کاشت گیاه دارویی زنجبیل

خواص دارویی و گیاهی

 

زنجبیل

انگلیسی:

Ginger

علمی:

Zingiber officinalis Rose

خانواده:

Zingiberaceae

 

مقدمه

زنجبیل یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی و ادویه ای مشرق زمین است. زینجبیر در زبان تامیلی از ریشه اینجبیر به معنی ریزوم گرفته شده است. بعضی محققان معتقدند که زینجبیر ریشه سانسکریتی دارد و از کلمه سینگاررا به معنی شاخی شکل گرفته شده و نشان دهنده شاخی شکل بودن ریزوم های گیاه است. چیی ها و هندی ها از زمان های بسیار دور از ریزوم های زنجبیل در اغلب تولیدات خانگی خود مانند انواع نان، کیک، کلوچه، شیرینی و همچنین در تهیه نوشیدنی های مختلف استفاده می کرده اند.

در قرون وسطی، ریزوم های زنجبیل در خیابانی در شهر بازل سوئیس عرضه می شد و به همین دلیل آن خیابان را ایمبرگراس (به معنی خیابان زنجبیل) گذاشتند. بازرگانان ایتالیایی طی قرن های 13 و 14 میلادی مقادیر فراوانی زنجبیل را به کشور های اروپایی وارد کردند.

در اکثر فارماکوپه های معتبر از ریزوم زنجبیل به عنوان دارو یاد شده و خواص آن مورد تاکید قرار گرفته است. این گیاه اشتها آور و هضم کننده غذا است و سبب افزایش نیروی جنسی در مردان می شود. اسانس زنجبیل در صنایع آرایشی و بهداشتی و همچنین صنایع تولید عطر و ادکلن کاربرد فراوانی دارد.

از ریزم های زنجبیل در تهیه انواع نان، کیک، بیسکویت، شیرینی، پودینگ و ترشیجات استفاده می شود و در تولید انواع نوشیدنی های الکلی و غیر الکلی نیز کاربرد فراوای دارد.

گیاه زنجبیل در کشورهای هند، بنگلادش، بوتان، چین، سریلانکا، جامائیکا، نیجریه، تایلند، نپال، مالزی، اندونزی و استرالیا در سطوح وسیعی کشت می شود.

مشخصات گیاه

زنجبیل گیاهی علفی و چند ساله است که معمولا به صورت گیاهی یک ساله کشت می شود. این گیاه متعلق به تیره زنجبیل بوده و منشا آن جنوب شرق آسیا گزارش شده است. لیکن، به علت سهولت در حمل و کشت ریزوم ها، این گیاه به مناطق مختلف گرمسیری و نیمه گرمسیری هر دو نیمکره منتقل و کشت گردید.

زنجبیل از ساقه های طریفی به طول 3 تا 1 سانتی متر بر خوردار است. ساقه های هوایی منشعب شده از ریزوم ها، برگ های متعدد و باریک و بلندی را به وجود می آورند که از دمبرگ های کوتاهی برخوردارند.

ساقه های گل دهنده به طول 15 تا 25 سانتی ‌متر، مستقیما از ناحیه فوقانی ریشه منشعب می شوند. گل های زنجبیل طریف و سبز رنگ بوده و لبه های آنها زرد کم رنگ است. این گل ها توسط یک براکتئول در بر گرفته شده و عمر بسیار کوتاهی دارند.

ساقه های زیر زمینی که به صورت افقی و در نزدیکی سطح خاک وجود دارند ریزوم ها را به وجود می آورند. با رشد اولیه جوانه انتهایی، ریزوم توسعه یافته و ریزوم مادری را تشکیل می دهد. سپس انتهای ریزوم های مادری بزرگ تر شده و انگشت های اولیه را به وجود می آورد که در نهایت ریزوم های فرعی (ثانویه) را تشکیل می دهند و این ریزوم های فرعی زنجبیل، مورد استفاده قرار می گیرند.

میوه در این گیاه به ندرت تشکیل می شود لیکن در صورت تشکیل به شکل کپسولی است که از دیواره طریف و نازکی برخوردار است. میوه زنجبیل حاوی تعدادی بذر سیاه رنگ و کوچک است.

اسانس در قسمت زیری سلول های اپیدرمی ریزوم ساخته می شود. اسانس زنجبیل ماده ای به رنگ زرد کم رنگ با بو و طعمی تند و ادویه ای است. مقدار اسانس متفاوت و بین 1 تا 4 چهار درصد است. مهم ترین ترکیب های تشکیل دهنده اسانس را هیدرو کربن های سزکویی ترپن (مانند آلفا – زنجبیرون و آرکورکومن)، الکل – سزکویی ترپن ها (مانند زنجبیرول و زنجبیرونول)، هیدروکربن های مونوترپن (مانند د-کامفن، پاراسیمن و میرسن) و برخی ترکیب های دیگر مانند استالدئید و متیل استات تشکیل می دهند.

ریزم های زنجبیل همچنین حاوی روغن، رزین، پروتئین، پنتوزان، نشاسته، ویتامین های مختلف و برخی ریز مغذی ها مانند فسفر، منیزیوم، کلسیم و آهن می باشد.

نیازهای اکولوژیکی

منشا زنجبیل مناطق گرم و مرطوب گزارش شده است. از این رو این گیاه در طول رویش به رطوبت فراوان، نور کافی و دمای مناسب نیاز دارد.

یکی از محققان اظهار می دارد، در مناطقی که میزان بارندگی 3 میلی متر در سال بوده و از پراکنش مناسبی در طول رویش گیاه برخوردار باشد، می توان زنجبیل را با اطمینان کامل به صورت دیم کشت کرد. زنجبیل تحمل خشکی را ندارد زیرا سیستم ریشه ای آن گسترش کمی داشته و کم و بیش سطحی است. به همین دلیل در شرایط کم آبی از شدت فتوسنتز و میزان عملکرد ریزوم به شدت از کیفیت دارویی آن می کاهد. در شرایط مناسب رطوبت، گیاهان از رشد و نمو مطلوبی برخوردار گردیده و تعداد ریزوم های ثانویه آنها افزایش می یابد. چنانچه میزان بارندگی و پراکنش آن در طول رویش گیاه مناسب نباشد می بایست گیاهان تحت آبیاری کافی قرار گیرند. شرایط غرقابی برای زنجبیل مناسب نیست چرا که علاوه بر ایجاد اختلال در رشد گیاه، احتمال ابتلای گیاهان به بیماری های قارچی را نیز افزایش می دهد.

زنجبیل را می توان در ارتفاع 3 تا 15 متر از سطح دریا کشت کرد. کشت این گیاه در ارتفاعات توصیه نمی شود.

همانگونه که اشاره شد شدت نور نقش بسیار مهمی در رشد و نمو و عملکرد ریزوم زنجبیل دارد. نیاز نوری این گیاه در مراحل مختلف رویش متفاوت است. به طوری که جوانه زنی بذرها در تاریکی انجام می شود. این گیاه در مراحل ابتدای رویش به نور متوسط و در مرحله گلدهی به نور فراوان نیاز دارد.

زنجبیل به سرما بسیار حساس است و دمای پایین سبب کاهش شدید عملکرد محصول می شود. اگر چه بذر ها در دمای 22 تا 25 درجه سانتی گراد سبز می شوند ولی دمای مطلوب برای سبز شدن آنها 3 درجه سانتی گراد گزارش شده است که در این شرایط تمام بذر ها به طور یکنواخت سبز می شوند.

در مرحله تشکیل ریزوم ها دما نباید از 25 درجه سانتی گراد کمتر باشد. دمای کمتر از 15 سانتی گراد برای زنجبیل مناسب نبوده و سبب توقف رشد گیاه می شود.

خاک هایی با بافت متوسط و دارای زهکش مناسب، غنی از مواد و عناصر غذایی و همچنین حاوی ترکیب های هوموسی فراوان خاک های مناسبی برای کشت و تولید زنجبیل است.

پی اچ مناسب خاک برای رشد و نمو گیاه زنجبیل بین 6 تا 5/6 است.

تناوب کشت

زنجبیل در طول رویش به مقادیر زیادی رطوبت، مواد و عناصر غذایی و مواد آلی نیاز دارد. لذا باید آن را با گیاهانی به تناوب کشت کرد که خاک را تهی از مواد و عناصر غذایی نکنند. در اکثر کشور هایی که زنجبیل تولید می کنند ان را با فلفل تند، سبزیجات، بادام زمینی، ذرت کلم، خیار و دانه هایی روغنی (سویا و آفتاب گردان) به تناوب کشت می کنند. در بعضی کشورها نیز زنجبیل با گیاهانی مانند نارگیل، قهوه، تنباکو به صورت توام کشت می شود.

به طور کلی سه تا چهار سال پس از برداشت زنجبیل می توان آن را دوباره در همان زمین کشت کرد.

مواد و عناصر غذایی مورد نیاز

نیاز غذایی زنجبیل در طول رویش بسیار زیاد است. از این رو اضافه کردن صحیح و علمی مواد و عناصر غذایی به زمین هایی که زنجبیل کشت می شود ضرورت دارد. کود های حیوانی و سایر مواد آلی مانند کود های برگی نقش مهمی در افزایش عملکرد و همچنین بهبود کیفیت محصول دارد. لذا توصیه می شود قبل از کاشت زنجبیل مقدار 75 تا 12 تن در هکتار کود های حیوانی به زمین اضافه شود. اضافه کردن مقدار 375 کیلو گرم در هکتار سوپر فسفات کلسیم و 15کیلو گرم در هکتار سولفات پتاسیم به عنوان پایه به زمین هایی که زنجبیل کشت می شود ضروری است.

زنجبیل در طول رویش به مقادیر مناسبی ازت نیاز دارد، چنانچه ازت به صورت نیترات در اختیار گیاهان قرار گیرد با آبشویی از دسترس گیاه خارج می شود. از این رو بهتر است از یون های آمونیوم بجای نیترات استفاده شود. در کشور هند هنگامی که ارتفاع بوته ها به 2 تا 3 سانتی متر رسید، مقدار 3 کیلو گرم در هکتار فسفات آمونیوم به صورت سرک در اختیار گیاهان قرار گیرد.

زنجبیل علاوه بر ازت، کلسیم، فسفر و پتاس به دیگر ریز مغذی ها مانند آهن، روی بور و منیزیم نیاز دارد که باید در طول رویش در اختیار گیاهان قرار گیرد.

آماده سازی خاک

پس از اضافه کردن کود های آلی و شیمیایی مورد نیاز، زمین باید به عمق 25 تا 3 سانتی متر شخم زده شود. آماده سازی زمین می بایست متناسب با روش کشت (کرتی یا جوی پشته ای) انجام شود. از آنجا که زنجبیل به آب ایستایی به شدت حساس است. لذا هنگام آماده ساختن زمین باید سطح خاک کاملا صاف باشد تا دچار آب ایستایی نگردد.

تاریخ و فواصل کاشت

زمان کاشت زنجبیل بستگی به شرایط اقلیمی محل رویش دارد. در جنوب هند ریزوم های بذری را همزمان با باران های موسمی، در اوائل فروردین تا اوائل اردیبهشت و یا اواسط آذر ماه تا اوائل فروردین ماه کشت می کنند. زیزوم های بذری در ردیف هایی به فاصله 2 تا 55 سانتی متر و فاصله دو بوته در طول ردیف ردیف نیز 2 تا 3 سانتی متر کشت می شوند. عمق کشت ریزوم های بذری بستگی به اندازه آنها و همچنین نوع و میزان رطوبت خاک داشته و بین 4 تا 1 سانتی متر متفاوت است. به طوری که ریزوم های بذری بزرگ تر و ضخیم در عمق و ریزوم های بذری کوچکتر در عمق خاک کمتر کشت می شوند.

روش کاشت

زنجبیل به ندرت بذر تولید می کند، از این رو ازدیاد این گیاه رویشی بوده و توسط ریزوم صورت می گیرد. نوع ریزوم های بذری نقش عمده ای در رشد، نمو و عملکرد محصول دارد. ریزوم هایی که دارای جوانه های رویشی قوی تری باشند نهال هایی استوار و قوی تولید کرده و عملکرد محصول آنها زیاد تر است. جوانه های قوی روی ریزوم ها معمولا کوتاه تر و ضخیم تر هستند و سر این جوانه ها پهن و گرد است. در حالی که جوانه های ضعیف، کوچکتر بوده و نوک آنها کم و بیش منحنی شکل است.

 

توليد و فروش انواع نشا گياهان دارویی

شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه آماده دریافت سفارش شما جهت تولید نشا انواع گیاهان دارویی می باشد.

شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه بر پايه دانش فني روز و تجربه چندين ساله در عرصه تولید نشا گياهان دارويي توانسته است تا با توليد کيفي انواع نشا گیاهان دارویی گامي بزرگ در نهادينه کردن فرهنگ جايگزيني روش هاي کشت سنتي با کشاورزي مدرن روز جهان بردارد. لذا از متقاضیان عزیز تقاضا می گردد نسبت به دادن سفارش با آقای سید حسن غیبی به شماره موبایل ۰۹۱۴۷۲۹۷۲۹۵ تماس گرفته و جهت هماهنگی اعلام آمادگی فرمایند. شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه بعد از عقد قرارداد، در هر میزانی توانایی تولید نشاءهای گیاهان دارویی مانند نعناع فلفلی، مریم گلی دارویی، بادرنجبویه، آویشن باغی، سرخارگل، سنبل الطیب، خار مریم، زوفا، به لیمو و بسیاری از گیاهان دارویی دیگر را دارا می باشد.

شرکت زرین گیاه ارومیه سالانه بالغ بر پنج میلیون عدد نشاء، قلمه و ریزوم گیاهان دارویی را با کیفیت بالا تولید می نماید.

بذر نشاهای تولید شده از شرکت های معتبر آلمانی خریداری شده و از کیفیت بالایی برخوردارند.

لیست بعضی از نشاء های تولیدی شرکت زرین گیاه ( توانایی تولید نشاء انواع گیاهان دارویی را داریم )

آخرین تغییر قیمت: 22 خرداد ماه 97

اگر قیمت ها و جدول را به خوبی و کامل نمی بینید جدول را به طرفین بکشید ( اسکرول کنید )

ردیف

نوع نشاء تولیدی

روش تکثیر

انگلیسی

علمی

قیمت هر عدد نشاء (تومان)

1

اسطوخودوس

بذر

Lavender

Lavandula officinalis

35

2

گل راعی

بذر

St. John̕ s wort

Hypericum perforatum

2

3

بادرنجبویه

بذر

Balm

Melissa officinalis

2

4

زوفا

بذر

Hyssop

Hyssopus officinalis L.

15

5

شیشا

بذر

Tansy

Tanacetum vulgare L.

1

6

مریم گلی

بذر

sage

Salvia officinalis

15

7

آویشن باغی

بذر

Thyme

Thymus vulgaris

17

8

سرخارگل

بذر

Purple coneflowers

Echinanaceae purpurea

2

9

فیسالیس دارویی

بذر

Alkekengi

Physalis alkekengi

25

1

آرتیشو

بذر

Artickoke

Cynara scolymus

15

11

خار مریم

بذر

Holy thistle

Silybum marianum

1

12

سنبل الطیب

بذر

valerian

Valeriana officinalis

2

13

گاوزبان ایرانی

بذر

viper̕ s bugloss

Echium amoenum

2

14

به لیمو

قلمه

Lippia

Lippia citriodora

5

15

استویا (کشت بافت)

قلمه

Stevia

Stevia rebaudiana

7

16

ریزوم نعناع فلفلی

ریزوم

Pepper mint

Menthea piperita

خرید بالای 1 عدد نشاء، قیمت هر عدد نشاء طبق جدول بالا می باشد.

خرید بین 1 الی 1 عدد نشاء، بسته به نوع نشاء، قیمت هر عدد نشاء بین 3 الی 75 تومان می باشد.

خرید زیر 1 عدد نشاء، قیمت هر عدد نشاء از هر نوعی 75 تومان می باشد.

آماده دریافت سفارش شما جهت تولید نشاء انواع گیاهان دارویی هستیم.

 

 

 

Contact with international department: 98 9187654159

كليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت تعاونی زرین گیاه ارومیه می باشد

© www.zarringiah.com 21-218

در مورد قرص دمیترون چه می دانید؟ آیا شما آن را با اندانسترون می شناسید؟ از عوارض این دارو با خبر هستید؟ آیا می دانید که این دارو حتما باید با تجویز پزشک و زیر نظر ایشان مصرف گردد؟ چون می تواند عوارض شدید و خطرناکی مثل سندروم سروتونین ایجاد کند. برای کاهش عوارض آن باید بهترین دوز مصرف نسبت به سن و شرایط بیماری شما تجویز گردد. در این بخش از داروهای دکتر سلام در مورد علل مصرف، تداخلات دارویی، عوارض، نحوه مصرف این

دوران بارداری یکی از مهمترین بخش های زندگی زناشویی است. در این عرصه از زندگی، زنان باردار دچار تغییراتی در جسم و روان خود می شوند که با داشتن آگاهی و دانش در مورد دوره بارداری هفته به هفته می توانند این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارند. اینکه بدانید در هر هفته جنین شما چه تغییراتی کرده و به چه مواد غذایی احتیاج دارد، می تواند بسیار هیجان برانگیز و کمک کننده باشد. دکتر سلام برای راهنمایی شما عزیزان، کلاس آمادگی بارداری

آبا می دانید ترنس چیست ؟ آیا ترنس همان تراجنسی است؟ تا چه حد با ترنسکشوال (Transsexual)، آشنایی دارید؟ تفاوت بین ترنسکشوال را با همجنسگرایی می دانید یا شما هم فکر می کنید این دو مسئله، یکی هستند؟ جالب است بدانید که ترنس ها در چه شرایطی زندگی می کنند  و روحیات آنها چگونه است. در این مقاله از دکتر سلام می خواهیم به بررسی ترنس ، انواع آن ، درمان هورمونی آن و شرایط لازم برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت بپردازیم. اگر می

این زائده گوشتی نرم که بر روی اندام تناسلی ظاهر می شود، زگیل تناسلی خفیف دارد. یک عفونت منتقله از راه جنسی ( STI ) ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV می باشد که این روزها زیاد به گوش تان خورده است. زگیل تناسلی خفیف ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل های تناسلی به خصوص برای زنان بسیار خطرناک هستند چرا که برخی انواع اچ پی وی می توانند باعث ایجاد سرطان واژن و سرطان

والدین می دانند که چقدر گوش درد در میان کودکان رایج است اما بزرگسالان نیز می توانند به طور مکرر درد گوش را تجربه کنند. شما مجبور نیستید عفونت یا هر مشکل دیگری در گوش های تان داشته باشید زیرا در این مقاله در خصوص درمان گوش درد اطلاعات مفیدی به شما می دهیم. درد های ناحیه گوش ها می توانند تضعیف کننده باشند اما آنها همیشه به آنتی بیوتیک ها جواب نمی دهند. دستورالعمل های تجویزی برای عفونت های گوش در 5 سال گذشته

روز پنج‌شنبه 11 مرداد گردهمایی بنیاد (Tooth friendly توث فرندلی) سوئیس، یکی از معتبرترین بنیادهای بین المللی سنجش سلامت محصولات خوراکی مرتبط با بهداشت دهان و دندان، برگزار

داشتن معده درد عصبی در برخی افراد می تواند یک اتفاق معمولی باشد. با این حال بنا به گفته پزشکان و علوم پزشکی، این یک وضعیت قابل تشخیص

چين و چروك پوست به‌خصوص پوست صورت براي اكثر افراد به‌ويژه خانم‌ها خوشايند نيست. اين چروك‌ها با گذشت زمان و در طول حيات انسا‌ن‌ها رخ مي‌دهند و گريزي

قارچ شیتاکه یک ماده غذایی پرطرفدار در دنیا محسوب می شود. این موضوع تنها به دلیل طعم گوشتی و  متنوع شیتاکه نبوده، بلکه خواص غذایی اعجاب انگیز قارچ

تونر چیست ؟ آیا می دانید دیگر تونیک است و در بعضی از مراکز بهداشتی و داروخانه ها، آن را با لفظ تونیک می خوانند؟ این پاک

بارداری یکی از سخت ترین دوران در زندگی هر مادری به شمار می آید. در این زمان مادر علاوه بر اینکه می بایست مراقب

در دوران بارداری بدون تجویز پزشک متخصص زنان نباید هیچ دارویی مصرف شود. برخی بانوان باردار به مصرف فرآورده های دارویی گیاهی برای رفع

آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.

نوشیدن نوشابه ‌درهنگام تشنگی یک اشتباه برای جبران آب از دست رفته بدن است زیرا آسیب فراوانی به کلیه‌ها وارد می‌کند و به مرور از کار افتادگی کلیه‌ها می شود.

یک چرت 2 دقیقه ای برای بدن لازم است.
خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی در فرد، احتمال مرگ و میرناشی ازسکته قلبی را کاهش میدهد.

روزانه 3 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
برای درمان مشکلات زنانه مفید است.

جالب است بدانید جنین در داخل رحم مادر نسبت به نور محیط واکنش دارد، همچنین مزه غذاها را نیز احساس می‌کند و همراه با مادر نگران می‌شود

یکی از مهمترین و قدرتمندترین عضلات بدن،عضله های قسمت چهار سر ران هستند که نقش باز و بسته کردن زانو را نیز دارند،در این

مفصل ها محل اتصال دو استخوان به یکدیگر هستند. مفصل زانو یکی از مهم ترین مفصل ها در بدن به شمار می آید. به

گیاه زنجبیل دارای غده یا ریشه هایی می باشد که دارای خواص بسیاری است. در واقع زنجبیل تازه ای که در میوه فروشی ها شما خریداری می کنید ریشه یا غده های آن می باشند که از زیر زمین برداشت می شوند.

براش کاشت زنجبیل در گلدان نیز باید این غده ها را به صورت کامل در خاک بکاریم تا پس از مدتی جوانه زده و رشد کند.

ابتدا بنا بر نیاز خود چندین غده بزرگ و گوشتی زنجبیل را خریداری کنید. برخی از نواحی زنجبیل هایی که شما خریداری کرده اید معمولا دارای برآمدگی هایی می باشد که جوانه نیز از همین جاها رشد خواهد کرد. در واقع ممکن است یک غدهبزرگ زنجبیل دارای چندین مکان برای جوانه زنی باشد.

مانند تصویر زیر ممکن است زنجبیل شما دارای مکانی برجسته برای جوانه زنی باشد. اما اگر هم نبود اشکالی ندارد چون با کاشت زنجبیل خود به خود غده از مکان های مورد نظر جوانه خواهد زد.

اول اینکه زنجبیل را با مقداری آب مثلا دو قاشق در داخل یک پلاستیک زیپک دار قرار دهید و آن را در مکانی گرم و نسبتا تاریک بگذارید تا پس از چند روز زنجبیل شما جوانه بزند. سپس آن را به داخل گلدان منتقل کنید.

دوم اینکه پس از قرار دادن غده زنجبیل در آب گرم به مدت یک چندین ساعت آن را مستقیما داخل خاک گلدان قرار دهید. آبیاری کرده و سپس منتظر جوانه زنی آن بمانید.

گلدان شما باید حداقل 25-3 سانتی متر عمق داشته باشد. در کف گلدان نیز باید چندین سوراخ برای خارج شدن آب اضافی از ته گلدان وجود داشته باشد.

خاکی که استفاده می کنید نیز باید به خوبی آب را عبور دهد. مثلا خاک شنی با خاک برگ غنی مناسب است. یا اگر می خواهید زنجبیل را داخل باغچه بکارید بهتر است مقداری ماسه شنی به آن اضافه کنید تا خاک تان زهکشی مناسب داشته باشد.

اما برای داخل خانه می توانید از ترکیب پیشنهاد سایت کوکا که شامل 5 درصد کوکوپیت + 4 درصد پرلیت + 1 درصد پیت ماس یا 6 درصد کوکپیت + 4 درصد پرلیت نیز استفاده کنید.

حتما برای ته گلدان از سنگ ریزه یا برای اینکه سبک تر باشد از پوکه صنعتی استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر را مطالعه نمایید تا با کوکوپیت، پرلیت، پیت ماس و پوکه معدنی آشنا شوید.

خاک های باغبانی کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و پوکه صنعتی چیستند؟

پس از قرار دادن زنجبیل در خاک به مقدار 3-4 سانتی متر روی آن خاک ریخته، آبیاری کنید و منتظر بمانید تا گیاه شما جوانه بزند. در این مدت با اسپری کردن آب محیط را مرطوب نگه دارید.

به یاد داشته باشید بهترین زمان کاشت زنجبیل در بیرون از منزل فصل بهار می باشد. دمای محیط زنجبیل نباید کمتر از 1 درجه باشد، بنابراین اگر در جایی با آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید می توانید زنجبیل را در بیرون از خانه نیز پرورش دهید.

گیاه زنجبیل خود را مرتب آبیاری کنید و مطمئن شوید دارای رطوبت کافی نیز می باشد. آبیاری بیش از حد باعث خرابی گیاه می شود بنابراین قبل از آبیاری مطمئن شوید گلدان شما آب خود را از دست داده باشد. به عبارتی ساده تر خاک گلدان باید مرطوب باشد نه غرق در آب!

زنجبیل به مکانی پر نور نیاز دارد. بهترین حالت قرار گرفتن در جایی ست که نور مستقیم آفتاب را به مدت چندین ساعت داشته باشد. البته تابش شدید نور خورشید ممکن است به گیاه آسیب بزند بنابراین گلدان را جایی قرار دهید که حداکثر 2-3 ساعت آفتاب ملایم صبح بر آن بتابد.

اگر زنجبیل را نیز در باغچه کاشته اید مراقب باشید تابش شدید نور خورشید به آن آسیبی نزند و در صورت نیاز سایه ای برای گیاه تان در نظر بگیرید.

زنجبیل گیاهی کند رشد می باشد و ممکن است یک تا دو هفته برای جوانه زنی زمان نیاز داشته باشد. همچنین به مدت 3-4 ماه نیز برای رشد کافی زمان نیاز دارد.

پس از گذشت چند ماه و وقتی گیاه شما به خوبی رشد کرد با کنار زدن خاک می توانید ریزوم ها یا همان غده های جدید را مشاهده کنید.

در صورت تمایل می توانید آنها را خارج کرده و زنجبیل تازه و پر از خاصیت خود را به صورت دمنوش یا داخل آب میوه میل کنید.

در ادامه بخوانید : فواید دارویی زنجبیل


ختنه دردناک دختران+عکس

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.


“آینده در دستان شماست

زیبایی هایی که هنوز ندیده اید

میکس فوق العاده زیبا از آهنگ دل را ببین با صدای علیرضا افتخاری و سفر های مقام معظم رهبری به شهر های مخطلف کشور (زاهدان-زنجان-بم) که چیز پر مغز و قشنگی از آب در آمده حتماً ببینید

موسسه تدوین آثار و نشر اخلاقیات شهدای شهرستان زرند

مداحی مهدی اکبری کاش بودی کرببلا برادر بی حرمم حسن جان




خانه

موبایل

 

جویدن روزی ۵ دقیقه زنجبیل سبب بالا رفتن چربی سوزی بدن می شود

 

زنجبیل یکی از گیاهان پرخاصیت و قیمت نسبتا گرانی دارد. راحت می توانید زنجبیل تازه را بکارید و در خانه از زنجبیل تازه استفاده کنید. هم خاصیت دارویی دارد و غذا را خوشمزه می کند.

امروزه پژوهشگران دریافتند که زنجبیل تازه برای از بین بردن مشکلات تهوع در زمان انجام شیمی درمانی بسیار مفید است.

 

علاوه بر آن خاصیت های دیگری مثل جویدن روزی ۵ دقیقه از این گیاه سبب بالا رفتن چربی سوزی بدن می شود. همچنین برای از بین بردن سردرد و اسپاسم عضلانی هم نافع است. دمنوش این میوه معجزه آسا برای سردردهای ضربان دار دوران قاعدگی و حالت تهوع ناشی از آن بسیار توصیه می شود.

اگر همیشه زنجبیل تازه داشته باشیم می توانیم از این ماده غذایی باستانی برای هر غذایی استفاده کنیم. ضمنا زنجبیل خاصیت معجزه آسایی برای بهبودسرما خوردگی دارد.در این مطلب به شما می‌گوییم چطور در گلدان خانه خود زنجبیل تازه بکارید تا در فصل زمستان بتوانید در منزل زنجبیل تازه استفاده کنید.

 

نحوه کاشت زنجبیل در گلدان:

اولین قدم این است که یک زنجبیل تازه بخرید.

برای اینکه بفهمید هر چقدر این میوه تازه تر باشد پوست نازک و لطیف تری دارد طوری که حتی احتیاجی به کندن پوست آن نیست و هرچه کهنه تر شود پوستش ضخیم تر و کلفت تر می شود.

یک غده زنجبیل را در آب زده در یک دستمال کاغذی مرطوب پیچیده و در یک نایلون گذاشته و درب نایلون را می بندیم و در جای تاریک نگه می داریم.

 

پس از یک هفته زنجبیل جوانه زده (یا زنجبیل را یک شب تا صبح در آب گرم خیسانده).

گلدانی با ابعاد تقریبا ۱۲ سانتیمتر قطر و ۳۶ سانتیمتر عمق انتخاب کنید و آن را با خاک مقوی و کود و آب پر کنید. تا ۳ عدد زنجبیل متوسط را در گلدانی به این ابعاد می توانید بکارید.

 

در کف گلدان نیز باید چندین سوراخ برای خارج شدن آب اضافی از ته گلدان وجود داشته باشد.

خاکی که استفاده می کنید نیز باید به خوبی آب را عبور دهد. مثلا خاک شنی با خاک برگ غنی مناسب است. یا اگر می خواهید زنجبیل را داخل باغچه بکارید بهتر است مقداری ماسه شنی به آن اضافه کنید تا خاک تان زهکشی مناسب داشته باشد.

اما برای داخل خانه می توانید از ترکیبی که شامل 5 درصد کوکوپیت + 4 درصد پرلیت + 1 درصد پیت ماس یا 6 درصد کوکپیت + 4 درصد پرلیت نیز استفاده کنید.

 

حتما برای ته گلدان از سنگ ریزه یا برای اینکه سبک تر باشد از پوکه صنعتی استفاده کنید.

پس از قرار دادن زنجبیل در خاک به مقدار 3-4 سانتی متر روی آن خاک ریخته، آبیاری کنید و منتظر بمانید تا گیاه شما جوانه بزند. در این مدت با اسپری کردن آب محیط را مرطوب نگه دارید.

 

به یاد داشته باشید بهترین زمان کاشت زنجبیل در بیرون از منزل فصل بهار می باشد. دمای محیط زنجبیل نباید کمتر از 1 درجه باشد، بنابراین اگر در جایی با آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید می توانید زنجبیل را در بیرون از خانه نیز پرورش دهید.

 

پس از یک هفته زنجبیل جوانه می زند

 

گلدان را در دمای هوایی بین ۷۵ تا ۸۰ درجه فارنهایت بگذارید. این گیاه در هوای سرد به عمل نمی آید.نور خورشید هم باید معتدل و غیر مستقیم باشد.

در آغاز کار خیلی کم به آن آب بدهید و در زمستان که گیاه زیر خاک است به آن آب ندهید و سعی کنید گلدان را خشک نگه دارید.

 

آبیاری و نور مناسب زنجبیل

گیاه زنجبیل خود را مرتب آبیاری کنید و مطمئن شوید دارای رطوبت کافی نیز می باشد. آبیاری بیش از حد باعث خرابی گیاه می شود بنابراین قبل از آبیاری مطمئن شوید گلدان شما آب خود را از دست داده باشد. به عبارتی ساده تر خاک گلدان باید مرطوب باشد نه غرق در آب!

 

زنجبیل به مکانی پر نور نیاز دارد. بهترین حالت قرار گرفتن در جایی ست که نور مستقیم آفتاب را به مدت چندین ساعت داشته باشد. البته تابش شدید نور خورشید ممکن است به گیاه آسیب بزند بنابراین گلدان را جایی قرار دهید که حداکثر 2-3 ساعت آفتاب ملایم صبح بر آن بتابد.

اگر زنجبیل را نیز در باغچه کاشته اید مراقب باشید تابش شدید نور خورشید به آن آسیبی نزند و در صورت نیاز سایه ای برای گیاه تان در نظر بگیرید.

زمان رشد زنجبیل

زنجبیل گیاهی کند رشد می باشد و ممکن است یک تا دو هفته برای جوانه زنی زمان نیاز داشته باشد. همچنین به مدت 3-4 ماه نیز برای رشد کافی زمان نیاز دارد.

در طول ۱۰ تا ۱۲ ماه برگ های زنجبیل شما به قد ۵۰ تا ۶۰ سانت می رسد. ریزوم هایی که در جلوی همین گیاه بوجود می آیند را می توانید از زیر خاک برش دهید و از آنها استفاده کنید.

 

در طول ۱۰ تا ۱۲ ماه برگ های زنجبیل شما به قد ۵۰ تا ۶۰ سانت می رسد

 

برداشت زنجبیل

پس از گذشت چند ماه و وقتی گیاه شما به خوبی رشد کرد با کنار زدن خاک می توانید ریزوم ها یا همان غده های جدید را مشاهده کنید.

در صورت تمایل می توانید آنها را خارج کرده و زنجبیل تازه و پر از خاصیت خود را به صورت دمنوش یا داخل آب میوه میل کنید.

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته

تور ویژه مشهد // قیمت مناسب

شماره موبایلتان را خودتان بگذارید 912sara

خانه ایی مدرن و شیک داشته باشید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

زنجبیل یکی از ادویه‌های تند است که همه ما، کم و بیش، از خواص دارویی آن آگاه هستیم. اما شاید هیچ گاه به پرورش زنجبیل در خانه فکر نکرده باشیم. این در حالی است که زنجبیل قابلیت رشد در خانه را دارد و ما می‌توانیم با رعایت شرایط خاصی، به راحتی، خودمان زنجبیل پرورش دهیم.

زنجبیل گیاه بومی‌جنگل‌های استوایی آسیا بوده و هم خانواده زرد چوبه و هل است. این گیاه به صورت طبیعی در مناطق گرم و مرطوب رشد می‌کند؛ اما این طور نیست که ساکنان مناطق سردسیر نتوانند زنجبیل پرورش دهند. اگر منطقه سکونت شما سردسیر است، تنها با رعایت موارد زیر می‌توانید زنجبیل پرورش دهید:

در ابتد باید ریشه‌های تازه و سالم زنجبیل را تهیه کنید. توجه داشته باشید که ریشه زنجبیل‌های تزئینی قابل خوردن نیست. بنابراین، در هنگام خرید، دقت کنید که ریشه‌های مربوط به زنجبیل خوراکی را تهیه نمایید.

ریشه‌های زنجبیل دارای چندین گره یا به اصطلاح «چشم» است. اگر ریشه از اندازه طبیعی بزرگ تر بود می‌توانید آن را به قطعات کوچک تری نیز تقسیم کنید.  هر ریشه زنجبیل باید حداقل دارای سه چشم یا گره باشد.

دوره کاشت تا برداشت زنجبیل ۸ تا ۱۰ ماه زمان می‌برد. در مناطق استوایی پس از پایان یافتن فصول سرد زنجبیل را می‌کارند. اما در مناطق دیگر، می‌توان زنجبیل را در فصول سرد سال کاشت و در فصول گرم آن را برداشت کرد. از آن جایی که زنجبیل یک گیاه گرمسیری است، باید تا جایی که امکان دارد از سرما و یخبندان دور باشد. زیرا ممکن است سرما، باعث از بین رفتن گیاه شود.

اگر زنجبیل در باغچه کشت شود، نسبت به کشت آن در گلدان، عطر و طعم بهتری خواهد داشت. اما اگر مجبور هستید که زنجبیل را داخل گلدان بکارید، حتما از خاک‌های غنی شده با مواد آلی و کودهای مناسب استفاده کنید، تا گیاه عطر و طعم بهتری داشته باشد. برای کشت زنجبیل در گلدان می‌توانید خاک و کمپوست را با هم مخلوط کنید. البته توجه داشته باشید برای خاک‌هایی که درصد رس بالایی دارند، این ترکیب، مناسب نخواهد بود.

در مرحله ابتدایی کاشت باید ریشه را به اندازه ۵ سانتی متر در خاک قرار دهید. گاهی اوقات ریشه‌های گیاه خود را به سطح خاک می‌رسانند، که این موضوع طبیعی و حتی گاهی مفید است. اگر از گلدان برای کاشت گیاه استفاده می‌کنید، بهتر است عمق گلدان حداقل ۳۰ سانتی متر باشد.

از آن جایی که زنجبیل در محیط‌های گرم و مرطوب رشد می‌کند، باید آن را از تابش مستقیم نور خورشید و باد حفظ کرد. البته رطوبت بیش از حد هم می‌تواند باعث پوسیدگی گیاه شود.

زنجبیل برای رشد به تقویت بسیاری نیاز دارد، چه ریشه‌ها در گلدان باشند، چه در باغچه، می‌بایست به صورت دوره ای از انواع کودها برای تقویت آن‌ها استفاده کرد. به خصوص در مناطقی که باران‌های سیل آسا، مواد معدنی خاک را می‌شوید و با خود می‌برد، باید به این موضوع توجه بیشتری نمود.

پس از کامل شدن دوره رشد گیاه، می‌توانید شاخ و برگ‌ها را کوتاه کرده و زنجبیل را برداشت کنید. مرحله برداشت زنجبیل نیاز به ابزار و تجهیزات خاصی ندارد، خیلی ساده می‌توانید ریشه‌ها را از خاک بیرون آورده، شسته و مصرف کنید.

زنجبیل برداشت شده به مدت دو ماه در یخچال قابلیت ماندگاری دارد. برای ماندگاری طولانی تر می‌توانید آن را فریز کنید.

 

 

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در خود مطلع شوید، همین الان خود را در کادر زیر وارد کنید:

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

حساب کاربری ندارید؟

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *