چگونگی جلوگیری از تبخال تناسلی

چگونگی جلوگیری از تبخال تناسلی
چگونگی جلوگیری از تبخال تناسلی

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بیماری‌های مقاربتی یا عفونت‌های منتقله از راه جنسی، دسته‌ای از بیماری‌ها هستند که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند. برخی از این بیماری‌ها با درمان به‌موقع و مصرف داروهای مناسب به‌طور کامل برطرف می‌شوند اما برخی از آنها در تمام عمر همراه فرد هستند، هر چند وقت یک‌بار عود می‌کنند و داروها فقط می‌توانند به کاهش شدت علائم‌شان کمک کنند. تبخال تناسلی یکی از این بیماری‌های عفونی است که میزان شیوع آن در خانم‌ها از آقایان است. جالب است بدانید این بیماری از طریق حوله یا صندلی توالت فرنگی به فرد منتقل نخواهد شد چون ویروس آن نمی‌تواند در خارج از بدن انسان زنده بماند. همراه ما باشید، در مطلب زیر شما را به‌طور کامل با تبخال تناسلی، علائم و روش‌های درمان آن آشنا خواهیم کرد.چگونگی جلوگیری از تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های منتقله از راه جنسی در ایالات متحده است. این بیماری توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود.

اکثر موارد تبخال تناسلی توسط عفونت ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲ (HSV – ۲) به‌وجود می‌آیند.

ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV – ۱) در اغلب موارد علت تبخال یا زخم سرد است اما می‌تواند باعث بروز تبخال تناسلی نیز شود.

اکثر افراد مبتلا به تبخال تناسلی نمی‌دانند که چنین بیماری‌ای دارند. دلیلش این است که تبخال تناسلی در اکثر افراد، هیچ‌گونه علائمی ایجاد نمی‌کند یا علائم آن بسیار خفیف است.

ویروس تبخال تناسلی از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این امر در صورتی که شخص آلوده به ویروس، علائم یا نشانه‌های عفونت را نداشته باشد نیز اتفاق می‌افتد.

هنگامی که این ویروس از طریق پوست وارد بدن شد، در مسیرهای عصبی حرکت می‌کند. این ویروس ممکن است در اعصاب (خاموش) غیرفعال شود و به‌طور حدود در آنجا باقی بماند.

گاهی‌اوقات این ویروس ممکن است فعال شود. هنگامی که این اتفاق بیفتد، ویروس از طریق مسیر عصبی به سطح پوست بازمی‌گردد؛ یعنی جایی که ویروس‌ اضافی ریزش پیدا می‌کند (پراکنده می‌شود).

در این مرحله ویروس ممکن است باعث بروز یک‌سری علائم شود یا همچنان بدون علامت باقی بماند.

در هر دو مورد، ویروس فعال به‌راحتی از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. حتی پوشیدن کاندوم نیز ممکن است از آلوده شدن فرد جلوگیری نکند. این ویروس می‌تواند بدون داشتن هیچ‌گونه علائمی روی پوست شخص وجود داشته باشد.

تعداد موارد بازگشت یا عود در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد.

ممکن است شما هیچ‌گونه علائمی از عفونت HSV نداشته باشید اما همچنان این عفونت را منتقل کنید. از سویی دیگر ممکن است در عرض چند روز تا چند هفته پس از تماس اولیه، متوجه‌ی علائم شوید یا تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از آلوده شدن، علائم‌تان عود نکند.

هنگامی که علائم مدت کمی پس از آلوده شدن فرد ظاهر شوند، معمولا شدید هستند. آنها ممکن است به شکل تاول‌های کوچکی ظاهر شوند که درنهایت می‌ترکند، زخم‌های دردناک و ملتهب ایجاد می‌کنند، سپس دَلَمه می‌بندند و در عرض چند هفته خوب می‌شوند. این تاول‌ها و زخم‌ها ممکن است با علائمی شبیه علائم آنفولانزا – تب و تورم غدد لنفاوی – همراه باشند.

هریک از این علائم عفونت HSV تناسلی می‌توانند در مردان یا زنان اتفاق بیفتند:

تبخال تناسلی تنها بیماری‌ای نیست که می‌تواند این علائم را ایجاد کند. گاهی‌اوقات HSV با عفونت‌های قارچی واژن، عفونت‌های باکتریایی یا عفونت‌های مثانه اشتباه گرفته می‌شود. تنها راه برای آنکه مطمئن شوید علائم شما ناشی از عفونت HSV است یا به یک بیماری دیگر مربوط می‌شود، آن است که به پزشک مراجعه کنید.

تبخال تناسلی با یک معاینه‌ی فیزیکی تشخیص داده می‌شود و معمولا با یک تست سوآب یا آزمایش خون تأیید می‌شود.

افرادی که پس از آلودگی به عفونت HSV تناسلی دچار یک عود اولیه می‌شوند، می‌توانند انتظار داشته باشند که علائم بیماری‌شان در عرض یک سال، ۴ تا ۵ بار مجددا عود کند.

با گذشت زمان، بدن شما مصونیت بیشتری نسبت به این ویروس ایجاد می‌کند؛ درنتیجه ممکن است عود علائم به دفعات کمتری اتفاق بیفتد یا حتی در برخی از افراد کاملا متوقف شود.

علائم معمولا در طول دوره‌های بیماری یا استرس روحی ظاهر می‌شوند. دلیلش این است که در طول این زمان‌ها، توانایی سیستم ایمنی بدن شما برای سرکوب این ویروس و غیرفعال نگه داشتن آن کاهش می‌یابد.

عوامل زیر می‌توانند باعث بازگشت علائم شوند:

اقداماتی وجود دارند که می‌توانید برای کاهش ناراحتی و شدت علائم در طول عود بیماری انجام بدهید. این اقدامات عبارتند از:

به‌علاوه کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از انتقال ویروس به سایر قسمت‌های بدن‌تان و همچنین به سایر افراد انجام بدهید، ازجمله:

تبخال تناسلی برای اکثر افراد، یک تهدید جدی برای سلامتی محسوب نمی‌شود. یک عفونت HSV به‌جز ایجاد ناراحتی، یک عامل استرس‌زای روحی روانی به‌شمار می‌رود و می‌تواند:

هرچند در برخی موارد، عوارض ناشی از تبخال تناسلی می‌توانند جدی و حتی خطرناک باشند.

در موارد نادر، زنان باردار می‌توانند عفونت تبخال تناسلی را در حین زایمان به نوزادشان انتقال بدهند. این امر می‌تواند به یک عفونت جدی و گاهی اوقات مرگبار در نوزادان منجر شود. به همین دلیل انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از عود علائم در زمان زایمان توصیه می‌شود که این اقدامات از هفته‌ی ۳۴ بارداری آغاز می‌گردند. اگر شما در زمان زایمان علائم یک عفونت ویروسی فعال را داشته باشید، پزشک‌تان احتمالا زایمان به روش سزارین را به شما توصیه خواهد کرد.

افراد مبتلا به تبخال تناسلی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت HIV قرار دارند. یکی از دلایل این مسئله، آن است که ترک‌ها و شکاف‌هایی که درنتیجه‌ی عود علائم در پوست ایجاد می‌شوند، باعث به‌وجود آمدن منافذی می‌گردند که ویروس HIV می‌تواند از طریق آنها وارد بدن شود.

اگر به دلایلی فکر می‌کنید که ممکن است درنتیجه‌ی یک تماس جنسی – خواه دهانی یا تناسلی – عفونت HSV داشته باشید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

هیچ درمانی برای تبخال تناسلی وجود ندارد اما درمان ضدویروسی می‌تواند مفید باشد. با درمان مناسب می‌توان علائم را کاهش داد یا از عود مجدد آنها جلوگیری کرد. درمان همچنین می‌تواند خطر آلوده شدن دیگران را نیز کاهش بدهد.

پزشک شما ممکن است برای کمک به پیشگیری یا کاهش درد و ناراحتی ناشی از عود علائم برای شما داروهای ضدویروسی تجویز کند. داروهایی که به‌صورت روزانه برای سرکوب این ویروس مصرف می‌شوند، می‌توانند تعداد دفعات عود و خطر آلوده شدن دیگران را کاهش بدهند. این داروها عبارت‌اند از:

تمام این داروهای ضدویروسی می‌توانند برای کوتاه کردن یا پیشگیری از دوره‌های عود به‌کار روند. درمان سرکوبگر روزانه می‌تواند تعداد دفعات عود و احتمال انتقال عفونت به دیگران را در هنگامی که زخم‌ها آشکار نیستند (پراکندگی بدون علامت یده می‌شود) کاهش بدهد. داروهای جدیدتر – فامویر و والترکس – می‌توانند به دفعات کمتر مورد استفاده قرار گیرند و ممکن است در برخی از افراد بهتر جذب شوند و قابل ‌تحمل‌تر باشند.

در طول یک دوره اپیزود تبخال فعال، شما باید اقداماتی برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی و جلوگیری از آلوده شدن دیگران انجام بدهید:

از زمان بروز اولین نشانه‌ی علائم تا برطرف شدن کامل زخم‌ها، از تماس جنسی اجتناب کنید. این زمانی است که دلمه افتاده است و پوست جدید، جایی که قبلا تاول زده را می‌پوشاند. اما به یاد داشته باشید که هنوز هم ممکن است کسی را آلوده کنید؛ حتی اگر هیچ‌گونه علائم یا زخمی نداشته باشید.چگونگی جلوگیری از تبخال تناسلی

اگر تبخال تناسلی دارید، در صورت داشتن هرگونه علائمی از یک اپیزود تبخال، رابطه‌ی جنسی نداشته باشید. استفاده از کاندوم و سدهای لاتکس در بین اپیزودها می‌تواند به پیشگیری از گسترش ویروس کمک کند. اما این ویروس همچنان می‌تواند به‌وسیله‌ی تماس مستقیم پوست به پوست منتقل شود. پزشک‌تان ممکن است توصیه کند که شما یک داروی ضدویروسی روزانه مصرف کنید؛ این داروهای روزانه، تعداد دفعات عود و خطر انتقال عفونت به شریک جنسی شما را کاهش می‌دهند.

اگر تبخال تناسلی ندارید، برای محافظت از خودتان در طول رابطه‌ی جنسی از کاندوم‌ و سدهای لاتکس استفاده کنید. این محصولات به‌طور کامل از شما محافظت نمی‌کنند اما مطمئنا خطر ابتلا به عفونت را تا حدی کاهش می‌دهند.

واکسن HPV، یک واکسن غیرفعال‌شده (غیرزنده) است که در برابر ۴ نوع اصلی HPV از بدن محافظت می‌کند.

این ۴ نوع شامل ۲ نوعی هستند که باعث حدود ۷۰ درصد از سرطان‌های سرویکس (دهانه‌ی رحم) می‌شوند، به علاوه‌ی ۲ نوع دیگری که عامل حدود ۹۰ درصد از زگیل‌های تناسلی هستند. واکسن HPV می‌تواند از اکثر زگیل‌های تناسلی و اکثر موارد سرطان دهانه‌ی رحم پیشگیری کند.

انتظار می‌رود که حفاظت ایجادشده توسط واکسن HPV، طولانی‌مدت (پایا) باشد. اما زنانی که واکسن HPV دریافت می‌کنند، باید همچنان غربالگری سرطان دهانه‌ی رحم انجام دهند زیرا این واکسن در برابر تمام انواع HPV که باعث سرطان دهانه‌ی رحم می‌شوند، حفاظت ایجاد نمی‌کند.

چه کسانی باید واکسن HPV دریافت کنند و چه زمانی برای دریافت این واکسن مناسب است؟

مهم است که دختران قبل از اولین تماس جنسی‌شان واکسن HPV دریافت کنند، چون در این دوران در معرض HPV قرار نگرفته‌اند. برای این دختران، واکسن HPV می‌تواند تقریبا از ۱۰۰ درصد از بیماری‌های ایجادشده توسط ۴ نوع HPV هدف‌گرفته در این واکسن پیشگیری کند.

با این حال اگر یک دختر یا زن قبلا به یک نوع HPV آلوده شده باشد، این واکسن از بیماری ناشی از آن نوع HPV پیشگیری نخواهد کرد.

واکسن HPV به شکل یک سری سه‌دوزه داده می‌شود:

دوزهای اضافی (تقویت‌کننده) توصیه نمی‌شوند.

واکسن HPV ممکن است به‌طور همزمان با سایر واکسن‌ها داده شود.

برخی از زنان یا دختران نباید واکسن HPV دریافت کنند یا باید برای دریافت آن صبر کنند

به‌نظر نمی‌رسد که واکسن HPV هیچ‌گونه عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

با این حال یک واکسن مانند هر دارویی احتمالا می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی مانند واکنش‌های آلرژیک شدید شود. ریسک آسیب جدی یا مرگ ناشی از تزریق هر واکسن، بسیار کم است.

مشکلات خفیفی که ممکن است با واکسن HPV اتفاق بیفتند، عبارتند از:

این علائم، مدت زیادی طول نمی‌کشند و خودبه‌خود ازبین می‌روند.

واکنش‌های آلرژیک خطرناک ناشی از تزریق واکسن‌ها نادر هستند و اگر چنین واکنش‌هایی اتفاق بیفتند، در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از واکسیناسیون خواهد بود.

واکسن HPV مانند تمام واکسن‌ها همچنان برای مشکلات غیرمعمول یا شدید تحت نظارت قرار خواهد گرفت.

باید به دنبال چه علائمی باشید؟

باید چه کار کنید؟

چگونه می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید؟

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

بهترین راه عدم مبتلا به این بیماریست

بله. پیشگیری بسیار راحت‌تر و ارزان‌تر از درمانه.

بسیارمفیدبود.امارعایت دقیق بهداشت بهترین راه مبتلابه این بیماریست.ممنون

ممنون مفید بود خیلی

خوشحالم که مورد توجه‌تون قرار گرفت.

خواص خوراکی ها

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

آخرین مطالب

آموکسی سیلین؛ نحوه مصرف،‌ عوارض و تداخل دارویی

درمان سریع جوش صورت با ۸ روش خانگی مؤثر


علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

کاربردی‌ترین اصطلاحات حسابداری مالی کدام‌اند و چه مفهومی دارند؟

خواص روکولا؛ نحوه استفاده و عوارض احتمالی آن

ترین های جهان

معروف ترین موزه های جهان؛ ۱۰ موزه برتر جهان با آثار تاریخی حیرت‌انگیز

باهوش ترین نژاد سگ ها در دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

پرفروش ترین فیلم های جهان؛ ۲۵ فیلمی که گیشه را از آن خود کرده‌اند


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

توت فرنگی برای سلامتی انسان فواید زیادی دارد. مثلا با خوردن توت فرنگی میتوانید بیماریهای دیابت، سرطان و بیماریهای قلبی را کنترل کنید. همچنین توت فرنگی به کاهش وزن و افزایش انرژی در بدن شما کمک میکند. در این پست از مجله پزشکی آسان طب به بررسی خواص توت فرنگی و فواید توت فرنگی می پردازیم.

یکی از خواص توت فرنگی اینست که دارای نوعی فلانوئید به  آنتوسیانین است. طبق بررسی های بدست امده مصرف منظم آنتوسیانین خطر حمله قلبی را تا 32 درصد در زنان جوان و میانسال کم می کند. همچنین کوئرستین، نوعی دیگری فلانوئید موجود در توت فرنگی است که یک ضدالتهاب طبیعی بوده و منجر به کاهش تصلب شریان میشود. در تحقیقاتی که برروی حیوان ها انجام شد، یکی از خواص توت فرنگی اینست که  آسیب ناشی از کلسترول بد خون (LDL) را کاهش میدهد .

یکی از فواید توت فرنگی اینست که از سکته قلبی جلوگیری می کند . طبق گزارشات بدست امده آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی و همچنین پتاسیم بالای درون توت فرنگی باعث کاهش خطر لخته های خون خطرناک در مغز خواهد شد . این لخته ها دلیل اصلی سکته مغزی است .

توت فرنگی دارای فیبر و آب زیادی است . همه میوه هایی که دارای فیببر و اب هستند مانع بیماری یبوست می شوند و شکم را روان میکنند .

طبق بررسیهای بدست امده توت فرنگی دیابت را کنترل میکند . چون توت فرنگی قندی پایین و میزان فیبری بالا دارد. تحقیقات نشان می دهد که خوردن 37 توت فرنگی در روز می تواند بطرز چشم گیری عوارض دیابت همچون نارسایی کلیه و نوروپاتی محیطی را کاهش دهد. بنابراین از توت فرنگی زیاد استفاده کنید .چگونگی جلوگیری از تبخال تناسلی

زنان باردار توت فرنگی بخورند . دریافت میزان کافی اسید فولیک برای زنان باردار لازم می باشد و توت فرنگی حاوی مقادیر مناسبی فولیک اسید است.

طرز تهیه مربای توت فرنگی با وانیل یا ژلاتین چگونه است ؟

برای درمان افسردگی توت فرنگی بخورید. فولیک اسید موجود در توت فرنگی برای افسردگی نیز می تواند مفید باشد.

طبق بررسی های بدست امده اگر میخواهید حافظه کوتاه مدتان بهبود یابد و تقویت شود توت فرنگی بخورید .

توت فرنگی از رشد سلول های سرطانی جلوگیری میکند. به گزارش اسان طب توت فرنگی دارای آنتی اکسیدان هایی بوده که در برابر رادیکال های آزاد عمل کرده، رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و  التهاب بدن را کاهش میدهد .

برای کنترل فشار خون توت فرنگی میل کنید. بدلیل پتاسیم بالا در توت فرنگی، این میوه به کسانی که دچار فشارخون بالا هستند، پیشنهاد می شود. پتاسیم به خنثی کردن اثر سدیم در بدن کمک می نماید. مصرف کم پتاسیم همانقدر برای فشارخون بالا بداست که مصرف بالای سدیم برای فشارخون بالا بد می باشد. بنابراین کسانی که فشار خون دارند باید به نوع تغذیه شان دقت کنند .

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

اگر چنانچه پیرامون بخش های مختف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی شایع است که مردان و زنان را درگیر می‌کند. خصوصیات هرپس تناسلی شامل درد، خارش و زخم در ناحیه تناسلی است. اما ممکن است هیچ گونه علائم یا نشانه‌ای وجود نداشته باشد. این تبخال، حتی با وجود اینکه هیچ زخم قابل مشاهده‌ای نداشته باشد، می‌تواند واگیردار باشد. داروها می‌توانند علائم بیمار را تسکین داده و خطر آلوده کردن دیگران را کاهش دهند. کاندوم نیز می‌تواند در پیشگیری از انتقال ویروس موثر باشد.

 

ابتلا به تبخال تناسلی می‌تواند باعث شرمندگی، خجالت و عصبانیت شود. در صورتی که فکر کنید همسرتان این عفونت را به شما انتقال داده، ممکن است نسبت به وی مشکوک یا خشمگین باشید، یا ممکن است از طرد شدن توسط شریک خود هراس پیدا کنید. اگر مشکوک به داشتن تبخال تناسلی (یا هرگونه بیماری مقاربتی دیگر) هستید بلافاصله به یک پزشک مراجعه نمایید تا از عفونت و عوارض دیگر پیشگیری شود.

علائم

چگونگی جلوگیری از تبخال تناسلی

 

افراد مبتلا به ویروس هرپس سیمپلکس نمی‌دانند که دچار آن هستند زیرا هیچ گونه علائم یا نشانه‌ی مشخصی وجود ندارد و یا بسیار خفیف هستند.

علائم تبخال تناسلی در صورت وجود عبارتند از:

درد یا خارش که ظرف ۲ تا ۱۰ روز پس از قرار گرفتن در معرض شریک جنسی آلوده آغاز می‌شود.
برجستگی‌های قرمز کوچک یا تاول‌های سفید کوچک که ممکن است چند روز بعد ظاهر شوند.
زخم‌هایی که با پاره شدن تاول‌ها شکل می‌گیرند و از آنها خون یا چرک بیرون می‌آید.
دمل‌هایی که با بهبود یافتن زخم‌ها تشکیل می‌شوند.

زخم‌ها ممکن است باعث درد و سوزش هنگام ادرار شوند. همچنین ممکن است تا زمان از بین رفتن عفونت، درد و حساسیت در ناحیه‌ی تناسلی وجود داشته باشد. در اوایل بروز بیماری ممکن است علائم و نشانه‌هایی شبیه به آنفولانزا مانند تورم غدد لنفاوی در کشاله ران، سردرد، درد عضلانی و تب را تجربه کنید.

تفاوت‌ها در محل بروز علائم تبخال تناسلی

زخم‌ها جایی ظاهر می‌شوند که عفونت وارد بدن شده است. عفونت با لمس زخم و سپس مالیدن یا خاراندن ناحیه‌ی دیگری از بدن مانند چشم‌ها انتقال پیدا می‌کند.

زخم‌ها در مردان و زنان می‌تواند در نواحی زیر ایجاد شود:

نشیمن‌گاه
مقعد
دهان

زخم‌ها در زنان می‌تواند در نواحی زیر ایجاد شود:

ناحیه واژن
نواحی خارجی اندام تناسلی
دهانه رحم

زخم‌ها در مردان می‌تواند در نواحی زیر ایجاد شود:

آلت تناسلی
کیسه بیضه
ران‌ها
مجرای ادرار، کانال داخل آلت تناسلی که به مثانه منتهی می شود.

عود بیماری

هرپس تناسلی برای هر فردی متفاوت است. علائم و نشانه‌ها ممکن است برای سال‌ها عود کنند، برطرف شوند و مجدداً بروز پیدا کنند. برخی افراد هر سال بارها حملات این عفونت را تجربه می‌کنند. هر چند برای بسیاری از افراد شیوع تبخال‌ها با گذر زمان کمتر می‌شود.

در حین عود بیماری، مدت کوتاهی پیش از بروز زخم‌ها ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

سوزش، مور مور شدن و خارش در محلی که عفونت ابتدا از آنجا وارد بدن شده است.
درد در پایین کمر، باسن و پاها

دلایل

 

دو نوع از عفونت‌های ویروس هرپس سیمپلکس می‌توانند باعث هرپس تناسلی شوند:

HSV-1: این نوع معمولاً باعث تبخال یا تاول تب‌ها در اطراف دهان می‌شود، هرچند می‌تواند در حین رابطه جنسی دهانی به ناحیه تناسلی انتقال پیدا کند. عود این عفونت در مقایسه با نوع دیگر بسیار کمتر رخ می‌دهد.
HSV-2: این نوع بطور متداول باعث تبخال تناسلی می‌گردد. ویروس در حین رابطه جنسی و تماس پوست با پوست انتقال می‌یابد. HSV-2 چه در صورت وجود یا عدم وجود زخم باز، بسیار شایع و به شدت مسری است.

از آنجایی که ویروس در خارج از بدن به سرعت می‌میرد، ابتلا به عفونت از طریق تماس با توالت، حوله یا سایر لوازم مورد استفاده توسط شخص آلوده تقریباً غیر ممکن است.

عوامل خطر

خطر آلوده شده به تبخال تناسلی در شرایط زیر ممکن است افزایش یابد:

جنسیت زن: زنان از مردان مستعد ابتلا به تبخال تناسلی هستند. انتقال ویروس از مرد به زن در حین رابطه جنسی آسان‌تر از انتقال آن از زن به مرد است.
داشتن شرکای جنسی متعدد: هر شریک جنسی اضافه، خطر قرارگیری در معرض ویروسی که باعث تبخال تناسلی می‌شود را افزایش می‌دهد.

عوارض

عوارض مرتبط با هرپس تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باند:

سایر بیماری‌های مقاربتی: وجود زخم در ناحیه تناسلی خطر انتقال یا ابتلا به سایر بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز را افزایش می‌دهد.
عفونت نوزاد: نوزادان متولد شده از مادر آلوده ممکن است در طول فرایند زایمان در معرض ابتلا به ویروس قرار بگیرند. این امر ممکن است منجر به آسیب مغزی، کوری یا مرگ نوزاد شود.
مشکلات مثانه: در برخی موارد زخم‌های ناشی از تبخال تناسلی می‌توانند باعث التهاب در اطراف لوله‌ای شوند که ادرار را از مثانه به بیرون می‌برد (مجرای ادرار). تورم می‌تواند برای چند روز مجرای ادرار را مسدود کند و نیاز به قرار دادن کاتتر برای تخلیه مثانه باشد.
مننژیت: در موارد نادر، عفونت ویروس هرپس سیمپلکس منجر به التهاب غشاها و مایع مغزی نخاعی اطراف مغز و نخاع می‌شود.
التهاب راست روده (پروکتیت): تبخال تناسلی می‌تواند منجر به التهاب پوشش راست روده گردد.

آزمایش‌ها و تشخیص

پزشک معمولاً با معاینه فیزیکی و نتایج برخی تست‌های آزمایشگاهی می‌تواند تبخال تناسلی را تشخیص دهد:

کشت ویروس: این تست شامل گرفتن یک نمونه‌ی بافت یا خراشیدن زخم‌ها برای بررسی در آزمایشگاه می‌باشد.
تست واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR): این آزمایش برای کپی گرفتن دی ان ای از یک نمونه خون، بافت زخم یا مایع نخاعی استفاده می‌شود. سپس می‌توان دی ان ای را برای بررسی وجود ویروس هرپس سیمپلکس و تعیین نوع آن آزمایش کرد.
آزمایش خون: این آزمایش نمونه خون را برای کنترل وجود پادتن‌های ویروس هرپس سیمپلکس و شناسایی عفونت تبخالی در گذشته بررسی می‌کند.

درمان‌ تبخال تناسلی

درمان با داروهای ضد ویروس نسخه‌ای ممکن است:

به بهبود سریع‌تر زخم‌ها در طول شیوع اولیه کمک کند.
شدت و مدت علائم را در شیوع مکرر تبخال کاهش دهد.
تعداد دفعات بروز تبخال را کمتر کند.
احتمال انتقال ویروس تبخال به شخص دیگر را به حداقل برساند.

داروهای ضد ویروس مورد استفاده برای تبخال تناسلی عبارتند از:چگونگی جلوگیری از تبخال تناسلی

آسیکلوویر (Zovirax)
فامسیکلوویر (Famvir)
والاسیکلوویر (Valtrex)

ممکن است پزشک توصیه کند که تنها در زمان داشتن علائم تبخال تناسلی داروها را مصرف کنید و یا حتی در شرایطی که هیچ علائمی وجود ندارد یک داروی خاص را بطور روزانه مصرف کنید.

مقابله و حمایت

آنچه که حس می‌کنید طبیعی است. در ادامه روش‌های سالمی برای مقابله با تبخال تناسلی ارائه شده است:

با همسر خود ارتباط برقرار کنید: در مورد احساسات خود صادق و راحت باشید. به همسر خود اعتماد کنید و آنچه که وی به شما می‌گوید را باور کنید. به دنبال یافتن مقصر نباشید. تبخال تناسلی می‌تواند سال‌ها در بدن شما مخفی ماند، بنابراین تعیین اینکه چه زمانی آلوده شده‌اید، اغلب دشوار است.
اطلاعات کسب کنید: با پزشک یا مشاور صحبت کنید تا چگونگی زندگی در این شرایط و به حداقل رساندن احتمال آلوده کردن دیگران را یاد بگیرید. در مورد گزینه‌های درمانی و چگونگی کنترل شیوع تبخال‌ها اطلاعات لازم را کسب کنید.
به یک گروه حمایتی ملحق شوید: به دنبال گروه‌هایی باشید که بتوانید در مورد احساسات خود صحبت کنید و از تجربیات دیگران آگاه شوید.

پیشگیری

پیشنهادات برای پیشگیری از ابتلا به هرپس تناسلی مانند مواردی است که برای سایر بیماری‌های مقاربتی ذکر می‌شود؛ خودداری از فعالیت جنسی یا محدود کردن تماس جنسی به تنها یک نفر که بدون آلودگی است. بطور خلاصه می‌توانید:

خود یا شریکتان را ملزم به استفاده از کاندوم لاتکس در حین تماس جنسی کنید.
در صورتی که شما یا همسرتان دچار تبخال در ناحیه تناسلی یا ناحیه دیگری شده‌اید، از ارتباط جنسی اجتناب کنید.

کلید واژه ها:
تبخال تناسلیبیماری های شایعبیماری های مقاربتی

چگونگی جلوگیری از تبخال تناسلی
چگونگی جلوگیری از تبخال تناسلی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *