علائم کمبود ویتامین d در کودک

علائم کمبود ویتامین d در کودک
علائم کمبود ویتامین d در کودک

ویتامین D ماده ای مغذی می باشد، که نقش مهمی در هموستاز کلسیم و سلامت استخوان ها به عهده دارد. کمبود ویتامین D در نوزادان و کودکان سبب بروز نرمی استخوان و کاهش مقدار کلسیم می شود. کمبود ویتامین D در کودکان و نوزادان در فرم های شدید می تواند بروز تتانی (تتانی به انقباض غیر ارادی ماهیچه ها اشاره دارد) و تشنج را به همراه داشته باشد. کمبود ویتامین D در کودکان در جمعیت هایی شایع است که به مشکل سوء تغذیه دچارند. برای آگاهی بیشتر مقاله ۹ راه برای دریافت روزانه ویتامین D را مطالعه کنید. کمبود ویتامین D در کودکان در فرم های نه چندان شدید در ابتدا علائم بالینی ظاهر نمی کند، اما می دانیم کمبود ویتامین D در کودکان حتی اگر به بروز نرمی استخوان منجر نشود، عوارضی مانند کاهش تراکم استخوان را به همراه خواهد داشت. ویتامین D پیش ساز هورمونی می باشد که بعد از مجاورت با اشعه فرابنفش در پوست ساخته می شود. این پیش ساز هورمونی در کبد و کلیه ها متابولیزه شده و به فرم فعال تبدیل می شود. (25 OH D) فرم فعال ویتامین D در بدن می باشد. اندازه گیری (25 OH D) شاخص خوبی از وضعیت ویتامین D در کودکان فراهم می سازد. در صورت عدم مصرف مکمل ویتامین D در نوزادان و کودکان، کمتر از 10% ویتامین D مورد نیاز از طریق غذا تامین می شود.

شما همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد ویتامین ها به مقاله های در مورد ویتامین E بیشتر بدانیم، نقش انواع ویتامین ها در بدن، نشانه هایی از کمبود ویتامین در پوست و درباره ویتامین K بیشتر بدانیم که توسط سایت رسانه دکتر سلامت تهیه شده است، مراجعه کنید.

به طور کلی باید عنوان کرد، استاندارد دقیقی برای تعریف میزان نرمال ویتامین D در کودکان در دست نمی باشد، اما با توجه به تحقیقاتی که انجام شده استاندارد های زیر در تعریف میزان نرمال ویتامین D در کودکان مشخص گردیده است:

علت کمبود ویتامین D در کودکان و فاکتور های خطر مربوط به آن عبارت است از:

علائم کمبود ویتامین d در کودک

برخی فاکتورهای پریناتال نیز در کمبود ویتامین D در نوزادان دخالت دارد. علت کمبود ویتامین D در نوزادان عبارت است از:

علائم کمبود ویتامین D در کودکان و نوزادان عبارت است از:

مقدار مصرف مکمل ویتامین D در کودکان:

مقدار مصرف مکمل ویتامین D در کودکان 1 تا 18 سال معادل 600 واحد برابر با 15 میکروگرم به طور روزانه می باشد. مقدار ویتامین D در نوزادان شیرخوار معادل 400 واحد در روز می باشد. برای بهینه سازی مقدار ویتامین D در نوزادان توصیه می شود، خانم های باردار از مقدار کافی ویتامین D بدن خود در این دوران مطلع باشند. در خانم های باردار و خانم های شیرده مصرف روزانه 600 واحد ویتامین D توصیه می گردد. همچنین توصیه می شود، انجام غربالگری ویتامین D در کودکانی که فاقد رشد مناسب بوده و یا دچار تاخیر حرکتی هستند، انجام شود. انجام غربالگری ویتامین D در نوزادانی که سابقه نارس بودن داشته اند نیز توصیه می گردد.

نکته مهم:

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل


Current ye@r *


Leave this field empty

نفرولیتیازیس، یک بیماری شایع در کودکان است. علائم نفرولیتیازیس کودکان متفاوت است که اغلب درد ناگهانی و شدید که در…

سندرم نفروتیک در کودکان، وضعیتی است که موجب ترشح مقدار زیاد پروتئین از کلیه ها به ادرار می شود که…

قاعدگی نامنظم، به عدم وقوع قاعدگی یا وقوع 6 تا 8 قاعدگی در سال اطلاق می گردد. عدم وقوع قاعدگی…

عفونت ادراری کودکان، عفونتی است که کلیه ها و مجاری ادراری شامل مثانه، کلیه ها و پیشابراه را درگیر می…

علائم کمبود ویتامین d در کودک
علائم کمبود ویتامین d در کودک
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *