان چندین سال است در زمینه شناسایی و درمان بیماریهای زنان فعال هستند و بیش از صد عمل هیستروسکوپی را تاکنون در بیمارستانهای مختلف تهران انجام داده اند. پیشنهاد می کنیم جهت اطلاع از هزینه عمل هیستروسکوپی با مطب خانم دکتر ذاکرین به شماره 2144463475 تماس بگیرید.


 

جراحی، درمان اصلی سرطان رحم در زنان است. جراحی معمولا شامل برداشتن رحم (هیسترکتومی) اغلب همراه با برداشتن تخمدان ها (اوفورکتومی) و گره های لنفاوی (لنفکتومی) است. برای زنانی که سرطان رحم به دیواره رحم هجوم برده باشد، درمان های دیگری هم باید انجام شوند:

• رادیوتراپی (پرتودرمانی): رادیوتراپی از پرتوهای با انرژی زیاد (همانند اشعه ایکس) برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند. پرتودرمانی برای مراحل دوم، سوم و چهارم سرطان به کار می رود اگرچه تصمیم استفاده از رادیوتراپی بستگی به گستردگی بیماری دارد. رادیوتراپی معمولا بعد از جراحی برای کشتن هرگونه سلول سرطانی باقیمانده در بدن به کار می رود. پرتودرمانی اغلب برای زنانی که نمی توانند به دیگر دلایل پزشکی تحت جراحی قرار گیرند، به عنوان جایگزین جراحی به کار می رود. عوارض اصلی رادیوتراپی شامل خستگی، اسهال و تکرر ادرار، سوزش در هنگام ادرار و واکنش موضعی پوست ناحیه پرتودرمانی شده است.

• شیمی درمانی: شیمی درمانی از داروهای قوی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند. مزیت شیمی درمانی این مورد است که می تواند به سلول های سرطانی در هر نقطه از بدن حمله کند. عیب اصلی شیمی درمانی عوارض آن شامل تهوع، ریزش مو، خستگی، کم خونی، افزایش ریسک ابتلا به عفونت، آسیب به دیگر اندام ها مانند کلیه است. شیمی درمانی معمولا برای درمان سرطان پیشرفته آندومتر به کار می رود. اگرچه شیمی درمانی موجب بهبود بیماری می شود، سرطان بیماران اغلب عود می کند.


• هورمون درمانی: هورمون درمانی استفاده از هورمون ها برای مبارزه با سلول های سرطانی است. هورمون درمانی معمولا در سرطان آندومتر متاستاز داده و پیشرفته به کار می رود.

برای دریافت مشاوره از خانم دکتر ذاکرین و یا رزرو نوبت برای روزهای آینده می‌توانید با شماره 2144463475 تماس حاصل فرمایید.

برای کسب اطلاعات درباره مراحل پیشرفت سرطان، احتمال عود بیماری و روش های پیشگیری از عود مقاله زیر را مطالعه کنید.


بخوانید: آیا سرطان رحم کشنده است؟ 

اگر در مورد این مقاله سوال یا ابهامی دارید در بخش کامنتهای زیر همین مقاله بپرسید. خانم دکتر ذاکرین در اسرع وقت جوابگوی سوال شما خواهند بود. برای دریافت پاسخ خود به همین صفحه مراجعه کنید.


 

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :


عوارض پرتو درمانی سرطان رحم


شنبه ها
11 صبح تا 5 عصر


یکشنبه ها
11 صبح تا 8 شب


سه شنبه ها
11 صبح تا 8 شب


پذیرش تنها و تنها با دریافت وقت قبلی



نوبت دهی با تلفن گویا


21-42198555


تماس با منشی و نوبت دهی فوری


(شنبه تا چهارشنبه ساعت 1 تا 18)


21-44463475


پیجی مفید با بیش از 1 هزار فالوئر


لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

آدرس مطب: اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7


تلفن گویا جهت نوبت دهی:         21-42198555


تماس با منشی جهت نوبت دهی فوری:     44463475-21


بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

تقریبا ۲.۸ درصد زنان در زندگی خود حداقل یک‌ بار به سرطان رحم مبتلا می‌شوند، در صورت تشخیص زودهنگام و درمان به موقع، احتمال از ۵ سال زنده‌ ماندن به بیش از ۹۵ درصد می‌رسد. پس اگر سرطان رحم دارید، یا یکی از نزدیکان شما از این بیماری رنج می‌برد داشتن اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند راحت‌تر با آن کنار بیایید. این مقاله را بخوانید تا ببینید چه عواملی باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می‌شوند، نشانه‌ها، راه‌های تشخیص و راه‌های درمان آن کدام‌ است.عوارض پرتو درمانی سرطان رحم

علائم سرطان رحم:

اندومتر بافت پوشش رحم است، رحم اندامی ماهیچه‌ای و توخالی در لگن زنان است که جنین در آن رشد می‌کند. در اکثر زنانی که باردار نیستند،‌ رحم تقریبا ۷.۵ سانتی‌متر است. بخش پایین‌تر و باریک‌تر رحم گردن رحم دارد که به واژن ختم می‌شود.

سرطان اندومتر با سرطان ماهیچه‌های رحم که به آن سارکوم رحم می‌گویند، متفاوت است.

هر آنچه خطر ابتلای به بیماری را افزایش دهد عامل خطرساز است. داشتن یکی از عوامل خطرساز به این معنی نیست که حتما سرطان می‌گیرید، و نداشتن این عوامل به این معنی نیست که سرطان نمی‌گیرید. اگر فکر می‌کنید در معرض خطر هستید با دکتر خود تماس بگیرید. عوامل خطرساز برای سرطان اندومتر شامل این موارد می‌شوند:

سرطان اندومتر ممکن است در بیماران مبتلا به سرطان سینه ایجاد شود که در حال درمان با تاموکسیفن هستند. بیماری که از این دارو استفاده می‌کند باید هر سال معاینه لگن انجام دهد و اگر خونریزی واژن داشت (یه جز خونریزی پریود) فورا به پزشک خود اطلاع دهد. زنانی که فقط از استروژن استفاده می‌کنند (هورمونی که می‌تواند روی رشد برخی سرطان‌ها تاثیر بگذارد) در معرض ابتلا به سرطان اندومتر قرار دارند. استفاده از استروژن به همراه پروژسترون (یک هورمون دیگر) خطر ابتلا به این سرطان را در زنان افزایش نمی‌دهد.

این موارد و سایر علائم و نشانه‌ها ممکن است به خاطر سرطان اندومتر یا سایر بیماری‌ها به وجود بیایند. اگر این علائم را دارید به پزشک خود مراجعه کنید:

چون سرطان اندومتر در داخل رحم شروع می‌شود، معمولاً با آزمایش پاپ اسمیر مشخص نمی‌شود. به همین دلیل، باید با نمونه‌برداری از بافت اندومتر و بررسی آن در زیر میکروسکوپ، وجود سلول‌های سرطانی را تعیین کرد. می‌توان یکی از این اقدامات زیر را انجام داد:

سایر آزمایش‌ها و فرایندهایی که برای تشخیص سرطان اندومتر به کار می‌رود:

پیش بینی بیماری (شانس بهبودی) و گزینه‌های درمان به این موارد بستگی دارد:

سرطان اندومتر تا حد زیادی قابل درمان است. بعد از تشخیص این نوع سرطان، با انجام آزمایشاتی معلوم می‌شود سلول‌های سرطانی در داخل رحم یا در بخش‌های دیگر بدن پخش شده‌اند یا خیر. فرایند تشخیص انتشار سلول‌های سرطانی در داخل رحم یا بخش‌های دیگر، مرحله‌بندی دارد. اطلاعات حاصل از این فرایند، مرحله‌ی بیماری را تعیین می‌کند. دانستن مرحله‌ی بیماری برای بره‌ریزی درمان اهمیت دارد. آزمایشات و فرایند‌های خاصی در مرحله‌بندی به کار می‌روند. معمولا برای تعیین میزان پیشرفت سرطان، هیسترکتومی (جراجی برداشتن رحم) انجام می‌دهند.

در فرایند مرحله‌بندی از شیوه‌های زیر استفاده می‌کنند:

سرطان ممکن است از طریق بافت‌ها، سیستم لنفاوی و خون پخش شود:

سرطان ممکن است از نقطه‌ی آغاز خود در سایر بخش‌های بدن پخش شود. به انتقال سرطان به بخش‌های دیگر بدن متاستاز می‌گویند. سلول‌های سرطانی از نقطه‌ی آغاز (تومور اولیه) جدا می‌شوند و از طریق سیستم لنفاوی یا خون به جاهای دیگر می‌روند. تومور متاستاز شده از همان نوع تومور سرطانی اولیه است. برای مثال، اگر سرطان اندومتر به ریه منتقل شود، سلول‌های سرطانی در ریه در واقع سلول‌ سرطان رحم هستند. این بیماری سرطان اندومتر متاستاز شده است نه سرطان ریه.

در مرحله‌ی اول سرطان فقط در رحم قرار دارد. مرحله‌ی اول بر اساس اینکه سرطان چقدر پیشرفت کرده به دو مرحله تقسیم می‌شود، ۱A و ۱B.

در مرحله‌ی دوم سرطان به بافت‌های مجاور پخش شده، ولی به خارج از رحم منتقل نشده است.

در مرحله‌ی سوم سرطان به خارج از رحم و گردن رحم منتقل شده، ولی به خارج از لگن نرسیده است. مرحله‌ی سوم بر اساس اینکه سرطان چقدر در داخل لگن پخش شده باشد به مرحله‌های مختلف تقسیم می‌شود: ۳C، ۳B، ۳A

در مرحله‌ی چهارم سرطان به خارج از لگن منتقل شده است. مرحله‌ی چهارم بر اساس اینکه سرطان چقدر پیشرفت کرده به دو مرحله تقسیم می‌شود، ۴A و ۴B.

به زمانی می‌گویند که سرطان بعد از درمان، دوباره عود می‌کند (برمی‌گردد). سرطان ممکن است دوباره به رحم بازگردد، یا در لگن، گره‌های لنفی در شکم و سایر بخش‌های بدن ظاهر شود.

انواع مختلف درمان برای بیماران مبتلا به سرطان اندومتر در دسترس هستند. برخی درمان‌ها استاندارد هستند (درمان‌های کنونی)، و برخی از آنها در مرحله‌ی آزمایشات بالینی قرار دارند. درمان‌های آزمایشی بالینی، درمان‌های تحقیقاتی هستند که برای بهبود درمان‌های کنونی، یا برای دستیابی به اطلاعات جدیدی در مورد درمان‌های جدید سرطان به کار می‌روند. وقتی آزمایشات بالینی نشان دهند درمان جدید بهتر از درمان‌های استاندارد است، آن شیوه‌ به درمان استاندارد تبدیل می‌شود. بیماران باید درباره‌ی شرکت در آزمایشات بالینی فکر کنند. برخی از این آزمایشات فقط برای بیمارانی به کار می‌روند که هنوز درمان خود را شروع نکرده‌اند.

جراحی (برداشتن سرطان در یک عمل جراحی) معمول‌ترین درمان برای سرطان اندومتر است. ممکن است فرایند‌های زیر در جراحی موارد استفاده قرار بگیرند:

حتی اگر دکتر تمام سلول‌های سرطانی که در هنگام حراجی می‌تواند ببیند، بردارد، باز هم ممکن است بعد از جراحی به برخی بیماران پرتودرمانی یا هورمون‌درمانی تجویز کنند تا سلول‌های باقی‌مانده‌ نیز از بین بروند. این نوع درمان پس از جراحی با هدف کاهش خطر بازگشت سرطان صورت می‌گیرد و درمان کمکی دارد.

در پرتودرمانی برای معالجه‌ی سرطان از اشعه‌ی رادیویی با انرژی بالا یا سایر انواع پرتو استفاده می‌کنند تا سلول‌های سرطانی را بکشد یا رشد آنها را متوقف کند. دو نوع پرتودرمانی وجود دارد:

روش اجرای پرتودرمانی به نوع و مرحله‌ی سرطان بستگی دارد. پرتودرمانی‌های داخلی و خارجی برای درمان سرطان اندومتر استفاده می‌شوند و ممکن است برای تسکین بیماری، کاهش علائم و افزایش کیفیت زندگی بیمار نیز به کار رود.

در شیمی‌درمانی برای معالجه‌ی سرطان از داروهایی استفاده می‌کنند که رشد سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کند، این درمان یا سلول‌ها را می‌کشد یا تقسیم آنها را متوقف می‌کند. وقتی شیمی‌درمانی از طریق خوراکی یا تزریق وریدی یا عضلانی انجام می‌گیرد، دارو وارد جریان خون می‌شود و می‌تواند به سلول‌های سرطانی در تمام بخش‌های بدن برسد (شیمی‌درمانی سیستمیک). وقتی شیمی درمانی مستقیما در داخل مایع نخاعی، یک اندام یا حفره برنی مانند شکم قرار داده می‌شود، دارو روی سلول‌های سرطانی آن بخش از بدن تاثیر می‌گذارد (شیمی‌درمانی موضعی). روش انجام شیمی درمانی به نوع و مرحله‌ی سرطان بستگی دارد.

در هورمون‌درمانی با حذف هورمون‌ها یا از بین بردن تاثیر آنها، رشد سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کنند. غده‌های بدن هورمون‌ها را تولید و آنها را وارد جریان خون می‌کنند. برخی از هورمون‌ها باعث می‌شوند بعضی سلول‌های سرطانی در بدن رشد کنند. اگر آزمایشات نشان دهند سلول‌های سرطانی در مناطق پذیرنده‌ی هورمون‌ها (دریافت‌کننده‌ها) شکل گرفته‌اند، می‌کوشند با استفاده از دارو، جراحی یا پرتودرمانی، تولید هورمون‌ها را کاهش دهند یا تاثیر آنها را از بین ببرند.

درمان پیولوژیک درمانی است که از سیستم دفاعی بیمار استفاده می‌کند تا با سرطان مبارزه کند. موادی که بدن تولید می‌کند یا در آزمایشگاه ساخته می‌شوند به بدن کمک می‌کنند دفاع طبیعی خود را بر علیه سرطان تقویت کند، جهت دهد، و یا بازیابی کند. این نوع از درمان سرطان، بیوتراپی یا ایمونوتراپی دارد.

این بخش به درمان‌هایی می‌پردازد که در آزمایشات بالینی مورد بررسی قرار می‌گیرند. ممکن است همه‌ی درمان‌های مورد آزمایش در این بخش گنجانده نشده باشند.

نوعی از درمان است که با استفاده از دارو یا مواد دیگر، سلول‌های سرطانی را کشف و به آنها حمله می‌کند بدون اینکه به سلول‌های طبیعی آسیب بزند. آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و بازدارنده‌های تیروزین کیناز دو نوع درمان هدفمند هستند که در درمان سرطان اندومتر مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

در شیوه‌ی درمانی آنتی‌بادی مونوکلونال از آنتی‌بادی‌هایی استفاده می‌کنند که در آزمایشگاه و از یک نوع سلول سیستم دفاعی بدن ساخته می‌شوند. این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند مواد روی سلول‌های سرطانی یا مواد طبیعی افزایش‌دهنده‌ی رشد سلول‌های سرطانی را شناسایی کنند. آنتی‌بادی‌ها به این مواد متصل می‌شوند و سلول‌های سرطانی را می‌کشند، رشد آنها را متوقف می‌کنند، یا از پیشرفت آنها جلوگیری می‌کنند. آنتی‌بادی‌های مونوکلونال به تنهایی یا به همراه دارو‌ها،‌سموم یا مواد رادیواکتیو تزریق می‌شوند تا این مواد را مستقیماً به سلول‌های سرطانی برسانند.عوارض پرتو درمانی سرطان رحم

بازدارنده‌های تیروزین کیناز دارو‌هایی برای درمان هدفمند هستند که سیگنال‌های کنترل‌کننده‌ی رشد تومور را متوقف می‌کنند. بازدارنده‌های تیروزین کیناز ممکن است به همراه سایر دارو‌های ضد سرطان یا به عنوان درمان کمکی به کار روند.

برای برخی بیماران، شرکت در آزمایشات بالینی ممکن است بهترین انتخاب برای درمان باشد. آزمایشات بالینی بخشی از فرایند تحقیقات در مورد سرطان هستند که به ما کمک می‌کنند بفهمیم آیا درمان‌های جدید برای سرطان بی‌ضرر و مؤثر هستند و آیا این درمان‌ها از درمان‌های استاندارد بهتر هستند یا نه.

بسیاری از درمان‌های استاندارد برای سرطان بر اساس آزمایشات بالینی قبلی تهیه شده‌اند. بیمارانی که در آزمایشات بالینی شرکت می‌کنند ممکن است درمان استاندارد را دریافت کنند، یا در میان افرادی باشند که تحت درمان جدید قرار می‌گیرند.

بیمارانی که در آزمایشات بالینی شرکت می‌کنند به درمان سرطان در آینده نیزکمک می‌کنند. حتی وقتی آزمایشات بالینی به درمان‌های مؤثر جدید ختم نمی‌شود نیز می‌تواند به سؤالات مهمی پاسخ بگوید و به پیشرفت تحقیقات کمک کند.

بیماران می‌توانند قبل، در حین و بعد از شروع درمان برای سرطان وارد آزمایشات بالینی شوند

برخی آزمایشات بالینی فقط بیمارانی را می‌پذیرند که هنوز درمان را شروع نکرده‌اند. سایر آزمایشات درمان‌ را برای بیمارانی امتحان می‌کنند که سرطان آنها بهتر نشده است. آزمایشات بالینی نیز وجود دارند که از بازگشت دوباره‌ی بیماری جلوگیری می‌کنند یا اینکه عوارض جانبی درمان سرطان را کاهش می‌دهند.

ممکن است به آزمایشات بعدی هم نیاز داشته باشید

برخی آزمایشات برای این انجام می‌شوند که سرطان یا مرحله‌ی پیشرفت آن را تشخیص دهند. برخی از این آزمایشات تکرار می‌شوند تا مشخص شود درمان‌ها چقدر مؤثر بوده‌اند. بر اساس نتایج این آزمایشات می‌توانیم تصمیم بگیریم درمان کنونی را ادامه دهیم، تغییر دهیم یا متوقف کنیم.

برخی از این آزمایشات حتی بعد از اتمام درمان هم گه‌گاه انجام می‌شوند. نتیجه‌ی این آزمایشات نشان می‌دهد تغییری در شرایط بیمار ایجاد شده، یا سرطان دوباره عود کرده یا نه. این آزمایشات معمولا آزمایشات بعدی یا چک-آپ دارند.

درمان مرحله‌ی اول سرطان رحم می‌تواند شامل این موارد شود:

با پزشک خود درمورد درمان‌های تحت آزمایشات بالینی که شاید برای شما مناسب باشند صحبت کنید.

درمان مرحله‌ی دوم سرطان اندومتر ممکن است شامل این موارد شود:

با پزشک خود درمورد درمان‌های تحت آزمایشات بالینی که شاید برای شما مناسب باشند صحبت کنید.

درمان مرحله‌ی سوم سرطان اندومتر ممکن است شامل این موارد ‌شود:

با پزشک خود درمورد درمان‌های تحت آزمایشات بالینی که شاید برای شما مناسب باشند صحبت کنید.

درمان مرحله‌ی چهارم سرطان اندومتر ممکن است شامل این موارد شود:

با پزشک خود درمورد درمان‌های تحت آزمایشات بالینی که شاید برای شما مناسب باشند صحبت کنید.

درمان سرطان رحم عود کرده ممکن است شامل این موارد شود:

با پزشک خود درمورد درمان‌های تحت آزمایشات بالینی که شاید برای شما مناسب باشند صحبت کنید.

برگرفته از: www.medicinenet.com

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

سلام من مدت تقریبا طولانیه ک خونریزی دارم رنگش قرمز و قهوه ایه واسه خاطر پریود نیست چون قبل از پریودم بود این خونریزی روز بروز هم داره میشه شکم درد و کمر درد هم دارم درضمن من ۲۳ سالمه میخاستم بدونم مشکلم چیه ممنون میشم جوابمو بدین

علائم عفونت واژن؛ علت، انواع و درمان عفونت واژن

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

درمان خارش واژن؛ بهترین درمان‌های خانگی و علت خارش واژن


جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

درمان سردرد با ماساژ؛ ۶ روش ماساژ و آموزش استفاده از نقطه های فشار

آموزش جامع ثبت آزمون GRE جنرال ۲۰۱۹ و کسب آمادگی برای آن

درمان کیست تخمدان؛ انواع روش‌های درمان و درمان خانگی

قانون ۲۰/۸۰ برای بهبود بهره وری و مدیریت زمان


علت درد پشت سر و راه‌های درمان آن

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹

برای کسب اطلاعات در مورد عوارض ناشی از گسترش سرطان دهانه رحم و درمان های مختلف برای این بیماری مطلب زیر را مطالعه کنید.

سرطان دهانه رحم می تواند به ساختارها و اندام های اطراف گسترش یابد. یک سرطان غیر تهاجمی به کارسینومای مهاجم در محل شناخته می شود. این بدان معنی است که توده سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن دسترسی پیدا می کنند.

سلول های سرطانی ممکن است از طریق عروق سیستم لنفاوی شما گسترش پیدا کنند. آنها ابتدا به گره های لنفاوی در لگن شما یا نزدیک آئورت شما، بزرگترین شریان در بدن، حرکت می کنند. این گره های لنفاوی لگنی و پاراآئورتیک لنفادنکتومی گره های لنفاوی بخشی یده می شوند، که در واقع نزدیک ترین گره لنفاوی به محل سرطان هستند.

از آنجا، سرطان می تواند اندام های دیگر گسترش یابد. این می تواند به استخوان و کبد شما حمله کند و همچنین می تواند بر ریه ها و مغز شما تأثیر بگذارد. عوارض سرطان مهاجم ممکن است شامل موارد زیر باشد:عوارض پرتو درمانی سرطان رحم

درد در هنگام رابطه جنسی

درد پشت

درد استخوان یا شکستگی

ترشح ادرار یا مدفوع از واژن

درد پا

از دست دادن اشتها

سرطان متاستاتیک میزان بقا کمتری را نسبت به سرطان غیر تهاجمی دارد.

علاوه بر عوارض ناشی از سرطان دهانه رحم، درمان بیماری نیز می تواند با عوارض جانبی جدی همراه باشد. عوارض جانبی درمان ممکن است در بعضی موارد نتیجه معکوس دهند. قبل از درمان، مهم است که در مورد خطر عوارض جانبی با پزشک خود صحبت کنید.

ممکن است بخواهید قبل از شروع درمان، تشخیص دومی نیز داشته باشید. اگر شما قصد بچه دار شدن دارید باید بدانید که یکی از عوارض مهم این درمان ها ناباروری است.

گزینه های درمان سرطان دهانه رحم شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی است که هر یک از عوارض جانبی خود را دارد.

عوارض جانبی مرتبط با جراحی بستگی به نوع عمل جراحی دارد. به طور کلی، عمل جراحی کمتر، عوارض جانبی کمتری دارد.

هیسترکتومی

هیسترکتومی حذف رحم شما است. شما پس از هیسترکتومی نمی توانید باردار شوید.

اگر تخمدانها نیز در حین جراحی برداشته شوند، وارد یائسگی می شوید. تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی می تواند به کاهش علائم یائسگی کمک کند. این علائم معمولا در طول زمان کاهش می یابد.

خطر جراحت مثانه در طول عمل جراحی وجود دارد، اما موارد ادراری معمولا موقت هستند.

هیسترکتومی بر توانایی شما در احساس لذت جنسی تاثیر نمی گذارد. با این حال، بعضی از زنان پس از این عمل جراحی، روحیه رابطه جنسی ندارند.

بیوپسی مخروطی

این بیوپسی شامل جراحی با حذف بافتی از دهانه رحم به وسیله یک قطعه مخروطی شکل است. مقدار بافت خارج شده بستگی به شدت سرطان دارد. این روش می تواند به ساختار دهانه رحم آسیب برساند و بارداری را به مدت طولانی به تعویق اندازد. همچنین خطر زایمان زودرس یا سقط جنین را افزایش می دهد.

پرتو درمانی می تواند عوارض جانبی فراوانی را ایجاد کند. اثرات جانبی کوتاه مدت عبارتند از:

خستگی

ناراحتی معده

روده های سست

حالت تهوع

استفراغ

عوارض جانبی که ممکن است بعد از پایان درمان ادامه یابد عبارتند از:

خشکی واژن

مقاربت دردناک

یائسگی زودرس

مشکلات ادرار کردن

سوزش واژن و اندام تناسلی

پرتو درمانی همچنین می تواند سبب ایجاد زخم در واژن شود. این می تواند منجر به یک وضعیت به تنگی واژن شود. این تنگ شدن یا کوتاه شدن واژن شما می تواند مشکلاتی را در طول رابطه جنسی ایجاد کند. همچنین می تواند معاینات پزشکی را نیز دشوار کند.

تنگی مجرا را می توان از طریق کشیدگی منظم بافت های واژن در طی و پس از درمان جلوگیری کرد. برای این منظور می توانید از دیلاتور استفاده کنید. مقاربت جنسی نیز می تواند به عنوان درمان استفاده شود.عوارض پرتو درمانی سرطان رحم

رژیمهای مختلف شیمی درمانی دارای مجموعه خاصی از عوارض احتمالی آن هستند. به طور کلی، برخی از عوارض جانبی شایع شیمی درمانی عبارتند از:

خستگی

تهوع و استفراغ

از دست دادن اشتها

ریزش مو

زخم های دهانی

افزایش خطر ابتلا به عفونت

افزایش خونریزی یا کبودی

تنگی نفس

این عوارض جانبی معمولا بعد از درمان به پایان می رسد.

گزینه های درمان بسیاری برای سرطان دهانه رحم وجود دارد. همه افراد به درمان به یک شیوه پاسخ نمی دهند. مهم است که به طور گسترده در مورد بره درمان خود با دکتر خود صحبت کنید و احتمالا نظر دوم را دریافت کنید.

بعدی

قبلی


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز همکار کاکرین ایران می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

عوارض پرتو درمانی سرطان رحم

© 219 All Rights Reserved | Cochrane Iran Associate Centre

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *