گیاه دارویی پایین آورنده قند خون

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

 

 

گیاه دارویی پایین آورنده قند خون

 

این یادداشت، اشاره ‌ای دارد به برخی از مهم‌ ترین گیاهان دارویی با خواص کاهش‌ دهندگی قند خون که گزارش‌ های بالینی و آزمایشگاهی معتبر مبنی بر موثر بودن آن ها موجود است و همچنین نگاهی می ‌اندازد به گیاهان دارویی که در طب سنتی ایران در درمان بیماری دیابت تجویز می ‌شوند.

 

1- پیاز و سیر

سیر از سبزی‌ هایی است که تاریخی بسیار کهن دارد. این گیاه حداقل 3 هزار سال در طب چین كاربرد داشته است.

 

پیاز نیز یكی از قدیمی ‌ترین گیاهان زراعی است كه از هزاران سال قبل به عنوان طعم ‌دهنده غذاها و همچنین دارو از آن استفاده می ‌شود. ‏ترکیبات فعال گوگردی مانند آلیل‌ پروپیل دی ‌سولفید موجود در پیاز و اکسیدآلیل دی‌ سولفید موجود در سیر نقش اصلی را در کاهش قندخون دارند.

 

پیاز و سیر باعث افزایش میزان انسولین در خون می ‌شوند. هر چقدر مصرف این مواد باشد، قند خون کاهش می ‌یابد. مصرف قرص ‌های سیر به میزان 24 میلی‌ گرم در روز به مدت 3 ماه، قند خون را مختصرا كاهش می ‌دهد.

 

گیاهان دارویی توسط بیماران دیابتی تحت هیچ شرایطی نباید بدون نظر تیم پزشکی مصرف شوند.

 

2- خیار تلخ

این میوه شبیه كدوی زگیل‌ دار است و در نواحی گرمسیر مانند آمازون، آفریقای‌ شرقی و آسیا رشد می‌ كند و در آمریكای‌ جنوبی به عنوان غذا و دارو كشت می ‌شود. میوه تازه آن به رنگ سبز است كه با رسیدن به رنگ نارنجی- زرد تبدیل می ‌شود.

 

تمام قسمت ‌های این میوه بسیار تلخ است. میوه خیار تلخ حاوی ماده ‌ای شبیه انسولین است و مصرف روزانه حدود 6 گرم شیره این گیاه به کاهش مختصر قندخون منجر می ‌شود.

 

3- شنبلیله

این گیاه بومی ‌ایران است و در نواحی ایران می‌ روید و به عنوان سبزی خوراکی کاشته ‌شده و مصرف می ‌شود.

 

تجویز 15 تا 5 گرم پودر دانه شنبلیله خیسانده در آب موجب کاهش قندخون ناشتا و بعد از غذا می‌ شود. پودر دانه شنبلیله علاوه بر کاهش مختصر قندخون باعث کاهش چربی ‌های خون نیز می ‌شود.

 

4- سیاه گیله

در ایران تنها یک گونه از قره ‌قات وجود دارد که آن هم در جنگل‌ های تالش و نواحی مرطوب رشد می‌ كند که در زبان محلی به آن سیاه گیله می ‌گویند. میوه آن را می ‌توان هم به صورت تازه و هم خشك شده مصرف كرد یا در تهیه انواع مرباها و دسرها به كار برد. برگ‌ های این گیاه در طب سنتی در درمان بیماری دیابت استفاده می‌ شود.

 

اثر ضددیابت یک بار مصرف عصاره این گیاه که اثری مشابه انسولین دارد، تا چند هفته در بدن باقی می ‌ماند. به علاوه این گیاه دارویی در پیشگیری از عوارض بلندمدت دیابت مانند عوارض قلبی- عروقی، عصبی، کلیوی و چشمی‌ تا حدی موثر است. عصاره آن به مقدار8 تا 16 میلی ‌گرم 3 بار در روز برای بیماران مبتلا به دیابت توصیه می ‌شود.

 

5- خار مریم

خار مریم اصالتا بومی ‌منطقه مدیترانه است. این گیاه امروزه در سراسر نقاط دنیا از اروپا تا آسیا و از آفریقا تا آمریکای شمالی گسترده شده است. این گیاه دارویی موجب افزایش حساسیت سلول‌ ها به انسولین و کاهش قندخون می ‌شود. ماده موثر آن سیلی مارین دارد که تجویز آن به مقدار 2 میلی ‌گرم 3 بار در روز موجب کاهش مختصر قندخون ناشتا و هموگلوبین HbA1C و چربی ‌های خون می‌ شود.

 

6- هندوانه ابوجهل

هندوانه ابوجهل یا خربزه روباه یکی از گیاهان دارویی متعلق به خانواده خیارها و کدوها است. این گیاه بومی ‌ایران بوده و در نواحی جنوبی کشور و مناطقی مانند جنوب استان خراسان یافت می ‌شود. میوه این گیاه دارای گلوکوزید قابل ‌تبلوری با طعم بسیارتلخ به کولوسنتین است. این گلوکوزید که به حالت متبلور و خالص به رنگ زرد است، در آب به نسبت 2 درصد حل می ‌شود و اگر هیدرولیز شود، گلوکز و ماده‌ ای به کولوسنتتین می ‌دهد.

 

در طب سنتی بسیاری از کشورها از جمله ایران تجویز میوه این گیاه جهت کاهش قند خون متداول است. میوه این گیاه بسیار سمی ‌است و مصرف مقدار زیاد آن باعث اسهال ‌خونی و درنهایت مرگ می‌ شود.

 

گیاه دارویی پایین آورنده قند خون

تجویز مقدار 1 میلی ‌گرم 3 بار در روز ماده موثر هندوانه ابوجهل به مدت 2 ماه در بیماران دیابتی نوع دوم، موجب كاهش مختصر میزان هموگلوبین HbA1C و قندخون ناشتا می ‌شود. تجویز این مقدار به مدت 2 ماه در این بیماران بدون هیچ ‌گونه عوارض جانبی گوارشی، كبدی و كلیوی است.

 

7- پسیلیوم یا اسفرزه

پسیلیوم یا اسفرزه، گیاهی از خانواده پلانتاجیناسه‌ آ و یک داروی ملین گیاهی است که از طریق جذب آب باعث حجیم‌ شدن محتویات روده شده و با افزایش حرکات دودی شکل باعث تخلیه مدفوع می‌ شود. مصرف پودر پسیلیوم به مقدار 1 گرم در روز و به مدت 8 هفته هموگلوبین HbA1C را مختصرا كاهش می‌ دهد.

 

8- عدس ‌الملک

این گیاه بومی ‌ایران است و در طب سنتی جهت کاهش قندخون بیماران دیابتی تجویز می‌ شود. با این حال مصرف روزانه پودر بذر گیاه به مقدار 15 میلی‌ گرم در روز به مدت 2 ماه اثر مفیدی بر قندخون نشان نداده است و فعلا اطلاعات علمی كافی در مورد اثرات این گیاه در دسترس نیست.

 

9- چای سبز

بسیاری از خواص چای سبز مربوط به ماده ‌ای به كاتچین است كه فعالیت آنتی ‌اكسیدانی آن بسیار بالا است. مصرف روزانه 5/1 گرم پودر چای سبز خشک موجب کاهش مختصر قندخون در بیماران دیابتی می‌ شود. مقدار توصیه ‌شده برای بیماران دیابتی مصرف 2 فنجان چای دم ‌کرده در روز است.

 

1- دم‌ كرده گزنه

ساقه این گیاه را پرزها و تارهای مخروطی ‌شكل پوشانده است كه در صورت لمس كردن ساقه به دست می ‌چسبد و پوست را می ‌گزد و تولید خارش و سوزش می‌ كند و شاید به همین دلیل آن را گزنه یده ‌اند. تخم آن نرم، ریز و تیره رنگ و مانند تخم‌ كتان است. قسمت مورد استفاده این گیاه برگ‌ های تازه، ریشه، شیره و دانه آن است.

 

گزنه در طب سنتی ایران به عنوان یك داروی كاهنده گلوكز خون معرفی شده است. عصاره برگ گزنه می ‌تواند یك نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قندخون و تخریب سلول ‌های پانكراس داشته باشد.

 

11 – کلپوره همدانی، مریم نخودی همدانی

استفاده از این گیاه به ‌طوری که در کتب دارویی قدیمی ‌آمده است به زمان‌ های دور نسبت داده می‌ شود. بقراط، دیوسکورید، پلین و جالینوس از این گیاه در آثار خود برده ‌اند. عصاره این گیاه محتوی مواد موثره زیره است. مصرف عصاره این گیاه به مقدار 125 میلی ‌گرم به ازای هر كیلوگرم وزن بدن به مدت 6 هفته قندخون را مختصرا كاهش می‌ دهد.

 

حرف آخر

در مجموع، مصرف گیاهان دارویی توسط بیماران دیابتی تحت هیچ شرایطی نباید بدون نظر تیم پزشکی انجام شود. این گیاهان دارویی نباید جایگزین داروهای ضددیابت یا انسولین در بیماران دیابتی شود چرا که اولا اثر این گیاهان بر کاهش قندخون خفیف است و ثانیا از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و ثالثا ممکن است با دیگر داروهای مورد استفاده بیماران تداخل داشته باشند. همچنین عوارض و اثرات مصرف طولانی مدت این گیاهان ناشناخته است. در حال حاضرهیچ‌ گونه توصیه ‌ای علمی ‌در ارتباط با مصرف آن ها وجود ندارد.

 

منبع:chamranhospital.ir

 


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .


1396 / 4 / 15 -1:4


1393 / 8 / 5 -9:38


1394 / 5 / 25 -8:15


1396 / 4 / 7 -11:29


1396 / 7 / 4 -12:44

گیاه دارویی پایین آورنده قند خون


1396 / 4 / 27 -12:4


1396 / 3 / 13 -1:9


1394 / 6 / 22 -1:2


1397 / 7 / 12 -12:3


1394 / 4 / 25 -9:7




با نحوه و چگونگی احیای قلبی آشنا شوید



 



درباره سلامت قلب بیاموزیم




آیا می توان استرس را اندازه گیری کرد !



 


 


 


 

به گزارش ایرنا، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در حاشیه این مراسم در گفت وگو با ایرنا افزود: این دارو پایین آورنده قند خون (به عنوان درمان کمکی در دیابت نوع دوم)، درمان حمایتی در بیماری های التهابی کبد، آسیب های کبدی و کبد چرب، پایین آورنده کلسترول و تری گلیسرید خون است. شمس علی رضا زاده گفت: اجزای این فرآورده دارویی شامل هر کپسول حاوی 3 میلی گرم عصاره خشک بذرگیاه خار مریم معادل با 24 میلی گرم سیلیمارین است. وی اضافه کرد: تاکنون منع مصرف خاصی برای این گیاه گزارش نشده، تنها در افرادی که دچار عارضه صفراوی هستند با مشورت پزشک مصرف شود. رضا زاده اظهار کرد: دیابت ، یک نوع اختلال در متابولیسم کربوهیدرات ، چربی و پروتئین است که با افزایش قند خون به صورت مزمن در بیمار همراه است. وی خاطرنشان کرد: این بیماری به دلیل عدم جذب سلولی قند خون، ناشی از کاهش ترشح انسولین یا مقاومت سلول های بدن در برابر انسولین ایجاد می شود. رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت: نتیجه کاربردی حاصل از سه تحقیق منجر به اخذ مجوز دارویی گیاهی با تجاری لیورسیل برای درمان بیماری دیابت توسط این پژوهشکده شد که امروز از آن رونمایی شده است. در تحقیقی که برای بررسی اثر درمانی عصاره گیاه خار مریم در کاهش مقاومت به انسولین و قند خون بیماران دیابتی غیروابسته به انسولین صورت گرفته، سطح قند خون ناشتا 3 درصد در مقایسه با گروه دارونما کاهش یافته است و همچنین 29 درصد هموگلوبین گلیکوزیله نسبت به شبه دارو کاهش نشان داده است. مصرف این دارو همچنین سطح تری گلیسیرین را در مقایسه با پیش از مطالعه 26 درصد و سطح آنزیم های کبدی را 23 درصد کاهش داده است. در تحقیق اثر درمانی عصاره بذر گیاه خارمریم بر قند خون بیماران دیابتی نوع دوم بر تعدادی از داوطبان انسولین درمانی مراجعه کننده به کلینیک غدد بیمارستان بقیه الله (عج) ؛ بررسی شد. در این تحقیق بر روی 6 نفر از بیماران دیابتی نوع دو به مدت 2 ماه کپسول 2 میلی گرمی داروی گیاهی سیلیمارین 3 بار در روز تجویز شد که نشان داد سطح قند خون ناشتا را 19 درصد، سطح قند خون دو ساعته را 23 درصد، سطح کلسترول خون را 18 درصد، سطح تری گلیسیرین را 24 درصد و سطح آنزیم های کبدی را 15 درصد کاهش داده است. 829/1535/ 675

علمی آموزشی

دارو گیاهی

دیابت

البرز

گیاه دارویی پایین آورنده قند خون

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

دیابت یا بیماری قند یکی از اختلالات سوخت و ساز در بدن است که در آن توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین رفته یا بدن در برابر انسولین مقاوم می شود، بنابراین انسولین نمی‌ تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. دیابت به دو نوع دیابت نوع یک (وابسته به انسولین) و دیابت نوع دو (غیر وابسته به انسولین) تقسیم می شود.

امروزه برای درمان دیابت از روش های مختلفی استفاده می شود، مصرف دارو های گیاهی یکی از بهترین روش های درمان دیابت است که عوارض جانبی به همراه ندارد.

ما در این مقاله از سایت کوکا فواید، خواص و طرز تهیه انواع نوشیدنی و دمنوش های گیاهی مفید برای کاهش قند خون و درمان دیابت نوع دو را برای شما ارائه گردآوری کرده ایم؛ با ما همراه باشید!

افراد مبتلا به دیابت باید جایگزین های شکر را پیدا کنند تا خطر ابتلا به افزایش سطح گلوکز خون را کاهش دهند. یک تحقیق نشان داده که نوشیدنی دارچین و عسل، قند خون را کاهش داده و به درمان دیابت کمک می کند، علاوه بر این دارچین و عسل برای کاهش کلسترول بالای خون در افراد دیابتی مفید است.

طرز تهیه و روش مصرف

گیاه دارویی پایین آورنده قند خون

دو قطعه چوب دارچین را بردارید و در یک لیوان آب جوش بیندازید، بگذارید 15 دقیقه بماند تا دم بکشید. از صافی رد کنید و یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی به آن اضافه کرده و هر روز بنوشید.

احتیاط

تحقیقات در ایران نشان داده که زیاده روی در مصرف عسل طبیعی هم می تواند باعث افزایش قند خون شود.

محققان می گویند که برگ نعناع یکی از بهترین گیاهان دارویی برای کاهش قند خون و درمان دیابت نوع دو می باشد. در واقع نعناع با اثر بر روی پانکراس تولید انسولین را افزایش داده و باعث کاهش قند خون می شود.

طرز تهیه و روش مصرف

یک قاشق چای خوری نعناع خشک شده را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد،
2 قاشق غذاخوری عسل طبیعی به آن اضافه کنید و هر روز در صبح ناشتا بنوشید.

چای و دمنوش جینسینگ حساسیت به انسولین را کاهش داده و یکی از بهترین دارو های گیاهی برای کاهش قند خون و درمان دیابت نوع 2 محسوب می شود.

طرز تهیه و روش مصرف

ریشه جینسنگ را بردارید و 3 گرم از آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد، از صافی رد کنید و هر روز این دمنوش را استفاده کنید.

زنجبیل یکی از بهترین دارو های گیاهی و طبیعی برای افزایش تولید انسولین، کاهش قند خون و در نتیجه درمان دیابت شناخته می شود. گفته می شود که مصرف زنجبیل میزان قند خون را تا 35٪ کاهش داده و تولید انسولین را تا 1٪ افزایش می دهد.

طرز تهیه و روش مصرف

یک بند انگشت ریشه زنجبیل تازه را برداشته و پوست آن را جدا کنید و در یک لیوان آب جوش بیندازید، بگذارید 15 دقیقه بماند تا دم بکشد سپس یک قاشق چای خوری عسل طبیعی به آن اضافه کرده و هر روز بنوشید.

یکی از بهترین دمنوش ها برای کاهش گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، دمنوش تخم کتان است.

طرز تهیه و روش مصرف

تخم کتان را پودر کنید و با یک قاشق چای خوری پودر دارچین به یک لیوان آب گرم اضافه کنید، بگذارید 1 دقیقه بماند تا دم بکشد، برای بهتر شدن طعم یک قاشق چای خوری عسل طبیعی به آن اضافه کنید. این دمنوش را هر روز بنوشید.

گزنه یکی از بهترین گیاهان دارویی برای سم زدایی بدن است که می تواند به درمان دیابت نوع 1 کمک کند. تحقیقات نشان داده که گزنه باعث افزایش تولید انسولین در پانکراس شده و در نتیجه با کاهش گلوکز و قند خون به درمان دیابت کمک می کند.

طرز تهیه و روش مصرف

یک قاشق غذا خوری برگ خشک شده گزنه را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 15 دقیقه بماند تا دم بکشد، از صافی رد کنید و در صورت تمایل به یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید. این دمنوش را هر روز استفاده کنید.

تحقیقات نشان داده افراد دیابتی که به مدت 8 هفته بعد از هر وعده ی غذایی چای و دمنوش بابونه استفاده کرده اند، کاهش قابل توجهی در میزان A1c، کلسترول و تری گلیسیرید خون و افزایش میزان انسولین خون داشته اند.

بابونه به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد، باعث کاهش مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و در نتیجه کاهش قند خون می شود.

طرز تهیه و روش مصرف

دو قاشق چای خوری گل بابونه تازه یا خشک را در یک قوری آب جوش با دمای 8 درجه سانتیگراد بریزید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد. از صافی رد کنید و با یک قاشق چای خوری عسل طبیعی ترکیب کنید و روزی 3 بار بعد از هر وعده ی غذایی بنوشید.

محققان می گویند که گل قاصدک می تواند باعث کاهش میزان گلوکز خون شده و علائم دیابت را کاهش دهد.

طرز تهیه و روش مصرف

1 گرم برگ‌ و ریشه خشک گل قاصدک را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید 15 دقیقه بماند تا دم بکشد، از صافی رد کنید و این دمنوش را روزی 3 بار بنوشید.

چای سبز به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و پلی فنول هایی که دارد به کاهش قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

طرز تهیه و روش مصرف

یک قاشق چای خوری برگ چای سبز را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد، از صافی رد کنید و اگر دوست دارید با یک قاشق چای خوری عسل طبیعی ترکیب کنید و روزی 2 تا 3 باز بنوشید.

برگ های گل ختمی حاوی مقادیر بالای فرولیک اسید هستند که با افزایش انسولین به کاهش قند خون کمک می کند، نوشیدنی گل ختمی یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان دیابت نوع دو محسوب می شود.

طرز تهیه و روش مصرف

برگ های گل ختمی را تمیز بشویید و با یک لیوان آب در مخلوط کن بریزید تا ترکیب شود، به مدت 8 روز صبح ناشتا یک قاشق غذا خوری از این ترکیب را به یک لیوان آب اضافه کنید و بنوشید.

مقادیر بالای فیبر موجود در بامیه با کاهش قند خون می تواند به پیشگیری و درمان دیابت کمک کند، در واقع بامیه حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و با افزایش تولید انسولین در پانکراس باعث قند خون بالا می شود.

طرز تهیه و روش مصرف

پنج عدد بامیه متوسط را حلقه حلقه ببرید، یک فنجان برنج را با مقداری آب بپزید و سپس از صافی رد کنید و در یک لیوان بریزید، قطعات بامیه را به آن اضافه کرده و بگذارید یک شب در دمای محیط بماند. هر روز صبح این نوشیدنی را به صورت ناشتا بنوشید.

موز سبز یا نارس دارای مقادیر بالای پکتین و نشاسته است که از افزایش قند خون بعد از غذا جلوگیری می کند.

گیاه دارویی پایین آورنده قند خون

طرز تهیه و روش مصرف

یک موز سبز را پوست کنده و 2 دقیقه در آب جوش بیندازید، از صافی رد کنید و آن را با یک لیوان آب در مخلوط کن بریزید و بگذارید تا خون مخلوط شود. هر روز صبح ناشتا و بعد از هر وعده ی غذایی این نوشیدنی را استفاده کنید.

داشتن یک رژیم غذایی سالم برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 ضروری می باشد، تحقیقات نشان داده که مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و اسفناج سطح گلوکز خون را کاهش و تولید انسولین را افزایش می دهد.

طرز تهیه و روش مصرف

1 فنجان کلم بروکلی را با  1.5 فنجان آناناس تازه، 1 عدد موز رسیده، 1 فنجان اسفناج تازه و یک لیوان شیر بادام یا آب در مخلوط کن بریزید و خوب ترکیب کنید، این اسموتی را هر روز استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

تحقیقات نشان داده که مصرف آلوئه ورا قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

طرز تهیه و روش مصرف

یک برگ آلوئه ورا را بشویید و ژل آن را جدا کنید، ژل آلوئه ورا را با آب یک لیمو ترش تازه یا یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی و مقداری آب در مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید، این نوشیدنی را هر روز استفاده کنید.

نوشیدنی حاصل از ترکیب تخم گشنیز، تخم شنبلیله، رازیانه، زیره سبز و پودر زردچوبه که به ترکیب آیورودا یده می شود به کاهش قند خون کمک رده و با افزایش تولید انسولین به درمان دیابت کمک می کند.

طرز تهیه و روش مصرف

یک قاشق چای خوری پودر تخم گشنیز، پودر تخم شنبلیله، پودر رازیانه، پودر زیره سبز و پودر زردچوبه را با هم ترکیب کرده و به یک لیوان آب اضافه کنید و هر روز دو بار قبل از صبحانه و شام استفاده کنید. بعد از 3 روز حتما سطح انسولین و گلوکز خون خود را بررسی کنید.

منابع : brightside – diabetesmealplans – livestrong

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

محل لینک سایت شما – مجله اینترنتی ریموژ

آيا گياهان دارويي كاهش‌دهنده قند خون را مي‌شناسيد، نكته مهم اين كه اين گياهان دارويي نبايد جايگزين داروهاي ضدديابت يا انسولين در بيماران ديابتي شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماسال، يازده گياه دارويي كه سبب پايين آمدن قند خون مي شوند را بشناسيد .

۱-    پياز و سير
سير از سبزي‌ هايي است كه تاريخي بسيار كهن دارد. اين گياه حداقل ۳ هزار سال در طب چين كاربرد داشته است.پياز نيز يكي از قديمي ‌ترين گياهان زراعي است كه از هزاران سال قبل به عنوان طعم ‌دهنده غذاها و همچنين دارو از آن استفاده مي ‌شود.

‏تركيبات فعال گوگردي مانند آليل‌ پروپيل دي ‌سولفيد موجود در پياز و اكسيدآليل دي‌ سولفيد موجود در سير نقش اصلي را در كاهش قندخون دارند.پياز و سير سبب افزايش ميزان انسولين در خون مي ‌شوند. هر چقدر مصرف اين مواد بيشتر باشد، قند خون بيشتر كاهش مي ‌يابد.  مصرف قرص ‌هاي سير به ميزان ۲۴۰۰ ميلي‌ گرم در روز به مدت ۳ ماه، قند خون را مختصرا كاهش مي ‌دهد. گياهان دارويي توسط بيماران ديابتي تحت هيچ شرايطي نبايد بدون نظر تيم پزشكي مصرف شوند.

۲-    خيار تلخ
اين ميوه شبيه كدوي زگيل‌ دار است و در نواحي گرمسير مانند آمازون، آفريقاي‌ شرقي و آسيا رشد مي‌ كند و در آمريكاي‌ جنوبي به عنوان غذا و دارو كشت مي ‌شود. ميوه تازه آن به رنگ سبز است كه با رسيدن به رنگ نارنجي- زرد تبديل مي ‌شود. تمام قسمت ‌هاي اين ميوه بسيار تلخ است.  ميوه خيار تلخ حاوي ماده ‌اي شبيه انسولين است و مصرف روزانه حدود ۶۰ گرم شيره اين گياه به كاهش مختصر قندخون منجر مي ‌شود.

گیاه دارویی پایین آورنده قند خون

۳-    شنبليله
اين گياه بومي ‌ايران است و در بيشتر نواحي ايران مي‌ رويد و به عنوان سبزي خوراكي كاشته ‌شده و مصرف مي ‌شود. تجويز ۱۵ تا ۵۰ گرم پودر دانه شنبليله خيسانده در آب سبب كاهش قندخون ناشتا و بعد از غذا مي‌ شود.  پودر دانه شنبليله علاوه بر كاهش مختصر قندخون سبب كاهش چربي ‌هاي خون نيز مي ‌شود.

۴-     سياه گيله
در ايران تنها يك گونه از قره ‌قات وجود دارد كه آن هم در جنگل‌ هاي تالش و نواحي مرطوب رشد مي‌ كند كه در زبان محلي به آن سياه گيله مي ‌گويند.  ميوه آن را مي ‌توان هم به صورت تازه و هم خشك شده مصرف كرد يا در تهيه انواع مرباها و دسرها به كار برد. برگ‌ هاي اين گياه در طب سنتي در درمان بيماري ديابت استفاده مي‌ شود. اثر ضدديابت يك بار مصرف عصاره اين گياه كه اثري مشابه انسولين دارد، تا چند هفته در بدن باقي مي ‌ماند.  به علاوه اين گياه دارويي در پيشگيري از عوارض بلندمدت ديابت مانند عوارض قلبي- عروقي، عصبي، كليوي و چشمي‌ تا حدي موثر است. عصاره آن به مقدار۸۰ تا ۱۶۰ ميلي ‌گرم ۳ بار در روز براي بيماران مبتلا به ديابت پيشنهاد مي ‌شود.

۵-     خار مريم
خار مريم اصالتا بومي ‌منطقه مديترانه است. اين گياه امروزه در سراسر نقاط دنيا از اروپا تا آسيا و از آفريقا تا آمريكاي شمالي گسترده شده است.
اين گياه دارويي سبب افزايش حساسيت سلول‌ ها به انسولين و كاهش قندخون مي ‌شود.  ماده موثر آن سيلي مارين دارد كه تجويز آن به مقدار ۲۰۰ ميلي ‌گرم ۳ بار در روز سبب كاهش مختصر قندخون ناشتا و هموگلوبين HbA1C و چربي ‌هاي خون مي‌ شود.

۶-     هندوانه ابوجهل
هندوانه ابوجهل يا خربزه روباه يكي از گياهان دارويي متعلق به خانواده خيارها و كدوها است. اين گياه بومي ‌ايران بوده و در نواحي جنوبي كشور و مناطقي مانند جنوب استان خراسان يافت مي ‌شود.  ميوه اين گياه داراي گلوكوزيد قابل ‌تبلوري با طعم بسيارتلخ به كولوسنتين است. اين گلوكوزيد كه به حالت متبلور و خالص به رنگ زرد است، در آب به نسبت ۲۰ درصد حل مي ‌شود و اگر هيدروليز شود، گلوكز و ماده‌ اي به كولوسنتتين مي ‌دهد. در طب سنتي بسياري از كشورها از جمله ايران تجويز ميوه اين گياه جهت كاهش قند خون متداول است. ميوه اين گياه بسيار سمي ‌است و مصرف مقدار بسيار آن سبب اسهال ‌خوني و درنهايت مرگ مي‌ شود. تجويز مقدار ۱۰۰ ميلي ‌گرم ۳ بار در روز ماده موثر هندوانه ابوجهل به مدت ۲ ماه در بيماران ديابتي نوع دوم، سبب كاهش مختصر ميزان هموگلوبين HbA1C و قندخون ناشتا مي ‌شود.  تجويز اين مقدار به مدت ۲ ماه در اين بيماران بدون هيچ ‌گونه عوارض جانبي گوارشي، كبدي و كليوي است.

۷-    پسيليوم يا اسفرزه
پسيليوم يا اسفرزه، گياهي از خانواده پلانتاجيناسه‌ آ و يك داروي ملين گياهي است كه از طريق جذب آب سبب حجيم‌ شدن محتويات روده شده و با افزايش حركات دودي شكل سبب تخليه مدفوع مي‌ شود. مصرف پودر پسيليوم به مقدار ۱۰ گرم در روز و به مدت ۸ هفته هموگلوبين HbA1C را مختصرا كاهش مي‌ دهد.

۸-     عدس ‌الملك
اين گياه بومي ‌ايران است و در طب سنتي جهت كاهش قندخون بيماران ديابتي تجويز مي‌ شود. با اين حال مصرف روزانه پودر بذر گياه به مقدار ۱۵۰۰ ميلي‌ گرم در روز به مدت ۲ ماه اثر مفيدي بر قندخون نشان نداده است و فعلا اطلاعات علمي كافي در مورد اثرات اين گياه در دسترس نيست.

۹-    چاي سبز
بسياري از خواص چاي سبز مربوط به ماده ‌اي به كاتچين است كه فعاليت آنتي ‌اكسيداني آن بسيار بالا است. مصرف روزانه ۵/۱ گرم پودر چاي سبز خشك سبب كاهش مختصر قندخون در بيماران ديابتي مي‌ شود. مقدار پيشنهاد ‌شده براي بيماران ديابتي مصرف ۲ فنجان چاي دم ‌كرده در روز است.

۱۰-     دم‌ كرده گزنه
ساقه اين گياه را پرزها و تارهاي مخروطي ‌شكل پوشانده است كه در صورت لمس كردن ساقه به دست مي ‌چسبد و پوست را مي ‌گزد و توليد خارش و سوزش مي‌ كند و شايد به همين سبب آن را گزنه يده ‌اند.  تخم آن نرم، ريز و تيره رنگ و مانند تخم‌ كتان است. قسمت مورد استفاده اين گياه برگ‌ هاي تازه، ريشه، شيره و دانه آن است. گزنه در طب سنتي ايران به عنوان يك داروي كاهنده گلوكز خون معرفي شده است.  عصاره برگ گزنه مي ‌تواند يك نقش حفاظتي در برابر افزايش ميزان قندخون و تخريب سلول ‌هاي پانكراس داشته باشد.

۱۱-     كلپوره همداني، مريم نخودي همداني
استفاده از اين گياه به ‌طوري كه در كتب دارويي قديمي ‌آمده است به زمان‌ هاي دور نسبت داده مي‌ شود. بقراط، ديوسكوريد، پلين و جالينوس از اين گياه در آثار خود برده ‌اند. عصاره اين گياه محتوي مواد موثره زيره است. مصرف عصاره اين گياه به مقدار ۱۲۵ ميلي ‌گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن به مدت ۶ هفته قندخون را مختصرا كاهش مي‌ دهد.

توجه:
در مجموع، مصرف گياهان دارويي توسط بيماران ديابتي تحت هيچ شرايطي نبايد بدون نظر تيم پزشكي انجام شود.

اين گياهان دارويي نبايد جايگزين داروهاي ضدديابت يا انسولين در بيماران ديابتي شود چرا كه اولا اثر اين گياهان بر كاهش قندخون خفيف است و ثانيا از فردي به فرد ديگر متفاوت بوده و ثالثا ممكن است با ديگر داروهاي مورد استفاده بيماران تداخل داشته باشند. همچنين عوارض و اثرات مصرف طولاني مدت اين گياهان ناشناخته است. در حال حاضرهيچ‌ گونه پيشنهاد ‌اي علمي ‌در ارتباط با مصرف آن ها وجود ندارد.

منبع:جام نيوز

انتهای پیام/

[] []

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *