تشخیص آندومتریوز با سونوگرافی

تشخیص آندومتریوز با سونوگرافی
تشخیص آندومتریوز با سونوگرافی




صفحه ای که به دنبال آن هستید پاک شده، جا به جا شده و یا از ابتدا وجود نداشته است!

%PDF-1.5
3 0 obj
>>>>>>]
/Group >
/Contents 4 0 R>>
endobj
4 0 obj
>
stream
xUPMO0W#’K
“q@:ڈ} [Ogh,E|Aa
II +.=
X*(c3$cQr+rq!_”=1Q?jŔJqQo6TczRMBwh3i+0k?K]
endstream
endobj
5 0 obj
>>>>>>]
/Group >
/Contents 6 0 R>>
endobj
6 0 obj
>
stream
xmPMK@W”LIQbQTX B7US_5Bwy0oͼ”C6G]8$W6d.Z`FQ+^ڢMaF{DŽWGQxLFB
J-,]{?DgئLV*R82G|XfvjNkT[p69gfOꍯ>q`}>>DH”$cVP~
Sn
endstream
endobj
7 0 obj
>>>>>>]
/Group >
/Contents 8 0 R>>
endobj
8 0 obj
>
stream
xmPMK@W”vأDŢA5Bwy0oͼ5EL.C]x$Wab_G+0fŵU-41m[“(ʈd$LN!K-Nj; !=3
9,Pn+>BYb,wT}rI:’:w
q7s3aM2c ?x(So
endstream
endobj
9 0 obj
>>>>>>]
/Group >
/Contents 10 0 R>>
endobj
10 0 obj
>
stream
xmPMO0W#j8M
H8 m/U{HKdyc9!Фt94zZ*U–41me)QHpEY”}̠[ey
qV=b۬ݯTPT;l

از آنجا که هیچ آزمایشی برای تشخیص اندومتریوز وجود ندارد، ممکن است در ابتدا علائم آن به مشکلات دیگر مثل بیماری التهابی لگن، فیبروم یا سندرم روده تحریک‌پذیر نسبت داده شود، اکثر زنان تأخیر میان شروع علائم و تشخیص قطعی بیماری را تجربه می‌کنند. در زنان مبتلا به کاهش باروری، درد طی قاعدگی، درد در زمان مقاربت و یا دردهای مزمن لگنی باید به اندومتریوز شک نمود. اما این علائم ممکن است در سایر بیماری‌ها نیز دیده شوند. از طرفی اندومتریوز حتی در زنان مبتلا به بیماری پیشرفته ممکن است بدون علامت باشد. پس فقط به واسطه وجود علائم نمی‌توان به تشخیص قطعی رسید. طی معاینه لگنی توسط پزشک، درد در ناحیه لگن، رحم ثابت و غیرمتحرک (ناشی از چسبندگی) و تخمدان‌های بزرگ (در اثر کیست‌های شکلاتی) همگی احتمال اندومتریوز را مطرح می‌کنند.

سونوگرافی در تشخیص اندومتریوز شکمی ارزش ندارد ولی اگر تخمدان‌ها بزرگ باشند یا توده در لگن شناسایی شود سونوگرافی واژینال برای تشخیص اندومتریوز یا رد کردن سایر علل ایجادکننده درد استفاده می‌شود. لاپاراسکوپی دقیق‌ترین روش تشخیص بیماری است. متخصص زنان تحت بیهوشی و از طریق یک برش کوچک دوربینی را وارد شکم می‌کند تا حفره لگن و شکم را مشاهده نماید. با این کار وجود اندومتریوز تأئید می‌شود و شدت آن از خفیف (نقاط کوچک اندومتریوز روی لگن) تا شدید (کیست‌های بزرگ تخمدان و آسیب ناشی از آن) طبقه‌بندی می‌شود. جراح می‌تواند سطح رحم، لوله‌ها، تخمدان‌ها و دیگر اعضای لگنی را مشاهده کند و طی این لاپاراسکوپی تشخیصی نقاط اندومتریوز را برداشته و چسبندگی‌ها را آزاد نماید.

اندومتریوز را می‌توان با جراحی باز شکم (لاپاراتومی) هم تشخیص داد. در این روش یک برش بزرگتر روی شکم داده می‌شود و داخل لگن و سطح تخمدان‌ها به دقت بررسی می‌شود.

الگوی درد می‌تواند احتمال اندومتریوز را مطرح کند. اگر قاعدگی دردناک بعد از چندین سال قاعدگی فاقد درد شروع شود، قویاً حاکی از اندومتریوز است. این درد قبل از شروع خونریزی آغاز می‌شود و در سرتاسر دوره قاعدگی پایدار می‌ماند. درد در عمق لگن احساس می‌شود و به کمر و ران‌ها انتشار می‌یابد. ممکن است با احساس فشار در روده، تهوع و اسهال همراه باشد.

جام جم آنلاين: بیماری اندومتریوز را می‌شناسید؟ با علائم آن آشنا هستید؟ می‌دانید کدام علامت، زنگ هشدار بروز این بیماری را به صدا درمی‌آورد؟ شاید فکر کنید درد و ناباروری تنها نشانه اندومتریوز است؛ در حالی‌که متخصصان می‌گویند نشانه‌های این بیماری براساس مکان قرارگیری بافت داخلی رحم، بسیار متفاوت خواهد بود.

با این توضیح مشخص می‌شود همه خانم‌ها باید اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری درباره این بیماری داشته باشند تا به​موقع بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند. دکتر آمنه‌سادات حقگو، جراح و متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با ​جام‌جم​ این بیماری را چنین تعریف می‌کند: اندومتریوز اختلالی است که طی آن بافت اندومتر (بافت داخل حفره رحم) در جایی خارج از رحم قرار می‌گیرد و براساس مکان قرارگیری، علائم متفاوتی ایجاد می‌کند. به گفته وی، این بیماری جنبه ژنتیکی دارد، به بیان دیگر اگر یکی از بستگان درجه اول فرد به این بیماری دچار شده باشد، خطر اندومتریوز هفت برابر افزایش می‌یابد، ولی عوامل دیگری هم به غیر از ژنتیک، در فعال شدن و بروز بیماری دخالت دارد. این پزشک متخصص می‌افزاید: هرچه سن اولین بارداری کمتر و سن یائسگی زودتر باشد، احتمال بروز این بیماری کاهش می‌یابد؛ در واقع بارداری، بیماری را برای مدتی خاموش می‌کند و درمان‌های طبی این بیماری نیز بر​همین اساس است.

با توجه به این‌که بافت اندومتر می‌تواند در هر نقطه‌ای از حفره لگن و خارج از رحم نفوذ کرده و رشد کند، براساس مکان قرارگیری، شرایط و علائم متفاوتی را نیز ایجاد خواهد کرد. دکتر حقگو با اشاره به این موضوع​ یادآور می‌شود: با این‌که اندومتریوز نشانه‌های متفاوتی مانند علائم رحمی، گوارشی یا ادراری ایجاد خواهد کرد، ولی درد زمان قاعدگی یا هنگام نزدیکی، درد‌های مزمن لگنی و کاهش باروری از جمله شایع‌ترین علائم این بیماری به حساب می‌آید. وی می‌گوید: درد برخی بیماران مبتلا به اندومتریوز خفیف است و گروهی هم از درد شدید لگنی که گاهی با تیرکشیدن به پاها یا مجاری ادراری و مقعد همراه است، شکایت می‌کنند. البته باید توجه داشته باشید​ شدت درد معمولا ارتباطی با شدت بیماری ندارد؛ به این معنی که ممکن است کسی اندومتریوز شدیدی داشته باشد، ولی چون نزدیک به اعصاب نبوده، درد آزاردهنده‌ای را حس نکند یا در مقابل، فردی که اندومتریوز خیلی خفیفی دارد، می‌تواند درد شدیدی را تجربه ‌کند. این پزشک متخصص در مورد کاهش باروری ناشی از این بیماری می‌گوید: اگر اندومتریوز از نوع شدید یا متوسط یا همراه با گرفتاری لوله‌ها و تخمدان‌ها باشد، می‌تواند موجب ناباروری یا کاهش باروری فرد شود. البته نباید تصور کنید همه افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، دچار ناباروری خواهند شد، چراکه به گفته دکتر حقگو اگر اندومتریوز خفیف باشد و محل درگیری هم نزدیک لوله‌ها و تخمدان‌ها نباشد، ممکن است هیچ تاثیری بر باروری فرد نداشته باشد و در چنین شرایطی فقط درد و اختلالات قاعدگی او را اذیت ‌کند بنابراین شدت بیماری و میزان درگیری بیمار در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان مثال گاهی این بیماری میان زنانی مشاهده می‌شود که چند مرتبه بارداری داشته‌اند و همین مساله نشان می‌دهد اندومتریوز100 درصد عاملی برای نازایی نیست، اما 40 درصد موارد نازایی به علت اندومتریوز ایجاد می‌شود. این پزشک متخصص زنان با تاکید بر این‌که ممکن است علائم بیماری اندومتریوز به صورت مشکلات گوارشی بروز کند، می‌گوید: گاهی علائم این بیماری به صورت مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر نمایان می‌شود و ممکن است با درد، تهوع و استفراغ، درد هنگام اجابت مزاج و تغییر عادات دفع همراه باشد و حتی در موارد شدیدتر ممکن است به انسداد روده منجر شود. به همین دلیل بسیاری از بیماران مبتلا به اندومتریوز بارها به کلینیک‌های گوارشی مراجعه می‌کنند ، در حالی که مشکل اصلی​ چیز دیگری است. به گفته وی، افرادی که دچار سقط‌های خود به خود می‌شوند و کسانی که در دوران قاعدگی خونریزی‌های غیرطبیعی دارند هم ممکن است دچار این بیماری باشند و حتما باید بررسی‌های دقیق‌تری در مورد آنها انجام شود. دکتر حقگو در مورد علائمی که در سیستم ادراری ایجاد می‌شود، می‌گوید: اگر اندومتریوز به دستگاه ادراری نفوذ کند، با توجه به مکان قرارگیری، علائم ادراری متفاوتی ایجاد خواهد کرد؛ وجود خون در ادرار، درد پهلوها، تکرر ادرار و درد هنگام دفع ادرار بخصوص در زمان قاعدگی از جمله علائم ادراری این بیماری است. به گفته وی، در موارد بسیار نادری هم ممکن است اندومتریوز به ریه نفوذ پیدا کند که به صورت سرفه‌های خونی در زمان قاعدگی نمایان می‌شود. این پزشک متخصص تاکید می‌کند: در بسیاری از موارد هم اندومتریوز بدون علامت بوده و به صورت کاملا اتفاقی​ مشخص و مراحل درمان آن آغاز می‌شود.

اندومتریوز بیماری شایعی است یا نه؟ این یکی از سوالات متداولی است که خیلی از خانم‌ها از پزشک خود می‌پرسند تا در مورد میزان شیوع بیماری اطلاعات دقیقی کسب کنند. دکتر حقگو با اشاره به این‌که تشخیص اندومتریوز کار ساده‌ای نیست، می‌گوید: با توجه به این‌که اندومتریوز به راحتی تشخیص داده نمی‌شود، بنابراین آمار دقیقی هم در مورد میزان شیوع آن وجود ندارد؛ ولی در هر صورت می‌توان گفت این بیماری یکی از مشکلات شایع به حساب می‌آید. به گفته وی، میزان شیوع بیماری میان افرادی که دچار نازایی یا دردهای لگنی هستند، 20 تا 90 درصد بوده و میان افرادی که باروری داشته‌اند نیز حدود 3 تا 43 درصد متغیر است.

تشخیص آندومتریوز با سونوگرافی

دکتر حقگو با تاکید بر این‌که شناخت بیماری، مهم‌ترین نکته برای تشخیص آن است، می‌گوید: با توجه به طیف گسترده علائم اندومتریوز و همچنین نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه، افراد براحتی نمی‌توانند آن را تشخیص دهند. در حالی‌که به نظر می‌رسد با توجه به میزان شیوع و عوارضی که ایجاد می‌کند، حتما باید اقداماتی برای شناخت بهتر و بیشتر بیماری انجام شود. در واقع خوب است همان‌طور که مردم درباره بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون اطلاعات اولیه دارند در این زمینه هم آگاه باشند. وی با اشاره به این‌که هنوز روش ساده‌ای برای تشخیص این بیماری وجود ندارد، یادآور می‌شود: اولین نکته، شناخت علائم بیماری و معاینه دقیق از سوی فردی متخصص و آگاه است. همچنین باید در نظر داشته باشید آزمایش‌ها، ام‌آرآی و سونوگرافی برخلاف سایر بیماری‌ها چندان کمکی به تشخیص این مشکل نمی‌کند؛ البته زمانی که ضایعات اندومتریوز به صورت کیست نمایان شود، در سونوگرافی مشخص و تشخیص داده خواهد شد، ولی تا زمانی که ضایعات به صورت لکه‌های اندومتریوز باشد، این شیوه‌ها کمکی به تشخیص بیماری نمی‌کند. به گفته این پزشک متخصص، تنها راه تشخیص بیماری در مراحل اولیه، لاپاراسکوپی (جراحی با کمترین برش) است که به صورت قطعی می‌تواند وجود بیماری را مشخص کند. باید دقت داشته باشیم اندومتریوز در مراحل اولیه به شکل ضایعات بسیار ظریف مانند کک‌ومک در کف لگن دیده می‌شود و به همین دلیل حتما باید به قسمت‌هایی که مشکوک به ضایعات اندومتریوز است دقت شود؛ چراکه همین ضایعات کوچک می‌تواند عمیق و مشکل‌ساز شود. بنابراین لاپاراسکوپی باید از سوی گروهی انجام شود که در این زمینه تجربه کافی داشته و آموزش دیده‌ باشند. دکتر حقگو با تاکید بر این‌که تشخیص سریع و بموقع بیماری بسیار مهم است و موجب سهولت درمان می‌شود، می‌گوید: اندومتریوز به عنوان یک بیماری عودکننده شناخته می‌شود؛ ولی در صورتی که بتوان تمام ضایعات را به طور کامل برداشت، احتمال عود هم کاهش می‌یابد. به گفته وی، لاپاراسکوپی محدودیت‌هایی هم دارد و همه افراد نمی‌توانند از این روش برای درمان استفاده کنند که در چنین شرایطی و در صورت لزوم، می‌توان از جراحی باز کمک گرفت؛ البته جراحی باز فقط برای از بین بردن ضایعات بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، چراکه ضایعات بسیار کوچک اصلا در این روش به چشم نمی‌آید. این پزشک متخصص می‌افزاید: در صورت روبه‌رو شدن با علائم مربوط به این بیماری که بخصوص در دوران قاعدگی تشدید می‌شود، حتما باید برای بررسی‌های بیشتر به پزشک متخصص مراجعه و طبق نظر او اقدام به درمان کنید. حرارت، پرتوها، فلزات، آفت کش‌ها، حلال‌های شیمیایی، استروژن‌های صنعتی، سیگار و مواد مخدر، الکل، دارو و افزودنی‌های غذایی از عوامل محیطی مضر برای دستگاه تولید مثل به شمار می‌آیند که به عنوان یکی از دلایل اندومتریوز مطرح می‌شوند. رحم زن باردار نخستین محیطی است که انسان با آن مواجه می‌شود و در صورتی که سموم محیطی و آلاینده‌ها در بدن تجمع یافته باشند از طریق بند ناف و شیر به فرزند منتقل می‌شود و رشد و نمو و باروری آینده او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شاید تأکید دوباره بر این نکته ضروری است که تغذیه سالم در زمان باروری و قبل از آن می‌تواند از ارکان مهم رویکرد احتیاطی در محیط زیست به حساب آید. گفتنی است استفاده از ترکیبات دیگر مانند انواع گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی دارای آنتی اکسیدان‌ها نیز در این حوزه قرار می‌گیرند.

دارچین، یکی از مطلوب‌ترین ادویه‌های موجود در جهان، نقشی مهم در باروری دارد. این ادویه سال‌هاست که برای جلوگیری از خون ریزی شدید قاعدگی، خون ریزی شدید ناشی از آندومتریوز و فیبروئید رحمی به کار می‌رود.

دارچین ترکیبی سودمند برای کاهش شدت خون ریزی ناشی از آندومتریوز، فیبروئید رحمی و خون ریزی شدید قاعدگی در زنان است. دارچین سال‌هاست که به طور سنتی برای قطع کردن خونریزی شدید قاعدگی، خونریزی در زمان زایمان و سقط جنین به کار می‌رود و امروزه در شرایط مختلف مرتبط با باروری، اگر خون ریزی شدید وجود داشته باشد، کاربرد دارد. کاهش خون ریزی شدید از ویژگی‌های ذاتی دارچین است.

دارچین در صنایع غذایی به عنوان پوشاننده بو و اسانس فرار حاصل از آن به عنوان مطبوع کننده در انواع غذاهای آماده، سس‌ها، ترشیجات، انواع نان‌های قنادی، نوشابه‌های شبه کولا، فرآورده‌های دندانپزشکی و داروسازی کاربرد دارد. اسانس حاصل از دارچین دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتری است و موجب تأخیر فساد در گوشت می‌شود و مصرف آن در غذاهای گوشتی، به خصوص در مناطق گرم مطلوب است. انرژی دارچین معادل 355 کالری در 100 گرم است. از هزاران سال پیش، از این گیاه برای بر طرف کردن درد دندان، عفونت‌های دستگاه ادراری و برطرف کردن تحریکات معده و در طب سنتی کشورهای مختلف نیز، برای درمان و معالجه اسهال، آرتریت و دردهای مختلف قاعدگی استفاده می‌شده است. در هند و طب Ayurvedic از دارچین در درمان برونشیت و سرما خوردگی، اسهال و دیسانتری، ادم، آنفولانزا، تقویت سیستم متابولیک و سیستم قلبی، سکسکه، سوء هضم و مشکلات و بیماری‌های کبدی، منوراژی melancholy، درد عضلانی و تهوع و استفراغ استفاده می‌شود. دارچین به انقباض رحم در طول سقط جنین و دردهای قاعدگی نیز کمک می‌کند و در استعمال خارجی، برای رفع درد، به ویژه سردرد استفاده می‌شده است. دارچین حاوی ترکیبی به نام متوکسی هیدروکسی چالکون است که قند خون را کاهش می‌دهد و امروزه مصرف روزانه آن در رژیم غذایی افراد دیابتی مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از بخور دارچین نیز موجب تقویت قوای روحی و موجب تسریع روند بهبود خواهد شد و در تقویت نیروی جنسی مردانه نیز مؤثر است. البته مصرف مداوم این چاشنی می‌تواند موجب ایجاد التهاب در زبان گردد. مصرف روغن آن می‌تواند تهوع و استفراغ و احتمالاً آسیب‌های کلیوی ایجاد کند و همچنین باعث بروز قرمزی و سوختگی بر پوست شود. دارچین در مواقع تب و بارداری نباید مصرف شود. مصرف این چاشنی برای بار اول، در افرادی که قبلاً آن را مصرف نکرده‌اند، باید اندک باشد. افرادی که سابقه آلرژی دارند، باید از مصرف آن خودداری کنند و احتمال ایجاد عوارض در استفاده از روغن‌های تغلیظ شده آن بیشتر است. از این ماده در اندازه‌های اندک، برای کمک به هضم و جذب فرمول‌های گیاهی استفاده می‌شود. همچنین، این ماده به طور کلی اشتها آور و در برطرف کردن دردهای شکمی مؤثر است. به جز در مواردی که به عنوان ادویه و طعم دهنده استفاده می‌شود، مصرف این گیاه در دوره بارداری و شیردهی و برای کودکان ممنوع است. دارچین موجب افزایش میزان ضربان قلب، هیجانات ناگهانی، التهاب مخاط دهان و لثه و افزایش حرکات گوارشی، بی اشتهایی، تحریک دستگاه گوارش، تنگی نفس و حساسیت می‌شود. به دلیل وجود روغن‌های فرار، به عنوان طعم دهنده، گرم کننده و گشادکننده عروق شناخته شده است و به دلیل وجود تانن به عنوان خشک کننده و سرد کننده کاربرد دارد. به دلیل دو خاصیت سردکنندگی و گرم کنندگی، در درمان اسهال در مواقعی که همراه با دل پیچه و قولنج باشد،کاربرد دارد و از این رو در فرمول‌های داروهای ملین استفاده می‌شود. این گیاه برای تحریک دستگاه گوارش بکار می‌رود و همچنین به عنوان ضد نفخ و قابض مصرف می‌شود. دارچین دارای خاصیت قطع کنندگی خون ریزی است و یکی دیگر از کاربردهایش، استفاده از آن به عنوان طعم دهنده در داروهای بد مزه است. دارچین همچنین در ضد میکروارگانیسم‌هایی که موجب عفونت مجاری تنفسی می‌شوند و در فعال سازی انسولین و متابولیسم گلوکز مؤثر است و اثر حفاظتی در مقابل عوارض دیابت نشان می‌دهد. مصرف دارچین همچنین از طریق افزایش حساسیت به انسولین و کاهش جذب کربوهیدرات‌ها در روده کوچک، موجب تنظیم قند خون و چربی می‌شود.

%PDF-1.4
%
42 0 obj
>
endobj
88 0 obj
>
stream
xb“`b“5b`c`a`@

 

تشخیص آندومتریوز با سونوگرافی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی_ابن سینا، دکتر رویا پادمهر جراح و فلوشیپ زنان، زایمان و لاپاروسکوپی و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در تشریح بیماری آندومتریوز به عنوان یکی از مهم ترین علل دردهای لگنی گفت: آندومتریوز جزو آن دسته از بیماری هایی است که علت اصلی آن شناخته شده نیست و در واقع یک بافت به نام آندومتر در داخل حفره رحم است که جنین بر روی آن رشد می کند و در هر قاعدگی تخریب شده و با اتمام خونریزی مجددا رشد می کند.

 دکتر پادمهر همچنین افزود: علت اصلی بیماری آندومتریوز ناشناخته است. بافت آندومتر در بیماران آندومتریوز بطور نابجا در نقاط مختلف لگن و شکم کاشته می شود و رشد می کند. این بیماری می تواند نقاط مختلف لگن و شکم و حتی بافت ریه را درگیر کند. درگیری تخمدان سبب ایجاد کیست شکلاتی یا آندومتریوما می شود. درگیری در لیگامانهای نگهدارنده رحمی در پشت رحم و در روده بزرگ و در روی لوله های حالب که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کند، می تواند ایجاد شود.این نقاط به دلیل نفوذ عمقی بافت آندومتریوز به زیر چادرینه شکم  درگیر آندومتریوز می شوند و درد شدید لگنی ایجاد می کنند.

وی اولین اقدام در تشخیص آندومتریوز گرفتن شرح حال دقیق از بیماران عنوان کرد و گفت: پرسش در مورد نظم قاعدگی ،لکه بینی قبل از قاعدگی، لکه بینی بعد قاعدگی، دردهای لگنی در حول وحوش قاعدگی و شدت آنها، سابقه کیست تخمدانی در خود بیمار و فامیل بیمار مهم است.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، بیان کرد: واقعیت این است که بیماری آندومتریوز در سنین باروری اتفاق می افتد و به هورمون های زنان در این سن بستگی دارد. بنابراین به طور عام باید گفت که بیماری از سنین بلوغ شروع می شود و به تدریج پیشرفت می کند به گونه ای که تشخیص این بیماری در همه دنیا 7 تا 10 سال دیرتر از زمان شروع رشد آن صورت می گیرد.

وی در خصوص چگونگی تشخیص و درمان دردهای غیر طبیعی لگنی تشریح کرد: در واقع دردهای شدید لگنی چندین روز قبل و همچنین بعد از شروع قاعدگی در برخی زنان وجود دارد که به آن ها دردهای بیمارگونه می گوییم، به ویژه در بیماری آندومتریوز با این دردها مواجه هستیم که معمولا به علت ضایعات عمیق آندومتریوز است که 5 میلی متر زیر لایه صفاق که احشا داخلی شکم را پوشانده است قرار گرفته و با نفوذ به این لایه، اعصاب ریشه ای لگن را به صورت دائم تحریک می کنند و دردهای غیرقابل تحملی را برای بیماران ایجاد می کنند. این دردها در مواقعی  همچون اجابت مزاج وادرار کردن قبل یا بعد از قاعدگی نیز ایجاد می شوند. به همین منظور ما برای  تشخیص درست، از بیماران زمان شروع درد و مدت زمان آن را سوال می کنیم و عدد درد را در بیمار به دست می آوریم .

دکتر پادمهر با اشاره به اینکه علت آندومتریوز به صورت دقیق مشخص نیست، افزود: نداشتن علت به معنای عدم توانایی در درمان نیست و اگر بیماری به موقع تشخیص داده شود درمان پذیر است.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا جهاددانشگاهی با بیان اینکه درمان بیماری آندومتریوز می تواند درمان دارویی و یا درمان جراحی باشد، یادآورشد: درمان در هر بیمار با توجه به شرایط همان بیمار انجام می شود و نمی توان درمان واحدی را برای همه بیماران توصیه کرد.پس از اینکه با شرح حال کامل شک به بیماری آندومتریوز ایجاد شد لازم است یک سونوگرافی داخلی در خانمهایی که ازدواج کرده اند  و یا از طریق مقعد در دختر خانمها توسط پزشک رادیولوژیست و متخصص، تشخیص آندومتریوزانجام شود و سونوگرافی از کلیه نیز باید برای همه بیماران انجام شود. به این ترتیب اعضای درگیر آندومتریوز مشاهده و نقشه بیماری مشخص می شود و در این صورت تیم جراحی لاپاروسکوپی آندومتریوز قبل از عمل اطلاعات کاملی از گسترش بیماری دارند. بنابراین کلیه تمهیدات لازم برای عمل جراحی کامل بیماران از قبل فراهم می شود .

دکتر پادمهر تصریح کرد: موضوع مهم این است که بیمار آندومتریوز باید یک بار عمل شود و عمل وی کامل ترین عمل باشد و نحوه انجام عمل جراحی لاپاروسکوپی با تیم جراحی آندومتریوز باشد و عمل جراحی باز در درمان این بیماری جایی ندارد.

 وی در ادامه تاکید کرد: درمان آندومتریوز یک درمان  فوق تخصصی است به همین علت این درمان چه به صورت دارویی و چه عمل جراحی باید در مراکز تخصصی آندومتریوز انجام شود.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در خصوص بهترین زمان برای درمان بیماری آندومتریوز، تصریح کرد: شروع علائم ابتلا به آندومتریوز معمولا به صورت دردهای قاعدگی بیمارگونه و یا ناباروری و یا هر دو علامت با هم می باشد.در مورد هر بیمار تصمیم مستقل گرفته می شود و ممکن است بیمار تحت درمان دارویی یا جراحی لاپاروسکوپی قرار بگیرد.

وی همچنین افزود: در خصوص شانس بیماریهای بدخیم در تخمدان، شانس بدخیمی در تخمدان خانمهای مبتلا به آندومتریوز حدود یک درصد بیشتر از خانمهای بدون ابتلا به آندومتریوز می باشد.

 این جراح و فلوشیپ زنان، زایمان و لاپاروسکوپی، تاکید کرد: هرچند آندومتریوز بر روی شکل و ساختار لگن و لوله های رحمی و باروری افراد تاثیر می گذارد و بر روی بافت و فولیکول های تخمدان تاثیر مخرب دارد اما این به آن معنا نیست که بیماران مبتلا به آندومتریوز لزوما همگی نابارور هستند. ما در فرآیند درمان بیماران آندومتریوز همیشه باروری افراد را در نظر می گیریم و حفظ باروری از درمان آندومتریوز جدا نیست. بنابراین در مرکز ناباروری ابن سینا که به صورت تخصصی کلینیک آندومتریوز در آن فعالیت دارد برای درمان در ابتدا حفظ باروری بیمار مدنظر قرار می گیرد و پس از آن درمان های دارویی و یا جراحی توصیه می شود. 

دکتر اعظم محمد اکبری،جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ ناباروری و سقط مکرر و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، با اشاره به اینکه به غیر از اندومتریوز علل دیگری برای دردهای لگنی وجود دارد، گفت: هرگونه  آسیب در احشاء لگن از جمله دستگاه  گوارش، ادراری و تناسلی می تواند منشا دردهای مزمن لگنی باشد.

وی در تشریح اینکه آیا همه دردهای لگنی غیرطبیعی هستند یا خیر، عنوان کرد: حدود 60 درصد زنان دردهای قاعدگی را تجربه می کنند. این دردها  از حدود یک الی دو سال پس از شروع قاعدگی احساس می شوند. دردهای قاعدگی که به صورت دوره ای اتفاق می افتند و از یک الی دو ساعت قبل از قاعدگی  شروع شده و تا دو الی سه روز پس از آن ادامه پیدا می کنند دردهای لگنی طبیعی یا به عبارتی فیزیولوژیک  هستند و زنانی که درد قاعدگی را تجربه می کنند معمولا در روزهای دیگر آن ماه درد لگنی ندارند زیرا هیچگونه آسیب داخلی در محوطه لگن وجود ندارد. در واقع دردهای قاعدگی به دنبال نوسانات نرمال هورمونی ایجاد میشوند. اما اگر در یک ماه زمان درد در زنان به صورت نامنظم و طولانی اتفاق بیفتد و میزان درد لگنی آنقدر شدید باشد که سبب مراجعه بیمار به پزشک شود ، در واقع دردهای لگنی غیرطبیعی محسوب می شوند.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به اینکه شیوع واقعی بیماری آندومتریوز به طور دقیق بیان نشده است، گفت: دردهای لگنی ناشی از آندومتریوز در بسیاری موارد تشخیص داده نمی شود. در بسیاری مواقع ممکن است بیمار به موقع مراجعه نکرده و تحت بررسی های کافی قرار نگیرد و یا پزشک برای مشکل وی تشخیص های دیگری غیر از آندومتریوز بدهد، بنابراین شیوع واقعی این بیماری به طور دقیق مشخص نیست اما به طور کلی گفته می شود حدود ده درصد از زنانی که در سنین باروری هستند درگیر مشکل آندومتریوز هستند البته شیوع بیماری اندومتریوز در میان زنان نابارور بیشتر است . همچنین آمار مبتلایان به آندومتریوز در کشور ما نسبت به دیگر کشورهای دنیا چندان متفاوت نیست.

دکتر محمد اکبری با بیان اینکه درد مزمن لگن به تنهایی یک تشخیص محسوب می شود، تشریح کرد: در واقع درد در قسمتهای دیگر بدن را به عنوان علامتی می دانیم که ممکن است ما را به تشخیص دیگری برساند اما در خصوص دردهای مزمن لگنی حالت ناهمگون است. یعنی پیچیدگی های خاصی دارد و مجموعه ای از اعضا در آن قسمت درگیر درد هستند و ما نمی توانیم بگوییم که در حال حاضر این درد مزمن لگن به این علت است و ما آن علت را درمان کنیم. بنابراین باید یکسری از موارد مختلف را به  صورت همزمان در نظر بگیریم و برای آن که به درمان بهتری برسیم، مهم ترین بخش را دریافت شرح حال از بیمار و بر اساس مشخصات درد مبنی بر این که این درد در کدام قسمت لگن بیشتر احساس می شود و در چه صورت بیشتر شده و یا کاهش می یابد، آیا در طول شبانه روز میزان درد تغییر می یابد و یا از فعالیت فیزیکی بیمار تاثیر می پذیرد؟ و سوالاتی از این دست قرار می دهیم.

وی همچنین افزود: علائم همراه با درد نیز  در کنار دریافت شرح حال از بیمار بررسی می شود. مثلا به همراه درد علائم گوارشی، ادراری، خونریزی های غیرطبیعی نیز مورد توجه قرار می گیرد و پس از آن معاینه فیزیکی دقیق بیمار می تواند نقاط حساس و دردناک بیمار را نشان دهد. بعد از آن، بررسی های آزمایشگاهی و تصویری مثل سونوگرافی و ام آر آی انجام

می شود که نهایتا درمان دارویی، جراحی و حمایتی (روانپزشکی) لازم برای این بیماران صورت می گیرد.

 

نشانی:
خیابان انقلاب اسلامي – روبروي درب اصلي دانشگاه تهران -دفتر مركزي جهاددانشگاهي

پست الکترونیکی:

secretariat@acecr.ac.ir

تلفن:

اداره كل روابط عمومی7-66488515 تلفنخانه: 66462002-66467718-66497571- 66952949

دورنگار:

66488518

صندوق پستی:

4364 – 14155

ساعات کاری:
8 الی 16


راهنمای تلفن های دفتر مرکزی

تشخیص آندومتریوز با سونوگرافی
تشخیص آندومتریوز با سونوگرافی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *