عوارض کلونازپام در شیردهی

قرص کلونازپام Clonazepam یکی از داروهایی است که برای کنترل تشنج تجویز ی شود. این دارو علاوه بر مزیت هایی که دارد، عوارضی را نیز به همراه دارد.

تجاری : کلونوپین Klonopin عمومی : کلونازپام Clonazepamکلونازپام برای پیشگیری و کنترلتشنج استفاده می شود. این دارو به عنوان داروی ضد تشنج یا ضد صرع شناخته می شود. به علاوه کلونازپام برای درمان حملات هراس تجویز می شود. این دارو با آرام کردن مغز و عصب ها تاثیر می گذارد. کلونازپام به گروهی از داروها به بنزودیازپین ها benzodiazepine تعلق دارد.

قبل از شروع مصرف دارو راهنمای مصرف را با دقت مطالعه کنید و در هر مورد سوالی داشتید حتما از پزشک بپرسید. کلونازپام خوراکی است و باید درست طبق دستور پزشک مصرف شود، معمولا 2 تا 3 بار در روز. میزان مصرف دارو براساس شرایط پزشکی، سن و سال و واکنش بدن به درمان متفاوت خواهد بود. برای کودکان نیز میزان مصرف دارو براساس وزن خواهد بود. سالمندان معمولا با میزان کمتری مصرف دارو را شروع می کنند تا خطر بروز عوارض جانبی کاهش پیدا کند. میزان مصرف خود را افزایش ندهید، تعداد وعده های مصرفی را افزایش ندهید و یا دارو را از مدت توصیه شده مصرف نکنید. کلونازپام را به طور مرتب مصرف کنید تا بیشترین منفعت را از آن دریافت کنید. برای اینکه مصرف دارو را فراموش نکنید، هر روز در یک زمان خاص دارو را مصرف کنید. مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید. قطع ناگهانی مصرف کلونازپام باعث می شود برخی شرایط بدتر شوند. برای توقف مصرف دارو لازم است میزان مصرف به تدریج کاهش پیدا کرده و مصرف دارو متوقف شود. داروی کلونازپام ممکن است باعث بروز واکنش های ترک شود، به ویژه اگر به طور منظم و برای مدت طولانی یا به میزان زیاد مصرف شده باشد. در این موارد اگر مصرف دارو را به طور ناگهانی متوقف کنید، علائم ترک دارو (مانند تشنج، تغییرات خلقی و روحی، لرز، گرفتگی معده یا گرفتگی عضلات) بروز می کنند. برای پیشگیری از علائم ترک، پزشک میزان مصرف را به تدریج کاهش خواهد داد. برای جزئیات با پزشک مشورت کنید و هر گونه نشانه ای را به پزشک اطلاع دهید. زمانی که دارو برای مدت طولانی مصرف می شود، ممکن است اثر بخشی خوبی نداشته باشد. اگر اثربخشی دارو کم شده حتما به پزشک اطلاع دهید. گرچه کلونازپام به درمان بسیاری از بیمارها کمک می کند، اما گاهی ممکن است باعث اعتیاد شود. اگر دچار اعتیاد به مواد مخدر باشید (سوء مصرف مواد مخدر یا الکل) خطر بروز این اعتیاد خواهد شد. دارو را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید تا خطر بروز اعتیاد کاهش پیدا کند. برای جزئیات با پزشک مشورت کنید. اگر دچار انواع مختلف اختلالات تشنج باشید، زمان شروع مصرف کلونازپام ممکن است تشنج های شما بدتر شوند. در صورت بروز این مشکل حتما به پزشک اطلاع دهید. ممکن است لازم شود پزشک میزان مصرف دیگر داروهایتان را تغییر دهد تا تشنج ها را کنترل کند. در صورتی که شرایط تداوم پیدا کرده یا بدتر شدند، به پزشک اطلاع دهید.

برخی عوارض مربوط به کلونازپام عبارتند از :

عوارض کلونازپام در شیردهی

در صورتی که هر یک از این عوارض تداوم پیدا کرده یا بدتر شدند، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. به یاد داشته باشید که پزشک با علم به اینکه مزیت های کلونازپام برای شما از خطرات و عوارض آن است، این دارو را تجویز کرده است. بسیاری از افراد بدون هیچ عارضه جانبی کلونازپام مصرف می کنند.تعداد کمی از افرادی که بنا به دلایلی داروهای ضد تشنج مصرف می کنند (دلایل و شرایطی مانند صرع، اختلال دو قطبی یا درد)، ممکن است دچار افسردگی شوند، به خودکشی فکر کنند یا اقدام به خودکشی کنند و یا سایر مشکلات روحی و روانی را تجربه کنند. در صورت مشاهده هر گونه تغییر ناگهانی یا غیر عادی در خلق و خو، افکار یا رفتار فرد مصرف کننده از کلونازپام به پزشک اطلاع دهید، تغییراتی مانند گیجی، مشکل در حافظه، علائم افسردگی، فکر یا اقدام به خودکشی، آسیب رساندن به خود.

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض نادر اما جدی کلونازپام بلافاصله به پزشک اطلاع دهید:

برخی عوارض خیلی جدی کلونازپام عبارتند از تنفس آهسته یا سطحی که در صورت بروز آن بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.واکنش حساسیتی به کلونازپام به ندرت بروز می کند، اما به هرحال در صورت مشاهده علائم واکنش حساسیتی بلافاصله به پزشک اطلاع دهید، علائم واکنش حساسیتی به کلونازپام عبارتند از: جوش های پوستی، خارش یا التهاب (به ویژه در صورت، زبان و گلو)، خواب آلودگی شدید و مشکل تنفسی.موارد اشاره شده لیست کامل عوارض جانبی کلونازپام نیستند. در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی دیگر که در اینجا به آنها اشاره نشده، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

قبل از شروع مصرف کلونازپام اگر به این دارو یا هر داروی بنزودیازپین دیگر (مانند دیازپام و لورازپام) یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، حتما به پزشک اطلاع دهید. کلونازپام ممکن است حاوی ترکیبات غیر فعالی است که ممکن است باعث بروز واکنش های حساسیتی یا مشکلات دیگر شود. برای جزئیات با پزشک مشورت کنید. قبل از شروع مصرف کلونازپام سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک معالج قرار دهید، به ویژه اگر دچار هر یک مشکلات و بیماری های زیر بوده اید:

کلونازپام ممکن است باعث خواب آلودگی یا سرگیجه شود. الکل یا ماری جوانا خواب آلودگی و سرگیجه را بدتر می کنند. از رانندگی یا انجام هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد، اجتناب کنید تا اینکه هوشیاری کامل را به دست آورید.قبل از انجام هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که در حال مصرف چه داروهایی هستید (داروهای با نسخه یا بدون نسخه).

در مورد کودکان تاثیرات جسمی، روحی و رفتاری دارو شخص هستند و ممکن است تا سال ها بعد از مصرف دارو مشاهده نشوند. بنابراین در مورد خطرات و مزیت های درمان با کلونازپام با پزشک مشورت کنید.

سالمندان ممکن است نسبت به عوارض کلونازپام حساسیت بیشتری داشته باشند، به ویژه خواب آلودگی و گیجی. این عوارض خطر افتادن فرد را افزایش می دهد.

در دوران بارداری کلونازپام تنها در صورت نیاز باید مصرف شود. این دارو ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب بزند. از آنجایی که تشنج درمان نشده شرایط خیلی جدی است که ممکن است هم به نوزاد و هم به مادر آسیب بزند، مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید.اگر قصد باردار شدن دارید یا در زمان مصرف این دارو باردار شده یا فکر می کنید که باردار شده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و در مورد مزیت ها و خطرات مصرف کلونازپام در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.

کلونازپام وارد شیر مادر شده و می تواند تاثیرات ناخوشایندی بر روی مادر و نوزاد داشته باشد. قبل از شیردهی به نوزاد در مورد مصرف قرص کلونازپام با پزشک مشورت کنید. هشدارمصرف کلونازپام با داروهای مخدر (مانند کدوئین و هیدروکودون) خطر بروز عوارض جانبی خیلی جدی را افزایش می دهد و حتی ممکن است باعث مرگ شود. برای کاهش خطر بروز این مشکل پزشک توصیه خواهد کرد کمترین میزان موثر کلونازپام را در کوتاه ترین دوره ممکن مصرف کنید. در صورت بروز هر یک از این عوارض خیلی جدی بلافاصله به پزشک اطلاع دهید:

بدانید : اقدامات فوری در زمان تشنج کودکان و نوزادان

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ seemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

روغن یکی از موادی است که در اکثر غذاهای خود استفاده می کنیم و یکی از سوالاتی که همیشه پرسیده می شود این است که روغن جامد بهتر است یا مایع که در ادامه به پرسش پاسخ داده می شود

در اين مقاله با عسل و دارچين، درمان کننده بسياری از بيماری ها آشنا می شويم

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

کلونازپام دارویی است که روی سلول های عصبی عمل می کند تا فعالیت الکتریکی غیر نرمال مغز را آرام کند بنابراین کلونازپام برای درمان تشنج استفاده می شود و به فرم قرص وجود دارد. کلونازپام برای کودکان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. بثورات جلدی از جمله عوارض پوستی کلونازپام محسوب می شود. مصرف کلونازپام در بارداری و شیردهی خطرناک است. بنابراین اگر قصد بارداری دارید با پزشک مشورت کنید.

قرص آهسته رهش: 1 و 2 میلی گرم

بالغین:

.5 میلی گرم کلونازپام روزانه سه بار تجویز می شود. در صورت نیاز می توان دوز کلونازپام را به تدریج تا 2 میلی گرم در روز افزایش داد.

کودکان:

عوارض کلونازپام در شیردهی

.1 تا .3 میلی گرم بر کیلوگرم کلونازپام به صورت روزانه در 2 تا 3 دوز نقسم تجویز می شود. در صورت نیاز می توان دوز کلونازپام را تدریجا به .1 تا .2 میلی گرم افزایش داد.

بالغین:

.5 میلی گرم کلونازپام سه بار در روز به طور خوراکی یا 1.5 میلی گرم کلونازپام قبل از خواب تجویز می شود.

تداخلات دارویی کلونازپام عبارت است از:

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

عوارض جانبی کلونازپام عبارت است از:

درسه جامع داروهای رسمی ایران- ایران فارما تالیف دکتر سعید شهراز- دکتر طاهره غازیانی

مرجع جامع داروهای ژنریک ایران با اقدامات پرستاری و مراقبت تالیف و ترجمه پوران سامی

داروهای ژنریک ایران تالیف دکتر رامین خدام

فارماکولوژی پایه و بالینی کاتزونگ

http://www.rxlist.com

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا) دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

دانشه فرزند: پزشکان، متخصصان و مادران از زیان هایی که مصرف دارو در هنگام بارداری برای جنین دارد کم و بیش آگاهی دارند، ولی به ضرر آن در دوران شیردهی کمتر توجه شده است. خوشبختانه تمام مادران در کشور ما پس از زایمان مایلند به نوزاد خود شیر بدهند، بنابراین اگر مادر دارویی مصرف کند، از راه شیر وارد بدن نوزاد می شود.

اگر شما دارویی مصرف می کنید، از راه شیر شما وارد بدن کودک تان می شود. در حقیقت سلول های پوششی غدد پستان مانند یک پرده بیولوژی عمل می کند. هر ماده شیمیایی و دارویی که شما مصرف می کنید، از روده ها جذب شده و وارد خون می شود و در شیرتان اثر می گذارد، ولی مقدار آن بستگی به مقدار غلظت آن ماده در خون و میزان محلول بودن در چربی دارد.

ید، برم، تیوراسیل، الکل، دیازپام، داروهای ضد تشنج (فنوباربیتون ها)، داروهای ضدانعقاد، قرص های پیشگیری از بارداری و آنتی بیوتیک ها داروهایی هستند که از طریق شیر مادر دفع می شوند.

اگر در دوران شیردهی از قرص های معمولی جلوگیری از بارداری استفاده می کنید، به علت وجود ماده استروژن در این قرص ها، مقدار شیر شما کم می شود و استروژن از شیر دفع می شود.

داروهای ضد سرطان

عوارض کلونازپام در شیردهی

مواد رادیواکتیو در این موارد، به طور موقتی باید شیردهی را متوقف کنید و قبل از شروع درمان، شیرخوار را با شیری که از قبل دوشیده شده تغذیه نمایید و تا زمان شیر دهی مجدد (تحت نظر پزشک)، شیر خود را بدوشید و دور بریزید.

لیتیم

برخی داروهای ضد تیروئید

داروهایی مانند قرص های ترکیبی جلوگیری از بارداری، استروژن، مدرهای تیازیدی و ارگومترین ممکن است ترشح شیر را کاهش دهند، بنابراین در صورت امکان داروهای دیگری را جایگزین نمایید.

با مصرف داروهای زیر احتمال یرقان در کودک شیرخوار افزایش می یابد و بعد از مصرف این داروها باید کودک تحت مراقبت قرار گیرد.

سولفویدها

کوتریموکسازول (تری متوپریم و سولفامتوکسازول)

فنسیدار (پریمتامین با سولفاکسین)

داپسون

داروهای زیر در دوزهایی که تجویز می شوند معمولا بدون خطر هستند، اما در صورت تجویز این داروها توسط پزشک باید شیرخوار نیز تحت مراقبت قرار گیرد.

مسکن ها دوره های کوتاه مدت مصرف استامینوفن، استیل سالیسیلیک اسید و ایبوپروفن

آنتی بیوتیک ها پنی سیلین، آمپی سیلین، گلوکز اسیلین، اریترومایسین

آنتی هیستامین ها

آنتی اسیدها

دیگوکسین

انسولین

برونکودیلاتورها (به عنوان مثال سالبوتامول)

کورتیکواستروئیدها

ضد انگل ها

کلروکین

داروهای ضد سل

مکمل های آهن، ید و ویتامین ها

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«شیردهی»
واقع در بخش
«نوزاد»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌ه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4. در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
21-219 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *