بهترین داروی گیاهی برای دفع سنگ کلیه

خواص دارویی و گیاهی

سایت پیش بینی فوتبال و بازی انفجار

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مثل همیشه از خواب بیدار می‌شوید و همه چیز عادی به نظر می‌رسد تا اینکه احساس می‌کنید در کمرتان یک درد نسبتا خفیف ایجاد شده است و آن را چندان جدی نمی‌گیرید. مشغول آمده شدن برای رفتن به محل کارتان هستید که یک مرتبه درد کمرتان شدیدتر می‌شود، آن قدر شدید که حتی نمی‌توانید تکان بخورید اول تصور می‌کنید که این مشکل یک کمردرد ساده است و برای تسکین آن قرص می‌خورید، ولی بعد از گذشت مدت زمانی طولانی، تغییر چندانی در شدت درد احساس نمی‌کنید برای همین به پزشک مراجعه می‌کنید و پس از انجام آزمایش‌های مختلف و سونوگرافی متوجه می‌شوید که به سنگ کلیه مبتلا هستید.

«دکتر سعید صانعی» متخصص طب سنتی چند درمان خانگی را به افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند، معرفی می‌کند.

سازندگان سنگ در بدن

افراد زیادی وجود دارند که به سنگ کلیه مبتلا هستند. دلایل زیادی برای به وجود آمدن سنگ کلیه وجود دارد، ولی از طب سنتی دلیل اصلی به وجود آمدن سنگ کلیه، بلغم محجر (بلغمی که به حالت سنگ درآمده) است. یکی دیگر از دلایل سنگ کلیه از طب سنتی مزاج سرد کلیه هاست. زمانی که بلغم در کلیه‌هایی با مزاج سرد باقی می‌ماند، تبدیل به بلغم کریستالی (بلوری) می‌شود. کریستال‌ها به یکدیگر می‌چسبند و تولید سنگ می‌کنند.

برای تشخیص کریستال‌ها باید حتما آزمایش ادرار انجام شود. انجام آزمایش ادرار و تشخیص کریستال، می‌تواند به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند به شرط آنکه درمان سریعا انجام شود. سنگ کلیه می‌تواند بدون هیچ علائمی باشد و دلیل درد‌های ناشی از آن، جا به جایی سنگ است. یکی دیگر از دلایل به وجود آورنده سنگ کلیه از طب سنتی به تغذیه مربوط می‌شود. استفاده از برخی مواد غذایی می‌تواند باعث به وجود آوردن سنگ کلیه شود.

برای مثال مصرف ماکارونی بدون سبوس و نان‌هایی که از آرد سفید درست می‌شوند و فاقد سبوس هستند، می‌تواند باعث به وجود آوردن سنگ کلیه شود. نان و ماکارونی بدون سبوس باعث رشد و زیادشدن میکروب‌های بد داخل روده می‌شود و سموم این میکروب‌ها تولید سنگ صفرا و کلیه می‌کند. علاوه بر ماکارونی و نان بدون سبوس، غذا‌هایی که طبع سرد دارند می‌توانند باعث ایجاد سنگ کلیه شوند.

بره غذایی افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند باید زیرنظر متخصص طب سنتی باشد تا احتمال به وجود آمدن سنگ به حداقل برسد. مصرف لبنیات به ویژه شیر می‌تواند باعث ایجاد رسوب کلسیم در کلیه شود به همین دلیل باید این گروه از مواد غذایی را همراه با مصلح (ماده غذایی که باعث بهبود کیفیت یک ماده غذایی می‌شود) آن استفاده کرد تا باعث ایجاد سنگ کلیه نشود.

مصرف لبنیات همراه با مصلح

شیر و لبنیات باید حتما با مصلح مصرف شوند تا باعث رسوب کلسیم در کلیه‌ها نشوند. نوشیدن شیر به همراه دارچین می‌تواند برای این منظور مفید باشد. همچنین اضافه کردن عسل به شیر می‌تواند به هضم بهتر آن کمک کند و مانع از رسوب کلسیم در کلیه و سنگ کلیه شود.

بسیاری از افراد مواد غذایی را در وعده صبحانه قرار می‌دهند که طبع سرد دارند و باید با مواد غذایی که طبع گرم دارند جایگزین شوند؛ بری مثال برای صبحانه باید ارده، شیر و عسل استفاده کرد یا اینکه ارده را همراه با شیره خرما و انگور استفاده کرد.

خوردن نان، پنیر و گردو در شب توصیه می‌شود، چون جذب کلسیم در شب است و در کلیه رسوب نمی‌کند. کشک یک ماده غذایی است که در آن مقدار زیادی کلسیم وجود دارد و به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند، اما از طب سنتی این ماده غذایی در صورتی که با مصلح مصرف نشود می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود و کشک باید حتما با گردو خورده شود و اگر کشک به صورت مایع باشد باید داخل آن حتما نعناع و سیر داغ ریخت تا از رسوب در کلیه پیشگیری کنند.

برخی از افراد عادت دارند که همراه با ماهی ماست می‌خورند یا اینکه بعد از خوردن ماهی شیر می‌نوشند، انجام این کار در کوتاه مدت باعث می‌شود که مواد زائد و کلسیم در کلیه رسوب کند و باعث به وجود آمدن سنگ کلیه شود. علاوه بر تغذیه، یک سری عادت‌ها وجود دارند که می‌توانند باعث به وجود آمدن سنگ کلیه شوند؛ برای مثال نشستن بر زمین می‌تواند سنگ کلیه ایجاد کند.

خربزه ضدسنگ

برای درمان سنگ کلیه درمان‌های زیادی وجود دارد که متخصص طب سنتی با توجه به شرایط بیمار و نوع سنگ یکی از درمان‌ها را پیشنهاد می‌کند. یکی از درمان‌هایی که برای از بین بردن سنگ کلیه پیشنهاد می‌شود، استفاده از خربزه است. خربزه می‌تواند به عنوان یک دارو در درمان سنگ‌های کلیه موثر باشد و به بهبود عملکرد سیستم ادراری و کلیوی کمک کند.

یکی از راه‌هایی که در طب سنتی برای درمان سنگ کلیه وجود دارد استفاده از تخم خربزه است. برای این منظور باید تخم خربزه را خشک کرد و بعد از بودادن آن را آسیاب کرد و خورد.

یکی دیگر از راه‌های استفاده از تخم خربزه این است که مقدار یک سیر (۷۵ گرم) تخم خربزه را در یک پارچه توری مانند که می‌توان بالای آن را گره زد، ریخت و بعد آن را در یک و نیم تا ۲ لیتر آب ریخت و جوشاند. جوشیدن این مخلوط تا زمانی که آب نصف شود باید ادامه داشته باشد، بعد از آن باید پارچه را از داخل آب درآورد و فشار داد تا شیره تخم خربزه از پارچه خارج شود. بعد از آن باید به این شیره یک قاشق غذاخوری پودر رازیانه اضافه شود. این ترکیب را باید در آش ریخت و می‌توان به آش، سیرک و والک (سبزی‌های کوهی) هم اضافه کرد.

خوردن یک قاچ (حدفاصل ۲ خط روی خربزه یک قاچ محسوب می‌شود) خربزه با پوست، یکی دیگر از راه‌های از بین بردن سنگ کلیه است. افرادی که نمی‌توانند خربزه را با پوست بخورند می‌توانند آن را رنده کنند و بخورند. خربزه علاوه بر اینکه در درمان سنگ کلیه مفید است، می‌تواند به درمان مشکلات پروستات هم کمک کند.

افرادی که نارسایی کلیه دارند هم می‌توانند پس از مشورت با متخصص طب سنتی از خربزه استفاده کنند، مصرف خربزه به مدت ۳ روز پشت سر هم می‌تواند تا حدود زیادی به درمان سنگ کلیه کمک کند.

خربزه‌ای که برای درمان سنگ کلیه استفاده می‌شود باید ارگانیک باشد در غیر این صورت، مقدار زیادی سموم وارد بدن می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی را برای بدن به وجود بیاورد. علاوه بر خربزه می‌توان برای درمان سنگ کلیه از پرتقال هم کمک گرفت.

برای این منظور باید ۳ روز پشت سر هم از پرتقال به عنوان غذا استفاده کرد و در این مدت فرد نباید هیچ نوع ماده غذایی دیگری را بخورد، البته پرتقالی که برای این منظور انتخاب می‌شود باید شیرین باشد تا معده را اذیت نکند.

پرتقال حاوی ماده‌ای به «اگزالات» است و سنگ کلیه هم از «کلسیم اگزالات» ساخته شده است و زمانی که اگزالات پرتقال در کنار «کلسیم اگزالات» سنگ کلیه قرار می‌گیرد، باعث جداشدن کلسیم می‌شود و کلسیم جداشده از اگزالات از بدن خارج می‌شود.

طالبی یا روغن بادام؟!

یکی از راه‌های درمان سنگ کلیه خوردن طالبی است. افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند باید به مدت ۱۴ شب به جای شام فقط طالبی بخورند. طالبی را نباید در صبح زود مصرف کرد و حتما باید در وعده عصر یا شام از آن استفاده شود. علاوه بر طالبی برای درمان سنگ کلیه می‌توان از روغن بادام شیرین استفاده کرد. یکی لیوان آب ولرم را باید با یک استکان کوچک (۲۰ سی سی) روغن بادام شیرین ترکیب کرد و آن را نوشید، البته باید از اصل بودن روغن بادام شیرین اطمینان پیدا کرد.

گیاهان سنگ شکن

برگ توت فرنگی می‌تواند به درمان سنگ کلیه کمک کند. افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند می‌توانند ۴۰ گرم از برگ توت فرنگی را با یک لیتر آب به مدت ۳ تا ۴ دقیقه بجوشانند. سپس، این محلول را هر ۵ ساعت یک بار بنوشند. افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند می‌توانند نصف استکان آب کرفس را با عرق بهارنارنج ترکیب کنند و قبل از هر غذا بنوشند.

استفاده از دانه بوداده خرمالو یکی دیگر از درمان‌های سنگ کلیه است باید دانه خرمالوی بو داده شده را آسیاب کرد و یک قاشق چای خوری از پودر آن در یک لیوان آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه دم کرد. خوردن این نوشیدنی به مدت ۳ روز برای رفع سنگ توصیه می‌شود.

رفع قولنج

قولنج کلیوی می‌تواند همراه با سنگ یا بدون سنگ باشد، این قولنج درد بسیار شدیدی را برای بیمار ایجاد می‌کند. برای رفع قولنج بدون تورم کلیوی، باید بعد از هر غذا ۶ عدد مغز فندق خام خورده شود. اگر قولنج همراه با سنگ باشد می‌تواند از گل ختمی، بابونه و پنیرک استفاده کرد. برای این منظور باید از هر گیاه به مقدار ۱۰۰ گرم در ۷ تا ۸ لیتر آب ریخت و جوشاند، سپس باید این ترکیب را صاف کرد و در وان ریخت و در آن نشست. انجام این کار باعث خروج سنگ از حالب می‌شود و درد از بین می‌رود.

درمان سنگ‌های کوچک

برای تشخیص اندازه سنگ باید حتما سونوگرافی انجام داده و برای درمان سنگ کلیه باید از متخصص طب سنتی کمک گرفت. برخی از افراد از گیاهانی استفاده می‌کنند که مدر (ادرارآور) هستند، گیاهان مدر فقط برای درمان سنگ‌های کوچک کاربرد دارند و در صورت استفاده در مورد سنگ‌های بزرگ، این کار باعث جا به جایی سنگ می‌شوند و مشکلات بیشتری را به وجود می‌آورند.

استفاد از برگ مو می‌تواند به درمان سنگ‌های کوچک کمک کند و باعث خارج شدن سنگ از طریق مثانه شود. نوشیدن ماءالشعیر یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند به دفع سنگ‌های کوچک کمک کند، البته ماءالشعیر حالت مدر دارد.

برگ پنیرک

برگ پنیرک خاصیت نرم کننده دارد و در درمان گلودرد و سرفه کاربرد دارد. پنیرک را می‌توان برای از بین بردن سنگ کلیه هم استفاده کرد. افرادی که سنگ کلیه دارند، باید ۱۰۰ گرم از برگ پنیرک را در یک و نیم لیتر آب بجوشانند و بعد از ۲ تا ۳ دقیقه جوشیدن، آن را صاف کنند و در یک لیوان بریزند. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به این نوشیدنی توصیف می‌شود، پنیرک را باید قبل از هر غذا نوشید.

اگر سنگ کلیه باعث ایجاد درد شود و در کلیه یا حالب جا به جا شده باشد، باید ۱۰۰ گرم برگ پنیرک را با ۱۰۰ گرم گل بابونه ترکیب کرد و جوشاند، سپس به آن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کرد و قبل از غذا نوشید. این نوشیدنی سنگ را کاملا خرد می‌کند و سنگ بدون هیچ دردی از بدن خارج می‌شود.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

سنگ کلیه دارید ؟ تمامی درمان ها همین جاست !!

سنگ‌های کلیه کوچک و سخت هستند که از کریستاله شدن موادمعدنی در کلیه ساخته می‌شوند . بودن این سنگ‌ها در مجاری ادراری می‌تواند دردهای ملایم تا بسیار زیاد را به همراه داشته باشد . بسیاری از سنگ‌ها را می‌توان در خانه درمان کرد اما بعضی از آن‌ها نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند بنابراین اولین کاری که می‌کنید باید به پزشک مراجعه کنید تا اندازه و نوع سنگ مشخص شود و در صورت تصمیم به دفع خانگی روش‌های زیر را اجرا کنید .

باید بدانید که بعضی از سنگ‌ها راحت‌تر بقیه دفع می‌شود . مؤثر بودن درمان‌های خانگی به‌اندازه سنگ بستگی دارد .

بهترین داروی گیاهی برای دفع سنگ کلیه

به مقدار زیاد آب بنوشید . آب می‌تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند بنابراین روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشید . شما باید همیشه آنقدر آب بخورید تا ادرار شما بی‌رنگ یا زرد کم‌رنگ باشد .

لیمو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید . به‌سادگی لیمو خریداری نموده و به آب مصرفی خود آب‌لیموی تازه بی افزایید . سعی کنید روزانه نصف استکان ( ۱۲۵ میلی‌لیتر ) آب‌لیمو بنوشید .

آب‌لیمو دارای اسیدسیتریک بالایی است که می‌تواند باعث تجزیه کردن سنگ‌های کلسیمی بشود . با شکستن سنگ دفع آن راحت‌تر شده و درد کمتری دارد .

آب‌میوه‌هایی مانند : سیب ، کران بری . گریپ‌فروت حتی می‌توانند ریسک ابتلا به سنگ کلیه را بالا ببرند بنابریان آنها ننوشید .

مصرف پروتئین و نمک را کاهش دهید . مصرف سدیم ( نمک ) به ۳ گرم یا کمتر در روز کاهش داده و در مصرف پروتئین میانه‌روی کنید .

نمک : نمک باعث افزایش کلسیم در ادرار می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه کلسیمی بشود . بعضی از مطالعات نشان داد که سدیم می‌تواند باعث افزایش اوریک‌اسید بشود که باعث افزایش ریسک ابتلا به سنگ کلیه می‌شود .

پروتئین : پروتئین باعث افزایش اوریک‌اسید ، کلسیم و اگزالات در ادرار می‌شود و همچنین اسیدسیتریک را کاهش می‌دهد . پروتئین گوشت مخصوصاً به دلیل داشتن سولفور بالا اسید بیشتری نسبت به پروتئین‌های گیاهی تولید می‌کند .

مصرف فیبر را بالا ببرید . مصرف غلات کامل ( سبوس‌دار ) و سبزی‌های تازه می‌تواند به دفع سنگ کلیه کمک کند . مواد غذایی دارای فیبر بالا دارای اسید فیتیک هستند که می‌تواند به جلوگیری و کاهش کریستاله شدن سنگ‌های ناشی از نمک کلسیم کمک کند . این ترکیب در حبوبات ، گندم و سبوس برنج یافت می‌شود .

نوشیدنی‌های مضر را کنار بگذارید . خوردن نوشابه را کنار بگذارید . قهوه و چای را می‌توان نوشید اما نوع بدون کافئین آن توصیه می‌شود . نوشابه دارای اسید فسفریک است که سیترات ادرار را پایین می‌آورد که وضعیت را پیچیده می‌کند . نوشابه‌های دارای سیترات را می‌توان نوشید .

مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار را هم پایین بیاورید . درست است گفته‌شده مشکلی ندارد اما حواستان باشد که کافئین آب بدن را دفع می‌کند .

بهترین نوشیدنی آب است .

ورزش کنید . داشتن فعالیت فیزیکی می‌تواند به تکان خوردن سنگ کلیه کمک کند بنابراین ورزش کردن به‌صورت کم تا متوسط توصیه می‌شود .

با توجه به اینکه سنگ کلیه دردناک است ممکن است شما نتوانید به‌درستی ورزش کنید . ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی می‌تواند کمک‌کننده باشد .

استرس خود را کاهش دهید . ارتباطی بین استرس و ایجاد سنگ کلیه وجود دارد . واضح نیست که کاهش استرس بتواند به دفع سنگ کلیه کمک کند اما کاهش ریسک تولید سنگ را در آینده پایین می‌آورد . از مدیتیشن می‌توانید برای پایین آوردن استرس خود استفاده کنید .

داروهای بلاک کننده آلفا می‌تواند کمک‌کننده باشد . این داروها باعث آرام کردن ماهیچه‌ها و کمک به بدن برای دفع سنگ می‌شوند . این قرص‌ها در درمان تمامی سنگ‌های کلیه مؤثر هستند . این داروها فقط باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شوند . داروهایی مانند : آلفوزوسین ، دوکسازوسین ، سیلودوسین و ترازوسین از این نوع هستند .

با پزشک خود درباره مصرف داروهای سنگ‌شکن صحبت کنید . این داروها بعد از تشخیص نوع سنگ ؛ تجویز می‌شوند و فقط روی سنگ‌های خاصی تأثیر دارند . بعضی از داروها در درمان سنگ تأثیر دارند اما بعضی دیگر فقط خاصیت پیشگیری را دارند . این داروها باید حتماً توسط پزشک تجویز و مصرف شوند .

سنگ کلسیمی : این سنگ شایع‌ترین نوع سنگ کلیه است و داروهای تجویزی شامل : تیازید و سیترات پتاسیم است .

سنگ اوریک‌اسید : ۵ تا ۱۰ درصد از سنگ‌ها را تشکیل می‌دهد . برای درمان از داروهای سیترات پتاسیم ، بی کربنات سدیم و آلوپورینول استفاده می‌شود .

سنگ‌های سیستین : این سنگ‌ها بسیار نادر هستند و معمولاً با سیترات پتاسیم ، تیوپرونین یا کاپتوپریل درمان می‌شوند .

سنگ‌های struvite : به دلیل عفونت‌های مکرر ادراری تشکیل می‌شوند و درمان آن‌ها مقداری سخت‌تر است . پزشک شما آنتی بیوتیک و داروی مهارکننده اوره تجویز خواهد کرد .

سنگ‌شکنی با امواج ( shock wave lithotripsy ) را امتحان کنید . با استفاده از این روش حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از سنگ‌های کلیه درمان می‌شوند ؛ مگر اینکه سنگ در قسمتی خاص در پایین حالب باشد .

در این روش بیمار زیر دستگاه می‌خوابد و دستگاه شروع به فرستادن امواج قوی به بدن بیمار می‌کند که می‌تواند سنگ را بشکند و به قطعات کوچک‌تر تقسیم کند تا بتوان با ادرار آن‌ها را دفع کرد .

اورتروسکوپی ( ureteroscopy ) راه درمان دیگری است . با این روش می‌توان سنگ‌های بزرگ را شکست یا برداشت . یک لوله دراز را از مجاری اداری بیمار وارد بدن وی میکنند تا به جایی که سنگ گیرکرده است برسند . این دستگاه می‌تواند سنگ را بردارد یا اگر خیلی بزرگ باشد با لیزر آن را شکسته و به قطعات کوچک‌تر تبدیل می‌کند تا با ادرار دفع شوند .

آخرین راه‌حل جراحی است . اسم این روش نفرولیتیوتومی ( percutaneous nephrolithotomy ) است . این روش برای سنگ‌های خیلی بزرگ و جدی به‌کاربرده می‌شود . بیمار در این روش در بیمارستان به مدت ۲ تا ۳ روز بستری می‌شود .

بهترین داروی گیاهی برای دفع سنگ کلیه

با برش از کمر و کلیه دستگاه به‌صورت مستقیم وارد کلیه می‌شود . این دستگاه امواج شوک را به سنگ وارد می‌کند تا آن را بشکند و یک لوله دیگر نیز وارد کلیه میکنند تا ادرار و قطعات سنگ را جمع می‌کند .

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر احساس تنبلی می‌کنید یا در کاهش وزن مشکل‌دارید ، اقدام به پاکسازی بدن از سموم کنید . پا

در صورت استفاده درست از بخور ، بخور می‌تواند رطوبت محیط را افزایش داده

پوست اطراف چشم نازک تر و بسیار حساس تر از دیگر مناطق بدن است

طوطی ها حیوانات خانگی بسیار جذابی هستند ، طوطی ها میتوانند لغاتی که به

اگر به دنبال یک پرنده خانگی میگردید یکی از گزینه هاتون حتما مرغ عشق

بسیاری از آفت کش ها و سموم روی میوه ها و سبزی جاتی که

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

کاربری یا نشانی

رمز

مرا به خاطر بسپار

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *