بهترین زمان مصرف قرص ویتامین d3 در بارداری

خواص دارویی و گیاهی

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین d3 در بارداری
بهترین زمان مصرف قرص ویتامین d3 در بارداری

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنیدبهترین زمان مصرف قرص ویتامین d3 در بارداری

https://ask.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ask.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

سلامت نیوز-*دکتر سمیه ادایی: کمبود ویتامین D در ابتدا به علت ریکتز به دلیل عدم قرار گرفتن در معرض نور آفتاب یا مواد غذایی غنی از ویتامین D کشف شد. این بیماری هنوز در بخش‌های عمده جهان شیوع بالایی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران بانو، بعدها، تحقیقات نشان داد که مکمل‌های ویتامین D و کلسیم باعث کاهش شکستگی‌های استخوانی در افراد مسن می‌شود.تأثیرات ویتامین D بر سیستم عضلانی و اسکلتی بر کسی پوشیده نیست.امروزه دانشمندان دریافته‌اند که ریسک سرطان مثلاً سرطان روده وعفونت و بیماری‌های خود ایمن و قلبی عروقی در کسانی‌که سطح 25-hydroxyvitamin D آنها کمتر از 20 ng/Ml است، بیشتر است.هر چند نمی‌دانیم در چه سطحی از 25-hydroxyvitamin D ریسک این بیماری‌ها کاهش می‌یابد. ضعف عضلانی در سطح 25-hydroxyvitamin Dبین 10 تا 25 اتفاق می‌افتد و بیشترین سود درمان ضعف عضلانی با ویتامین D در سطح 25-hydroxyvitamin زیر10 اتفاق می‌افتد.

کاهش ویتامین D در بارداری ممکن است اثرات کوتاه مدت مثل مسمومیت حاملگی و بلندمدت(مثلاً در کودکی)روی استخوان و سیستم ایمنی و آلرژی و سلامت عمومی داشته باشد ولی حد نهایی مفید ویتامین D در بارداری و شیردهی و نوزادی مشخص نیست.از آنجایی که مطالعات راجع به تأثیرات ویتامین D برروی عواقب حاملگی وجوه مختلفی دارد، نتیجه‌گیری قاطع در این باره مشکل است.چراکه روش‌های مطالعه و جمعیت مورد مطالعه متفاوت هستند و ممکن است میزان متفاوتی از ویتامین D را در زمان‌های متنوعی از حاملگی مصرف کرده باشند. مصرف ویتامین D در برخی مطالعات کاهش دیابت بارداری و مسمومیت حاملگی و تولد نوزاد با وزن کم نسبت به سن حاملگی را نشان می‌دهد.مطالعات کافی درمورد کاهش زایمان زودرس با مصرف ویتامین D وجود ندارد.گاهی به‌دلیل کاهش شدید و طولانی مدت ویتامین D در مادر پوکی استخوان(استئومالاسی)می دهد و به دلیل عدم تقارن سر جنین با لگن زایمان به روش سزارین ضرورت می‌یابد.

بسته به وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، مصرف حداقل ویتامین D متفاوت است.در اکثر کشورها بر میزان مصرف 600 واحد بین‌المللی ویتامین D، روزانه در زنان سنین باروری و در دوران بارداری و شیردهی توافق دارند. باتوجه به اینکه کمبود ویتامین D در زنان در کشور ما شایع است، طبق دستور‌العمل کشوری، زنان در دوران بارداری بهتر است روزانه 1000 واحد بین‌المللی ویتامین D مصرف کنند.در اکثر قرص‌های مکمل که در بارداری مصرف می‌شوند 400واحد ویتامین D وجود دارد.بسته به شرکت سازنده ممکن است 200 واحد ویتامین D یا 1000 تا 1200 واحد ویتامین D در برخی مکمل‌ها یافت شود.اکثر محصولات بدون نسخه که بر چسب ویتامین D یا مولتی ویتامین دارند مانند شیر یا نان غنی شده حاوی ارگوکلسیفرول هستند(VitaminD2)وکمتر شامل کوله کلسیفرول(VitaminD3)هستند.مکمل‌هایی که حاوی ویتامین D3هستند معمولاً سریع‌تر به فرم فعال ویتامین D تبدیل می‌شوند و اکثراً بطور مؤثرتری سطح 25-hydroxyvitamin D را بالا می‌برند.بنابراین در اکثرمکمل‌های نسخه شده در بارداری ویتامین D3 (کوله کلسیفرول)وجود دارد هر چند در بعضی ویتامینD2 (ارگوکلسیفرول)و در برخی مخلوط این دو وجود دارد.ازمصرف ویتامین D در دوزهای بالا مثلاً 50000واحد و بالاتر در بارداری باید اجتناب کرد.

*متخصص زنان

بنا بر نتایج پژوهشی بین‌المللی که اخیرا منتشر شده، محققین اعتقاد دارند که درحال حاضر مدارک کافی برای تجویز مستدل مکمل‌ ویتامین D برای زنان باردار وجود ندارد و هنوز به تلاش‌های هماهنگ و انجام آزمایش‌های فراگیر جدید و زیادی نیاز است تا بتوان عوارض تجویز قبل از زایمان مکمل‌ ویتامین D را مشخص کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مجله The BMJ، تیمی از دانشمندان به سرپرستی دکتر دنیل روث در بیمارستانی مخصوص کودکان در تورنتو کانادا، اشاره کرده‌اند که به‌احتمال‌ زیاد برخی از حیاتی‌ترین سوالات درباره عوارض مصرف مکمل‌های ویتامین D در طول دوران بارداری، در آینده نیز همچنان بدون پاسخ باقی خواهند ماند.

ویتامین D با حفظ سطح کلسیم بدن به سالم ماندن استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها کمک می‌کند. تحقیقات متعدد در این رابطه نشان داده‌ است که مصرف مکمل‌های ویتامین D ممکن است به مقاومت بدن در برابر بیماری‌های قلبی، سرطان، عفونت‌های تنفسی و آسم و همچنین بیماری‌های دوران بارداری مثل پره‌اکلامپسی و دیابت دوران بارداری، کمک کند.

اما نتایج این آزمایش‌ها با هم در تعارض هستند و همچنین میزان تجویز این مکمل در میان سازمان‌های پزشکی مختلف، یکسان نیست. به‌ عنوان‌ مثال سازمان بهداشت جهانی(WHO) توصیه می‌کند که بهتر است زنان سالم در طول زمان بارداری از مصرف مکمل ویتامین D اجتناب کنند.

دکتر روث و تیمش برای پاسخ دادن به این شبهات، شروع به بررسی مدارک موجود درباره مکمل‌های ویتامین D در دوران بارداری کردند.بهترین زمان مصرف قرص ویتامین d3 در بارداری

آنها نتایج 43 آزمایش تصادفی کنترل‌ شده را که شامل 8406 زن بوده، مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند تأثیرات مصرف مکمل‌های ویتامین D در طول زمان بارداری را با مطالعه 11 عارضه در مادر و 27 عارضه در کودک، تخمین بزنند.

اگرچه محققان، تفاوت‌های طراحی و کیفیت این آزمایش‌ها را برای به حداقل رساندن درصد خطای تحقیق، در نظر گرفته بودند، اما بازهم نتایج این آزمایش‌ها نوسان بالایی را نشان ‌داد.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌ها در دوران بارداری، سطوح ویتامین D را در جریان خون مادر و خون بندناف افزایش داده است، اما محققین نتوانستند رابطه‌ مشخصی بین دوزهای بالاتر ویتامین D و سلامت مادر و کودک پیدا کنند.

طبق این نتایج، روی‌ هم‌ رفته مصرف ویتامین D، میانگین وزن زمان تولد نوزاد را 58 گرم افزایش داده و همچنین باعث شده که ریسک به دنیا آوردن نوزاد کوچک کاهش پیدا کند. با این‌ حال بررسی‌های بیشتر باعث شده که اعتماد محققان به این نتایج کاهش پیدا کند.

محققان در آزمایش‌ها نتوانستند شواهد کافی برای مفید بودن این مکمل برای کاهش بیماری‌های مخصوص دوران بارداری و همچنین تأثیر مثبت آن در مواردی چون زایمان پیش از موعد پیدا کنند.

شواهد محکمی وجود دارد که ویتامین D خطر ابتلا به خس‌خس سینه را در فرزندان سه‌ساله کاهش می‌دهد. اما این یافته تنها براساس نتایج دو آزمایش از 43 آزمایش انجام شده بود و نویسندگان آن تحقیق نیز اذعان داشته‌اند که برای تجویز مکمل ویتامین D در دوران بارداری به‌عنوان داروی پیشگیری از آسم در کودکان، باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.

مجریان این پژوهش جامع، اشاره کرده‌اند که اغلب این آزمایش‌ها کوچک بوده(با میانگین 133 زن باردار) و بسیاری از آنها طوری اجرا شده بودند که درصد خطای آزمایش را بالا می‌برد.

لذا این محققین در پایان نتیجه گرفته‌اند که در حال حاضر شواهد کافی برای تجویز مستدل مکمل ویتامین D در دوران بارداری وجود ندارد.

انتهای پیام

%PDF-1.5
%
5487 0 obj
>
endobj

5505 0 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[5487 49]/Info 5486 0 R/Length 93/Prev 1196268/Root 5488 0 R/Size 5536/Type/XRef/W[1 3 1]>>stream
hbbd“`b“
D̟”z`L`Q0~”‘l@DnN.l 3



مطالب پر بازدید

مطالب پیشنهادی

بیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن ویتامین ها و املاح در زمان هایی می تواند جذب بیشتری داشته باشد یا برعکس همراه کردن آنها با بعضی از خوراکی ها می تواند از اثربخشی آنها بکاهد. امروزه حتی با داشتن یک برنامه غذایی کامل و صحیح تنها درصدی از نیازهای تغذیه‌ای روزانه تأمین می‌شود و از طرفی در شرایطی همچون رژیم‌های سخت، کم اشتهایی، اصلاح نیازهای تغذیه‌ای و دوران بارداری مصرف مولتی ویتامین‌ها ضرورت پیدا می‌کند. در این مطلب از دکتر سلام بهترین زمان مصرف ویتامین ها و املاح معدنی را در اختیار شما قرار می دهیم.بهترین زمان مصرف قرص ویتامین d3 در بارداری

– بعد از شام (جذب آن قبل از غذا بهتر است ولی به دليل مشكلات گوارشی بعد از غذا توصيه می‌شود)

– قبل از خواب (تا مدت بيشتری در بدن بماند)

– افزايش جذب با ويتامين C مثل مركبات

– با چای، قهوه و لبنيات 2-1 ساعت فاصله داشته باشد.

– شروع مکمل ویتامین D و کلسیم در صورت کمبود داشتن از ماه اول در غیر اینصورت از ماه چهارم

– با چای، قهوه و لبنيات 2-1 ساعت فاصله داشته باشد.

– ترجيحا شب قبل از خواب مصرف نشود (در طول روز مصرف آب و فعاليت بدنی مانع از رسوب كلسيم در كليه می‌شود)

– بهترین زمان مصرف مکمل‌های کلسیم عصر است: به این دلیل که مصرف کلسیم در بدن بیشتر در شب صورت می گیرد و همچنین به دلیل اینکه کلسیم می تواند به خوابیدن کمک کند.

– مکمل کلسیم را با شیر مصرف کنید: خوردن کلسیم با شیر خیلی به جذب کلسیم کمک می کند، بنابراین نوشیدن یک لیوان شیر شب ها قبل از خواب همراه با قرص کلسیم را فراموش نکنید.

– مکمل کلسیم را با آب فراوان مصرف کنید: چون مکمل کلسیم یبوست ایجاد می کند، پس بهتر است با آب فراوان مصرف شود.

بعد از غذا (غذای چرب جذب آن را افزايش می‌دهد)

– بعد از غذا (ويتامين‌های محلول در چربی‌اند و غذای چرب جذب آنها را افزايش می‌دهد)

– بعد از غذا

– معمولا هر زمانی می توان مصرف كرد. محلول در آب هستند.

این مولتی ویتامین حاوی ۱۳ نوع از ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای دوران بارداری است و توصیه می شود از ماه چهارم بارداری تا پایان آن مصرف شود.

– احتمال بروز ناهنجاری های مغز یا نخاع در جنین را از بین می برد و در تقویت سیستم عصبی موثر است.

– در تکامل جنین اهمیت به سزایی دارد.

– در روند رشد سالم جنین موثر است.

– در سلامت استخوان های مادر و نوزاد اهمیت به سزایی دارد.

– در تسریع رشد و نمو جنین و برای تقویت قوای ذهنی جنین موثر است.

– روزانه یک عدد همراه غذا مصرف کنید.

– مصرف این دارو در دوران شیردهی هم مشکلی ندارد.

مطلب مرتبط: زیاده روی در مصرف ویتامین ها چه عواقبی دارد؟

منبع: دکتر سلام

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02184215883 – 09128833237

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، برای استفاده از ویتامین ها و مکمل ها زمان مناسب استفاده از هر کدام از همیت بالایی برخوردار است. مصرف خودسرانه ویتامین ها می تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد. این خطر در کودکان، بانوان باردار و سالمندان از بقیه افراد بیشتر است. همچنین این خطر در افرادی که چند نوع مکمل ویتامین را مصرف می کنند افزایش می یابد. در این مطلب به بررسی بهترین زمان مصرف ویتامین ها می پردازیم.

در مصرف مکمل های ویتامینی زیاده روی نکنید. در صورتی که چند نوع مکمل را با هم مصرف می کنید، مبتلا به بیماری خاصی هستید یا داروی به خصوصی مصرف می کنید، حتما در مورد مصرف مکمل های ویتامین با فرد متخصص مشاوره کنید. همواره به خاطر داشته باشید که مصرف منابع طبیعی ویتامین ها بسیار بهتر از مکمل های ویتامینی است.

مولتی ویتامین

بهترین زمان برای مصرف مولتی‌ویتامین‌ها صبح و هنگام خوردن اولین وعده غذایی است زیرا ویتامین‌ها مواد ترکیبی هستند و بهترین زمان جذب آنها در بدن هنگامی است که با یک ماده خوراکی مصرف شوند.

ویتامین B کمپلکس

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین d3 در بارداری

این ویتامین‌ها نیز بهتر است هنگام صبح مصرف شوند. در مورد ویتامین‌هایی مانند ث و ب کمپلکس که برای مقابله با استرس و خستگی تجویز می‌شوند تاکید بر آن است تا هنگام صبح مصرف شوند زیرا خوردن آنها در شب می‌تواند موجب بروز مشکل در کیفیت خواب شود.

مکمل اسیدفولیک

اگر شما مکمل اسیدفولیک را با خوراکی‌های حاوی آن مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم سبز، کاهو، مرکبات، حبوبات و غلات سبوس‌دار مصرف کنید،‌ جذب آن در بدنتان افزایش خواهد یافت. همچنین بهتر است آن را حدود نیم ساعت پیش از خواب مصرف کنید.

ویتامین B12

اگر مکمل خوراکی (زیر زبانی) ویتامین ب 12 مصرف می کنید بهتر است همراه آخرین وعده غذا (شام) باشد. در غیر این صورت همراه صبحانه یا ناهار این ویتامین را میل کنید.

ویتامینC

اگر مکمل ویتامین C را با نوشیدنی‌های حاوی این ویتامین یا نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های حاوی ویتامین‌های A و E مصرف کنید، جذب آن در بدن بیشتر و بهتر صورت می‌گیرد. اگر مکمل ویتامین C مصرف کرده‌اید، برای کمک به جذب آن، تا حدود 2 ساعت از مصرف چای، قهوه و نسکافه خودداری کنید. همچنین بهتر است مکمل ویتامین C را حدود یک ساعت پیش از صرف غذا، مصرف کنید.

مکمل ویتامین C نباید بیشتر از حد مصرف شود زیرا افزایش سطح این ویتامین در بدن، باعث ابتلا به اسهال و افزایش ترشح شیره‌های گوارشی می‌شود.

ویتامین های A, D, E, K

بهترین زمان مصرف این ویتامین ها همراه با یکی از وعده های غذایی اصلی (ناهار یا شام) است چرا که وجود مقداری چربی در غذا برای جذب این ویتامین ها ضروری است. زیاده روی در مصرف این چهار ویتامین عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت فراوانی به همراه دارد.

منبع: الو دکتر

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

مامان ها مبارک باشه. احتمالا تازه از بارداری خود باخبر شده اید. مطمعنم الان فقط دنبال این میگردید که چی بخورید و یا چی نخورید و یا اینکه چه مکملی براتون باید تجویز بشه و چی تجویز نشه. چندتا نکته کاربردی را اینجا بهتون میگم و دیگه خودتون را اینقد درگیر نکنید. در بارداری چند تا مکمل واجبه که شما مصرف کنید. اما چند تا مکمل هم هست که برای بعضی مامان ها تجویز میشه و برای بعضی نمیشه. تجویزش هم به شرایط بارداری شما وابسته است. خب بریم سر مکمل های واجب: شما باید در سه ماهه اول بارداری که خطر سقط جنین وجود داره، اسید فولیک مصرف کنید، امروزه بجای اسید فولیک اغلب یدوفولیک تجویز میشه که هم ید داره و هم اسید فولیک و برای جنین و رشدش مفیده. مکمل بعدی آهن است که شما چه کم خونی داشته باشید و چه نداشته باشید بهتره که مصرف شود و همزمان با تجویز آهن ، مولتی ویتامین مخصوص بارداری هم تجویز میشه. حالا میمونه مکمل کلسیم و امگا3 و ویتامین دی که خانم ها همش دنبالشن. این سه تا مکمل برای همه واجب نیست و با نظر پزشک باید مصرف شود. حالا توضیحات بیشتر درباره نحوه مصرف قرص ها را باهم بخونیم:

ترجيحاً از سه ماه قبل از بارداري تا سه ماهه اول بارداري روزانه يك عدد قرص اسيد فوليك یا یدوفولیک مصرف نمايند. مصرف اسيد فوليك قبل از بارداري، از تولد نوزاد مبتلا به نقص لوله عصبي پيشگيري ميكند.

بعضی از زنان در معرض بارداری تحت تاثیر نقص لوله عصبی هستند و توصیه می شود هر روز تا هفته دوازدهم بارداری دوز بالاتر از 5 میلی گرم اسید فولیک مصرف کنند. زنان دارای خطر هستند اگر:

اگر هر یک از موارد فوق در خصوص شما صادق است، با پزشک خود صحبت کنید، زیرا آنها می توانند دوز بالاتری از اسید فولیک تجویز کنند. پزشک یا ماما همچنین ممکن است آزمایشهای غربالگری ( غربالگری سه ماهه اول بارداری)  اضافی را در حین بارداری توصیه کند. ( این مقاله را بخوانید: بهترین زمان مصرف فولیک اسید در روز)بهترین زمان مصرف قرص ویتامین d3 در بارداری

خانم های باردار باید از پایان ماه چهارم بارداری یک عدد قرص آهن در روز مصرف کرده و تا سه ماه پس از زایمان ادامه دهند. در صورتی که خانم باردار دچار کم خونی شدید باشد باید دوز درمانی یعنی 5-4 میلی گرم به ازاء کیلوگرم وزن بدن برای او تجویز شود. نکته مهم در درمان کم خونی این است که دوز درمانی باید به مدت 2 تا 3 ماه ادامه یابد تا ذخایر آهن بدن اصلاح شود. در درمان کم خونی اکتفا به افزایش هموگلوبین که معمولا” چند روز پس از مصرف مکمل آهن ایجاد می شود کافی نیست و باید اطمینان حاصل شود که ذخیره فریتین سرم نیز به مقدار طبیعی رسیده است. لازم به ذکر است مصرف مکمل آهن در مورد خانم های باردار مبتلا به تالاسمی نیز طبق برنامه کشوری مانند سایر خانم های باردار توصیه می شود. ( این مقاله را بخوانید: کم خونی در بارداری، علائم، دلایل و درمان)

– مصرف قرص آهن ممکن است عوارضی مانند تهوع، درد معده، اسهال و یا یبوست به دنبال داشته باشد به همین دلیل توصیه می شود قرص آهن بعد از غذا میل شود تا عوارض جانبی به حداقل برسد. بهترین زمان برای مصرف مکمل آهن شب قبل از خواب می باشد. در هر حال‌ خانم باردار باید بداند هیچگاه نباید مصرف قرص آهن را قطع کند زیرا بعد از گذشت چند روز معمولا” این عوارض قابل تحمل شده و یا کلا” برطرف خواهند شد.  در صورت ابتلاء به آنمی داسی شکل SCA (Sickle Cell Anemi ) مصرف قرص آهن توصیه نمی شود.

بهترين منبع غذايي آهن

خانم های باردار از پایان ماه چهارم (هفته 16بارداری) تا سه ماه بعد از زایمان باید روزانه یک عدد کپسول مولتی ویتامین ساده یا مینرال مصرف نمایند.

توجه: از پایان ماه چهارم بارداری که کپسول مولتی ویتامین مصرف می شود، در صورتی که این کپسول ها حاوی اسید فولیک باشند، مصرف قرص اسید فولیک باید قطع شود و در غیر این صورت مصرف هر دو مکمل در دوره های زمانی تعیین شده ضروری است.

اگر تصمیم دارید مولتی ویتامین و مواد معدنی روزانه در طول بارداری مصرف کنید، مطمئن شوید که این ویتامین ها برای بارداری ضروری است. مواد ضروری عبارتند از:

باید تا هفته دوازدهم بارداری هر روز 5 میلی گرم اسید فولیک مصرف کنید. حتی اگر مولتی ویتامین مصرف نمی کنید، اسید فولیک را در سه ماهه اول بارداری مصرف کنید. سایر مکمل ها مانند ویتامین دی، کلسیم و ب6…….توسط تشخیص پزشک تجویز میشود.

در بارداری با توجه به شرایط بیمار توسط پزشک تجویز میشود اما توصیه میشود در سه ماهه اول بارداری این مکمل استفاده نشود. ویتامین C از سلول محافظت می کند و به حفظ سلامتی آنها کمک می کند. ویتامین C در انواع مختلفی از میوه ها و سبزیجات یافت می شود و یک رژیم متعادل می تواند تمام ویتامین های C را به شما ارائه دهد. منابع خوب عبارتند از:

مولتی ویتامین شما ممکن است حاوی کلسیم باشد، اما احتمال آن کم است. شما به کلسیم نیاز دارید تا به کودک کمک کنید که استخوان ها و دندان های قوی و همچنین اعصاب و عضلات سالم (از جمله قلب) داشته باشد. بیشتر مولنی ویتامینهای بارداری حاوی 100 تا 200 میلی گرم کلسیم می باشند، اما برخی از آنها حاوی کلسیم نیستند.  اگر ویتامین پیش از زایمان مصرف می کنید، احتمالا حداقل 150 میلی گرم کلسیم دریافت می کنید. اگر کلسیم به قدر کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، می توانید از مکمل کلسیم جداگانه استفاده کنید، اما در نظر داشته باشید بدن شما فقط می تواند تا 500 میلی گرم کلسیم را در یک زمان جذب کند. بنابراین ممکن است لازم باشد مکمل کلسیم خود را در دوزهای کوچکتر، چندین بار در روز مصرف کنید.

کلسیم برای استخوان ها و دندان های کودک شما حیاتی است ( این مقاله را بخوانید: مواد غذایی حاوی کلسیم در بارداری) منابع کلسیم عبارتند از:

– یک رژیم گیاهخواری متنوع و متعادل باید در طول حاملگی مواد غذایی کافی برای شما و کودک شما فراهم کند. با این وجود ممکن است آهن و ویتامین B12 را به اندازه کافی دریافت نکنید. مکمل کلسیم و ب 12 برای شما واجب هست. در مورد چگونگی اطمینان از اینکه این مواد مغذی مهم را دریافت می کنید با ماما یا پزشک خود صحبت کنید.

– اگر شما گیاهخوار هستید یا به دلیل عدم تحمل غذایی (به عنوان مثال یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای بیماری سلیاک) یا به دلایل مذهبی به دنبال رژیم غذایی محدود هستید، با ماما یا پزشک خانواده صحبت کنید.

– به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا درمورد نحوه اطمینان از اینکه همه مواد مغذی مورد نیاز برای شما و کودک در غذا وجود دارد توصیه های لازم را ارائه کند.

در حالی که مکمل برخی از مواد مغذی ها برای زنان باردار ایمن است، بسیاری از آنها باید اجتناب شود.

گرچه این ویتامین برای بینایی جنین و عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم است، ویتامین A بیش از حد می تواند مضر باشد. از آنجا که ویتامین A محلول در چربی است، بدن مقدار زیادی از آن را در کبد ذخیره می کند. این انباشت می تواند اثرات سمی بر بدن داشته باشد که می تواند منجر به آسیب کبدی شود. این مسئله حتی می تواند نقایص مادرزادی را نیز ایجاد کند. به عنوان مثال، مقدار بیش از حد ویتامین A در دوران بارداری سبب ایجاد نقایص مادرزادی می شود. بین ویتامین های پیش از تولد و رژیم غذایی، زنان باردار باید بتوانند ویتامین A کافی دریافت کنند و مکمل های اضافی توصیه نمی شود.

مقاله پیشنهادی اوما: خواص قرص ویتامین e، میزان مصرف و عوارض جانبی آن

این ویتامین محلول در چربی نقش مهمی در بدن ایفا می کند و در بیان ژن و عملکرد ایمنی دخیل است.در حالی که ویتامین E برای سلامتی بسیار مهم است توصیه می شود که زنان باردار از مکمل آن استفاده نکنند. اثبات شده است مکمل با ویتامین E برای مادران و نوزادان مناسب نیست و ممکن است خطر ابتلا به درد شکمی و پارگی زودرس کیسه های آمنیوتیک را افزایش دهد.

این ویتامین محلول در چربی برای عملکرد ایمنی، سلامت استخوان و تقسیم سلولی مهم است. کمبود ویتامین D در دوران بارداری با افزایش خطر سزارین، پره اکلامپسی، زایمان زودرس و دیابت بارداری همراه است. مقدار مصرفی توصیه شده ویتامین D در دوران بارداری 600 واحد در روز است. با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که ویتامین D در دوران بارداری بسیار بیشتر است. تمام زنان باردار باید با پزشک خود در مورد غربالگری کمبود ویتامین D و مکمل مناسب صحبت کنند.

منیزیم یک ماده معدنی است که در صدها واکنش شیمیایی در بدن شما دخیل است. این عنصر نقش مهمی در عملکرد ایمنی، عضلات و عصب دارد. کمبود این ماده معدنی در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا و زایمان زودرس را افزایش دهد. برخی مطالعات نشان می دهد که مکمل منیزیم ممکن است خطر عوارضی مانند محدودیت رشد جنین و زایمان زودرس را کاهش دهد .

ریشه زنجبیل معمولا به عنوان مکمل گیاهی و ادویه استفاده می شود (خوردن زنجبیل در دوران بارداری). در فرم تکمیلی، معمولا برای درمان تهوع ناشی از بیماری حرکتی، حاملگی یا شیمی درمانی استفاده می شود. بررسی چهار مطالعه نشان می دهد که زنجبیل برای درمان تهوع و استفراغ ناشی از بارداری ایمن و موثر است. تهوع و استفراغ در دوران بارداری شایع است و تا 80٪ از زنان در سه ماهه اول بارداری  این موارد را تجربه می کنند. اگرچه زنجبیل ممکن است به کاهش این عوارض بارداری کمک کند، برای شناسایی حداکثر دوزهای سمی لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.

مقاله پیشنهادی اوما: آیا در دوران بارداری از قرص های امگا3 استفاده می شود؟

روغن ماهی حاوی DHA و EPA، دو اسید چرب ضروری است که برای رشد مغز جنین مهم هستند. مکمل DHA و EPA در دوران بارداری ممکن است پیشرفت مغزی نوزادان را کاهش دهد و افسردگی مادران را کاهش دهد.

اگر چه چندین مطالعه بهبود عملکرد شناختی را در کودکانی که مادران آن ها در طول بارداری روغن ماهی مصرف کرده اند، نشان داده است، چندین مطالعه نتایج متفاوتی نشان داده اند.

به عنوان مثال، یک مطالعه که مربوط به 2399 خانم بود، هیچ تفاوتی در عملکرد شناختی نوزادانی که مادران آنها کپسول های روغن ماهی حاوی 800 میلی گرم DHA در روز در دوران بارداری مصرف کرده اند، در مقایسه با نوزادانی که مادران آنها از این مکمل مصرف نکرده اند، نشان نداد. این مطالعه نشان داد مکمل روغن ماهی تاثیری بر افسردگی مادر ندارد. با این حال، مطالعه نشان داد که مکمل روغن ماهی مادر را در برابر زایمان زودرس محافظت می کند و برخی شواهد نشان می دهد که روغن ماهی ممکن است به رشد چشم جنین کمک کند (مصرف امگا3 در دوران بارداری).

سطوح DHA مادری برای رشد مناسب جنین مهم است و مکمل ایمن در نظر گرفته می شود. برای دریافت DHA و EPA از طریق رژیم غذایی، به زنان باردار توصیه می شود در هر هفته دو تا سه بار ماهی های کم جیوه مانند ماهی قزل آلا یا ساردین مصرف کنند.

با افزایش توجه به سلامتی روده، بسیاری از مادران به مصرف پروبیوتیک توجه کردند. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده هستند که به نظر می رسد برای سلامت دستگاه گوارش مفید باشند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که پروبیوتیک ها در طی بارداری ایمن هستند ( پروبیوتیک چیست+20 خواص درمانی آن).

علاوه بر این، مطالعات متعدد نشان داده است که مکمل پروبیوتیک ممکن است خطر دیابت حاملگی، افسردگی پس از زایمان و اگزما نوزاد و درماتیت را کاهش دهد.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع: www.healthline.com

سلام دکتر. من درهفته 22بارداري هستم و مکمل های مصرفی من شامل پريناتال وکلسيم دی و قرص Eisenplus ميباشدايا من نیاز به مکمل ديگه ای دارم يانه? ممنون

سلام من تو ف هفته اول بارداری هسم و تا الان هیچ مکمکو قرصی مصرف نکردم ن قبل بارداری و ن تا الاناگر از این ب بعد مصرف کنم تاثیری روی جنین دارع؟بعدها مشکلی براش پیش نمیاد؟

سللام عزیزم. در سه ماهه اول بارداری همه خانم های ایرانی باید مکمل اسیدفولیک یا یدوفولیک مصرف کنند. نگران قبل از بارداری نباشید اما مصرف روزانه مکمل را شروع کنید

سلام خانم دکتر خسته نباشید. من باردار هستم. میخواستم راهنمایی کنید مکمل آهن و اسید فولیک و مولتی ویتامین را در روز چه زمانی مصرف کنیم بهتره؟که باهم تداخل نداشته باشند؟

سلام عزیزم اگر با مصرف قرص آهن حالت تهوع بهتون دست می دهد قبل از خواب بخورید، اگر با آب پرتغال یا ویتامینcمصرف کنید قدرت جذب آن را بالا می برید. خیلی جذب آن قبل از غذا یا بعد از غذا تأثیری ندارد بستگی به گوارش شما دارد اگر مشکلی ایجاد می شود براتون بعد از غذا بخورید،مولتی ویتامین خیلی فرقی نمی کند که بعد از غذا بخورید یا قبل از غذا. اسید فولیک هم میتونید شب ها استفاده کنید. اگر مکمل کلسیم هم می خورید زمان خاصی ندارد فقط باید فاصله داشته باشد با خوردن شیر.

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین d3 در بارداری
بهترین زمان مصرف قرص ویتامین d3 در بارداری
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *