خواص گیاه دارویی زنجبیل

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

 

 

زنجبیل یکی از گیاهان درمانی است که دارای خواص فراوانی می باشد آیا از خواص درمانی این گیاه اطلاع دارید؟

 

 

زنجبیل اصالتاً یك گیاه چینی و هندی است و در این كشورها در طول از 4 سال در پخت و پز غذا مصرف شده است.از آنجا كه مردم علاقه وافری به طعم تند و بوی معطر آن داشته اند و نوعی خاصیت گرمایی داشته و برای درمان درد معده مؤثر بوده است،كاشفان و جهانگردان در سرتاسر نقاط گرمسیری آن را كشت داده اند.ریشه این گیاه در درمان سرگیجه،تعریق،تهوع و استفراغ ناشی از بیماریهای حركتی یا دریازدگی مؤثر واقع میشود.این گیاه همچنین گلودرد،سردردها،پاره ای از انواع دردهای قاعدگی و آرتریت وتب و درد ناشی از انواع سرماخوردگیها و آنفلونزا را درمان می كند.

 

معرفی گیاه زنجبیل

ساقه های ریشه دار زنجبیل عبارت از دكمه ای به هم پیچیده،ضخیم و قهوه ای روشن است كه می توانید از بازار محلی نیز آنرا تهیه كنید.از آنجا كه زنجبیل نوعی گیاه زیرزمینی است لذا ساقه ریشه دار این گیاه بخشی از ساقه اصلی است كه برحسب انفاق در زیرزمین رشد و نمو پیدا می كند.ریشه اصلی این گیاه از گره های موجود روی ساقه های ریشه دار آن نمو می كند.بالای سطح زمین ساقه های 12 اینچی دارای برگهای طولانی، باریك،كج و معوج و سبز با گلهای سفید و سبز مایل به زرد قرار دارد.

 

تركیبات گیاه زنجبیل

فرآورده های حاصله از زنجبیل از ریشه تازه یا خشك آن یا از طریق تقطیر روغن از ساقه آن تهیه میشود.

 

اشكال موجود زنجبیل

پس از قطع ساقة ریشه دار این گیاه،مواد شیمیایی فعال موجود در گیاه از قبیل “زینجیبرن”، “بنزابولن”، “جینجرول”، “شوقول” خاصیت ذاتی خود را از دست می دهند.شركتهای دست اندركار و فعال در زمینه فرآورده های گیاهی،زنجبیل را به صورت عصاره،تنتور،انواع كپسول یا روغن آن عرضه می كنند تا از زایل شدن این مواد شیمیایی جلوگیری شود.بنابراین فرآورده هایی را مصرف كیند كه به وضوح در برچسب خودش میزان زنجبیل مورد مصرف شما را ذكر كرده باشد.

 

می توانید ریشه زنجبیل تازه را نیز بخرید،و با دكم كردن تكه های آن به اندازه نصب كف دست یا با نصف قاشق چایخوری دكمه رنده شده،شسته شده و پوست دار در آب گرم یا با ریختن نیم لیتر آب جوش روی 3 گرم ساقه ریشه دار، چای زنجبیل درست و مصرف كنید.برای اینكار بگذارید چای مورد نظر به مدت 15 دقیقه دم بكشد و سپس روزانه دو لیوان از آنرا میل كنید.دیگر منبع مناسب تهیه زنجبیل همانا زنجبیل كریستال شده است.لیكن فریب لایه پوششی قندی آن را نخورید.چون زنجبیل كریستال شده مزه تندی دارد.

 

نحوه مصرف زنجبیل

نحوه مصرف فرآورده های زنجبیل به سلیقه شخصی شما و آنچه شما را آزار می دهد،بستگی دارد.در كل،نباید روزانه از دو تا چهار گرم زنجبیل مصرف كنید،چرا كه علاوه بر میزان زنجبیلی كه مصرف می كنید ممكن است مقداری از این ماده را نیز از طریق بره غذایی (یعنی از موادی نظیر آبجو زنجبیل، نان شیرینی زنجبیل دار،نان زنجبیل دار یا مواد غذایی مخلوط و سرخ شده) جذب كنید.اگر زنجبیل تازه مصرف می كنید،حتماً مقدار مصرفی را وزن كنید تا تقریباً دریابید كه چه حدی از آن معادل 2 تا 4 گرم است.برای درمان،تهوع،گاز معده یا سوء هاضمه روزانه 2 تا 4 گرم ریشه تازه (معادل /25 تا 1 گرم پودر ریشه) یا 1/5 تا 3 میلی لیتر تنتور آنرا مصرف كنید.برای پیشگیری از استفراغ، هر 4 ساعت یك گرم پودر زنجبیل (نصف قاشق چایخوری) یا معادل آن یا روزانه سه بار دو عدد كپسول زنجبیل(یك گرم) مصرف كنید.البته می توانید یك تكه 8 گرمی زنجبیل تازه را نیز بجوید.

 

برای بیماریهای ناشی از سرماخوردگی،تب ناشی از آنفلونزا،گلودرد،گرفتگیهای ناشی از قاعدگی یا سردرد،دو قاشق غذاخوری از دم كرده زنجبیل یا چندین ورق از ساقه ریشه دار تازه آنرا بخور دهید.برای درمان درد ورم مفاصل از آب،عصاره یا چای زنجبیل تازه به میزان روزانه 4 گرم مصرف كنید یا روغن آنرا روی مفصل دردناك بمالید یا ریشه تازه آنرا در ضماد داغ یا گازهای ضمادی قرار دهید و روی نقاط دارای درد بگذارید.

 

 

 

منبع:tebyan.net


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

زنجبیل برای قرن‌ها است که در طب، پخت و پز و تولید استفاده می‌شود..زنجبیل منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E،ویتامین گروه B، منیزیم، پتاسیم، فسفر، سیلیکون، آهن، سدیم، کلسیم، روی، و بتاکاروتن است.

زنجبیل شامل مجموعه ای متنوع از ویتامین ها و مواد معدنی مهم است. علاوه بر این، زنجبیل حاوی gingerol، ترکیبی با ویژگی‌ های آنتی ‌اکسیدان قوی و ضد التهابی قوی است که با مزایای سلامتی منحصر به فرد مرتبط است.

۱۰۰ گرم (حدود ۳.۵ اونس) زنجبیل خام شامل تقریبا:

علاوه بر مواد مغذی ذکر شده در بالا، زنجبیل حاوی مقدار کمی کلسیم، روی، پانتوتنیک اسید، ریبوفلاوین و تیامین است. با این حال، در نظر داشته باشید که اکثر مردم فقط مقدار کمی زنجبیل مصرف می کنند، بنابراین باید با انواع مواد مغذی دیگر ترکیب شود تا نیازهای مغذی شما را تامین کند.

در ادامه شما را با ۱۰ خاصیت ویژه زنجبیل برای سلامتی آشنا می‌کنیم.

اعتقاد بر این است که زنجبیل به عنوان یکی از کارآمدترین درمان برای مشکلات گوارش است. این امر منجر متراکم کردن دستگاه گوارش و کاهش سنگینی شکم می‌شود.مصرف زنجبیل درمان خوبی برای بزرگی و نفخ شکم به علت توانایی آن در دفع کردن گاز از روده است.

با اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی خود، ناراحتی معده، قولنج و اسهال را نیز می‌توان تسکین داد و از آن‌ها اجتناب کرد. زنجبیل همچنین باعث جذب بهتر می‌شود و جذب مواد مغذی در خون را بهتر می‌کند.

زنجبیل یک داروی شگفت انگیز برای درمان انواع بیماری است.

اگر در معرض ابتلا به بیماری حرکتی، به ویژه بیماری دریازدگی هستید زنجبیل یک موهبت واقعی برای شما است. زنجبیل یک راه کاملا بی‌خطر و موثرتر از داروهای تجاری معمول برای درمان استفراغ است.

کمی از پودر زنجبیل می‌تواند تمام نشانه‌های بیماری مانند استفراغ، سرگیجه، تعریق سرد و تهوع از بین ببرد. زنجبیل همچنین یک موهبت برای زنان حامله در اوایل حاملگی است. خوردن زنجبیل خطر ناقص بودن جنین، عوارض جانبی و ضررهای بارداری را کاهش می‌دهد.

زنجبیل به طور گسترده برای خواص ضدالتهابی آن شناخته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که عوامل و عناصر فعال موجود در زنجبیل به اندازه یک داروی مسکن محبوب و موثر است. اگر شما از گرفتگی شدید قاعدگی رنج می برید زنجبیل را حتما باید استفاده کنید. همچنین برای از بین بردن سردرد، درد عضلانی، درد کمر و درد مفاصل کمک می کند.

نوشیدن یک چای ریشه زنجبیل یک راه آسان برای کاهش سردرد و خواب عمیق است. برای کنار آمدن با درد عضلات پس از یک تمرین خوب، چند قطره از روغن زنجبیل را به وان حمام اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در آن بمانید.

ریشه زنجبیل غنی شده با آنتی اکسیدان است که به پیشگیری از سرطان کمک کند. یک مطالعه نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند رشد سلول های سرطان روده بزرگ را کاهش دهد و می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک کند.

زنجبیل همچنین می‌توانید به جلوگیری از انواع دیگر سرطان، مانند سرطان پستان، ریه، پوست، پانکراس و پروستات کمک کند.اضافه کردن کمی زنجبیل به اسموتی صبح و یا چای خود به طور منظم باعث بدست اوردن همه خواص پیشگیری و مبارزه با سرطان آن است.

مصرف روزانه زنجبیل می‌تواند از شما در مقابل سرما خوردن و آنفولانزا در طول فصل زمستان محافظت کند. این گیاه غنی از روی، کروم و منیزیم است که باعث تحریک گردش خون و کاهش لرز، تعریق بیش از حد و تب می‌شود.لیمو با زنجبیل ترکیب بسیار خوبی است و باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود. نوشیدن چای زنجبیل-لیمو به صورت روزانه کمک خواهد کرد که در طول هر فصل از سال سالم و شاد بمانید.

زمانی که من طعم با شکوه زنجبیل را کشف کردم تبدیل به یک عنصر غیر قابل تعویض در آشپزخانه من شد.من عاشق طعم شیرین و تلخ و عطر و طعمی که آن به هر غذا و یا نوشیدنی می دهد هستم. زنجبیل ادویه‌ای کاملا همه‌کاره است. می‌توان آن را به انواع دسر، وعده‌های غذایی اصلی، پیش غذا و نوشیدنی‌ها اضافه کرد. گاهی اوقات من برای آنکه طعم غذا متفاوت باشد زنجبیل را به مرغ، گوشت و ماهی نیز اضافه می‌کنم .

شما به راحتی می‌توانید با اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی خود، مصرف موادغذایی خود را کاهش داده و وزن اضافی خود را کاهش دهید. زنجبیل سیری را ترویج می‌دهد، این بدان معنی است که شما نیاز به کالری کمتری احساس می‌کنید.زنجبیل همچنین عامل طبیعی قدرتمندی است که مانع از گرسنگی و اشتهای زیاد می‌شود. زنجبیل به عنوان یک عنصر ضروری برای از دست دادن وزن است به دلیل آن که کم کالری و مولد حرارت است. علاوه بر این، به سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن و سوزاندن چربی کمک می‌کند.

زنجبیل به عنوان یک داروی مقوی غرایز جنسی برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است. زنجبیل دارای توانایی افزایش حساسیت و گردش خون نیز هست. بنابراین بار بعد که شما بره ریزی یک شب عاشقانه در خانه را دارید، فراموش نکنید که زنجبیل را به منو خود اضافه کنید.

شرایط neurodegenerative مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون با استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن در مغز مرتبط بوده ‌اند. زنجبیل به علت دارا بودن خواص ضد التهابی قوی اش، نقش بسیار مهمی در سلامت مغز ایفا می کند. مطالعات متعدد حیوانات نشان داده‌ اند که عصاره زنجبیل می ‌تواند در برابر فرسایش مغزی و کاهش شناختی از فرد محافظت کند. نه تنها این، بلکه مطالعه ۲۰۱۲ نیز نشان داد که عصاره زنجبیل به بهبود عملکرد شناختی در زنان میانسال کمک کرده ‌است.

سطوح بالای کلسترول خون باعث انسداد و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. یکی از بزرگترین مزایای زنجبیل توانایی آن در کاهش سطح کلسترول و ترگلسیرید است، از این رو می توانید با مصرف این چاشنی سودمند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهید.

مطالعه‌ ای که در دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد نشان داد که زنجبیل قادر به کاهش کلسترول LDL و افزایش کلسترول HDL است. مطالعات حیوانی نیز حاکی از آن هستند که زنجبیل همانند آتورواستاتین (داروئی است که معمولا برای کلسترول بالای خون تجویز می شود) عمل کرده و در کاهش سطوح کلسترول بسیار موثر است.

اگر چه مطالعاتی وجود دارد که از مزایای بالقوه زنجبیل حمایت می کنند، اما تحقیقات محدودی در مورد مصرف آب زنجبیل به طور خاص وجود دارد. در اکثر مطالعات مشخص نشده که آیا شرکت کنندگان زنجبیل را به شکل کپسول جذب کرده یا آن را به غذایشان اضافه کرده و یا آن را به عنوان آب و یا چای نوشیده اند؟ ادامه مقاله در خواص آب زنجبیل

ریشه زنجبیل دارای عطر و طعمی تند و منحصر به فرد و دارای طعمی خاص است که باعث می شود که می تواند به عنوان یک چاشنی بی نظیر در بسیاری از غذاها استفاده شود. در حقیقت، از دستورالعمل های ریشه زنجبیل برای همه چیز از غذاهای های اصلی گرفته تا دسرها و فراتر از آن استفاده می شود.

زنجبیل را می توان به قسمت های نازک برش داد و به عنوان نوشیدنی انرژی زا به مقدار کمی به اسموتی ها و عصاره سبزیجات اضافه نمود.

علاوه بر این می توانید زنجبیل را رنده کرده و به سوپ و یا سالاد اضافه کنید تا علاوه بر لذت بردن از طعم طبیعی آن از مزایی سلامتی اش نیز بهره مند شویم. زنجبیل می ‌تواند در پخت ‌و پز و مخلوط کردن آن به غذاهای پخته ‌شده، دسرها و آب ‌نبات ‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

زنجبیل دارای خواص درمانی بسیاری است، غیر آلرژی‌زا است و به نسخه ویژه نیاز ندارد. با این حال، شما باید مراقب مقدار مصرف روزانه باشید.گیاه‌شناسان توصیه می‌کنند که مصرف روزانه زنجبیل شما نباید از ۴ گرم در روز باشد.

عضویت در خبره مجله سلامت

مرسی ممنون مطالب عالیه اینم منه irangoft.ir

لطف دارید شما.
وب سایتتون رو هم دیدم ، عالیه و تبریک میگم.

بسیار عالی متشکرم از اطلا عات خوبتون

خوشحالیم که مفید بوده براتون
شاداب و سلامت باشید

عالی

یکی از بهترین مقالات در مورد خواص زنجبیل بود
این گیاه دارویی رو توی سبد غذاییتون بزارید ضرر نمیکنید

ضمن تشکر و قدردانى از مطالب مفید و ارزشمند بفرمایید که آیا میتوان زنجبیل را به شیر اضافه کرد و میل نمود؟

مطالب شما خیلی مفید است من طرفدار استفاده از داروها ی گیاهی هستم با توجه به استفاده از زنجبیل تازه و عدم وجود آن در چهار فصل من موفق شدم خیلی راحت مثل آبلیمو آب زنجبیل را تهیه ومصرف راحت وبهینه از آن
بصورت قطره در چای وشربت با رنگ شفاف وخلوص صددرصد را تهیه کنم. نظر شما نسبت
به استفاده بهینه ازآن چیست جواب میخواهم

مطالب درموردزنجبیل عالی بود.کاشکی درمورد نحوه استفاده اززنجبیل تازه هم توضیح میدادین.

مطالب شما خیلی مفید است من طرفدار استفاده از داروها ی گیاهی هستم با توجه به استفاده از زنجبیل تازه و عدم وجود آن در چهار فصل من موفق شدم خیلی راحت مثل آبلیمو آب زنجبیل را تهیه ومصرف راحت وبهینه از آن
بصورت قطره در چای وشربت با رنگ شفاف وخلوص صددرصد را تهیه کنم. نظر شما نسبت
به استفاده بهینه ازآن چیست جواب میخواهم

هر وقت گوشت می پزیدمقداری زنجبیل به آن اضافه کنید گوشت و خوشمزه می کنه

یکی از بهترین مقالات درباره زنجبیل بود
ممنون از سایت خوبتون

ده روز سرفه داشتم و با هیچ داروو امپولی خوب نشدم به محضی که کمی زنجبیل تر جویدن سرفه ها قطع شد.معجزه شد

باتشکرازاطلاعات بسیارخوب شما تاثیرزنجبیل برفشارخون چیست

مرسی از مقالتون من زنجبیل برای گرم مزاجی استفاده میکنم خوب است

میشه چندتا دستور تهیه برای استفاده از زنجبیل به منظور لاغری بدین؟
مثلا طرز تهیه چای زنجبیل چطوره؟
یا اسموتی زنجبیلی چجوری درست کنیم؟

چشم دوست عزیز به زودی چند دستور تهیه خوشمزه و ساده با زنجفیل به مقاله اضافه میشه.

سلام و ممنون بابت مقاله خوبتون
سوال من اینه که آیا زنجبیل خشک و زنجبیل تازه باهم تفاوتی دارن؟ منظورم از نظر خاصیته؟
من یه عطاری بودم بهم گفت پودر زنجبیل خشک خیلی خاصیت های بیشتری داره نسبت به ریشه تازه زنجبیل

از نظر خاصیت تفاوت بین زنجبیل خشک و تازه در مطالعات زیاد مدنظر نبوده اما نظر طعم و عطر، افراد زنجبیل تازه رو ترجیح میدن.

سلام ببخشید راسته که میگن زنجبیل و سرکه سیب عالیه برای جای جوش؟




در مورد قرص دمیترون چه می دانید؟ آیا شما آن را با اندانسترون می شناسید؟ از عوارض این دارو با خبر هستید؟ آیا می دانید که این دارو حتما باید با تجویز پزشک و زیر نظر ایشان مصرف گردد؟ چون می تواند عوارض شدید و خطرناکی مثل سندروم سروتونین ایجاد کند. برای کاهش عوارض آن باید بهترین دوز مصرف نسبت به سن و شرایط بیماری شما تجویز گردد. در این بخش از داروهای دکتر سلام در مورد علل مصرف، تداخلات دارویی، عوارض، نحوه مصرف این

دوران بارداری یکی از مهمترین بخش های زندگی زناشویی است. در این عرصه از زندگی، زنان باردار دچار تغییراتی در جسم و روان خود می شوند که با داشتن آگاهی و دانش در مورد دوره بارداری هفته به هفته می توانند این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارند. اینکه بدانید در هر هفته جنین شما چه تغییراتی کرده و به چه مواد غذایی احتیاج دارد، می تواند بسیار هیجان برانگیز و کمک کننده باشد. دکتر سلام برای راهنمایی شما عزیزان، کلاس آمادگی بارداری

آبا می دانید ترنس چیست ؟ آیا ترنس همان تراجنسی است؟ تا چه حد با ترنسکشوال (Transsexual)، آشنایی دارید؟ تفاوت بین ترنسکشوال را با همجنسگرایی می دانید یا شما هم فکر می کنید این دو مسئله، یکی هستند؟ جالب است بدانید که ترنس ها در چه شرایطی زندگی می کنند  و روحیات آنها چگونه است. در این مقاله از دکتر سلام می خواهیم به بررسی ترنس ، انواع آن ، درمان هورمونی آن و شرایط لازم برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت بپردازیم. اگر می

این زائده گوشتی نرم که بر روی اندام تناسلی ظاهر می شود، زگیل تناسلی خفیف دارد. یک عفونت منتقله از راه جنسی ( STI ) ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV می باشد که این روزها زیاد به گوش تان خورده است. زگیل تناسلی خفیف ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل های تناسلی به خصوص برای زنان بسیار خطرناک هستند چرا که برخی انواع اچ پی وی می توانند باعث ایجاد سرطان واژن و سرطان

والدین می دانند که چقدر گوش درد در میان کودکان رایج است اما بزرگسالان نیز می توانند به طور مکرر درد گوش را تجربه کنند. شما مجبور نیستید عفونت یا هر مشکل دیگری در گوش های تان داشته باشید زیرا در این مقاله در خصوص درمان گوش درد اطلاعات مفیدی به شما می دهیم. درد های ناحیه گوش ها می توانند تضعیف کننده باشند اما آنها همیشه به آنتی بیوتیک ها جواب نمی دهند. دستورالعمل های تجویزی برای عفونت های گوش در 5 سال گذشته

روز پنج‌شنبه 11 مرداد گردهمایی بنیاد (Tooth friendly توث فرندلی) سوئیس، یکی از معتبرترین بنیادهای بین المللی سنجش سلامت محصولات خوراکی مرتبط با بهداشت دهان و دندان، برگزار

داشتن معده درد عصبی در برخی افراد می تواند یک اتفاق معمولی باشد. با این حال بنا به گفته پزشکان و علوم پزشکی، این یک وضعیت قابل تشخیص

چين و چروك پوست به‌خصوص پوست صورت براي اكثر افراد به‌ويژه خانم‌ها خوشايند نيست. اين چروك‌ها با گذشت زمان و در طول حيات انسا‌ن‌ها رخ مي‌دهند و گريزي

قارچ شیتاکه یک ماده غذایی پرطرفدار در دنیا محسوب می شود. این موضوع تنها به دلیل طعم گوشتی و  متنوع شیتاکه نبوده، بلکه خواص غذایی اعجاب انگیز قارچ

تونر چیست ؟ آیا می دانید دیگر تونیک است و در بعضی از مراکز بهداشتی و داروخانه ها، آن را با لفظ تونیک می خوانند؟ این پاک

بارداری یکی از سخت ترین دوران در زندگی هر مادری به شمار می آید. در این زمان مادر علاوه بر اینکه می بایست مراقب

در دوران بارداری بدون تجویز پزشک متخصص زنان نباید هیچ دارویی مصرف شود. برخی بانوان باردار به مصرف فرآورده های دارویی گیاهی برای رفع

آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.

نوشیدن نوشابه ‌درهنگام تشنگی یک اشتباه برای جبران آب از دست رفته بدن است زیرا آسیب فراوانی به کلیه‌ها وارد می‌کند و به مرور از کار افتادگی کلیه‌ها می شود.

یک چرت 2 دقیقه ای برای بدن لازم است.
خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی در فرد، احتمال مرگ و میرناشی ازسکته قلبی را کاهش میدهد.

روزانه 3 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
برای درمان مشکلات زنانه مفید است.

جالب است بدانید جنین در داخل رحم مادر نسبت به نور محیط واکنش دارد، همچنین مزه غذاها را نیز احساس می‌کند و همراه با مادر نگران می‌شود

یکی از مهمترین و قدرتمندترین عضلات بدن،عضله های قسمت چهار سر ران هستند که نقش باز و بسته کردن زانو را نیز دارند،در این

مفصل ها محل اتصال دو استخوان به یکدیگر هستند. مفصل زانو یکی از مهم ترین مفصل ها در بدن به شمار می آید. به



سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *