راه درمان تیروئید پرکار چیست

پرکاری تیروئید یکی از بیماری های مربوط به غده تیروئید است. پرکاری تیروئید مربوط به غده تیروئید است که در قسمت مرکز و طرفین گردن وجود دارد. این غده کنترل سرعت قلب شما را بر عهده دارد. همچنین کمک میکند تا به سرعت کالری ها را بسوزانید. در واقع تنظیم متابولیسم بدن از کار های اصلی غده تیروئید است. در ادامه با علت و علائم پرکاری تیروئید آشنا شوید.

پرکاری تیروئید (Hyperthyroidism) یکی از بیماریهای مربوط به غده تیروئید است. تیروئید، غده پروانه ای شکل و کوچکی است که در جلوی گردن قرار دارد. این غده هورمون هایی به های تترا یدوتیرونین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) ترشح میکند، این دو، هورمون های اولیه ای هستند که وظیفه کنترل انرژی سلولهای بدن را برعهده دارند.

غده تیروئید با ترشح این هورمون ها، متابولیسم (سوخت و ساز بدن) را تنظیم میکند. پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید، بیش ازحد تترا یدوتیرونین (T4) یا تری یدوتیرونین (T3) یا هردوی این هورمون ها را ترشح کند. تشخیص به موقع و درمان مناسب، میتواند علائم پرکاری تیروئید را از بین ببرد و از عوارض جانبی آن جلوگیری کند.

اگر به اطرافیان خود نگاه کنید شاید کسی را با این بیماری بیابید که این موضوع گواهی از شیوع بالای پرکاری تیروئید میدهد. درواقع پرکاری تیروئید مشکلی است که تمام گروه های سنی را میتواند درگیر کند.

هنگامی که تیروئید، بیش از حد فعال است، میتواند مشکلات جدی مانند عصبانیت، اضطراب، ضربان قلب سریع، لرزش دست و عرق بیش از حد را ایجاد کند. پرکاری تیروئید تعدادی علت دارد و عوارض اما خوشبختانه راههای درمانی کمی ندارد و قابل درمان است.راه درمان تیروئید پرکار چیست

همانطور که در بالا گفته شد، پرکاری تیروئید علل زیادی دارد اما شایع ترین علت آن، بیماری گریوز است. پرکاری تیروئید یک نوع بیماری سیستم ایمنی است که سبب تولید غده‌ تیروئید میشود. این بیماری در زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد؛ اما از دیگر علل پرکاری تیروئید میتوان موارد زیر را برد:

شایان ذکر است با دانستن علائم پرکاری تیروئید، میتوان به سرعت وارد عمل شد و پرکاری تیروئید را کنترل و درمان کرد.

بیماری پرکاری تیروئید در بین افرادی که سابقه خانوادگی دارند، اتفاق می افتد. بنابراین اگر خویشاوندانی دارید که به این بیماری مبتلا هستند، حتما به پزشک خود بگویید.

فعالیت بیش از حد غده تیروئید، میتواند متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را بر هم بزند. باعث کاهش وزن و بد‌خوابی یا بیخوابی شود. همچنین پرکاری تیروئید سبب لرزش دست و افزایش سرعت ضربان قلب میشود. قاعدگی نظم در زنان مبتلا و همچنین حرکات مکرر روده، از جمله علائم شایع زنانه پرکاری تیروئید است. 1 مورد از دیگر علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

علائمی که نیازمند مراقبت های پزشکی هستند:

پرکاری تیروئید همچنین میتواند موجب فیبریلاسیون دهلیزی شود. فیبریلاسیون دهلیزی، یکی از شایعترین انواع آریتمی قلبی است که میتواند منجر به سکته مغزی و نارسایی احتقانی قلب شود.

از آنجا که پرکاری تیروئید سبب افزایش متابولیسم بدن میشود، تعریق بیش از حد به دلیل حرارت بالای بدن از علائم خسته کننده این بیماری است. همچنین علامتی با عنوان کاهش وزن تقریبا تمام بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید را در بر گرفته است. این علامت هم به دلیل سوختن انرژی و چربی ها در اثر متابولیسم بالا است.

تشخیص پرکاری تیروئید، بر اساس نگاه به علائم، آزمایشات خون، معاینات فیزیکی و اندازه گیری سطح هورمون تحریک کننده تیروئید انجام میشود. برای تشخیص اینکه آیا غده بیش از حد فعال است، پزشک شما میتواند یک سونوگرافی یا آزمایش شیمی درمانی انجام دهد.

همچنین پزشک شما میتواند تست کلسترول را انجام دهد؛ زیرا کلسترول پایین میتواند نشانه ای از متابولیسم بالا باشد که بدن شما به سرعت کلسترول را سوزانده است. سطح تری گلیسرید شما نیز ممکن است آزمایش شود. مثل کلسترول کم، تری گلیسیرید پایین می تواند نشانه ای از میزان متابولیسم بالا باشد.

اولین قدم برای تشخیص این بیماری، بررسی سابقه پزشکی بیمار و معاینه اوست. با معاینات پزشکی این علائم قابل مشاهده اند:

ممکن است آزمایش های دیگری هم برای تشخیص پرکاری تیروئید انجام شود که عبارتند از:

از آنجا که بیش از 2 درصد زنان در طول زندگی خود، دچار پرکاری تیروئید میشوند، پیشگیری از این بیماری اهمیت زیادی پیدا کرده است. در واقع راههای پیشگیری از پرکاری تیروئید، شباهت زیادی به راه های پیشگیری سایر مشکلات تیروئیدی دارد. از این رو موارد زیر بهترین راههای پیشگیری از پرکاری تیروئید هستند:

رژیم غذایی متعادل یکی از اصلی ترین عوامل در پیشگیری از پرکاری تیروئید است. در واقع داشتن رژیم غذایی متعادل روده ها را سالم نگه میدارد. به نقل از دکتر گوپتا:

7 درصد از سیستم خود ایمنی بدن در روده ها قرار دارند و اگر مخاط روده متورم یا ملتهب شود، شروع پاسخ ایمنی را تجربه خواهید کرد. بر اساس تحقیقات، این امر در ابتلا به بیماری های تیروئیدی نقش زیادی دارد.

به طور طبیعی شما باید از غذاهای حاوی چربی، شکر و مواد نگه دارند و رنگ های خوراکی پرهیز کنید. این غذاها میتوانند موجب التهابات روده ای و روشن کردن ناگهانی سیستم خود ایمنی در روده ها شوند.

استفاده از سبزی ها و گیاهانی مانند: گلم کلم، کلم، کلم بروکلی و شاهی، میتواند کلید رمزگشایی درب پیشگیری از پرکاری تیروئید باشد. در واقع سبزی ها برای تمام بیماری ها و بدن مفید هستند.

مکمل هایی که بعضی عناصر مانند ید را در بدن افزایش میدهند، اگر درست مصرف نشوند میتوانند باعث بیماری هایی نظیر پرکاری تیروئید شوند. همچنین کمبود ید، میتواند موجب بیماری مانند کم کاری تیروئید نیز شود. پس باید در مصرف این مکمل ها دقت کرد و با پزشک خود مشورت.

سخن پایانی: پیشگیری را همیشه انجام دهید تا نه تنها از یک بیماری بلکه از صدها بیماری نجات پیدا کنید.

15 نشانه ی حیرت انگیز از سرطان که باید بدانید

این 5 سرطان قابل درمان هستند!

پایین آوردن قند خون؛ 15 روش طبیعی کاهش قند خون

آیا مطلب ” پرکاری تیروئید؛ علت و علائم پرکاری تیروئید چیست؟ ” برای شما مفید بود؟

سلام ممنون بابت مطالب تون که خیلی قشنگ و کامل توضیح داده بودین.       در خانواده ما 5 نفرمون دچار پر کاری تیروئید هستن و من هم احساس میکنم که تیروئید دارم ولی هنوز به دکتر مراجعه نکردم من همه این علایمی که توضیح دادین در مورد پرکاری رو دارم هم ریزش مو لاغری ضربان قلب احساس خستگی خواب الودگی در طول روز ریزش مو و نازک شدن بیش از حد موهام و گاها اشتهای زیاد که همکارام و دوستام تعجب میکنن که با وجود این همه اشتها چرا من هنوز لاغرم لاغر.. الان که این علایم رو در مورد پرکاری خوندم احتمال 8درصد رو میدم که من هم مث خواهرام پرکاری تیروئید داشته باشم . ممنون بابت توضیحات خوبتون . موفق و موئید باشین

رشد مو، موها نقش مهمی در زیبایی افراد دارند اگر موهایتان خشک یا چرب است باید آن ها را تقویت کنید و []

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

سعی در رعایت کپی رایت داشته باشیم ! زوم لایف

لیست مطالب :

پرکاری تیروئید زمانی که رخ می‌دهد که مقدار زیادی هورمون تیرودی در بدن وجود داشته باشد. برای درمان پرکاری تیروئید با دکتر نیم همراه باشید.

تیروئید یک غده به شکل پروانه است که در گردن انسان واقع‌شده است، کار اصلی تیروئید تنظیم متابولیسم و انرژی بدن است. هنگامی که تیروئید بیش از حد فعال باشد و مقدار بیش از حد هورمون تیروکسین تولید کند اصطلاحاً پر کاری تیروئید می‌گویند.

علل شایع پرکاری تیروئید شامل خود ایمنی, التهاب غده تیروئید، ترشح غیر طبیعی هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)، مصرف بیش از حدید و یا توده‌های خوش خیم یا گره‌ها در تیروئید.

پرکاری تیروئید 8 برابر در زنان رخ می‌دهد تا مردان. پرکاری تیروئید در مردانی که تازه به 3 سالگی رسیده ان و در زنانی که بالای 6 سال هستند رایج است.راه درمان تیروئید پرکار چیست

از علائم پرکاری تیروئید می‌توان به کاهش وزن شدید, ضربان قلب نظم، عصبی بودن، بی اشتهایی بیش از حد، تغییرات در چرخه قاعدگی، خستگی، ضعف عضلانی و مشکل خواب برد.

توجه: برای تشخیص و درمان این بیماری حتماً به پزشک مراجعه کنید و از روش‌های گیاهی برای درمان تیروئید پرکار به صورت کمکی می‌توان استفاده کرد.

تشخیص بیماری پرکاری تیروئید کمی دشوار است و هر چه سریع‌تر تشخیص داده شود راحت‌تر می‌توان با استفاده از داروها، مکمل‌ها و تغییرات شیوه زندگی آن را درمان کرد.

همچنین می‌توان از روش‌های گیاهی زیر هم برای درمان پرکاری تیروئید استفاده کرد.

کلم بروکلی حاوی مواد شناخته شده‌ای به ایزوتیوسیانات و گویتروگنس (goitrogens) است که می‌تواند به درمان پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم) با محدود کردن تولید هورمون آن کمک کند.

دیگر سبزجات ماننده جوانه‌های بروسل، گل کلم، کرفس، کلم، تربجه نیز می‌توانند به شما کمک کنند.

گیاه لبدیسی رونده می‌تواند به کنترل پرکاری تیروئید خفیف (هیپرتیروئیدیسم) کمک کند زیرا میزان تولیدی هورمون تیروئیدی را کاهش می‌دهد.

گیاه آجوگا به کاهش سطح TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید) کمک می‌کند و باعث کاهش سنتز هورمون تیروئید می‌شود علاوه بر این به کاهش سطح T4 کمک می‌کند و تبدیل T4 به T3 را مسدود می‌کند.

فرنجمشک یک گیاهی است که می‌تواند سطح TSH را کاهش دهد و به درمان پرکاری تیروئید شما کمک کند.

این گیاه شمال فلانوئید ها، اسیدهای فنولی و سایر ترکیبات مفید است که تیروئید را تنظیم می‌کنند.

آنتی بادی‌هایی که غده تیروئید را تحریک می‌کند را مسدود می‌کند و از بیماری گراویس که یکی از علل رایج بیماری پرکاری تیروئید است جلوگیری می‌کند

رژیم غذایی از آنتی اکسیدان ها در مدیریت پرکاری تروئید مفید است. آسیب رادیکال‌های آزاد و اکسید کنندهای موجود در بدن با افزایش سطح هورمون‌های تیروئید ناشی از پرکاری تیروئید مرتبط است.

آنتی اکسیدان ها برای کاهش فشار اکسید کنند ها مفید هستند. غذاهایی که غنی از ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن، سلنیم (Se) و منزیوم است را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کلم یکی از مفیدترین مواد غذایی است که می‌تواند به درمان پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم) استفاده شود.

کلم حاوی مقدار زیادی از گیتروژن ها است که به کاهش تولید هورمون تیروئید کمک می‌کند.

روی کمک می‌کند تا شما از انرژی غذاها استفاده کنید. این ماده معنی همچنین سبب بهبود سیستم ایمنی شما در درمان پرکاری تیروئید می‌شود. منابع دردسترس روی عبارت‌اند از:

این گیاه به‌عنوان یک بتا بلوکر طبیعی عمل می‌کند و به کنترل قند خون و تشنگی کمک می‌کند، همچنین دارای برخی از فعالیت‌های ضد تیروئید است که علاوه بر درمان تیروئید پرکار می‌تواند برای افرادی که بیماری‌های قلبی دارند مفید باشد.

توجه: اگر از داروهای آرام‌بخش استفاده می‌کنید از مصرف این گیاه اجتناب کنید.

اگر بدن شما مقدار کافی اسیدهای چرب امگا 3 را دریافت نکند، اختلال هورمونی، ازجمله هورمون‌های تیروئید به وجود می‌آید.

اسیدهای چرب امگا 3 عملکرد ایمنی و رشد سلول را کنترل می‌کنند و به بهبود توانایی پاسخگویی به هورمون‌های تیروئیدی کمک می‌کنند.

توت‌ها غنی از ویتامین‌ها و خواص آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌توانند باعث کاهش التهاب به درمان پرکاری تیروئید کمک کند.

انگور فرنگی هندی می‌تواند بسیاری از مشکلات بهداشتی ازجمله درمان پرکاری تیروئید کمک کند. انگور فرنگی هندی با توجه به اثرات مخرب بر غده تیروئید به کنترل تولید هورمون‌های تیروئیدی کمک کند.

نظر

سلام من خانم 26 ساله هستم بابت کم شدن وزنم به دکتر مراجعه کردم .سونوگرافی تیروئید نوشته لوب سمت راست ی مقدار از چپ بزرگتره و اینکه ازمایشات تیروئیدم نرماله به نظر شما نیاز به نمونه برداری هست ؟ و اینکه من این مدت فشار روحی عصبی شدیدی بخاطر مریضی و فوت پدرم داشتم منتهی بیش از حد عصبی هستم اما اشتهام عالیه

انشالله که خوب بشی

بعضی از افراد به صورت ارثی مشکل تیروئید نهفته دارن و با استرس بدتر هم می شود

سلام یکی از بستگان ما دوسال است تیروئیدش رو عمل کردندو ید درمانی هم شده در طول این مدت دارو هم مصرف کرده اما یک ماه پیش دوباره ید درمانی شده. آیا ممکن است جونش به خطر بیفتد؟

اما در تمام مقالات خارجى و ايرانى گفتن كام بروكلى و سويا نخوريد

با سلام خدمت کاربر گرامی انواع کلم ها برای کنترل پرکاری مفیده چون باعث میشه استفاده بیش از حد ید توسط غده تیروئید جلوگیری بشه برای اطلاعات می تونید به این مقاله از معتبر خط سلامت مراجعه کنیدراه درمان تیروئید پرکار چیست

https://www.healthline.com/health/hyperthyroidism-diet#foods-to-eat

سلام مردي هستم 51 ساله با سابقه بيماري مغزو اعصاب 34 ساله ( جانباز جنگي) مدت 1ساله درگير بيماري چربي خون بالاي 38 هستم و تقريبا3ساله درگير ديابت هم شده ام چندي پيش آزمايش دادم TSH6.2 بود دكتر گفت كم كاري تيروئيد داري و قرص لووتيروكسين تجويز كرد در آزمايش بعدي مقدارش به .1 بازم گفت كم كاره و قرصها روادامه بده اما جاهاي ديگه پرسيدم و مطالعه كردم عكس اينو گفتند يعني پركاري واقعا مستأصل شدم لطفا راهنمايي بفرمائيد بسيار سپاسگزارم

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

پرکاری تیروئید یکی از بیماری‌های مربوط به غده‌ی تیروئید است. تیروئید، غده‌ی پروانه‌ای شکل و کوچکی است که در جلوی گردن قرار دارد. این غده هورمون‌هایی به ‌های تترا یدوتیرونین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) ترشح می‌کند، این دو، هورمون‌های اولیه‌ای هستند که وظیفه‌ی کنترل انرژی سلول‌های بدن را برعهده دارند. غده‌ی تیروئید با ترشح این هورمون‌ها، متابولیسم (سوخت‌وساز بدن) را تنظیم می‌کند. پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده‌ی تیروئید، بیش‌ازحد تترا یدوتیرونین (T4) یا تری یدوتیرونین (T3) یا هردوی این هورمون‌ها را ترشح کند. تشخیص به‌موقع و درمان مناسب، می‌تواند علائم پرکاری تیروئید را از بین ببرد و از عوارض جانبی آن جلوگیری کند.راه درمان تیروئید پرکار چیست

پرکاری تیروئید می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد. بیماری گریوز، یکی از شایع‌ترین علل پرکاری تیروئید است. گریوز نوعی بیماری خودایمنی است، این بیماری باعث می‌شود آنتی‌بادی‌های تحریک‌کننده‌ی تیروئید، بیش‌ازحد هورمون ترشح کنند. زنان، بیش از مردان به بیماری گریوز مبتلا می‌شوند. این بیماری در بین افرادی که سابقه‌ی خانوادگی دارند، اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر خویشاوندانی دارید که به این بیماری مبتلا هستند، حتما به پزشک خود بگویید.

موارد زیر نیز می‌توانند از علل پرکاری تیروئید باشند:

ترشح زیاد هورمون‌های تترا یدوتیرونین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) می‌تواند باعث افزایش متابولیسم بدن شود. به این حالت پرکاری متابولیسم گفته می‌شود و علائمی همچون افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا و لرزش دست دارد. همچنین ممکن است فرد زیاد عرق کند و نتواند گرمای زیاد را تحمل کند. پرکاری تیروئید، تغییرات حرکات روده، کاهش وزن و نظم شدن چرخه‌ی عادت ماهانه در زنان را به دنبال دارد.

خود غده‌ی تیروئید هم می‌تواند به‌صورت متقارن یا تقارن متورم شود. کُره‌ی چشم فرد هم ممکن است برجسته شود. این حالت یکی از علائم اگزوفتالمی و بیماری گریوز است.

سایر علائم پرکاری تیروئید:

علائمی که نیازمند مراقبت‌های پزشکی هستند:

پرکاری تیروئید همچنین می‌تواند موجب فیبریلاسیون دهلیزی شود. فیبریلاسیون دهلیزی، یکی از شایع‌ترین انواع آریتمی قلبی است که می‌تواند منجر به سکته مغزی و نارسایی احتقانی قلب شود.

اولین قدم برای تشخیص این بیماری، بررسی سابقه‌ی پزشکی بیمار و معاینه‌ی اوست. با معاینات پزشکی این علائم قابل مشاهده‌اند:

ممکن است آزمایش‌های دیگری هم برای تشخیص پرکاری تیروئید انجام شود که عبارتند از:

پزشک ممکن است سطح کلسترول خون فرد را بررسی کند. کلسترول پایین می‌تواند نشانه‌ی بالا بودن سوخت‌وساز باشد. در این حالت بدن فرد، به‌سرعت کلسترول را می‌سوزاند.

در این آزمایش‌ها میزان هورمون‌های تیروئید (T4 و T3) در خون فرد اندازه‌گیری می‌شوند.

هورمون تحریک‌کننده‌ی تیروئید (TSH) در هیپوفیز ترشح می‌شود و غده‌ی تیروئید را تحریک می‌کند تا هورمون‌های بیشتری ترشح کند. زمانی که سطح هورمون تیروئید طبیعی یا بالا باشد، TSH فرد باید پایین باشد. TSH غیرطبیعی ممکن است از اولین علائم پرکاری تیروئید باشد.

سطح ‌تری گلیسیرید فرد هم برای تشخیص پرکاری تیروئید آزمایش می‌شود. همچون پایین بودن میزان کلسترول، تری گلیسیرید پایین هم می‌تواند نشانه‌­ی بالا بودن متابولیسم باشد.

در این آزمایش پرکاری یا کم کاری تیروئید مشخص و معلوم می‌شود کدام نواحیِ غده‌ی تیروئید بیش‌ازحد فعال هستند.

با سونوگرافی می‌توان اندازه‌ی کل غده‌ی تیروئید و همچنین هر توده‌ی دیگری را بررسی کرد. پزشکان همچنین می‌توانند با سونوگرافی تشخیص بدهند توده جامد است یا مایع.

سی‌تی اسکن یا ام.آر.آی می‌توانند تومور هیپوفیزی را که موجب تورم شده است، نشان بدهند.

داروهای ضد تیروئیدی مانند متی مازول (methimazole)، موجب جلوگیری از ترشح زیاد هورمون‌های غده‌ی تیروئید می‌شوند. این دارو از درمان‌های شایع پرکاری تیروئید محسوب می‌شود.

براساس گزارش انجمن تیروئید آمریکا، ید رادیواکتیو برای درمان بیش از ۷۰ درصد بزرگ‌سالان مبتلا به پرکاری تیروئید استفاده می‌شود. این درمان، سلول‌هایی را که هورمون تولید می‌کنند، از بین می‌برد. عوارض جانبی شایع درمان با ید رادیواکتیو عبارتند از: خشکی دهان، خشکی چشم، گلودرد و اختلال حس چشایی. ممکن است مدت کوتاهی پس از درمان با ید رادیواکتیو، رعایت برخی موارد احتیاطی ضروری باشد. چرا که ممکن است اشعه به نواحی دیگر بدن نفوذ کرده باشد.

ممکن است بخشی یا تمام غده‌ی تیروئید فرد با عمل جراحی برداشته شود. همچنین پس از جراحی، به بیمار مکمل‌های تیروئیدی داده می‌شود تا از کم‌کاری تیروئید جلوگیری شود. کم‌کاری تیروئید در حالتی اتفاق می‌افتد که غیرفعال بودن تيروئيد موجب می‌شود هورمون‌های کمی ترشح شوند. همچنین بعضی از داروها مانند پروپرانولول می‌توانند ضربان سریع قلب، تعرق، اضطراب و فشارخون بالا را کنترل کنند. در اکثر موارد، این درمان به‌خوبی عمل می‌کند.

داشتن یک رژیم غذایی مناسب که مقدار زیادی کلسیم و سدیم دارد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. بیمار می‌تواند درباره‌ی رژیم غذایی، مکمل‌های تغذیه‌ای و میزان ورزش، با پزشک خود مشورت کند. پرکاری تیروئید همچنین می‌تواند باعث ضعف و نازکی استخوان‌های فرد و درنهایت پوکی استخوان شود. مصرف ویتامین D و مکمل‌های کلسیم تحت نظر پزشک، باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود.

استرس یا عفونت می‌تواند موجب «طوفان تیروئیدی» شود. طوفان تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار زیادی هورمون تیروئید ترشح و باعث بدتر شدن علائم پرکاری تیروئید می‌شود. تأثیرات پرکاری تیروئید در درازمدت، بسته به علت ایجاد آن متفاوت است. در برخی موارد، پرکاری تیروئید بدون درمان بهبود می‌یابد، اما در موارد دیگری مانند بیماری گریوز، پرکاری تیروئید باگذشت زمان بدتر می‌شود. عوارض جانبی بیماری گریوز می‌توانند زندگی فرد را تهدید کنند و در درازمدت روی کیفیت زندگی او تأثیر بگذارند.

پرکاری و کم‌کاری تیروئید، معمولا با واکنش‌های خودایمنی شروع می‌شوند. بیماری گریوز معمولا موجب پرکاری تیروئید و بیماری هاشیموتو باعث کم‌کاری تیروئید می‌شود. هردوی این بیماری‌ها با حمله‌ی سیستم ایمنی بدن به غده‌ی تیروئید شروع می‌شوند.

محققان هنوز به‌درستی نمی‌دانند چرا مردان در مقایسه با زنان کمتر به بیماری‌های خودایمنی مبتلا می‌شوند. آنها دلیل این موضوع را به تفاوت‌های سیستم ایمنی زنان و مردان مرتبط می‌دانند. زنان در مقایسه با مردان، واکنش‌های شدیدتری به واکسن، زخم‌های شدید و عفونت نشان می‌دهند، بنابراین این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی بسیار فعال زنان، خطر ابتلا به بیماری‌های تیروئیدی را در آنها افزایش بدهد.

برگرفته از: healthline

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

راه درمان تیروئید پرکار چیست

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

سلام خسته نباشیدمن مدتیه بدن درددارم مخصوصاازناحیه گردن کتف وستون فقرات ولگن وپاهامخصوصازانوپشت زانوهامم ورم دارن آزمایش دادم ازهمه لحاظ خوبم اماتیروییدندادم امایک دفعه کاهش وزن داشتم ناگفته نماندشیرهم میدم دلیلش چی میتونه باشه َضمناسابقه سینوزیت دارم سردردم دارم بعضی جاهای بدن من حالت نبض میزنه

سلام باران عزیز
تشخیص مشکلات پزشکی برعهده‌ی پزشک هست و متأسفانه در این مورد ما نمیتونیم بهتون کمکی بکنیم. پیشنهاد میکنم برای اطمینان خودتون، آزمایش تیروئید هم بدید.

سلام خسته نباشیدمن مدتیه بدن درددارم مخصوصاازناحیه گردن کتف وستون فقرات ولگن وپاهامخصوصازانوپشت زانوهامم ورم دارن آزمایش دادم ازهمه لحاظ خوبم اماتیروییدندادم امایک دفعه کاهش وزن داشتم ناگفته نماندشیرهم میدم دلیلش چی میتونه باشه َضمناسابقه سینوزیت دارم سردردم دارم

سلام.من خیلی لاغرم.البته همیشه اینجور بوده.ممکنه دلیلش پرکاری تیروئید باشه؟ ۲ پسرم ۲۵ سال سنمه قدم ۱۷۳ وزنم ۵۷

سلام دوست گرامی
لاغری به‌تنهایی برای اثبات پرکاری تیروئید کافی نیست. پزشک با انجام آزمایش‌هایی که خدمت‌تون معرفی کردیم، میتونه بهتون بگه تیروئیدتون پرکار هست یا نه.

خواص خوراکی ها

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

قرص ضد اسهال؛ نحوه درمان اسهال با قرص‌های بدون نسخه

خواب خوب و راحت شبانه با ۱۰ نکته‌ای که باید بدانید

از بین بردن جای سوختگی؛ هرآنچه باید درمورد زخم سوختگی بدانید

آموزش زبان برای کودکان؛ ۱۰ روش کاربردی و ساده

بهترین رمان های جهان؛ ۹۹ رمان خواندنی

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

کم کاری تیروئید چیست و چه عوارضی برای بدن دارد؟ آیا درمان کم کاری تیروئید به روش‌های طبیعی امکان‌پذیر است؟ در ادامه شما را با ۱۳ روش طبیعی برای کاهش و رفع عوارض کم کاری تیروئید،‌ پیشگیری و درمان آن آشنا می‌کنیم.راه درمان تیروئید پرکار چیست

اگر از خستگی مداوم و بی‌دلیل رنج می‌برید شاید بهتر است مراقب عملکرد غده‌ی تیروئید خود باشید. این غده‌ی پروانه‌ای شکل که در جلوی گردن و زیر سیب آدم قرار دارد، با ترشح هورمون، سوخت‌وسازِ بدن را کنترل می‌کند. از جمله بیماری‌های مرتبط با این غده، کم کاری تیروئید است. این بیماریِ خاموش ممکن است سال‌ها در بدن فرد مبتلا باقی بماند ولی به درستی تشخیص داده نشود، چرا که علائم آن پراکنده و مبهم است و به همین دلیل پزشک در تشخیص بیماری گمراه می‌شود.

مواقع کم کاری تیروئید، به مشکلات تیروئيد مربوط نمی‌شود، بلکه عملکرد ناسب سیستم ایمنی بدن، این بیماری را ایجاد می‌کند. آزمایش آنتی‌بادی،‌ راه مناسبی برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن و تشخیص کم کاری تیروئید است. به گفته‌ی دکتر داتیس خرازیان (Dr. Datis Kharrazian) نود درصد افرادی که کم کاری تیروئید دارند مبتلا به هاشیموتو هستند. هاشیموتو یک بیماری خودایمنی است که در آن، سیستم ایمنی بدن به بافت‌های غده‌ی تیروئيد حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد. بنابراین برای درمان بیماری‌های تیروئید یا هر بیماری خودایمنی دیگر، ابتدا باید منشاء بیماری کشف شود و نباید علائم بیماری را با دارو سرکوب کرد. برای درمان کم کاری تیروئید و یا پیشگیری از بروز آن، در این مقاله ۱۳ روش ساده و طبیعی ارائه شده است.

اولین خط دفاعی برای درمان کم کاری تیروئید تغییر رژیم غذایی است. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از خستگی مفرط و کدر شدن مغز (Brain fog) -گیجی، فراموشی و عدم تمرکز رنج می‌برند. برای رفع خستگی و کسب انرژی، افراد به استفاده از قند و کافئین رو می‌آورند. این دو ماده بسیار مضر هستند و علاوه بر ایجاد سایر بیماری‌ها و نوسان در قند خون، عملکرد تیروئید را نیز دچار مشکل می‌کنند.

یک رژيم غذایی مناسب، فاقد کافئین و قند (کربوهیدرات) است. مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده مثل آرد نیز باید کاهش پیدا کند چرا که این مواد عملکردی شبیه قند در بدن دارند. همچنین باید استفاده از کربوهیدرات‌هایی که به غلات مربوط می‌شوند را به حداقل رساند و از سبزیجات غیرنشاسته‌ای استفاده کرد.

چون هورمون تیروئید برای انتقال به تمام بافت‌های بدن نیاز به پروتئین دارد، باید در هر وعده‌ی غذایی از پروتئین استفاده کنید. این ماده به عملکرد طبیعی غده‌ی تیروئید کمک می‌کند. مغزها، کره‌ی مغزها، محصولات دامیِ بدون آنتی‌بیوتیک ( ارگانیک، گوشت دام‌های محلی و علف‌خوار، تخم مرغ و ماهی‌های پرورشیِ سالم) و حبوبات حاوی پروتئین هستند.

سویا و مشتقات آن مانند توفو (پنیر سویا)، شیر سویا، گوشت جایگزین (گوشت مصنوعی)،‌ خوراکی‌های انرژی‌زا و حاوی پروتئین هستند، اما این محصولات حتی اگر به صورت ارگانیک و بدون اصلاح ژنتیکی باشند باز هم در عملکرد گیرنده‌های هورمونی و چرخه‌ی بازخورد در سیستم غدد درون‌ریز اختلال ایجاد می‌کنند.

چربی دوست شما است و کلسترول ماده‌ی سازنده‌ی مسیرهای هورمونی بدن است. اگر به میزان کافی چربی و کلسترول مصرف نکنید، عدم تعادل هورمونی در بدن تشدید می شود. با مصرف چربی‌های طبیعی و سالم مانند روغن زیتون، روغن حیوانی، آووکادو، تخم کتان، ماهی، مغزها، کره‌ی مغزها، پنیر و ماست پرچربِ بدون هورمون و آنتی‌بیوتیک و شیر نارگیل، در میزان هورمون‌های تیروئید بدن خود، تعادل ایجاد کنید.

شاید کمبود مواد مغذی در بدن منجر به کم کاری تیروئید نشود، اما اگر میزان این ریزمغذی‌ها و مواد معدنی در بدن کافی نباشد علائم این بیماری تشدید می‌شود. مواد مغذی در درمان کم کاری تیروئید عبارتند از ویتامین D، آهن، اسید چرب امگا۳، سلنیوم، روی، مس، ویتامین A ،B و یُد.

ترکیب مولکولی بافت تیروئید تقریبا به ترکیب گلوتن شبیه است. در افرادی که مبتلا به هاشیموتو هستند، مصرف گلوتن ممکن است باعث افزایش حملات دستگاه ایمنی بدن به بافت تیروئيد شود.

گواتر بیماری تورم غده‌ی تیروئيد است. به آن دسته از مواد غذایی که در ایجاد گواتر نقش دارند، گواترزا یا گواتریژن (Goitrogens) گفته می‌شود. این مواد عبارتند از: انواع کلم (بروکلی، بروکسل، گل کلم، کلم پیچ، کلم قمری)، شلغم، ارزن، اسفناج، توت فرنگی، هلو، شاهیِ آبی، بادام‌ زمینی، تربچه و سویا. استفاده از این مواد به صورت پخته منعی ندارد چون پخت‌وپز مواد گواترزا را غیرفعال می‌کند، همچنین می‌توان از تربچه و شاهیِ آبی در حد اعتدال استفاده کرد.

گلوتاتیون (Glutathione) یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در کاهش علائم هاشیموتو موثر است. این آنتی‌اکسیدان با تنظیم سیستم ایمنی بدن به کاهش بیماری‌های خودایمنی کمک می‌کند، بافت تیروئید را التیام می‌بخشد و از آن محافظت می‌کند.

غذاهای کمی حاوی گلوتاتیون هستند، اما برخی از مواد غذایی به تولید گلوتاتیون در بدن کمک می‌کنند: مارچوبه، کلم بروکلی، هلو، آووکادو، اسفناج، سیر، کدو، گریپ فروت و تخم مرغ خام از این جمله‌اند. ماده‌ی گیاهی موجود در کلم بروکلی، گل کلم و کلم (خوراکی‌های گواترزا) به افزایش ذخیره‌ی گلوتاتیون کمک می‌کند.

همانطورکه در بیماری هاشیموتو، سیستم ایمنی به غده‌ی تیروئید حمله می‌کند، غذاهایی که باعث التهاب می‌شوند، در بدن به عنوان مهاجم شناخته شده و واکنش‌های خودایمنی را در بدن افزایش می‌دهند. برای کاهش علائم بیماری‌های خودایمنی، مراقب حساسیت‌های غذایی خود باشید.

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در روده‌ی ما زندگی می‌کنند. در حدود ۲۰٪ از عملکرد تیروئيد به میزان کافی این باکتری‌ها در روده بستگی دارد. برای حفظ میزان این باکتری‌ها باید از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید.

التهاب سیستمیک، پاسخ التهابی بدن به برخی از عوامل بیماری‌زا است. مصرف موادغذایی فرآوری‌شده، یکی از عوامل ایجادکننده‌ی این نوع التهاب در بدن است. اغلب التهاب‌های سیستمیک و بیماری‌های خودایمنی به یکدیگر مرتبط هستند. کاهش مصرف موادغذایی فرآوری‌شده از ابتلا به این نوع التهاب و بروز بیماری‌های خودایمنی جلوگیری می‌کند.

سندروم خستگی آدرنال در نتیجه‌ی کاهش فعالیت غده‌ی آدرنال ایجاد می‌شود. ارتباط تنگاتنگی میان تیروئید و غده‌ی آدرنال وجود دارد و معمولا در درمان کم‌کاری تیروئید، عملکرد این غده نیز بررسی می‌شود.

غده‌ی تیروئيد بسیار حساس است و به عوامل استرس‌زا واکنش نشان می‌دهد. تمرینات آرام‌بخشی مثل یوگا با کاهش استرس و ایجاد تعادل در انرژی و افزایش سوخت‌وساز بدن، علائم کم کاری تیروئید را کاهش می‌دهند.

تیروئيد به اشعه حساس است. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به غده‌ی تیروئيد، در مطب دندان‌پزشکی از یقه‌ی محافظ استفاده کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

راه درمان تیروئید پرکار چیست

مرسي توضيحاتتون اميد بخش و كامل بود بسيار سپاس❤️❤️❤️

بند ۶ و ۷ با هم در تضاد هستند

درود بر شما
خیلی هم در تضاد نیستن، کلم بروکلی و اسفناج رو می‌تونید به‌صورت آب‌پز و بقیه رو متعادل یا خیلی کم مصرف کنید.

سلام من حنانه هستم ۱۴ سالمه از قم
من دچار بیماری کم کاری تیروئید شده ام و این کم کاری من را چاق کرده است
سه ماهه که دارم قرص لووتیروکسین میخورم ولی اصلا به بدنم اثر نزاشته و بدتر شده
رژیم غذایی ام را کنترل و هرچقدر هم که ورزش میکنم نمیتونم کاهش وزنم را ببینم و ۴ کیلو اضافه کرده ام
در این هفته های آخر سرگیجه ی شدید داشته ام واین سرگیجه ها دچار سر درد شده اند
لطفا یه نظری به من بدهید تا بتونم این کم کاری را درست کنم
با تشکر

سلام حنانه عزیز
بهتره نکاتی رو که در این مقاله بهشون اشاره شده در نظر داشته باشید و روند درمان‌تون رو تحت نظر پزشک مجرب ادامه بدین. براتون آرزوی سلامتی دارم.

خواص خوراکی ها

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواب خوب و راحت شبانه با ۱۰ نکته‌ای که باید بدانید

از بین بردن جای سوختگی؛ هرآنچه باید درمورد زخم سوختگی بدانید

آموزش زبان برای کودکان؛ ۱۰ روش کاربردی و ساده

بهترین رمان های جهان؛ ۹۹ رمان خواندنی

خواص روغن اسطوخودوس برای مو؛ روش استفاده و عوارض جانبی

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید


تیروئید غده ای به شکل پروانه در جلوی نای می باشد. اگر فعالیت این غده زیاد شود و هورمون زیادی تولید کند، می گوییم فرد دچار پرکاری تیروئید یا هایپرتیروئیدیسم شده است. اولین قدم برای تشخیص پرکاری تیروئید، یک آزمایش خون (هورمونی) می باشد.



راه درمان تیروئید پرکار چیست

علائم پرکاری تیروئید

– لرزش بدن

– عرق کردن زیاد

– پوست نرم

– موی صاف

– تپش قلب

– بزرگ شدن غده تیروئید

– پف کردگی اطراف چشم ها

در تمام موارد، آزمایش خون برای تشخیص بیماری لازم است و میزان TSH (هورمون محرک تیروئید) خون را اندازه گیری می کنند.

اسکن تیروئید با استفاده از ید رادیواکتیو نیز برای تشخیص این بیماری مهم است.

 

درمان پرکاری تیروئید

با توجه به سن بیمار، اندازه غده تیروئید و وجود بیماری های دیگر، پزشک تصمیم می گیرد که کدام روش درمانی مناسب تر است.

روش های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارند، از قبیل:

– درمان علائم پرکاری تیروئید

– داروهای ضدتیروئید

– ید رادیواکتیو

– جراحی


درمان علائم پرکاری تیروئید


داروهایی وجود دارند که فورا علائم ناشی از افزایش هورمون های تیروئید (مثل تپش قلب) را درمان می کنند. یکی از این داروها، بتابلوکرها همانند پروپرانولول (ایندرال)، آتنولول (تنورمین) و متوپرولول (لوپرسور) می باشد.

 

این داروها اثر هورمون های تیروئید و افزایش سوخت و ساز بدن را خنثی می کنند، اما این داروها میزان هورمون های تیروئید خون را تغییری نمی دهند.

 

داروهای ضد تیروئید

دو داروی ضدتیروئید وجود دارند به های متیمازول (Tapazole) و پروپیل تیوراسیل (PTU).

این داروها در بافت غده تیروئید جمع می شوند و جلوی ساخت هورمون تیروئید را می گیرند.

PTU از تبدیل شدن هورمون های تیروئید نیز جلوگیری می کند، مثلا هورمون T4 نمی تواند به هورمون T3 که فعال تر است، تبدیل شود.

بیشترین عارضه ناشی از این داروها، مربوط به عدم ساخت گلبول های سفید خون توسط مغز استخوان است. همانطور که می دانید، گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت ها لازم می باشند.

اگر بیمار از داروهای ضدتیروئید استفاده می کرد و دچار تب، گلودرد و علائم نشاندهنده عفونت در بدن شد، باید فورا او را به نزد پزشک ببرید.

این داروها را تنها برای درمان بیماری گریوز، برای مدت طولانی تجویز می کنند.

 

ید رادیواکتیو

راه درمان تیروئید پرکار چیست

ید رادیواکتیو از راه دهان، به صورت قرص و یا مایع، به بیمار داده می شود تا برای یک بار، فعالیت زیاد غده تیروئید را قطع کند.

بعد از یک اسکن، ید رادیواکتیو داده می شود.

ید رادیواکتیو توسط سلول های فعال در غده تیروئید برداشته می شود و ید رادیواکتیو، آن سلول ها را تخریب می کند.

از آنجایی که فقط ید توسط سلول های تیروئید برداشته می شود، تخریب هم در همان محل رخ می دهد و این درمان اثر سوئی را در برنخواهد داشت.

به طور کلی، از 8 درصد این بیماران با ید رادیواکتیو درمان می شوند.

بعد از خوراندن ید رادیواکتیو، حدود 8 تا 12 هفته طول می کشد تا تیروئید درمان شود و اندازه آن طبیعی گردد.

یکی از مهم ترنی عوارض این روش درمانی،  ابتلا به کم کاری دائمی تیروئید است.

شش ماه بعد از درمان با ید رادیواکتیو، ممکن است فرد دچار کم کاری تیروئید موقتی شود. اما اگر این کم کاری تیروئید از شش ماه طول بکشد، درمان جایگزینی تیروئید شروع می شود. در این درمان هورمون T4 و یا T3 به بیمار داده می شود.

 

عمل جراحی

برای بیماران دچار پرکاری تیروئید یکی از روش های درمانی عبارتست از برداشتن قسمتی از غده تیروئید با عمل جراحی.

در این جراحی، بافت غده تیروئید که مسئول ساخت زیاد هورمون های تیروئیدی می باشد را برمی دارند.

اگر مقدار زیادی از بافت غده تیروئید را بردارند، باعث می شود که هورمون های تیروئیدی به اندازه کافی تولید نشوند و کم کاری تیروئید بوجود آید.

پس در این مورد نیز درمان جایگزین تیروئید شروع می شود.

مهمترین عارضه این جراحی عبارت است از اختلال در بافت اطراف آن. بافت های اطراف غده تیروئید عبارتند از اعصاب تارهای صوتی و چهار غده کوچک در گردن که کلسیم بدن را تنظیم می کنند و به غدد پاراتیروئید معروف هستند. اگر به طور اشتباهی، این غدد را با جراحی بردارند، باعث کاهش میزان کلسیم در بدن می شود و بیمار نیاز به دریافت مکمل کلسیم دارد.

در مقایسه با درمان با ید رادیواکتیو و داروهای ضد تیروئید، عمل جراحی کمتر رایج است.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

علل پرکاری تیروئید چیست؟ 

گواتر، بیماری شایعی است

اثر بیماری تیرویید بر پوست و مو

چه موقع آزمایش تیروئید بدهید؟

تفسیر نتایج آزمایش تیروئید

علایم کم‌کاری و پرکاری تیروئید

تیروئید، پُرکاری و کم کاری آن

پرکاری تیروئید؛ علل و درمان

9 اشتباه رایج درباره تیروئید

تاثیر بیماری تیروئید بر پوست‌ومو

پرکاری تیروئید باعث سندرم گریوز می‌شود

درباره گواتر چه می دانید؟

 

کلیپ های مرتبط:

پركاری تیروئید 

کم کاری تیروئید

غده تیروئید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *