عوارض فشار خون بالا در دوران بارداری

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

فشار خون بالا در بارداری که یکی از دغدغه‌های زنان باردار است، همیشه خطرناک نیست، اما گاهی‌ می‌تواند اثرات ناخوشایندی بر سلامتی مادر و نوزاد داشته باشد. با ما همراه باشید تا از علل بروز فشار خون در بارداری و روش‌های کنترل و پیشگیری از آن مطلع شوید.

عوارض فشار خون بالا در دوران بارداری

با توجه به یافته‌های «مؤسسه‌ی ملی قلب، ریه و خون» (NHLBI)، فشار خون بالا در دوران بارداری علت‌های مختلفی دارد:

سبک زندگی ناسالم ممکن است در دوران بارداری منجر به فشار خون بالا شود. داشتن اضافه وزن یا چاقی و نداشتن فعالیت از عوامل عمده‌‌ی ایجاد فشار خون بالا هستند.
احتمال بالا رفتن فشار خون در زنانی که اولین بارداری خود را تجربه می‌کنند است، اما خوشبختانه احتمال بروز فشار خون بالا در بارداری‌های بعدی بسیار کم می‌شود.
احتمال فشار خون بالا در زنانی که چندقلو باردار هستند است، چون بدن آنها تحت فشار بیشتری قرار دارد.
سن مادر نیز از عوامل مؤثر است، به همین دلیل زنان باردار بالای چهل سال در معرض خطر هستند.
طبق گزارش انجمن پزشکی باروری آمریکا (American Society for Reproductive Medicine)، استفاده از تکنیک‌های کمک‌باروری (مانند IVF) طی فرآیند لقاح، احتمال بالا رفتن فشار خون در زنان باردار را افزایش می‌دهد.
زنانی که قبل از بارداری فشار خون بالا دارند، نسبت به افراد دارای فشار خون طبیعی، در دوران بارداری‌ در معرض خطر هستند.

فشار خون را به صورت کسر فشار خون سیستولیک روی فشار خون دیاستولیک می‌خوانند

برای اینکه مشخص شود فشار خون «طبیعی» شما در دوران بارداری چقدر است، احتمالا پزشک در اولین ویزیت فشار خون‌تان را به عنوان فشار پایه اندازه می‌گیرد. سپس در هر ویزیت دوباره فشار خون شما را می‌گیرد و با فشار پایه مقایسه می‌کند.
فشار خون طبیعی معمولا نزدیک دوازده روی هشت میلی‌متر جیوه است.

فشار خون بالاتر از ۱۴ روی نه، یا فشار خونی که پانزده درجه بالاتر از فشار خون قبل از بارداری باشد، نگران‌کننده است.
در اوایل بارداری، معمولا از هفته‌ی پنجم تا اواسط سه ماهه‌ی دوم، ممکن است فشار خون کاهش پیدا کند زیرا هورمون‌های بارداری رگ‌های خونی را گشاد می‌کنند. در نتیجه، مقاومت در برابر جریان خون کاهش پیدا می‌کند.

برای تعیین پایین بودن فشار خون، عدد قطعی وجود ندارد، با این حال فشار خون پایین با علائمی همراه است:

در دوران بارداری، فشار خون ممکن است تغییر کند یا به سطح قبل از بارداری بازگردد. این تغییرات ممکن است به دلایل زیر باشند:

در اغلب موارد، فشار خون بالا در دوران بارداری تقریبا بلافاصله پس از زایمان از بین می‌رود. در صورتی که فشار خون پس از زایمان همچنان بالا بماند، پزشک ممکن است برای بازگشت به حالت طبیعی دارو تجویز کند.

روش‌های زیادی برای پیگیری فشار خون در طول حاملگی وجود دارد، از جمله:

اگر فشار خون پس از هفته‌ی بیستم بارداری همچنان ادامه پیدا کند، می‌تواند منجر به بروز عوارضی ار جمله پری‌اکلامپسی شود.

این بیماری می‌تواند باعث وارد آمدن آسیب جدی به اندام‌ها بدن، از جمله مغز و کلیه شود. پری‌اکلامپسی را به توکسمی یا فشار خون ناشی از بارداری نیز می‌شناسند. پری‌اکلامپسی همراه با تشنج تبدیل به اكلامپسی می‌شود که می‌تواند مرگبار باشد.

با مراقبت‌های کامل قبل از زایمان و ویزیت منظم دکتر، می‌توان علائم پری‌اکلامپسی را تشخیص داد. این علائم عبارتند از:

هلپ مخفف انگلیسی عبارت همولیز، افزایش آنزیم‌های کبدی و کاهش تعداد پلاکت‌‌ است. این مشکل وخیم و خطرناک می‌تواند یکی از عوارض پر‌ی‌اکلامپسی باشد. تهوع، استفراغ، سردرد و درد در ناحیه فوقانی شکم از نشانه‌های این سندروم است. از آنجایی که هلپ می‌تواند به شدت به اندام‌های حیاتی بدن آسیب برساند، برای سلامتی مادر و کودک و کاهش فشار خون نیاز به مراقبت‌های اورژانسی خواهد بود. در بعضی موارد حتی باید زایمان زودتر از موعد انجام شود.

فشار خون بالا در دوران بارداری می‌تواند بر میزان رشد کودک نیز تأثیر بگذارد و باعث شود وزن نوزاد هنگام تولد پایین باشد.

بر اساس مطالعات کنگره‌ی متخصصین زنان و زایمان آمریکا، دیگر عوارض فشار خون بالا عبارتند از:

دلایل خطرناک و رایج فشار خون بالا، مانند چاقی و سابقه‌ی فشار خون بالا را می‌توان از طریق رژیم غذایی و ورزش کاهش داد. البته در دوران بارداری، افزایش وزن اجتناب‌ناپذیر است. توصیه می‌شود زنان باردار با پزشک خود مشورت کنند تا بدانند چه میزان اضافه وزن طبیعی است.

رژیم‌های غذایی برای زنان باردار در هر فرد متفاوت است. با یک متخصص تغذیه صحبت کنید تا با توجه به قد و وزن‌تان برای شما بره‌ی تغذیه مناسب بنویسد.

مؤسسه‌ی ملی قلب، ریه و خون تأکید می‌کند برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا باید تمام اقدامات لازم را انجام دهید. باید از سیگار و الکل، که هر دو فشار خون را بالا می‌برند، دوری کنید.

بارداری باعث تغییر هورمون‌ها و تغییرات روانی و جسمی می‌شود. این تغییرات می‌تواند موجب استرس زن باردار شوند که به نوبه‌ی خود می‌تواند کنترل فشار خون بالا را دشوار‌تر کند. روش‌های کاهش استرس مانند یوگا و مراقبه را امتحان کنید.

مصرف بعضی از داروهای فشار خون رایج برای زنان باردار مناسب نیست.

هنگام بارداری از این داروها برای کاهش فشار خون استفاده نکنید:

این داروها به‌ویژه از طریق جریان خون به بدن نوزاد در حال تکامل منتقل می‌شوند و می‌توانند سلامتش را تحت تأثیر قرار دهند. همچنین این داروها می‌توانند خون را رقیق کنند، این عارضه بر توانایی مادر برای حفظ جنین اثر می‌گذارد.

متیلدپا (Methyldopa) و لبتالول (labetalol) هر دو داروهایی هستند که مصرف آنها برای کنترل فشار خون در دوران بارداری ضرری ندارند.

اگر در طول بارداری دچار فشار خون بالا شدید، حتما با پزشک خود در مورد چگونگی کنترل فشار خون صحبت کنید.

فشار خون بالا در دوران بارداری معمولا به مشکلات جدی منجر نمی‌شود. با این حال، اگر کنترل و درمان نشود، می‌تواند هم برای مادر و هم برای نوزاد خطرناک باشد. متأسفانه اختلالات فشار خون ناشی از فشار خون بالا دومین علت مرگ مادران در دوران بارداری در ایالات متحده است.

همیشه در مورد نگرانی‌های خود با دکتر خود صحبت کنید. بره‌ریزی برای مراقبت‌های قبل از زایمان می‌تواند تجربه‌ی بارداری سالمی را برایتان به ارمغان بیاورد.

قبل از اینکه باردار شوید در مورد عوامل و دلایل احتمالی فشار خون بالا تحقیق کنید و برای پایین نگه داشتن فشار خون در دوران بارداری اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید.

برگرفته از : healthline

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

عوارض فشار خون بالا در دوران بارداری

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

علائم عفونت واژن؛ علت، انواع و درمان عفونت واژن

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

علت تکرر ادرار در زنان؛ تشخیص و درمان خانگی تکرر ادرار در زنان


جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

کتاب قاف، بازخوانی زندگی آخرین پیامبر از سه متن کهن فارسی

ماتریس بازخورد؛ چطور از بازخوردها نهایت استفاده را ببریم؟

سردرد سینوسی؛ نشانه ها و راه‌های درمان آن

علت عزت نفس پایین؛ ۱۱ عادت اشتباه که عزت نفس شما را نابود می‌کند

خارش چشم؛ دلایل، تشخیص و راه‌های درمان خانگی و دارویی آن

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد

بهترین رمان های عاشقانه که حس عشق را در شما زنده می‌کنند

بهترین کشورها که پذیرای متقاضیان مهاجرت از طریق کار هستند

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟

معروف ترین موزه های جهان؛ ۱۰ موزه برتر جهان با آثار تاریخی حیرت‌انگیز

فشار خون بالا و بارداری لزوما یک ترکیب خطرناک نیستند.  داشتن فشار خون در بارداری نیاز به نظارت دقیق دارد.اگر فشار خون بالا دارید، قرار ملاقات پیش از مواجهه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که بارداری خود را کنترل می کند، بره ریزی کنید. همچنین با سایر اعضای تیم مراقبت بهداشتی خود، مانند پزشک خانواده یا متخصص قلب، ملاقات کنید. آنها ارزیابی می کنند که چقدر فشار خون بالا را مدیریت می کنید و تغییرات درمانی را که ممکن است قبل از بارداری لازم باشد را در نظر بگیرید،سعی کنید مطالب مربوط بهنشانه های شروع زایمان را مطالعه کنید و برای بررسی این مشکل با سایت سلام مادر تا انتها همراه باشید.

گاهی اوقات فشار خون بالا قبل از بارداری وجود دارد. در موارد دیگر، فشار خون بالا در دوران بارداری ایجاد می شود.

• فشار خون حاملگی زنان مبتلا به فشارخون بارداری دارای فشار خون بالا هستند که پس از ۲۰ هفته بارداری ایجاد می شود. پروتئین بیش از حد در ادرار یا سایر نشانه های آسیب اندام وجود ندارد. بعضی از زنان مبتلا به فشارخون بارداری در نهایت پره اکلامپسی را ایجاد می کنند.

• پرفشاری خون مزمن فشار خون بالا است که قبل از بارداری وجود داشت یا قبل از ۲۰ هفته حاملگی اتفاق می افتد. اما به این دلیل که فشار خون بالا معمولا علائم ندارد، ممکن است دشوار باشد که زمان شروع آن مشخص شود.

• پرفشاری خون مزمن با پرهاکلامپسی سوپاپ این بیماری در زنان مبتلا به پرفشاری خون مزمن قبل از بارداری رخ می دهد که موجب افزایش فشار خون بالا و پروتئین در ادرار و سایر عوارض مرتبط با فشار خون در دوران بارداری می شود.

عوارض فشار خون بالا در دوران بارداری

• پره اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که فشار خون بالا پس از ۲۰ هفته بارداری ایجاد می شود و با علائم آسیب به سیستم های دیگر بدن مانند کلیه ها، کبد، خون و مغز همراه است. پره اکلامپسی درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی و حتی کشنده برای مادر و نوزاد، از جمله تشنج (اکلامپسی) شود. پیش از این، پره اکلامپسی تنها در صورتی تشخیص داده شد که یک زن باردار دارای فشار خون بالا و پروتئین در ادرار او بود. کارشناسان اکنون می دانند که ممکن است پره اکلامپسی بدون پروتئین در ادرار ایجاد شود.

فشار خون در بارداری خطرات مختلفی را شامل می شود:

• جریان خون به جفت کاهش یافته است. اگر جفت خون خون نداشته باشد، ممکن است نوزاد شما کمبود اکسیژن و مواد مغذی کمتری دریافت کند. این می تواند منجر به رشد آهسته (محدودیت رشد داخل رحمی)، وزن کم هنگام تولد یا تولد زودرس شود. نارسایی می تواند منجر به مشکلات تنفسی، افزایش خطر ابتلا به عفونت و سایر عوارض برای نوزاد شود.

• انقباض پلاستیکی پره اکلامپسی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد که در آن جفت از دیواره داخلی رحم شما قبل از زایمان جدا شده است. انقباض شدید می تواند باعث خونریزی شدید شود که می تواند برای شما و نوزاد شما تهدید کننده زندگی شما باشد.

• محدودیت رشد داخل رحمی فشار خون بالا ممکن است منجر به کاهش رشد یا رشد کودک (محدودیت رشد داخل رحمی) شود.

• آسیب به اندام های دیگر شما. فشار خون بالا کنترل می شود و باعث آسیب مغز، قلب، ریه ها، کلیه ها، کبد و سایر اعضای اصلی می شود. در موارد شدید، این می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

• زایمان زودرس گاهی اوقات زایمان زود هنگام برای جلوگیری از عوارض بالقوه خطرناک زندگی در هنگام فشار خون در بارداری ضروری است.

• بیماری قلبی عروقی آینده. داشتن پره اکلامپسی ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و قلب (قلب و عروق) آینده شما را افزایش دهد. خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در آینده است اگر شما بیش از یک بار پره اکلامپسی داشته باشید یا به علت فشار خون در بارداری دچار زایمان زودرس شده اید.

نظارت برفشار خون در بارداری بخش مهمی از مراقبتهای قبل از زایمان است. اگر فشارخون مزمن دارید، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما این دسته ها را برای اندازه گیری فشار خون در نظر می گیرد:

• فشار خون بالا. فشار خون بالا یک فشار سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ میلی متر جیوه (mmHg) و فشار دیاستولیک زیر ۸۰ میلی متر جیوه است. فشار خون بالا در طول زمان افزایش می یابد، مگر اینکه اقداماتی برای کنترل فشار خون انجام شود.
• پرفشاری خون مرحله ۱ فشار خون بالا در مرحله ۱ یک فشار سیستولیک است که از ۱۳۰ تا ۱۳۹ میلی متر جیوه یا یک فشار دیاستولیک بین ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه است.
• پرفشاری خون مرحله ۲ پرفشاری خون شدیدتر، فشارخون ۲ ساله فشار سیستولیک ۱۴۰ میلی متر و یا بالاتر است یا فشار دیاستولی ۹۰ میلی متر و یا بالاتر.

علاوه بر فشار خون بالا، علائم و نشانه های دیگر پره اکلامپسی نیز شامل موارد زیر است:

• پروتئین بیش از حد در ادرار (پروتئینوری) یا علائم اضافی مشکلات کلیوی
• سردرد شدید
• تغییر در دید، از جمله از دست دادن موقت، بینایی تیره یا حساسیت به نور
• درد شکمی بالایی، معمولا زیر شکم خود را در سمت راست قرار می دهد
• تهوع یا استفراغ
• سطح پلاکت ها در خون شما کاهش یافته (ترومبوسیتوپنی)
• اختلال عملکرد کبدی
• ضعف نفس، ناشی از مایع در ریه ها است

افزایش ناگهانی وزن و تورم  – به ویژه در صورت و دست – اغلب همراه با پره اکلامپسی است. اما آنها همچنین در بسیاری از حاملگی های طبیعی اتفاق می افتند، بنابراین افزایش وزن و تورم نشانه های قابل اعتماد از پره اکلامپسی نیستند.

 

 

بعضی از داروهای فشار خون در بارداری ایمن هستند اما مهارکننده های آنزیم تبدیل آنژیوتانسین (ACE)، انسداد گیرنده های آنژیوتنسین و مهار کننده های رنین به طور کلی در حین بارداری اجتناب می شود.

فشار خون بالا شما را در معرض خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر عوارض مهم قرار می دهد. و این می تواند برای کودک شما خطرناک باشد. اگر برای کنترل فشار خون در حین بارداری نیاز به دارو دارید، ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما بهترین دارو را در مناسب ترین دوز تجویز می کند. مصرف دارو دقیقا همانطور که تجویز شده است. مصرف دارو را متوقف نکنید و یا دوز خود را تنظیم کنید.

 در دوران بارداری، شما اغلب مراقبت های بهداشتی خود را می بینید. وزن و فشار خون در هر مراجعه بررسی می شود و شما ممکن است نیاز به آزمایش های خون و ادرار را داشته باشید.

ارائه کننده مراقبت های بهداشتی شما نیز مراقب سلامت کودک شما نیز خواهد بود. سونوگرافی مکرر ممکن است برای ردیابی رشد و پیشرفت کودک شما استفاده شود. نظارت بر ضربان قلب جنینی ممکن است برای ارزیابی رضایت کودک شما مورد استفاده قرار گیرد. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما همچنین می تواند نظارت بر حرکات روزانه کودک خود را داشته باشد.

• قرار ملاقات های قبل از زایمان خود را نگه دارید مراقب مراقبت های بهداشتی خود را به طور منظم در طول حاملگی خود مشاهده کنید.
• داروهای فشار خون خود را به عنوان تجویز کنید. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما بهترین دارو را در مناسب ترین دوز تجویز می کند.
• فعال بمان. توصیه های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را برای فعالیت بدنی دنبال کنید.
• یک رژیم سالم بخورید اگر به کمک اضافی نیاز دارید، با متخصص تغذیه تماس بگیرید.
• دانستن چه چیزی غیر از محدودیت است از سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر جلوگیری کنید. قبل از مصرف داروهای بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید.

محققان همچنان به مطالعه راه های پیشگیری از پره اکلامپسی ادامه می دهند، اما تا کنون هیچ استراتژی روشن نگرفته است. اگر اختلال فشار خون در بارداری قبلی داشته اید، ممکن است پزشک شما روزانه دوز پایین آسپرین (۸۱ میلی گرم) را در اواخر سه ماهه اول خود تجویز کند.

برای جلوگیری از عوارض، ارائه کننده خدمات بهداشتی شما ممکن است قبل از تاریخ تولد، القاء کار را پیش بینی کند. زمان شروع القاي شما بر اساس چگونگی کنترل فشار خونتان به خوبی کنترل می شود، اینکه آیا شما در معرض آسیب اندام درون بدن هستید و اینکه آیا کودک شما دارای عوارض مانند محدودیت رشد داخل رحمی به علت فشار خون بالا است یا خیر. اگر پره اکلامپسی با ویژگی های شدید داشته باشید، ممکن است در طول زایمان به دارو کمک کنید تا از تشنج جلوگیری شود.

برای اکثر زنان فشار خون بالا، حتی کسانی که دارو مصرف می کنند، شیردهی تشویق می شود. قبل از اینکه نوزاد شما متولد شود، تنظیمات دارو را که باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود انجام دهید، بحث کنید. گاهی اوقات داروهای فشار خون جایگزین توصیه می شود.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عوارض فشار خون بالا در دوران بارداری

کلیه حقوق این وب سایت برای “های مادر” محفوظ است.

نا گفته های دوران بارداری را می دانید؟



فشار خون نرمال در بارداری

براساس تعریف انجمن قلب آمریکا فشار خون نرمال در مادران باردار ۱۲۰ میلی متر جیوه روی ۸۰ میلی متر جیوه و یا پایین تر از آن است. چنانچه این عدد زیر ۹۰/۶۰ میلی متر جیوه باشد، تحت عنوان فشار خون پایین یده شده ولی اگر عدد فشار خون ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه یا بالاتر باشد، فشار خون بالای حاملگی یده می شود.

در حاملگی فشار خون بالا دیده می شود تا فشار خون پایین!


فشار خون بالا در بارداری چیست؟

عوارض فشار خون بالا در دوران بارداری

فشار خون بالا یعنی فشار بالاتراز ۱۴۰/۹۰ که در ۹۰ درصد این افراد هیچ علتی برای فشار خون بالا در بارداری یافت نمی شود. فشار خون بارداری از شایعترین علل مرگ و میر در میان مادران باردار است و باید جدی گرفته شود. افزایش شدید فشار خون می تواند فرد را در معرض عوارض آن مانند نارسایی قلب، حمله قلبی، سکته مغزی و یا نارسایی کلیه قرار دهد. جنین نیز در معرض عوارض فشار خون بالا قرار خواهد داشت.

فشار خون بالا در حاملگی هم برای مادر و هم جنین بسیار خطرناک خواهد بود. چنانچه فشار خون ۱۲۰ تا ۱۳۹ و یا دیاستول ۸۰ تا ۸۹ میلی متر جیوه باشد، مرحله پیش فشار خون یده می شود.

در مرحله اول فشار خون ۱۴۰-۱۵۹ و دیاستول ۹۰ تا ۹۹ می باشد. چنانچه فشار خون بالاتر از ۱۸۰ و دیاستون بالاتر از ۱۱۰ باشد حمله فشار خون یده می شود.


علت فشار خون بالا در اوایل بارداری

از هر ۳ مادر حامله یک نفر دچار فشار خون بالا در بارداری خواهد بود. در چنین شرایطی یا مادر پیش از حاملگی مبتلا به فشار خون بالا بوده و حالا در حاملگی فشار بالاتر رفته و یا پس از حاملگی فشار نرمال داشته و حالا در اثر حاملگی، دچار فشار خون بالا در بارداری شده است. این افزایش فشار خون در حاملگی ممکن است پیش از هفته ۲۰ حاملگی و یا بعد از آن رخ دهد.


عوارض فشار خون بالا در حاملگی

فشار خون بالا در حاملگی هم مادر و هم جنین را در معرض خطر قرار خواهد داد. برخی از این عوارض عبارتند از:


_ زایمان زودرس یعنی قبل هفته ۳۷ حاملگی


– نیاز به انجام سزارین


– اختلال در رشد جنین


– مسمومیت حاملگی


– اختلالات جفت


عوارض فشار خون بالا بر جنین

یکی از اثرات مستقیم فشار خون بالا بر جنین، جلوگیری از رشد متعادل جنین است. اغلب جنین بر اثر فشار خون بالای مادر، دچار عارضه عدم وزن گیری می شود که نتیجه آن تولد نوزاد با وزن پایین است. یکی دیگر از عوارض فشار خون بر روی جفت این است که چون جفت در مقابل فشار خون بالا مقاومت ندارد، گاهی از سطح رحم کنده می شود. در چنین شرایطی ادامه حیات وی به خطر خواهد افتاد.

دیگر عوارض فشار خون بر روی جنین عبارتند از: اختلال در عبور اکسیژن از جفت و تولد زود رس. به همین جهت کنترل فشار خون مناسب مادر باردار برای متخصصین قلب و متخصص زنان، اولویت زیادی دارد.


درمان فشار خون بارداری

اغلب مادران دچار افزایش فشار خون در حاملگی پس از زایمان، فشار خونشان نرمال می شود. ولی گاهی نیز فشار خون علی رغم زایمان، بالا می ماند که این مادران باید داروی ضد فشار خون خود را ادامه دهند. جالب است که براساس دستورالعمل مایوکلنیک، دادن شیر می تواند عامل مهمی جهت کاهش فشار خون پس از زایمان باشد. ولی باز هم باید فشار خون به خوبی توسط متخصص فشار خون درمان شود.

درمان فشار خون بالا در بارداری اغلب با محدود کردن نمک و استراحت کافی شروع می شود.


بهترین قرص برای درمان فشار خون بارداری

یکی از داروهای قدیمی که در درمان فشار خون بالا در بارداری استفاده می شود، متیل دو پا است.

مادران باید بدانند مصرف برخی داروها در حاملگی جهت کنترل فشار خون ممنوع است. این داروها عبارتند از:


انالاپریل- کاپتوپریل- لوزارتان و والسارتان

در حین حاملگی مادر باید به خوبی فشار خون خود را اندازه گیری نماید تا از ایجاد عوارض فشار خون بالا جلوگیری کند. پزشک ممکن است برای بررسی رشد جنین از سونوگرافی پی در پی استفاده نماید.

استفاده از آسپرین ۸۰ میلی گرم روزانه می تواند مانع افزایش فشار خون در حاملگی و مسمومیت حاملگی شود و در نتیجه در درمان فشار خون بالا در بارداری مفید باشد.


راههای کنترل فشار خون بالا در بارداری

اولین اقدام برای کاهش ریسک عوارض فشار خون بالا در حاملگی ، جلوگیری از ایجاد فشار بالا است. توصیه می شود قبل از اقدام به حاملگی توسط پزشک معالج ویزیت شوید و میزان فشار خون پایه شما ارزیابی شود. چنانچه دچار اضافه وزن یا چاقی هستید، حتما قبل بارداری، اقدام به کاهش وزن الزامی است.

سایر روش ها برای پیشگیری و درمان فشار خون بالا عبارتند از:


– استفاده از رژیم غذایی مناسب در زمان حاملگی


– محدودیت در مصرف سدیم و نمک

ناهار برای بیماران قلبی– کنترل شرایط خطرناک پیش از حاملگی مانند دیابت


– اجتناب از مصرف الکل


– ترک سیگار


– انجام ورزش منظم حداقل هفته ای ۳ بار


راههای کاهش فشار خون در بارداری

برای درمان فشار خون بالا در بارداری از درمان دارویی و غیر دارویی یا همان اصلاح شیوه زندگی استفاده می شود. به مادران باردار توصیه می شود که رژیم غذایی مناسبی را برای جلوگیری از افزایش فشار خون در بارداری انتخاب کنند. به مادران باردار توصیه می کنیم که از غذاهای کنسرو شده و فست فود ها اجتناب کنند. این غذاها به دلیل سدیم بالا و پتاسیم پایینی که دارند، به شدت در افزایش فشار خون نقش دارند.

عوارض فشار خون بالا در دوران بارداری

توصیه اکید می کنیم برای درمان فشار خون بالا در بارداری از غذاهای تازه با حجم بالای فیبر مثل میوه جات و سبزیجات استفاده کنید؛ چرا که این مواد، به دلیل پتاسیم بالایی که دارند، از افزایش فشار خون در دوران بارداری جلوگیری می کنند.

قبل از بارداری به مادران توصیه می شود (به خصوص مادرانی که مستعد افزایش فشارخون در دوران بارداری هستند) وزن خودشان را کنترل کنند، وزن خود را کاهش دهند و وزنی که در طی دوران بارداری هم می گیرند را حتما زیر نظر متخصص تغذیه بررسی کنند تا به میزان مجاز، دچار افزایش وزن شوند. در نظر داشته باشید که افزایش وزن بی رویه یکی از علل افزایش فشار خون در طی دوران بارداری است.

استفاده از برخی داروها در طب سنتی نیز گاهی اوقات می تواند باعث جلوگیری از افزایش فشار خون در بارداری شود؛ اگرچه نقش آن ها در متون علمی هنوز ناشناخته است.

بخش عمده درمان، درمان دارویی در کنترل فشار خون حاملگی است. کلاً مصرف داروها در دوران بارداری باید با احتیاط صورت بگیرد. برخی از داروها قطعاً بر روی جنین می تواند اثرات سوء داشته باشد که مادر حتماً باید از مصرف آنها اجتناب کند. این داروهای ضد فشار خون برای پزشکان قابل شناسایی هستند. اغلب از آن مطلع هستند و به مادر توصیه می کنند به اطلاع از بارداری، از مصرف آنها خودداری کنند.

در چنین شرایطی طبیعتاً مادر نیازمند داروهای جایگزین است. داروهایی که در دسترس پزشک قرار دارند، تقریباً محدود می باشند. داروهایی که باعث افزایش ادرار می شوند، اگر قبل از حاملگی استفاده شده اند، منعی در طی دوران حاملگی برای ادامه مصرف آن ها و کنترل فشار خون وجود ندارد. از جمله این داروها می توان به هیدروکلرتیازید، تریامترن اچ و فوروزماید اشاره کرد که مصرف آن ها اگر از قبل از حاملگی وجود داشته، مادر باردار می تواند در دوران حاملگی نیز آنها را ادامه دهد.

اگر مادر باردار داروهایی مثل کلسیم، از گروه کلسیم، مسدود کننده های کانال کلسیم مصرف می کند مثل آملودیپین، وراپامیل و یا دیلتیازم، مصرف این داروها هم در طی دوران بارداری خطری برای مادر و جنین ایجاد نخواهد کرد و توصیه به ادامه درمان می کنیم. این داروها آنقدر امن است که حتی اگر مادر قبل از بارداری فشار خون نداشته باشد و در طی دوران بارداری دچار فشار خون بالا شود، می توانیم با این داروها فشار خون بالا در بارداری را کنترل کنیم.


بهترین قرص فشار خون بارداری

از جمله داروهای فشار خون که خیلی در زمینه درمان فشار خون بالا در بارداری مقبول است و به دو صورت تزریقی و قرص های خوراکی در دسترس پزشکان وجود دارد، متیل دو پا می باشد که از طریق عبور به سمت مغز مادر و تحریک بعضی از گیرنده ها باعث کاهش فشار خون مادر خواهد شد. تاکنون متیل دوپا در درمان فشار خون بارداری هیچ گونه عارضه ای نداشته است. هنوز هم بعضی از پزشکان علاقمند هستند که برای کنترل فشار خون از این دارو استفاده کنند. متیل دوپا قرص های ۲۵۰ میلی گرمی دارد که تا روزی ۳ عدد برای مادر ممکن است تجویز شود.

درمان فشار خون در بارداری با متیل دوپاهیدرالازین یکی دیگر از قرص های فشار خون است که در درمان فشار خون بالا در بارداری مورد استفاده قرار می گیرد. داروی امنی است، نه باعث صدمه به جنین می شود و نه مادر! هیدرالازین با دوز مد نظر پزشک به صورت ۲۵ میلی گرم یا ۵۰ میلی گرم برای مادر تجویز می شود و بسیار در این زمینه موثر است.

مادرانی که طی بارداری فشارخون بالا داشته‌اند باید پس از زایمان تا ۲_۳ ماه بعد مرتب فشارخونشان را کنترل کنند. اگر فشارخون بعد از زایمان به حالت عادی و طبیعی برگردد، فشارخون بالایی که تجربه کرده است را به حساب بارداری خواهیم گذاشت اما اگر فشارخون بعد از زایمان همچنان بالا باشد یعنی فشارخون مزمن شده است و مادر باید حتما تحت نظر پزشک باشد. این خانم‌ها قطعا در بارداری بعدی هم دچار پرفشاری خون خواهند شد و در معرض مسمومیت بارداری قرار خواهند گرفت.

به‌طور کلی خانم‌هایی که سابقه مسمومیت بارداری در بارداری قبلی را داشته‌اند، حتی کسانی که خواهر یا مادرشان در دوران بارداری خود دچار فشارخون بالا شده‌اند تقریبا در همه بارداری‌های‌شان در معرض ابتلا به فشارخون بالا خواهند بود. بنابراین لازم است این افراد قبل از اقدام برای بارداری بعدی فشارخونشان را کنترل کنند، چربی‌های خونشان را در حد تعادل نگه دارند، اگر دیابت دارند زیر‌نظر پزشک آن را تحت کنترل درآورند، اضافه وزنشان را برطرف کنند، زمینه بیماری‌های کلیوی و قلبی‌شان بررسی شود و خلاصه اینکه در شرایط ایده‌آل برای بارداری اقدام کنند. پس از بارداری هم باید مرتب تحت نظر پزشک‌شان باشند، آزمایش‌های لازم را انجام بدهند و اگر لازم است تحت نظر یک متخصص تغذیه قرار بگیرند تا رژیم غذایی مناسب برای این دوران با در نظر گرفتن فشارخون بارداری برایشان تجویز شود.

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید. نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

فشار خون بالا به فشار خونی گفته می شود که بالای 14/9  mmHgباشد. در مورد زنان باردار در صورتی که فشار خون بالا بیش از  2 هفته در دوران بارداری ادامه پیدا کند، برخی از عوارض ممکن است بروز پیدا کنند. برخی داروهای سنتی فشار خون می توانند در زنان باردار مشکلاتی را ایجاد کنند.

 فشار خون بارداری همیشه خطرناک نیست اما گاهی می توانند برای مادر و فرزند او عوارضی را به وجود بیاورند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها تعداد رو به افزایشی از زنان باردار در آمریکا به این مساله دچار می شوند.

به گزارش موسسه ملی قلب، ریه و خون علل احتمالی متعددی برای ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری وجود دارد.

عوارض فشار خون بالا در دوران بارداری

این شامل:

اضافه وزن یا چاقی

 فعالیت نداشتن

سیگار کشیدن

نوشیدن الکل

حاملگی بار اول

سابقه خانوادگی فشارخون مرتبط با بارداری

حمل بیش از یک کودک

سن (بیش از 4 سال)

روش های زندگی ناسالم ممکن است منجر به فشار خون بالا در دوران بارداری شود. داشتن اضافه وزن یا چاق و یا عدم فعالیت، از مهمترین عوامل خطرزای ایجاد فشار خون بالا هستند.

زنانی که اولین بارداری خود را تجربه می کنند احتمال دارد که فشار خون بالا داشته باشند. خوشبختانه احتمال فشار خون بارداری در حاملگی های بعدی با همسر یکسان کمتر می شود.

سن مادر نیز یک عامل است، زیرا زنان باردار بالای 4 سال در معرض خطر هستند..

زنان مبتلا به فشار خون بالا قبل از بارداری در معرض خطر بیشتری برای عوارض مرتبط در دوران بارداری نسبت به افراد دارای فشار خون طبیعی هستند.

فشار خون دارای دو عدد مجزا است. اولین یا عدد را عدد سیستولیک می ند. همچنین دومین یا عدد پایینی را عدد دیاستولیک گذاری کرده اند.

شماره بالا فشار سیستولیک شما است که اندازه گیری فشار روی شریان های قلب شما است وقتی که قلب ضربات یا فشار خون را از طریق بدن شما فشار می دهد.

دیاستولیک یا عدد پایین تر اندازه گیری نیروی فشار خون در قلب شما است زمانی که قلب آرام است.

برای تعیین اینکه چه زمانی فشار خون شما در حین بارداری طبیعی است، احتمالا پزشک شما در اولین مراجعه اندازه گیری فشار خون اولیه را انجام خواهد داد. سپس فشار خون شما را در هر بار مراجعه ثبت می کند.

فشار خون طبیعی معمولا جایی نزدیک به 12/8 میلی متر جیوه است.

فشار خونی که بیش از 14/9 میلی متر جیوه است ممکن است موجب نگرانی باشد.

در اوایل بارداری، معمولا از 5 هفته باردار ی تا وسط سه ماهه دوم، فشار خون فرد باردار ممکن است در واقع کاهش یابد. این به این دلیل است که هورمون های بارداری می توانند عروق خونی را  برای گشاد شدن تحریک کنند. در نتیجه، مقاومت در برابر جریان خون به آن اندازه زیاد نیست.

در حالی که عدد قطعی وجود ندارد که فشار خون خیلی کم در نظر گرفته شود، اما نشانه هایی وجود دارد که با فشار خون پایین همراه هستند:

حالت تهوع

احساس ضعف

پوست سرد

هر چه یک زن در دوران باداری پیش می رود، فشار خون او ممکن است تغییر کند یا به سطح پیش از بارداری بازگردد. دلایل این ممکن است شامل موارد زیر باشد.

میزان خون در بدن یک زن افزایش می یابد.

 حجم خون زن در طول بارداری به میزان 45 درصد افزایش می یابد. این مقدار اضافی خون است که قلب باید در سراسر بدن پمپ کند.

بطن چپ ضخیم تر و بزرگتر می شود.

 این اثر موقت اجازه می دهد تا قلب سخت تر کار کند .

کلیه ها مقدار زیادی از وازوپرسین را افزایش می دهند که یک هورمون است که منجر به افزایش میزان آب می شود.

در اغلب موارد، فشار خون بالا در دوران بارداری تقریبا بلافاصله پس از تحویل نوزاد از بین می رود. در مواردی که فشار خون بالا باقی می ماند، پزشک ممکن است دارو هایی را برای بازگشت به حالت طبیعی تجویز کند.

عوارض فشار خون بالا در دوران بارداری

اگر فشار خون بالا بعد از 2 هفته حاملگی ادامه داشته باشد، می تواند عوارضی ایجاد کند. پره اکلامپسی می تواند بروز کند.

این وضعیت می تواند آسیب جدی به اندام های شما، از جمله مغز و کلیه شما بزند. پره اکلامپسی نیز به عنوان فشار خون ناشی از بارداری شناخته می شود. پره اکلامپسی همراه با تشنج  به اکلمپسی تبدیل می شود که می تواند مرگبار باشد.

فشار خون بالا می تواند از رسیدن خون کافی به جفت جلوگیری کند. اگر جفت خون خون نداشته باشد، کودک شما اکسیژن و غذا کمتری دریافت می کند. این می تواند سبب وزن کم نوزاد هنگام تولد شود. اگر فشارخون بالا تشخیص داده شود و زود درمان شود، اکثر زنان هنوز می توانند نوزاد سالمی را به دنیا آورند.

عوامل خطر رایج برای فشار خون بالا، مانند چاقی و سابقه فشار خون بالا، می تواند از طریق رژیم غذایی و ورزش کاهش یابد. البته، در دوران بارداری، این که شما میزانی وزن اضافه کنید اجتناب ناپذیر است. توصیه می شود زنان باردار با پزشک خود مشورت کنند تا یک وزن هدف که برای آنها مناسب است تعیین کند.

رژیم های غذایی برای زنان باردار از فرد به فرد متفاوت هستند. با یک متخصص تغذیه صحبت کنید که هنگام ایجاد یک بره تغذیه برای شما، وزن و قد شما را باید در نظر داشته باشند.

NHLBI تاکید می کند که برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا اقداماتی لازم است. شما باید از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل اجتناب کنید، هر دو به عنوان بالا برنده فشار خون شناخته شده اند.

بارداری باعث تغییرات هورمونی و همچنین تغییرات روحی و جسمی می شود. این می تواند استرس ایجاد کند، که باعث می شود کنترل فشار خون سختتر شود. تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا و مراقبه را امتحان کنید.

اگر فشارخون خفیفی دارید و کودک شما به طور کامل رشد نکرده است، احتمالا پزشک شما موارد زیر را برای کاهش فشار خون در دوران بارداری به شما پیشنهاد می کند:

استراحت و دراز کشیدن به سمت چپ خود تا وزن نوزاد از روی رگ های اصلی برداشته شود.

افزایش چک آپ ها تا زمان زایمان

کم کردن مصرف نمک

نوشیدن روزی 8 لیوان آب

فشار خون بالای شدید دارید، ممکن است پزشک با مصرف داروهای فشار خون شما را درمان کند.

فشار خون بالا در دوران بارداری معمولا به مشکلات جدی منجر نمی شود. با این حال، اگر آن را درمان نشود، می تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد. متأسفانه اختلالات فشارخون ناشی از فشار خون بالا دومین علت مرگ مادران ایالات متحده در دوران بارداری است.

برای فهم عوامل خطر و علل احتمالی فشار خون بالا قبل از اینکه باردار شوید، زمان بگذارید و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بالا رفتن فشار خونتان در دوران بارداری انجام دهید.

بعدی

قبلی

اگر میزان فشار خون هر فردی از محدوده نرمال بالاتر رود، دچار فشار خون بالا شده است، اما اگر افزایش فشار خون فقط در دوران بارداری ایجاد شود به آن فشار خون بالا در بارداری می گویند که می تواند در صورت درمان نشدن بسیار خطرناک باشد. اگر فشار خون بارداری کنترل نشود منجر به پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری خواهد شد. در این مطلب با این مشکل آشنا می‌شوید و از نشانه ها و چگونگی پیشگیری و درمان آن اطلاعات بیشتری بدست می آورید.

 بسیاری از مادران در دوران بارداری خود متوجه تغییراتی در سیستم بدن خود می شوند که بسیاری از آنها طبیعی و بعضی نیز می تواند نشانه عارضه خطرناکی باشند. یکی از عواملی که ممکن است بسیاری با آن مواجه شوند ورم بدن است. حتی بانوان باردار ی که در سلامت کامل بسر می برند نیز احتمال دارد دچار ورم شوند، اما بعضی مواقع تورم می‌تواند نشانه مشکل خطرناکی مانند فشار خون بالا یا پره‌اکلامپسی باشد. 

مشکل فشار خون بالا یا پره‌اکلامپسی معمولا بدلیل خوب عمل نکردن جفت به وجود می‌آید و درصورتی‌که درمان نشود، می‌تواند برای شما و فرزندتان مشکلاتی ایجاد کند. معمولا این بیماری در نیمه دوم بارداری یعنی بعد از هفته ۲۰ بارداری اتفاق می‌افتد. ولی در سه‌ماهه سوم بارداری و بعد از رسیدن به هفته ۲۷ بارداری احتمال ابتلا به آن خواهد شد.

 

عوارض فشار خون بالا در دوران بارداری

 بزرگترین نشانه‌های بیماری فشار خون بالا در بارداری تورم، افزایش فشار خون و پره اکلامپسی نیز تمامی این علائم را دارد و وجود پروتئین در ادرار را نیز به همراه می آورد. پره‌اکلامپسی می‌تواند ملایم تا شدید باشد. نوع ملایم آن نسبتا معمول است که از هر ۱۰ باردار، یک نفر به آن مبتلا می‌شود. اگر پره‌اکلامپسی ملایم باشد ممکن هرچه زودتر فشار خون بالا در بارداری به سلامتی شما و فرزندتان کمک می‌کند، بنابراین آگاهی از نشانه‌ها و آنچه را که می‌توانید برای بهبودی خود انجام دهید بسیار ارزشمند است. پره‌اکلامپسی شدید کمتر رخ می دهد و تقریباً یک نفر در هر ۲۰۰ باردار به آن مبتلا می‌شود. اما بطور کلی علائم فشارخون بالا در بارداری شامل موارد زیر است، اما برخی از این نشانه ها می توانند از موارد عادی و علائم خود بارداری باشد: 

 احتمال دارد نشانه‌های فشار خون بالا در بارداری ناگهانی یا به‌تدریج ظاهر شوند و با بعضی از علائم معمول بارداری اشتباه گرفته شوند، به همین دلیل بعضی بانوان به این بیماری مبتلا هستند، ولی تا هفته‌ها از بیماری خود مطلع نیستند بنابراین بهتر است با مواجهه با هر یک از علائم ذکر شده با پزشک خود تماس بگیرید.

 

 مادران بارداری که دارای شرایط زیر هستند در معرض ابتلا به فشارخون بارداری و پره اکلامپسی قرار دارند: 

 

 پره‌اکلامپسی یا فشار خون بالا در بارداری درصورتی‌که بدون درمان رها شود، ممکن است نتایج خطرناکی را برای مادر و جنین به بار آورد، مانند:

 در این شرایط سونوگرافی داپلر به پزشک متخصص اجازه می‌دهد تا برای بررسی سلامت و فعالیت جفت، جریان خون در رگ‌های بندناف را مشاهده کند. درصورتی‌که در مادر نشانه‌های پره‌اکلامپسی شدید مشاهده شود به نظارت دقیق نیاز خواهد داشت و زایمان زودتر نوزاد ضروری خواهد بود. ممکن است در بعضی مواقع افزایش فشار خون مادر یا پره‌اکلامپسی به بیماری اکلامپسی منجر ‌می‌شود. در این شرایط مادر دچار بیهوشی، غش  و تشنج می شود که برای مادر و جنین بسیار خطرناک است.

 

 کنترل فشار خون بارداری با اندازه گیری منظم فشار خون مادر  باردار و درصورت لزوم درمان آن با داروهای ضد فشار خون انجام می شود. درصورتی‌که بانویی دچار پره‌اکلامپسی و فشار خون بالای شدید باشد، باید در بیمارستان بستری شود زیرا باید فشار خون او هر چهارساعت یک بار اندازه‌گیری شود. معمولا استراحت برای کاهش فشارخون و افزایش جریان خون در جفت مفید می‌باشد. درصورتی‌که نگرانی در مورد رشد جنین وجود داشته باشد، ممکن است مادر باردار با القای زایمان وادار به زایمان زودتر شود. اما اگر جنین شما نارس باشد، قبل از زایمان برای بهبود وضعیت ریه های جنین، به شما استروئید داده می‌شود. در مواردی که وضعیت مادر خطرناک بوده یا نوزاد نارس باشد، باید با سریع ترین روش زایمان انجام شود. در این شرایط معمولا زایمان به روش سزارین انجام می‌شود. البته در اکثر موارد فشار خون بالای بارداری بعد از زایمان به خودی‌خود از بین می‌رود.

پره‌اکلامپسی، فشار خون بالای بارداری بیماری خطرناکی است و اگر بدون درمان رها شود، می‌تواند بسیار خطرناک باشد اما درصورتی‌که سریعا تشخیص داده شود، می‌توانید بیماری را کنترل کرده و نوزادی سالم بدنیا آورید.

 هنوز علت اصلی و دقیق این بیماری شناخته نشده است. اگر پزشک به این بیماری در شما مشکوک باشد، فشار خون شما را بررسی می‌کند، فشار خون معمول برای بالغین ۱۲۰ یا ۱۲۰/۸۰ است. فشار سیستولیک بیش از ۱۶۰ خطرناک محسوب می‌شود. سپس نمونه‌ای از خون برای اندازه‌گیری پروتئین بررسی می‌شود که معمولا به علت اختلال در کارکرد کبد است.

 

 توجه داشته باشید که تغذیه مناسب و کنترل وزن می تواند به درمان و همچنین پیشگیری از افزایش فشار خون بارداری کمک کند، مصرف مواد مغذی زیر در کاهش فشار خون مفید هستند : 

 این مواد تا حدودی شما را در برابر این بیماری حمایت می‌کنند.

 

 

1. علائم و راههای پیشگیری از پره اکلامپسی

2. 1 روش درمان و جلوگیری از ورم پاها در دوران بارداری

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی پلاس

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

سلامت مادر در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

وزن و تغذیه در بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *