تشخیص مصرف گل

خواص دارویی و گیاهی

تشخیص مصرف گل
تشخیص مصرف گل

یکی از راه های تشخیص مصرف و یا اعتیاد به ماریجوانا انجام تست ماریجوانا به صورت خانگی یا توسط مراکز مربوطه است. ماریجوانا یا گل جز دسته مواد توهم زا بوده که مصرف آن در بین جوانان شیوع دارد. بسیاری از خانواده ها نگران اعتیاد فرزندان و یا خواستگار دختر خود هستند. قبل از انجام تست اعتیاد باید بدانید که تست اعتیاد به ماریجوانا عاری از خطا نیست و همین مسئله زمینه تقلب کردن در نتیجه تست اعتیاد ماریجوانا برای بسیاری از افراد فراهم می سازد. اما با اطلاع از راه ها و روش های تقلب کردن در تست ماریجوانا می توانید از تقلب در نتیجه این تست پیشگیری نمایید. با مطالعه این مقاله شما می توانید آگاهی لازم در مورد تست ماده مخدر گل را کسب نمایید همچنین  مشاوره ترک اعتیاد مرکز حامی هنر زندگی آماده است تا پاسخگوی تمامی سوالات شما در مورد تست اعتیاد ماده مخدر گل باشد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انجام تست ماریجوانا می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

مصرف گل یا علف، به دلیل ماهیت روان گردان بودن ( توهم زا بودن) معمولا فرد را سرخوش کرده؛ به همین دلیل بعد از شروع مصرف ماده مخدر گل خلق و خوی فرد به طور چشم گیری تغییر می کند. البته برخی عقیده دارند که ماریجوانا تنها احساس آنی فرد را در زمان مصرف به مقدار قابل توجهی تشدید می کند. از جمله علائم اعتیاد به ماریجوانا می توان به موارد زیر اشاره داشت:

تشخیص مصرف گل

 

دقت داشته باشید که هرگز پس از دیدن علائم زیر، به فرد برچسب یا اتهام مصرف یا معتاد بودن نزنید. در صورت انتقال احساس مچ گیری یا سوء ظن شما، فرد ممکن است بیشتر به مصرف گرایش پیدا کرده و یا هر نوع مصرفی را انکار کند. حتی ممکن است فرد اصلا مصرف نکرده باشد و به دلایل دیگری دچار این علائم شده باشد. بنابراین واکنش شما باید صبورانه و محترمانه باشد. سرخوشی و خلق شاد پس از مصرف ماریجوانا با برخی از علائم زیر همراه است:

 

متاسفانه در آزمایش های پیش از ازدواج، آزمایش مصرف محرک هایی مثل ماریجوانا نادیده گرفته می شود. این مسئله مشکلات زیادی در آینده زندگی افراد به وجود می آورد. یکی از راه های تشخیص آن مشاوره پیش از ازدواج زیر نظر متخصص روانشناسی است که با آگاهی از اثرات مصرف می تواند به تشخیص برسد.

 

روش های تخصصی و حرفه ای مثل روش کروماتوگرافی گازی / اسپکتروفتوم ( GC/MS ) و آزمایش آنتی بادی مونو کلونال نیز به صورت اختصاصی برای تشخیص سطح مصرف ماریجوانا در ادرار توسط آزمایشگاه ها و بیمارستان ها انجام می شود.

اما یک روش خانگی و در دسترس، کیت ها یا رپیدهای تست حشیش است که با عنوان نوار تست، می تواند در بازه طول اثر ماریجوانا، مصرف را تشخیص دهد (حشیش هم خانواده ماریجوانا و از خانواده کانابیس هاست).  البته راه هایی برای منفی کردن آزمایش وجود دارد که بر اساس تعهدات مرکز، بیان نمی شود و لازم است با متخصصین ترک اعتیاد درباره آن ها صحبت شود. ماده اصلی این خانواده، THC نام دارد و تشخیص به وسیله وجود این ماده در ادرار فرد مبتلا مشخص می شود. نکاتی درباره انجام تست ماریجوانا را در ادامه شرح داده ایم:

 

سه نتیجه کلی را می توانید بعد از انجام تست ماریجوانا مشاهده کنید که عبارتند از :منفی:

در صورتی که نتیجه تست منفی باشد، یک خط در ناحیه کنترل (C) و خط رنگی دیگر در ناحیه تست (T) ظاهر می شود. این نتیجه منفی نشان می دهد که غلظت حشیش یا ماریجوانا کمتر از میزان قابل ردیابی تست است. ( 50 نانوگرم در هر میلی لیتر )

نکه این است که شدت رنگی که در ناحیه تست ایجاد می شود می تواند متغیر باشد. ولی آشکار شدن خط رنگی، حتی اگر کمرنگ باشد نشانه منفی بودن جواب آزمایش است.

در صورت مثبت بودن نتیجه، یک خط رنگی در ناحیه کنترل (C) ایجاد می شود و هیچ خطی در ناحیه تست (T) ایجاد نمی شود. به این معنی که غلظت حشیش بالاتر از سطح ارزیابی است و فرد تشخیص مصرف حشیش و گل را می گیرد.

خط کنترل تشکیل نشود. حجم ناکافی نمونه یا روش اجرای نادرست آزمایش، شایع ترین دلیل عدم تشکیل خط (C) می باشد. مراحل انجام را مرور کنید و دقت کنید که صحیح انجام شده باشد.

نکته این است که در این روش محدودیت هایی مثل احتمال خطا به دلیل مواد دیگر در ادرار و ناتوانی نوار در انجام درست تشخیص نیز وجود دارد و لازم است روش های تخصصی آزمایشگاهی و مشورت با روانشناس متخصص نیز در نظر گرفته شود.

 

پس از مصرف ماریجوانا، اثرات مشهود آن به سرعت در بدن قابل رویت است و به طور معمول 2 تا 3 ساعت دوام می آورد. اما گاهی تا 10 ساعت نیز اثرات در بدن باقی می ماند.

در افرادی که مصرف محدود دارند، ماریجوانا 3 تا 10 روز و در افرادی که سابقه مصرف زیاد دارند، حتی تا یک ماه نیز اثر ماریجوانا و مشتقات آن در بدن قابل شناسایی است. البته این مسئله به تفاوت های بدن افراد نیز بستگی دارد.

 

گاهی افراد برای منفی شدن سریع آزمایش خود دست به راه های خطرناکی می زنند. طبیعتا با مصرف نکردن چند روزه ماریجوانا اثر این ماده از بدن خارج می شود. اما برخی برای خروج سریع آن از بدن، از قرص هایی به نام B2 که به عنوان داروی ترک اعتیاد و سم زدا به کار برده می شود، استفاده می کنند. در حالی که خود این دارو از خانواده مخدرها بوده و مصرف خودسرانه B2 احتمال وابستگی وجود دارد. اضافه کردن موادی مثل آبلیمو یا قرص های ضد بارداری در آزمایش ادرار نیز می تواند آزمایش را منفی کند. اما در مراکز آزمایش اعتیاد، قوانین بسیار سخت گیرانه بوده و امکان چنین تقلبی عملا وجود ندارد.

همچنین برخی با افزایش تحرک و مصرف مایعات، که خاصیت سم زدایی دارند سعی در منفی کردن نتایج آزمایش دارند.

 

معمولا آزمایشات اعتیاد از سه حالت خارج نیستند. برای ازدواج، یا برای شغل و یا به اصرار خانواده است:

مثبت شدن اعتیاد پیش از ازدواج: فرد و خانواده او باید این نکته را در نظر بگیرند که ازدواج راهی برای ترک اعتیاد نیست. لازم است فرد، ابتدا به طور کلی ماریجوانا را کنار گذاشته و از نظر روانی و جسمی کاملا از آن جدا شود. سپس تصمیم به ازدواج بگیرد. طبیعتا مشکلاتی که مصرف گل در ازدواج و  زندگی زناشویی ایجاد می کند سخت تر از ترک آن است. توصیه می کنیم که حتما از مشاوره قبل از ازدواج استفاده نمایید.

مثبت شدن اعتیاد برای استخدام: در این زمینه هم مثل ازدواج، فرد باید ابتدا مشکل اعتیاد خود را حل کند و بعد دنبال کار باشد. طبیعتا کاهش بازدهی شغلی و مشکلاتی که می تواند با کارفرما یا مشتری ایجاد شود باید از قبل پیش بینی شود.

آگاهی خانواده از اعتیاد فرد: زمانی که خانواده به هر روشی از اعتیاد عزیز خود مطلع شد، به هیچ وجه نباید رویکرد تخریبی و سرزنش گرانه داشته باشند. خانواده لازم است با ایجاد جو حمایتی و صبورانه، فرد را به سمت ترک سوق دهند. مقاله نقش خانواده در ترک اعتیاد را مطالعه نمایید.برای ترک اعتیاد به ماریجوانا می توانید با مشاوران مرکز حامی هنر زندگی در هر جایی که هستید تماس بگیرید.

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انجام تست ماریجوانا می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228  و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

ماده مخدر گل چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟ از این ماده مخدر عموما جوانان برای داشتن یک زندگی شاد و فرار از غم هایشان استفاده می کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده عامل اصلی مصرف گل ریشه در مشکلات خانواده و آسیب های عاطفی دارد و افراد اکثرا برای پر کردن این خلاء عاطفی و روحی به سمت مصرف ماریجوانا کشیده می شوند. یکی از مشخص ترین علائم مصرف ماریجوانا تغییر رفتار فرد در طول روز می باشد. معمولا این افراد بعد از مصرف ماده مخدر رفتار بسیار خوبی دارند ولی زمانی که صبح ها از خواب بیدار می شوند که ساعات طولانی از زمان مصرف می گذرد عصبی، بی قرار و پرخاشگر می شوند و همواره به دنبال راهی برای ترک خانه می باشند. با عضویت در کانال مشاوره ترک اعتیاد حامی هنر زندگی می توانید از خدمات مشاوره آنلاین این مرکز بهرمند شوید.

برای مشاوره تلفنی و آنلاین ترک اعتیاد به مواد مخدر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

 

شاید از بسیاری از افراد شنیده باشید که برخلاف سایر مواد مخدر مصرف ماده مخدر گل بی خطر است و مشکلی برای فرد به وجود نمی آورد در حالی که مصرف ماریجوانا علاوه بر عوارض و پیامد هایی که دارد؛ یک زمینه ساز برای اعتیاد فرد به مواد مخدر دیگر است. یکی از اشتباهات رایج در زمان آگاهی از مصرف ماریجوانا، اقدام های هیجانی و عجولانه اعضای خانواده است که برخلاف تصور عامیانه باید بسیار خونسرد و آگاهانه اقدام به تغییر شرایط برای فرد مصرف کننده نمود به گونه ای که خود فرد از هدف تغییر شرایط آگاه نگردد تا بتوانیم فرد را بار دیگر به آغوش خانواده بازگردانیم. در این مقاله در مورد علائم ، نشانه ها ، عوارض و نحوه مصرف گل اطلاعات کاملی داده شده است.

 

تشخیص مصرف گل

ماده مخدر گل ( ماریجوانا  ) زیر دسته کانابیس ها است که به دلیل تشابه علائم و حالات آن به عنوان یک ماده توهم زا نیز معرفی می گردد. این ماده از مشتقات گیاه شاهدانه می باشد؛ که با کاهش عملکرد سیستم انتقال پیام های عصبی در مغز موجب ایجاد حالتی آرامش بخش در فرد می گردد. ماریجوانا بویی شبیه به بوی گیاه می دهد. تاثیرات ماده مخدر گل دیر اثر می کند اما در زمانی که کشیده می شود سریعتر تاثیر می گذارد. مدت زمان اثر ماده مخدر گل ( ماریجوانا ) بین 2 تا 6 ساعت می باشد. ماده مخدر گل یا ماریجوانا برخلاف مواد مخدر که وابستگی جسمی بالایی دارند و ترک کردن آنها با درد جسمانی بالایی همراه است؛ وابستگی جسمی ندارد. این ماده وابستگی ذهنی و روانی شدید در فرد به وجود می آورد.

ماده مخدر گل ( ماریجوانا ) به دلیل خاصیت شادی آوری آن پر مصرف ترین ماده مخدر در جهان است. ماده مخدر گل سبب ایجاد احساس سرخوشی در فدر می گردد. همین احساس سرخوشی زیاد سبب فاصله گرفتن فرد از خانواده اش می شود. همچنین تغییرات قابل توجهی را در میزان تشنگی، اشتها و خواب بسته به شرایط جسمی فرد ایجاد می کند. این افراد معمولا بعد از مصرف ماده مخدر گل ( ماریجوانا ) تمایل زیادی به خوابیدن دارند و در زمانی که احساس خماری می کنند بی خواب می شوند.

تغییر رفتار از بارزترین پیامد های ماده مخدر گل ( ماریجوانا ) می باشد که در اوایل مصرف تشخیص علت این تغییر رفتار برای خانواده مشکل است. این افراد نسبت به گذشته گوشه گیر تر شده و تمایل شرکت در جمع های خانوادگی را از دست می دهند و تمایل زیادی به گذراندن وقت با دوستان و دیر آمدن به خانه پیدا می کنند. زمانی که فاصله زمانی زیادی از مصرف فرد می گذرد، پرخاشگری، بی قراری و اضطراب از بارزترین تغییر رفتار هایست که می توان در فرد مشاهد کرد.

 

ماده مخدر گل توهم زای طبیعی است که بعد از مصرف آن زمان برای فرد کند می گذرد. این ماده با تاثیر بر روی سیستم عصبی و قوی کردن حواس و تمرکز فرد در اوایل مصرف سبب می شود تا فرد احساس کند زمان کند تر می گذرد. از منحصر به فرد ترین ویژگی های ماریجوانا می توان به زمان تاثیر آن اشاره داشت. مدت تاثیر ماریجوانا بسته به نژادی آن بین 4 تا 10 ساعت است که بعد از این مدت یعنی در فردای آن روز هیچ اثری از علائم مصرف در شخص مصرف کننده باقی نمی ماند.

به طور کلی با توجه به مدت زمان مصرف ماریجوانا در فرد دو پیامد ها و عوارض متفاوتی شکل می گیرد که می توان این عوارض را در کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم بندی کرد.

از جمله عوارض کوتاه مدت می توان به موارد زیر اشاره داشت :- افسردگی شدید و بروز علائم افسردگی در فرد- اضطراب و استرس

-کاهش اشتها

-مشکلات خواب

-از دست دادن وزن

-پرخاشگری و عصبانیت

-تحریک پذیری

-بی قراری

-کابوس های شبانه

-حرص و ولع مصرف

-مشکلات تنفسی و سرفه های شدید- بوی بد دهان

از جمله عوارض بلند مدت اعتیاد به ماریجوانا می توان به موارد زیر اشاره داشت :

-از دست رفتن حافظه

-کاهش و از دست دادن تمرکز

-اختلالات یادگیری

-نوسانات اخلاقی

-پرخاشگری و عصابنت های غیر قابل کنترل

– اختلالات جنسی و کاهش میل جنسی

-مشکلات باروری

-مشکلات کاری و مالی

-آسم

-برونشیت

-سرطانآگاهی از تست اعتیاد به ماریجوانا به شما در تشخیص مصرف ماریجوانا کمک می کند. 

ازدواج و شروع یک زندگی مشترک خود به تنهایی دارای چالش های بسیار زیادی است. چه برسد به اینکه یکی از زوجین معتاد باشد. از آنجایی که فرد مصرف کننده ماریجوانا در طولانی مدت کنترل هیجانات و تمرکز خود را از دست می دهد و تغییر رفتار های ناگهانی مانند افراد مبتلا به اختلال دو قطبی دارد؛ زندگی مشترک را با چالش های بزرگی مواجه می سازد. این افراد در زمان مواجه شدن با مشکلات زندگی عصبی و پرخاشگرایانه عمل می کنند.

شاید با در نظر نگرفتن مصرف ماریجوانا در نگاه اول ازدواج با فرد مصرف کننده ماده مخدر گل با توجه به موقعیت اجتماعی، مالی و … که دارد؛ یک تصمیم عاقلانه به نظر برسد و احساس کنید که می توانید با ازدواج با او خوشبخت شوید. اما توجه داشته باشید که بعد از وارد شدن به زندگی با این فرد همواره در فکر خود با تکرار پارامتر های مثبت همسرتان سعی در بدست آوردن احساس خوشبختی می باشید در حالی که در واقعیت مدام نگران بروز یک اتفاق یا مشکل هستید. توصیه می کنیم در صورتی که از اعتیاد همسر یا کسی که قصد ازدواج با او را دارید با خبر شدید قبل از هر اقدام و واکنشی نسبت به اعتیاد او، حتما از جلسات مشاوره روانشناسی بهرمند شوید.

 

ماریجوانا از دید عموم به عنوان یک ماده بی خطر شناخته می شود که مصرف آن هیچ مشکلی را برای فرد به وجود نمی آورد. حال آنکه مصرف بلند مدت ماریجوانا باعث بروز اختلالات شخصت، کاهش حافظه و تمرکز، عدم کنترل اعصاب و پرخاشگری بی رویه فرد می گردد. علاوه بر این عوارض اعتیاد پیدا کردن به ماده مخدر گل یا ماریجوانا زمینه ساز اعتیاد فرد به مواد مخدر دیگر می باشد.مقاله مشاوره ترک اعتیاد را مطالعه نمایید.

تشخیص مصرف گل

از آنجایی که اعتیاد به ماده مخدر گل یک اعتیاد فکری و ذهنی است، خود فرد مصرف کننده توانایی ترک اعتیاد به ماریجوانا را ندارد و نقش اعضای خانواده در ترک اعتیاد به ماده مخدر گل بسیار حیاتی است. ماریجوانا از جمله موادی است که باید اعضای خانواده و آشنایان فرد در شروع و روند ترک اعتیاد به فرد کمک کنند. از رایج ترین روش هایی که توسط خانواده ها برای ترک اعتیاد به ماریجوانا مورد استفاده قرار می گیرد می توان به استفاده از کمپ، دارو درمانی، روان درمانی اشاره داشت. اما باید بدانید که اقدامات هیجانی برای ترک اعتیاد به ماده مخدر نتیجه بخش نخواهد بود و حتی باعث بیشتر شدن مصرف فرد می گردد. توصیه می کنیم مقاله ترک اعتیاد به ماریجوانا را مطالعه نمایید:

مبنای روش های مورد استفاده در مراکز ترک اعتیاد بر مبنای جلوگیری از مصرف مجدد ماده مخدر می باشند. از آنجایی که ماده مخدر گل وابستگی جسمی ندارد، قطع یک باره و حبس شدن تنها تمایل فرد را برای مصرف مجدد ماریجوانا بیشتر می کند. علاوه بر این فرستادن جوانان به مراکز ترک اعتیاد می تواند آسیب های شدیدی را بر روی روان آنان بگذارد و آنان را با مواد مخدر جدید آشنا کند.

برای ترک اعتیاد به ماریجوانا در حال حاظر هیچ داروی جایگزینی وجود ندارد و به هیچ وجه تجویز خودسرانه داروهای ضد افسردگی ، دارو های ضد اضطراب و دارو های خواب آور به جای ماده مخدر گل نتیجه بخش نخواهد بود.

از آنجایی که اعتیاد به گل ناشی از یک آسیب عاطفی در فرد می باشد. روان درمانی و استفاده از جلسات مشاوره روانشناسی کاربردی ترین روش برای ترک اعتیاد به ماده مخدر گل است. از آنجایی که خلاء عاطفی فرد مصرف کنند در اکثر موارد به دلیل مشکلات و مسائل خانوادگی می باشد؛ اعضای خانواده فرد نیز از جلسات روان درمانی استفاده نمایند. با حل مشکل و خلاء عاطفی به وجود آمده در فرد به مرور زمانی به طور تدریجی مصرف ماریجوانا ( ماده مخدر گل ) در فرد کاهش پیدا کرده و در نهایت به صفر می رسد. 

برای مشاوره تلفنی و آنلاین ترک اعتیاد به مواد مخدر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

به نظره من گل این روزا خیلی زیاد شده هر بچه دبیرستانی که می بینی داره گل می کشه. واقعا کسایی رو می شناسم که با همین گل کشیدن انقدر مغزشون از کار افتاده که نگو و نپرس حتی عادی ام دیگه نمی تونن فکر کنن. خدا بهمون رحم کنه.

من پسرم ماده مخدر گل رو مصرف می کنه. همش می ره بیرون از خونه. بعضی وقتا خیلی حالش خوبه همش می خنده ولی بعضی وقتا همش عصبی می شه خیلی بی قراره فقط می خواد بره بیرون… می تونید بهم کمک کنید که چطوری می تونم ترکش بدم. خیلیا می گن این ماده مخدر گل عوارض نداره از سیگار کم خطر تره … ممنون از سایته خبوتون. راهنمایید کنید

با سلام سوء مصرف ماده مخدر گل به نوبه خود عوارض و اثرات منفی بر فرد می گذارد. همانطوری که خودتان گفتید در اثر ماده مخدر گل تغییرات خلقی در فرد مصرف گل که جزو اولین پیامد های مصرف گل است دیده می شود. خلاء عاطفی دلیل اصلی مصرف ماده مخدر گل است که برای ترک آن می توانید از جلسات مشاوره ترک اعتیاد و مشاوره روانشناسی بهرمند گردید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

شرکت حسابداری

ماه عسل

سیکس پک

خنده های بی مورد و قرمز شدن چشم علامت مشخصه مصرف گل در بسیاری از موارد می باشد لذا اغلب مصرف کنندگان با خود قطره نفازلین همراه دارند تا این قرمزی را پنهان کنند.

 مصرف ماده مخدر «گل» مدتی است که در میان جوانان رواج پیدا کرده و این در حالی است که جامعه شناسان نسبت به عوارض خطرناک این ماده اعتیاد آور هشدار داده و خواستار آگاهی خانواده ها شده اند.

تشخیص مصرف گل

«گل» با اینکه نماد شادی است اما این روزها نامی آشنا برای یکی از انواع مواد اعتیادآور است که شاید هنوز بسیاری از خانواده ها با نام آن نا آشنا هستند و با شنیدن واژه گل، همان گل های سرشار از محبت به ذهنشان می آید.درحالی که «گل» یکی از انواع مواد اعتیادآور و همان ماری جوانای تغییر یافته است که از قسمت های مختلف گیاه شاهدانه (cannabis) به دست می آید.

به دلیل شیوع بالای این ماده مخدر و رغبت جوانان و زنان به مصرف آن،به گفت‌وگو با فاطمه عباسی معاون درمان اعتیاد بهزیستی کشور نشستیم.

وی گفت: بر اساس آخرین «شیوع شناسی» تعداد معتادان کشور به دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مستمر مواد در کشور رسیده است، این در حالی است که ماری جوانا و مشتقات آن شامل گل، گرس، علف با ۱۱.۹ درصد پس از تریاک دومین ماده اعتیادآور مصرفی در میان مصرف کنندگان در کشور اعلام شده است.

عباسی افزود: متاسفانه تبلیغات زیادی مبنی بر عدم اعتیار آور بودن آن انجام می شود و در باور عمومی به اشتباه، حتی کم خطرتر از حشیش و ماری جوانا معرفی شده است. اما خاطرنشان می شود این ماده می تواند آنقدر خطرناک باشد که با یک بار مصرف، فرد معتاد شود تا جایی که با مصرف نکردن گل فرد دچار اضطراب شدید، بی قراری، وحشت زدگی و تپش قلب شدید شود.

وی گفت:از سال ۲۰۱۳ مصرف ماری جوانا در بسیاری از ایالات آمریکا بنا به دلایل سیاسی و اجتماعی و نه پزشکی، آزاد شد و همین آزادسازی باعث شد برخی از جوانان در ایران تصور کنند که ماده گل ضرری ندارد و خیلی راحت می توان اقدام به ترک آن کرد؛ در حالی که گل دارای عوارض گسترده ای است.

شیوه های مصرف گل

معاون درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: مصرف گل اغلب به شکل تدخینی است اما متاسفانه اخیرا مصرف خوراکی آن هم رواج یافته و برخی آن را در کیک و شیرینی به کار می برند و در جشن ها استفاده می کنند که در این صورت عوارض بیشتری را به جا می گذارد.

عوارض مصرف گل

عباسی در مورد عوارض مصرف این ماده مخدر گفت: اعتیاد و وابستگی یکی از عوارض گل است.همچنین، افزایش ضربان قلب،خشک شدن دهان و گلو،گیجی و عدم تمرکز،تکلم آهسته،پرخاشگری و خشم،افسردگی و انزوا،اثرات روی حافظه و عدم تمرکز مثلا بیمار دائم وسیله ای را جا می گذارد، شماره تلفن ها و اسامی را فراموش می کند،توهم و هذیان؛ گاهی در مواردی مصرف کننده حتی با یک بار مصرف ممکن است دچار توهم و هذیان شود که از جمله این توهمات شامل توهم شنوایی و دیداری و … خواهد بود.

علائم مصرف گل در نوجوانان

وی ادامه داد: خنده های بی مورد و قرمز شدن چشم علامت مشخصه مصرف گل در بسیاری از موارد می باشد لذا اغلب مصرف کنندگان با خود قطره نفازلین همراه دارند تا این قرمزی را پنهان کنند.

معاون درمان اعتیاد بهزیستی کشور افزود: از علائم رفتاری دیگر که در مصرف کنندگان این ماده دیده می شود، پرخاشگری، عصبی شدن، افزایش اشتها، پایین آمدن حافظه و افت عملکرد شغلی و تحصیلی است.

نگرش و باور غلط

به گفته عباسی، علت این که بسیاری از جوانان به سمت ماده توهم زای گل گرایش پیدا می کنند باور غلطی است که در مورد کم خطر بودن و عدم اعتیادآوری آن دارند و همین باور موجب شده است بسیاری از نوجوانان این ماده را مصرف کنند و آسیب جدی ببینند.

کسب لذت کاذب

وی ادامه داد: امروزه صدها صفحه تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی مجازی مبنی بر تشویق استفاده از این ماده برای به دست آوردن نشاط صورت می گیرد. متاسفانه این تبلیغات فقط به جنبه های نشاط زودگذر گل اشاره کرده و از پرداختن به عوارض جدی و گاه جبران ناپذیر آن غفلت می کنند.

گروه همتای مصرف کننده

معاون اعتیاد بهزیستی کشور افزود:گروه دوستان مصرف کننده، نیز می تواند زمینه ساز استفاده از این ماده برای نوجوانان سالم باشد، مثلا یکی از دوستان فرد، از این ماده استفاده کرده و به حالت سرخوشی کاذب و لذت زودگذر رسیده است و به دوستانش پیشنهاد استفاده از آن را می دهد.

تبلیغات رسانه های مجازی

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل گرایش به مصرف این ماده، تبلیغاتی است که در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و فیس بوک و سایر رسانه ها انجام می شود. مثلا دیدن تصاویر و فیلم های مربوط به خارج از ایران که تبلیغ مصرف گل بر روی لیوان، کلاه و لباس را نشان می دهد و دیدن چنین تبلیغاتی موجب کنجکاوی نوجوانان می شود و می تواند زمینه ساز مصرف در آنان شود.

عباسی گفت: همچنین دسترسی آسان به این مواد باعث افزایش آن در میان افراد شده است. به طوری که امکان کشت و تولید بذر حشیش و شاهدانه در محل‌های مناسب حتی در باغچه خانه‌ها وجود دارد.

تصور غلط در مورد گل

وی ادامه داد: برخی  جوانان فکر می‌کنند مصرف حشیش و گل اعتیادآور نیست درحالی‌که این تصور غلط است، چرا که این دو ماده نه تنها اعتیادآور هستند بلکه عوارض جسمی و روحی نیز مانند توهم به همراه دارند. کسب لذت ناسالم از سوی جوانان نیز یکی دیگر از دلایل گرایش آنان به مصرف این مواد است که این تفکر حاصل  تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های غیرمجاز است.

به گفته عباسی، مصرف گل دروازه ورود به مصرف مواد مخدر دیگر است و این ماده نیز مانند سیگار آغاز‌کننده مصرف دیگر مواد مخدر است و بسیاری از معتادان ممکن است مصرف مواد را از گل شروع کنند.

افزایش مصرف در میان زنان تهرانی

این مقام مسئول از شیوع مواد محرک در میان زنان تهرانی بیشتر از مردان خبر داد و گفت: تعداد معتادان کشور به 2 میلیون و 808 هزار مصرف‌کننده مستمر رسیده است که حدود 12 درصد از آنها گل مصرف می‌کنند. این درحالی است که ماری جوانا و مشتقات آن شامل گل پس از تریاک به‌عنوان دومین ماده مخدر مصرفی در کشور شناخته می‌شود. همچنین بر اساس آخرین آمارهای شیوع شناسی اعتیاد، هم‌اکنون 15 درصد از مصرف‌کنندگان «گل» دانشجویان هستند و دانش‌آموزان نیز ٣.٧ درصد مصرف‌کنندگان این ماده مخدر بوده‌اند.

مردان مجرد بیشترین مشتریان گل

وی افزود: در این میان 84.6درصد از مصرف‌کنندگان مردان مجرد و با تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم و ١5.4 درصد از مصرف‌کنندگان نیز زنان هستند. همچنین آمار‌های بهزیستی حاکی از آن است که مصرف گل در میان تهرانی‌ها بیش از دیگر استان‌ها است. بر همین اساس این سازمان، در کارزاری از رسانه‌ها خواست تا با آنها در خصوص آگاه‌سازی خانواده‌ها برای کاهش شیب آسیب‌های اجتماعی و مصرف مواد مخدر همکاری کند.

خانواده ها چه کاری انجام دهند

وی گفت: در این باره کارشناسان توصیه می کنند والدین بهتر است ابتدا اطلاعات خود را در خصوص شناخت مواد اعتیادآور از جمله گل، بیشتر کنند.علائم مصرف گل را از نظر فیزیکی روانی و رفتاری بشناسند وبر رفتار فرزندان خود و رفت و آمد آنان نظارت داشته باشند.

عباسی ادامه داد: تغییرات خلقی و رفتاری نوجوانان را جدی بگیرند و در خانه در این باره با فرزندان شان صحبت کنند و به آنها آگاهی لازم را بدهند.در خصوص تبلیغات فریبنده ای که در فضای مجازی و اینترنت در مورد عدم اعتیادآوری گل انجام می شود، صحبت کنند و در صورت نیاز به مراکز مشاوره مراجعه و اطلاعات لازم را دریافت کنند.

به گفته معاون درمان اعتیاد بهزیستی کشور گفت: خانواده ها تلفن ۰۹۶۲۸ (خط ملی اعتیاد) را به خاطر بسپارند و در صورت نیاز با این تلفن تماس بگیرند و راهنمایی لازم را دریافت کنند.

وی گفت: سازمان بهزیستی پس از شیوع شناسی ماده مخدر گل از اواخر سال گذشته اولین مرحله کارزار رسانه ای ای ماده را آغاز کرد و تا کنون دو مرحله از این کارزار نیز اجرایی شده است بطوریکه در هر مرحله یک میلیون بروشور برای آگاهی و اطلاع رسانی خانواده در محلات مختلف چاپ و توزیع کرده است.

 

تشخیص مصرف گل

باید بدانیم ماده ای که در خارج از کشور به نام ماری جوانا معروف است که از قسمت های مختلف گیاه شاهدانه(CANNABIS)گرفته میشود ، فقط دارای ۸٪THC است که در بعضی کشور ها منع قانونی هم ندارد ولی چیزی که در کشور ما با نام گل استفاده میشود دارای ۲۴٪ THCاست و اعتیاد آور !!!

پایگاه خبری افکارخبر توسط سرورهای

گروه نرم افزاری آسام

میزبانی می شود.

گل یا علف از مشتقات گیاه شاهدانه هستند و برخلاف باور مصرف‌کنندگان مانند حشیش نوعی ماده مخدر به‌حساب می‌آیند.

مراقبین در جریان باشند که این مواد به‌صورت سیگار یا قلیان مصرف می‌شود. برخی هم آن را در هنگام پخت کیک یا شیرینی استفاده می‌کنند.

برخی افراد به جهت شادی و خارج شدن از یکنواختی احوال روی به مصرف گل یا علف می‌آورند. آن‌گونه که مصرف‌کنندگان بیان می‌کنند یا از کسی شنیده‌اند که علف موجب شادی و انگیزه می‌شود یا اینکه یک‌بار آن را تجربه کرده‌اند و جذب مصرف‌شده‌اند.

سرخوشی کاذب ناشی از مصرف در کوتاه‌مدت فرد را امیدوار می‌کند و از آن زمان به بعد موجب وابستگی روانی به مصرف می‌شود.

وابستگی روانی، عصبی شدن، پرخاشگری، افسردگی، افزایش اشتها، قرمز شدن چشم‌ها، پایین آمدن حافظه، سندرم بی‌انگیزگی، لطمه‌ی تحصیلی، بی‌تفاوتی به اتفاقات اجتماعی اطراف از علائم و عوارض مصرف این ماده است.

تشخیص مصرف گل

خواب‌آلودگی، چرت دائمی، یبوست، تیره شدن پوست، تضعیف حافظه، عدم احساس مسئولیت، اثرات سوختگی در انگشتان، کاهش میل جنسی، تغییر حالت غیرطبیعی مردمک چشم، غیبت‌های کاری و تحصیلی، افت عملکرد شغلی، خلق‌وخوی متغیر، بدبینی به خانواده، بی‌حوصلگی و کناره‌گیری از ارتباط با بستگان از علائم مصرف گل یا علف است.

بله، مصرف علف اعتیاد مغزی و روانی ایجاد می‌کند. چنانچه گیاه به‌طور منظم مصرف نشود؛ روحیه و خلق فرد پایین می‌آید، تحریک‌پذیر و پرخاشگر می‌شود.

بدن به مصرف علف عادت نمی‌کند اما این مغز است که به دریافت این ماده عادت می‌کند. فرد ازنظر روانی به گیاه وابسته می‌شود و در صورت مصرف نکردن روحیه‌ی خوبی نخواهد داشت.

فردی که نتوانسته حال روحی خودش را دچار تغییر و تحول کند با مصرف علف هیجان‌های برانگیخته و شادی را تجربه می‌کند و در صورت مصرف نکردن ازنظر روانی به هم می‌ریزد.

مصرف این گیاه باعث برانگیختگی و ایجاد شادی می شود. این دارو اثرات درمانی در مورد حالت تهوع و استفراغ دارد. اثرات دارویی این ماده در درمان سرطان هم بررسی شده است. مصرف این دارو در کوتاه مدت به افزایش اشتها کمک می کند و برای بیمارانی که دچار ضعف ایمنی بدن می شوند بکار می رود.

وقتی نسبت به مصرف برخی افراد اعتراض می‌شود فکر می‌کنند که نیت و قصد ترساندن آن‌هاست. بهتر است که سن و شرایط مصرف فرد به مشاور توضیح داده شود تا مشاور صحبت انگیزشی کارآمد در ارتباط با این فرد را طراحی کند.

مشاور توجه مراقب یا خود فرد را به این نکته جلب می‌کند که خودش عزیز و باارزش است اما رفتارش را تأیید نمی‌کند و این مصرف است که پذیرفتنی نیست.

مصرف این ماده در یک موقعیت محدود باعث آسیب روحی می‌شود اما خطر مستقیم فیزیکی ندارد. چنانچه در اثر صدمه‌ی روانی از یک‌سو فرد به مرحله‌ای از توهمات برسد ممکن است برای خودش یا کسانی که نزدیک او هستند تهدید و خطر محسوب شود، از سوی دیگر اگر به دلیل بی‌پروایی رفتارهای خطرناکی مثل رانندگی با عواقب تصادف داشته باشد موجب خسارت جانی می‌شود.

روانشناس در وهله‌ی اول برای مشاوره‌ی مصرف غیرضروری چنین موادی بررسی می‌کند که فرد در چه مرحله‌ای است. با بررسی دلایل مصرف و آسیب‌های ناشی از مصرف انگیزه‌ی فرد به جهت ترک مشخص می‌شود. آنچه عملکرد فرد را کاهش داده بررسی می‌شود و تکنیک تفکیک و طبقه‌بندی مسائل به فرد آموخته می‌شود.

در مورد مصرف گیاهان شادی زا شرایط روحی فرد قبل شروع مصرف، حین مصرف و در فرآیند ترک ارزیابی می‌شود. مشاور زمینه اختلالات اضطرابی و افسردگی فرد را شناسایی و درمان می‌کند. به‌وقت درمان لازم است به فاکتورهای افسرده ساز هم‌زمان با مصرف توجه کرد.

مشاور زمینه‌ی خانوادگی بی‌حوصلگی و بی‌انگیزگی را بررسی می‌کند. مشاور فرد را در فرآیند خودتنظیمی، تعدیل هیجانی متناسب با شناخت همراهی می‌کند. اجرای تکالیف ارزیابی و تقسیم انگیزه‌های درونی و بیرونی در مورد فعالیت‌های روزمره به فرد در تسلط بر حال خود و اجتناب از مصرف کمک می‌کند.

مرکز مشاوره روانشناسی سرای مشاور

تماس با منشی :

02166900671

02166900670

ساعات کاری : 9 الی 22

خط هوشمند مشاوره (تماس با تلفن ثابت بدون صفر و پیش شماره):

9099071639

براساس آخرین شیوع شناسی تعداد معتادان کشور به دو میلیون و ۸۰۰ هزار مصرف کننده مستمر رسیده است و «گل» بعد از تریاک، دومین ماده مخدر مصرفی در کشور معرفی شده است.

به گزارش ایسنا، تبلیغات زیادی در مورد عدم اعتیادآور بودن این ماده مخدر انجام شده و حتی کم خطرتر از حشیش معرفی می‌شود، این درحالیست که میزان توهم‌زایی آن ۴ تا ۶ برابر بیشتر از حشیش اعلام شده است، به همین دلیل دانستن نکات زیر به شناخت این ماده مخدر کمک می‌کند:

۱- این ماده مخدر حتی با یک‌بار مصرف، اعتیادآور است؛ تا جایی که با مصرف نکردن آن فرد دچار اضطراب شدید، بی‌قراری، وحشت‌زدگی، تپش قلب و …می‌شود.

۲-  از سال ۲۰۱۳ مصرف ماری جوآنا در بسیاری از ایالات آمریکا به دلایل سیاسی و اجتماعی آزاد شد و همین اقدام تصور نادرست اعتیادآور نبودن آن را در افکار عمومی به وجود آورد.

۳- مصرف این ماده اغلب به شکل تدخینی است اما اخیرا مصرف خوراکی آن هم رواج پیدا کرده و برخی آن را در کیک و شیرینی به کار می‌برند که در این صورت عوارض بیشتری را نیز برجا می‌گذارد.

تشخیص مصرف گل

۴- اثرات مصرف گل تا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف به اوج می‌رسد و ۲ تا ۳ ساعت بعد از آن نیز ادامه دارد.

۵-  کسب لذت کاذب به دلیل تبلیغات شبکه‌های مجازی، مصرف گروه‌های همتا مانند دوستان و دسترسی آسان به این مواد از مهمترین دلایل گرایش جوانان به آن اعلام شده است.

۶-  افزایش ضربان قلب، خشک شدن دهان و گلو، گیجی و عدم تمرکز، تکلم آهسته، پرخاشگری و خشم، افسردگی و انزوا از جمله عوارض شایع مصرف ماری جوآنا و مشتقات آن مانند گل است.

۷-  این ماده اثرات مخربی روی حافظه و عدم تمرکز می‌گذارد به طوریکه فرد به شکل دائم وسیله‌ای را جا می‌گذارد و شماره تلفن‌ها و اسامی را فراموش می‌کند.

۸-  توهم و هذیان از شایع‌ترین عوارض مصرف گل بلافاصله بعد از مصرف آن است به طوریکه فرد دچار توهم شنوایی، دیداری و هذیان گویی می شود.

۹- خنده های بی‌مورد و قرمز شدن چشم در بسیاری از مواقع علامت اصلی مصرف گل به ویژه در نوجوانان است. این نشان‌ ها در کنار پرخاشگری، عصبی شدن، افزایش اشتها، پایین آمدن حافظه و افت تحصیلی باید به عنوان یک زنگ خطر در نظر گرفته شوند.

۱۰-  خط « تلفن ملی اعتیاد» با شماره ۰۹۶۲۸ یکی از روش‌هایی است که فرد معتاد و خانواده وی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مواد مخدر از آن کمک بگیرند.

انتهای پیام

بوی ناخوش «گُل» و جولان گل فروشان در نزدیکی مدارس و دانشگاه‌ها بیشتر استشمام می‌شود و حالا پای این مخدر ویرانگر به مراکز آموزشی باز شده، به شکلی که بنابر اعلام مسئولان، مصرف این ماده در مدارس طی پنج سال گذشته افزایش داشته است.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس_محمد تاجیک: از ابتدای آفرینش جهان، گل یکی از آفریده‌های زیبای خداوندی بوده است که تنوع شکلی و رنگی بسیاری دارد و برای اینکه زیبایی چیزی یا فردی را توصیف کنند، او را با گل و زیبایی آن وصف می‌کنند.

این زیبا مخلوق الهی باعث شادابی و نشاط می‌شود اما امروز به یک گلی اشاره می‌کنیم که نه تنها نام و شکل آن، بلکه بوییدن آن نیز به جای طراوت و شادابی، رخوت و سستی و خاموشی به دنبال دارد و ابتدا و انتهای آن شوربختی و تلخکامی است

بله! از ماده مخدر «گل» می‌گوییم که وقتی مصرف می‌شود؛ همچون تارهای چسبان عنکبوت، تار و پود فرد و جامعه را به خود جذب می‌کند و فرار از آن، امری سخت و طاقت فرساست.

تشخیص مصرف گل

اعتیاد به مواد مخدّر، یکی از معضلات بهداشتی، روانی و اجتماعی جهان امروز است و آمارهای منتشره از سازمان‌های بین‌المللی، حاکی از افزایش فزاینده مصرف این مواد در سطح جهان است. 

اعتیاد هرگونه وابستگی شدید روانی و یا فیزیولوژیک ارگانیسم بدن نسبت به یک ماده است و دارای ویژگی‌های عمده‌ای است که شامل تمایل و احتیاج شدید؛ به شکلی که فرد به هر وسیله‌ای سعی می‌کند ماده اعتیاد آور را به دست آورد؛ دوم اینکه وابستگی بدنی و روانی به اثرات ماده اعتیاد آور به وجود می‌آید و باعث ادامه استعمال آن مواد شده و قطع آن باعث عوارض جسمی زیادی می‌شود.

*وجود 500 نوع ماده مخدر 

طی یک دهه گذشته تعداد ماده‌های مخدر سنتی و صنعتی در جهان زیر ٥٠ نوع بود اما امروز بیش از ٥٠٠ نوع از این مواد وارد بازار مصرف دنیا شده‌اند که جملگی باعث اختلالات در عملکرد روانی، جسمی و مغزی فرد می‌شوند.

شاهدانه:

بوته‌اى است شبیه گزنه که بلندیش تا 2 متر می‌‏رسد. گیاه نر و ماده آن به صورت جداگانه بوده داراى برگ‌هاى انبوه دراز و کنگره ‏دار است که میوه آن در سر شاخه به صورت خوشه نمایان است.

اصولاً شاهدانه براى روغن گیرى و خوراک طیور استفاده می ‌شود و نام لاتین این گیاه «کانابیس» است.

اگر از سر شاخه‏‌هاى به گل نشسته گیاه ماده چسبنده‌‏اى به نام رزین که در حال ترشح است جمع ‏آورى و خشک شود، در واقع حشیش به دست آمده است.

این گیاه در آمریکاى شمالى به نام «ماری‏ جوانا» یا «چرس»، در انگلیس به «گراس»، در خاور نزدیک و خاورمیانه حشیش، در دیگر کشورها به اسامى مختلفى چون «وید»، «پات»، «شانگ»، «چاراز»، «مکونا» و غیره شهرت دارد.

ماده مخدر گل، همان اندازه که اسم خوشایندی دارد، اما یکی از خطرناک‌ترین مواد مخدری است که این روز‌ها در دست جوان‌ها می‌چرخد و به اسم یک روان‌گردان طبیعی خرید و فروش می‌شود.

والدین جوانان معمولاً از اثرات حشیش و ماری جوانا خبر دارند؛ اما گاهی گول نام این ماده مخدر به‌ ظاهر جدید را می‌خورند و به تصور اینکه این ماده، مانند اسمش ممکن است بی‌خطر باشد، آگاهی لازم را به نوجوانان و جوانان نمی‌دهند. 

چگونگی رواج ماده «گل» در جهان 

گیاه شاهدانه‌ای که به آن «کوش افغان» هم گفته می‌شد، از افغانستان به آمریکا برده شد و این شروع پیدایش «گل» بود. با استفاده از کوش افغان، ماری جوانای جدیدی کشت شد که خواصی متفاوت از ماری جوانای سنتی داشت و به آن «مدیکال ماری جوانا» گفته می‌شد. 

ماری جوانا گیاهی است که هم نوع نر و هم نوع ماده آن وجود دارد؛ نوع نر سه درصد و نوع ماده هشت درصد مخدر دارد، اما گیاه جدیدی که با تغییرات ژنتیکی تولید شد، دو جنسیتی بود و برخلاف ماری جوانای طبیعی که گل‌های کمی دارد، بسیار پُرگل است.

در این گل‌ها هفت برابر بیشتر از ماری جوانا ماده مخدر وجود دارد؛ آن‌ قدر که اگر از کنار آن عبور کنید، یا شب بالای سرتان باشد، دچار توهم می‌شوید. 

ماری جوانایی که این روز‌ها در دست جوان‌ها با عنوان گل می‌چرخد، همین ماری جوانای تغییر ژنتیکی‌یافته است.

ماده مخدر گل، دارای پتانسیل قوی‌تری از ماری جوانا و حشیش در ایجاد توهم و اعتیادآوری است و میزان قدرت توهم‌ زایی آن دو تا سه برابر بیشتر از ماری جوانای معمولی است. 

* عوارض جسمی و روحی گل بر انسان

گل، مخدری است که ضربان قلب را بالا می‌برد، احساس بی‌قراری می‌دهد، اشتها را افزایش می‌دهد و موجب قرمزشدن چشم‌ها می‌شود. از آنجا که این افراد، معمولاً این ماده را با سیگار و قلیان مصرف می‌کنند، بعد از مدتی دچار بیماری‌های ریوی می‌شوند. 

«گل» باعث توهم می‌شود و یک ‌بار مصرف آن، طوری عملکرد مغز را مختل می‌کند که زندگی بدون آن غیرممکن می‌شود. 

این ماده مخدر بخشی‌های مسئول آرام‌بخشی مغز را فلج می‌کند و خودش جایگزین آن می‌شود؛ بنابراین با مصرف‌نکردن گل، فرد دچار اضطراب شدید، بی‌قراری، وحشت‌زدگی، تپش قلب شدید و… می‌شود. یعنی اگر ماده یک ساعت دیرتر از موعد به آن برسد شروع به پرخاشگری می‌کند. 

نشانه متداول دیگر در این افراد، ابتلا به «سندرم بی‌انگیزگی» است. این افراد نسبت به تحولاتی که در اجتماع رخ می‌دهد به‌شدت بی‌تفاوت هستند.

همان‌طور که شاهد هستیم، بعضی‌ها بعد از مصرف این مواد، شروع به رانندگی بی‌پروا در اتوبان‌ها می‌کنند و تحت تأثیر آن ممکن است حوادث وحشتناکی را هم رقم بزنند. 

متأسفانه این ماده از سوی خانم‌ها نیز استفاده می‌شود که دلیل اصلی استفاده از آن همان طرز تفکر اشتباه درباره شادی‌ زابودن این مواد است اما مصرف‌کنندگان این ماده باید بدانند این شادی در مدت کوتاهی به افسردگی و انزوا تبدیل خواهد شد.

* افزایش مصرف گل در مدارس در 5 سال گذشته

پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص «میزان مصرف مواد مخدر در بین دانش‌آموزان»، گفت: در جمعیت دانش‌آموزی ما شیوع اعتیاد را نمی‌سنجیم بلکه هر نوع مصرف مواد را در نظر می‌گیریم و حتی یک نوع مصرف هم برای ما مهم است و نگرانی ما در بحث مصرف هر نوع مواد و موضوع تجربه مصرف است؛ حتی اینکه یک بار مصرف صورت گرفته باشد.

*2 درصد دانش‌آموزان متوسطه دوم تجربه مصرف مواد مخدر را دارند

وی اضافه کرد: بر اساس ارزیابی سال 80، نیم درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم تجربه مصرف داشتند که این میزان در سال 90 به یک درصد و در سال 95 به حدود 2 درصد دانش‌آموزان که تجربه مصرف مواد در متوسطه دوم را داشته‌اند، رسیده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در 5 سال اخیر شاهد افزایش ناشی از توسعه مصرف گل را در بین دانش‌آموزان شاهد بوده‌ایم و الان نیز شاهد هستیم درجمعیت دانشجویی از سال 96 مصرف گل کم شده است و امیدواریم شاهد این باشیم که در آینده مصرف ماده گل در بین دانش‌آموزان کم باشد.

* پاکسازی مدارس از مواد مخدر تا شعاع 500 متری 

افشار با اشاره به اقدامات انجام شده در مسموم‌سازی مدارس از مواد مخدر، تصریح کرد: پاکسازی مدارس تا شعاع 500 متری را در دستور کار قرار داده‌ایم و از طریق تفاهم نامه مشترکی که با نیروی انتظامی برای پاکی مدارس انجام شده است در سال 96 در شعاع 500 متری مدارس سینماها و مراکز عمومی یک تن و 900 کیلوگرم مواد در ابعاد «نیم‌گرمی» از طریق ضربه زدن به خرده‌فروشان مواد کشف شده است که این میزان اطراف مدارس بیشتر بوده است.

* «گل» دومین ماده مخدر مصرفی پس از تریاک در کشور

تشخیص مصرف گل

فاطمه عباسی رئیس مرکز توسعه و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی در مراسم رونمایی از کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف «گل» در کشور، گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید تا پایان این برنامه سازمان بهزیستی 25 درصد اعتیاد را کاهش دهد؛ در نتیجه در این راستا برنامه‌های پیشگیرانه و تحولی در دستور کار خود دارد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر، برنامه کاهش مصرف گل و حشیش است؛ چراکه با توجه به آخرین پیمایش صورت‌گرفته در زمینه شیوع اعتیاد در کشور، نشان داده که ماده مخدر گل دومین ماده مصرفی پس از تریاک است.

عباسی گفت: بر اساس طرح شیوع‌شناسی اعتیاد، 13 درصد از معتادان در این طرح «گل» مصرف می‌کردند و 84.6 درصد از آنها مرد، مجرد و سطح تحصیلاتشان دیپلم و زیر دیپلم بوده است.

* 3.7 درصد دانش‌آموزان و 15درصد دانشجویان «گل» مصرف می‌کنند

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی تصریح کرد: 15.4 درصد از این معتادان زنان بوده‌اند، 3.7 درصد دانش‌آموز و 15 درصد دانشجو گزارش شده است.

وی با تأکید بر مداخله به هنگام جهت جلوگیری از پیشرفت مصرف گل بین جوانان و نوجوانان در مورد دلایل گرایش به این ماده مخدر گفت: دسترسی راحت، نگرش مثبت به گل، کسب لذت ناسالم و دروازه ورود به مصرف سایر مواد مخدر از جمله این دلایل است.

رئیس مرکز توسعه و پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: بذر حشیش اکنون به راحتی در گلخانه و باغچه قابل کاشت است و این دسترسی به آن را راحت کرده است؛ همچنین این نگرش نادرست وجود دارد که مصرف گل اعتیادآور نیست؛ درحالی‌که توهم‌های ماندگار هم می‌تواند داشته باشد.

وی گفت: با تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی در سطح محلات شهر و آگاه‌سازی خانواده‌ها به دنبال کاهش تقاضا و عرضه گل هستیم تا بتوانیم میزان مصرف آن را مهار و کنترل کنیم.

وی با اشاره به توزیع یک میلیون بروشور در پارک‌ها، مراکز کارگری، میادین شهرهای بزرگ و… و همچنین نصب ایستگاه‌های سیار، گفت: چنانچه خانواده‌ها به مشاوره بیشتری احتیاج داشته باشند به خط اعتیاد تماس بگیرند.

*خطر مصرف «گُل» 20 برابر «حشیش» و مشتقات آن است

مجید ابهری آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، درباره «مصرف ماده مخدر گُل در بین نوجوانان و جوانان»، اظهار داشت: تغییر سبک مصرف و الگوی اعتیاد در 5 سال گذشته، تحت تأثیر برنامه‌ریزی‌های مافیای مواد مخدر کاملاً تفاوت یافته و در جهت ویرانگری نسل جوان حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: از آنجا که نسل جوان اصلی‌ترین سرمایه و ذخیره ملی هر کشوری است، اتاق فکر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، پاشنه آشیل هر جامعه، به ویژه جامعه ما را نشانه گرفته است و با عرضه مخدرهای روان‌گردان و تبلیغات دروغ درباره آنها، با سرعت مشغول ویرانگری است.

این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به عواقب بسیار بد مصرف ماده گل توسط نوجوانان و جوانان، یادآور شد: ماده مخدر گل که بعد از ماده شیشه وارد بازار اعتیاد شد، اینک مقام اول را داراست و اصلی‌ترین علت افزایش مصرف این ماده، تبلیغات دروغ درباره بی‌خطر بودن یا اعتیادآور نبودن آن بوده است.

ابهری افزود: میزان خطر در این ماده مخدر که از خانواده «شاه دانه» و «کانابیس» است، 20 برابر حشیش و مشتقات آن است؛ به نحوی که با بو کردن آن، فرد دچار توهم شده و مصرف یک یا دو بار آن باعث اعتیاد شخص می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سهولت کشت این ماده و فراوانی آن باعث شده که مصرف آن میان دانش‌آموزان و حتی دختران جوان کشیده شود و بر اساس اعلام مسئولان، در حال حاضر خطر اصلی برای جامعه ما، مصرف ماده مخدر گل و مشتقات آن مانند «ماری جوانا» و «گراس» یا «علف» است که متأسفانه در فضای مجازی به راحتی خرید و فروش می‌شود و وسایل آن در دکه‌های روزنامه‌فروشی نیز فروخته می‌شود.

این آسیب‌شناس اجتماعی اضافه کرد: کاغذ استفاده از ماده مخدر گل به صورت دانه‌ای در دکه‌ها به فروش می‌رسد؛ ضمن اینکه دستگاه آسیاب کردن ماده مخدر گل نیز در مقابل دید فرزندان ما قرار گرفته است.

ابهری متذکر شد: هر بار مصرف این ماده که به صورت یک نخ سیگار پیچیده شده است،تنها 5 هزار تومان هزینه دارد؛ در نتیجه مدیران مدارس باید با همکاری نیروی انتظامی، اطراف مدارس را از دست‌فروشانی که تحت پوشش فروش تنقلات به فروش چنین ماده مخدر گل مشغول هستند، پاک‌سازی کنند.

وی بیان داشت: خانواده‌ها باید با ظاهر این ماده آشنا شوند تا در صورت مشاهده آن بتوانند از مصرف این ماده مخدر توسط فرزندان‌شان جلوگیری کنند.

این آسیب‌شناس اجتماعی با تأکید بر نقش مهم آموزش از طریق رسانه‌ها و مدارس، گفت: بنده با شهامت اعلام می‌کنم که دیگر جایی برای مخفی‌کاری وجود ندارد؛ چراکه وجود خطر، هیچ‌کس را در حاشیه امنیت باقی نگذاشته و همه ما در این باره به شکل یکسان در معرض خطر هستیم.

ابهری درباره استفاده مواد مخدری همچنین «ال‌سی‌من» و «کروکودیل»، بیان داشت: خوشبختانه با هوشیاری پلیس و ستاد مبارزه با مواد مخدر، اغلب مواد نوظهور با شدت جمع آوری شده و کمتر در بازار وجود دارد و تقریباً  فقط ماده مخدر گل و بعد از آن شیشه، به عنوان سرطان اصلی نوجوانان و جوانان شده است.

*20 تا 25 درصد معتادان دستگیر شده در مناطق شمال شهر، مصرف‌کننده ماده گُل

سرهنگ محمد بخشنده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اعلام اینکه 20 تا 25 درصد معتادان دستگیر شده در مناطق شمال شهر، مصرف‌کننده ماده گُل بوده‌اند، اظهار داشت: متأسفانه گرایش به ماده گُل با توجه به  تبلیغات سوء ماهواره‌ها، شبکه‌های مجازی و تلگرام در سنین مختلف به چشم می‌خورد. 

*هر گرم «گل» 30 تا 50 هزار تومان 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: مصرف گل در مردان بیشتر از زنان است و با توجه به آنکه قیمت هر کیلو گل خشک کوبیده آماده مصرف 17 تا 20 میلیون تومان و هر گرم آن 30 تا 50 هزار تومان است، مصرف آن در قشر مرفه بیشتر دیده می‌شود.

سرهنگ بخشنده با اعلام این مطلب که گیاه گل به صورت پنج برگ یا پنج پَر است و تبلیغات فروش گلدان آن در تلگرام و شبکه‌های مجازی دیده می‌شود، گفت: برگ‌های این گیاه به رنگ سبز تیره یا حنایی است؛ مشخصه اصلی آن پنج پر بودن است که باید خانواده‌ها به آن توجه کنند؛ در برخی موارد با کاشت آن در باغچه‌ها مواجهیم و کاشت آن در گلخانه‌ها و مناطق خوش آب و هوا بیشتر است.

وی در خصوص ماهیت «گُل» بیان داشت: بذر یا دانه گل از کشورهای اروپایی به خصوص هلند به صورت کیفی و توسط مسافران وارد کشور می‌شود. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ تشریح کرد: گل، حالت فرآوری‌شده گیاه شاهدانه از نوع نر و ماده است؛ در کشورهای خارجی به آن ماری‌جوانا می‌گویند؛ سر گل حاوی تتراهیدروکانا بینول است که در واقع توهم‌زاست. 

سرهنگ بخشنده در خصوص نحوه مصرف گل، گفت: سر گل را خشک کرده، کوبیده و به صورت پودر در می‌آورند؛ سپس در کاغذهای خاص و نازک تر از کاغذسیگار به شکل سیگارت بسته‌بندی کرده و مثل سیگار مصرف می‌کنند. 

وی در پاسخ به  پرسش دیگر فارس در خصوص علائم مصرف گل، اعلام کرد: در اوایل مصرف، فرد اشتهایش زیاد می‌شود اما بعد از مدتی که از مصرف می‌گذرد، کم‌خوابی و کم‌اشتهایی بر فرد معتاد مستولی می‌شود؛ توهم، سرگیجه، افزایش ضربان قلب و بی‌قراری از جمله علائم بارز فرد معتاد به گل است. 

این مقام ارشد تهران بزرگ در خصوص بوی این ماده گفت: گل بسیار بدبوست؛ بوی علف گندیده می‌دهد و بلافاصله فرد را دچار توهم و سرخوشی می‌کند، چشم فرد قرمز شده و صورتش برافروخته می‌شود. 

سرهنگ بخشنده افزود: اگر فرد در محیطی باشد که کسی در آن، در حال مصرف گل باشد، بلافاصله بوی زننده‌ای به مشامش می‌رسد؛ استشمام همین بو فرد را دچار توهم کرده و سرگیجه نیز به وجود می‌آورد. 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در پاسخ به سؤالی در خصوص میانگین مصرف روزانه گل توسط افراد معتاد به آن، اعلام کرد: هر یک گرم گل 3 تا 4 عدد سیگارت می‌دهد که به طور میانگین برای مصرف یک تا دو روز کافی است. 

وی در خصوص سایر علائم بالینی فرد معتاد به گل اظهار داشت: فردی که معتاد گل شده، صورتش سبزه می‌شود، روی زبان و لبش نیز به رنگ سبز تغییر می‌کند؛ کنار لب‌ها شکرک زده و اثر رنگدانه‌ آن دور لب و دهان فرد معتاد مشهود است. 

این مقام ارشد فاتب، گوشه‌گیری را از دیگر علائم بارز فرد معتاد عنوان و تصریح کرد: حاضرنشدن در جمع خانواده و غذا خوردن به تنهایی و فرار از خانواده از جمله علائم خطری است که باید به آن توجه کرد. 

وی خطاب به خانواده‌ها گفت: متأسفانه والدین فکر می‌کنند که خرده‌فروش یا موادفروش، هیکل یا قیافه خاصی دارد؛ 2 متر قد دارد و هیکلی 200 کیلویی؛ اما به این فکر نمی‌کنند که شاید همان فردی که با فرزندشان طرح دوستی ریخته، موادفروش باشد، شاید قیافه موادفروش بسیار معصوم‌تر از قیافه هر فرد دیگری باشد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ بیان داشت: افرادی که برای تحصیل یا کار به تنهایی در شهر دیگری حضور دارند و همچنین افرادی که کمتر به خانواده خود رسیدگی می‌کنند، از جمله افرادی هستند که در زمره گروه پرخطر گرایش به مصرف مواد مخدر هستند. 

* 23 تا 27 درصد جامعه کارگری دچار مصرف ماده مخدر

انوشیروان محسنی بندپی در مراسم رونمایی از کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل، گفت: تعاریف فرهنگ پیشگیری نیازمند مساعدت رسانه‌ها است که آگاه‌سازی و حساس‌سازی آحاد جامعه نسبت به سوءمصرف مواد به خصوص مواد مخدری مانند گل و شیشه که امروزه در بین جوانان و نوجوانان شیوع پیدا کرده ضروری است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: ماده مخدر گل پس از تریاک دومین ماده‌ای است که شیوع مصرف را به خود اختصاص داده است و در بررسی علمی افسردگی، عدم هوشیاری و عدم تمرکز، خشکی دهان و دندان، تپش بالای قبل و پرخاشگری از جمله علائم آن محسوب می‌شد.

محسنی بندپی گفت: در جامعه کارگری 23 تا 27 درصد این جامعه به‌نوعی دچار مصرف ماده مخدر هستند که اگر هریک از این عوارض به‌موقع شناسایی شوند، ‌درمان‌های به‌موقع و به هنگام‌تری خواهیم داشت.

حالا دیگر چراغ خطر حضور مواد مخدر در مراکز آموزشی به وضوح روشن شده و جای هیچ پنهان کاری و انکار وجود ندارد؛ در نتیجه ضرورت برنامه ریزی مبتنی بر پژوهش همه جانبه درباره علل گرایش نوجوانان و جوانان به این مخدر خطرناک و اجرای عملیاتی برنامه‌های بازدارنده به خوبی احساس می‌شود اما نباید از یاد ببریم که موضوع پیشگیری و آگاه سازی قشر عظیم نوجوانان و جوانان و به تبع آنها خانواده‌ها و مصون سازی  نسبت به پیامدهای مصرف این ماده ویرانگر، مهمترین اقدام عملی بعد از جلوگیری از ورود این ماده از مبادی خارجی کشور است.

انتهای پیام/

 

 

%PDF-1.4
%
939 0 obj>
endobj

xref
939 26
0000000016 00000 n
0000001518 00000 n
0000000832 00000 n
0000001827 00000 n
0000001853 00000 n
0000001896 00000 n
0000002037 00000 n
0000002285 00000 n
0000002813 00000 n
0000003247 00000 n
0000003394 00000 n
0000003665 00000 n
0000003742 00000 n
0000004007 00000 n
0000004622 00000 n
0000005923 00000 n
0000006065 00000 n
0000006744 00000 n
0000007563 00000 n
0000007827 00000 n
0000034297 00000 n
0000035004 00000 n
0000035274 00000 n
0000060273 00000 n
0000100199 00000 n
0000001319 00000 n
trailer
]>>
startxref
0
%%EOF

941 0 obj>stream
xb“`b“a`e`p`d@

ماری جوانا یا حشیش یکی از شایع‌ترین مواد محرک، اعتیاد آوری است که این روزها توسط نوجوانان و جوانان مصرف می‌شود‌. درصد نوجوانانی که رو به سوی مصرف انواع ماری جوانا آورده‌اند‎، طی سال‌های اخیر رو به طرز چشمگیری رو به افزایش بوده و درنتیجه تعداد افراد مصرف کننده که به دنبال کلینیک ترک ماری جوانا یا حشیش هستند نیز افزایش یافته است. لغت ماری جوانا کمتر در کشور ما به‌کار ‌می‌رود و نوجوانان آن را با اسامی علف‌، گراس یا حشیش می‌شناسند‎. اما حقیقت آن است که همه این موارد جزء خانواده‌ای از مواد روان‌گردان هستند که “کانابیس‌ها” نامیده می‌شوند‎. ویژگی‌ها‌، اثرات و عوارض همه ترکیبات این خانواده تقریبا مشابه یکدیگر است و تنها در شدت آن‌ها تفاوت وجود دارد که به قدرت و نیرومندی ماده مصرف شده بستگی دارد‌.

انواع ترکیبات ماری‌جوانا و حشیش از برگ‌، ساقه‌، دانه و یا گل‌های خشک گیاه شاه‌دانه و یا کانابیس به دست می‌آیند و به رنگ‌های سبز‌، قهوه‌ای‌، خاکستری و یا ترکیبی از آن‌ها دیده می‌شوند‌. بیش از ۲۰۰ نام و اصطلاح مختلف در سراسر دنیا برای فراورده‌های گیاه کانابیس شناخته شده است که رایج‌ترین اصطلاحی که در کشور ما برای  آن‌ها به‌کار می‌رود‌، حشیش است‌. سایر اسامی رایج برخی از ترکیبات این خانواده از مواد روان‌گردان عبارتند از : ماری‌جوانا (Marijuana)‌، علف یا گراس (Grass)‌، دیگ (Pot)‌، علف هرز (Weed)‌، چای (Tea)‌، مری‌جین (Mary jane)‌، شاه‌دانه Temp)‎)، چرس (Charas)، بنگ (Bang)، داگا (Dugga) و سین سمیلا (Sinsemilla).

ماری جوانا که از برگ‌های خشک شده و غنچه‌های گیاه شاه‌دانه تهیه می‌شود، شکلی از این گیاه است که بیشترین استفاده را در بین نوجوانان دارد. حشیش نیز ماده جامد قهوه‌ای رنگ است که از ترشحات صمغ مانند و خشک شده جوانه‌ها و بخش‌های زیرین گیاه به‌دست می‌آید. روغن حشیش نیز مایع سیاه رنگ چسبناکی است که از اسانس متراکم یا تقظیر شده حشیش به‌دست می‌آید.

تشخیص مصرف گل

همه ترکیبات خانواده کانابیس، روان‌گردان هستند، به عبارت دیگر آن‌ها چگونگی کار مغز را تغییر می‌دهند. در همه آن‌ها ماده‌ای به نام  THC (تتراهیدروکانابیس) وجود دارد که عنصر تغییر دهنده ذهن در ماریجوانا، علف، گل یا حشیش می‌باشد که به گیرنده های کانابینوئید مغز متصل و آن را تحریک می‌کند .تأثیر انواع ماری‌جوانا روی فرد مصرف کننده به میزان وجود این ماده بستگی دارد. یعنی هر‌چه میزان THC موجود در ماری‌جوانا بیشتر باشد، اثر آن روی فرد بیشتر خواهد بود. قوی‌ترین نوع ترکیبات این خانواده، روغن حشیش است.

ماریجوانا، علف یا حشیش را معمولا به شکل سیگار و یا به‌وسیله پیپ می‌کشند. برخی مصرف‌کنندگان، ماری جوانا را درون چای یا غذا می‌ریزند. شایع‌ترین روش مصرف علف یا حشیش در نوجوانان به شکل سیگار دست ساز است بدین ترتیب که آن‌ها معمولاٌ تنباکوی موجود در سیگار معمولی را خالی کرده و به جای آن ماری جوانا یا ترکیب تنباکوی سیگار و حشیش را قرار می‌دهند (به اصطلاح خود مصرف‌کنندگان به‌آن “بار زدن حشیش” گفته می‌شود) و آن‌چه که یه این ترتیب ساخته می‌شود را اصطلاحاً “بند” (Jount) می‌نامند. دود حاصل از ماری جوانا بوی تند و مشخصی دارد و معمولاٌ طعمی ترش و شیرین دارد. اخیراً بعضی از افراد، ماری جوانا را با سایر مواد مثل کوکائین ترکیب کرده و مصرف می‌کنند که “پریموس” گفته می‌شود. مهم نیست که چگونه از ماری جوانا و حشیش استفاده میکنید! این مواد محرک، می توانند اثرات فوری و طولانی مدت را بر روی مغز و سایر اعضای بدن شما داشته باشند.

THC موجود در علف یا حشیش به سرعت توسط بافت‌های چربی اندام‌های مختلف بدن جذب شده و در بدن به مدت طولانی باقی مانده و به کندی دفع می‌گردد. معمولاً آزمایش‌های معمولی ادرار، وجود THC در بدن فردی که حتی یک‌بار ماریجوانا مصرف کرده است را بعد از هفت تا ده روز هنوز مثبت نشان می‌دهد. در افرادی نیز که مصرف‌کنندگان دائمی ماری‌جوانا هستند، حتی پس از گذشت دو تا چهار هفته از آخرین مصرف آن‌ها هنوز آزمایشات وجود THC در بدن آن‌ها را نشان می‌دهند.

به هنگام انتخاب این نوع مراقبت‌های پزشکی، والدین بهتر است ابتدا تحقیقات لازم را انجام دهند، تمامی برنامه‌های موجود را با یکدیگر مقایسه کرده و بیش از امضای قرارداد، از توصیه‌های افراد باتجربه و آگاه در انجمن‌های مختلف استفاده کنند، از افرادی که سابقاً از این برنامه‌ها استفاده کرده‌اند و مایل به دراختیار گذاشتن تجربه خود هستند راهنمایی بخواهند.

در سراسر کشور مراکز متعددی وجود دارد اما متأسفانه مراکز ترک اعتیاد چند تخصصی که متشکل از تیم روانپزشک ، روانشناس و … است ، به خصوص در شهرستان‌ها بسیار محدود و کم می‌باشند که نیازمند توجه بیشتری توسط مسئولین در این خصوص است. در مرکز بستری و ترک اعتیاد شبانه‌روزی آکسون که متشکل از تیم تخصصی شامل روانپزشک، مددکار اجتماعی، خدمات درمان اعتیاد و خدمات روان‌شناسی است، کلیه درمان‌های دارویی برای ترک اعتیاد و روان‌شناختی مورد نیاز در اختیار بیمار گذاشته می‌شود و فرد و خانواده وی، حمایت‌های لازم برای ترک مواد را دریافت می‌کند.

مراجعه به مطب‌های خصوصی ترک اعتیاد باید با احتیاط و از روی آگاهی قبلی صورت بگیرد چرا که همه افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند قابل اعتماد نبوده و ممکن است با وعده‌های جادویی یا نامحتمل و یا ارائه درمان های نگهدارنده به جای درمان قطعی ، هزینه زیادی را بر دوش مراجعین متحمل سازند و این در حالی است که به دلیل مناسب نبودن درمان‌های ترک اعتیاد ماری جوانا ارائه شده، امکان عود و بازگشت مجدد مصرف مواد در فرد زیاد است و ممکن است پس از مصرف مجدد مواد اعتیادآور، انگیزه خود را از دست داده و ترک مواد را امری ناممکن تصور کند.

والدین، معلمین و مشاور مدرسه می‌توانند راهنمای خوبی برای نوجوانانی که نیاز به مشاوره در این زمینه دارند، باشند. همچنین نوجوانان و کسانی که قصد کمک به آن‌ها را دارند، می‌توانند از کتاب‌ها و جزوات آموزشی که با همین هدف به چاپ رسیده و در بازار موجود هستند، بهره بگیرند. فراموش نکنید که ترک و درمان اعتیاد خودسرانه مصرف مواد در آن‌هایی که اعتیاد شدیدی به ماده مورد مصرف پیدا کرده‌اند، می‌تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد. لذا بهتر است این افراد با اشخاص متخصص در این زمینه مشورت نمایند. اما کسانی که مصرف تفریحی مواد دارند، باید هوشیار باشند که اراده خود را تقویت نموده و از همین حالا آن ماده را کنار بگذارند تا درگیر عواقب خطرناک بعدی آن نگردند. این افراد نیز در صورتی که احساس می‌کنند برای این کار به حمایت دیگران نیاز دارند، بهتر است حتما با افراد متخصص در زمینه ترک اعتیاد مشورت نمایند.

برخی فکر می‌کنند مصرف ماریجوانا و حشیش آرامش‌بخش است چون در مورد آن اطلاعات نادرستی از دیگران دریافت کرده‌اند. برخی از نوجوانان ممکن است برای فرار از تنهایی و یا مشکلاتی که در خانه، مدرسه و یا با دوستانشان دارند به مصرف ماری جوانا بپردازند.

یکی دیگر از دلایل مصرف ماری‌جوانا به خصوص در بین نوجوانان و جوانان این است که آن‌ها بر این باور غلط هستند که ماری جوانا و حشیش اعتیاد آور نیست. اما درواقع باید به این نکته توجه داشت که ماری جوانا و حشیش و به طور کلی کانابیس‌ها جز دسته مواد روان گردان محسوب می‌شوند و برخلاف دسته مواد مخدر مانند تریاک و هروئین که ابتدا اعتیاد جسمانی ایجاد می‌کنند و بعد اعتیاد روانی، مواد روان گردان در همان ابتدا بر روی اعصاب و روان فرد معتاد اثر می‌گذارد و او را گرفتار وابستگی روانی به آن ماده می‌کند و در نهایت می بایست این نکته مهم را به نوجوانان و جوانان یادآور شد که سیر ترک اعتیاد افراد مبتلا به سوء مصرف مواد روان‌گردان به مراتب سخت‌تر و طولانی‌تر است.

قطع نظر از همه تبلیغاتی که در مورد مصرف ماری‌جوانا به گوشتان می‌رسد، همواره به‌خاطر داشته باشید که “هرگز نباید صرفاً به دلیل آن‌که دیگران ماری جوانا مصرف می‌کنند، آن را استفاده کنید و به یاد داشته باشید که در بین شما نوجوانان بسیار زیادی هم هستند که ماری جوانا مصرف نمی‌ کنند”.

روشی که مواد روی هر فرد مصرف‌کننده تاثیر می‌گذارند، به عوامل زیادی بستگی دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

تجربه قبلی مصرف مواد در فرد مصرف‌کننده

میزان قوت و نیرومندی نوع ماری‌جوانا مصرف شده (THC موجود در آن)

انتظارات فرد مصرف‌کننده از تاثیرات ماده

جایی که ماده مورد مصرف قرار می‌گیرد (تنها در جمع دوستان و غیره)

نحوه مصرف ماده (دود کردن، خوردن و …)

همراه شدن مصرف الکل یا سایر مواد اعتیاد آور با مصرف ماری جوانا

خصوصیات جسمانی مصرف‌کننده (میزان حساسیت به تاثیرات ماده)

برخی افراد وقتی ماری جوانا، علف یا حشیش مصرف می‌کنند، اصلاً هیچ احساسی پیدا نمی‌کنند. برخی ممکن است احساس آرامش یا شادی زیادی پیدا کنند. برخی اوقات مصرف ماری‌جوانا، فرد را بسیار تشنه و گرسنه می‌کند و اشتهای او را شدیداً افزایش می‌دهد که به آن اشتهای گاوی می‌گویند. برخی مصرف‌کنندگان ممکن است تاثیرات بدی از ماری‌جوانا بگیرند. آن‌ها ممکن است به احساس ناگهانی اضطراب و یا افکار توأم با بدبینی و سوء‌ظن (پارانوئید) دچار شوند. این حالت به‌ویژه زمانی احتمال رخ دادن دارد که انواع قوی‌تری از ماری‌جوانا، علف یا حشیش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر فردی ماری جوانا مصرف کند معمولاً خلق شاد و سرحالی پیدا می‌کند و این سرخوشی با علائم زیر همراه است :

گیج و غیرعادی به‌نظر می‌رسد و راه رفتن او آشفته است.

همانند افراد احمق بدون هیچ دلیل خاصی قهقه‌های بلند سر می‌دهد.

چشمانش متورم و خیلی قرمز می‌شوند.

در به یادآوری چیزها و مسائلی که رخ داده است، مشکل دارد.

پس از کم شدن و از بین رفتن سرخوشی چند ساعته، بسیار خواب‌آلود شده و در خواب سنگینی فرو می‌رود.

اثرات کوتاه مدت مصرف ماری جوانا، علف یا حشیش که معمولاٌ دو ساعت پس از مصرف ماده رخ می‌دهند، شامل موارد زیر است :

افزایش ضربان قلب

قرمزی و تورم چشم

افزایش شدید اشتها

خشکی دهان

از دست دادن هماهنگی حرکتی

مشکل در تفکر و حل مسائل

اختلال در حافظه و یادگیری

تشخیص مصرف گل

تحریف در ادراک (فرد ممکن است دچار توهمات دیداری ، شنیداری و لمسی شود)

احساس کند شدن زمان

گاهی اضطراب (ممکن است شدید باشد) و یا افسردگی و کناره‌گیری اجتماعی نیز دیده می‌شود. این اثرات ماریجوانا وقتی با سایر مواد ترکیب می‌شود، بسیار شدید و خطرناک خواهند بود.

نوجوانان باید به خاطر داشته باشند که هیچ وقت از ترکیبی که به آن‌ها داده می‌شود آگاهی کامل ندارند و ممکن است مصرف برخی مواد پیامدهای فوری بدن را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد. اگر ماری جوانا را دود کنند آثار آن طی چند دقیقه ظاهر می‌شود اما اگر بلعیده شود چند ساعت طول می‌کشد تا اثرات آن بروز کند. این عوارض سه تا چهار ساعت دوام می‌یابد و اگر به‌صورت خوراکی مصرف شود، اثرات آن تا اندازه‌ای طولانی‌تر می‌شود.

دود ماری‌جوانا و حشیش باعث تحریک شدید حلق و بینی و لایه پوششی ریه‌ها شده و در نتیجه خطر سرفه مزمن و سایر علائم و نشانه‌های آسیب شناختی حلق و بینی را افزایش می‌دهد. مصرف مزمن ماریجوانا گاهی با افزایش وزن که احتمالاٌ به دلیل پرخوری است و کاهش فعالیت بدنی همراه است. در موارد مصرف مزمن و شدید حشیش ممکن است سینوزیت، فارنژیت و برونشیت همراه با سرفه مداوم ظاهر شوند. یافته‌ها نشان داده‌اند که مصرف مداوم ماری جوانا در ایجاد برخی سرطان‌ها، ناراحتی‌های تنفسی و اختلال در سیستم ایمنی بدن نقش دارند.

دود ماری‌جوانا نسبت به توتون و تنباکو دارای مقادیر زیادتری از مواد سرطان‌زا است. مطالعات نشان داده‌اند که کسی که پنج سیگار ماری جوانا مصرف کند برابر با کسی که روزی یک پاکت سیگار می‌کشد، مواد شیمیایی سرطان ‌زا دریافت می‌کند. این مواد ۵۰ تا ۷۰ درصد بیشتر از سیگار در ماریجوانا وجود دارند و به همین دلیل احتمال ابتلا به انواع سرطان به‌ویژه سرطان‌های ریه و راه‌های تنفسی در افرادی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند خیلی بیشتر از افراد سیگاری است. یک دلیل دیگر این واقعیت آن است که کسانی که ماری جوانا مصرف میکنند، معمولاٌ هنگام کشیدن آن پک عمیق‌تری می‌زنند و دود آن را بیشتر در ریه‌های خود حبس می‌کنند. بنابراین ریه و راه‌های تنفسی در مصرف ماری‌جوانا بیشتر از مصرف سیگار در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار می‌گیرد.

مطالعات نشان داده‌اند که احتمال ابتلا به سرطان‌های سر و گردن نیز در افراد مصرف کننده ماری جوانا بیشتر است و هر چه میزان مصرف این ماده در فرد بیشتر باشد، احتمال خطر ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود. بر‌اساس تحقیقات صورت گرفته مصرف ماری جوانا خطر سرطان را دو تا سه برابر می‌کند.

افرادی که ماری جوانا مصرف می‌کنند معمولاٌ به همان مشکلات تنفسی مبتلا می‌شوند که افراد سیگاری دارند مثل سرفه و خس‌خس کردن. همچنین بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های ریوی مثل ذات‌الریه قرار دارند.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که احتمال حمله قلبی در فرد مصرف کننده ماری جوانا به‌ویژه در اولین ساعت پس از مصرف، چهار برابر بیشتر از حد معمول می‌شود. محققین علت این اثر ماری‌جوانا روی قلب را ناشی از تاثیرات ماریجوانا روی فشار خون، ضربان قلب و کاهش ظرفیت اکسیژن رسانی رگ‌ها عنوان کرده‌اند.

مطالعات نشان داده‌اند که THC موجود در ماری جوانا به بافت‌ها و سلول‌های بدن که وظیفه حفاظت از بدن در برابر بیماری‌ها را به عهده دارند آسیب می‌رساند. زمانی که سلول‌های ایمنی بدن ضعیف‌تر شوند، احتمال ابتلای فرد به انواع بیماری‌ها به‌ویژه بیماری‌های عفونی و تومورها افزایش می‌یابد.

وقتی فردی که ماری جوانا، گل یا حشیش مصرف می‌کند، ماده شیمیایی موجود در آن به‌سرعت توسط رگ‌های خونی اطراف شش‌ها جذب شده و سریعاً خود را به سلول‌های عصبی مغز می‌رساند. به این سلول‌ها، گیرنده می‌گویند چون آن‌ها اطلاعات را از سایر بخش‌های بدن دریافت می‌کنند. این ماده تغییراتی را در سلول‌های گیرنده عصبی ایجاد می‌کنند.

وقتی که فرد به‌طور مداوم به مصرف علف، گل یا حشیش می‌پردازد، ماده شیمیایی موجود در آن (THC) جواز عبور از مناطق مختلف مغز و تاثیر روی عملکرد ذهنی و روانی او را کسب می‌کند. مصرف سنگین ماری جوانا بخش‌های مختلف مغز را که مربوط به کنترل حافظه، توجه و یادگیری هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این ماده بیشترین اثرش را روی ناحیه‌ای از مغز به‌نام هیپوکامپ می‌گذارد که مسئول حافظه کوتاه مدت و انتقال اطلاعات به حافظه بلند مدت است. بنابراین فردی که ماری‌جوانا مصرف می‌کند نمی‌تواند اطلاعات را در ذهن خود نگه دارد و آن‌ها را سریع فراموش می‌کند . همچنین THC با تاثیر روی سیستم لیمبیک مغز باعث خنده‌های کنترل نشده و افکار توأم با بدبینی و سوء‌ظن می‌گردد. مصرف ماری‌جوانا باعث همان تاثیرات روی مغز می‌شود که مصرف هروئین، الکل و کوکائین برجای می‌گذارند.

بله، قطعاٌ همین‌طور است. ماری جوانا حافظه، قضاوت و ادراک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مواد می‌تواند عملکرد فرد در مدرسه، دانشگاه ، ورزش و حتی در محیط کار را به‌هم بریزد. فردی که در اثر مصرف ماریجوانا به حالت سرخوشی زیاد رسیده است، ممکن است رفتارها و یا اشتباهاتی را مرتکب شود که منجر به شرم‌ساری و پشیمانی او شده و یا حتی به وی آسیب برساند. اگر مصرف ماری‌جوانا در فرد زیاد تداوم یابد، ممکن است کم‌کم باعث شود که او علائق و انگیزه‌های قبلی خود در مورد تحصیل، کار و یا سایر حوزه‌ها را از دست بدهد.

حتی ورزش‌کاران و پهلوانان نیز ممکن است با مصرف این ماده، تدریجاً توانایی و قوای خود را از دست رفته ببینند چون THC موجود در ماری‌جوانا حرکات، زمان واکنش و هماهنگی فرد تاثیر می‌گذارد. همچنین چون ماری‌جوانا می‌تواند قضاوت و تصمیم‌گیری فرد را مختل سازد، ممکن است باعث روی‌آوردن نوجوانان به سمت رفتارهای پرخطر مثل ارتباطات جنسی ناایمن شود که بدین ترتیب فرد را در معرض خطر ابتلا به ایدز یا ویروس HIV و سایر بیماری‌های مقاربتی قرار می‌دهد.

مصرف ماری جوانا یا حشیش اثرات آسیب‌زننده جدی روی مهارت‌هایی دارد که برای امنیت و سلامت رانندگی ضروری هستند مثل هوشیاری، تمرکز، هماهنگی و سرعت واکنش (عکس‌العمل). مصرف ماریجوانا ممکن است تشخیص فاصله‌ها و واکنش نسبت به علائم و صداهای موجود در جاده را مختل کند.

ماری‌جوانا نقش عمده‌ای در تصادفات جاده‌ای دارد. در مطالعه‌ای در آمریکا محققان دریافتند که از میان ۱۵۰ رانند‌ه‌ای که به دلیل رانندگی بی‌ملاحظه بازداشت شده بودند، ۳۳ درصد آن‌ها ماری‌جوانا و ۱۲ درصد آنان نیز ترکیب ماری‌جوانا و کوکائین مصرف کرده بودند. داده‌ها حاکی از آن است افرادی که ماری جوانا مصرف می‌کنند برابر با افراد مست که الکل زیادی خورده‌اند، عدم هماهنگی حرکتی در رانندگی نشان می‌دهند.

ماریجوانا در مردان تولید هورمون‌های مردانه را تضعیف می‌کند، اندازه و وزن غدد پروستات و بیضه‌ها را کاهش می‌دهد و مانع تولید اسپرم می‌گردد. اما به نظر می‌رسد این تأثیرات با ترک دائمی ماریجوانا قابل برگشت باشند. چنین اثراتی در زنان غیرباردار هنوز شناخته نشده است. اما مطالعات روی حیوانات نشان داده که ماری‌جوانا مانع تخمک‌گذاری می‌شود و می‌تواند مسبب نقایص مادرزادی گردد.

پزشکان به مادران باردار توصیه می‌کنند که هیچ یک از انواع مواد را مورد مصرف قرار ندهند، چرا که می‌توانند به جنین در حال رشد صدمه وارد کنند. مطالعات نشان داده‌اند کودکانی که مادرانشان در طول دوره بارداری ماری‌جوانا مصرف می‌کرده‌اند، نسبت به آن‌هایی که در دوران جنینی در معرض مصرف ماری‌جوانا مادر قرار نگرفته‌اند، مشکلات رفتاری بیشتری در طول دوران کودکی و پیش دبستانی نشان می‌دهند.

همچنین عملکرد ضعیف‌تری در تکالیف مربوط به ادراک دیداری، مکالمه گفتاری و توجه پایدار دارند. در مدرسه نیز این کودکان در حافظه، مهارت تصمیم‌گیری و توانایی به یاد‌ سپاری مسائل مشکل خواهند داشت.

بله، مصرف طولانی مدت ماری جوانا در برخی افراد منجر به اعتیاد می‌شود. یعنی آن‌ها دیگر نمی‌توانند انگیزه‌شان برای به دنبال ماری جوانا رفتن و مصرف آن را کنترل نمایند حتی اگر ماری جوانا اثرات منفی و بدی روی روابط خانوادگی، عملکرد تحصیلی و فعالیت‌های خلاقانه آن‌ها گذاشته باشد. فردی که مدت‌ها ماریجوانا استفاده کرده است، به دلیل ولع و کششی که به سوی این ماده پیدا می‌کند، به سختی می‌تواند مصرف آن را متوقف کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف این ماده اعتیادآور در نوجوانانی که قبلاً رفتارهای ضد اجتماعی داشته‌اند، سریع‌تر به اعتیاد می‌انجامد. به‌علاوه، برخی مصرف‌کنندگان دائمی و سنگین ماری جوانا در برابر اثرات آن “تحمل” نشان می‌دهند، یعنی بدن آن‌ها پس از چند بار مصرف، دیگر به میزان قبلی ماده پاسخ نمی‌دهد و آن‌ها برای آنکه اثرات ماری جوانا را تجربه کنند باید میزان بیشتری از ماده را مصرف کنند و این کار کم‌کم در آن‌ها ایجاد اعتیاد می‌کند.

افرادی که سعی دارند ماری جوانا یا حشیش را ترک کنند، معمولاً تحریک پذیر شده و اضطراب و مشکل در خواب را تجربه می‌کنند. آن‍ها همچنین پرخاشگری زیادی را نشان می‌دهند که تقریباً یک هفته پس از ترک اعتیاد به آن ، این علائم به اوج خود رسیده و سپس تدریجاً فروکش می‌کنند.

نتایج مطالعات نشان داده است، افرادی که هم ماری‌جوانا و هم سیگار مصرف می‌کنند، بیشتر از آن‌هایی که تنها سیگار می‌کشند در ترک سیگار مشکل دارند. هرچه افراد مصرف مداوم‌تر و روزانه ماریجوانا داشته باشند، به همان میزان ارتباط ماری جوانا و مصرف سیگار در آن‌ها بیشتر بوده و در ترک سیگار مشکلات بیشتری دارند.

افسردگی، اضطراب و اختلالات شخصیت با مصرف ماری جوانا ارتباط نشان داده‌اند. مطالعات به روشنی اثبات کرده‌اند که ماری‌ جوانا می‌تواند در زندگی روزمره مشکلاتی را ایجاد نموده و همچنین مشکلات موجود قبلی را تشدید نماید.

از آن‌جایی که ماری‌جوانا بر توانایی یادگیری و به‌ یادسپاری اطلاعات اثر تخریبی دارد، هرچه فرد بیشتر ماری‌جوانا مصرف کند به احتمال بیشتری به اشکال در مهارت‌های اجتماعی، شغلی و ذهنی مواجه خواهد شد. علاوه بر این تحقیقات نشان داده‌اند که اثر ویران‌گر ماریجوانا روی حافظه و یادگیری می‌تواند حتی پس از گذشت روزها و یا هفته‌ها از ترک مصرف ماده هنوز در فرد وجود داشته باشد.

دانش‌آموزانی که به مصرف ماری جوانا روی می‌آورند نسبت به سایر همکلاسی‌هایشان که ماری‌جوانا مصرف نمی‌کنند در مقاطع تحصیلی پایین‌تر باقی مانده و به احتمال کمتری می‌توانند دبیرستان را به اتمام برسانند. یعنی توانایی ذهنی فردی که ماری‌جوانا مصرف می‌کند، کاهش می‌یابد، بنابراین در توجه، ثبت و سازماندهی اطلاعات و به‌یادآوری آن‌ها و استفاده از آن‌ها در موقعیت‌های لازم با دشواری‌های زیادی رو‌به‌رو خواهد بود.

در مطالعه‌ای که روی افرادی که مصرف سنگین ماریجوانا داشته‌اند، مشخص شد که این افراد در به یادآوری مطالب حتی پس از گذشت چهار هفته از آخرین مصرف‌شان هنوز مشکل داشتند اما کم‌کم توانستند مطالب را به‌خاطر سپرده و به راحتی به یاد بیاورند. بنابراین می‌توان امیدوار بود که فرد بتواند پس از ترک اعتیاد ماری‌جوانا (حتی در افرادی که مصرف سنگین این ماده را دارند) توانایی‌های ذهنی و شناختی‌اش را مجدداً به‌دست بیاورد.

کارمندانی که ماری جوانا مصرف می‌کنند نسبت به همکارانشان با مشکلات کاری بیشتری رو‌به‌رو هستند. مطالعات زیادی، مصرف ماری‌جوانا در کارکنان را با افزایش غیبت از محل کار، تاخیر، اتفاقات ناگهانی، ادعای غرامت کارکنان و خطاهای منجر به از دست دادن شغل مرتبط ساخته‌اند. این افراد معمولاً بیشتر از سایر کارکنان “رفتارهای گریز از کار” از خود نشان می‌دهند (مثل ترک محل کار بدون اجازه ، چرت زدن روزانه ، مصرف زمان کار برای موضوعات شخصی و شانه خالی کردن از زیر وظایف) که با مولد بودن و وجدان کاری مغایرت دارند.

به‌طور کلی مصرف طولانی مدت و افراطی حشیش در فرد منجر به بیماری به‌نام  “سندروم فقدان انگیزش” می‌شود که با بی‌میلی شخص در استمرار روی کار (مدرسه ، محیط کار و یا هر فعالیت اجتماعی دیگری) مشخص می‌گردد. این افراد فاقد نیرو و بی‌حال ، غالباً فربه و ظاهراً تنبل به‌نظر می‌رسند.

بله، می‌تواند، مطالعات طولانی مدت روی دانش‌آموزان دبیرستانی و والدین آن‌ها نشان داده است که اغلب افرادی که بعدها دچار اعتیاد مواد سنگین شده‌اند، اولین بار مصرف مواد را با ماری جوانا آغاز کرده‌اند.

برای مثال خطر مصرف کوکائین در آن‌هایی که ماریجوانا مصرف کرده‌اند، خیلی بیشتر از کسانی است که هرگز این ماده را مصرف نکرده‌اند. مصرف ماری‌جوانا در نوجوانان آن‌ها را در معرض رویارویی و آشنایی با افرادی قرار می‌دهد که مصرف‌کننده و یا فروشنده سایر مواد اعتیادآور هستند. بنابراین احتمال آن‌که مصرف کننده‌ها در معرض سایر مواد قرار بگیرند و یا به سوی مصرف آن‌ها کشیده شوند، زیاد است. دانشمندان با مطالعات وسیع‌ترنشان داده‌اند که ماری جوانا می‌تواند تغییراتی در مغز ایجاد کند که فرد را بیشتر در معرض استفاده از سایر مواد مثل الکل و یا کوکائین قرار می‌دهد.

ترک اعتیاد ماری جوانا، علف، گل یا حشیش حتی در کسانی که مصرف سنگین و مداوم ماده را دارند، همواره امکان‌پذیر است. زیرا اگرچه اعتیاد ناخواسته ایجاد می‌شود اما به رغم معتاد بودن هنوز فرد می‌تواند مصرف مواد را به تعویق انداخته و یا از مصرف خودداری کند و این امر ، مستلزم مراجعه به یک کلینیک ترک اعتیاد ماری جوانا با خدمات درمان اعتیاد، خدمات روانشناسی و خدمات روانپزشکی است. امروزه مراکز ترک اعتیاد بسیاری در سراسر دنیا وجود دارند که به افراد کمک می‌کنند تا اعتیاد به انواع مواد اعتیادآور را ترک نمایند. همچنین برنامه‌های ویژه‌ای برای افراد معتاد به ماریجوانا در حال بررسی و اجرا می‌باشد. هنوز داروی خاصی برای درمان و ترک اعتیاد  ماری‌جوانا شناخته نشده است و برنامه‌های درمانی اغلب بر مشاوره و سیستم‌های حمایتی گروهی متمرکز شده‌اند. برنامه‌هایی نیز وجود دارد که برای نوجوانان مصرف کننده این ماده در نظر گرفته شده است. پزشکان خانوادگی می‌توانند منبع حمایت و هدایت خوبی برای نوجوانانی باشند که مشکل مصرف ماریجوانا دارند. مطالعات تجربی و کلینیکی نشان داده‌اند که درمان‌های گروهی و فردی که در برگیرنده تکنیک “مصاحبه انگیزشی” و آموزش راه‌های کاهش و ترک مصرف مواد باشند می‌تواند در درمان این افراد مؤثر واقع گردد.

کلینیک ترک اعتیاد آکسون با مجوز رسمی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای بستری و ترک اعتیاد بیماران، بی شک جزء بهترین و مجهزترین مراکز درمان اعتیاد در کشور می‌باشد. این مرکز از معدود مراکزی است که سیر درمان  را زیر نظر روانپزشک و روانشناس در کنار سایر کادر درمانی متخصص خود انجام می‌دهد. در این مرکز از روش‌های جایگزین درمانی و نگهدارنده‌هایی مانند متادون درمانی برای ترک اعتیاد استفاده نمی‌شود. روش درمانی ما برای ترک اعتیاد بیماران، حذف کامل ماده اعتیادآور از بدن بیمار می‌باشد، و بیماران را به ماده اعتیادآور دیگر وابسته نمی‌کنیم. از جمله ویژه‌گی‌های بارز مرکز ترک اعتیاد آکسون این است که معتقدیم مهم‌ترین بخش از مراحل درمانی بیمار ، بعد از ترخیص وی و بهبودی فیزیکی آن صورت می‌گیرد. ما پس از ترخیص، بیمار و خانواده وی را تنها نمی‌گزاریم. سیر درمان در کلینیک آکسون پس از سم زدایی و درمان فیزیکی با خدمات روانکاوی و روان شناختی اعتیاد ادامه پیدا می کند. این خدمات به صورت جلسات خصوصی ، خانوادگی و یا گروه درمانی به بیماران ارائه می‌گردد.

هیچ روش قطعی و سحرآمیزی برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر و اعتیادآور در نوجوانان وجود ندارند. اما نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد این است که با صحبت کردن با فرزندان‌شان در مورد خطرات مصرف ماری جوانا و سایر مواد اعتیاد آور و روان‌گردان و داشتن نقش تاثیرگذار روی حوزه‌های مختلف زندگی فرزندان‌شان مؤثر واقع شوند. حتی بعد از ورود نوجوانان به دبیرستان نیز والدین هنوز می‌توانند در تکالیف مدرسه،تفریحات، فعالیت‌های اوقات فراغت و معاشرت‌های اجتماعی با دوستان فرزندان‌شان دخالت داشته و نقش مشورتی و راهنما برای فرزندشان داشته باشند.

تحقیقات نشان داده است که نظارت مناسب و مستمر والدین بر فرزندان می‌تواند احتمال مصرف مواد اعتیادآور در آن‌ها را کاهش دهند. نظارت صحیح والدین حتی در مورد آن دسته از نوجوانانی که مستعد سوء‌مصرف مواد از جمله ماریجوانا و حشیش هستند مثل آن‌هایی که سرکش بوده و رفتارهای ضداجتماعی دارند، آن‌هایی که نمی‌توانند هیجاناتشان را کنترل کنند و یا آشفتگی‌های درونی دارند نیز نقش پیش‌گیرانه دارند.

همواره به‌خاطر داشته باشید که پیش‌گیری از اعتیاد، هوشیاری شما والدین را می‌طلبد. همان‌طور که در مطالب قبل مطرح گردید مصرف ماری‌جوانا تهدید جدی برای سلامت جسمی و روانی نوجوانان به حساب می‌آید. نوجوانان در حال رشد، یادگیری و گذراندن چارچوبی برای زندگی بزرگ‌سالی‌شان هستند و در این راه پرپیچ‌و‌خم چشم امیدشان به شما والدین گرامی است که یاری‌گر آن‌ها در حل مشکلات و تصمیم‌گیری‌هایشان از جمله مصرف یا عدم مصرف مواد اعتیادآور و روان‌گردان بوده و راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهید.واضح است که تصمیم‌گیری خود شما برای مصرف نکردن هیچ‌یک از انواع مواد می‌تواند بریا فرزندانتان این پیام را به همراه داشته باشد که او نیز به سمت مصرف مواد نرود.

برنامه ریزی پیشگیری از اعتیاد مهم‌ترین استراتژی است، چنین برنامه هایی نیز مقرون به صرفه هستند. والدین میتوانند به طور مستقیم و غیر مستقیم با استفاده از موارد پیشگیری کننده که تعدادی از آن‌ها شامل موارد ذیل است توجه کنند.

یک شنونده خوب برای حرف‌های فرزندان‌تان باشید.

به فرزندان‌تان کمک کنید تا بتوانند بر فشار هم‌سالان غلبه نمایند.

پیام‌های روشن و واضحی برای منع مصرف مواد اعتیادآور به فرزندان‌تان ارائه دهید.

سعی کنید دوستان فرزندان‌تان و والدین آن‌ها را بشناسید.

بر فعالیت‌های فرزندان‌تان نظارت مستمر و صحیح داشته باشید.

درفعالیت فرزندان‌تان نقش مشاور و سرپرست داشته باشید.

با فرزندان‌تان ارتباط کلامی و گفتاری صادقانه و راحت برقرار نمایید.

فرزندان‌تان را از خطرات ناشی از مصرف مواد اعتیادآور آگاه نمائید.

سعی کنید که این تهدید اجتماعی را انکار نکرده و با آن روبه‌رو شوید (هیچ والدی نباید مطمئن باشد که فرزندش هیچ‌گاه به سوی مصرف مواد نمی‌رود و با این استدلال، مسئله را جدی تلقی نکند).

مراقب و گوش به‌زنگ تغییرات هوشیار دهنده در فرزندان‌تان باشید.

هنگامی که نوجوانان صادق، دروغ می‌گویند.

هنگامی که نوجوانان باهوش تصمیماتی احمقانه می‌گیرند.

هنگامی که رفتاری ناشایست از نوجوانان خوب، سر می‌زند.

هنگامی که بچه‌های باحافظه دچار فراموشی می‌شوند.

هنگامی که بچه‌های وظیفه شناس دچار بی‌تفاوتی می‌شوند.

هنگامی که بچه‌های بی‌پول ناگهان پول‌دار می‌شوند.

هنگامی که نوجوانان خوش‌رفتار، دم‌دمی مزاج می‌شوند.

هنگامی که بچه‌های بااستعداد شکست می‌خورند.

هنگامی که نوجوانان باپشتکار، علاقه خود را از دست می‌دهند.

هنگامی که نوجوانان اهل معاشرت، منزوی می‌شوند.

هنگامی که بچه‌های خوب، رفتار شرورانه‌ای از خود نشان می‌دهند.

هنگامی که نوجوانان منظم دچار بی‌نظمی می‌شوند.

هنگامی که بچه‌های قابل اعتماد، توافق‌های مورد نظر را نادیده می‌گیرند.

هنگامی که نوجوانان سالم (از لحاظ بدنی)دچار خستگی مفرط می‌شوند.

هنگامی که نوجوانان مسئولیت‌پذیر، رفتار غیر مسئولانه‌‌ای از خود نشان می‌دهند.

هنگامی که نوجوانان مطیع، قوانین و مقررات را زیر پا می‌گذارند.

هنگامی که نوجوانان باانگیزه شروع به بی‌اعتنایی می‌کنند.

به یاد داشته باشید که هیچ‌یک از این تغییرات به تنهایی بیانگر مصرف مواد مخدر از سوی فرزندان شما نیست بلکه در دراز مدت و در صورتی که الگوی رفتاری فرزندتان شامل تعدادی از این رفتارها باشد، می‌تواند موجب نگرانی والدین شود.

برای بهتر کمک کردن به فرزندان می‌توانید در مجامع آموزشی عمومی که به این منظور تدارک دیده می‌شوند، شرکت نمایید مثل جلساتی که در محله و یا مدرسه فرزندتان برگزار می‌شوند و بیشتر سعی کنید همواره خود فرزندانتان در این جلسات شرکت نمایید.

کتاب‌ها و جزوه‌های آموزشی زیادی نیز در مورد روش‌های پیش‌گیری از سوء‌مصرف مواد در نوجوانان نوشته شده‌اند که می‌توانند راهنمای خوبی برای والدین باشند.

با ارائه توصیه‌های ساده و کمک به انجام مستمر آن‌ها، می‌توانید به رشد و شکل‌گیری کنترل درونی فرزندان‌تان و تقویت آن‌ها در برابر خطر اعتیاد کمک نمایید.

به قول‌ها و توافق‌های خودت احترام بگذار و به آن‌ها عمل کن.

کاری را شروع می‌کنی تمام کن.

چیزهایی را که برایت مهم هستند، حفظ کن.

با احساسات ناخوشایندت، آزادانه و صادقانه برخورد کن.

از عقل سلیم خودت برای مقاومت در برابر وسوسه‌ها استفاده کن.

مسئولیت تصمیم‌های خودت را بپذیر تا از اشتباهاتت نیز درس بگیری.

یاد بگیر که در شرایط دشوار، چگونه انتخاب‌های صحیح داشته باشی.

اگر مشکلی داری درباره آن با افراد آگاه گفت‌وگو و مشورت کن.

به چیزهایی که برایت مهم هستند، پشت پا نزن چون در آن صورت به خودت خیانت کرده‌ای.

مرکز ترک اعتیاد آکسون بهترین کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی تهران می باشد. این مرکز مجهزترین و برترین کلینیک درمانی سرپایی و بستری بیماران سوء مصرف مواد و اعتیاد و بیماران اختلالات اعصاب و روان در کشور است که دارای دو بخش بستری مجزا برای خانم‌ها و آقایان می‌باشد. این مرکز جزو معدود مراکز موجود در کشور است که دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.

مشاوره رایگان

09360000672

09121009965

تماس

تشخیص مصرف گل
تشخیص مصرف گل
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *