کمبود ویتامین ای در طیور

کمبود ویتامین ای در طیور
کمبود ویتامین ای در طیور

متأسفیم! این صفحه وجود ندارد!

شرکت(زنجیره تولید و عرضه محصولات پروتئینی دیزباد) از نظر کلی به بخش های زیر طبقه بندی میگردد: 1- بخش پرورش و تولید مرغ مادر 2-بخش پرورش مرغ گوشتی 3- کارخانه دان 4- بخش تامین و فروش مرغ گوشتی5- بخش فروشگاه ها و فست فودهای مالکیتی شرکت

The Right Start Ensures The Performance

ویتامین­ ها از سهم اندک اما به شدت تاثیرگذاری در تغذیه حیوانات تک ­معده­ای برخوردار می ­باشند. این سهم برای خوک و طیور صنعتی در حدود 0.5 درصد وزنی و 1 تا 2 درصد هزینه تمام شده خوراک می­ باشد. افزودن ویتامین ­ها به خوراک طیور مازاد بر نیاز گله، در بسیاری از موارد راهگشا بوده اما در اغلب موارد به دلیل دانش کم و عدم تشخیص عامل بروز مشکلات در گله رخ داده و هزینه ­های قابل توجهی را به خود اختصاص می ­دهد. اهمیت تامین سطح مطلوب ویتامین­ ها در گله ­های مادر در مطالعات علمی متعددی تایید شده است اما در مورد اثرات تامین مازاد بر نیاز ویتامین­ ها اختلاف نظر بسیاری وجود دارد و تنها اثرات سودمند تامین مازاد بر نیاز ویتامین ­های E و D3 (به همراه ترکیبات هم خانواده آن) از نظر علمی تایید شده است. این اثر در مورد ویتامین E کاملا مشهود است و غلظت ­های بالای آن در جیره مرغ­ مادر، نه تنها سبب بهبود قابلیت جوجه­ درآوری و قدرت بقای جوجه ­ها می ­شود بلکه واجد اثرات مثبت بر توان ایمنی پرنده می­ باشد.

در مورد ویتامین A، اثرات نامطلوب به دلیل مصرف مازاد به کرات گزارش شده است که جدیدترین آن مربوط به تشدید پراکسیداسیون چربی­ های کبدی در گله­ های مادر گوشتی در اثر مصرف سطوح بالای 13000 واحد بین المللی در هر کیلوگرم خوراک است.

در مورد مکمل مازاد بر نیاز ویتامین K در گله ­های مادر، اثر قابل توجهی مشاهده نشده است و در مطالعه ه­ایی که توسط لاول و همکاران (1994) صورت گرفت، تنها اثر کمبود مختصر ویتامین K، افزایش زمان انعقاد خون بود.

در مورد بیوتین اغلب مطالعات در رابطه با کمبود آن بوده (کراونز و همکاران، 1944 و وایت هد و همکاران، 1985) که علایمی چون مشکلات پا، کاهش رشد و توان بقای جوجه و وزن پایین­ تر جوجه  گزارش شده است و تنها هارنر و همکاران (1979) نشان دادند که مصرف بیوتین مازاد می­ تواند سبب امتیاز بهتر پا از نظر ابتلا به زخم بالشتک پا (FPD) شود.کمبود ویتامین ای در طیور

مصرف مقادیر بالای ویتامین D (تا IU/Kg 5000) به طور قابل ملاحظه ­ای سبب افزایش وزن، کاهش نرخ بروز ریکتز، افزایش ذخیره فسفر تیبیا و کاهش تلفات در جوجه ­های گوشتی می ­شود.

در این میان گاه با وجود مکمل ­سازی جیره­ ها، علائم کمبود ویتامین ­ها مشاهده می ­شود. فارغ از مبحث تشخیص درست کمبود ویتامین ­ها و لزوم مکمل ­سازی آن که به نظر نیازمند بررسی موشکافانه در ایران است و بسیاری از موارد تجویز ویتامین ­ها به علت تشخیص نادرست است، مهم­ترین فاکتورهای موثر بر بروز کمبود ویتامین ­ها در گله شامل موارد زیر است:

1) کیفیت اقلام اصلی خوراک: با وجود اینکه در اغلب موارد ویتامین­ های موجود در اقلام اصلی خوراک منجمله ذرت، کنجاله سویا و غیره در نظر گرفته نمی ­شود اما نمی ­توان از سهم آنها در تامین نیاز مواد معدنی و ویتامین ­ها چشم پوشی کرد. در این ارتباط به عنوان مثال هنگامی که غلات در مرحله داشت دچار استرس سرمایی می ­شوند (اتفاقی که در مورد ذرت اکراین و گندم قزاق بسیار اتفاق می ­افتد)، ضمن افزایش رطوبت دانه برداشت شده، سطوح ویتامین­ ها به خصوص ویتامین E و کریپتوگزانتین دچار افت قابل توجهی می ­شود. در این رابطه، ارتباط بسیار نزدیکی بین دانسیته ذرت و مواد مغذی آن به ویژه ویتامین ­ها و انرژی وجود دارد و کاهش دانسیته نشانه افت این مواد مغذی است.

2) اثر عمل ­آوری و انبارداری: بخش قابل توجهی از ویتامین­ ها می­ تواند به دلیل انباردری یا عمل­ آوری نامناسب در خوراک یا پرمیکس نابود شود و لزوم مکمل­ سازی مازاد بر نیاز پرنده را اجتناب ناپذیر کند. عوامل مخرب ویتامین ­ها شامل رطوبت، فشار (پلت)، گرما، نور، اکسیداسیون-احیا، فساد اکسیداتیو چربی ­ها، عناصر معدنی کم نیاز، اسیدیته، اثرات متقابل با سایر ویتامین­ ها، آنزیم­ ها، نوع کریر مکمل و نوع افزودنی ­ها می ­باشد. در این ارتباط، رطوبت بیشترین اثر تخریبی را روی ویتامین­ های موجود در پرمیکس­ ها و مواد غذایی دارد و به عنوان مثال در مورد ویتامین A، سبب افزایش حساسیت آن به تخریب اسیداتیو می ­شود. اثر تخریبی اسیدها، بازها، کولین کلراید و عناصر معدنی صرفا در حضور رطوبت انجام می ­پذیرد. اثر منفی رطوبت روی ویتامین­ های موجود در مکمل خالص، پرمیکس­ ها و خوراک کامل ادامه پیدا می ­کند و با تخریب بخش قابل توجهی از ویتامین ­های حساس به رطوبت به ویژه اسیدفولیک (B9)، پریدوکسین، A و D3 می ­شود. این آسیب تا این حد جدی است که سطح ویتامین A پس از سه ماه در پرمیکس ویتامین که در شرایط مرطوب (رطوبت 15 درصد) نگهداری ­شود، از 100 به کمتر از 2 درصد افت می­ کند. این در حالی است که افت ویتامین A در مدت مشابه در پرمیکسی که در شرایط خشک نگهداری می ­شود، تنها 12 درصد است.

عامل اصطکاک جزو فاکتورهای تخریبی ویتامین ­های خالص است که کمتر مدنظر قرار می ­گیرد. اصطکاک با از بین بردن لایه محافظ (Coating) ویتامین ­های خالص سبب قرار گرفتن آنها در معرض تخریب می­ شود. فرآوری خوراک (پلت، اکسترود و اکسپند) و حضور عناصر معدنی از مهم­ ترین عوامل افزایش اصطکاک در سطح دانه ­های تشکیل ­دهنده ویتامین ­ها می­ باشد. با از بین رفتن لایه محافظ به ویژه در مورد ویتامین­ هایی همچون E، A، D3، بیوتین (H2) و K و حضور نمک­های معدنی و رطوبت بالا، تخریب ویتامین با سرعت بسیار بالایی انجام می ­پذیرد. در این رابطه کیفیت تولید، انتخاب کریر و بسته­ بندی در زمان تولید مکمل خالص ویتامین اهمیت پیدا می­ کند و تفاوت بین برندهای مختلف ویتامین­ های خالص ایجاد می­ کند. برندهای مختلف ویتامین ­های خالص موجود در بازار شاید از نظر خلوص تفاوت چندانی با هم نداشته باشند اما تفاوت در تکنولوژی محافظت از ویتامین­ ها، انتخاب کریر و کیفیت بسته ­بندی نمود پیدا می ­کند. در یک مطالعه علمی که در سال 2012 انجام شد، مکمل خالص ویتامین A در سه برند معروف که سابقه حضور در ایران را نیز دارند مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که سطح تخریب این ویتامین در شرایط مشابه نگهداری در یکی از این مکمل ­های خالص تا 30 درصد بیشتر از دو برند دیگر است. به همین دلیل، اهمیت توجه به برند ویتامین خالص دو چندان می شود.

مبحث تخریب ویتامین ­ها در حضور نمک­های معدنی امری بدیهی است که به طور مستقیم از طریق ایجاد رادیکال ­های آزاد و غیرمستقیم از طریق اصطکاک تاثیر منفی خود را وارد می ­سازند. در این میان، عناصر مس، روی و آهن از اثر تخریبی بیشتری نسبت به سلنیوم و منگنز برخوردار می ­باشند. یون آزاد فلزها از بیشترین اثر تخریبی برخوردار است و پس از آن به ترتیب سولفات، کربنات و اکسید اثر تخریبی بیشتری دارند.

کمترین اثر تخریبی فلزات در فرم کیلاته مشاهده می­ شود زیرا امکان تشکیل رادیکال آزاد تقریبا وجود ندارد. رادیکال آزاد حاصل از نمک­ های فلز از بیشترین اثر تخریبی روی ویتامین A برخوردار می ­باشند زیرا پنج پیوند دوگانه در ساختار این ویتامین به شدت حساس به اکسیداسیون می­ باشد. فعالیت آلفا توکوفرول محافظت شده در ترکیب مکمل ویتامینه و مکمل ویتامینه-میزاله مخلوط شده پس از سه ماه به ترتیب به میزان 50 و 80 درصد افت می ­کند. افزودن 245 میلی ­گرم مس در قالب سولفات مس به مکمل ویتامینه موجب توقف کامل فعالیت ویتامین A پس از 15 روز می ­شود.

حضور کولین کلراید در کنار ویتامین­ های خالص نیز اثر مشابهی با عناصر فلزی دارد. اثرات نامطلوب تابش نور بیشترین اثر را روی ریبوفلاوین، B6، فولاسین (B9) و C دارد و محافظت ویتامین­ های خالص از انواع تابش­ ها در حفظ فعالیت آنها ضروری است.

فرآوری خوراک با وجود آنکه سبب بهبود قابلیت هضم انرژی و پروتئین می ­شود اما واجد اثرات تخریبی روی ویتامین ­ها می ­باشد. در زمان پلت کردن، چهار فاکتور مخرب ویتامین­ ها در کنار هم حضور دارند که شامل اصطکاک، رطوبت، حرارت و فشار می­ باشد. با افزایش دمای کاندیشنر، آسیب­ پذیری ویتامین ­ها افزایش می­ یابد. واکنش ویتامین ­ها نسبت به تنش حاصل از پخت خوراک متفاوت است و در این میان ویتامین K3، B12، فولاسین، B6 و A به ترتیب بیشترین تخریب را متحمل می­ شوند. در این میان استفاده از بخار مرطوب در کاندیشنر که یکی از معضلات شایع در کارخانجات تولیدی خوراک دام و طیور ایران است سبب تخریب بیشتر ویتامین ­ها می ­شود. اختلاف میزان تخریب ویتامین­ ها در اثر استفاده از بخار خشک و مرطوب در مورد ویتامین ­هایی مانند بیوتین، فولاسین و K3 تا 20 درصد می­ رسد. این نکته را هم باید در نظر دانست که پلت کردن خوراک سبب افزایش زیست فراهمی ویتامین ­های بیوتین و نیاسین موجود در غلات می ­شود.

از مواردی که در حین پلت کردن خوراک کمتر مورد توجه قرار می ­گیرد، فشار و اصطکاک حاصل از عبور از دای است که بهترین شاخص آن اختلاف دمای خوراک پس از کاندیشنر (قبل از ورود به دای) و پس از پلت (قبل از ورود به کولر) می ­باشد. هنگامی ­که این اختلاف به بالای 12 درجه سانتیگراد افزایش پیدا می ­کند، نشانگر اصطکاک بسیار بالا در دای بوده که علاوه بر تخریب ویتامین ­ها موجب واکنش میلارد و مقاوم شدن نشاسته به هضم می ­شود.

3) کاهش مصرف خوراک: هنگامی که به هر دلیلی مصرف خوراک کاهش ­یابد، سطوح ویتامین­ ها به منظور حفظ عملکرد باید اصلاح شود. اعمال محدودیت خوراک از جمله مواردی است که می­ تواند سبب کاهش دریافت ویتامین­ ها در گله ­شود. این کاهش مصرف خوراک می ­تواند به دلیل استرس یا بیماری باشد که در این شرایط مکمل­ سازی آب آشامیدنی با ویتامین ­ها توجیه پیدا می ­کند. در نظر گرفتن سطح انرژی خوراک در تنظیم سطح ویتامین ­های جیره از دیگر مواردی است که به سبب تغییر میزان مصرف خوراک باید مورد توجه قرار بگیرد.

از مهم ­ترین استرس­ های شایع در گله ­های مادر می ­توان به استرس گرمایی اشاره کرد که اثر قابل ملاحظه­ ای روی مصرف خوراک داشته و افزایش سطوح کلیه ویتامین ­ها در این شرایط توصیه می ­شود.

4) تنش ­ها: بر اساس مطالعات متعدد، سطوح نیاز ویتامین ­ها برای رشد، ضریب تبدیل و تولید تخم ­مرغ کمتر از نیاز برای دستیابی به حداکثر توان ایمنی در پرنده است. ­بیماری ­ها و انگل ­ها اغلب موجب کاهش راندمان جذب ویتامین­ ها از منبع خوراک شده و از طرفی میزان تولید آنها توسط میکرواورگانیسم­ های دستگاه گوارش را کاهش می ­دهند.

جذب ویتامین­ های محلول در چربی به سرعت در صورت درگیری با بیماری­هایی همچون کوکسیدیوز و آنتریت کاهش می ­یابد که بروز اسهال این کاهش را تشدید می­ کند. مایکوتوکسین ­ها نیز اثرات مشابهی داشته و به ویژه سبب کاهش جذب ویتامین ­های محلول در چربی می­ شوند. اثر منفی مایکوتوکسین­ ها تا حدی است که ذرت کپک زده می­ تواند سبب بروز مشکلات پا و آنسفالومالاشیا (کمبود ویتامین D و E) با وجود افزودن مقادیر کافی این ویتامین ­ها به جیره شود. اثر نامطلوب قارچ­ های فوزاریومی در افزایش نیاز تیامین هم گزارش شده است. کوکسیدیوز هم از سه طریق موجب افزایش نیاز ویتامین K در طیور می ­ شود:

کاهش مصرف خوراک

آسیب اپیتلیوم روده و کاهش میزان جذب ویتامین ­های محلول در چربی

مصرف کوکسیدیوستات ­ها که سبب افزایش نیاز ویتامین K می ­شود.

علاوه بر موارد مذکور، فاکتورهای دیگری مشتمل بر میزان ذخیره بدنی ویتامین­ ها (به خصوص در مورد B12 ،A ،D3 و E)، سطوح سایر مواد مغذی جیره، داروها، آنتاگونیست ­های طبیعی ویتامین ­ها، سیستم و روش نگهداری گله، شرایط فیزیولوژیک گله (میزان تولید، سن، جنسیت، وزن بدن و غیره) و زیست فراهمی ویتامین ­ها در مواد غذایی می ­تواند روی نیاز ویتامین ­ها موثر باشد.

The Right Start Ensures The Performance

تهران – فلکه دوم صادقیه – ابتدای آیت الله کاشانی – برج مینا – طبقه ۱۱ – واحد ۶۱

واحد بازرگانی :
۴۴۰۳۴۴۸۵-۰۲۱ / ۴۴۰۳۴۴۷۵-۰۲۱

واحد علمی :
۴۴۹۷۴۲۷۳-۰۲۱ / ۴۴۹۷۴۲۸۵-۰۲۱

فکس : ۴۴۰۹۴۳۵۹-۰۲۱

کلیه حقوق برای شرکت لوتکامین محفوظ است

100 Joom Road, New York City, Greater

NY 8JR, United State

Toll Free: 00 2332 6789

Email: support247@demo.com

Opening: 10:00am – 10:30pm

کمبود ویتامین ای در طیور
کمبود ویتامین ای در طیور
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *