پیشگیری از چاقی شکمی

پیشگیری از چاقی شکمی
پیشگیری از چاقی شکمی


برخی از افراد تصور می‌کنند که با حذف صبحانه، کالری‌های کمتری جذب می‌کنند اما باید بدانید که این تصور اشتباه است و پژوهش‌ها نشان می‌دهند صبحانه میزان کالری‌های دریافتی روزانه را کاهش نیز می‌دهد.

بر اساس آمارهایی که یک پژوهشکده‌ی آمریکایی روی سلامت و تغذیه انجام داده است، مردانی که صبحانه می‌خورند حدود 2.7 کیلوگرم لاغرتر از مردانی هستند که صبحانه نمی‌خورند و زنانی که از این وعده‌ی غذایی صرف‌نظر نمی‌کنند نیز 4 کیلوگرم لاغرتر از زنانی هستند که صبحانه را حذف می‌کنند.

 

برای شام یک پیاله برنج قهوه‌ای با نخود و سبزیجات سرخ شده میل کنید. مواد غذایی سرشار از فیبرها مثل برنج، نخود و سبزیجات از نظر کالری و چربی‌ها فقیر هستند اما باعث سیری می‌شوند. این مواد غذایی همچنین به آرامی هضم می‌شوند که این امر به حفظ تعادل گلیسمی یا همان قند خود کمک می‌کند.

پیشگیری از چاقی شکمی


دانه‌های کامل سرشار از مواد مغذی مثل منیزیم و ویتامین B6 اند که از بیشتر رژیم‌های غذایی حذف شده‌اند.


یک روش مصرف فیبرها این است که روزتان را با مصرف غلات سرشار از فیبر آغاز کنید.

سالاد و سبزی خوردن را دریابید. سبزیجات سبز رنگ و سبزیجات خامی مثل هویج، کدو و بروکلی سرشار از آب و فیبراند و در عین حال کالری اندکی دارند. این مواد غذایی به راحتی شما را سیر هم می‌کنند. البته توجه داشته باشید که سیر کردن تنها مزیت سبزیجات نیست.

پژوهشی که روی 18 نفر انجام گرفت نشان داد میزان ویتامین C، ویتامین E، اسیدفولیک و کاروتنوئید بدن افراد سالاد خور نسبت به افرادی که کمتر سالاد می‌خورند، بیشتر است. همچنین پژوهشگران مشاهده کردند افراد گیاه خوار 3 تا 2 درصد لاغرتر از افراد گوشتخوارند.

 

ما قصد نداریم در اینجا رژیم غذایی سرشار از پروتئین و فقیر از گلوسیدها را تبلیغ کنیم اما توصیه می‌کنیم در تمام غذاها و چاشت‌هایتان اندکی پروتئین اضافه کنید.


پژوهش‌ها نشان می‌دهند افرادی که رژیم غذایی سرشار از پروتئین و گلوسیدهای دیرهضم با شاخص گلیسمی پایین مثل میوه‌ها، سبزیجات، لوبیاها و پاستاها دارند کمتر از افرادی که رژیمی سرشار از کربوهیدرات ساده و فقیر از فیبر دارند احساس گرسنگی کرده و راحت‌تر لاغر می‌شوند.


البته این به این معنی نیست که در مصرف پروتئین افراط کنید. افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا می‌شوند و اغلب از چاقی رنج می‌برند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارند و مصرف بیش از اندازه‌ی پروتئین‌ها این مشکل را شدیدتر می‌کند.

با وجود این که گردو سرشار از چربی است اما این ماده‌ی غذایی خوشمزه به کاهش وزن کمک می‌کند. محققان معتقدند چربی سالم موجود در گردو باعث احساس سیری می‌شود و پروتئین‌های موجود در آن نیز در جریان گوارش، کالری‌های بیشتری می‌سوزاند.

محققان آمریکایی در پژوهشی که در City of Hope National Medical Centerروی 65 داوطلب بزرگ‌سال چاق انجام دادند، شرکت کننده‌ها را به دو گروه تقسیم کردند و به گروه اول روزانه 9 گرم بادام دادند. این در حالی بود که به رژیم غذایی گروه دوم پف‌فیل یا سیب‌زمینی پخته افزوده شد. اندکی بعد هر دو گروه میزان کالری و پروتئین یکسانی دریافت کردند اما رژیم حاوی بادام دو برابر چرب تر از رژیم غذایی فاقد بادام بود. نتایج نشان داد افرادی که بادام مصرف می‌کردند بعد از 24 هفته وزن بیشتری کم کردند.

 

کلسیم نقش مهمی در از بین بردن چربی‌ها دارد. هر اندازه که میزان کلسیم در یک سلول چرب بیشتر باشد به همان اندازه میزان چربی سوخته شده بیشتر خواهد بود.

در پژوهشی که روی افراد چاق انجام گرفت، به یک گروه از شرکت کننده‌ها روزانه سه وعده حاوی 175 گرم ماست بدون چربی حاوی 11 میلی گرم کلسیم داده شد و گروه دیگر روزانه محصولات لبنی حاوی 4 تا 5 میلی گرم کلسیم دریافت کردند. هر دو گروه به یک میزان کالری‌های دریافتی را کاهش دادند. نتایج نشان داد افرادی که ماست مصرف کرده بودند به طور متوسط بیشتر از 6.3 کیلو وزن کم کردند در حالی که این میزان برای افرادی که کلسیم کم‌تری دریافت کرده بودند 5 کیلوگرم بوده است.

برخی از افراد تصور می‌کنند که با حذف صبحانه، کالری‌های کمتری جذب می‌کنند

اما باید بدانید که این تصور اشتباه است و پژوهش‌ها نشان می‌دهند صبحانه

میزان کالری‌های دریافتی روزانه را کاهش نیز می‌دهد


از این گذشته افرادی که ماست دریافت کرده بودند 8 درصد بیشتر چربی‌های شکم خود را از دست دادند. با وجود اینکه پژوهش‌ها نشان داده است کلسیم موجود در محصولات لبنی کم چرب بهتر است اما باید بدانید که کلسیم موجود در بروکلی یا آب پرتقال‌های غنی شده نیز برای سلامتی بسیار مفید است.


فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

چگونگی تثبیت وزن پس از رژیم لاغری

برای لاغر شدن، شام را جدی بگیرید!

7 پیشنهاد برای مهار پُرخوری در میهمانی‌ها

چگونه در خواب لاغر شویم؟

6 عادت غذایی سالم برای کاهش وزن

اگر می‌خواهید در رژیم شکست نخورید

1 علت خوردن، بدون حس گرسنگی

چرا با کم‌خوری، لاغر نمی‌شوم؟

9 روش برای سوزاندن چربی

پارگی رباط صلیبی قدامی و پیچ خوردگی، از شایع ترین آسیب ها در میان ورزشکارانی هستند که ورزش ‌هایی با ریسک بالا را انجام می دهند، از جمله بسکتبال و فوتبال و همچنین کسانی که ورزش اسکی انجام می دهند. اما باور کنید یا نه، طبق گفته انجمن جراحان ارتوپد آمریکا، اکثر آسیب ‌های ناشی از پارگی رباط صلیبی قدامی ، از طریق مکانیزم‌ های غیر تماسی ایجاد می شوند. در این مقاله از بخش بیماری ها و ورزش و سلامتی دکتر سلام به بررسی پارگی

بوتاکس یکی از رایج ‌ترین روش ‌های درمان چین و چروک صورت است، اما این بدان معنی نیست که این روش لزوما گزینه مناسبی برای شما است. هزینه، آلرژی‌های بالقوه، اثرات جانبی، ترس از سوزن، و این واقعیت که در هنگام بارداری یا شیردهی نمی تواند تجویز شود، تنها دلایلی هستند که چرا بوتاکس ممکن است برای برخی از بیماران خاص، توصیه نشود. خوشبختانه، تعدادی جایگزین برای بوتاکس وجود دارد که به کاهش ظاهر چین و چروک و مقابله با علائم پیری کمک می کنند.

ژل رادیس (Radiesse) یک ماده پرکننده پوستی آرایشی است که می تواند چین و چروک پوست را  با جایگزین کردن حجم از دست رفته و صاف کردن لایه‌های پوست، اصلاح کند. ماده فعال در ژل رادیس، کلسیم هیدروکسی لاپاتایت (CaHA) می باشد که یک ترکیب بیولوژیک است و باعث تحریک بدن برای تولید کلاژن طبیعی می شود. اداره غذا و داروی آمریکا (FDA  )، ژل رادیس را برای درمان چین و چروک ‌های خفیف تا شدید صورت، در سال ۲۰۰۶ ، مورد تایید قرار داد.

آیا می دانید فواید امگا 3 برای سگ ها چیست؟ چقدر لازم است که به سگ های خانگی، امگا 3 داده شود؟ شاید تاکنون درباره فوایدی که امگا 3 برای بدن دارد، شنیده باشید. جالب است بدانید که این دسته از اسید های چرب برای دوستان پشمالو 4 پای ما نیز مزایای فراوانی دارند. در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام می خواهیم در مورد فواید امگا 3 برای سگ ها صحبت کنیم و در انتها نگاهی به انواع مکمل های امگا 3

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا ریزش مو را کاهش دهید یا متوقف سازید. اما آنچه که انجام می دهید به علل  ریزش موهایتان،  بستگی دارد. در بعضی از مواقع  نظیر ریزش مو پس از بارداری، ممکن است که مشکل خود به خود بر طرف گردد و به خاطر داشته باشید که هر شخصی روزانه مقداری ریزش مو دارد که کاملا طبیعی است. وقتی که ریزش مو ادامه می یابد، مایلید که پزشکتان را ببینید. در این مقاله از بخش زیبایی،

پیشگیری از چاقی شکمی

آیا تا به حال به این فکر کرده ‌اید که چگونه می توانید سلامتی سگ خود را  به طور طبیعی افزایش دهید؟ چیزی که ممکن است بخواهید به

پارگی رباط صلیبی قدامی و پیچ خوردگی، از شایع ترین آسیب ها در میان ورزشکارانی هستند که ورزش ‌هایی با ریسک بالا را انجام می دهند، از جمله

در این لحظه از زمان، همه ما میدانیم که شکر و شربت که دارای مقدار زیادی فروکتوز هستند، برای ما بد و مضر است، اما وقتی این محصولات

آیا رژیم غذایی بیمار‌ان کلیوی مفید است؟ بنا به گفته انجمن تغذیه آمریکا، رژیم غذایی بیماران کلیوی، برای افرادی که در مراحل ابتدایی بیماری مزمن کلیه قرار دارند

زعفران گران ترین ادویه جهان می باشد که یک پوند (45گرم) آن بین 5 تا 5 دلار آمریکا می ارزد. علت گران بها بودن آن سخت بودن روش

هر مادری، امیدوار است که دوران بارداری سالمی داشته باشد، اما گاهی اوقات عوارضی ناخواسته ایجاد می شود. دیابت بارداری یکی از شایع ترین

همانطور که می دانید هیدراته ماندن در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوشیدن مایعات کافی در دوران بارداری برای حفظ سلامتی

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان

چگونه میتوان با ورزش به بهبودی رابطه جنسی پرداخت؟ همه ما می دانیم که مزایای ورزش کردن برای سلامتی بسیار زیاد است، از جمله

کارشناس واحد آموزش سلامت مرکز توسعه سلامت کیش بیان کرد: بسیاری از افراد هستند که می‌خواهند با روش‌هایی مانند شام نخوردن یا ورزش کردن بیش از حد و سنگین لاغر شوند و از اینکه نتیجه نمی‌گیرند تعجب می‌کنند.

وی ادامه داد: حقیقت این است در تمام مقاله‌های مربوط به سلامت و تناسب اندام از ورزش کردن به عنوان روشی مطمئن و مفید برای لاغری و حفظ تناسب اندام برده می شود کاملا درست است اما همانطور که از قدیم گفته‌اند افراط و تفریط در هیچ کاری درست نیست. رژیم غذایی و ورزش هیچ یک به تنهایی نمی‌توانند کمکی به لاغری و حفظ تناسب اندام کنند. فردی که می‌خواهد لاغر شود باید ورزش را در کنار رژیم غذایی مناسب انجام دهد.

این کارشناس افزود: فراموش نکردن این نکته هم ضروری است که این فرمول نیز برای هر فرد متفاوت است و نمی‌توان یک دستورالعمل کلی برای همه افراد صادر کرد پیروی از یک بره ورزشی – غذایی مناسب که توسط متخصصان تغذیه و طب ورزشی یا مربیان باتجربه پیشنهاد می‌شود، بهترین راه برای رسیدن به این هدف است زیرا در غیر این صورت، انجام تمرین‌های ورزشی بیش از حد، سنگین و بدون بره علاوه بر بالا بردن احتمال آسیب‌های فیزیکی، حتی ممکن است باعث چاق‌تر شدن فرد نیز شود. زیرا طبق آخرین پژوهش‌ها، ورزش بیش از حد و سنگین می‌تواند باعث افزایش ترشح آنزیم کورتیزول در بدن شود که میل به غذا خوردن را افزایش می‌دهد.

سلمانی در مورد یکی دیگر از اشتباهات در مورد اینکه خواب زیاد باعث چاقی می شود گفت: حقیقت این است که خواب زیاد باعث چاقی نمی‌شود. در واقع دلیل اصلی، بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی و تنظیم نبودن سوخت‌وساز بدن با میزان کالری دریافتی است. همان‌طور که هر فردی باید رژیم غذایی سالمی داشته باشد، باید به خواب خود نیز توجه کند زیرا خواب بیشتر باعث احساس سیری بیشتر و عدم تمایل به غذا خوردن زیاد و کاهش وزن می‌شود. کمبود خواب، تعادل هورمونی ما را بر هم زده و باعث کاهش ترشح لپتین (عامل احساس سیری) و افزایش ترشح گرلین (عامل احساس گرسنگی) می‌شود. در نتیجه احساس گرسنگی در فرد بیشتر شده و تمایل به غذا خوردن پیدا می‌کند.

وی همچنین در مورد باور افراد در مورد اینکه فقط افراد پرخور چاق هستند بیان کرد: پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تنها یک‌سوم مبتلایان به چاقی در اثر پرخوری به این مشکل دچار شده‌اند. چاقی به عوامل بسیاری بستگی دارد که پرخوری تنها یکی از آنهاست و طبق نظر کارشناسان مهم‌ترین آنها نیست! زیرا تنها تعداد کمی از افراد آنقدر بی‌حساب و کتاب غذا می‌خورند که چاق می‌شوند.

پیشگیری از چاقی شکمی

کارشناس واحد آموزش سلامت مرکز توسعه سلامت کیش تاکید کرد: بی‌تحرکی و ورزش نکردن عامل مهم‌تری در چاقی هستند. همچنین نباید از نقش ژنتیک، نحوه عملکرد غدد درون‌ریز، سبک زندگی، داروهای مصرفی و سوخت و ساز بدن غافل شد. پژوهش‌های دیگر نشان داده‌اند ۹۵ درصد افرادی که رژیم می‌گیرند پس از کنار گذاشتن آن دوباره اضافه‌وزن پیدا می‌کنند. بنابراین یک بره کاهش وزن موفق تنها باید پس از تعریف دقیق و مناسب از سلامت و درک درست از وزن مناسب برای هر فرد تنظیم شود زیرا در غیر این‌ صورت نتیجه‌ای ندارد.

سلمانی با اشاره به گفته های عموم در خصوص این اشتباه که اگر به جای نان معمولی از نان تست استفاده کنیم، دیگر چاق نمی‌شویم نیز عنوان کرد: با وجود اینکه نان‌های سبوسدار که نان تست هم جزو این گروه است، ارزش غذایی بیشتری دارند اما گاهی تصور می‌شود در گروه نان‌های رژیمی قرار دارند اما کم و بیش به اندازه سایر نان‌ها کالری دارند. بنابراین اگر به مقدار زیاد مصرف شوند، می‌توانند باعث چاقی شوند. هر برش نان تست حاوی ۶۵ کیلو کالری است و هنگام برشته شدن، این میزان به ۹/ ۶۴ کیلو کالری کاهش پیدا می‌کند. بنابراین برشته شدن تفاوت چندانی در میزان کالری نان‌های تست ایجاد نمی‌کند.

وی یکی دیگر از اشتباهات رایج میان عموم را خوردن گریپ‌فروت و کرفس که باعث چربی‌سوزی سریع می‌شوند بنابراین به لاغری فوری کمک می‌کنند گفت: متخصصان تغذیه معتقدند هیچ ماده غذایی وجود ندارد که باعث سوزاندن بیشتر چربی‌های بدن شود و کرفس و گریپ فروت هم مستثنی نیستند. البته مواد غذایی حاوی کافئین ممکن است در کوتاه‌مدت باعث افزایش سوخت‌وساز بدن شوند اما به تنهایی به کاهش وزن منجر نمی‌شوند. متخصصان توصیه می‌کنند بهترین راه لاغری کاهش میزان کالری دریافتی در کنار بره ورزشی منظم است.

این کارشناس یکی از رایج ترین باورهای اشتباه در میان افراد را نخوردن شام و حذف آن برای لاغری عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه خوردن غذای زیاد در شب و چاقی به هم مرتبطند اما این دلیل نمی‌شود که یک رابطه علت و معلولی بینشان برقرار باشد. ما زمانی چاق می‌شویم که بیشتر از حد نیاز کالری دریافت کنیم و کمتر از حد معمول آن را بسوزانیم؛ بنابراین میزان دریافت و سوزاندن کالری عامل اصلی چاقی است نه زمان آن. بر همین اساس متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند به جای نگرانی درباره شب و روز به فکر میزان کالری دریافتی‌تان باشید.

دیدگاه شما

آدرس

پیشگیری از چاقی شکمی
پیشگیری از چاقی شکمی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *