درمان خانگی تبخال تناسلی در زنان

خواص دارویی و گیاهی



صفحه ای که به دنبال آن هستید پاک شده، جا به جا شده و یا از ابتدا وجود نداشته است!



فارسی | ENGLISH

دانلود نرم افزار های مورد نیاز:

firefox  –  adobe  –  winrar

درمان خانگی تبخال تناسلی در زنان

مطالب بیشتر

 آگاهی از جدیدترین خبرها، خدمات

و امکانات

 کلیک کنید

 

 

 

 

 

 

آشنایی با جدیدترین آزمایشات

 

مطالب بیشتر

پاسخگویی به سوالات پزشکی در رابطه

با آزمایشات

مطالب بیشتر

به وب سایت آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی خوش آمدید.  

آزمایشگاه پاتوبیولوژی دکتر خسروشاهی یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین آزمایشگاههای پزشکی تهران است که با مجموعه ای از خدمات و امکانات متنوع و نوین در خدمت شما عزیزان می باشد. در این مجموعه در راستا ارائه  دقیق ترین نتایج از بهترین و با کیفیت ترین کیت ها ولوازم مصرفی در انجام کلیه آزمایشات استفاده می گردد. هم چنین دقت و صحت نتایج آزمایشات توسط  کنترل های داخلی و خارجی تائید می شود و کلیه آزمایشات روتین ، تخصصی و فوق تخصصی توسط مدرنترین و پیشرفته ترین دستگاههای روز دنیا توسط پرسنل مجرب در کوتاهترین زمان ممکن انجام می گردد.

 

 

تبخال چیست؟تبخال یک عفونت، ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است. که موجب مشکلاتی از جمله خارش و درد است که به طور کلی در هر دو جنس مردان و زنان دیده می شود. تبخال به صورت تاول های کوچک قرمز، متورم و آبکی یا زخم اطراف چشم ،دهان، لب ها، و آلت تناسلی ظاهر می شود. ویروس هرپس سیمپلکس از طریق مستقیم (جنسی،بوسه، لمس)، یا غیر مستقیم(به اشتراک گذاری وسایل شخصی ) و یا تماس با فرد آلوده  وارد بدن انسان میشود. آنها بسیار مسری هستند و باعث بیماری های مختلف شدید، مانند عفونت مغزی، سرطان، آبله مرغان، و غیره

 در مردان : تاول روی آلت تناسلی مرد، باسن، مقعد، ران، کیسه بیضه ، ظهور در داخل مجرای خروجی مثانه، یا در داخل آلت تناسلی مرد

. در زنان:تبخال بر روی باسن، گردن رحم، واژن، مقعد و اندام تناسلی خارجی ظاهر می شود. با کمک داروهای خانگی و اقدامات پیشگیرانه، این بیماری می تواند تا حد زیادی به حداقل برسد.

علل برخی از عللی، که منجر به تبخال میشوند ، عبارتند از:  ■ بوسیدن  ■ رابطه ی محافظت نشده جنسی از طریق واژن یا مقعد  ■ تماس با پوست  ■ مقاربت با شرکای متعدد  ■ قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش  ■ جراحی در ناحیه تناسلی  ■ دست زدن به تاول یا زخم  ■ تماس مستقیم با غشاهای مخاطی و یا بزاق فرد آلوده  ■ بیماری، استرس، قاعدگی، خستگی و عمل جراحی نیز باعث تبخال.  ■ ویروس هرپس همچنین می تواند به یک نوزاد تازه متولد شده از مادر آلوده به تبخال در زمان زایمان طبیعی منتقل شود.

 

علائم علائم و نشانه های تبخال آنقدر خفیف است که گاهی قابل مشاهده نیست. علائم سطحی میتواند حتی چند ماه بعد از اینکه شما توسط ویروس مورد حمله قرار گرفتید بروز نکند .

با این حال، برخی از نشانه های احتمالی عفونت هرپس عبارتند از:

 

علائم اولیه این علائم ممکن است تا 2 روز ظاهر شوند. پس از آن،تدریجاُ بهبود می یابند.  ■ تب  ■ درد در هنگام ادرار   ■ ناخوشی و کسالت  ■ ترشحات واژن (در زنان)  ■ زخم و تاول در دهانه رحم (در زنان)  ■ تاول های قرمز دردناک اطراف باسن، ران، مقعد، و اندام تناسلی

 

 

درمان خانگی تبخال تناسلی در زنان

 

علائم عودبرخی از علائم است که معمولا دوباره و دوباره ظاهر می شوند:

■ خارش و سوزن سوزن شدن اطراف ناحیه تناسلی

 ■ خارش تاول قرمز در اطراف ران، مقعد، باسن و اندام تناسلی است که به زودی میترکند و زخم  میشوند

■ در زنان، زخم و تاول در بخش های پایین تر از رحم

 

 

درمان های خانگی برای تبخال آیا  شما میتوانید تب خال را در خانه درمان کنید ؟ بله!

در اینجا برخی از درمان های طبیعی، آسان و سریع برای تبخال را مشاهده می کنید :

 

1. روغن زیتونروغن زیتون بعنوان مرطوب کننده پوست شناخته شده است. این ماده سرشار از آنتی اکسیدان است و یکی از بهترین داروهای خانگی برای زخم تب خال است. یک فنجان روغن زیتون به اضافه ی روغن اسطوخودوس و موم زنبور عسل را در یک قابلمه ریخته و روی حرارت گرم کنید . اجازه دهید مخلوط خنک شود. پس از خنک شدن روی موضع مورد نظر بمالید.2. اکیناسهاکیناسه یک گیاه دارویی است و دارای خواص ضد ویروسی است که برای افزایش سیستم ایمنی بدن شناخته شده است. تمام قطعات اکیناسه، یعنی گل، برگ و ریشه می تواند برای درمان تبخال استفاده شود. می توان آن را به شکل چای، آب میوه، و یا قرص مصرف کرد.

 

3. یخساده ترین روش در خانه برای درمان تبخال یخ است. یخ ، درد بسیار زیادِ تبخال را تسکین میدهد. یخ خرد شده را در کیسه های پلاستیکی پر میکنیم. کیسه ی پلاستیکی را در یک پارچه ضخیم ورق مانند قرار میدهیم و روی محل زخم به مدت 1-15 دقیقه برای خلاص شدن از تورم و خارش میگذاریم. این کار را چند بار در روز تکرار کنید.تبصره: قرار گرفتن طولانی مدت ناحیه  تناسلی در معرض قطعات یخ میتواند به بافت آسیب برساند.4.جوش شیرینجوش شیرین یک درمان موثر برای خلاص شدن سریع از شر تبخال است.که امدادی موثر در خارش زخم و درد آن است. توپ پنبه خیس را در جوش شیرین فرو برده و به طور مستقیم روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. این کار کمک می کند به خشک کردن تاول  و تراوشات آن.تبصره : به منظور جلوگیری از آلودگی، توپ پنبه را دوباره در جوش شیرین فرو نبرید.

5. روغن درخت چایبرای شیوع بیماری زخم تبخال، روغن درخت چای یک درمان مفید است. مقداری آب در یک استکان ریخته و چند قطره از روغن درخت چای را به آن اضافه کنید ،سپس محلول را غرغره کنید.این روش به حذف زخم از دهان کمک میکند. برای تبخال تناسلی، از یک قطره چکان چشم استفاده کنید  و چند قطره ازمحلول را روی منطقه آلوده بچکانی6. بادرنجبویهبادرنجبویه یکی از داروهای گیاهی موثر برای تبخال است. فلاونوئیدها، اسید فنولیک، و رزمارینیک اسید، به بهبود زخم ها و یا تاول کمک می کند. استفاده به صورت چای بادرنجبویه یا استفاده ی مستقیم بر روی زخم. 2-3 میلی لیتر از شربت بادرنجبویه را به آب اضافه کنید. به خوبی هم بزنید و بنوشید. این عصاره مایع و با پایه ی الکل برای زخم موثر است. نوشیدن سه بار در روز توصیه میشود.  بادرنجبویه به شکل کرم و پماد نیز در دسترس است. کرم را به طور مستقیم روی تبخال استعمال کنید.

 

7. ریشه شیرین بیانریشه شیرین بیان ازخواص درمانی که برای درمان عفونت کمک می کنند تشکیل شده است. شیرین بیان حاوی اسید glycyrrhizic است، که با ویروس تبخال مبارزه می کند. برای درمان تبخال، 2 کپسول از عصاره ریشه شیرین بیان می تواند موثر باشد. تبصره: استفاده بیش از حد شیرین بیان ممکن است منجر به فشار خون بالا و کاهش پتاسیم شود. بنابراین، افراد مبتلا به مشکلات قلبی و زنان باردار باید از مصرف شیرین بیان، اجتناب کنند.

8. کیسه چایچای سیاه و سفید بسیار غنی از تانن هستند.  و برای خواص ضد ویروسی و ضد التهابی شناخته شده است. یک فنجان چای سیاه و سفید با کمک چای کیسه ای آماده کنید. اجازه دهید تا خنک شود. پس از خنک شدن، چای کیسه ای را  به مدت 5 دقیقه بر روی زخم منطقه آلوده قرار دهید. برای گرفتن بهترین نتایج، دو یا سه بار در روز تکرار شود.

 

9. آرد ذرتیکی از بهترین راه حل ها برای تبخال، نشاسته ذرت است. آرد ذرت به جذب رطوبت بیش از حد از پوست و کاهش سایش و خارش کمک می کند. نشاسته ذرت  را میتوان به طور مستقیم روی زخم خشک تبخال قرار داد. و یا میتوان پنبه خیس را به آرد ذرت آغشته کرد و به آرامی بر روی زخم قرار داد.توجه: برای جلوگیری از آلودگی ، توپ پنبه را دوباره در آرد ذرت تمیز فرو نبرید.1. ژل آلوئه وراآلوئه ورا بهترین خواص درمانی طبیعی را داراست که می تواند برای تاول موثر باشد. برای تسکین خارش و قرمزی، ژل آلوئه ورا خالص را باید روی زخم قرار داد .برای این کار برگ تازه از آلوئه ورا ،را به دو نیمه برش داده. یکی از قطعات ژل را به طور مستقیم در منطقه آلوده قرار میدهیم.

 

11. نمک فرنگی اصلحمام کردن با آب سولفات منیزیم بهترین درمان برای تسکین خارش و درد تبخال است. اضافه کردن کمی سولفات منیزیم در آب حمام گرم باعث خشک شدن زخم ، در نتیجه کاهش خارش میشود.  شما همچنین می توانید مقداری نمک در وان حمام اضافه کنید. منطقه آلوده تبخال  را در آب فرو برده و اجازه دهید تا زخم خشک شود سپس دوش بگیرید.12.پودر Domeboroپودر Domeboro را می توان برای درمان عفونت هرپس استفاده کرد. از آن به صورت فشرده و یا پانسمان مرطوب بر روی زخم استفاده می شود. پودر به تسکین پوست تحریک شده و خارش آن کمک می کند . مخلوط یک بسته از پودر domeboro  را در آب، طبق دستور داده شده بر روی بسته حل میکنید. سپس آن را روی یک تکه پارچه تمیز ریخته و به طور مستقیم روی منطقه آلوده قرار میدهیم.

 

 

13.لیزینیکی دیگر از درمان های طبیعی برای تبخال لیزین است که یکی از انواع اسیدهای آمینه است که در غذاها از جمله شیر، مخمر آبجو، پنیر، مرغ، و غیره یافت میشود که برای کاهش تبخال شناخته شده است. کرم لیزین نیز در بازاردر دسترس است. می توان آن را بر روی مناطق آلوده استفاده کرد.14. قهوه سیاه ویروس هرپس نه تنها بخش تناسلی، بلکه لب ها، دهان، و غیره را نیز آلوده میکند. قهوه سیاه یکی از بهترین راه حل ها برای درمان آنها است. تاول در دهان باعث درد شدید میشود. برای درمان سریع آنها قهوه سیاه و سفید را آماده کنید. بگذارید خنک شود و یک جرعه از آن را چند دقیقه در دهان نگه دارید و روی لب ها هم ، بزنید . برای بهترین نتایج، دو بار در روز تکرار کنید

15. صابون و آب گرمغوطه ور شدن زخم تبخال در آب گرم مطمئنا درد و خارش را تسکین می دهد. برای تمیز و عاری از عفونت نگه داشتن منطقه آسیب دیده از صابون استفاده کنید.تبصره :فراموش نکنید که ناحیه تناسلی خود را با یک حوله تمیز خشک کنید.و صابون حمام را با فرد آلوده به اشتراک نگذارید.16. چای گیاهیچای گیاهی یک راه حل موثر برای جلوگیری از هر نوع بیماری های پوست است. برای درمان درد و خارش ناشی از تبخال، چای های گیاهی، مانند لیمو، زنجبیل، دارچین، و بابونه بسیار موثر است.17. عسلعسل دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است.که به درمان سریع تاول ها و زخم های سرد کمک می کند.کافیست مقداری عسل را مستقیما روی منطقه ی آلوده قرار دهید.

 

18. داروهای پرفروشضددردهای مرسوم در تسکین درد و فوران تبخال مفید هستند. بعضی از داروهای OTC شامل ایبوپروفن، استامینوفن، آسپیرین و برای درمان زخم تبخال،و برخی از پمادها، مانند پروپولیس را می توانید بر روی منطقه آلوده استفاده کنید.19. روغن های طبیعیروغن های طبیعی در تسکین درد و خارش تبخال موثر است. زیتون، جوجوبا، درخت چای، ویتامین E، کاملیا، و روغن کالاندولا برای مبارزه در برابر ویروس شناخته شده اند. شما فقط نیاز به اعمال هر یک از روغن های طبیعی و یا مخلوط چند روغن در منطقه آلوده، به آرامی دارید تا پوست آلوده را التیام بخشد.2. گلدنگلدن یکی دیگر از درمان طبیعی برای تبخال است.مقداری از پودر پوست گردو به اضافه اکیناسه و goldenseal را به خوبی هم بزنید تا خمیر درست شود و آن را روی منطقه آلوده قرار دهید. گلدن همچنین به صورت قرص، شربت، پماد و پودرموجود است.

 

21.روغن  پونه کوهی روغن پونه کوهی، با خواص ضد ویروسی آن، به بازیابی سریع تاول کمک می کند. کافیست مقداری روغن پونه کوهی را به طور مستقیم روی منطقه آلوده قرار دهید.

هومیوپاتی درمان تبخالهنگامی که عفونت تبخال بسیار شدید می شود، درمان آن با داروهای خانگی دشوار می شود. به منظور بهبود سرعت تبخال، شما همچنین می توانید برخی از داروهای هومیوپاتی را امتحان کنید. این درمان هیچ عوارض جانبی ندارد و می تواند به طور کامل تبخال را در مدت زمان مقرر درمان کند.

 در اینجا برخی از بهترین راه حل های تبخال هومیوپاتی هستند.1. Kreosotum: این دارو به ویژه برای تبخال در زنان استفاده می شود زمانی که احساس سوزش در مهبل (واژن) وجود دارد.2. Hepar گوگرد: در درمان ترشح چرکی در غده اینگوینال مفید است.3. Lachesis:در شیوع بیماری تبخال تناسلی قبل از قاعدگی استفاده می شود.4. آپیس: برای درمان ادم اسکروتوم استفاده می شود.5. جنس Ranunculus: برای مشکلات عصبی به عنوان یک نتیجه از ظهور تبخال استفاده می شود.6. کرچک tiglium: در درمان تبخال تناسلی در مردان کمک می کند.7. Arsenicum bromatum: برای نشانه های غددی و تبخال استفاده می شود.8. Aconitum: زمانی که یک فرد در مراحل اولیه تبخال است و احساس سوزن سوزن شدن در منطقه آلوده دارد،استفاده میشود.9. Thuya: درمان قوی و موثر برای تبخال تناسلی، زگیل، بیماری های مقاربتی و شناخته شده است.

 

اقدامات پیشگیرانهاین اقدامات پیشگیرانه است که مطمئنا در اجتناب از حمله ویروس تبخال کمک خواهد کرد.

 ■ اجتناب از مقاربت جنسی و بوسیدن تا زمانی که زخم کاملا بهبود یابد.

■ نوشیدن مقدار زیادی آب به حفظ سطح کم آبی بدن کمک میکند.

■ در اوایل دوران بارداری،و دوران بارداری به طور منظم مراقبت صورت گیرد.

. ■ بهداشت فردی و شستن دستها، برای جلوگیری از عفونت باکتریایی موثراست.

 ■ استفاده از کاندوم لاتکس در طول مقاربت جنسی.

■ شرکت در کلاس های مدیریت استرس یا فعالیت هایی، مانند یوگا و مدیتیشن.

■ اجتناب از به اشتراک گذاری قاشق ، لیوان، مسواک، و محافظ دهان با فرد آلوده.

■ حفظ نظافت و خشکی در ناحیه تناسلی.

 ■ اجتناب از سیگار کشیدن

■ 7-8 ساعت خواب، روزانه.

■ رژیم غذایی مناسب، از جمله سبزیجات و میوه جات سالم، مانند سیب، کلم، چغندر، پاپایا، هویج، انبه، و غیره

 ■ اجتناب از مصرف الکل، شکر و تنقلات.

 ■ اجتناب از مصرف زیاد شکلات، دانه ها، بادام زمینی، و غلات و حبوبات به دلیل مقدار بالای آرژنین.

 ■استفاده از زیرپوشهای مصنوعی، ابریشم، نایلون و می تواند نشانه های عفونت در ناحیه تناسلی را بدتر کند. بنابراین،استفاده از لباس های پنبه ای، که اجازه می دهد هوا در گردش باشد ،همواره توصیه میشود.

 

ترجمه: مهسا رنجبر

گروه تحقیقاتی دکتر خسروشاهی

 

 

زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، ما بین پسیان و میدان الف، پلاک 98

2265437 – 22654369

ساعت کاری، شنبه تا چهارشنبه: 7 الی 2 – پنج شنبه: 7 الی  16

&lt!–
prefix &#39ma&#39 + &#39il&#39 + &#39to&#39
path &#39hr&#39 + &#39ef&#39 + &#39&#39
addy33567 &#39info&#39 + &#39@&#39
addy33567 addy33567 + &#39drkhosroshahilab&#39 + &#39.&#39 + &#39com&#39
addy_text33567 &#39info&#39 + &#39@&#39 + &#39drkhosroshahilab&#39 + &#39.&#39 + &#39com&#39
.write(&#39‘)
.write(addy_text33567)
.write(‘
‘)
//–&gtn
&lt!–
.write(&#39‘)
//–&gt
این آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید

&lt!–
.write(&#39’)
//–&gt
                                   

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای آزمایشگاه دکتر خسروشاهی محفوظ است.

تبخال تناسلی (Genital Herpes) یکی از شایع ترین انواع بیماری های مقاربتی (STD) در ایالات متحده است که از طریق تماس جنسی فرد با شخص مبتلا سرایت پیدا می کند، حتی اگر فرد مبتلا علائم تبخال تناسلی نداشته باشد.

تبخال تناسلی اگرچه در بسیاری موارد بدون علائم ظاهری است اما از واضح ترین نشانه های آن می توان به زخم های شبیه تاول اشاره کرد.

به طور کلی شیوع تبخال تناسلی در زنان از مردان می باشد. آمار نشان می دهد حدود 16 درصد از افراد بین 14 تا 49 سال و یک چهارم زنان به این ویروس مبتلا هستند.

دو نوع ویروس ممکن است باعث بروز تبخال تناسلی شوند:

1. ویروس HSV-1 (هرپس سیمپلکس نوع 1): این ویروس اغلب باعث ایجاد تبخال های ناحیه دهان و لب و گاهی تبخال تناسلی می شود. معمولا از طریق بوسیدن منتقل می شود و در روابط جنسی دهانی به صورت تبخال در اندام های تناسلی ظاهر می شود.

درمان خانگی تبخال تناسلی در زنان

2. ویروس HSV-2 (هرپس سیمپلکس نوع 2): اغلب تبخال های تناسلی ناشی از عفونت ویروس HSV-2 هستند. این ویروس معمولا از طریق رابطه جنسی واژینال یا مقعدی منتقل شده و در صورت رابطه جنسی دهانی، باعث تبخال دهانی در فرد می شود.

ویروس تبخال تناسلی از طریق غشای مخاطی وارد بدن می شود، غشای مخاطی لایه های نازک بافتی هستند که در قسمت های ورودی بدن مانند بینی، دهان و اندام های تناسلی وجود دارند.

ویروس وارد مسیرهای عصبی شده، داخل سلول های بدن نفوذ می کند و در سلول های عصبی ناحیه لگنی قرار می گیرد. تکثیر و سازگاری سریع و آسان این ویروس، درمان تبخال تناسلی را دشوار کرده است.

ویروس تبخال تناسلی ممکن است تا مدت ها بعد از ابتلای فرد، به صورت غیرفعال در بدن فرد زندگی کرده و بعد از فعال شدن به سمت سلول های عصبی سطح پوست حرکت کند که در این مرحله گاهی باعث بروز علائم ظاهری روی پوست می شود یا همچنان بدون علامت باقی بماند.

در هر دو حالت، ویروس فعال به راحتی از طریق تماس جنسی با فرد دیگر، به بدن او سرایت می کند و از آن جا که از نواحی محافظت نشده پوستی نیز می تواند منتقل شود گاهی حتی استفاده از کاندوم نیز برای جلوگیری از سرایت موثر نخواهد بود.

ویروس HSV-1 یا HSV-2 در مایعات بدن فرد مبتلا به تبخال تناسلی از جمله بزاق دهان، اسپرم و ترشحات بدن یافت می شود.

تبخال تناسلی در اکثر مواقع بدون علائم خاص بوده یا با نشانه های خفیف همراه است به همین دلیل اغلب افراد مبتلا، از بیماری خود مطلع نیستند. علائم تبخال تناسلی ممکن است در عرض چند روز یا چند هفته بعد از سرایت ظاهر شود و یا ماه ها و سال ها بعد از ابتلا بدون علامت باقی بماند.

در صورتی که نشانه های تبخال تناسلی خیلی زود ظاهر شود معمولا شدید بوده و احتمالا ابتدا به صورت تاول های کوچک پدیدار می شود که بعد از مدتی باز شده و زخم های دردناکی ایجاد می کند و با گذشت چند هفته خشک می شود و از بین می رود.

تبخال تناسلی در مردان و زنان ممکن است با هر یک از علائم زیر همراه باشد:

نکته: تبخال تناسلی به ندرت داخل مجاری ادراری ایجاد می شود.

توجه: لازم به ذکر است این علائم فقط مختص تبخال تناسلی نمی باشد به همین دلیل گاهی بیماری هایی همچون عفونت واژن، عفونت باکتریایی یا عفونت مثانه با تبخال تناسلی اشتباه گرفته می شوند.

بنابراین تنها راه اطمینان از نوع بیماری مراجعه به پزشک است. تبخال تناسلی با معاینه فیزیکی تشخیص داده شده و معمولا با تست سوآب یا آزمایش خون تایید می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده تبخال تناسلی در مردان ممکن است روی آلت تناسلی، کیسه بیضه یا نزدیک و اطراف مقعد ایجاد شود.

تبخال تناسلی در زنان معمولا در اطراف یا نزدیک واژن، مقعد یا باسن ظاهر می شود. بعد از ابتلا، علائم بیماری ممکن است در دوره های پریود ماهانه بازگشت داشته باشد.

توجه: با توجه به نوع رابطه جنسی، تاول ها ممکن است در دهان، لب ها و صورت یا هر نقطه دیگری که با نواحی آلوده در تماس بوده ایجاد شود.

تبخال تناسلی ممکن است طی زایمان طبیعی از مادر به نوزاد منتقل شود که باعث بروز زخم هایی روی صورت، بدن و اندام تناسلی نوزاد خواهد شد.

تبخال تناسلی در نوزادان با علائم بسیار شدید همراه بوده و ممکن است باعث ایجاد عوارض خطرناک همچون نابینایی، آسیب مغزی یا حتی مرگ نوزاد شود.

بنابراین بسیار مهم است که زنان باردار مبتلا به تبخال تناسلی حتما با پزشک خود درباره این بیماری صحبت کنند تا اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انتقال ویروس به نوزاد در حین زایمان انجام شود. مثلا ممکن است پزشک از عمل سزارین به جای زایمان طبیعی استفاده کند.

از آن جایی که در اغلب اوقات تبخال تناسلی بدون علائم ظاهری است یا در صورت بروز علائم، ممکن است با سایر بیماری ها اشتباه گرفته شود بنابراین برای تشخیص آن نیازمند برخی تست ها می باشد.

این آزمایش بسیار دقیق بوده و رایج ترین روش برای تشخیص تبخال تناسلی است حتی اگر علائم آن در فرد ظاهر نشده باشد.

در این روش پزشک نمونه ای از تاول برداشته و با بررسی آن زیر میکروسکوپ از ابتلای فرد به ویروس HSV مطمئن می شود. این روش دقیق نیست زیرا زمانی که زخم در حال بهبودی باشد یا فرد به تازگی مبتلا شده باشد امکان تشخیص ویروس در این روش وجود ندارد. گاهی نیز نتیجه تست مثبت است اما فرد زمینه ابتلا به این ویروس را نداشته، در اینصورت تست مجددا انجام می شود.

آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن در واکنش نسبت به عفونت تولید می شوند. طی آزمایش با استفاده از آنتی بادی فلورسنت که به ویروس های HSV می چسبد می توان ابتلای فرد به این بیماری را مشخص کرد.

علاوه برای این روش ها، راه های دیگری برای تشخیص تبخال تناسلی از طریق آزمایش بزاق، اشک و ادرار فرد وجود دارد.

تاکنون درمانی برای تبخال تناسلی یافت نشده اما می توان با راه های مختلف از بروز علائم جلوگیری کرده یا آن ها را کاهش داد. این روش ها احتمال سرایت ویروس تبخال تناسلی به دیگران را نیز کاهش می دهد.

پزشک ممکن است داروهای ضدویروسی جهت پیشگیری یا کاهش درد و ناراحتی های ناشی از علائم تجویز کند.

در صورتی که بلافاصله بعد از ابتلا – زمانی که فرد احساس سوزن سوزن شدن یا موارد غیرطبیعی روی پوست را تجربه کرده اما هنوز تاولی ظاهر نشده – یا در عرض 24 ساعت پس از ظاهر شدن علائم به پزشک مراجعه کند، معمولا داروهای زیر تجویز می شود:

این داروها خوراکی هستند، در عفونت های شدید ویروسی ممکن است داروهای ضدویروسی به صورت وریدی تزریق شود که در مورد تبخال تناسلی معمولا نیازی به این کار نیست.

برخی داروهای موضعی نیز برای استعمال مستقیم روی زخم تبخال وجود دارد اما کمتر از داروهای خوراکی موثر است و به ندرت استفاده می شود.

تبخال تناسلی یک بیماری برگشت پذیر است و فرد مبتلا معمولا طی یک سال پس از مشاهده اولین علائم تبخال تناسلی، 4 یا 5 بار عود مجدد را تجربه خواهد کرد.

معمولا بازگشت بیماری تبخال تناسلی در شرایط استرس زا یا بروز بیماری ها رخ می دهد، زیرا در این مواقع سیستم ایمنی بدن ضعیف بوده و قادر به سرکوب ویروس یا جلوگیری از فعال شدن آن نخواهد بود.

اگرچه با گذشت زمان بدن فرد نسبت به ویروس مقاوم تر شده و بازگشت تبخال تناسلی کمتر می شود و گاهی ممکن است کاملا متوقف شود.

موارد زیر ممکن است باعث عود مجدد تبخال تناسلی شود:

برخی روش های خانگی برای کاهش درد و ناراحتی و شدت علائم تبخال تناسلی در دوره عود آن وجود دارد. از جمله:

1. داروهای مسکن مانند آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن در کاهش درد موثر است.

2. ناحیه زخم را دو بار در روز با محلول نمک و آب گرم بشویید. ( نصف قاشق چایخوری نمک و 1/4 لیتر آب)

درمان خانگی تبخال تناسلی در زنان

3. یک توپ پنبه را کمی مرطوب کرده و به جوش شیرین آغشته کنید. سپس توپ پنبه را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. دفعات بعد که این کار را می کنید از توپ پنبه دیگری استفاده کنید.

4. یک فنجان روغن زیتون را گرم کرده با 1 قاشق روغن اسطوخدوس و مقداری موم عسل مخلوط کنید. سپس مجددا آن را روی حرارت ملایم قرار داده و پس از اولین جوش بردارید. بعد از خنک شدن با توپ پنبه روی ناحیه موردنظر بمالید. از حرارت بیش از حد مخلوط خودداری کنید زیرا روغن زیتون ممکن است بسوزد.

5. افزودن جلبک دریایی به سالاد نیز برای درمان ویروس HSV مفید است مخصوصا جلبک دریایی قرمز نواحی جنوب آمریکا، خزه دریایی و جلبک دریایی قرمز هندی.

6. نوشیدن روزانه 3 یا 4 فنجان چای سرخارگل (چای اکیناسه) برای بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش علائم تبخال تناسلی موثر است.

7. مصرف برخی مکمل ها از جمله مکمل لیزین می تواند مدت زمان و تعداد عود تبخال دهانی را کاهش دهد، اگرچه از 3 یا 4 هفته نباید مصرف شود. لیزین اسید آمینه ای است که ممکن است با عوارض جانبی مانند افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون همراه باشد.

8. پوشیدن لباس های گشاد باعث حریان یافتن هوا در نواحی آسیب دیده می شود.

9. پک یخ را داخل حوله یا پارچه تمیز قرار داده و روی ناحیه آسیب دیده بگذارید.

1. از نور خورشید و گرما که باعث بروز تاول های می شود اجتناب کنید.

11. از صابون های معطر در نواحی تاول ها استفاده نکنید.

12. ورزش و استراحت کافی داشته باشید و از شرایط استرس زا دوری کنید.

هشدار: قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی یا مکمل غذایی حتما با پزشک مشورت کنید.

هشدار: پس از لمس تاول ها و دست زدن به چشم، ممکن است عفونت به چشم منتقل شود، در این مواقع توصیه می شود در صورت قرمزی و تورم چشم حتما به پزشک مراجعه کنید.

ویروس HSV-1 معمولا از طریق بوسیدن از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. همچنین این ویروس می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی از دهان به ناحیه تناسلی منتقل شود. اگر این اتفاق بیافتد، این ویروس منجر به ایجاد تبخال تناسلی می شود.

ویروس HSV-2 معمولا از طریق رابطه جنسی واژنی و مقعدی منتقل می شود. این ویروس نیز مانند HSV-1 می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی به دهان فردی دیگر منتقل شده و موجب تبخال در دهان شود.

ویروس HSV-2 در خارج از محیط های زنده نمی تواند به بقای خود ادامه دهد. بنابراین مواردی مانند توالت فرنگی، وان حمام و یا لباس فرد آلوده به ویروس نمی توانند موجب انتقال ویروس و ابتلا به آن شوند.

در صورت ابتلا به تبخال تناسلی همچنان می توانید با رعایت برخی نکات، رابطه جنسی مطلوب با همسر خود داشته باشید.

توصیه می شود برای جلوگیری از انتقال ویروس به سایر قسمت های بدن خود یا همسرتان به نکات زیر توجه کنید:

1. تبخال تناسلی معمولا تهدید جدی برای سلامتی افراد محسوب نمی شود، اما در کنار برخی علائم ناراحت کننده، از نظر روانی نیز روی فرد تاثیر منفی می گذارد. که از آن جمله می توان به اضطراب، کاهش اعتماد به نفس و عدم احساس امنیت و صمیمیت میان فرد و دیگران اشاره کرد.

2. در برخی موارد عوارض ناشی از تبخال تناسلی ممکن است جدی و خطرناک باشد که از آن جمله می توان به انتقال تبخال از مادر به نوزاد یا خطر ابتلا به ویروس HIV اشاره کرد زیرا ترک خوردن پوست می تواند زمینه ورود ویروس اچ آی وی به بدن فرد را فراهم کرده و افزایش دهد.

3. از آن جا که ویروس تبخال تناسلی نمی تواند خارج از بدن موجود زنده زندگی کند احتمال سرایت آن از طریق حوله یا توالت فرنگی وجود ندارد.

4. در ایالات متحده از هر 5 فرد بزرگسال یک نفر به این بیماری مبتلا است اما حدود 9 درصد افراد از بیماری خود اطلاع ندارند.

5. چند همسری یا روابط جنسی متعدد از عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به تبخال تناسلی است.

در ادامه بخوانید : زگیل تناسلی چیست؟

منبع: webmd – healthline – wikihow

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

محل لینک سایت شما

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

گزارش تصویری

درمان خانگی تبخال تناسلی در زنان

در دیدنی های روز چهارشنبه ۱۲ دی تصاویری از کارناوال‌ های سال نو میلادی تا پیام پوتین رئیس جمهور روسیه و مراسم تحلیف ترامپ برزیل و را خواهید دید با ما همراه شوید

©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *