موارد مصرف قرص fexofenadine

خواص دارویی و گیاهی

موارد مصرف قرص fexofenadine
موارد مصرف قرص fexofenadine

InChI=1S/C32H39NO4/c1-31(2,30(35)36)25-17-15-24(16-18-25) 29(34)14-9-21-33-22-19-28(20-23-33)32(37, 26-10-5-3-6-11-26)27-12-7-4-8-13-27/h3-8, 10-13,15-18,28-29,34,37H,9,14,19-23H2,1-2H3,(H,۳۵٬۳۶) NKey:RWTNPBWLLIMQHL-UHFFFAOYSA-N Y

فکسوفنادین (به انگلیسی: Fexofenadine)

رده درمانی: آنتی هیستامین

اشکال دارویی: قرص

فکسوفنادین برای جلوگیری ازعلایم ناشی از حساسیت، مانند تب یونجه، کهیر و حساسیت‌های فصلی به کار برده می‌شود.
موارد مصرف قرص fexofenadine

اثر ضد آلرژی این دارو ناشی از رقابت آن با هیستامین برای‌اتصال به گیرنده‌های H۱ است و به این‌ترتیب از بروز اثرات هیستامین جلوگیری می‌کند.

حدود یک سوم فکسوفنادین از دستگاه گوارش جذب می‌گردد. برخی از آن به پروتئینهای پلاسما متصل می‌شود و به‌صورت متابولیت در ادرار و مدفوع دفع می‌گردد.

مهمترین عارضه جانبی این‌دارو احتمال بروز آریتمی قلبی و افزایش فاصله QT است.

15

کربن عنصری شیمیائی در جدول تناوبی با نشان C و عدد اتمی ۶ است. عنصری غیر فلزی و فراوان، چهارظرفیتی و دارای چندین دگرشکل است. چنین کربنی همسانگرد و مانند شیشه محکم است. لایه‌های گرافیت آن مانند کتاب مرتب نشده‌اند، بلکه مانند کاغذ خرد شده می‌باشند. نوع خالص و متراکم آن الماس و نوع نرم و غیر متراکم آن گرافیت است.

الیاف کربن شبیه کربن شیشه‌ای هستند. تحت مراقبت‌های ویژه‌ای؛ (کشیدن الیاف آلی و کربنی کردن)، می‌توان لایه‌های صاف کربن را در جهت الیاف مرتب کرد. هیچ لایهٔ کربنی در جهت عمود بر محور الیاف قرار نمی‌گیرد. نتیجه الیافی با استحکام بیشتر از فولاد است.
کربن در ساختار بدنی تمامی جانداران وجود داشته و پایهٔ [شیمی آلی] را تشکیل می‌دهد. همچنین این غیر فلز ویژگی جالبی دارد که می‌تواند با خودش و انواع زیادی از عناصر دیگر پیوند برقرار کند؛ (تشکیل دهندهٔ بیش از ده میلیون ترکیب). در صورت ترکیب با اکسیژن تولید دی‌اکسید کربن می‌کند که برای رویش گیاهان، حیاتی است. در صورت ترکیب با هیدروژن ترکیبات مختلفی بنام هیدرو کربن‌ها را به‌وجود می‌آورد که به شکل سوخت‌های فسیلی، در صنعت بسیار بنیادی هستند. وقتی هم با اکسیژن و هم با هیدروژن ترکیب گردد، گروه زیادی از ترکیبات را از جمله اسیدهای چرب را می‌سازد که برای حیات و استر، که طعم دهنده بسیاری از میوه‌ها است، ضروری است. ایزوتوپ C-۱۴ به‌طور متداول در تاریخ‌گذاری رادیوکربن کاربرد دارد.

دوده چراغ از سطوح کوچک گرافیت تشکیل شده. این سطوح به صورت تصادفی توزیع شده، به همین دلیل کل ساختمان آن همسانگرد (ایزوتروپ) است.

کربن به عنوان یک ماده الکتریکی شناخته می‌شود. کربن می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد: یک رسانای خوب به شکل گرافیت، یک‌نیمه‌رسانای خیلی سخت با فاصله زیاد به شکل الماس، یک ابر رسانا هنگامی که با یک جزء مناسب مخلوط شود. به علاوه؛ مواد الکتریکی بر پایه کربن نمونه‌هایی از مواد را عرضه می‌کنند که مجموعهٔ به هم پیوسته‌ای از ابعاد را نشان می‌دهند از فلورن‌ها که نقاط ذره‌ای صفر بعدی هستند، تا نانولوله‌های کربنی که لوله‌های کوانتومی ۱ بعدی هستند، تا گرافیت که ماده غیر همسان لایه‌ای ۲ بعدی است و سرانجام تا الماس، یک‌نیمه‌رسانا با فاصلهٔ عریض ۳ بعدی.[۹]
موارد مصرف قرص fexofenadine

کربن به دلایل زیادی قابل توجه‌است. اشکال مختلف آن شامل یکی از نرم‌ترین (گرافیت) و یکی از سخت‌ترین (الماس) مواد شناخته شده توسط انسان است. افزون بر این، کربن میل زیادی به پیوند با اتمهای کوچک دیگر از جمله اتمهای دیگر کربن، داشته و اندازهٔ بسیار کوچک آن امکان پیوندهای متعدد را به‌وجود می‌آورد. این خصوصیات باعث شکل‌گیری ده میلیون ترکیبات کربنی شده‌است. ترکیبات کربن زیر بنای حیات را در زمین می‌سازند و چرخهٔ کربن – نیتروژن قسمتی از انرژی تولید شده توسط خورشید و ستارگان دیگر را تأمین می‌کند.

کربن در اثر مهبانگ (انفجار بزرگ آغازین) حاصل نشده، چون این عنصر برای تولید نیاز به یک برخورد سه مرحله‌ای ذرات آلفا (هسته اتم هلیم) دارد. جهان در ابتدا گسترش یافت و چنان به سرعت سرد شد که امکان تولید آن غیرممکن بود. به هر حال، کربن درون ستارگانی که در رده افقی نمودار H-R قرار دارند، یعنی جایی که ستارگان هسته هلیم را با فرایند سه‌گانه آلفا به کربن تبدیل می‌کنند، تولید شد.

کربن بخش بسیار مهمی در تمامی موجودات زنده‌است و تا آنجا که می‌دانیم بدون این عنصر زندگی وجود نخواهد داشت (به برتر پنداری کربن مراجعه کنید). عمده‌ترین کاربرد اقتصادی کربن، فرم هیدروکربنها می‌باشد که قابل توجه‌ترین آن‌ها سوختهای فسیلی، گاز متان و نفت خام است. نفت خام در صنعت پتروشیمی برای تولید محصولات زیادی از جمله مهم‌ترین آن‌ها بنزین، گازوئیل و نفت سفید بکار می‌رود که از طریق فرایند تقطیر در پالایشگاه‌ها بدست می‌آیند. از نفت خام مواد اولیه بسیاری از مواد مصنوعی، که بسیاری از آن‌ها در مجموع پلاستیک نامیده می‌شوند، شکل می‌گیرد.

کربن در میله کنترل در واکنشگاه‌های اتمی بکار می‌رود.

خصوصیات ساختمانی و شیمیایی فولرن به شکل ریزتیوب کربن، کاربردهای بالقوه امیدوارکننده‌ای در رشته در حال شکل‌گیری نانوتکنولوژی دارد.

کربن (واژه لاتین carbo به معنی زغال چوب) در دوران پیشاتاریخ کشف شد و برای مردم باستان که آن را از سوختن مواد آلی در اکسیژن ضعیف تولید می‌کردند، آشنا بود. (تولید زغال چوب). مدت طولانی است که الماس به‌عنوان ماده‌ای زیبا و کمیاب به حساب می‌آید. فولرن، آخرین آلوتروپ شناخته شده کربن در دهه ۸۰ به‌عنوان محصولات جانبی آزمایش‌های پرتو مولکولی کشف شدند.

تاکنون چهار شکل گوناگون از کربن شناخته شده‌است: غیر متبلور، گرافیت، الماس و فولرن.

کربن در نوع غیر بلورین آن اساساً گرافیت است اما به صورت ساختارهای بزرگ بلورین وجود ندارد. این شکل کربن، بیشتر به صورت پودر است که بخش اصلی موادی مثل زغال چوب و سیاهی چراغ (دوده) را تشکیل می‌دهد.
در فشار و دمای اتاق کربن به شکل گرافیت پایدارتر است که در آن هر اتم با سه اتم دیگر به صورت حلقه‌های شش وجهی- درست مثل هیدروکربن‌های معطر – به هم متصل شده‌اند. هردو گونه شناخته شده از گرافیت، آلفا (شش ضلعی) و بتا (منشور شش وجهی که سطوح آن لوزی است) خصوصیات فیزیکی همانند دارند تنها تفاوت آن‌ها در ساختار بلوری آن‌ها است. گرافیت‌های طبیعی شامل بیش از ۳۰٪ نوع بتا هستند در حالی‌که گرافیت‌های مصنوعی تنها حاوی نوع آلفا می‌باشند. نوع آلفا از طریق فرآوری مکانیکی می‌تواند به بتا تبدیل شود و نوع بتا نیز بر اثر دمای بالای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد دوباره به صورت آلفا بر می‌گردد.

گرافیت به سبب پراکندگی ابر pi هادی الکتریسیته است. این ماده نرم بوده و ورقه‌های آن که اغلب به‌وسیله اتم‌های دیگر تفکیک شده‌اند، تنها به‌وسیلهٔ نیروهای وان در والس به هم چسبیده‌اند به گونه‌ای که به راحتی یکدیگر را کنار می‌زنند.

در دما و فشارهای خیلی بالا کربن به صورت الماس پایدار است که در آن هر اتم با چهار اتم دیگر پیوند دارد. الماس ساختار مکعبی همانند سیلسیم و ژرمانیم دارد و (به سبب نیروی پیوندهای کربن – کربن) با نیترید بور هم‌الکترون(BN) در کنار هم بوده و سخت‌ترین جسم از نظر مقاومت در برابر سایش به‌شمار می‌رود. تبدیل الماس به گرافیت در حرارت اتاق به اندازه‌ای کند است که محسوس نیست. در برخی شرایط کربن به شکل لونسدالیت (lonsdalite) متبلور می‌شود که مشابه الماس ولی شش ضلعی است.
فولرین ساختاری مثل گرافیت دارد اما به‌جای بخش‌های تماماً شش ضلعی، حاوی پنج ضلعی‌ها (یا احتمالاً هفت ضلعی‌های) اتم‌های کربن نیز می‌باشند که ورقه را به‌شکل کره، بیضی یا استوانه به‌وجود می‌آورند. ویژگی‌هایی از فولرین با نام فولرین باکمینستر (buckminsterfullerene) هم نامیده می‌شوند هنوز به خوبی بررسی نشده‌اند. اینگونه ساختار را به گونهٔ کوتاه شده، گلوله‌های باکی (buckyballs) هم نامیده‌اند. کل نامگان فولرین برگرفته از نام باکمینستر فولر (Buckminster Fuller)، توسعه دهندهٔ گنبد میله‌ای است که از ساختار گلوله‌های باکی تقلید کرد.

تقریباً ده میلیون ترکیبات کربنی که برای دانش شناخته شده‌اند وجود دارد که هزاران نوع آن‌ها در فرایندهای حیاتی و واکنش‌های آلی بسیار مهم اقتصادی، ضروری هستند. این عنصر به مقدار فراوان در خورشید، ستارگان، دنباله دارها و نیز در جو بیشتر سیارات یافت می‌شود. بعضی از شهابسنگها حاوی الماس‌های میکروسکپی هستند که در زمانیکه منظومه شمسی هنوز یک دیسک گازی شکل بود شکل گرفته‌اند. کربن به صورت ترکیب با سایر عناصر در جو زمین وجود دارد و در همه گونه آب حل می‌شود. کربن به همراه مقادیر کمتر کلسیم، منیزیم و آهن، عنصر اصلی سازنده جرم زیادی از سنگ کربنات (سنگ آهک، دولمیت، سنگ مرمر و…) است. این عنصر در صورت ترکیب با هیدروژن تولید زغال سنگ، نفت خام و گاز طبیعی می‌کند که آن‌ها را هیدرو کربن می‌نامند.
گرافیت به مقدار فراوان در نیویورک و تکزاس، آمریکا، روسیه، مکزیک، گرینلند و هند یافت می‌شود.
الماس طبیعی در کیمبرلیت معدنی موجود درچینه‌ها یا ستون‌های سنگ‌های آذرین یافت می‌شوند. بیشترین الماس در آفریقا به ویژه آفریقای جنوبی، نامیبیا، بوتسوانا، جمهوری کنگو و سیرالئون وجود دارد. همچنین کانادا، قسمت‌های قطبی روسیه، برزیل و بخش‌های غربی و شرقی استرالیا دارای الماس می‌باشد.

(به شیمی آلی هم مراجعه کنید)

معروف‌ترین اکسید کربن، دی‌اکسید کربن (CO2) است که به مقدار کمتری در اتمسفر زمین وجود دارد. این اکسید توسط موجودات زنده، و برخی موارد دیگر تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب مقدار کمی اسید کربنیک تولید می‌کند اما دی‌اکسید کربن مانند بیشتر ترکیباتی که دارای پیوندهای ساده چندگانه با اکسیژن‌های روی یک کربن هستند، ناپایدار است. به هر حال، از طریق این واسطه، یونهای کربنات با تشدید تثبیت شده، به‌وجود می‌آیند. تعدادی از مواد معدنی مهم، کربنات‌ها هستند که معروف‌ترین آن‌ها کلسیت است. دی سولفید کربن، (۲ CS)، هم مانند آن است.

اکسیدهای دیگر آن، مونوکسید کربن (CO) و زیراکسید (suboxide) نادر C3O۲ هستند. مونوکسید کربن که گازی بی‌رنگ و بی‌بو است به‌وسیله اکسیده شدن ناقص به‌وجود می‌آید. هر یک از این مولکول‌ها دارای یک پیوند سه‌گانه و نسبتاً قطبی هستند که ناشی از تمایل به یک پیوند دائمی با مولکول‌های هموگلوبین می‌باشد به‌طوری‌که این گاز بسیار سمی است. سیانید (CN-) دارای ساختار و رفتاری بسیار شبیه به یون هالید بوده و نیترید سیانوژن (CN2) نیز به آن مربوط است.

کربن با فلزات قوی، کاربید C-، یا استیلید C22-؛ به‌وجود می‌آورد که با متان و استیلن همراه بوده و هر دوی آن‌ها اسیدهای به‌طور باور نکردنی پائتیک اسید هستند. در کل، کربن با الکترو نگاتیوی ۵/۲ به تشکیل پیوندهای کووالانسی تمایل دارد. تعداد کمی از کاربیدها مثل کربوراندوم و Sic، که شبیه الماس می‌باشند، به صورت شبکه‌های کووالانسی هستند.

در ساختار اتمی هیدروکربن‌ها، گروهی از اتم‌های کربن (اشباع شده با اتم‌های هیدروژن) تشکیل یک زنجیره می‌دهند. روغن‌های فرار زنجیره‌های کوچک‌تری دارند. چربی‌ها دارای زنجیره‌های بلندتر و پارافین‌ها زنجیره‌هایی بی‌اندازه بلند دارند.

فرایند مداوم ترکیب و آزادسازی کربن و اکسیژن که در آن انرژی و حرارت ذخیره و دفع می‌شود را چرخه کربن می‌گویند. فروگشت (کاتابولیسم) + فراگشت (آنابولیسم) = دگرگشت (متابولیسم). (واژه‌ها از فرهنگستان زبان و ادب فارسی). به چرخه کربن مراجعه کنید

اتحادیه بین‌المللی شیمی کاربردی و محض در سال ۱۹۶۱ ایزوتوپ کربن- ۱۲ را برای اوزان اتمی اتخاذ کرد. کربن- ۱۴ رادیوایزوتوپی است با نیمه عمر ۵۷۱۵ سال و برای تاریخ یابی رادیو کربن چوب، نقاط باستان‌شناسی و نمونه‌ها کاربرد بسیار زیادی دارد.
کربن دارای دو ایزوتوپ پایدار طبیعی می‌باشد: (C-۱۲(۹۸٫۸۹٪ و C-۱۳(۱٫۱۱٪). نسبت این ایزوتوپ‌ها در؟ به نسبت الگوی VPDB (Vienna Pee Dee Belemnite from the Peedee Formation of South Carolina).
d C-۱۳ در اتمسفر ۷ -؟ است است. هنگام فتوسنتز، کربنی که در بافت گیاه تثبیت می‌شود، به‌طور قابل ملاحظه‌ای به C-۱۳ موجود در جو بستگی دارد.

دو حالت برای توزیع مقادیر dC-۱۳ در گیاهان خشکی وجود دارد که ناشی از تفاوت‌هایی است که گیاهان در واکنش‌های فتوسنتز بکار می‌برند. بیشتر گیاهان خشکی، گیاهان مسیر C۳ هستند و دارای ارزش‌های dC-۱۳ بوده که بین ۲۴- و ۳۴- قرار دارند(؟). دومین گروه از گیاهان (گیاهان مسیر C۴) می‌باشند که ترکیبی از گیاهان آبی، صحرایی، شوراب زار و مرغزارهای استوایی هستند، و دارای ارزش‌های dC-۱۳ بین ۶- و ۱۹- می‌باشند. یک گروه واسطه (گیاهان کم)، متشکل از جلبک و گلسنگ، دارای ارزش‌های dC-۱۳ می‌باشد که بین ۱۲- و ۲۳-؟ هستند. dC-۱۳ گیاهان و موجودات زنده داده‌های سودمندی دربارهٔ مواد مغذی و ارتباطات شبکه غذایی ارائه می‌کند.

ترکیبات کربن گستره وسیعی از آثار سمی دارند. مونوکسید کربن (C O) موجود در اگزوز موتورهای درون‌سوز و سیانید (CN) که گاهی اوقات در آلودگی‌های معدنی وجود دارد برای پستانداران بسیار سمی هستند. بسیاری از ترکیبات دیگر کربن نه تنها سمی نیستند بلکه در واقع برای زیست ضروری می‌باشند. گازهای آلی مثل اتیلن (H2C=CH2) و اتان و (HCCH)، و متان (CH4) در صورت مخلوط شدن با هوا قابلیت انفجار و اشتعال خطرناکی پیدا می‌کنند.

۱_کربن به دلیل ۴ ظرفیت که دارد می‌تواند چهار پیوند کوالانسی دهد.

۲_کربن می‌تواند با تمام عناصر پیوند دهد

۳_می‌تواند هم پیوند یگانه هم دوگانه هم سه‌گانه دهد

مجری طرح پایلوت : انجمن داروسازان اصفهان

تحت نظارت معاونت غذا و دارو

مسئولیت صحت اطلاعات بر عهده داروخانه می باشد

*دریافت دارو فقط بصورت حضوری در محل داروخانه و با نسخه کامل امکان پذیر است*

موارد مصرف قرص fexofenadine

فکسوفنادین چیست؟
‎تماس با گرده ی گیاهان می تواند منجر به بروز علائم حساسیت در بدن شود که به زکام بهاره معروف است. سلول های دیواره ی بینی و سلول های چشمی در این شرایط ماده ای به نام هیستامین ترشح می کنند هیستامین منجر به التهاب و آبریزش بینی ، عطسه ، قرمزی، خارش و اشک چشم می شود .
‎فکسوفنادین دارویی در دسته ی آنتی هیستامین ها می باشد که اثرات هیستامین را مهار می کند و علائم حساسیت را از بین می برد.
‎کهیر، عارضه ای پوستی است که همراه با خارش و قرمزی می باشد . این ضایعات می توانند در اثر حساسیت یا علل دیگری ظاهر شوند . در صورتی که ضایعات کهیر مانند بیش از ۶ هفته بر روی بدن باشند تبدیل به کهیر مزمن می شوند . فکسوفنادین جهت تسکین کهیر های مزمن نیز بسیار کارآمد می باشد .
‎این دارو به صورت قرص ۳۰ ، ۶۰ ، ۱۲۰ ، ۱۸۰ میلی گرمی موجود می باشد . همچنین نوع خارجی آن با نام تجاری تلفست نیز در ایران موجود می باشد .
‎دوزهای پایین تر این قرص (۳۰ ، ۶۰ میلی گرمی ) جهت درمان حساسیت فصلی و زکام بهاره در کودکان ۶ تا ۱۲ سال و دوز ۱۲۰ میلی گرمی برای درمان بزرگسالان استفاده می شود .
‎دوز ۱۸۰ این دارو برای درمان کهیر مزمن تجویز می شود .

‎پیش از مصرف فکسوفنادین 
– در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک اطلاع دهید .
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
– در صورت سابقه ی حساسیت دارویی خصوصاً به سایر آنتی هیستامین ها ،به پزشک خود اطلاع دهید .

‎نحوه ی مصرف فکسوفنادین
– معمولاً مصرف این دارو برای بزرگسالان به صورت یک مرتبه در روز می باشد . در کودکان جهت درمان حساسیت فصلی و آبریزش بینی قرص ۳۰ میلی گرم صبح و عصر قابل مصرف می باشد .
– بهتر است دارو را قبل از غذا مصرف نمایید . همچنین بین مصرف دارو با مصرف میوه ها، ۲ساعت فاصله قرار دهید .
– شربت های ضد اسید معده می توانند موجب کاهش اثر فکسوفنادین شوند. به همین دلیل مصرف شربت های ضد اسید معده و سایر داروهای موثر جهت درمان سو هاضمه را حداقل ۲ساعت با مصرف این دارو فاصله دهید .

‎توصیه های دارویی فکسوفنادین
– می‌توانید دارو را تا زمان برطرف شدن علائم مصرف نمایید و پس از بهبودی کامل آن را قطع نمایید .
– با وجود این که فکسوفنادین نسبت به بقیه داروهای آنتی هیستامین اثر خواب آوری کمتری دارد اما در صورت ایجاد این عارضه ، از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند ، خودداری نمایید .
-مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
-در صورتی که قصد انجام عمل جراحی، درمان یا آزمایشات بالینی خاصی (مانند تست آلرژی) را دارید، درمانگر خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید زیرا لازم است برای مدتی پیش از انجام این پروسه ها مصرف داروهای ضدحساسیت را قطع نمایید.
– لیست سایر داروهای مصرفی خود را به داروساز یا پزشک خود ارائه دهید تا از تداخلات ممکن با آنتی هیستامین ها جلوگیری شود .
– مصرف این دارو در کودکان زیر ۶ سال توصیه نمی شود .

‎عوارض شایع فکسوفنادین
_برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید اما در صورت ادامه دار و شدید شدن سردرد به پزشک خودمراجعه نمایید.
– احساس خستگی و سرگیجه از عوارض شایع این دارو می باشد که در صورت بروز آن باید از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته است خودداری نمایید.
– در صورت احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو ، مصرف وعده های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای چرب و پر ادویه به کاهش این عارضه کمک می نماید.
– در صورت معده درد و ناراحتی های گوارشی فکسوفنادین را همراه با غذا مصرف نمایید.

چنانچه در خصوص “فکسوفنادین ” سوالی دارید، عارضه خاصی مشاهده نموده اید و یا مطلب ویژه ای به نظرتان می رسد با دیگران به اشتراک بگذارید

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص فکسوفنادین Fexofenadine

فکسوفنادین‌ یک‌ آنتی‌هیستامین‌ طولانی‌ اثر رایج‌ برای‌ درمان‌ علایم‌ گوناگون‌ عطسه ‌، خارش‌ و قرمزی‌ چشم‌، آبریزش‌ بینی‌ و کهیر، حساسیت‌ فصلی‌ است‌.

فکسوفنادین‌ معمولاً روزی‌ دوبار با یا بدون‌ غذا مصرف‌ می‌شود. برای‌ آنکه‌ مصرف‌ دارو را فراموش‌ نکنید بهتر است‌ هرروز سر ساعت‌ معینی‌ آن‌ را بخورید. اگر یک‌ نوبت‌ را فراموش‌ کردید، به‌ مجردی‌ که‌ به‌ یاد آورید، مصرفش‌ کنید. البته‌ اگر تقریباً موقع‌ نوبت‌ بعدی‌ رسیده‌ است‌، نوبت‌ فراموش‌ شده‌ را رها کرده‌ و به‌ برنامه‌ دارویی‌ معمولتان‌ بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.با دلگرم همراه باشید.موارد مصرف قرص fexofenadine

فکسوفنادین که یک متابولیت فعال ترفنادین و یک آنتی هیستامین غیر آرام بخش می باشد فعالیت شدید آنتی موسکارینی یا آرام بخشی ندارد. این دارو به صورت هیدروکلرید در درمان علامتی حالات آلرژیک مثل رینیت آلرژیک فصلی و کهیر مزمن تجویز می گردد. این دارو به صورت خوراکی و با دوز mg 120 در روز به صورت دوز منفرد یا در دو دوز تقسیم شده تجویز می گردد. به کودکان ۶ تا ۱۱ سال دوزهای ۳۰ میلی گرمی، ۲ بار در روز در درمان رینیت آلرژیک فصلی داده می شود.

فکسوفنادین متابولیت ترفنادین بوده وسبب مهار انتخابی رسپتورهای H1 محیطی می شود. دارو دارای فعالیت سداتیو و آنتی موسکارینی مشهود نمی باشد.

فارماکوکینتیک

فکسوفنادین متعاقب تجویز خوراکی به سرعت جذب می شود و اوج غلظت پلاسمایی آن طی ۲ تا ۳ ساعت حاصل می شود. حدود ۶۰ تا ۷۰% به پروتئین های پلاسما اتصال دارد و حدود ۵% از دوز کلی متابولیزه می گردد که این عمل عمدتاً توسط مخاط روده انجام می پذیرد و تنها ۵/۰ تا ۵/۱ % دوز تجویزی تحت متابولیسم کبدی توسط سیتوکروم p-450 قرار می گیرد. نیمه عمر حذف دارو حدود ۱۴ ساعت گزارش شده است که در اختلالات کلیوی طولانی تر می گردد. دفع دارو عمدتاً از طریق مدفوع صورت می گیرد و تنها ۱۰ % آن در ادرار یافت می شود. این دارو از سد خونی مغزی عبور نمی کند. فکسوفنادین به عنوان یکی از متابولیت های ترفنادین متعاقب تجویز آن در شیر مادر یافت می شود.

خستگی، خواب آلودگی، اختلال گوارشی، تهوع، دیس منوره، عفونت های ویروسی.

تداخل دارویی فکسوفنادین

الف- مصرف همزمان این دارو با اریترومایسین و کتوکونازول سبب افزایش سطح خونی فکسوفنادین می شود.

ب- آنتی اسید های حاوی منیزیوم و آلومینیوم هیدروکساید سبب کاهش جذب فکسوفنادین می شوند.

ج- مصرف همزمان این دارو با آب گریپ فوروت سبب کاهش اثر فکسوفنادین می شود.

الف- درمان رینیت آلرژیک فصلی: بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال یا بیشتر: ۶۰mg خوراکی ۲بار در روز یا ۱۸۰mg خوراکی ۱بار در روز

ب- کهیر مزمن ایدیوپاتیک: بزرگسالان و کودکان ۱۲ سال یا بیشتر: ۶۰mg خوراکی ۲بار در روز

کودکان ۶-۱۱ سال: ۳۰mg خوراکی ۲بار در روز

از مصرف‌ الکل ‌، داروهای‌ خواب‌، یا آرامبخش‌ها اجتناب‌ کنید ، این‌ها اثرات‌ تخدیری‌ فکسوفنادین‌ را افزایش‌ می‌دهند.پیش‌ از رانندگی‌ یا کار با وسایل‌ خطرناک‌ از پاسخ‌ بدنتان‌ به‌ فکسوفنادین‌ مطمئن‌ شوید. این‌ دارو ممکن‌ است‌ روی‌ میزان‌ هوشیاری‌ اثر بگذارد.اگر خشکی‌ دهان‌ مشکل‌ ساز شد، از آدامس‌ یا آب‌ نبات‌های‌ بدون‌ قند استفاده‌ کنید یا چند جرعه‌ کوچک‌ آب‌ بنوشید. اگر این‌ مشکل‌ بیش‌ از دو هفته‌ باقی‌ ماند با پزشکتان‌ مشورت‌ کنید.فکسوفنادین‌ را دور از دسترس‌ کودکان‌، و دور از گرما، نور مستقیم‌، و حرارت‌ مرطوب‌ نگهداری‌ کنید (در این‌ شرایط‌ فکسوفنادین‌ فاسد می‌شود).اگر ظرف‌ 5 روز درمان‌ با فکسوفنادین‌ احساس‌ بهبودی‌ ندارید، پزشکتان‌ را مطلع‌ سازید.

‌ نبایدها

نباید از ضد احتقان‌ها یا داروهای‌ ضد سرفه‌ یا سرماخوردگی‌ که‌ بدون‌ نسخه‌ قابل‌ تهیه‌ هستند استفاده‌ کنید.نباید دارو را پس‌ از تاریخ‌ انقضایش‌ مصرف‌ کرد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب در مورد قرص فکسوفنادین

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

—————————————————————————————

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

 

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

قرص فکسوفنادین (Fexofenadine) نوعی آنتی‌هیستامین برای درمان حساسیت‌ است. خشکی شدید دهان، خستگی و سردرد از عوارض مصرف قرص فکسوفنادین می‌باشد.

بهار فصل بروز حساسیت‌هاست. خیلی افراد در این فصل دچار قرمزی و خارش چشم‌ها می‌شوند و دست به دامن انواع آنتی‌هیستامین‌ها برای رفع علایم آلرژی‌های خود می‌شوند. یکی از داروهای پرمصرف در این زمینه قرص فکسوفنادین می‌باشد که علاوه بر رفع علایم حساسیت موارد مصرف دیگری هم دارد. با دلگرم همراه باشید.

فکسوفنادین‌ (Fexofenadine) یک‌ آنتی‌ هیستامین‌ طولانی‌ اثر رایج‌ برای‌ درمان‌ علایم‌ گوناگون‌ عطسه ‌، خارش‌ و قرمزی‌ چشم‌، آبریزش‌ بینی‌ و کهیر و همچنین درمان حساسیت‌ فصلی‌ است‌. این دارو برای جلوگیری از علایم ناشی از حساسیت، مانند تب یونجه و کهیر هم به کار برده می‌شود. این دارو در دوزهای 60 180 و 220 میلی‌گرمی موجود است. قرص فکسوفنادین یک آنتی‌هیستامین سداتیو است (به این معنی که مصرف آن شما را خواب‌آلود نمی‌کند)

هر دارویی عوارض جانبی دارد اگرچه بیشتر مردم هرگز این دچار این عوارض نمی‌شوند اما به هر حال آگاهی از آن‌ها قبل از مصرف هر دارویی لازم و ضروری است. برخی از عوارض این دارو عبارتند از:موارد مصرف قرص fexofenadine

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

فکسوفنادین هیدروکلرید Fexofenadine HCl

قرص های روکش دار 120 و 180 میلی گرمی

تلفست حاوی نوعی آنتی هیستامین به نام فکسوفنادین هیدروکلرید است. این دارو در بالغین و کودکان بالای 12 سال برای رفع علائم آلرژی فصلی ( تب یونجه) شامل عطسه، خارش و آبریزش یا انسداد بینی و خارش و قرمزی و آبریزش چشم ها استفاده می شود.

موارد منع مصرف:

حساسیت به فکسوفنادین یا هر یک از اجزای این داروموارد مصرف قرص fexofenadine

موارد احتیاط:

در موارد زیر قبل از مصرف تلفست با پزشک یا داروساز مشورت نمایید:

در صورت وجود هر یک از موارد ذکر شده یا وجود هر گونه تردید، پیش از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

همواره تلفست را دقیقاً طبق توصیه پزشک مصرف کنید و در صورت وجود هر گونه تردید با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

برای بالغین و افراد بالای 12 سال:

دوز توصیه شده، روزانه یک قرص است. دارو باید همراه با آب و قبل از غذا مصرف شود.

مصرف تلفست بیش از حد مجاز:

در صورت مصرف بیش از حد دارو فوراً به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید. علائم عبارتند از سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی و خشکی دهان.

فراموش کردن مصرف تلفست:

از 2 برابر کردن دوز دارو برای جبران دوز فراموش شده(مصرف دو دوز به صورت همزمان) خودداری نمایید و دوز بعدی را در زمان معمول آن مصرف کنید.

توقف مصرف تلفست:

در صورت تمایل به قطع دارو پیش از اتمام دوره درمان، به پزشک اطلاع دهید. در صورت توقف دارو زودتر از زمان مورد نظر، ممکن است دچار عود علائم شوید.

مصرف تلفست مانند هر دارویی ممکن است تعدادی عارضه جانبی در پی داشته باشد، اگرچه این عوارض در تمام افراد بروز نمی کنند.

در صورت ایجاد علائم زیر مصرف دارو را متوقف و فوراً به پزشک مراجعه کنید:

عوارض شایع (بروز در یک مورد به ازای هر 10 نفر):

عوارض ناشایع (بروز در یک مورد به ازای هر 100 نفر):

سایرعوارض جانبی با فراوانی ناشناخته (غیرقابل ارزیابی بر اساس اطلاعات موجود):

هر قرص حاوی 120 و180 میلی گرم ماده فعال فکسوفنادین هیدروکلرید است.

قرص ها روکش دار120 میلیگرم، کپسول مانند و به رنگ صورتی هستند که روی یک طرف آن ها “012” و روی طرف دیگر “e” درج شده است.

قرص ها روکش دار180 میلیگرم، کپسول مانند و به رنگ صورتی هستند که روی یک طرف آن ها “018” و روی طرف دیگر “e” درج شده است.

 

 

قرص فکسوفنادین (Fexofenadine) نوعی آنتی هیستامین برای درمان حساست است.

خشکی شدید دهان، خستگی و سردرد از عوارض مصرف قرص فکسوفنادین می باشد.

– فکسوفنادین (Fexofenadine) یک آنتی هیستامین طولانی اثر رایج برای درمان علایم گوناگون عطسه ، خارش و قرمزی چشم ، آبریزش بینی و کهیر و همچنین درمان حساسیت فصلی است .

این دارو برای جلوگیری از علایم ناشی از حساسیت، مانند تب یونجه و کهیر هم به کار برده می شود.موارد مصرف قرص fexofenadine

این دارو در دوزهای 60 180 و 220 میلی گرمی موجود است.

قرص فکسوفنادین یک آنتی هیستامین سداتیو است (به این معنی که مصرف آن شما را خواب آلود نمی کند)چگونگی مصرف داروی فکسوفنادینکسوفنادین معمولا روزی دوبار به همراه غذا یا بدون آن مصرف می شود.

برای آنکه مصرف دارو را فراموش نکنید بهتر است هر روز سر ساعت معینی آن را بخورید.

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آورید، مصرفش کنید.

البته اگر تقریبا موقع نوبت بعدی رسیده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده و به برنامه دارویی معمولتان بازگردید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.

مصرف این دارو برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از 12 سال 60 میلی گرم خوراکی 2 بار در روز یا 180 میلی گرم خوراکی یک بار در روز می باشد.

اخبار داروسازی, اخبار علمی پزشکی, بهداشت عمومي, دارونامه

فكسوفنادين يك آنتي هيستامين طولاني اثر رايج براي درمان علايم گوناگون عطسه ، خارش و قرمزي چشم ، آبريزش بيني و كهير، حساسيت فصلي است .

چگونگي مصرف
فكسوفنادين معمولاً روزي دوبار با يا بدون غذا مصرف مي شود. براي آنكه مصرف دارو را فراموش نكنيد بهتر است هرروز سر ساعت معيني آن را بخوريد. اگر يك نوبت را فراموش كرديد، به مجردي كه به ياد آوريد، مصرفش كنيد. البته اگر تقريباً موقع نوبت بعدي رسيده است ، نوبت فراموش شده را رها كرده و به برنامه دارويي معمولتان بازگرديد. مقدار دارو را دوبرابر نكنيد.
هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هريك از علايم زير با پزشكتان تماس بگيريد: خشكي شديد دهان ، بيني ، يا گلو؛ سردرد؛ يا خواب آلودگي . در يك شكل تجاري مقداري پسودوافدرين نيز (به عنوان ضداحتقان ) به صورت مخلوط با اين دارو وجود دارد كه ممكن است موجب علايم زير شود: تشويش ، بي قراري ، بي خوابي ، تپش قلب (احساس تكان خوردن شديد قلب در قفسه سينه )، يا ضربان قلب تند.
موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف فكسوفنادين ، پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به فكسوفنادين ، هر نوع ماده غذايي ، نگهدارنده ها، رنگ هاي خوراكي ، يا داروهاي ديگر (به ويژه ساير آنتي هيستامين ها).
بارداري يا شيردهي .
عادت به مصرف مشروبات الكلي
مصرف داروهاي ديگر، به ويژه داروهاي مضعف دستگاه عصبي (آرامبخش ها، داروهاي خواب و صرع ، مسكن ها، شل كننده هاي عضلاني )؛ كتوكونازول (يك داروي ضدقارچ )؛ يا آنتي بيوتيك هاي ماكروليدي (اريترومايسين ).
سابقه يا ابتلا به مشكلات كليوي . در مصرف نوع داراي پسودوافدرين ، سابقه يا ابتلا به پرفشاري خون ، بيماري قند، بيماري هاي قلبي ، يا پركاري تيروئيد.
هنگام مصرف فكسوفنادين توصيه مي شود
از مصرف الكل ، داروهاي خواب ، يا آرامبخش ها اجتناب كنيد؛ اين ها اثرات تخديري فكسوفنادين را افزايش مي دهند.
پيش از رانندگي يا كار با وسايل خطرناك از پاسخ بدنتان به فكسوفنادين مطمئن شويد. اين دارو ممكن است روي ميزان هوشياري اثر بگذارد.
اگر خشكي دهان مشكل ساز شد، از آدامس يا آب نبات هاي بدون قند استفاده كنيد يا چند جرعه كوچك آب بنوشيد. اگر اين مشكل بيش از دو هفته باقي ماند با پزشكتان مشورت كنيد.
فكسوفنادين را دور از دسترس كودكان ، و دور از گرما، نور مستقيم ، و حرارت مرطوب نگهداري كنيد (در اين شرايط فكسوفنادين فاسد مي شود).
اگر ظرف ۵ روز درمان با فكسوفنادين احساس بهبودي نداريد، پزشكتان را مطلع سازيد.
هنگام مصرف فكسوفنادين نبايد
از ضد احتقان ها يا داروهاي ضد سرفه يا سرماخوردگي كه بدون نسخه قابل تهيه هستند استفاده كنيد.
دارو را پس از تاريخ انقضايش مصرف كرد.

موارد مصرف قرص fexofenadine

پماد کاپسیکوم (Capsicum) از داروهای موضعی گیاهی است که با داشتن عصاره فلفل قرمز، دردهای …

پزشکان بار دیگر در بررسی جدید خود بر ارتباط نزدیک بین سلامت مغز و قلب …

موارد مصرف قرص fexofenadine
موارد مصرف قرص fexofenadine
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *