قرص لتروزول بدنسازی

خواص دارویی و گیاهی

 

 

این در حالیست که بعلت مکانیزم عمل ، نولوادکس (با تجاری تاموکسیفن در ایران که با اتصال به گیرنده های حساس به مولکول استروژن در بدن از اثر استروژن میکاهد ) ، اثر قدرتمندی در مهار عوارض استروژن ندارد

این دارو به شکل قرصهای ۲٫۵mg در دارخانه های ایران به قیمت ۶۵۰۰تومان برای هر خشاب ۱۰ تایی قابل تهیه است

میزان مصرف آن نیز به تناسب حساسیت بدن به استروژن و قدرت دوره مورد استفاده بین روزانه ۱٫۵ میلی گرم تا ۲٫۵ میلی گرم میباشد

قابل ذکر است مصرف طولانی مدت این دارو می تواند باعث از بین رفتن موقت میل ج ن سی در مردان شود

 

این دارو در پزشکی برای جلوگیری از رشد و یا شکل گیری سرطان سیته ذر زنان استفاده میشود چیزی که این دارو را از نولوادکس و دیگر آنتی استروژن ها متمایز میکند نحوه و مکانیزم اثر آن است به این شکل که این دارو باعث جلوگیری از تبدیل تستسترون موجود در بدن به هورمون زنانه استروژن شده و به طبع اثرات ثانویه وجود بیش از حد این هورمون در مردان را از قیبل ژینکوماستی ( بزرگ شدن و افتادگی سر سینه ) و همینطور تا حدودی از بروز جوشهای پوستی ( علت بروز همه جوشها وجود استروژن نمی باشد ) جلو گیری مینماید . علاوه بر آن تحقیقات نشاگر این موضوع است که مصرف این دارو باعث افزایش میزان LH , FSH شده که به بالا بردن میزان ترشح تستسترون طبیعی می انجامد.

 

 

فمارا که ژنریک آن لتروزول ( Letrozole ) می باشد، یک مهارکننده غیراستروییدی آنزیم آروماتاز          ( مهارکننده سنتز استروژن ) می باشد .استروژن ها در تحریک یا ادامه رشد برخی از انواع سرطان پستان مؤثر هستند. بسیاری از صاحب نظران اعتقاد دارند که در درمان سرطان پستان، روشی مناسب است که بتواند یا میزان تولید استروژن را کم کند   ( برداشتن تخمدان، هیپوفیز و ) یا اثر آن را کاهش دهد ( داروهای ضد استروژن ). این عمل منجر   به کاهش توده تومور و تأخیر رشد آن در برخی از زنان می گردد.در خانم های یائسه، استروژن ها عمدتا” توسط عمل آنزیم آروماتاز ( Aromatase ) تولید می شوند. این آنزیم، آندروژن های غده فوق کلیوی ( آندروستن دیون وتستوسترون ) را به استرون واسترادیول تبدیل می کند وباعث مهار بیوسنتز استروژن در بافت های محیطی و در بافت سرطانی می گردد.لتروزول یک مهارکننده رقابتی غیراستروییدی سیستم آنزیم آروماتاز می باشد و تبدیل آندروژن ها به استروژن ها را مهار می کند. لتروزول به اندازه برداشتن تخمدان در افزایش میزان سرمی LH و کوچک شدن تومورهای وابسته به استروژن مؤثر است و برخلاف برداشتن تخمدان، باعث افزایش میزان سرمی FSH نمی شود. فمارا به صورت انتخابی تولید استرویید های گنادی را مهار می کند اما اثر معنی داری بر مینرالوکورتیکوییدهای غده فوق کلیوی یا سنتز گلوکوکورتیکوییدها ندارد.لتروزول باعث مهارآنزیم آروماتاز با اتصال به آهن سیتوکروم P45 درزیرواحد آن می گردد و منجر به کاهش بیوسنتز استروژن در تمامی بافت ها می شود. درمان با لتروزول به صورت معنی داری استرون سرمی، استرادیول و استرون سولفات را کاهش می دهد اما اثر معنی داری بر سنتز کورتیکواسترویید           فوق کلیوی، سنتز آلدوسترون یا سنتز هورمونهای تیروییدی ندارد.

فارماکوکینتیکلتروزول به سرعت و به طور کامل از راه خوراکی جذب می شود. غذا تأثیری بر جذب دارو ندارد.فمارا به آهستگی تبدیل به متابولیت غیر فعال می شود که به صورت کونژوگه گلوکورونیدی از راه ادرار دفع    می گردد. نیمه عمر دفع دارو در حدود 2 روز است و غلظت پلاسمایی ثابت آن با میزان مصرف2/5 میلی گرم در روز، طی 2 تا 6 هفته به دست می آید. میزان اتصال لتروزول به پروتئین ها کم و حجم توزیع آن گسترده   می باشد. با افزایش سن، تغییری در فراسنج های فارماکوکنیتیک داروملاحظه نمی شود.مقایسه ای بین فارماکوکینتیک دارو در کودکان و افراد بالغ به عمل نیامده است. فارماکوکینتیک دارو درافراد مبتلا به نارسایی کلیه تغییری نمی یابد. اگر چه در افراد مبتلا به نارسایی کبد متوسط، میانگین مقدار AUC 37 درصد از افراد عادی است، ولی هم چنان در محدوده طبیعی می باشد.

مقدار مصرف مقدار مصرف توصیه شده فمارا، یک قرص 5/2 میلی گرمی و یک بار در روز است. در افراد مسن و کسانی که مبتلا به نارسایی کلیوی هستند، نیاز به تنظیم دوزدارو نیست. اگر چه غلظت خونی لتروزول در افراد مبتلا به نارسایی کبدی ناشی از سیروز افزایش می یابد، برای افراد مبتلا به نارسایی کبدی خفیف تا متوسط نیاز به تنظیم مقدار مصرف دارو نیست ولی دربیماران مبتلا به نارسایی شدید کبد دارو باید تنظیم و با احتیاط مصرف شود .

عوارض جانبی مهمترین عوارض جانبی دارو، درد عضلانی- اسکلتی ( درد کمر، درد در بازوان و پاها و )، تهوع،استفراغ، ادم محیطی ( ادم پا، ادم وابسته)، ثبورات پوستی (بثورات ارتیرماتوز، ماکولوپاپولی، وزیکولی و )، افزایش فشار خون ، گرگرفتگی، سرفه، تنگی نفس، درد مفصلی، اسهال و یبوست  می باشند.

و حالا از سایت خارجی :

 

دو داستان کاملا متفاوت در مورد لتروزول مهار کننده آروماتاز ​​وجود دارد .

 

در مطالعات پزشکی، اندازه گیری میزان استرادیول خون و تستوسترون در صدها نفر، لتروزول یک داروی بسیار مؤثر و تقریبا بدون رفتار غیر معمول است. تنها رفتار غیر معمول که در ادبیات علمی یافت می شود، در یک انتشار بسیار زودهنگام توسط تولید کننده داروسازی است که آن را باور نکردنی قوی نشان داد، اما بسیاری از جزئیات را ترک کرد. تمام مطالعات دیگر توانایی عادی و سازگار را نشان داده اند.

 

یافته های خودم بیش از 1 سال با این نتایج هماهنگ شده است.

 

داستان دیگر این است که حتی دوزهای متوالی لتروزول “استروژن” را “نابود” خواهند کرد و برای این دلیل بسیار پیچیده است.

بدیهی است، اگر این تجربه شخصی شما با استفاده از یک محصول لتروزول داده شده است، با تجربه خود بروید. اگر با این حال شما به لتروزول جدید یا قبل از آن با موفقیت استفاده کرده اید، پس توصیه می کنم که آن را در دوزهای دشوارتری نسبت به سایر مهار کننده های آروماتاز ​​(AI) مشاهده نکنید، زیرا این تجربه من با بسیاری از افراد است.

 

چقدر لتروزول برای استفاده؟ همانطور که با تمام AI ها، تنوع قابل توجهی در شخصیت وجود دارد، جایی که تعداد قابل توجهی از کاربران نیاز به تقریبا نیمی از آن ها را دارند و تعداد کمی نیز نیاز دارند. در تمام موارد، دوز باید به صورت جداگانه بر اساس عوارض جانبی مشاهده شده، و ترجیحا بر اساس آزمایش خون نیز ارزیابی شود. اما به عنوان یک توصیه کلی، توصیه می کنم حدود .36 میلی گرم در روز به عنوان یک مقدار پایه برای چرخه استروئید آنابولیک با مقدار متوسط ​​استروئیدهای معطر، مانند 2-3 میلی گرم در هفته تستوسترون. در دوز بالاتری مانند 75 میلی گرم در هفته، این مقدار معمولا دو برابر می شود. به طور کلی نباید بیش از 1 میلی گرم در روز مصرف شود، مگر اینکه آزمایش خون غلط استرویید بالا را حتی در آن سطح نشان دهد، اما این به ندرت مورد است.

 

تجویز بیش از حد باعث کاهش سطوح استرادیول می شود که ممکن است عوارض ناخواسته از دست دادن میل جنسی، افسردگی، درد مفاصل و یا عضلات شکم ظاهر شود. اگر در هنگام استفاده از استروئید های معطر مانند تستوسترون یا دیانابول ، مقدار استرادیول غریب بالا باعث کاهش میل جنسی و یا افسردگی شود، می تواند باعث حفظ آب شود، و می تواند باعث ایجاد یا تشدید زگیل می شود.

 

در صورت بروز افسردگی یا از دست دادن میل جنسی به عنوان تنها عوارض جانبی مشاهده شده و عدم اطمینان در صورت مشکل بودن یا عدم مصرف بیش از حد، آزمایش خون بهترین روش برای حل این سوال است. به سادگی تغییر دوز و مشاهده نتیجه می تواند راه دیگری است.

 

هنگامی که مایل به کاهش دوز از letrozole، مهم است که برای نیمه عمر دو روزه دارو مصرف کنید. به علت افزایش حجم در بدن، اگر شما به سادگی دوز را کاهش دهید نتیجه به طور کامل بیش از یک هفته دیده نمی شود! با این حال شما مشکلی دارید که باید سریعا اصلاح شود.

 

در عوض، اجازه می دهد سطوح در طول یک شکست کوتاه کاهش می یابد. اگر برای مثال میخواهید نصف دوز را بریزید، دو روز کامل را بجوشانید و سپس دوز کمتری را شروع کنید. یا اگر می خواهید میزان دوز را 25٪ کاهش دهید، یک روز را ترک کنید و سپس دوز جدید را شروع کنید.

 

هنگام استفاده از لتروزول، نیمه عمر آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی، هنگام استفاده از لتروزول به طور مداوم، در هنگام مصرف دوز بدن شما در آن نه تنها دوز شما فقط در زمان، اما دو روز ارزش دوز در آن ساخته شده است. اگر در اولین روز استفاده، تنها یک دوز دریافت کنید، به همان اندازه که شما نیاز دارید، سیستم شما کم نیست. در عوض، در روز اول مقدار سه دز را در نظر بگیرید و پس از آن از دوز معمول روزانه خود استفاده کنید. این به زودی میزان خون را در جایی که نیاز دارد دریافت خواهد کرد. اگر این کار را نکنید، حدود دو هفته طول می کشد تا سطح خون به طور کامل ایجاد شود.

 

لتروزول در طول دوره های استروئیدی آنابولیک باید در پایان هفته آخر این دوره به طور کلی قطع شود. با این حال، اگر شما از تجربه می دانید که زمانی که یک مقدار مشخص از   لتروزول سطوح استروژن را بهینه می کند، سپس ممکن است دوز مصرفی به آن مقدار تغییر کند و نه قطع شود.

 

همانطور که در بالا ذکر شد، در بعضی موارد یک فرد ممکن است استروژن بیش از حد بالا داشته باشد در حالی که از استروئیدهای آنابولیک استفاده نمی کند. لتروزول در این موارد می تواند به خوبی برای تنظیم عوارض طبیعی استرادیول کار کند. برای اکثر مردان، استرادیول 2-29 پیکسل در هر میلی لیتر، محدوده ایده آل برای هدف است، هرچند چند نفر در 3 سالگی احساس راحتی می کنند. مقدار لتروزول مورد نیاز به میزان اصلاح مورد نیاز بستگی دارد. در صورتی که استرادیول خیلی بالاتر از محدوده هدف است، .36 mg / day تخمین زده می شود. تنها کافی است که کاهش یابد، نیمی از این مقدار می تواند یک نقطه شروع مناسب باشد.

 

در حال حاضر به عنوان قرص در دسترس است، لتروزول در حال حاضر به عنوان یک ماده شیمیایی تحقیقاتی به صورت مایع موجود است. در اندازه گیری مقادیر مایع باید توجه داشته باشید: علاوه بر این، به عنوان لتروزول معمولا به عنوان تعلیق ارائه می شود، محصولات باید قبل از تجویز کاملا تکان داده شوند. ممکن است بسیاری از گزارش های نتایج غیر قابل پیش بینی به علت اندازه گیری نادرست توسط کاربر یا ارائه دهنده یا از چسبیدن محصول باشد.

 

با لمس کننده قابل اعتماد، تکان دادن کامل محصول و اندازه گیری دقیق، لتروزول می تواند اثر مورد نظر را دقیقا همانطور که مورد نظر است، بدست آورده و با یک اثر حتی بهتر از عوارض جانبی – اساسا هیچ وقت هنگامی که به درستی dosed – از Arimidex یا Aromasin. اگر با توجه به AI و عدم تجربه با هر یک از آنها، من به شدت توصیه letrozole. با این حال، اگر تجربه ای موفق با Arimidex یا Aromasin داشته باشید و قبلا دانستن دوزهای مورد نیاز خودتان، کارآیی بیشتری نسبت به آنچه قبلا برای شما ثابت شده است، ادامه پیدا می کند.

* این مقاله از اینترنت ترجمه شده *

  RSS 


ما را در گوگل محبوب کنید

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آنتی استروژن ها


اطلاعاتی در مورد مدت کشف و یا میزان ماندگاری استروئید ها در بدن برای ورزشکاران

کسانی که می خواهند از استروئید ها استفاده کنند حتما باید از مدت کشف و یا میزان ماندگاری این داروها در بدن اگاهی لازم رو داشته باشند ( فرار از تست های دوپینگ ) با تمام این مباحث ورزشکارانی هستند که از داروهای دوپینگی با بره ریزی علمی دقیقی در تنظیم دوره از این داروهای استفاده می کند و به راحتی از تست های دوپینگ فرار می کنند ( در صورت آگاهی در مورد مدت زمان کشف دارو در بدن )

مدت ماندگاری استروئید ها

دکادورابولین ، نورآندرن ، دکادورابول ، تورینابولون دپو و آنابولیکوم استروئید های هستند که ماده اصلی تشکلیل دهندشان از ناندرولون دکانوت تشکلیل شده است و مدت زیادی در بدن به طور غیر فعال باقی می مانند این استروئید ها حدود 17 تا 18 ماه به طور غیر فعال در بدن قابل کشف هستند و برای کسانی که چند ماه به مسابقاتشان باقی نمانند اصلا خوش آیند نیست DECA – DURABOLIN NORANDREN DECA-DURABOL DECA – DURABOL

TURINABOL DEPOT ANABOLICUM

——————————————-

دورابولین ، تورینابول ، فنوبولین و انابولین استروئید های هستند که ماده اصلی و یا موثر آنها از ناندرولون فنیل پروپیونات تشکلیل شده است این استروئید ها هم مدت زیادی در بدن ادمی ماندگار هستند مدت ماندگاری این استروئید ها 11 تا 12 ماه در بدن به طور غیر فعال قابل کشف هستند DURABOLIN TURINABOL FENOBOLIN ANABOLIN

————————————–

دیانابول تزریقی و دی بول تزریقی استروئید های هستند که ماده موثر ماده اصلی شان از متاندینون تزریقی تشکلیل شده است ماندگاری این داروهای در بدن ادمی 5 ماه است

DIANABOL ( INJECT )D-BOL (INJECT )

———————————————–اولتراگان 1 ، ماکسیگان ، گانابول ، اکوییپویز ، اکویی گان استروئید های هستند که ماده اصلی و موثرشان از بولدنون آن دسیلنات تشکلیل شده است

مدت ماندگاری این دارو در بدن 4 تا 5 ماه می باشدULTRAGAN 1 MAXIGAN GANABOL EQUIPOISE

EQUIGAN

————————————-

تسوسترون سی پیونات استروئید است که ماده اصلی تشکلیل دهندش از تستوسترون سی پیونات تشکلیل شده است و مدت ماندگاری این دارو در بدن 3 ماه می باشد TESTOSTERONE CYPIONATE———————————————-پریموتستون دپو ، تستوسترون 2 ، تستوسترون هپیلات ، تستوترونا2 ، تستوسترون دپو استروئید های هستند که ماده اصلی و تشکلیل دهندشان از تستوسترون انانتات تشکلیل شده است

مدت ماندگاری این استروئید ها در بدن 3 ماه می باشد PRIMOTESTON DEPOT TESTOSTERONE 2 DEPOT TESTOSTERONE HYPTYLATE TESTOSTERONA 2TESTOSTERONE DEPOT  ———————————————–استن ، سوستانون 25 ، دوراتستون 25 این استروئید ها استر مختلف تستوسترون می باشند مدت ماندگاری این استروئید ها در بدن 3 ماه می باشد STEN SUSTANON 25 DURATESTON 25———————————————–آنادور 5 ، آناپولون ، اکسی بولون ، اکسی متولون ، هموژنین استروئید های هستند که ماده موثرشان از اکسی متولون تشکیلی شده است

مدت ماندگاری این داروها در بدن 2 ماه می باشدANADROL 5 ANAPOLON OXYBOLONE OXYMETHOLONE HEMOGENIN

————————————————-استنوکس ، هالوتستین استروئید های هستند که ماده موثرشان از فلوکس مسترون تشکلیل شده است مدت ماندگاری این داروهای در بدن 2 ماه می باشد STENOX HALOTESTIN

بر اساس اين دستورالعمل تنها در صورتي كه سلامت ورزشكار درخطر باشد و نياز به مصرف داروي خاص باشد ،   حداقل سه هفته قبل از شركت در يك رقابت ورزشي  مي بايست درخواست مصرف دارو به ستاد ملي مبارزه با دوپينگ ارائه گردد، تا گواهي معافيت درماني  قانوني صادر گردد.

بر اساس اين دستورالعمل ، تنها اين گواهي از جانب ستاد ملي مبارزه با دوپينگ قابل صدور است و گواهي پزشكان متخصص و يا پزشك تيم و يا حتي پزشك و فيزيوتراپ فدراسيون هر كشور نيز دراين مورد غير قابل قبول است.

كميته اجرائي و نظارت بر كنترل دوپينگ در هر زمان و در هر مكان چه در داخل و چه در خارج از مسابقات اجازه نمونه گيري بدون محدوديت از ورزشكار دارد.

بر اساس ليست ارائه شده توسط آژانس جهاني مبارزه بادوپينگ ، در سال  25 تغييراتي در اين موارد داده شده  است.

  تغييرات در ليست موارد ممنوعه و دوپينگي سال 25 نسبت به سالهاي گذشته  

  ليست كامل داروها و موارد ممنوعه دوپينگ 25

در طول تاریخ بسیاری از داروهای گیاهی و صنعتی برای افزایش توانایی جسمی و ورزشی مورد استفاده قرار گرفته اند و هر كدام پس از مدتی بخاطر عوارض جانبی مختلف كنار گذاشته اند و هنوز اكسیر مؤثر و بی خطری پیدا نشده است . برخی ورزشكاران از حدود ۴۰ سال پیش از هورمونهای جنسی مردانه و مشتقات آنها برای نیروزایی استفاده می كرده اند كه امروزه بسیاری دچار عوارض آنها از جمله سرطان كبد شده اند . اخیراً داروهای جدیدتری مورد استفاده بعضی ورزشكاران قــرار می گیرد كه هنوز حتی اثر بخشی آنها در افزایش نیروی جسمی مورد مطالعه علمی دقیق قرار نگرفته است و عوارض بسیاری از آنها هنوز ناشناخته اند . بهمین دلیل برای حفظ سلامت جسمی ورزشكاران و پیشگیری از عوارضی كه آنان ناآگاهانه دچار می شوند ، كمیته بین المللی المپیك استفاده از بسیاری آنها را ممنوع كرده است و آزمایشات متعددی برای اطمینان از این امر بر روی ورزشكاران رقابتهای رسمی انجام می دهد . به ورزشكاران عزیز توصیه می شودكاربرد غیر مجاز داروها در ورزش (دوپینگ)دوپینگ از واژه هلندی DOOP به معنی غسل تعمید آیین مسیحی گرفته شده است . كاربرد واژه دوپینگ ،كمتر از صدسال قدمت دارد .نخستین مورد مرگ در اثر مصرف دارو در سال ۱۸۸۶ میلادی ، در یك مسابقه محلی دوچرخه سواری اتفاق افتاد . در سال ۱۹۱۰ میلادی دوپینگ برای اولین بار جنبه رسمی وقانونی پیدا كرد ، بطوری كه دراین سال ، در یك مسابقه اسب سواری ، اسبهای مسابقه از نظر مصرف مواد نیروزا مورد آزمایش قرار گرفتند . در المپیك ۱۹۵۴ گزارشاتی مبنی بر استفاده از دارو توسط ورزشكاران شوروی سابق انتشار یافت . مرگ كورت انمار جانسون دوجرخه سوار دانماركی در المپیك ۱۹۶۰ رم خبری تكان دهنده برای جهان ورزش بود ، تا اینكه اولین آزمایشات دارویی در المپیك به سال ۱۹۶۸ در المپیك زمستانی فرانسه به عمل آمد . ‌ در سالهای اخیر ، همگام با پیشرفت دانش پزشكی وداروسازی ، د ركنار استفاده صحیحی از كشفیات روز افزون این علوم ، متاسفانه عده ای با اهداف سودجویانه ، استفاده نابجا از داروها را درجامعه اشاعه می نمایند . یكی از عرصه های این سود جویی كاربرد غیر از داروها در ورزش وترویج آن بوده است كه اهداف اقتصادی ، اجتماعی وحتی سیاسی در ورای این موارد استفاده نابجا وجود دارد . موارد فراوان خلع مدال ، عوارض زیانبار گسترده جسمی وروحی گزارش شده از ورزشكاران وبالاخره،موارد مرگ ومیر قبل توجه ناشی از ارتكاب به دوپینگ ، حاكی از گسترش تكان دهنده این ضد ارزش در صحنه ورزش می باشند . در سال ۱۹۸۱ ، یك بررسی در بین دانش آموزان ورزشكار آمریكایی مشان داد كه ۸۰ درصد افراد تحت مطالعه ، حداقل یك مورد سابقه استفاده از الكل ، ۲۰ درصد از آنها سابقه مصرف ماری جوآنا و ۲ درصد از این افراد تجربه مصرف استروئیدهای آنا بولیزان را داشته اند . در یك بررسی دیگر بر روی رشته های دیگر ورزشی ، كمترین میزان كاربرد داروها در رشته «‌هاكی روی چمن »‌ و بیشترین میزان كاربرد ، در رشته های وزنه برداری و دومیدانی ثبت شده است . در حال حاضر تمامی سازمانهای اجرایی ورزش و درراس آنها كمسیون پزشكی كمیته بین المللی المپیك (IOC-MC ) كه از سال ۱۹۷۶ فعالیت رسمی خود را شروع كرده ، مسئولیت مبارزه با دوپینگ را درسراسر جهان برعهده دارند . این سازمانها تدوین وانتشار فهرستهایی همراه با تجدید نظر مداوم را دربره كار خود قرار داده اند و به انتشار این فهرستها ، همراه با انتشارات آموزشی دیگر و نیز انجام آزمایشات دارویی برروی نمونه های گرفته شده از ورزشكاران نسبت به ریشه كنی دوپینگ اقدام می نمایند .كاربرد غیر مجاز داروها در جواناندوران جوانی ، مرحله قدرت و آسیب پذیری زیاد شناخته شده است، طغیان احساسات جوانی وطلب شهرت ومقام ، می تواند جوانان ورزشكاررا در برخی از موارد تشویق به كاربرد غیر مجاز دارو نماید . در نتیجه یك مطالعه برروی جوامع غربی ، داروها وموارد مورد كاربرد غیر مجاز ، برحسب میزان مصرف آنها ، به ترتیب ، الكل ، ماری جوآنا ، دخانیات ، آمفتامین ها ، داروهای توهم زا ( LSD )، كوكائین ، ویتامین ها وبالاخره ، استروئیدهای آنابولیزان گزارش شده اند. به دلیل حساسیتهای سنی ویژه ، ایجاد مقاومت درونی در جوانان از طریق ارائه آموزشهای مفید در خصوص داروها و عوارض مخاطره آمیز آنها ، بهتر از منع مستقیم واعمال مجازاتهای شدید است ، گرچه اتخاذ شیوه های قانونی نیز در جای خود ، در مورد افراد ضرورت دارد .دلایل منع دوپینگ :دوپینگ خود به دلایل اساسی زیر ، ممنوع شناخته شده است :۱- دلایل فیزیكی : كاربرد داروها طیفی از اثرات جانبی ناخواسته وزیانبار را برای بدن فرد برجای می گذارد كه می توانند در پاره ای از موارد برگشت ناپذیر باشند واز این رو ،صدمات جبران‌ناپذیری را بر روی سلامتی ورزشكار وارد نمایند .۲- دلایل اخلاقی : دوپینگ با اهداف عالیه ورزش كه سالم سازی جسم وروان می باشد منافات دارد . از طرف دیگر این پدیده زمینه ای را برای كشانده شدن جوانان ورزشكار به سوی بلای خانمانسوز اعتیاد فراهم می آورد .۳- دلایل قانونی : دوپینگ بدلیل ایجاد برتری غیر منصفانه در صحنه ورزش ، بر خلاف مقررات جاری سازمان های اجرایی ورزش می باشد وارتكاب آن ، جرم شناخته می شود .قوانین جاری :همچنانكه در بخش های پیشین ذكر شد اتكا به مقررات واعمال مجازاتهای شدید برای مرتكبین دوپینگ ، در كنار بره های مدون آموزشی وپرورش فكری جوانان ورزشكار برای مبارزه با این ضد ارزش ضروری می باشد . سازمانهایی نظیر كمیسیون پزشكی كمیته بین المللی المپیك (IOC-MC ) كمیته المپیك ایالات متحده USOC وسایر سازمانهای اجرایی وبین المللی ، همگی با محكوم نمودن دوپینگ در ورزش ، مقررات خاصی را درمسابقات تحت پوشش خود به مرحله اجرا گذاشته اند ودرقالب این مقررات ، مجازاتهای ویژه ای را نیز جهت مرتكبین دوپینگ پیش بینی نموده اند . IOCMC با تمایز بین استفاده آگاهانه وعمدی از یك سوء مصرف غیر آگاهانه در قالب فرمولهای دارویی درمانی (نظیر وجود داروهای ممنوعه در فرمولهای ضد سرماخوردگی یا ضد اسهال )مجازاتهای خود را چنین اعلام نموده است :۱- دوپینگ آگاهانه- سه سال محرومیت از شركت در مسابقات رسمی برای اولین مورد تخلف- محرومیت مادام العمر از شركت در مسابقات رسمی برای دومین مورد تخلف۲- دوپینگ غیر آگاهانه- سه ماه محرومیت از شركت در مسابقات رسمی برای اولین مورد تخلف- دوسال محرومیت از شركت در مسابقات رسمی برای دومین مورد تخلفلازم بذكر است كه در تمامی موارد فوق الذكر ، اگر فرد خاصی موفق به دریافت مدال شده باشد مدال وی باز پس گرفته می شود .داروها و دوپینگاز كلی ، سه گروه از داروها توسط ورزشكاران مورد استفاده نابجا قرار می گیرند كه عبارتند از :۱- داروهای نیروزا ( ergogenic ) كه توسط ورزشكار به طور آگاهانه برای افزایش كارآیی ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد ، مانند استروئیدهای آنا بولیزان۲- داروهای درمانی (Therapeutic ) كه توسط ورزشكار یا پزشك معالج وی بطور آگاهانه ویا ناآگاهانه در قالب نسخه های درمانی مورد استفاده واقع می شوند، طبق مقررات ، برخی از یان داروها نظیر داروهای ضد احتقان مقاد سمپاتیك وداروهای مخدر ضد اسهال و یا كورتیكواستروئیدهای موضعی ، در صورتی كه قبل از مسابقه توسط پزشك تیم ، مصرف آنها باطلاع كمیته برگزار كننده رسیده باشد ، مجاز شمرده می شوند۳-داروهای نشئه آور (recreational drugs ) كه برای ایجاد حالت خوشی كاذب وعدم احساس خستگی وتنش های روحی توسط ورزشكار مصرف می شوند نظیر الكل وماری جوانا براساس نظرIOC- M مصرف پنج گروه از داروها توسط ورزشكاران در مسابقات ورزشی ممنوع می باشد كه عبارتند از محركهای سیستم اعصاب مركزی ، ضد دردهای مخدر، استروئیدهای آنابولیزان ، داروهای مدّر وبالاخره مسدود كننده های گیرنده های بتا آدرنرژیك. داروهای محرك سیستم اعصاب مركزی : این داروها در درمان جهت افزایش هوشیاری ، رفع خستگی ، كاهش اشتها ، درمان برخی اختلالات خواب آلودگی ونیز در «قزون فعالیتی» كودكان بكار می روند .داروهایی از این دسته كه در ورزش مورد استفاده نابجا قرار می گیرند ، شامل كوكائین ، آمفتامین، كافئین وپروپانول آمین هستند . طبق بررسیهای بعمل آمده بیش از میلیونها نفر از جوانا كوكائین مصرف می كنند . محركهای سیستم اعصاب مركزی ، توسط ورزشكاران برای افزایش میزان انرژی ، دقت وتمركز حواس ، تحریك رفتاری وبالابردن سطح هوشیاری استفاده می شوند . این داروها در حدود ۲۰ درصد از مجموع سوء‌ استفاده های دارویی را بخود اختصاص می دهند .كوكائین برای اولین بار توسط فروید جهت درمان دسته ای از اختلالات عصبی بكار رفت ، اما بدلیل بروز عوارض جانبی خطرناك وكشف داروهای جدیدتر با خصوصیات برتر ، بزودی كنار گذاشته شد .كوكائین ، ابتدا ایجاد حالت سرخوشی ونشئه ، وپس از آن حالت نا امیدی می نماید . سرعت انعكاسهای محیطی فرد در پاسخ به دارو بالا رفته ولی دركنار آن ، فشارخون و تعداد ضربان قلب نیز بطور قابل توجهی افزایش می یابد . از عوارض جانبی كوكائین می توان به كاهش هماهنگی حركات ، هیجان ، بی خوابی، بی قراری ، اضطراب ، جنون ، سكته های قلبی و نا رسایی اختقانی قلب اشاره كرد .به عنوان نمونه مرگ «‌لین بیاس» ستاره بسكتبال دانشگاه مریلند آمریكا و « دان راجرز» فوتبالیست آمریكایی در سال ۱۹۸۶ بر اثر اسید وزلاكتیك ناشی از مصرف كوكائین بوده است . آمفتامین ها گروه دیگری از این دسته داروها هستند . سرآغاز دوپینگ در ورزشهای نوین با این داروها بوده است . این داروها توسط ورزشكاران جهت كاهش احساس خستگی ، افزایش انعكاسهای محیطی وتمركز حواس ، حالت تهاجمی وبالاخره كاهش وزن استفاده می شوند . بدلیل عدم احساس خستگی توسط ورزشكاران این خطر وجود دارد كه این افراد ساعتهای متمادی به فعالیت بدنی ادامه داده و عوارض جبران ناپذیری به بدن آنان وارد آید . عوارض قلبی عروقی ، اختلالات انعقاد خون ، خشونت وبی رحمی ، اعتیاد ، تحریك عصبی وگرما زدگی از اثرات ناخواسته این داروها هستند .مرگ «‌كورت انمارجانسون » دوچرخه سوار دانماركی در المپیك ۱۹۶۰ رم در اثر مصرف آمفتامین بوده است .فتیل پروپانوئل آمین،محرك دیگر سیستم عصبی مركزی است كه در فرمولهای ضد سرما خوردگی جهت رفع احتقان وآبریزش دستگاه تنفسی فوقانی استفاده می شود . این دارو ، بدلیل بروز اثرات سمی در مقادیر مصرف بالا كمتر توسط ورزشكاران استفاده شده است . از عوارض جانبی این دارو می توان به افزایش فشار خون، حملات صرعی ،آریتمی قلبی وحتی افزایش احتمال سكته قلبی اشاره نمود .داروی دیگرمحرك سیستم اعصاب مركزی ، كافئین است . كافئین ماده ای از گروه« متیل گزانتین ها» می باشد كه درچای وقهوه بفراوانی وجود دارد . این دارو ، علاوه بر خصوصیات كلی تحریك سیستم عصبی مركزی بدلیل اقزایش مصرف اسیدهای چرب ، می تواند انرژی زاهم باشد . كافئین در تركیب برخی از داروهای مسكن وضد سرماخوردگی وجود دارد . در ورزشهای استقامتی ، برخی از ورزشكاران از این دارو استفاده می كنند. از عوارض ناخواسته این دارو علاوه بر عوارض كلی ، خاصیت مددی، آریتمی قلب، عدم هماهنگی اعمال دقیق وبرهم زدن وضعیت خواب وبیداری را می توان برد . بدلیل وجود كافئین در تركیب نوشیدنی ها معمولی غلظت مجازی معدل ۱۲ میكروگرم بر میلی لیتر از این دارو در ادرارتعیین شده است كه بالاتر از آن دوپینگ محسوب می شود .داروهای مدّر: این داروها شامل دسته گسترده ای از تركیبات شیمیایی با اثر مشترك افزایش میزان دفع ادرار می باشند . داروهای مدر در مواردی نظیر گلوكوم ، قلیایی كردن ادرار ، آلكالوزمتابولیك ، كوه گرفتگی حاد، ادم حادریوی ، افزایش كلسیم خون ، مسمومیت با یونهای مختلف ، نارسایی حاد كلیوی ، افزایش اسید اوریك خون ، فشار خون بالا، نارسایی احتقانی قلبی ودیابت بی مزه كاربرد درمانی دارند. مصرف نابجای داروهای مدر در ورزش بدلیل اثر كاهش وزن ناشی از آنهاست كه در رشته هایی نظیر كشتی ، وزنه برداری، بوكس، ورزشهای رزمی وقایق رانی مطلوبست به علاوه ، این داروها برای رقیق كردن ادرار وفرار از نتیجه آزمایشات مثبت سایر داروهای مورد استفاده در دوپینگ بكار می روند . از عوارض ناخواسته این داروها ، بهم خوردن تعادل آب والكترولیتهای بدن ( كه برای حفظ حیات ، بسیار ضروری است .) ومخاطرات قلبی – عروقی ، عصبی ومتابولیك ناشی از آن ، قابل ذكر است .داروها و دوپینگاستروئیدهای آنابولیزان :استروئیدهای آنا بولیزان ، مشتقات هورمون مردانه یاتستوسترون می باشد که در مقایسه با خود تستوسترون (هورمون مردساز ) دارای اثرات آنابولیک واثرات مردانه ( آندروژنیک ) کمتر هستند . مصارف درمانی این گروه دارویی ، کم خونی ، سرطان پستان (به عنوان داروی کمکی ) آنژیوادم ارثی و آندومتریوز ( بیماریزنان ) ، تاخیر رشد استئوپروز (پوکی استخوان) سوختگی وجراحی می باشد برای درمان کوتاه مدت از انواع خوراکی نظیر متیل تستوسترون و جهت درمان بلند مدت از انواع تزریقی مانند ناندرولون استفاده می شود . نخستین گزارشات حاکی از کاربرد نابجای این داروها در ورزش به سال ۱۹۵۰ مربوط می شود تا جایی که گروهی از وزنه برداران وبدنسازان مرتکب دوپینگ با این داروها شده بودند . پس از آن ، درخشش وزنه برداران روسی را در المپیک ۱۹۶۰ رم به مصرف داروهایی از این دسته نسبت دادند . استروئیدهای آنابولیزان در سال ۱۹۷۴ به فهرست داروهای ممنوعه اضافه شدند . بدلیل احتمال مصرف نابجای هورمون تستوسترون توسط ورزشکاران برای فرار از نتایج آزمایش مثبت ، در سال ۱۹۸۴ نسبت غلظت ادراری تستوسترون به اپی تستوسترون معادل ۶ به ۱ بعنوان حد مجاز شناخته شد وبالاتر از آن ، نشانگر مصرف تستوسترون خارجی قلمداد گردید ( زیرا این ترکیب در بدن یک فرد عادی وجود دارد ) . خلع مدال طلای بن جانسون دونده کانادایی در المپیک ۱۹۸۸ سئول به دلیل مصرف نابجای داروی ” استانوزولول ” ودها مورد دیگر از این دست نشانگر وسعت مصرف این داروها در ورزش امروز می باشد . این داروها توسط ورزشکاران جهت افزایش کارآیی ورزشی ، حجم وقدرت عضلانی ، ایجاد ظاهری درشت وخشن نما و بالاخره افزایش حالت تهاجمی وکاهش احساس خستگی استفاده می شوند . بیشترین میزان مصرف این داروها در رشته های بدنسازی ، دو ومیدانی ، کشتی ، وزنه برداری وفوتبال گزارش شده است . اولین گروه از اثرات جانبی این داروها ، عوارض مردانه ( اندروژنی ) ناشی از آنها است که شامل پیدایش وافزایش جوش صورت طاسی ، تحلیل رفتن شور جنسی ، تحلیل بیضه ها ، تحریک پذیری ، حالت تهاجمی ، ژنیکوماستی ( بزرگ شدن پستانها) ایجاد صفات مردانه در زنان وبالاخره عقیمی می باشد . عوارض عضلانی اسکلتی این داروها شامل تسریع بسته شدن اپی فیز استخوانها ( خط رشد ) در دوره های نوجوانی وجوانی وبنابر این رکود رشد ، افزایش احتمال دررفتگی استخوان ، عدم تناسب عضله با زردپی وبالاخره تخریب مفاصل می باشد . استروئیدهای آنابولیزان پس از بسته شدن اپی فیز تاثیری برروی رشد استخوان ها ندارند . عوارض کبدی استروئیدهای آنابولیزان گسترده بوده ودر زمره عوارض بلند مدت وخطرناک این داروها می باشند این عوارض در هنگام مصرف انواع خوراکی داروها دیده می شوند وامروزه بدلیل روی آوردن ورزشکاران به این نوع از داروها به لحاظ دفع سریعتر آنها نسبت به انواع تزریقی ، متاسفانه میزان مصرف نوع خوراکی بالا رفته است . اثر بر روی متابولیسم ( سوخت وساز ) کبدی داروها واستروئیدهای درون زا ، احتباس صفرا ویرقان انسدادی ، نارسائی کبدی ، تخریب بافت کبد وبالاخره سرطان های خوش خیم و بدخیم از جمله عوارض کبدی این داروها هستند که زمان بروز آنها حتی تا ۲۲ سال بعد از مصرف دارو نیز گزارش شده است .دسته بعدی عوارض جانبی داروها ی آنابولیزان ، بر روی کلیه و پروستات ایجاد می شوند که مهم ترین آنها ،بزرگ شدن پروستات وسرطان وسرطان پروستات وکلیه هستند . از جمله مهم ترین عوارض قلبی عروقی وخونی استروئیدهای آنابولیزان که به فراوانی مشاهده می شوند افزایش میزان LDL وکاهش HDL خون وبدین ترتیب افزایش احتمال بروز سکته قلبی ( انفارکتوس میوکارد ) وسکته مغزی ، افزایش میزان انعقاد خون و افزایش تعداد سلولهای خون ( پلی سیتمی ) قابل ذکر هستند . علاوه بر اثرات جسمانی فوق الذکر ، دسته ای از اثرات روحی – روانی نظیر افسردگی ، هیجان ، جنون و بالاخره اعتیاد نیز در اثر مصرف این داروها ایجاد می شوند.

 

 واژه دوپینگ از زبان آفریقای جنوبی مشتق شده است.اشاره به یک نوشیدنی الکلی باستانی دارد که به عنوان محرک در مراسم رقص استفاده می گردید.بتدریج این واژه استقاده گسترده تری کرد و در ورزش امروز به معضلی تبدیل شده است.این واژه در دنیای امروز به معنای استفاده ورزشکار از مواد یا روش هایی است که به قصد افزایش کارآیی در ورزش انجام می شود. دوپینگ به معنای استفاده از مواد متعلق به گروه داروهای ممنوع،محدود شده و یا استفاده از روشهای گوناگون غیرمجازی میباشد.

به قول خوان آنتونیو سامارانش رییس کمیته بین المللی المپیک،دوپینگ نوعی تقلب است که از جنبه های مختلف منجر به انحطاط و مرگ میشود: مرگ فیزیولوژیک چرا که دستکاری غیرقانونی در فرایند طبیعی باعث تغییرات شدید و گاهاً برگشت ناپذیری در بدن میشود.

 مرگ جسمی نظیر برخی موارد اسف بار مرگ ورزشکاراني که در سالهای اخیر مشاهده شده است.انحطاط روانیو شخصیتی ناشی از رضایت شخص به تقلب،نادیده انگاشتن توانایی ها و ظرفیت های شخصی و بزرگ کردن ناتوانی ها و معایب.و بالاخره انحطاط اخلاقی به واسطه تعدی فرد از قوانینی که تمام جامعه بشری پایبند آن هستند.

از رخدادهای مهم در تاریخ دوپینگ می توان به موارد ذیل اشاره کرد: اولین مورد مرگ ورزشکاران در سال1886 رخ داد که یک دوچرخه سوار به لینتون در اثر استفاده بیش از حد داروی تری متیل درگذشت.

در مسابقات المپیک یک دونده ماراتن به توماس هیکس در اثر مصرف برندی و استریکلین در شرف مرگ قرار گرفت.

دهه 195-روس ها از هورمون های مردانه برای افزایش قدرت و نیرو استفاده نمود و آمریکایی ها نیز استروییدها را به این منظور استفاده نمودند.

 196-دوچرخه سوار دانمارکی در المپیک رم به علت مصرف بیش از حد آمفتامین ها فوت کرد.

 1964-افزایش قابل توجهی در ظاهر عضلان ورزشکاران در المپیک دیده شد که شک در مصرف داروها را برانگیخت.

 1967-کمیته بین المللی المپیک بعد از مرگ تامی سیمپسون به علت مصرف غیر از آمفتامین ها واکنش نشان داد.

 1968-این کمیته با تعریفی از دوپینگ لیست داروهای غیرمجاز را ارایه داد و بدین ترتیب انجام آزمایش در بازیهای المپیک شروع شد.

 1988-در المپیک سئول،تست بن جانسون از نظر مصرف استروئید های آنابولیزان خلع و از ورزش محروم گردید. همچنین دو وزنه بردار بلغاری که به مقام نخست المپیک دست یافته بودند به علت دوپینگ محروم شدند. 1994-دیه گو مارادونا فوق ستاره فوتبال آرژانتین در مسابقات جام جهانی 1994 آمریکا به علت مصرف داروهای محرک از همراهی با تیمش محروم گردید و بدین ترتیب آرژانتین بدون مارادونا از آن دوره مسابقات حذف گردید.

 2-برای مبارزه هر چه شدیدتر با این پدیده شوم،کمیته مبارزه با دوپینگ تشکیل شده و آماده برخورد جدی با متخلفین در مسابقات المپیک 2 سیدنی می باشد. علل مخالفت با دوپينگ اصولاً چرا علی رغم آنکه دوپینگ با افزایش کارآیی ورزشکاران همراه است با آن مخالفت میشود؟ مبارزه بر علیه دوپینگ بر سه اصل استور است: احترام به اخلاق پزشکی و ورزشی محافظت از سلامت ورزشکاران فراهم آوردن محیطی برابر برای تمامي ورزشکاران داروهاي دوپينگي چه طبقاتی از داروها جزو موارد دوپینگ محسوب میشوند؟

این داروها معمولاً در پنج گروه دارویی طبقه بندی می شوند:

 الف)داروهای محرک سیستم عصبی مرکزی:از این رده میتوان آمفتامین،کوکائین،افدرین،پسودو افدرین،فلیل پروپانولامین و را برد. ب)داروهای مخدر:از این داروها میتوان از هروئین،مورفین،متادون و برد.

 ج)استروئیدهای آنابولیک:داروهایی نظیر ناندرولون،تستوسترون،اکسی متولون،استانوزولول و در این گروه جای میگیرند.

د)داروهای ادرارآور:در این گروه میتوان از فوروسماید،تیازید،اسپیرونالاکتون و برد.

 ه)هورمونهای پپتیدی وگلیکوپروتئینی و آنالوگهای آنها:داروهایی مثل هورمون رشد اریتروپویتین و در این دسته جای میگیرند. با این حال برخی از داروها نیز موجودند که مصرف آنها تا حد خاصی بلامانع است ولی استفاده بیش از حد مجاز آنها دوپینگ تلقی می شود.از این میان می توان از الکل،ماری جوآنا(حشیش)،داروهای بیحس کننده موضعی،کورتیکوستروئیدها و بتابلوکرها برد. قوانین و مجازاتهای دوپینگ در صورت استفاده از استروئیدهای آنابولیک،داروهای ادرارآور، هورمونهای پپتیدی وگلیکوپروتئینی و آنالوگهای آنها یا دستکاری فیزیکی،شیمیایی یا دارویی ادرار محرومیت های زیر اعمال میگردد:

 در اولین ارتکاب جرم:4-2 سال تعلیق

در دومین ارتکاب جرم:تعلیق مادام العمر در صورت استفاده از مواد و روشهای غیر مجاز بجز مواردی که در بالا ذکر شد:

 در اولین ارتکاب جرم به مدت3-6 ماه در دومین بار به مدت 2سال در سومین ارتکاب به صورت مادام العمر محروم میشود. به هنگام استفاده از مواد محدود شده حکم محرومیت بر حسب مورد صادر خواهد شد.

در نهایت فدراسیون ملی هر کشور مسوول شرکت سالم و عاری از دوپینگ ورزشکاران در مسابقات است.به همین جهت در صورت احراز دوپینگ توسط ورزشکار مجازاتها و جریمه هایی نیز برای فدراسیون مربوطه در نظر گرفته می شود.

 در دوران محرومیت ورزشکار: صلاحیت انتخاب برای مسابقه در هیچکدام از مسابقات بین المللی به رسمیت شناخته شده و یا هر مسابقه ای که تحت نظارت فدراسیون ملی باشد را ندارد.

محروم از شرکت در سمینار یا همایش است. صلاحیت انتخاب بازی یا هر موقعیت شغلی نظیر داوری،مربیگری،مسئولیت،ریاست،مشاوره و را ندارد. هرگونه ترفیع،مدال،عناوین و مقامهایی که در هنگام یا پس از تاریخ دوپینگ کسب کرده است از وی سلب خواهد شد.

هر ورزشکار،مربی،داور،رئیس،مشاور یا هر شخصی که در رابطه با مواد ممنوعه یا روشهای ممنوعه مجرم شناخته شود،در همان اولین ارتکاب جرم به طور مادام العمر محروم میگردد. روش انتخاب ورزشكاران براي آزمايش دوپينگ در مسابقات بین المللی بر چه مبنایی جهت آزمایش دوپینگ انتخاب می شوند؟ روش انتخاب ورزشکاران برای انجام آزمایش،مطابق با قوانین جاری کنترل دوپینگ در هر رویداد ورزشی است.در بازیهای المپیک،بطور معمول مقامهای اول تا چهارم در هر رشته،به علاوه یک یا چند نفر که به صورت اتفاقی انتخاب میگردند،برای تست در نظر گرفته می شوند.دررشته های ورزشی رکوردی نظیر دو ومیدانی،وزنه برداری،شنا،نتیجه منفی آزمون برای ثبت رکورد ورزشکاران الزامی است.بنابراین در هر مکان و در هر زمانی این احتمال وجود دارد که هر ورزشکار برای آزمایش دوپینگ انتخاب شود.هر چند که در آن مسابقه موفقیتی کسب نکرده باشد. دوپينگ با داروهاي معمولي آیا دوپینگ تنها از طریق تزریق داروهای پیچیده و یا کمیاب صورت می گیرد؟ خیر،بسیاری از داروها و فراوردههای ساده ای که حتی نیاز به نسخه پزشک ندارد(نظیر داروهای ضدسرفه،ضدسرماخوردگی و)ممکن است حاوی موادی باشد تست دوپینگ را مثبت نماید.به همین جهت قبل از مصرف هر گونه داروو توسط ورزشکار باید با پزشک مشورت شود. عوارض از عواض جانبی استروئیدهای آنابولیک (نظیر تستوسترون،ناندرولون و )که گاهی توسط ورزشکاران مورد سوءاستفاده قرار میگیرد چه میدانید؟ این داروها دارای عوارض جانبی بسیاری هستند که برخی از آنها برگشت پذیر و بعضی دیگر غیرقابل برگشت می باشند از جمله میتوان موارد ذیل را برد:

 الف)عوارض قلبی و عروقی:احتباس آب و نمک،افزایش حجم خون،ازدیاد فشار خون،افزایش چربی های خون،بی نظمی ریتم قلب،تغییر ابعاد قلب،انفارکتوس فلبی و سکته مغزی.

 ب)عوارض کبدی:اختلال کبدی،اختلال در عملکرد کبدی،افزایش آنزیم های کبدی،یرقان و سرطان کبد.

ج)عوارض جانبی خاص مردان:کاهش تعداد اسپرم ها،تحلیل رفتن بیضه ها،عقیمی،بزرگ شدن پستان ها،احساس دفع فوری و مکرر ادرار،کاهش توانایی جنسی.

د) عوارض جانبی خاص زنان:اختلال در قاعدگی،هیرسوتیسم(رشد زیاد مو در نواحی غیر طبیعی مثلاً در صورت خانم ها)،تاسی،کلفت شدن صدا،تحلیل پستانها،سرکوب شیردهی،پوست چرب و آکنه.

 ه)عوارض جانبی در پسران نابالغ:بسته شدن زودرس غضروف های رشد و توقف رشد قدی،رشد غیرطبیعی مو،تیرگی پوست

 و)عوارض روانی:افسردگی،هیجان بیش از حد،پرخاشگری،بی ثباتی عاطفی،حالت تهاجمی و خشونت،بی خوابی،اضطراب،اختلالات شخصیت و وابستگی روانی به دارو. دليل استفاده از داروهاي ادرار آور در ورزشكاران به سه دلیل:

1)نخست آنکه این داروها ممکن است در کاهش سریع وزن و رسیدن به رده وزنی مورد نظر موثر باشند،این امر به ویژه در رشته های ورزشی مانند کشتی،وزنه برداری،بوکس که در رده های وزنی خاصی انجام میگیرند،صدق میکند.

2)ثانیاً دیورتیکها ممکن است برای رفع احتباس مایع ناشی از مصرف استروئیدهای آنابولیک بکار روند.این امر احتمالاً در ورزشکاران پرورش اندام که می خواهند هر چه عضلانی بنظر برسند،سودمند است. 3)ثالثاً ورزشکاران ممکن است از دیورتیکها استفاده کنند تا میزان دفع ادرار را تغییر دهند و باعث تغییر غلظت داروهای غیرمجاز در ادرار شوند.

بدین ترتیب ورزشکاری که برای آزمون دارویی انتخاب شده سعی میکند تا حجم ادرارش را بالا برده و داروهای دوپینگ یا متابونیتهای آنها را در ادرار رقیق نماید. البته نشان داده شده است که این تقلب احتمالاً موثر نیست. دوپينگ خوني دوپینگ خونی چیست و در چه ورزش هایی استفاده می شود؟ تزریق خون به یک فرد با سطح طبیعی گلبول قروز در جهت افزایش هموگلوبین را دوپینگ خونی می گویند.هدف از این کار افزایش توانایی حمل اکسیژن در خون و بنابراین افزایش قدرت استقامتی آن شخص میشود.انتقال خون میتواند از یک دهنده با گروه خونی مشابه و سازگار (انتقال همسان)انجام شود و یا تزریق مجدد خون فرد به خودش بعد از یک دوره ذخیره صورت گیرد(انتقال از خود)بدین ترتیب افزایش ناکهانی توده گلبولهای قرمز با انتقال گلبولها به فرد موجب افزایش توان هوازی حداکثر و آمادگی جسمانی هوازی یم گردد.

با توجه به اینکه دوپینگ خونی مقاومت را افزایش می دهد استفاده از آن در ورزشهای استقامتی مثل اسکی،دو ماراتن و دوچرخه سواری گزارش شده است. نمونه گيري براي آزمايش دوپينگ در آزمایشات دوپینگ نمونه گیری از بیمار به چه صورت است؟ در موارد معمول،آزمایش دوپینگ بر روی نمونه ادراری انجام میشود.درصورت مثبت شدن نمونه ادرار،برای تایید نتیجه از تجزیه نمونه خون استفاده میشود.در صورت شک به دوپینگ خونی و یا مصرف موادی که با آزمایش خون بهتر قابل شناسایی هستند نمونه خونی از فرد گرفته خواهد شد. دوپينگ با چاي وقهوه و كوكاكولا آیا مصرف چای،قهوه یا کوکاکولا می تواند باعث مثبت شدن تست دوپینگ شود؟ کافئین یک ماده دارویی فعال است که در نوشیدنی های مرسوم نظیر چای،قهوه و کوکاکولا وجود دارد.میان آن بسته به نوع نوشیدنی و نحوه تهییه آن متغیر است.بر اساس یک پژوهش مصرف حدود 1 میلیگرم کافئین می تواند سطح آنرا در ادرار به حد غیر مجاز برساند.غلظت متوسط کافئین در چای و قهوه به ترتیب 8-5 و 15-8 میلیگرم می باشد.بنابراین می توان دریافت که با مصرف مفرط و بیش از اندازه این نوشیدنیها ممکن است تست دوپینگ مثبت شود هر چند که در حالت طبیعی این میزان مصرف نمیگردد.علاوه برای کافئین یکی از محتویات برخی از داروها نظیر داروهای سرماخوردگی و میگرن است که البته میزان آن در هر دور کمتر از 1 میلیگرم میباشد. کافئین دارای یک اثر تحریک مرکزی مشابه با آمفتامین است که خستگی را تقلیل داده و تمرکز و هوشیاری را افزایش می دهد ولی دورهای بالای آن میتواند باعث لرزش اندامها،اضطراب،بیخوابی و حالت عصبانیت شود.

بطور کلی برای پیشرفت در ورزش بعنوان یک پایه و اساس ورزش احتیاج به زمان وتمرین دارد و این چیزی است که حیطه ورزشی امروز از آن استقبال می کند اما دوپینگ و استروئیدهای آنابولیک و داروهای نیروزا این مهم را به خطر می اندازد.در دسته بندی کلی 7 نوع دوپینگ وجود دارد :1-دوپینگ بوسیله داروهای محرک در این گروه محرکهایی قرار دارند که باعث فعال شدن و تحریک سیستم عصبی مرکزی میشوند مانند: آمفتامین – کوکائین – افدرین – کافئیناین گروه داروها بعنوان تحریک کننده قوی قبل از مسابقات استفاده میشود که کاملاً ممنوع است. بسبب مصرف این چنین داروهایی فعالیت موثر افزایش پیدا میکندبدلیل ازاد شدن انرژی ذخیره شده در بافت چربی یا عضلانی(همان ذخایر گلیکوژن) و آمادگی ریسک میشود وخستگی در حین انجام فعالیت کاهش پیدا می کند.2-دوپینگ بیهوش کننده ها و بیحس کننده های موقتیاین گروه از مواد برای خفقان درد عضلات کاربرد دارند.3-دوپینگ استروئیدهای آنابولیک این گروه از داروها در تاثیر بر روی هورمونهای مردانه همچون تستوسترون مهارت خاصی دارند و روی عضلات نیز تاثیر میگذارند افزایش رشد عضلات و تاثیر رشد موثر و افزایش قدرت بصورت فزاینده این داروها علتی است که باعث شده پرورش اندام کاران و ورزشکاران قدرتی بدنبال آن بروند.4-دوپینگ بلوک بتاشما میتوانید در تعدادی از ورزشها آرامش را هدف خود قرار دهیدمثل گلف و تیراندازی.این داروها اغلب در ورزشهای دیگر به روی منع عملکرد تاثیر میگذارد چون فرکانس قلب را برای مدتی کاهش میدهد.به همین دلیل کمیته پزشکی تعیین کرده که این گروه فقط در ورزشهای غیر استقامتی کنترل شده است.5-دوپینگ داروهای محرک ادراراین گروه از داروها در انواع مرزشها جایگاه خاص خود را دارند که مورد استفاده قرار گیرند. مانند بوکس ,وزنه برداری ,کشتی و که بر طبق رده و دسته وزنی حائز اهمیت است آنها با کم کردن آب بیش از حد بدن و همچنین وزن همراهند.علاوه بر این میتوانند مصرف داروئی(پزشکی) نیز داشته باشند که بوسیله افزایش میزان مصرف داروهای دوپینگی دیگر پوشانده می شوند6-هورمونهای رشد انسانی و حیوانی و مواد تاثیردار آنابولیکی و شبیه آنبا یک مثال:سوماتروپین یکی از داروهائی این دسته می باشد که همچون آنابولیکها بر روی عوامل تاثیری سازنده عضله حکم فرماست.اما مشکل بشود این مواد را ثابت کرد و مدرکی علیه آن آورد.هورمون Erythropoietinساخته شده در کلیه ساخت Erythrozyten را افزایش می دهد و بواسطه همین مسئله ظرفیت حمل مواد اسیدی بالا می رود.7- دوپینگ خونیبوسیله ورود به خون چه خود یا چه غریبه میتواند ظرفیت حمل مواد را بالا ببردو بنابراین توانائی عملکرد بویژه در انواع ورزشهای استقامتی تسریع پیدا میکند.

خلاصه اينكه در اين ورزش تو ايران دارو چه تستوسترون باشد و چه آسپرين بچه اگر باعث افزايش وزن ورزشكار شود از نظر او مفيد است و صد در صد آنرا مصرف خواهد كرد.

با اينكه بارها چه در اين وبلاگ و چه در اكثر سايتها و روزه ها در مورد عوارض جانبي دارو ها -بخصوص انواع قلابي آن- بارها مقالاتي نوشته و منعكس شده ولي ظاهرا بدنسازان ايراني نمي‌خواهند سر از برف بيرون بياورند و به دور و برشان يه نگاهي بكنند.با وجود اين همه توصيه ولي بازهم بارها در ايميلهاي ارسالي از طرف كاربران اين وبلاگ و در داخل باشگاه و دانشگاه بازهم مي‌بينم كه اين بدنسازان ظاهرا از خطر دور و برشان مطلع نشده اند و مكررا خواستار تجويز دارو و نوشتن دوره از ما هستند ولي براي صدمين بار مي‌گويم كه من نه دارو دارم كه بفروشم و نه مصرف آنرا به ديگران تجويز مي‌كنم ولي اگر ببينم در اين بين اشخاصي هستند كه خودسرانه و يا به تجويز مربي باشگاه ودارو فروش قصد مصرف دوره هاي فضايي را دارند حتما وارد عمل خواهم شد و هر طور كه شده شخص ورزشكار را در مصرف هر چه كم عارضه تر دارو راهنمايي خواهم كرد.

در اين مقاله هم ابتداً براي بالا بردن اطلاعات اعضا و در درجه دوم براي راهنمايي همين ورزشكاران در مورد نحوه درست مصرف دارو و مقابله با اشتباهات وحشتناك ورزشكار در زمان مصرف دارو مقاله زير را كه در مورد اشتباهات ورزشكاران در زمان مصرف دارو است را تقديم حضورتان مي‌كنيم.انتخاب داروي ناسبداروي ناسب از مهمترين مواردي است كه متاسفانه در ايران چندان به آن اهميت داده نمي‌شود.متاسفانه در ايران برخلاف ديگر كشورهاي پيشرفته عموما دكتر متخصص اين قضيه و يا مربي درست و حسابي صاحب نظر وجود ندارد و در اكثر موارد دوره هاي تجويز شده يا توسط هم باشگاهي ها و بچه محل ها صورت مي‌گيرد يا توسط داروفروشان ناصر خسرو!در اكثر دوره هاي حجم اين به اصلاح همه چي دانان هم ديانابول و اكسي متولون حتما وجود دارد و همه شان هم از دم قلابي.اين دو دارو به خاطر و آوازه اي كه قبلا براي خودشان دست و پا كرده اند طرفداران شديدي دارند ولي وقتي مي‌توان يقين داشت كه اين اكسي ها و ديانابول ها همه از دم تاريخ گذشته اند و يا نهايتا ساخت كشورهاي جهان چهارم و پنجم و آخر مثل تايلند هستند ديگه اصلا نبايد روش فكر كرد چه برسه به تجويز و مصرف.تجويز دارو براي هر ورزشكاري بايد با توجه به ژنتيك و تيپ بدني او صورت گيرد و تجويز هر دم بيل و از روي سودجويي فقط تو ايران و چهار تا كشور مثل اون وجود داره!!!

ژنتيك و وراثت انسانها را به دسته بندي هاي گوناگوني تقسيم بندي كرده كه به بعضي ها متابوليسم و درصد چربي بسيار پايين را هديه كرده و به برخي ديگر متابوليسم كند و درصد چربي بالا.اين انسان است كه بايد با توجه به عقل و هوشي كه خدا به او هديه كرده در راه مقابله با اين تفاوتها كمي كله اش را به كار اندازد.مصرف دارو هم به همين نحو است و كسي كه مي‌بيند به طور ژنتيكي داراي سينه هايي افتاده و بدني با توده چربي بالا است اصلا نبايد سراغ داروهاي با خواص آندروژنيكي بالا برود و بلعكس اصلا لزومي ندارد كه ورزشكاري كه با مصرف روزي 1 تا ديانابول هم يك ذره نوك سينه نمي‌اورد سراغ داروهايي با خواص آندروژنيكي پايين برود و اينگونه تيپ هاي بدني بهتر است از داروهاي مناسب تر (البته نه قويتر) كه در كنار آنها آنتي استروژنها وجود دارد بهره ببرند.مهمترين دلايل شكست حجم و وزن پس از دوره هم به خاطر مصرف نكردن و يا نادرست مصرف كردن آنتي استروژنها و محركهاي تستوسترون بعد از دوره است كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت.مصرف طولاني مدت دارودوره هاي استروئيدي ضيف نبايد بيش از 8 تا 12 هفته و دورهاي متوسط استروئيدي نيز نبايد بيش از 4 تا 6 هفته ادامه دار باشند.دوره هاي پرقدرت و حرفه اي تر هم نبايد بيشتر از 4 هفته طول بكشد.هيچ ريسك و يا ماده و تبصره اي هم در اين بخش وجود ندارد و طولاني تر كردن دوره به معناي گرفتن پاسخ بهتر نيست بلكه فقط عوارض بيشتر و مرگ سريعتر را به ارمغان مي‌آورد.مصرف دزهاي افسار گسيختهمصرف دزهاي ناسب و عقول هم از مهمترين دلايل بد ريخت شدن بدن ورزشكاران و از آن مهمتر اصلي ترين دليل عوارض شديدتر است.هر دارويي براي هر كسي يك دز علمي دارد و هيچ دارويي وجود ندارد و نخواهد داشت كه دزي براي آن در نظر نگرفته باشند و طبق حالت آزمون و خطا بدست آيد.اوور دوز شدن در سالهاي اخير اصلي ترين عامل مرگ و مير بدنسازان و پاورليفتينگ كاران حرفه اي بوده است.

انتخاب دز براي يك ورزشكار مطابق ساير بخشهاي مربوط به داروها از روي چهره و مدل مو نيست و فقط بايد با توجه به نوع بدن،سن،وزن،قد و خيلي فاكتورهاي مرتبط با آن انتخاب شود.فاصله كوتاه بين دو دورهطبق نظر كارشناسان و متخصصاني كه موهايشان را در راه همين علم سفيد كرده اند بايد بين دو دوره دارويي 6 هفته به بدن استراحت داد و در طول اين مدت به كبد،كليه و ساير ارگانهاي بدن در راه مقابله با سموم اين داروها استراحت داد.طي تحقيقات همين كارشناسان ثابت شده كه در طول مصرف استروئيدها كليه و بخصوص كبد آسيبهاي جدي را مي‌بينند كه با توجه به اين همه آسيب بايد به اين عضو حياتي 6 ماه فرصت داد تا دوباره قسمتهاي آسيب ديده را احيا كند.در غير اين صورت سموم ناشي از دوره بعدي چنان بلايي را بر سر قسمتهاي آسيب ديده قبلي خواهد آورد كه ديگر هيچ كاري از دست هيچ كس بر نخواهد آمد و آن تكه از كبد يا كليه را براي هميشه مرخص خواهد كرد و اگر اين روند ادامه دار باشد با از دست رفتن آن عضو ختم خواهد شد.پس اگر هيچ كدام از موارد بالا را رعايت نمي‌كنيد لااقل اين يك مورد را جدا مورد توجه قرار دهيد كه كوتاهي در اين مورد صد در صد برابر با مرگ حتمي خواهد بود.مصرف داروهاي قلابي و فاقد اعتبارمصرف داروهاي قلابي كه الان در ايران خيلي عادي است در برخي موارد عوارضي را پديد مي‌آورد كه نمونه اش تو هيچ قبرستاني مشاهده نشده است.البته اگر داروي قلابي ناخالصي داشته باشد و نمونه واقعي و اصل نسب دار آن دارو در قرص يا آمپول مورد نظر باشد وگرنه بلايي كه داروهاي قلابي حاوي مواد فاسد و غير استريل سر ورزشكار بيچاره مي‌آورد را فقط بايد از خواجه شيراز پرسيد!!پس اولين قدم در راه مصرف دارو اصل بودن آن است و گرنه براي نمونه هاي قلابي هيچكدام از دزهاي كمپاني هاي معتبر دارو سازي و عوارض جانبي كه در اين وبلاگ هم به آنها اشاره شد صدق نمي‌كند.

در رابطه با استروئيدها به حول و قوه الهي در آينده نزديك بحث صريح تري را راه خواهيم انداخت و پس از بررسي انواع اصلي استروئيدها،در مورد نمونه هاي نه چندان معتبر كنوني كه به عنوان نمونه هاي معتبرتر شناخته مي‌شوند صحبت خواهيم كرد و همچنين با نشان دادن عكسهايي از نمونه هاي جديد به همراه قيمت و خيلي ريزه كاريهاي ديگر،وبلاگي كامل را براي عموم ورزشكاران ايجاد خواهيم كرد و اين كار فقط و فقط بستگي به كمك اعضاي اين وبلاگ دارد.مصرف نكردن آنتي استروژنها و محركهاي تسوتسترون پس از دورهمهمتري دليل افت وزن و حجم و بروز عوارض جانبي در ايران مصرف نكردن اين دو مورد و يا درست مصرف نكردن آنها بوده است.در مورد اين بخش اگر بخواهيم كل فوت و فن كار را بيان كنيم لااقل بايد 1 صفحه مطلب بنويسيم و اشاره مختصر هم به جز سر در گمي خواننده هيچ فايده اي ندارد.بنابر اين در همين راستا طي مقالات متعدد و روتين كل فوت و فن كار را ذكر مي‌كنيم تا از طريق بهتر بتوان براي سوالات ذهن خواننده پاسخ درستي را ارائه داد.پس منتظر مطالب بعدي راجع به كاهش عوارض جانبي و مقابله با افت حجم و وزن پس از دوره ما باشيد.تغذيه ناسب در طول دورهتغذيه مبحث بسيار بسيار مهمي در اين ورزش است بطوري كه خيلي از ورزشكاراني كه به دنبال دارو مي‌روند اگر مي‌دانستند كه 7 درصد مشكل كمبود وزن يا كمي حجمشان به خاطر تغذيه نادرست است هرگز خود را به خطر نمي‌انداختند .متاسفانه تا وقتي كه كل بره غذايي دوران حجم تازه كاران فقط سيب زميني،تخم مرغ باشد نبايد هم انتظار معجزه داشته باشيم.بارها ديده شده كه ورزشكاران مبتدي با دستور غذايي مربيان باشگاهشان بايد روزي 1 تا سيب زميني تخم مرغ به زور آب ميوه و يك پارچ آب آفتابه مصرف كنند و مربي نادان بي توجه به ساير اركانهاي تغذيه مثل ويتامين،مواد معدني و ورزشكار بيچاره را با هزار جور حرف ناجور مثل نداشتن استعداد و يا كم خوردن ناهار و شام سرافكنده مي‌كنند و ورزشكار بيچاره هم وقتي مي‌بيند مربي همه چي دان از سعيد شلنگ معروف دو روزه روني كلمن افسانه اي ساخته حرف مربي را بعنوان وحي منزل قبول مي‌كند و باقي قضايا هم با مصرف دارو و هزار جور عوارض بعدي بوجود مي‌آيد.صحبت درباره تغذيه در اين وبلاگ حرفهاي ناگفته زيادي دارد و گفتن همه آنها در يك و يك ماه امكان پذير نيست.

پس قبل از دست زدن به هر كار غير معقولانه،يكي دو ماه دندان روي جگر بگذاريد و به اين وبلاگ يه سر بزنيد تا ببينيد چه صحبت ها يا در اصلاح مربي نماها چه ترفندها و رمز و كلك هايي كه رو نخواهيم كرد.تمرين ناكافي يا بيش از حدتمرين در دوران حجم به خصوص زمانهاي مصرف دارو با باقي دوران ورزشي تان كلي فرق دارد.وقتي بحث دارو در رژيم روزانه يك ورزشكار بوجود آمد آن وقت است كه مربي راحت تر مي‌تواند تصميم بگيرد و در اين زمان است كه تمرين شديد به تمام معنا رنگ و بوي تازه اي مي‌گيرد،تمري ن زدگي و ايست عضلاني اصلا وجود ندارد و افزايش تصاعدي سايز و خيلي فاكتورهاي ديگر ممكن خواهند شد.تمرين دوران مصرف دارو بايد متناسب با فاكتورهاي بدني ورزشكار تنظيم شود و در اين زمان تمرينات بايد شديدتر از قبل باشد و براحتي هم مي‌توان هفته اي 5 روز و هر روز1 ساعت تمرين كرد و از انواع ****ست و دراپ ست براحتي بهره برد و خيلي راحت هم(البته با رعايت كامل فاكتورهاي ذكر شده در قبل) به حجم قابل قبول رسيد.تمرين در اين دوران بايد تحت نظر يك مربي زبده صورت گيرد و امكان توضيح دادن نوشتن بره در اين دوران كه مثل آچار فرانسه روي همه بدنها كارامد باشد مكن است.

آمار وبلاگ

تعداد بازدیدهای این وبلاگ:

TATWEB

داروهای کاهنده عوارض استروئید هابرای کاهش عوارض استروئیدها که قبلا به آن اشاره شد باید از داروهای خاصی استفاده نمود که در ذیل به آنها اشاره میکنیم آناسترازول اين
دارو آنتي استروژني غير استروئيدي و در عين حال بسيار قدرتمند است. عمده
مورد مصرف اين دارو را مي توان در درمان سرطان سينه زنان دانست (اندام زیبا)اما
ورزشکاران نيز براي به حداقل رساندن امکان تبديل هورمونهاي جنسي مردانه به
استروژن و هورمونهاي جنسي زنانه، از اين دارو کمک مي گيرند. استروژني که در
بدن مردان بوجود مي آيد، غالبا ناشي از تبديل شدن هورمونهاي جنسي مردانه
به هورمونهاي جنسي زنانه بوده و موجب عوارض جانبي ناخوشايندي نظير بزرگ شدن
سينه ها در مردان و بروز علائم زنانه گي در آنها مي گردد. اين دارو را مي
توان معادل داروي معروف و شناخته شده نولوادکس دانست. (اندام زیبا)مصرف اين دارو به
همراه دوره هاي مصرف استروئيدها براي پيشگيري از بروز عارضه نوک سينه در
مردان و براي پيشگيري از بروز خواص زنانه گي در مردان بسيار موثر است. اين
دارو همچنين از تجمع چربي در اطراف ران ها و باسن نيز به خوبي جلوگيري مي
کند. مصرف دارويي که در اين قسمت به بررسي آن مي پردازيم با کاستن از ميزان
حساسيت گيرنده هاي استروژن نسبت به اين هورمون که معمولا بيشتر در سينه
هاي نيز وجود دارند، از شدت و قدرت تاثير اين هورمون در بدن کم کرده و با
اثرات منفي آن در بدن مردان مبارزه مي کند. (اندام زیبا)ورشکاراني که براي مقابله با
آثار منفي هورمونهاي جنسي زنانه توليد شده در بدن از اين دارو بهره مي
گيرند، معمولا عارضه جانبي محسوسي را تجربه نمي کنند. مصرف اين دارو در
ميان ورزشکاراني که از دوره هاي مصرف طولاني مدت استروئيدها بهره مي گيرند،
بسيار معمول و شايع است. مصرف اين دارو به همراه دوره هاي مصرف
استروئيدها توصيه شده است. دز مجاز و موثر مصرف اين دارو نيز 1 الي 2 قرص
در روز توصيه شده است. آريميديکس اين دارو نيز استروئيد نيست
بلکه آنتي استروژني غير استروئيدي است. در علم پزشکي از اين دارو براي
درمان سرطان سينه در زنان بهره گرفته مي شود و مردان ورزشکار نيز براي به
حداقل رساندن عوارض جانبي مصرف طولاني مدت داروهاي استروئيدي از اين دارو
استفاده مي کنند. (اندام زیبا)استروژني که در بدن مردان ايجاد مي شود، غالبا ناشي از
تبديل شدن هورمونهاي استروئيدي به هورمون هاي جنسي زنانه است که در بسياري
از موارد منجر به بروز عوارضي نظير: نوک سينه و بروز صفات زنانه در مردان
مي شود. مصرف اين دارو به همراه دوره هاي مصرف استروئيدها و يا پس از اتمام
دوره، خطر ابتلاي فرد به اين عوارض ناگوار را به حداقل ممکن مي رساند.مکانيسم
اثر اين دارو بدين صورت است که با مهار کردن گيرنده هاي حساس به استروژن
در سلولهاي هدف که اين گيرنده ها غالبا در سينه ها نيز يافت مي شود، از شدت
اثر استروژن در بدن کم کرده و فرد را در برابر برخي از عوارض جانبي مصرف
طولاني مدت استروئيدها بيمه مي کند. ورزشکاراني که اين دارو را براي مهار
کردن هورمونهاي جنسي زنانه مصرف مي کنند، عارضه خاصي را تجربه نمي کنند.
اين دارو براي بدن سمي نبوده و به عوارض جانبي ناگوار نيز ختم نمي شود. (اندام زیبا)
اغلب ورزشکاراني که از دوره هاي استروئيدي بهره مي گيرند، مصرف اين دارو را
نيز در بره دارويي خود دارند.دز مصرف معمول اين دارو در حدود 1 الي
2 قرص در روز توصيه شده است. مصرف اين دارو کمترين تاثيري بر افزايش حجم و
قدرت عضلاني ندارد ولي شما را در برابر عارضه نوک سينه اي که ورزشکاران
رشته پرورش اندام نيز به شدت از آن وحشت دارند، محافظت مي کند. سيکلو فنيل سيکلوفنيل
اصولا دارويي آنابوليک و يا آندروژن نبوده و به دسته داروهاي استروئيدي
نيز تعلق ندارد. اين دارو به عنوان دارويي آنتي استروژن که در عين حال موجب
افزايش سطح ترشح طبيعي هورمون تستوسترون در بدن نيز مي شود شناخته مي شود.
شايد از شنيدن اين حقيقت تا حدودي شگفت زده شويد اما اين دارو خود نوعي
استروژن ضعيف و ملايم است که با اشغال کردن گيرنده هاي استروژن موجود در
بدن و مخصوصاً گيرنده هاي موجود در بدن مردان در بدن مانع از اثر کردن
استروژن بر گيرنده ها شده و بدين طريق از تاثير اين هورمون زنانه در بدن
مردان به نحو مطلوبي کم مي کند. اشغال شدن گيرنده هاي استروژن موجود در بدن
مردان که اغلب در نوک سينه ها نيز يافت مي شود موجب مي شود(اندام زیبا) تا استروژن که
هورمون زنانه بسيار قدرتمندي است امکان رسيدن و متصل شدن به گيرنده هاي خود
و امکان به انجام رساندن ماموريت خود را نداشته باشد.اغلب ورزشکاراني
که از استروئيدها براي افزايش توان و يا براي افزايش حجم و قدرت عضلاني
استفاده مي کنند از سيکلوفنيل نيز در طول دوره هاي مصرف اين قبيل داروها
استفاده کرده و بدين طريق از تاثيرات و تبعات منفي استروژن حاصل از
استروئيدهاي مصرفي در بدن خود به نحو مطلوب مي کاهند. نتايج درخشان و
مطلوب کم شدن تاثير استروژن در بدن ورزشکاران به شکل کاهش ميزان احتباس آب و
از بين رفتن و يا دست کم به حداقل رسيدن خطر ابتلا انسان به عارضه نوک
سينه ديده مي شود. در اين قسمت از مقاله اشاره به اين نکته را ضروري مي
دانم که بسياري از ورزشکاران و حتي مربيان ايراني متعاقب اينکه تفاوت بين
عضله سازي واقعي و مطلوب و احتباس آب و املاح در بدن را به درستي درک نکرده
و يا در برخورد با اين مهم خود را بنا به دلايلي عمداً به کوچه علي چپ زده
و آب تجمع يافته در بدن که با افزايش بي کيفيت حجم و يا افزايش بي کيفيت
وزن نيز همراه مي شود را افزايش حجم عضلاني تصور کرده و آن را به جاي تشديد
سنتز پروتئين در عضلات به شاگردان خود و در برخي موارد حتي به خود جا مي
زنند احتباس آّب و املاح در بدن که با پف کردن عضلات همراه مي شود به هيچ
وجه نمي تواند قابل اطمينان باشد و ورزشکاران نيز نمي توانند به ماندگاري
آن در بدن خود دلخوش کنند. اين دسته از افراد که در پرورش اندام ايران
نيز به فراواني يافت مي شوند و به اشتباه و به غلط پف کردن بدن و عضلات را
به جاي افزايش حجم عضلاني به خود و يا به شاگردان خود قالب مي کنند به اين
دليل که از ته دل به اين خرافه اعتقاد دارند که استفاده از آنتي استروژن ها
از شدت افزايش حجم بدن در طول دوره کم مي کند از مصرف آنها در طول دوره
استقبال نکرده و از اين مهم نيز غافلند که استفاده نکردن از اين قبيل
داروها در کنار مصرف استروئيدها با خطر بروز عارضه نوک سينه و با خطر بالا
رفتن فشار خون و با احتباس آب و املاح در بدن و در نهايت نيز با بالا رفتن
بي کيفت و زنانه حجم و وزن همراه مي شود. براي رفع اين ابهام از ذهن
اين افراد بايد به اين مهم اشاره کنيم که بين افزايش حجمي که من از آن به
افزايش حجم لوله پوليکايي ياد مي کنم و بين افزايش بي کيفيت و زنانه وزن با
افزايش واقعي حجم عضلاني تفاوت هاي زيادي وجود دارد. استفاده از آنتي
استروژن ها از احتباس آب و املاح در بدن و در نتيجه از افزايش بي کيفيت و
لوله پوليکاي حجم کم مي کند اما اين قبيل داروها کوچکترين تاثير منفي در
فرايند سنتز پروتئين در عضلات نداشته و از تاثير واقعي استروئيدها بر روند
عضله سازي کم نمي کنند. حال با اين مقدمه کساني که به دنبال حجم واقعي
عضلاني بوده و به کيفيت نيز بيشتر از کميت اهميت مي دهند مي توانند با خيال
راحت از آنتي استروژن ها استفاده کنند و کساني هم که تنها به افزايش حجم و
وزن اهميت داده و کميت را بر کيفيت ارجح مي دانند مي توانند کماکان به
تحريم مصرف آنتي استروژن ها باور داشته باشند اما اين مهم را نيز نبايد از
ياد برد که مهار نکردن استروژن در بدن مردان گذشته از اينکه با افزايش
احتباس آب و املاح در بدن همراه شده و منجر به افزايش بي کيفيت و زنانه حجم
و وزن مي شود منجر به بروز خواص زنانه گي و حتي عارضه نوک سينه در مردان
نيز خواهد شد. بگذريم! اين دارو اگر چه آنتي استروژني مناسب است اما
ورزشکاران به جاي استفاده از اين دارو ترجيح مي دهند از داروهايي همانند
پروويرون و نولوادکس استفاده کنند. لازم به ذکر است که نولوادکس در ايران و
در داروخانه هاي ايران به ژنريک تاموکسيفن شناخته شده و به فروش مي
رسد. دزهاي 4 الي 6 ميلي گرم در روز مناسب بوده است. (اندام زیبا)باز هم
گفته مي شود که دزهاي پايين تر از دز ذکر شده تاثيرات رضايت بخشي را به
دنبال نداشته است. استفاده از سيکلوفنيل به منظور کم کردن از سطح استروژن
موجود در بدن مردان ورزشکار، هم در طول دوره ها و هم پس از اتمام دوره و
ايضا در مقاطع زماني آمادگي براي رقابت ها و در در مقاطع زماني آمادگي براي
تست هاي کنترل دوپينگ توصيه شده است. (اندام زیبا)در مورد تست هاي کنترل دوپينگ و
در مورد راه هاي عملي فرار از اين قبيل تست ها مطالب بسيار مفيد و جالبي را
تهيه کرده بوديم که به دليل پاره اي محدوديت ها که در اثر سنگ اندازي برخي
عزيزان بر اين ستون تحميل شده است از پرداختن به آن نيز فاکتور گرفتيم.سيکلوفنيل
نيز همانند HCG و کلومايد بر روي زنان تاثير مطلوبي نداشته است. همانگونه
که ذکر شد سيکلوفنيل علاوه بر مهار کردن اثرات منفي استروژن در بدن مردان
منجر به افزايش سطح ترشح طبيعي تستوسترون در بدن آنها نيز مي شود. البته
ناگفته نماند(اندام زیبا) که ميزان افزايش سطح ترشح تستوسترون ناشي از مصرف اين دارو به
حدي نيست که بتوان در افزايش حجم و قدرت عضلاني بر روي آن حساب باز کرد
اما گفته مي شود که مصرف اين دارو با افزايش مختصر وزن بدن، افزايش محسوس
سطح انرژي، افزايش مختصر قدرت بدني و با تسريع نسبي ريکاوري همراه بوده
است. گفته مي شود کساني که سابقه چنداني در مصرف استروئيد و داروهاي ممنوعه
در ورزش نداشته باشند با مصرف داروي سيکلوفنيل اثرات ياد شده بالا را با
شدت بيشتري تجربه مي کنند. در مورد مصرف اين دارو به اين مهم توجه داشته باشيد که براي بروز خواص واقعي آن در بدن آدمي، نياز به حدودا يک هفته زمان وجود دارد. اين
دارو با وجود اينکه خود به عنوان دارويي از دسته داروهاي کم کننده عوارض
مطرح بوده است اما مصرف آن در برخي موارد با عوارض جانبي نسبتا شديد همراه
بوده است. آکنه خفيف، افزايش ميل جنسي و احساس گرما و تب از جمله عوارضي
بوده است که برخي از افراد با مصرف آن دارو آن را تجربه کرده اند. با قطع
مصرف اين دارو بروز برخي کج خلقي هاي بي دليل و حتي افت خفيف قدرت بدني نيز
ديده شده است. امروزه دسترسي به نمونه هاي اصلي و آمريکايي اين دارو
حتي در خود کشور آمريکا نيز مشکل شده است اما نمونه هاي مکزيکي آن که به
Fertodur عرضه شده و ساخت کمپاني Schering نيز مي باشد به صورت قرص هاي
2 ميلي گرمي که در بسته بندي هاي 16 تايي عرضه مي شود يافت مي شود.(اندام زیبا) قيمت
هر بسته از اين دارو در بازار سياه آمريکا در حدود 25 الي 3 دلار است.
اين در حالي است که شنيده ها حکايت از شيوع مصرف اين دارو در بين ورزشکاران
ايراني داشته است حال بايد اين پرسش را مطرح کرده که نمونه هاي موجود در
ايران ساخت کدام کمپاني است!!! سيتادرن اين دارو به واقع
دارويي استروئيدي نبوده و آنتي استروژني بسيار قدرتمند است که ميزان توليد
شدن استروژن در بدن را به حداقل ممکن رسانده و روند تبديل شدن استروئيدهاي
مصرفي به هورمونهاي جنسي زنانه را نيز متوقف و مهار مي کند. اين دارو که در
برخي کشورها به «Orimeten» نيز خوانده مي شود همچنين از ميزان ترشح
هورمون «cortisone» که هورموني کاتابوليک بوده و بر عکس هورمونهاي آنابوليک
وارد عمل شده و عضلات را تجزيه مي کند، به نحو مطلوبي کم مي کند. کم شدن
ميزان ترشح هورمونهاي کاتابوليک (عضله سوز) زمينه را براي افزايش ترشح و
براي تشديد فعاليتهاي هورمونهاي آنابوليک (عضله ساز) فراهم کرده و در
طولاني مدت نيز منجر به افزايش مطلوب حجم عضلاني و قدرت بدني مي شود.(اندام زیبا)مصرف
اين دارو به صورت 2 روز مصرف و 2 روز قطع دارو باعث خواهد شد تا بدن در
برابر آن سازگاري پيدا نکرده و از اثرات مثبت آن در طولاني مدت نيز کاسته
نشود. اين موضوع نيز از اهميت بسيار بالايي بر خوردار است که شما مصرف اين
دارو را ابتدا با يک قرص شروع کرده و سپس نيز به تدريج، مصرف آن را بالاتر
برده و به حد لازم و توصيه شده برسانيد. کل دز مصرفي در طول روز را به چند
وعده مساوي تقسم کرده و آنها را در طول روز و به همراه وعده هاي غذايي که
مي خوريد، مصرف کنيد.مصرف ترکيبي اين دارو به همراه «هورمون رشد» و
دزهاي سبک و حساب شده «تستوسترون» براي کساني که الزاما بايد تستهاي کنترل
دوپينگ را نيز پشت سر بگذارند، مناسب بوده و نتيجه تستهاي کنترل دوپينگ را
نيز مثبت نمي کند.(اندام زیبا)اشاره به اين نکته را نيز ضروري مي دانم که فرار کردن
از تست دوپينگ در شرايطي که از خواص داروها و از مکانسم اثر و فارماکولوژي
آنها به خوبي آگاه باشيد، کار چندان دشواري نبوده و غير ممکن هم نيست اما
اين نکته را نيز از من به يادگار داشته باشيد که فرار کردن از عوارض جانبي
کشنده و خطرناکي که گاه تا سالها نيز همچون آتشي که زير خاکستر پنهان مي
شود، (اندام زیبا)در کمين سلامتي شما دندان روي جگر گذاشته و در نهايت نيز در فرصتي
مناسب که تب و تاب قهرماني ها فروکش کرده و خاطرات و يادها و يادگارها
تنهايي انسان را پر مي کند، با تمام توان و نيرو وارد عمل مي شوند، کاري
است که تحت هيچ شرايطي، گريز از آن براي انسان ممکن نخواهد بود.اغلب
اطلاعاتي که در ستون استروئيدها و به قلم اين حقير ترجمه شده و در اين
نشريه نيز تقديم حضور خوانندگان مي شود، از منابع اينترنتي جمع آوري و تهيه
مي شوند که اين منابع نيز غالبا توسط موسساتي که فروش اينترنتي
استروئيدهاي خوراکي و تزريقي را در سطح گسترده اي در جهان هدايت مي کنند،
نوشته شده و در اغلب موارد نيز براي تبليغ مصرف و براي بازار يابي بهتر و
فروش بيشتر، از ذکر عوارض واقعي اين دارو ها در اين مقالات فاکتور گرفته
شده و يا براي سلب مسئوليت هم که شده باشد، در لابلاي تاثيرات مثبت اغوا
کننده اي که از اين دارو ها ذکر مي شود، اشاره اي گذرا و کم اهميت نيز به
عوارض و خطرات مصرف اين داروها مي گردد.اين نکته را بي تعارف و بدون
هيچ ملاحظه اي از من بشنويد که مصرف ولو يک آمپول و يا يک قرص شيميايي نيز
خالي از عارضه و خطر نخواهد بود. (اندام زیبا)حال خود تصور کنيد که مصرف چند دوره در
سال از داروها و استروئيدهاي انساني و حتي حيواني رنگارنگ، چه خطرات و چه
مضراتي را مي تواند براي انسان به دنبال داشته باشد. اين مطلب را قبلا نيز
يادآوري کرده ام که زندگي فرصت تکرار ناپذيري است که خداوند آن را بي منت و
رايگان به انسان هديه کرده است. سلامتي نيز متاع گرانبهايي است که اغلب ما
انسانها آن را بدو تولد در اختيار داريم. اما شهرت چند روزه که در کشورهاي
جهان سوم چيزي به جز دردسر به همراه نداشته و حتي حکم و مدال قهرماني مستر
المپيا نيز ارزش از دست رفتن اين گوهر تکرار ناشدني را ندارد. حال انتخاب
با خود شماست. به قول معروف، از ما گفتن بود!نولوادكس«نولوادكس»
تجارتي داروي «تاموكسي فن سيترات» است. اين دارو به دسته داروهاي
استروئيدي تعلق نداشته و اصولا دارويي آنتي استروژن مي باشد. اين ماده با
اتصال به گيرنده هاي هورمون هاي جنسي زنانه در بدن از شدت اثر اين هورمونها
به نحو مطلوبي كم مي كند. در علم پزشكي از اين دارو براي درمان و مهار
سرطان سينه در زنان و حتي براي پيشگيري از بروز اين بيماري در زنان مستعد
ابتلا به آن استفاده مي شود.همانگونه كه اشاره شد داروي «نولوادكس» با
اتصال به گيرنده هاي حساس به مولكولهاي استروژن در بدن از شدت اثر اين
هورمون مي كاهد، حال آنكه داروي «آريميديكس» از تبديل شدن تستسوسترون و
ديگر استروئيدها به استروژن و همچنين از تشكيل شدن اين هورمون در بدن جلو
گيري مي كند.(اندام زیبا)آنزيم «آروماتاز» كه اغلب در بدن زنان نيز ترشح مي شود،
هورمون تستوسترون و ديگر استروئيدهاي آنابوليك را به هورمونهاي جنسي زنانه و
به خصوص به هورمون «استراديول» تبديل مي كند. زماني كه فرد در طولاني مدت
از داروهاي استروئيدي و يا از تستوسترون بهره مي گيرد، آنزيم «آروماتاز»
مقادير اضافي اين هورمون ها را به هورمونهاي جنسي زنانه تبديل كرده و موجب
بروز صفات زنانگي در مردان مي شود.(اندام زیبا)اغلب ورزشكاران براي پيشگيري از اين عارضه از داروي «كلومايد» و يا از تركيبي از ديگر داروها با اين دارو استفاده مي كنند. پروويرون اين
دارو نيز استروئيدي تزريقي با آثار نيرومند آندروژنيکي است که براي سفت
کردن عضلات و همچنين براي مقابله به استروژن ناشي از تجزيه شدن ديگر
استروئيدها در بدن مورد استفاده قرار مي گيرد. افزايش در خور توجه ميل و
قواي جنسي با مصرف اين دارو در انسان ديده شده است. برخي از ورزشکاران اين
دارو را حتي به «وياگرا» ترجيح مي دهند. اين دارو اندکي براي کبد سمي بوده و
در عوض به هورمونهاي جنسي زنانه تبديل نمي شود. اين دارو که در برخي
کشورها به «مسترولون» نيز شهرت پيدا کرده است براي کساني که قصد اضافه
کردن وزن را نداشته و دوست دارند در همان دسته وزني خود به سفتي و تراشيدگي
مطلوب عضلاني برسند، ايده آل به نظر مي رسد. معتبر ترين نمونه هاي اين
دارو را کمپاني هاي داروسازي آلمان و مکزيک توليد و روانه بازار کرده است.(اندام زیبا)قرصهاي
خوراکي 25 ميلي گرمي اين دارو آندروژني چند منظوره است که خواص آنابوليکي
درخور توجهي داشته و به منظور و مقاصد گوناگون تجويز مي شود. اين دارو و
اين استروئيد خوراکي از اين جهت که ترکيب «non-17 Alpha» را در ساختمان
شيميايي خود ندارد، دارويي منحصر به فرد محسوب مي شود. از اين دارو براي
تقويت فواي جنسي مردان نيز استفاده مي شود. مصرف اين دارو با رعايت پاره اي
احتياطات حتي در طولاني مدت نيز امکان پذير است. اين دارو را تقريبا مي
توان با تمام استروئيدهاي ديگر مصرف کرد. از اين دارو مي توان براي درمان
2 الي 3 ميليلون مردي که از ناتواني جنسي رنج مي برند، استفاده کرد. اين
دارو به صورت قرصهاي 25 و 5 ميلي گرمي و در بسته هاي غالبا 2 تايي تهيه و
عرضه مي شود که دز مصرف روزانه آن نيز در حدود 1 قرص تجويز شده است. دز
مصرف اين دارو براي ورزشکاران بين 2 الي 4 قرص در روز متغيير است.«سيتادرن»
به شکل قرصهاي خوراکي و در دزهاي 25 ميلي گرمي تهيه و توليد مي شود. در
علم پزشکي از اين دارو براي مقاصد گوناگون استفاده مي شود. در ابتدا از اين
دارو به عنوان مسکني ملايم استفاده مي شده است اما بعدا متخصصين به اين
کشف جالب رسيدند (اندام زیبا)که از اين دارو مي تواند براي درمان «سندرم کوشينگ» و براي
پايين آوردن ميزان ترشح هورمون «کورتيزون» در بدن آدمي استفاده کرد.
«سندرم کوشينگ» نوعي بيماري خاص است که در نتيجه افزايش بي رويه ترشح
هورمون «کورتيزول» در بدن آدمي رخ مي دهد. «کورتيزون» هورموني کاتابوليک و
عضله سوز است که عضلات را تجزيه کرده و منجر به از دست رفتن حجم و قدرتي
عضلاني در ورزشکاران و کلا در آدمي مي شود. اين هورمون همچنين سنتز پروتئين
در عضلات را مهار کرده و افزايش حجم ورزشکاران را مختل مي کند. وجود
مقادير کافي و اندک اين هورمون در بدن براي سلامتي انسان لازم و ضروري است
اما ورزشکاراني که در طول روز با بره هاي تمريني سنگين و طاقت فرسايي که
دارند، عضلات خود را تا آستانه درد و فرياد خسته مي کنند، معمولا با ترشح
بيش از حد اين هورمون روبرو مي شوند که مهار کردن ترشح اين هورمون در اين
شرايط نه تنها جايز است، بلکه مفيد و ضروري نيز به نظر مي رسد. از اين
دارو همچنين براي مهار کردن هورمون استروژن و براي درمان سرطان سينه در
زنان نيز استفاده شده است. ورزشکاران رشته هاي قدرتي که از استروئيدها نيز
بهره مي گيرند، براي پيشگيري از بروز آثار منفي استروژن حاصل از تجزيه شدن
استروئيدها در بدن و همچنين براي کاستن از ميزان ترشح هورمون «کورتيزول» از
اين دارو استفاده مي کنند.(اندام زیبا)مصرف روزانه 25 ميلي گرم از اين دارو براي
ورزشکاران مناسب خواهد بود. بهترين کار در مصرف اين دارو، تقسيم دز مصرفي
روزانه در 4 وعده مساوي و مصرف حدودا 62 ميلي گرم از آن به صورت 4 وعده در
روز (هر 6 ساعت يک وعده) خواهد بود.(اندام زیبا)از عوارض جانبي شايع و معمول اين دارو مي توان به خستگي، سرگيجه، بي قراري، افسردگي رواني، اختلالات خواب و سر درد اشاره کرد.اين
دارو به صورت قرصهاي خوراکي 25 ميلي گرمي و در بسته هاي 4 تايي به بازار
عرضه مي شود. دز مصرف متوسط اين دارو در حدود 1 قرص در روز است اما
ورزشکاران گاه حتي 4 يا 6 قرص از اين دارو در روز را نيز مصرف مي کنند

(اندام زیبا)

این دارو در برخی کشورها به «کلومیفن سیترات» نیز شناخته می شود. استفاده از این دارو در حین دوره و یا پس از اتمام دوره نه تنها منجر به افزایش میزان ترشح طبیعی مهار شده تستوسترون در بدن می گردد(اندام زیبا) بلکه در حفظ حجم حاصل شده در دوره نیز بسیار موثر واقع می شود.

متاسفانه ورزشکاران و مربیان ایرانی همانگونه که بارها نیز اشاره کردیم، از اهمیت حفظ حجم حاصل شده در دوره ها معمولا غفلت کرده و سهم عمده ای از حجم ناشی از مصرف پر مخاطره و خطرناک داروهای استروئیدی را پس از اتمام دوره و پس از قطع مصرف داروها، به راحتی از دست می دهند. (اندام زیبا)در صورتی که در کنار مصرف داروهای استروئیدی و در دوره های قطع مصرف استروئیدها از داروهای کم کننده عوارض مناسب و داروهای افزاینده واقعی ترشح طبیعی هورمون تستوسترون به خوبی استفاده شود، می توان سهم عمده ای از حجم عضلانی کسب شده در دوره های حجم را برای همیشه حفظ کرده و آن را نگه داشت.

اغلب ورزشکاران ایرانی با دیدن افت محسوس شرایط غرور آفرینی که با مصرف استروئید در دوره های حجم به آن رسیده بودند، زمانی که در حفظ بی عارضه و بی ضرر حجم به دست آمده ناتوان مانده و کاری از دستشان بر نمی آید، به ناچار، چاره کار را در مصرف دوباره دوره ها دیده و خطرات مصرف طولانی مدت و دوباره استروئیدها را به جان می خرند.

این دسته از افراد در صورتی که از هنر استفاده علمی و بهینه از این قبیل داروها اطلاعات و آگاهی های کافی می داشتند، (اندام زیبا)امروزه در چنین سطح وسیعی به عوارض ناگوار و گاه غیر قابل جبران استروئیدها گرفتار نمی شدند و نیازی به مصرف حجم عظیمی از استروئیدها که عوارض و عواقی خطرناکی را نیز در پی دارد، نیز نداشتند.

به جرات می توان ادعا کرد که ورزشکاران آمریکایی و اروپایی بسیار از ایرانیان از داروهای استروئیدی و ممنوعه استفاده می کنند اما به همین دلیل ساده که اغلب مربیان و ورزشکاران ما در ایران، از دستورات دیمی و غیر علمی و ناکارامدی که در ایران تجویز و توصیه می شود، استفاده می کنند،(اندام زیبا) انبوهی از عوارض رنگارنگ را تجربه کرده و در نهایت نیز از این همه خطر جز باد درو نمی کنند!

مصرف داروی «کلوماید» معمولا عارضه جانبی خاصی را برای مصرف کنندگان در پی ندارد. این دارو در عین حال که دارویی سالم و موثر است، در بازارهای جهانی به قیمت خوبی نیز به فروش رسیده و جزو داروهای گران قیمت نیز محسوب می شود.

این دارو همانطور که اشاره شد، تجارتی داروی «کلومیفن سیترات» است. در علم پزشکی از این دارو برای درمان زنانی که از بیماری نازایی و اختلالات جنسی رنج می برند، استفاده می شود. (اندام زیبا)تاثیر بارز این دارو در مردان به صورت افزایش ترشح طبیعی هورمون تستوسترون دیده می شود. ورزشکارانی که با مصرف دوره های استروئیدها، دچار کم کاری و به تحلیل رفتن بیضه ها می شوند، می توانند با مصرف این دارو، ترشح محدود شده و مهار شده تستوسترون در بدن خود را به حد طبیعی و نرمال اولیه برسانند.

زمانی که پس از یک دوره مصرف استروئیدها، مصرف آنها را قطع کرده و در اصطلاح ورزشکاران، به خود استراحت می دهیم، سطح سرمی هورمون مردانه و عضله ساز تستوسترون نیز در بدن به طرز نگران کننده ای افت پیدا می کند (اندام زیبا)که نتیجه این عمل را به صورت افت محسوس حجم و قوای عضلانی در ورزشکاران می بینیم. مصرف این دارو یا دیگر داروهای افزاینده ترشح طبیعی هورمون تستوسترون در این مرحله، برای ورزشکارانی که همه حجم و قدرت بدنی حاصل شده را در معرض خطر نابودی و تاراج می بینند، از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است.

افت حجم و قدرت عضلانی پس از قطع مصرف استروئیدها امری بدیهی و قابل پیش بینی است. اما راز اصلی حفظ حجم در این دوره بحرانی، در بازگرداندن سطح ترشح هورمون تستوسترون بدن به حد اولیه و نرمال آن نهفته است.(اندام زیبا) شما با استفاده صحیح و اصولی از داروهای افزاینده ترشح طبیعی هورمون تستوسترون که عوارض چندانی را نیز در پی ندارند، به راحتی می توانید با بازگرداندن میزان ترشح طبیعی هورمون تستوسترون به حد اولیه خود، از بروز این حالت در بدن خود پیشگیری کرده و میزان نیاز بدن به استفاده از استروئیدهای مضر و خطرناک را به پائین ترین حد خود رسانده و از کمترین مقدار مصرف استروئیدها بیشترین نتیجه مثبت را کسب کنید.

با مصرف روزانه 5 الی 1 میلی گرم از این دارو و ادامه دادن مصرف تا 2 هفته متوالی، می توانید ترشح هورمون تستوسترون در بدن را به حد طبیعی و نرمال خود بازگردانید. (اندام زیبا)بازگرداندن سریع میزان ترشح تستوسترون به حد طبیعی معمولا مطلوب و مناسب تشخیص داده می شود و برای همین منظور نیز ورزشکاران معمولا دو هفته اول پس از قطع مصرف را با داروی HCG که دارویی تزریقی بوده و سریعتر از «کلوماید» نیز اثر می کند، بدن را تحت تاثیر قرار داده و دو هفته بعدی درمان را نیز با داروی «کلوماید» ادامه می دهند.

«کلوماید» اصولا دارویی سالم و بی ضرر بوده و ورزشکاران به ندرت با مصرف این دارو عارضه خاصی را تجربه می کنند. این دارو در بسته های 1 تایی و به صورت قرصهای 5 میلی گرمی تهیه و به بازار عرضه می شود. (اندام زیبا)دز مصرف معمولی این دارو در حدود 1 قرص در روز است اما دزهای 5 الی 3 میلی گرم در روز نیز در شرایط حادتر توصیه شده است.__________________

 

کلومیفن – کولومیدClomidSubstance : clomiphene citrate5 mg/tablet

کلومیفن یک آنتی استروژن است که برای احیاء و بازگرداندن میزان طبیعی تستوسترون طبیعی بدن بعد از دوره استروئیدی استفاده میگردد . کلومیفن با تاثیر گذاری روی هیپوفیز و ترشح هورمون زرده ساز در واقه میزان گونادوتروپ ین طبیعی بدن را افزایش می دهد و درنتیجه مقدار تستوسترون طبیعی و میزان اسپرم ها را به حد نرمال باز میگرداند همچنین با اثر فوق و همچنین با بلوکه کردن رسپتورهای استروژن بدن را در مقابل عوارض استروژنی مقابله میکند . (اندام زیبا)درواقع کلومیفن یک واسطه برای افزایش گونادوتروپین طبیعی بدن بجای تزریق خارجی آن میباشد و از لحاظ عملکرد تمام خواص تزریق گونادوتروپین را دارا میباشد .

مصرف کلومیفن در پایان دوره با اثر افزایشی که روی میزان تستسترون طبیعی بدن داشته وبالا بردن آن تا ح د نرمال باعث میگردد که میزان افت قدرت و وزن و حجم شما در پایان دوره استفاده از استروئید ها به حداقل کاهش یابد .(اندام زیبا)

میزان مصرف کلومید ۵٠ تا ١٠٠ میلی گرم در روز بوده و در میان دوره و همچنین در پایان دوره به مدت ١٠ تا ١۵ روز استفاده میگردد(اندام زیبا)

به بروید

Teslacیادآوری مهم: پرداختن به
این مطالب در این مقاله به معنی تایید و یا تجویز مصرف دارو در پرورش اندام
نیست و همه موارد مطرح شده در این مقاله صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد.(اندام زیبا)علیرغم
اینکه استفاده از این داروها در ورزش، ممنوع و مضر است ولی با این وجود
پرورش اندام کاران معمولا از داروها و مخصوصا از استروئیدها استفاده می
کنند و در طولانی مدت با عوارض جانبی این دسته از داروها نیز درگیر می
شوند.(اندام زیبا)عوارض رنگارنگداروهای استروئیدی عوارض رنگارنگی دارند ولی در
بین این عوارض شاید شایع ترین و در عین حال بارزترین عارضه ای که اغلب
پرورش اندام کاران نیز از آن می نالند عارضه نوک سینه باشد.به طور کلی
استروئیدها و مخصوصا استروئیدهایی که خواص آندروژنی بالایی دارند در
درصدهای گوناگون به هورمون های زنانه تبدیل می شوند و تبدیل شدن این هورمون
ها به هورمون های زنانه استروژن در بدن نیز منجر به بروز این عارضه در بدن
افراد می شود.(اندام زیبا)البته در این بین افرادی هم هستند که در اثر تبدیل شدن
تستوسترون طبیعی بدن به استروژن و بدون دخالت استروئیدها به این عارضه
مبتلا هستند.(اندام زیبا)ولی اصلی ترین دلیل بروز این عارضه در بدن ورزشکاران
استفاده از نمونه های خوراکی و تزریقی استروئیدها و عدم استفاده از داروهای
مناسب برای مهار تبدیل تستوسترون و استروئیدها به استروژن و یا برای مهار
خود هورمون استروژن بوده است.(اندام زیبا)داروهای آنتی استروژنداروهایی در پرورش اندام به کار گرفته می شوند که به داروهای آنتی استروژن معروف شده اند.(اندام زیبا)شاید
یکی از قدیمی ترین دارویی که در این زمینه تولید شده و مصرف آن در علم
پزشکی به تاییدFDA رسید همین داروی تسلاک که در برخی ممالک Testolactone
نیز یده می شود باشد که در این مقاله در مورد این دارو صبحت خواهیم کرد.تاریخچه و قدمتاین
دارو یکی از قدیمی ترین داروهای شیمیایی است به نحوی که تاریخچه و قدمت
استفاده از این دارو برای مهار سرطان سینه در زنانه به سال 197 باز می
گردد.(اندام زیبا)مکانیسم اثر این دارو بر این شرح بوده است که این دارو آنزیم آروماتاز را مهار می کند.آنزیم
آروماتاز همان آنزیمی است که هورمون مردانه تستوسترون که در بدن مردان
یافت شده و در ترکیب داروهایی که مصرف می کنید نیز نوع سنتتیک و یا مشتقات
آن پیدا می شود(اندام زیبا) را به هورمون زنانه استروژن تبدیل کرده و فجایعی همانند نوک
سینه در مردان را رقم می زند.البته به دیگر اثر استروژن در بدن نیز
باید اشاره ای داشته باشیم و آن، افزایش محسوس احتباس آب و املاح در بدن
است که موجب افزایش حجم و وزن می شود و در اغلب موارد نیز ورزشکاران از این
بابت احساس رضایت نیز می کنند!استروئید نیست!این دارو از نظر
شیمیایی شباهت های زیادی به استروئیدها دارد ولی در اصل استروئید نیست(اندام زیبا) و در
زمره داروهای آنتی استروژن به شمار می رود که خاصیتی شبیه به پروویرون
دارد.کاهش استروژن، افزایش تستوستروندر نتایج برخی تحقیقات آمده
است که این دارو تا حدود زیادی (در حدود 47 %) موجب افزایش سطح ترشح
تستوسترون در بدن می شود و میزان androstenedione در خون را نیز در حدود 7
درصد افزایش می دهد.LH و FSHدر نتایج تحقیق دیگری آمده است که این
دارو موجب افزایش ترشح هورمون های LH (leutenizing hormone) و FSH
(Follicle Stimulating Hormone) می شود و افزایش سطح ترشح این دو هورمون
نیز به افزایش میزان ترشح تستوسترون در بدن منجر می شود.می توان گفت که
این دارو بر خلاف استروئیدها که موجب سرکوب شدن گاه شدید میزان ترشح
هورمون مردانه در بدن می شود حتی موجب افزایش سطح ترشح این هورمون نیز می
گردد.(اندام زیبا)مهار استروژناین دارو همچنین موجب مهار استروژن در بدن نیز می
گردد به طوری که گفته می شود مصرف 1 میلی گرم در روز به صورت دو وعده
5 میلی گرمی از این دارو (صد البته برای افراد سنگین وزن و حرفه ای) در
مدت 4 هفته میزان استروژن موجود در بدن را به یک سوم تقلیل می دهد.ریکاوری پس از دورهزمانی
که زبانم لال و رویم به دیوار و خدای ناکرده و از این حرف ها، دوره می
روید(اندام زیبا) داروهایی که در طول دوره مصرف می کنید معمولا موجب مهار شدید ترشح
طبیعی تستوترون در بدن می شوند.و اگر کار را علمی و اصولی دنبال کرده باشید در انتهای دوره از داروهایی برای افزایش ترشح طبیعی تستوسترون استفاده می کنید.از
شاخص ترین و پر مصرف ترین نمونه هایی که برای این کار مورد استفاده قرار
می گیرد می توان به داروی با ارزش HCG اشاره کرد که دوره ای ها و ورزشکاران
استروئیدی از این دارو استفاده های زیادی کرده اند.این دارو اولا
دارویی تزریقی است و در بین ورزشکاران نیز افرادی هستند که از تزریق می
ترسند و یا بنا به دلایلی از داروهای تزریقی استقبال نمی کنند و زمانی که
به انتهار دوره های استروئیدی خود می رسند از مصرف این دارو به دلیل اینکه
تزریقی است خودداری می کنند.در این موارد می توان از داروی سیتادرن
استفاده کرد که اولا تزریقی نیست و در ثانی موجب افزایش ترشح طبیعی
تستوسترون در بدن می شود و به راحتی می توان بر روی این دارو حساب کرد.در
ثانی داروهایی همانند HCG که موجب افزایش ترشح تستوسترون می شوند قابلیت و
خاصیت ضد استروژنی ندارند(اندام زیبا) و زمانی که تستوسترون در بدن بالا می گیرد تبدیل
شدن این هورمون به استروژن نیز افزایش می یابد و برای مهار این تبدیل در
کنار این دارو باید از داروهایی همانند تاموکسیفن و حتی کلومیفن سیترات نیز
استفاده کرد.این در حالی است که سیتادرن در عین حالی که موجب افزایش
سطح ترشح تسوتسرون در بدن می شود موجب کاهش تبدیل تستوسترون به استروژن نیز
می شود و همین مسئله نیز فرد را بی نیاز از مصرف داروی دومی به و به
عنوان آنتی استروژن می کند.این دارو همچنین برای افرادی که عادت به
رفتن دوره های سنگین دارند و در بین دوره های سنگین نیز دوره های سبک رفته و
یا از داروهای استروئیدی خفیف در دزهای خفیف استفاده می کنند مفید و
کارساز خواهد بود.به این معنی که از تولید استروژن در بدن جلوگیری کرده
و همچنین با بالا بردن ترشح تستوسترون در بدن، فرد را از خطر عقیمی و از
بین رفتن **** ها در امان نگه خواهد داشت.(اندام زیبا)قیمتاین دارو در قیاس با
بقیه داروها تا حدود زیادی گران قیمت است و همین مسئله نیز استفاده از این
دارو در ورزش را با محدودیت های زیادی رو در رو کرده است.هر قرص 25
میلی گرمی از این دارو بین 1 الی 5 دلار قیمت دارد و این در حالی است که
آمپول های HCG و قرص هایی نظیر پروویرون و دیگر داروهایی که کارهای مشابه
با این داروند بسیار بسیار پایین تر از این قیمت بوده است.(اندام زیبا)Testolactoneساختار شیمیایی: 17 alpha-oxa-D-homo-1,4-androstadiene-3,17-dioneوزن مولکولی: 3.3968فرمول شیمیایی:C19 H24 O3دز موثر: 25 میلی گرم در روزنیمه عمر: بیش از 24 ساعتماندگاری در تست ها: 4 الی 6 هفت (اندام زیبا)

یادآوری:
پرداختن به این مباحث فقط برای آشنایی ورزشکاران با ماهیت داروها و آشنایی
آنها با خطرات استفاده از این داروهاست و هرگز به معنی تایید و یا تجویز
مصرف دارو نیست.(اندام زیبا)چند روز مانده به رقابت های اصلی و حتی در حین رقابت
هایی که فرد در بره های ورزشی خود دارد به یکباره می بینید که افزایش
حجمی چندین برابر مخصوصا در برخی قسمت های بدن خود را رقم می زند و همگان
از دیدن این تفاوت که در طی کمتر از دو هفته و حتی یک هفته رخ می دهد و
معمولا پایداری چندانی ندارد نیز شوکه می شوند.(اندام زیبا)این قبیل تاثیرات از
دارویی به فرموبولون که در برخی کشورها به سینتول شناخته می شود
گرفته می شود و بر خلاف آنچه که ادعا می شود و ورزشکاران نیز در اغلب موارد
به این ادعاها دل خوش می کنند ماندگاری اثر این دارو کمتر از یک الی دو
هفته است و تمامی حجمی که از مصرف این دارو در عضلات ایجاد می شود در کمتر
از یک الی دو هفته از بین می رود.(اندام زیبا)در برخی متون که در مورد فاماکولوژی
داروهای استروئیدی نوشته شده است اشاره به این موضوع می شود که این دارو تا
سال ها در بدن باقی می ماند و افرادی که دستی در فروش و در تزیریق این
دارو به بدن ورزشکاران دارند نیز این مسئله را وارونه تفسیر کرده و ادعا می
کنند این گفته اشاره به این دارد که اثر این دارو تا سال ها در بدن می
ماند.ماندگاری این دارو در بدن به معنی ماندگاری اثر این دارو در بدن
نخواهد بود. اثر این دارو نهایتا پس از دو هفته به کلی از بین می رود و حال
شاید خود این ماده در بدن هم باقی مانده باشد!(اندام زیبا)نیمه عمر این دارو در
حدود یک روز است و این دارو به دسته داروهای استروئیدی التهاب زا تعلق
دارد! دز مصرف متوسط این دارو نیز به صورت 1 الی 2 آمپول در هر عضله در روز
بیان شده است!(اندام زیبا)این دارو به عوارضی از قبیل آکنه و نوک سینه ختم
نمی شود و افزایش احتباس آب در بدن را نیز سبب نمی گردد ولی در نقطه تزریق
موجب تجمع شدید آب میان بافتی شده و افزایش حجم خیره کننده ای در محل
تزریق می دهد که با درد شدید نیز همراه است(اندام زیبا) و به همین دلیل نیز در ترکیب
این دارو از داروهای بی حس کنمنده لیدوکایین نیز استفاده شده است تا از درد
ناحیه تزریق کم کند.این دارو اگر چه دارویی استروئیدی است ولی به هیچ عنوان آن را نمی توان جزو داروهای استروئیدی آنابولیک دسته بندی کرد!این
دارو مستقیما در داخل عضلات هدف که معمولا شامل عضلات کوچک همانند جلو و
پشت بازو و دلتوئید و کول و غیره می شوند نیز تزریق می شود و هرگز کسی را
نمی توان یافت که این دارو را مثلا در ران ها خود تزریق کرده باشد.(اندام زیبا)تزریق
این دارو در ساق پا نیز معمول بوده است ولی در عضلات سینه ای نیز معمولا
این دارو را تزریق نمی کنند و یا دست کم نباید تزریق کنند!تزریق این
دارو موجب ایجاد التهاب شدید در نقطه تزریق می شود و این التهاب نیز موجب
افزایش شدید ولی آنی و گذرای حجم در ناحیه تزریق می شود.(اندام زیبا)این افزایش حجم
مربوط به تشدید رشد در این ناحیه نبوده و به افزایش حجم ناشی از نیش
مار و عقرب شباهت دارد با این تفاوت که سفتی و شکل و شمایل عضله را به خود
می گیرد و برای فریب داوران و تماشاچی ها و حتی برای فریب خود ورزشکاران
کاربرد دارد!(اندام زیبا)تزریق این دارو معمولا از یک الی دو هفته مانده به رقابت
ها آغاز می شود و تزریق این دارو موجب افزایش حتی چند سانتی متری حجم در
عضلات هدف می شود.(اندام زیبا)به دلیل اینکه این اثر کاملا موقتی و زود گذر است پس از 24 ساعت با افت شدید حجم حاصل شده از مصرف این دارو رو در رو می شوید!(اندام زیبا)ترفندمعمولا
ورزشکاران یک میلی لیتر از این دارو را در عضلات هدف خود تزریق کرده و این
روند را به مدت 4 الی 7 روز ادامه می دهند و سپس دز مصرفی را به 2 میلی
گرم در هر عصله افزایش می دهند و این روند را نیز به مدت 3 الی 7 روز ادامه
می دهند.(اندام زیبا)افزایش آنی حجم و همچنین سفتی عضلات با مصرف این دارو دیده
شده است ولی زمانی که رقابت ها به اتمام می رسد معمولا حجم حاصل شده از
مصرف این دارو نیز به خودی خود و در کمتر از چند روز از بین می رود. (اندام زیبا)

نوع داروها

عوارض داروهاي ضد سرطان

آنتي استروژن ها:

توموکسي فن

نافوکسي دين

کلومي فن

تهوع، استفراغ، سردرد، گرگرفتن، هيپرکلسمي، درماتيت، رشد موقت
تومور، سرگيجه، مسموميت خوني خفيف ( کاهش گلبول سفيد و پلاکت مختصر)
خونريزي زنانه، خارش و رتينوپاتي

آنتي اندروژن ها:

سيپروترون استات

فلوتامايد

نيلوتامايد

بي اشتهائي و ضعف در مردان، نابودي ميل جنسي و اسپرماتوژنر،
بزرگي پستانها، تهوع و سوء هاضمه، اختلال چشائي، سردرد، گرگرفتن، اسهال و
مسموميت کبدي احتمالي

وفقه اروماتوز

آمينوگلوتتامايد

تري لوستان

14 ج اندرواسترنوديون

تهوع، استفراغ، اسهال، ضعف، گيجي، بي خوابي، خواب آلودگي، راش
پوستي، کاهش فشار خون، هيپوناترمي، سرگيجه، سردرد، اختلال ديد، اختلال
تعادل، اختلال چشائي، هيپوتيروئيديسم، مسموميت خفيف خوني ( گلبولهاي سفيد،
قرمز و پلاکت)

آنالوگ LH- RH

گوزرين

بوزرلين

لوپرولايد

تريپتورلين

تهوع، هيپوگوناديسم، کاهش ميل جنسي، گرگرفتگي، عرق ريزش، رشد اوليه تومور بطور موقت

آنتي پرولاکتين

برموکريپتين

مترگولين

تهوع، استفراغ، خستگي، سرگيجه، ورم، يبوست، خشکي مخاط، درد عضلات، علائم عصبي، اختلال ديد، جنون و توهم

استروژن

اتي نيل استراديول بنزوات

دوکرات

کلروتري ياني زن

دي اتيل استيل بسترول

تهوع، استفراغ، ورم معده با درد، اسهال، احتباس آب و نمک،
افزايش فشار خون، ترمبوفليبت، کلستاز، پررنگي پوست، هيپرکلسمي، رشد موقت
تومور، سرطانزائي، بزرگي پستانها و ناتواني در مردان

پروژسترون

مدوکسي پروژسترون استات

مگسترول استات

هيدروکسي پروژسترون

کاپروات

تهوع، استفراغ، افزايش مختصر حرارت، احتباس آب و نمک، افزايش
اشتها، افزايش وزن، افزايش فشار خون، سندرم کوشينگ، ترمبوآمبوليسم، فلبيت،
ديابت، مسموميت کبدي، کرامپ عضلاني (درج) لرزش ظريف و اختلال بينائي

اندروژن

تستوسترون پروپينات

واينان تيت

دروستانولون پروپينات

فلواکسي مسترون

احتباس آب و نمک، مسموميت کبدي و کلستاز، نسج سازي ( آنابوليزان)، صفات جنسي رجوليت، افزايش اشتهاي جنسي و هيپرکلسمي

گلوکواستروئيد

هيدروکورتيزون

کورتيزون استات

پردنيزون

دگزامتازون

دفلاراکورت

گاستريت، اولسر معده و اثني عشر، احتباس آب و نمک، افزايش اشتها و وزن، ديابت، استرئوپوروز، ضعف عضلاني، جنون وقفه ايمني.

هورمون تيروئيد

تيروکسين

تيريدوتيرونين

تهوع، تاکي کاردي، افزايش فشار خون، لرزش، بي خوابي، اضطراب، کاهش وزن، عرق ريزش.

به بروید

مصرف داروی فوق در طول
دوره‌های‌ استروئیدی سبب افزایش عوارض استروئید نظیر ژینکوماستی ، تحلیل
لوله‌های سمی نیفر و همچنین خطر بروز ناباروری خواهد شد افرادی که از
این دارو در دوره‌های استروئیدی استفاده کرده اند به اختلالات دارویی این
دارو و استروئیدها نیز دچار شده‌اند پارگی عضلات ، پارگی کپسول سرشانه ،
پارگی عضلات سینه در هنگام اجرای پرس سینه نیز دور از انتظار نیست و دیده
شده (اندام زیبا)این دارو باعث بلوکه شدن گیرنده‌های آندروژنی شده که خود سبب کاهش
اثر استروئید و همچنین مهار آزاد سازی گونادوتروپین ها از غده هیپوفیز
می‌شود(اندام زیبا)توضیح مختصر : به
هورمونهائی که از هیپوفیز ترشح میشوند هورمونهای گونادوتروپین میگویند و
به هورمونهائی که ازغده هیپوتالاموس ترشح میشوند هورمونهای آزاد کننده
گونادوتروپین میگویند. وقتی این هورمونهای آزاد کننده از غده هیپوتالاموس ترشک شدند آنوقت موجب ترشح هورموتهائی از غده هیپوفیز میگردند که یکی هورمون FSH است و دیگری هورمون LH. هورمون FSH سلولهای سرتولی در **** را هدف قرار میدهند در حالیکه هورمون LH سلولهای لیدیگ را تحریک میکند. تحریک سلولهای سرتولی موجب تولید و تکثیر اسپرماتوزوئید ها میشود و تحریک سلولهای Leidig موجب تولید هورمون تستوسترن میگردد. فراموش نشود که هورمون تستوسترن در تولید و تکثیر اسپرماتوزوئیدها هم نقشی اساسی بازی میکند اما این تآثیر مستقیما” بر روی اسپرماتوزوئیدها صورت نمیگیرد چونکه اسپرماتوزونید فاقد گیرنده تستوسترن میباشد. ولی
چون سلولهای سرتولی دارای چنین گیرنده هائی هستند بنابر این نقش واسطه را
در این میان بازی میکنند بدینصورت که تستوسترن توسط سلولهای سرتولی جذب
میگردد و به تکثیر اسپرماتوزوئیدها کمک میکند.(اندام زیبا)شما
بهتر است از استروئیدهایی استفاده کنید که کمتر اثرات آندروژنی داشته و
جنبه آنابولیک را در بدن دارند البته فراموش نکنید که میزان فشار
بره تمرینی شما و شدت ان باید متناسب با کالر مصرفی روزانه و میزان دوز
بندی استروئیدهای مصرفی و . باشد و الا موارد فوق همچون اف زا ی ش می ل
ج**ن**س**ی در پی مصرف استروئیدها نمود بیشتری خواهد داشت .(اندام زیبا)

براساس
مطالعات اخیر دانشمندان آلمانی ، در موسسه تحقیقاتی کورت ولف علت اصلی ریزش
مو در موارد عامل هورمونی است و حساسیت شدید ریشه‌های مو به فرم
فعال هورمون تستسترون (دی هیدرو تستسترون) در موارد زمینه ساز
ریزش‌های زود هنگام و در ادامه بوجود آمدن طاسی در افراد است که این عارضه
را به طاسی آندروژنی (آندروژنیک آلوپشیا) می‌شناسیم.(اندام زیبا)

این
نوع ریزش مو در مردان با آغاز سن بلوغ شروع می‌شود و طبق یکی از الگوهای
مشخص (الگوی‌همیلتون) توسعه می‌یابد که در بیشتر  موارد این نوع ریزشها از
قسمت شقیقه سر شروع و در مرحله دوم قسمت وسط سر دچار طاسی می‌شود و نهایتا
با اتصال قسمت شقیقه‌ای به ناحیه مرکزی طاسی کامل می‌شود.(اندام زیبا)

فارماکوکینتیکلتروزول به سرعت و به طور کامل از راه خوراکی جذب می
شود. غذا تأثیری بر جذب دارو ندارد.فمارا به آهستگی تبدیل به متابولیت غیر
فعال می شود که به صورت کونژوگه گلوکورونیدی از راه ادرار دفع    می گردد.
نیمه عمر دفع دارو در حدود 2 روز است و غلظت پلاسمایی ثابت آن با میزان
مصرف2/5 میلی گرم در روز، طی 2 تا 6 هفته به دست می آید. میزان اتصال
لتروزول به پروتئین ها کم و حجم توزیع آن گسترده   می باشد. با افزایش سن،
تغییری در فراسنج های فارماکوکنیتیک داروملاحظه نمی شود.(اندام زیبا)مقایسه ای بین
فارماکوکینتیک دارو در کودکان و افراد بالغ به عمل نیامده است.
فارماکوکینتیک دارو درافراد مبتلا به نارسایی کلیه تغییری نمی یابد. اگر چه
در افراد مبتلا به نارسایی کبد متوسط، میانگین مقدار AUC 37 درصد از
افراد عادی است، ولی هم چنان در محدوده طبیعی می باشد. (اندام زیبا)

مقدار مصرف مقدار مصرف توصیه شده فمارا، یک قرص 5/2 میلی گرمی و یک
بار در روز است. در افراد مسن و کسانی که مبتلا به نارسایی کلیوی هستند،
نیاز به تنظیم دوزدارو نیست. اگر چه غلظت خونی لتروزول در افراد مبتلا به
نارسایی کبدی ناشی از سیروز افزایش می یابد، برای افراد مبتلا به نارسایی
کبدی خفیف تا متوسط نیاز به تنظیم مقدار مصرف دارو نیست ولی دربیماران
مبتلا به نارسایی شدید کبد دارو باید تنظیم و با احتیاط مصرف شود . (اندام زیبا)

عوارض جانبی مهمترین عوارض جانبی دارو، درد عضلانی- اسکلتی ( درد
کمر، درد در بازوان و پاها و )، تهوع،استفراغ، ادم محیطی ( ادم پا، ادم
وابسته)، ثبورات پوستی (بثورات ارتیرماتوز، ماکولوپاپولی، وزیکولی و )،
افزایش فشار خون ، گرگرفتگی، سرفه، تنگی نفس، درد مفصلی، اسهال و یبوست 
می باشند.

تستوسترون، ناندرولون، از Trenbolone، متعادل ساختن، Masteron، به Primobolan است، استروژن، هورمون رشد، ویال تزریق، آب بر اساس سیستم تعلیق، هورمون رشد، sarms، پروهورمن


—— Mr.Carlos


—— Mr.Benjamin


—— Mr.Sergey


—— Mr.Drake


—— Mr.Hannon

تصویر بزرگ : 
استروئیدها Femara ضد استروژن بدنسازی لتروزول قرص قرص

سفید استروئیدها پودر Femara SERM استروئید لتروزول قرص قرص آنتی استروژن

شرح لتروزول است inhibitor.Arimidex آروماتاز قدرتمند می تواند به درجه بالایی از محاصره استروژن. ممکن است به کاهش استروژن بیش از حد با Arimidex، به مواد مخدر مناسب است که با استفاده از مقدار قابل توجهی از استروئیدها aromatizing، یا زمانی که یکی از مستعد gynecomastia و استفاده از مقدار متوسط از استروئید مانند استفاده می شود. و به همین دلیل آزمایشات، باید پس از هفته اول استفاده شده برای تعیین اینکه آیا دوز صحیح است.

برگزیده گیرنده استروژن تعدیل، به عنوان محبوب داروهای انتخابی گیرنده استروژن و مهارکننده های آروماتاز یا هوش مصنوعی شناخته شده – ضد استروژن است عموما به دو دسته تقسیم شده است. Letrozoles متعلق به دسته دوم از ضد استروژن، مهار کننده های آروماتاز. مواد مخدر مانند تاموکسیفن و کلومید از سوی دیگر سقوط دست در این رده از داروهای انتخابی گیرنده استروژن.

به عنوان یک مهار کننده آروماتاز، مکانیسم Arimidex از عمل مسدود کردن تبدیل استروئید به استروژن aromatizable در تقابل با مکانیسم عمل ضد استروژن مثل کلومیفن، Clomid، و یا Novadex که بلوک گیرنده های استروژن در برخی از بافت، و فعال کردن گیرنده های استروژن در دیگران است .

اداره مناسب و زمان بندی لتروزول دوزهای

هیچ ملاحظات خاص با دوزهای لتروزول وجود دارد، و می توان آن را در هر زمان از روز (صبح، شب، قبل، در طی و یا بعد از غذا) گرفته شده است.

لتروزول دارای پنجره طولانی ترین مورد نیاز از زمان برای سطح پلاسمای خون برای رسیدن به اوج مطلوب از هر سه مهار کننده های عمده آروماتاز (برعکس، Arimidex و از Aromasin نیاز 7 روز در جهت اوج بهینه سطح پلاسمای خون به توان رسید).

یک نکته مهم را با دوز لتروزول است که در واقع 6 روز طول می کشد قبل از خون از پلاسما لتروزول سطح اوج مطلوب آن رسیده اند، حتی اگر نیمه عمر آن حدود 2 است – 4 روز است.

انتظارات و نتایج حاصل از لتروزول دوزهای

از آنجا که لتروزول است که تا بحال مهار کننده های آروماتاز موثرترین با توانایی به منظور کاهش سطح استروژن به سطوح غیر قابل کشف، کاربران باید محتاط باشند به اطمینان حاصل شود که این سطوح استروژن انجام نازل خیلی کم به سالم در نظر گرفته شود. سطح استروژن کاهش، هیکل ممکن است در بیش از یک سخت تر ‘grainier “و” پاره پاره “نگاه با توجه به از دست دادن احتباس آب ارائه شده توسط استروژن.

این نتایج در بسیار کمی به هیچ مایع زیر جلدی، که عضلات زیرین برجسته تر ارائه خواهد شد. تنها استثنا به این موضوع از بین بردن کامل استروژن در بدنسازان رقابتی که نیاز به حذف تقریبا کامل از احتباس آب در روز مسابقه است.

در چنین وضعیتی، لتروزول احتمالا ممکن است بهترین مهار کننده های آروماتاز به استفاده از بالا همه AIS دیگر در یک دوز کامل مورد استفاده توسط یک ورزشکار رقابتی تنها روزهای منتهی به یک رقابت برای دلایل هیکل تغییر قبلا گفته بود. کاهش نزدیک به کل استروژن باید برای بیش از مدت 48 ساعت به دلایل بهداشتی حفظ نشده است.

تماس با شخص:
Will

F.C.Tab: 2.5mg

این دارو تبدیل آندروژن‌ها به استروژن را از طریق مهار سیستم آنزیمی آرومـاتاز، مـهار مـی‌کند. کـاهش استروژن‌ها منجر به کاهش توده توموری و تاخیر در پیشرفت رشد تومور در برخی زنان می‌شود دارو به سرعت و به طورکامل از GI جذب می‌شود. فراهم زیستی دارو تحـت اثر غذا قرار نمی‌گیرد. دارو دارای حجم انتشار وسیعی است .در حدود ۶٠ درصد دارو درگردش خون به پروتئین‌های پلاسما آلبومین متصل می‌شود. به آهستگـی به یک متابولیت غیرفعال تدیل می‌شود که به صورت گلوکورونید از راه ادرار دفع مـی‌شود. نیمه عمر دفعی و نهایی دارو در حدود ٢ ساعت است‌.

درمان سرطان متاستاتیک پستان در زنان یائسه‌که بیماری آنها متعاقب درمان ‌ضداستروژن گسترش یافته است (‌در موارد مثبت بودن یا علوم بودن گیرنده استروژنی تومور)‌.

موردی گزارش نشده است‌.

منع مصرف‌: – حساسیت مفرط نسبت به این دارو و ترکیبات آن – بارداری

احتیاط‌: اختلال شدید عملکرد کبدی

شایع‌ترین‌: سردرد، بی‌خوابی‌، سرگیجه‌، خستگی‌، آستنی‌، پرفشاری خون‌، درد قفسه سـینه‌، گـرگرفتگی‌، بثورات جلدی‌، خارش‌، تهوع‌، استفراغ‌، یبوست‌، درد شکم‌، اسهال‌، سوء‌هاضمه‌، درد استخوانی‌، کـمردرد و درد اندام‌ها، آرترالژی‌، تنگی نفس‌، سرفه

مهم‌ترین‌: ترومبوآمبولـی

سایر عوارض‌: ادم‌، افزایش وزن‌، هیپرکلبسترولمی‌، عفونت‌های ویروسی

ترشح دارو در شیر مادر ثابت نشده است‌. تجـویز این دارو در شیردهـی باید با احتیاط باشد. از نظر تجویز در بارداری مطالعه‌ای در زنان باردار صورت نگرفته است‌. در موش در دوزهایی آمبریوتوکسیک و فتوتوکسیک بوده است‌. در صورت مصرف آن تـوسط زنـان بـاردار آنـان را از عوارض احتمالی و بالقوه دارو برای جنین آگاه سازید.

هیج گزارشی از مسمومیت با دارو در طول آزمون‌های بالینی داده نشده است‌. در صورت بروز مسمومیت در فرد می‌توان او را وادار به استفراغ‌کرد (‌اگر فرد هوشیار بود) به طورکلی‌، درمان حمایتی و مونیتورینگ مکرر علایم حیاتی لازم است‌.

١- در بیماران مبتلا به اختلال‌ عملکرد خفیف تا متوسط‌ کبد و بیمارانی که کلیرانس‌کراتی‌ نین آنها بالا‌تر از  ١ است‌، نیازی به‌کاهش دوزاژ وجود ندارد. ٢- دارو را با معده خالی یا همراه بـا غذا مـی‌توان تجـویز نمود. ٣-بیمار تحت درمان یا درمان شده با  لتروزول نیاز به درمان جایگزین با گلوکوکورتیکوئید

یا مینرالوکورتیکوئید ندارد لتروزول به طور عمده‌ای استرون‌، استرادیول و سولفات استرون را پایین می‌آورد اما نشان داده نشده که بر سنتز کورتیکوئیدهای آدرنال‌، سنتز آلدوسترون یا سـنتز هـورمون‌های تـیروئید اثری داشته باشد. ۴- میزان Input و output بیمار را به دقت‌کنترل‌کنید. ۵ – ‌کنترل در درجه حـرارت بدن بیمار در فواصل منظم حـین درمـان ضـروری است‌. ۶- پـیش از شـروع درمـان و سـپس مـتناوب آزمایش‌های بررسی عملکردکبد وکلیه و CBC را به عمل آورید. ٧- از بیمار بخـواهیدکه در صورت بروز بارداری یا قصد آن حتمآ به پزشک خود اطلاع دهد.

عضویت در خبره مجله سلامت

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *