صفراوی مزاج ها چه بخورند

خواص دارویی و گیاهی

صفراوی مزاج ها چه بخورند
صفراوی مزاج ها چه بخورند

على عليه السلام فرمود: رياكار را سه نشانه است: هرگاه مردم را ببيند، با نشاط و تحرّك مى شود، هرگاه تنهاست، سست و بى حال است، و دوست دارد در همه كارهايش از او تعريف كنند.

على عليه السلام فرمود: رياكار را سه نشانه است: هرگاه مردم را ببيند، با نشاط و تحرّك مى شود، هرگاه تنهاست، سست و بى حال است، و دوست دارد در همه كارهايش از او تعريف كنند.

افرادی که صفراوی مزاج هستند باید بر اساس طبعی که دارند دستورات غذایی را رعایت کنند تا کمتر دچار برخی بیماری ها شوند.

به گزارش مشرق، اصولی‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

صفراوی مزاج‌ها افرادی هستند که معمولاً در تابستان احساس گرمای زیاد و گرگرفتگی می‌کنند، اما در زمستان احساس خوبی دارند، همچنین این اشخاص اغلب در زمستان زیاد لباس نمی‌پوشند و با مصرف غذاهایی با طبع گرم حالشان بد می‌شود. افرادی که طبع گرم و خشک (مزاج صفرا) دارند، خلط صفرا در بدنشان زیادتر است. در این مطلب مواد غذایی مفید و مضر برای افراد صفراوی مزاج را معرفی می‌کنیم.

صفراوی مزاج‌ها باید از غذاهای خنک استفاده کنند؛ عرق کاسنی و شاه‌تره بهترین نوشیدنی برای صفراوی مزاج‌هاست.مصرف مواد غذایی که حالت اسیدی دارند از جمله لیموترش، زرشک، نارنج، گریپ‌فروت با عسل، ترنجبین، شیرخشت، کاهو، کیوی، آلو بخارا، آلوچه، اسفناج، تمر هندی به صورت دَم‌کرده، لیموشیرین، پرتقال، نان جو و آش جو به منظور اصلاح مزاج‌های صفراوی بسیار مفید است.

بهترین مواد غذایی برای اشخاصی که طبع گرم و خشک دارند، عبارتند از: هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، لیموترش، هویج‌فرنگی، روغن‌زیتون، سوپ جو و سبزیجات مانند اسفناج و گشنیز.صفراوی مزاج ها چه بخورند

همچنین سیب‌زمینی بخارپز، قارچ، بامیه، پیاز، برگه هلو و زردآلو، مغز بادام خام تازه، برنج سفید با روغن‌زیتون، کدوحلوایی با نخودفرنگی، عدس، ماش، جو دوسر، مخمر آبجو و لیموعمانی نیز برای کبد افراد صفراوی مزاج بسیار مفید است.

افراد دارای طبع گرم و خشک باید از مصرف نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنند، زیرا این نوشیدنی‌ها تعادل مزاج آن‌ها را به هم می‌زند. بر همین اساس اصولی‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

استفاده از نوشابه، ادویه‌های تند، آب یخ، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله پس از آن، شیرینی‌های قنادی، آجیل شور، گوشت قرمز همچنین بریده‌بریده غذا خوردن یعنی اینکه فرد به طور مداوم در حال خوردن باشد مانند تخمه شکستن برای افرادی که طبع گرم و خشک دارند، مضر است.

بیشتر بخوانید:

افراد صفراوی‌مزاج باید از مصرف میوه‌هایی مانند موز، خربزه، آناناس و طالبی نیز خودداری کنند.چای، قهوه، نسکافه، لبنیات، تخم‌مرغ و غذاهای فریز، زودپز و سرخ‌شده، سس و رب، غذاهای چرب و پرحجم، ماکارونی، آش رشته، سیر و همه غذاهای با طبع گرم نیز از جمله مواد غذایی مضر برای صفراوی‌مزاج‌ها هستند.

مصرف تنقلات، بادنجان، موز و غذاهای ساندویچی نیز برای افراد صفراوی‌مزاج ممنوع است.

منبع: رکنا

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– امام رضا (علیه السلام)درباره کاهش صفرا می فرمایند: هرکس می خواهد که صفرا را از بین ببرد، چیزهای خنک و نرم بخورد، بدنش را استراحت دهد، از ایستادن زیاد بپرهیزد، و به شخصی که دوستش دارد زیاد بنگرد.

کنترل میزان مواد تولیدکننده صفرا در بدن و دفع صفرای اضافه از بدن با شیوه‌های طبیعی و تنظیم ساختار و عملکرد سیستم ایمنی بدن از جمله شیوه‌هایی است که به درمان آلرژی کمک می‌کند. توجه شود که طبع خلط صفرا، گرم است بنابراین برای متعادل کردن بدن برای مقابله ، صفراوی مزاج ها می‌بایست از مواد غذایی با طبع سرد استفاده کنیم.

غذاهایی که این گونه صفراوی مزاج ها را اصلاح می کنند عبارتند از:

خوردنی هایی که حالت اسیدی دارند و ترشی جات طبیعی مانند : لیمو ترش، زرشک، نارنج، گریپ فروت با عسل، ترنجبین، شیرخشت، کاهو، کیوی، آلو بخارا، آلوچه، اسفناج، تمبر هندی به صورت دم کرده، لیمو شیرین، پرتقال، نان جو و آش جو. مجموعا این نوع افراد باید از غذاهای خنک استفاده کنند. یعنی از غذاهایی که PH آنها از نظر علمی زیر ۳/۷ باشد.صفراوی مزاج ها چه بخورند

عرق کاسنی و عرق شاهتره بهترین نوشیدنی برای صفراوی مزاج ها است و آنها برای شستشو بدن خود باید از سدر و ختمی استفاده کنند. ساده ترین و عاقلانه ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و شناخت نوع غذا و مصرف به موقع آن هاست تا بیماری سرکوب شود و سیستم ایمنی بدن تقویت گردد.

تخلیه معده این افراد به روش قی کردن دوره ای بسیار مناسب می باشد در واقع کار حکیم آن است که افراد پر حرارت جامعه را شناسایی نموده و به طرق محتلف پیشنهاد شده ی سنتی، حرارت بدن انها را پائین تر بیاورد. و خوردن همه انواع مرکبات، انار، شاه توت، خیار، سیب، گلابی، البالو، گیلاس، آلو، گوجه سبزو زرشک برای صفراوی مزاج ها مفید است.

بهترین دارو برای این افراد هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، هویج فرنگی، روغن زیتون و سوپ جو، سبزیجات مانند اسفناج و گشنیز، لیموترش، است. همچنین سیب زمینی بخار پز، قارچ، بامیه، پیاز، برگه هلو، برگه زرد آلو، مغز بادام خام تازه، برنج سفید با روغن زیتون، کدو حلوایی با نخود فرنگی، عدس، ماش، جو دوسر، مخمر آبجو، لیمو عمانی برای کبد و صفراوی مزاج ها بسیار مفید است.

خاکشیر به عنوان یک صفرابر قوی در قالب یک شربت ساده و سوپ جو و گشنیز به عنوان غذاهایی که دارای مزاج سرد است به این قبیل بیماران توصیه می‌گردد.

همچنین مصرف نان‌های سبوس‌دار و کاهو بسیار توصیه می‌گردد. برخی گیاهان دارویی خاصیت تنظیم‌کنندگی و متعادل‌سازی عملکرد سیستم ایمنی را دارند. این قبیل گیاهان که معمولاً دارای طبع سرد نیز می‌باشند می‌توانند در فرو نشاندن علائم آلرژی بسیار موثر باشند.

برای مثال می‌توان از گل ختمی و اسفرزه نام برد. استفاده به صورت خوراکی و یا استعمال موضعی این گیاهان دارویی در کاهش علائم آلرژی بسیار مفید می‌باشند.

بحران هایی که در طول زمان باعث ترشح ناگهانی صفرا به خون می شود و بارها تجربه کرده اید عبارتند از :

پدیده بلوغ برای نوجوانان – پدیده ی ازدواج – پدیده ی باردار شدن – پدیده ی زایمان – پدیده ی شنیدن ناگهانی خبر بد –پدیدهی یائسگی – بلند کردن هالتر در بدن سازی – مسابقه فوتبال و… همگی جزء بحران های صفراوی حساب می شوند یعنی با پیدایش هر کدام از دوران زندگی یا افعال مختلف فوق به ناگهان مقادیر زیادی صفرا (یعنی هورمون های خونی گرم مزاج ) وارد خون شده و شخص را دچار یک نوع التهاب حرارتی شدید می کند مثل حالت گرگرفتگی در زنان یائسه.

صفراوی مزاج‌ ها باید از مصرف نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنند؛ نوشیدنی‌های گرم موجب برهم خوردن تعادل صفراوی مزاج‌ ها می‌شود. بر همین اساس اصولی‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

مصرف نوشابه، ادویه‌های تند، آب یخ، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن، شیرینی‌های قنادی و مصنوعی، آجیل شور، گوشت قرمز همچنین بریده‌بریده غذا خوردن یعنی اینکه انسان مدام در حال خوردن باشد مانند تخمه شکستن برای افرادی که دارای طبیعت گرم و خشک هستند، مضر است.

مصرف موز، خربزه، آناناس و طالبی برای صفراوی مزاج ها ممنوع است و باید از مصرف آن خودداری کنند. چای، قهوه، نسکافه، لبنیات، تخم‌مرغ و غذاهای فریزشده، زودپزشده و سرخ‌شده، سس و رب، غذاهای چرب و پرحجم، ماکارونی، آش رشته، سیر و همه غذاهای با طبیعت گرم، از مواد غذایی زیان‌آور برای صفراوی مزاج‌ ها است.

نبض ما– گردآوری

منابع

تبیان، پارسی طب، الودکتر

اصول رژیم لاغری برای دختران نوجوان

زردچوبه برای لاغری؛ آیا زردچوبه برای کاهش وزن مفید است؟

۷ خاصیت درمانی نارنج و تداخل آن با داروها

نکاتی درباره تغذیه پیش از بارداری که باید بدانید

طرز تهیه قهوه‌ ترک و خواص درمانی آن

۵ خواص درمانی خرمالو که نمی دانید

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

سلام
من افکارجنسی زیادی دارم که منجر به استرس و نهایتا خودارضایی درمن به دفعات زیاد در روز میشه آیا دلیلش میتونه از مزاج صفراوی باشه

سلام، دوست عزیز شما ابتدا مزاج ت رو شناسایی کن، اگر مزاج ت گرم باشه اینکه از لحاظ جنسی مداوم خواستار آون باشی، یک موضوع طبیعی هست صفراوی مزاج ها چه بخورند

مزاج ت رو حتما درست کن و اگر شرایط ش رو داری ازدواج کن، خیلی خیلی آرام می شوی در زندگی
دوست عزیز این تجربه شخصی بنده بود
موفق باشید

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو


تاثیر چاقی در فشار خون بالا


زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟


عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت


فیستول مقعدی چگونه درمان می شود؟


بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو


عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ


شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

مطالب پیشنهادی


بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن


عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!


مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟


هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟


گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید


هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟


چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟


زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو


بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو


روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

تندرستی و تغذیه, طب سنتی و مکمل ۴۲ دیدگاه 146,171 بازدید

خوردنی هایی که حالت اسیدی دارند و ترشی جات طبیعی مانند : لیمو ترش , زرشک , نارنج , گریپ فروت با عسل , ترنجبین , شیرخشت , کاهو , کیوی , آلو بخارا , آلوچه , اسفناج , تمبر هندی به صورت دم کرده , لیمو شیرین , پرتقال , نان جو و آش جو.

مجموعا این نوع افراد باید از غذاهای خنک استفاده کنند . یعنی از غذاهایی که PH آنها از نظر علمی زیر ۳/۷ باشد .

عرق کاسنی و عرق شاهتره بهترین نوشیدنی برای این گونه افراد است و آنها برای شستشو بدن خود باید از سدر و ختمی استفاده کنند .

بهترین روش برای این گونه افراد این است که از خوردن چای و گرمی جات جدا بپرهیزند تا بزودی سلامت خود را بدست اورند در غیر این صورت دچار بیماری های کبدی مثل کبد چرب و در صورت عدم رعایت نهایتا دچار بیماری سیروز کبدی می شوند.صفراوی مزاج ها چه بخورند

همانگونه که بیش از این گفته شد , ساده ترین و عاقلانه ترین روش برای اصلاح مزاج , شناخت نوع مزاج و شناخت نوع غذا و مصرف به موقع انهاست تا بیماری سرکوب شود و سیستم ایمنی بدن تقویت گردد.

تخلیه معده این افراد به روش قی کردن دوره ای بسیار مناسب می باشد در واقع کار حکیم آن است که افراد پر حرارت جامعه را شناسایی نموده و به طرق محتلف پیشنهاد شده ی سنتی , حرارت بدن انها را پائین تر بیاورد. و خوردن همه انواع مرکبات , انار , شاه توت , خیار , سیب , گلابی , البالو , گیلاس , آلو , گوجه سبز و زرشک برای افراد صفراوی مزاج مفید است .

بهترین دارو برای این افراد هندوانه , گرمک , کدو خورشتی , هویج فرنگی , روغن زیتون و سوپ جو , سبزیجات مانند اسفناج و گشنیز , لیموترش , است.

همچنین روغن های طبیعی مانند زیتون، کنجد و روغن گاوی، سیب زمینی بخار پز , قارچ , بامیه , پیاز , برگه هلو , برگه زرد آلو , مغز بادام خام تازه , برنج سفید با روغن زیتون , کدو حلوایی با نخود فرنگی , عدس , ماش , جو دوسر , مخمر آبجو , لیمو عمانی برای کبد و افراد صفراوی مزاج بسیار مفید است .

و همچنین بذر های ملین و شربت آب عسل با لیمو ترش تازه به این افراد توصیه می شود.

روغن های نباتی مایع و جامد، چای , قهوه , نسکافه , تخم مرغ , غذاهای فریز شده و زود پز شده , سس و رب , غذاهای چرب و پر حجم , ماکارونی و اش رشته , نوشابه و ادویجات تند , آب یخ , نوشیدن مایعات همراه و بعد از غذا , شیرینی جات قنادی و مصنوعی , آجیل شور و گوشت قرمز , ریزه خواری , بادمجان , موز , خربزه , آناناس و طالبی برای این افراد ضرر دارد.

بحران هایی که بارها و بارها هر یک از شما با انها مواجه شده اید نظیر :

پدیده بلوغ برای نوجوانان – پدیده ی ازدواج – پدیده ی باردار شدن – پدیده ی زایمان – پدیده ی شنیدن ناگهانی خبر بد –پدیدهی یائسگی – بلند کردن هالتر در بدن سازی – مسابقه فوتبال و… همگی جزء بحران های صفراوی حساب می شوند یعنی با پیدایش هر کدام از دوران زندگی یا افعال مختلف فوق به ناگهان مقادیر زیادی صفرا (یعنی هورمون های خونی گرم مزاج ) وارد خون شده و شخص را دچار یک نوع التهاب حرارتی شدید می کند مثل حالت گرگرفتگی در زنان یائسه .

تنظیم: پارسی طب با همکاری سایت زالو درمانی

برچسبتغذیه افراد صفراوی صفرا طبع مزاج

۱۳۹۵-۰۶-۰۷

۱۳۹۴-۰۹-۰۶

۱۳۹۴-۰۷-۱۵

با سلام.من هنوز به مزاج خودم مطمئن نیستم.خواهش میکنم من رو راهنمایى کنید(با توجه به اینکه تلگرام و اینستا ندارم)

برای مشاوره تلفنی با شماره ۰۲۱۸۸۳۲۲۵۶۴ تماس بگیرید.

با سلام وخسته نباشید ..طب بدن من گرم وخشک وصفراوی میباشم واز گرمی وخشکی از ۴یک میباشد حالا خواستم بدونم که از گرمی جات استفاده کنم یا خیر ممنون میشم اگه راهنمایی کنین

سلام. ابتدا به تلگرام مشاوره به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا جهت بررسی کامل وضعیتتون تحت نظر پزشک، راهنمایی شوید.

سلام من افکارجنسی زیادی دارم که منجر به استرس و نهایتا خودارضایی درمن به دفعات زیاد در روز میشه آیا دلیلش میتونه از مزاج صفراوی باشه

سلام ۲۸ ساله مجرد یکسری مواردی که مزاج صفروای ها دارن در من هست ولی مطمئن نیستم صفراوی هستم یا نه تابستان ها کف دست و پاهام خیلی گرمه حرارته دستم بالاست باید اینقدر آب بخورم تا خوب بشم برعکس زمستان ها کلا همیشه دست و سرده.شوره سر هم بیچاره ام کرده گاهی خوبم گاهی بد تو پاییز بیشتر میشه بدنمم خشک گفتم شاید از خشکی بدنم هست قبل از حمام با روغن زیتون ۱۰ دقیقه ماساژ میدم یکم بهتره ولی بازم دارم همراه با خارش .در ضمن کیست تخمدان هم دارم. زود کلافه میشم تو گرما.بعضی اوقات زود عصبانی میشم.خیلی راغب به خوردن چیزهای ترش و تند نیستم چیزهای خنک میخورم در حد عادی نه زود گرمیم میشه نه زود سردی البته تو فصل ها هم فرق داره.خیلی استرسی هستم زود درصد استرسم خیلی بالاست زمانی که استرس دارم ایندرال ۲۰ میخورم ولی گاهی هم هنوز استرسه هست لطفا راهنمایی کنید تشکر

سلام. جهت بررسی دقیق وضعیتتون و سپس ارائه راهکار درمانی، به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا کامل راهنمایی شوید.

سلام من به شدت کمبود وزن دارم اما با ورزش مداوم ،دیگه حالت اسکلتی ندارم.اما با این همه غذا و مکملی که تا حالا خوردم،فقط یه لایه خیلی نازک ماهیچه آوردم.هر کس دیگه اینقدر غذا میخورد بعد سه ماه از شدت حجم میترکید.همه جور آزمایشی هم دادم و بهم گفتن همه چیت نرمال و استاندارده.ولی خودم کاملا متوجهم به جذب مواد غذایی در من به شدت ضعیفه.دکتر طب سنتی گفت صفراوی هستم و تمام نشانه های غلبه صفرا رو دارم.خواهش میکنم راهنماییم کنید تا از شر این لاغری و عصبی بودن خلاص بشم

سلام- من کم کاری تیروئید دارم-اکثراوقات دهانم تلخ-هر سه روز ی با اجابت مزاج دارم-صورتم زیر چانه و اطرافش جوش میزنه حتی بعضی از جوش هایی که سر نداره-خودمم احساس میکنم چون اجابت مزاجم کم باعث شده ته گلوم ی چیزی احاس کنم طوری که وقتی اب دهنم قورت میدم ی چیزی احاس میکنم. دست و پاهام زیاد عرق میکنه-و خیلی ام پرمو هستم سی ساله مجرد لطفا علت تلخی دهنم و نوع طبع بدنم و علت جوش های صورتم بگید

سلام. به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام بدید تا بررسی بشید

سلام من صفراوی و سوداوی رو با هم دارم…همه جا رو خوندم همشون گفتن نخور..خب نمیشه که…بعد همشون هم گفتن سوپ جو و اش بخور…نمیشه یه رژیم غذایی و ساعت درست و راحت بدین..ممنون میشم

سلام من وقتی صفرا ترشح میشه شکم درد و سردرد شدیدی میگیرم تا وقتی استفراغ نکنم خوب نمیشم ممنون میشم راهای پیشگیری بگید

سلام لطفا برای مشاوره و بررسی بیشتر به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید

باسلام تشکراز مطالب مفیدتون منم همیشه رنگ صورتم زرد میزنه سفیده چشام زرده همیشه’بدنم مدام گرم هست….به گرما خیلی حساسم…فقط چیزای ترش دوست دارم ولی این روزا زردی چهرم خیلی بیشتر شده ولی انزیمای کبدیم نرماله چیکار کنم این زردی چهرم کمترشه؟؟؟ خسته شدم خاهشا راهنماییم کنید

سلام دوست عزیز. با توجه به علایمی که دارید پیشنهاد می شه از مقطر پاک سازی کبد شلیور استفاده کنید البته باید یک سری پرهیزات غذایی راعایت بشه. نیاز هست بررسی بیشتری صورت بگیره. لطفا به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

سلام من ۴ ساله درگیر حالت تهوع هستم خیلی دکتر رفتم هیچکس تشخیص نداد حالا حدس میزنم که مربوط به مزاجمه ولی مشخصاتشونو که میبینم نمیتونم تشخیص بدم که معده ی من بلغمی شده یا صفراوی لطفا کمکم کنید

سلام لطفا به تلگرام مشاوره پارسی طب پیام بدید تا بیشتر بررسی بشید. (moshaverparsiteb@)

سلام پسر یک سال و نیمه ای دارم که دچاربیماری فاویسم هم هست. دو هفته ای هست که از طریق جستجو در مطالب طب اسلامی ایت الله تبریزیان متوجه شدم که فاویسم در اثر غلبه ی صفرا به وجود میاد. مطالب شما رو که خوندم خیلی کمکم کرد که پسرم چی بخوره.

سلام،مامانم خارش پوسته شدید داره ،پشت بدن وسرش خیلی میخواره،البته یه چن وقتی خوب شده بود اما دوباره شروع شده درضمن صفراشم عمل کردن ،ممنون از راهنماییتون.

سلام. مقطر پاک سازی کبد براشون مفید هست. در صورت داشتن یبوست برطرف بشه. اصلاح تغذیه داشته باشن. برای بررسی بیشتر لطفا به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.

با سلام من ریزش شدید مو دارم و دکتر گفته ریزش موی مردانه هست اما دکتر طب سنتی گفته طبعت صفراوی هست و خونت خیلی گرمه باید طبعت رو خنک کنیم تا ریزش موهات برطرف شه میخواستم بپرسم درسته به ریزش موی من ربطی داره یا خیر؟ پوست خشک دارم و ریزش مو ۳۳ سالمه

سلام. بله حرارت بالای کبد هم باعث ریزش مو می شه. مقطر پاک سازی کبد شلیور براتون مناسب هست. به علاوه این که اگر یبوست (دفع کمتر از دو بار در روز و یا دفع سخت و ناقص) باشه باید حتما برطرف بشه. برای مشاوره بیشتر به تلگرام مشاوره پارسی طب به آدرس moshaverparsiteb@ پیام بدید.صفراوی مزاج ها چه بخورند

مطالب جالب و خوبی بود مرسی

اطلاعات شما واقعا عالی بود ممنونم ازتون

سلام روز بخیر.ممنون از پستی که گذاشید. متاسفانه من هنوز تشخیص چه مزاجی دارم.از گرما بیزارم اما تعریق کمی دارم همه مزه ها را دوست دارم اشتهای زیادی دارم.سه چهار سال اخیر دچار افزایش وزن شدم که تقریبا نمی تونم کنترلش کنم.ناراحتی گوارشی،خشکی پوست،ترک خوردن لب و دست، سردرد میگرنی، چربی خون بالا و تپش قلب و گاها بالا رفتن فشار خون که همه از استرس زیاده.اخیرا بی اعتماد و منفی باف شدم،خیلی اهل ریسک هستم اما اعتماد به نفسم پایین اومده.به نظر شما من چه مزاجی دارم.

با سلام.من حدود ۲ سال که کف پا و انگشتان دستم ترک خورده و دائما خشک میشه. طبع گرم هم دارم.میشه لطفا برام ایمیل کنید که من بایستی چه رژیمی رعایت کنم و آیا خوب شدنی هستم. متشکر

من مزاج صفراوی دارم.دوبار تا حالا پاهام اگزما زده که با رفتن پیش متخصص پوست خوب شدم.جدیدا موخوره گرفتم.هوای گرم به شدت حالمو بد میکنه و عصبی میشم.پوست بدنم به زردی متمایله و سفیدی چشمم گاهی زرد میشه.بدترین مشکلی که آزارم میده لاغری بیش از حده .خیلی دکتر رفتم و دارو خوردم ولی فایده ای نداره.حالا فهمیدم که تمام این مشکلات به خاطر غلبه صفرا هست.فردا نوبت گرفتم که برم حجامت.خداکنه مشکلاتم حل شه

وزن شما چقدره

من بعد از ترک تریاک بشدت حال و روزم عوض شد. حالا فهمیدم که مزاج صفرایی من سالها با تریاک بصورت مضری سرکوب میشده حالا با دو سه روز رعایت نکردن طبع غذا ها ، صفرا میزنه بالا و همه علایم که میگید رو میبینم سرگیجه و گرمای پا و بدن جالب اینه که کافیه دو سه رو رعایت کنم درست میشم

توصیه ام به همه صفرایی ها سه نکته هست: ۱٫ زندگی بدون دود (قلیان و سیگار و مواد) ۲٫ عسل و لیمو و کاهو معجزه گر برای صفرا ۳٫ زندگی بدون استرس

یک هفته ای خوب میشید

سلام .مطالبتون بسیارعالی هست .ممنون اززحمات شما . بنده هم مزاجم صفراوی هست .ودچار داغ شدن کف پاهام در شب میشم که اذیتم میکنه . و بدتر اینکه معدم هم خیلی اذیتم میکنه .با کوچکترین ناراحتی دچاردرد میشه و اصلا نمیتونم ترشی و یا خیارشور بخورم بخاطر درد معدم .پس چطور میگید مصرف ترشی برای تعدیل پی اچ مفید هست ؟ متشکرم از لطفتون

کامل و خیلی مفید بود مرسی بابت این پست

با سلام با چه رژیمی میتوانم صفراوی مزاج بودن خود درمان کنم

اون چیزایی که دوست دارم واسم خوبه :))))

واقعا عالی بود منم اونایی که دوس دارم برام مضره

سلام…واقعاعاااالی بود.من صفرایی مزاج هستم ودقیقاتمام غذاهایی که مورد علاقه ام هست برام ضررداره وخوراکی هایی که اصلا دوست ندارم برام مفیده.واقعاممنون کمک زیادی بهم کردین.ممنون میشم مطالب مفیدو به دردبخورتون برام ایمیل کنید..باتشکر

باسلام طبع من صفرا است دهانم تلخ و پوستم دچار بیماری پزوریاسیس شده خواهشمند است یک رژیم برای اصلاح بنده برای من ارسال فرمایید با تشکر

باسلام بیش از۲۰سال است که نزددکترها رفته ام وهرکدام داروهای تجویزکردند که مشکل مرابرطرف نکردتاالحمدلله امروزبه سایت شمامراجعه نمودم انگارتمام مواردمشکلات من به شماگفته ام.البته هرچندباردچارتهوع میشوم که باتهوع انگار سبک مشوم ولی چنددقیقه بعد روزازنو مریضی ازنو لطفا راهنمایی کنید.صفراوی هستم بدنی گرم دارم سرگیجه مرتب دارم چکنم لطفاایمیل فرمایید.باتشکر

سلام مزاج من صفراوی است لطفاراهی که بتونم یه مزاج معتدل داشته باشم بهم پیشنهاد کنید.حتمابرام ایمیل کنید

متشکرم

با سلام مزاج من صفراوی است دکتر خوردن رب به را به من توصیه کرده طرز تهیه رب {به}به چه صورت است

لطفا نام غذاهای مفید برای این افراد ( صفراویی مزاج ها) برام ارسال کنید با تشکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.




 

صفراوی‌ها افرادی هستند که معمولاً در تابستان احساس گرمای زیاد و گرگرفتگی می‌کنند اما در زمستان احساس خوبی دارند و معمولاً زیاد در زمستان لباس زیاد نمی‌پوشند و با خوردن غذاهای با طبع گرم حالشان بد می‌شود.  افرادی که دارای طبیعت گرم و خشک هستند، خلط صفرا در بدنشان زیادتر است.صفراوی مزاج ها چه بخورند

 

مفیدها برای صفراوی مزاج‌هاصفراوی مزاج‌ها باید از غذاهای خنک و دارای PH زیر 7.2 استفاده کنند.

عرق کاسنی و عرق شاه‌تره بهترین نوشیدنی برای صفراوی مزاج‌هاست.

همچنین مصرف ترشی که حالت اسیدی دارد از جمله لیموترش، زرشک، نارنج، گریپ‌فروت با عسل، ترنجبین، شیرخشت، کاهو، کیوی، آلو بخارا، آلوچه، اسفناج، تمر هندی به صورت دم‌کرده، لیموشیرین، پرتقال، نان جو و آش جو به منظور اصلاح مزاج‌های صفراوی بسیار مفید است. بهترین مواد غذایی برای این افراد هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، هویج‌فرنگی، روغن‌زیتون، سوپ جو، سبزیجات از جمله اسفناج، گشنیز و لیموترش است. همچنین سیب‌زمینی بخارپز، قارچ، بامیه، پیاز، برگه هلو، برگه زردآلو، مغز بادام خام تازه، برنج سفید با روغن‌زیتون، کدوحلوایی با نخودفرنگی، عدس، ماش، جو دوسر، مخمر آبجو و لیموعمانی برای کبد افراد صفراوی مزاج بسیار مفید است.

 

مضرها برای صفراوی مزاج‌هاصفراوی مزاج‌ها باید از مصرف نوشیدنی‌های گرم پرهیز کنند؛ نوشیدنی‌های گرم موجب برهم خوردن تعادل صفراوی مزاج‌ها می‌شود. بر همین اساس اصولی‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

مصرف موز، خربزه، آناناس و طالبی برای افراد صفراوی مزاج ممنوع است و باید از مصرف آن خودداری کنند.چای، قهوه، نسکافه، لبنیات، تخم‌مرغ و غذاهای فریزشده، زودپزشده و سرخ‌شده، سس و رب، غذاهای چرب و پرحجم، ماکارونی، آش رشته، سیر و همه غذاهای با طبیعت گرم، از مواد غذایی زیان‌آور برای صفراوی مزاج‌هاست.

مصرف نوشابه، ادویه‌های تند، آب یخ، نوشیدن مایعات همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن، شیرینی‌های قنادی و مصنوعی، آجیل شور، گوشت قرمز همچنین بریده‌بریده غذا خوردن یعنی اینکه انسان مدام در حال خوردن باشد مانند تخمه شکستن برای افرادی که دارای طبیعت گرم و خشک هستند، مضر است.

مصرف تنقلات، بادنجان، موز، همه غذاهای ساندویچی، خربزه، آناناس و طالبی نیز برای صفراوی‌ها زیان‌آور است.

علت ممنوع بودن غذاهای دارای طبیعت گرم و خشک برای افراد صفراوی مزاج این است که PH این غذاها و نیز PH کبد بالاست و استفاده از این مواد باعث افزایش دمای کبد و ترشح زیاد صفرا و در نتیجه ایجاد راه‌بندان در مجاری کبد می‌شود. این حالت موجب تشکیل سنگ‌های صفراوی در کیسه صفرا می‌شود و علائمی نظیر یبوست، زرد شدن چهره و دردهای شدید در ناحیه راست بدن در زیر دنده‌های راست را ایجاد می‌کند. 

منابع:فارس – سیدعلی ابوالحبیب، محقق طب اسلامیایسنا – دکتر فاطمه زارعی، پژوهشگر طب سنتی

 

مطالب مرتبط:رژیم‌های مناسب برای مزاج‌های مختلف گرم مزاجان بخوانند این «سردی ات می کند» دقیقاً یعنی چه؟! بخور و نخورهای سردمزاج ها سردی مزاج از علل عمده چاقی است بخور نخورهای طب سنتی سرد مزاجان بعد از خوردن غذاهای با طبع سرد دل‌پیچه می‌گیرند مزاج هر انسانی چه می‌طلبد؟ طب سنتی و خواص غذاها پرخوری و کم‌خوری بیش از حد موجب سردی مزاج می‌شود غذا زیر ذره‌بین طب سنتی

 

صفرا مزاج ها یعنی شخصی که با مزاج پایه صفرا متولد شده آثار کواکب و سیارات و ستارگان و مزاج والدین و خیلی چیزهای دیگه دست به دست هم دادن تا یه کودک صفراوی متولد بشه البته تشخیص مزاج در کودکی و طفولیت کار متخصصای طب سنتی هست

الان ویژگیهای فرد بزرگسال صفراوی رو تشریح میکنیم: صفرا مثل آتش هست شخص صفراوی یعنی شخصی که عنصر آتش از ارکان اربعه در وجودش از بقیه عناصر آب و خاک و هوا؛بیشتر هست … …زنبور هم از جنس صفراست… بگردید دنبال ویژگیهای آتش: زود گـُــر میگیره و راحت هم خاموش میشه اگر موقع عصبانیتشون یه پارچ آب یخ بریزید روی سرشون خیلی سریعتر خاموش و آروم میشن دیدین بعضی آدما بداخلاقی میکنن ولی توی دلشون هیچی نیست؟زود هم آروم میشن انگار نه انگار همین چند لحظه قبل عصبانی و برافروخته بودن..پیله نمیکنن..لجباز نیستن… آتش و حرارت همیشه به سمت بالا حرکت میکنه مثل صفرا! پس هیچ وقت رسوب نداره یعنی آدم صفراوی هیچوقت کینه به دل نمیگیره …بدیهای دیگران رو زود فراموش میکنه.

صفرا باعث تیزی و حدت در جریان خون میشه …خون در مغز این افراد فرز تر جریان داره پس مطالب رو زود میگیرن!!حافظه خوبی دارن …حدت ذهن دارن..حاضر جواب و پر حرف هستن همیشه جواب توی آستین دارن …. کم نمیارن اکثرا بسیار سریع و مثل فشفشه حرف میزنن ..یه دوست صفراوی دارم که از بس سریع حرف میزنه همیشه حرف ” دال” رو جا میزاره….الفبا به گرد پای صحبتاش نمیرسن … * هنوز سوال از دهنت در نیومده جوابت رو میدن

اعتماد به نفس و جسارت بالایی دارن که البته شدت و ضعف داره یعنی ادمهای صفراوی یه قالب و تابلوی مشابه هم دارن با یه طیف وسیع …. گاهی پر انرژی و پر تحرک هستن گاهی بی رمق و خسته گاهی میل جنسی بالایی دارن و گاهی کم

اصلا تحمل ریاست دیگران رو ندارن!!!از انتقاد خوشش نمیاد… خوابشان کم است … ما یه استاد صفراوی داشتیم که شبی 2 ساعت می خوابید البته احساس خستگی هم نمیکرد… بد ترین فصل براشون تابستونه حسابی کلافه هستن و گرماییصفراوی مزاج ها چه بخورند

صفرا داغه مثل آتش پس حرارتش چربیهای بدن رو میسوزونه پس آدم صفراوی لاغر هست و از اون ادمهایی هستش که هر چی میخوره بازم شکمش به پشت کمرش چسبیده و عمری در حسرت چاق شدن میسوزه…

مثالش همین ادمایی که همش دنبال رژیم چاقی میگردن هر چی هم میخورن چاق نمیشن…

اکثرا صورتهای کشیده ای دارن با بینی و یا دهان بزرگ!!یا هردو بزرگه یا یکیشون… چون صفرا از عنصر آتشه و باید از یه راهی خارج بشه تا نسوزیم!! راه خروجش هم بینی و دهان هست …حالا یه دختر صفراوی دماغشو عمل کنه در واقع سیستم تهویه حرارت بدنشون رو دستکاری کرده….

ممکنه بر حسب شدت حرارت چشمای ریزی داشته باشن بدنشون لاغر و رگهای پشت دستشون برجسته و مشخصه سرشون بزرگه مردان صفراوی در قسمت جلوی سر کچل میشن … در دوران بلوغ قسمت پیشانی و گونه ها جوش میزنه و چانه از جوش در امانه چون صفرا از حرارته و تا میتونه میره بالا پس زیاد به چونه کار نداره چون حرارت دارن ،فولیکولهای مو در بدنشون میسوزه و بدنشون مثل آدمهای دموی مزاج پرمو و پشمالو نیست…چندان چهار شونه هم نیستن قفسه سینه باریک و قد و بالای لاغر و کشیده دارن رنگ پوست متمایل به زرد است و حالت سبزه و گندمگون ندارن موی سر افراد صفراوی لخت و صاف نمیشه اکثر خشکه و فر داره خوب!! حالا یه بار دیگه ویژگیهای ظاهری افراد صفراوی رو مرور کنید و قیافه آقای احمدی نژاد و علیرضا خمسه رو تجسم کنید …این دو نفر نمونه بارز مزاج صفراوی هستن خاله شادونه!!که برنامه کودک اجرا میکنه هم کاملا چهره افراد صفراوی مزاج رو داره!!. ..ببخشید دیگه مجبوریم از کسایی مثال بزنیم که همه دیده باشن

میزان بزرگی دهان و بینی رو نسبت به فرد ی با مزاج معتدل می سنجیم علی الخصوص اگر خانم باشن و انتظار نمیره یه خانم صفراوی دهان و بینی آنچنان بزرگی داشته باشه….به هر حال یه بزرگی در دهان یا بینی هست البته بستگی به شدت حرارت و صفرا داره

من خودم امروز جایی یه خانم صفراوی دیدم با بینی متوسط و دهانی نسبتا بزرگ که البته بزرگیش به چشم نمیاد…رگهای پشت دستش برجسته بود و توی این سرما

از طرفی بعید است شخص صفراوی مزاج، لب و دهان غنچه ای و بینی نهفته و ریز مثل ژاپنی ها داشته باشه…این رو به خاطر داشته باشید..(ممکنه طرف سرش یه مزاج مثل بلغمی داشته و تنش صفراوی و فرز و گرمایی است!!) یا در تشخیص اشتباه کردید یا در سنجیدن میزان بزرگی دهان و بینی دچار خطای دید شدین…. از طرفی امروز بر خلاف قدیم اکثر مردم مزاج ترکیبی دارن یعنی سرشون یه مزاج و تنشون یه مزاج دیگه داره مثلا سر دموی مزاج و تن بلغمی

آدمهای صفراوی مزاج در نیمه ماه قمری وقتی قرص ماه کامل است دچار جوش و خروش بیشتری میشوند و احتمال اینکه برخوردها و رفتارهای گزنده ای نسبت به دیگران داشته باشند بالا تر است..

همونطور که جاذبه ماه باعث جزر و مد آب دریاهاست ،جزر و مد در بدن گرم مزاجان هم اتفاق میفته یعنی صفراوی ها و دَمَوی ها…

مثلا ممکنه در نیمه ماه قمری فرد صفراوی دچار عصبانیت های زودرس شده برخوردهای تند و شتاب زده ای نسبت به دیگران داشته باشد و قضاوت ها و برداشتهای نادرست که البته چون هیچ خودخوری ای ندارند و اکثرا افراد بی پرده و جسوری هستند ممکنه بسته به شرایط و نوع تربیت و هزار فاکتور موثر دیگه؛قضاوتهای نادرست نسبت به شخص مقابل رو به زبان بیارن و باعث دلخوری بشوند… حتی ممکنه این اشخاص در نیمه ماه قمری اوضاع یک سایت رو به هم بریزند اما کم کم از 17 ماه قمری به بعد آرام میشن و به گوشه ای می خزند و ارسالهای عادی رو از سر میکیرند…و نسبت به خیلی چیزها بی تفاوت تر میشن ممکنه دست به ارسالهای دور از تامل بزنند که بعد از چند رو ز خودشان واقعا پشیمون می شن…..نمونه اش رو بارها با هم در این سایت شاهد بودیم.. اصولا صفراوی ها عجول هستند و بعضا با شتاب تصمیم میگیرند هر گز گرم مزاجان صفراوی کار امروز رو به فردا نمی اندازند ..تاخیر و شک و دودلی در اجرای تصمیم ها ندارند… باز هم بسته به نوع تربیت و شرایط زندگی!!صفراوی ها میتونند فرماندهان و مدیران جسوری باشند

سن صفراوی+فصل تابستان+مزاج پایه صفرا+عدم یادگیری در کنترل خشم های آنی در خانواده !!!= گستاخی های دور از شان

موهای افراد صفراوی مزاج خیلی زود چرب میشه گاهی بعضیهاشون میگن همینکه از حمام میایم بیرون موهامون چربه… به خاطر اینکه صفرا چربیهای بدن رو میسوزونه و میاره بالا(مثل آتش و حرارت که همش میاد بالا) بعد چربیها رو از طریق پوست سر دفع میکنه..به خاطر همین چربی سوزیه که صفراویها لاغرن و هر چی میخورن چاق نمیشن

صفراوی ها علاقه زیادی به خوردن آب یخ!!دارنکیسه صفرا در همسایگی معده س کیسه صفرا حرارت داره و گرمه یخ که داخل معده شد سرماش به کیسه صفرا میرسه و صفرای داخل کیسه رو بلور میکنه و این میشه مقدمه تشکیل سنگ صفرا!!!….

عرق افراد سر د مزاج بوی بدی نداره اما عرق بدن افراد گرم مزاج مثل همین صفراوی ها ؛بدبوست

بچه صفراوی یه بچه لاغر و کم غذا اما فوق العاده شیطون و پرتحرک هست که مادرش میگه: بچم هیچی نمیخوره اما دیوار راست رو میگیره میره بالا!! حتی توی خواب هم هی جفتک میزنه!!!بی قراری ناشی از مزاج گرم توی خواب هم راحتش نمیذاره.. شب گوشه اتاق می خوابه صبح توی ایوون باید پیداش کنی… ..

دیدین پیر مردها و پیرزنهای لاغر اندام اما شاد و پر انرژی و پر جنب و جوش؟؟ اینا دقیقا مثال آدمای صفراوی هستن…که به قولی حتی تا لب گور هم با پای خودشون میرن!!…

البته یه ویژگی صفراویها اینه که حالی به حولی هستن…یه وقت ممکنه خسته و بی انرژی باشن یه وقت هم دیگه اوج میگیرن حسابی!

اگه دو تا صفراوی با هم ازدواج کنن زندگی پر شور حرارتی خواهند داشت

احتمال ابتلا به فشار خون و انسداد عروق قلبی در افراد صفراوی مزاج کمه..افراد صفراوی مزاج دچار افزایش چربی خون نمیشن.. در فصل تابستان با خوردن گرمی ها و استنشاق بوی گرم مثل بوی اسپند دچار سردرد در قسمت پیشانی میشن…زیاد زیر آفتاب موندن …ورزش کردن زیر آفتاب برای اونها شدیدا مضر هست و باعث جوشش صفرا و بروز این سردرد میشه

برای بهبود سردرد صفراوی و قاط زدنهای صفراوی بهترین درمان نوشیدن شربت سکنجبین هست که با سرکه طبیعی و عسل درست شده باشه نه سکنجبین پاستوریزه بازار!!

آکنه صورت که در سن صفرا و در فصل تابستان و گرما و با خوردن شیرینی و گرمی ها بدتر میشه …آکنه صفراوی قسمت چانه رو در گیر نمیکنه بلکه محدود به گونه ها و پیشانی و سر هست..آکنه های نوک تیز که نوکش زرده نشانه غلبه صفراست… صفراوی ها دچار اگزما و خارش های پوستی میشن که در فصل تابستان و با خوردن گرمی بد تر میشه اما زمستان از این اگزما در امانند

غلبه صفرا میتونه باعث آروغ تلخ،مزه تلخ دهان و حالت تهوع بشه… کلا مزه تلخ دهان نشانه غلبه صفراست …یه دوستی داشتم مدتی دچار غلبه صفرا بود آنقدر از تلخی دهان شاکی بود که میگفت شب اگه بخوابم خواب ببینم دارم شیرینی می خورم اون شیرینی توی خواب هم مزه تلخ میده….

ادرار غلیظ و زرد پررنگ همراه با سوزش و بوی تند نشانه غلبه صفراست یادمه یا مریضی داشتم این شکایت رو داشت بهش میگفتم ممکنه عفونت ادرار داشته باشی میگفت نه من هر وقت گرمی بخورم اینطور میشه….

غلبه صفرا در مغز باعث خشکی مغز و عصبانیت های آنی میشه که میتونه منجر به جنون و پرخاشگریهای خطرناک بشه ….مقدمه ورود به این مرحله ،بی خوابی هستش ….

یعنی اگه یه صفراوی مزاج یه مدت بی خواب بشه …مزه دهنش تلخ بشه و شامه و شنواییش قوی بشه این نشون میده که ممکنه این فرد در چند روز آینده عصبانی بشه… صفرا خشکه.. اگه کمی بیشتر طب سنتی رو تحویل بگیریم اونوقت با روزی دو سه استکان شربت سکنجبین حال این جور ادما حسابی جا میاد هم راحت می خوابن هم تلخی دهن رفع میشه هم جلوی خشم انی اونم زیر ظل آفتاب یه ظهر گرم!!گرفته میشه…

اگه شربت سکنجبین سخته،میتونید از شربت آب لیموی تازه استفاده کنید … اتفاقا بارها بهش گفتم شربت آب لیمو بخور ! بعد از 10 روز مقداری اب لیمو ریخت داخل چای و خورد میگفت درجا تلخی دهنم برطرف شد و دیگه هم پیش نیومد…

یه مشکل صفراوی ها خصوصا پسرهای صفراوی ،طاسی سر در قسمت جلو ی سر هستش برای جلوگیری از این طاسی بهترین کار حجامت در سن اوج صفرا یعنی حدود 20الی 28 سالگی هستش (حجامت بین دو کتف و حجامت سر تحت نظر پزشک وارد وبا تجربه!)

صفراوی ها عموما خواب دعوا مرافعه و جنگ و بزن بزن و جکی جان و بروسلی میبینن

از هوای خنک بیشتر بهره مند بشن .. از کار و ورزش و فعالیت زیر آفتاب خصوصا در فصل تابستان خودداری کنند بهترین زمان ورزش براشون صبح زود یا غروب و شب هست وقتی هوا خنکه.. شربت آب لیمو رو فراموش نکنن مایعات بیشتر مصرف کنن تا ادرارشون به رنگ زرد لیمویی باشه ..ادرار غلیظ و زرد و پررنگ با سوزش نشانه اوج گرفتن صفراست پس با مصرف مایعات خنک مثل شربت آب لیمو و سکنجبین ،این حالت رو رفع کنن بهتره با مطالعه بیشتر راههای کنترل خشم و عصبانیت رو یاد بگیرن!! وبا عمل بیشتر به احادیثی که در این زمینه اومده و با تکرار و تمرین ، بر خشم های انی خودشون غلبه کنن چون همونطور که گفتم مزاج خشم ،گرم و خشکه و باعث سوخت صفرا و تولید اخلاط بیماریزا در بدن هر فردی خصوصا افراد صفراوی مزاج میشه..

 

مصرف زیاد ادویه و تخم مرغ و سیر و گوشت قرمز …موز ..خربزه…آناناس …طالبی …انجیر…گردو…پسته…فندق…سیاه دانه و شنبلیله.. اینها رو میتونن مصرف کنن اما زیاده روی نشه…  خواه نا خواه ادم صفراوی میگه از گردو و فنق خوشم نمیاد چون هر وقت می خورم دهنم آفت میزنه یا جوشای صورتم بیشتر میشه….

بهتره غذاهای گرم مزاج رو با مُصلــِــح ؛ – یعنی یه چیزی که از گرمیه مزاج اون غذا کم کنه و معتدلش کنه- مصرف کنن

مرکبات..خیار – انار – زرشک – گیلاس – آلبالو – گوجه سبز – سوپ جو – کاهو – اسفناج – لیموترش تازه همراه با غذا و….

بهترین نوشیدنی برای رفع عطش صفراوی ها که اتفاقا خیلی هم عطش دارن ؛عرق کاسنی و عرق شاه تره هستش میتونن نیم ساعت قبل از غذا یه لیوان شربت زرشک بنوشند

میتونن تخم خیار+تخم کاهو+مغز تخم هندوانه+تخم کاسنی(هر کدوم رو که تونستید از عطاری گیر بیارید) به مقدار مساوی از هر کدوم آسیاب کنید با هم مخلوط کنید و یه قاشق غذا خوری از این مخلوط رو در یه لیوان آب حل کنید و میل کنید ….این برای فرونشاندن صفرا و عطش ناشی از اون خیلی مفیده…صفراوی مزاج ها چه بخورند

افراد صفراوی مستعد بروز چه بیماریهایی هستند: اضطراب تپش قلب سوزش ادرار بدون علت اگزمایی که تابستونا بدتر میشه لاغر شدن شدید و بی علت شوره سر لکه بینی و افزایش خونریزی قاعدگی سرفه خشک یه اختلال روانپزشکی به اسم “دو شخصیتی”؛همونطور که گفتم صفرا میتونه باعث بشه که شخص حالی به حولی باشه میگه میخنده خوشه یهو  غصبانی میشه

حالا حالت شدیدترش میشه اختلال 2 شخصیتی… این مثال اختلال 2 شخصیتی نیست یه نمونه از حالی به حولی بودنه صفراویهاست:

فقط یادتون باشه این مزاج یه مزاج عادی هستش من بیماری و مرض بهتون معرفی نکردم بلکه مزاج خیلی از ادمای عادی دور و برمون رو که روزمره باهاشون سرو کار داریم گفتم و اینکه چیکار کنن تا سالمتر باشن چی بخورن چی نخورن …چه اخلاقایی دارن بسته به تربیت و محیط زندگی ممکنه از تابلوی صفرا صفات خوب یا بدش بیشتر نمود پیدا کنه… .از رئیس جمهور و یه فرمانده موفق و شجاع جنگ تا آدم دم دمی مزاج و بد اخلاقی که هیچی توش نیست… اگه درست تربیت بشن و خودشون هم در خصوص تربیت خودشون بیشتر کار کنن به نظرم میتونن انسانهای موفقق و نو آور و مبتکری باشن گرم مزاجهای آینده ساز!!!…

اختلال دو شخصیتی با دو قطبی فرق داره با هم !! وقتی میگیم “اختلال” یعنی فرد دچار غلبه یه خلط مثلا صفرا یا …شده و بیماره و احتیاج به درمان داره نه اینکه مزاجش صفرا باشه…

یک تعریف مختصر از صفرا صفرا ماده ای سبز رنگ و تلخ مزه هست که در کبد ساخته میشه و در کیسه صفرا که درست زیر کبد قرار گرفته ذخیره میشه صفرا از آب و چربی و پروتئین و یه سری ترکیبات دیگه ساخته شده چربی صفرا همون چربی معروف خودمون یعنی” کلسترول” هست در طب قدیم اومده که افزایش کلسترول خون فرد رو صفراوی مزاج میکنه از طرفی ممکنه بدون هیچ مشکل و بیماری ای ،صفرای فرد بر دیگر اخلاطش برتری داشته باشه مثلا جوونتر ها صفراوی مزاج تر از پیرها هستن برای همین جوشی تر و بر افروخته تر هستن از علایم غلبه خلط صفرا بر بقیه اخلاط(یعنی خون و بلغم و سودا) : بی اشتهایی تهوع و و یه نیمچه استفراغی که یه مایع تلخ زرد – سبز رو از معده به دهان بالا میاره گزگز و سوزن سوزن شدن پوست(مثلا یکی از مریضام که کلسترول خونش خیلی بالا بود و چند تا از علائم صفراوی شدن رو داشت ابراز میکرد که احساس میکنه انگار در قسمتهای مختلف پوست بدنش سوزن فرو میکنن یا انگار یکی نیشگونش میگیره…!!) خشکی دهان و بینی مزه تلخ دهان زرد شدن رنگ چهره زبان زبر و خشک میشه فرد احساس گرما میکنه و از نسیمهای خنک لذت میبره دیدن خوابهای آتشین مثلا دیدن خواب بخار حمام و آتیش و از این جور چیزها و اگه دیگه خیلی صفراوی باشه چیزهایی که زرد نیستن رو هم به رنگ زرد میبینه……

اگه یه وقت در اثر ناپرهیزی و افراط و تفریط دچار این علائم شدین و احساس کردین که صفرای خونتون بالا زده بهتره ترکیبات صفرا بُر مصرف کنین مثلا دم کرده نعنا قبل از غذا و هویج و آرتیشو یا کنگر فرنگی……..اینا صفرا بُر هستن صفراوی شدن باعث یه سری سردردهایی میشه که نوشیدن یه لیوان چای که لیمو ترش داخلش چلونده باشیم میتونه خیلی سریع باعث بهبود این سردرد بشه

در مزاج صفراوی پوست به رنگ زرد درمیاد در پزشکی هم داریم اگه مقدار بیلی روبین که یکی از اسیدهای ذخیره شده در کیسه صفراست بالا بره پوست بدن زرد میشه البته این زردی همیشه اوله اولش از سفیدی چشم شروع میشه یعنی اگه از فرق سر تا نوک پاهاتون عینهو لیمو زرد باشه اما صلبیه و سفیدی چشم زرد نباشه این زردی ناشی از صفرا نیست بلکه: شاید مرکبات زیاد خوردین یا تیرویید کم کار بوده که بدون درگیر شدن چشم ، بقیه بدنتون زرد شده به هر حال تا اینجا با ترکیب مطالب طب قدیم و جدید : زردی پوشت ناشی از غلبه صفرا اول از همه از سفیدی چشم شروع میشه و بر حسب شدت پوست بدن رو هم درگیر میکنه و درگیری پوست بدون درگیری چشم نداریم البته اگر در اثر انسداد مسیر خروج صفرا به روده صفرای خون بالا بره خارش پوست هم داریم (خارش + زردی پوست که مایل به سبزه

Cheblar

Baarzesh.net

Tags صفرا صفراوی صفراوی مزاج ها غلبه صفرا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مطالب پر بازدید

مطالب پیشنهادی

امروز می خواهیم درمورد مزاج افراد صفرائی صحبت کنیم و روحیات و خلقیات آنان را بشناسیم و از لحاظ روانشناسی این نوع مزاج را بررسی کنیم.

صفراوی مزاج ها چه بخورند

افراد صفراوی یا مزاج صفراوی، طبع گرم و خشک دارند، از نظر جسمی افراد متوسط الحالی هستند. لاغر استخوانی نیستند ولی چاق هم نمی شوند.
مثلاً وقتی این مزاجها را بشناسیم می‌بینیم که یک فرد بلغمی را نمی‌توان خیلی لاغر کرد یعنی اگر این فرد لاغر استخوانی شود مریض می‌شود و یا افراد دموی را هم همینطور، اینها را نمی‌توان لاغر و کمر باریک کرد. افراد صفراوی در اندام متوسطند، رنگ پوستشان گندمگون است. گرمی اثر منفی شدید رویشان دارد، حتی با خوردن گرمی اینها فشارشان پایین می آید برخلاف اینکه وقتی یک فرد بلغمی عسل می‌خورد فشارش بالا می‌رود ولی یک فرد صفراوی اگر عسل بخورد فشارش پایین می آید، سردرد می گیرد، جوش صورت می‌زند چون حد عادیش این است که در همان حد مزاج خودش باشد وقتی خیلی بالاتر رفت مشکل ایجاد می‌شود
ادرارشان غالباً پررنگ است، مدفوع به راحتی دفع می‌شود مگر اینکه صفرا بالا برود. پوست صورتشان گندمگون است، ظاهر پوست خشک است و رطوبت ندارد برخلاف بلغمی ها که پوستشان رطوبت دارد.
از نظر بیماریها اینها بیشتر به هپاتیت، زخمهای معده، جوشهای صفراوی و قرمز شدن چشمها مبتلا می‌شوند. از نظر روحی بسیار سریع خشمگین و بسیار سریع خاموش می‌شوند.
مثل شعله، بسیار افراد تیز و باهوشی هستند ولی حافظه چندانی ندارند و انگلیسی ها صفراویهایشان را جدا کرده و برای فرماندهی نظامی انتخاب می کنند چون سریعاً تصمیم گرفته و سریعاً اقدام می کنند اصلاً فکر نمی کنند دارد چه می‌شود، کار ضربتی می کنند، زود خشم هستند، عصبی هستند، اقدم در امور هستند که در امور جهش کرده و پیش قدم می‌شوند شجاعت بسیار بالایی در امور دارند، اما زود و سریع خسته می‌شوند.
غذاهای سرد و مخصوصاً مرطوب مثل دوغ، شیر و ماءالشعیر اینها را سرحالتر می‌کند و برایشان نشاط‌آور است و برعکس غذاهای گرم برای آنها خوب نیست. خواب صفراویها بد و کوتاه و بریده بریده است، دیر به خواب می‌روند، افراد بهانه گیری هستند و حوصله ندارند و بی‌حوصله هستند. (منظور ما از اینکه فردی فلان مزاج را دارد یعنی آن خلط غلبه دارد). در بحث دیگری تحت عنوان غلبه اخلاط در افراد که بعداً مطرح می‌شود خواهیم گفت که در هر کدام از این تیپها می‌تواند خلط دیگری غلبه کند، یعنی مثلاً فردی صفراوی باشد ولی بلغم در او غلبه کند یا برعکس فردی بلغمی باشد و صفرا در او غلبه کند. منظور ما از مزاج یک فرد ژنتیک است و در حالت صحت هیچ مشکلی در فرد ایجاد نمیکند مگر اینکه خلطی در بدن جا به جا شود و مثلاً فردی که تیپش یک مزاجی است یعنی اینطوری خلق شده است. از نظر طب سنتی جدولهای چاقی و لاغری و … همه بلااستفاده است چون آدم را ماشین نمی‌دانند
غذاها، یک حالت غذائیت دارند مثلاً زرده تخم مرغ کثیرالغذاست یعنی غذائیتش بالاست، غذاها یکبار از نظر غذائیت بررسی می‌شوند و یکبار از نظر کیموسی که تولید می کنند مثلاً می گوئیم بادنجان ردئی الکیموس است یعنی شیرابه هایی که در معده از آن گرفته می‌شود چیز پستی است و یا عسل صالح الکیموس است یعنی شیرابه هایی که در معده از آن گرفته می‌شود شیرابه خوبی است یا مثلاً گاهی سردی و گرمی را بررسی می کنیم مثلاً در مورد است می گوئیم صفراوی مزاج اگر ماست بخورد حالش بهتر می‌شود به هر حال ماست هم یک حالت غذائیت دارد مثل عسل ولی عسل غذائیتش بالاست یعنی کثیرالغذاست یا ماست قلیل الغذاست یعنی ماست فیبر زیادتری دارد که برای صفراوی مزاجها بهتر است یعنی بدنشان با آن راحتتر است، یعنی حالتهای عصبی و تندخویی و حتی سردرد و درد معده و هپاتیت… در این فرد صفراوی با ماست بهتر می‌شود.
افرادیکه هپاتیت می‌گیرند گرمی مثل ادویه و عسل و شیرینی‌جات نخورند. فرد صفراوی وقتی چیز سرد می‌خورد غذائیت برایش ایجاد می‌شود اگرچه زیاد غذائیت ندارد مثلاً وقتی با شعله‌ای غذا می‌پزیم اگر، به این گاز بنزین سوپر اضافه نمائیم، شعله اش خیلی بیشتر می‌شود پس در افراد صفراوی دیگر به بنزین سوپر نیاز نداریم چون خودش حالت صفراوی دارد. افراد صفراوی عروقشان وسیعتر است، پمپاژ قلب در اینها راحت تر است، تنفسشان راحت‌تر است، حجم ریه ها نیز وسیعتر است



پارسینه

موضوعات مرتبط

مطالب مرتبط

پیشنهاد دکتر سلام

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

یک پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه صفراوی مزاج‌ها باید از نوشیدن گرمی‌جات پرهیز کنند، تاکید کرد: نوشیدنی‌های گرم موجب برهم خوردن تعادل صفروی مزاج‌ها می‌شود. بر همین اساس عاقلانه‌ترین روش برای اصلاح مزاج، شناخت نوع مزاج و تطابق دادن تغذیه با آن است تا بیماری سرکوب شود و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

دکتر فاطمه زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه این نوع افراد باید از غذاهای خنک و دارای PH زیر 7.2 استفاده کنند، گفت: عرق کاسنی و عرق شاه‌تره بهترین نوشیدنی برای صفراوی مزاج‌هاست. همچنین مصرف ترشی‌جات که حالت اسیدی دارند از جمله لیموترش، زرشک، نارنج، گریپ فروت با عسل، ترنجبین، شیرخشت، کاهو، کیوی، آلو بخارا، آلوچه، اسفناج، تمبر هندی به صورت دم کرده، لیمو شیرین، پرتقال، نان جو و آش جو به منظور اصلاح مزاج‌های صفراوی بسیار مفید است.

وی افزود: بهترین دارو برای این افراد هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، هویج فرنگی، روغن زیتون، سوپ جو، سبزیجات از جمله اسفناج، گشنیز و لیموترش است. همچنین سیب زمینی بخار پز، قارچ، بامیه، پیاز، برگه هلو، برگه زرد آلو، مغز بادام خام تازه، برنج سفید با روغن زیتون، کدو حلوایی با نخود فرنگی، عدس، ماش، جو دوسر، مخمر آبجو و لیمو عمانی برای کبد افراد صفراوی مزاج بسیار مفید است.
صفراوی مزاج ها چه بخورند

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ساوه تخلیه معده این افراد به روش قی کردن دوره‌ای را بسیار مناسب دانست و گفت: مصرف موز، خربزه، آناناس و طالبی برای افراد صفراوی مزاج ممنوع است و باید از مصرف آن خودداری کنند. همچنین نوشیدنی‌های داغ به خصوص چای که در میان ایرانیان بسیار رایج است، به صفراوی مزاج‌ها توصیه نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند با شناخت مزاج خود و رعایت بایدها و نبایدها منجر به تقویت سلامتی خود شوند.

زارعی در پایان یادآور شد: نوجوانان در سن بلوغ، ازدواج، باردار شدن، زایمان، شنیدن ناگهانی خبر بد، یائسگی، بلند کردن هالتر در بدنسازی و مسابقه فوتبال همگی جزو بحران‌های صفراوی محسوب می‌شوند و با پیدایش هر کدام از دوران زندگی یا افعال مختلف، فوق به ناگهان مقادیر زیادی صفرا یعنی هورمون‌های خونی گرم مزاج وارد خون شده و شخص را دچار یک نوع التهاب حرارتی شدید می‌کند. بنابراین هرکسی در زندگی بارها و بارها دچار ترشح ناگهانی صفرا به خون می‌شود.


انتهای پیام

صفراوی مزاج ها چه بخورند
صفراوی مزاج ها چه بخورند
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *