عوارض قرصهای ضد بارداری اچ دی

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

طبقه بندی مارتیندل : هورمون های جنسیطبقه بندی درمانی : هورمون ها و جایگزین های سنتزی &gt داروهای ضد بارداری

قرص ضد بارداری اچ دی (با ‌های تجاری OVOCEPT – HD وContraceptive HD-IH) معمولاً به عنوان داروی خوراکی پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود اما مصرف‌های دیگر نیز دارد. این فراورده دارای هر دو ترکیبات استروژنی و پروژستینی است.

قرص ضد بارداری HD عمدتاً به منظور جلوگيري از بارداري به كار مي رود، ولي براي پيشگيري از بروز سرطان تخمدان يا آندومتر، كاهش كيست هاي تخمداني، بيماري خوش خيم فيبروكيستيك پستان، منظم ساختن دوره قاعدگي، كاهش فشارهاي روحي قبل از قاعدگي و كاهش تعداد دفعات قاعدگي دردناك نيز مفيد مي باشد.


تركيبات استروژني(اتينيل استراديول) و پروژستيني(لوونورژسترل) موجود در اين فرآورده با مهار ترشحLH و FSH و حذف پيك LH در ميانه سيكل، سطوح استروئيدهاي آندروژن را كاهش داده و مانع رها شدن تخمك مي گردند. درضمن مانع لانه گزيني تخمك و انتقال تخمك بارور شده در لوله هاي رحمي مي گردند. در عين حال با تغيير ضخامت مخاط گردن رحم، عبور اسپرم را مكن مي سازند.

اين تركيب به‌خوبی از راه خوراكي جذب شده، تركيبات استروژني و پروژستيني موجود در آن عمدتاً در كبد متابوليزه و از طريق ادرار دفع مي گردند. نيمه عمر لوونورژستر حدود 16 ساعت و اتينيل استراديول 27-13 ساعت مي باشد.



مصرف این دارو در حاملگی اکیداً ممنوع است و جزء داروهای گروه X است. ممکن است منجر به مرگ یا نقص عضو جنین شود.

اين دارو در صورت وجود يا سابقه بيماري هاي ترومبوآمبليك، بيماري هاي عروقي مغز، سكته قلبي، بيماري شريان كرونر، بالا بودن مادرزادي چربي هاي خون، سرطان پستان شناخته شده يا قابل پيش بيني، سرطان دستگاه تناسلي زنانه و يا ساير سرطان هاي وابسته به هورمون، خونريزي مهبلي تشخيص داده نشده يا غير عادي، تومورهاي كبدي و نارسايي عملكرد كبد نبايد مصرف شود.

افزایش احتمال سرطان سینه ,بروز ترومبوآمبوليسم وريدي، زيادي فشار خون، بروز لكه هاي قهوه اي يا بی‌رنگ در پوست بدن، ورم ، افزايش حساسيت پستان‌ها ، افزايش شيوع بيماري هاي صفراوي و تشكيل سنگ كيسه صفرا، تهوع، استفراغ، سردرد ملايم يا سردردهاي ميگرني شديد، افزايش وزن، خونريزي هاي نظم طي دوره قاعدگي، آكنه و پرمويي از عوارض جانبي اين دارو هستند.





گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

با دلگرم همراه باشید تا با فواید و عوارض استفاده از قرص اچ دی آشنا شوید.

معمولاً به عنوان داروی خوراکی پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود اما مصرف‌های دیگر نیز دارد. این فراورده دارای هر دو ترکیبات استروژنی و پروژستینی است.این دارو در زنان جوان زیر ۲۰ سال و یا کسانی که می‌خواهند پیش از نخستین بارداری، مدتی طولانی دارو مصرف کنند توصیه نمی‌شود بلکه قرص ال دی توصیه می‌شود.

مصرف این دارو به مدت طولانی احتمال خطر بروز سرطان پستان را افزایش می‌دهد.امروزه مصرف نوع ال دی به دلیل داشتن هورمون کم‌تر دارای عوارض کمی است، متداول‌تر است. قرص HD به دلیل داشتن هورمون زیاد عوارض ومشکلات بیشتری دارد و غیر از موارد خاص تجویز نمی‌شود.

جلوگیری اورژانسی از حاملگی معمولاً دو صورت دارند:

مصرف قرص

قرص‌های پیش‌گیری اضطراری (ECPs) که در اصطلاح قرص فشار یا قرص صبح روز بعد (به انگلیسی: Morning-after Pill) یده می‌شوند، قرص‌هایی هستند که از لقاح و تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کنند.انواع قرص‌ها

ترکیبات قرص ال دی : :Ethinyl Estradiol .3 mg+ Levonorgestrel .15 mgترکیبات قرص اچ‌دی : :Ethinyl Estradiol .5 mg+ Levonorgestrel .25 mg

مزايای مصرف اچ دی

هر بسته حاوی ۲۱ قرص می‌باشد. اولین قرص را از روز سوم تا پنجم قاعدگی آغاز نمایید. در صورت اتمام خونریزی و یا ادامه خونریزی، در هر دو حال روزانه یك قرص مصرف كنید، تا بسته قرص تمام شود. بهتر است قرص را پس از شام و پیش از خواب میل نمایید تا عوارض گوارشی ایجاد نكند. پس از اتمام بسته قرص، هفت روز كامل قرص نخورید و در روز هشتم بسته بعدی را بدون توجه به‌روز شروع قاعدگی آغاز نمایید.

نكات مهم مصرف قرص جلوگیری از بارداری

• دو هفته‌ی اول از ماه اول قرص ، یک روش جلوگیری کمکی داشته باشید.• قرص‌های ضدبارداری را به‌صورت ناپیوسته، مثلاً یک ماه در میان یا دو ماه در میان مصرف نكنید.

در موارد زیر همزمان با مصرف قرص ال دی و اچ‌دی احتمال حاملگی وجود دارد :• ابتلا به اسهال و استفراغ شدید.• مصرف داروهای ضد سل و یا ضد تشنج.• مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی،‌مثل آمپی‌سیلین و تتراساسكلین.در هر یك از موارد فوق همزمان با مصرف قرص باید از یك روش پیشگیری دیگر، مثل كاندوم، استفاده كرد.

نکات مهم

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید


قرص‌های خوراکی پیشگیری از بارداری در دو شکل ال.دی و اچ.دی در بسته بندی‌های 21 عددی (سه هفته‌ای) در داخل داروخانه‌ها وجود دارد. البته مقدار هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون قرص‌هاي اچ.دي بسیار بالاتر از قرص‌هاي ال.دي است.

 این فراورده دارای هر دو ترکیبات استروژنی و پروژستینی است.این دارو در زنان جوان زیر ۲۰ سال و یا کسانی که می‌خواهند پیش از نخستین بارداری، مدتی طولانی دارو مصرف کنند توصیه نمی‌شود بلکه قرص ال دی توصیه می‌شود.

مصرف این دارو به مدت طولانی احتمال خطر بروز سرطان پستان را افزایش می‌دهد. امروزه مصرف نوع ال دی به دلیل داشتن هورمون کم‌تر دارای عوارض کمی است، متداول‌تر است. قرص HD به دلیل داشتن هورمون زیاد عوارض ومشکلات بیشتری دارد و غیر از موارد خاص تجویز نمی‌شود.


قدیمی‌ها می گویند: چاق‌تان می‌كنند!

اضافه وزن و چاقی یكی از شایع‌ترین عوارض این قرص‌هاست اما قرص‌های جدید ضد‌بارداری اغلب این عارضه را ندارند و مصرف قرص‌های قدیمی باعث چاقی می‌شوند. هنوز دقیقا معلوم نیست كه این اضافه‌وزن به‌خاطر مصرف پروژسترون است یا به دلیل افزایش اشتها اما معمولا چند ماه بعد از مصرف دارو به‌وجود می‌‌آید و با قطع‌كردن دارو از بین می‌‌رود.


این سردرد یعنی قطع دارو

كمی صبور باشید. معمولا این عارضه استفاده از قرص‌های ضد‌بارداری بعد از مدتی از بین می‌‌رود. بدن بعد از مدتی به این سطح از هورمون عادت می‌‌كند اما حساسیت در بالاتنه ممكن است كمی ادامه داشته باشد. متخصصان توصیه می‌كنند، تنها در صورتی كه سردرد میگرنی شدید دارید مصرف قرص را قطع كنید در غیراین‌صورت می‌توانید تنها با تغییر نوع دارو یا تغییر مارك داروی مصرفی ( كارخانه تولید‌كننده دارو) این عارضه را برطرف كنید.


اگر مشكل دارید

 كاهش میل جنسی با مصرف قرص‌های هورمونی یك عارضه طبیعی است كه ممكن است در بعضی از خانم‌ها به‌وجود بیاید. در این حالت بهتر است نوع قرص مصرفی عوض شود و از هورمون‌های ضد‌آندروژنی مانند پروژسترون كمتر استفاده شود. به جای آن می‌توان از هورمون‌هایی كه شبه تستوسترون هستند استفاده كرد. اگر هیچ‌كدام از این روش‌ها جواب نداد باید دركل روش پیشگیری را تغییر داد.


لكه‌های قهوه‌ای پوست شما

كلاسما‌ها لكه‌های قهوه‌ای رنگی هستند كه در بارداری یا در زمان مصرف قرص‌های هورمونی در فرد به‌وجود می‌‌آیند. این لكه‌ها ممكن است با قطع شدن قرص هم تا مدتی باقی بمانند اما می‌توان آن‌ها را با پمادهای موضعی مانند آزلاییك اسید از بین برد یا این‌كه قرص‌های هورمونی را از استروژن یا تركیبی به قرص‌هایی كه تنها حاوی پروژسترون هستند تغییر داد. در صورتی كه دچار این لكه‌ها شده‌اید تا مدتی از تابش مستقیم نور خورشید دوری كرده و همیشه ضد‌آفتاب مصرف كنید.


تغییرات خلق

 اگر واقعا احساس می‌كنید تغییرات روحی‌تان به‌ دلیل مصرف داروهای ضد‌بارداری است و علت دیگری وجود ندارد ممكن است مجبور شوید برای پیشگیری از یك روش غیرهورمونی مانند‌ آی‌یودی استفاده كنید. افسردگی‌هایی كه به دلیل مصرف قرص‌های هورمونی به‌وجود می‌‌آیند معمولا با تغییر مدل قرص از بین نمی‌روند. اگر كسی به خاطر خوردن این قرص‌های هورومونی دچار تغییر خلق شد معمولا با هر روش هورمونی دیگری هم گرفتار این عارضه خواهد شد. به‌همین‌دلیل پزشكان توصیه می‌كنند دركل پیشگیری‌های هورمونی در این افراد كنار گذاشته شوند اما اگر اصرار دارید كه به‌رغم این عارضه از قرص‌های ضد‌بارداری استفاده كنید بهتر است همراه با آن یك داروی ضد‌افسردگی ضعیف هم بخورید.


اگر دائما حالت تهوع دارید

حالت تهوع ابتدای مصرف این قرص‌ها دقیقا حالتی شبیه ماه‌های اول بارداری دارد و كمی طول می‌‌كشد از بین برود. برای این‌كه هنگام مصرف قرص‌های ضدبارداری كمتر دچار حالت تهوع شوید بهتر است این داروها را همراه با غذا مصرف كنید.

گاهی هم هورمون‌های استروژن و پروژسترون به‌صورت پچ یا همان چسب‌هایی كه روی پوست قرار می‌گیرند و به‌تدریج هورمون را در بدن آزاد می‌‌كنند، استفاده می‌شوند.در این حالت احتمال به‌وجود آمدن حالت تهوع است و بهتر است كه روش استفاده از این هورمون‌ها تغییر كند.

حالت تهوع ممكن است چند ماه طول بكشد و چون احتمال دارد كه با تهوع قرص هم از بدن دفع شود و روش جلوگیری از بارداری شكست بخورد توصیه می‌‌شود، در این حالت از روش پیشگیری دیگری استفاده كنید.


مشكل غیر قابل پیش‌بینی

لكه بینی یا دفع مقادیر كم خون در طول ماه و خارج از زمان عادت ماهانه یكی از بدترین عارضه‌های قرص‌های ضد‌بارداری است كه خانم‌ها از آن شكایت دارند. یكی از اصلی‌ترین شكایت‌های خانم‌ها در مورد لكه‌بینی این است كه قابل پیش‌بینی نیست و گاهی ممكن است باعث نگرانی هم شود. علت این مسئله این است كه با مصرف این هورمون‌ها لایه پوشاننده سطح رحم به حدی شكننده و نازك می‌‌شود كه با كمترین تغییری در مقدار هورمون‌ها كنده می‌‌شود و باعث خونریزی می‌‌شود. به همین علت است مصرف قرص‌های بارداری باعث سبك‌تر‌شدن خونریزی‌ها در زمان عادت ماهانه می‌‌شوند و گاهی اصلا باعث از بین رفتن عادت ماهانه در خانم‌ها می‌‌شوند اما كمی تغییر در مصرف این داروها یا مشكلات گوارشی حین مصرف آن‌ها می‌‌تواند باعث خونریزی شود. به همین علت یكی از روش‌های مقابله با این عارضه مصرف قرص‌ها در یك زمان مشخص در هر روز است تا تغییری در میزان هورمون‌ها در خون ایجاد نشود. در صورتی كه از قرص‌های با دوز هورمونی پایین استفاده می‌كنید و دچار خونریزی بین دوره ماهانه می‌شوید می‌توانید با مشورت با پزشك قرص‌های با دوز بالا مصرف كنید. حتما در مورد لكه‌بینی با پزشك‌تان مشورت كنید. گاهی خوردن یك داروی ضد‌التهاب مانند ایبوپروفن می‌‌تواند این مشكل را برطرف كند.

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید. نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *