علائم ابتلا به بیماری کبد چرب

علائم ابتلا به بیماری کبد چرب
علائم ابتلا به بیماری کبد چرب


العالم – ایران / علمی

يكى از فعاليتهاى مهم كبد، ذخيره سازى و سوخت و ساز چربی ها در بدن است. كبد طبيعى حاوى حدود 5 گرم چربى در 100 گرم وزن خود است. هرگاه مقدار چربى بيش از 5 درصد وزن آن افزايش يابد، به اين حالت «كبد چرب» گفته می شود. به استناد مطالعات و تحقیقات دکتر علویان، كبد چرب، بيمارى شايعى در جامعه است و در نتيجه‌ی بسيارى از بيماری ها و يا حالت هاى تغذيه اى در بدن ايجاد مى شود. انباشته شدن چربى در سلول هاى كبدى مى تواند به التهاب اين سلول ها منجر شود. 

*علل و علائم كبد چرب

در اكثر موارد، چاقى و اختلال در چربی هاى خون از علل كبد چرب هستند؛ علل ديگرى كه مى تواند موجب بروز اين حالت در كبد شوند، عبارتند از: بيمارى ديابت (مرض قند)، مصرف مشروبات الكلى، بدغذايى و سوءتغذيه، بيمارى هاى مزمن نظير بى كفايتى پمپاژ قلب، هپاتيت مزمن سی و سل ريوى. كبد نقش مهمى در سوخت و ساز و شكستن چربى ها در بدن دارد. در صورت بروز اختلال در آن، چربى در كبد رسوب مى كند و موجب بروز كبد چرب مى شود.
در بيمارى كبد چرب، كبد معمولاً علامت خاصى ندارد و به دنبال انجام آزمايش هاى دوره اى، اختلال در آنزيم هاى آن مشخص مى شود و يا اينكه در زمان انجام سونوگرافى به علل ديگر، وجود كبد چرب نيز تشخيص داده مى شود. البته اختلالات آنزيمى در كبد چرب معمولاً خفيف است و در اكثر موارد موجب افزايش مختصر در آنزيم هاى كبدی مى شود. در برخى موارد اين بيمارى با علائمى نظير خستگى و احساس ناراحتى در قسمت فوقانى شكم همراه است.
در صورت وجود اختلال در آنزيم هاى كبدى، قبل از آنكه علت كبد چرب تشخيص داده شود، در ابتدا لازم است ساير علل، كه موجب بروز اختلال در اين آنزيم ها مى گردند، رد شوند. همچنين بررسى لازم از نظر منفى بودن هپاتيت بی و هپاتيت سی انجام شود. بهترين راه تشخيص اين بيمارى انجام نمونه بردارى از كبد و بررسى ميكروسكوپى آن است.

علائم ابتلا به بیماری کبد چرب

*درمان

مهمترين روش درمانى در اين بيمارى، رفع علت زمينه اى بروز بيمارى است. كاهش وزن در افراد چاق، عدم مصرف مشروبات الكلى، كنترل بيمارى ديابت، كاهش چربى هاى خون (ترى گليسيريد) و تغيير در شيوه زندگى و فعاليت، مهمترين اصول درمان اين بيمارى است. در صورت درمان كبد چرب، مى توان مانع پيشرفت ضايعه كبدى شد. با كاهش وزن (در افراد چاق) يا تغيير در شيوه زندگى (افزايش فعاليت جسمانى، پياده روى و غیره)، اصلاح رژيم غذايى، قطع مصرف مشروبات الكلى، كنترل دقيق قند خون با كمك پزشك مى توان در جهت درمان این بیماری نتیجه مطلوب به دست آورد. البته ذكر اين نكته ضرورى است كه على رغم تجويز دارو، هنوز هم كاهش وزن و تغيير در شيوه زندگى از اركان اصلى درمان بيمارى كبد چرب به شمار مى روند. در برخى موارد براى كنترل اين بيمارى، با توجه به شدت عارضه، از دارو استفاده مى شود. در اكثر موارد، اين حالت خطرناك نيست. در صورت عدم درمان به موقع، در درازمدت مقادير زيادى چربى در كبد رسوب مى كند و موجب بروز التهاب كبدى مى شود؛ لذا نبايد نسبت به اين عارضه بى تفاوت بود.

*چاقى و كبد چرب

كبد چرب در افراد چاق شايع است. عواملى چون عدم تكامل جسمانى، توسعه تكنولوژى، زندگى ماشينى، شهرگرايى، تن آسايى، رفاه مادى، مصرف بى رويه مواد غذايى و غیره عواملى مى باشند كه موجب شده اند تا چاقى روز به روز بيشتر شود. اين كه چاقى به چه معنايى است بايد توجه داشت كه بر اساس قد و سن افراد مى توان وزن ايده آل را از روى جداول بررسى كرد. هنگامى كه انرژى ورودى (كالرى) بيش از حد مصرفى باشد، كالرى اضافه در بافت چربى ذخيره مى شود و اگر اين حالت طولانی مدت باشد، چاقى حاصل خواهد شد. افراد چاق نسبت به افراد داراى وزن طبيعى نسبت به بو يا مزه غذا به ميزان بيشترى پاسخ مى دهند. بايد توجه داشت كه زياد خوردن يك علت مهم چاقى است، ولى تنها علت نيست؛ بلكه عوامل ديگرى نظير تأثيرات محيطى، فرهنگى و ژنتيكى همگى در بروز چاقى دخالت دارند. 
براى كاهش وزن بايد در قدم اول به شيوه زندگى فرد توجه داشت و رژيم غذايى با محدوديت كالرى را به اجرا در آورد، ولى رژيم هاى غذايى سخت و طاقت فرسا سبب عدم همكارى بيمار مى شود. مشكل عمده در درمان چاقى، كاهش وزن نيست بلكه حفظ وزن كاهش يافته است. متأسفانه تعداد معدودى از بيماران به طور دائم كاهش وزن خود را حفظ مى كنند. كبد چرب در افراد چاق شايع است و در 80 تا 90 درصد موارد چاقى مفرط ديده مى شود. بديهى است كه مرض قند و بالا بودن چربى هاى خون در افراد چاق نيز ديده مى شود و اين دو عامل به بروز كبد چرب كمك مى كنند.

*مبارزه با چاقى

آيا مى خواهيد اضافه وزن خود را از دست دهيد؟ آيا مى خواهيد با كسب وزن ايده آل، شادابى خود را به دست آوريد. حقيقت اين است كه شما ابتدا بايد تصميم بگيريد و اراده كنيد. بسيارى از شما اين جمله را بيان مى كنيد که من از فردا رژيم غذايى خود را رعايت خواهم كرد و در واقع كار امروز را به فردا مى اندازيد! آيا در آينه به خود نگاه كرده ايد! آيا از آنچه مى بينيد خوشتان مى آيد؟ آيا متوجه شده ايد كه برخى لباس هاى قديمى شما ديگر به تنتان نمى رود و براى شما كوچك شده اند! يك دوست خوب و يا يك فاميل دلسوز مى تواند شما را تشويق به كاهش وزن نمايد و اگر به شما بگويد كه عزيز من! چه خوب بود كه چند كيلوگرم وزن كم مى كرديد! و آن را به صورت مكرر بيان كند، تأثير خود را خواهد گذاشت. آنچه مهم است اين است كه حالا تصميم بگيريد، گذشته ها گذشته! 
انجام تمرينات ورزشى، مختص گروه يا قشر خاصى از جامعه نيست. جوانان، افراد پير، مردان، زنان و غیره، همه بايد ورزش كنند. ورزش تأثير جدى در جلوگيرى از ابتلا به بسيارى از بيمارى ها و حفظ سلامت و حتى روح آدمى دارد. وزن ايده آل با تمرينات ورزشى، تنها همراه با يك رژيم غذايى مناسب و صحيح به دست مى آيد. ورزش، هر چند به ميزان اندك، ولى مداوم و روزانه در طول يك سال موجب كاهش وزن قابل توجهى در افراد چاق مى شود.

*خار علیص

خار عليص يا داروى سيليمارين، يكى از گياهان شناخته شده طبى در درمان بيمارى هاى كبدى است كه از دو هزار سال پيش اثرات مفيد آن بر كبد شناخته شده است. عصاره ريشه و برگ اين گياه به صورت مايع سفيد شيرى رنگ است. در حال حاضر اين دارو به صورت كپسول و شربت تهيه مى شود و براى پيشگيرى از تشديد ضايعه كبدى به كار مى رود. اين دارو باعث مهار راديكال هاى آزاد اكسيژن مى شود و با اين اثرات از تخريب سلولى جلوگيرى مى كند. خوشبختانه عارضه مهمى در اثر مصرف اين دارو ذكر نشده است. از اين دارو در درمان كبد چرب نيز استفاده مى شود.

 خبرگزاری علم و فناوری

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– علائم کبد چرب معمولا نشانه ای خاص و منحصر به فرد ندارد. ممکن است شما احساس خستگی و ناراحتی بی دلیل در ناحیه ی شکم پیدا کنید. کبد شما ممکن است اندکی متورم شود که پزشک شما در حین بررسی فیزیکی به مشکل شما پی می برد.

یکی از راه های اصلی درمان کبد چرب بدون توجه به نوع آن تغییر عادات غذایی و رژیم غذایی است. همانطور که از نامش مشخص است، بیماری کبد چرب بدین معنی است که شما چربی بسیاری در کبد خود دارید. در یک بدن سالم، کبد کمک می کند تا سموم از بدن دفع شده و صفرا تولید کند. (نوعی پروتئین گوارش شده) بیماری کبد چرب به کبد آسیب زده و از عملکرد صحیح آن جلوگیری می کند.

علائم ابتلا به بیماری کبد چرب

متاسفانه مشکلات کبدی به طور باورنکردنی زیاد است. از هر پنج آمریکایی و استرالیایی، یک نفر کبد چرب دارد و اکثراً حتی خبر هم ندارند. با این حال، چندین نشانه‌ی هشداردهنده وجود دارد که نشان می‌دهد کبد احتمالاً وضع خوبی ندارد. بعضی از این نشانه‌ها عبارتند از:

اگر کبد چرب تا نارسایی کبد و سیروز یا التهاب شدید کبدی پیشرفت کند، شما علایم کبد چرب و نارسایی آن به شرح زیر خواهد بود:

پزشک می‌تواند از آزمایش‌های مختلف برای تأیید وجود یا رد بیماری کبد چرب استفاده کند. این تست‌ها نمی‌توانند نشان دهند که چربی کبد شما به چه علت است، مثلاً ناشی از مصرف الکل است یا نه، اما پزشک از شما در مورد مصرف الکل خواهد پرسید. این اطلاعات می‌تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد شما ALD یا NAFLD دارید.

برخی آزمایش‌هایی که ممکن است پزشک برای تشخیص بیماری کبد چرب تجویز کند عبارتند از:

آزمایش جسمی: پزشک وزن شما را اندازه می‌گیرد و بدنتان را برای احتمال وجود نشانه‌هایی از مشکلات کبدی مثل بزرگ شدن کبد یا یرقان، معاینه می‌کند.

آزمایش خون: آزمایش خون می‌تواند سطح بالای آنزیم‌های کبدی مثل آلانین آمینوترنسفرآز (ALT) و آسپارتات آمینوترنسفرآز (AST) را نشان دهد. اگر این طور باشد یعنی مشکلی دارید.

تصویربرداری: ممکن است برای شما سونوگرافی یا سی‌تی اسکن یا ام آر ای نوشته شود. این آزمایش‌ها می‌تواند مشخص کند که آیا کبد شما چرب هست یا نه. اما نمی‌تواند بگوید کبد چرب ساده دارید یا NASH.

بیوپسی کبد: پزشک یک نمونه از بافت کبد را برمی‌دارد و به آزمایشگاه می فرستد تا التهاب یا آسیب‌های احتمالی کبد را مشخص کنند. این نمونه‌برداری در بیمارستان یا مراکز جراحی سرپایی انجام می‌شود. قبل از اجرای این روش برای شما دارو تجویز می‌شود تا ریلکس باشید و درد احتمالی کنترل شود.

تا به حال هیچگونه دارویی در بازار وجود ندارد که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای کبد چرب تایید شده باشد. در حالیکه کاهش ۱۰ درصدی وزن و حتی ۳ و ۵ درصدی وزن برای کنترل این بیماری بسیار کمک کننده است.

به پزشک مراجعه کرده و برای واکسن های هپاتیت A و B در صورت عدم واکسیناسیون، اقدام کنید. این واکسن ها از گسترش ویروس ها و آسیب رسانی بیشتر به کبد جلوگیری می کند.

در این قسمت برای تغییر رژیم غذایی تان تعدای برنامه غذایی دیگر وجود دارد که شما می توانید با توجه به برنامه ی زندگی تان رژیم متناسب با آن و وضعیت سلامتی بدن تان، انتخاب کنید تا با علائم کبد چرب مواجه نشوید.

۱- بیشتر ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید. سعی کنید روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش هوازی داشته باشید.

۲- کاهش کلسترول: مقدار چربی اشباع شده و قند خون تان را کنترل کنید. درصورتی که ورزش و رژیم برای شما کافی نیست و کلسترول شما کاهش نمی یابد به پزشک مراجعه کنید.

۳- دیابت و کبد چرب بیماری هایی هستند که اغلب همراه با هم اتفاق می افتد. رژیم و ورزش می تواند به شما کمک کند تا هر دو بیماری را کنترل کنید. اگر قند خون شما بالا است به پزشک مراجعه کنید، قبل از اینکه علائم کبد چرب خود را نشان دهد.

به طور کلی رژیم غذایی مناسب بیماری کبد چرب شامل موارد زیر است تا علائم کبد چرب کاهش یاید:

رژیم غذایی کم کالری و کم چرب به شما کمک می کند تا کاهش وزن داشته و ریسک ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش دهید. در بهترین حالت اگر شما اضافه وزن داشته باشید، باید حداقل ۱۰ درصد از وزن بدن تان را کم کنید.

مطالعات نشان می دهد افرادی که قهوه می نوشند و مبتلا به کبد چرب هستند دچار آسیب کبدی کمتری می شوند در مقایسه با افرادی که از این نوشیدنی کافئین دار استفاده نمی کنند. کافئین آنزیم های غیر طبیعی کبد را در افرادی که ریسک ابتلا به بیماری های کبدی دارند، کاهش می دهد.

محققین اثبات کرده اند که کلم بروکلی می تواند از تجمع چربی در کبد موش جلوگیری کند. در حالت کلی خوردن سبزیجات بیشتر همانند اسفناج، کلم بروکسل و دیگر سبزیجات می تواند به کاهش وزن کمک کنند.

طبق تحقیقی که در دانشگاه الینویز انجام شده، ثابت می کند، پروتئین سویا که در مواد غذایی نظیر توفو وجود دارد می تواند از تجمع چربی در کبد جلوگیری کند. علاوه بر این توفو حاوی چربی پایین و پروتئین بالاست.

ماهی های چرب نظیر سالمون، ساردین، تون و غزل آلا مملو از امگا ۳ هستند. اسید های چرب امگا-۳ برای متعادل کردن سطح چربی کبد و کاهش التهاب بسیار مفید است.

غلات کامل نظیر بلغور جوی دو سر به بدن شما انرژی می دهد. این کربوهیدرات ها مملو از فیبر هستند که نقش موثری در کاهش وزن شما دارد.

گردو سرشار از اسید چرب های امگا ۳ است. تحققیقات نشان می دهد افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند و گردو می خورند آزمون عملکرد کبدی آن ها بهبود یافته است.

آووکادو سرشار چربی های خوب است. محققین ثابت کرده اند که آووکادو حاوی ترکیبات شیمیایی است که آسیب کبدی را در شما کاهش می دهد. آووکادو همچنین سرشار از فیبر است که برای کنترل وزن مفید است.

لبنیات سرشار از پروتئین است که از آسیب های کبدی جلوگیری می کند

این دانه های خوش طمع سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان است که از کبد در برابر آسیب های احتمالی محافظت می کند.

این روغن سرشار از اسید های چرب امگا ۳ است. این روغن در مقایسه با دیگر روغن ها نظیر مارگارین و کره سالم تر است. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن مفید است.

این گیاه نه تنها به غذا طمع می دهد، همچنین مطالعات آزمایشگاهی اثبات می کند که مکمل پودر سیر می تواند برای کاهش وزن مفید و برای مبتلایان کبد چرب و افراد دارای علائم کبد چرب مفید است.

اطلاعات بدست آمده پیرو این قضیه است که چای سبز می تواند با جذب چربی تداخل ایجاد کند، اما نتایج بدست آمده قطعی نیست. محققین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا چای سبز می تواند چربی کبدی را کاهش داده و عملکرد کبد را بهبود دهد یا خیر. اما چای سبز به تنهایی خواص زیادی نظیر کاهش کلسترول و بهبود کیفیت خواب دارد.

اگر علائم کبد چرب را دارید و مبتلا به کبد چرب هستید باید از برخی مواد غذایی پرهیز کنید و یا به مقدار محدود مصرف کنید. این مواد غذایی در حالت کلی باعث افزایش وزن شده و قند خون را افزایش می دهد.

– الکل: الکل عامل اصلی ابتلا به کبد چرب و دیگر بیماری های کبدی است.

علائم ابتلا به بیماری کبد چرب

– شکر: از غذاهای شیرین نظیر شکلات و شیرینی، نوشابه و آب میوه ها دوری کنید. قند خون بالا به تجمع چربی در کبد کمک می کند و با مصرف بیش از اندازه کم کم با علائم کبد چرب مواجه مب شوید.

– غذاهای سرخ کردنی: این غذاها دارای کالری و چربی بالایی هستند.

– نمک: مصرف بیش از اندازه نمک بدن شما را مجبور به نگه داشتن بیش از حد آب می کند. مصرف سدیم را به روزانه کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم محدود کنید.

– نان سفید، برنج و ماکارونی: رنگ سفید در این مواد غذایی نشانه ای فرآوری شده ی بالای این مواد غذایی است که قند خون شما را در مقایسه با دیگر غلات کامل به علت کمبود فیبر، بیشتر افزایش می دهد.

– گوشت قرمز: بیف و غذاهای گوشتی دارای چربی اشباع شده بسیار بالایی هستند.

کبد چرب گرید ۲ خطرناک تر است یا گرید ۱؟ درمان هر کدام چیست؟

گرید کبد چرب

نبض ما– مترجم: محمد مهدی مغازه ای

منبع:

www.healthline.com

عمل آپاندیس چگونه انجام می شود؟

لکه های کبدی خطرناک است؟

چرا معده عصبی می شود؟ 

پنج راه برای خوابیدن بهتر افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو

مراقبت های بعد از آزمایش ERCP

شایع ترین عوارض کولیت اولسراتیو خارج از روده

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

سلام من دردهای شدید شکمی و معده دارم رفتم سونو گفتن که سنگ کیسه صفرا دارم وکبدچرب گرید یک حالا خیلی از غذا هارو گفتن پرهیز کنم بچه ی شیر خواره هم دارم نمیدونم چیکار کنم دیوونه شدم کمکم کنید

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو



کبد چرب غیرالکلی یکی از شایع ترین بیماری های کبدی است که در اثر انباشت چربی های اضافه در سلول های کبد به وجود می آید. معمولاً مصرف بیش از اندازه ی مشروبات الکلی اصلی ترین علت انباشت چربی در کبد است، اما کسانی که به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا می شوند، ممکن است اصلا در طول زندگی شان الکل مصرف نکرده باشند. این بیماری اصلی ترین دلیل بیماری مزمن کبدی در سرتاسر دنیا شناخته می شود. بیماری کبد چرب غیر الکلی گرچه به خودی خود آسیب دائمی ای نمی زند، اما می تواند رشد کند و تبدیل به استئوهپاتیت غیر الکلی شود، بیماری ای که می تواند منجر به سیروز کبدی (بروز زخم های درمان ناپذیر در کبد) یا حتی سرطان کبد شود.

بیماری کبد چرب غیر الکلی معمولا هیچ نشانه ی فیزیکی ای ندارد. با این حال، اگر ریسک فاکتورهای زیر را دارید، باید برای انجام معاینه به پزشک مراجعه کنید. پزشکان با استفاده از روش های مختلفی مثل آزمایش خون، سونوگرافی شکمی یا بایوپسی کبد می توانند این بیماری را در شما تشخیص دهد.

۱- پرخوری می کنید

علائم ابتلا به بیماری کبد چرب

یکی از اولین نشانه های کبد چرب پرخوری است و فرقی نمی کند همیشه احساس گرسنگی می کنید یا میل شدیدی به شیرینی و شکلات دارید. این عادت های غذایی به مقدار چربی ای اضافه می کنند که در کبد شما انباشته شده است. ما باید نسبت به چیزی که می خوریم آگاه باشیم چون حتما شنیده اید که ما همان چیزی هستیم که می خوریم. بنابراین اگر کالری های اضافه دریافت کنیم، به ویژه کالری هایی که سرشار از قند یا کربوهیدرات هستند، این مسأله در طولانی مدت عواقب منفی ای خواهد داشت. پزشکان توصیه می کنند فهرستی از غذاهایی که هر روز می خورید را تهیه کنید تا پی ببرید که چقدر شیرینی و چربی دریافت می کنید. این کار به شما کمک می کند که متوجه شوید آیا نیازی به تجدید نظر در عادت های غذایی تان هست یا خیر.

۲- چربی شکمی دارید

ریسک ابتلا به کبد چرب غیر الکلی در افراد چاق بالا است. از آنجایی که نرخ چاقی در جوامع امروزی رو به افزایش است، این خطر بیش از پیش وجود دارد. چربی احشایی (چربی انباشته در شکم که باعث بزرگی شکم می شود) نشانه ی قابل توجهی است. وقتی شاخص توده ی بدنی بالاتر می رود و مقدار آن از ۳۰ به ۳۵ تا ۴۰ می رسد، ریسک ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی هم بالا می رود. محققان پی برده اند که میان چربی شکمی و چربی کبد، به ویژه در سنین میانسالی و کمتر، ارتباط زیادی وجود دارد.

۳- کلسترول بالایی دارد

بالا بودن سطح چربی خون، چه تری گلیسرید باشد و چه کلسترول مضر، می تواند نشان دهنده ی بالا بودن بیش از اندازه ی چربی موجود در کبد باشد. کلسترولی که مقدار آن در خون اندازه گیری می شود، غالباً محصول چیزی است که از کبد خارج می شود. کبد به خودی خود کلسترول تولید می کند و آن را در جریان خون به گردش در می آورد، اما وقتی غذاهایی می خوریم که چربی های اشباع شده و ترانس زیادی دارند، کبد چربی بیشتری تولید می کند و سطح کلسترول را بالا می برد. گهگاه با مراجعه به پزشک کلسترول خون خود را چک کنید تا مطمئن شوید که دچار بیماری کبد چرب نشده اید.

۴- دیابت دارید

اگر مبتلا به دیابت هستید، تست بیماری کبد چرب غیر الکلی باید در اولویت مراقبت های پزشکی شما قرار بگیرد. تحقیقی در سال ۲۰۱۶ بر روی ۱۰۰ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ که هیچ نشانه ی دیگری از بیماری کبد چرب را نداشتند نشان داد، ۶۵ درصد از شرکت کنندگان پژوهش مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بودند در حالی که خودشان از این مسأله بی خبر بودند.

 ۵- فشار خون بالایی دارید

محققان آلمانی با تحلیل اطلاعات به دست آمده از بیش از ۳ هزار نفر پی بردند احتمال بالا بودن فشار خون در افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی ۳ برابر بیشتر از کسانی است که به این بیماری مبتلا نیستند. کنترل فشار خون و حفظ سلامت قلب، در مجموع اهمیت زیادی دارد، به ویژه اگر مبتلا به کبد چرب هستید یا فکر می کنید که این بیماری را دارید. مشکلات قلبی عروقی مهم ترین علت مرگ در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی هستند.

۶- یکی از اعضای خانواده تان مبتلا به این بیماری است

تحقیقات بر روی خانواده هایی که سابقه ی بیماری سیروز کبدی را دارند نشان داده، اگر در خانواده ای یک نفر به این بیماری مبتلا باشد، ریسک ابتلا به آن در اعضای این خانواده ۱۳ برابر بیشتر است. البته تحقیقات در این مورد ادامه دارد، اما تحقیقات دیگری هم نشان می دهد بعضی افراد ممکن است به دلایل ژنتیکی مستعد این بیماری باشند.

۷- دائماً احساس خستگی می کنید

کبد چرب غیر الکلی نشانه ی فیزیکی ای ندارد، به همین خاطر تشخیص آن بدون آزمایش خون یا بایوپسی کبد غیر ممکن است. با این حال، وقتی این بیماری تبدیل به سیروز کبدی شود، فرد مبتلا شروع به تجربه ی علائمی مانند احساس خستگی و ضعف می کند. از آنجایی که صدمات ناشی از سیروز کبدی دائمی است و می تواند منجر به سرطان شود، در صورت داشتن چنین نشانه هایی از کبد چرب غیر الکلی و هر یک از ریسک فاکتورهای قبلی، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

۸- در سمت راست بالای شکم تان احساس درد می کنید

این مورد هم یکی از نشانه هایی است که با تبدیل کبد چرب به سیروز کبدی بروز پیدا می کند. مایعات بدن ممکن است شروع به انباشته شدن در شکم کنند؛ اگر این مایعات عفونی باشند، در قسمت شکم احساس درد می کنید. یک مشکل شکمی دیگر که بر اثر سیروز کبدی به وجود می آید، کم اشتهایی است.

۹- احساس گیجی می کنید

احساس گیجی هم می تواند از نشانه های کبد چرب باشد. در این حالت، به دلیل اینکه کبد قادر نیست کار سوخت و ساز را به درستی انجام دهد، سمومی که به طور طبیعی از آن خارج می شوند، وارد جریان خون می شوند و می توانند به مغز برسند. اگر احساس گیجی تان شدیدتر شد یا به حدی رسید که دیگر زمان و مکان را تشخیص نمی دادید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

۸ نشانه هشداردهنده که از سمی بودن «کبد» حکایت دارند

با ۱۰ خوراکی آشنا شوید که به عملکرد بهتر کبد کمک می کنند

با نشانه هایی که از عملکرد غیرطبیعی کبدتان خبر می دهند آشنا شوید

۱۱ کاری که بدون آنکه متوجه باشید به کبد شما آسیب خواهند رساند

ببخشید بالا بودن آنزیم های کبدی چه نشانه هایی دارد؟

۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.

علائم ابتلا به بیماری کبد چرب
علائم ابتلا به بیماری کبد چرب
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *