داروی گیاهی برای رفع زخم معده

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

زخم معده علائمی مانند احساس سوزش بین قفسه سینه و ناف، بی اشتهایی و غیره دارد

 

زخم معده عفونتی است که عمدتاً به علت افزایش ترشح اسید کلریدریک، در مخاط داخلی معده رُخ می‌دهد. این اسید‌ توسط سلول‌های پوشش داخلی معده ترشح شده و پوشش داخلی معده را تضعیف می‌کنند. افزایش ترشح اسید هیدروکلریک عمدتاً به دلایلی نظیر پرخوری، مصرف غذاهای سنگین به صورت مکرر، خوردن بیش از حد غذاهای تند، سیگار کشیدن، نوشیدن قهوه و الکل، مسمومیت‌های غذایی، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، التهاب معده، مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی همانند آسپرین، بروفن، ایبوپروفن و ناپروکسن، کورتیکو استروییدها، سندرم زولینگر- الیسون و زخم های ناشی از استرس از علل اصلی پیدایش زخم معده می باشند.زخم معده علائم بسیاری مانند احساس سوزش بین قفسه سینه و ناف، بی اشتهایی، نفخ، سوزش سر دل، تهوع، سوء هاضمه، کاهش وزن و غیره دارد. عدم مراقبت از آن طبیعی است که  این وضعیت  را بدترمی کند. برای درمان زخم معده، استفاده از این داروهای خانگی بسیار خوب است:درمان گیاهی و سنتی زخم معده:عسل: عسل را بدون نان و بصورت خالی آهسته آهسته لیس زده و قاشق را تمیز کنید . این دستور را یک ماه پی در پی انجام دهید . موز: خواص ضد باکتریایی در موز باعث متوقف شدن  رشد باکتریها می شود. اسیدیته شیره معده در نتیجه کاهش التهاب و تقویت معده کاهش میابد. برای درمان حداقل باید  هر روز سه عدد موز بخورید. حتی می توانید اسموتی موز درست کنید و بخورید. 

یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم و ورم معده است

 

بابونه: یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم و ورم معده است و افراد مبتلا به این مشکلات می‌توانند با استفاده از بابونه سلامتی خود را بازیابند.یک لیوان چای غلیظ بابونه، حاوی چهار قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آب جوش، را صبح ناشتا بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و بعد از 15 دقیقه می‌توانید صبحانه خود را میل کنید؛ این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به کلی شفا یابد. نارگیل:  نارگیل دارای خاصیت ضد باکتری است. شیر نارگیل و آب نارگیل برای  درمان زخم فوق العاده عالی هستند. نوشیدن شیر نارگیل تازه و آب نارگیل در روز به مدت یک هفته برای آرام کردن زخم بسیار مفید است. شنبلیله: گیاه شنبلیله دارای اثر خنک‌کنندگی بدن است. با استفاده از دانه شنبلیله و آب یک چای گیاهی آماده کنید. کافی است دانه (بذر) شنبلیله را در آب خیس کنید. در نتیجه خیس کردن بذر شنبلیله در آب، یک مایع لعاب‌دار حاصل می‌شود. نوشیدن این مایع، در تشکیل غشای محافظ روی دیواره معده و روده مؤثر است، که این امر نیز باعث کاهش شدت زخم خواهد شد.

شربت زنجبیل برای درمان زخم معده مفید است

 شربت زنجبیل: شربت زنجبیل برای درمان زخم معده مفید است. برای تهیه ی شربت زنجبیل یك قاشق چایخوری پودر خشك زنجبیل و یا دو قاشق چایخوری زنجیبل رنده شده تازه را در داخل قوری ریخته روی آن آب جوش بریزید و به مدت پنج دقیقه آنرا با حرارت ملایم دم كنید و سپس آنرا با عسل شیرین كرده و میل كنید.چای زنجبیل هر چقدر بماند و دم بكشد تندتر می‌شود. حتی می‌توان چای زنجبیل را بعد از سرد شدن در داخل یخچال گذاشت و خنك كرد و مانند یك نوشابه سرد استفاده كرد. برای تهیه شربت زنجبیل یك قسمت زنجبیل رنده شده را با سه قسمت عسل مخلوط كرده و در شیشه در بسته در یخچال نگهداری كنید و هر موقع خواستید مصرف كنید .سیر بخورید: مصرف سير ،زخم معده را چه كهنه و مزمن باشد چه تازه، درمان مي كند.

 شیرین بیان: مصرف شیرین بیان می تواند برای درمان زخم معده بسیار مفید و موثر واقع گردد. البته یاد آور می شود کسانی که دچار بیماری های قلبی – عروقی یا فشار خون بالا هستند باید از مصرف زیاد شیرین بیان اجتناب کنند. همچنین مصرف بی رویه آن موجب اِدِم یا ورم مفاصل میشود.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

منبع:rajanews.comhidoctor.ir


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

زخم معده یعنی در مخاط معده یا قسمت فوقانی روده زخم بوجود آمده است . این زخم  به دلایل مختلف از جمله عفونت باکتری، استفاده بیش از حد از داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب، سوختگی و یا آسیب دیدگی، و یا حتی نوشیدن الکل بیش از حد رخ میدهد.زخم معده  علائم  بسیاری مانند احساس سوزش بین قفسه سینه و ناف، بی اشتهایی، نفخ، سوزش سر دل، تهوع، سوء هاضمه، کاهش وزن و غیره دارد. عدم مراقبت از آن طبیعی است که  این وضعیت  را بدترمی کند. برای درمان زخم معده، استفاده از این داروهای خانگی بسیار خوب است:

موز: خواص ضد باکتریایی در موز باعث متوقف شدن  رشد  باکتریها می شود.  اسیدیته شیره معده در نتیجه کاهش التهاب و تقویت معده کاهش میابد. برای درمان  حداقل باید  هر روز سه عدد موز بخورید. حتی می توانید اسموتی موز درست کنید و بخوریدنارگیل: نارگیل دارای خاصیت ضد باکتری است. شیر نارگیل و آب نارگیل برای  درمان زخم فوق العاده عالی هستند. نوشیدن شیر نارگیل تازه و آب نارگیل در روز به مدت یک هفته برای آرام کردن زخم بسیار مفید استشنبلیله:  برای درمان زخم معده استفاده می شود . شنبلیله حاوی یک ترکیب لعاب دار است که زخم معده را بهبود می دهد.  برای دل درد یک قاشق از دانه شنبلیله را در دو فنجان آب حل کنید. سپس دانه ها را فشار داده  تا حل شوند،  کمی عسل اضافه کنید. حدود یک هفته دو بار در روز استفاده کنیدسیر: ضد باکتری و ضد میکروبی است. یک حبه سیر را له کرده  و با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده بخورید درمان زخم معده استمنبع:hidoctor.ir


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

زخم معده عبارت است از یک زخمِ باز که در سطح داخلی معده و قسمت فوقانی روده‌ی کوچک ایجاد می‌شود. سوزش معده، یکی از شایع‌ترین علائم زخم معده است. در این مقاله به بررسی علائم زخم معده و نحوه‌ی تشخیص و درمان آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

زخم معده شامل موارد زیر است:‌

رایج‌ترین علت زخم‌‌ معده عفونتی است که از طریق باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H.pylori) ایجاد می‌شود. علت دیگر آن مصرف طولانی‌مدت آسپرین و مُسکن‌های دیگری نظیر ایبوپروفن (Advil ،Motrin و غیره) و ناپروکسن سدیم (Aleve ،Anaprox و غیره) است. استرس و خوردن غذاهای تند به زخم معده منجر نمی‌شوند ولی می‌توانند علائم بیماری را تشدید کنند.

همان‌طور که قبلا گفتیم رایج‌ترین علامت زخم معده سوزش معده است. اسید معده درد را بدتر می‌کند، همین‌طور معده‌ی خالی. با خوردن غذاهایی که اسید معده را کاهش می‌دهند یا با مصرف داروهای کاهش‌دهنده‌ی اسید معده، می‌توان درد ناشی از زخم معده را برطرف کرد، اما باید به یاد داشت که درد دوباره باز می‌گردد. این درد بین وعده‌های غذایی و شب‌ها شدت می‌گیرد.

تقریبا سه‌چهارم مبتلایان به زخم معده اصلا علائمی ندارند. در موادر نادر، علائم زخم معده شدید هستند، نظیر:

اگر علائم حاد بالا را مشاهده کردید حتما باید نزد پزشک بروید. هم‌چنین اگر داروهای بدون نسخه‌ی آنتی‌اسید و کاهنده‌ی اسید معده دردتان را برای مدتی تسکین دادند ولی درد دوباره بازگشت، حتما به پزشک مراجعه کنید.

زخم معده زمانی ایجاد می‌شود که اسید موجود در دستگاه گوارش، لایه‌ی درونی معده یا روده‌ی کوچک را از بین ببرد. اسید می‌تواند زخم باز دردناکی ایجاد کند که منجر به خون‌ریزی می‌شود.

دستگاه گوارش شما پوشیده از لایه‌ای مخاطی است که در حالت عادی از آن در برابر اسید محافظت می‌کند. اما اگر اسید معده افزایش یابد یا مخاط کاهش یابند، ممکن است به زخم معده دچار شوید. شایع‌ترین علل ایجاد زخم معده عبارت‌اند از:‌

این باکتری عمدتا در لایه‌ی مخاطی که بافت‌های معده و روده‌ی کوچک را پوشانده و از آنها محافظت می‌کند، یافت می‌شود. این باکتری مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند موجب التهاب لایه‌ی درونی معده شود که درنهایت به زخم معده می‌انجامد.

دقیقا مشخص نیست که عفونت هلیکوباکتر پیلوری چگونه منتشر می‌شود. ممکن است از طریق تماس بدنی نزدیک مانند بوسیدن، از یک شخص به شخص دیگر منتقل می‌شود. این باکتری می‌تواند از طریق آب و غذا هم وارد بدن شود.

مصرف آسپرین و نیز داروهای مُسکن بدون نسخه یا تجویزی که داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDها) یده می‌شوند، می‌تواند لایه‌ی داخلی معده و روده‌ی کوچک را ملتهب کند و بسوزاند. این داروها شامل ایبوپروفین (Advil ،Motrin ib و غیره) و ناپروکسن سدیم (Aleve ،Anaprox و غیره) هستند. اما استامینوفن (Tylenol) جزء آن‌ها نیست.

زخم معده در سالمندانی شایع است که از داروهای مُسکن به‌طور مداوم استفاده می‌کنند. هم‌چنین افرادی که این داروها را به‌خاطر آرتروز مصرف می‌کنند در معرض ابتلا به زخم معده قرار دارند.

مصرف برخی داروهای دیگر همراه با NSAIDها نظیر استروئید، داروهای ضد انعقاد، آسپرین با دُز کم، داروهای ضد افسردگی (SSRIها)، آلندرونات (Fosamax) و ریسترونات (Actenol) می‌تواند خطر ابتلا به زخم معده را افزایش دهد.

علاوه بر مصرف برخی داروها نظیر آسپرین، در موارد زیر نیز خطر ابتلا به زخم معده افزایش می‌یابد:

این عوامل به‌تنهایی باعث ایجاد زخم معده نمی‌شوند اما می‌توانند زخم معده را شدیدتر کنند و درمان آن را دشوارتر سازند.

چنان‌چه زخم معده درمان نشود، موارد زیر اتفاق خواهد افتاد:‌

پزشک برای اینکه زخم معده را در شما تشخیص دهد، ابتدا سابقه‌ی پزشکی‌تان را بررسی و شما را معاینه می‌کند. در فرایند تشخیص زخم معده، ممکن است آزمایش‌های زیر را انجام دهید:

پزشک شما آزمایش‌هایی توصیه می‌کند تا مشخص شود این باکتری در بدن شما وجود دارد یا خیر. این کار با انجام آزمایش خون، مدفوع یا بازدم انجام می‌شود. آزمایش بازدم از همه دقیق‌تر است. آزمایش‌ خون معمولا دقیق نیست و در حالت عادی انجام نمی‌شود.

در آزمایش بازدم، شما غذا یا نوشیدنی حاوی کربن رادیواکتیو میل می‌کنید. باکتری H.pylori این مواد را در معده‌ی شما تجزیه می‌کند. سپس، داخل یک کیسه فوت می‌کنید و در کیسه را می‌بندند. اگر در بدن شما باکتری H.pylori وجود داشته باشد، در نمونه‌ی بازدم شما کربن رادیواکتیو به‌شکل مونواکسید کربن ظاهر خواهد شد.

اگر قبل از انجام آزمایش تشخیص باکتری، آنتی‌اسید مصرف کرده‌اید، حتما این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. بسته به نوع آزمایش، شاید لازم باشد برای مدتی مصرف دارو را قطع کنید، چرا که آنتی‌اسیدها می‌توانند در نتیجه‌ی آزمایش اختلال ایجاد کنند و نتیجه‌ نادرست به‌دست آید.

گاهی پزشک قسمت فوقانی دستگاه گوارش شما را با یک وسیله معاینه کند. به این کار آندوسکوپی می‌گویند. در این روش پزشک یک لوله‌ی توخالی مجهز به یک ذره‌بین (آندوسکوپ) را از طریق گلو به مری، معده و روده‌ی کوچک می‌فرستد. در فرایند آندوسکوپی پزشک به دنبال زخم‌ها می‌گردد.

اگر پزشک در شما زخم معده تشخیص داد، از بافت معده‌تان نمونه‌برداری می‌شود تا در آزمایشگاه آن را بررسی کنند. در این روش هم‌چنین می‌توان تشخیص داد که باکتری H.pylori در لایه‌ی درونی معده وجود دارد یا خیر.

چنان‌چه سالمند باشید، علائم خون‌ریزی داشته باشید، به‌تازگی وزن کم کرده باشید یا در خوردن و بلع غذا مشکل داشته‌ باشید، پزشک شما احتمالا آندوسکوپی را توصیه خواهد کرد. اگر با آندوسکوپی در معده‌تان زخمی مشاهده شد، پس از درمان یک آندوسکوپی دیگر انجام می‌شود تا حتی در صورت بهبود علائم، از بهبود زخم معده کاملا اطمینان حاصل شود.

طی یک سری عکس‌برداری‌ از قسمت فوقانی دستگاه گوارش که گاه «بلع باریوم» نیز یده می‌شود، تصاویری از مری، معده و روده‌ی کوچک گرفته می‌‌شود. برای عکس‌برداری با اشعه‌ی ایکس، ابتدا مایعی سفید‌رنگ می‌نوشید که حاوی باریوم است. این مایع دستگاه گوارش شما را پر می‌کند و زخم معده را قابل رؤیت می‌کند.

درمان زخم معده بسته به علت آن متفاوت است. معمولا در طی درمان، اگر باکتری H.pylori وجود داشته باشد، باید آن را از بین برد و در صورت امکان مصرف آسپرین و مُسکن‌های مشابه آن را کاهش داد یا قطع کرد و با دارو‌های دیگر علائم زخم معده را بهبود بخشید.

داروهایی که برای زخم معده تجویز و مصرف می‌شوند عبارت‌اند از:

اگر باکتری H.pylori در دستگاه گوارش شما پیدا شود، پزشک ترکیبی از آنتی‌بیوتیک‌ها را برای از بین بردن آن توصیه خواهد کرد. این آنتی‌بیوتیک‌ها عبارت‌اند از: آموکسی‌سیلین (Amoxil)، کلاریترومایسین (Biaxin)، مترونیدازول (Flagyl)، تینیدازول (Tindamax)، تتراسیکلین (Tetracycline HCL) و لووفلوکساسین (Levaquin).

مدت زمان مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها برحسب محل زندگی شما و مقاومت بدن‌تان به آنتی‌بیوتیک متفاوت است. شما احتمالا به مدت دو هفته باید آنتی‌بیوتیک بخورید و داروهای دیگر را نیز مصرف کنید تا اسید معده‌تان کاهش یابد. داروهایی که با آنتی‌بیوتیک مصرف خواهید کرد، بازدارنده‌ی پروتون پمپ (proton pump inhibitor) و شاید Pepto-Bismol خواهند بود.

بازدارنده‌های پروتون پمپ (PPIها) با غیرفعال کردن قسمت‌هایی از سلول‌ که اسید تولید می‌کنند، اسید معده را کاهش می‌دهند. این داروها هم شامل داروهای بدون نسخه هستند هم داروهایی که تنها با نسخه‌ی پزشک تهیه می‌شوند. از میان این داروها می‌توان به این موارد اشاره کرد: اومپرازول (Prilosec)، لانسوپرازول (Prevacid)، رابپرازول (Aciphex)، اسومپرازول (Nexium) و پانتوپرازول (Protonix).

مصرف طولانی‌مدت بازدارنده‌های پروتون پمپ به‌خصوص با دُز زیاد، خطر شکستگی لگن، مچ و ستون فقرات را بالا می‌برد. از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف مکمل‌های کلسیم می‌تواند این خطرها را کاهش دهد یا خیر.

داروهایی که تولید اسید را متوقف می‌کنند و مسدودکننده‌های هیستامین (H-2) نیز یده می‌شوند، میزان اسید معده‌ دستگاه گوارش شما را کاهش می‌دهند و بدین‌ترتیب زخم معده را بهبود می‌بخشند و روند درمان آن را سریع می‌کنند.

این داروها که هم بدون نسخه هم با نسخه قابل تهیه هستند، شامل رانیتیدین (Zantac)، فاموتیدین (Pepcid)، سیمتیدین (Tagamet HB) و نیزاتیدین (Axil AR) هستند.

پزشک شما ممکن است در رژیم دارویی‌تان داروهایی را برای خنثی کردن اسید معده بگنجاند. این داروها اسید معده را خنثی می‌کنند و سریعا می‌توانند درد معده را نیز برطرف کنند. بسته به مواد اصلی به کار رفته در این نوع دارو باید دانست اسهال یا یبوست از عوارض جانبی مصرف این داروهاست.

در برخی موارد پزشک ممکن است داروهایی‌ها تجویز کند که به محافظت از بافت‌ لایه‌ی داخلی معده و روده‌ی کوچک کمک کند.

از میان این داروها می‌توان به سوکرالفات (Cerafate) و میسوپروستل (Cytotec) اشاره کرد.

زخم معده‌ در بسیاری موارد به‌خوبی درمان می‌شود. اگر علائم آن شدید و حاد باشند یا بعد از درمان باز هم علائم به‌قوت خود باقی باشند، ممکن است پزشک آندوسکوپی مجدد تجویز کند تا سایر عللی را که موجب این علائم می‌شوند، پیدا کند.

زخم‌ معده‌هایی که خوب نمی‌شوند اغلب زخم‌های ارتجاعی یده می‌شوند. دلایل بسیاری برای عدم بهبود زخم معده وجود دارد، ازجمله:‌

در موارد نادر، زخم معده می‌تواند بر اثر موارد زیر به وجود آید:‌

درمان زخم معده معمولا علاوه بر مصرف آنتی‌بیوتیک‌های مختلف، مستلزم از بین بردن عواملی است که ممکن است در روند درمان تداخل کنند.

اگر بر اثر زخم معده دچار مشکلی حاد نظیر خون‌ریزی شدید یا پرفوراسیون (سوراخ‌شدگی معده) شدید، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. هرچند امروزه به دلیل وجود داروهای مؤثر فراوان کمتر از گذشته به جراحی نیاز می‌شود.

داروهای بدون نسخه که حاوی کلسیم کربنات هستند (Tum، Rolaid) می‌توانند به درمان زخم معده کمک کنند، اما نباید آنها را به‌عنوان داروهای اصلی مصرف کنید. هم‌چنین شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه فلز روی (زینک) می‌تواند زخم معده را بهبود بخشد.

از گیاهان داروهایی که برای درمان زخم معده توصیه می‌شوند، می‌توان به زردچوبه، مصطکی، کلم و شیرین‌بیان اشاره کرد.

گرچه داروهای بدون نسخه و جایگزین می‌توانند مفید واقع شوند، شواهد دال بر اثربخشی آن‌ها اندک است. از این رو توصیه می‌شود از آنها به‌عنوان داروی اصلی درمان زخم معده استفاده نکنید.

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

14تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
.asynctrue
‘/rg_woebegone/s/1/rg.complete.js’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

بیماری اوریون؛ علائم، نحوه پیشگیری و درمان آن

فواید اهدای خون برای سلامتی و مراحل انجام آن

دلایل ورم پاها و درمان آن

آندوسکوپی؛ انواع آندوسکوپی و نحوه انجام درمان به‌وسیله آن

سلام
تشکر از مطلبی ک فراهم کردید.
باعث شد ک شناخت پیدا کنم و هر چه زودتر به دکتر مراجعه کنم.
فقط امیدوارم دیر نشده باشه
با آرزوی سلامتی برای تمامی انسانها

با سلام

مرسي مطالبتون به من خيلي کمک کرد

برای درمان من قرص اولتاپ را به شما پیشنهاد میکنم

با تشکر

دوست عزیز اولتاپ یا همون امپرازول خارجی(که در کرج تولید میشه!)یکی از موثرترین مهار کننده های اسید معدس.ولی توجه داشته باشین که درمان نمیکنه.کنترل میکنه.این دوتا رو باهم اشتباه نگیریم.برای درمان زخم معده چند نوع قرص به مدت معین باید مصرف بشه که یکیش اولتاپ هستش.موید باشید

با سلام ممنون مطالب ارزنده ای گذاشتین

خواص خوراکی ها


سس سویا، فواید و خطرات آن برای سلامتی

خواص کره بادام زمینی؛ ۱۶ اتفاقی که با خوردن این خوراکی در بدن می‌افتد

خوراکی های انرژی زا؛ ۱۱ خوراکی که خستگی بدن را کاهش می‌دهد

خواص سیاه دانه و مضرات احتمالی آن برای سلامتی

خواص تخمه آفتابگردان و عوارض مصرف بیش‌ازحد آن برای سلامتی

جاهای دیدنی اصفهان؛ ۱۵ جاذبه دیدنی نصف جهان

مشورت کردن؛ ۶ نشانه‌ اشخاص ناسب برای مشورت

رژیم ایتالیایی؛ ۵ راز تناسب اندام ایتالیایی‌ها

پادکست چیست؛ ۱۷ دانستنی کاربردی درباره پادکست‌ برای عاشقان یادگیری

معنی عشق؛ ۲۰ نشانه عشق واقعی در یک رابطه عاطفی

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید


ارزان‌ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

‌نویسی در چطوربه منزله‌ی پذیرفتن
شرایط و مقررات
می‌باشد.

به گزارش بهداشت نیوز ، زخم معده با علائمی مثل کم شدن اشتها, حالت تهوع, کاهش وزن غیر طبیعی, نفخ, احساس سوزش معده, سو هاضمه, و درد در ناحیه قفسه سینه اشاره کرد. اگر زخم معده سریع تشخیص داده شود و برای درمان آن اقدام گردد خطر جدی به شمار نمی رود. با این حال از دسته بیماری هایی است که باید تمام مراقبتهای ویژه را داشت و نادیده گرفتن آن ممکن است اثرات بدی بر روی سلامتی بگذارد. درمان گیاهی زخم معده یکی از موثرترین راهکارهای درمان آن است که در ادامه با آن آشنا می شوید.بابونه

بابونه یکی از گیاه های توصیه شده در طب سنتی برای درمان زخم معده و ورم معده است. دمنوش بابونه را باید به مدت دو هفته صبحها و ناشتا بنوشید تا تاثیر بهتری داشته باشد. بهتر است بعد از خوردن چای بابونه چند دقیقه ای به پشت دراز کشیده و پس از ۱۵ دقیقه صبحانه بخورید. برای تهیه دمنوش بابونه و بهره بردن از خواص بابونه کافیست که ۳ قاشق چایخوری بابونه را در یک فنجان آبجوش ریخته و میل کنید.


شیرین بیان

از دیگر داروهای توصیه شده برای درمان خانگی زخم معده شیرین بیان است. که در طب سنتی بسیار بر خاصیت درمانی آن خصوصا از بین بردن زخم معده تاکید شده است. شیرین بیان با درمان التهابات معده و زخم معده, ناراحتی های گوارشی را رفع می کند. لازم به ذکر است که گفته شود مصرف بیش از حد شیرین بیان می تواند به افرادی که دچار فشار خون بالا و ناراحتی های قلبی هستند آسیب بزند.

شنبلیله با داشتن ترکیبات مفید و لعاب دار یکی دیگر از درمانهای گیاهی توصیه شده برای زخم معده است همچنین می توان از دانه شنبلیله برای تسکین دل درد بهره برد. برای تاثیر بهتر این دمنوش را باید یک هفته و روزی دو بار میل کنید. برای تهیه دمنوش دانه شمبلیله, یک قاشق از این  دانه را در یک لیوان آب حل کرده تا کاملا لعاب بدهد. میتوانید با مقداری عسل این دمنوش را میل کنید.

سیاه دانه یکی از پرخاصیت ترین دانه های گیاهی است و خواص متعددی از جمله: درمان سو هاضمه, از بین بردن استفراغ و اسهال, تسکین سردرد های مزمن, بیماری آسم و ناراحتی های قلبی, درمان قند خون و کاهش آن, همچنین سرما خوردگی و کاهش اشتها به کار می رود. از دیگر خواص ثابت شده سیاه دانه می توان به خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی آن هم اشاره کرد.

یکی از بهترین روش ها برای درمان گیاهی زخم معده استفاده از سیاه دانه است که می تواند اثرات بد داروهای ضد التهابی را از بین ببرد. این دانه گیاهی قادر است با افزایش ترشح مخاط معده, اثرات بد زخم و ورم معده را تا حدود ۷۵ درصد کاهش بدهد که این میزان در درمان و پیشگیری از ناراحتی های معده, از داروی رانیتیدین هم است.

یکی از خوراکی های مفید برای دستگاه گوارش به ویژه بیماری زخم معده, سیر است. سیر با فواید ضد میکروبی و ضد باکتریایی که دارد قادر است عفونتهای باکتری معده که سبب زخم معده شده اند را درمان کند. برای بهره بردن از این خاصیت می توانید در رژیم های غذایی تان و در هنگام طبخ از سیر استفاده کنید علاوه بر آن می توانید یک حبه کوچک سیر را له کرده و در یک فنجان آب گرم ریخته و میل کنید.


  موز

از میوه های که خاصیت ضد باکتری دارد می توان موز را برد که در درمان عفونت معده کاربرد فراوانی دارد. موز از روند رشد باکتری های معده جلوگیری کرده و باعث کاهش اسیدیته معده می شود. طول درمان زخم معده با موز تا بهبودی کامل باید ادامه داشته باشد, در طی این مدت روزی سه مرتبه در هر وعده غذایی میل شود.


نارگیل

آب نارگیل و شیر نارگیل به سبب داشتن خواص ضد باکتریایی, برای درمان گیاهی زخم معده بسیار کاربرد دارد. می توانید از شیر نارگیل تازه در طی یک هفته و روزی یکبار استفاده کنید تا از خواص درمانی فوق العاده آن بهره ببرید.


 


منبع: آرگا

* یكی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم و ورم معده است .این گیاه به آسانی این مرض را درمان می كند و آنهایی كه سالهاست با این مرض دست به گریبان هستند می توانند با استفاده از بابونه سلامتی خود را بازیابند.

*برای درمان زخم معده یك لیوان چای غلیظ بابونه درست كنید (4 قاشق چایخوری بابونه در یك لیوان آبجوش و یا چهار تا چای كیسه ای بابونه در یك قاشق لیوان آب جوش )و در هنگام صبح ناشتا چای را بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بكشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و البته بعد از یك ربع ساعت می توانید صبحانه خود را میل كنید.این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به كلی شفا یابد.

* استفاده از این گیاه باعث درمان سردرد و میگرن و همچنین سنگ مثانه را خرد و دفع میكند.

* برای درمان چشم درد بابونه را در سركه ریخته و بخور دهید.

* برای تسكین دردهای عضلانی چای بابونه بنوشید جویدن بابونه برای التیام زخم های درمان مفید است .

* بابونه تب بر و تسكین دهنده درد است و تقویت كننده معده است .

* برای تسكین درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها به آنها چای بابونه بدهید.

* برای رفع بی خوابی و داشتن یك خواب آرام و راحت كافیست 1 دقیقه قبل از اینكه به رختخواب بروید یك فنجان چای بابونه بنوشید.

* بابونه درمان كننده بی اشتهایی است و برای رفع ورم روده موثر است .

* چای بابونه درمان كننده كم خونی است.همچنین از بابونه برای رفع كرم معده و روده استفاده كنید.برای تسكین درد چند قطره اسانس بابونه را با یك قاشق روغن بادام مخلوط كرده و روی محل های دردناك بمالید درد را تخفیف می دهد.

* اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی های پوستی نظیر اگزما كهیر و خارش مفید است .

* همچنین برای رفع گوش درد و سنگینی گوش یك قطره روغن بابونه را در گوش بچكانید.

* روغن بابونه را برای از بین بردن كمردرد درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید.

* گفتنی است آنهایی كه یائسه شده اند بهتر است همه روزه چای بابونه بنوشند زیرا اختلالات یائسگی را برطرف می كند.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *