مجازات سلب آسایش

خواص دارویی و گیاهی

مجازات سلب آسایش
مجازات سلب آسایش

رزرو مشاوره و ارزیابی پرونده با بهترین وکیل یاسا.
(۰۲۱) ۸۷۱۳۲ داخلی ۹۰۶

اگر سایت گروه وکلای یاسا به شما جهت حل مشکلات حقوقی کمک کرده است لطفا با شماره ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید تا وکالت پرونده شمارا به عهده بگیریم.


مشاوره با وکیل
(۰۲۱) ۸۷۱۳۲

سلام و خسته نباشید،بنده از گیلان مزاحمتون میشم و از سایت خوبتون بسیار سپاسگزارم!!راستش مشکلى دارم که دیگه صبر و جانم ازش به لبم رسیده و احتیاج مبرم به راهنمایی و در صورت امکان معرفى یکى از وکلاى مجربتون براى وکلاتم را دارم،،موضوع اینه که من در کوچه بن بستى زندگى میکنم که ٦-٥خانواده و به همان تعداد درب پارکینگ موجوده،در اخر کوچه سمت راست حدوداً ٧-٦متر مانده به ته کوچه درب من است و ان ٧-٦متر بقیه هم دیوار حیاط منه که مماس با کوچه ست تا اخرش،روبروى دیوار من و بعد از درب من همسایه من درب پارکینگ دارد و فاصله درب او تا دیوار روبروش که دیوار حیاط من است ٥-٤متر است،ایشان ادعا میکند که محدوده جلوى درب او ،حتى تا خود دیوار من میباید فقط مورد استفاده و محل پارک ماشین ایشان باشد و من از کوچه اى که تماماً بر حیاط من است هیچ حق استفاده اى ندارم؟؟؟؟؟موضوع مهمتر و جالبتر این که این همسایه مثلاً محترم چندین سال است که کلاً پارکینگ اپارتمان مسکونى اش را به انبار و محل دپو و ذخیره انواع و أقسام اجناس مختلف تبدیل کرده و همه روزه اعم از کامیون و وانت و نیسان و غیره یا براى خالى کردن بار و یا براى زدن بار ،و دهها رقم ادم و افراد غریبه و ناشناس در رفت و امدن و بهتر بگم مثل میدون بار شده به همین دلیل اصلاً نمیتونه هیچ ماشینى را داخل پارکینگش بگذارد چون مکان مسکونى را تبدیل به انبار کرده و استفاده میکند و دیگه خودتون تبعات و مشکلات و سلب اسایش ما همسایه ها که خانه و خانواده محل اسایش و زندگى ما است و حق ارامش و زندگى از خونواده ما گرفته میشود،خواهشاً تقاضاى عاجل دارم کمکمون بفرمایید و اگر پرونده شهرستان رو قبول میکنید لطفاً وکالت من رو قبول کنید و قانوناً و شرعاً به این مشکل خاتمه بدین،!!سپاسگذارم از شما

مجازات سلب آسایش

کوچه به صورت مشاعی میباشد و در صورتیکه مزاحمتی هر یک از طرفین ایجاد نکنند میتوانند از آن استفاده کنند.

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است، با من تماس بگیرید تا وکالت پرونده شما را به عهده بگیرم.

تلفن تماس: ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ داخلی ۱

میتوانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید

رزرو مشاوره و ارزیابی پرونده با بهترین وکیل یاسا.
(۰۲۱) ۸۷۱۳۲ داخلی ۹۰۶

اگر سایت گروه وکلای یاسا به شما جهت حل مشکلات حقوقی کمک کرده است لطفا با شماره ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید تا وکالت پرونده شمارا به عهده بگیریم.


مشاوره با وکیل
(۰۲۱) ۸۷۱۳۲

باسلام و عرض خسته نباشید سوال من این است که دقیقا زیر ساختمان مسکونی یک مغازه کبابی مشغول به کار است که دقیقا دودکش آن از کنار نمای ساختمان ما به بالای پشتبام آمده است(نمای ساختما را بسیار زشت کرده است) در گذشته که موتوری در دهانه دودکش وجود نداشت دود کباب از طریق کولر به منزل ما میامد و گذشته از اینکه تمام خانه را دوده فرا میگرفت که حتی تنفس هم سخت میشد.با صحبتی که با مغازه دار کردیم ایشان قرار شد هواکشی در دهانه دودکش بگذارد ولی ایشان موتور صنعتی را در پشت بام ما قرار داد.البته تاحدی مشکل دود حل شد ولی مشکل بیشتری برای ما پیش آمده صدای مهیب موتور و لرزشی که به خانه ما میدهد است از ۱۲ ظهر تا ۱ شب.حتی چند روز پیش که طوفان آمد کانال دودکش به روی وسایل ما در پشتبام افتاد و خسارت وارد کرد چند وقت پیش هم دستگاه در اثر فرسایش ایزوگام را سوراخ کرد و سقف ما نشت آب میداد. حالا هم صاحب کبابی دیگر هیچ همکاری با ما نمی کند و حرفش این است که من اینجا جواز دارم و ۲۰سال هم هست که اینجا کبابی هست شما نباید بالای کبابی خانه میخردید و پشت بام هم مشترک است و حق ندارید شکایتی کنید.بروید شکایت کنید واقعا سرگردان شده ام اولا نمی دانم به چه ارگانی باید شکایت کنم دوما این را هم می دانم که او هرتلاشی برای تطمیع ماموران مربوطه را خواهد کرد. لطفا کمکم کنید با سپاس فراوان

مجازات سلب آسایش

شما میتوانید ضمن تنظیم یک استشهاد نامه توسط شما و همسایگان دیگر برای شکایت ایجاد مزاحمت علیه ایشان و تقاضای تامین دلیل اقدام کنید.

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است، با من تماس بگیرید تا وکالت پرونده شما را به عهده بگیرم.

تلفن تماس: ۸۷۱۳۲ – ۰۲۱ داخلی ۱

میتوانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید

تماس با کارشناسان حقوقی

021-26116691

021-26116698

براساس ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی، مجازات کسی‌که «با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار بازدارد»؛ سه ماه تا یک سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود. رفتارهای مجرمانه این ماده، محصور در «هیاهو» (سروصدا و فریاد)، «جنجال» (هیاهو و همهمه)، «حرکات غیرمتعارف» و «تعرض به افراد» (رفتار و گفتار منجر به آسیب روحی، جسمی و هتک حیثیت) شده است.

قانونگذار حصول جرم را مقید به دو شرط کرده است. بنابراین، تنها درصورتی‌که رفتاری منجر به «اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی» گردد یا «مردم را از کسب و کار» بازدارد عنوان مجرمانه خواهدیافت.مجازات سلب آسایش

هم‌چنین، با توجه به کلمه‌های «عمومی» و «مردم»، که اسم جمع هستند و اشاره به بیش از یک نفر دارند؛ نمی‌توان هیاهو و جنجالی را که منجر به اخلال در آسایش یا مانع از کسب و کار یک نفر می‌شود را مشمول ماده قرار داد. بااین‌حال، ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی، صرف ایجاد مزاحمت برای اطفال و زنان را موجب حبس از دو تا شش ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق دانسته است.

ازسویی، باید در نظر داشت که قانون انجام چنین رفتارهایی را منوط به مکان خاصی نکرده است. بنابراین، انتشار اصوات نامتعارف و یا تعرض به افراد می‌تواند در هر مکانی از جمله خانه، کوچه، خیابان، شرکت و… انجام شود. ازسویی، باید توجه داشت که تعرض به افراد لزوماً به معنای آسیب‌رساندن جسمی نیست؛ همین‌که تعرضی موجب تألم روحی عده‌ای شود، کفایت می‌کند. هرچند، امکان دارد سوال شود که آیا مرتکب باید قصد اخلال در نظم عمومی و سلب کسب و کار مردم را داشته باشد یا اینکه صرف ایجاد هیاهو و جنجال بدون چنین قصدی هم کافی‌ست؟

در قلمرو حقوق کیفری تا زمانی‌که قصدی در بین نباشد مجازاتی هم در میان نخواهد بود. هم ‌ازاین‌روست، که مجنون یا مست را به علت فقدان قصد نمی‌توان به کیفر رساند. بااین‌حال، باید توجه داشت که قصد، به دو نوع مستقیم و تَبَعی تقسیم می‌شود. در مثال مورد بحث، قصد مستقیم آن است که مرتکب از ایجاد سروصدا، به‌دنبال اخلال آسایش مردم باشد. اما، در قصد تَبَعی مقصود مرتکب به‌هیچ‌وجه اخلال در سلب آسایش عمومی نیست بلکه نوع رفتار و حرکات به‌گونه‌ای‌ست که در عمل منجر به این نتیجه می‌شود.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکلای متخصص می توانید با مشاوره حقوقی پاد تماس حاصل فرمایید.

با توجه به اینکه جرم ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی، از جملهه جرایم دارای جنبه عمومی‌ست علاوه‌بر کسانی‌که از طریق رفتارهای مذکور در ماده متضرر شده‌اند و حق شکایت کیفری دارند؛ دادستان نیز به هر طریقی از وقوع چنین جرمی مطلع شود بدون شکایت قربانیان جرم، صالح به تعقیب و پیگیری خواهد بود.

مراسم شب چهارشنبه آخر سال یا همان «چهارشنبه سوری» با اعمالی همچون انفجار ترقه‌های پرصدا و خطرناک همراه شده است؛ رفتاری که علاوه بر برهم زدن نظم عمومی، باعث ایجاد وحشت در شهروندان شده و در موارد زیادی، جان دیگران را هم با مخاطره جدی روبرو کرده است.

برهم زدن نظم عمومی، قاچاق ترقه و استفاده از کالای غیراستاندارد، ایجاد رعب و وحشت در مردم و به خطر انداختن جان افراد، تنها بخشی از تخلفات و جرایمی است که مخلان آرامش عمومی در مراسم شب چهارشنبه سوری مرتکب می‌شوند.

در ماده ۶۱۸ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی مقرر شده است که هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی شود یا مردم را از کسب و کار بازدارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

اخلال در نظم عمومی جرم است

طبق مواد ۶۱۸ و ۶۱۹ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، خرید و حمل اقلام انفجاری، آتش‌زا و ترقه‎های غیراستاندارد و اخلال در نظم و آسایش و آرام‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‌‌‍‍‍ش عم‍ومی دارای وصف مجرمانه است و قابلیت تعقیب کیفری دارد.

در موضوع اینکه چه فردی در چهارشنبه آخر سال در نظم عمومی اخلال ایجاد می‌کند باید بگوییم که این امر کاملا مشخص است، چرا که برخی به برگزاری مراسم سنتی و به یادماندنی این روز اقدام و از سوی دیگر برخی دیگر با استفاده از مواد محترقه خطرناک در جهت برهم ریختن آرامش عمومی اقدام می‌کنند که این دو مورد از یکدیگر کاملا مجزا بوده و طبق قانون با سوء استفاده‌کنندگان در این زمینه برخورد می‌شود.

ما در مراسم ازدواج شاهد برگزاری جشن و هیاهو هستیم، ولی هیچ‌گاه این هیاهو منجر به برهم ریختن نظم و اخلال در آرامش عمومی نمی‌شود ولی افرادی که در چهارشنبه سال آخر رفتار‌های ناهنجار دارند و با سر و صدا و استفاده از مواد محترقه غیرمجاز منجر به اخلال در نظم عمومی می‌شوند، مرتکب جرم شده و با آنها برخورد خواهد شد، چرا که این اقدام آنها منجر به حوادث جبران‌ناپذیری مانند حاد شدن بیماری فردی که در منزل در حال استراحت است یا آسیب به اعضای بدن دیگران و خود با استفاده از موادمحترقه غیرمجاز می‌شود.

اگر رفتارهای اینچنینی، موجب صدمه مادی یا معنوی به دیگران شود، مرتکب علاوه بر مسئولیت کیفری، دارای مسئولیت مدنی هم بوده و حسب مورد باید دیه یا خسارت وارده به افراد را جبران کند.

مجازات استفاده از ترقه‌های غیرمجاز

طبق ماده ۱۲ قانون ‌مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز، هر کس به شکل غیرقانونی و غیر‌مجاز موادمحترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها) را خریداری، نگهداری و حمل کند یا مبادرت به توزیع و فروش آنها کند یا معامله دیگری با آنها انجام دهد به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه محکوم خواهد شد.

طبق تبصره ماده ۱۲ قانون مذکور، خرید و حمل مواد محترقه غیرمجاز که برای جشن‌ها و مراسم استفاده می‌شود، مستوجب جزای نقدی از ۵۰۰ هزار ریال تا ۱۰ میلیون ریال است.

علاوه بر اینها، چنانچه ورود این نوع از محترقه‌ها، مصداق ورود غیرقانونی و قاچاق کالا به کشور باشد، مرتکبین به آن، به مجازات مقرر در خصوص قاچاق کالا که ضبط کالا، جریمه نقدی و در مواردی به حبس محکوم خواهند شد.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکلای متخصص می توانید با موسسه حقوقی پاد تماس حاصل فرمایید.

برای مشاوره حقوقی آنلاین به کانال تلگرام موسسه حقوقی پاد مراجعه نمایید. برای اطلاع بیشتر در خصوص مشاوره حقوقی رایگان موسسه حقوقی پاد با ما تماس بگیرید.

وکلا ، مشاوران حقوقی و اشخاصی که تحصیلات حقوقی در زمینه های مختلف در پایه های کارشناسی و … دارند ؛با پر کردن فرم استخدام می توانند در مرحله اول گزینش استخدامی موسسه پاد شرکت کنند.

نام شما (الزامی)

ایمیل شما (الزامی)

مدارک تحصیلی

سابقه کار

“شماره تماس”

توضیحات


نام کاربری یا نشانی ایمیل


رمز

مرا به خاطر بسپار

مزاحمت چیست؟

مجازات سلب آسایش

حتما افرادی را می شناسید که وجودشان، رفتارشان و زبانشان، برای شما دردسر تولید می کند و شما از دست و زبان آنان آسوده نیستید. آنکه آسایش دیگران را به هم بزند، «مزاحم» است.

تعریف مزاحمت با توجه به فرهنگ کشورهای مختلف نیز متفاوت است؛ طوری که ممکن است مثلا برخی رفتارها در کشوری به عنوان مزاحمت و در کشوری دیگر، امری عادی و هنجاری پذیرفته شده تلقی شود.

مثلا در کشور ما هنوز هم برای خیلی‌ها کپی غیرقانونی محصولات فرهنگی و هنری، به عنوان مزاحمت برای پدیدآورنده اثر تلقی نمی‌شود، اما در برخی کشورها این نوع مزاحمت به عنوان یک جرم غیرقابل چشمپوشی به حساب می‌آید که مجازات‌های سختی به دنبال دارد.

با این حساب شاید بتوان گفت که برای تعریف درست مزاحمت، باید ابتدا به حق و حقوق قانونی مردم هر کشوری توجه کنیم و سپس با توجه به این حقوق پذیرفته شده در آن جامعه، موارد نقض حقوق شهروندان را به عنوان عملی مزاحم به حساب بیاوریم.

 

انواع مزاحمت ها

تعریف مزاحمت تلفنی

مزاحمت تلفنی عبارت است از یک فعل عمدی آگاهانه که به محض کشف، ملاک مسئولیت کیفری مزاحم شناخته می‌شود و مرتکب طبق قانون باید پاسخگوی عمل ناشایست خود باشد. در اینگونه موارد مزاحم با استفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی، بدون جهت، ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی، موجبات اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر را فراهم کند.

مزاحمت تلفنی به چه روش هایی انجام میشود؟

سوت کشیدن، سکوت و سپس فوت کردن در گوشی بدون وقفه.

فحاشی و حرفای رکیک نثار مخاطب کردن و گاه خبرهای کذب و غیر واقعی به مخاطب دادن و تهمت های ناروا زدن که ممکن است عواقب وخیمی در بر داشته باشد.

دادن خبرهای دروغ و تکان دهنده که بعضا باعث شوک آنی یا سنکوپ شدن و سلب آرامش افراد و خانواده ها میشود، غوغا برپا میکند و عزا و ماتم ایجاد می‌کند.

مجازات فردی که مزاحمت تلفنی ایجاد میکند علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات در صورت شکایت شاکی حبس از یک تا شش ماه خواهد بود، به نظر می رسد که در صورت گذشت شاکی تعقیب کیفری و اجرای مجازات متوقف نخواهد شد به دلیل این که این جرم از جرایم عمومی و غیر قابل گذشت  است.

یعنی اگر شاکی خصوصی به طور کامل رضایت دهد بازهم ممکن است برای مزاحم تلفنی مجازات حبس و جزای نقدی در نظر گرفته شود و به دلیل رضایت شاکی خصوصی قطعا مزاحم تلفنی مجازات کمتری خواهد شد.

همچنین کسانی که از نیمه شب به بعد به وسیله اعمالی از طریق تلفن، موجب سلب آسایش دیگران شوند و این مزاحمت موجب خسارت مالی یا جانی گردد، مطابق با قانون مسئولیت مدنی و قانون جزا، حسب مورد تعقیب خواهند شد و حتی اگر کسی عمدا و یا با سوء نیت به وسیله تلفن خبر فوت یکی از نزدیکان شنونده را به او بدهد و این خبر موجب مرگ یا مرض شنونده شود، مطابق با قانون جزا مجازات خواهد شد و حسب مورد تا حد اعدام هم قابل کیفر خواهد بود.

برای شکایت مزاحمت تلفنی باید به چه مرجعی مراجعه کرد؟

مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات، از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است. برای این کار کافی است به دادسرای محل سکونت یا کار خود یعنی جایی که مزاحمت در آنجا رخ داده مراجعه کنید. داشتن نامه‌ای از مخابرات نیز می‌تواند باعث سرعت در کار شود. در این مرحله روی یک برگه کاغذ شکایت خود را مطرح می‌کنید. عنوان مجرمانه این شکایت هم چنین است: «ایجاد مزاحمت تلفنی از طریق ارسال پیامک و یا تلفن.» اگر توهین شدیدی هم صورت گرفته باشد، شاکی می‌تواند تقاضای «اعاده حیثیت» را هم مطرح کند. ممکن است طرف مقابل نامشخص باشد. در چنین حالتی در بخش مربوط به متشاکی نوشته می‌شود: نامشخص.

بعد از این مرحله، با ارجاع شکایت به یکی از شعبه‌های دادیاری یا بازپرسی، با نامه‌ای که دادگاه خطاب به کلانتری برای تکمیل کردن تحقیقات می‌نویسد، کلانتری از مخابرات درخصوص این شماره تلفن استعلام و تقاضای پرینت مکالمات تلفنی را عنوان می‌کند. ممکن است این استعلام به طور مستقیم از سوی دادگاه خطاب به مخابرات ارسال شود، اما بخش اولیه کار در این مرحله شناسایی مزاحم است.

این نامه‌ها نیز برای بخش حقوقی شرکت مخابرات ارسال می‌شود. در این بخش ردیابی مربوط به خط و گوشی تلفن عادی و همراه قابل انجام است. حتی مخابرات می‌تواند گوشی تلفن همراهی که از آن تماس گرفته شده را ردیابی کند و این مساله را مشخص کند که آخرین بار چه زمانی و چگونه از آن استفاده شده و چه سیمکارتی در آن فعال بوده است؟ پس از این مرحله و مشخص شدن شماره تماس، از سوی دادسرا برای آن نشانی و صاحب خط تلفن اخطاریه ارسال می‌شود و دادسرا ایشان را احضار و تحقیق می‌کند. اگر فردی در مرحله اول در دادسرا یا کلانتری حاضر نشود، برای بار دوم نیز برای او اخطاریه ارسال می‌شود و در نهایت با عدم حضور وی، برای بار سوم در صورتی که دادستان دلایل جرم را قوی تشخیص دهد، برای او حکم جلب صادر می‌شوند.

در مرحله بازپرسی اگر فرد مزاحم این مساله را بپذیرد، پرونده با صدور کیفرخواست برای صدور رای به دادگاه فرستاده می‌شود. البته ممکن است مزاحم در طول مراحل بازجویی عنوان کند که استعلام را قبول ندارد.

در این مرحله تا زمان اقرار، بازجویی ادامه می‌یابد و در صورتی که دلایل کافی وجود داشته باشد، با اخذ قرار مناسب، پرونده مراحل بعدی خود را طی می‌کند.

یکی از شیوه‌های اثبات مزاحمت تلفنی، استناد به صدای ضبط شده است. صدای ضبط شده در رسیدگی به یک پرونده جزو اماره محسوب می‌شود و گاهی دادیاران، بازپرس‌ها یا قضات این مساله را نمی‌پذیرند. چون ممکن است با توجه به پیشرفت تکنولوژی، صدای ضبط شده ساختگی باشد..

درخصوص مزاحمت با موبایل و پیامک چون بتازگی ایجاد شده، قانون خاصی نداریم. در این مرحله قضات دو نوع عملکرد دارند. یک عده می‌گویند چون قانون خاصی نداریم، این مسائل قابل تعقیب کیفری نیست و وقتی قانون مجازاتی تعیین نکرده، نمی‌توان فرد مجرم را مجازات کرد.

برخی از قضات هم می‌گویند آیین دادرسی کیفری در این زمینه پیش‌بینی کرده در موارد سکوت قانون قاضی باید به فتاوی مراجعه کند. به همین سبب این قضات، به توهین‌هایی که در قالب پیامک هم باشد به عنوان عملی مجرمانه رسیدگی می‌کنند و فرستنده را به سبب این توهین مورد تعقیب قرار می‌دهند

تعریف مزاحمت برای بانوان یا اطفال

به موجب قانون مجازات اسلامی :(ھر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توھین کند به حبس از دو تا شش ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواھد شد) اصولاً جرم اھانت و مزاحمت برای اطفال و بانوان تابع حکم کلی ھتک حرمت اشخاص می باشد ، لیکن دقت در عبارت فوق به خوبی می رساند که برای تحقق این جرم وجود شرایطی لازم است. محل ارتکاب جرم محل وقوع جرم اھانت یا مزاحمت برای بانوان یا کودکان باید اماکن عمومی یا معابر باشد . معابر عبارت از محلھایی می باشند که رفت و آمد در آنھا درتمام اوقات شبانه روز برای عموم مردم آزاد است مانند کوچه ھا ، خیابانھا ، میدانھا ، اتوبانھای داخل یا خارج شھرھا. حضور یا عدم حضور شھود برای تحقق جرم در این معابر شرط نیست. اما اماکن عمومی عبارت از محل ھایی که در ساعاتی از شبانه روز برای رفت و آمد اشخاص دایر و آماده باشند ھمچون ادارات دولتی ، بازار ، نمایشگاھھا ، بیمارستانھا ، ھتلھا ، رستورانھا ، مسافرخانه ھا ، قھوه خانه ھا ، کافه قنادی ھا و اتوبوسھا. بنا بر این توھین و مزاحمت در اماکن خصوصی مانند منزل و مسکن اشخاص ھر چند علنی و با حضور شھود صورت گیرد ، مشمول حکم این ماده نخواھد بود. قربانی جرم قربانی جرم اھانت و تعرض به بانوان و کودکان ، فقط افراد جنس مونث و کودکان می باشند . در نتیجه ایجاد مزاحمت و توھین به مردان در معابر و اماکن عمومی مشمول حکم این ماده نخواھد شد. به نظر می رسد که علت این امر ناتوانی کودکان در دفاع از خود و رعایت موازین اخلاقی و طبیعت حساس و ظریف زنان باشد که از نظر شرعی و عرفی وجوب این امر را توجیه می کند. رفتارھا و اعمال مرتکب جرم این جرم لزوماً به دو صورت قابل تحقق خواھد بود

: اول- ایجاد مزاحمت و تعرض نسبت به اطفال و بانوان در معابر یا اماکن عمومی

دوم – ارتکاب عمل توھین آمیز در یکی از این دو محل نسبت به اشخاص مذکور مقصود از تعرض و مزاحمت برای اطفال و بانوان این است که مرتکب جرم با حرکات و اعمال توھین آمیز خود موجبات ھتک حرمت زن یا کودک مورد نظر را فراھم کند ، مثل این که مصرانه آنھا را در این معابر و اماکن تعقیب کند و با وجود اعتراض و ابراز تنفر زن و کودک از عمل تعقیب کننده ، توجھی نکرده و ھمچنان به اعمال خود ادامه دھد. معیار و ضابطه تشخیص عملیات توھین آمیز و مزاحمت مخالف شئون و حیثیت طرف جرم ، عرف و عادت رایج در محل وقوع جرم است و دادگاه بر اساس آن عملیات حرکات و الفاظ مخالف شئون و مزاحمت برای بانوان و اطفال را احراز خواھد کرد. قصد ارتکاب جرم ایجاد مزاحمت یا توھین به بانوان و کودکان در معابر و اماکن عمومی از جرایم عمدی است. برای تحقق این جرم ، با وقوع عمل توھین آمیز یا ایجاد مزاحمت از طرف مرتکب وجود قصد مجرمانه مفروض خواھد بود و نیازی به اثبات ندارد . البته اثبات خلاف این امر از سوی متھم موجب عدم مسئولیت کیفری او خواھد شد. مجازات و حیثیت عمومی جرم کیفر مزاحمت برای بانوان و اطفال در معابر و اماکن عمومی حبس از 2 تا 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق خواھد بود. البته ھر گاه این جرم در نتیجه توطئه قبلی و دسته جمعی واقع شود ھر یک از مرتکبین به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواھد شد. جرم مزاحمت و تعرض به بانوان و کودکان در معابر و اماکن عمومی جزء جرایمی است که دارای حیثیت عمومی بوده و با گذشت شاکی ، تعقیب یا اجرای مجازات موقوف نخواھد شد . البته گذشت شاکی می تواند به عنوان یکی از علل تخفیف مجازات یا تبدیل آن به نوع دیگری که مناسب تر به حال متھم باشد مورد استناد دادگاه قرار می گیرد.

تعریف ایجاد مزاحمت ملکی:

تصرف اشخاص در ملک خود آزادانه است و می توانند تا موقعی که تصرف آن ها در حق دیگران ایجاد زحمت و ممانعت نکند، به هر نحوی که بخواهند دخل و تصرف داشته باشند. هرگاه تصرف شخص در ملک خود منجر به ایجاد زحمت برای اشخاص و همسایگان گردد، در این صورت، می توان او را منع کرد و از ایجاد ضرر و سلب آسایش دیگران جلوگیری کرد.

تعریف مزاحمت ملکی در ماده 160 فعلی اینگونه تعریف شده است : ” دعوای مزاحمت ملکی عبارت است از دعوایی که به موجب آن متصرف مال غیر منقول درخواست جلوگیری از مزاحمت کسی را می نماید که نسبت به متصرفات او مزاحم است ، بدون اینکه مال را از تصرف متصرف خارج کرده باشد ” مثل اینکه کسی درب منزل همسایه را ببندد و جلوی درب او بایستد و نگذارد صاحب منزل وارد منزل خود شود. وسعت کلمه مزاحمت در زبان عمومی بسیار می باشد اما طبق ماده 2 قانون اصلاح جلوگیری از تصرف عدوانی ، زمانی مزاحمت تحقق می یابد که اعمال مزاحم صرفا موجب اخلال نسبت به استفاده از مال باشد بدون اینکه مال از تصرف متصرف خارج شده باشد.

از دعاوی شایع در مورد تصرف در مورد املاک و مستغلات اشخاص، دعوی رفع مزاحمت ملکی می باشد و به دو صورت احتمال انجام آن وجود دارد و به این نحو که شخص به نحو عدوان و با اقداماتی که در ملک دیگری می کند مزاحم تصرف مالک و متصرف قانونی ملک مورد تصرف می شود و دیگری اینکه شخص مزاحم به دلیل مجاورت ملک او در ملک شخص خواهان، با اعمال خود مزاحم تصرف مالکین دیگر می شود به این نحو که شخصی با ایجاد حفاری در معابر عمومی مقابل خانه ی خود در رفت و آمد اشخاص مزاحمت ایجاد می کند

در مزاحمت ملکی، شخصی که مزاحمت ملکی او قانونی نبوده است به جهت ضرر و زیانی که از مزاحمت او به عمل آمده است از باب مسئولیت مدنی و تسبیب در مقابل مالک ملک مسئول می باشد و باید ضرر و زیان مالک را جبران کند. از جمله مصادیق مزاحمت ملکی، می توان به ایجاد مزاحمت صوتی همسایه در ساختمان، انجام مشاغل صوتی در ملک سایر افراد، دخل و تصرف در املاک دیگران که مانع استیفای دیگران از ملک خود می شود.

 

مرجع صالح در رسیدگی به دعوی رفع مزاحمت ملکی

مجازات سلب آسایش

دعوی رفع مزاحمت ملکی یک دعوی غیر مالی است که دادگاه واقع در محل مال غیرمنقول و ملک، صالح به رسیدگی می باشد. دادگاه در صورت عدوانی بودن ممانعت خوانده و احراز مالکیت خواهان به موجب داشتن سند رسمی مالکیت،(البته در مواردی که در محل زمین و مال غیرمنقول اداره ی ثبت وجود نداشته باشد و در واقع الزام به تنظیم سند رسمی و ثبت نشده باشد، سند عادی هم مثبت مالکیت می باشد)دادگاه اقدام به رفع مزاحمت ملکی می کند.

شکایت کیفری رفع مزاحمت ملکی

هرگاه شخصی بخواهد از ملک خود رفع مزاحمت ملکی نماید، برای اقدام فوری و عاجل، می تواند دعوی رفع ممانعت کیفری خود را هم از طریق مرجع کیفری دادسرا و دادگاه کیفری دو اقدام کند که در این صورت رسیدگی، موثرتر خواهد بود. ولی تحقق رسیدگی کیفری رفع مزاحمت ملکی، منوط به این است که خواهان رفع مزاحمت ملکی، خود مالک ملک، باشد و مزاحم سو نیت داشته باشد.

مجازات قانونی

مزاحمت و ممانعت از حق برابر با ماده 690 کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی جرم است، البته با رعایت شرایط مقرر در ماده مذکور که اشعار می‌دارد هرکس به وسیله صحنه‌سازی از قبیل پی کنی، دیوار کشی، تعییر حد فاصل، امحای مرز، کرت‌بندی، نهرکشی، حفر چاه، غرس اشجار و زراعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت‌شده، جنگل‌ها و مراتع ملی‌شده، کوهستان‌ها، باغ‌ها، قلمستان‌ها، منابع آب، چشمه‌سارها، انهار طبیعی و پارک‌های ملی، تاسیسات کشاورزی، دامداری، دامپروری و کشت و صنعت و اراضی موات و بایر و سایر اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکت‌های وابسته به دولت یا شهرداری‌ها یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک و موقوفات و محبوسات و اثلاث باقیه که برای مصارف عام‌المنفعه برای اختصاص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذی‌حق معرفی کردن خود یا دیگری، مبادرت کند یا بدون اجازه سازمان  حفاظت محیط زیست یا مراجع ذی‌صلاح دیگرمبادرت به عملیاتی کند که موجب تخریب محیط‌زیست منابع طبیعی شود یا اقدام به هرگونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور کند، به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود و دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق کند.

حکم 6 ماه تا دو سال حبس در انتظار مرتکبان مزاحمت مجدد

رسیدگی به جرایم فوق‌الذکر خارج از نوبت به عمل می‌آید و مقام قضایی با تنظیم  صورت‌مجلس دستور متوقف ماندن عملیات متجاوز را تا صدور حکم قطعی خواهد داد همچنین در صورتی که تعداد متهمان سه نفر یا بیشتر باشد و قرائن قوی بر ارتکاب به جرم موجود باشد، قرار بازداشت صادر خواهد شد، مدعی می‌تواند تقاضای خلع ید و قلع بنا و اشجار رفع آثار تجاوز را کند.

در این مقاله سعی گردید انواع مزاحمت های رایج و ضمانت های اجرایی آن و نحوه اقدام و رویه حاکم به رسیدگی در محاکم به سمع ونظر مخاطبین محترم برسانیم.

دفتر وکالت تهران – همت غرب – جنت آباد جنوبی – ضلع جنوب غربی میدان چهارباغ – ساختمان سبز – پلاک 148 -طبقه دوم – واحد 26 ملاقات حضوری جهت مشاوره و پذیرش وکالت با هماهنگی قبلی همراه 09121972906

۱۳۹۶ © کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وبسایت آنلاین وکالت است.

طراحی سایت و برندینگ توسط گروه
blink

ایجاد مزاحمت، ممانعت از حق و سلب آسایش و آرامش ساکنین واحدهای آپارتمان

سوال : با سلام و با تشکر از وبلاگ خوبتان و به امید این که آن جماعت بی اخلاق خواننده شما باشند.

مشکلی دارم که از مشکل گذشته و بوی خون میدهد و آن همسایه طبقه بالاسر ما میباشد ،که مدت سه ماه است این خانه را خریده و تبدیل به سوهان روح و جان ما شده است که در این رابطه نیازمند راهنمایی شما میباشم.

این مشکلات بترتیب عبارتند از: 1-کار کردن با چرخ خیاطی صنعتی در طی روز و آخر شب (توسط خانم خانه که اکوان دیو 2 میباشد) 2-سرو صدای زیاد در ساعات آخر شب و در طی روز. درباره مورد اول بعد از تذکراز طریق اف اف. خانم خانه(اکوان دیو 2) با مراجعه به درب منزل  و ایجاد سروصدا و تهدید به اینکه: کاری میکنم که مجبور شوید این خانه را بفروشید درباره مورد دوم هم گفتند: که ما بچه کوچک داریم و نمیتوانیم کاری بکنیم . چون بنده شاغل و بچه محصل دارم الزاما”باید صبح زود از خواب بیدار شوم و این در حالیست که مالک طبقه بالا تا بعد از نیمه شب بیدارند.مجازات سلب آسایش

لازم به ذکر است که مالک مذبوردر دادگستری در همین رابطه دارای پرونده مزاحمت برای  همسایگان میباشد(به نقل از خودشان)

 بسیار ممنون میشوم اگر در رابطه با شکایت کردن و نتیجه دادن آن بنده را راهنمایی نمایید چرا که کمی از نتیجه معکوس آن وجریحتر شدن مالک مذبور نگرانم.

باتشکر فرهاد.جی.ام

پاسخ:

 از جمله ایراد های برخی افراد این است که قبل از کسب فرهنگ استفاده …

از مالی، وسیله ای و… مبادرت به استفاده از آن می نمایند؛ که سبب اذیت خود و  دیگران می شوند. موضوع سوال شما نمونه بارز آن است. امیدواربم که متولیان امور در این زمینه مبادرت به فرهنگ سازی نمایند.

اما پاسخ سوال شما:

اولا”: مطابق قانون هیچ کس نمی تواند استفاده از حق خودرا وسبله ی مزاحمت دیگران قرار دهد. نامبرده نمی تواند ازمحل مسکونی به عنوان محل اشتغال استفاده نماید و یا استفاده از حق خود را عامل  مزاحمت و تجاوز به حقوق دیگران قرار دهد. ضمنا” علتی که خانم ذکر می نماید، توجبه شخصی است و محمل قانونی نداشته و محکمه پسند نیست و نمی تواند مزاحمت های او را توجیه نماید.

ثانیا”: شما می توانید به عنوان ایجاد مزاحمت، ممانعت از حق خود و خانواده خود به استناد ماده 690 قانو مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) و نیز به لحاظ  سلب آسایش و آرامش خود و خانواده و سایر واحدها به استناد ماده 618 قانون فوق به دادسرای عمومی  وانقلاب محل شکایت کنند.

ثالثا”: بهترین راه برای کسب و جمع آوری دلیل اثباتی جرم این اسنت، که شما درهنگامی که  مزاحمت جریان دارد، از طریق پلیس110 اقدام نمائید؛تا مأمور 110 درزمان وقوع جرم به محل آمده و مشهودات عینی خود در وقوع جرم  را صورتجسله نماید. این صورتجلسه اعتبار شهادت شهود را داشته و برای دادسرا کفایت می نماید تا جرم شما اثبات شود.

قاضی دادگستر

زیرنویس ها:

ماده ۶۹۰ – هرکس به وسیله صحنه سازی از قبیل پی کنی ، دیوارکشی ، تغییرحدفاصل ، امحای مرز ، کرت بندی ، نهرکشی ، حفرچاه ، غرس اشجار و زراعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت شده یا در آیش زراعی ، جنگلها و مراتع ملی شده ، کوهستانها ، باغها ، قلمستانها ، منابع آب ، چشمه سارها ، انهار طبیعی و پارکهای ملی ، تاسیسات کشاورزی و دامداری و دامپروری و کشت و صنعت و اراضی موات و بایر و سایر اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکتهای وابسته به دولت یا شهرداریها  یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک وموقوفات و محبوسات و اثلاث باقیه که برای مصارف عام المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذی حق معرفی کردن خود یا دیگری ، مبادرت نماید یا بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذی صلاح دیگر مبادرت به عملیاتی نماید که موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی گردد یا اقدام به هرگونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات  یک ماه تایک سال حبس محکوم می شود دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدوانی یارفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق نماید .

تبصره ۱ – رسیدگی به جرایم فوق الذکر خارج از نوبت به عمل می آید و مقام قضایی با تنظیم صورتمجلس دستور متوقف ماندن عملیات متجاوز را تا صدور حکم قطعی خواهدداد .

تبصره ۲ – در صورتی که تعداد متهمان سه نفر یا بیشتر باشد و قرائن قوی بر ارتکاب جرم موجود باشد قرار بازداشت صادر خواهدشد ، مدعی می تواند تقاضای خلع ید و قلع بنا واشجار و رفع آثار تجاوز را بنماید .

ماده ۶۱۸ – هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال وتا ( ۷۴ ) ضربه شلاق محکوم خواهدشد .

سلام
یکی از همسایگان چند وقت قبل نیمه های شب با چند تماس تلفنی و عدم پاسخگویی بنده بی جهت به درب منزل مراجعه کرده و با لحن بسیار بدی و طلبکارانه با همسر بنده صحبت کرده که بنده در اون حین خواب بوده ام. آیا می توان از شخص مذکور شکایتی کرد ؟
سپاس

در صورتیکه عمل ایشان به مانند توهین و فحاشی میباشد میتوانید برای شکایت کیفری علیه ایشان در دادسرا اقدام کنید.

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت دریافت خدمات حقوقی با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۲۰۷ تماس حاصل فرمایید.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

با سلام و آرزوی توفیق روز افزون برای شما و همکارانتان
ساختمانی نوساز در همسایگی ما ساخته شده که پمپ آب آن صدای بسیار آزار دهنده ای دارد که آسایش را بطور کامل از ما سلب کرده آیا چنینین موضوعی از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف قابل بررسی و پیگیری هست یا خیر و اینکه صاحب ملک میتواند بگویید پمپ آب داخل ملک خودم هست و به شما ربطی نداره یا این موضوع هم بعنوان آزار و اذیت محسوب میشود ………… در پناه خداوند منان باشید با سپاس

بله در صورتیکه صدای آن موجب مزاحمت برای شما و ساکنین شده است میتوانید ضمن تنظیم یک استشهادیه از همسایگان به شورای حل اختلاف محل مراجعه کرده و قطعا قابل رسیدگی میباشد.

اگر پاسخ من به شما کمک کرده است جهت قبول وکالت و یا مشاوره تلفنی یا حضوری با شماره ۴۲۸۱۸ – ۰۲۱ داخلی ۹۰۰ تماس حاصل فرمایید.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

ازدیاد جمعیت و کمبود زمین و نیز توان مالی افراد عواملی مؤثر در توسعه آپارتماننشینی هستند. این نوع سکونت، موجب پیدایش آداب و رفتاری جدید در عرصه زندگی افراد شده است؛ که در برخی از موارد می‌تواند در تعارض با شخصیت و فرهنگ فردی ، موجب بروز اختلاف و ناسازگاری شود.

از این‌ رو قانون­ گزار به منظور ایجاد نوع مسالمت‌ آمیزی از هم‌زیستی ، با وضع مقررات و قوانین و نیز تعیین حد و مرز های رفتاری ، زمینه حل و پیشگیری از این اختلافات را مهیا ساخته است.

در « قانون تملک آپارتمان ها » قسمت‌هایی از آپارتمان همچون:

که برای آن‌ها سند مالکیت جداگانه ، با تعیین مالک ، صادرشده است قسمت‌های اختصاصی آپارتمان به شمار می‌روند که استفاده از آن‌ها در انحصار مالک یا مستاجر همان واحد است و مالکین دیگر نسبت به آن سهمی ندارند؛

هر آنچه با استناد به صورت جلسه تفکیک آپارتمان ، اختصاص به واحدی خاص ندارد به عنوان قسمت مشترک ساختمان یا مشاعات ، مورد استفاده همه متصرفان و مالکین قانونی قرار می‌گیرد:مجازات سلب آسایش

ازجمله قسمت‌های مشترک و مشاع ساختمان‌ اند که مطابق با قوانین آپارتماننشینی ، همه ساکنین مجاز به استفاده از آن هستند.

ساکنین نمی‌توانند مشاعات ساختمان را تصرف و یا به دیگری واگذار کنند مگر با توافق دیگر ساکنین و اجازه قانون؛ و نیز نوع استفاده آنان نباید موجبات آزار و اذیت دیگران را فراهم سازد.

هزینه و مخارج مشاعات بر عهده همه ساکنین است؛ که هرکدام نسبت به متراژ واحد خود، سهم مشخصی دارند. در صورت خودداری مالک از پرداخت این مخارج، مدیر ساختمان می‌تواند وی را از خدمات مشترک مانند سیستم‌ های سرمایش و گرمایش و آب و برق مشترک محروم سازد؛ و در صورت عدم امکان محروم‌سازی، با رجوع به دادگاه و رسیدگی خارج از نوبت، درخواست عدم ارائه خدمات مشترک به مالک را نماید.

در مراحل بالاتر مدیر می‌تواند با مراجعه به ثبت‌ اسناد و املاک کشوری درخواست صدور اجرائیه و توقیف اموال مالک را داده، خسارت تأخیر در پرداخت بدهی را نیز دریافت کند.

در صورتی که در زمینه شکایت از همسایه نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

مواجه‌شدن با مزاحمت همسایگان و بروز اختلاف در زندگی آپارتمانی، چندان نادر و غیرمعمول نیست. میهمانی های پر صدا، نگهداری حیوانات، همسایه معتاد، همسایه مجرد و … ازجمله مواردی هستند که می‌توانند موجب بروز کشمکش‌های آپارتمانی شوند.

برای حل‌ و فصل و به سرانجام رساندن این نوع اختلافات می‌توان بعد از شیوه‌های عرفی مانند ریش سپیدی و داوری اطرافیان، از راهکارهای مرتبط قانونی نیز بهره برد.

نوع زندگی آپارتمانی به گونه‌ای است که دایره و مرزهای حقوق فردی به سبب نزدیکی ساکنین با هم، در ارتباط و تداخل اند و همین می‌تواند موجبات بروز تنش میان فردی را فراهم سازد.

بنابراین انجام هر فعلی که آرامش همسایگان را مختل کند قابل‌ پیگیری و اعتراض است.

برای طرح شکایت از مزاحمت همسایه، علاوه بر دادسرا می‌توان به شورای حل اختلاف نیز مراجعه کرد؛ اما پیش از آن تهیه مدرک و سند در زمینه نوع مزاحمت، الزامی است؛ مانند صوت، فیلم و امثال آن؛ و نیز تهیه استشهادیه از اهالی ساختمان یا محل.

برای ثبت شکایت باید به شورای حل اختلافی رفت که صلاحیت رسیدگی به پرونده را داشته باشد که در بیشتر موارد، همان شورای حل اختلاف واقع در محل اقامت خوانده است. در فرم دادخواست علاوه بر درج مشخصات فردی و نشانی دو طرف اختلاف، موضوع خواسته باید ذکر شود و دلایلی که بابت آن طرح دعوا شده است.

پس از ثبت دادخواست توسط معاونت ارجاع ، تمبر و هزینه دادرسی، دادخواست در نوبت رسیدگی می‌ماند. در هنگام رسیدگی، با فراخواندن همسایه مزاحم، موضوع خواسته و ادله ارائه‌شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای مثال طرح شکایت از همسایه مجرد باید دلیل موجه و قابل استنادی داشته باشد چراکه مجرد بودن به تنهایی نمی‌تواند جرم شناخته شود. (در این مورد اگر همسایه مستاجر است تنها می‌توان از مالک درخواست عدم تمدید کرد) و یا طرح شکایت از همسایه معتاد که با وجود ادله معتبر، از آن جایی‌ که نوع مزاحمت از نوع تعزیری و مشمول مجازات است به سهولت می‌توان نسبت به آن اقدام کرد.

اگر احتمال می‌رود در زمان طرح دعوا ادله موجود در دسترس نباشد می‌توان از شورای حل اختلاف، درخواست «تأمین دلیل» کرد؛ تا در زمان بروز مزاحمت، محل مورد بازدید قرار گیرد.

بسته به این که لوله آب یا فاضلاب ترکیده لوله اختصاصی باشد یا مشترک رویه متفاوتی دارد:

اگر لوله‌ اختصاصی واحدی نشت کند و به واحد شما خسارت بزند، جبران تمام خسارات مربوط به تعمیر لوله و مرمت خانه بر عهده‌ واحدی است که لوله اختصاصی به آن تعلق دارد و اگر همسایه تمایلی برای تعمیر آن نداشته باشد با ارائه دادخواست به شورای حل اختلاف می توانید همسایه را مجبور به تعمیر و مرمت کنید

اگر نشتی مربوط به لوله‌ های مشترک ساختمان باشد و در خرابی آن عمدی صورت نگرفته باشد، هزینه تعمیرات بر عهده تمامی ساکنین ساختمان است.

از آنجا که این مورد در قانون تملک آپارتمانها آورده شده شما می‌توانید دادخواستی تسلیم شورای حل اختلاف کنید و اگر ادعای شما در این زمینه پذیرفته شود دادگاه همسایه‌ها را ملزم به مشارکت در هزینه خسارت نشت لوله آب می‌کند.

در صورتی که در زمینه شکایت از همسایه نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

بهترین مقالات و اخبار بیمه را در مورد بیمه عمر ,بیمه شخص ثالث, بیمه تکمیلی, بیمه تامین اجتماعی و… در مورد شرکت بیمه مانند بیمه ایران, …

سلام علیکم و خسته نباشید. یکی از همسایگانم دارای یکدستگاه ماشین سنگین(کمپرسی لیلاند) هستش که کانیون مذکور فرسوده میباشد.ایشان آن ماشین را درپیچ داخل کوچه (که عبور کامیون ممنوع میباشد) در کنار دیوار خونه خودش و روبروی خانه من پارک میکند و گاها چندین روز هم بلااستفاده میماند. که پارک نمودن ماشین اش در داخل کوچه مشکلات عدیده ای را بوجود می آورد. اول اینکه: کاملا سدمعبر درست میکند. دوم اینکه: بدلیل پیچ دار بودن موقعیت کوچه که محل عبور مردم و ماشینهای سواری هستش پارک کردنش مشکل درست میکند چون دید راننده ها را محدود میکند که واقعا خطرساز هستش. سوم اینکه: بدلیل فرسودگی ماشین، روغن موتور و واسگازین و گازوئیل ازماشین نشت میکند و میچکد که باعث خرابی آسفالت کوچه میشود. چهارم اینکه: بدلیل فرسودگی ماشین چندین بار بخصوص شبهای هوای سرد و زمستان ، طرف مقابل سوار ماشین مذکور میشود و مکررا استارت میزند تا ماشین روشن شده و موتورش گرم شود تا موتور و گازوئیل داخل باک ماشین از یخ زدگی جلوگیری شود که این امر باعث آلودگی صوتی شده و برایمان ایجاد مزاحمت نموده و سلب آسایش و خوابمان میشود. که بدلایل فوق الذکر چندین بار با راهنمایی و رانندگی و پلیس110تماس گرفته و موضوع را گفتیم که راهور ناجا به محل آمده و فقط چندبار جریمه نوشته و به ماشین الصاق نموده که این اقدام (جریمه)فایده ای نداشت و نیز چندبارپلیس110 به محل آمد و چندین بار شفاها بهش تذکر داده که ماشین را آنجا پارک نکند و به پارکینگ ببرد ولی به حرفهای آنها هم گوش نداده و توجهی نکرده است و همچنان به کارخودش ادامه داده و میدهد و به تماس گیرنده های تلفنی هم توهین میکند بدون نام بردن اسمی. که ای اواخر یکی از مامورین پلیس110گفت که ازش شکایت کنیم تا دادگاه رای به رفع مزاحمت و رفع سد معبر برایش دهد. لذا میخواستم بپرسم اینکه :
1- به کجا باید شکایت بکنیم؟ (کلانتری ، راهنمایی و رانندگی ، شورای حل اختلاف و یا مستقیم به دادسرا ؟).
2- آیا چندنفر همسایه باید شکایت کنند و یا اینکه فقط من به تنهایی میتوانم شکایت کنم؟ چون بعضی از همسایه ها ازش میترسن و پا پیش نمیگذارن ولی من مشکلی ندارم و میتوانم حتی به تنهایی ازش شکایت کنم. که اگر تنهایی مشکلی برای شکایت کردن نباشد راحتتر هستم. ممنون از لطف تک تک عزیزان دادورزیار جهت راهنماییتان. سپاسگذارم

نام *

 − 

 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

مجازات سلب آسایش

با درود خدمت شما کاربر گرامی
شما باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و به جرم ممانعت از حق و مزاحمت از طرف مقابل طرح شکایت نمایید تا در دادسرا به آن رسیدگی شود ، یک نفر هم برای شکایت کفایت میکند ولی بهتر است در این خصوص استشهادیه ای از اهالی محل تهیه نمایید همچنین عکس از محل مذکور تهیه کنید و به گزارشات نیروی انتظامی هم استناد کنید .

جهت مشاوره با وکیل متخصص با شماره ۹۰۹۹۰۷۲۹۵۷ از خطوط ثابت تماس حاصل نمایید .
جهت نگارش لایحه ، درخواست وکیل ، مشاوره حضوی و تنظیم قرارداد با شماره ۸۸۹۶۸۳۷۲ تماس حاصل نمایید .
لطفابا ثبت نظرات خود در دیدگاه وب سایت یا بخش نظرات اپلیکیشن دادورزیار در کافه بازار ما را حمایت کنید .

نام *

 × 
چهار
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

 

دادورزیار اولین سایت ارائه دهنده آنلاین تنظیم دادخواست ، تنظیم شکوائیه و انواع لایحه دفاعیه با نازلترین قیمت و در کمترین زمان ممکن توسط وکلای پایه یک دادگستری می باشد ، که موجب صرفه جوئی در وقت ، هزینه و حذف رفت و آمدهای درون شهر می گردد .  

مشاوره حضوری با وکیل دادگستری

تنظیم دادخواست

تنظیم لایحه

تنظیم قرارداد

مشاوره تلفنی با وکیل در تهران

تنظیم شکوائیه

با وکیل پایه یک دادگستری تهران از سد مسائل حقوقی عبور کنید

کلیه حقوق متعلق است به سایت حقوقی دادورز یار 

تعجب نکنید اگر به جای طرح یک
موضوع ارزشی و مثبت، از یک رفتار منفی و
ضد ارزش به نام «مزاحمت» بحث می کنیم؛
چرا که توجه به نقاط ضعف اخلاقی و پرهیز از
آنها نیز، به اندازه همان نقاط قوت و فضایل،

کارساز است.

در معاشرتها، هیچ عاملی به اندازه خدمت
و یاری، جلب کننده دلها و محبتها نیست. هیچ
عاملی هم به اندازه آزار و زحمت و
آسیب رسانی، رشته های دوستی و علقه های
مودت را از هم نمی گسلد.

این، طبیعت دلهاست که اسیر محبت
می شود و گریزان از دشمنی و بدخواهی.
زندگی، جریانی از حوادث گذران است. انسانها
نیز، نقش اصلی این حوادث را ایفا می کنند. هر
چه بی دردسرتر و بی مانع تر باشد، دلها شادتر و
امیدها به زندگی افزونتر است.

برعکس، هر چه تصادم و تزاحم منافع و
سلب آزادیها از هم و ایجاد زحمت و مزاحمت
برای هم فراهم شود، به همان مقیاس،
رابطه ها تیره تر، دلها جداتر از یکدیگر، دیدها
نسبت به هم منفی تر و زندگیها به رنج و یأس
و سرخوردگیها نزدیکتر و آمیخته تر خواهد بود.مجازات سلب آسایش

این است که در «آداب معاشرت»، به
فصلی تلخ برمی خوریم به نام «مزاحمت»، که
در پی نشناختن حق، حدّ و حریم یکدیگر و
عدم مراعات آنها پیش می آید.

طرح مزاحمت در بحث آداب معاشرت، به
این معناست که این «ضدّ آداب» را هم
بشناسیم و از مسیر راهمان دور کنیم، تا
شیرینیهای زندگی، به تلخکامی و کدورت
نیانجامد. گویا مقدمه، اندکی طولانی شد.
برویم سر اصل موضوع:

حتما افرادی را می شناسید که وجودشان،
رفتارشان و زبانشان، برای شما دردسر تولید
می کند و شما از دست و زبان آنان آسوده
نیستید.

آسایش در محیط کار و خانه، خواسته هر
انسان است.

آنکه آسایش دیگران را به هم بزند،
«مزاحم» است. به تعبیر دیگر می توان گفت:
مزاحم، از دایره اسلام بیرون است. این کلام
صاحب شریعت و رسالت محمدی(ص) است،
آنجا که به اصحاب خویش فرمود:

«اَلا اُنبّئکُمْ مَنِ المُسْلِمُ؟ مَنْ سَلِمَ
الْمُسْلِموُنَ مِنْ یَدِهِ وَ لِسانِه»(1)

آیا شما را خبر دهم که «مسلمان» کیست؟
مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و
زبانش آسوده باشند.

فرقی نمی کند که این «سلب آسایش» و
«آزاررسانی»، با حرف باشد یا عمل، مادی
باشد یا روحی، برای فرد باشد یا جامعه، از
سوی فرد باشد یا جمع، شخصی باشد یا
دولتی، در خانه باشد یا اجتماع، یا محیط کار و
مطالعه و استراحت، آگاهانه باشد، یا غافلانه، با
حسن نیت باشد یا سوء نیّت.

شاید به تعداد انسانها بتوان مزاحمت
برشمرد. هر کسی به نحوی، در هر جا به
گونه ای. زیرا رابطه ها متنوع است، نوع ایجاد

مزاحمت و زحمت هم بی شمار و رنگارنگ.
ولی برای آنکه کسی تصور نکند مطلقا از
مزاحمت برای دیگران دور است، و … برای
هشدار بیشتر، به چند نمونه اشاره می شود:

ـ دیرهنگام به خانه رسیدن و به جای زدن
زنگ در، با بوق زدن اعلام اینکه: منم! در را باز
کنید. این کار برای همسایه هایی که در حال
استراحتند، ایجاد مزاحمت است.

ـ بنّایی و ساختمان سازی داشتن و شن و
ماسه و آجر و خاک را در مسیر مردم ریختن و
راه را بند آوردن و گرد و خاک به حلق و زندگی
دیگران رساندن.

مأموران شهرداری برای کسانی که این
گونه سدّ معبر می کنند یا شهر را کثیف می کنند،
هشدار و اخطار می کنند. ولی … کاش خود
شهرداریها و ادارات و شرکتهایی هم که چنین
تخریبهایی در خیابانها و کوچه ها و معابر دارند،
سریع اقدام کنند و برای شهروندان اسباب
زحمت و نیز ایجاد بدبینی نکنند.

ـ آبهای اضافی خانه (فاضلاب) را از طریق
لوله ای به کوچه سرازیر کردن و لجنزار پدید
آوردن، نمونه دیگری از مزاحمت است.

ـ صدای رادیو، ضبط و بلندگو را در مراسم
شادی و عزا و جشن و سوگواری تا حدی بلند
کردن که سلب آسایش از دیگران کند.
مساجدی که بلندگوهای خود را در مجالس
ختم یا شبهای رمضان و محرم تا دیروقت، به
بیرون از مسجد وصل می کنند و همسایگان را
از دین و مسجد و عزاداری بیزار می کنند،
مسؤولند. فقهای بزرگوار نیز در پاسخ به استفتا
از این گونه مزاحمتها، از آن نهی کرده اند.

ـ پارک کردن ماشین و موتور در جای
نامناسب در کوچه و خیابان و «سدّ معبر»
کردن،

ـ دود آب گرم کن حمام، بخاری و … را به
خورد خانه های همسایه دادن،

ـ استفاده از اتومبیلهای دودزا، که هوای
محیط را آلوده می سازد،

ـ فرزندان خود را در نیمروز و هنگام
استراحت مردم، برای بازی به کوچه فرستادن،

ـ در خیابان، بساط فوتبال و والیبال راه
انداختن،

ـ دیروقت، برای شب نشینی و مهمانی
رفتن،

ـ وقت و بی وقت، از تلفن همسایه برای
مکالمات غیر ضروری و مفصل استفاده کردن،

ـ در میان منطقه مسکونی، گورستان و
مقبره احداث نمودن،

ـ باز کردن مغازه تراشکاری و آهنگری و …
در همسایگی خانه های مردم،

ـ پخش مدام نوار نوحه و قرآن و سرود، از
مغازه تکثیر نوار و نوارفروشیهای ثابت و سیّار،

ـ در کتابخانه یا خانه، با ایجاد سر و صدا و
شکستن سکوت، مانع مطالعه و درس خواندنِ
دیگران شدن،

ـ مزاحمتهای تلفنی برای دیگران و
بی جهت تماس گرفتن، یا گوشی و تلفن را به
عنوان سرگرمی و بازی در اختیار کودکان
گذاشتن،

ـ گذرگاههای عمومی را به معبر یا
پارکینگ خصوصی تبدیل کردن،

ـ پهن کردن کالا و اجناس در مقابل مغازه
و پیاده رو را گرفتن و برای عابران مشکل ایجاد
کردن،

ـ سرزده و بی خبر، وارد محل کار یا زندگی
دیگران شدن،

ـ در گرما یا سرما، بدون آمادگی
صاحبخانه، به مهمانی و عیادت و زیارت
دیگران رفتن،مجازات سلب آسایش

ـ و … دهها و صدها نمونه دیگر که در
زندگی و معاشرتهای اجتماعی پیش می آید.

هدف از این فهرست بلندبالای مزاحمتها
چه بود؟ … اینکه بدانیم مسلمانی، در پرهیز از
این گونه رفتارهای خلق آزار نیز جلوه می یابد.
گرچه مراعات حقوق مردم و مواظبت بر عدم
ایجاد مزاحمت، دشوار است، لیکن دستور و
ادب اسلامی چنین اقتضا می کند.

گاهی باید تحمل رنج کرد، تا دیگران مرفه
باشند.

گاهی باید خود را محدود ساخت، تا سلب
آزادی از دیگران نشود.

گاهی باید خویشتن را به زحمت افکند، تا
سبب مزاحمت برای دیگران نشد.

این نیز از اخلاقیات اسلام و از نشانه های
مؤمن است. کلام امیرالمؤمنین(ع) در این
زمینه چنین است:

«اَلمؤمِنُ نَفْسُهُ مِنْهُ فی تَعَبٍ وَ النّاسُ مِنْهُ
فی راحَةٍ»(2)

مؤمن کسی است که خودش از دست
خودش در سختی و رنج است، ولی مردم از
دست او در آسایشند.

فداکاری به صورتهای مختلف است. اینکه
انسان، «خودسوز» باشد، تا «مردم ساز» گردد،
ـ طبق حدیثی که از امیر مؤمنان گذشت ـ
دستور دین است. «رنج خود و راحت مردم
طلب». سعدی گوید:

البته نباید به «زیر دست و پا بودن» افتخار
کرد، چرا که مسلمان عزیز است. زور را هم
نباید تحمل کرد. اما اینکه انسان با زوری که
دارد، به دیگران آزار نرساند و با دست و زبان،
زحمت و مزاحمتی برای دیگران پیش نیاورد،
اصلی مهم در «ادب اسلامی» است.

هر چیزی مالیاتی دارد. مالیات قدرت و
نفوذ، پرهیز از مردم آزاری است. در نهایت، سود
این خویشتن داری هم به خود انسان باز
می گردد. رسول اکرم(ص) فرمود:

«کُفَّ اَذاکَ عَنِ النّاسِ فانّه صَدَقَةٌ تَصَدَّقُ
بِها علی نَفْسِکَ»(4)

آزار خود را از مردم باز دار، که این
«صدقه»ای است که بر خویشتن انفاق و
تصدق می کنی.

یعنی پرهیز از عدم مزاحمت برای دیگران،
بیمه عافیت و سلامت خویش است. آن
حضرت در حدیث دیگری فرموده است:

«شَرُّ النّاسِ مَنْ تَأذّی بِهِ النّاسُ وَ شرٌّ مِنْ
ذلِکَ مَنْ اَکْرَمَهُ النّاسُ اِتّقاءَ شَرِّهِ»(5)

بدترین مردم کسی است که مردم به خاطر
او در اذیت و رنج باشند. بدتر از او کسی است
که مردم به خاطر ترس از شر او، احترامش
کنند.

و مگر ایجاد مزاحمت، چیزی جز
«مردم آزاری» است؟ و مسلمانی مگر چیزی
جز آسودگی خلق اللّه از دست و زبان آدمی
است؟

گفتیم که موارد ایجاد مزاحمت برای
دیگران فراوان است. به نمونه ای که در صدر
اسلام اتفاق افتاد، توجه کنید. این حادثه، مبدأ
و منشأ یک قانون و مبنای یک حکم فقهی در
اسلام شد و یک قاعده فراگیر فقهی پدید آورد
که به «قاعده لاضَرَر» شهرت یافته است، و آن
داستان «سمرة بن جندب» است.

سمرة بن جندب مردی از اهل مدینه بود و
نخلستانی داشت. مردی از انصار، کنار درِ باغ و
بوستان او خانه ای داشت که درخت خرمای
سمرة بن جندب داخل آن قرار گرفته بود. سمره
گاه و بیگاه، بی خبر و سرزده وارد آن خانه
می شد و سراغ رخت خرمایش می رفت و
هنگام این آمد و شد، نگاه به داخل خانه و
اوضاع زندگی آن مرد انصاری هم می انداخت و
این خانواده از نگاهها و رفت و آمدهای او در
عذاب بودند.

آن مرد از رفتار سمره به رسول خدا
شکایت کرد، چون تذکرهای مکررش به
صاحب درخت سودی نبخشید.

پیامبر اکرم(ص) کسی را نزد آن مرد
فرستاد و شکایت مرد انصاری را به اطلاع او
رساند و فرمود: هنگام ورود، اجازه بگیر. اما آن
مرد، حاضر به این کار نشد. نه حاضر بود آن
درخت خرما را بفروشد، و نه حتی به پیشنهاد
پیامبر(ص) حاضر شد با چندین درخت خرما در
جای دیگر عوض کند.

رسول خدا(ص) فرمود: از آن درخت در
گذر، تا خداوند در بهشت، سه درخت در مقابل
آن به تو عطا کند. آن مرد باز هم حاضر به این
معاوضه نشد.

آنگاه فرمود: ای سمره! می بینم که تو
مردی آسیب رسان هستی.

سپس به آن مرد انصاری چنین خطاب
فرمود: برو و درخت او را از بیخ بکن و به طرف
صاحبش بینداز، چرا که (در دین اسلام) هیچ
ضرر و زیانی نیست: «لا ضَرَر و لا ضِرارَ».(6)

در فقه نیز نمونه های متعددی از احکام
شرعی وجود دارد که در آن موارد، چون
مزاحمت یا آزار یا آسیب به دیگران می رسد، از
آن نهی شده است، از قبیل چاه زدن کنار دیوار
دیگری، حفر چاه نزدیک چاه دیگران که سبب
کاهش آب آن گردد، یا ممنوعیت ایجاد بالکن
در رهگذر مردم؛ اگر برای تردد دیگران ایجاد
مشقت کند، یا نصب ناودان خانه به کوچه و
قرار دادن آبریزگاهها بر سر راه مردم.(7)

گرچه این نکات، جزئی و کوچک است،
ولی رعایت نکردن آنها گاهی مفسده ها و
ضایعات بزرگی پدید می آورد.

نمونه های یاد شده، گرچه اغلب،
مزاحمتهای اقتصادی و مالی بود، ولی به هر
حال، مراعات حقوق و آسایش دیگران، ایجاب
می کند به عنوان یکی از آداب معاشرت
اسلامی از هر گونه مزاحمت برای دیگران
اجتناب کنیم.

سلب آسایش دیگران، تعدی به حریم
«حقوق شخصی» آنان است و نارواست.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ بحارالانوار، ج72، ص148.

2ـ میزان الحکمه، ج1، ص87، بحارالانوار، ج72، ص53.

3ـ گلستان سعدی، باب سوم، حکایت 2.

4ـ بحارالانوار، ج72، ص54.

5ـ همان، ص281.

6ـ وسائل الشیعه، ج17، ص340.

7ـ همان، به صفحات 338، 344 و 347 مراجعه شود.

تعجب نکنید اگر به جای طرح یک@@N@@موضوع ارزشی و مثبت، از یک رفتار منفی و@@N@@ضد ارزش به نام «مزاحمت» بحث می کنیم؛@@N@@چرا که توجه به نقاط ضعف اخلاقی و پرهیز از@@N@@آنها نیز، به اندازه همان نقاط قوت و فضایل،@@N@@

کارساز است.

در معاشرتها، هیچ عاملی به اندازه خدمت@@N@@و یاری، جلب کننده دلها و محبتها نیست. هیچ@@N@@عاملی هم به اندازه آزار و زحمت و@@N@@آسیب رسانی، رشته های دوستی و علقه های@@N@@مودت را از هم نمی گسلد.

این، طبیعت دلهاست که اسیر محبت@@N@@می شود و گریزان از دشمنی و بدخواهی.@@N@@زندگی، جریانی از حوادث گذران است. انسانها@@N@@نیز، نقش اصلی این حوادث را ایفا می کنند. هر@@N@@چه بی دردسرتر و بی مانع تر باشد، دلها شادتر و@@N@@امیدها به زندگی افزونتر است.

برعکس، هر چه تصادم و تزاحم منافع و@@N@@سلب آزادیها از هم و ایجاد زحمت و مزاحمت@@N@@برای هم فراهم شود، به همان مقیاس،@@N@@رابطه ها تیره تر، دلها جداتر از یکدیگر، دیدها@@N@@نسبت به هم منفی تر و زندگیها به رنج و یأس@@N@@و سرخوردگیها نزدیکتر و آمیخته تر خواهد بود.

این است که در «آداب معاشرت»، به@@N@@فصلی تلخ برمی خوریم به نام «مزاحمت»، که@@N@@در پی نشناختن حق، حدّ و حریم یکدیگر و@@N@@عدم مراعات آنها پیش می آید.

طرح مزاحمت در بحث آداب معاشرت، به@@N@@این معناست که این «ضدّ آداب» را هم@@N@@بشناسیم و از مسیر راهمان دور کنیم، تا@@N@@شیرینیهای زندگی، به تلخکامی و کدورت@@N@@نیانجامد. گویا مقدمه، اندکی طولانی شد.@@N@@برویم سر اصل موضوع:

حتما افرادی را می شناسید که وجودشان،@@N@@رفتارشان و زبانشان، برای شما دردسر تولید@@N@@می کند و شما از دست و زبان آنان آسوده@@N@@نیستید.

آسایش در محیط کار و خانه، خواسته هر@@N@@انسان است.

آنکه آسایش دیگران را به هم بزند،@@N@@«مزاحم» است. به تعبیر دیگر می توان گفت:@@N@@مزاحم، از دایره اسلام بیرون است. این کلام@@N@@صاحب شریعت و رسالت محمدی(ص) است،@@N@@آنجا که به اصحاب خویش فرمود:

«اَلا اُنبّئکُمْ مَنِ المُسْلِمُ؟ مَنْ سَلِمَ@@N@@الْمُسْلِموُنَ مِنْ یَدِهِ وَ لِسانِه»(1)

آیا شما را خبر دهم که «مسلمان» کیست؟@@N@@مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و@@N@@زبانش آسوده باشند.

فرقی نمی کند که این «سلب آسایش» و@@N@@«آزاررسانی»، با حرف باشد یا عمل، مادی@@N@@باشد یا روحی، برای فرد باشد یا جامعه، از@@N@@سوی فرد باشد یا جمع، شخصی باشد یا@@N@@دولتی، در خانه باشد یا اجتماع، یا محیط کار و@@N@@مطالعه و استراحت، آگاهانه باشد، یا غافلانه، با@@N@@حسن نیت باشد یا سوء نیّت.

شاید به تعداد انسانها بتوان مزاحمت@@N@@برشمرد. هر کسی به نحوی، در هر جا به@@N@@گونه ای. زیرا رابطه ها متنوع است، نوع ایجاد@@N@@

مزاحمت و زحمت هم بی شمار و رنگارنگ.@@N@@ولی برای آنکه کسی تصور نکند مطلقا از@@N@@مزاحمت برای دیگران دور است، و … برای@@N@@هشدار بیشتر، به چند نمونه اشاره می شود:

ـ دیرهنگام به خانه رسیدن و به جای زدن@@N@@زنگ در، با بوق زدن اعلام اینکه: منم! در را باز@@N@@کنید. این کار برای همسایه هایی که در حال@@N@@استراحتند، ایجاد مزاحمت است.

ـ بنّایی و ساختمان سازی داشتن و شن و@@N@@ماسه و آجر و خاک را در مسیر مردم ریختن و@@N@@راه را بند آوردن و گرد و خاک به حلق و زندگی@@N@@دیگران رساندن.

مأموران شهرداری برای کسانی که این@@N@@گونه سدّ معبر می کنند یا شهر را کثیف می کنند،@@N@@هشدار و اخطار می کنند. ولی … کاش خود@@N@@شهرداریها و ادارات و شرکتهایی هم که چنین@@N@@تخریبهایی در خیابانها و کوچه ها و معابر دارند،@@N@@سریع اقدام کنند و برای شهروندان اسباب@@N@@زحمت و نیز ایجاد بدبینی نکنند.

ـ آبهای اضافی خانه (فاضلاب) را از طریق@@N@@لوله ای به کوچه سرازیر کردن و لجنزار پدید@@N@@آوردن، نمونه دیگری از مزاحمت است.

ـ صدای رادیو، ضبط و بلندگو را در مراسم@@N@@شادی و عزا و جشن و سوگواری تا حدی بلند@@N@@کردن که سلب آسایش از دیگران کند.@@N@@مساجدی که بلندگوهای خود را در مجالس@@N@@ختم یا شبهای رمضان و محرم تا دیروقت، به@@N@@بیرون از مسجد وصل می کنند و همسایگان را@@N@@از دین و مسجد و عزاداری بیزار می کنند،@@N@@مسؤولند. فقهای بزرگوار نیز در پاسخ به استفتا@@N@@از این گونه مزاحمتها، از آن نهی کرده اند.

ـ پارک کردن ماشین و موتور در جای@@N@@نامناسب در کوچه و خیابان و «سدّ معبر»@@N@@کردن،

ـ دود آب گرم کن حمام، بخاری و … را به@@N@@خورد خانه های همسایه دادن،

ـ استفاده از اتومبیلهای دودزا، که هوای@@N@@محیط را آلوده می سازد،

ـ فرزندان خود را در نیمروز و هنگام@@N@@استراحت مردم، برای بازی به کوچه فرستادن،

ـ در خیابان، بساط فوتبال و والیبال راه@@N@@انداختن،

ـ دیروقت، برای شب نشینی و مهمانی@@N@@رفتن،

ـ وقت و بی وقت، از تلفن همسایه برای@@N@@مکالمات غیر ضروری و مفصل استفاده کردن،

ـ در میان منطقه مسکونی، گورستان و@@N@@مقبره احداث نمودن،

ـ باز کردن مغازه تراشکاری و آهنگری و …@@N@@در همسایگی خانه های مردم،

ـ پخش مدام نوار نوحه و قرآن و سرود، از@@N@@مغازه تکثیر نوار و نوارفروشیهای ثابت و سیّار،

ـ در کتابخانه یا خانه، با ایجاد سر و صدا و@@N@@شکستن سکوت، مانع مطالعه و درس خواندنِ@@N@@دیگران شدن،

ـ مزاحمتهای تلفنی برای دیگران و@@N@@بی جهت تماس گرفتن، یا گوشی و تلفن را به@@N@@عنوان سرگرمی و بازی در اختیار کودکان@@N@@گذاشتن،

ـ گذرگاههای عمومی را به معبر یا@@N@@پارکینگ خصوصی تبدیل کردن،

ـ پهن کردن کالا و اجناس در مقابل مغازه@@N@@و پیاده رو را گرفتن و برای عابران مشکل ایجاد@@N@@کردن،

ـ سرزده و بی خبر، وارد محل کار یا زندگی@@N@@دیگران شدن،

ـ در گرما یا سرما، بدون آمادگی@@N@@صاحبخانه، به مهمانی و عیادت و زیارت@@N@@دیگران رفتن،

ـ و … دهها و صدها نمونه دیگر که در@@N@@زندگی و معاشرتهای اجتماعی پیش می آید.

هدف از این فهرست بلندبالای مزاحمتها@@N@@چه بود؟ … اینکه بدانیم مسلمانی، در پرهیز از@@N@@این گونه رفتارهای خلق آزار نیز جلوه می یابد.@@N@@گرچه مراعات حقوق مردم و مواظبت بر عدم@@N@@ایجاد مزاحمت، دشوار است، لیکن دستور و@@N@@ادب اسلامی چنین اقتضا می کند.

گاهی باید تحمل رنج کرد، تا دیگران مرفه@@N@@باشند.

گاهی باید خود را محدود ساخت، تا سلب@@N@@آزادی از دیگران نشود.

گاهی باید خویشتن را به زحمت افکند، تا@@N@@سبب مزاحمت برای دیگران نشد.

این نیز از اخلاقیات اسلام و از نشانه های@@N@@مؤمن است. کلام امیرالمؤمنین(ع) در این@@N@@زمینه چنین است:

«اَلمؤمِنُ نَفْسُهُ مِنْهُ فی تَعَبٍ وَ النّاسُ مِنْهُ@@N@@فی راحَةٍ»(2)

مؤمن کسی است که خودش از دست@@N@@خودش در سختی و رنج است، ولی مردم از@@N@@دست او در آسایشند.

فداکاری به صورتهای مختلف است. اینکه@@N@@انسان، «خودسوز» باشد، تا «مردم ساز» گردد،@@N@@ـ طبق حدیثی که از امیر مؤمنان گذشت ـ@@N@@دستور دین است. «رنج خود و راحت مردم@@N@@طلب». سعدی گوید:

البته نباید به «زیر دست و پا بودن» افتخار@@N@@کرد، چرا که مسلمان عزیز است. زور را هم@@N@@نباید تحمل کرد. اما اینکه انسان با زوری که@@N@@دارد، به دیگران آزار نرساند و با دست و زبان،@@N@@زحمت و مزاحمتی برای دیگران پیش نیاورد،@@N@@اصلی مهم در «ادب اسلامی» است.

هر چیزی مالیاتی دارد. مالیات قدرت و@@N@@نفوذ، پرهیز از مردم آزاری است. در نهایت، سود@@N@@این خویشتن داری هم به خود انسان باز@@N@@می گردد. رسول اکرم(ص) فرمود:

«کُفَّ اَذاکَ عَنِ النّاسِ فانّه صَدَقَةٌ تَصَدَّقُ@@N@@بِها علی نَفْسِکَ»(4)

آزار خود را از مردم باز دار، که این@@N@@«صدقه»ای است که بر خویشتن انفاق و@@N@@تصدق می کنی.

یعنی پرهیز از عدم مزاحمت برای دیگران،@@N@@بیمه عافیت و سلامت خویش است. آن@@N@@حضرت در حدیث دیگری فرموده است:

«شَرُّ النّاسِ مَنْ تَأذّی بِهِ النّاسُ وَ شرٌّ مِنْ@@N@@ذلِکَ مَنْ اَکْرَمَهُ النّاسُ اِتّقاءَ شَرِّهِ»(5)

بدترین مردم کسی است که مردم به خاطر@@N@@او در اذیت و رنج باشند. بدتر از او کسی است@@N@@که مردم به خاطر ترس از شر او، احترامش@@N@@کنند.

و مگر ایجاد مزاحمت، چیزی جز@@N@@«مردم آزاری» است؟ و مسلمانی مگر چیزی@@N@@جز آسودگی خلق اللّه از دست و زبان آدمی@@N@@است؟

گفتیم که موارد ایجاد مزاحمت برای@@N@@دیگران فراوان است. به نمونه ای که در صدر@@N@@اسلام اتفاق افتاد، توجه کنید. این حادثه، مبدأ@@N@@و منشأ یک قانون و مبنای یک حکم فقهی در@@N@@اسلام شد و یک قاعده فراگیر فقهی پدید آورد@@N@@که به «قاعده لاضَرَر» شهرت یافته است، و آن@@N@@داستان «سمرة بن جندب» است.

سمرة بن جندب مردی از اهل مدینه بود و@@N@@نخلستانی داشت. مردی از انصار، کنار درِ باغ و@@N@@بوستان او خانه ای داشت که درخت خرمای@@N@@سمرة بن جندب داخل آن قرار گرفته بود. سمره@@N@@گاه و بیگاه، بی خبر و سرزده وارد آن خانه@@N@@می شد و سراغ رخت خرمایش می رفت و@@N@@هنگام این آمد و شد، نگاه به داخل خانه و@@N@@اوضاع زندگی آن مرد انصاری هم می انداخت و@@N@@این خانواده از نگاهها و رفت و آمدهای او در@@N@@عذاب بودند.

آن مرد از رفتار سمره به رسول خدا@@N@@شکایت کرد، چون تذکرهای مکررش به@@N@@صاحب درخت سودی نبخشید.

پیامبر اکرم(ص) کسی را نزد آن مرد@@N@@فرستاد و شکایت مرد انصاری را به اطلاع او@@N@@رساند و فرمود: هنگام ورود، اجازه بگیر. اما آن@@N@@مرد، حاضر به این کار نشد. نه حاضر بود آن@@N@@درخت خرما را بفروشد، و نه حتی به پیشنهاد@@N@@پیامبر(ص) حاضر شد با چندین درخت خرما در@@N@@جای دیگر عوض کند.

رسول خدا(ص) فرمود: از آن درخت در@@N@@گذر، تا خداوند در بهشت، سه درخت در مقابل@@N@@آن به تو عطا کند. آن مرد باز هم حاضر به این@@N@@معاوضه نشد.

آنگاه فرمود: ای سمره! می بینم که تو@@N@@مردی آسیب رسان هستی.

سپس به آن مرد انصاری چنین خطاب@@N@@فرمود: برو و درخت او را از بیخ بکن و به طرف@@N@@صاحبش بینداز، چرا که (در دین اسلام) هیچ@@N@@ضرر و زیانی نیست: «لا ضَرَر و لا ضِرارَ».(6)

در فقه نیز نمونه های متعددی از احکام@@N@@شرعی وجود دارد که در آن موارد، چون@@N@@مزاحمت یا آزار یا آسیب به دیگران می رسد، از@@N@@آن نهی شده است، از قبیل چاه زدن کنار دیوار@@N@@دیگری، حفر چاه نزدیک چاه دیگران که سبب@@N@@کاهش آب آن گردد، یا ممنوعیت ایجاد بالکن@@N@@در رهگذر مردم؛ اگر برای تردد دیگران ایجاد@@N@@مشقت کند، یا نصب ناودان خانه به کوچه و@@N@@قرار دادن آبریزگاهها بر سر راه مردم.(7)

گرچه این نکات، جزئی و کوچک است،@@N@@ولی رعایت نکردن آنها گاهی مفسده ها و@@N@@ضایعات بزرگی پدید می آورد.

نمونه های یاد شده، گرچه اغلب،@@N@@مزاحمتهای اقتصادی و مالی بود، ولی به هر@@N@@حال، مراعات حقوق و آسایش دیگران، ایجاب@@N@@می کند به عنوان یکی از آداب معاشرت@@N@@اسلامی از هر گونه مزاحمت برای دیگران@@N@@اجتناب کنیم.

سلب آسایش دیگران، تعدی به حریم@@N@@«حقوق شخصی» آنان است و نارواست.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1ـ بحارالانوار، ج72، ص148.

2ـ میزان الحکمه، ج1، ص87، بحارالانوار، ج72، ص53.

3ـ گلستان سعدی، باب سوم، حکایت 2.

4ـ بحارالانوار، ج72، ص54.

5ـ همان، ص281.

6ـ وسائل الشیعه، ج17، ص340.

7ـ همان، به صفحات 338، 344 و 347 مراجعه شود.

این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.

پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی

3

7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org

قم، صندوق پستی 371…

پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی

مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3

7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…

مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه

1385/6/1
3
mbl

مجازات سلب آسایش
مجازات سلب آسایش
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *