پیشگیری از سکته مغزی طب سنتی

سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خونرسانی به قسمتی از بافت مغز که ناشی از انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی و یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت بافت مغز می‌باشد. به بیان دیگر اگر خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف گردد٬این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد.این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می‌ند.سکته مغزی می‌تواند به عللی مانند بسته شدن یا پاره شدن یکی از رگ‌های خون رسان مغز ایجاد شود.

معمولا قبل از بروز سکته مغزی علائم هشدار دهنده‌ای وجود ندارد و یا اینکه علائم بسیار جزئی هستند.بعد از بروز سکته مغزی بیمار باید بلافاصله در بیمارستان بستری گشته تا از بروز صدمات دائمی به مغز جلوگیری شود.عوارضی که بعد از سکته مغزی ایجاد می‌شود بستگی به محل سکته و وسعت بافت‌های گرفتار شدهٔ مغز دارد.عوارض سکته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج کننده دائمی و یا حتی مرگ را شامل می‌شود.اگر این علائم در طول ۲۴ ساعت از بین بروند، این وضعیت را اصطلاحا حمله ایسکمی گذرا (transient ischemic attack)می‌ند که یک علامت هشدار دهنده از یک سکته مغزی احتمالی در آینده می‌باشد.سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در جهان است.

انواع سکته مغزی

حدود نیمی از تمام موارد سکته‌های مغزی بر اثر بسته شدن یک شریان مغزی با یک لخته خون که به آن اصطلاحا ترومبوز مغزی گفته می‌شود ایجاد می‌گردد.دیگر عوامل عمده سکته مغزی را آمبولی مغزی و خونریزی مغزی تشکیل می‌دهند.آمبولی مغزی وقتی رخ می‌دهد که تکه‌ای از یک لخته خون که در جای دیگر بدن مثل قلب یا رگ اصلی گردن ساخته شده، خود را از طریق جریان خون به یکی از شریان‌های خون‌رسان مغز برساند و در آنجا گیر کند.حدود یک چهارم از سکته ‏های مغزی بر اثر آمبولی مغزی بروز می‌کنند. خونریزی مغزی باعث حدود ۲۰٪ سکته‌های مغزی می‌باشد بر اثر پاره شدن یکی از شریان‌های مغز ایجاد می‌شود.در این موارد خون بر روی بافت‌های اطراف آن ریخته می‌شود.لخته‌های خونی که باعث ترومبوز و آمبولی مغزی می‌شوند احتمال زیادی دارند که در یک شریانی که بر اثر آترواسکلروسیس آسیب دیده‌است ساخته شده باشند. تصلب شرایین وضعیتی است که در آن دیواره رگ‌ها بر اثر رسوب چربی سفت می‌شود. عواملی که باعث افزایش احتمال ایجاد تصلب شرایین می‌شود عبارتند از سیگار کشیدن، مصرف زیاد چربی در رژیم غذایی ٬ دیابت و وجود مقدار زیادی چربی در خون.پیشگیری از سکته مغزی طب سنتی

آمبولی مغزی ممکن است بر اثر اختلال در ریتم ضربان قلب، اختلالات دریچه‌ای قلب و یا سکته قلبی که به تازگی رخ داده‌است، ایجاد شود که تمام این موارد می‌توانند باعث ساخته شدن لخته خون در قلب شوند. خطر بروز آمبولی مغزی ٬ ترومبوز مغزی و خونریزی مغزی با بالا رفتن فشار خون افزایش می‌یابد. در بیماری سلول داسی شکل (سیکل سل) که یک ناهنجاری گلوبول‌های قرمز خون می‌باشد، بخاطر شکل گولبول‌های قرمز که به صورت داس درمی‌آیند و احتمال چسبیدن به هم و گیر کردن در عروق خونی را دارند، خطر ترومبوز مغزی افزایش می‌یابد. گاهی ترومبوز ممکن است بر اثر تنگ و باریک شدن شریان‌های خون رساننده به مغز بخاطر التهاب ایجاد گردد. التهاب شریان ممکن است به علت وجود یک بیماری خود ایمن مثل پلی آر تریت ندوزا ایجاد شود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند.

علایم سکته مغزی

در افراد علایم سکته مغزی به سرعت و در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه بعد از وقوع سکته خود را نشان می‌دهند.علایم هر سکته مغزی بستگی به قسمتی از مغز دارد که دچار گرفتاری شده است.این علایم امکان دارد شامل موارد زیر گردد:



 

.

 

 

 

 

                           

درمان اولیه پس از وقوع یک سکته مغزی شامل تحت نظر گرفتن دقیق فرد و انجام اقدامات پرستاری برای محافظت راه تنفسی او می‌باشد.اگر در سی تی اسکن دیده شد که یک لخته خون در شریان وجود دارد، باید فورا با استفاده از داروهای ترومبولیتیک اقدام به حل کردن آن نمود.این درمان ممکن است باعث بهبود عواقب سکته مغزی بشود اما در هر موردی نباید آن را بکار برد، زیرا باعث افزایش خطر بروز خونریزی در مغز می‌شود.انجام درمان طولانی مدت برای کاهش خطر وقوع سکته‌های مغزی بعدی بستگی به این دارد که علت ایجاد این سکته مغزی چه بوده‌است.اگر علت آن یک آمبولی مغزی بوده‌است، داروهایی مثل آسپیرین یا وارفارین تجویز می‌شود تا با رقیق کردن خون از وقوع لخته‌های خون جلوگیری کند.اگر مشخص شد که یک شریان دچار تنگی شده‌است ممکن است با جراحی بتوان آن را باز نمود.بعد از بروز یک سکته مغزی که علتش خونریزی و پاره شدن یک شریان بوده‌است، درمان بر روی زمینهٔ ایجاد کننده آن متمرکز می‌شود.درمان طولانی مدت آن ممکن است شامل تجویز داروهای ضد فشار خون باشد تا فشار خون را پایین آورده و از احتمال خونریزی‌های بعدی جلوگیری کند.اگر سکته مغزی بر اثر التهاب شریان باشد ٬داروی کورتون دار تجویز می‌شود.حدود 2 % از افرادی که دچار سکته مغزی می شوند در عرض یک ماه فوت می کنند .

 

 

مراحل درمان :

بهتر است این دسته از بیماران همراه غذا از سماق استفاده کنند و هر روز حتما روغن زیتون و انجیر مصرف کنند.

هر روز حداقل نیم ساعت پیاده روی داشته باشند.

هر شب 5 عدد اسفند همراه با یک استکان آب مصرف کنند.

برای پخت و پز فقط از روغن کنجد یا زیتون استفاده کنند.

عرقیات زیر را مصرف کنید :

عرق آویشن , عرق کیالک , عرق یونجه روزی یک استکان مصرف شود.

3 عدد حبه سیر پوست کنده شده با 5 عدد لیموترش با پوست (هسته های آن را بگیرید) را در مخلوط کن (میکسر)ریخته و سپس محصول را در یک قابلمه به همراه یک لیتر آب بجوشانید و و با مشاهده قل قل سطح مایع زیر قابلمه را خاموش کنید و سپس از یک صافی بگذرانید و محلول سیر لیموترش را در بطری های شیشه ای نگهداری در یخچال نگهداری کنید و هر روز یک نصفه استکان قبل از شام مصرف کنید و سه هفته این کار را بکنید و هشت روز استراحت کنید و دوباره سه هفته این کار را ادامه دهید تا دوره تکمیل گردد.

پرهیزات : غذاهای چرب و سرخ کرده , تخمه و آجیل , زرده تخم مرغ , استعمال سیگار و قلیان و

برای پیشگیری از سکته مغزی سالانه پشت گوش ها را زالو درمانی کنید

چنانچه سکته مغزی رخ داده بلافاصله باید پشت هر گوش 1 عدد زالو بیاندازیم و هر چه زودتر بهتر (حتی ثانیه ها هم مهم است !!!!) در این صورت به طور معجزه آسایی عوارض سکته برطرف خواهد شد و بیمار به حال عادی برگشته و بی حسی اندام ها از میان خواهد رفت . اما اگر به جای زالو انداختن اقدامات دیگر انجام شود لخته ها و انسدادها مستحکم شده و سلول های مغز در اثر نرسیدن اکسیژن و غذا دچار آسیب شده و درمان سکته ماهها به تعویق خواهد افتاد و درمان آن به شرح زیر خواهد بود.این روش درمانی باغث دفع سریع عوارض سکته همچون فلج و بی حسی اندام ها و بازگشت هوشیاری به بیمار می گردد و در اکثر موارد ظرف چند روز بیمار به حالت سلامتی باز می گردد . (مگر آنکه شدت سکته به حدی باشد که لاجرم بیمار از آن رهایی نیابد و سرانجام بمیرد که خیلی کم اتفاق می افتد) .و 2 روز دیگر روی دستها و 2روز دیگر روی پاها 2 عدد زالو انداخته شود تا دوره کامل شود.

زالوها خون مویرگهای سر را از پشت گوش بیمار بیرون کشیده و با وارد کردن بزاق دهان خویش لخته های تازه ایجاد شده که هنوز سفت نشده و قوام نپذیرفته اند را از بین خواهد برد . خون ریزی پس از افتادن زالوها هر چه طول بکشد در بهبودی بیمار موثر تر خواهد بود , پس نباید مانع خونریزی شوید مگر انکه ضعف بیمار بسیار شدید باشد که این مورد اگرچه کم پیش می آید متخصص معالج تصمیم می گیرد که خونریزی را زودتر قطع کند یا خیر . اگر سکته مغزی ناشی از فشار خون باشد و مویرگی در مغز پاره شده باشد ظرف چند روز تا یک هفته پس از زالو درمانی بیمار مانند گذشته به زندگی خود ادامه می دهد . اگر سکته مغزی ناشی از انسداد مویرگ بوده و هیچ مویرگی پاره نشده باشد شاید خیلی زودتر بیمار به حال آید و زندگی خود را از سر بگیرد چون زالو به سرعت خون را از اخلاط گوناگون پاک می کند و لخته را که هنوز نرم و سست است از بین خواهد برد.

چنانچه پس از سیر شدن و افتادن زالو ها از پشت گوش بیمار خونریزی به سرعت متوقف گردد نشان از وضع بدخیم بیمار دارد چرا که خون در مویرگهای سر بیمار اماسیده و دارای چسبندگی شدید شده و ممکن است این اتفاق در بخش های وسیعی از بدن ایجاد شده باشد اگرچه بیمار از خطر مرگ رهانده می شود اما خطر برای روزهای بعدی همچنان باقی است . در این صورت با توجه به توان بیمار 7 روز بعد خونگیری از پشت گوش بیمار را تکرار کنید البته تعداد زالوها را نیز کم کنید و با داروهای گیاهی عطسه اور بیمار را وادار به عطسه کنید و زالو درمانی پشت گوش را انقدر تکرار کنید تا خون غلیظ پایان یابد . انگاه 2 روز بعد روی هر دست 1 عدد زالو بیاندازید و 2 روز دیگر روی پاها نیز .

و بیمارانی که فشار خون دارند از اینکه توسط بزاق زالو خونشان رقیق می شود و نهراسند که مشکلی ان شائ الله پیش نخواهد امد چرا که خون رقیق شده با بزاق زالو به سرعت جذب می شود .

و حال بیماران سکته ای که مدت ها بعد از وقوع سکته مراجعه می کنند درمانشان یک تا دو سال به طول می انجامد که ابتدا خلط غالب بیمار با داروهای گیاهی از طریق شستشوی معده پاکسازی گردیده . که باید رژیم 15 روزه پاکسازی استاد موسوی را رعایت کنند که این رژیم در درمان گرفتگی عروق قلب کامل توضیح داده شده است و سپس پس از 15 روز پشت هر گوش 1 عدد زالو می اندازیم و سپس روی دستها و پاها به تعداد قبلی و فاصله قبلی . و بیمار باید هر شب مخلوطی از تخم گشنیز, آویشن , نعناع , پونه و کاکوتی را بخور دهد و سپس با پودر انفیه که به بینی می کشد عطسه کند و پس از اتمام عطسه در هر سوراخ بینی دو قطره روغن بنفشه بچکاند. و از سونای خشک و ماساژ با روغن های زیتون , سقز , ریحان بی بهره نماند . و پس از گذشت دو ماه حجامت سر یا بین دو کتف انجام دهد و دو ماه بعد نیز همان دوره زالو درمانی را تکرار کند و هر سال در فصل بهار این دوره زالو درمانی را انجام دهد تا گرفتگی عروق پدیدار نشود.

از فرمول زیر که فرمول مسهل عام است بیمار ماهی یکبار باید مصرف کند:

برگ سنا 5 گرم + گل سرخ 5 گرم + ترنجبین 5 گرم + گل ختمی 25 گرم + تخم کتان 25 گرم + افسنتین 25 گرم   , داروها را با هم مخلوط کرده و نیم کوب نمائید و در بعد از طهر روز مورد نظر یک الی 2 بار یک قاشق غذاخوری از مخلوط فوق را با 2 لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان باقی بماند و سپس صاف کنید و با عسل میل کنید . اگر با یک لیوان شکم حالت اسهالی پیدا کرد کافی است و اگر نه چند دقیقه بعد ارام آرام یک لیوان دیگر بخورید و اگر دچار دل پیچه شدید یک لیوان عرق نعناع را داغ کنید و با مقداری نبات میل کنید.و خوردن انجیر و آلو بخارا آب پز شده همراه مسهل توصیه می شود. 9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *