موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100

خواص دارویی و گیاهی

موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100
موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100

مجری طرح پایلوت : انجمن داروسازان اصفهان

تحت نظارت معاونت غذا و دارو

مسئولیت صحت اطلاعات بر عهده داروخانه می باشد

*دریافت دارو فقط بصورت حضوری در محل داروخانه و با نسخه کامل امکان پذیر است*

گاباپنتین چیست؟  

موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100

گاباپنتین یکی از داروهای پرمصرف از گروه داروهای ضد صرع است .این دارو خط اول درمان نوعی صرع به نام صرع جزئی می باشد. در این بیماری حملات تشنج کوتاه مدت در اثر اختلال جریان الکتریکی سلول های یک سمت مغز رخ می دهد.از این رو علائم نیز در بخشی از بدن بروز می کند.گاباپنتین با کاهش جریان الکتریکی غیر طبیعی سلول های مغزی به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع جهت کاهش حملات تشنج استفاده می شود.
گاباپنتین همچنین در درمان دردهای مزمن ناشی از آسیب عصبی نیز تجویز می شود .این نوع درد که به درد نوروپاتیک معروف است می تواند علل مختلفی مانند دیابت و یا زونا داشته باشد.
علاوه بر اینها گاباپنتین برای جلوگیری از حملات میگرن نیز تجویز می گردد.

پیش از مصرف گاباپنتین 
-در صورت بارداری یا اقدام به بارداری و شیردهی پزشک خود را مطلع نمایید.
-در صورت سابقه ی مشکلات کلیوی، دیابت بیماری های اعصاب و روان و حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

نحوه ی مصرف گاباپنتین
– دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید . مصرف این دارو باتوجه به وضعیت و نوع مشکل شما متفاوت می باشد.
-از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامه ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و مسائل خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید .
-قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله ي تشنجي برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع اين دارو بايدبصورت تدريجي و تحت نظر پزشك انجام شود.
-ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
-این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.کپسول یا قرص را بصورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از بازکردن یا جویدن آن بپرهیزید.
-در صورت فراموش كردن مصرف يك نوبت دارو بلافاصله پس از يادآوري آن را مصرف كنيد مگر آنكه زمان ياد آوري به نوبت مصرف بعدي دارو نزديك باشد.در اين شرايط نوبت فراموش شده را مصرف نكنيد و نوبت بعدي را در زمان خودش مصرف كنيد اما به هيچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نكنيد.
_در صورتی که فرم خوراکی مایع برای شما تجویز گردیده است ،مقدار مصرف در هر نوبت را با سرنگ مخصوص به طور دقیق اندازه گیری نمایید و در مورد نحوه مصرف و اندازه گیری ،با داروساز خود مشورت نمایید.
-در صورتی که همزمان با مصرف گاباپنتین از شربت های ضداسید معده و یا هرگونه دارو جهت درمان سوهاضمه استفاده می نمایید، مصرف گاباپنتین را با این دارو ها حداقل دو ساعت فاصله دهید.

توصیه های گاباپنتین
-در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند.
بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید .
-به دليل عوارض ناشي از اين دارو براي جنين ،درصورتي كه قصد بارداري يا شك به بارداري داريد حتما پزشك خود را جهت تغيير دارو مطلع سازيد و در زمان مصرف اين دارو از روش مناسب جهت پيشگيري از بارداري استفاده نماييد.
-در ابتداي شروع درمان بيماري صرع با گاباپنتین ممكن است تعداد يا نوع حملات تشنج كمي تغيير كند اما نگران نباشيد زيرا به مرور اين مشكل برطرف مي شود.لذا احتياطات لازم را رعايت كنيد و با پزشك خود در تماس باشيد.
-رانندگی برای بیماران مبتلا به صرع مناسب نمی باشد اما در صورتی که در مدت یک سال تشنجی رخ نداده باشد، می توان با نظر پزشک و با احتیاط ، مجددا شروع به رانندگی نمود. با این حال در صورتی که رانندگی می کنید باید حواستان به زمان مصرف داروها و خواب آلودگی ناشی از آنها باشد.

عوارض شایع گاباپنتین 
-خواب آلودگی، خستگی، سرگیجه و مشکلات بینایی مانند تاری دید از عوارض این دارو می باشد لذا تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید .
_برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.
_خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو میباشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود .
-در صورت احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو ،مصرف غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه این مشکل را برطرف می سازد.
_تغییرات گوارشی مانند یبوست و اسهال ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد.
-در صورت یبوست یک رژیم مناسب غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات به مقدار مناسب و در مورد اسهال نیز مصرف مایعات به مقدار کافی موثر می باشد.
-افزايش وزن نيز از عوارضي مي باشد كه ذهن بيماران مصرف كننده را مشغول مي كند.اما در صورت رعايت يك رژيم غذايي مناسب و داشتن فعاليت بدني متناسب با وزنتان جاي نگراني در اين مورد وجود ندارد.
-از آنجا که مصرف گاباپنتین لثه های شما را حساس می کند، لازم است در مدت درمان با این دارو بهداشت دهان و دندان را کاملاً رعایت نمایید و از مسواک نرم استفاده کنید.
-در صورت بروز علائم آنفولانزا، گرگرفتگی، افزایش فشار خون، تغییرات ناگهانی وزن، تغییرات شدید خلق و خو، مشکلات حرکتی، احساس لرزش، مشکلات خواب و تنفسی، سرفه،تغییرات لثه ها، درد عضلانی یا مفصلی،ورم پا و مچ و سایر موارد حتماً به پزشک خود مراجعه نمایید .

عوارض نادر اما مهم
-در موارد کمی مصرف گاباپنتین همراه با مواردی نظیر مشکلات خونی جدی یا اختلال در عملکرد پانکراس و کبد بوده است. با اینکه این عوارض نادر می باشند ، در صورت معده درد شدید همراه با تهوع (احتمال اختلال و التهابدر پانکراس )، لکه های قرمز پوستی ،التهاب دهان یا صورت(علائم حساسیت دارویی )،زردی پوست یا چشم(احتمال اختلال در کبد ) و خونریزی یا کبودی غیرطبیعی (احتمال مشکلات خونی ) فوراً پیش از مصرف نوبت بعدی دارو، به پزشک خود مراجعه نمایید.
-این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ،خشکی و التهاب چشم وبروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

 

چنانچه در خصوص “گاباپنتین” سوالی دارید، عارضه خاصی مشاهده نموده اید و یا مطلب ویژه ای به نظرتان می رسد با دیگران به اشتراک بگذارید

کپسول گاباپنتین یک آنالوگ گاما آمینوبوتیریک اسید است که در ابتدا برای درمان صرع تولید شد، ولی در حال حاضر برای استفاده‌های مختلفی از جمله کاهش درد، به‌خصوص دردهایی با منشا عصبی (مانند سردرد و کمردرد) دارد. این دارو با نام‌های تجاری مختلفی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

هم اکنون برخی از پزشکان از این دارو برای پیشگیری از سردرد میگرنی، درمان نیستاگموس و نیز کاهش دردهای نوروپاتیک (عصبی) استفاده می‌کنند. برخی معتقدند که در اختلالات دو قطبی نیز می‌توان از این دارو استفاده کرد؛ اگر چه در این مورد هنوز اتفاق نظر وجود ندارد.

گاباپنتین از نظر ساختمانی مشابه گامابوتیریک اسید (Gammabutyric Acid) است. اما در بدن به گاما آمینوبوتیریک اسید و یا آگونیست‌های آن تبدیل نمی‌شود. این دارو مهارکننده بازجذب گامابوتیریک اسید و یا از بین برنده آن نیست. همچنین مکانیسمی که به کمک آن گاباپنتین اثر ضد درد و یا ضد تشنجی خود را در انسان اعمال می‌کند، هنوز مشخص نشده‌ است.


موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمول این دارو به قرار زیر است :


درمان نورالژی:

روز اول ابتدا 300 میلیگرم ، سپس روز دوم 300 میلیگرم دو بار در روز و نهایتاً از روز سوم 300 میلیگرم سه بار در روز مصرف شود. مقدار مصرف تا میزان 1800 میلیگرم در روز قابل افزایش است.

درمان کمکی صرع:
ابتدا 300 میلیگرم ، سه بار در روز مصرف شود و سپس به300 تا 600 میلیگرم ، سه بار در روز میتواند افزایش یابد.

اثرات این دارو در دوران بارداری بر روی جنین هنوز به صورت کامل مشخص نیست . در صورتی که باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید ، قبل از مصرف گاباپنتین با پزشک مشورت کنید . کنترل تشنج در دوران بارداری بسیار مهم است . توصیه می شود در صورتی که دچار تشنج هستید ، از بارداری جلوگیری نمایید ، اگر متوجه بارداری ناخواسته شدید ، قبل از مصرف گاباپنتین حتما با پزشک مشورت نمایید .

این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود . قبل از مصرف گاباپنتین در صورتی که در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید .


در زمان تجویز این دارو ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک اطلاع دهید . همچنین داروهای گیاهی می تواند با این دارو تداخل ایجاد کند .


در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید . در صورتی که نوبت مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورتی که به صورت اشتباه و یا به قصد خودکشی با گاباپنتین مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . مصرف بیش از حد این دارو می تواند کشنده باشد و مسمومیت با گاباپنتین میتواند عوارض جانبی جبران ناپذیری در پی داشته باشد . استفاده از این دارو برای خودکشی نمایشی و جلب توجه دیگران ، انتخاب مناسبی نیست .

در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد و دور از نور از رطوبت نگهداری شود.



بیشتر بخوانید:

موارد مصرف کپسول گاباپنتین و عوارض جانبی این دارو

کپسول و قرص گاباپنتین (Gabapentin) – موارد مصرف و عوارض …


بیماری صرع‌ چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

قرص گاباپنتین به منظور کنترل بیماری های عصبی مانند صرع و تشنج تجویز می شود. خستگی، تاری دید، تهوع و سرگیجه برخی از عوارض این قرص هستند. اگر شما یا اطرافیانتان دچار دردهای عصبی بوده‌اید حتما… بیشتر بدانید

کپی برداری با ذکر نام و آدرس سایت مجاز می باشد.

هلپ کده

گاباپنتین چیست؟گاباپنتین یکی از داروهای پرمصرف از گروه داروهای ضد صرع است .این دارو خط اول درمان نوعی صرع به صرع جزئی می باشد. در این بیماری حملات تشنج کوتاه مدت در اثر اختلال جریان الکتریکی سلول های یک سمت مغز رخ می دهد.از این رو علائم نیز در بخشی از بدن بروز می کند.گاباپنتین با کاهش جریان الکتریکی غیر طبیعی سلول های مغزی به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع جهت کاهش حملات تشنج استفاده می شود. گاباپنتین همچنین در درمان دردهای مزمن ناشی از آسیب عصبی نیز تجویز می شود .این نوع درد که به درد نوروپاتیک معروف است می تواند علل مختلفی مانند دیابت و یا زونا داشته باشد. علاوه بر اینها گاباپنتین برای جلوگیری از حملات میگرن نیز تجویز می گردد.

پیش از مصرف گاباپنتین -در صورت بارداری یا اقدام به بارداری و شیردهی پزشک خود را مطلع نمایید. -در صورت سابقه ی مشکلات کلیوی، دیابت بیماری های اعصاب و روان و حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید. -از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100

نحوه ی مصرف گاباپنتین- دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید . مصرف این دارو باتوجه به وضعیت و نوع مشکل شما متفاوت می باشد. -از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق بره ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و مسائل خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید . -قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض ناسبی از جمله بروز حمله ي تشنجي برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع اين دارو بايدبصورت تدريجي و تحت نظر پزشك انجام شود. -ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود. -این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.کپسول یا قرص را بصورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از بازکردن یا جویدن آن بپرهیزید. -در صورت فراموش كردن مصرف يك نوبت دارو بلافاصله پس از يادآوري آن را مصرف كنيد مگر آنكه زمان ياد آوري به نوبت مصرف بعدي دارو نزديك باشد.در اين شرايط نوبت فراموش شده را مصرف نكنيد و نوبت بعدي را در زمان خودش مصرف كنيد اما به هيچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نكنيد. _در صورتی که فرم خوراکی مایع برای شما تجویز گردیده است ،مقدار مصرف در هر نوبت را با سرنگ مخصوص به طور دقیق اندازه گیری نمایید و در مورد نحوه مصرف و اندازه گیری ،با داروساز خود مشورت نمایید. -در صورتی که همزمان با مصرف گاباپنتین از شربت های ضداسید معده و یا هرگونه دارو جهت درمان سوهاضمه استفاده می نمایید، مصرف گاباپنتین را با این دارو ها حداقل دو ساعت فاصله دهید.

توصیه های گاباپنتین-در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند. بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید . -به دليل عوارض ناشي از اين دارو براي جنين ،درصورتي كه قصد بارداري يا شك به بارداري داريد حتما پزشك خود را جهت تغيير دارو مطلع سازيد و در زمان مصرف اين دارو از روش مناسب جهت پيشگيري از بارداري استفاده نماييد. -در ابتداي شروع درمان بيماري صرع با گاباپنتین ممكن است تعداد يا نوع حملات تشنج كمي تغيير كند اما نگران نباشيد زيرا به مرور اين مشكل برطرف مي شود.لذا احتياطات لازم را رعايت كنيد و با پزشك خود در تماس باشيد. -رانندگی برای بیماران مبتلا به صرع مناسب نمی باشد اما در صورتی که در مدت یک سال تشنجی رخ نداده باشد، می توان با نظر پزشک و با احتیاط ، مجددا شروع به رانندگی نمود. با این حال در صورتی که رانندگی می کنید باید حواستان به زمان مصرف داروها و خواب آلودگی ناشی از آنها باشد.

عوارض شایع گاباپنتین -خواب آلودگی، خستگی، سرگیجه و مشکلات بینایی مانند تاری دید از عوارض این دارو می باشد لذا تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید . _برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید. _خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو میباشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود . -در صورت احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو ،مصرف غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه این مشکل را برطرف می سازد. _تغییرات گوارشی مانند یبوست و اسهال ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد. -در صورت یبوست یک رژیم مناسب غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات به مقدار مناسب و در مورد اسهال نیز مصرف مایعات به مقدار کافی موثر می باشد. -افزايش وزن نيز از عوارضي مي باشد كه ذهن بيماران مصرف كننده را مشغول مي كند.اما در صورت رعايت يك رژيم غذايي مناسب و داشتن فعاليت بدني متناسب با وزنتان جاي نگراني در اين مورد وجود ندارد. -از آنجا که مصرف گاباپنتین لثه های شما را حساس می کند، لازم است در مدت درمان با این دارو بهداشت دهان و دندان را کاملاً رعایت نمایید و از مسواک نرم استفاده کنید. -در صورت بروز علائم آنفولانزا، گرگرفتگی، افزایش فشار خون، تغییرات ناگهانی وزن، تغییرات شدید خلق و خو، مشکلات حرکتی، احساس لرزش، مشکلات خواب و تنفسی، سرفه،تغییرات لثه ها، درد عضلانی یا مفصلی،ورم پا و مچ و سایر موارد حتماً به پزشک خود مراجعه نمایید .

عوارض نادر اما مهم-در موارد کمی مصرف گاباپنتین همراه با مواردی نظیر مشکلات خونی جدی یا اختلال در عملکرد پانکراس و کبد بوده است. با اینکه این عوارض نادر می باشند ، در صورت معده درد شدید همراه با تهوع (احتمال اختلال و التهابدر پانکراس )، لکه های قرمز پوستی ،التهاب دهان یا صورت(علائم حساسیت دارویی )،زردی پوست یا چشم(احتمال اختلال در کبد ) و خونریزی یا کبودی غیرطبیعی (احتمال مشکلات خونی ) فوراً پیش از مصرف نوبت بعدی دارو، به پزشک خود مراجعه نمایید. -این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ،خشکی و التهاب چشم وبروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

اطلاعات دارویی

3 نظر

گاباپنتین یک داروی ضد صرع است که برای درمان تشنج و سردرد و دردهای ناشی از صدمات عصبی و سایر انواع در به کار می رود. اگر شما از این دارو استفاده می کنید یا اینکه قصد استفاده از آن را دارید حتما این مقاله آسمونی را مطالعه کنید چرا که اطلاعات مفیدی در مورد کپسول گاباپنتین و موارد مصرف آن را برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم. همچنان آسمونی را همراهی کنید.

مصرف در دوران حاملگی: احتیاط فراوان و فقط در صورت لزوم

موارد مصرف: در صرع پارشیل یا تشنج جنرالیزه ( عمومی)

میزان مصرف: ۱٫۵ قرص هنگام خواب , و به تدریج ۳۰۰ میلی گرم دو بار در روز و ۳۰۰ میلی گرم سه بار در روز , در روز سوم تجویز می شود.ولی میزان متوسط ۳ تا ۶ قرص در طول روز استفاده می شود.

عوارض جانبی: سردرد , خواب آلودگی , تهوع , استفراغ , گیجی , درد عضلانی , مشکلات چشمی , اختلال خلقی , سرفه و تپش قلب

توجهات: عملکرد کلیه باید تست شود. دارو نباید به طور ناگهانی قطع شود. پزشک می بایست نتیجه درمان را بررسی کند.

آموزش: این دارو یا آ«تی اسیدها نباید مصرف شود. فاصله نوبت این دارو نباید بیش از ۱۲ ساعت باشد.

یک آنالوگ گاما آمینوبوتیریک اسید است که در ابتدا برای درمان صرع تولید شد، ولی در حال حاضر برای استفاده‌های مختلفی از جمله کاهش درد، به‌خصوص دردهایی با منشا عصبی (مانند سردرد و کمردرد) دارد. این دارو با ‌های تجاری (برند) مختلفی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. نورونتین، محصول شرکت فایزر و نیز آپوگاباپنتین، محصول شرکت آپوتکس کانادا از ‌های شناخته‌شده هستند. از جمله برندهای رایج ایرانی نیز می‌توان از نوروپنتین برد.

گاباپنتین در سال ۱۹۹۴ به وسیله اداره دارو و غذای آمریکا (FDA) برای درمان صرع پارشیال (گاباپنتین همراه با سایر داروهای ضد تشنج مورد استفاده قرار می‌گیرد) تایید شد. در سال ۲۰۰۲ به پزشکان اجازه داده شد که از این دارو برای کاهش درد ناشی از ابتلا به زونا (نورالژی هرپسی) استفاده کنند. هم اکنون برخی از پزشکان از این دارو برای پیش‌گیری از سردرد میگرنی، درمان نیستاگموس و نیز کاهش دردهای نوروپاتیک (عصبی) استفاده می‌کنند. برخی معتقدند که در اختلالات دو قطبی نیز می‌توان از این دارو استفاده کرد؛ اگر چه در این مورد هنوز اتفاق نظر وجود ندارد.

در بزرگسالان خواب‌آلودگی، گیجی و نیز تورم اندام‌ها از جمله عوارض شایع مصرف گاباپنتین است. عوارض جانبی شایع در کودکان در ارتباط با سیستم عصبی مرکزی است که به گروه‌های زیر تقسیم می‌شود:

هرگز نباید دارو را پس از یک دوره استفاده طولانی مدت به طور ناگهانی قطع کرد. قطع ناگهانی و یا سریع دارو می‌تواند سبب بروز عوارض در بیمار شود. قطع تدریجی گاباپنتین در طی چند هفته و یا چند ماه احتمال بروز عارضه را در بیمار کاهش می‌دهد. دقت کنید که قطع ناگهانی داروهای ضد صرع سبب افزایش احتمال بروز تشنج می‌شود.

در مورد سوء مصرف گاباپنتین و یا وابستگی به آن، اطلاعات کافی در دسترس نیست.

موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100

گاباپنتین در گروه C قرار دارد. برای استفاده از گاباپنتین در دوران بارداری، باید مزایای استفاده از آن نسبت به آسیب احتمالی جنین سنجیده شود.

برخی از عوارض جانبی نادر ولی جدی و خطرناک گاباپنتین عبارت است از: تورم دست, موچ پا, پاها و نشانه های عفونت مانند تب و سرفه و گلو درد دائمی. در صورتی که فرد هر یک از این علائم و نشانه ها را در خود مشاهده نمود, باید سریعا به متخصص مراجعه کند. علاوه بر موارد بیان شده, تب غیر طبیعی, تورم غدد, زردی پوست و چشم, خستگی غیر طبیعی, تیره شدن ادرار, تغییر در مقدار ادرار و درد قفسه سینه از جمله عوارض جانبی نادر گاباپنتین می باشند که در صورت مشاهده هر یک از آن ها نیز باید فورا به پزشک مراجعه شود.

تعداد کمی از افرادی که داروهای ضد تشنج برای درمان هر نوع بیماری اعم از تشنج, اختلال دو قطبی و درد مصرف می کنند, ممکن است عوارضی مانند افسردگی, افکار و تلاش برای خودکشی و دیگر مشکلات ذهنی و خلق و خوی ایی را تجربه کنند. به همین دلیل به افراد مصرف کننده این دارو توصیه می شود در صورت مشاهده ی هر گونه تغییرات ناگهانی در خلق و خو و افکارتان از جمله نشانه هایی از افسردگی و افکاری از قبیل خودکشی و آسیب رساندن به خود سریعا به پزشک خود مراجعه و گزارش دهید.

از دیگر عوارض جانبی و نادر این دارو می توان به واکنش های آلرژی به آن اشاره کرد. برخی از واکنش های آلرژیک به این دارو عبارت است از: جوش، خارش، تورم به خصوص در صورت، زبان، گلو، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی. در صورت مشاهده ی این علائم نیز باید به پزشک اطلاع داده شود.

با توجه به مطالب بیان شده در مورد گاباپنتین, مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک صورت گیرد چرا که پزشک منفعت استفاده از این دارو را نسبت به عوارض آن بهتر می داند. به علاوه از قطع خودسرانه این دارو باید جدا پرهیز شود.

مشکلات جنسی یکی از مهم ترین دغدغه های مردم در زندگی است . مشکلات جنسی

سلام من دارم از این دارو استفاده میکنم دچار زخم دهانی و تبخال شدم ایا از عوارض این دارو هست

من این دارو رو استفاده کردم دکتر این دارو رو بزای افسردگی مشکلات عصبی بهمراه چند دارو تجویز کرد گفت ارامبخشه چیزی که جالاه وقی بیمارانی رو میدیدم که دکتر داروی اعصاب تجویز کرده بود بجای ارامبخش بر عکس عمل میکرد باعث میشد که حتی سرش رو به دیوار بزنه وقتی خودم این داروها رو مصرف کردم طوری اوضاع روحی رو خراب کرد که پوستم کنده شد که اثر اسن دارو از بین بره این داروها چه جور ارام بخشی که بیمار بعد از مصرف ارزوی مردن میکنه جالبه که دکتر میگه شش ماه باید مصرف کنی که این دارو تو اثراتش رو نشون بده که من دو سال دارویی رو که پزشک تجویز کرده بود با همه عضابی که تحمل کردم ادامه دادم بدتر شدم هیچ کدام از داروهایی که در کشور ما تحیه میشه هیچ اثر مثبتی نداره داروی خارجی هم که میارن میرن داروهایی که مثل داروی خودمونه یا حتی بدتره رو میارن که بگن مال ما بهتره شما رو بخدا بزارین بیمار با درد خودش بمیره مشکل دیگه براش درست نکنین داروهای شما اصلا کارامد نیست مسکن میگیری درد رو از بین نمیبره کدام داروی شما مفیده به من بگید یک دونه هم بگید کافیه.هزینه پزشکی هم با درامد مردم جور نیست من بارها حالم بد شد به پزشک مراجعه کردم هیچ موقع بهتر نشدم.دیگه سعی میکنم به پزشک مراجعه نکنم. چون میدونم بهتر نمیشم .مادرم معدش بهم ریخت کردن تو سی سی یو انقدر بهش داروی قلب دادن که معدش به خونریزی افتاد.اگر روزی یک داروی بیاد که مفید باشه بلا فاصله بعد چند روز ناپدید میشه چون به سود پزشک نیست اگه بیمار کمتر بشه اون موقعبنع پزشک نیست .بستفاده کردم

گاباپنتین یکی از داروهای ضدتشنج به شمار می رود که در درمان بسیاری از بیماری های دیگر مانند درد ناشی از اختلالات عصبی و کاربرد دارد. این دارو نیز مانند سایر داروها دارای عوارض جانبی می باشد.

گاباپنتین یکی از داروهای درمانی اولیه بیماری صرع می باشد که امروزه همراه با دیگر داروها, برای جلوگیری و کنترل تشنج به کار می رود. این دارو که عمدتا به شکل قرص یافت می شود برای کاهش درد و به خصوص کاهش کمر درد و دردهای با منشا عصبی نیز استفاده می شود. در این مطلب با اطلاعات دارویی گاباپنتین و موارد مصرف آن به همراه عوارض جانبی آن آشنا می شویم.

گاباپنتین یک داروی ضد صرع می باشد که ضد تشنج نیز یده می شود. این دارو اعصاب و مواد شیمیایی بدن را که سبب تشنج و درد می شوند, تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر کاربرد تسکین درد ناشی از اعصاب و مدیریت تشنج, گاباپنتین کاربردهای دیگری در درمان بیماری های ناشی از اختلالات عصبی مانند عصب دیابتی, عصب محیطی, کاهش درد عصبی سه قلو و سندروم پاهای بی قرار دارد.

در بزرگسالال از این دارو جهت درمان درد عصبی ناشی از ویروس تبخال استفاده می شود. این دارو با تجاری نوروپنتین برای درمان تشنج برای بزرگسالان و کودکان حداقل 3 ساله استفاده می شود. قبل از مصرف این دارو, افراد باید تمام شرایط سلامتی و داروهای مصرفی و آلرژی به داروها را به متخصص خود اطلاع دهند. همچنین از آن جایی که این دارو وارد شیر مادر می شود, مصرف این دارو برای زنان شیرده محدودیت دارد.

گاباپنتین از راه کلیه دفع می شود, از این رو ممکن است برای افرادی که دچار ناراحتی های کلیوی می باشند متاسب نباشد. نکته جالب در مورد این دارو این است که بیشترین مقدار این دارو از طریق ادرار و مدفوع و به صورت تغییر نیافته دفع می شود. از گاباپنتین اخیرا جهت پیشگیری از سردردهای میگرنی نیز استفاده می شود. همچنین توجه به این نکته که داروهای ضد تشنج را نباید به طور ناگهانی قطع کرد بسیار اهمیت دارد. چرا که قطع ناگهانی این دارو ها و داروی گاباپنتین ممکن است سبب افزایش احتمال بروز تشنج در افراد شود.

خواب آلودگی, سرگیجه, از دست دادن تعادل, خستگی, تاری دید یا دو بینی, حرکات غیر طبیعی چشم و لرزش ممکن است در نتیجه ی مصرف گاباپنتین رخ دهد. در صورتی که هر یک از علائم و نشانه ها به مدت طولانی در فرد باقی بمانند و یا تشدید شوند, باید به پزشک گزارش داده شود. بیمارانی که این دارو برای درمان بیماری آن ها تجویز شده است, باید به این نکته توجه داشته باشند که بسیاری از افرادی که نیاز به این دارو داشته اند, عوارض جانبی خطرناکی پس از مصرف این دارو, در آن ها دیده نشده است.

برخی از عوارض جانبی نادر ولی جدی و خطرناک گاباپنتین عبارت است از: تورم دست, موچ پا, پاها و نشانه های عفونت مانند تب و سرفه و گلو درد دائمی. در صورتی که فرد هر یک از این علائم و نشانه ها را در خود مشاهده نمود, باید سریعا به متخصص مراجعه کند. علاوه بر موارد بیان شده, تب غیر طبیعی, تورم غدد, زردی پوست و چشم, خستگی غیر طبیعی, تیره شدن ادرار, تغییر در مقدار ادرار و درد قفسه سینه از جمله عوارض جانبی نادر گاباپنتین می باشند که در صورت مشاهده هر یک از آن ها نیز باید فورا به پزشک مراجعه شود.

تعداد کمی از افرادی که داروهای ضد تشنج برای درمان هر نوع بیماری اعم از تشنج, اختلال دو قطبی و درد مصرف می کنند, ممکن است عوارضی مانند افسردگی, افکار و تلاش برای خودکشی و دیگر مشکلات ذهنی و خلق و خوی ایی را تجربه کنند. به همین دلیل به افراد مصرف کننده این دارو توصیه می شود در صورت مشاهده ی هر گونه تغییرات ناگهانی در خلق و خو و افکارتان از جمله نشانه هایی از افسردگی و افکاری از قبیل خودکشی و آسیب رساندن به خود سریعا به پزشک خود مراجعه و گزارش دهید.

از دیگر عوارض جانبی و نادر این دارو می توان به واکنش های آلرژی به آن اشاره کرد. برخی از واکنش های آلرژیک به این دارو عبارت است از: جوش، خارش، تورم به خصوص در صورت، زبان، گلو، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی. در صورت مشاهده ی این علائم نیز باید به پزشک اطلاع داده شود.

با توجه به مطالب بیان شده در مورد گاباپنتین, مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک صورت گیرد چرا که پزشک منفعت استفاده از این دارو را نسبت به عوارض آن بهتر می داند. به علاوه از قطع خودسرانه این دارو باید جدا پرهیز شود.

اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!

دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک

بالون معده با دکتر فرزاد فرامرزی – فوق تخصص گوارش, کبد و آندوسکوپی

دکتر علی کربلایی خانی – جراح پلاستیک و فوق تخصص جراحی ترمیمی

دکتر ابوالفضل احیایی – درمان اختلالات خواب و ترک سیگار با جدیدترین روش

1

هلپ کده

گاباپنتین چیست؟ گاباپنتین یکی از داروهای پرمصرف از گروه داروهای ضد صرع است .این دارو خط اول درمان نوعی صرع به صرع جزئی می باشد. در این بیماری حملات تشنج کوتاه مدت در اثر اختلال جریان الکتریکی سلول های یک سمت مغز رخ می دهد.از این رو علائم نیز در بخشی از بدن بروز می کند.گاباپنتین با کاهش جریان الکتریکی غیر طبیعی سلول های مغزی به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع جهت کاهش حملات تشنج استفاده می شود. گاباپنتین همچنین در درمان دردهای مزمن ناشی از آسیب عصبی نیز تجویز می شود .این نوع درد که به درد نوروپاتیک معروف است می تواند علل مختلفی مانند دیابت و یا زونا داشته باشد. علاوه بر اینها گاباپنتین برای جلوگیری از حملات میگرن نیز تجویز می گردد.

پیش از مصرف گاباپنتین  -در صورت بارداری یا اقدام به بارداری و شیردهی پزشک خود را مطلع نمایید. -در صورت سابقه ی مشکلات کلیوی، دیابت بیماری های اعصاب و روان و حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید. -از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100

نحوه ی مصرف گاباپنتین – دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید . مصرف این دارو باتوجه به وضعیت و نوع مشکل شما متفاوت می باشد. -از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق بره ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و مسائل خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید . -قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض ناسبی از جمله بروز حمله ي تشنجي برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع اين دارو بايدبصورت تدريجي و تحت نظر پزشك انجام شود. -ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود. -این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.کپسول یا قرص را بصورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از بازکردن یا جویدن آن بپرهیزید. -در صورت فراموش كردن مصرف يك نوبت دارو بلافاصله پس از يادآوري آن را مصرف كنيد مگر آنكه زمان ياد آوري به نوبت مصرف بعدي دارو نزديك باشد.در اين شرايط نوبت فراموش شده را مصرف نكنيد و نوبت بعدي را در زمان خودش مصرف كنيد اما به هيچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نكنيد. _در صورتی که فرم خوراکی مایع برای شما تجویز گردیده است ،مقدار مصرف در هر نوبت را با سرنگ مخصوص به طور دقیق اندازه گیری نمایید و در مورد نحوه مصرف و اندازه گیری ،با داروساز خود مشورت نمایید. -در صورتی که همزمان با مصرف گاباپنتین از شربت های ضداسید معده و یا هرگونه دارو جهت درمان سوهاضمه استفاده می نمایید، مصرف گاباپنتین را با این دارو ها حداقل دو ساعت فاصله دهید.

توصیه های گاباپنتین -در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند. بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید . -به دليل عوارض ناشي از اين دارو براي جنين ،درصورتي كه قصد بارداري يا شك به بارداري داريد حتما پزشك خود را جهت تغيير دارو مطلع سازيد و در زمان مصرف اين دارو از روش مناسب جهت پيشگيري از بارداري استفاده نماييد. -در ابتداي شروع درمان بيماري صرع با گاباپنتین ممكن است تعداد يا نوع حملات تشنج كمي تغيير كند اما نگران نباشيد زيرا به مرور اين مشكل برطرف مي شود.لذا احتياطات لازم را رعايت كنيد و با پزشك خود در تماس باشيد. -رانندگی برای بیماران مبتلا به صرع مناسب نمی باشد اما در صورتی که در مدت یک سال تشنجی رخ نداده باشد، می توان با نظر پزشک و با احتیاط ، مجددا شروع به رانندگی نمود. با این حال در صورتی که رانندگی می کنید باید حواستان به زمان مصرف داروها و خواب آلودگی ناشی از آنها باشد.

عوارض شایع گاباپنتین  -خواب آلودگی، خستگی، سرگیجه و مشکلات بینایی مانند تاری دید از عوارض این دارو می باشد لذا تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید . _برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید. _خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو میباشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود . -در صورت احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو ،مصرف غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه این مشکل را برطرف می سازد. _تغییرات گوارشی مانند یبوست و اسهال ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد. -در صورت یبوست یک رژیم مناسب غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات به مقدار مناسب و در مورد اسهال نیز مصرف مایعات به مقدار کافی موثر می باشد. -افزايش وزن نيز از عوارضي مي باشد كه ذهن بيماران مصرف كننده را مشغول مي كند.اما در صورت رعايت يك رژيم غذايي مناسب و داشتن فعاليت بدني متناسب با وزنتان جاي نگراني در اين مورد وجود ندارد. -از آنجا که مصرف گاباپنتین لثه های شما را حساس می کند، لازم است در مدت درمان با این دارو بهداشت دهان و دندان را کاملاً رعایت نمایید و از مسواک نرم استفاده کنید. -در صورت بروز علائم آنفولانزا، گرگرفتگی، افزایش فشار خون، تغییرات ناگهانی وزن، تغییرات شدید خلق و خو، مشکلات حرکتی، احساس لرزش، مشکلات خواب و تنفسی، سرفه،تغییرات لثه ها، درد عضلانی یا مفصلی،ورم پا و مچ و سایر موارد حتماً به پزشک خود مراجعه نمایید .

عوارض نادر اما مهم -در موارد کمی مصرف گاباپنتین همراه با مواردی نظیر مشکلات خونی جدی یا اختلال در عملکرد پانکراس و کبد بوده است. با اینکه این عوارض نادر می باشند ، در صورت معده درد شدید همراه با تهوع (احتمال اختلال و التهابدر پانکراس )، لکه های قرمز پوستی ،التهاب دهان یا صورت(علائم حساسیت دارویی )،زردی پوست یا چشم(احتمال اختلال در کبد ) و خونریزی یا کبودی غیرطبیعی (احتمال مشکلات خونی ) فوراً پیش از مصرف نوبت بعدی دارو، به پزشک خود مراجعه نمایید. -این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ،خشکی و التهاب چشم وبروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

گاباپنتین یک داروی ضد صرع است که برای درمان تشنج و سردرد و دردهای ناشی از صدمات عصبی و سایر انواع در به کار می رود. اگر شما از این دارو استفاده می کنید یا اینکه قصد استفاده از آن را دارید حتما این مقاله آسمونی را مطالعه کنید چرا که اطلاعات مفیدی در مورد کپسول گاباپنتین و موارد مصرف آن را برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم. همچنان آسمونی را همراهی کنید.

مصرف در دوران حاملگی: احتیاط فراوان و فقط در صورت لزوم

موارد مصرف: در صرع پارشیل یا تشنج جنرالیزه ( عمومی)

میزان مصرف: ۱٫۵ قرص هنگام خواب , و به تدریج ۳۰۰ میلی گرم دو بار در روز و ۳۰۰ میلی گرم سه بار در روز , در روز سوم تجویز می شود.ولی میزان متوسط ۳ تا ۶ قرص در طول روز استفاده می شود.

عوارض جانبی: سردرد , خواب آلودگی , تهوع , استفراغ , گیجی , درد عضلانی , مشکلات چشمی , اختلال خلقی , سرفه و تپش قلب

توجهات: عملکرد کلیه باید تست شود. دارو نباید به طور ناگهانی قطع شود. پزشک می بایست نتیجه درمان را بررسی کند.

آموزش: این دارو یا آ«تی اسیدها نباید مصرف شود. فاصله نوبت این دارو نباید بیش از ۱۲ ساعت باشد.

یک آنالوگ گاما آمینوبوتیریک اسید است که در ابتدا برای درمان صرع تولید شد، ولی در حال حاضر برای استفاده‌های مختلفی از جمله کاهش درد، به‌خصوص دردهایی با منشا عصبی (مانند سردرد و کمردرد) دارد. این دارو با ‌های تجاری (برند) مختلفی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. نورونتین، محصول شرکت فایزر و نیز آپوگاباپنتین، محصول شرکت آپوتکس کانادا از ‌های شناخته‌شده هستند. از جمله برندهای رایج ایرانی نیز می‌توان از نوروپنتین برد.

گاباپنتین در سال ۱۹۹۴ به وسیله اداره دارو و غذای آمریکا (FDA) برای درمان صرع پارشیال (گاباپنتین همراه با سایر داروهای ضد تشنج مورد استفاده قرار می‌گیرد) تایید شد. در سال ۲۰۰۲ به پزشکان اجازه داده شد که از این دارو برای کاهش درد ناشی از ابتلا به زونا (نورالژی هرپسی) استفاده کنند. هم اکنون برخی از پزشکان از این دارو برای پیش‌گیری از سردرد میگرنی، درمان نیستاگموس و نیز کاهش دردهای نوروپاتیک (عصبی) استفاده می‌کنند. برخی معتقدند که در اختلالات دو قطبی نیز می‌توان از این دارو استفاده کرد؛ اگر چه در این مورد هنوز اتفاق نظر وجود ندارد.

در بزرگسالان خواب‌آلودگی، گیجی و نیز تورم اندام‌ها از جمله عوارض شایع مصرف گاباپنتین است. عوارض جانبی شایع در کودکان در ارتباط با سیستم عصبی مرکزی است که به گروه‌های زیر تقسیم می‌شود:

هرگز نباید دارو را پس از یک دوره استفاده طولانی مدت به طور ناگهانی قطع کرد. قطع ناگهانی و یا سریع دارو می‌تواند سبب بروز عوارض در بیمار شود. قطع تدریجی گاباپنتین در طی چند هفته و یا چند ماه احتمال بروز عارضه را در بیمار کاهش می‌دهد. دقت کنید که قطع ناگهانی داروهای ضد صرع سبب افزایش احتمال بروز تشنج می‌شود.

در مورد سوء مصرف گاباپنتین و یا وابستگی به آن، اطلاعات کافی در دسترس نیست.

موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100

گاباپنتین در گروه C قرار دارد. برای استفاده از گاباپنتین در دوران بارداری، باید مزایای استفاده از آن نسبت به آسیب احتمالی جنین سنجیده شود.

برخی از عوارض جانبی نادر ولی جدی و خطرناک گاباپنتین عبارت است از: تورم دست, موچ پا, پاها و نشانه های عفونت مانند تب و سرفه و گلو درد دائمی. در صورتی که فرد هر یک از این علائم و نشانه ها را در خود مشاهده نمود, باید سریعا به متخصص مراجعه کند. علاوه بر موارد بیان شده, تب غیر طبیعی, تورم غدد, زردی پوست و چشم, خستگی غیر طبیعی, تیره شدن ادرار, تغییر در مقدار ادرار و درد قفسه سینه از جمله عوارض جانبی نادر گاباپنتین می باشند که در صورت مشاهده هر یک از آن ها نیز باید فورا به پزشک مراجعه شود.

تعداد کمی از افرادی که داروهای ضد تشنج برای درمان هر نوع بیماری اعم از تشنج, اختلال دو قطبی و درد مصرف می کنند, ممکن است عوارضی مانند افسردگی, افکار و تلاش برای خودکشی و دیگر مشکلات ذهنی و خلق و خوی ایی را تجربه کنند. به همین دلیل به افراد مصرف کننده این دارو توصیه می شود در صورت مشاهده ی هر گونه تغییرات ناگهانی در خلق و خو و افکارتان از جمله نشانه هایی از افسردگی و افکاری از قبیل خودکشی و آسیب رساندن به خود سریعا به پزشک خود مراجعه و گزارش دهید.

از دیگر عوارض جانبی و نادر این دارو می توان به واکنش های آلرژی به آن اشاره کرد. برخی از واکنش های آلرژیک به این دارو عبارت است از: جوش، خارش، تورم به خصوص در صورت، زبان، گلو، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی. در صورت مشاهده ی این علائم نیز باید به پزشک اطلاع داده شود.

با توجه به مطالب بیان شده در مورد گاباپنتین, مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک صورت گیرد چرا که پزشک منفعت استفاده از این دارو را نسبت به عوارض آن بهتر می داند. به علاوه از قطع خودسرانه این دارو باید جدا پرهیز شود.

گابانتین2برایاضطراب دکتر داده تاثیرگذار است ممنون فخف

سلام من مجتبی هستم یک سال هست که سردرد دارم نزدیک یکسال دپاکین مصرف کردم فایده نداشت الان این کپسول گاباپنتی را بهم دادند مسخوام ببینم خوبه خوب میشم خسته شدم

سلام من دارم از این دارو استفاده میکنم دچار زخم دهانی و تبخال شدم ایا از عوارض این دارو هست

من این دارو رو استفاده کردم دکتر این دارو رو بزای افسردگی مشکلات عصبی بهمراه چند دارو تجویز کرد گفت ارامبخشه چیزی که جالاه وقی بیمارانی رو میدیدم که دکتر داروی اعصاب تجویز کرده بود بجای ارامبخش بر عکس عمل میکرد باعث میشد که حتی سرش رو به دیوار بزنه وقتی خودم این داروها رو مصرف کردم طوری اوضاع روحی رو خراب کرد که پوستم کنده شد که اثر اسن دارو از بین بره این داروها چه جور ارام بخشی که بیمار بعد از مصرف ارزوی مردن میکنه جالبه که دکتر میگه شش ماه باید مصرف کنی که این دارو تو اثراتش رو نشون بده که من دو سال دارویی رو که پزشک تجویز کرده بود با همه عضابی که تحمل کردم ادامه دادم بدتر شدم هیچ کدام از داروهایی که در کشور ما تحیه میشه هیچ اثر مثبتی نداره داروی خارجی هم که میارن میرن داروهایی که مثل داروی خودمونه یا حتی بدتره رو میارن که بگن مال ما بهتره شما رو بخدا بزارین بیمار با درد خودش بمیره مشکل دیگه براش درست نکنین داروهای شما اصلا کارامد نیست مسکن میگیری درد رو از بین نمیبره کدام داروی شما مفیده به من بگید یک دونه هم بگید کافیه.هزینه پزشکی هم با درامد مردم جور نیست من بارها حالم بد شد به پزشک مراجعه کردم هیچ موقع بهتر نشدم.دیگه سعی میکنم به پزشک مراجعه نکنم. چون میدونم بهتر نمیشم .مادرم معدش بهم ریخت کردن تو سی سی یو انقدر بهش داروی قلب دادن که معدش به خونریزی افتاد.اگر روزی یک داروی بیاد که مفید باشه بلا فاصله بعد چند روز ناپدید میشه چون به سود پزشک نیست اگه بیمار کمتر بشه اون موقعبنع پزشک نیست .بستفاده کردم

آره منم موافقم.دکتر ها فقط به فکر پول در اوردنن.

گاباپنتین دارویی است که در درجه اول برای درمان صرع استفاده می شود، اما معمولا در موارد دیگری به جز صرع نیز گاباپنتین تجویز می شود. در این مقاله با جزیئات بیشتری به معرفی داروی گاباپنتین می پردازیم.

گاباپنتین Gabapentin یک داروی ضد صرع است که یک داروی ضد انعقاد نیز یده می شود.گاباپنتین بر روی مواد شیمیایی و اعصابی در بدن تاثیر می گذارد که در بروز تشنج و برخی انواع درد درگیر هستند.گاباپنتین در بزرگسالان برای درمان دردهای نوروپاتیک (دردهای عصبی) ناشی از ویروس تبخال یا زگیل استفاده می شود. گاباپنتین با تجاری  Horizant نیز برای درمان سندروم پای بیقرار استفاده می شود.گاباپنتین با تجاری Neurontin هم برای درمان تشنج های بزرگسالان و کودکان حداقل 3 ساله استفاده می شود. فقط از گاباپنتینی استفاده کنید که توسط پزشک تجویز شده است.

برخی افراد در زمان مصرف گاباپتین به خودکشی فکر می کنند.کودکانی که گاباپنتین مصرف می کنند ممکن است دچار تغییرات رفتاری شوند. نسبت به تغییرات خلقی و برخی علائم دیگر هوشیار باشید و هر گونه نشانه جدید یا بدتر شدن علائم را به پزشک اطلاع دهید. مصرف گاباپنتین را به طور ناگهانی قطع نکنید، حتی اگر احساس می کنید خوب هستید.

اگر به گاباپنتین حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که مصرف دارو برای شما بی خطر است، اگر تاکنون به هر یک از مشکلات زیر دچار شده اید، قبل از شروع مصرف گاباپنتین حتما به پزشک اطلاع دهید:

اگر می خواهید بدانید : سندرم پای بی قرار؛ وقتی پاها آرام نمی شوند

برخی افراد در زمان مصرف داروی گاباپنتین به خودکشی فکر می کنند. پزشک اثر بخشی دارو را طی ملاقات های منظم مورد بررسی قرار می دهد. خانواده و اطرافیان نیز باید نسبت به تغییرات خلقی و نشانه های به وجود آمده در فرد هوشیارتر باشند.

مشخص نیست که آیا گاباپنتین به نوزاد متولد نشده آسیب می زند یا خیر. پیش از مصرف گاباپنتین اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. کنترل تشنج در دوران بارداری بسیار مهم است و تشنج در دوران بارداری هم به مادر و هم به نوزاد آسیب می زند. در دوران بارداری مصرف گاباپنتین را برای تشنج بدون مشورت پزشک شروع یا متوقف نکنید و اگر باردار شدید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. گاباپنتین می تواند وارد شیر مادر شود، اما تاثیرات آن بر روی نوزاد ناشناخته است. اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید، قبل از شروع مصرف گاباپنتین به پزشک اطلاع دهید.

گاباپنتین را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید و این دارو را کمتر یا از میزان توصیه شده مصرف نکنید. مصرف گاباپنتین را به طور ناگهانی متوقف نکنید. قطع ناگهانی مصرف گاباپنتین ممکن است باعث افزایش تشنج ها شود. در مورد کاهش میزان مصرف دارو دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید. یک برچسب هشدار یا کارت شناسایی همراه داشته باشید که نشان دهد داروی گاباپنتین مصرف می کنید.به علاوه به هر پزشکی که مراجعه می کنید، باید در جریان مصرف داروی گاباپنتین توسط شما قرار بگیرد. داروی گاباپنتین بر روی نتیجه برخی آزمایش ها تاثیر می گذارد، بنابراین برای انجام هر گونه آزمایش یا معاینات پزشکی به پزشک اطلاع دهید که داروی گاباپنتین مصرف می کنید. قرص  و کپسول گاباپنتین را در دمای اتاق نگهداری کنید و از نور و رطوبت دور نگه دارید.

این دارو بر روی افکار و عکس العمل های شما تاثیر می گذارد. در زمان مصرف گاباپنتین اگر تصمیم به رانندگی دارید یا کاری انجام می دهید که نیاز به هوشیاری دارید، خیلی مراقب باشید. 2 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از مصرف گاباپنتین از مصرف آنتی اسیدها اجتناب کنید. آنتی اسیدها جذب گاباپنتین را برای بدن سخت می کند. به علاوه نوشیدن الکل در زمان مصرف گاباپنتین ممکن است باعث بروز عوارض جانبی جدی شود.

اگر نشانه های واکنش حساسیتی را در خور مشاهده می کنید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. نشانه های واکنش حساسیتی به گاباپنتین عبارتند از: مشکل تنفسی، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو.اگر یک واکنش جدی نسبت به دارو نشان دادید که بر روی بخش های مختلف بدن تاثیر گذاشته است، حتما به پزشک مراجعه کنید. واکنش های جدی نسبت به گاباپنتین عبارتند از: جوش های پوستی، تب، غدد ملتهب، نشانه های شبیه به آنفلوآنزا، دردهای عضلانی، ضعف شدید، کبودی غیر عادی یا زرد شدن پوست یا چشم ها. این واکنش ها ممکن است چند هفته بعد از شروع مصرف گاباپنتین رخ دهد. هر گونه نشانه جدید یا بدتر شدن علائم را به پزشک گزارش دهید، برخی از این نشانه ها عبارتند از: تغییرات رفتاری یا خلقی، اضطراب، حمله هراس، مشکل در خواب یا حس تحریک پذیری، خشم، تهاجمی شدن، بیقراری، بیش فعالی (ذهنی یا جسمی)، افسردگی یا فکر به خودکشی یا صدمه زدن به خود.در صورت بروز هر یک از نشانه های زیر در زمان مصرف گاباپنتین به پزشک مراجعه کنید:

برخی عوارض جانبی در کودکانی بروز می کند که در حال مصرف گاباپنتین هستند. اگر کودک شما در حال مصرف داروی گاباپنتین است و هر یک از علائم زیر را در وی مشاهده می کنید، حتما به پزشک اطلاع دهید:

عوارض جانبی رایج مربوط به گاباپنتین عبارتند از:

موارد ذکر شده لیست کاملی از عوارض جانبی گاباپتین نیستند. این دارو ممکن است عوارض دیگری نیز داشته باشد. در صورت بروز هر گونه عارضه بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تداخلات دارویی بر روی اثربخشی دارو تاثیر گذاشته و خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. در اینجا به مهم  ترین تداخلات دارویی با گاباپنتین اشاره می کنیم ولی تمام تداخلات را در بر نمی گیرد. لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید (داروهای با نسخه، بدون نسخه، مکمل ها و داروهایی گیاهی) به همراه داشته باشید و آن را به پزشک خود ارائه دهید. مصرف داروی گاباپنتین را به طور ناگهانی و بدون مشورت با پزشک شروع یا متوقف نکنید و میزان مصرف دارو را تغییر ندهید. یکی از داروهایی که با گاباپنتین تداخل دارد داروی اورلیستات* orlistat است.

*اورلیستات orlistat : برای کاهش جذب چربی و درمان چاقی از آن استفاده می‌شود .این دارو در ایران عمدتاً با تجاری لیپونیل (Liponile) و در بسیاری از کشورها با تجاری Xenical عرضه می‌شود.

اگر در حال مصرف داروهای دیگری هستید که باعث خواب آلودگی و گیجی می شوند، مانند الکل، ماری جوانا، آنتی هیستامین ها، داروهای خواب آور یا داروهای اضطراب، شل کننده های عضلانی و ضد دردهای مخدر (مانند کدوئین و مورفین) قبل از مصرف گاباپنتین به پزشک اطلاع دهید.برچسب مربوط به ترکیبات داروها را با دقت بررسی کنید زیرا این داروها ممکن است حاوی ترکیبات خواب آور باشند (مانند داروهای حساسیت و داروهای سرفه و سرماخوردگی).داروی گاباپنتین را با دیگر داروهایی که حاوی گاباپنتین هستند مصرف نکنید.گاباپنتین با برخی آزمایش های ادرار که برای بررسی پروتئین ادرار انجام می شوند، تاثیر می گذارد. حتما به پزشک معالج و پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید که در حال مصرف داروی گاباپنتین هستید.

تهیه و ترجمه: گروه اختصاصی سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

All Rights Reserved – © 218 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

( (i, s, o, g, r, a, m) { i[‘GoogleAnalyticsObject’] r i[r] i[r] || { (i[r].q i[r].q || []).push(arguments) }, i[r].l 1 * new Date a s.(o), m s.(o)[] a.async 1 a.src g m.parentNode.insertBefore(a, m) })(window, , ”, ‘//www.google-analytics.com/analytics.js’, ‘ga’)

ga(‘create’, ‘UA-48792-3’, ‘auto’) ga(‘send’, ‘pageview’)

_atrk_opts { atrk_acct: “xmhqn1QolK15T”, domain: “blogsky.com”, dynamic: true } ( { as .(”) as.type ‘text/’ as.async true as.src “https://d31qbv1cthcecs.cloudfront.net/atrk.js” s .(”)[] s.parentNode.insertBefore(as, s) })

1

باعلم – درمان جوش ، علائم بارداری، زایمان طبيعی ، جلوگیری اورژانسی ، انواع پیتزا ، مجله علمی آموزشی، مشاوره ازدواج ، دارونامه، علائم بیماری ها

فهرست سرفصل ها

(نام تجاری: Neurontin)

گروه دارویی: آنالوگ گابا GABA
گروه درمانی: ضد تشنج ( صرع )
شکل دارویی: کپسول ۱۰۰ میلی گرمی

گاباپنتین یک آنالوگ گاما آمینوبوتیریک اسید است که در ابتدا برای درمان صرع تولید شد، ولی در حال حاضر برای استفاده‌های مختلفی از جمله کاهش درد، به‌خصوص دردهایی با منشا عصبی (مانند سردرد و کمردرد) دارد. این دارو با نام‌های تجاری مختلفی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. نورونتین،

موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100

محصول شرکت فایزر و نیز آپوگاباپنتین، محصول شرکت آپوتکس کانادا از نام‌های شناخته‌شده هستند. از جمله برندهای رایج ایرانی نیز می‌توان از نوروپنتین نام برد.

«گاباپنتین» در سال ۱۹۹۴ به وسیله اداره دارو و غذای آمریکا (FDA) برای درمان صرع پارشیال (گاباپنتین همراه با سایر داروهای ضد تشنج مورد استفاده قرار می‌گیرد) تایید شد. در سال ۲۰۰۲ به پزشکان اجازه داده شد که از این دارو برای کاهش درد ناشی از ابتلا به زونا (نورالژی هرپسی) استفاده کنند.

هم اکنون برخی از پزشکان از این دارو برای پیشگیری از سردرد میگرنی، درمان نیستاگموس و نیز کاهش دردهای نوروپاتیک (عصبی) استفاده می‌کنند. برخی معتقدند که در اختلالات دو قطبی نیز می‌توان از این دارو استفاده کرد؛ اگر چه در این مورد هنوز اتفاق نظر وجود ندارد.

میزان مصرف: ۱٫۵ قرص هنگام خواب , و به تدریج ۳۰۰ میلی گرم دو بار در روز و ۳۰۰ میلی گرم سه بار در روز , در روز سوم تجویز می شود.ولی میزان متوسط ۳ تا ۶ قرص در طول روز استفاده می شود.
موارد منع مصرف: حساسیت شدید دارویی

این دارو هم مانند سایر داروها میتواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را مشاهده نکنید و یا چندین مورد به صورت همزمان در شما بروز کند . در صورتی که با مصرف این دارو علائم و نشانه ای از حساسیت و آلرژی به گاباپنتین مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید .

علائمی مانند : خارش و قرمز شدن چشم ها ، آبریزش بینی ، خشکی دهان و گلو ، تنگی نفس ، تورم لب و زبان و …

همچنین هرگونه علائمی از بدترشدن بیماری خود را به پزشک گزارش دهید . تغییرات رفتاری ، اضطراب ، ترس ، خواب آلودگی ، احساس افسردگی و نا امیدی ، تفکرات خودکشی و … را تحت نظر داشته باشید . سایر عوارض جانبی احتمالی مصرف گاباپنتین عبارتند از :

افزایش حملات تشنج / ضعف شدید / خستگی / بی حالی / خواب آلودگی / تاری دید / دوبینی
مشکل در حفظ تعادل / سرگیجه بخصوص در زمان بلند شدن از زمین / سیاهی رفتن چشم
درد معده / سوزش معده و سردل / درد شکم / در قفسه سینه / تنگی نفس / دیدن هاله نور در اطراف اجسام
گزگز کردن دست و پا / احساس سوزش / سوزن سوزن شدن / مور مور شدن
حرکت های سریع چشم در خواب / مشکلات حافظه / فراموش کردن حرف / مشکل در پیدا کردن کلمات و ساختن جمله

کاهش سرعت حرف زدن / بی قراری / عصبانیت / تمایل به دعوا / آسیب رساندن به دیگران و خود / نترس شدن
تورم در دست ها و پاها / جمع شدن آب زیر پوستی / چاقی ناگهانی ( غیر چرب )
مشکلات ادرار / درد در زمان دفع ادرار / کاهش ادرار / تکرر ادرار / سوزش
کاهش میلی جنسی / بی میلی جنسی / خشک شدن واژن / کاهش ترشحات واژن

مشکل نعوظ / از دست دادن نعوظ در بین رابطه جنسی / سرد مزاجی

عوارض جانبی شایع در کودکان بیشتر در ارتباط با سیستم عصبی مرکزی است که به گروه‌های زیر تقسیم می‌شود:

گاباپنتین از نظر ساختمانی مشابه گامابوتیریک اسید (Gammabutyric Acid) است. اما در بدن به گاما آمینوبوتیریک اسید و یا آگونیست‌های آن تبدیل نمی‌شود. این دارو مهارکننده بازجذب گامابوتیریک اسید و یا از بین برنده آن نیست. همچنین مکانیسمی که به کمک آن گاباپنتین اثر ضد درد و یا ضد تشنجی خود را در انسان اعمال می‌کند، هنوز مشخص نشده‌ است.

در صورتی که به گاباپنتین حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید . اقدام به خودکشی و تفکرات خودکشی در کسانی که این دارو را مصرف می کنند بالاست . در صورتی که یکی از نزدیکان شما از این دارو استفاده می کند تغییرات رفتاری و خلق و خوی او را تحت نظر داشته باشید و هرگونه مورد مشکوک را به پزشک گزارش دهید . همیشه تهدید به خودکشی و صحبت درباره خودکشی را در این افراد بسیار جدی بگیرید . توصیه می شود  مصرف گاباپنتین را هیچگاه به صورت ناگهانی و خودسرانه قطع نکنید حتی اگر بیماری شما بهبود یافته باشد .

هرگز نباید دارو را پس از یک دوره استفاده طولانی مدت به طور ناگهانی قطع کرد. قطع ناگهانی و یا سریع دارو می‌تواند سبب بروز عوارض در بیمار شود. قطع تدریجی گاباپنتین در طی چند هفته و یا چند ماه احتمال بروز عارضه را در بیمار کاهش می‌دهد. دقت کنید که قطع ناگهانی داروهای ضد صرع سبب افزایش احتمال بروز تشنج می‌شود.

این دارو با آنتی اسیدها نباید مصرف شود. فاصله نوبت این دارو نباید بیش از ۱۲ ساعت باشد.

اثرات این دارو در دوران بارداری بر روی جنین هنوز به صورت کامل مشخص نیست . در صورتی که باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید ، قبل از مصرف گاباپنتین با پزشک مشورت کنید . کنترل تشنج در دوران بارداری بسیار مهم است . توصیه می شود در صورتی که دچار تشنج هستید ، از بارداری جلوگیری نمایید ، اگر متوجه بارداری ناخواسته شدید ، قبل از مصرف گاباپنتین حتما با پزشک مشورت نمایید .

در زمان تجویز این دارو ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک اطلاع دهید . همچنین داروهای گیاهی می تواند با این دارو تداخل ایجاد کند . در صورتی که معتاد هستید و یا از داروهای روان گردان استفاده می کنید به پزشک اطلاع دهید

گاباپنتین با اکثر دارو های خواب آور و آرامبخش تداخل دارد . همچنین داروهایی مانند : انواع داروی ضد افسردگی ، داروهای صرع و تشنج ، داروهای شل کننده عضلات ، مسکن ها ، داروهای درمان افسردگی و اضطراب ، سایمتیدین ، مورفین ، متادون ، ترامادول ، ناپروکسن و …

این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود . قبل از مصرف گاباپنتین در صورتی که در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید .

نکته: گاباپنتین میتواند آزمایشات پزشکی و تشخیصی را تحت تاثیر قرار دهد . قبل از انجام هرگونه آزمایش پزشکی ، مصرف گاباپنتین را به پزشک اطلاع دهید .

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اد به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید . در صورتی که نوبت مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورتی که به صورت اشتباه و یا به قصد خودکشی با گاباپنتین مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . مصرف بیش از حد این دارو می تواند کشنده باشد و مسمومیت با گاباپنتین میتواند عوارض جانبی جبران ناپذیری در پی داشته باشد . استفاده از این دارو برای خودکشی نمایشی و جلب توجه دیگران ، انتخاب مناسبی نیست .

نکته : مصرف الکل در دوره مصرف گاباپنتین میتواند عوارض جانبی خطرناکی در پی داشته باشد .

شرایط نگهداری: در دمای اتاق نگهداری شود.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

شربت دس‌لوراتادین، تحولی نو در درمان آلرژی کودکان

“مترونیدازول”|موارد مصرف و عوارض,تداخل دارویی (METRONIDAZOLE)

“متی مازول”|موارد مصرف,عوارض جانبی,تداخل دارویی,نحوه مصرف

“لیتیوم کربنات” | موارد مصرف,عوارض جانبی,تداخل دارویی,نحوه مصرف

“کاربامازپین” موارد مصرف,عوارض,تداخل دارویی,نحوه مصرف Carbamazepine

“دکستران Dextran”|موارد مصرف,عوارض,تداخل دارویی,نحوه مصرف

آدرس ایمیل شما نمایش داده نمیشود و محرمانه است

موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

آیا قرص گاباپنتین100 توی دوران مصرف پر مورد رابطه جنسی تاثیر گزار است؟

با سلام حدود 3 سال است دیسک کمر خفیف دارم به دکتر ارتوپد مراجعه کردم. ودارو مصرف کرده ام ولی هنوز بهبود پیدا نکرده ام شبها هنگام خواب درد شدیدی در قسمت تحتانی کمر پیدا میکنم کب به پای چپم سرایت میکند و هیچ قرصی جز ترامادول دردم را ساکت نمیکند به نظر شما من باید برای خوب شدن چه کارکنم

سلام من رضاهستم ۱۹ سالمه دیکس جزئی کمر دارم .راه های طبیعی برای درمان دیکس دارین؟

سلام…به مدت یک سال قرص بوپرنورفین یا همون b2 مصرف میکردم..به توصیه یکی از دوستان برای ترک آن روزی یه گابانتین 300 با یه باکلوفن 25 میخورم…لطفا راهنمایی کنید که مصرف این قرصها برام مشکلی پیش نمیاره..یا به اصطلاح از چاله به چاه افتادن نیست…در ضمن 3 روزه مصرف میکنم و روز دوم شب ساعت 3 تشنج هم کردم ..خواهش میکنم راهنمایی کنید

سلام من برای درد زانوهام به دکتر مراجعه کردم و بعد از انجام ام ار ای به من گفتن که ساییدگی کشکک زانو پیداکردی و چندتا امپول و قرص گابا١٠٠ و سلوکسیب و کلیسیم دادن و گفتن هرشب ازهرکدوم باید بخوری و من همچنین داروی داکسی سایکلین هم استفاده میکنم میخواستم ببینم این همه قرص واسه منی که ١٨ سالمه اشکالی نداره؟الان دو هفتس مصرف میکنم اما همچنان درد دارم و این مشکل با منه ،البته توی ام ار ای چیزی به نام افیوژن خفیف نام برده شده اما دکتر چیزی به من نگفت من واقعا نگرانم راهنماییم کنین .

با سلام و عرض تشکر
من لغزندگی مهره ۴و ۵ داشتم که ۲۳ روز هست عمل کردم و بعد عمل متوجه شدم پاهام موقع راه رفتن بی حس هست و به هیچ عنوان حرکت نمی کنن دکتر برام فیزیوتراپی نوشتن اما بعد دو جلسه به شدت دچارضعف و بی حالی و درد شدید و سوزن سوزن شدن در پاها شدم دکترم برام گابانتین300 شبی یه عدد تجویز کردن دو جعبه 50 تایی که 30 تاشو مصرف کردم خوابم خیلی کم شده اما دردهام خوب شده ولی بی حسی پاهام هنوز هس اما می تونم با واکر راه برم بنظرتون الان که درد ندارم با توجه به این که این کپسول برای بیماری صرع هست نیازی هس که مصرفشو ادامه بدم؟ ضمنا بعد عمل دچار ریزش مو و شکستگی دندان شدم آیا اینا از عوارض این دارو نیستن؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .
با تشکر

سلام من حدیث هستم
مدتی هست ک دچار درد قفسه سینه در سمت راست بدنم هستم و در شدید در ناحیه دست راست و کتف و گردن سمت راست هستم و بسختی نفس میکشم تپش قلب دارم رفتم دکتر تشخیصشون این بود ک دیسک گردن دارم بارم داروی گاباپنتین رو تجویز کردن بنظرتو تشخیصش درست بوده یا نه
و این ک من احتمال میدم ک حامله باشم ایا این دارو عوارضی برام بچم نداره

درصورت حاملگی نباید مصرف بشه

اعظم سادات :باسلام دو بار کپسول گاباپنتین ۱۰۰ استفاده کرد م سردرد خیلی شدید گرفتم بیشتر پشت سرم ،دیگه تحمل ندارم البته همرا ه با یک چهارم قرص سیردالود .راهنماییم کنید ممنون

با سلام وعرض ادب …اینجانب حدود یک هفتهاست قرص گاباپنتین ۱۰۰مصرف میکنم وبعد از مصرف سردرد میگیرم لطفا علت سردرد را بیان فرمایید باتشکر

با سلام من بیماری زونا گرفتم و بخاطر سر درد پزشک معالج کپسول گاباپنتین ۳۰۰ تجویز کرد که هر شب یکعدد میل کنم ۲ شب خوردم ولی شب سوم بر اثر اشتباه ۳ عدد از این کپسول را یکجا خوردم . ایا عوارض دارد? لازم است صبح به پزشک مراجعه کنم? ممنون میشوم فوری راهنمایی فرمایید.

سلام داروی گاباپنتین را ۹ساعت قبل از انجام ازمایش خوردن مشکلی ایجاد میکنه در جواب ازمایش ایا؟؟؟

سلام من نزدیک به شش ساله که قرص دراگون میخورم بایدچکارکنم که ترکش کنم ممنون میشم پاسخم.رابدید

سلام، در عوارض ذکر شده پارکینسون ۹۶٪ موارد
منظور چیست؟ آیا در ۹۶٪ موارد پارکینسون ایجاد میکند،؟
لطفا راهنمائی نمائید

سلام من۴۳ساله هستم حدودا ۱۰ماه به خاطر سر گیجه وسردرد گابا۳۰۰ میل خوردم تقریبا یک ماه هست که دکتر فولوکستین۲۰ میلی راهم استفاده کردم حالا دکتر گفته ،گاما راقطع کنم لطف کنید دستور قطع کردن را به من بگید باتشکر

سلام خانوم پری
لطفا به هیچ عنوان یکدفعه داروهای مصرفی خود رو قطع نکنید.
اول دارو های مصرفی خود راتثبیت و ثابت کنید و هر ۲۱ روز یکبار مقدار داروی مصرفی خود را در ضریب ۱/۸ ضرب کنید و آن مقدار را از داروی مصرفی روزانه خود کم کنید و باقیمانده دارو را میل کنید و آنقدر ۲۱ یکبار دارو ها را از فرمول فوق حساب کرده و کم کنید تا داروی مصرفی شما به صفر برسد.اینطوری متابولیسم بدن شما جای خالی دارو را حس نمیکن و زمان لازم برای ترمیم خود دارد و بدون اینکه شما کوچکترین اذیتی بشد،دارو ها را تیپر کرده و قطع میکنید.
التماس دعا

با سلام من قبلا متادون مصرف میکردم دوزم دوسی سی درروزبود الان هشت ماه هستش که گداشتم کنار ولی هنوزدرد دارم وعصبی میشم رفتم جای دکتر به من ناپروکسن ۵۰۰وگاباپنتین۴۰۰وقرص خواب کلونازپام ۱تجویزکرده از۱۸/۱۲/۱۳۹۵دارم میخورم هردوازده ساعت یک چندروزی نخوردم ولی دیدم پاهام دردمیکنه لطفان راهنمایی کنید ممنون میشم مرسی تشکر

سلام دوست عزیزم
شما به خاطر مصرف متادون و دیگر قرص ها که از خانواده باربیتوراتها و بنزو دیازپین ها هستند،سیستم دستگاه ایمنی خودتون رو دچار تخریب جدی کردید.هر چقدر دکتر بروید و قرص های دیگری بخورید وضع جسمی شما بدتر میشود و اگر یکدفعه دارو ها را قطع کنید دچار تشنج شدید و افسردگی میشوید.
لطفا به مرکز درمانی کنگره۶۰ مراجعه کنید تا طی ۱۱ ماه سیستم ایمنی بدن شما را ترمیم کنند.
این مرکز رایگان میباشد و شما فقط پول دارو مصرفی خودتون که روزی ۲ یا ۳ هزار تومان در ابتدا است و بعد از ۳ ماه به زیر ۱۰۰۰ تومان میرسد را پرداخت میکنید.
صد در صد تضمینی و بدون حتی ۱ دقیقه بستری درمان میشوید.کارت دارمان به شما میدهند تا پلیس در سراسر دنیا و هیچ ارگانی برای شما ایجاد مشکل نکند و با احترام با شما برخورد کند.
و…….
بعد از ۱۱ ماه سیستم ایمنی و بدن شما مانند روزی که از مادر متولد شدید پاک و سالم میگردد و حتی به مراتب از قبل مصرف متادون و …. سالم تر و شاداب تر خواهید شد.
بعد از ۲۰ سال فعالیت کنگره ۶۰ و درمان چند میلیون بیمار از کشور های آمریکا و انگلیس و خیلی از کشور های اروپایی برای آموزش به دانشگاه کنگره ۶۰ آمده اند و در حال دوره دیدن و یادگیری هستند.
نام کنگره۶۰ را در گوگل سرچ کنید و حتما سریعا مراجعه کنید تا بیشتر از این دچار آسب دیدگی نشوید.
التماس دعا
سید مهدی

سلام. تقریبا ازیک تا دوسال درناحیه پا دردبصورت تدریجی وجود داره که همراه با گرگرفتگی وگزگز همراهه وتنها مسکنی که بجزدارو وجود داره اب سرده ومتاسفانه تنها دارویی که میتونه این درد کامل ازبین ببره داروهای ازشاخه مخدره که مصرف کردن اونم با متادون فرقی نداره شما باید فقط تحمل کنی وهمیشه زهنت با کار اروم کنه زمان کار خودش میکنه.

سلام من ۱۷ سالمه هیچ بیماری ندارم و فقط برای سرگیجش ۲ سال مصرف کردم گابا ۴۰۰ رو الان اگه یهویی با اینکه هیچ بیماری نداشتم ترک کنم مشکلی واسم پیش نمیاد؟ البته با این دو سالی ک پشت هم مصرف کردم تمام بدنم شروع به لرزش و هیچ فکری دیگه ندارم خلاصه بگزریم فقط میخواستم ببینم ترک یهوییش مشکلی نداره؟

سلام سهیل عزیز
به هیچ عنوان یکدفعه قطع نکن،مگه یکبار خوردی که یکدفعه قطع کنی؟اگر یک دفعه دارو رو قطع کنی دچار تشنج و پارکینسون و افسردگی میشوی که بعد چند وقت تحملت تموم میشه و دوباره به دارو رجوع میکنی اما با مقدار مصرفی یا دوز بالاتر و بیشتر،که خیلی خطرناک.
اول مقدار دارو مصرفی خودت رو تثبیت کن یعنی بدون چند تا در روز مصرف میکنی نرمال هستی و این مقدار رو ۲۱ روز ادامه بده و بعد از ۲۱ روز مقدار داروی مصرفی خودت رو در ضریب ۱/۸ ضرب کن و به اندازه جواب بدست آمده دارو رو کمتر مصرف کن،هر ۲۱ روز یکبار اندازه مصرف داروی خودت رو با این فرمول حساب کن و کمتر مصرف کن تا با صفر برسی.اینطوری هیچ مشکلی نخواهی داشت و هیچ وقت تا آخر عمر به دارو رجوع نخواهی کرد.
التماس دعا

باسلام.من بعد از عمل پلاتوی تیبای زانوم که بی حسی از کمر بود دچارگرفتگی عضلات شدید گردن شدم چندبار دکتر رفتم متوکاربامول تجویز کردن الان ۳۵ روزمیگذره خوب نشدم ولی بهتر شدم زیاد نمیتونم بشینم همش دراز میکشم .مدت یه هفته هست که سمت چپ بدنم ازصورت تا پام وقتی عصبی یا ناراحت میشم کلن بی حس میشه انگار که امپول بی حسی به دندون بزنن اونطوری .دکترمغزو اعصاب رفتم بعد از ام ار ای از مغزمو گرفتن نوارمغزی گفتن سالمی ونظرشون این بود از استرس زیاد اینطوری شدم قرص گابا پنتین۱۰۰ و والپروات سدیم ۲۰۰ تجویز کردندوروز خوردم کلن در طول دو شبانه روز ۵ ساعت تونستم بخابم بی خاب شدم بدحوری رفتم دوباره برام گاباپنتین ۳۰۰ نوشت و قرص زولپیدم ۵نوشتن هر شب نصفشو بخورم .خیلی نگرانم از عوارض داروها.ینی لازمه واقعا اینا واسه من گردنمو بی حسی اندامه چپم بارفیزیوتراپی خوب نمیشه .قبل عمل تا به حال اینطوری نبودم ولی کلن استرس زیاذ دارم.خاهشن راهنمایی کنید که چکارکنم.۲۸ سال سن دارم و خانم هستم

سلام معمولا سردرد وضعیتی بعد از بی حسی نخاعی چند روزی طول می کشه که در حالت نشسته وایستاده سر درد ویا اسپاسم گردن ایجاد میشود.و درمان استفاده زیاد مایعات ومسکن می باشد. شما شکم تان را با شال یا روسری محکم ببند . اگر بعد از نیم ساعت ایستاده سر درد یا گردن درد نداشتی. احتمال داره مربوط به بیحسی باشه در این صورت به متخصص بیهوشی مراجعه کن. سلامت باشید

سلام خانوم سمانه
اول اینکه هر سه روز یکبار یک آمپول متو کاربامول بزنید و به فیزیو تراپی و ورزش بپردازید.
دوم دارو های شما اصلا برای درمان این موارد کاربرد ندارد و فقط برای آرام کردن شما و ااز بین بردن استرس به شما تجویز شده که بعد از یک مدت موتاه اگر همچنان مصرف کنید سیستم ایمنی و دفاعی بدن شما رو دچار تخریب میکنه و ضعیف میشید.
لطفا سعی کنید آرامش خودتون رو حفظ کنید واینقدر به خاطر نگرانی به پزشک مراجعه نکنید که به خاطر استرس به شما از این قبیل دارو ها تجویز کنند.
دارو های گابا و والپروات سدیم و بقیه را تثبیت و یا ثابت کنید که چه مقدار مصرف میکنید و ۲۱ روز همان اندازه مصرف کنید و بعد ۲۱ روز مقدار داروی مصرفی خودتون رو طبق فرمول در ضریب ۱/۸ ضرب کنید و طبق جواب،آن مقدار را از داروی مصرفی خودتون کم کنید و باقیمانده را ۲۱ رو مصرف کنید و هر ۲۱ روز یکبار طبق فرمول حساب کنید و اندازه داروی باقیمانده مصرف کنید تا داروی مصرفی شما به صفر برسد.
اینطوری بدن شما تغیرات را احساس نمیکند و به راحتی درمان خواهید شد.
پزشکان فقط راه را به انسان نشان میدهند و در مانگر اصلی خود انسان است خواهر عزیزم.لطفا با ایمان راسخ به خداوند طبق پروتکل ارسالی عمل کنید و با راز و نیاز با خالق مطلق به آرامش خود کمک کنید.
التماس دعا.

دیگران می خوانند

خانواده | برای اولین برخورد با خواستگارتان نکته های زیر را…

دارونامه | موارد مصرف و عوارض دارويي والزارتان يا والسارتان…


موبایل | برسی تفاوت های One Max با گلکسی Note3


تاثيرات دوران بارداري بر روي پوست

بهداشت مو | توصيه هايي براي قبل و بعد از صاف كردن مو با مواد…

هر شوهری در دوران بارداری و بعد از زایمان همسرش باید بداند…

آرایش و زیبایی | اصول هماهنگی فرم ابرو با مدل های مختلف چهره

روانشناسی کودک | چرا کودکان از بازی کردن میترسند؟

آیا تراشیدن کامل مو باعث می‌شود تا مو پرپشت شود ؟

کسانی که نارسایی کبد دارند دهانشان بوی کپک می‌دهد

خرید بلیط هواپیما برای تمام مقاصد داخلی و خارجی از تمام خطوط ریلی کشور با قیمت مناسب

برای جلوگیری از جریمه گوگل برای وبسایت شما ، ما از روش بالا برای ثبت بک لینک استفاده می کنیم.برای اطلاعات بیشتر با شماره 09144029928 تماس بگیرید.

تمام توصیه های پزشکی و دارویی موجود در این سایت فقط جنبه اطلاع رسانی و افزایش آگاهی دارد و به هیچ عنوان جایگزین توصیه های پزشک نیست.این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.شما باید قبل از هرگونه اقدام به خود درمانی ، با پزشک خود مشورت کنید.

تماس باما :

توجه : هیچ محصولی برای فروش نداریم.(بخصوص دارو) .هیچ اطلاعی از روش های فروش کلیه نداریم.لطفا سوال نفرمایید.

ایمیل : info{@}baelm.net

موبایل : 09144029928

تلگرام : 09903724250

پیوندها : جوجه کشی

نبض بازار


قیمت حوله تن پوش – 98/02/27

رپورتاژ


هاست چیست و چه نقشی در سایت دارد؟

رویایی‌ترین مقاصد سفرهای تابستانی به اروپا


مرور حوادث تلخ سالی که گذشت

بیماری نقرس چیست؟علائم نقرس و روش های پیشگیری از آن

توصیه هایی برای خرید ارزان و مطمئن انواع “ورق های…

قرص گاباپنتین ,قرص گاباپنتین چیست,قرص گاباپنتین و دیسک کمر,قرص گاباپنتین رازک 100,قرص گاباپنتین 100 چیست,قرص گاباپنتین۱۰۰,قرص گاباپنتین۳۰۰

گاباپنتین یک داروی ضد صرع می‌باشد که ضد تشنج
نیز نامیده می‌شود. این دارو اعصاب و مواد شیمیایی بدن را که سبب تشنج و
درد می‌شوند تحت تاثیر قرار می‌دهد. این دارو استفاده‌های مختلفی از جمله
کاهش درد، به‌خصوص دردهایی با منشا عصبی (مانند سردرد و کمردرد) دارد. از گاباپنتین اخیرا جهت پیشگیری از سردردهایی که به دلیل میگرن
ایجاد می‌شوند نیز استفاده می‌شود. برخی معتقدند که در اختلالات دو قطبی
نیز می‌توان از این دارو استفاده کرد؛ اگر چه در این مورد هنوز اتفاق نظر
وجود ندارد.در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد خواص و عوارض و موارد مصرف قرص گاباپنتین چیست صحبت کنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد

گاباپنتین یکی از داروهای پرمصرف از گروه داروهای ضد صرع است .این دارو خط
اول درمان نوعی صرع به نام صرع جزئی می باشد. در این بیماری حملات تشنج
کوتاه مدت در اثر اختلال جریان الکتریکی سلول های یک سمت مغز رخ می دهد.از
این رو علائم نیز در بخشی از بدن بروز می کند.گاباپنتین با کاهش جریان
الکتریکی غیر طبیعی سلول های مغزی به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد
صرع جهت کاهش حملات تشنج استفاده می شود. گاباپنتین همچنین در درمان دردهای
مزمن ناشی از آسیب عصبی نیز تجویز می شود .این نوع درد که به درد
نوروپاتیک معروف است می تواند علل مختلفی مانند دیابت و یا زونا داشته باشد. علاوه بر اینها گاباپنتین برای جلوگیری از حملات میگرن نیز تجویز می گردد.

-در صورت بارداری یا اقدام به بارداری و شیردهی پزشک خود را مطلع نمایید. -در صورت سابقه ی مشکلات کلیوی، دیابت بیماری های اعصاب و روان و حساسیت
دارویی به پزشک خود اطلاع دهید. -از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد
داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از
کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.

موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100

– دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید . مصرف این دارو باتوجه به
وضعیت و نوع مشکل شما متفاوت می باشد. -از آنجا که این دارو بر روی سیستم
عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه
ممکن است در چند هفته ی ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با
این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامه ی منظم به پزشک خود مراجعه
کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و مسائل خودرا از پزشک
یا داروساز خود سوال بفرمایید . -قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر
پزشک ،می تواند عوارض نامناسبی از جمله بروز حمله ی تشنجی برای بیمار در
برداشته باشد لذا قطع این دارو بایدبصورت تدریجی و تحت نظر پزشک انجام شود.
-ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت
کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو
کمتر شود. -این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد
از غذا مصرف کرد.کپسول یا قرص را بصورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از
بازکردن یا جویدن آن بپرهیزید. -در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت دارو
بلافاصله پس از یادآوری آن را مصرف کنید مگر آنکه زمان یاد آوری به نوبت
مصرف بعدی دارو نزدیک باشد.در این شرایط نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و
نوبت بعدی را در زمان خودش مصرف کنید اما به هیچ وجه مقدار مصرف دارو را
دوبرابر نکنید. _در صورتی که فرم خوراکی مایع برای شما تجویز گردیده است
،مقدار مصرف در هر نوبت را با سرنگ مخصوص به طور دقیق اندازه گیری نمایید و
در مورد نحوه مصرف و اندازه گیری ،با داروساز خود مشورت نمایید. -در صورتی
که همزمان با مصرف گاباپنتین از شربت های ضداسید معده و یا هرگونه دارو
جهت درمان سوهاضمه استفاده می نمایید، مصرف گاباپنتین را با این دارو ها
حداقل دو ساعت فاصله دهید.

-در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته
بیشتر شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این
دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند. بهتر است
در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید
و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید . -به دلیل عوارض ناشی از
این دارو برای جنین ،درصورتی که قصد بارداری یا شک به بارداری دارید حتما
پزشک خود را جهت تغییر دارو مطلع سازید و در زمان مصرف این دارو از روش
مناسب جهت پیشگیری از بارداری استفاده نمایید. -در ابتدای شروع درمان
بیماری صرع با گاباپنتین ممکن است تعداد یا نوع حملات تشنج کمی تغییر کند
اما نگران نباشید زیرا به مرور این مشکل برطرف می شود.لذا احتیاطات لازم را
رعایت کنید و با پزشک خود در تماس باشید. -رانندگی برای بیماران مبتلا به
صرع مناسب نمی باشد اما در صورتی که در مدت یک سال تشنجی رخ نداده باشد، می
توان با نظر پزشک و با احتیاط ، مجددا شروع به رانندگی نمود. با این حال
در صورتی که رانندگی می کنید باید حواستان به زمان مصرف داروها و خواب آلودگی ناشی از آنها باشد.

گاباپنتین نوعی داروی ضد صرع است که ضدتشنج anticonvulsant نیز نامیده می‌شود. این دارو بر مواد شیمیایی و اعصاب بدن که منجر به حمله صرع و برخی دردها می‌گردند، تاثیر می‌گذارد.
گاباپنتین به تنهائی یا در ترکیب با دیگر داروها برای درمان حمله ایجاد شده بر اثر صرع، در بزرگسالان و کودکان با حداقل سن 12 سال استفاده می‌شود. گاباپنتین به همراه دیگر داروها برای درمان حمله در کودکان 3 تا 12 ساله بکار می‌رود.

گاباپنتین در بزرگسالان برای درمان دردهای عصبی ناشی از ویروس تبخال یا زونا و درمان سندروم پاهای بی‌قرار، نیز کاربرد دارد.

پزشک می‌تواند گاباپنتین را برای اهدافی بجز موارد ذکر شده در بالا مورد استفاده قرار دهد.

مهمترین نکاتی که باید در مورد گاباپنتین بدانید چیست؟

در صورت حساسیت داشتن به گاباپنتین نباید این دارو را مصرف کنید.

موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100

پیش از مصرف گاباپنتین، پزشک را در جریان بیماری‌های قلب، کلیه، یا کبد خود قرار دهید.

ممکن است حین مصرف گاباپنتین به فکر خودکشی بیافتید. باید به‌طور مرتب پزشک خود را ویزیت کنید. هرگز ملاقات‌های خود را فراموش نکنید.

هرگونه علائم جدید یا وخیم شدن علائم همانند: تغییرات رفتاری یا اخلاقی، نگرانی، افسردگی یا احساس آشفتگی، خصومت، بی‌قراری، بیش‌فعالی (به صورت ذهنی یا جسمی)، یا تمایل به خودکشی و صدمه زدن به خود را به اطلاع پزشک‌‌تان برسانید.

بدون مشورت با پزشک مصرف گاباپنتین را قطع نکنید؛ حتی اگر احساس می‌کنید که حال‌تان خوب شده است. در صورت قطع کردن ناگهانی مصرف گاباپنتین احتمال حمله‌ها بیشتر می‌شود.‌ پیش از قطع کامل گاباپنتین هم،  باید دوز دارو را به تدریج کم کنید؛ در واقع دارو باید به تدریج قطع شود.

در صورتی که در حین مصرف دارو، حمله‌های شما شدیدتر شده و یا بیشتر رخ می‌دهند، با پزشک‌تان تماس بگیرید.

کارت شناسائی یا برچسب هشدار مصرف گاباپنتین را همیشه به همراه داشته باشید. هر پزشک، دندان‌پزشک یا پزشک اورژانسی که شما را درمان می‌کند باید از مصرف گاباپنتین اطلاع داشته باشد.

پیش از مصرف گاباپنتین چه مواردی را باید با پزشک درمیان بگذارید؟

در صورت حساسیت داشتن به گاباپنتین نباید این دارو را مصرف کنید.

برای اطمینان از مصرف ایمن گاباپنتین، در صورت ابتلا به بیماری‌های زیر، پزشک خود را در جریان بگذارید:

– بیماری کلیه

– بیماری کبد

– بیماری قلبی

– در بیماران مبتلا به RLS اگر روزها می‌خوابید یا شب‌کار هستید

ممکن است حین مصرف گاباپنتین به فکر خودکشی بیافتید. اگر در ماه‌های اولیه درمان یا هرگاه دوز داروی شما تغییر می‌کند، دچار افسردگی می‌شوید و یا افسردگی قدیمی شما بدتر می‌شود یا تفکرات خودکشی‌گونه دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

تأثیر بر حاملگی. هنوز مشخص نشده که گاباپنتین به جنین صدمه می‌زند یا خیر. در صورتی که حین مصرف دارو، باردار هستید یا برنامه‌ای برای بارداری دارید، پزشک خود را در میان بگذارید.

خانواده و اطرافیان نیز ممکن است به تغییرات اخلاقی یا علائم شما هوشیار باشند. پزشک باید شما را به طور مرتب ویزیت کند. هرگز قرار ملاقات‌های خود با پزشک را فراموش نکنید.

گاباپنتین می‌تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شده و ممکن است به نوازد شیرخوار صدمه بزند. در صورتی که به نوازد شیر می‌دهید، بدون در جریان گذاشتن پزشک، این دارو را مصرف نکنید.

عوارض جانبی گاباپنتین چیست؟

در صورت داشتن هر یک از علائم واکنش‌های آلرژیک زیر فوراً به اورژانس مراجعه نمائید: کهیر؛ تب؛ تورم غدد؛ زخم‌های دردناک درون یا اطراف چشم یا دهان؛ مشکل تنفسی؛ باد کردن صورت، لب‌ها، زبان یا گلو.

هرگونه علائم جدید یا وخیم شدن علائم همانند: تغییرات رفتاری یا اخلاقی، نگرانی، افسردگی یا احساس آشفتگی، خصومت، بی‌قراری، بیش‌فعالی (به صورت ذهنی یا جسمی)، یا تمایل به خودکشی یا صدمه زدن به خود را به اطلاع پزشک خود برسانید.

اگر عوارض جانبی جدی همانند موارد زیر را تجربه کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:

– افزایش حمله‌ها

– تب، تورم غدد، درد بدن، علائم آنفولانزا

– سرخی پوست، کبودی یا خونریزی سریع، خارش شدید، بی‌حسی و خواب رفتن، درد، ضعف ماهیچه‌ها.

– درد بالای شکم، بی‌اشتهائی، تیره شدن ادرار، زردی (زرد شدن پوست یا چشم‌ها)

– درد سینه، نامنظم شدن ضربان قلب، تنگی نفس

– گیجی، سرگیجه و تهوع، تورم، افزایش وزن شدید، کاهش میزان یا عدم ادرار کردن

– سرفه، تب، مشکلات تنفسی جدید یا وخیم شدن این علائم

– حرکت سریع چشم‌ها به عقب یا جلو.

برخی عوارض جانبی در کودکان مصرف‌کننده گاباپنتین بیشتر دیده می‌شوند. اگر کودکتان گاباپنتین مصرف می‌کند، در صورت مشاهده این عوارض جانبی، با پزشک خود صحبت کنید:

– تغییرات رفتاری

– مشکلات حافظه

– مشکل در تمرکز

– بی‌قراری، خصومت یا ناراحتی

عوارض جانبی جزئی‌تر شامل موارد زیر می‌گردد:

موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100

– سرگیجه، خواب‌آلودگی، ضعف، احساس خستگی

– تهوع، اسهال، یبوست

– تاری دید

– سر درد

– تورم سینه

– خشک شدن دهان

– عدم تعادل یا هماهنگی

این لیست کاملی از عوارض جانبی گاباپنتین نیست و ممکن است موارد دیگری رخ دهد. برای آگاهی بیشتر از عوارض جانبی و درمان آنها با پزشک خود صحبت کنید.

چه داروهائی بر گاباپنتین تأثیر می‌گذارند؟

در صورت مصرف هر داروئی به ویژه داروهای زیر، پزشک خود را در جریان قرار دهید:

– هیدروکدون Hydrocodone (لورتاب Lortab، ویکودین Vicodin، ویکوپروفن Vicoprofen و دیگر داروها)

– مورفین Morphine ( کادیان Kadian، ام‌اس کانتین MS Contin، اورامورف Oramorph و دیگر داروها)

– ناپروکسین Naproxen ( ناپروکسین Naprosyn، آلِو Aleve، آناپروکس Anaprox و دیگر داروها)

این لیست کامل نیست و داروهای دیگری نیز ممکن است با گاباپنتین تداخل ایجاد کنند. هر داروئی که مصرف می‌کنید شامل داروهای با نسخه، بدون نسخه و فروش آزاد، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی، را به اطلاع پزشک‌تان برسانید. بدون مشورت با پزشک از مصرف داروی جدید خودداری نمائید.

حین مصرف گاباپنتین از چه چیزهائی باید دوری کنید؟

این دارو می‌تواند دید شما را تار کرده یا در فکر شما اختلال ایجاد کند. درصورت انجام رانندگی یا هرکاری که نیازمند هوشیاری و دید واضح است، بسیار دقت کنید.

دو ساعت قبل و بعد از مصرف گاباپنتین از خوردن داروی ضد ترشی معده، خودداری نمائید. این دارو جذب گاباپنتین در بدن را مشکل می‌کند.

گاباپنتین را چگونه مصرف کنید؟

گاباپنتین را دقیقاً بر طبق نسخه پزشک مصرف کنید. از مصرف کمتر یا بیشتر دارو یا مصرف به مدت طولانی‌تر خودداری نمائید. دقیقاً با توجه به نسخه عمل کنید.

از مصرف مارک Horizant داروی گاباپنتین در روز خودداری نمائید. برای بهترین نتیجه، مارک Horizant را در ساعت 5 بعدازظهر به همراه غذا مصرف کنید.

مارک Neurontin داروی گاباپنتین را می‌توان با غذا یا بدون غذا مصرف کرد.

اگر قرص را نصف کرده و مصرف می‌کنید، نیمه دیگر را در دوز بعدی مصرف کنید. هر قرصی که دو نیم شده باید در اولین فرصت ممکن و ظرف چند روز بعد مصرف شود.

شکل شربتی دارو را با پیمانه یا قاشق مخصوص اندازه‌گیری نمائید و از قاشق‌های معمولی استفاده نکنید. اگر ابزار اندازه‌گیری ندارید، از داروخانه آن را تهیه کنید.

بدون مشورت با پزشک حتی اگر احساس می‌کنید که حال‌تان خوب شده، مصرف گاباپنتین را قطع نکنید. در صورت قطع کردن ناگهانی مصرف گاباپنتین احتمال حمله‌ها بیشتر می‌شود.‌ گاباپنتین را باید به تدریج و هر بار با مصرف کمتر و کمتر قطع کنید.

در صورتی که حین مصرف دارو، حمله‌های شما شدیدتر شده و یا بیشتر رخ می‌دهند، با پزشک خود تماس بگیرید.

کارت شناسائی یا برچسب هشدار مصرف گاباپنتین را همیشه به همراه داشته باشید. هر پزشک، دندان‌پزشک یا پزشک اورژانسی که شما را درمان می‌کند باید از مصرف گاباپنتین اطلاع داشته باشد.

برای حصول حداکثر نتیجه گاباپنتین را به طور مرتب مصرف کنید. پیش از اینکه داروی شما تمام شود، نسخه خود را تجدید نمائید.

این دارو می‌تواند در آزمایش‌های پزشکی خاص نتایج غیرعادی نشان دهد. در صورت انجام هرگونه آزمایش، پزشک آزمایشگاه را در جریان مصرف گاباپنتین قرار دهید.

قرص‌ها و کپسول‌های گاباپنتین را در دمای اتاق و به دور از هرگونه نور و رطوبت نگه دارید.

شکل شربتی دارو را در یخچال نگه‌دارید. از منجمد نمودن دارو خودداری نمائید.

در صورت مصرف بیش از حد گاباپنتین چه کار کنید؟

بلافاصله به اورژانس یا مرکز سم زدائی مراجعه نمائید.

عوارض مصرف بیش از حد دارو شامل تاری دید، خواب ‌آلودگی، ضعف، تلفظ نادرست کلمات یا اسهال است.

در صورت فراموش کردن یک دوز مصرف دارو چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

بلافاصله پس از به‌یاد آوردن، دوز فراموش شده را مصرف کنید. در صورتی که نزدیک زمان دوز بعدی هستید، دوز فراموش شده را رد کنید. از مصرف دو برابر دارو برای جبران دوز فراموش شده خودداری نمائید.

مقالات بعدی مارا در این زمینه دنبال کنید

موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100
موارد مصرف قرص گاباپنتین رازک 100
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *