دلایل ابتلا به کمر درد

دلایل ابتلا به کمر درد
دلایل ابتلا به کمر درد

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

کلینیک درد مهرگان –

کمر درد یکی از شایع ترین علل مراجعه بیماران به کلینیک ها است و تقریبا تمام افراد در طول عمر خود حداقل یک نوبت کمردرد را تجربه می کنند.

کمردرد ممکن است دردی طولانی مدت و پایدار و یا ناگهانی و شدید باشد. کمر درد حاد به طور ناگهانی اتفاق می افتد و معمولا از چند روز تا چند هفته طول می کشد. اگر بیش از سه ماه طول بکشد، کمر درد مزمن نامیده می شود. مصرف داروهای ضد درد و استراحت می تواند برای کمر درد کمک کننده باشد. با این حال، ماندن در رختخواب بیش از 1 یا 2 روز می تواند آن را بدتر کند.

درمان کمر درد بستگی به نوع درد و آنچه که باعث آن می شود دارد، ممکن است شامل کمپرس های گرم و یا سرد، ورزش، دارو، تزریق، مکمل های درمانی و گاهی جراحی باشد.

دلایل ابتلا به کمر درد

علائم و نشانه های کمردرد عبارتند از:

برخی کمردرد ها به تدریج با درمان خانگی و مراقبت از خود، معمولا ظرف دو هفته بهبود می یابند. اگر کمر درد شما شدید باشد یا بعد از سه روز بهبود نیابد، بهتر است یه یک پزشک مراجعه کنید.

اگر دردتان ویژگی های زیر را دارد با پزشک خود تماس بگیرید:

در مواردی نادر، کمر درد می تواند یک مشکل جدی پزشکی را نشان دهد. اگر کمر درد شما باعث مشکلات زیر شد فورا به پزشک مراجعه کنید :

در این نوع کمر درد علل عفونی باید بررسی شود.

کمردردی که با درد شبانه همراه باشد در واقع شب هنگام خواب، درد بیمار تشدید شود. در این موارد بدخیمی ها بررسی می شود.

اگر شخص مبتلا صبح ها پس از برخواستن دچار خشکی صبح گاهی می شود واین خشکی طول می کشد از لحاظ بیماری های روماتیسمی یا سر خوردگی و لغزندگی مهره ها بررسی شود.

درد و خواب رفتگی پاها، کاهش  قدرت پاها و انگشتان

به دنبال سقوط، ضربه به کمر و یا آسیب دیگر باشد.

کمردرد همراه با کاهش وزن ناگهانی می تواند خطرناک باشد.

اگر همراه با کمر درد کنترل ادرار و مدفوع خود را نیز از دست داده اید.

کمر درد ممکن است به طور ناگهانی و کمتر از شش هفته (حاد) ایجاد شود، که ممکن است ناشی از سقوط یا بلند کردن جسم سنگین باشد. کمر دردی که بیش از سه ماه طول می کشد (مزمن) کمتر از کمر درد حاد شایع تر است.

اغلب کمر درد بدون علت خاصی ایجاد می شود  که پزشک می تواند با یک آزمایش یا عکس از کمر، علت آن را تشخیص دهد. شرایطی که معمولا با کمر درد مرتبط هستند عبارتند از:

بلند کردن مکرر اجسام سنگین یا حرکتی ناگهانی ممکن است به عضلات کمر و رباط های نخاعی فشار وارد کند. اگر در وضعیت فیزیکی ضعیف هستید، فشار ثابت روی کمر ممکن است موجب اسپاسم عضلانی دردناک شود.

دیسک ها به عنوان بالشت بین استخوان ها (مهره ها) در ستون فقرات عمل می کنند. مواد نرم در داخل یک دیسک می تواند پاره يا بیرون زده شود و بر روی يک عصب فشار وارد کند. با این حال، می توانید یک دیسک ترک خورده و یا بیرون زده داشته باشید که باعث کمر درد نشود. بیماری دیسک اغلب به طور تصادفی هنگام عکس گرفتن با اشعه ی ایکس از ستون فقرات به دلایل دیگر تشخیص داده می شود .

استئوآرتریت می تواند بر پایین کمر تاثیر بگذارد. در بعضی موارد، آرتروز در ستون فقرات می تواند منجر به محدود شدن فضای اطراف نخاع شود، وضعیتی که تنگی کانال نخاعی نامیده می شود.

اگر انحناهای ستون فقرات غیر طبیعی باشد، ممکن است کمر درد رخ دهد. اسکولیوز، وضعیتی است که در آن ستون فقرات شما به یک طرف منحرف می شود، ممکن است منجر به کمر درد شود. اما معمولا فقط اگر اسکولیوز شدید باشد ایجاد می شود.

اگر استخوان های شما متخلخل و شکننده باشند، در مهره های ستون فقرات شکستگی های فشرده ای ایجاد می شود .

هر کسی می تواند به کمر درد دچار شود حتی کودکان و نوجوانان. تحقیقات هنوز ثابت نکرده است که چه چیزی باعث کمر درد می شود. با این حال، این عوامل ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به کمردرد قرار دهند:

کمر درد با افزایش سن شایع تر می شود مخصوصا حدود 30 یا 40 سالگی .

عضلات ضعیف و استفاده نشده در کمر ممکن است علت ایجاد کمر درد باشند.

اضافه وزن بیش از حد استرس و فشار اضافی بر روی کمر قرار می دهد.

برخی از انواع آرتروز و سرطان می توانند منجر به کمر درد شوند.

استفاده از کمر به جای پاها برای جابه جايی اجسام ممکن است منجر به کمر درد شود.

به نظر می رسد افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب بیشتر به کمر درد مبتلا می شوند.

سيگار می تواند باعث شود بدن مواد مغذی کافی به دیسک در کمر نرساند .

اگر برای کمر درد خود به یک پزشک مراجعه کنيد، او کمر شما را معاینه خواهد کرد و توانایی شما در نشستن، ایستادن، قدم زدن و بلند کردن پاها را ارزیابی می کند. همچنین ممکن است از شما بخواهد درد خود را در یک مقیاس از صفر تا 10 قرار دهید و به شدت آن امتیاز دهید و با شما در مورد چگونگی عملکرد با دردتان صحبت کند.

این ارزیابی ها تعیین می کند که درد از چه زمانی شروع شده، درد چه میزان فعالیت های قبلی شما را تحت تاثیر قرار داده و یا اینکه  اسپاسم عضله دارید یا خیر .

اگر بنا به دلیلی پزشک شک به وجود یک وضعیت خاص برای کمر درد شما کند، ممکن است یک یا چند آزمایش درخواست کند :

این تصاویر همسانی استخوان های شما را نشان می دهد و اینکه آیا آرتروز یا شکستگی استخوان دارید یا خیر. این تصاویر به تنهایی مشکلات در نخاع، عضلات، اعصاب و دیسک را نشان نمی دهد.

این اسکن ها می توانند تصاویری ایجاد کنند که ممکن است فتق دیسک یا مشکلات استخوانی، ماهیچه ها، بافت، تاندون ها، اعصاب، رباط ها و عروق خونی را نشان دهند.

این آزمایش می تواند به تشخیص وجود عفونت یا شرایط دیگر که ممکن است باعث درد شما شده باشند کمک می کند.دلایل ابتلا به کمر درد

در موارد نادر، پزشک ممکن است از اسکن استخوان استفاده کند تا تومورهای استخوانی یا شکستگی های فشرده ناشی از پوکی استخوان را پیدا کند.

این تست پالس های الکتریکی تولید شده توسط اعصاب و پاسخ های عضلات شما را اندازه گیری می کند. این آزمایش می تواند فشار بر روی عصب ناشی از فتق دیسک یا تنگی کانال نخاعی را تأیید کند.

اغلب کمر درد حاد با چند هفته درمان خانگی بهبود می یابد. داروهای ضد درد و استفاده از  کمپرس گرم یا سرد ممکن است بسیار مفید باشند . استراحت در تخت زیاد توصیه نمی شود.

فعالیت های خود را تا اندازه ای که  می توانید تحمل کنید، ادامه دهید. فعالیت های سبک مانند پیاده روی و فعالیت های روزمره زندگی خود را انجام دهید. فعالیت هایی که باعث افزایش درد می شوند را متوقف کنید، اما به علت ترس از درد از فعالیت های خود اجتناب نکنید. اگر کمر درد با درمان های خانگی بعد از چند هفته بهبود نیابد ، پزشک ممکن است داروهای قوی تر یا سایر داروها را پیشنهاد کند.

بسته به نوع کمر درد ، پزشک ممکن است موارد زیر توصیه کند:

1) دارو های ضد درد بدون نسخه

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند داروهای ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم ممکن است به کمر درد حاد کمک کنند. این داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید، زیرا مصرف بیش از حد آن ها می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

2) آرامبخش های عضلانی

اگر درد خفیف تا متوسط ​​کمر  با داروهای ضد درد را بهبود پیدا نکند، پزشک ممکن است یک آرامبخشی عضلانی نیز تجویز کند. آرامبخش های عضلانی می توانند باعث سرگیجه و خواب آلودگی شما شوند.

3) تسکین دهنده های موضعی درد

این داروها شامل کرم،  یا پماد هستند که به ناحیه ای که درد می کند باید مالیده شوند .

4) مسکن ها 

بعضی از داروها مانند کدئین یا هیدروکودون ممکن است برای مدت کوتاهی با نظارت دقیق پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

5) داروهای ضد افسردگی

برخی از انواع داروهای ضد افسردگی، مخصوصا داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمیتریپتیلین، برای برخی از انواع کمر درد مزمن ، مستقل از تأثیر آن بر افسردگی استفاده می شوند.

6) تزریقات

اگر سایر اقدامات درد شما را تسکین ندادند و درد به پاها نیز انتشار پیدا کرده است، پزشک ممکن است کورتیزون (دارو ضد التهابی) یا داروهای خفیف را در فضای اطراف نخاع (فضای اپیدورال) تزریق کند. تزریق کورتیزون به کاهش التهاب در اطراف ریشه های عصبی کمک می کند، اما کاهش درد معمولا کمتر از چند ماه طول می کشد.

فیزیوتراپی یکی از بهترین درمان های کمر درد است. یک فیزیوتراپیست می تواند درمان های مختلفی نظیر گرما، اشعه فراصوت، تحریک الکتریکی و تکنیک های انتشار عضلانی را به عضلات کمر و بافت نرم برای کاهش درد اعمال کند.

همانطور که درد بهبود می یابد، درمانگر می تواند تمریناتی را به شما آموزش دهد که می تواند انعطاف پذیری شما را افزایش دهند، عضلات شکم و کمر شما را تقویت کنند، و وضعیت شما را بهبود ببخشند. استفاده منظم از این تکنیک ها می تواند به جلوگیری از بازگشت درد نیز کمک کند.

افراد کمی نیاز به جراحی برای کمر درد دارند. اگر درد ناخوشایند شدید با انتشار به پا یا ضعف پیشرفته عضلانی ناشی از فشار بر روی عصب داشته باشید، ممکن است جراحی برایتان مفید باشد . در غیر این صورت، جراحی معمولا برای درد ناشی از مشکلات ساختاری، مانند تنگی کانال نخاعی یا فتق دیسک ، که به سایر درمان ها پاسخ نداده است، مناسب است.

 

تعدادی درمان جایگزین ممکن است علائم کمر درد را کاهش دهند. قبل از شروع هرگونه درمان جایگزین جدید در رابطه با مزایا و خطرات آن پزشک خود مشورت کنید زیرا این درمان ها شاید برای شما مضر باشد.

# طب سوزنی

در طب سوزنی سوزن های فولادی ضدزنگ را به پوست در نقاط خاصی از بدن وارد می کنند. برخی افراد مبتلا به کمر درد گزارش می دهند که طب سوزنی کمک می کند تا علائمشان از بین برود.

# ماساژ

اگر کمر درد شما ناشی از فشار عضلات یا اضافه وزن باشد، ممکن است ماساژ کمک کند.

# یوگا

یوگا می تواند ماهیچه ها را تقویت کند و موقعیت آن ها را بهبود بخشد.

ممکن است شما قادر به پیشگیری از کمر درد و یا عود آن با بهبود وضعیت فیزیکی خود و یادگیری و تمرین مناسب باشید.

برای حفظ سلامتی و قوی شدن کمر خود کار های زیر رازانجام دهید:

فعالیت های هوازی با شدت کم که فشار کمتری به کمر وارد می کنند ، می توانند قدرت و استقامت کمر را افزایش دهند و عملکرد عضلات را بهتر کنند. پیاده روی و شنا، انتخاب های خوبی هستند. با پزشک خود مشورت کنید که کدام فعالیت برای شما بهتر است.

تمرینات مربوط به عضلات شکم و کمر به شکل گیری این عضلات کمک می کند تا با یک دیگر به از کمر محافظت کنند. انعطاف پذیری در ناحیه مفصل لگن و پاها باعث می شود که عملکرد کمر بهبود پیدا کند. پزشک یا فیزیوتراپیست شما می تواند تعیین کند که کدام تمرین ها برای شما مناسب است.

اضافه وزن باعث ایجاد فشار بر روی عضلات کمری می شود . اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می تواند از درد کمر جلوگیری کند.

در ایستادن های طولانی لگن خود را در موقعيتی خنثی نگه دارید. اگر برای مدت طولانی می ایستید، یک پا را پایین پای دیگر قرار دهید تا قسمت کوچکی از فشار را از روی کمر کم کنید. سپس پاها را جا به جا کنید . حالت خوب می تواند استرس و فشار بر عضلات کمر را کاهش دهد.

هنگام نشستن یک صندلی با پشتی خوب انتخاب کنيد . قرار دادن یک بالش در کمر برای حفظ منحنی طبيعى بدن مناسب است. زاویه لگن و کمر خود را حفظ کنید. موقعیت خود را حداقل هر نیم ساعت، تغییر دهید.

در صورت امکان از بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنيد و اگر امکان آن نيست جسم سنگين را پاى خود هل دهيد.

از آنجا که کمر درد بسیار رایج است، محصولات متعددی وجود دارند که تضمين مى کنند کمر درد شما را از بين مى برند. اما شواهدى قطعی وجود ندارد که کفش های ویژه، لژ کفش، حمایت های پشتی، طراحی مبلمان خاص  بتوانند کمک کنند. علاوه بر این، به نظر نمی رسد که یک نوع تشک باشد که برای افراد مبتلا به کمر درد مناسب باشد.

برای پرسش از دکتر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 کلینیک درد مهرگان | درمان کمر درد و زانو درد

در کلینیک درد مفتخریم تا خدمات تخصصی و فوق تخصصی زیر را ارائه دهیم:

– درمان آرتروز زانو
– درمان دردهای شانه
– درمان اختلالات ستون فقرات
– درمان کلیه دردهای عضلانی و اسکلتی
– درمان دردهای لگن
– درمان دردهای گردن و کمر
– درمان تنگی کانال نخاعی
– تعویض مفصل زانو و لگن با جراحی
– درمان کلیه مشکلات ارتوپدی
– درمان تنگی کانال مچ دست
– اوزون درمانی
– نوار عصب و عضله
– انجام کلیه روش های تشخیصی جهت مشکلات عصبی و عضلانی

مطلب قبلی

آیا صدا دادن زانو و زانو درد در جوانی خطرناک است؟

مطلب بعدی

رهایی از کمردرد با جراحی بسته دیسک کمر

همه چیز درباره سیاتیک و درد سیاتیک

هرآنچه درباره کمر درد باید بدانیم [علل، پیشگیری، درمان]

انواع شیوه های درمان کمردرد بدون جراحی

مدیریت درد ناشی از پارگی دیسک

نوبت دهی و اطلاعات تماس

مطالب اخیر

راه های درمان ورم‌ زانو و درد شدید آن‌ چیست؟


علائم استئوآرتریت زانوها

چه عواملی سبب آسیب و پارگی تاندون آشیل و درد مچ پا میشود؟

سیستم عصبی‌ نخاع چه مسیری دارد و آسیب به آن چه عواقبی؟!!


شکستگی استخوان لگن چگونه رخ می دهد؟


ورزش برای درمان درد پشت زانو

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

بهترین مرطوب کننده طبیعی چیست؟ پوست خشک شایع ترین پوستی است که بسیاری از مردم به خصوص در ماه های زمستان از آن رنج می برند. لیستی از عوامل پوسته پوسته شدن، خشکی طولانی مدت، عادت نامناسب حمام کردن روزانه، یک عادت نادرست مراقبت از پوست است. در این زمان پوست شما به خوبی مرطوب به نظر می رسد. خبر خوب این است که شما برای خلاص شدن از پوست خشک خود مجبور نیستید به متخصص پوست مراجعه کنید. همیشه مرطوب کننده های طبیعی برای …

در مورد انقباض کپسولی چه می دانید؟ آیا می دانید افرادی که پروتز سینه انجام می دهند، ممکن است به انقباض کپسولی دچار شوند؟ انقباض کپسولی حتی سال ها بعد از عمل پروتز سینه هم می تواند اتفاق بیفتد. روش های زیادی به غیر از جراحی برای درمان این پدیده وجود دارند اما تمام این روش ها سودمند نیستند. گاهی برای برداشتن زخم، جراحی ضروری است. در این مقاله از بخش پزشکی و زیبایی دکتر سلام به بررسی انقباض کپسولی می پردازیم و در مورد …

چگونه میتوان با کمک درمان های طبیعی التهاب بدن را درمان کرد؟ آیا با مواد غذایی ضد التهاب آشنایی دارید؟ انسانها ممکن است در طول زندگی از مشکلات متعدد سلامتی رنج ببرند، از مشکلات ساده مانند آفتاب سوختگی گرفته تا بیماری های حاد مانند بیماری های قلبی. اثبات شده است که بیشتر، التهاب است که باعث این مشکلات می شود. بنابراین اگر به دنبال درمان مشکلات سلامتتان هستید، بهتر است در ابتدا به مقابله با التهابات بپردازید. در این مقاله از بخش تغذیه و بیماری …

پارگی رباط صلیبی قدامی و پیچ خوردگی، از شایع ترین آسیب ها در میان ورزشکارانی هستند که ورزش ‌هایی با ریسک بالا را انجام می دهند، از جمله بسکتبال و فوتبال و همچنین کسانی که ورزش اسکی انجام می دهند. اما باور کنید یا نه، طبق گفته انجمن جراحان ارتوپد آمریکا، اکثر آسیب ‌های ناشی از پارگی رباط صلیبی قدامی ، از طریق مکانیزم‌ های غیر تماسی ایجاد می شوند. در این مقاله از بخش بیماری ها و ورزش و سلامتی دکتر سلام به بررسی پارگی …

بوتاکس یکی از رایج ‌ترین روش ‌های درمان چین و چروک صورت است، اما این بدان معنی نیست که این روش لزوما گزینه مناسبی برای شما است. هزینه، آلرژی‌های بالقوه، اثرات جانبی، ترس از سوزن، و این واقعیت که در هنگام بارداری یا شیردهی نمی تواند تجویز شود، تنها دلایلی هستند که چرا بوتاکس ممکن است برای برخی از بیماران خاص، توصیه نشود. خوشبختانه، تعدادی جایگزین برای بوتاکس وجود دارد که به کاهش ظاهر چین و چروک و مقابله با علائم پیری کمک می کنند. …دلایل ابتلا به کمر درد

چگونه می توان با موفقیت و بدون عوارض خطرناک شاهد کاهش وزن خود بود؟ آیا شما دارای افزایش وزن شدید هستید؟ تاثیر متابولیسم بدن بر کاهش وزن چیست؟ …

ویتامین D به عنوان آفتاب ویتامین ‌ها شناخته می‌شود. زیرا این ویتامین از جذب خورشید بر روی پوست بدن انسان تشکیل می‌شود. اما بسیاری از مردم در روزهای …

در دهه گذشته، مصرف سرکه سیب در رژیم های غذایی رواج بیشتری پیدا کرده است و این امر به دلیل پی بردن به مزایای زیاد این نوع سرکه …

چگونه میتوان متابولیسم بدن را افزایش داد و در نتیجه سلامتی بدن خود را ارتقا دهیم؟ متابولیسم بدن که به آن سوخت و ساز بدن نیز گفته می …

همانطور که می دانید مردان بالای 50 سال باید بیشتر از هر زمانی مراقب سلامتی خود باشند. وقتی پای سلامتی در میان است به تعویق انداختن معاینه و …

هر مادری، امیدوار است که دوران بارداری سالمی داشته باشد، اما گاهی اوقات عوارضی ناخواسته ایجاد می شود. دیابت بارداری یکی از شایع ترین …

همانطور که می دانید هیدراته ماندن در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوشیدن مایعات کافی در دوران بارداری برای حفظ سلامتی …

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

ناتوانی عضلات چیست و چه زمانی بروز می کند؟ آیا بهترین راه برای ساختن عضله، خسته کردن و از پا در آوردن آن است؟ …

ورزش کردن در پیری فواید زیادی بر سلامتی آنها می گذارد. آیا می دانید چه نکاتی را باید در این راستا رعایت کنند. با …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

علل بروز کمردرد

ایران آنلاین /شاید برایتان جالب باشد بدانید بعد از سرماخوردگی، کمردرد شایع‌ترین علت مراجعه بیماران به پزشک است و تقریبا هیچ فردی وجود ندارد که در طول زندگی خود کمردرد را تجربه نکرده باشد. البته کمردرد ممکن است حاد یا مزمن باشد که کمر درد حاد معمولا چهار تا شش هفته طول می‌کشد؛ اما کمردرد مزمن برای طولانی‌مدت ادامه می‌یابد و حتی در مواردی ممکن است در تمام طول عمر فرد ادامه یابد .

در واقع، علل زیادی برای کمردرد وجود دارد؛ از جمله آسیب مهره، دیسک بین مهره‌ها، عضلات، رباط‌ها و اعصاب کمر که برای درمان مناسب باید منشأ درد شناخته شود. مهم‌ترین علل کمردرد شامل تنگی کانال نخاع در ناحیه کمر، فتق دیسک، آرتروز مهره‌های کمری، پوکی استخوان و شکستن مهره‌ها، پوزیشن نامناسب، چاقی، سالمندی، مشکلات روحی و بارداری است؛ گاهی درد کمر معطوف به ناحیه میانی ستون فقرات نمی‌شود، بلکه به پا و مچ پا هم می‌رسد که در چنین شرایطی تشخیص سیاتیک برای بیمار داده می‌شود.


وقتی کانال نخاع تنگ می‌شود

احتمالا می‌دانید نخاع و اعصاب خارج شده از آن در درون یک ساختمان استخوانی به نام ستون فقرات قرار دارند تا از نخاع در برابر آسیب‌ها حفاظت شود. حال اگر به هر دلیلی استخوان‌های ستون فقرات بیش از اندازه رشد کنند به نخاع و اعصاب فشار می‌آورد و سبب ایجاد کمر درد می‌شود.دلایل ابتلا به کمر درد

در این حالت نشستن و استراحت کردن، درد را کم و ایستادن و راه رفتن آن را تشدید می‌کند. درمان این مشکلات بسته به‌شدت آنها از استراحت کردن تا جراحی و برداشتن قسمتی از استخوان متغیر است.


بیرون‌زدگی دیسک کمر، پیر و جوان نمی‌شناسد

جالب است بدانید شایع‌ترین و مهم‌ترین عامل کمردرد، دیسک بین مهره‌ای است. قبلا تصور می‌شد بیماری دیسک مختص افراد مسن است، ولی امروزه مشخص شده در افراد جوان هم ممکن است، دیده شود.

 ستون فقرات، بیرون‌زدگی دیسک بین‌مهره‌ای به نخاع یا ریشه‌های عصبی فشار می‌آورد و موجب بروز علائم سیاتیک می‌شود. باید توجه داشت پارگی دیسک نیز می‌تواند به دنبال یک حرکت ناصحیح و به صورت ناگهانی ایجاد شود یا بتدریج و به علت آسیب‌های جزئی مکرر به وجود آید. درد ناشی از بیرون‌زدگی دیسک کمر ممکن است بعد از چند روز برطرف شود، اما معمولا متعاقب آن احساس درد، گزگز، خواب رفتن و ضعف پا شروع می‌شود که این درد به زیر زانو انتشار می‌یابد.

بعضی‌ها به صورت مادرزادی مبتلا به ضعف دیسک هستند‌. همچنین شرایط زندگی، بویژه انجام کارهای سنگین و فعالیت‌های غیر‌طبیعی در ابتلا به مشکلات دیسک کمر موثر است.

دردهای کمری که به زانو و پایین زانو انتشار می‌یابد و همراه با اختلالات حسی و حرکتی در آن اندام هستند، نشان‌دهنده بیرون‌زدگی دیسک هستند‌. البته تشخیص افتراقی دردهای ناشی از بیرون‌زدگی دیسک با دردهای ناشی از عفونت یا تومورها با عکسبرداری‌ها و معاینات کلینیکی ممکن است .


درمان دیسک کمر با تغییر سبک زندگی

اگر مبتلا به دیسک کمر شده‌اید لزومی ندارد نگران شوید و به درمان‌های سخت و پر عارضه مثل جراحی فکر کنید.

درمان‌های دارویی، تغییر سبک زندگی و ورزش‌های مناسب که توسط پزشک داده می‌شود اولین درمان‌های موثر برای دیسک کمر هستند‌. این روش‌ها به میزان زیادی درمان و پیشگیری‌کننده هستند‌. بی‌شک،کسانی که سبک زندگی و نوع کارشان را تغییر نمی‌دهند، ورزش نمی‌کنند و سیگاری هم هستند، نتایج خوبی از درمان‌های غیر جراحی دیسک کمر نمی‌گیرند .


سیاتیک، دردی که با استراحت بهبود می‌یابد

درد سیاتیک، دردی تیرکشنده و شدید است که از کمر شروع می‌شود و تا ساق یا کف پا ادامه می‌یابد و در مسیر عصب سیاتیک (مهم‌ترین عصبی است که از کمر به پا می‌رود) احساس می‌شود.

این درد معمولا در حین فعالیت، شدید‌تر و با استراحت کمتر می‌شود. در بسیاری از افراد، درد با فعالیت بدنی نامناسب یا به دنبال برداشتن جسم سنگین شروع می‌شود. شایع‌ترین علت درد سیاتیک، بیرون‌زدگی دیسک بین‌مهره‌ای بویژه در آخرین مهره‌های کمر است.


اجسام سنگین بلند نکنید

افرادی که به کارهای سنگین اشتغال دارند یا اجسام سنگین بلند می‌کنند، همچنین افرادی که به مدت طولانی رانندگی می‌کنند یا زیاد می‌نشینند بیشتر در معرض دردهای کمر هستند.

این گروه باید نحوه نشستن خود را صحیح کنند یعنی بعد از نیم ساعت نشستن، دست از کار بکشند و به مدت پنج دقیقه راه بروند یا حرکات کششی انجام دهند‌. توجه داشته باشید اگر هنگام بلند کردن اشیای سنگین به جای استفاده از قدرت پاها، از عضلات کمر استفاده شود، باعث بیرون‌زدگی دیسک می‌شود. خم کردن کمر هنگام بلند کردن وسایل هم احتمال آسیب را بیشتر می‌کند. بنابراین موقع برداشتن یک وسیله، ابتدا روی پاها بنشینید و آن را به بدنتان بچسبانید و سپس بلند شوید .


بارداری، کمر درد می‌آورد

حدود 80 درصد از زنان باردار حداقل یکبار دچار کمردرد می‌شوند و بیش از نیمی از این درد‌ها در ماه‌های آخر بارداری که وزن جنین بیشتر می‌شود، رخ می‌دهد. تاکید می کنیم کمردرد دوران بارداری در زنان چاق یا کسانی که بارداری‌های مکرر و سابقه کمردرد در بارداری‌های قبلی دارند بیشتر اتفاق می‌افتد.


مراقب پوکی استخوان باشید

توجه داشته باشید شکستگی در ستون فقرات اغلب در افراد مسن که پوکی استخوان دارند، دیده می‌شود. اگر این افراد از داروهایی نظیر کورتون استفاده کنند شانس ابتلا به شکستگی در آنها بیشتر می‌شود و با کوچک‌ترین فشار به کمر آسیب می‌بینند و فرد به‌طور ناگهانی دچار درد شدید در ناحیه کمر می‌شود که با حرکت کردن شدیدتر خواهد شد. البته با افزایش سن، به دلیل تغییراتی که در استخوان‌ها و عضلات به وجود می‌آید شکل بدن تغییر می‌کند و پشت بدن خمیده می‌شود. شکم به طرف جلو برجسته و گودی کمر بیشتر می‌شود و همه این تغییرات می‌تواند موجب کمر درد شود.


شکم‌های برآمده به کمر آسیب می‌زنند

به خاطر داشته باشید وزن زیاد، بویژه داشتن شکم‌های بزرگ، باعث ایجاد فشار و استرس بر کمر بخصوص قسمت پایین کمر می‌شود. علاوه بر این، چاقی باعث تشدید مواردی چون پوکی استخوان، ساییدگی مفصل و سایر بیماری‌های موجود در ستون مهره می‌شود .


مشکلات روحی به کمرتان می‌زند!

تحقیقات نشان داده است افسردگی، اضطراب و نگرانی، عصبانیت و خشم ارتباط تنگاتنگی با شدت درد احساس شده توسط بیمار دارند. یعنی استرس، افسردگی و نگرانی باعث افزایش احساس درد در بیمار می‌شود. همچنین این عوامل با مدت درد و ناتوانی ناشی از درد نیز ارتباط دارند. در واقع، ارتباط افسردگی و کمردرد دوطرفه است. هم افراد افسرده بیشتر دچار کمردرد می‌شوند و هم افرادی که به مدت طولانی درد کمر دارند افسردگی می‌گیرند.


درست نشستن را یاد بگیرید

توجه داشته باشید با نشستن صحیح، کمترین فشار روی ستون فقرات وارد می‌شود. ستون فقرات، فرم طبیعی خود را حفظ می‌کند و در نتیجه مشکلات کمردرد و دردهای عضلانی کاهش می‌یابد. البته بدون شک کار در وضعیت نشسته در صورت رعایت اصول ارگونومی و نشستن صحیح فرم و زمان صحیح نشستن با آسیب‌های کمتری نسبت به کارهای ایستاده همراه است.


ورزش کنید تا کمتر کمر درد بگیرید

ورزش می‌تواند موجب بهبود کمر درد شود، اما به شرطی که در وضعیت درست انجام شود. ورزش‌هایی که صدمه کمتری دارند مانند شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری معمولا برای کمر درد بهترند . برخی ورزش‌ها می‌توانند کمردرد را بدتر کنند و باید قبل از آغاز هرگونه فعالیت ورزشی با پزشک خود مشورت کنید . برای ورزش پس از بهبود کمر درد توصیه می‌کنیم، اگر گرفتگی عضلات دارید، حمام گرم قبل از ورزش کمک کننده است‌. لباس گشاد و راحت بپوشید و کفش ورزشی مناسب استفاده کنید‌. هر ورزشی که موجب درد در شما می‌شود را متوقف کنید‌. همچنین از انجام ورزش‌های شکم، چرخش لگن، رساندن دست به نوک پا و هر گونه ورزشی که موجب خم شدن کمر به سمت عقب می‌شود، خودداری کنید.


 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پر بازدیدها

آخرین اخبار

دلایل ابتلا به کمر درد

نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری بلامانع است

کمر درد مشکلی است که بسیاری از افراد از آن شکایت می کنند. اگر چه درد کمر می تواند بسیار درناک و آزار دهنده باشد اما معمولا مشکل جدی ای نیستند.

با این که کمر درد می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد اما به طرز قابل توجهی بین افراد 35 تا 55 سال رایج است. متخصصان می گویند کمر درد با نحوه ای که استخوان ها، ماهیچه ها  و رباط ها در کمر ما متصل هستد ربط دارد.

بر اساس گزارش کلینیک مایو تقریبا 80 درصد امریکایی ها حداقل یک بار درد کمر را تجربه می کنند.

کمر انسان ساختار پیچیده ای از ماهیچه ها، رباط ها، تاندون ها، دیسک ها است.دلایل ابتلا به کمر درد

اصلی ترین دلایل کمردرد موارد زیر هستند:

انقباض ماهیچه ها

انقباض رباط ها

موارد که می توانند منجر به انقباض و اسپاسم شوند عبارتند از:

حمل وسیله ای به صورت نامناسب

حمل وسیله ای سنگین

یک حرکت ناگهانی

مشکلات ساختاری زیر نیز می توانند منجر به کمر درد شوند:

هر مهره در ستون فقرات ما با دیسک ها به هم متصل شده اند. اگر دیسک ها دچار پارگی شوند، فشار بیشتری بر روی عصب های ایجاد می شود که منجر به کمر درد می شود.

 یک درد بسیار تیز که از بالای باسن شما شروع شده و از پاهای شما به پایین می رود. که توسط فق دیسک که بر عصب فشار می آورد ایجاد می شود.

افرادی که دچار این مشکل می شوند معمولا مشکلاتی در مفاصل لگن، پایین کمر، زانو ها و دست ها دارند.

اگر ستون فقرات به صورت غیر عادی ای انحنا داشته باشد احتمال شخص احساس کمر درد کند بیشتر است.

استخوان ها شامل مهره های ستون فقرات شکننده و متخلخل می شوند که احتمال شکستگی را افزایش می دهد.

موارد زیر از دیگر علت کمر درد هستند.

 یک تومور ممکن است به عصب ها فشار وارد کند و موجب کمر درد شود.

 اگر بیمار دارای درجه حرارت بدن صعودی باشد (تب) و همچنین  یک ناحیه در پشت او گرم باشد می تواند نشان از عفونت ستون فقرات باشد.

 بیماری التهابی لگن در زنان، عفونت مثانه و کلیه نیز می توانند باعث درد کمر شوند.

 افرادی که در خوابیدن مشکل دارند نبت به افراد دیگر بیشتر در معرض کمر درد قرار می گیرند.

 اگر تشک خواب شما قسمت های خاصی از بدن شما را پوشش ندهد، احتمال بسیار بیشتری برای ابتلا به کمر درد برایتان به وجود می آید.

کمر درد می تواند حاصل فعالیت روزانه و نشستن و ایستادن نامناسب باشد.

مثل:

خم شدن نامناسب

هل دادن جسمی

کشیدن جسمی

حمل کردن جسمی

ایستادن به مدت های طولانی

خم شدن به مدت های طولانی

تاب خوردن

عطسه و سرفه شدید

تنش در ماهیچه ها

کشش زیاد

تمایل دادن گردن به جلو مانند زمان رانندگی یا استفاده از کامپیوتر

رانندگی های طولانی مدت بدون وقفه، حتی زمانی که قوز نکنید.دلایل ابتلا به کمر درد

عوامل خطر زا عواملی هستند که احتمال افزایش یا گسترش یک بیماری یا وضعیت را بالا می برند.

عوامل زیر با احتمال بیشتر ابتلا به کمر درد در ارتباط هستند.

شغل استرس زای روانی

بارداری زنان باردار بیشتر در معرض کمر درد قرار دارند.

سبک زندگی بدون تحرک

سن- افراد بالغ نسبت به نوجوانان و کودکان بیشتر در معرض کمر درد قرار دارند.

اضطراب

افسردگی

جنسیت-این درد در زنان بیشتر شایع است تا مردان

چاقی و اضافه وزن

استعمال دخانیات

فعالت ورزش شدید و غیر استاندارد

اصلی ترین علامت کمر درد همان گونه که از نامش پیداست، هر گونه دردی در هر جای کمر  و گاهی در قسمت های پایین تر در لگن  و پاها است. برخی مشکلات کمر می توانند در قسمت های دیگر بدن درد ایجاد کنند. در  بیشتر موارد علائم و نشانه ها در مدت زمان کوتاهی از بین می روند.

اگر هر یک از علائم زیر نمودار شد بایستی به پزشک مراجعه کنید:

کاهش وزن

افزایش درجه حرارت بدن (تب)

 التهاب و تعرق در کمر

کمردرد مداوم – حتی خوابیدن و استراحت کمکی نمی کند.

درد به سمت پایین و پاها

درد به زیر زانوها کشیده شود

بی اختیاری در ادرار

دشواری در ادرار کردن

بی اختیاری مدفوع

بی حسی در اطراف دستگاه تناسلی

بی حسی در اطراف لگن

اگر بیمار یا پزشک به وجود آسیب در کمر شک کنند، آزمایش هایی ممکن است در نظر گرفته شوند.

 در صورت وجود مشکلات دیسک، عصب و تاندون مشکوک، اشعه ایکس و دیگر اسکن های تصویربرداری مانند سی تی اسکن و MRI می تواند برای داشتن تصویر بهتری از بافت کمر فرد بیمار کمک کند.

اشعه ایکس

 می تواند هم ترازی استخوان ها را  و این که آیا بیمار آرتروز  یا استخوان شکسته دارد را بررسی کند.

MRI و سی تی اسکن

 این موارد برای نشان دادن فتق دیسک و مشکلات مربوط به تاندون ها، عصب ها، مهره ها، رگ ها، ماهیچه ها و استخوان ها مناسب هستند

اسکن استخوان

 این مورد می تواند برای بررسی تومور ها در استخوان و شکستگی استخوان که ناشی از پوکی استخوان است به کار رود.

الکترومایوگرافی (EMG)

 ضربان الکتریکی تولید شده توسط عصب ها در پاسخ به ماهیچه ها اندازه گیری می شود.

کایروپرکتیک و فیزیوتراپی

یک کایروپرکتور توسط لمس و بررسی چشمی مشکل شما را تشخیص می دهد. بیشتر کایروپرکتور های حازق برای تشخیص بهتر می خواهند تصاویر اسکن و آزمایش های خون و ادرار را نیز مشاهده کنند.

یک فیزیوتراپ به تشخیص مشکلاتی که در مفاصل و بافت نرم بدن وجود دارد می پردازد.​

استخوان های قوی می توانند به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کنند. استخوان های  ستون فقرات خود را با مصرف ویتامین D و کلسیم  مقاوم کنید.

کلسیم در:

شیر

ماست

سبزیجات

مکمل های ویتامین

ویتامین D در:

ماهی چرب

زرده تخم مرغ

جگر گاو

پنیر

وجود دارند.

ورزش کردن مداوم کمک می کند تا بدن شما مقاوم شود در کنار این که وزن شما را نیز پایین نگه می دارد.

دو نوع ورزش وجود دارد که افراد می توانند برای کاهش خطر کمر درد انجام دهند:

 تمرین هایی که بر عضلات شکم و کمر کار می کنند می توانند با تقویت عضلات از کمر محافظت کنند.

 این تمرین ها با هدف افزایش انعطاف پذیری قسمت های مختلف، شامل ستون فقرات، لگن و پاها انجام می شود.

استعمال دخانیات

درصد قابل توجهی از افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری همسن خود دارای مشکلات و کمردرد بیشتری می شوند.

میزان وزنی که شما حمل می کنید میزان خطر کمردرد را افزایش می دهد. تفاوت میزان کمر درد افراد چاق با افرادی که وزن نرمال دارند قابل توجه است.

اطمینان حاصل کنید که در زمان ایستادن پشتتان کاملا صاف است و وزن شما بین دو پایتان تقسیم شده است.

یک نشستن مناسب یک پشتی مناسب، استراحت گاه دستان و پایه متحرک می خواهد.

زمان نشستن پاهایتان را صاف روی زمین بگذارید، اگر نمیتوانید از یک چهار پایه استفاده کنید. اگر در جلویتان از کیبورد استفاده می کنید اطمینان حاصل کنید که ساعد شما کاملا افقی است .

یک رمز موفقیت برای محافظت از کمر این است که زمان بلند کردن اجسام با خود بگویید:” پاها، نه کمر”

به بیانی دیگر زمان بلند کردن بیشتر وزن را روی پاهایتان بیاندازید تا کمر.

بسیار مهم است که زمان رانندگی کمر شما پشتی مناسب داشته باشد همچنین پدال ها باید دقیقا جلوی پای شما باشند. آینه ها را طوری تنظیم کنید که نیازی به خم شدن و پیچیدن نداشته باشید.

شما باید تشکی داشته باشید که ستون فقرات شما را صاف نگه دارد همچنین از بالشی استفاده کنید که گردن شما را در زاویه تند قرار نمیدهد.

کفش های صاف با پاشنه کم فشار کمتری به کمر  شما وارد می کنند.

اکثر کمر درد ها  بدون کمک پزشکی و خود به خود خوب صرفا با درمان سریع کمردرد،  مراقبت و درمان خانگی خوب می شوند.

به طور کلی کمر درد ها به دو دسته تقسیم می شوند:

کمر درد حاد

کمر درد ناگهانی ایجاد می شود و حداکثر به مدت سه ماه بیمار از آن رنج می برد.

کمر درد مزمن

این درد به گذشت زمان بیشتر می شود و بیش از سه ماه طول می کشد، ممکن است مشکلات بلند مدت بیشتری را ایجاد کند و به کمر درد شدید تبدیل شود.

درصد قابل توجهی از بیماران با کمر درد هر دو درد شدید و درد خفیف را تجربه می کنند که این کار پزشکان را برای تشخیص این که کمر درد آن ها مزمن یا حاد است مشکل تر می کند.

کمر درد هایی که با مسکن های بدون نسخه آرام نمی شوند ممکن است نیاز به نسخه برای داروهایی مثل کدئین به مدت کوتاه داشته باشند که باید این مصرف نیز زیر نظر پزشک باشد.

به کار بردن گرما و یخ  مانند برخی از تکینیک های آزاد شدن عضله برای ماهیچه های کمر و بافت نرم آن می تواند به تسکین درد کمک کند.همان گونه که به مرور درد از بین می رود، فیزیوتراپ ممکن است تعدادی  تمرین انعطاف پذیری و قدرتی برای عضله های کمر و شکم به شما بدهد.

CBT می تواند به به بیماران برای مدیریت کمردرد مزمن کمک کند. این درمان بر اساس این است که احساس افراد در مورد هر چیز بسته به نحوه فکر کردن آن ها به آن چیز است.

اگر تمام موارد بالا برای درمان درد افاقه نکرد یا درد به پاهای بیمار کشیده شد ممکن است کورتیزون به فضای اطراف ستون فقرات تزریق می شود.

کورتیزون یک داروی ضد التهاب است. این داروی کمر درد می تواند به کاهش التهاب اطراف ریشه اعصاب کند.

بسیاری از کمر درد ها مشکلات جدی و حادی نیستند و با برخی راه ها به راحتی قابل درمان هستند. در صورتی که کمر درد شما شدید و مزمن نیست و به جز کمر درد علائم دیگر ذکر شده را در خود نمی بینید می توانید با استفاده از راهکار های زیر برای تسکین کمر درد خود اقدام کنید.

بسیاری از افراد از  گرما یا یخ برای تسکین درد کمر استفاده می کنند. این استفاده از کمپرس گرم یا سرد اگرچه ثاثیر گذار ثابت نشده است اما مضر هم نیست. دقت کنید که کمپرس با دمای خیلی بالا استفاده نکنید.

بسیاری از افراد با این نکته موافق هستند که استراحت طولانی مدت با بهبودی دیرتری همراه است. علاوه بر این  افرادی که مدت طولانی استراحت می کنند بیشتر احتمال اینکه دچار افسردگی، لخته شدن خون در پاها و کاهش هجم ماهیچه ها شوند وجود دارد.

ماساژ عضلات یکی از موثرترین راه های شل کردن آن و تسکین درد است.

این ادویه کار هایی بیش از طعم دهندگی انجام می دهد.

یکی از عناصر اصلی موجود در زرد چوبه التهاب در بدن را کاهش می دهد. برخی مطالعات نشان می هد که زرد چوبه می تواند درد حاصل از آرتروز را بر طرف کند.

یک مطالعه نشان می دهد که زنجبیل برای تسکین آرتروز  مانند ایبروفن عمل می کند.

پماد های ضد درد و تسکین دهنده بسیاری در داروخانه ها وجود دارند. اثربخشی این داروها می تواند از کاربر تا کاربر متفاوت باشد، بنابراین با آنچه که به نظر می رسد بهترین و مناسب ترین پماد با نیازهای شما است. یک محصول محبوب Biofreeze است که یک ترکیب طبیعی با احساس خنک کنندگی است.

بعدی

قبلی

دلایل ابتلا به کمر درد
دلایل ابتلا به کمر درد
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *