فواید قرص ویتامین d3 در بارداری

خواص دارویی و گیاهی

فواید قرص ویتامین d3 در بارداری
فواید قرص ویتامین d3 در بارداری

بنا بر نتایج پژوهشی بین‌المللی که اخیرا منتشر شده، محققین اعتقاد دارند که درحال حاضر مدارک کافی برای تجویز مستدل مکمل‌ ویتامین D برای زنان باردار وجود ندارد و هنوز به تلاش‌های هماهنگ و انجام آزمایش‌های فراگیر جدید و زیادی نیاز است تا بتوان عوارض تجویز قبل از زایمان مکمل‌ ویتامین D را مشخص کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از مجله The BMJ، تیمی از دانشمندان به سرپرستی دکتر دنیل روث در بیمارستانی مخصوص کودکان در تورنتو کانادا، اشاره کرده‌اند که به‌احتمال‌ زیاد برخی از حیاتی‌ترین سوالات درباره عوارض مصرف مکمل‌های ویتامین D در طول دوران بارداری، در آینده نیز همچنان بدون پاسخ باقی خواهند ماند.

ویتامین D با حفظ سطح کلسیم بدن به سالم ماندن استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها کمک می‌کند. تحقیقات متعدد در این رابطه نشان داده‌ است که مصرف مکمل‌های ویتامین D ممکن است به مقاومت بدن در برابر بیماری‌های قلبی، سرطان، عفونت‌های تنفسی و آسم و همچنین بیماری‌های دوران بارداری مثل پره‌اکلامپسی و دیابت دوران بارداری، کمک کند.

اما نتایج این آزمایش‌ها با هم در تعارض هستند و همچنین میزان تجویز این مکمل در میان سازمان‌های پزشکی مختلف، یکسان نیست. به‌ عنوان‌ مثال سازمان بهداشت جهانی(WHO) توصیه می‌کند که بهتر است زنان سالم در طول زمان بارداری از مصرف مکمل ویتامین D اجتناب کنند.

دکتر روث و تیمش برای پاسخ دادن به این شبهات، شروع به بررسی مدارک موجود درباره مکمل‌های ویتامین D در دوران بارداری کردند.

فواید قرص ویتامین d3 در بارداری

آنها نتایج 43 آزمایش تصادفی کنترل‌ شده را که شامل 8406 زن بوده، مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند تأثیرات مصرف مکمل‌های ویتامین D در طول زمان بارداری را با مطالعه 11 عارضه در مادر و 27 عارضه در کودک، تخمین بزنند.

اگرچه محققان، تفاوت‌های طراحی و کیفیت این آزمایش‌ها را برای به حداقل رساندن درصد خطای تحقیق، در نظر گرفته بودند، اما بازهم نتایج این آزمایش‌ها نوسان بالایی را نشان ‌داد.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌ها در دوران بارداری، سطوح ویتامین D را در جریان خون مادر و خون بندناف افزایش داده است، اما محققین نتوانستند رابطه‌ مشخصی بین دوزهای بالاتر ویتامین D و سلامت مادر و کودک پیدا کنند.

طبق این نتایج، روی‌ هم‌ رفته مصرف ویتامین D، میانگین وزن زمان تولد نوزاد را 58 گرم افزایش داده و همچنین باعث شده که ریسک به دنیا آوردن نوزاد کوچک کاهش پیدا کند. با این‌ حال بررسی‌های بیشتر باعث شده که اعتماد محققان به این نتایج کاهش پیدا کند.

محققان در آزمایش‌ها نتوانستند شواهد کافی برای مفید بودن این مکمل برای کاهش بیماری‌های مخصوص دوران بارداری و همچنین تأثیر مثبت آن در مواردی چون زایمان پیش از موعد پیدا کنند.

شواهد محکمی وجود دارد که ویتامین D خطر ابتلا به خس‌خس سینه را در فرزندان سه‌ساله کاهش می‌دهد. اما این یافته تنها براساس نتایج دو آزمایش از 43 آزمایش انجام شده بود و نویسندگان آن تحقیق نیز اذعان داشته‌اند که برای تجویز مکمل ویتامین D در دوران بارداری به‌عنوان داروی پیشگیری از آسم در کودکان، باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.

مجریان این پژوهش جامع، اشاره کرده‌اند که اغلب این آزمایش‌ها کوچک بوده(با میانگین 133 زن باردار) و بسیاری از آنها طوری اجرا شده بودند که درصد خطای آزمایش را بالا می‌برد.

لذا این محققین در پایان نتیجه گرفته‌اند که در حال حاضر شواهد کافی برای تجویز مستدل مکمل ویتامین D در دوران بارداری وجود ندارد.

انتهای پیام

• فشار بالا و یا پایین خون

• سنگ کلیه و مشکلات کلیوی

• اختلالات سیستم ایمنی

• بیماری قلبی

• اختلالات شش ها

فواید قرص ویتامین d3 در بارداری

• مشکلات تیروئید

• بیماری کبدی

• سردرد های مکرر

• مشکلات معده

• اختلالات پوستی

• اختلالات اسکلتی-عضلانی

• مسمومیت با ویتامین دی 50000

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

سلامت نیوز-*دکتر سمیه ادایی: کمبود ویتامین D در ابتدا به علت ریکتز به دلیل عدم قرار گرفتن در معرض نور آفتاب یا مواد غذایی غنی از ویتامین D کشف شد. این بیماری هنوز در بخش‌های عمده جهان شیوع بالایی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران بانو، بعدها، تحقیقات نشان داد که مکمل‌های ویتامین D و کلسیم باعث کاهش شکستگی‌های استخوانی در افراد مسن می‌شود.تأثیرات ویتامین D بر سیستم عضلانی و اسکلتی بر کسی پوشیده نیست.امروزه دانشمندان دریافته‌اند که ریسک سرطان مثلاً سرطان روده وعفونت و بیماری‌های خود ایمن و قلبی عروقی در کسانی‌که سطح 25-hydroxyvitamin D آنها کمتر از 20 ng/Ml است، بیشتر است.هر چند نمی‌دانیم در چه سطحی از 25-hydroxyvitamin D ریسک این بیماری‌ها کاهش می‌یابد. ضعف عضلانی در سطح 25-hydroxyvitamin Dبین 10 تا 25 اتفاق می‌افتد و بیشترین سود درمان ضعف عضلانی با ویتامین D در سطح 25-hydroxyvitamin زیر10 اتفاق می‌افتد.

کاهش ویتامین D در بارداری ممکن است اثرات کوتاه مدت مثل مسمومیت حاملگی و بلندمدت(مثلاً در کودکی)روی استخوان و سیستم ایمنی و آلرژی و سلامت عمومی داشته باشد ولی حد نهایی مفید ویتامین D در بارداری و شیردهی و نوزادی مشخص نیست.از آنجایی که مطالعات راجع به تأثیرات ویتامین D برروی عواقب حاملگی وجوه مختلفی دارد، نتیجه‌گیری قاطع در این باره مشکل است.چراکه روش‌های مطالعه و جمعیت مورد مطالعه متفاوت هستند و ممکن است میزان متفاوتی از ویتامین D را در زمان‌های متنوعی از حاملگی مصرف کرده باشند. مصرف ویتامین D در برخی مطالعات کاهش دیابت بارداری و مسمومیت حاملگی و تولد نوزاد با وزن کم نسبت به سن حاملگی را نشان می‌دهد.مطالعات کافی درمورد کاهش زایمان زودرس با مصرف ویتامین D وجود ندارد.گاهی به‌دلیل کاهش شدید و طولانی مدت ویتامین D در مادر پوکی استخوان(استئومالاسی)می دهد و به دلیل عدم تقارن سر جنین با لگن زایمان به روش سزارین ضرورت می‌یابد.

بسته به وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، مصرف حداقل ویتامین D متفاوت است.در اکثر کشورها بر میزان مصرف 600 واحد بین‌المللی ویتامین D، روزانه در زنان سنین باروری و در دوران بارداری و شیردهی توافق دارند. باتوجه به اینکه کمبود ویتامین D در زنان در کشور ما شایع است، طبق دستور‌العمل کشوری، زنان در دوران بارداری بهتر است روزانه 1000 واحد بین‌المللی ویتامین D مصرف کنند.در اکثر قرص‌های مکمل که در بارداری مصرف می‌شوند 400واحد ویتامین D وجود دارد.بسته به شرکت سازنده ممکن است 200 واحد ویتامین D یا 1000 تا 1200 واحد ویتامین D در برخی مکمل‌ها یافت شود.اکثر محصولات بدون نسخه که بر چسب ویتامین D یا مولتی ویتامین دارند مانند شیر یا نان غنی شده حاوی ارگوکلسیفرول هستند(VitaminD2)وکمتر شامل کوله کلسیفرول(VitaminD3)هستند.مکمل‌هایی که حاوی ویتامین D3هستند معمولاً سریع‌تر به فرم فعال ویتامین D تبدیل می‌شوند و اکثراً بطور مؤثرتری سطح 25-hydroxyvitamin D را بالا می‌برند.بنابراین در اکثرمکمل‌های نسخه شده در بارداری ویتامین D3 (کوله کلسیفرول)وجود دارد هر چند در بعضی ویتامینD2 (ارگوکلسیفرول)و در برخی مخلوط این دو وجود دارد.ازمصرف ویتامین D در دوزهای بالا مثلاً 50000واحد و بالاتر در بارداری باید اجتناب کرد.

*متخصص زنان

%PDF-1.5
%
5487 0 obj
>
endobj

5505 0 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[5487 49]/Info 5486 0 R/Length 93/Prev 1196268/Root 5488 0 R/Size 5536/Type/XRef/W[1 3 1]>>stream
hbbd“`b“
D̟”z`L`Q0~”‘l@DnN.l 3


با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با فواید بی نظیر قرص ویتامین دی 3 آشنا شوید. در این مقاله هر آنچه باید درباره‌ی ویتامین D بدانید گنجانده شده است.

شاید اگر متوجه شوید که ویتامین D تفاوت چشمگیری با دیگر ویتامین‌ها دارد، تعجب کنید.این ویتامین در واقع هورمونی موسوم به هورمون استروئید است، و چنانچه پوست در معرض نور خورشید قرار گیرد به واسطه‌ی کلسترول در بدن تولید می‌شود.به همین دلیل، اغلب ویتامین D منسوب به ویتامین نور خورشید است.اما از آنجایی که این روزها امکان قرار گرفتن در معرض نور خورشید به حد کفایت وجود ندارد، ضرورت ایجاب می‌کند که افراد این ویتامین را از برنامه‌ی غذایی( یا مکمل‌ها) تامین نمایند.

مصرف ویتامین D از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا برای سلامت کامل ضروریست.متاسفانه، تعداد انگشت‌شماری از غذاها حاوی مقادیر عمده‌ای ویتامین D هستند، به همین دلیل کمبود این ویتامین بسیار شایع است.در واقع، بر اساس آمار منشر شده در سالهای ۲۰۰۶-۲۰۰۵، به طور قطع بیش از ۴۱.۶٪ از جمعیت امریکا از کمبود این ویتامین یا این هورمونِ حیاتی رنج می‌برند.

فواید قرص ویتامین d3 در بارداری


بیشتر بخوانید :


تفاوت آمپول ب کمپلکس و نوروبیون در چیست ؟

ویتامین دی 50000 یک ویتامین محلول در چربی است که در بافت چربی ذخیره میشود. این ویتامین به عنوان ویتامین نور آفتاب شتاخته شده است. زیرا بعد از در معرض آفتاب قرار گرفتن در بدن تامین میشود. بنابراین شما می توانید مکمل ویتامین دی را بصورت دارو دریافت کنید زیرا منابع غذایی ویتامین دی محدود می باشد.

در واقع شکل تجویزی ویتامین دی بصورت قرص ویتامین دی با مقدار 50000 واحد تعریف میشود.ویتامین دی 50000 به بدن شما برای جذب کلسیم و فسفر کمک میکند که هر دو این عناصر برای تشکیل استخوان ضروری هستند. همچنین در انقباض عضله، قلب، شش ها و مغز استفاده میشود.

زمانی کمبود رخ میدهد که بدن ذخایر کافی ویتامین را برای حفظ سلامت بدن نداشته باشد. شما در معرض کمبود ویتامین دی هستید اگر زیر 65 سال سن دارید،چاق هستید و یا پوست تیره دارید.

کمبود شدید ویتامین دی باعث پوکی استخوان در بزرگسالان و راشیتیسم در کودکان میشود.مطالعات امروز نشان میدهد که کمبود ویتامین دی در ارتباط است با دیابت، فشار خون بالا، آسم، آلزایمر، افسردگی و بیماری های خودایمن.پزشک سطح ویتامین دی شما را با یک آزمایش خون مشخص میکند.

ویتامین دی 50000 ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک پوستی شود. قبل از استفاده از این مکمل اگر حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید.این ویتامین همچنین روی قند خون شما نیز اثر می گذارد. اگر دیابت دارید قبل از مصرف به پزشک اطلاع دهید.

هر کدام از شرایط زیر را اگر قبلا داشتید یا الان دارید به پزشک اطلاع دهید:

اگرچه شایع نیست، مقدار زیاد از حد آن مسمومیت می دهد. معمولا با دریافت 40000 واحد بصورت روزانه این مسمومیت رخ میدهد. زیرا اغلب دوز 50000 برای ماهانه تجویز میشود و اگر کمبود داشت تنها تا چند هفته مجاز به مصرف دارو می باشد.مسمومیت با قرص ویتامین دی باعث هایپر کلسمی میشود. این سزایط باعث بروز مشکلاتی مانند ناتوانی کلیه، ریتم غیر عادی قلب و کما است.

تعدادی از مطالعات نشان میدهد که مکمل ویتامین دی به کاهش وزن کمک میکند

ارتباطی بین سطح پایین ویتامین دی و علائم افسردگی وجود دارد.

هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار گیرد، به واسطه‌ی کلسترول امکان تولید ویتامین D در پوست به وجود می‌آید. اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید با طول موج ۲۸۰ تا ۳۲۰ انرژی مورد نیاز برای چنین واکنش‌هایی را فراهم می‌آورد.

چنانچه در مناطقی زندگی می‌کنید که پرتو خورشید در تمام طول سال فراوان است، احتمالا با خارج شدن از منزل در طی روز و چندبارحمام آفتاب در هفته می‌توانید ویتامین D مورد نیاز بدنتان را تامین نمائید.

به یاد داشته باشید که باید بخش اعظمی از بدن شما در معرض نور خورشید قرار گیرد. چنانچه فقط صورت و دست‌های شما در معرض نور باشد، قطعا ویتامین D چندانی تولید نخواهد شد.همچنین، در صورت استفاده از عینک یا ضد آفتاب، تولید ویتامین D به حداقل و گاهی به صفر می‌رسد.

همین امر تردیدهایی در باب توصیه‌ها مبنی بر استفاده از ضد آفتاب برای مقابله با سرطان پوست بر جای می‌گذارد. استفاده از ضد آفتاب منجر به کمبود ویتامین D در بدن خواهد شد و عدم استفاده از آن منجر به بروز بیماری‌های دیگر می‌شود.

چنانچه مایلید ویتامین D بدن خود را از نور خورشید تامین نمائید، اطمینان حاصل کنید که به هیچ وجه دچار آفتاب سوختگی نمی‌شوید.گرچه نور خورشید سالم است اما آفتاب سوختگی فرایند پیری پوست را تشدید کرده و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

چنانچه باید برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرید، ۱۰ تا ۳۰ دقیقه‌ی ابتدایی را بدون کرم ضد آفتاب سپری کنید اما پس از این زمان ( البته بستگی به حساسیت پوست شما دارد) و پیش از آنکه دچار آفتاب سوختگی شوید، کرم ضد آفتاب بزنید.

امکان ذخیره‌ی ویتامین D برای مدت طولانی، بین یک هفته تا چند هفته، در بدن وجود دارد، بنابراین برای تامین این ویتامین کافیست هر از گاهی در معرض نور خورشید قرار بگیرید.همانطور که می‌دانید در تمامی کشورها فعالیت خورشید یکسان نیست.

بنابراین افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که از نور خورشید بی‌بهره‌اند ضرورتا باید ویتامین D بدن خود را از مواد غذایی و مکمل‌ها، علی‌الخصوص در فصل زمستان، تامین کنند.تعداد اندکی از مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی از این ویتامین هستند.


در بارداری کمبود ویتامین دی شایع است. مطالعات اخیر نشان میدهد که مقدار بالاتر روزانه 4000 واحد در دوران بارداری با کاهش خطر دیابت بارداری و زایمان زودرس همراه است. ویتامین های پره ناتال تامین کننده این مقدار ویتامین دی است. قبل از مصرف هر گونه مکمل در بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر پزشک را مطلع سازید:

هر گونه دارو و یا مکمل را در صورت مصرف به پزشک خود اطلاع دهید مخصوصا با این داروهای معرفی شده

ویتامین دی هم بصورت قرص و هم بصورت تزریقی وجود دارد. مقدار و دوز آن بسته به جنس، سن و وزن متغییر خواهد بود.


معمولا برای سنین مختلف بصورت زیر است:

اگر شما 3 بار در هفته و هر بار 10 تا 15 دقیقه مقابل آفتاب باشید ویتامین دی مورد نیاز شما تامین خواهد شد.


بیشتر بخوانید :


فواید مصرف و عوارض مصرف قرص ویتامین آ (Vitamin A)


موارد مصرف و عوارض قرص ویتامین B۱

موارد مصرف و عوارض قرص ای – زاویت ۴۰۰ ( e- Zavit ۴۰۰)

 

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

http://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

فواید قرص ویتامین d3 در بارداری

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

فواید قرص ویتامین d3 در بارداری
فواید قرص ویتامین d3 در بارداری
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *