مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی

خواص دارویی و گیاهی

مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی
مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی

یکی از جرایم مربوط به مشروبات الکی، حمل و دارا بودن آن می باشد که طبق مواد قانون مجازات اسلامی، جرم محسوب می شود رسیدگی به جرم حمل مشروبات الکلی در صلاحیت دادسرای عمومی می باشد. این دادسرا در شهر تهران، دادسرای ارشاد می باشد که به عنوان یک دادسرای تخصصی، تحقیقات مقدماتی در خصوص پرونده ی حمل مشروبات الکلی را بر عهده دارد. بعد از انجام تحقیقات مقدماتی، پرونده جهت رسیدگی و صدور حکم به دادگاه کیفری دو ارسال خواهد شد. در شهرستان ها نیز رسیدگی به جرم حمل مشروبات الکلی در صلاحیت دادسرای عمومی و دادگاه کیفری می باشد.در زیر به بررسی این جرم و مجازات معطوف به آن و مفاد قانونی در این باره می پردازیم.

در باب مواد قانونی مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی،باید به مواد ۷۰۲ و ۷۰۳قانون مجازات اسلامی اشاره کنیم.در ماده ی ۷۰۲ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، درخصوص تولید مشروبات الکلی، خرید و فروش و نیز حمل آن، آمده است که:« شخصی که اقدام به ساختن، خرید و فروش، حمل یا نگهداری مشروبات الکلی کند یا آن را در اختیار شخص دیگری قرار دهد، به ۶ ماه تا یک سال حبس و همینطور تا ۷۴ ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به ۵ برابر ارزش عرفی کالا محکوم می شود.»
همچنین در ماده ی ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی نیز آمده است که:« وارد نمودن مشروبات الکلی به کشور قاچاق محسوب می‌گردد و واردکننده صرف‌نظر از میزان‌آن به شش‌ماه تا پنج‌سال‌حبس و تا هفتادوچهار(۷۴) ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان ده برابر ارزش عرفی(تجاری) کالای یادشده محکوم می‌شود. رسیدگی به این جرم در صلاحیت محاکم عمومی است.»

برای این دو ماده قانونی سه تبصره نیز امده است که به شرح زیر است:

تبصره ۱- درخصوص مواد (۷۰۲) و (۷۰۳)، هرگاه مشروبات الکلی مکشوفه به میزان بیش از بیست لیتر باشد، وسایلی که برای حمل آن مورد استفاده قرار می‌گیرد چنانچه با اطلاع مالک باشد به نفع دولت ضبط خواهد شد در غیر این‌صورت مرتکب به پرداخت معادل قیمت وسیله نقلیه نیز محکوم خواهد شد. آلات و ادواتی که جهت ساخت یا تسهیل ارتکاب جرائم موضوع مواد مذکور مورد استفاده قرار می‌گیرد و وجوه حاصله از معاملات مربوط به نفع دولت ضبط خواهد شد.
‎تبصره ۲- هرگاه کارکنان دولت یا شرکتهای دولتی و شرکتها یا مؤسسات وابسته به دولت، شوراها، شهرداریها یا نهادهای انقلاب اسلامی و به طور کلی قوای سه‌گانه و همچنین اعضاء نیروهای مسلح و مأموران به خدمات عمومی در جرائم موضوع مواد(۷۰۲)و (۷۰۳) مباشرت، معاونت یا مشارکت نمایند علاوه بر تحمل مجازاتهای مقرر، ‌به انفصال موقت از یک‌سال تا پنج‌سال از خدمات دولتی محکوم خواهند شد.
‎تبصره ۳- دادگاه نمی‌تواند تحت هیچ شرایطی حکم به تعلیق اجراء مجازات مقرر در مواد (۷۰۲) و (۷۰۳) ‌صادر نماید

باید توجه داشت که با وجود اینکه وارد نمودن مشروبات الکلی به کشور جرم بوده و به عنوان قاچاق محسوب می شود اما باید گفت که حمل مشروبات الکلی، معادل جرم قاچاق محسوب نمی شود، چرا که جرم حمل مشروبات الکلی، ارکان و عناصر مخصوص به خود را دارد.در خصوص جرایم مربوط به مشروبات الکلی از جمله حمل آن، باید گفت که این جرایم، از جرایم تعزیری محسوب می شوند به جز مصرف مشروبات الکلی که مشمول جرایم حدی می باشد. این جرایم اگر به صورت مشهود واقع شوند، قابل تعقیب فوری از سوی ضابطان دادگستری می باشد. امکان متوقف کردن یک خودرو به منظور پیدا کردن مشروبات الکلی نیز وجود ندارد مگر این که اجازه ی مخصوص و حکم قضایی برای تفتیش آن خودرو وجود داشته باشد.مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی

در پاسخ به این سوال که آیا اجرای مجازات حمل مشروبات الکلی قابل تعلیق می باشد باید چنین پاسخ داد که، در این خصوص قانونگذار تعیین تکلیف کرده و در تبصره ی ۳ ماده ی ۷۰۳ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، بیان داشته است که دادگاه ها تحت هیچ شرایطی نمی توانند حکم به تعلیق اجرای مجازات را صادر نمایند. همانطورکه ملاحظه می شود، قانونگذار اجازه ی تعلیق در اجرای مجازات جرم حمل مشروبات الکلی را نداده است.

شاید سوال مهم دیگری که افرادی با سابقه ی حمل مشروبات الکلی داشته باشند در این باره است که آیا محکومیت به جرم حمل مشروبات الکلی جزو سوء پیشینه محسوب و در پرونده ی کیفری درج می شود یا خیر؟ این پرسش برای بسیاری از افراد از باب انعکاس در موفقیت های شغلی و تحصیلی اهمیت زیادی دارد.در پاسخ به این سوال باید گفت که قانونگذار درتبصره ی ۱ ماده ی ۲۵ قانون مجازات اسلامی، به طور کلی، تعیین تکلیف کرده است. با توجه به این تبصره و نیز توجه به مجازات های حمل مشروبات  الکلی که شامل حبس، شلاق و جزای نقدی می باشد باید گفت که محکومیت به جرم حمل مشروبات الکلی در پیشینه ی کیفری محکوم درج می شود اما در گواهی هایی که برای سایر مراجع صادر می گردد، منعکس نمی شود مگر به در خواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری در مجازات شخص محکوم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

سلام… 1.مدارک و مستندات پزشکی خود اعم از عکس رادیولوژی که…

سلام… اگر موضوع را به پلیس راهور ارجاع میدادید قطعا بهتر ب…

سلام… از شرایط معافیت کفالت نداشتن غیبت است همچنین برای کف…

سلام… مجازات قانونی ملاک است نه مجازات مذکور در دادنامه…

با توجه به اینکه مجازات قتل غیرعمد در تصادف رانندگی حبس ۶ ما…

مجله حقوقی معراج با هدف ایجاد منبعی برای دانشجویان و علاقمندان حقوق، در زمینه تولید محتوای حقوقی، مقالات حقوقی، تحلیل آرای محاکم قضایی، بررسی دادخواست و شکوائیه و ایجاد مجموعه قوانین و مقررات حقوقی فعالیت می‌کند.

حساب کاربری ندارید؟

برای مشاوره مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ………. تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل

مصروف مشربات الکلی طبق قانون جرم است . علت اینکه قانون گذار این کار را جرم دانسته این است که استفاده از این مواد باعث می شود فرد کنترل ذهنی خود را از دست بدهد و باعث ایجاد نا امنی در جامعه شود . مشروبات الکلی شامل تمام موارد صنعتی و گیاهی می شود . البته باید متذکر شد که مصرف مشروبات الکلی حتی اگر باعث مستی نشود نیز جرم است . در واقع قانون گذار به دلیل رعایت نظم عمومی حساسیت زیادی نسبت به مشروبات الکلی دارد . ضمن این که اعمال مجرمانه در رابطه با مشروبات الکلی جرایمی با مجازات حدی هستند . از این رو در این مقاله به بررسی جرم حمل مشروبات الکلی ، مجازات حمل مشروبات الکلی و مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی در ماشین می پردازیم . 

بنابر آنچه در مقاله جرم مصرف مشروبات الکلی گفته شد ، این جرم با مجازات حدی شلاق همراه است . علاوه بر این اگر کسی مشروبات الکلی را حمل کند و یا آن را نگهداری کند نیز تحت عنوان جرم حمل و نگهداری مشروبات الکلی پیگیری خواهد شد . ضمن اینکه باید بدانیم جرم ساخت مشروبات الکلی  ، جرم قاچاق مشروبات الکلی ، جرم خرید و فروش مشروبات الکلی پیگرد قانونی دارند . علاوه بر این برپا کردن مکانی برای مصرف مشروب نیز جرم محسوب می شوند . مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی

 

 

قانون گذار در قانون مجازات اسلامی در ماده 701 آورده است که : ” هرکس مشروبات الکلی را … حمل و نگهداری داری کند ، به شش ماه تا یک سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی ( تجاری ) کالای یاد شده محکوم می شود  ” . بنایراین مجازات حمل مشروبات الکلی به سه دسته تقسیم می شود که هر سه هم اعمال خواهد شد : 
1- شش ماه تا یک سال حبس
2- تا هفتاد و چهار ضربه شلاق
3- پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی ( تجاری ) کالای یاد شده .

مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی ، یک مجازات غیر قابل تعلیق است یعنی قاضی در هیچ شرایطی مجاز به صدور قرار تعلیق تعقیب نیست . 

 

قانون گذار در تبصره 1 ماده 703 قانون مجازات اسلامی مجازاتی برای حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین بیان کرده است . در این ماده آمده است در صورتی که مشروبات الکلی به میزان بیش از بیست لیتر باشد و در یک وسیله نقلیه از قبیل موتور و ماشین حمل شود دو حالت ممکن است :
حمل مشروبات الکلی با اطلاع مالک وسیله نقلیه بوده است : که در این حالت وسیله نقلیه به نفع دولت ضبط خواهد شد . 
حمل مشروبات الکی بدون اطلاع مالک وسیله نقلیه بوده است : که در این صورت مرتکب جرم ، به پرداخت جریمه نقدی معادل قیمت وسیله نقلیه ، محکوم خواهد شد .این مجازات علاوه بر مجازاتی است که در بالا برای حمل و نگهداری مشروبات الکلی گفته شد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی ، به کانال تلگرام حقوق کیفری مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی پاسخ دهند . 

 

 

برای مشاوره مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی

از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ………. تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱ شب حتی ایام تعطیل


سایت مشاوره حقوقی دینا یک سایت تخصصی مشاوره در زمینه مسائل حقوقی خانواده ، معاملات ، ارث ، تجارت و شرکت ها است که اقدام به تولید محتوای حقوقی برای جمعیت بالای متقاضیان در ایران می کند .

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نمایید

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

1 پاسخ

 طبق قانون مجازات اسلامی : هرکس مشروبات الکلی را بسازد یا بخرد یا بفروشد یا در معرض فروش قراردهد یا حمل یا نگهداری کند یا در اختیار دیگری قراردهد به شش‌ماه تا یک‌سال حبس و تا هفتاد و چهار (۷۴) ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای یادشده محکوم می شود. (اصلاحی ۲۲/۰۸/۱۳۸۷) 

لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید دیدگاهی ارسال نماییدمجازات همراه داشتن مشروبات الکلی

رزرو مشاوره و ارزیابی پرونده با بهترین وکیل یاسا.
(۰۲۱) ۸۷۱۳۲ داخلی ۹۰۶

اگر سایت گروه وکلای یاسا به شما جهت حل مشکلات حقوقی کمک کرده است لطفا با شماره ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید تا وکالت پرونده شمارا به عهده بگیریم.


مشاوره با وکیل
(۰۲۱) ۸۷۱۳۲

با سلام – برادر من که تازه گواهی نامه گرفته و دبیرستانی هستش رو چند شب پیش بادوستش گرفتن . دست دوستش چاقو بوده – ماشین برادرمو میگردن یک و نیم لیتر مشروب پیدا می کنن. از سمت شاگرد و زیر صندلی . ( جا سازی نشده بود) – به هیچ وجه زیربار نرفته و گفته من مساقرکشی کردم و شاید کار مسافر بوده —- از طرفی دوستش رو که چاقو دستش بود روبدون هیچ بحثی بعد از یه شب بازداتشتگاه با وثیقه ازاد کردن ( با پارتی) . برادر من هم بعد یه شب بازداشت آزاد شد با ضمانت اما حکم قاضی مونده براش .حالا حکمش چیه؟ با توجه به اینکه بسیجی فعال هست و کلی سوابق بسیج و رژه و .. داره – ومیخواست برای استخدام نظام و سپاه اقدام کنه چون خیلی علاقه داشت.

مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی

اگر جرم ایشان حمل مشروبات الکلی اثبات شود احتمال زیاد برای ایشان مجازات جزای نقدی در نظر گرفته خواهد شد ولی سوء پیشینه برای شما نخواهد داشت.

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است، با من تماس بگیرید تا وکالت پرونده شما را به عهده بگیرم.

تلفن تماس: ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ داخلی ۱

میتوانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید

رزرو مشاوره و ارزیابی پرونده با بهترین وکیل یاسا.
(۰۲۱) ۸۷۱۳۲ داخلی ۹۰۶

اگر سایت گروه وکلای یاسا به شما جهت حل مشکلات حقوقی کمک کرده است لطفا با شماره ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید تا وکالت پرونده شمارا به عهده بگیریم.


مشاوره با وکیل
(۰۲۱) ۸۷۱۳۲

سلام حدود سه ماه پیش تو خیابون به جرم مزاحمت ، بعد نزدیک ۲۰۰ سی سی مشروب پیدا کردن درصد الکلم صفر بود بعد قاضی گفت بقیه اتهامات خط میخوره به جز حمل مشروب میخواستم بودنم مجازاتش چی هست؟ تقریبا چند روز بعد از این قضیه ماشین کنار خیابون بود یگان منو دستگیر کرد ایندفعه مشروب همرام نبود فقط تست الکلم ۱۲ درصد بود جزاش اومد ۷۰ ضربه شلاق میخواستم بدونم این سوال دومیم تاثیری میذاره به اون حکم سوال اولیم؟

سلام طبق ماده 702 قانون مجازات اسلامی ، مجازات حمل مشروبات الکلی حبس شش ماه تا یک سال و 74 ضربه شلاق و جزای نقدی پنج برابر ارزش عرفی کالای یاد شده می باشد.نوشیدن مشروبات الکلی جز حدود الهی محسوب می شود و مجازات آن تا 80 ضربه شلاق می باشد.خیر تاثیری برهم ندارند.و هر یک مجازات خود را دارد.مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است، با من تماس بگیرید تا وکالت پرونده شما را به عهده بگیرم.

تلفن تماس: ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ داخلی ۱

میتوانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید

سلام مجازات های تعزیزی بستگی به نظر قاضی پرونده هم دارد مثلا سوء سابقه قبلا  نداشتید و بار اول مرتکب شدید و یا اظهار ندامت کردن شما .بهتر است در جلسه حضور پیدا کنید و از قاضی درخواست بخشش و تخفیف مجازات کنید. اگر در جلسه رسیدگی شرکت نکنید رای غیابی صادر می شود. 

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است، با من تماس بگیرید تا وکالت پرونده شما را به عهده بگیرم.

تلفن تماس: ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ داخلی ۱

سلام من رو دیشب هنگام ورود به قطار با مقدار تقریبا نیم لیتر مشروب دست ساز گرفتن بعد شب رفتتیم پیشه قاضی گشیک اونجا برام نوشتن تقریبا 1 لیتر خواستن من رو بازداشت کنن که مادرم نذاشت و فیش حقوقی داد گفتن بعدا براتون پیام میاد برای دادگسرا این بار اول که من پام به همچین جایی باز شده…حکمم چیه حبس یا شلاق دارم؟؟ سو پیشینه چطور ؟ ممنون میشم کمکم کنین

با عنایت به سوال به احتمال زیاد مجازات نقدی خواهد بود . و این جرم صورت گرفته دارای سو پیشینه نیست

موید باشید

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت قبول وکالت و یا مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

چند روز پیش، هنگام ورود به ایران، در گمرک فرودگاه امام، یک شیشه مشروب 750 میلی لیتری با الکل 45 درصد، در چمدان من پیدا کردند. یک شب در بازداشتگاه ماندم و با واریز ده میلیون تومان به عنوان وثیقه آزاد شدم. لازم به ذکر است که بنده هیچ گونه سابقه کیفری نداشته و برای اولین بار است که دچار چنین مشکلی میشوم.
به من گفتند باید تا زمان دادگاه صبر کنم و رای دادگاه معلوم نیست چه خواهد بود.
حال سوال من این است که:
آیا ممکن است رای دادگاه زندان باشد؟
آیا لازم است من وکیل بگیرم؟
اگر جریمه نقدی تعیین شود، معمولا چه قدر خواهد بود؟
با تشکر پیشاپیش از اساتید محترم


سلام” در فرض سؤال ، چونکه مقدار کشف مشروبات الکلی ناچیز بوده ممکن است در صورت وجود جهات مخففه ، بنا به تصمیم قاضی رسیدگی کننده به پرونده مجازات قانونی تبدیل به جزای نقدی بشود و مشمول مجازات حبس و شلاق نشود . همچنین در صورت برخورداری متهم از وکیل دادگستری متخصص ، کاربلد و باتجربه و دفاع مؤثر وکیل حائز شرایط از موکل ، قطعاً در تقلیل یا تبدیل مجازات متهم که مناسب به حال وی باشد بی تأثیر نخواهد بود .

00:35:29
 

1397/1/15

موافق
(0)

مخالف
(0)

مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی

با سپاس از پاسخ تان
عبارت «در صورت وجود جهات مخففه»، کمی نگران کننده است. اگر این جهات حاصل نشود، زندانی شده و شلاق خواهم خورد؟ آیا این مجازات، قابل خریداری نیست؟ من مایل به گرفتن وکیل هستم، باید چطور اقدام کنم؟

08:34:27
 

1397/1/18


پاسخ دوم : در فرض سوال اگر جهات مخففه مجازات حادث نشود و قاضی پرونده از جهات مخففه در تقلیل یا تبدیل مجازات متهم استفاده ننماید ، مجازات قانونی محکوم علیه وفق ماده 702 ق. م. ا ، هم حبس و هم شلاق و هم جزای نقدی خواهد بود و باصطلاح عوام ، مجازات حبس و شلاق قابل خریداری به وجه نقد نیست . شما می توانید از طریق معرفی تلفنی دفتر درگاه دادراه در حوزه قضائی خود با مراجعه به دفتر یکی از وکلای دادگستری متخصص ، کاربلد و باتجربه عضو سایت دادراه و یا سایر وکلای حائز شرایط و پرداخت اجرت ، خدمات حقوقی مورد نیاز خود را دریافت و وکالت پرونده شکایت مطروحه بر علیه خود را به وکیل بسپارید .

13:06:20
 

1397/1/18

موافق
(0)

مخالف
(0)


حمل مشروبات الکلی جرم است و مجازات دارد

18:36:29
 

1397/1/18

موافق
(0)

مخالف
(0)


مجازات شما می تواند حبس جزای نقدی وشلاق باشد.

19:39:36
 

1397/1/18

موافق
(0)

مخالف
(0)


سلام،جریمه نقدی خواهیدشد.موفق باشید

20:18:04
 

1397/1/18

موافق
(0)

مخالف
(0)


معمولا” با جریمه حل میشود . میزان جریمه را قاضی تعیین میکند و زیاد هم نیست .

21:00:39
 

1397/1/19

موافق
(0)

مخالف
(0)

حکم پرونده مذکور صادر شد. سه میلیون ریال جزای نقدی و شش ماه حبس تعزیری. آیا حبس تعزیری قابل تغییر به حبس قابل خریداری هست؟ لطفا راهنمایی فرمایید که چه کار باید بکنم. با تشکر

09:20:10
 

1397/7/2


مطا بق قانون حمل
مشروبات شلاق دارد

21:51:38
 

1397/7/2

موافق
(0)

مخالف
(0)


سلام علیکم.بعید است.بلی.دوبرابر ارزش مشروب …..یاالله

05:54:49
 

1397/7/3

موافق
(0)

مخالف
(0)


باسلام طبق ماده 703 قانون مجازات اسلامی واردنمودن مشروبات الکلی به کشور قاچاق محسوب می‌گردد و واردکننده صرف‌نظر از میزان آن به شش ماه تا پنج سال حبس و تا هفتاد و چهار (74) ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان ده برابر ارزش عرفی (تجاری) کالای یادشده محکوم می‌شود.

09:50:44
 

1397/7/3

مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی

موافق
(0)

مخالف
(0)

مشروبات الکلی
حمل مشروبات الکلی

تهران، خیابان وزرا، خیابان بیستم، کوچه گلپر، پلاک 15

تلفن: 02188106553

ایمیل: info@dadrah.ir

ایمیل شکایات: report@dadrah.ir

© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.

موافقی وجود ندارد

مخالفی وجود ندارد

اگر سوالات حقوقی درباره حمل مشروبات الکلی دارید وارد صفحه درستی شده اید. دادراه این امکان را برای شما فراهم آورده است تا با مرور سوالات حقوقی در مورد حمل مشروبات الکلی از مشاوره حقوقی در مورد حمل مشروبات الکلی به صورت رایگان بهره مند شوید. می توانید با مطالعه سوالات حقوقی زیر و پرسش و پاسخ حقوقی سایر افرادی که سوال درباره حمل مشروبات الکلی داشته اند ، اطلاعات خود را درباره حمل مشروبات الکلی افزایش دهید. یا اگر این سوالات پاسخگوی نیاز شما نیست می توانید با کلیک بر روی گزینه زیر، سوال در مورد حمل مشروبات الکلی طرح کنید.


1398/3/16

حمل مشروبات

سلام یک هفته پیش برادرم رو بعلت حمل مشروبات الکلی دستگیر کردن درحالی که خودش با پسر عموم داخل ماشین خالی بودن. و پسر عموم رو هم برده بودن بار رو تو ما …مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی


1398/2/30

سو پیشینه حمل مشروب

سلام. سال 92 تو ایست بازرسی با یک لیتر مشروب گرفتن و از پاسگاه دادگاه برده شدم . که حکم قاضی بر شلاق تعزیری و 500تومن جریمه و شش ماه زندان تعزیری بود …


1398/2/30

مشروبات الکی

با سلام.. یکی از آشناهای من به جرم حمل 800عدد مشروب ساندیسی بازداشت شده و به جرم نگهداری بصورت امانت سلاح گرم.. حالا سلاح گرم ثابت شده که برای ایشان ن …


1398/2/26

مشارکت در حمل مشروب الکلی

سلام خسته نباشید دی ماه 97 مامور بهم گفت بزن کنار منم خبر نداشتم صاحب کارم مشروب داره مشروبو انداخت بیرونو فرار کرد الان طرفو نمیتونن بگیرن من موندم ت …


1398/2/19

حمل آبجو دست ساز

سلام من امروز از ماشینم 6 لیتر آبجو دست ساز گرفتن و چون 5 شنبه بود گفتن ماشین را بذار پارکینگ و شنبه بیا جریمه ش رو بده آزادی. خواستم ببینم سوء پیشینه …


1398/2/17

شش قوطی رد هورس

سلام چند ماه پیش من با دوستانم رو با شش قوطی رد هورس 7 درصدی گرفتن که یک شب بازداشت بودیم و با فیش حقوقی آزاد شدیم و حالا احضاریه اومده که بریم دادگاه …


1398/2/8

13دادگاهی دارم کمکم کنین

سلام خسته نباشین من تا به الان سابقه زندان ندارم و متاهلم ولی چند شب پیش ازم نیم لیتر الکل دست ساز گرفتن و 13دادگاهی دارم میخاستم بدونم جریمه میکنن یا …


1398/2/5

حمل شیشه مشروب برای بار اول

سلام نزدیک 1 سال پیش من و دو تا از دوستانم رو با 4 تا شیشه مشروب 250 سی سی دستگیر کردند ولی وزنشو ذکر نکردند
و دستگیرمون کردن
دوتا از دوستانم به بازپ …مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی


1398/2/1

حمل مشروب

یک ماه پیش من و دوستم را به همراه نیم لیتر مشروب دست ساز به کلانتری بردن از مشروب هم نخورده بودیم هیچگونه سابقه ای هم نداریم حکم ما در دادگاه چه میشود …


1398/2/1

حمل مشروبات الکلی زیر سن قانونی

با سلام دوست من که زیر سن قانونی بوده رو به جرم حمل 1لیتر الکل دستگیر کردن و الان با دریافت وثیقه فعلا آزاده تا زمان دادگاهش برسه آیا زندان داره مجازا …


1398/1/20

به همراه داشتن الکل

سلام، لطفا بفرمایید که به همراه داشتن محلول خرما با 9% الکل چه جریمه ای دارد؟


1398/1/18

حکم حمل و نگهداری 300 سی سی مشروب دست ساز

آیا کشف مشروب الکلی دست ساز در خودرو-مقدار کمتر از نیم لیتر در بنادر دریانوردی بندر امام خوزستان میتواند سبب ممنوع ورود کردن مجرم شود و از کار پیمانی …


1398/1/5

جرم حمل يك شيشه شراب در مرز

با سلام و خسته نباشيد تو مرز آستارا يك شيشه شراب ٧٥٠ سي سي از همسرم تو گيت بازرسي چمدان گرفتند و بعد از يك شب بازداشت با وثيقه ١٥ ميليوني آزاد شد، جلس …


1398/1/3

داشتن یک لیتر مشروب داخل ماشین

باسلام شب چهارشنبه سوری من و دونفر از دوستانم در ماشین نشسته بودیم. که یک لیتر عرق دست ساز در ماشین من یافت شد من گفتم دوستانم خبر ندارند و طبق حکم قا …


1397/12/28

حمل و نگهداری مشروب

سلام. یه شب منو چهار تا از دوستام رفتیم عروسی بعد. ده متر جلو تر از تالار کنار ماشین دوستم داشتیم سیگار میکشیدیم یه دفه ماشین نیرو انتظامی واستاد و او …


1397/12/23

حمل مشروبات الكلی

باسلام برادران من به جرم حمل ٩ ليتر مشروب دست ساز ايرانی بازداشت شدن، و ماشين كه مال شخص ديگری بوده به پاركينگ برده شده، يكی از آنها سرباز هست و ديگری …


1397/12/9

حمل شراب

با سلام .‌بنده به اتفاق دوستم به کوه رفته بودیم. پلیس به ما مشکوک شد و به گشتن ما پرداخت و چیزی پیدا نکرد و بعد به گشتنه اطراف مشغول شد و با یه ب …


1397/12/9

حمل شراب

با سلام . بنده به همراهه دوستم به کوه رفته بودیم که پلیس به ما مشکوک شد و شروع به گشتن کرد و چیزی پیدا نکرد و به گشتنه
اطراف ادامه داد و با یه شیشه ش …


1397/11/17

حمل شیشه ودکا

سلام از یکی از آشنایان ما یک شیشه یک لیتری ودکا که البته داخلش عرق سگی بود گرفتن برای اولین بار هم بوده چه حکمی داره ؟؟ …


1397/11/10

عفو رهبری

سلام من 96/11/22، بخاطری حمل مشروبات دستگیرم شدم (18) روز تو زندان بودم بعد با وثیقه آزاد شدم آیا عفو رهبری درصورتی که زندان نیستم تعلق میگیرد یا خیر؟ …


1397/11/9

حمل مشروبات

سلام من 96/11/22 با حمل مشروبات الکل خارجی به میزان (253) بطری دستگیر کردن قاضی 100ملیون واسم قرار گذاشت هیچ پروندیم نداشتم تاحالا چندوقت پیش واسم اح …


1397/11/7

اخراج از کار به علت حمل مشروب؟

یه شب که شهری دیگه بودم دوستم به من زنگ زد و گفت آشنام(دختر خانمی) میخواد بیاد شهرما توکه داری اینور میایی اونم بیار دیرموقع ست ساعت دو شب بود گفتم با …


1397/11/4

حمل مشروب الکلی

کسی که سوء سابقه نداره و بار اول هس به جرم حمل مشروبات الکلی دادگاهی میشه تخفیف مجازات شاملش میشه؟ البته مقدار زیادی بوده …


1397/10/9

مشروبات الکلی

اگر کسی برای حمل مشروبات الکلی بره زندان 6ماه یاکمتر برایش سوپیشینه ثبت میشه؟


1397/9/26

خرید و مصرف مشروب

سلام خسته نباشید
اسفند 96 من رو با دوستم با یک و نیم لیتر عرق گرفتند.چند روز پیش دادگاه احضار شدیم که قاضی پرسید مشروب رو خریدی و مصرف کردی آیا قبول …


1397/9/14

حمل مشروبات الکلی

باسلام
چند روز پیش 4 نفر از دوستان بنده به دربند رفته بودند که از آنها 1.5 لیتر مشروب دست ساز گرفتند، چون مشروب در ساک یکی از دوستان بود صورت جلسه نی …


1397/9/13

کیفرخواست

سلام دو هفته قبل در رودبار با مشروب منو گرفتن و به اتهام حمل مشروب رفتم دادگاه چون روز تعطیل بود قاضی کشیک اونجا بود و واسم زندان نوشت و با وثیقه اومد …


1397/9/11

حمل مشروب

با سلام
برادر من به جرم حمل 2 لیتر مشروب دست ساز با سخت‌گیری به یکسال حبس تعزیری، 74 ضربه شلاق و 500 هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده، سوال اینک …


1397/9/3

جرم حمل مشروبات الکلی

سلام. برادرم رو برای اولین بار با دوتا بطری کوچیک مشروبات الکلی در درکه دستگیر کردن. الان بازداشت و گفتن با سند خونه میتونه تا روز دادگاه آزاد بشه.


1397/8/1

حمل مشروب الکلی

سلام راننده اتوبوس بین شهری هستم از بار یکی از وسایلی که توسط بارنامه به تهران ارسال میشن شش لیتر مشروب دست ساز کشف کردن الان بنده رو دستگیر کردن. خو …

تهران، خیابان وزرا، خیابان بیستم، کوچه گلپر، پلاک 15

تلفن: 02188106553

ایمیل: info@dadrah.ir

ایمیل شکایات: report@dadrah.ir

© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.

حمل مشروبات الکلی طبق مواد قانون مجازات اسلامی، جرم محسوب می‌شود. رسیدگی به جرم حمل مشروبات الکلی در تهران، در صلاحیت دادسرای ارشاد و در شهرستان ها، در صلاحیت دادسرای عمومی شهرستان ها می‌باشد. تعدادی از پرونده‌های کیفری در کشور ما، اختصاص به جرم حمل مشروبات الکلی دارد. دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر، با دارا بودن کادر تخصصی وکیل پایه یک دادگستری، در این مقاله، به بررسی مجازات حمل مشروبات الکلی و صلاحیت مراجع رسیدگی کننده به ان، پرداخته است.

ماده ی 702 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، درخصوص تولید مشروبات الکلی، خرید و فروش و نیز حمل ان، این طور بیان داشته که شخصی که اقدام به ساختن، خرید و فروش، حمل یا نگهداری مشروبات الکلی کند یا ان را در اختیار شخص دیگری قرار دهد، به 6 ماه تا یک سال حبس و همینطور تا 74 ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به 5 برابر ارزش عرفی کالا محکوم می‌شود.
ماده ی 703 قانون مجازات اسلامی نیز، وارد نمودن مشروبات الکلی به کشور را جرم انگاری نموده و به عنوان قاچاق محسوب کرده است. باید گفت که حمل مشروبات الکلی، معادل جرم قاچاق محسوب نمی‌شود، چرا که جرم حمل مشروبات الکلی، ارکان و عناصر مخصوص به خود را دارد.
نکته ی دیگری که در خصوص حمل مشروبات الکلی مورد توجه است، وسیله ی نقلیه ی مورد استفاده در حمل مشروبات الکلی می‌باشد. قانون مجازات اسلامی در در این باره نیز، تعیین تکلیف کرده و مقرر داشته که اگر مشروبات الکلی کشف شده به میزان بیشتر از 20 لیتر باشد، وسیله‌ای که برای حمل مشروبات الکلی، مورد استفاده واقع شده، به نفع دولت، ضبط خواهد شد و این در حالی است که حمل مشروبات الکلی، با اطلاع مالک وسیله ی نقلیه باشد. در غیر این صورت، حمل کننده به پرداخت معادل قیمت وسیله ی نقلیه، علاوه بر مجازات حمل، محکوم خواهد شد.
در خصوص جرایم مربوط به مشروبات الکلی از جمله حمل ان، باید گفت که این جرایم، از جرایم تعزیری محسوب می‌شوند به جز مصرف مشروبات الکلی که مشمول جرایم حدی می‌باشد. این جرایم اگر به صورت مشهود واقع شوند، قابل تعقیب فوری از سوی ضابطان دادگستری می‌باشد. امکان متوقف کردن یک خو درو به منظور پیدا کردن مشروبات الکلی نیز وجود ندارد مگر این که اجازه ی مخصوص و حکم قضایی برای تفتیش ان خو درو وجود داشته باشد.
مطلب دیگری که مورد توجه می باشد، نظر قانون‌گذار، درباره ی شخص حمل کننده ی مشروبات الکلی است. به طور کلی، هر شخصی که اقدام به حمل مشروبات الکلی نماید، قابل مجازات است اما در جایی که حمل کننده،  از کارکنان دولت یا شرکت های دولتی و شرکت ها یا موسسات وابسته به دولت، شوراها، شهرداری ها یا نهادهای انقلاب اسلامی و به طور کلی قوای سه گانه و هم چنین اعضای نیروهای مسلح و ماموران به خدمات عمومی باشد، علاوه بر مجازات های حبس، شلاق و جزای نقدی، به انفصال موقت از یک تا پنج سال از خدمات دولتی نیز محکوم می‌شود.

 

رسیدگی به جرم حمل مشروبات الکلی در صلاحیت دادسرای عمومی می‌باشد. این دادسرا در شهر تهران، دادسرای ارشاد می باشد که به عنوان یک دادسرای تخصصی، تحقیقات مقدماتی در خصوص پرونده ی حمل مشروبات الکلی را بر عهده دارد. بعد از انجام تحقیقات مقدماتی، پرونده جهت رسیدگی و صدور حکم به دادگاه کیفری دو ارسال خواهد شد. در شهرستان ها نیز رسیدگی به جرم حمل مشروبات الکلی در صلاحیت دادسرای عمومی و دادگاه کیفری می‌باشد.

در خصوص قابل تعلیق بودن یا نبودن اجرای مجازات جرم حمل مشروبات الکلی، قانون‌گذار تعیین تکلیف کرده و در تبصره ی 3 ماده ی 703 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، بیان داشته است که دادگاه ها تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند حکم به تعلیق اجرای مجازات را صادر نمایند. همانطورکه ملاحظه می‌شود، قانون‌گذار اجازه ی تعلیق در اجرای مجازات جرم حمل مشروبات الکلی را نداده است.مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی

 

در این باره که آیا محکومیت به جرم حمل مشروبات الکلی جزو سوپیشینه محسوب و در پرونده ی کیفری درج می‌شود یا خیر، باید گفت که قانون‌گذار درتبصره ی 1 ماده ی 25 قانون مجازات اسلامی، به طور کلی، تعیین تکلیف کرده است. با توجه به این تبصره و نیز توجه به مجازات های حمل مشروبات  الکلی که شامل حبس، شلاق و جزای نقدی می باشد باید گفت که محکومیت به جرم حمل مشروبات الکلی در پیشینه ی کیفری محکوم درج می‌شود اما در گواهی هایی که برای سایر مراجع صادر می گردد، منعکس نمی‌شود مگر به در خواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری در مجازات شخص محکوم.

 

قانون مجازات اسلامی، تمامی حالات مربوط به جرم مشروبات الکلی، از جمله، تولید، فروش، حمل، خرید، قاچاق و شرب ان را جرم انگاری نموده است. چنان چه شما عزیزان در خصوص مسائل و جرایم مربوط به مشروبات الکلی از جمله، حمل مشروبات الکلی، سوال یا سوالاتی داشتید، حتما با وکیل کیفری در این خصوص مشورت نمایید.

گروه وکلای مهر پارسیان با دارا بودن کادر تخصصی وکیل کیفری، در تمامی پرونده‌های کیفری، حقوقی و پرونده‌های تخصصی دیگر، به شما عزیزان مشاوره ی حقوقی ارائه می‌دهد. هم چنین جهت اعطای وکالت و ارتباط با موسسه ی طلیعه ی عدالت و مهر پارسیان و گروه وکلای مهر، می توانید با شماره های ما، تماس حاصل فرمایید.

دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نانم ، ایمیل وآدرس وبسایت را برای نظرات بعدی سیو کن.


وکیل پایه یک دادگستری و سرپرست گروه وکلای مهر

تهران – خیابان گاندی جنوبی – خیابان 14 – پلاک 14 – واحد 9

مؤسسه حقوقى و داورى بين المللى طليعه عدالت و مهر پارسيان به شماره ثبت 34153 با هدف ارائه خدمات حقوقى و داورى قراردادهاى تجاری بين المللی و همچنين ارائه خدمات مشاوره حقوقى و وكالت دادگسترى، با همراهى جمعى از برترين وكلاى پايه يك دادگسترى، قضات بازنشسته، مدرسین دانشگاه و جمعى از سردفتران اسناد رسمى تهران در قالب گروه وكلاى مهر، تحت مديريت دكتر محمدرضا مهرىتأسيس و مشغول به ارائه خدمات حقوقى در زمينه های فوق می باشد.

© تمامی حقوق محفوظ و متعلق به موسسه حقوقی مهر پارسیان میباشد.

مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی
مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *