عوارض پرتو درمانی سرطان حنجره

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

مقدمه

سرطان حنجره (به انگلیسی: کارسینومای حنجره carcinoma) با توجه به نقش های مختلف حنجره (گفتار، حفاظت تنفسی، بلع) همیشه فرآیندی پیچیده و بحث برانگیز بوده است. دانش گسترده ای از الگوهای تکثیر تومورها و روش های درمانی گوناگون برای بررسی و درمان سرطان حنجره ضروری می باشد. در این بخش سعی بر این است که سرطان حنجره و انواع آن معرفی گردد و روش هایی که معمولا برای ارزیابی و درمان سرطان به کار می روند ارائه شوند.

فهرست

عوارض پرتو درمانی سرطان حنجره

ابتدا تعریفی مختصر از سرطان ارائه می گردد. سرطان اصطلاحی ست که به مجموعه بیماری ‌هایی اطلاق می‌ شود که از تکثیر مهارنشده سلول‌ ها پدید می‌آیند. سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند و به میزان بسیار زیادی تکثیر می شوند.

سرطان حنجره (کارسینومای حنجره) یکی از انواع سرطان های سروگردن می باشد و هر سال بیش از ۱۲۰۰۰ مورد جدید سرطان حنجره در آمریکا تشخیص داده می شود که اکثریت آن ها در مردان دیده می شود. سرطان حنجره حدود ۱٫۳ درصد از کل تومورهای جدید تشخیص داده شده در بدن و حدود ۲۰ درصد از کل سرطان های سر و گردن را تشکیل داده است.

افزایش سرطان حنجره با افزایش مصرف الکل و سیگار، رابطه مستقیم دارد. همچنین قرار گرفتن در معرض اشعه رادیویی و مواد آلوده کننده محیط همچون نیکل، گاز موستارد (خردل)، محصولات چوبی و کودهای شیمیایی می تواند یک عامل سبب شناسی برای سرطان حنجره باشند.

بازگشت اسید معده (رفلاکس) و پاپیلوما هم می توانند با تومور مرتبط باشند. پاپیلوما توموری است که در نتیجه عملکرد یک نوع ویروس ایجاد می شود و هم در کودکان و هم در بزرگسالان مشاهده می شود. برای آن که پیش آگهی (پیش‌بینی آینده یک بیماری) مطلوبی در انتظار بیمار باشد، قطع مصرف الکل و سیگار یا کاهش مصرف آن ها ضروری می باشد. این بیماری معمولا یک بیماری متعلق به سنین بالا است.

سرطان حنجره می تواند قابل پیشگیری باشد. با تشخیص زودهنگام زخم های کوچک تر، فرصتی برای نجات و پیشگیری سریع از پیشرفت سرطان به وجود می آید. پس ارزیابی مداوم زخم حنجره ای یک امر ضروری است.

قسمت سفید رنگ روی چین های صوتی در سمت راست تصویر (فلش زرد رنگ)، توده سرطانیست.

علایم سرطان حنجره به طور مفصل در مقاله ی علایم سرطان حنجره توضیح داده شده است. به طور مختصر چنانچه هر یک از علائم زیر را بیش از دو هفته مشاهده کردید جهت بررسی به پزشک مراجعه فرمایید:

در ارزیابی اولیه، متخصص وجود صدای غیر طبیعی را در فرد حس می کند و اگر عوامل خطرزای دیگری وجود داشت، ارزیابی های بیشتری را انجام می دهد. برای ارزیابی بیشتر، میتوان از لارینگوسکوپی انعطاف پذیر استفاده کرد.

در این نوع ارزیابی، یک تیوب نورانی که از داخل بینی به سمت گلو هدایت می شود. بیمار در حین این عمل هوشیار است. یک داروی بی حس کننده به داخل بینی فرد اسپری میشود. این روش کمتر از یک دقیقه زمان میبرد. همچنین این اطلاعات می تواند برای زمان درمان ذخیره شود.

در ارزیابی های بعدی ممکن است فرد را در اتاق عمل بیهوش کنند و با استفاده از آندوسکوپ (وسیله‌ای است که سر آن حاوی لنزی است که ناحیه مورد بررسی را به وضوح روی نمایشگر نشان می‌دهد.) حنجره، مری و نای را بررسی کنند.

مطمئن ترین راه تشخیص سرطان، بافت برداری (بیوپسی) است. قطعه کوچکی از بافت منطقه ای که غیر طبیعی به نظر می رسد، بریده می شود و این نمونه در آزمایشگاه در زیر میکروسکوپ قرار گرفته و علائم سرطان در آن ارزیابی می شود. همچنین از روش های تصویر برداری مانند MRI نیز می توان برای ارزیابی و تشخیص استفاده نمود.

برای درمان این بیماری از مداخله های شیمی درمانی، پرتودرمانی، عمل جراحی و یا ترکیبی از این سه روش استفاده می شود. عمل جراحی نیز می تواند از برداشتن حنجره واقع در بالای دریچه نای، برداشتن نیمی از حنجره، برداشتن حنجره به صورت نیمه کامل تا برداشتن حنجره به صورت کامل را دربرگیرد.

برداشتن حنجره یا لارنجکتومی چیست؟

پرتو درمانی با استفاده از اشعه ایکس برای کشتن سلولهای سرطانی و کوچک کردن تومور انجام می شود . تابش پرتو ها از دو روش پرتو درمانی خارجی و داخلی صورت می گیرد. در روش پرتو درمانی خارجی دستگاه در خارج بدن قرار دارد و پرتو ساطع می کند و در روش پرتو درمانی داخلی مواد پرتوزا (رادیوایزوتوپ ) توسط لوله های پلاستیکی نازک درمحل سلولهای سرطانی قرار می گیرند.

شیمی درمانی یکی از روش‌های درمان سرطان یا کاهش شدت آن با استفاده از برخی داروهای خاص است. کار اصلی این داروهای خاص از بین بردن سلول‌های بیمار بدون صدمه به قسمت های اطراف است. البته شیمی درمانی اثراتی هم بر روی برخی سلول‌ها و بافت‌های بدن می گذارد؛ مانند ریزش موهای بدن، خشک شدن پوست و لاغری. در صورت لزوم متخصصان از ترکیب شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده می کنند.

در سمت چپ تصویر (فلش سفید رنگ) ، توده سرطانی دیده می شود.

حنجره یا جعبه صدا اندام تولیدکننده صوت در بدن است. تارهای صوتی نیز در این ناحیه قرار دارند. حنجره براساس محل قرار گیری تارهای صوتی به سه بخش کلی تقسیم می گردد: قسمت بالای تارهای صوتی، قسمتی که تارهای صوتی در آن جا قرار دارند و قسمت پایین تارهای صوتی که به نای (مسیر تنفسی) متصل است.
درمانگران معمولا از سیستم مرحله ای برای بیان مراحل سرطان و گزارش نتایج نهایی استفاده می کنند.

در T1 «جراحی» و «پرتودرمانی» قرار دارد. پرتودرمانی به نسبت جراحی کمتر به مشکلات بلع و گفتار منجر می شود.

در T2 و T3 «جراحی + پرتودرمانی» قرار دارد. پرتودرمانی نسبت به جراحی اولویت دارد.

در T4 «جراحی + پرتودرمانی» یا « پرتودرمانی + شیمی درمانی» قرار دارد. در این مرحله مورد دوم یعنی شیمی درمانی نتایج بهتری داشته است.

تومورها را براساس محل قرارگیری به سه گروه تقسیم بندی می کنیم: تومورهای فوق چاکنای، تومورهای چاکنای، تومورهای زیر چاکنای. چاکنای درواقع همان سطح تارهای صوتی می باشد.

به تومورهایی که در قسمت بالایی تارهای صوتی قرار گرفته اند، تومورهای فوق چاکنای گویند. این نوع تومور می تواند در درون غضروف ها یا درون بافت های عمیق تر منتشر شود. بیمارانی با سرطان حنجره فوق چاکنایی می توانند با علایمی مانند مزه تلخ در گلو، تغییر صدا مثل خشن شدن صدا، اختلال بلع و بلع دردناک، درد گوش، بوی بد دهان، کاهش وزن یا بزرگ شدن و تورم گردن مواجه شوند.

همچنین صدای این افراد فهوم می شود. در این افراد معمولا تومورها به غدد لنفاوی (اندام بیضی شکل از دستگاه ایمنی بدن و حامل مایع لنف) متاستاز پیدا می کنند. (به گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر، متاستاز گفته می‌شود.)

به تومورهایی که قسمت تارهای صوتی را درگیر کرده اند، تومورهای چاکنای گفته می شود. معمولا این تومورها در سطح تارهای صوتی گسترده می شوند و کمتر به صورت عمقی گسترده می شوند. تقریبا همه ی بیماران با تومور چاکنای تاریخچه ای از مصرف سیگار دارند.

رایج ترین علامت تومور چاکنای، گرفتگی صدا است. در مواردی که تومور پیشرفت کرده است علایم تلخی گلو، اختلال بلع و بلع دردناک، خلط خونی، انسداد راه هوایی، گوش درد و سرفه ی خشک نیز همراه گرفتگی صدا مشاهده می شود. غیاب ارتعاش تارهای صوتی نشانگر احتمال افزایش وجود سرطان است.

روش های مختلفی برای درمان این نوع تومور وجود دارد. یکی از این روش ها، کوردکتومی cordectomy است. کوردکتومی یعنی برداشتن کامل تارهای صوتی و عضله صوتی. زمانی استفاده می شود که تحرک تارهای صوتی مشکل دارد و تیروئید ورم کرده یا جایی که تومور به سمت بالا یا پایین منتشر شده است.

همچنین در مواردی که تومورهای پیشرفته وجود دارند و به حرکت تارهای صوتی صدمه می زنند، جراحی کامل حنجره صورت می گیرد.

به تومورهایی که در قسمت پایینی تارهای صوتی قرار دارند، تومورهای زیر چاکنای گفته می شود. این تومورها از گسترده شدن تومورهای چاکنای به وجود می آیند. تومور اولیه زیرچاکنایی نادر است.

از علایم آن می توان به انسداد راه هوایی و گرفتگی صدا اشاره کرد. جراحی تومورهای زیرچاکنای همیشه نیاز به برداشتن کامل حنجره دارند. البته گاهی بعضی تومورها که از چاکنای به سمت زیرچاکنای گسترده شده اند با جراحی نصف حنجره برطرف می شوند.

به طور کلی امروزه در حیطه سرطان حنجره درمان های گسترده ای صورت می گیرد. گفتاردرمانگران به عنوان عضوی از تیم درمانی در بهبود کیفیت زندگی بیماران نقش مهمی دارند.

در مقاله ی “گفتاردرمانی در سرطان حنجره به درمان این اختلال به تفصیل پرداخته شده است ( گفتار درمانی چیست؟ ). با وجود بررسی های انجام شده در این زمینه، سرطان حنجره همچنان به عنوان یک چالش بالینی پیچیده مطرح می شود.

عوارض پرتو درمانی سرطان حنجره

شما می توانید سوالات خود را در قسمت ها ارسال نمایید و یا از بخش “مشاوره تخصصی رایگان به ارتباط مستقیم با متخصصین تیم توان درمان بپردازید.

توان درمان به مدیریت محمدجواد راشدی در سال 1396 با هدف ارائه بهترین خدمات توانبخشی و درمانی در سراسر کشور تاسیس شده است. فعالیت تیم توان درمان در حیطه گفتاردرمانی، کاردرمانی، اعضای مصنوعی، فیزیوتراپی، روانشناسی و مشاوره، مددکاری اجتماعی می باشد. پشتیبانی توان درمان بصورت تمام وقت پاسخگوی مشکلات و سوالات کاربران می باشد.

قوانین و مقررات


Only fill in if you are not human

کلیه حقوق متعلق به توان درمان می باشد. 1396 -1397 All Rights Reserved © 217 – 219 Tavandarman.com

خانم هستم

آقا هستم


 

 

URL: http://goums.ac.ir/journal/article-1-26-fa.html

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

حنجره جعبه‌ی تولید صداست که در بالای نای قرار گرفته است و با استفاده از لوله‌ای مخصوص به‌ لارینگوسکوپ (laryngoscope) معاینه می‌شود. سرطان حنجره معمولا در افراد بالای ۵۰ سال اتفاق می‌افتد. خطر ابتلا به این نوع سرطان در افراد سیگاری است، اما با ترک سیگار، به‌میزان زیادی احتمال ابتلا به سرطان حنجره در این افراد کاهش می‌یابد. ایجاد خشونت صدا یکی از علائم مهم سرطان حنجره محسوب می‌شود. سرطان حنجره معمولا با روش‌هایی مثل پرتودرمانی و جراحی قابل‌درمان است و درصورت پیشرفت بیماری می‌توان از شیمی‌درمانی استفاده کرد. اما میزان موفقیت این روش‌های درمانی علاوه‌بر اندازه و محل قرارگیری تومور، به سن و میزان سلامت بیمار بستگی دارد. در این مطلب با سرطان حنجره، عوامل ایجادکننده و روش‌های درمان آن آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

عوارض پرتو درمانی سرطان حنجره

سرطان حنجره (که به آن سرطان گلو هم می‌گویند) اصطلاحی عمومی است که به ایجاد سرطان در ناحیه‌ی حلق یا حنجره اشاره دارد. مانند سایر انواع سرطان‌، سلول‌های سرطانی به‌سرعت رشد می‌کنند و بعد از ایجاد تومور، می‌توانند به بافت‌های دیگر گلو مهاجرت (متاستاز) کنند.

بعضی از محققان سرطان حنجره را زیرمجموعه‌ای از سرطان مری می‌دانند. سرطان مری می‌تواند علائمی مثل سوزش و درد (فشار) در ناحیه‌ی گلو را ایجاد کند که این درد می‌تواند تا مری و معده گسترش پیدا کند. سرطان مری هم می‌تواند علائم، نشانه‌ها و روش‌های درمانی مشابه با سرطان حنجره داشته باشد.

براساس تحقیقی که در مرکز سرطان‌شناسی آمریکا در سال ۲۰۱۷ انجام شد، حدود ۱۳۳۶۰ مورد جدید از افراد مبتلا به سرطان حنجره و ۳۶۶۰ مورد مرگ گزارش شده است. براساس محل قرارگیری و مرحله‌ی سرطان، تا پنج سال شانس زنده‌ماندن وجود دارد. هرقدر سرطان در مراحل ابتدایی‌تر باشد شانس زنده‌ماندن خواهد بود.

علائم و نشانه‌های سرطان حنجره در افراد مختلف متفاوت است و معمولا نشانه‌ی ویژه‌ای برای آن وجود ندارد. درصورتی‌که تومور سرطانی بسیار کوچک باشد و به‌سرعت پیشرفت نکند، احتمالا علائمی نخواهد داشت. بعضی‌ اوقات کمی التهاب یا تغییر رنگ مختصری در ناحیه‌ی گلو تنها نشانه‌ی غیرمعمول وجود سرطان است. درصورتی‌که سرطان به‌سرعت گسترش پیدا کند علائمی ایجاد می‌شود که هر فرد مبتلا، حداقل یک یا دو مورد از آن‌ها را خواهد داشت:

البته وجود این عوامل نشانه‌ی قطعی برای وجود سرطان حنجره نیست، اما هرقدر تعداد این علائم در فردی باشد احتمال ابتلا به سرطان حنجره می‌شود و بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک خود مراجعه کند.

هرچند علت اصلی ایجاد سرطان حنجره مشخص نیست، اما بعضی جهش‌های ژنتیکی سبب می‌شوند تا سلول‌ها به‌صورت غیرمعمول رشد کنند و به تومور تبدیل شوند. این سلول‌های سرطانی می‌توانند گسترش یابند و به مناطق دیگر مهاجرت کنند. سیگار کشیدن، عفونت پاپیلومای انسانی (HPV) و تماس با مواد سمی مثل آزبست یا مصرف مقدار زیاد الکل می‌تواند ازجمله عوامل ایجادکننده‌ی این جهش‌های ژنتیکی باشد.

بعضی از عوامل خطر برای ایجاد سرطان حنجره با سبک زندگی افراد ارتباط مستقیمی دارد. برای مثال سیگار کشیدن یا مصرف سایر محصولات دارای تنباکو، مصرف بیش‌ازحد الکل و کمبود ویتامین A می‌تواند خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش دهد. قرارگیری در معرض آزبست، رعایت‌نکردن بهداشت دهان و دندان و به‌ویژه ابتلا به HPV که نوعی ویروس انسانی است، از عوامل خطرناک است.

بررسی سوابق زندگی فرد (به‌خصوص درصورت وجود عوامل خطر) و آزمایشات بالینی به پزشک کمک می‌کند تا احتمال وجود سرطان را بهتر تشخیص دهد. همچنین انجام آزمایشات اضافی می‌تواند به تشخیص بهتر کمک کند که از جمله‌ی آن می‌توان به تصویربرداری مثل سی‌تی اسکن، ام‌آرآی (MRI)، پِت اسکن‌، عکس‌برداری از قفسه‌ی سینه، لارینگوسکوپی و بلع باریوم اشاره کرد که همه‌ی این روش‌ها می‌تواند اطلاعات مفیدی از موقعیت و میزان گسترش سرطان به پزشک بدهد، نمونه‌برداری یا بیوپسی از تومور هم به تشخیص نهایی سرطان حنجره کمک می‌کند. نمونه‌برداری می‌تواند از طریق جراحی در ناحیه‌ی گلو و فروکردن سوزن به داخل تومور یا با استفاده از اندوسکوپی انجام شود.

مراحل سرطان حنجره با سیستم تی‌ان‌ام (TNM) تعیین می‌شود.

تمام این مراحل در کنار یکدیگر میزان پیشرفت بیماری را نشان می‌دهند. بعد از مرحله‌ی صفر (که تومور در یک منطقه قرار دارد و هنوز به سلول‌های اطراف منتقل نشده است)، سایر مراحل با حروف یونانی به صورت مرحله‌ی ۱ تا ۴ (I تا IV ) نشان داده می‌شود. هرچه اعداد کوچک‌تر باشند به این معنی است که سرطان در مراحل ابتدایی‌تر قرار دارد و کمتر گسترش پیدا کرده است و اعداد بزرگ‌تر، مثل مرحله‌ی ۴ (IV) نشان‌دهنده‌ی پیشرفت و گسترش بیماری است.

معمولا برای معالجه‌ی سرطان حنجره یک گروه درمانی برای فرد بیمار تشکیل می‌شود و متخصصان زیر در آن حضور دارند:

این گروه متخصص بهترین روش را برای درمان یا کنترل بیماری و کاهش علائم آن انتخاب می‌کنند و به بیمار و خانواده‌ی او کمک می‌کنند که با کمی تغییر در سبک زندگی و با وجود بیماری، بهتر زندگی کنند.

درمان سرطان حنجره به‌میزان گسترش و پیشرفت بیماری وابسته است. معمولا درمان‌ها به‌شکلی طراحی می‌شود که هر فرد بتواند شانس بهبودی بیشتری داشته باشد و توانایی خوردن، صحبت‌کردن و داشتن یک زندگی سالم و معمول برای هر فرد درنظر گرفته می‌شود. برای این منظور ممکن است که از یک یا چند روش استفاده شود. از میان این روش‌ها می‌توان به جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی، پروتون‌درمانی، درمان‌های هدفمند و آزمایشات بالینی مشترک برای درمان سرطان اشاره کرد که دررابطه با هرکدام توضیح مختصری آورده شده است:

عوارض جانبی استفاده از روش‌های درمانی برای افراد مختلف متفاوت است. اما از عوارض معمول می‌توان به التهاب غشای مخاطی، خشکی دهان، تغییر پوست (به‌خصوص بعد از پرتودرمانی)، حالت تهوع و استفراغ ( به‌خصوص بعد از شیمی‌درمانی)، خستگی، گلودرد، سختی در بلع، افزایش مخاط چسبنده، کم اشتهایی، ازدست‌دادن چشایی، ریزش مو و سختی تنفس اشاره کرد. در بسیاری از بیماران، عوارض جانبی بعد از چند هفته یا چند ماه از بین می‌رود اما در تعداد کمی از بیماران این عوارض برای همیشه باقی خواهند ماند.

هرچند روش خانگی برای درمان قطعی سرطان حنجره وجود ندارد، اما استفاده از بعضی روش‌ها می‌تواند به کاهش علائم سرطان در بعضی از بیماران کمک کند. در زیر به تعدادی از این روش‌ها اشاره می‌شود:

بیماران باید قبل از انجام این روش‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنند.

روش‌های درمانی برای افراد مبتلا به سرطان حنجره ادامه‌دار است. افراد مبتلا به حمایت‌های توان‌بخشی مثل گفتار درمانی یا درمان‌های جسمی و حرفه‌ای نیاز دارند. تعداد کمی از بیماران به جراحی‌های اضافی مثل جراحی ترمیمی و کاشت دندان نیازمند هستند. علاوه‌براین آسیب‌شناسی گفتاری، شنوایی‌سنجی و توان‌بخشی در بلع ممکن است موردنیاز باشد.

پیش‌بینی‌ها برای بیماران مبتلا به سرطان حنجره بسته‌به مرحله‌ی سرطان و محل قرارگیری آن متفاوت است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بسته‌به نوع سرطان و مرحله‌ی آن، تا پنج سال احتمال زنده‌ماندن افراد وجود دارد. بیشترین شانس زنده‌ماندن مربوط به سرطان چاکنای (گلوتی) با احتمال ۹۰ درصد و بدترین نوع مربوط به سرطان هایپوفارنکس (Hypopharenx) با حدود ۵۳ درصد شانس زنده‌ماندن است. البته در هر دو مورد، بیماری در مرحله‌ی ابتدایی یعنی مرحله‌ی یک (I) است. تا جایی که مربوط به علم است تمام توان خود را برای درمان این بیماری به کار خواهد گرفت اما بخش مهم‌تر روحیه بیمار، اشتیاق و امید به زندگی است که گاهی می‌تواند به طرز حیرت‌آوری با هر رنج و دردی مقابله کند و دست آخر پیروز میدان باشد.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

عوارض پرتو درمانی سرطان حنجره

سلام ممنونم بخاطر مطلبتون اما یک سوال منظور از اینکه بعداز پیش بینی احتمال زندگی تا پنج سال هست چیه ؟ حتی پس از تشخیص و درمان تا پنج سال میتونه زنده باشه ؟ معذرت میخوام بخاطر سوالم چون یکم برام مبهم هست

ممنونم، بسیار عالی

از لطف شما متشکرم

ممنون از مطالبی که می گذارید

از لطف شما ممنونم

خواص خوراکی ها

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

درمان سردرد با ماساژ؛ ۶ روش ماساژ و آموزش استفاده از نقطه های فشار

آموزش جامع ثبت آزمون GRE جنرال ۲۰۱۹ و کسب آمادگی برای آن

درمان کیست تخمدان؛ انواع روش‌های درمان و درمان خانگی

قانون ۲۰/۸۰ برای بهبود بهره وری و مدیریت زمان


علت درد پشت سر و راه‌های درمان آن

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

بهترین برد گیم های دنیا؛ ۳۰ بازی جذاب برای تقویت هوش و ذهن

آکنه کیستیک، نوع شدیدی از آکنه است که به صورت برآمدگی های حساس، بزرگ و قرمز رنگی در عمق پوست ظاهر می شوند. آکنه کیستیک دردناک است و به سختی درمان می شود و در صورت ماندگاری طولانی به مدت چند ماه، باعث بروز لکه هایی بر روی پوست می شوند. درمان های موثر عبارتند از ایزوترتینوئین خوراکی، قرص های ضدبارداری و رتینوئید موضعی. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام به بررسی آکنه کیستیک می پردازیم و راه های درمان

در این مقاله از بخش دندانپزشکی دکتر سلام،  بعضی از راه های طبیعی سفید کردن دندان را که شما شنیده اید، پیشنهاد می کنم. همچنین بررسی می کنیم هر متد شامل چه چیزهایی می شود، چطور روی دندان هایتان اثر می گذارد و ریسک های ممکن آن را چک می کنیم. اگر شما دنبال این نوع سفید کردن هستید، احتمالا دلایلی وجود داشته است: می خواهید بدانید که جایگزین طبیعی به جای استفاده از مواد شیمیایی مثل هیدروژن پراکسید وجود دارد یا خیر. می خواهید

علائم لوسمی یا سرطان خون ممکن است در ابتدا بسیار خفیف بوده و شامل خستگی، تب غیر قابل توضیح، درد شکم،  سردرد، خونریزی زیاد (مانند خونریزی بینی)، کاهش ناخواسته وزن و عفونت ‌های مکرر باشد. با این حال، این علائم ممکن است به دلیل طیف وسیعی از علل رخ دهند. اگر مرتبط با سرطان خون باشد، علائم ممکن است به نوعی از بیماری که در حال حاضر وجود دارد اشاره کند، اما علائم بسیاری با هم تداخل دارند و نشان دهنده این مورد خاص نیستند.

در مورد جراحی پلک یا بلفاروپلاستی  چه می دانید؟ چه کسانی کاندید مناسبی برای این جراحی هستند؟ با عوارض این جراحی آشنایی دارید؟ آیا می دانید پس از جراحی چه کارهایی باید انجام دهید و چه مراقبت هایی لازم است؟ عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی ، یک روش جراحی است که به وسیله اصلاح پوست، چربی یا ماهیچه در آن ناحیه، ساختار پلک را تغییر می دهد.  در این مقاله از بخش زیبایی و چشم پزشکی دکتر سلام، تمام چیزهایی را که شما باید قبل

در مورد روش های درمانی جوش های سرسیاه چه می دانید؟ چگونه میتوان جوش های سرسیاه بینی، چانه و حتی کمر را از بین برد؟ جوش های سرسیاه برآمدگی های کوچکی روی پوست هستند که به هنگام بسته شدن منافذ به وجود می آیند. هر کدام از منافذ بدن دارای یک کیسه مویی بسیار ریز و غده ای می باشد که چربی ترشح می کند، ماده ای که به آبرسانی و نرمی پوست کمک می کند. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست وموی دکتر

عوارض پرتو درمانی سرطان حنجره

آکنه کیستیک، نوع شدیدی از آکنه است که به صورت برآمدگی های حساس، بزرگ و قرمز رنگی در عمق پوست ظاهر می شوند. آکنه کیستیک دردناک است و

بیماری سپسیس (مسمومیت خون) یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که به علت پاسخ بدن به سم عفونت ایجاد می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که

سرطان کبد یک بیماری خاموش و خطرناک است که در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد. اولین علائم سرطان کبد معمولا با گسترش بیماری ظاهر می‌شوند اما علائمی مبهم

در مورد خیریه کودکان فرشته‌ اند چه می دانید؟ این خیریه به تازگی اردویی در سیستان و بلوچستان دائر کرده بود که گزارش این عمل خیرخواهانه را در

در صورت داشتن نارسایی قلبی ، اینکه بدانید در معرض چه نشانه ها و علائمی قرار دارید، مهم است. با توجه به علائم خود، می توانید به پزشک

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *