چند نوع چربی گیاهی

خواص دارویی و گیاهی

چند نوع چربی گیاهی
چند نوع چربی گیاهی

آیا تا به حال فكر كرده اید كه چرا چربی ها را به دو قسمت تقسیم بندی می كنند؟ آیا می دانید چرا یكی از چربی ها برای بدن خوب است و دیگری بد؟ اصلاً چرا نام غیر اشباع و اشباع را بر چربی ها گذاشته اند؟

چربی اشباع و غیر اشباع چیست؟

چربی ها دو نوع هستند: اشباع و غیر اشباع. هر دوی این چربی ها به ازای هر یک گرم، 9 كالری انرژی تولید می کنند. ولی اثرات این دو بر روی كلسترول خون متفاوت می باشد.

چربی اشباع كه جامد است، در غذاهای حیوانی و غذاهای فن آوری شده و روغن بعضی از مواد گیاهی از قبیل: روغن خرما، روغن نارگیل و كره كاكائو یافت می شود. این چربی باعث افزایش كلسترول بد می شود و كلسترول وارد خون می گردد.

چند نوع چربی گیاهی

چربی غیر اشباع در روغن زیتون، گردو، آجیل، غذاهای دریایی و تخم مرغ یافت می شود. این چربی برعكس چربی اشباع، باعث كاهش تری گلیسیرید ها (اسیدهای چرب) و افزایش كلسترول خوب و كاهش كلسترول بد می گردد و به این طریق كلسترول وارد كبد می شود.

چربی های اشباع در دمای معمولی جامد، ولی چربی های غیر اشباع در دمای معمولی مایع هستند.

چربی غیر اشباع برای ساخت سلول های مغز، سلامت قلب و نیز برای اعصاب چشم خوب می باشد.

در حدود 20 سال پیش، محققان یكی از انواع چربی های غیر اشباع را یافتند و آن را ” امگا 3 ” نامیدند و چون این چربی در بدن ساخته نمی شود، به همین خاطر یكی از چربی های ضروری برای بدن است.

امگا 3 موجب كاهش چربی و فشار خون می شود و جلوی ضربان نامنظم قلب را می گیرد.

امگا 3 در تن ماهی، ماهی ساردین ، ماهی سالمون و تخم مرغ و…. می باشد.

می دانید كه چرا چربی غیر اشباع مفید برای سلامت است؟

این نوع چربی افسردگی و آلزایمر و سرطان سینه را دور می كند، جلوی تنگی تنفس را می گیرد، عوارض خونی در دیابتی ها را كم كرده، باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و با بیماری ها می جنگد.

گذشته از این، جلوی ضربات تشنج را گرفته و باعث سلامت قلب ، عصب و عضله می شود.

اگر كودك شما فعالیت زیادی دارد به طوری كه شما را عاصی كرده است ، هیچ نگران نباشید و به او یكی از منابع چربی غیر اشباع را بدهید.

اگر این چربی را به زنانی كه زودتر از موقع زایمان می کنند بدهیم، از كمبود وزن بچه جلوگیری کرده و همین طور موجب افزایش رشد مغز بچه می شود.

شاید به همین علت باشد كه در زمان های گذشته به زنان یك كاسه پر از روغن می دادند.

چربی غیر اشباع در چه غذاهایی یافت می شود؟

این نوع چربی در دانه سویا، گردو، ماهی، تخم مرغ، بادام زمینی، گندم، روغن زیتون و گوجه فرنگی می باشد.

متخصصان تغذیه می گویند كه اگر می خواهید سالم و همیشه با وزن ایده ال باشید، یكی از انواع چربی های غیر اشباع را مصرف كنید.

برای گیاه خواران و جوانان و ورزشكاران، مصرف چربی های غیر اشباع ضروری است.

گیاهخواران برای تأمین ویتامین های مورد نیازشان و ورزشكاران برای افزایش عضلات و جوانان برای رشد، به تخم مرغ نیاز دارند.

مركز سلامت آمریكا پیشنهاد كرده است كه برای سالم زیستن باید 200 گرم در هفته ماهی بخورید.

به طور كلی باید بدانید كه هر نوع چربی، چه اشباع و چه غیر اشباع، در صورتی كه زیاد مصرف شود مضر است.

در خوردن چربی ها زیاده روی نكنید و مراقب چاق شدن و بیماری های حاصله از آن باشید.

مریم سجادپور- کارشناس تغذیه

*مطالب مرتبط:

فرق کره گیاهی و حیوانی را می دانید؟

روغن هایی که قلب را به درد می آورند

یك وجب روغن سالم

اُمگا- 3 معجزه قرن جدید در پیشگیری از بیماری ها

كلسترول چیست؟

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، آیا چربی های خوب را می توانید از چربی های بد تشخیص دهید انواع چربی ها چه مضراتی برای بدن افراد مختلف به همراه دارند حقایق مختلف درباره انواع چربی های مضر و مفید را در ادامه مطلب برایتان آورده ایم بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری دیابت، و دیگر بیماری های مزمن با استفاده از چربی های مضر ممکن است پدید بیاید چربی های ترانس و چربی های اشباع را هرگز مصرف نکنید.

بدن انسان به دریافت چربی ها از مواد غذایی نیازد دارد زیرا یک منبع اصلی برای انرژی محسوب می شود. چربی به جذب برخی ویتامین ها و مواد معدنی در بدن انسان کمک می کند. چربی برای ساختن غشاهای سلولی و غلاف هایی که اعصاب را احاطه می کنند، نیاز است.

برای سالیان متمادی، در هر زمان ممکن به حذف چربی از رژیم غذایی خود ترغیب می شدیم. بر همین اساس، رژیم غذایی ما به سمت مواد غذایی کم چربی تغییر جهت داد. اما این تغییر به سالم‌تر شدن هرچه بیشتر ما منجر نشد زیرا به همراه چربی های مضر، مصرف چربی های سالم نیز قطع شد.حقیقت درباره چربی‌ها: خوب، بد، و در میانه!

به گزارش”هاروارد”، بدن انسان به دریافت چربی ها از مواد غذایی نیازد دارد زیرا یک منبع اصلی برای انرژی محسوب می شود. چربی به جذب برخی ویتامین ها و مواد معدنی در بدن انسان کمک می کند. چربی برای ساختن غشاهای سلولی و غلاف هایی که اعصاب را احاطه می کنند، نیاز است. این ماده برای لخته شدن خون، حرکت عضلات، و التهاب نیز ضروری است. برای سلامت بلند مدت، برخی چربی ها بهتر از انواع دیگر هستند. چربی های خوب شامل چربی های غیر اشباع تک پیوندی و چند پیوندی می شوند. چربی های بد شامل چربی های ترانس صنعتی ساخت می شوند. چربی های اشباع نیز بین این دو دسته قرار می گیرند.

تمام چربی ها دارای یک ساختار شیمیایی مشابه هستند: زنجیره ای از اتم های کربن متصل به اتم های هیدروژن. آن چه که یک چربی را از نوع دیگر متفاوت می سازد طول و شکل زنجیره کربن و تعداد اتم های هیدروژن متصل به اتم های کربن است. تفاوت های جزئی در ساختار به تفاوت های مهم در شکل و عملکرد چربی منتج می شود.

چند نوع چربی گیاهی

چربی های بد

بدترین نوع چربی غذایی چیزی است که به نام چربی ترانس شناخته می شود. این ماده محصول جانبی فرآیندی به نام هیدروژن دار شدن است که برای تبدیل روغن های سالم به روغن های جامد و جلوگیری از فساد آنها استفاده می شود. هنگامی که روغن های گیاهی در حضور هیدروژن و یک کاتالیزور فلز سنگین مانند پالادیوم گرما می بینند، اتم های هیدروژن به زنجیره کربین اضافه می شوند. این فرآیند روغن را به شکل جامد در می آورد. همچنین، روغن های گیاهی سالم به چربی های اشباع نه چندان سالم تغییر می کنند. در فهرست مواد غذایی این ماده تولید شده به طور معمول به نام «روغن نیمه هیدروژنه» شناخته می شود.

در اوایل قرن بیستم، چربی های ترانس در مارگارین های جامد و روغن های نباتی یافت می شد. همان گونه که تولیدکنندگان مواد غذایی روش های جدیدی را برای استفاده از روغن های نباتی نیمه هیدروژنه فرا گرفتند، این روغن ها در هر چیزی از کلوچه ها و شیرینی های تجاری تا سیب زمینی سرخ کرده ظاهر شدند.

مصرف مواد غذایی سرشار از چربی های ترانس میزان کلسترول بد (LDL) در جریان خون را افزایش می دهند و کاهش میزان کلسترول خوب (HDL) را به همراه دارند. چربی های ترانس التهاب ایجاد می کنند که با بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری دیابت، و دیگر بیماری های مزمن در ارتباط است. این چربی ها به شکل گیری مقاومت به انسولین منجر می شوند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. پژوهش های صورت گرفته توسط دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد نشان داده اند که چربی های ترانس حتی در مقادیر کم نیز می توانند به سلامت آسیب وارد کنند: برای هر 2 درصد کالری دریافت شده از چربی ترانس در رژیم غذایی روزانه، خطر بیماری قلبی به میزان 23 درصد افزایش می یابد.

چربی های ترانس هیچ گونه فایده سلامت شناخته شده ای ندارند و هیچ گونه سطح ایمن برای مصرف آنها در نظر گرفته نشده است. امروزه، این چربی های دست ساز به سرعت در حال ناپدید شدن از بخش عرضه مواد غذایی هستند.

چربی هایی در میانه

چربی های اشباع در رژیم غذایی بسیاری از مردم جهان وجود دارند. آنها در دمای اتاق جامد هستند. از جمله منابع عمومی چربی اشباع می توان به گوشت قرمز، شیر کامل، پنیر، روغن نارگیل، و بسیاری از محصولات پخته شده و مواد غذایی دیگر که به صورت تجاری آماده می شوند، اشاره کرد.

واژه اشباع در اینجا به تعداد اتم های هیدروژن که هر اتم کربن را احاطه کرده اند، ارجاع داده می شود. زنجیره اتم های کربن تا حد ممکن اتم های هیدروژن را نگه می دارند و از این رو با هیدروژن اشباع شده است.

یک رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع کلسترول کلی را افزایش می دهد و توازن را به سمت کلسترول بد متمایل می سازد که موجب شکل گیری انسداد در عروق قلبی و مناطق دیگر بدن می شود. به همین دلیل، بیشتر کارشناسان تغذیه محدود کردن مصرف چربی های اشباع به کمتر از 10 درصد کالری روزانه را توصیه می کنند.

چربی خوب

چربی های خوب به طور عمده از سبزیجات، آجیل، دانه ها و ماهی سرچشمه می گیرند. آنها نسبت به چربی های اشباع متفاوت هستند زیرا اتم های هیدروژن کمتری به زنجیره های کربن پیوند خورده اند. چربی های سالم در دمای اتاق مایع هستند و نه جامد. دو دسته گسترده از چربی های خوب وجود دارند که شامل چربی های غیر اشباع تک پیوندی و چربی های غیر اشباع چند پیوندی می شوند.

چربی های غیر اشباع تک پیوندی

هنگامی که نان خود را در روغن زیتون فرو برده و سپس میل می کنید، چربی غیر اشباع تک پیوندی دریافت می کنید. چربی غیر اشباع تک پیوندی دارای یک پیوند دو گانه کربن به کربن است. این ساختار چربی های غیر اشباع تک پیوندی را در دمای اتاق مایع نگه می دارد.

از جمله منابع خوب برای چربی های غیر اشباع تک پیوندی می توان به روغن زیتون، روغن بادام زمینی، روغن کانولا، آووکادو، بیشتر آجیل ها و همچنین روغن های گلرنگ و آفتابگردان اشاره کرد.

مفید بودن چربی غیر اشباع تک پیوندی به واسطه «مطالعه هفت کشور» که در سال های دهه 1960 صورت گرفت، کشف شد. این مطالعه نرخ پایین بیماری قلبی مردم یونان و دیگر مناطق مدیترانه به رغم رژیم غذایی حاوی چربی بالا را نشان داد. اما چربی اصلی در رژیم غذایی مردم این منطقه روغن زیتون بود و نه چربی حیوانی اشباع که مصرف آن در کشورهایی با نرخ های بالای بیماری قلبی رایج است. روغن زیتون حاوی چربی غیر اشباع تک پیوندی است. نتایج این مطالعه افزایش علاقه به استفاده از روغن زیتون و رژیم غذایی مدیترانه ای را به همراه داشت که امروزه به عنوان یک انتخاب سالم شناخته می شود.

موسسه پزشکی آمریکا استفاده از چربی های غیر اشباع تک پیوندی تا حد امکان به همراه چربی های غیر اشباع چند پیوندی را به عنوان جایگزینی برای چربی های ترانس و چربی های اشباع توصیه می کند.

چربی های غیر اشباع چند پیوندی

هنگامی که روغن پخت و پز مایع را درون تابه می ریزید، احتمال این که در حال استفاده از چربی غیر اشباع چند پیوندی باشید زیاد است. روغن ذرت، روغن آفتابگردان، و روغن گلرنگ از جمله نمونه های رایج در این زمینه هستند. چربی های غیر اشباع چند پیوندی چربی های ضروری هستند. این به معنای آن است که برای عملکردهای بدنی عادی به این چربی ها نیاز داریم، اما بدن انسان قادر به ساخت آنها نیست و از این رو باید از مواد غذایی دریافت شوند. چربی های غیر اشباع چند پیوندی برای ساخت غشاهای سلولی و پوشش اعصاب استفاده می شوند. همچنین، آنها برای لخته شدن خون، حرکت عضلات و التهاب مورد نیاز هستند.

یک چربی غیر اشباع چند پیوندی دارا دو یا تعداد بیشتر پیوندهای دو گانه در زنجیره کربن خود است. دو نوع اصلی چربی غیر اشباع چند پیوندی وجود دارند که شامل اسیدهای چرب امگا-3 و اسیدهای چرب امگا-6 می شوند. اعداد به فاصله بین آغاز زنجیره کربن و نخستین پیوند دو گانه ارجاع داده می شوند. هر دو نوع فواید سلامت ارائه می کنند.

مصرف چربی های غیر اشباع چند پیوندی به جای چربی های اشباع یا کربوهیدارت های بسیار پالایش شده می تواند کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید را کاهش داده و شرایط کلی کلسترول خون را بهبود ببخشد.

از جمله منابع خوب برای اسیدهای چرب امگا-3 می توان به ماهی های چرب مانند سالمون، خال مخالی، و ساردین، دانه کتان، گردو، روغن کانولا، و روغن سویا غیر هیدروژنه اشاره کرد.

اسیدهای چرب امگا-3 می توانند به پیشگیری و حتی درمان بیماری قلبی و سکته مغزی کمک کنند. افزون بر این، آنها به کاهش فشار خون، افزایش کلسترول خوب (HDL)، کاهش تری گلیسیرید و پیشگیری از رخ دادن ریتم قلبی کشنده کمک کنند. شواهد موجود نشان می دهند اسیدهای چرب امگا-3 می توانند به کاهش نیاز برای داروهای کورتیکواستروئید در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک کنند. همچنین، اسیدهای چرب امگا-3 را با طیف گسترده ای از بهبودهای سلامت دیگر مانند کاهش خطر ابتلا به زوال عقل پیوند داده اند.

مصرف اسیدهای چرب امگا-6 با محافظت در برابر بیماری قلبی ارتباط داده شده اند. از جمله مواد غذایی سرشار از اسید لینولئیک و دیگر اسیدهای چرب امگا-6 می توان به روغن های گیاهی مانند گلرنگ، سویا، آفتابگردان، گردو و روغن ذرت اشاره کرد.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

آیا تا به حال فکر کرده اید که آزمایش اندازه گیری چربی خون چیست؟

آیا می دانید کلسترول ، HDL ، LDL و تری گلیسیرید چیستند؟

کلسترول به دو طریق در بدن به وجود می آید:

1- بدن خودش کلسترول می سازد. بیشترین کلسترول را کبد می سازد و مقدار آن، روزانه در حدود 1000 میلی گرم می باشد.

2- کلسترول وارد شده به بدن، از طریق خوردن مواد غذایی از جمله: گوشت قرمز، مرغ، ماهی و لبنیات. انجمن قلب آمریکا توصیه کرده است که هر فرد باید روزانه کمتر از 300 میلی گرم کلسترول مصرف کند تا دچار بیماری نشود.

چند نوع چربی گیاهی

لازم به ذکر است که میوه ها ، سبزیجات، روغن های گیاهی، غلات و آجیل دارای کمترین مقدار کلسترول و زرده تخم مرغ و گوشت ها دارای بیشترین مقدار کلسترول هستند.

بدن ما نیاز به کلسترول دارد تا بتواند اعمال خود را به درستی انجام دهد.

* کلسترول در خون حل نمی شود و توسط لیپوپروتئین ها وارد سلول می شود و از آن خارج می گردد. (لیپوپروتئین ترکیبی از پروتئین و چربی است و چربی را در خون حمل می کند.) وجود کلسترول در کبد، نخاع و مغز ضروری است. کلسترول در ساخت و نگه داری سلول ها، برخی هورمون ها، ساخت ویتامین D و جذب ویتامین های محلول در چربی نقش دارد. مقدار مناسب کلسترول کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر است.

*HDL  یا لیپوپروتئین با چگالی بالا به نام “کلسترول خوب” معروف می باشد.  HDL دارای مقدار زیادی پروتئین و مقدار کمی کلسترول می باشد. این نوع لیپوپروتئین، کلسترول را از خون برمی دارد و به کبد می برد.

HDL از قلب محافظت می کند و مقدار کم آن ( کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر) در خون می تواند یکی از عوامل ایجاد بیماری های قلبی باشد. مقدار مناسب HDL برابر و یا بیشتر از 60 میلی گرم در دسی لیتر می باشد.

* LDL یا لیپوپروتئین با چگالی کم به نام “کلسترول بد” شناخته می شود. LDL دارای مقدار زیادی کلسترول و مقدار کمی پروتئین می باشد. وظیفه LDL حمل کلسترول و دیگر چربی ها در خون است.

افزایش LDL در خون می تواند باعث باریک و سخت شدن رگ های تغذیه کننده ی قلب و مغز و به دنبال آن بروز بیماری های قلبی و مغزی شود. مقدار مناسب LDL کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر است.

* تری گلیسیرید، همان چربی است که در غذا وجود دارد. اگر کالری زیادی وارد بدن شود، بدن مقدار اضافی کالری را به تری گلیسیرید تبدیل کرده و در سلول های چربی ذخیره می کند. چاقی و اضافه وزن، عدم تحرک ، سیگار کشیدن، مصرف الکل و داشتن رژیم غذایی پرکربوهیدرات از عوامل افزایش دهنده تری گلیسیرید خون می باشد. مقدار مناسب تری گلیسیرید کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر می باشد.

فردی که دارای تری گلیسیرید بالاست، LDL بالا و HDL پایینی خواهد داشت.

1- نسبت HDL به  LDL: به طور مثال اگر شخصی مقدار HDL خونش 50 میلی گرم در دسی لیتر باشد و مقدارLDL  آن 150 میلی گرم بر دسی لیتر باشد، نسبت HDL به  LDL برابر 0/33 خواهد شد. اگر نسبت HDL به  LDL بالاتر از 0/4باشد، نشان دهنده این است که شخص در حالت طبیعی قرار دارد.

2- نسبت  LDLبه  HDLرا باید به میزان 2/5 به 1 برسانیم تا از نازک شدن رگ ها جلوگیری نماییم.

3- نسبت کلسترول به HDL به این ترتیب است که اگر شخصی مقدار کلسترول کامل خونش 200 میلی گرم بردسی لیتر باشد و مقدار HDL  آن شخص 40 میلی گرم بر دسی لیتر باشد، نسبت کلسترول به HDL آن برابر 5 به 1 خواهد بود. برای جلوگیری از بیماری قلبی باید این نسبت را به کمتر از 3/5 به 1 برسانیم.

* از مصرف زیاد چربی ها و کلسترول دوری کنید.

* از افزایش کالری دریافتی بپرهیزید.

* تحرک و فعالیت بدنی را زیاد کنید.

* وزن خود را ثابت نگه دارید.

– 3 بار در هفته و هر بار حداقل 20 دقیقه ورزش کنید.

– از مصرف چربی های اشباع (گوشت ها و لبنیات پرچرب) و هیدروژنه (روغن نباتی جامد) دوری کنید.

– سعی نکنید با رژیم های لاغری بسیار کم کالری، وزن خود را سریعا کاهش دهید. بلکه اجازه دهید تا با رژیم غذایی صحیح، وزنتان کم شود.

1- به جای تماشا کردن تلویزیون و انجام بازی های کامپیوتری ، در تیم های ورزشی شرکت کنید و یا به کلاس های ورزشی بروید. به طور کلی، از یکجا نشستن جدا دوری کنید.

2- تنقلات پُرکالری  و چرب و غذاهای آماده را کمتر مصرف کنید.

3- مراقب باشید تا دچار چاقی نشوید.

4- از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

* ورزش کنید.

* رژیم غذایی کم چربی داشته باشید.

* از لبنیات کم چرب استفاده کنید.

* چربی های گوشت و پوست مرغ را دور بیاندازید.

* غذای خود را با روغن های گیاهی از قبیل: کانولا ،ذرت و زیتون درست کنید.

* غذاهای پرفیبر را زیاد مصرف کنید.

* از مصرف شیرینی و نوشیدنی های شیرین خودداری کنید.

* از نوشیدن الکل دوری کنید.

* پُرخوری نکنید.

* با چنگال و آهسته غذا بخورید و غذایتان را خوب بجوید تا به معده تان فرصت دهید به شما بگوید که دیگر سیر شده اید!

* وزن خود را متعادل نمایید.

“همیشه سالم و تندرست باشید.”

چند نوع چربی گیاهی

برای کاهش چربی‌ خون باید…

کلسترول خوب را افزایش دهید

كلسترول چیست؟ 

چگونه HDL- كلسترول را افزایش دهیم؟

رژیم غذایی مناسب برای کاهش کلسترول بالا

رژیم غذایی همانند دارو در كاهش كلسترول خون مؤثر است

به مقدار کافی چربی بخورید

خوراکی های ضد چربی و فشار خون

توصیه های غذایی برای کاهش کلسترول خون بالا

تاثیر مواد حاوی کلسترول بر قلب

كلسترول بالا و رژیم TLC

روغن هایی که قلب را به درد می آورند

 



به گزارش شفا آنلاین،ممکن است کلسترول را تنها با غذاهای چرب مرتبط بدانیم اما بیشتر کلسترول توسط خود بدن ساخته میشود. کبد 75% از کلسترولی را که در گردش خون وجود دارد، تولید میکند. 25% دیگر آن از غذایی که میخوریم به دست می آید. اگر کلسترول در سطح طبیعی خود باشد، نقش مهمی در انجام وظایف سلولهای بدن ایفا میکند اما متاسفانه در بسیاری از مردم (در امریکا بیش از صد میلیون نفر) مقدار آن در سطح مخاطره آمیزی بالا است.

 

علائم کلسترول بالا

کلسترول بالا هیچ علامتی ایجاد نمیکند اما آسیب شدیدی به بدن وارد میکند. به مرور زمان کلسترول زیاد در خون، منجر به تشکیل پلاک در داخل رگها میشود، وضعیتی که به عنوان اترواسکلروز (تصلب شرایین) میشناسیم. این وضعیت فضای موجود برای جریان خون را باریک کرده و بیماری قلبی ایجاد میکند. خبر خوب این است که کلسترول بالا را به سادگی میتوان شناسایی کرد و روشهای زیادی برای پایین آوردن آن وجود دارد.

 

چند نوع چربی گیاهی

آزمایش کلسترول

افراد بالای بیست سال باید کلسترول خود را حداقل هر چهار تا شش سال یک بار چک کنند. این کار به کمک آزمایش خون ساده ای به نام لیپو پروتئین ناشتا شناخته میشود. این آزمایش اشکال مختلف کلسترول موجود در خون را پس از نه تا دوازده ساعت احتناب از خوردن، ارزیابی میکند. نتایج مقدار کلسترول بد، کلسترول خوب و تری گلیسرید را نشان میدهند.

 

کلسترول بد

بیشتر کلسترول موجود در خون توسط پروتئینهایی به نام لیپو پروتئینهای کم چگال یا ال دی ال حمل میشود. این لیپو پروتئینهای کم چگال را به عنوان کلسترول بد میشناسیم چون با مواد دیگر ترکیب شده و در رگها پلاک تشکیل میدهد. رژیم غذایی مملو از چربیهای اشباع شده و چربیهای ترانس منجر به افزایش میزان ال دی ال میشود. در بیشتر افراد عدد ال دی ال زیر 100 به معنی کلسترول طبیعی است ولی افرادی که بیماری قلبی دارند باید کلسترولشان کمتر از این باشد.

 

کلسترول خوب

یک سوم کلسترول، توسط لیپو پروتئینهای پر چگال یا اچ دی ال حمل میشود. به این کلسترول، کلسترول خوب گفته میشود چون به حذف کلسترول بد از بدن و جلوگیری از تجمع آن در داخل عروق کمک میکند. هر قدر اچ دی ال بالاتر باشد، بهتر است. افرادی که کلسترول خوبشان خیلی کم است، بیشتر در معرض بیماری قلبی قرار دارند. مصرف چربیهای سالم مانند روغن زیتون میتواند به افزایش اچ دی ال کمک کند.

 

تری گلیسریدها

بدن قند، الکل و کالری اضافی را به تری گلیسرید تبدیل میکند. تری گلیسرید نوعی چربی است که در خون وجود دارد و در سلولهای چربی در سرتاسر بدن ذخیره میشود. افرادی که اضافه وزن دارند، تحرک ندارند، سیگاری هستند یا الکل مصرف میکنند، همانند افرادی که رژیم غذایی بسیار پر کربوهیدرات دارند، در معرض تری گلیسرید بالا قرار دارند. عدد تری گلیسرید 150 یا بالاتر شما را در خطر سندرم متابولیک قرار میدهد که با بیماری قلبی و دیابت ارتباط دارد.

 

کلسترول کلی یا تام

کلسترول کلی مجموع ال دی ال (LDL)، اچ دی ال (HDL) و وی ال دی ال (VLDL) یا همان لیپو پروتئین بسیار کم چگال موجود در خون است. لیپو پروتئین بسیار کم چگال (وی ال دی ال) پیش ماده ال دی ال است. عدد کلی کلسترول زیر 200 در بیشتر موارد طبیعی و سالم است. خطر بیماری قلبی در افرادی که کلسترول کلی آنها در محدوده بالا قرار دارد، در مقایسه با افرادی که کلسترول آنها زیر 200 است، بیشتر است.

 

نسبت کلسترول

برای محاسبه نسبت کلسترول، کلسترول کلی خود را بر کلسترول خوب (اچ دی ال) تقسیم کنید. مثلا اگر کلسترول کلی شما 200 است، آن را بر اچ دی ال خود (فرضا 50)  تقسیم کنید، حاصل برابر است با نسبت کلسترول 4 به 1. پزشکان توصیه میکنند نسبت 4 به 1 یا کمتر از آن را باید حفظ کنید. هر قدر این نسبت کمتر باشد، بهتر است. در حالی که این ویژگی در تخمین خطر بیماری قلبی مفید است اما در درمان پیشنهادی نیز بسیار اهمیت دارد. پزشک به کلسترول کلی، کلسترول خوب و کلسترول بد شما نگاه میکند و برنامه درمانی برایتان مشخص میکند.

 

کلسترول موجود در غذا

غذاهای مملو از کلسترول مانند تخم مرغ، میگو و خرچنگ ممنوع نیستند. تحقیقات نشان میدهند که کلسترولی که مستقیما از طریق غذا دریافت میشود تاثیر کمی بر میزان کلسترول خون اکثر افراد دارد. افراد معدودی بدنشان به کلسترول واکنش میدهد و میزان کلسترول خونشان پس از صرف تخم مرغ ناگهان افزایش می یابد. اما در بیشتر افراد چربیهای اشباع و ترانس نگرانی اصلی است. محدودیت کلسترول روزانه 300 میلی گرم در افراد سالم و 200 میلی گرم در افراد در خطر بالاتر، تعیین شده است. یک تخم مرغ 186 میلی گرم کلسترول دارد.

 

کلسترول و سابقه خانوادگی

کلسترول از دو منبع تامین میشود، خود بدن و غذا و هر یک از این دو میتواند در کلسترول بالا نقش داشته باشد. برخی افراد ژنهایی را به ارث میبرند که موجب تولید کلسترول خیلی زیاد میشود. در سایر افراد، رژیم غذایی مسئول اصلی کلسترول بالا است. چربیهای اشباع و کلسترول در غذاهای بر پایه حیوانی وجود دارد از جمله گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی تهیه شده از شیر. در بسیاری از موارد کلسترول بالا از ترکیبی از ژنتیک و رژیم غذایی نشات میگیرد.

 

چه چیزهایی خطر کلسترول بالا را افزایش میدهند؟

چندین فاکتور باعث میشود شما در خطر کلسترول بالا قرار بگیرید :  

–    رژیم غذایی مملو از چربیهای اشباع و کلسترول –    سابقه خانوادگی کلسترول بالا –    اضافه وزن یا چاقی –    افزایش سن

 

کلسترول و جنسیت

زنان تا سن یائسگی معمولا مقدار کلسترول کلی کمتری نسبت به مردان در همین سن دارند. همچنین کلسترول خوب آنها بالاتر است. یک علت آن استروژن می باشد.استروژن هورمون جنسی زنانه است که میزان کلسترول خوب را افزایش میدهد. تولید استروژن در سالهای باروری در اوج خود قرار دارد و در دوران یائسگی افت میکند. پس از سن 55 سالگی، خطر کلسترول بالا افزایش می یابد.

 

کلسترول و کودکان

شواهدی وجود دارد که کلسترول در دوران کودکی میتواند موجب تشکیل لخته در رگها شود که این امر منجر به اترواسکلروز و بیماری قلبی در آینده میشود. انجمن قلب امریکا توصیه میکند کودکان و نوجوانان مبتلا به کلسترول بالا اقداماتی برای کاهش آن انجام دهند. کلسترول کلی در افراد در سن 2 تا 19 سال باید زیر 170 باشد.

 

چرا کلسترول بالا اهمیت دارد

چند نوع چربی گیاهی

کلسترول بالا یکی از عوامل زمینه ساز اصلی بیماری عروق کرونری، حمله قلبی و سکته مغزی است. همچنین مشخص شده است که خطر بیماری آلزایمر را نیز افزایش میدهد. به طوری که پیش از این دیدیم، کلسترول بالا منجر به تجمع پلاک میشود که عروق را باریکتر میکند. این وضعیت خطرناک است چون جریان خون را محدود میکند. اگر خون رسانی به بخشی از قلب یا مغز به طور کامل قطع شود، حاصل آن حمله قلبی یا سکته مغزی است.

 

روش کاهش کلسترول: فیبر بیشتر مصرف کنید

تغییراتی در رژیم غذایی راهکار قدرتمندی برای مبارزه با کلسترول بالا است. اگر نمیدانید چرا برخی ادعا میکنند غلات غذای سالمی است، دلیل آن فیبر است. فیبر محلول در بسیاری از غذاها از جمله نانهای حاصل از غلات کامل، جو، میوه و میوه خشک، سبزیجات و حبوباتی مانند لوبیا قرمز وجود دارد.

 

روش کاهش کلسترول: چربیها را بشناسید

نباید بیش از 35% از کالریهای روزانه از چربیها دریافت شود. همه چربیها همانند هم نیستند. چربیهای اشباع که از محصولات لبنی و روغنهای جامد به دست می آورید، کلسترول ال دی ال شما را افزایش میدهند. چربیهای ترانس بدتر از آن بوده و علاوه بر افزایش کلسترول بد، کلسترول خوب را کاهش میدهند. این دو چربی بد در بسیای از محصولات نان، غذاهای سرخ شده (مانند چیپس، دونات و غیره)، مارگارین و کلوچه و بیسکوئیت وجود دارند. چربیهای اشباع نشده میتوانند در صورت همراه بودن با تغییرات غذایی دیگر، ال دی ال را کاهش دهند. چربیهای اشباع نشده در آووکادو، روغن زیتون و روغن بادام زمینی وجود و بسیاری از غذاهای دیگر دارد.

 

روش کاهش کلسترول: مصرف هوشمندانه پروتئین

شیر پر چرب و گوشت مقدار زیادی پروتئین دارند اما منابع مملو از کلسترول نیز هستند. با تغییر منابع پروتئین حیوانی به پروتئین سویا میتوانید ال دی ال خود را کاهش دهید. ماهی نیز انتخاب سالم دیگری است. برخی انواع آن مانند سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که کلسترول بدن را متعادل میکنند. انجمن قلب امریکا توصیه میکند حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف کنید.

 

روش کاهش کلسترول: رژیم غذایی کم کربوهیدرات

شواهد رو به افزایشی نشان میدهند که رژیم کم کربوهیدرات در بهبود میزان کلسترول، میتواند بهتر از رژیم کم چربی باشد. در مطالعه ای دو ساله که توسط موسسه ملی سلامت انجام شد، مشخص شد افرادی که برنامه کم کربوهیدرات داشته اند، نسبت به افرادی که رژیم کم چربی داشتند، میزان کلسترول بدشان به میزان قابل توجهی بهتر شده بود.

 

روش کاهش کلسترول: کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، با پزشک درباره شروع برنامه کاهش وزن صحبت کنید. کاهش وزن میتواند به شما کمک کند تری گلیسرید، ال دی ال و کلسترول کلی خود را پایین بیاورید.کاهش وزن اضافی حتی اگر چند کیلو گرم بیشتر نباشد، میتواند به افزایش کلسترول خوب کمک کند، به ازای هر 2.5 کیلوگرمی که وزن کم میکنید، کلسترول خوب یک نمره بالا میرود.

 

روش کاهش کلسترول: ورزش کنید

اگر سالم هستید اما فعالیت زیادی ندارید، برنامه ورزشی هوازی را شروع کنید تا کلسترول خوبتان ظرف دو ماه اول، 5 درصد افزایش پیدا کند. ورزش منظم کلسترول بد را نیز کاهش میدهد. فعالیتی انتخاب کنید که ضربان قلبتان را بالا ببرد مثل دویدن، شنا یا پیاده روی تند. سعی کنید در بیشتر روزهای هفته حداقل سی دقیقه ورزش کنید. لازم نیست حتما سی دقیقه را به صورت پیوسته ورزش کنید، میتوانید آن را به چند جلسه تقسیم کنید.

 

درمان: داروها

اگر کلسترول بالا در خانواده تان سابقه دارد، رژیم غذایی و ورزش ممکن است برای کاهش کلسترول کافی نباشد. در این مورد، دارو میتواند به کاهش کلسترول کمک کند.استاتین معمولا اولین گزینه است. این دارو تولید کلسترول توسط کبد را متوقف میکند. گزینه های دیگر عبارتند از مهار کننده های جذب کلسترول، بایل اسید رزینها و فیبرات. پزشک ممکن است ترکیبی از این داروها را تجویز کند.

 

درمان: مکمل

برخی مکملهای خوراکی میتوانند میزان کلسترول خون را بهبود ببخشند. این مکملها عبارتند از روغن تخم کتان، روغن ماهی و استرولهای گیاهی مانند بتا – سیتوسترول. مشخص شده است که تجویز نیاسین (یکی از ویتامینهای گروه ب) کلسترول خوب را بالا برده و کلسترول بد را کاهش میدهد. نیاسین موجود در مکملهای معمول را نباید برای کاهش کلسترول استفاده کرد.

 

درمانهای گیاهی

برخی مطالعات نشان میدهند که سیر میتواند چند درصد کلسترول کلی را کاهش دهد اما قرصهای سیر ممکن است عوارض داشته و با داروها تداخل داشته باشند. گیاهان دیگری که به کاهش کلسترول میتوانند کمک کنند عبارتند از: –    تخم شنبلیله –    عصاره برگ کنگر فرنگی (آرتیشو) –    بومادران 

کلسترول را تا چه حد باید پایین بیاورم؟

بسیاری از مردم قادرند کلسترولشان را با ترکیبی از تغییرات سبک زندگی و دارو کاهش دهند اما تا چه حد باید کلسترول پایین بیاید؟ برای افراد دیابتی یا افرادی که در خطر بیماری های قلبی قرار دارند، باید ال دی ال کمتر از 100 باشد. اگر پیش از این بیماری قلبی یا عروق کرونری داشته اید، برخی پزشکان توصیه میکنند کلسترول خود را زیر 70 بیاورید.

 

آیا آسیب وارد شده را میتوان بازگرداند؟

سالها طول کشیده تا کلسترول بالا، در رگهای شما پلاک تشکیل داده است اما شواهدی وجود دراد که نشان میدهد تاثیرات اترواسکلروز را میتوان برگرداند (حداقل تا چند درجه). دین اورنیش چند مطالعه منتشر کرده است که نشان میدهد رژیم گیاهخواری کم چرب، مدیریت استرس و ورزش با شدت متوسط میتواند تجمع پلاک در داخل رگها را بزداید. تحقیقات دیگری نیز این نظر را تایید میکنند که کاهش چشمگیر کلسترول میتواند تا حدی به باز شدن پلاکها از دیواره رگها کمک کند.

 

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری‌آنلاین:
مصرف متعادل و متنوع از روغن‌ها و چربی های غذایی در ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها مفید خواهد بود.

این راهنما ضمن آشنا کردن شما با انواع چربی‌ها و روغن‌ها، توصیه های کاربردی را برای انتخاب روغنی سالم را ارائه می‌نماید.

روغن‌ها وچربي ها از نظر منشاء به دو گروه حيواني و گياهي تقسيم مي شوند. روغن حيواني مانند: كره، روغن ماهي، پيه ودنبه و روغن گياهي مانند: آفتابگردان، سويا، زيتون، ذرت، کنجد، هسته انگور، پنبه دانه، كلزا، نارگيل و پالم است. میزا ن انرژی روغن مایع در هرگرم با روغن جامد یکسان ا ست و از هر گرم کره بیشتراست.

در روغن‌ها اسيد چرب اشباع نشده وجود دارد و بدن قادر به ساخت برخي از آنها نيست و بايد از طریق رژیم غذايي روزانهتامین شود کهاسيد چرب ضرورينام دارد و متداول ترین آنها عبارتند از : اسید چرب لينولنيك (امگا 3)، اسید چرب لينولئيك (امگا 6) و اسید چرب اولئیک (امگا-9).

چند نوع چربی گیاهی

دريافت اين اسیدهای چرب از طريق غذا براي حفظ سلامت ضروري است از مهمترین نقش های آن عبارتند از: پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي، رشد و تکامل به ویژه در کودکان، بهبود عملکرد مغزو اعصاب، پيش ساز تركيباتي درتنظيم انعقاد خون وفشار خون، محافظت از قلب، رگ‌ها، سیستم دفاعی و عصبی بدن. علی رغم فواید اشاره شده باید در میزان مصرف این نوع اسیدهای چرب دقت کردزیرا اسیدهای چرب (امگا 6) و (امگا 3) باعث پایین آمدن غلظت کلسترول خوب می شوند که با توجه به نقش بازدارندگی کلسترول خوب در بروز بیماریهای قلبی _عروقی باید از مصرف زیاد آن خودداری کرد.

هریک از انواع روغن‌های مایع گیاهی ویژگی‌های تغذیه‌ای خاص خود دارند، بنابراین توصیه می شود بسته به کاربرد آنها  (پخت و پز، سالاد و سرخ کردنی ) مصرف شود. تمامي روغن‌هاي خوراكي مايع برای پخت غذا مناسب هستندو به ترتیب استفاده از روغن‌هاي زيتون، کنجد، کلزا، ذرت، آفتابگردان و سويا توصیه مي شود و با توجه به نوع پخت غذاهای سنتی و استفاده از حرارت بالا و زمان طولانی پخت، مصرف روغن مایع معمولی بسیار محدود مي باشد (جهت سالاد و خورشت و روی برنج) ودرساير مصارف مصرف روغن نیمه جامد با اسيد چرب كم ترانس و روغن‌هاي مخصوص سرخ كردني با مقاومت بالا برای سرخ کردن توصیه مي گردد.

جهت راهنمایی بیشتر مطالبی در مورد خواص و کاربرد هریک از روغن‌های رایج آورده شده است.

انواع آن شامل روغن زیتون طبیعی یا بکر  (ممتاز، درجه یک و معمولی )، روغن زیتون تصفیه شده .  روغن زیتون مخلوط (خام و تصفیه شده) وجود دارد که از نظر ارزش تغذیه ای به ترتیب بکر، مخلوط و تصفیه شده اولویت بندی شده اند.  روغن زیتون بکر به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های طبیعی ویتامین E، بتاکاروتن و نیز مقادیر بالای اسید اولئیک (امگا 9 ) دارای ارزش تغذیه ای فراوانی بوده و باید در برنامه غذایی گنجانده شود.

نسبت اسیدهای چرب چند غیر اشباعی به اسیدهای چرب اشباع شده در سطح خوبی است و به علت داشتن ماده آنتی اکسیدانی طبیعی، پایداری بسیارخوبی در برابر اکسیداسیون داشته که به مطلوبیت آن می افزاید.  

ارزش تغذیه ای این روغن به دلیل نسبت مناسب دو اسید چرب لینولئیک (امگا 6) به لینولنیک (امگا 3) در آن و وجود مقادیر مناسبی از ويتامين Eمی باشد.

به علت دارا بودن ویتامین E ازپایداری زیادی برخوردار ودر زمره روغن‌های گیاهی خوب می باشد .

اين روغن به دليل داشتن اسيدهاي چرب اشباع كم و غيراشباع فراوان یکی از روغن‌هاي خوراكي مناسب به شمار مي رود. بر ای استفاده درپخت و پز، محصولات نانوایی، سس های سالادمناسب می باشد .

به دلیل دارا بودن مقادیر نستا بالای اسیدهای چرب اشباع نشده، مقاومت خوبی در مقابل حرارت ندارد.  این روغن به صورت روغن مایع خالص و در فرمولاسیون انواع روغن‌های مخلوط مایع، سالاد، خانوار، قنادی، مارگارین، انواع سس (مایونز)، تن ماهی، سوسیس وکالباس مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن هسته انگوربه دلیل قابلیت فسادپذیری سریع صرفا جهت مصارف سرد توصیه می‌شود.

در حال حاضر بادام زمینی درایران عمدتا”به صورت آجیل استفاده می شود .  روغن مرغوب بادام زمینی به رنگ زرد روشن است . باید توجه داشت که علی رغم مناسب بودن این روغن در مصارف پخت و پز و سالاد به علت دارا بودن قابلیت ایجاد حساسیت در برخی افراد در مصرف آن باید احتیاط نمود.

این روغن جزء چربی‌های جامد یا نیمه جامد محسوب می‌شود از نظر داشتن اسیدهای چرب ضروری بسیار محدود و از نظر میزان اسیدهای چرب اشباع بسیار غنی است و این ویژگی مصارف مستقیم خوراک انسان را در پخت و پز و خانوار غیر مجاز نموده است.  این روغن در تولید روغن‌های خانوار، مارگارین، قنادی، روغن مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن و صابون سازیکاربرد دارد.

میزان اسیدهای چرب اشباع این نوع روغن بالا می باشد که دربروزبیماریهای قلبي-عروقي نقش دارد.  بيشتر مصرف آن در تهيه شكلات و شیرینی است.

محصولی گیاهی است حاصل ترکیب روغن‌ها و چربی های خوراکی مجاز و یا مخلوطی از آنها با شیر یا فرآورده های آن که حداقل 80% چربی دارد .  مقادیری معین مواد طعم دهنده ها و افزودنی های مجاز خوراکی و نمک نیز به این محصول اضافه می شود. ارزش تغذیه ای مارگارین به مقدار و نوع چربی آن بستگی دارد.  هرچه درصد اسیدهای چرب اشباع و ترانس کمتر باشد، ارزش تغدیه ای آن بالانر خواهد بود.

محصول لبنی است که از شیر یا خامه به دست می آیدو و اجزای آن عبارتند ازآب، پروتئین و چربی شیرو این محصول دارای اسیدهای چرب اشباعی و کلسترول نسبتا”بالایی است که مصرف آن برای افراد دارای چربی خون بالا توصیه نمی شود.

قسمت عمده روغن از چربی شکم و یا چربی کبد جانوران دریایی تهیه می شودکه به رنگ زرد روشن و دارای طعم و بوی خاصی است و دارای مقادیر بالای اسید چرب امگا 3 است که در ایران به عنوان مکمل داروئی یا غذایی به صورت کپسول استفاده می شودو در حال حاضر مصرف غذایی ندارد.

در فرآيند سرخ کردن چربی ها و روغن‌ها به عنوان واسطه انتقال حرارت عمل کرده و با جذب مقداری روغن و چربی به غذا وواکنش بین چربی و روغن با پروتئین و کربوئیدرات موجود در غذا ازیک طرف باعث ایجاد طعم، بوی خوش می شود. روغن مناسب سرخ کردنی باید در مقابل اکسیداسیون مقاوم بوده و هنگام سرخ کردن کف نکند و عملا” فاقد اسید چرب ترانس باشد.  به منظور جلوگیری از فساد روغن عمل سرخ كردن باید بسیار آهسته انجام پذيرد.

در صورت در دسترس نبودن روغن مخصوص سرخ كردني روغن نیمه جامد مصرفی خانوار مقاومت تر ازروغن مايع معمولی جهت سرخ کردن است در مورد روغن‌های مایع نیز بستگي به نوع روغن مايع دارد مثلا”روغن هسته انگور به دلیل پايين بودن مقاومتش در برابر اكسيداسيون، براي سرخ كردن مناسب نمي‌باشد. روغن زیتون تصفیه شده به دلیل داشتن اسید چرب اولئیک بالا نسبت به سایر انواع روغن‌های زیتون به شرط آنكه حرارت اجاق كم باشد و زمان سرخ كردن كوتاه باشد برای سرخ کردن قابل استفاده است.

روغن‌های ذرت و آفتابگردان براي يكبار سرخ كردن تابه ايي مناسب است.  همچنین سعی کنید از روغن مخصوص سرخ كردن برای مصارف دیگر نظیر پخت. پز و سالاد و روی برنج کمتر استفاده کنید زیرا اسیدهای چرب ضروری در روغن مخصوص سرخ كردن ناچیزاست.

 

دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

الهام فخاری-عضو شورای اسلامی شهر تهران:
مجموعه‌های شهربانو، باتوجه به شرایط قانونی و عرفی جامعه و کشور ما، فضاهای مناسبی هستند که برای دسترسی عادلانه و سودمند بانوان راه‌اندازی شده و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفته‌اند اما برخی از این مجموعه‌ها در جذب بانوان کمتر موفق بوده‌اند.

سحر جعفریان‌-خبرنگار: زباله هنوز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زیست‌محیطی تهران است و باعث افزایش هزینه‌های مدیریت شهری شده است.

همشهری آنلاین:
خلیج مکزیک یک حوضه اقیانوسی است که بیشتر آن توسط آمریکای شمالی و آمریکای مرکزی احاطه شده‌ است.

همشهری آنلاین:
محققان دریافتند نوشیدن آب گوجه فرنگی بدون نمک می تواند میزان فشارخون و کلسترول را در افراد در معرض ریسک بالا بیماری قلبی-عروقی کاهش دهد.

همشهری آنلاین:
محققان هشدار می‌دهند افزایش مصرف گوشت قرمز، مخصوصا گوشت قرمز فرآوری شده، با ریسک بالای مرگ مرتبط است.

همشهری آنلاین:
طبق نتایج یک مطالعه جدید، کودکان چاق ۴ ساله با ریسک دو برابری ابتلا به فشارخون بالا تا سن ۶ سالگی مواجه هستند.

الهام رئوفی فر – گرگان – خبرنگار:
پیکر بزرگ‌ترین برج آجری جهان که به علت عوامل طبیعی در حال تخریب بود با مرمت اضطراری در حال ترمیم است، اما به دلیل نبود ضوابط برای حفظ حریم بنا هنوز این اثر تاریخی مورد تهدید قرار دارد.  

همشهری آنلاین:
برخی از گروه‌های قومی، سالمندان و افرادی که سابقه خانوادگی آب سیاه یا گلوکوم دارند، بیشتر از دیگران در معرض خطر دچار شدن به این بیماری هستند.

همشهری آنلاین:
دستورالعمل جدید یک گروه معتبر پزشکی آمریکا مصرف روزانه قرض را برای افراد سالمی که در معرض خطر عفونت با اچ‌آی‌وی یا ویروس ایدز هستند، توصیه می‌کند.

همشهری آنلاین:
مقامات اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا (NOAA) اعلام کرده‌اند که کشف لاشه ۲۷۹ دلفین از اول فوریه سال جاری تا کنون حاکی از آن است که نرخ مرگ و میر دلفین‌ها در سواحل این کشور سه برابر بیشتر از حد طبیعی است.

همشهری آنلاین:
قطع ناگهانی برق در آمریکای جنوبی بخش‌های گسترده‌ای از آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه را برای ساعت‌‎های متمادی در خاموشی فرو برد.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2018 HamshahriOnline, All rights reserved

چند نوع چربی گیاهی
چند نوع چربی گیاهی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *