کمبود کارگر در ژاپن

کمبود کارگر در ژاپن
کمبود کارگر در ژاپن

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

کمبود کارگر در ژاپن

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

مجلس ژاپن قانون جنجالی را تائید کرده که به موجب آن به صدها هزار خارجی امکان ورود به بازار کار این کشور داده می‌شود.

ژاپن با کمبود نیروی کار مواجه است و تصویب این قانون برای کاستن از مشکلات این کشور صورت گرفته است.

از ماه آوریل سال آینده، اتباع خارجی خواهند توانست در بخش‌های ساختمان‌سازی، کشاورزی و پرستاری مشغول کار شوند.

ژاپن به طور سنتی دید مثبتی نسبت به مهاجرت نداشته اما دولت این کشور اکنون می‌گویند به خاطر سالخورده شدن جمعیت ژاپن، کشور به نیروی کار خارجی نیاز دارد.

طبق سیستم جدید نزدیک به ۳۰۰ هزار نیروی کار خارجی در ژاپن به کار گرفته خواهند شد.

طبق قانون جدید دو نوع ویزای جدید صادر خواهد شد. کارگران دسته اول در صورتی که مهارت کاری داشته باشند و زبان ژاپنی در حد نیاز بدانند، ویزای تا ۵ سال دریافت خواهند کرد.

کارگران با مهارت بالاتر و بیشتر ویزای دسته دوم را دریافت خواهند کرد که این افراد در نهایت خواهند توانست اقامت ژاپن را بگیرند.

مخالفان قانون جدید می‌گویند ورود کارگران خارجی باعث کاستن از دستمزدها و در نهایت سوء استفاده از نیروی کار خارجی می‌شود.

بخش تجارت و صنعت ژاپن از مدت‌ها پیش خواهان تغییر در سیاست مهاجرتی برای استخدام نیروی کار خارجی بوده است.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن گفته است قانون جدید به معنای تغییر در سیاست مهاجرتی ژاپن نیست و ژاپن تنها خارجی‌هایی را می‌پذیرد که “تخصص‌های خاصی را داشته باشند و بتوانند فورا نیازهای کشور در بخش‌هایی که کمبود کارگر دارد را تامین کنند.”

جمعیت ژاپن از سال ۲۰۰۸ میلادی سال به سال کم شده و این روند ادامه داشته است. طبق گزارش‌ها، تا نیم قرن دیگر، حدود ۴۰ درصد جامعه بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت. نرخ زادوولد هم در این کشور هر سال کمتر می‌شود.

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

کمبود کارگر در ژاپن

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

روز جمعه، ۱۱ آبان (۲ نوامبر) هیئت دولت ژاپن پیش‌نویس لایحه مهاجرتی جدیدی را تصویب کرد که حاوی تسهیلات بیشتری برای پذیرش کارگر خارجی است

این لایحه به زودی برای بررسی و رای‌گیری در پارلمان مطرح خواهد شد و پس از تصویب، امکان آن را فراهم خواهد آورد تا برای رفع کمبود شدید نیروی کار، از کارگران خارجی استفاده بیشتری بشود. تاکید این لایحه بر تسهیلات ورود و استخدام نیروی کار ماهر و نیمه ماهر است.

با افزایش طول عمر همراه به ارتقاء سطح دانش مردم ژاپن، بعضی از بخش‌های تولیدی و خدماتی این کشور در تامین نیروی کار مورد نیاز با مشکل مواجه هستند. این مشکل می‌تواند سلامت اقتصاد ژاپن را به مخاطره اندازد.

به طور سنتی، جامعه ژاپن از پذیرش مهاجر مگر به صورت کارگران موقت اکراه داشته و بر همگونی قومی جمعیت این کشور تاکید نهاده اما با ظهور آثار منفی کمبود کارگر بر اقتصاد ژاپن، تغییر در این نگرش ضرورت یافته است.

+ دولت ژاپن لایحه جدید پذیرش کارگران مهاجر را اعلام کرد

+ معتبرترین گذرنامه؛ کاهش قدرت پاسپورت ایران، ژاپن صدرنشین

در لایحه جدید، دو نوع ویزای ورود برای کارگران خارجی پیش‌بینی شده که براساس نوع تخصص، برای متقاضیان صادر خواهد شد. هنوز جزئیات این لایحه منتشر نشده اما گفته می‌شود که بخش‌های اقتصادی متعددی، از کشاورزی و ساختمان گرفته تا هتلداری از آن منتفع خواهند شد.

ناکاشی یاماشیتا، وزییر دادگستری گفته است که برای پذیرش مهاجر رقم مشخصی در نظر گرفته نشده اما رسانه‌های ژاپنی نوشته‌اند که طی چند سال آینده، پانصدهزار کارگر نیمه ماهر در این کشور پذیرفته خواهند شد. در چنین صورتی، تعداد کارگران مهاجر که در حال حاضر به حدود یک میلیون نفر می رسد، ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت و خارجیان حدود ۲ درصد نیروی کار ژاپن را تشکیل خواهند داد.

ویزای نوع اول برای کارگران نیمه ماهر و آشنا به زبان ژاپنی صادر می‌شود و به آنان اجازه داده خواهد شد تا اعضای خانواده خود را نیز برای اقامت پنج ساله همراه خود به ژاپن بیاورند.

ویزای نوع دوم خاص نیروی کار دارای مهارت بالاتر است. دریافت‌کنندگان این نوع ویژا می‌توانند خانواده خود را همراه داشته باشند و سرانجام مجوز اقامت در ژاپن برایشان صادر می‌شود.

درحال حاضر، کارفرمایان ژاپنی برای تامین نیاز به نیروی کار نیمه ماهر به سیستم “کارآموزی فنی” و استفاده از دانشجویان خارجی متوسل می‌شوند که از نظر مقامات دولتی، به معنی سوء استفاده از مفّرهای قانونی است.

از آنجا که حزب حاکم لیبرال دموکراتیک ژاپن از اکثریت لازم در پارلمان برخوردار است، انتظار می‌رود لایحه جدید بدون مواجهه با مشکل خاصی تصویب شود. با اینهمه، شینزو آبه، نخست وزیر، گفته است که تغییرات جدید به منزله “تغییری اساسی” در رویکرد دولت نسبت به موضوع مهاجرت نیست. ظاهرا آقای آبه نگران ناخرسندی اعضای محافظه‌کار حزب است که نسبت به هر نوع اقدام در تشویق مهاجرت خارجیان با تردید نگاه می‌کنند.

برخی از احزاب مخالف هم دولت را متهم کرده‌اند که لایحه جدید را بدون مطالعه کافی تدوین کرده و به مسایلی مانند نظارت دقیق بر متقاضیان به منظور جلوگیری از ورود مجرمان توجه لازم نداشته است.

با اینهمه، نظرسنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اکثر مردم ژاپن با پذیرش کارگران خارجی نیمه‌ماهر موافق هستند و بسیاری از آنان مهاجرت را برای سلامت اقتصاد این کشور لازم می‌دانند.

با کاهش فرصت‌های شغلی در ایران پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷، شماری از ایرانیان جویای کار برای کسب درمد به ژاپن رفتند که بسیاری از آنان، بدون توجه به میزان مهارتشان، به عنوان کارگر ساده و در مواردی، در شرایط دشوار به استخدام در آمدند. با افزایش تعداد متقاضیان، پیشنهادهایی برای سازماندهی اعزام متقاضیان و حمایت از آنان توسط نهادهای حکومتی مطرح شد اما به نتیجه مشخصی نرسید.

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

کمبود کارگر در ژاپن

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

دولت ژاپن برنامه‌ای را برای افزایش پذیرش کارگران نیمه‌ماهر خارجی اعلام کرده است.

روز جمعه، ٢٠ مهر (١٢ اکتبر)، سخنگوی دولت ژاپن پیش‌نویس لایحه‌ای را منتشر کرد که بر اساس آن، دولت این کشور به منظور جبران کمبود قابل توجه نیروی کار تسهیلاتی را برای استفاده از کار گران خارجی فراهم کرده است.

این برنامه به خصوص در صدد تامین نیروی کار مورد نیاز در بخش‌هایی مانند کشاورزی، پرستاری، ساختمان، هتلداری و کشتی‌سازی است.

براساس لایحه دولت، که با توجه به افزایش متوسط سن و کاهش نیروی کار آماده به اشتغال در ژاپن تدوین شده، به داوطلبانی که آموزش فنی بیشتری دیده باشند و در آزمون زبان ژاپنی موفق شوند اجازه داده می‌شود اعضای خانواده خود را نیز همراه بیاورند. این گروه از کارگران خارجی می‌توانند اجازه اقامت دایم در ژاپن را هم کسب کنند.

سخنگوی دولت ژاپن گفت که این لایحه “در اسرع وقت” به پارلمان تقدیم خواهد شد و ابراز امیدواری کرد که اجرای آن از ماه آوریل سال آینده میلادی آغاز شود.

+ معتبرترین گذرنامه؛ کاهش قدرت پاسپورت ایران، ژاپن صدرنشین

+ هکرها در ژاپن شصت میلیون دلار بیت‌کوین ‘دزدیدند’

+ ‘برنامه سفر نخست وزیر ژاپن به ایران لغو شده است’

ژاپن به طور سنتی در مورد پذیرش نیروی کار غیرماهر خارجی بسیار محتاط بوده و در حال حاضر هم موقعیت “شهروند خارجی مقیم” را صرفا برای خارجیان برخوردار از سطح بسیار بالای مهارت در نظر می‌گیرد. تنها استثنا در این مورد شهروندان ژاپنی‌تبار کشورهای آمریکایی جنوبی هستند.

دولت ژاپن تاکید کرده است که هدف از لایحه جدید تغییر اساسی در سیاست مهاجرتی این کشور نیست و انتظار نمی‌رود اجرای آن به ورود گسترده مهاجران منجر شود.

سخنگوی دولت گفته است که در نظر نیست که اقتصاد این کشور “به طور گسترده” به نیروی کار مهاجر متکی شود بلکه در این زمینه، محدودیت‌های لازم اعمال خواهد شد.

این لایحه در پاسخ به فشار شرکت‌های ژاپنی تدوین شده که خواستار تعدیل سیاست سختگرانه ضد مهاجرتی بوده‌اند. کمبود نیروی کار باعث شده است که نرخ بیکار در ژاپن از ٢.٥ درصد بالاتر نرود و برای هر ١٠٠ متقاضی شغل، بیش از ١٦٠ فرصت شغلی وجود داشته باشد.

دولت ژاپن رقم مشخصی را به عنوان “هدف” برای طرح جدید تعیین نکرده اما برخی رسانه‌های ژاپنی گفته‌اند که انتظار می‌رود تا سال ٢٠٢٥، بیش از نیم میلیون نیروی کار نیمه ماهر خارجی در این کشور مشغول به کار شود.

طبق آمار دولتی، در حال حاضر حدود یک میلیون و دویست و هشتاد هزار کارگر خارجی در این کشور مشغول به کار هستند که تقریبا دوبرابر تعداد آنها در یک دهه پیش است. البته بیش از ٤٥٠ هزار تن از این افراد همسران خارجی شهروندان ژاپنی، اقلیت کره‌ای ساکن در ژاپن و خارجیان ژاپنی‌تبار هستند.

حدود ٣٠٠ هزار تن دیگر نیز دانشجویان خارجی هستند که در طول تحصیل در ژاپن اجازه کار در این کشور را دارند اما پس از پایان تحصیلات به کشورهای خود باز خواهند گشت.

بسیاری از کارگران خارجی هم براساس توافق دوجانبه بین ژاپن و کشورهای آسیایی برای کار به این کشور اعزام شده‌اند.

در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی در ایران، وخامت اوضاع اقتصادی و کمبود فرصت های شغلی باعث شد تا تعدادی از کارجویان ایرانی برای کار به شکل‌های مختلف به ژاپن بروند اما معمولا در مشاغل غیرماهر و موقت مشغول کار شدند. در آن زمان، پیشنهادهایی در مورد مذاکره با ژاپن جهت پذیرش شهروندان ایرانی برای کار در آن کشور مطرح شد اما نتیجه موثری نداشت.

کمبود کارگر در ژاپن
کمبود کارگر در ژاپن
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *