مزاج دموی چه بخورند

خواص دارویی و گیاهی

مزاج دموی چه بخورند
مزاج دموی چه بخورند

طب سنتی و مکمل ۲۲ دیدگاه 87,421 بازدید

رژیم غذایی برای افراد دموی مزاج بسیار است اما در کل بهتر است از غذاهایی مانند :

میوه جات و سبزیجات تازه , مسهل های گیاهی , مانند :خاکشیر , اسفرزه , تخم مرو , بارهنگ , بالنگو , تخم ریحان , سوپ یا آش جو , نان جو , روزانه ۶ لیوان آب خنک (نیم ساعت بعد از غذا و ۲ساعت و نیم بهد از غذا)

کاستن از حجم غذا و استفاده از غذاهای ساده (غیر متنوع) یکی از بهترین راههای اصلاح مزاج است .

همچنین مقداری نرمش و ورزش سبک نیز بسیار خوب است .مزاج دموی چه بخورند

خیس شده ی برگ زرد آلو , هلو , انجیر و الو بخارا , بهترین دارو برای این نوع افراد است .

تزشی جات طبیعی مانند زرشک , آلو بخارا نیز برای این افراد مفید است. و بر اثر استفاده از انها بیمار سریع تر بهبودی خود را بدست می آورد .

راه حجامت و فصد خون نیز انان را سریع تر به سوی سلامتی باز می گرداند.

خوردن زرشک , کاهو , خیار , میوه جات , انار , سبزیجات , سوپ جو , لیموترش تازه , استفاده از سالاد فصل قبل از غذا , روغن زیتون , حبوبات و غلات جوانه زده , بذر های ملین (خاکشیر و… ) عسل به مقدار کم , غذاهای خام , انواع توت قرمز , شاه توت , کدو خورشتی , نوشیدن ۲ تا ۳ لیوان آب زرشک که سریعا خون را به حالت طبیعی باز می گرداند

کم خوری توصیه می شود و از خوردن غذاهای سرخ شده چرب , و پر حجم , شیرینی جات , ادویجات تند , غذاهای شور , گوشت زیاد , کره و خامه , غذاهای نشاسته ای , نان , آب یخ , دوغ , نوشابه , تخم مرغ , نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بعد از غذا , خرما , رطب , توت خشک , کشمش , سس , رب , ترشی جات , سرکه , سیر , چای , قهوه , نسکافه , ماست , بادمجان و غذاهای ساندویچی پرهیز کنند.

برچسبخون دم دموی طب طبع مزاج

۱۳۹۵-۱۲-۲۱

۱۳۹۵-۰۷-۱۴

۱۳۹۵-۰۶-۱۵

پ چی بخوریم هیچی ک نباید بخوریم???

من می خوام خام گیاه خوار شم مزاجمم دموی هست ایا مشکلی پیش نمیاد چون اونجوری که خوندم خیلیم رژیم خوبی میشه واسه مزاجم نظر شما چیه؟

مزاج فعلی شما تر است. به لحاظ سردی و گرمی متعادل. درجه تری : ۱ از ۴ مزاج شما غلبه دم حاد دارد. مزاج شما غلبه صفراوی حاد دارد. سلام وقتتون بخیر یک تست مزاج شناسی گرفتم جواب بالا اومد متوجه نشدم مزاجم چیه دموی یا صفراوی یا … لطفا راهنمایی کنید ممنون

سلام دموی مزاج هستم شکمم خوب کار نمیکنه ممنون میشم راهنمایم کنید با تشکر

سلام. لطفا به تلگرام پارسی طب پیام بدید. (moshaverparsiteb@)

چرا باید مزاج را اصلاح کرد؟

برای سلامتی بایستی مزاج را در حد اعتدال نگاه داشت و یا اگر سوء مزاجی صورت گرفته باید در صدد اصلاح اون بر آمد. لطفا لینک زیر را مطالعه کنید. https://fa.parsiteb.com/%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%B2%D8%A7%D8%AC-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%AF-%D9%88-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84-%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%D8%B9%D8%A7/

سلام من دموی مزاج هستم و جوشهایی از گرمی جات روی صورتم میزنم باید چیکار کنم تا خوب شن؟

سلام. از مقطر پاکسازی کبد شلیور استفاده کنید. یبوست نداشته باشید و تغذیه سالم داشته باشید. لطفا برای مشاوره بیشتر به آدرس تلگرام moshaverparsiteb@ پیام بدید.

سلام من دموی مزاج هستم وکبد چرب دارم واضافه وزن باید چکار کنم

با سلام مقطر پاکسازی کبد شلیور برای کاهش حرارت و رفع چربی کبد موثر هست. برای مشاوره بیشتر لطفا به آدرس تلگرام moshaverparsiteb @ پیام بدید و یا با شماره تماس ۰۲۱۸۸۳۲۲۵۶۴ تماس بگیرید.

با سلام من کبد چرب دارم و دکتر گفتع ه کیسه صفرام لجن گرفته و احشامم به هم ریخته س حالا چظور رژیمی به دردم میخوره و از کجا بفهمم طبعم چیه

سلام. در ابتدا نیاز به بررسی وضعیتتون است. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا راهنمایی شوید.

بیماری داءالصدف دارم در پا ، کمر و دستها چه دارو های گیاهی و روش استفاده را برام بگید تشکر

سلام خسته نباشید ببخشید از چه غذاهای در مزاج دموی باید استفاده کنیم؟

ممنون ولی هیچی برای خوردن نذاشتید که

خیلی عالی بود مطالب بسیار مفیدی رو مطرح کردین به امید روزی که همه مردم به سوی طب سنتی روی بیارن و از طب صنعتی دست بکشن.

سلام این رژیم رو تا چند روز باید ادامه بدیم؟

ممنون ..خسته نباشید مطالب مفیدی رو مطرح کردید

khaste nabashi dastet tala

سلام مرسی عااااااااااااااااااالی بود. خدا خیرتون بده.

خوب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

مزاج دموی چه بخورند

وب‌سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

رکنا:انتخاب مواد غذایی بر اساس طبع و مزاج هر فرد مانع از ابتلای به انواع بیماری ها می شود.

رژیم غذایی مناسب برای افراد دموی‌مزاج/تدابیر طب سنتی برای اشخاص دموی‌مزاجبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افراد با مزاج گرم و‌ تر (دموی) حجم خون بالا و اشتهای زیادی برای غذا خوردن دارند و به همین علت معمولاً دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند. رنگ چهره آنها متمایل به قرمز است. این افراد از نظر شخصیتی، روحیه‌ای مهربان دارند و بسیار برونگرا و اجتماعی هستند. اشخاص دموی‌مزاج مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی هستند بنابراین باید از غذا‌هایی با طبع لطیف برای کاهش غلظت خون استفاده کنند.

مصرف غذا‌های سرخ‌کرده و حجیم، انواع غذا‌های آماده، شیرینی‌جات، کره، غذا‌های نشاسته‌ای، دوغ، نوشابه، آب یخ برای اشخاص دموی‌مزاج مضر است همچنین این افراد باید از استفاده زیاد از گوشت و ادویه‌های گرم مثل هل، دارچین خودداری کنند.دموی‌مزاج‌ها باید مصرف آب‌یخ، نوشابه، تخم‌مرغ، بادنجان، نوشیدنی همراه با غذا، ترشی، سرکه، سیر و چای را محدود کنند.

اشخاص دموی‌مزاج باید آب زیاد بنوشند. نوشیدن آب زیاد سبب رقیق شدن خون می‌شود و حرارت بدن را متعادل می‌کند همچنین این افراد معمولاً پرخور هستند، بنابراین باید اعتدال را در خوردن رعایت کنند. آن‌ها باید غذا‌های سرد و خنک را بیشتر در برنامه غذایی خود بگنجانند. استفاده از محصولات حاوی جو مانند نان و سوپ جو، لیموترش، انار، غذا‌های خام به‌ویژه میوه‌ها و سبزیجات، زرشک، غذا‌های سبک و ساده و روغن زیتون برای افراد دموی‌مزاج مفید است.
همچنین این اشخاص باید خاکشیر، تخم ریحان، انجیر، برگ زردآلو و هلو نیز مصرف کنند.

رژیم غذایی مناسب برای افراد دموی‌مزاج/تدابیر طب سنتی برای اشخاص دموی‌مزاج

گشنیز، ریواس و ترشک
از غذا‌های با فیبر بالا استفاده کنند تا اجابت مزاج طبیعی داشته باشند.
انجام حجامت سالیانه ۲ تا سه بار برای اشخاص دموی‌مزاج بسیار مناسب است.
آن‌ها باید آب و چای را با چند قطره آب لیموشیرین‌ تازه بنوشند.
روزانه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنند یا بدوند و 6 تا هفت ساعت در شبانه‌روز بخوابند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 


حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

مزاج دموی چه بخورند

رکنا:مطالعات جدید نشان می دهد برخی مواد غذایی در کاهش دردهای آرتریت موثر عمل می کنند و…

رکنا:با شروع فصل پاییز علائمی شبیه به سرماخوردگی به سراغ افراد می آید که در حقیقت بیماری…

رکنا: محققان جهش ژنی را شناسایی کرده اند که می تواند مرتبط با آغاز اولیه بیماری…

رکنا:برخی بیماران تصور می کنند بیماری شان با لیزر پزشکی درمان می شود در حالیکه استفاده…

موضوعات داغ

با اشتراک در خبرنامه رکنامهمترین و جدیدترین اخبار روز را در ایمیل خود داشته باشید:

سایت اینترنتی رکنا

کلیه حقوق متعلق به

سایت اینترنتی رکنا

است

غذاهای خنک و سرد مناسب حال این افراد است چرا که با مصرف این غذاها حرارت بدن تعدیل می شود. افراد با طبع دموی با مصرف غذاهای گرم مثل شیرینی جات دچار خارش، گر گرفتگی، جوش، کهیر، سوزش ادرار، آفت دهان و سوزش سر دل می شوند. برای جلوگیری از پیامدهای ناشی از مصرف غذای گرم افراد می بایست غذاهای سردی را به همراه این مواد مصرف کنند.

مصرف مواد لبنی(کشک، ماست و قره قروت)، حبوبات( همانند باقلا خشک، برنج، جو، عدس، ذرت، ماش و ارزن)، سبزیجات(گشنیز، ریواس)، میوه ها(تمشک، شاتوت، مرکبات، خیار، هلو، برگ زرد آلو، انجیر، آلبالو، انار، ازگیل، بالنگ، زالزالک، تمبر هندی، زغال اخته، زرشک، زیتون، سنجد، غوره، گریپ فروت و لیمو عمانی)، محصولات گوشتی( گوشت گاو، گوشت بز، سیرابی و قلوه گوسفند)، مغزهای گیاهی (بلوط، شاه دانه و شاه بلوط)، سرکه و چای به این افراد توصیه می شود.

افرادی با طبع گرم و خشک (صفراوی) چه باید بخورند؟

حجامت برای معتدل شدن بدن این افراد توصیه می شود و از این طریق می توانند پوستی روشن تر پیدا کنند. در اثر حجامت این افراد اشتهای زیادی پیدا می کنند و با تعدد در این امر می توانند وزن خود را به آسانی افزایش دهند و در پی آن چاق شوند.

مصرف عرقیجات( عرق کاسنی و عرق شاتره)، مصرف ترشیجات( لیمو ترش، زرشک، نارنج، پرتقال، گریپ فروت با عسل، کیوی، آلو بخارا، آلوچه، دمنوش تمبر هندی، برگه هلو و برگه زرد آلو)، سبزیجات(همانند کدو خورشتی، کدو حلوایی، نخود فرنگی، سیب زمینی بخار پز، قارچ، بامیه، پیاز، لیموشیرین، گشنیز، کاهو و اسفناج)، جو (نان جو، سوپ جو و آش جو)، خشکبار ( لیمو عمانی و مغز بادام خام تازه)، حبوبات(عدس، ماش و جو دوسر)، ترنجبین، شیر خشت و روغن زیتون به این افراد توصیه می شود.مزاج دموی چه بخورند

افرادی با طبع سرد و تر (بلغمی)چه باید بخورند؟

افراد بلغمی در صورت رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب ، به راحتی می توانند در معرض ابتلا به آلزایمر قرار بگیرند. این افراد نباید سردی ها را به تنهایی مصرف کنند. مصرف گرمی در کنار سردی جات به این افراد توصیه می شود.

مصرف غذاهای حاوی پروتئین و فیبر همانند ( تخم مرغ، میگو و جگر، گوشت، ماهی، آش رشته، اسفناج و ماست و خورشت آلو اسفناج)، سبزیجات(ترب، تربچه، نعنا،سیر، پیاز، شاهی، تره، ترخون،کدو، خیار،کاهو، اسفناج، گشنیز و قارچ)، میوه ها(هندوانه،کیوی، مرکبات، موز، سیب شیرین، خربزه، انگور، خرما، توت فرنگی و هلو)، دانه ها (دانه کدو تنبل، تخم خیار، تخم هندوانه، تخم کدو، تخم کاهو، تخم کاسنی و دانه انگور، فندق، گردو و بادام)، لبنیات( شیر، ماست، کشک و پنیر)، ادویه جات (سماق، غوره و لیمو عمانی)، نوشیدنی های سرد ( لیموناد، دوغ، شربت آلبالو و عناب)، نشاسته و جو به این افراد توصیه می شود.

افرادی با طبع سرد و خشک (سوداوی)چه باید بخورند؟

افراد سوداوی باید از مصرف سردی ها اجتناب کنند و غذاهای گرم و تر را جایگزین سردی ها کنند. خوردن مکرر عسل به این افراد توصیه می شود همچنین مصرف غذاهای سرد و خشکی همانند برنج که رطوبت بدن را می گیرد به این گروه توصیه نمی شود. خشکی بدن از عوامل زمینه ساز یبوست در افراد است.

مصرف گوشت (گوسفند، بلدرچین، گوشت خروس و شتر)، ماهی، جوانه ها (گندم و ماش)، سبزیجات(کلم)، شربت های سردی(خاک شیر و سکنجبین)، گرمی ها (عسل، زعفران، دارچین و زنجبیل)، نبات سفید، نعنا، چای، روغن کنجد ، مغزها(پسته، گردو و بادام)، نمک دریایی و سبزیجات بیش از سالاد ها  به این افراد توصیه می شود.

«منبع اختصاصی: شمرون کباب»

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

نام *

ایمیل *

وبلاگ/وبسایت

عنوان

مطالب پر بازدید

مطالب پیشنهادی

 

در این بخش درباره دموی مزاجها صحبت می کنیم و می خواهیم ویژگیها و خصوصیات این افراد را به شما معرفی کنیم و برای این افراد توصیه هایی داریم که باهم میخوانیممزاج دموی چه بخورند

اضافه وزن داريد، زود گر مي‌گيريد، زياد احساس تشنگي مي‌كنيد، تمايل زيادي به خوردن تنقلات شور داريد؟ اگر شما هم اين حالات و موقعيت‌ها را تجربه كرده‌ايد اين مطلب را از دست ندهيد شما بايد مزاج‌تان را بررسي كنيد. اگر همه علائم و نشانه‌هايي كه به آن اشاره كرديم را در خود يا يكي از اعضاي خانواده‌تان سراغ داريد به احتمال خيلي زياد شما هم در گروه افراد دموي‌مزاج قرار مي‌گيريد. اگر مي‌خواهيد بدانيد درمانگران طب سنتي براي ايجاد تعادل و توازن در اخلاط چهارگانه بدن چه توصيه‌هايي دارند، اين مطلب را بخوانيد و براي پيشگيري و درمان غلبه دم در بدن‌تان با متخصص طب سنتي مشورت كنيد.

تپل‌هاي خوش‌اخلاق این مزاج را دارند

يكي از بارزترين ويژگي افراد دموي‌مزاج اضافه‌وزن و سنگيني ظاهري‌شان است كه آنها را  از ديگر افراد متمايز مي‌كند. البته نبايد فراموش كرد اضافه‌وزن آنها تنها ملاك دموي مزاج بودن‌شان نيست. همان‌طور كه در شماره گذشته سيب سبز اشاره كرديم افراد بلغمي‌مزاج نيز غالبا به چاقي و اضافه وزن دچارند و اين مسئله نمي‌تواند فاكتوري كامل براي شناسايي افراد دموي‌مزاج باشد. اكثر افراد دموي‌مزاج مانند بلغمي‌مزاج‌ها چهار‌شانه و درشت هيكل هستند اما تفاوت‌شان اين است كه چهره آنها برافروخته و غالبا سرخ‌رنگ است. اين گروه اگرچه به خاطر سنگيني و اضافه وزني كه دارند به نظر كم‌تحرك مي‌رسند اما برخلاف بلغمي‌ها پرتحرك هستند و در فعاليت‌هاي اجتماعي پرجنب و جوش حاضر مي‌شوند. آنها خوش‌مشرب، اهل بگو و بخند و خوش‌اخلاقند و تمايل زيادي به رفتن پيك‌نيك و گردش‌هاي بيرون از شهر دارند. اين ويژگي افراد دموي‌مزاج كه داراي مزاج گرم و تر هستند موجب مي‌شود تا بتوان آنها را در گروه نشاط‌آورترين افراد روي كره زمين جاي داد.

چرا بايد غلبه دم را كنترل كرد

افرادي كه مزاج گرم و تر دارند و در گروه دموي‌مزاج‌ها قرار مي‌گيرند بايد براي كنترل اخلاط بدن و ايجاد تعادل ميان اخلاط چهارگانه بدن‌شان با متخصص طب سنتي مشورت كنند. مردان و زنان دموي‌مزاج در صورتي كه با غلبه و افزايش خلط دم در بدن‌شان روبه‌رو شوند علائمي مانند سرخي‌ چشم‌ها، سرخي پوست بدن به ويژه در ناحيه صورت، خارش بدن به ويژه در ناحيه بالاتنه و كتف‌ها را تجربه مي‌كنند. يكي ديگر از نشانه‌هاي افزايش خلط دم در بدن پرخون‌شدن رگ‌ها و برجسته‌تر شدن آنها در بدن است. به اين ترتيب فرد با افزايش خلط دم در نقاط مختلف بدنش با پري نبض يا نبض زدن مواجه مي‌شود. فشار خونش بالا مي‌رود و همه اينها مي‌تواند مشكلاتي را براي سلامت او به همراه داشته باشد بنابراين درمانگران طب سنتي همواره توصيه مي‌كنند با اصلاح شيوه‌ زندگي و برنامه غذايي‌ به سبك طب سنتي مي‌توان براي ايجاد تعادل و پيشگيري از غلبه اخلاط بدن اقدام كرد.

اینها را به سبد غذاي‌تان اضافه كنيد

اگر در جمع خانواده شما هم يك فرد دموي‌مزاج وجود دارد مي‌توانيد با اصلاح برنامه غذايي‌ و گنجاندن برخي از خوراكي‌هاي طبيعي و گياهان دارويي در رژيم غذايي آنها به كنترل غلبه دم كمك كنيد. بهترين برنامه غذايي براي مردان و زنان دموي‌مزاج گنجاندن غذاها و خوراكي‌هايي است كه طبع آنها خنك و سرد است. از ميان اين غذاها مصرف خورش آلو، آش انار، آب زرشك، انواع مركبات و ماست در وعده‌هاي غذايي و ميان‌وعده اين افراد مي‌تواند به كاهش ميزان دم در بدن‌شان كمك كند. گنجاندن عدس و غذاهايي كه مزاج سرد و خشك دارند هم برای این افراد بهترين گزينه است ضمن آنكه خوردن شربت خاكشير، شربت تخم بالنگ، شربت قدومه شيرازي به صورت ناشتا براي افراد دموي‌مزاج به كاهش حرارت دروني‌شان كمك مي‌كند ضمن آنكه عملكرد دروني روده‌هايشان كه يكي از شكايت‌هاي افراد دموي‌مزاج است را سرعت مي‌بخشد.

اين پرهيز غذايي را فراموش نكنيد

مهم‌ترين نكته‌اي كه در برنامه غذايي افراد دموي‌مزاج بايد رعايت كنيد اين است كه مصرف غذاها و خوراكي‌هاي گرم و تر با عوارضي نظير افزايش حرارت دروني، گرگرفتگي، بي‌قراري، سوزش ادرار، آفت دهان، افزايش خارش و سرخي پوست آنها همراه است. در حقيقت مصرف اين خوراكي‌ها موجب تشديد علائم و نشانه‌هاي غلبه‌ خلط دم در بدن‌شان مي‌شود بنابراين اين گروه بايد تا حد ممكن از مصرف اين غذاها پرهيز كنند.

مردان و زنان دموي‌مزاج بهتر است از مصرف انواع بيسكويت‌، ماکارونی و پاستا، گوشت گوسفند، بره، بوقلمون، اردك و تخم اين پرندگان پرهيز كنند حتي مصرف سبزيجات و ميوه‌هايي كه طبع گرم و تر دارند مانند زيتون، هويج، شلغم، انجير و ترب نيز بهتر است در برنامه و رژيم غذايي آنها به حداقل ممكن برسد.

بهتر بشناسيد

اگر علائم ظاهري افراد دموي‌مزاج مثل سرخي پوست و اضافه وزن را داريد اما هنوز مطمئن نيستيد كه در اين گروه جاي مي‌گيريد يا نه به علائم زير توجه كنيد. غالب افراد دموي‌مزاج اين حالت‌ها و علائم را در بدن خود تجربه مي‌كنند:

اگر عاشق ادبیات و موسیقی هستید

افراد دموي‌مزاج علاوه بر آنكه ويژگي‌هاي ظاهري خاصي دارند خصوصيات رفتاري و رواني ويژه‌اي نيز دارند كه اين ويژگي‌ها در غالب مردان و زناني كه با غلبه خلط دم در بدن روبه‌رو هستند ديده مي‌شود. اين گروه علاقه زيادي به مطالعه دارند. ادبيات و موسيقي از جمله حوزه‌هاي مورد علاقه آنهاست. آنها استعداد زيادي در شاعري دارند و اصولا بسيار خوش‌صحبت و خوش‌مشرب هستند. اكثر افراد دموي‌مزاج خونگرم و گرم هستند و به مهرباني مشهورند. اين افراد بلند پروازند و دورانديشي زيادي در برنامه‌ريزي‌ها و اهداف‌شان دارند. يكي ديگر از ويژگي اين افراد شجاعت و اعتماد به نفس آنهاست كه ريسك‌پذيري‌شان را بالا مي‌برد. آنها به راحتي مي‌توانند در شرايط بحراني و سخت با تصميم‌گيري‌هاي منطقي و درست شرايط را به نفع خودشان تغيير دهند. اين افراد اگر چه به خاطر ظاهرشان منفعل به نظر مي‌رسند اما چالاك و پرانرژي هستند و نظم در زندگي‌ آنها جايگاه پررنگي دارد.

1 + 5  توصيه طلايي براي دموي‌ها

اگر تصميم داريد با اصلاح رژيم غذايي و شيوه زندگي مزاج‌تان را كنترل كنيد بهتر است به توصيه‌هاي زير عمل كنيد:

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

پیشنهاد دکتر سلام

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،دکتر حسن اکبری درباره نکات تغذیه‌ای در فصل بهار از دیدگاه طب سنتی گفت: فصل ‏بهار دارای طبع گرم و تر بوده و رطوبت در این فصل افزایش پیدا می‌کند، در واقع کسانی که در فصل بهار متولد می‌شوند به طور ‏معمول دارای طبع “دَم” یا همان دموی مزاج هستند.‏

وی ادامه داد: افرادی که در فصل بهار به دنیا می‌آیند دارای اندامی تنومند بوده و احساس شعف و شادی درونی دارند، همچنین بی نظمی در فعالیت‌های آنها دیده می‌شود. این افراد ‏علاقه‌ به شعر و شاعری دارند و تمایل به خواب زیاد در این افراد دیده می‌شود.‏

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به ضرورت رعایت تغذیه در فصل بهار اشاره کرد و گفت: به دلیل گرم و تر بودن فصل بهار ‏توصیه می‌کنیم که افراد دموی مزاج کمتر از غذاهای با طبع گرم و به خصوص ادویه‌جات استفاده کنند و بهتر است از غذاهای ‏سبک و لطیف که منشأ گیاهی دارند، مصرف کنند.‏ وی افزود: مصرف چاقاله بادام و خیار با کمی نمک طبیعی در این فصل مناسب بدن است. همچنین به جای خوردن گوشت و غذاهای ‏سنگین از گوشت پرنده‌های سبک مثل بلدرچین و کبک مصرف کنند. غذای آبگوشت هم به شرط اینکه رب و گوجه نداشته باشد، غذای ‏سالمی در این فصل به شمار می‌آید.‏ دکتر حسن اکبری در پایان افزود: در صبحگاه فصل بهار، ورزش کردن بسیار می‌تواند برای بدن مفید باشد و از بروز بسیاری از ‏بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. در فصل بهار به دلیل بالا بودن رطوبت، ورزش کردن باعث می‌شود تا رطوبت بدن کاهش پیدا کند، ‏بنابراین از ورزش کردن غافل نشوید.

منبع:سینا انتهای پیام/

  بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

جستجو در سایت

گرم مزاجها چه بخورند و چه نخورند

غذاهای مخصوص گرم مزاج ها،گرم مزاجها چه بخورندمزاج دموی چه بخورند

یکی از گروه‌هایی که در دسته مزاج‌های گرم قرار می‌گیرد، افراد با مزاج گرم و خشک است. این افراد لاغراندام بوده و رنگ چهره آن‌ها متمایل به زردی است. تحمل گرما را ندارند و معمولاً خواب کمی دارند. افراد با مزاج گرم و خشک، عطش زیاد و دهانی خشک دارند، زود عصبانی می‌شوند و زود هم آرام می‌گیرند. این افراد پر جنب‌وجوش و پر انرژی هستند.

از دیدگاه طب سنتی افراد با مزاج گرم برون‌گرا و اجتماعی هستند و باید در مصرف برخی غذاها مثل ماکارونی و فست فود پرهیز داشته باشند.

 

 

متخصص طب سنتی اعلام کرد افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند بهتر است گوشت قرمز و سیر و پیاز کمتر بخورند و در مقابل سوپ جو، کدو و اسفناج برایشان مناسب است.

غلامرضا کرد افشاری، متخصص طب سنتی گفت: یکی از گروه‌هایی که در دسته مزاج‌های گرم قرار می‌گیرد، افراد با مزاج گرم و خشک است. این افراد لاغراندام بوده و رنگ چهره آن‌ها متمایل به زردی است. تحمل گرما را ندارند و معمولاً خواب کمی دارند. افراد با مزاج گرم و خشک، عطش زیاد و دهانی خشک دارند، زود عصبانی می‌شوند و زود هم آرام می‌گیرند. این افراد پر جنب‌وجوش و پر انرژی هستند.

این متخصص طب سنتی افزود: برای افراد با مزاج گرم و خشک مصرف بالای سیر، پیاز، ادویه‌های تند، گوشت قرمز، موز، خربزه،‌ آناناس، انجیر، غذاهای سرخ‌کرده، گردو، پسته، فندق و نارگیل مضر است. مصرف زیاد این نوع مواد غذایی بدن این افراد را از حالت تعادل خارج می‌کند و آن‌ها را دچار علائمی مثل خشکی پوست، اضطراب، بی‌خوابی و تپش قلب می‌کند. در مقابل، مصرف سوپ جو و گوشت مرغ، آش تشکیل شده از ماست،‌ کدو، اسفناج و گشنیز برای آن‌ها مناسب است.

شربت‌های مناسب برای این گروه نیز شربت لیمو، آلو، نارنج، ماءالشعیر، سکنجبین و دوغ ترش است و مصرف هویج، انار، سیب، گلابی،‌ آلبالو، زرشک،‌ گوجه سبز، کدو و اسفناج برای این افراد توصیه می‌شود.

 

 

در طب سنتی و در گروه افراد با مزاج گرم دو نوع تقسیم‌بندی وجود دارد. گروهی از افراد دارای طبع گرم و تر هستند که در گروه طبع بهاری یا دموی قرار می‌گیرند و گروهی مزاج گرم و خشک دارند که به گروه صفرا مزاج‌ها مشهورند.

 

 

افراد با مزاج گرم و تر یا دموی دارای حجم خون بالایی هستند اشتهای زیادی برای غذا خوردن دارند و به همین دلیل معمولاً دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند و رنگ چهره آن‌ها متمایل به قرمز است. این افراد از نظر شخصیتی، روحیه‌ای مهربان و برون‌گرا دارند و بسیار اجتماعی هستند و چون مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی هستند باید از غذاهایی با طبع لطیف برای کاهش غلظت خون خود استفاده کنند.

افرادی که دارای مزاج گرم و تر یا دموی هستند بهتر است غذاهای نشاسته‌ای کمتر بخورند و مصرف فست‌فود و سرخ‌کردنی و غذاهای تند و پرادویه برایشان خوب نیست. در عوض مصرف خاکشیر، تخم ریحان، سوپ یا آش جو، نان جو، برگ زردآلو، هلو و انجیر برای این افراد مناسب است . این افراد باید مصرف آب یخ، نوشابه، تخم‌مرغ، بادنجان، نوشیدنی همراه با غذا، ترشی، سرکه، سیر و چای را کم کنند.

 

 

افراد با طبع گرم و خشک، این افراد لاغراندام هستند و رنگ چهره‌شان سفید است. این افراد دچار دهانی خشک هستند کم‌خواب بوده و به مصرف ترشی علاقه دارند به طوری که به مصرف لواشک و سرکه و غذاهای سرد مثل خیار و کاهو علاقه دارند.

این گروه از افراد نباید پرخوری کنند و باید مصرف شیرینی را کم کنند. همچنین غذاهای پرحجم مثل آش رشته و ماکارونی برایشان مفید نیست.

میوه‌هایی مثل انار و شاتوت، زرشک، تمشک، زردآلو، هلو، سیب، گلابی و خیار برای آن‌ها مفید است و مصرف هویج، کاهو، کدو، اسفناج، گشنیز و نخودفرنگی برایشان توصیه می‌شود.

مقاله از : غلامرضا کرد افشاری متخصص طب سنتی

 

سرد مزاجها چه بخورند چه نخورند

علت سرد مزاجی زنان چیست

علت سرد مزاجی مردان

مزاج دموی چه بخورند

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

مشاهده دسته بندی :
مقالات مقالات پزشکی و بهداشتی

بازدید :
130558

این مطلب را به اشتراک بگذارید
و در گوگل محبوب کنید

عضویت در خبرنامه



بخش مشاوره و پرسش و پاسخ

شناسه کاربری 

رمز عبور             

  

عضویت در سایت


دسته بندی مطالب

مطالب روابط جنسی و زناشویی

مطالب دوران قبل از ازدواج

مطالب پزشکی و سلامت

مطالب تربیت فرزندان

مطالب احکام شرعی

مطالب روانشناسی

مطالب اجتماعی

مطالب صوتی

ویدئو

خدمات عمومی


 


 افراد آنلاین :


48275


بازدید امروز:


54997


بازدید دیروز:


202667741


آمار کل:

مشاوره
ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و
معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این
سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

مزاج دموی چه بخورند
مزاج دموی چه بخورند
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *